PDA

View Full Version : البركرات تحب الطماعين

salim77
06-05-2017, 21:06
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته
اتمنى من الاخوان المشاركة وخصوصا المتمرسين المحترفين حتى يكون النقاش دا مردودية وفائدة للجميع اهم شئ البساطة بدون تعقيدات مشكورين مسبقا

YOUNESS EL-BAKKIOUI
10-15-2017, 13:30
السلام الله عليكم الطمع من اهم الأسباب التي تؤدى الي الخسارة في سوق الأسهم او العملات الاجنبية عليك الحظر من الطمع انه خطر

ehabbob
11-24-2017, 00:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى العضو الكريم الطمع من المشاعر السلبيه التى تاثر فى الشخض عن التداول مفى الغالب الطمع ياتى بعد مكسب او اثنين فياتى ويطيح راس المال كله
والله هو المستعان

مصطفي السيد
11-24-2017, 17:20
اخي الكريم الطماع عاده يكون لقمه سائغه للسوق ياكله السوق بلا رحمه
ويجب في كل صفقه ان نراعي عدد نقاط الربح المطلوبه بالنسبه للفريم والا نغالي في ذلك

هدير البدري نور
11-24-2017, 18:33
مفيد حاجة معقدة يا اخي انت بس كل اللي عليك انك تتعلم كويس ازاي تقدر تفتح حسابت تجريبي
وتتعلم كل ما يخص الفوركس وتتدرب عليه عشاان متتعرضش للخسارة وابعد عن الطمع بالتوويفق

Ahmedmedo2018
11-24-2017, 19:11
الطمع ده فى كل حالاته مش كويس خالص ومعظم الخساره اللى بتتعرضلها بيكون سببها
الطمع ..فلو تقدر انت وانت بتشتغل تبعد عن الطمع لان بسببه ممكن تخسر فلوسك كلها

bassoumy
11-25-2017, 17:24
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لا يوجد اي سوق او اي تجاره في العالم تحب الانسان الطمع فالطمع اخرته وحشه جدا واخرته بيقل ما جمع في السوق وان شاء الله نحاول نير اموالنا بشكل سليم حتي لا نطمع ونربح

Abo Hamdy
12-09-2017, 18:19
الطمع قل ما جمع احيانا بيكون شيء اجابي انك تزود هدفك وتطمع في ربح اكتر لكن لو بقيت شخص طماع
كل هدفه من الصفقة انه يحصل على اكبر نقاط فاحتمال كبير تخسر حسابك لان طريقتك دي غلط
انت لازم تضمن انك تطلع بعدد نقاط معقول من الصفقة مش تطلع باكبر نقاط لانك السعر متذبذب مش بيمشي في اتجاه واحد ولو عكس عليك هتخسر

Sofien
12-09-2017, 19:14
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، الطمع في الفوركس هو دليل لعدم الخبرة وعدداً ما يقع كل المبتدئين
في هذا الخطأ فأرجو الحذر من هذا وبتوفيق للجميع

هدير البدري نور
12-09-2017, 20:03
البساطة كلها ف كلامنا يا اخي الطماعين كلهم جشع
ودا بيعرضهم الي الخسارة العارمة وسبحان الله
مع الوقت بيزهقوة مومش بيدخلو السوق من كتر الخسارة انتظر منك المزيد

M0hsenalawady
12-09-2017, 21:40
نعم يا اخي الكريم ولكن المؤكد أن الطمع يقل ماجمع وهو من اهم اسباب الخساره والفشل في الفوركس ولذلك ننصح المبتدئين بضرورة الاداره المحترمه لرأس المال لضمان النجاح في مجال الفوركس مع القناعه وعدم التسرع والافراط في التداول

taher101
12-10-2017, 11:11
الفوركس سوق وتجارة وكل تجارة فيها التاجر الطماع والتاجر الحكيم المحترف وطبعا الطمع نهايته سيئة لا تضمن له الاستمرارية

Mohamed Khemili
12-10-2017, 14:10
بسم الله رحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اكيد الطمع يؤدي الى خسارة بشكل عاجل ام اجل و هذا امر جيد بنسبة للبروكر

amir anwar
12-11-2017, 00:24
قصد حضرتك البروكر يحب الطماعين ؟
شيئ اساسي طبعآ ان اي شركة تداول او غيره عاوزه تكسب اكبر كم ممكن من الأرباح و كل ما انت بتفتح عقود اكثر و اكبر الشركة بتكسب اكثر فأكثر
بس طبعآ الشركة مش عاوزاك تخسر علشان بالطريقة دي مش هتشتغل تاني فالطمع حاجه مش حلوة خالص لكلا الطرفين إذا كنت انت او الشركة

nonatr54
12-11-2017, 11:37
فعلا بسبب الطمع بتاعتا بيخلى البروكر طماع فينا ربنا يكرمنا يا رب و نعمل اباح بيرة و نسحب

Muhammed Mustapha
12-22-2017, 16:39
شيئ اساسي طبعآ ان اي شركة تداول او غيره عاوزه تكسب اكبر كم ممكن من الأرباح و كل ما انت بتفتح عقود اكثر و اكبر الشركة بتكسب اكثر فأكثر
بس طبعآ الشركة مش عاوزاك تخسر علشان بالطريقة دي مش هتشتغل تاني فالطمع حاجه مش حلوة خالص لكلا الطرفين إذا كنت انت او الشركة ولكن المؤكد أن الطمع يقل ماجمع وهو من اهم اسباب الخساره والفشل في الفوركس ولذلك ننصح المبتدئين بضرورة الاداره المحترمه لرأس المال لضمان النجاح في مجال الفوركس مع القناعه وعدم التسرع والافراط في التداول

Rania Ezzat
12-22-2017, 16:51
بالفعل البركات تجعل المتداول وبالأخص المتداول المبتدئ يطمع بعد أول مكسب له وبالفعل أيضا الطمع يقل ماجمع وهو من العوامل السلبيه التي تؤدي بصاحبها إلى خسارة كل رأس ماله كله فيجب على المتداول أن يلتزم بالهدوء والثقة بالنفس والتريث في الدخول في سوق الفوركس والتداول وإبرام الصفقات وان يختار الوقت المناسب لدخول السوق وعقد الصفقات

mostafa1995
12-22-2017, 17:10
بصراحة اغلب المتداولين الناجحين عشان تكون عارف لو تشوف الاموال اللي مستثمرين بيها
انت حتشوف انه اللوت والرافعة منخفضة جدا
وطبعا عشان هم عارفين بيعملوا ايه
الصراحة
وهذا يدل على ان الطمع هو المسبب الاول للخسارة

muhammad ismail
12-22-2017, 17:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فعلا اخى الكريم الفوركس مش محتاج تعقيدات خال بالعكس الفوركس محتاح صبر وروقان وانت بتشتغل عشان تقد انك تحلل باحترافيه وتشتغل وانت مطمن وكالما انت حللت صح
يبقى مفيش داعى للقلق لو الصفقه خسرت او اتاخرت فى الربح بتاعها

zunebha
12-22-2017, 23:02
يعتبر الطمع من اكبر الصفات القاتلة لاي حساب لذالك نحن دوما ننصح بالرضى بالقليل والقناعة اساس كل شيء في اي مجال .

skylol
12-22-2017, 23:08

اخي الغالي الطمع سبب من اسباب الخسارة في سوق الفوركس وانا انصح الجميع بعدم الطمع والابتعاد عن الطمع وانا دائما ادخل صفقاتي بلوت صغير مثلا 0.03 اصغير لوت اتمنى التوفيق للجميع

big.pharaoh
12-23-2017, 17:58
دي حقيقه فعلا البروكرات تحب الطماعين فعلا خصوصا شركات الماركت ميكر . لان خسارتك هي مكسب ليهم . فانت لازم تحاول تضبط نفسك عشان دا ميأثرش على صفقاتك وعلى حسابك وعشان بالطريقه دي مش هتعرف تسحب ارباح خالص . لان معروفه . الطمع نهايته خساره . وانا بذكر نفسي واياكم بمحاولة ضبط النفس في السوق ده لانه محرقة اموال

alym
12-24-2017, 21:30
اسباب الخسارة هى الطمع الذى يكون بداخل الانسان فالفوركس محرقة الاموال وهم يعرفون ان الخاسرين ما اكثرهم بسبب الطمع

amedz
12-25-2017, 09:47
بالفعل اغلب شركات الفوركس تحب الطماعين لانهم يعلمون جيدا ان النهايه تكون المرجانه و بسرعه لذلك لابد ان تدير راسها

mr.khalled
12-25-2017, 13:12
انا من راى ان الطمع يودى الى الخساره الكبيره فى الفوركس
فلابد من تحديد اهداف معينه فى التجاره ولا انتظر زياده الربح حتى تودى الى الخساره

algendy
12-25-2017, 13:30
يا أخى الكريم شركات الوساطة فى الفوركس تحب استقطاب اكبر عدد من المشتركين الجدد فى خدماتها لكى يتاجروا على منصتهم للتداول و قد يبدو ان المتداولين الطامعين الذى يدخلون بلوت عالى نوع محبب لشركة الوساطة نظرا لارتفاع قيمة السبريد على الصفقة

abo.tali.wtalin
12-25-2017, 18:22
بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا الطماع اكتر حد يتحب من البركرات فى مجال الفوركس والمتداول الطماع دايما خسران
ومتسرع ولا يعرف معنى الفوركس اصلا

amedz
12-27-2017, 13:14
في شركات كتير محترمه مش لازم الشركه تخلي العميل يفقد مقوله ولكن في شركات منها للبنوك مباشره و انا انصحك بشركه اي اس ان وشركه يكون لها ترخيص واهم من ده كله هو اداره راس المال علشان تقدر تستمر تحقق اللي بتحلم بيه

zouga91
12-27-2017, 13:38
سوال رائع ومهم يستحق النقاش اخي الكريم
صراحة اغلب البوركرات الموجودة حاليا تغتنم الفرصة للنصب على مبتدئين خاصة اذا كان ترخيصها ضعيف او تعطي البونص فهي تستعمله كدريعة لكي توقع بالمبتدئين في محال الفوركس انا شخصيا افضل ان اشتغل مع بركرات مرخصة من بريطانيا او امريكا فهي شروطها صارمة كما انه في حالة ماتعرضت للنصب او تلاعب فسوف تاخد حقك منهم رغما عن انفهم هذه ما اراه انا شخصيا

waelmma
12-27-2017, 13:41
:)):o:o تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة ان الطمع من
اخطر الاشياء على المتاجر وبيؤدى فى النهاية الى خسارة كل اموالك

alym
12-28-2017, 10:41
لو انته بتعمل ادارة راس مال مش هيفرق معاك اى بروكر سواء كان طماع اولا لان فى النهاية انت المتخكم فى صفقتك ونقطة دخولك وخحم الصفقة التى تنوى تادخول فيها

emadomda
04-20-2018, 18:21
المراجع من عملاء الماضي هي أيضا مهمة . إذا كان وسيطك قام بمساعدة شخصا ما على تحقيق النجاح في وقت سابق وهذا الشخص من المفترض ان يتكلم فأنه غالبا سيكون علي استعداد لكيل الكثير من المدح هذا الوسيط . يمكنك التعرف علي مستوى نجاح الوسيط الذي حققه بالحديث مع العملاء السابقين ومعرفة كيف كانت خبرتهم في التعامل مع هذا الوسيط . لاحقا قم بإلقاء نظرة علي مقدار الارشاد التي ينوي الوسيط تقديمه إليك. بالطبع فانك ستتخذ كل قراراتك بنفسك ولن تأخذ كل كلمة يقولها شخص أخر علي محمل الجد, ولكن من الجيد ان يكون بجانبك شخص لدية المعرفة والخبرة ويتولى تقديم نصائح لك وهو الأمر الذي يجعل من الوسيط الذي يتمتع الخبرة أكثر تفضيلا . الراحة هي أيضا أمر هام . فإذا كنت تعيش في كاليفورنيا فان الوسيط الذي يعمل في ولاية اوهايو قد لا يكون هو الخيار الأفضل. ولكن في عصر الانترنيت فان هذا العامل بات اقل أهمية وباستخدام الفاكس والايميل واللذان يمكنان من التواصل مع الوسيط بشكل مستمر فان ابتعاد المسافة المكانية لم يعد امرا بالغ الأهمية

abdogamal
01-01-2020, 23:43
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..
شكرا لك اخي الكريم لافادتنا بالمنتدى بالموضوع الاقتصادي المهم .. بارك الله لك
بالتوفيق لك و للجميع هنا .

Eman eltaib
01-02-2020, 10:40
بكل تأكيد ان الطمع من المشاعر السلبيه في شتي مجالات الحياه ولابد من التخلص منه كي يستطيع الانسان الخوض في حياته بطريقه سليمه اما في مجال الفوركس فهو بكل تأكيد من المشاعر ذات التأثير السلبي التي تؤدي حتما الي الخساره ولذلك وجب علي التاجر ان يتخلص منه عند التداول
مجهود مشكور عليه وفي انتظار المزيد من الموضوعات الهامه
تمنياتي لك وللجميع واياكم بالتوفيق
تحياتي

Mahmoud Rashwan
01-02-2020, 11:02
السلام عليكم ورحمه الله..
بالنسبة لموضوعك اخي عن البروكرات فهي فعلا بتحب تفلس المتداولين وخاصة الطماعين في السوق الا من رحم ربي طبعا
لو انت بتعمل ادارة راس مال مش هيفرق معاك اى بروكر سواء كان طماع أو لأ لأن فى النهاية انت المتحكم فى صفقتك ونقطة دخولك وحجم الصفقة التى تنوى الدخول فيها..
أتمني لكم التوفيق والنجاح..
تحياتي للجميع

Ahmed_eg
01-02-2020, 13:54
السلام عليكم اخى الفاضل وبما انك تشعر بأنك ممتلئ بالثقة ولديك إحساس بأنك تعلم كل ما يتوجب فعله , إذا فانك تذهب باتجاه إجراء تداولات تتسم بالمخاطرة ولكن هذه المرة باستخدام الأموال الحقيقية لذا سرعان ما تفشل لتجد نفسك فجأة وقد أصبح مستقبلك الوظيفي في عالم الفوركس منتهيا ولم يتبقي سوى الجلوس لإحصاء خسائرك الكبيرة. ليبدوا وكأنه عندما يتعلق الأمر بالأموال الحقيقية وبالتوفيق تقبلو مرورى