PDA

View Full Version : هل انت سكالبر ام مستثمر

Pages : [1] 2 3

عمرو
05-14-2012, 13:05
بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعد...

هل انت سكالبر فى تجارتك ام انت انتراداى ام انت مستثمر طويل الامد؟؟

Noah
05-14-2012, 15:39
انا اسكالبر ولكن على الحسابات التى ادخل فيها بنسبة مخاطر عالية ولكنا لطبيعي بتاعى انى بتاجر على فريم الساعة ولا يوجد شئ اسمه انتر داى ولكن يوجد شئ اسمه اتاحةا لفرصة يعنى لو وجدت فرصة امامك على الشارت يمكنك ان تدخل عليها وان لم تجد لا تدخل

kingman
05-14-2012, 15:58
انا عامة بفضل التجارة اليومية الأنترداى واحب الصفقات فى معدل خمسين نقطة لكن كثيرا مااتداو اسكالبنج على الصفقات القوية لأن بالنسبة لى الأسكالبنج سينهى الصفقة بسرعة ويريحنى من المتابعة او انتظار الهدف فنفس الصفقة التى اكون مقرر لها ربح خمسين نقطة واكثر اقوم بتكبير اللوت وادخلها عشرين او حتى عشرة نقط وبيكون هو نفس مقدار الربح المادى وكل صفقة وقوتها بحدد ايهما ادخل اسكالبنج او صفقة كبيرة بعدد نقاطها

عمرو
05-15-2012, 09:54
انا عامة بفضل التجارة اليومية الأنترداى واحب الصفقات فى معدل خمسين نقطة لكن كثيرا مااتداو اسكالبنج على الصفقات القوية لأن بالنسبة لى الأسكالبنج سينهى الصفقة بسرعة ويريحنى من المتابعة او انتظار الهدف فنفس الصفقة التى اكون مقرر لها ربح خمسين نقطة واكثر اقوم بتكبير اللوت وادخلها عشرين او حتى عشرة نقط وبيكون هو نفس مقدار الربح المادى وكل صفقة وقوتها بحدد ايهما ادخل اسكالبنج او صفقة كبيرة بعدد نقاطها

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....
الانتراداى هو اغلب المتاجرين يتعاملون به حيث الدخول والخروج السريع والربح المعقول

born to learn
05-15-2012, 14:46
انا من عشاق التجاره بالاسالبينج والتى تتيح لى تحقيق ربح معقول ومرضى وايضا فى حالة لا قدر الله كان هناك خسائر فهذه الطريقه تساعدنى على استعادة خسارتى بسرعه ايضا والعوده للارباح من جديد

عمرو
05-15-2012, 15:08
انا من عشاق التجاره بالاسالبينج والتى تتيح لى تحقيق ربح معقول ومرضى وايضا فى حالة لا قدر الله كان هناك خسائر فهذه الطريقه تساعدنى على استعادة خسارتى بسرعه ايضا والعوده للارباح من جديد

اهلا بيك اخى
لكن اسمحلى احذرك من ان الاسكالبينج هو وحش التداول الذى لم يستطع احد ترويضة حتى الان
فممكن جدا كما تحقق ارابح طائلة ايضا ممكن تخسر خساير فادحة
لذلك توخى الحذر

magic777
05-15-2012, 16:57
انا عن نفسي في اغلب الاحيان اتاجر انترداي بتحليل يوما بيوم
واحيانا استمر بالصفقه التي معي يومين او تلاته اذا عكس السعر معي وتم الدخول تعزيز او تبريد
وفي احيان اخرى اعمل بالاسكالبنج وده على حسب الوقت وحركه السوق وغالبا اعمل به في ايام التذبذب او في الفتره الاسيويه
ومن رأي الاهم من ده الفرصه الجيده او نقطه الدخول الجيده هيا اللي تجذب المتاجر
بمعنى لو نا انتردي ولكن قابلتني صفقه سوينجيه جيده طبعا هستغلها

aboualy
05-15-2012, 17:43
انا افضل العمل على شارت الساعة وادخل كل يوم تقريبا صفقة واحدة
افتح الشارت تقريبا الساعة السابعة او الثامنة وابحث عن فرصة يكون احتمال نجاحها كبير فاذا وجدت فتحت الصفقة بهدف بحدود من 30 الى 40 نقطة واتركها وانزل الى العمل واذا لبم اجد فرصة احتما نجاحها كبير لا اغامر بفتح اى صفقة والسلام

aboualy
05-15-2012, 17:46
اهلا بيك اخى
لكن اسمحلى احذرك من ان الاسكالبينج هو وحش التداول الذى لم يستطع احد ترويضة حتى الان
لذلك توخى الحذر

اتفق معك فى ذلك اخى العزيز وللاسف الجميع يتحدث عن ارباح الاسكالينج والقليلين هم من يتحدثون عن المخاطرة الموجودة فى هذه الطريقة
وانا اعتقد بصفة عامة ان اى طريقة لتحقيق الارباح السريعة يمكن ايضا ان تكون طريقة لتحقيق الخسائر السريعة

magic777
05-16-2012, 13:14
اهلا بيك اخى
لذلك توخى الحذر

من رأي انه ممكن ترويض هذا الوحش اذا عرفت من اين تدخل وتخرج
وبدون مخاطره عاليه فهو من احسن طرق المتاجره واسهلها من وجهه نظري ولكن اتقانه يتطلب منك اجتهاد
والتركيز على عمله واحده تعرف تحركاتها وبالتالي هتقدر تحدد نقاط دخولك واهدافك بدقه بمرور الوقت وخاصه هذه الايام اللي اغلب العملات تتحرك في حدود 100 نقطه اغلب الاوقات

kingman
05-16-2012, 17:23
اتفق معك فى ذلك اخى العزيز وللاسف الجميع يتحدث عن ارباح الاسكالينج والقليلين هم من يتحدثون عن المخاطرة الموجودة فى هذه الطريقة
وانا اعتقد بصفة عامة ان اى طريقة لتحقيق الارباح السريعة يمكن ايضا ان تكون طريقة لتحقيق الخسائر السريعة

فى هذا السوق اى طريقة تعطى ارباح كبيرة هى ايضا قادرة ان تعطى خسائر كبيرة فلازم المتاجر يكون حذر مع اطريقة ولايتخجمها الا اذا اتقنها بشكل تام والديمو بيبقى مفيد فى تلك الميزة انه هيسمحلك تجرب اى طريقة فترة كبيرة حتى تتقنها وتصبح محترف وتنتقل بها الى التجريبى وانت قادر على ان تحقق منها الربح

Texxon
05-16-2012, 17:28
الاسكالبينج تستطيع من خلاله تحقيق ربح بشكل أسرع من الصفقات السوينجية وتدبيل الحساب بشكل كبير وبسرعة

ولكن لا بد ان يكون لك خبرة كبيرة في الاسكالبينج لأنه سيكون اسرع طريقة لتدمير الحساب

كريم
05-16-2012, 17:39
اكيد انك مستثمر في الفوركس و هناك طريقة يتبعها بعض الفوركس اسمها سكالبر و هو تنسب للعالم سكانبر و هيه طريقة تعتمد على التفكير لا اكثر

و لا بد للمستثمر ان يكون ذا تفكير عالي بعيد المدى و لا اعتقد او لا يوجد ادنى شك عندي ان الطريقتين مختلفتين

و الله ولي التوفيق و النجاح

derfcase
05-16-2012, 19:21
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

عندما يكون راس المال المتوافر معي اقل من 100 دولار
فللاسف ساكون سكابلر
و رغم اني لا احب المتاجرة بهذا الاسلوب نظرا لعلو نسبة المخاطرة مما يتسبب في شدة الاعصاب
كذلك الاضطرار الي ترك كل ما هو وراءك من اعمال و التفرغ التام للمتاجرة
الا اني الجا اليه دائما عندما يقل الكابيتال عن 100 دولار

و لكني ف الاصل متداول متوسط المدي
قد تاخذ الصفقة مني من ساعة الي 18 ساعة
و هو الاسلوب المفضل بالنسبة لي في التداول

sunlight
05-16-2012, 19:44
[QUOTE=magic777;5726]من رأي انه ممكن ترويض هذا الوحش اذا عرفت من اين تدخل وتخرج
وبدون مخاطره عاليه فهو من احسن طرق المتاجره واسهلها من وجهه نظري ولكن اتقانه يتطلب منك اجتهاد
والتركيز على عمله واحده تعرف تحركاتها وبالتالي هتقدر تحدد نقاط دخولك واهدافك بدقه بمرور الوقت وخاصه هذه الايام اللي اغلب العملات تتحرك في حدود 100 نقطه اغلب الاوقات[/QUOTE

كلامك صحيح اخى فالفوركس ليس وحشا ولكنه سهل الربح منه جدا وسهل الخساره منه جدا ولكن الشاطر اللى يعرف يكسب منه
ولكن لازم قرائه السوق جيدا
وانا عن نفسى استخدم استراتيجيه الاسكالبير صحيح مدوخانى ولكنى اجنى واخسر يعنى مش بكسب على طول ومش بخسر على طول

Hamad
05-17-2012, 08:14
حاول ان تحافظ على اى تقدم تحصل عليه
الربح المتتالى و بعده مضاعفة العقود يعنى ان الخسارة ستكون اسرع بكثير من المكسب الذى حققته. الصحيح ان توحد قيمة صفقاتك مهما زاد رأس المال للحساب و مع السحب المستمر من الحساب او نقل الارباح الى حساب اخر بعيدا عن التداول

mage
05-17-2012, 17:18
لا يوجد وجه للشبه بين الاثنين يا اخى لان المستثمر هو املتاجر عامتا او من يدخل بامواله فى الفوركس مع محفظة ولكن الاسكالبر هو متاجر يعتمد على الدخول اليومي فى السوق بفتح اكثر من صفقة يوميا وقد تصل النسبة الى 5 الى 10 صفقات يوميا على حسب حركة السوق وتوافر الفرص لديه

realyone
06-11-2012, 20:13
بالنسبة لي تداولي انترادي,صفقتي تنتهي في نفس اليوم اما بالربح او بخساره ,ولكن حاليا ابحث عن استراتيجيات اسكالبينج لأن هذه الأيام السوق حركته متذبذبه لا ينفع معها الا اسكالبينج لخطف نقاط ومعاودة الدخول مره اخرى لجمع اكبر عدد النقاط في اليوم الواحد

bousshimin
06-11-2012, 20:38
أنا من متاجري لأسكالبر رغم مخاطره ألا أن لدي إستراتيجيتي وأنا من محبي متاجرة بالأسكالبر لما
يدره من أموال مهمة في زمن قياسي عوض الإنتطار لساعات من أجل تحقيقك أهدافك في سوق فوركس

nader44x
06-11-2012, 20:39
انا اساسا بتداول انترداي ...بس ساعات لظروف خارجة عن ارادتي بتطول العملية لحد تاني او تالت يوم ...الصارحة ما اعتقدش حد معاه مبلغ صغير يصبر على الصفقات طويلة الاجل عشان يعرف هيكسب في الاخر ولا هيخسر لا قدر الله

عزبز 18
06-11-2012, 20:43
انا مند بدات في الفوركس بدات كمسنثمر ولامن مع مرور الوقت بدات افهم اساسيات الفوركس وتعلمت عدة استراتيجيات
وقمت بتبديل طريقتي في التجارة واصبحت سكابلر وايظا انتداي وحققت العديد من النقاط والحمد لله علي كل حال.

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 21:02
انا مند بدات في الفوركس بدات كمسنثمر ولامن مع مرور الوقت بدات افهم اساسيات الفوركس وتعلمت عدة استراتيجيات
وقمت بتبديل طريقتي في التجارة واصبحت سكابلر وايظا انتداي وحققت العديد من النقاط والحمد لله علي كل حال.

بالنسبه للمبتدأ افضل شئ يشتغله

انتر داى

ياخد 30 او 40 بيب يومياً ويحمد الله ويبوس ايده شعر ودقن

الله يكرمكم

pimo
06-12-2012, 00:57
انا تداول علي اليوم اي علي المدي الطويل ولم اتدرب في حياتي علي اسكالبنج لان هذا النوع من التداول لا يهمني لانني اريد ان احترف التجارة في سوق العملة العالمية ولهذا اريد ان اكسب خبرة في التداول علي المدى الطويل

mando
06-12-2012, 01:26
هى بتفرق من شخص لى اخر ممكن يكون واحد ما شغال وشغلو هو الفوركس فقط ممكن يكون عندة 3 حسابات مثلا
حساب يشتغل علية سكالبر وحساب لى صفقات انتراداى وحساب اخر لى صفقات السوينجات

Rami
06-12-2012, 02:08
معظم الموجودين لا اسكالبر ولا مسثمر كنت اتمنى ان يكون خيار انتردادى , فالمعظم يتاجر بشكل يومى , يعنى الفقة كبيرها يوم او يعدة ايام , والقليل اسكالبر الذى يحتاج لمواصفات خاصة
ام المستثمر فنادرا ما تجد بيننا مستثمر , لان الا ستثمار يحتاج لمبلغ مالى ضخم ,يدار فى صفقات السوق لفترة طويلة يعنى ممكن الصفقة تستمر لاشهر او سنة طويل الامد

sobissa
06-12-2012, 02:26
أنا متاجر يومي مع اني أفضل السكالبينغ لكن لا أتاجر به وذلك لما يحمل من خطورة على الحسابات الصغيرة

my life
06-12-2012, 08:19
يا أخي اكيد طبعا كل واحد عنده طريقة واستراتيجية تسير عليه
وأنا عن نفسي اتاجر مدى القريب
وأحيانا أتاجر باسكالبنج عند تذبذب السوق

2x1
06-12-2012, 09:30
لا انا عن نفسي شايف الاسكالبين مخاطرة قليلة جدا بالنسبة لاي طريقة اخري

وان شاء الله بعد انهاء فترة تدريبي سوف اتاجر غالبا بهذة الطريقة

Mohamed90
06-12-2012, 11:54
بالنسبه للمبتدأ افضل شئ يشتغله

انتر داى

ياخد 30 او 40 بيب يومياً ويحمد الله ويبوس ايده شعر ودقن

الله يكرمكم

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الربح مابين 25 و 50 نقطة يوميا راح يحقق لك الكثير في الاخير الشهر و
انا كنت اسثمر في البداية ولكن كل وادفع اموالي يخسر المتاجر الحساب كله ههههههه دئما داخل عليهم بالربح
وفكرت مليح لازم اتعلم بالنفسي او ابتعد عنه

محمد الفواعره
06-12-2012, 13:06
السلام عليكم انا اسكالبر

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 13:37
أنا متاجر يومي مع اني أفضل السكالبينغ لكن لا أتاجر به وذلك لما يحمل من خطورة على الحسابات الصغيرة

عود نفسك تتاجر اسكالبينج بس على الحسابات الكبيره

وليس الصغيره
لان الحسابات الصغيره معرضه للمارجن بسرعه جداً

younesjoe
06-12-2012, 13:39
اضن ان سكالب جيد لانه يمتاز بالصفقات السريعة و الكسب السريع لاكن لا احب استعماله من جهة يمكن ان يعرضك للخطر انا اكتفي بالصفقات العادية التي تعتمد على دراست الشارت و دون نسيان ما ادا كان خبر سؤتر و ابني على الدلراسة صفقتي دون نسيان ادارة راسالمال فهي ايضا مهمة

ahmed saleh
06-12-2012, 15:11
لا انا من النوع الاسكلبنج لانى احب الربح السريع ولا احب طول الانتظار لان لو خسر فاخسر بسرعة ولو كسبت يبقى اكسب بسرعة
عشان انا مبحبش اعد كتير وقلبى يوجعنى كتير لانى بخاف بس ممكن يكون ليها فوايد وممكن يكون ليها عيوب يعنى
كل واحد لية الطريقة الى بيحبها ويشتغل عليها

magic777
06-12-2012, 15:23
عود نفسك تتاجر اسكالبينج بس على الحسابات الكبيره

وليس الصغيره
لان الحسابات الصغيره معرضه للمارجن بسرعه جداً

هو ممكن برده صاحب الحساب الصغير يتاجر بطرق الاسكالبنج لو هو بيحب المتاجره بيها
بشرط انه يفتح صفقاته بلوت مناسب لراس ماله الصغير ده
بحيث ميعرضش نفسه للمارجن بسهوله وفي نفس الوقت يتاجر بالطريقه اللي بيحبها حتى لو الربح هيكون صغير

21cent
06-12-2012, 15:25
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

هذه الامور تحددها بعض الظروف لديك مثل وقت الفراغ او عدم الصبر او عدم التحكم فى عواطفك
بالنسبة لى انا اسكلبر وهدفى يكون 10 نقاط واستوب 20 +الاسبريد
وهذه لا تاخد وقت للمتابعة الشديدة لانى مشغول جدا
ممكن اشتغل يومى او طويل الاجل الفرصة تكون باكثر من يوم وتحقق هدف مثل 200 نقطة لانها تاخد وقت طويل
ايضا بسبب الوقت

sho
06-12-2012, 16:05
بالنسبة لى انا افضل الصفقات قصيرة المدى البعض يقول انها قد تئدى الى خسارة وان الصفقات طويلة المدى تحتوى على نسبة مخاطرة اقل ولكنى افضل الصفقات قصيرة المدى

zahran
06-12-2012, 22:39
احيانا هذا واحيانا ذاك
ولكن الاسكالبينج افضله لانه يعتمد على عدد نقاط صغيره سهل تحقيقها فى وقت قصير وايضا يكون الوت نسبته عاليه
وافضل ايضا سوينجات ( الاستثمار) لما فيها من دقه وتكون مجازفتها بسيطه

magic777
06-12-2012, 23:09
هذه الامور تحددها بعض الظروف لديك مثل وقت الفراغ او عدم الصبر او عدم التحكم فى عواطفك
بالنسبة لى انا اسكلبر وهدفى يكون 10 نقاط واستوب 20 +الاسبريد
وهذه لا تاخد وقت للمتابعة الشديدة لانى مشغول جدا
ممكن اشتغل يومى او طويل الاجل الفرصة تكون باكثر من يوم وتحقق هدف مثل 200 نقطة لانها تاخد وقت طويل
ايضا بسبب الوقت

بس بصراحه من وجهه نظرى العمل بالاسكالبنج ياريت يكون الهدف 5 نقاط فقط والاستوب 10
لان السوق دلوقتي متوسط حركته قلت مش زي زمان وغالبا الايام دي ال 10 نقاط مبتتحققش بسهوله وممكن تعكس عليك قبل ما تتحقق اكتر من مره

kingman
06-13-2012, 00:35
هو ممكن برده صاحب الحساب الصغير يتاجر بطرق الاسكالبنج لو هو بيحب المتاجره بيها
بشرط انه يفتح صفقاته بلوت مناسب لراس ماله الصغير ده
بحيث ميعرضش نفسه للمارجن بسهوله وفي نفس الوقت يتاجر بالطريقه اللي بيحبها حتى لو الربح هيكون صغير

وافضل شئ خصوصا بالأسكالبنج مع الحسابات الصغيرة وسهولة ضياع الحساب اذا حدث انعكاس انه يفتح حساب تجريبى بنفس قيمة حسابى ويتاجر عليه فترة ويشوف قدر بطريقته يتعامل مع هذا المبلع بطريقته وبحجم اللوت الذى يستخدمه ولا كان هلاك الحساب سريع بهذه الطريقة وهذا افضل شئ حتى لايضحى بامواله بهذه الطريقة

magic777
06-16-2012, 18:35
وافضل شئ خصوصا بالأسكالبنج مع الحسابات الصغيرة وسهولة ضياع الحساب اذا حدث انعكاس انه يفتح حساب تجريبى بنفس قيمة حسابى ويتاجر عليه فترة ويشوف قدر بطريقته يتعامل مع هذا المبلع بطريقته وبحجم اللوت الذى يستخدمه ولا كان هلاك الحساب سريع بهذه الطريقة وهذا افضل شئ حتى لايضحى بامواله بهذه الطريقة

وهتكون تجربه مفيده ليه وتقدر تساعده في اكتشاف اخطاء طريقه الاسكالبنج التي اعتمدها للعمل بها
على التجريبي ويصلحها بدل ما يكتشف الاخطاء دي على الحقيقي ويخسر قصاد تصحيحها فلوسه
كان ممكن ميخسرهاش لو جربها الاول على الديمو

Smart
06-16-2012, 19:01
انا انتراداى ولكن احيانا اقوم ببعض صفقات الاسكالبيج
ولكن باداره راس مال شبه جيده ولكن الاصل انى انتراداى
ولا احب السوينجات باى شكل من الاشكال

remas
06-16-2012, 19:03
والله اخى انا الى الان بشتغل على فريمات صغيره فريم الخمس دقائق وفريم اربع ساعه وانا شايف انهم افضل فريمين موجودين فى السوق ودول الانسب جدا شغل الاسكالبنج اللى انا شغال بيه من فتره طويله لست مصتثمرا الى الان

elking
06-16-2012, 19:59
انا اعشق الاسكالبينج بالرغم من انه ذات مخاطرة عالية جدا الا اننى لا اطيق انتظار الصفقات الطويلة
والتى تعتمد على التريندات

mohamed eldamnhorey
06-16-2012, 20:30

السوينجات عايز بال طويل جداً

المفروض نخصص حساب ونطرقه للسوينجات

وحساب للإنتر داى

انا هعمل كده ان شاء الله قريباً

kimokonolove
06-16-2012, 21:12
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

تختلف اوقات العمل سواء اسكالبينج او متداول عادى او يومى او على فترات طويلة وكلها تختلف حسب الزوج الذى تتعامل عليه وحسب طبيعة الأخبار او عدم صدور اخبار كما ن لا يوجد شخص يحترف الأسكالبينج طويلآ ولاكن العمل بالأسكالبينج لة اوقاتة وكمان المضارب االخبير هو الذى يسطتيع تحديد هل السوق يصلح الان اسكالبينج ام تداول عادى وهناك من يفضلون العمل بالتهديج لذا انا اختلف بطريقة العمل حسب الأوقات والازواج التى سأتعامل عليها

Rami
06-16-2012, 21:18

انصح بالسير على نهج طريقة واسلوب متاجرة واحدة
ولا انصح بالتشتت بين الاساليب الا اذا كنت واثق من تحليلك
فالتشتت هو احد اهم اساليب المتاجرة خطورة
تحياتى لك

Mr.GooDMaN
06-16-2012, 21:19
انا احب الاسكالبنج كثيرا
ولدي بعض الاستراتيجيات الناجحة التي اعمل بها ولكن عيبه ان كما ان مكاسبه جيدة الا ان خسائره كبيرة اذا لم نحسن المتاجرة عليه

Rami
06-16-2012, 21:39
انا احب الاسكالبنج كثيرا
ولدي بعض الاستراتيجيات الناجحة التي اعمل بها ولكن عيبه ان كما ان مكاسبه جيدة الا ان خسائره كبيرة اذا لم نحسن المتاجرة عليه

انا اعتبرك فعلا من المحظوظين لانك تملك متل هذه الاستراتيجية لكن هناك شرط وهو الالتزام الحديدى
بنتايج هذه الاستراتيجية واستوبها
لكن من اهم عيوب الاسكالبنج انه يذهب بنتاايج وحصاد زمن طويل لو لم يكن هناك التزام
تحياتى لك

safiforex
06-16-2012, 21:44
انصح بالسير على نهج طريقة واسلوب متاجرة واحدة
ولا انصح بالتشتت بين الاساليب الا اذا كنت واثق من تحليلك
فالتشتت هو احد اهم اساليب المتاجرة خطورة
تحياتى لك
انا اوافقك الراي اخي الكريم في هذا ، لان التشتت له سبيات كثير ، فانه يفرق التفكير و لا يتركه يركز في شيئ واحد
لهذا من الاحسن التركيز على اسلوب واحد من التجارة و العمل به ، لكي يكون التفكير معاه دائما
بالتوفيق للجميع باذن الله

kingman
06-16-2012, 22:20
السوينجات عايز بال طويل جداً

المفروض نخصص حساب ونطرقه للسوينجات

وحساب للإنتر داى

انا هعمل كده ان شاء الله قريباً

انا بفضل العمل بالطريقة دى ان اخصص حساب لكل طريقة تداول بحيث استطيع ان اركز على طريقة معينة فى كل حساب وحتى ان تعرضت للمخاطر فى احدى الطرق يكون فيه حساب يسندنى

tervarto
06-16-2012, 22:43
طبعا عشان انا راس مالى صغير , فانا اعتمد على أستراتيجية أسكالبينج , بهدف و ستوب صغير , و لوت مش كبير قوى , و الحمد لله ماشية تمام , و اتمنى يكبر حسابى عشان أقدر أدخل بصفقات سوينجات , لأنها تحتاج طبعا ستوب و هدف كبير , و تركيز أكتر للتعامل مع الصفقة بشكل صحيح

ahmed
06-16-2012, 22:59
متاجر انترداى فى اغلب الاوقات
افضل ان اغلق صفقاتى بشكل شبه يومى
ولا اتداول اسكليبنج نهائيا لاننى لم اجد استراتيجيه تقنعنى بذلك

assidi saber
06-24-2012, 16:47
انا من عشاق المتاجرة بالانتراداى بحيث يوجد هناك دخول و خروج سريع و ربح جيد و معقول

Mtec
06-24-2012, 16:58
في الحقيقة انا كنت اتداول بطريقة سكالبر لكن لم اكن استطيع السيطرة على الحساب وكنت اخسر كثيرا ، و انا الان اتداول سوينج والحمد لله الامور تسير بشكل جيد

zaki_ziad
06-24-2012, 17:00
السلام عليكم
انا احب الاستثمار الطويل المدى لان ارباحه مضمونة

hesham itch
06-24-2012, 19:58
اقدر اقول انى بعتمد على شكل واحد اوممكن اكون اسكالبر ولكن ده بيبقى على الصفقات اللى فيها نسبة
مخاطرة كبيرة وممكن ارجع للتحليلات واستخدام بعض الفريمات الصغيرة فى بعض الاوقات الاخرى

A__M__S
06-24-2012, 20:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا مبتدأ في الفوركس واود ان اعرف ما معني هذه التعريفات من فضلكم ؟؟

nrgslawi
06-25-2012, 04:04
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
انا خواني اعمل على الترندات بانا اتقنها بشكل شبه المتوسط يعني مدة وانا اعمل على هذا النظام

abdallah elbaz
06-25-2012, 04:36
انا شايف ان الانترداي هي الافضل
التعامل اليومي هو افضل من الاسكالبنج فهو وطويل الامد الصفقات ربما تتاخر وتحتاج لاتنظار

mage
06-25-2012, 05:02
انا شايف ان الانترداي هي الافضل
التعامل اليومي هو افضل من الاسكالبنج فهو وطويل الامد الصفقات ربما تتاخر وتحتاج لاتنظار

الدخول اليومي ايضا من وجهة نظرى هو الافضل فى الفوركس ولكن علينا ان نعرف ان الطريقة الافضل لكى نتمكن من تحقيق نسبة ارباح ان تعتمد على الطريقة اللى تشعر انها ملائمة لك انت فى السوق ولا تنتظر اى طريقة او استراتيجية غير اللى انت متعود عليها

Mostafa Mando
06-25-2012, 05:04
انا عن نفسي افضل استراتيجية الاسكالبنج لأن الاسكالبنج يأتي بأرباح وفيرة لكن

يحتاج خبرة في مجال الفوركس ولكن مربح جداً وهناك الكثير من ضاعف

راس ماله عن طريق الاسكالبنج

KOGI
06-25-2012, 07:54
انا اسكالبر ولكن على الحسابات التى ادخل فيها بنسبة مخاطر عالية ولكنا لطبيعي بتاعى انى بتاجر على فريم الساعة ولا يوجد شئ اسمه انتر داى ولكن يوجد شئ اسمه اتاحةا لفرصة

deadlyfox
06-26-2012, 01:47
انا افضل انتراداى وعدم المخاطرة مثل الاسكالبنج
لان الاسكالبنج مكاسبه سريعه وخسائرة سريعه ايضا

saad
06-27-2012, 00:27

KOGI
06-27-2012, 06:00

انا برضه مثلك اخى الكريم ووجدت طريقى كسكالبر والحمدلله بحقق ارباح كويسة الى حد ما

saad
06-27-2012, 15:14
انا تداول علي اليوم اي علي المدي الطويل ولم اتدرب في حياتي علي اسكالبنج لان هذا النوع من التداول لا يهمني لانني اريد ان احترف التجارة في سوق العملة العالمية ولهذا اريد ان اكسب خبرة في التداول علي المدى الطويل

magic777
06-27-2012, 18:53

بس لازم تدرب نفسك على طرقه كتير في الاول حتى تتمكن منه لان الغلطه فيه
بخساره كبيره او ممكن بمرجنه حساب فلازم تكون حريص هنا وعارف اذا كنت
هتقدر تشتغل بيه ولا لا

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 19:04

الاسكالبينج نظام صعب برده يادرش

مش هيأتى عليك بالارباح التى تتخيلها من مجرد انك تتعلمه فى يومين

لاياباشا محتاج خبره طويله وممارسه على الشارت

elazez
06-27-2012, 19:09
اميل الي الصفقات ذات المدي القصير
حتي لا اتعرض الي ضغوطات او مؤثرات تؤثر عليا

elzeel
06-27-2012, 19:14
بالنسبالى مبتدئ ولسه مبقتش اى وصف من الاوصاف دى بس ان شاء الله هكون متاجر
طوبل الامد هعتمد على الربح القلبل والاستراتجيه الجيده

ابو محمد
06-27-2012, 19:17
انا لست مبتدئ ولكني اعمل على السكالبينج
وعندي حساب اعمل فية على الصفقات الطويلة السوينقية

madoxegy
06-27-2012, 19:33
انا بعتمد على الصفقات السكالبر فى معظم الوقت لكن لما يبقى فى صفقة انترداى مش بسيبها طبعا بس الاساس سكالبر

KOGI
06-27-2012, 21:09
انا بعتمد على الصفقات السكالبر فى معظم الوقت لكن لما يبقى فى صفقة انترداى مش بسيبها طبعا بس الاساس سكالبر

فعلا الاسكالبر ربحها مضمون وسهل وخسارتها بتبقى بسيطة لو احسنت التخطيط بس بالنسبة لى مش بخش صفقات انترداى خالص

saad
06-27-2012, 21:39

kingman
06-27-2012, 21:57
بالنسبالى مبتدئ ولسه مبقتش اى وصف من الاوصاف دى بس ان شاء الله هكون متاجر
طوبل الامد هعتمد على الربح القلبل والاستراتجيه الجيده

مهو لو اعتمدت على لاربح القليل اكيد هتتصنف انك بتميل للأسكالبنج اكثر من الأستثمار والصفقات ذات الأهداف الكبيرة وان شاء الله تجد طريقة متاجرة او استراتيجية قوية تساعدك فى متاجرتك وربنا يوفقنا جميعا

Mostafa Mando
06-27-2012, 22:47

انا ايضاً يا اخي افضل الاسكالبنج لإنها استراتيجية سريعة ومربحة جدا

ولكن انا مازلت اتعلمها فمن تعلم الاسكالبنج تعلم شئ كبير في الفوركس

i5land_man
06-27-2012, 22:58
فعلا الاسكالبر ربحها مضمون وسهل وخسارتها بتبقى بسيطة لو احسنت التخطيط بس بالنسبة لى مش بخش صفقات انترداى خالص

مين قالك ان خسارتها بسيطة بالعكس الاسكالبينج خطيرة جدا
واي انعكاس فيها لو مكنتش عامل حسابك بوقف خسارة
تدمرلك نسبة كبيرة من حسابك او تمرجنوه

xtomorrow
06-28-2012, 05:26
انا اسكالبر يومي خفيف وسريع
واعشق السكلبينج واكره الصفقات طويلة المدى
والسبب ان الاول اسهل واسرع وامتع من الثاني

mostafakamal
06-30-2012, 19:00
افتكر معظم التاجرين الصغار يعتبرون سكالبر لانه ما اعتقدش ان حد بيتاجر اسبوعى او شهرى
كل واحد بيقفل صفقاته يوم بيومه او تانى يوم على اكثر تقدير
وانا اعتبر نفسى منهم

waleed adel
07-01-2012, 15:54
لا بد للمستثمر ان يكون ذا تفكير عالي بعيد المدى لانه يترك صفقته بالايام والشهور
وكن الاسكالبنج للحسابات الصغيره اخطف واجرى

Spiderhoof
07-06-2012, 19:54
انا مفضل للاسونجات الافضل فى التداول ومريحه للاعصاب والربح الكبير والوقت الصغير للتداول فتوفر الوقت والجهد

ehab
07-08-2012, 04:25
في الفوركس بدات كمسنثمر ولاكن مع مرور الوقت بدات افهم اساسيات الفوركس وتعلمت عدة استراتيجيات
وقمت بتبديل طريقتي في التجارة واصبحت سكابلر وايظا انتداي وحققت العديد من النقاط

avocato bola
07-08-2012, 05:08
انا من يفضلو التجاره بالاسالبينج والتى تتيح لى تحقيق ربح معقول واذا كان هناك خسائر فهذه الطريقه تساعدنى على استعادة خسارتى بسرعه ايضا والعوده للارباح من جديد

waleed adel
07-09-2012, 16:45
الاسكالبنج هو العدو الاول للفوركس لانه يأتي بأرباح وفيرة لكن

يحتاج خبرة في مجال الفوركس ولكن مربح جداً وهناك من ضاعف

roka
07-09-2012, 16:52
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

انا افضل السكالبر فهو اسرع مكسب وايضا اسرع خسارة

sabre
07-09-2012, 16:53
انا اعتقد ان كل ظرف من ظروف السوق له طريقه مختلفه والتاجر الناجح
هوا من لا يتبع طريقه واحدة ثابته ولاكنه يرى السوق شكله ايه ويتابع الطريقه المناسبه للوضع الحالى

ymn30
07-09-2012, 16:54
انا بعتبر نفسى مضارب على باب الفوريكس احاول ان اتعلم وكمان ان استفيد خصوصا ان كان لى تجارب فى البورصة المصريه طبعا مع الفرق بس هنا العامل النفسى الحمدلله والخسارة بتقبلها علشان انا رود نفسى على تقبلها

waleed adel
07-11-2012, 19:49
عن نفسي افضل استراتيجية الاسكالبنج لأن الاسكالبنج يأتي بأرباح وفيرة لكن

يحتاج خبرة في مجال الفوركس ولكن مربح جداً

theboy2226
07-11-2012, 20:31
انا في اغلب الاحيان سكالبير لان فكرة اني اسيب صفقة مفتوحة و اروح انام حتي لو حاطط الاستوب و التيك بروفت مش بستريح لها
لكن مرات قليلة تاجرت علي المدي البعيد بس بلوتات صغيرة جدا

hunlion
07-11-2012, 20:38
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

مرحبا بك أخي أظن أني أعتمد على السكالبينج كما أعتمد على الصفقات اليومية لأن أوقات التدبدب في سوق العملات تحتم على المتاجر تحديد أهداف صغيرة ( سكالبيج) و إلا إبتلعك السوق بالإضافة إلى الصفقات اليومية أثناء وجود ترند يمكن الإعتكاد عليه .

kingman
07-11-2012, 23:32
الاسكالبنج هو العدو الاول للفوركس لانه يأتي بأرباح وفيرة لكن

يحتاج خبرة في مجال الفوركس ولكن مربح جداً وهناك من ضاعف

هو السكالبنج اكيد سلاح ذو حدين ان اجاده المتاجر ذبح به السوق وحقق ارباح ونجاح كبير
واذا لم يجيد استخدامه ذبح به حسابه للأسف والمهم ان الواحد يدرب جيد على طريقة تداول تسمح له بالنجاح باستخدام الأسكالبنج

mrxr00t3d
07-12-2012, 00:03
انا افضل الاسكالبينج لانني لا اطيق الانتظار كثيرا
و لكل واحد استراتيجيته

mostafakamal
07-12-2012, 23:29
انا اعتبر نفسى مثل معظم المتداولين سكالبر لانى انهى صفقاتى يوميا او اليوم التالى على اكثر تقدير
ولكن المستثمرين هولاء يتركوا صفقاتهم بالايام وساعات بالاسابيع والشهور

ehab
07-12-2012, 23:55
تداول علي اليوم اي علي المدي الطويل ولم اتدرب في حياتي علي اسكالبنج لان
هذا النوع من التداول لا يهمني لانني اريد ان احترف التجارة في سوق العملة العالمية

kingman
07-12-2012, 23:56
انا اعتبر نفسى مثل معظم المتداولين سكالبر لانى انهى صفقاتى يوميا او اليوم التالى على اكثر تقدير
ولكن المستثمرين هولاء يتركوا صفقاتهم بالايام وساعات بالاسابيع والشهور

وغالبا دول هم اللى بيملكوا الأمكانيات المناسبة لهذا السوق خبرة مناسبة لتحليل وتوقع السوق على فترات طويلة وايضا يملكون الأموال المناسبة التى تتيح لهم المتاجرة على الأمد البعيد

naitsi
07-13-2012, 00:38
السلام عليكم

Mostafa Mando
07-13-2012, 01:12
انا عن نفسي لا احب المتاجرة طويلة المدى احب الاسكالبرز لإنه سريع وارباحه جيدة

لكن يحتاج خبرة كبيرة في الفوركس لكي تتقنه ولذلك لا انصح بها المبتدئين

mahmoud1
07-13-2012, 02:38
انا عن نفسي لا احب المتاجرة طويلة المدى احب الاسكالبرز لإنه سريع وارباحه جيدة

لكن يحتاج خبرة كبيرة في الفوركس لكي تتقنه ولذلك لا انصح بها المبتدئين

بالفعل المتاجرة اليومة ممكن تحقق ليك ارباح جيدة لكن المشكلة انه ممكن الاستراتجية اللى بتعمل عليها تتيح ليك الدخول فى اكثر من فرصة فى اليوم وعلى ما اعتقد انه الدخول المتكرار فى اليوم ممكن فى الاول يكون ارباح وتجى صفقة تخسر بيها كل الارباح

salah.bmw
07-13-2012, 03:17
بصراحة انا اتاجر اسكالبينج في اغلب الاحيان
لأني لا احب ان اترك صفقتي داخل السوق قبل ان يغلق السوق لما فيه من انقلابات بلاسعار

amrmorasamir
07-13-2012, 03:19
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

انا افضل الاسكلبنج كثيرا وايضا الصفقات اليوميه افضل بكثير عن الصفقات الطويله التى معرضه لانعكاسات كبيره جدا

swingawy
07-13-2012, 03:51
انا الاتنين
هههههههههههههه
سكالبر وسوينجاوى
هههههههههههه
ولكن افضل السكالبر
متعه فعلا ارباح خياليه فى اوقات صغيره

ولكن انصح الناس انهم لا يدخلو بالسكالبر الا بعد خبره كافيه

bodda.2011
07-13-2012, 04:11
انا اعشق الاسكالبينج اضرب السعر واجرى
وهذى افضل الطرق لان السوق طالع نازل
ممكن يكون هدفك 100 نقطه
يطلع الى 90 ويرجع تانى عند نقطه الصفر
مفيش احلى انك تضرب وتجرى ب10 نقط

mage
07-13-2012, 04:33
الاسكالبينج هو الافضل ولهذا السبب انا اعتبر نفسى متاجر اسكالبر ولكن فى بعض الاحيان يكون الاعتماد على بعض الفريمات الكبيرة التى تساعدنى عىل تحقيق ارباح جيدة وشبه مضمونة

theprince
07-13-2012, 18:26
انا بدخل عادي احتمال يوميا وبحدد اهدافي
وبحاول احدد اهدافي علي حسب الإستراتيجية

abaragh
07-13-2012, 19:02
انا شخصيا من النوع الذي يفضل حصد بعض النقاط يوميا والخروج لليوم الموالي

pimo
07-13-2012, 19:32
انا افضل التداول علي المدى الطويل لانني اري ان التداول علي المدى القصير فيه مخاطر كثير علي راس المال ولذلك انا امرن نفسي علي التعامل مع السوق في تحليل المؤشرات الاقتصادية

mohamed yossef
07-13-2012, 20:13
التاجر الناجح اخى الكريم هو الشخص الذى يغير من نفسه مع السوق
فانا اسكالبر وتاجر الصفقات طويلة الامد وتاجر الربع ساعة والساعة
انا اعمل على الفرص المتاحة امامى فى السوق
وذلك هو المهم

msh4egy
07-13-2012, 20:23
انا اعتقد ان انك تكون مستثمر افضل واكثر استقرارا
وان كان فيه ناس بتمشى فعلا بالتلقيط او الاسكالبينج
ولكن انا مش بحبها لسبب
انها مافيهاش استقرار
يعنى ممكن تقعد تكسب تكسب حاجات صغيرة
وبعدها تخسر كل حاجه فى انعكاسه واحده فى اى صفقة

ehab
07-14-2012, 04:17
سكالبر ولكن على الحسابات التى ادخل فيها بنسبة مخاطر عالية ولكنا لطبيعي بتاعى
انى بتاجر على فريم الساعة ولا يوجد شئ اسمه انتر داى ولكن يوجد شئ اسمه اتاحةا لفرصة

mido
07-14-2012, 04:18
اخي الكريم
انا عامة بفضل التجارة اليومية الأنترداى واحب الصفقات فى معدل خمسين نقطة لكن كثيرا مااتداو اسكالبنج على الصفقات القوية
تقبل مروري ولك فائق احترامي

swingawy
07-14-2012, 04:21
وعلى الرغم انى اتاجر من خلال الاسكاليبينج وفى نفس الوقت انا سوينجى
الا وان الانترداى اهم شىء فى الفوركس خاصه لو كنت من متابعين الاخبار

tictok
07-14-2012, 15:16
انا أتاجر اسكالبينج ولكن طبعاً كنت أتمنى أغير هذه الطريقة ولكن رأس المال وظروف السوق تحدد احيانا طريقة التداول

dent
07-14-2012, 15:41
والله انا بفضل الانترداى لكن هناك من يفضل

وممكن تقسيم اليوم يعنى فى ايا مثلا الناس بتحب الاسكالبنج لان الحركه بتكون بطيئه نوعا ما

والصبح فى اوروبا لاناس بتحب الطويل

delpi
07-14-2012, 19:08
انك تكون مستثمر افضل واكثر استقرارا
وان كان فيه ناس بتمشى فعلا بالتلقيط او الاسكالبينج
ولكن انا مش بحبها لسبب
انها مافيهاش استقرار

ولهذا السبب انا اعتبر نفسى متاجر اسكالبر ولكن فى بعض الاحيان يكون الاعتماد على بعض الفريمات الكبيرة التى تساعدنى عىل تحقيق ارباح جيدة وشبه مضمونة

ehab
07-15-2012, 01:39
احب الربح السريع ولا احب طول الانتظار لان لو
خسر فاخسر بسرعة ولو كسبت يبقى اكسب بسرعة

السيد الجبالي
07-15-2012, 01:49
انا شغلي بيعتمد علي السوينجات ... ولكني اعشق الاسكالبينج فهو متعه هذا السوق ..
خاصا لو هناك استراتجيه تساعدك علي ذلك .. كما انه الطريق الوحيد لاخضاع سوق الفوركس ..

nader
07-15-2012, 01:55
انا أفضل طريقة السكالبينج لان رصيدي المتواضع لا يسمح لي بالصفقات الطويلة الامد وبوضع ستوب لوز بعد دراسة اتجاه السوق هذا اذا نجحت في ان احدد مسار السوق .
لماذا؟
لانه بكل بساطة السوق لا يبقى مستقرا في حالة الصعود او النزول واستثماري الضعيف في سوق الفوركس لا يسمح لي ان اضع صفقات طويلة الامد لان السعر بامكانه ان يتجه عكس الصفقة لمدة محدودة ثم يرتد وعندها يكون حسابي قد تعرض لخسارة كلية

kingman
07-15-2012, 03:24
اخي الكريم
انا عامة بفضل التجارة اليومية الأنترداى واحب الصفقات فى معدل خمسين نقطة لكن كثيرا مااتداو اسكالبنج على الصفقات القوية
تقبل مروري ولك فائق احترامي
وكثيرا يجى الواحد يدخل صفقة اسكالبنج يجد انها صفقة قوية فيجعلها صفقة اكبر فى عدد نقاطها والعكس يحدث فى بعض الأحيان ان الواحد يدخل صفقة طويلة ويخرج منها بناءا على معطيات جديدة فى السوق

fx-man
07-15-2012, 03:57
انا بتاجر بنظام انتراداى بس هدفى من صفقاتى قليل كدا 10 او 15 نقطة وقريب من نظام الاسكالبينج .انا شايف ان دا انسب نظام متاجرة ليا لان بيسمح ليا انى اعمل ربح كويس وبمخاطرة مش عالية اوى وبيساعدنى انى اسحب ربحى كل اسبوع .

safiforex
07-15-2012, 04:05
وكثيرا يجى الواحد يدخل صفقة اسكالبنج يجد انها صفقة قوية فيجعلها صفقة اكبر فى عدد نقاطها والعكس يحدث فى بعض الأحيان ان الواحد يدخل صفقة طويلة ويخرج منها بناءا على معطيات جديدة فى السوق
نعم هذا قد يحصل الى اي متداول و لكن ما يجب التاكيد عليه ان من يعمل بهذا فقط من لديه الخبرة في الفوركس و في التحليل
فلا يمكن ان يعمل واحد صفقة و يتركه و هو لم يعمل اي تحليل

mage
07-15-2012, 04:29
انا متاجر يومي يعنى لا اسكالبر ولا متاجر على المدى الطويل وهذه افضل طريقة على ما اظن بمعنى انى افتح كل يوم صفقة واحدة وهذه هى الطريقة المثالية لتجنب اى خسارة نتعرض لها فى الفوركس تكون بها مخاطر عالية

waleed adel
07-16-2012, 02:30
اناافضل التجاره بالاسالبينج والتى تتيح لى تحقيق ربح معقول واذا كان هناك خسائر فهذه الطريقه تساعدنى على استعادة خسارتى بسرعه ايضا والعوده للارباح من جديد

forex4ever
07-16-2012, 02:34
ليس لي شكل او نمط معين في التداول احيانا انا اسكالبر واحيانا تاجر يومي واحيانا اخرى ارى فرصة سوينجية جميلة لا افوتها اتعامل بجميع الطرق والاساليب ولا ابقى على اسلوب واحد واسحب ارباح الصفقات اولا باول من الحساب الذي اتعمد فيه العمل بمخاطره عالية

SlaiteR
07-16-2012, 12:16
مستثمر طويل الامد

sky44
07-16-2012, 13:54
انا افضل التجارة اليومية و اضع هدفي في 10 نقاط او 20 و لا اجري وراء الربح السريع و في ما يخص التجارة البعيدة المدى فانا ارى فيها مخاطرة كبيرة و خاصة للدين يدخلون بعقود كبيرة

osama00971
07-16-2012, 14:23
انا انترداي وذلك لاني احب ان اتعلم
وانا في تجربتي الاولى
فيوم اكسب واخر اخسر

2x1
07-16-2012, 14:34
والله الافضل انك متكنش واحد فالتلاتة طول الوقت يعني الواحد ينتهز الفرص اللي
قدامة اذا كان قدامة صفقة ممكن تنجز اهداف جيدة بالسكالبينج او الطرق الاخري

essam1985
07-19-2012, 15:19
هومزيج من الاتنين

شوية سكالبر و شوية انترا داي

و ده بيكون حسب الفرصة و قوتها و شروطها

زيزو
07-19-2012, 22:53
انا مبتدئ لسه
وان شاء الله هاكون مضارب قصير المدي
او مضارب طويل المدي نسبيا

khaled zizo
07-22-2012, 16:25
علي المدي الطويل ولم اتدرب في حياتي علي اسكالبنج لان هذا النوع من التداول لا يهمني لانني اريد ان احترف التجارة في سوق العملة العالمية ولهذا اريد ان اكسب خبرة في التداول علي المدى الطويل و انا كنت اسثمر في البداية ولكن كل وادفع اموالي يخسر المتاجر الحساب كله ههههههه دئما داخل عليهم بالربح و وفكرت مليح لازم اتعلم بالنفسي او ابتعد عنه و وان شاء الله بعد انهاء فترة تدريبي سوف اتاجر غالبا بهذة الطريقة ام المستثمر فنادرا ما تجد بيننا مستثمر , لان الا ستثمار يحتاج لمبلغ مالى ضخم ,يدار فى صفقات السوق لفترة طويلة يعنى ممكن الصفقة تستمر لاشهر او سنة طويل الامد

ehab
07-23-2012, 15:38
ياباشا اساسى ان الواحد يجدد من طريقتى فى الفوركس
ولازم التغيير بعد فشل الاستراتيجية عشان يجدد دم الحساب وتقبل مرورى

eng2012
07-23-2012, 15:55
انا لا اعرف ما الفرق بين الثلاثه ولكنى اقوم بفتح صفقات صغيره المدى حتى استطيع ان احقق اكبر قدر من الربح من عدد الصفقات التى اقوم بها

alkatom
07-23-2012, 16:20
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

في الواقع أنا متاجرتي تكون حسب ما تقتضيه معطيات السوق ولكن في أغلب الأوقات ٌوم بتنفيذ الصفقات السوينجية
وهي الصفقات بعيدة المدى

mannon
07-23-2012, 16:24
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

والله ياخى الكريم انا مش هقدر اقيم نفسى واحط نفسى فى شريحة معينة وهتجد الاغلبية هنا كدة لاننا ممكن ندخل صفقة ونقفلها اخر اليوم وممكن يكون فية فرصة كبيرة بس على المدى الطويل ندخلها بردو

ehab
07-25-2012, 07:27
الاسكالبينج هو الافضل ولهذا السبب انا اعتبر نفسى متاجر اسكالبر ولكن فى بعض الاحيان يكون الاعتماد على بعض الفريمات الكبيرة التى تساعدنى عىل تحقيق ارباح جيدة وشبه مضمونة

بس لطريقة دى محتاجة واحد فاهم اوى ومحترف عشان يعرف يتعامل
خصوصا لو وقع فى مطب ومعرفش يتصرف هيتمرجنن فى ثوانى

2x1
07-25-2012, 09:23
اعتقد انة لايوجد تصنيف بين المتداولين لان المتداول ينتهز فرصة السوق امامة فيعمل بالطريقة المناسبة لة ما دامت ستحقق اهدافة

sharkawy
07-25-2012, 09:32
الاثنين علي حسب حركه السوق والفرص الي بتظهر علي الشارت

لكن انا بفضل الصفقات السوينجيه علي المدي الطويل

master_egypt
07-25-2012, 09:55
التجاره بالاسالبينج والتى تتيح لى تحقيق ربح معقول ومرضى وايضا فى حالة لا قدر الله كان هناك خسائر فهذه الطريقه تساعدنى على استعادة خسارتى بسرعه ايضا والعوده للارباح

دى الميزة اللى انا بشوفها ف طريقة الاسكالبينج دة
وبشتغل بها بعض الاوقات مش ع طوول

kanzsea
07-25-2012, 12:16
انا من المتاجرين كل يوم اى انترداى وافضل انى اعمل صفقات سريعة باهداف قليلة مع عدم المخاطرة العالية للحفاظ على راس المال

morx123
07-25-2012, 12:39
يعتمد على حسب تحليلك او الاستراتجية المتبعة
واعتقد انها تحوي على مخاطرة كبيره

Mohamed90
07-25-2012, 13:13
السلام عليكم اخي شكرا لك على الموضوع و انا افضل المتاجرة اليومية القريبة المدى و المتوسطة
بخصوص الاستثمار افكر فيه ولكن احتاج للحساب ضخم للتحمل الارتدادت و التذبذب تحياتي

egypt2012
07-25-2012, 13:15
انا متاجر كل ما ظهرت لى فرصة قوية ان كانت فى يوم او اسبوع او اكتر

HOUSAMMI
07-25-2012, 13:25
لا انا بشجع دايما النقاط القليلة

التى تتم خلال فترى بسيطة

بصراحة مش عندى صبر الانتظار اكثر

Aker001
07-25-2012, 13:26
اأحب الاسكالبينج بالرغم من انه ذات مخاطرة عالية جدا
الا اننى لا اطيق انتظار الصفقات الطويلة

mohamedlee
07-25-2012, 13:27
احيانا الجأ الى الاسكالبينج وقت ما احس واجد ان السعر سوف ينعكس والدخول فى صفقة خاطئة
اما عموما فانا مستثمر احيانا قصير الاجل واحيانا طول الاجل حسب رأس المال طبعا

revenge
07-25-2012, 13:45
انا بحب المتاجره اليوميه

بس لو في صفقات سكالبنج مضمونه ايه المانع

المهم تحقيق المكسب بغض النظر عن الطريقه

kingman
07-25-2012, 14:26
انا من عشاق التجاره بالاسالبينج والتى تتيح لى تحقيق ربح معقول ومرضى وايضا فى حالة لا قدر الله كان هناك خسائر فهذه الطريقه تساعدنى على استعادة خسارتى بسرعه ايضا

لكن المهم ان الواحد يقدر يعمل تناسب بين الهدف والأستوب لأن معظم المشاكل للى عايز يتعامل بالأسكالبنج بتبقى فى الأستوب لنه مش بيقدر يوفق بينهم نظرا لصغر الهدف فمش بيقدر يعمل استوب مناسب للهدف

ahmed
07-25-2012, 14:28
انا بحب المتاجره اليوميه

بس لو في صفقات سكالبنج مضمونه ايه المانع

المهم تحقيق المكسب بغض النظر عن الطريقه

صح يا اخى كلامك مظبوط اهم شئ فى هذا السوق
المكسب وليس لى شئ اخرة
فلارباح هى دائما ما نبحث عنها

Shady Moustafa
07-25-2012, 14:35
أنا حاليا انتر داى صفقاتى قليله كل يوم صفقتين ومش بتزيد عن تلاته ومقدرش اعتبر نفسى مستثمر لان المستثمرين دول بيتداولوا فى فريمات كبيره كالايام والاسابيع واكثر من ذلك باحجام كبيره

aboualy
07-25-2012, 14:37
انا افضل المتاجرة على الطريقة اليومية عن صفقة او صفقتين كل يوم وباهداف من 40 الى 50 نقطة لكل صفقة
اما الاسكالبينج فانا اعتقد انه فيه مخاطرة عالية ويمكن ان يعرضك لخسائر كبيرة لا قدر الله

kingman
07-25-2012, 15:32
أنا حاليا انتر داى صفقاتى قليله كل يوم صفقتين ومش بتزيد عن تلاته ومقدرش اعتبر نفسى مستثمر لان المستثمرين دول بيتداولوا فى فريمات كبيره كالايام والاسابيع واكثر من ذلك باحجام كبيره

عموما تقدر تقول كلنا اسمينا فى هذا السوق مضاربين لا اكثر فأغلبنا بيتاجر متارجتك سريعة حتى ولو استمرت لأسبوع فالأستثمار مفهوم اعمق بكثير من المضاربة وبيحتاج خصائص معينة لاتتوفر فى الكثير مننا

resala11111
07-25-2012, 15:39
انا بحب التعامل بنظام بالاسالبينج
لانه المكسب بتاعه كويس وايضا
الخسارة تكون مش كبيرة
وبالتوفيق لكم

maklad94
07-25-2012, 16:16
انا الاتنين برضو :d وبحب الاسكالبر اكتر برضو وبعشق الكلاسيكى لأنه اسا السوق فى كل مراحله كمان حتى فى مراحل التقلب السعرى ودى حاجه يشهد بيها كل الناس والنوع التانى اللى هو المستثمر ده اعتقد لازم يكون معاه مبلغ كويس مش قليل على عكس الاسكالبر ممكن يبدأ باى فلوس .

eng2012
07-25-2012, 16:52

انا ايضا افضل هذا النوع من التجاره واعتقد انه يحقق ربح اكبر بكثير من الانواع الاخرى من التجاره

magic777
07-25-2012, 19:42
انا الاتنين برضو :d وبحب الاسكالبر اكتر برضو وبعشق الكلاسيكى لأنه اسا السوق فى كل مراحله كمان حتى فى مراحل التقلب السعرى ودى حاجه يشهد بيها كل الناس والنوع التانى اللى هو المستثمر ده اعتقد لازم يكون معاه مبلغ كويس مش قليل على عكس الاسكالبر ممكن يبدأ باى فلوس .

بس اللي بيشتغل بالاسكالبنج برؤوس الاموال الصغيره ممكن الحظ يكون معاه ويكسب مره بس اكيد هيخسر قصاد
المكسب ده الكتير اوي بعد كده فغالبا العمل بالاسكالبنج مع الحسابات الصغيره مصيرها الفشل في النهايه

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 03:21
انا الى الان اسكلابر
لكن قريباً ساكون طويل المدى باذن الله
!

mohamed eldamnhorey
07-28-2012, 14:30
لو بتاجر على فريم الساعه ياغالى

وهدفك من 20 الى 30 نقطه تعتبر مضارب اسكالبر

أسكبيد
07-28-2012, 14:59
انا شغال في الاتنين
يعني اوقات باخد الاتجاه على المدى القصير بس في السكة ممكن اخد نقاط سريعة في نفس الصفقة او غيرها

magic777
07-29-2012, 02:30
الطبيعي بتاعى انى بتاجر على فريم الساعة ولا يوجد شئ اسمه انتر داى ولكن يوجد
شئ اسمه اتاحةا لفرصة يعنى لو وجدت فرصة امامك على الشارت يمكنك ان تدخل عليها

هو تقدريبا كده اخي احنا بنقول على المتاجر اللي بيشتغل على فريم الساعه انترداي لان اهدافه بتحقق في يوم او في الغالب يومين
لانه بيعمل على فريمات صغيره ولو بيعرف يشتغل كويس يبقى كده اهدافه فعلا اقصى مده ليها يومين طبعا في حاله الصفقات الناجحه وتحليلها صح

ahmed fakhry
07-29-2012, 02:43
انا متاجر اسكاليبنج لكن دخولى بيكون لمرة واحد فى اليوم احقق من 10 نقاط لى 20 نقطة وكويس جدا فى اليوم لكن مينفعش ادخل كل شوية ما دام كل صفقات فى ربح لان دى مخاطرة كبيرة

uventene
07-29-2012, 07:34
انا مستثمر صغير بادي في سوق الفوركس واتمني ان اكون ليا شأن كبير فيه هذا السوق العالمي وان اربح منه الكثير

no1forex
07-29-2012, 09:08
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

بحب السونجات وبعشق الاسكبلر بس كل حاجه لها طعم الاسكبلر اخفطف واجرى وطير السونجاتى بنعد شويه نتمرجح مع الشارت

Tips™
07-29-2012, 09:15
انا اسكالبر ولكن على الحسابات التى ادخل فيها بنسبة مخاطر عالية ولكنا لطبيعي بتاعى انى بتاجر على فريم الساعة ولا يوجد شئ اسمه انتر داى ولكن يوجد شئ اسمه اتاحةا لفرصة يعنى لو وجدت فرصة امامك على الشارت يمكنك ان تدخل عليها وان لم تجد لا تدخل

شكرا للمعلومه اخى و جزاك الله خيرا و بالتوفيق و
رمضان كريم علينا و عليكم اجمعيييين

alaoui11
07-31-2012, 03:55
انا عاشق ملال في تجارتي استعمل كل شيء و لكن الاغلبية اكون مستتمر بس للمبالغ صغيرة فقط
و اكتربة العرب اضن متلي و الله اعلم

silver
07-31-2012, 03:56
انا حاليا انترادي

واتمنى في القريب العاجل اني اشتغل سكالبرز لاني من عشاقة سيما اني متفرغ

mena
07-31-2012, 15:09
مستثمر طويل المدى حتى وان تاخرت الارباح بل ارى ان التداول طويل المدى فيه فائده اكبر

waleed adel
08-03-2012, 18:34
كل اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة يعتبروا اسكالبر لان صفقات
المستثمرين ممكن تقعد شهور وبارقام خياليه

rabie10
08-03-2012, 19:06
أخي أنا أعمل الاسكالبنج لأنه مربح أكتر و لا بحتاج لوقت طوبل
و الصفقات لا تتجاوز الساعة

farid7adid
08-03-2012, 19:22
بالنسبة لي اشتغل سكالبنج ساعات وقت هدوء السوق

و ساعات اكتر اشتغل انتراداي

لكن الاسكالبنج بالنسبة اكثر

hichemdz
08-03-2012, 19:26
السلام عليكم

انا اسكالبر . احب الدخول بسرعة والخروج بسرعة حتى ولو بنقاط قليلة .فلا احب ابدا الصفقات الطويلة التي تستمر لساعات او حتى ايام .خاصة اذا كانت محققة خسائر . احس بانها متحكمة في راس المال كله وتصعب على الدخول في صفقات اخرى .

light
08-03-2012, 20:31
بالنسبة لي انا متداول اسبوعي ، احب دخول كأقصى حد 3 صفقات في الاسبوع
وافضل التداول في اوقات الاخبار

meroo
08-03-2012, 20:52
انا تاجر سكالبنج وبحب جدا طريقة التداول دى
لانها بتوفر فرص كتيره جدا ف يوم واحد وعلى زوج واحد لكن بلتزم طبعا بالدخول بلوت معقول على الحساب وميكونش كبير جدا

Spiderhoof
08-09-2012, 07:47
الانتراداى هو اغلب المتاجرين يتعاملون به حيث الدخول والخروج السريع والربح المعقول
وانا بستخدمه انا كمان بالفعل

mokhtar26
08-12-2012, 02:52
السلام عليكم
السكالبنع عشقي الكبير فانا سكالبر بطبعي حيث تبقى امام الشاشة
مدة ساعة او ساعتين فقط و تحقق ما يحققه المستثمر في اسبوع
هذا رايي

Spiderhoof
08-14-2012, 02:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
احيانا استمر بالصفقه التي معي يومين او تلاته اذا عكس السعر معي وتم الدخول تعزيز او تبريد
وفي احيان اخرى اعمل بالاسكالبنج وده على حسب الوقت وحركه السوق وغالبا اعمل به في ايام التذبذب او في الفتره الاسيويه
ومن رأي الاهم من ده الفرصه الجيده او نقطه الدخول الجيده هيا اللي تجذب المتاجر

ghanooo
08-14-2012, 03:33
انا افضل ان اضع نفسي في قائمة الانتراداي لاني اكره التعلق كثيرا في الصفقات
بل افضل اخذ الربح و الهروب من السوق بعدد كافي من النقاط

companero
08-14-2012, 03:38
انا الان اشتغل سكالبينغ و اهدافي هي نقاط قليلة
تخلصت من الصفقات السوينجية و وجع لراس
فربح قليل مضمون خير من كثير غير مضمون

zakaria1987
08-14-2012, 04:09
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

أنا لم أفهم هذه المصطلحات بالمرة لأنني ما زلت مبتدأ
و على العموم أرجو منك التوضيح لكل مصطلح حتى
نستفيد نحن المبتدئين و يجزاك الله خير

Tips™
08-14-2012, 04:11

كلامك سليم اخى بس ممكن بس تبين شويه نقط فيه اكتررر
بس بردوا جزاك الله خيرا على تقدمك بالرد عليه
و رمضان كريم

saramoza
08-14-2012, 04:13
انا عن نفسي في اغلب الاحيان اتاجر انترداي بتحليل يوما بيوم
واحيانا استمر بالصفقه التي معي يومين او تلاته اذا عكس السعر معي وتم الدخول تعزيز او تبريد

mamo10
08-14-2012, 04:14
السلام عليكم اخى الكريم
بالنسبة لطريقتى فى الفوركس احب ان اعمل يومى
لان انتر داى الاسهل اما الاسكالبينج صعب ومحتاج شخص ماهر

Mohib_El_Hikma
08-14-2012, 04:16
انا من محبي التجاره بالاسالبينج والتى تسمح لى تحقيق ربح مرضي وحتى فى حالة الخسارة فيمكن استرجاع راس المال والمتاجرة به مرة ثانية مع الساتفادة من الارباح بسرعة

safiforex
08-14-2012, 04:18
السلام عليكم اخى الكريم
بالنسبة لطريقتى فى الفوركس احب ان اعمل يومى
لان انتر داى الاسهل اما الاسكالبينج صعب ومحتاج شخص ماهر
العمل اليومي في الفوركس بيكون مريح شيؤا ما في الفوركس على عكس من سيعمل بالسكالبينج
لان السكالبينج فهو نظام خطير و بتكون فيه ضغط عالي للدم على المتداول لانه بيجخل بلوت عالي فيه و باهداف قصيرة و بيحاف ان يخسر فيه

domadoma
08-14-2012, 04:53
انا حتى الان مستثمر بس النتائج مش كويسه وعاوز اعمل اسكلابنج عشان اشوف النظام ده كويس ادعولى يا زمايلى ربنا يوفقنى

mssforex
08-14-2012, 06:17
بسم الله والصلاة والسلام على اشرف الخلق سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم

انا افضل الاسكبلنج عن السونجات بسبب قلة رائس المال ثم الخطف افضل من المتاجره بعيدة المدى

A7med
08-14-2012, 06:20
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

بسم الله الرحمن الرحيم
انا مستخدم الانتراداى
لأنه افضل طريقه من وجهه نظرى

davithamada
08-14-2012, 06:23
انا مستثمر طويل الامد لأنني اريد ان اتعمل و اريد المساعدة و العديد من هذه تكون من اجل الدراسة هذا الميدان في حياتي و اهم شئ يا اخي هو انني اريد معرفة عدة اشياء الميدان في المستوى و فرصة العمل كبير و يالتوفيق لك شكرا على هذا الموضوع

ebtehag
08-14-2012, 06:42
انا شخصيا بفضل العمل بالاسكالبنج ولو انه خطير لكنه مجدى جدا ولو التزمت بطريقه عينه فيه هتحقق ارباح كتير ولازم تلتزم فيه بوضع استوب لوز لانه من غير استوب حسابك ممكن يتصفر على طول

gamal
08-14-2012, 07:12
من راى فى هذا الموضوع انك تدخل وتخرج بدون اى مخاطرة
وان عندما تدخل الصفقة تكون على اساس تحليلك وخبرتك وربنا يوفق الجميع

abofeasle
08-14-2012, 07:18
يعنى اقدر اقول اسكالبر وهو العمل اليومى لان مبحبش التعامل مع الصفقات السونجيه والطويله المدى
بحس انها متعبه لانى بحب اشوف عملى بنهايه اليوم ونتايجه

Tips™
08-14-2012, 10:45
انا افضل العمل على شارت الساعة وادخل كل يوم تقريبا صفقة واحدة
افتح الشارت تقريبا الساعة السابعة او الثامنة وابحث عن فرصة يكون احتمال نجاحها كبير فاذا وجدت فتحت الصفقة بهدف بحدود من 30 الى 40 نقطة واتركها وانزل الى العمل واذا لبم اجد فرصة احتما نجاحها كبير لا اغامر بفتح اى صفقة والسلام

و انا محهه نظرى من وجهه نظرك اخى فكلامك
منطقى و سليم و ان شاء الله جار التجربه
و رمضان كريم علينا كلنا

nourfx
08-14-2012, 10:57
انا جربت الثلاث طرق وكل طريقة كان ليها مميزات وعيوب لكن خرجت من خلاصة التجربة انه افضل شئ هو السكالبينج فسوق الفوركس سوق مخاطرته عاليه جدا لذلك سياسة الاحتفاظ للمدى الطويل قد تكون غير مربحة اما الانتراداى فهو تانى افضل شئ خاصة المتاجرة على فريم الساعه وال4 ساعات
لكن انا بفضل تحليل الفريمات كلها بداية من الفريم الشهرى ثم الاسبوعى ثم اليومي حتى اصل الى فريم الدقيقة بذلك تقدر تحكم على حركة الزوج حكم صحيح وتاخد القرار الافضل على اى فريم تفضله

marwa
08-14-2012, 11:02
عن نفسي قد اتداول علي اليوم اي علي المدي الطويل ولم اتدرب في حياتي علي اسكالبنج لان هذا النوع من التداول لا يهمني والحمد لله

moneymachine5
08-14-2012, 12:30
ان بفضل التجارة اليومية علشان التجارة اليومية تناسب ظروفي
وتتلأم مع اسلوبي

lawyer_85fm
08-14-2012, 12:34
للاسف انا لسة مبتدئ لكن علي قد معلوماتي افضل الانتردي وايضا لابد من التركيز سواء في الانتر داي او الاسكابير او الاسكاللينج لان مهما كانت الارباح السريعة ممكن يتعقبها خساااااااارة سريعة وفادحة فلا بد من التركيز والتمعن وتوخي الحذر وشكرررررررررررا

momo56
08-14-2012, 12:48
نا عامة بفضل التجارة اليومية الأنترداى واحب الصفقات فى معدل خمسين نقطة لكن كثيرا مااتداو اسكالبنج على الصفقات القوية لأن بالنسبة لى الأسكالبنج سينهى الصفقة بسرعة ويريحنى من المتابعة او انتظار الهدف فنفس الصفقة التى اكون مقرر لها ربح خمسين نقطة واكثر اقوم بتكبير اللوت وادخلها عشرين او حتى عشرة نقط وبيكون هو نفس مقدار الربح المادى وكل صفقة وقوتها بحدد ايهما ادخل اسكالبنج او صفقة كبيرة بعدد نقاطها

ebtehag
08-14-2012, 12:49
المضاربه على اناع اما انسان بيشتغل اسكالبنج يعنى بيخطف نقاط قليله فى وقت قصير ويدخل بلوتات كبيره ودى خطر طبعا الا لو انت ملتزم بالاستوب لوز وناس بتشتغل بطرق اخرى مثلا تعمل على فريم الاربع ساعات ودا ممتاز جدا فى الشغل ودا اللى اسمه استثمار وانا من النوع ده

momo56
08-14-2012, 12:50
يعنى اقدر اقول اسكالبر وهو العمل اليومى لان مبحبش التعامل مع الصفقات السونجيه والطويله المدى
بحس انها متعبه لانى بحب اشوف عملى بنهايه اليوم ونتايج

محمد فرغلى
08-14-2012, 13:11
انا بفضل التجارة اليومية بس مش على طول على حسب حالة السوق طبعا
لكن مقدرش اقول انى ممكن اتداول كل يوم بردو

fahad
08-14-2012, 13:14
لا أنا تاجر بدوام جزئي حتى أفعل الكشط في تداول العملات الأجنبية، وسوف تستخدم ذلك كتاجر مهنية بعد إتمام دراستي، ثم سأستخدم التجارية طويلة الأجل نظراً لأننا يمكن أن تكسب الكثير في المدى الطويل للتجارة

dent
08-14-2012, 13:23
والله لو فى طريقه كويسه قالاسكالبينج كويس جدا
لطن به خطوره ايضا
يجب الحذر عند التعامل معه

themaxprofit1
08-14-2012, 16:09
انامعرفش اية هو اسكلير دا بس انا اتمنى ان اكون مستثمر صغير غى مجل الفوكس
والتدال عن طريق المنتدى

peter
08-14-2012, 16:45
اعتقد انني مستمر طويل الامد
و في بعض الاوقات اسكالبر
بس ده علي حسب دماغي و عنصر الصبر

ROTARY28
08-14-2012, 16:56
السلام عليكم
انا مستثمر
والسبب ان السكالبينج في هذا السوق المتذبذب محرقة للأموال
اما الاستثمار الطوةيل الامد هو الاربح والأمن والاكثر ربحا
وانصح به الجميع

jamalsale
08-14-2012, 17:32
بنسبة لي السكالينج هو الاحسن لان الصفقات لا تدوم طويلا و يتم انهائها و التوقف عن التفكير بها
بالاضافة لربح الممتاز الدي يمكن الجني منها

safiforex
08-14-2012, 17:36
السلام عليكم
انا مستثمر
اما الاستثمار الطوةيل الامد هو الاربح والأمن والاكثر ربحا
وانصح به الجميع
و انا كذلك اخي الكريم فانا افضل الصفقات الطكويلة على ان اعمل بالسكالبينج
لان الصفقات الطويلة المهم ااني ادخل بادارة مالية و اكون فيها بدون اي توترات نفسية
على عكس السكالبينج فانه ندخل بلوت عالي و هذا ما فيه من ظهور كافة العوامل النفسية

بسمة الحياه
08-15-2012, 18:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كوني في بدايتي لم أجربها جميعا و لكن يمكنني الحكم على لانترداي بأنه مناسب لي لانني أحقق به أرباحا مقبولة
ولا اعتقد أنني ساجرب الطويل المد لأنه متعب انتظار نتائجه
اما السكالبينج فيحتاج وقتا كبيرا و لا يمكنني توفيره للاسف

osama00971
08-15-2012, 18:48
انا اتاجر انترداي
افتح الشارت يوميا وابحث عن الفرص
اذا وجدها بدات واذا لم اجدها لم اتاجر

hossam eldeen mohamed
08-15-2012, 18:53
السلام عليكم
انا بالنسبة لي الاسكالبينج هو افضل شيء في الفوركس

face book
08-15-2012, 19:31
لا انا فيس بووك

هههههههههه

وبتاجر في الوركس والحمد لله ارباح منتظمه

alMalikTarek
08-15-2012, 19:47
حاليا سكالبر و بعض الاحيان اصبح طويل الأمد
على حسب التفرغ للوقت و ادا كنت اشتغل او لا

OujdiPrince
08-15-2012, 20:22
انا مستثمر طويل الأمد لأن الربح في هده الصفقات يكون مضمون
حتى لو انها تاخد وقت كبير لكن الهدف و الربح يكون كبير

zasd
08-15-2012, 20:41
اظن ان معظم الافراد انترادى .. لان معظم العملات تتحرك فى حدود 100 نقطه

abdelhak-2012
08-15-2012, 21:16
في الحقيقه ان ثجار الاسكالينج و الفليلين من اهم تجار العالم سواءا من ناحية تجارة البعير و الاحدية الجلدية من نوع الاءبل

Gravity
08-15-2012, 21:45
اظن ان الانتراداى احسن ..
اذا انت مثلا ماعندك وقت .. او متأكد ودارس صح
يبقى ده بيكون احسن حاجة ..
التانيين طبعا ماجربتهم .. بس يعني مومرتاح لها

hossam hossam
08-23-2012, 20:04
مش عرف يعني اسكالبر بس انا عن نفسي من المتداولين علي مدل الصغير يعني 3 ساعات بالكثير
اوي مش بحب اقعد في صفقات كثير حتي لو عخسر بس لو خساره بسيطه

dzabdou
08-23-2012, 20:17
أنا انترادي
وأنا أدخل في الصفقة وأخرج
في بعض الأحيان تكون الصفقة في 5 دقائق لكن يكون الربح وفير

forex.pips
08-27-2012, 15:01
احيانا اكون سكالبر واحيانا اخرى اكون مستثمر حسب ظروف السوق
وبشكل عام انا افضل التداول على فريم 4 ساعات

YASER83
09-04-2012, 15:10
السلام عليكم
انا مستثمر
اما الاستثمار الطويل الامد هو الاربح والأأمن والاكثر ربحا
وانصح به الجميع

abdellatif2013
09-04-2012, 16:31
بالنسبة لى الأسكالبنج سينهى الصفقة بسرعة ويريحنى من المتابعة او انتظار الهدف فنفس الصفقة التى اكون مقرر لها ربح خمسين نقطة واكثر اقوم بتكبير اللوت وادخلها عشرين او حتى عشرة نقط وبيكون هو نفس مقدار الربح المادى وكل صفقة وقوتها.:)

mannon
09-04-2012, 16:44
انا بصراحة مش فى كل الاوقات بشتغل اسكالبنج
لانى بحس انة خطير وممكن جدا يطير الحساب ، لكن انصح الى عايز يشتغل اسكالبنج انة يفت ح حساب صغير ويدخل فى السوق الاسيوى فقط لان الحركة بتكون معقولة

elking
09-04-2012, 17:26
اان بصراحة بعد مكنت بحب الاسكالبينج اكتشفت انه بيدمر الحسابات
وان مش لازم اسكالبينجا لواحد يعتمد افضل على التحليل الكلاسيكى

mamon
09-04-2012, 17:38
يا اخوان هوه الواحد بدو يضل تحت رحمت الادارة انا منزل موضوع من امس و للان ما نزل
شو هالدكتاتوريه ممنوع ينزل الموضوع الا ب مواقتهم
شي غريب والله اول مره بحياتي اشوف هالشي
الى المسؤولين وين موضوعي والمشكله انو استفسار

hamsa
09-04-2012, 17:43
انا صراحة لسة ما جربت انا حاليا بتعلم علشان اقدر ادخل المجال وانا عندى معرفة قوية بس من خلال تصفحى لردود الاعضاء حاسة ان افضل حاجة التجارة اليومية الأنترداى
مكسبها معقولة ودخله سهل والخروج منه سهل مش عارفة اذا كان دة صح والا لا بس اعتقد انى مرة على مرة هافهم اكتر

mahmoud1
09-04-2012, 17:49
اعتقد انني مستمر طويل الامد
و في بعض الاوقات اسكالبر
بس ده علي حسب دماغي و عنصر الصبر
هى المشكلة الصبر لو الواحد اتعلم الصبر ممكن يخش صفقات طويلة المدى لانها الصفقات دى بتخالك مش محتاج متابعه مستمر ة امام الشاشة وبتخش الصفقة باهداف كبيرة بس ايضا بكيون ستوب كبير بس هى طريقة جيدة لو الواحد غير متفرغ للفوركس

egypt25
09-11-2012, 21:29
انا الى حد ما اعتبر مستمثر طويل الاجل يعنى بدخل صقفقات على شارت ساعات
والصفقة بتقعد اكتر من يوم احيانا - يعنى بعمل فى الشهر تقريبا 4 او 5 صفقات بس
اما الاسكالبر ده مش بحبه خالص لانه فيه مخاطرة عالية ومش مستمرة ومش دائمة

ayaa
09-11-2012, 23:51
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ
ﺍﻧﺎ ﻣﺎﺯﻟﺖ ﻓﻲ ﻓﺘﺮﻩ ﺗﻌﻠﻴﻢ الفوركس
ﻟﺎﻛﻦ ﺍﻓﻀﻞ ﺍﻟﺼﻔﻘﺎﺕ ﻗﺼﻴﺮﻩ المدى

MAGDY
09-11-2012, 23:53
حالة السوق هى التى تتحكم فى نوع الصفقة
فلو الحركة سريعة ، يبقى سكالبينج
ولو بطيئة وفى شلل ، يبقى صفقة بعيدة وطويلة المدى
تحياتى

ahmedgalal
09-12-2012, 05:22
انا عن نفسى اعتقد فى هذا الموضوع
انها بتفرق من شخص لى اخر ممكن يكون واحد
ما شغال وشغلو هو الفوركس
فقط ممكن يكون عندة 3 حسابات مثلا
حساب يشتغل علية سكالبر وحساب لى صفقات انتراداى
وحساب اخر لى صفقات السوينجات
وبالتوفيق لكم

2x1
09-12-2012, 05:33
اعتقد ان جميعهم يندرجون تحت صفة مستثمر وانا افضل السكالبينج والانترا
داي من بينهم لانة اسرع فالربح ولا يحتاج راس مال كبير

zedan92
09-12-2012, 05:41
ان كلمة مستثمر تطلق على الدين يشترون اسهم في شركات وبنتظرون توزيع ارباح سنويه من ارباح تلك الشركات ادا كانت رابحه وقررت جمعياتها العموميه توزيع ارباح ولكن تجارة العملات لايوجد فيها استثمار ولكن فيها اتخاد مراكز شراء او بيع لفتره طويله للاستفاده من اتجاه العمله ولايخرجون الا بعد تغير العمله اتجاها وهم يعتمدون في دلك على التحليل الاساسي

abde1234
09-12-2012, 05:57
السكالبينج في هذا السوق المتذبذب محرقة للأموال
اما الاستثمار الطويل الامد هو الاربح والأأمن والاكثر ربحا
وانصح به الجميع

ahmedamz
09-12-2012, 06:47
انا افضل تجر المدى القصير لتى تظل بالاكثر يوم و يومين ود بسبب
صغر راس مالى وهذا هذا ما افضله عن باقى الانوع من التجارات

hassan347
09-12-2012, 06:55
السلام عليكم ورحمه الله

والله ياخى على حسب الفرصه المتاحه واحوال السوق بس غالبا انا بحب الصفقات السريعه المربحه اللى مش بتاخد وقت طويل

وده طبعا مع مراعاه محاوله تقليل الخساره ان وجدت لا قدر الله

kami1995
09-12-2012, 09:31
السلام عليكم
انا افضل تجر المدى القصير لتى تظل بالاكثر يوم و يومين ود بسبب
صغر رااااس مالى وهذا هذا ما اااافضله عن باقى الانوع من التجاراااات

mozoabdo
09-12-2012, 12:00
ان بالنسبه لى ان مستثمر قصير الاجل لا احب ان ادخل فى صفقات كثيرلاه من الممكن ان تضيع الحساب فى وقت قليل وان تسبب الخساره للحساب واما احب ان ادخل فى صفقات قصيره وربح معقول حتى اعيد استثمار اموالى فى وقت قصير

amera-nada
09-12-2012, 13:57
انا بحب ادخل كل ما حسيت اني حابة اتاجر يعني ما فيش وقت محدد للموضوع هو مزاج بالنسبة لي .من خلال ردود الاخوة الاحظ انه يوميا يدخلون و هي فكرة ممتازة بس مع الوقت اعملها لما احس بنفسي اتعلمت كويس

osamaelnino
09-19-2012, 13:02
السكابلينج خطير للغاية و انا لا احبه و افضل الاستثمار
لكن احيانا اتجه اليه فى حالة الخسارة

ziko
09-19-2012, 14:02
انا متاجر انتر دى لرضى بالربح اليومى والخساره اليوميه بما يتفق مع راس مالى

Lord
09-19-2012, 14:15
شخصيا وحاليا انا مضارب انترداى ولكن قريبا

ساتحول الى الفريمات الكبيرة والسوينجات

لكنى لا احبذ السكالبينج لمخاطره الكبيرة وانصح الجميع بالحذر منه

تحياتى وتقبل مرورى

abdulhadi
09-19-2012, 14:27
انا اتاجر بشكل يومي يعني انتر داي
باهداف قريبة نوعا ما
بغية الوصول الى الهدف باقل زمن

aman4xg
09-19-2012, 14:49
انا اسكالبر ومتاجر فى نفس الوقت
وذلك حسب الصفقة مش كل الصفقات تتساوى
لا فى عدد العقود ولا فى المدة الزمنية
الانسان مش آلة

vip1988
09-19-2012, 14:52
انا حسب رأي افضل الاستثمار طويل الامد لأنه بالنهايه بيعطي ثماره وارباحه الصبر اهم شيء

noureen
09-19-2012, 14:52
تقدر تقولى انى الثالثه احيانا اعمل على الاسكابنج اذا كان الفرصه متاحه لى فى ذلك و كانت حركه السوق نشيطه و احيانا اخرى اعملى على الامد الطويل اذا كان التبيد فى مصلحه المكسب و لكنى افضل الانترداى انى انهى صفقتى فى نفس يومى

ayman.shosha
09-19-2012, 14:53
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

اخى العزيز انا حتى الان مبتدىء اعمل على الحساب التجريبى
ولكن بشكل عام
انا اتداول بشكل يومى واعمل بكثرة على الفريم تايم القصير
الا ان لى كل فترة صفقة طويلة الاجل بالطبع يساعدنى على ذلك المبلغ الضخم الموجود فى التجريبى الذى يوفر لى التأمين للصفقة مهما طالت المدة او زاد الهبوط فى حالة الشراء

eletrebi
09-19-2012, 14:55
والله مش عارف انا اية
ولكن انا شغال بمزاجى يعنى

YASER83
09-19-2012, 16:59
السلام عليكم
انا لا احبذ السكالبينج كثيرا لأنه اذا خسرت صفقة واحدة فيه ممكن ان يعصف بجميع الارباح التي حققتاه في يوم واحد
وافضل صفقات السوينج الطويلة المدى على ذلك لأرباحها الاكثر ومخاطرتها القليلة

ash988246
09-19-2012, 21:11
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

خليط من هذا وذلك أنا مع الفرصة القوية أينما وجدت السكالبنج ممتع ويحتاج محترف فالخطأ فيه قاتل والمستثمر يضع الصفقة ويتركها لتعرف طريقها ولا يستعجل وعليه أن يصبر حتى تتحقق الأهداف .

mrhero
09-22-2012, 20:37
انا تداول علي اليوم اي علي المدي الطويل ولم اتدرب في حياتي علي اسكالبنج لان هذا النوع من التداول
لا يهمني لانني اريد ان احترف التجارة في سوق العملة العالمية ولهذا اريد ان اكسب خبرة في التداول علي المدى الطويل

mostafaabdelgawad
09-24-2012, 02:22
مضارب انتراداي مع ايقاف التنفيذ
الآن لا استطيع المتابعة في الوقت الحالي بسبب ظروف العمل