PDA

View Full Version : حساب بنكى بالخارج

capoeira
06-09-2017, 00:40
السلام عليكم يا اعضاء المنتدى الكرام انا كنت عايز اعرف ان كان ممكن افتح حساب بنكى برا مصر
لان بصراحة فى مشاكل كتير فى موضوع التحويل من البنوك الالكترونية الى البنوك العادية يا ترى حلها ايه
المشكلة دى

amir anwar
07-13-2017, 02:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.. لو هتفتح حساب برا مصر و ناوي تسحب بالماستر كارد او الفيزا من داخل مصر يبئا هتسحب بالعملة المصرية الجنية يعني

zunebha
07-22-2017, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته اكيد اخي يمكنك حساب بنكي برا مصر بشرط ان تكون متواجد بالمكان او الدولة التي تريد فتح حساب بها اي العنوان صحيح مش حتقظر تفتح الحساب وانت داخل مصر.

alaa mohamed
07-30-2017, 13:40
بسم الله الرحمن الرحيم ...
تحيه طيبه و بعد ...
نورت المنتدى اخى الكريم ....
نصيحه منى افضل طريقه انك تسحب فلوسك عن طريق وسيط مالى من البنوك الالكترونيه دى ليك علطول ومن غير م تحتاج حساب بنكى اصلا ...
تقبل مرورى

Ahmed403
07-30-2017, 13:44
اخي الكريم هناك عدة طرق لسحب الاموال اسهلها بطاقات credit card
بتروح علي اي بنك وليكن مثلا cib في مصر
وبتستخرج بطاقة وانت واقف في نفس اليوم وتحول عليها المبالغ اللي انت عايزها
وبعد كده لما بتحب تسحب بتسحب بالمصري من ماكينات الATM

احمد فوكس
08-12-2017, 21:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. اخى الكريم افضل طريقة لسحب اموالك من شركات الوساطة ان تقوم بفتح حساب ببنك الكترونى
وتربطه بحساب بايونير وتسحب ببطاقة بايونير ولكن الطريقة دى فيها شوية تاخير عشان فيه كذا تحويل وممكن عن طريق وسيط مالى ودة الاسرع
تحياتى

tahar2015
11-26-2017, 18:19
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم يمكنك ذطلك بان تسافر للبلد الذي تريد وتفتح فيه او تفتح في بنك لكتروني
بالتوفيق لك وللجميع اخي العزيز وتقبل مروري

هدير البدري نور
11-26-2017, 19:41
محدش هيفيدك من المتداولين اللي هنا يا اخي كل اللي عليك هو انك هتكلم الجعم الفني
الخاص بالشركة وهو موجود اون لاين 24 ساعة انتظر منك كل ما هو جديد بالتووفيق

ehabbob
11-27-2017, 00:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العضو الكريم اشكرك على المشاركة وعلى سؤالك واتمنى من الاعضاء ان يردوا على طلبك وسؤالك وتستفيد من الاجابة
والله ولى المستعان

Najmi
12-26-2017, 22:55
مرحبا أخي الكريم
نعم من الممكن .. وأنا أنصحك بالتسجيل في بنك بايونير يغنيك عن كل البنوك المتواجدة حاليا
تقبل مروري

alasfarahmad
12-26-2017, 23:04
السلام عليكم ورحمة الله
صديقنا الفاضل، فتح حساب أرضي في بلد أو دولة من دول العالم ممكن ولكن بشروط مختلفة من دولة إلى أخرى، فبعض البنوك تشترط أن يكون صاحب الحساب مقيما في الدولة التي يكون فيها مقر البنك، وبعض البنوك يمكن أن يتم فتح حساب لمن هم مقيمين خارج الدولة، وعلى الرغم من ذلك لا بد من معرفة أن أغلب الدول العربية تعاني من هذه المشكلة، ذلك أن التامل مع العملات الأجنبية محدد بقوانين وأنظمة ليس من اليسير تجاهلها في كثير من الأحيان، اتمنى لك التوفيق والنجاح بإن الله تعالى.

yassmiina
12-26-2017, 23:09
السلام عليكم و رحمة الله ، لا اظن ذلك اخي ممكن في حالة اذ كنت انت عايش برا مصر
لكن في حلول احسن كالبنوك الالكترونية مثل سكريل و نتلر بحيث يمكنك عمل حساب بنكي بدولتك و يمكنك الربط بين حسابك البنكي و سكريل او نتلر في هذه الحالة يمكنك السحب بطريقة عادية