PDA

View Full Version : مؤشر رائع لاستفادة من correlation

hoodhood700
06-08-2017, 16:46
السلام عليكم

طبعا كلنا نعرف ان العلاقة التي تربط ازواج العملات مع بعضها البعض من اهم الاشياء التي لها تاثير كبير جدا علي توقع والتنببؤ بحركة زوج لالعملة التي نتاجر عليها
اكيد كتير مننا عارفين الكلام دة بس المشكلة انة غير متوافر لينا او بمعني اخر من الصعب تحديد العلاقة ما بين ازواج العملات بشكل سهل لانة تقريبا
من الصعب ملاحظة تحركات كل عملة علي حدة يعني علي سبيل المثال
كلنا عارفين ان اليوور دولار يتحرك بشكل ايجابي مع زوج الباوند دولار
وهكذا بس الفكرة كيف يمكن لنا ان نستغل هذة العلاقة او كيف يمكن ان نري تحركات جميع ازواج هذة العملات معنا علي الشارت ؟

مش عايز اطول في الكلام كتير
الخلاصة انا جبت ليكم مؤشر تحفة بمعني الكلمة
هيعمل حاجات كتيرة ومهمة جدا علي الشارت وهي
1- هيظهر لك علي الشارت امامك ازواج العملات التي ترتبط بعلاقة ايجابية مع بعضها البعض
2-هيظهر لك ايضا ازواج العملات التي ترتبط بعلاقة سلبية مع بعضها البعض
طيب هنستفاد من المؤشر ازي ؟
بمنتهي البسطاطة المؤشر دة بيظهر نوعان من انواع العملات علي الشارت

اولا chart pair ودي زوج العملة اللي انت مركب علية الشارت يعني لو مركبة علي اليورو دولار هيبقي اليورو دولار هو ال chart pair
indicator pair ودة زوج العملة اللي المؤشر بيرسمة علي الشارت امامك والذي بيكون الزوج المتوافق او المتعارض مع حركة زوج العملة الاساسي اللي هو chart pair

الدخول بيع وشراء كيف يكون؟

بص ياسيدي الشراء
لو chart pairs اسفل ال الانديكتور بير
البيع لو chart pair اعلي indicator pair

settouti
06-08-2017, 19:37
لقد نورتنا يا اخي بهذا الموضوع الهام لكل متداول في الفوركس و ارجو
الكتابة المستفيضة حول الموضوع من قبل تعليقات المشاركين , خاصة اني قرات تعليقات المشاركين و لم اجدها باهمية الموضوع
و شكرا للجميع و المزيد من الفائدة
:woo:

ahmed_sawalhy
06-15-2017, 23:39
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
هذا الموضوع رائع تسلم اخي جاري التجربة
انا من محبي التجارة على المؤشرات والانظباط بالمؤشر الى حين بيان انه فاشل او ناجح
على العموم انا استخدم عدة مؤشرات بدل واحد لانه اظن الاشارة تكون قوية لما تاتي من عدة مؤشرات
وفي الاخير بالتوفيق للجميع ان شاء الله