PDA

View Full Version : هل تتبع توصيات احد ام تحلل انت؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6

عمرو
05-14-2012, 13:12
بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعد...

هل تتابع توصيات مواقع مدفوعة؟ او تتابع توصيات اعضاء منتديات الفوركس ام تحلل بنفسك وتتبع استراتيجيتك؟؟ واذا وجدت توصية لمتاجر خبير وكانت لا تتفق مع تحليلك فهل تدخل التوصية ام لا؟؟
نرجو تفاعلكم معنا

Mohamed90
05-14-2012, 14:25
السلام عليكم شكرا على الموضوع
صراحة لا اهتم بالتوصيات ولا اعتمد عليها
و السبب هو لا اتقبل توصيلة مجهولة المعلم انت تتبع توصية و مش عارف على ماذا مبنية
لهذا اعتمد على تحليل الفني و اساسي و ادخل على حسب فهمي مايدور حولي بالنسبة ثقة كبيرة
ولكن احترم التوصيات تبقى كثير منها صادقة و لكن يجب اعتماد على نفسك
و هي مفيدة للمبتدئين لاعتماد عليها في البداية و تحليلها

tervarto
05-14-2012, 14:32
أكتساب الخبرة من الأخرين ليس عيبا , ولكن تأخذ منهم ما تراة مناسبا و تترك ما لا تراة يناسبك , عند دمج أكثر من معطى سواء عن طريقك أو عن طريق محللين أخرين يعطى نتائج أفضل , لأن ربما تخطئ فى شئ ما , وتلاحظ خطأك من قراءة أو متابعة توصيات الأخرين

kingman
05-14-2012, 15:10
عموما انا بحب اعتمد على نفسى فى التحليل وتوقع الأسعار لكن طبعا لازم استفيد من الخبرة فى هذا السوق فطبيعى ان الأنسان يتعلم من علم الآخرين والأستافدة منهم وايضا افادة الآخرين
وانا غالبا لاادخل توصيات لكن عندما اجد توصية قوية تتفق مع تحليلى او شخص بثق فى تحليه وتوصياتهم مافيش مانع ان ادخل بناءا على توصيته وبعتبر افضل شئ ان الواحد يخصص حساب لمثل هذه التوصيات ويقيمها بعيدا عن حسابه الذى يتداول عليه بنفسه

Hamad
05-14-2012, 15:16
يجب الابتعاد عن التوصيات الجاهزة الغير مدعمه بضوابط وغير مصاحبه لمتداول ذو خبره أي توصية لا يحدد فيها صاحبها الربح المستهدف والوقف واستخدام خاطئ لبعض المصطلحات ومنها الوقف المتحرك والهيدج عدم الصبر والتريث في التداول والدخول بعقود كثيره لزوج واحد وفي آن وحد قد يكلف الكثير و تشتت الأفكار والأنظمه في التداول فلابد من وجود ادراه ونظام استراتيجي مدروس ومنظم

Noah
05-14-2012, 15:44
منذ ان تعلمت الفوركس وانا لا اتبع اى توصية حتى قررت انى لو خسرت مش مشكلة ادينى بتعلم حاجة جديدة ولكنى لا اعتمد على غيرى اطلاقا فىا لتداول والحمد لله كان لهذا ناتج جيد اننى الان اكره بالفعل التوصيات ولا اؤمن بها لان من يعطى التوصية من وجهة نظرى ليس افضل منى

Hamad
05-14-2012, 19:16
يجب أن يكون هدفك في البداية هو التعلم وتطبيق ما تتعلمه ثم تحاول الوصول الى طريقة جيدة للتداول وتطبقها على الحساب التجريبي قبل البداية بها على الحساب الحقيقي وعندما تبدأ التداول على الحساب الحقيقي اجعل هدفك هو تحقيق أرباح معقولة والمحافظة على هذه الأرباح وليس مضاعفة الحساب ثم مع ازدياد خبرتك بالسوق ستزداد أرباحك باذن الله

hemaabdo
05-14-2012, 23:06
فى الاول كنت مقضيها توصيات فى منتديات بس للاسف لاقيت دى طريقه فاشله ممكن تكون مرحله فقط بس الاعتماد التام عليها هيولد عند الكسل فى التعلم والاعتماد على النفس فكان الحل الوحيد انى ابدا اتعلم التحليل واقارن تحليل بتحليل الاخرين يعنى بقيت بستخدم التوصيات كاداه لتقييم مستويايى هل ماشى فى الاتجاه الصح ام لا

عمرو
05-15-2012, 04:21
فى الاول كنت مقضيها توصيات فى منتديات بس للاسف لاقيت دى طريقه فاشله ممكن تكون مرحله فقط بس الاعتماد التام عليها هيولد عند الكسل فى التعلم والاعتماد على النفس فكان الحل الوحيد انى ابدا اتعلم التحليل واقارن تحليل بتحليل الاخرين يعنى بقيت بستخدم التوصيات كاداه لتقييم مستويايى هل ماشى فى الاتجاه الصح ام لا

التفرغ اساس النجاح في سوق صعب مثل سوق العملات الاجنبية شغل وظيفيتين الفوركس من ناحية والعمل من ناحية اخرى سيشكل
ضغطا كبيرا على الشخص في جوانب مختلفة من حياته من عائلة واصدقاء وعمل ويجب التفرغ الكامل للعمل في هذا السوق الصعب التفرغ امر لا بد له و التفرغ اساس النجاح

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ......اما بعد..

غالبا كلنا فى البداية عملنا كده ومشينا ورا توصيان ناس وتخيلنا انهم عباقرة وكنا بننظر ليهم على انهم علماء التحليل لكن لما بنتورط وبنفهم بنعرف ان اغلبهم بيجربو فينا

elking
05-15-2012, 04:52
بالتاكيد انا بحلل لنفسى تحليل فنى واخبارى ومفيش مانع انى اتاكد من توصيات الاخرين الموضوعة امامى لكى اتاكد من تحليل وبالتالى يكون دخولى فى الصفقات صحيحة بمشيئة الله

magic777
05-15-2012, 20:13
عن نفسي احلل بنفسي وادخل صفقاتي بناء على تحليلي فقط ولكن ايضا اتابع تحليلات لكبار المضاربين الذين اثق بهم
وان حدث وواحد من المضاربين الجبار اوصى بتوصيه عكس تحليلي
هنا اقف وارجع لتحليلي واحاول ان افهم سبب اختياره للتوصيه دي وافهم وجهه نظره اذا تضاربت مع تحليلي وعجزت ان اجد التعليل لهذه الصفقه المتضاربه لا ادخل عليها
وانتظر نتيجتها وبعدها ادرسها جيدا لمعرفه خطئ او اسباب تحققها

Hamad
05-16-2012, 14:14
الثقة بالنفس تعتبر من أهم السمات الشخصية للمضارب اليومي. عدم الثقة في النفس تؤدي إلى الحيرة والتردد في اتخاذ القرار المناسب وبالتالي فوات الفرص والتعرض إلى خسائر متكررة وتكون المحصلة النهائية عدم النجاح في السوق لتحقيق النجاح لابد من وضع خطة ( إستراتيجية ) واضحة وتلزم نفسك اتباعها

magic777
05-16-2012, 14:38
الثقة بالنفس تعتبر من أهم السمات الشخصية للمضارب اليومي. عدم الثقة في النفس تؤدي إلى الحيرة والتردد في اتخاذ القرار المناسب وبالتالي فوات الفرص والتعرض إلى خسائر متكررة وتكون المحصلة النهائية عدم النجاح في السوق لتحقيق النجاح لابد من وضع خطة ( إستراتيجية ) واضحة وتلزم نفسك اتباعها

معك في رأيك
والاهم علشان توصل للثقه دي لازم انك تجرب وتخسر وتنجح وتعرف اخطائك وتحاول ايجاد حل لها
وطبعا ممكن تبدأ بالحساب الديمو لأكتساب هذه الخبره اولا ثم تنتقل الى تجربه هذه الخبره على حسابات المسابقات قبل الحساب الحقيقي لتقييم نفسك ومدى ثقتك بنفسك في التداول في السوق الحقيقي

Noah
05-17-2012, 18:50
تحليلى انا فقط الذى اتبع واعتقد انه الافضل لاى متاجر انه يتبع التحليل الخاص به حتى يتأكد من ان النتائج التى يحقق يكون هو السبب فيها حتى لو خسر يبقى عارف انه السبب وليس اى شخص اخر حتى لو حقق ربح يبقى هو اللى له الفضل على نفسه وليس اى متداول اخر

kingman
05-18-2012, 18:06
معك في رأيك
والاهم علشان توصل للثقه دي لازم انك تجرب وتخسر وتنجح وتعرف اخطائك وتحاول ايجاد حل لها
وطبعا ممكن تبدأ بالحساب الديمو لأكتساب هذه الخبره اولا ثم تنتقل الى تجربه هذه الخبره على حسابات المسابقات قبل الحساب الحقيقي لتقييم نفسك ومدى ثقتك بنفسك في التداول في السوق الحقيقي
لو كل واحد فينا فكر ان يخسر على الديمو فقط المعظم هيكون ناجح فى هذا السوق والخبرة والأحتراف الناتج من التعلم من الخطا هيبقى تمنه على الديمو وليس على الحقيقى ولكن للأسف المشكلة ان الأغلبية لايتعامل مع الديمو بهذه الطريقة والمعظم بيتجه الى الحقيقى اول مابيشعر انه اصبح فقط قادر على التداول والخسائر بتبقى من امواله والتجربة بيبقى له تمن اللى كان ممكن يوفره من خلال الديمو

كريم
05-18-2012, 18:16
أفضل التحليل الذاتي أو الشخصي الذي اقوم بتحليله لأنك لا تعلم

هل التوصية الداهزه سليمة او لا او من صاحب خبرة او لا

و ايضا ان تحلل بنفسك تستفيد اكتر و الله ولي التوفيق

Texxon
05-18-2012, 18:29
جربت الدخول مع توصيات الناس أكتر من مرة وكانت النتائج جيدة في البداية ولكن في النهاية الخسارة كانت هي الظاهرة في كل مرة، وهذه نصيحة لكل من يتاجر هنا اما ان تتبع نفسك فقط او تترك حسابك كامل لمدير حسابات

عمرو
05-19-2012, 08:29
تحليلى انا فقط الذى اتبع واعتقد انه الافضل لاى متاجر انه يتبع التحليل الخاص به حتى يتأكد من ان النتائج التى يحقق يكون هو السبب فيها حتى لو خسر يبقى عارف انه السبب وليس اى شخص اخر حتى لو حقق ربح يبقى هو اللى له الفضل على نفسه وليس اى متداول اخر

بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد
من مشى وراء الناس احتار فهناك تضارب دوما بين من يقول لك بيع
ومن يقول لك اشترى
ومن يقول لك لا تضارب اليوم وغدا
لكنك ان اصبحت محترفا لن تحتاج هؤلاء

aboody2020
05-19-2012, 09:17
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

ما عندي اي فكره بس اكيد اهل الخبره عارفين

tutaaaaa
05-19-2012, 11:14
شكرا عالموضوع وعالردود المهمة
استفيد كتيرا منكم ومن خبيرتكم
يوم بعد يوم

تحياتي للجميع

Noah
05-19-2012, 16:50
انا اتبع التحليل الفنى الخاص بي انا فقط ولا انظر الى تحليل احد لاننى مؤمن اننى من يتمكن من تحليل السوق بمفرده هو افضل بكثير ممن يعتمد على تحليل غيره للسوق حتى لو كان تحليل غيره افضل ولكن معةالوقت قد يصل اىل مرحلة الاحتراف ويتمكن من تحقيق الربح الجيد

kingman
05-20-2012, 04:06
انا اتبع التحليل الفنى الخاص بي انا فقط ولا انظر الى تحليل احد لاننى مؤمن اننى من يتمكن من تحليل السوق بمفرده هو افضل بكثير ممن يعتمد على تحليل غيره للسوق حتى لو كان تحليل غيره افضل ولكن معةالوقت قد يصل اىل مرحلة الاحتراف ويتمكن من تحقيق الربح الجيد
مبدأ حلو فى ان بيجعل الواحد عنده القابلية والدافع الأقوى ان يتعلم ويتنقل من درجة الى درجة اعلى ولايعتمد على الآخرين ويصبح من الكسالى او الطفيلين لكن ايضا من المناسب والجيد الأستفادة من الخبرات لكى تكون لنا سند فى طريقنا الطويل فى هذا السوق وحتى نبدأ مما انتهى اليه الآخرون فالعلم فى حد ذاته تراكمى وتكاملى

Hamad
05-20-2012, 08:28
لابد لك من ثمانيه أشهر أو سنه حتى تتعلم وتتدرب على السوق جيدا أرجوك لا تعاند أو تغالط نفسك لابد لك من الخبرة العمليه مهما كان ذكائك
لابد لك من التفرغ حتى تنجح في السوق إن من يمضي الساعات الطوال في وظيفة ثم يأتي متعبا مجهدا إلى الفوركس لن يجني من ذلك إلا التعب حتى ولو ربح لن يكون شيئا كثيرا وسوف يؤثر ذلك على حياتك الإجتماعية والعمليه

Mohamed90
05-20-2012, 13:38
لابد لك من ثمانيه أشهر أو سنه حتى تتعلم وتتدرب على السوق جيدا أرجوك لا تعاند أو تغالط نفسك لابد لك من الخبرة العمليه مهما كان ذكائك
لابد لك من التفرغ حتى تنجح في السوق إن من يمضي الساعات الطوال في وظيفة ثم يأتي متعبا مجهدا إلى الفوركس لن يجني من ذلك إلا التعب حتى ولو ربح لن يكون شيئا كثيرا وسوف يؤثر ذلك على حياتك الإجتماعية والعمليه

طيعا يوجد من يريد تحقيق ذلك في شهر و كلنا نرى الفوركس سهل المنال في البداية سرعان ما تطهر لنا حقيقة و صعوبة الاستمرار في الارباح و تحقيق الاهداف متواصلة و يجب اكتساب خبرة جيدة للمواصبة

Noah
05-20-2012, 21:06
مبدأ حلو فى ان بيجعل الواحد عنده القابلية والدافع الأقوى ان يتعلم ويتنقل من درجة الى درجة اعلى ولايعتمد على الآخرين ويصبح من الكسالى او الطفيلين لكن ايضا من المناسب والجيد الأستفادة من الخبرات لكى تكون لنا سند فى طريقنا الطويل فى هذا السوق وحتى نبدأ مما انتهى اليه الآخرون فالعلم فى حد ذاته تراكمى وتكاملى

عندما يتم التخطيط السليم لتجارتك ترى انك علىا لحق وان تحقيق هذه الارباح لا يحتاج منك الى الكثير من العمل ولكن فقط ان يكون لك نسبة تركيز جيدة وفى هذه الحالة يمكنك ان تنتقل من مرحلة الى الاخرى حتى تصل الى مرحلة الاحتراف ويمكنك حينها ان تحقق نسب ربح عالية

mage
05-20-2012, 22:21
طيعا يوجد من يريد تحقيق ذلك في شهر و كلنا نرى الفوركس سهل المنال في البداية سرعان ما تطهر لنا حقيقة و صعوبة الاستمرار في الارباح و تحقيق الاهداف متواصلة و يجب اكتساب خبرة جيدة للمواصبة

فى البداية الجميع يرى ان الفوركس هو الطرق الصحيح الذى يؤدى الى تحقيق الاحلام ولكن بعد ان يدخل اىل عالم الفوركس يكتشف انه سوق متغير ومتقلب ولا يمكن لاحد ان يحقق حلمه بسهولة الا بعد ان يتبع الكثير من الاستراتيجيات والطرق اتلى تؤهله لتحقيق هذا النجاح فى السوق

kingman
05-21-2012, 02:05
فى البداية الجميع يرى ان الفوركس هو الطرق الصحيح الذى يؤدى الى تحقيق الاحلام ولكن بعد ان يدخل اىل عالم الفوركس يكتشف انه سوق متغير ومتقلب ولا يمكن لاحد ان يحقق حلمه بسهولة الا بعد ان يتبع الكثير من الاستراتيجيات والطرق اتلى تؤهله لتحقيق هذا النجاح فى السوق
وخصوصا منة يدخل هذا السوق فى وقت الأزمات مثل الذى يحدث هذه الأيام سيكره الفوركس وهيخليه يشوفه انه منبع للكوابيس مش للأحلام فحتى مع التحليل الجيد بيبقى فيه احتمال كمبير الا يحترمه بسبب التحرك بقوة بسبب الأزمة والبيانات السيئة كما هو حادث هذه الأيام فى الأسواق وبتعرض الكثيرين للخسائر لأنهم غير محترفين او جدد فى التعامل مع السوق وبتبقى تجربة سيئة للأسف له

عمرو
05-21-2012, 06:29

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على نبينا الاميــــــــن سيدنا محمد
وعلى اله وصحبة اجمعيـــــــــــن

اخالفك الراى
فأنا ارى انه بعد تحليل الصفقة وتحديد الاتجاه يجب ان تنظر لتحليل الخبراء وترى هل يتفقون مع رؤيتك وان كانو يتفقون فهو دعم لك
وان كانو يختلفون فانظر هل اسبابهم مقنعة واعينهم رأت ما لم تراة وخذ قرارك

kero33
05-21-2012, 10:08
للاسف يا صاحبى انا لسه مبتدئ فانا مضطر انى استعين بالخبراء والمحللين لغاية ان شاء الله هاتعلم تجارة الفوركس

عمرو
05-21-2012, 13:37

هذل راى سليم اغلبنا دخل ولم يصدق نفسة انه بكبسة زر يجنى كل هذا الربح وبالفعل استبقنا الاحداث وهرولنا لنجمع رأس المال لكى ندخل المتاجرة الفعلية لنحقق نفس العائد على حساب الديمو ولكن سرعان ما اصطدمنا بالواقع المرير ولم نصدق اعييننا بأننا فقدانا ممتلكاتنا ومقدراتنا المالية وقررنا بعدها التعلم والتحليل ولكن هل نجحنا الان؟؟

كريم
05-21-2012, 18:36
هذل راى سليم اغلبنا دخل ولم يصدق نفسة انه بكبسة زر يجنى كل هذا الربح وبالفعل استبقنا الاحداث وهرولنا لنجمع رأس المال لكى ندخل المتاجرة الفعلية لنحقق نفس العائد على حساب الديمو ولكن سرعان ما اصطدمنا بالواقع المرير ولم نصدق اعييننا بأننا فقدانا ممتلكاتنا ومقدراتنا المالية وقررنا بعدها التعلم والتحليل ولكن هل نجحنا الان؟؟

بالفعل النجاح بيكون بتحليلك انت و مش اي تحليل أخر لأن التحليل بيفرق عن واحد عن واحد و توقعاتك و بتحليلك تقدر تميز و التحليل مش محتاج

مجهود كبيرة و أقل حاجه تحلل بالأشياء الأساسية مثل الترند و الدعوم و المقاومات و الفيبوناشي و انواع الشموع اليابانية

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

magic777
05-21-2012, 21:54
بالفعل النجاح بيكون بتحليلك انت و مش اي تحليل أخر لأن التحليل بيفرق عن واحد عن واحد و توقعاتك و بتحليلك تقدر تميز و التحليل مش محتاج

مجهود كبيرة و أقل حاجه تحلل بالأشياء الأساسية مثل الترند و الدعوم و المقاومات و الفيبوناشي و انواع الشموع اليابانية

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

فعلا اخي وياريت الكل يعرف كده ولا يضيعون وقتهم مع التوصيات لانها لن تفيدهم على المدى البعيد
ولكن لو استغلوا الوقت ده في التعلم وتدريب نفسهم بمرور الوقت هيكونوا احسن من الذين يضعون التوصيات
وحتى اخطائهم هتكون مفيده لهم لانها من تحليلهم فهم ادرى الناس بما وقعوا فيه من اخطاء وبالتالي يتعلموا ويكتسبوا الخبره منها

nader
05-22-2012, 03:26
لا باس في اتباع بعض التوصيات خصوصا المدعومة بالشروحات الكافية والتي تبن كيف خلص اصحابها الى قرار ما اما بالبيع او الشراء
لكن تبقى افضل وابقى وسيلة لكل متاجر هي الاعتماد على تحليله الشخصي والذي يمكنه من اتخاذ القرارات الحاسمة في كل عملية تجارية
لبناء اسلوب واستراتيجية خاصة به وموثوقة

magic777
05-23-2012, 15:12
لا باس في اتباع بعض التوصيات خصوصا المدعومة بالشروحات الكافية والتي تبن كيف خلص اصحابها الى قرار ما اما بالبيع او الشراء
لكن تبقى افضل وابقى وسيلة لكل متاجر هي الاعتماد على تحليله الشخصي والذي يمكنه من اتخاذ القرارات الحاسمة في كل عملية تجارية
لبناء اسلوب واستراتيجية خاصة به وموثوقة

فعلا اخي احنا هنا مش بنقول متتابعش التوصيات
بالعكس ياريت تتابع جيدا ولكن لا تمشي مع القطيع بدون رأيك انت وتحليلك
يعني خلي التوصيات مجرد تأكيد لتحليلك ولا تلزم نفسك بها اذا كان فيها تعارض مع تحليلك وغير متأكد منها
بل اعرف لماذا اوصى المحلل بهذه التوصيه ولماذا تحليلك كان مخالف لها
وبكده هتتعلم وتنجح

mohamed eldamnhorey
05-23-2012, 20:46
فى الحقيقه يا غالى

لا اعتمد نهائى على اى توصيه من الاخرين

قرارى نابع من داخلى

وليس من الاخرين

اى كان قرار صحيح او خاطئ

ياريت الكل يعتمد على نفسه ولا يشوش نفسه بالاستماع الى الاراء والتوصيات

ahmed
05-23-2012, 23:11
الحمد لله وبفضل الله استطيع ان احلل بنفسى الان الازواج الرئيسيه اكثر من غيرها

ولا افضل نهائيا التوصيات لان المحلل يستطيع يحدد وقت دخوله ووقت خروجه بدقه

بعكس متلقى التوصيه فهو لا يملك غير الصبر اما هدف او استوب

aboualy
05-24-2012, 01:01
انا افضل عمل التحليل بنفسى واعتقد ان هذا افضل من الاعتماد على التوصيات سواء كانت من مواقع مدفوعة او مجانية
لان من يعطى التوصية لن يجلس بحانبى ليتابع كل تحركات السعر بل ان من يمكن ان يفعل ذلك وانا من سيقرر اغلاق الصفقة او الاستمرار فيها فى حالة تغير الظروف

p2000
05-24-2012, 01:52
نعم اتابع مع الخبير ىف هذا المجال حيث يزودننى ببعض الاساليب التى تؤهلنى للتميز فى هذا المجال ومن خلال توصياته وارشاداته تكون نسبتى فى الربح كبيره ومضمونه ولا مانع من معرفة نصائح بعض اصدقاءى فى هذا المجال...

jans
05-24-2012, 02:05
ممكن الشخص في بداية الامر يشتير و يهتم بي كلام الناس لأنه هدف الربح و عدم الخساره
ولكن إذا وجد نفسه يستطيع التحم في التدوال بشكل جيد سوف يترك كلام الاشخاص

mohamed eldamnhorey
05-24-2012, 03:12
طبيعى الواحد فى الاول بيقضيها توصيات بس
برده مش مربح بطريقة مستمره

افضل شئ انك تعتمد على نفسك وانت اللى تحدد نقطة دخولك وخروج وليس الاخرين

that is me
05-24-2012, 17:40
اول ما بدات التداول فى الفوركس كنت بعتمد كتير على توصيات من ناس كتير فيه منهم اللى كانت صفقاته كويسة وفيه منهم اللى كانت صفقاته بتخسر
عشان كدا بقالى حوالى سنتين مبديش نفسى فرصة ابص على اى توصيات من اى حد واعتمد على التحليل بتاعى

forexBOSS
05-24-2012, 17:42
التوصيات شى رائع و مفهاش حاجه لما تخد توصيات بس خد توصيات من حد تكون انت واثق جدا من خبرته انا كنت باخد توصيات من معلمى فى الفوركس و كانت ناجحه و الحمد لله بس اكيد هييجى اليوم الى الواحد يعمل زى الخبراء دول وانت الى تعمل توصيات و طبعا بالنسبه لاكتساب الخبره فانت هتكتسبه من هذه التوصيات و استراتيجيات الخبراء

mosghaly
05-24-2012, 19:37
زمان عندما كنت مبتدأ في الفوركس كنت اهتم بالتوصيات ولكن مع الوقت اصبحت انا الي يصنع التوصيات وكنت اتبع نقاط البايفوت ونجعت معي بشكل كبير ولكن الان انا اتبع بعض التحليلات الفنيه معلي المؤشرات مثل مؤشر الموفينج افيريدج

youmuststop
05-30-2012, 07:17
اغلب الوقت ابحث عن توصيات خوفا من صفقاتي لاني لست جيدا في التحليل الفتي فاحاول ان اجد شخص اثق به حتي اربح ولا اخسر حسابي

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:07
اغلب الوقت ابحث عن توصيات خوفا من صفقاتي لاني لست جيدا في التحليل الفتي فاحاول ان اجد شخص اثق به حتي اربح ولا اخسر حسابي

والله الافضل لك
يااخى
ان تصنع توصيتك بنفسك ولا تسأل الاخرين عن اى توصيه او تحليل

جرب تحلل كده وانسى اللى بتعتمد عليه

هتفرق معاك كتييررررررررر والله

بس مين يسمع الكلاام

HARRY POTTEER
05-30-2012, 15:54
سؤال و جيه يا اخي انا عن نفسي لا اتق بالتوصيات لا في المنتديات
و لا في المواقع اعتمد على نفسي و احلل و استنتج بنفسي
فهنا يمكن ان نطرح سؤال هل نحن نتق في التوصيات و على اي اساس

magic777
05-30-2012, 16:07

خطأ اخي انت كده لو فضلت على هذا النظام مش هتقدر تحقق حلمك وارباحك من هذا المجال
وممكن تلاقي اللي تثق فيه في مجال التوصيات ولكن طبعا مش ضامن استمراره هو في التوصيات ولو بطل انت مش هتعرف تشتغل
وليه كده كله اتعلم انت واتعب في الاول واعتمد على نفسك وبمرور الوقت هتلاقي انك انت اللي بقيت احسن من صاحب التوصيات

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 16:17
[quote=harry potteer;10615]سؤال و جيه يا اخي انا عن نفسي لا اتق بالتوصيات لا في المنتديات
و لا في المواقع اعتمد على نفسي و احلل و استنتج بنفسي
فهنا يمكن ان نطرح سؤال هل نحن نتق في التوصيات و على اي اساس[/quot

افضل شئ انك لا تعتمد على الاخرين

سواء انت صح او غلط

ادخل بدماغك ومتسمعش اى توصيه لو من جون ميرفى ذات نفسه

هذا مبدئى والله ياغالى

kingman
05-30-2012, 22:57

هو طبعا افضل شئ ان الواحد يتعلم ويتدرب وميار سلحد مايقدر يعتمد لعى نفسه لكن ايضا مافيش مشكلة ان الواحد يعتمد على بعض توصيات المحترفين فى السوق لتحقيق بعض الربح او حتى التعلم منهم اذا كان يشرحون اسباب الدخول والأستفادة منهم فالتنوع مطلوب وليس منه ضرر لكن لايؤثرعلى المتاجر فى انه يعتمد اعتماد كلى على الآخرين

anzerg2009
05-30-2012, 23:09
انا اتابع التوصيات عبر المواقع الدفوعة واقوم بتحليلها ولكن لا تجيد بنفع لان تجربتها فشلت معي واستعملها كثيرا عندما اكون مريض او متكاسل ههه ولكل شخص طرقه

youmuststop
05-31-2012, 23:53
احيانا احلل ومظعم الوقت اتبع توصيا من محرك البحث جوجل وهناك توصيات لشخص يدعي ابو جودا توصيت رائعه ولكن تحتاج شخص بحساب كبير

dentist_hussein
06-01-2012, 05:29
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

هل تتابع توصيات مواقع مدفوعة؟ او تتابع توصيات اعضاء منتديات الفوركس ام تحلل بنفسك وتتبع استراتيجيتك؟؟ واذا وجدت توصية لمتاجر خبير وكانت لا تتفق مع تحليلك فهل تدخل التوصية ام لا؟؟
نرجو تفاعلكم معنا

و الله أخي لا أهتم بتوصيات أبدا و أحب دائما أن أعرف سبب التوصية و التحليل الذي بنيت على أساسه غير ذلك إذا وجدت توصيه لنفس إستراتيجية عملي مثلا فببساطه أستطيع دخولها أو لا لأني أعلم الأساس الذي وضعت عليه .. لكن في الحقيقه هذا لا يقلل من شأن كثير من التوصيات لأشخاص محترفين وسبب في رزق الكثير .

mody26
06-01-2012, 08:06
فى الوقت الحالى انا بتبع توصيات الخبراء لانى لسة مبتدا واتمنى فى المستقبل القريب ان اقوم بالاعتماد على نفسى
وطبعا فى حالة الاعتماد على نفسى فى تحليل العملات لا يمنع ان اتابع توصيات الخبراء لمزيد من الخبرة والتاكد من ان تحليلى صحيح

nader1987
06-01-2012, 09:49
بعد فترة متاجة اكثر من خمس سنوات في سوق العملات اصبحت على يقين بان متابعة التوصيات لا تؤدي الا الى تخبط في اتخاذ القرار.
لديك استراتيجية ناجحة توكل على الله و التزم بها و ادر ظهرك الى كل ما تبقى و ابتعد عن اراء الاخرين و سترى نجاحك بعينيك

Mohamed90
06-01-2012, 13:36
التوصيات مهملة للمتداول المبتدأ الذي مزال يتعمل و يمكن يستفيد منها حتى لو كانت خاطئة
ولكن المتاجر المتمكن و الذي يملك استراتجية جيدة يلنزم بها ولاداعي للبحث عن المتاعب التي يمكن ان تزعزع لك حساباتك

mohamed eldamnhorey
06-01-2012, 14:35
التوصيات مهملة للمتداول المبتدأ الذي مزال يتعمل و يمكن يستفيد منها حتى لو كانت خاطئة
ولكن المتاجر المتمكن و الذي يملك استراتجية جيدة يلنزم بها ولاداعي للبحث عن المتاعب التي يمكن ان تزعزع لك حساباتك

المشكله ممكن المتاجر يبقا قدامه استراتجية حلوه وممتازه ممكن تحقق ليه ارباح اذا اتقنها والتزم بيها

لكن يقولك لاء انا اتابع التوصيات احسن
ويرجع يعرف انه لو اتقن طريقة عمل افضل واحسن ليه من الجرى وراء التوصيات

kingman
06-01-2012, 15:11
المشكله ممكن المتاجر يبقا قدامه استراتجية حلوه وممتازه ممكن تحقق ليه ارباح اذا اتقنها والتزم بيها

لكن يقولك لاء انا اتابع التوصيات احسن
ويرجع يعرف انه لو اتقن طريقة عمل افضل واحسن ليه من الجرى وراء التوصيات
المتاجر الذى يحرم نفسه من تجريب التداول بناءا على مجهوده بيحرم نفسه من التقدم فى هذا السوق وستمر السنين دون ان يستفيد من هذا السوق لاخبرة ولاممارسة وان كان المتاجر يريد ان يتبع توصيات جيدة فليتبعها على حساب خاص لها ويتاحر ويتعلم ويتداول بنفسه على حساب مخصص له وهكذا يستطيع ان يجمع بين الأثنين ويستطيع تقييم كل طريقة بناءا على حسابه

The Mester X
06-01-2012, 19:29
انا حاليا افضل صراحة متابعة التوصيات
و ذلك لاكتساب خبرة و انا لا املك استراتجية او طريقة للتداول
ولكن ابحث عن استراتجيات للمتداولين و اتدرب عليها للوصول للمطلوب

realyone
06-02-2012, 03:59
بالنسبة لي لا ارتاح الى اي توصيه لأني تعقدت من التوصيات فأغلب التوصيات اللي ادخلها اخرج منها بخساره
لذلك ادخل صفقاتي بتحليلي الشخصي ,لأنك اذا دخلت على تحليلك تكون تدخل على نور وتعرف التوصية مبني على ايش

Mohamed90
06-02-2012, 12:42
انا حاليا افضل صراحة متابعة التوصيات
و ذلك لاكتساب خبرة و انا لا املك استراتجية او طريقة للتداول
ولكن ابحث عن استراتجيات للمتداولين و اتدرب عليها للوصول للمطلوب

التوصيات مفيدة و يمكنك استفادة من تحليلها
و ايضا استعانة بها و يمكن تجد انك مخطئ في خطوة في تحليلك بفضلها
و جميل نتابع اتحليل الاحرين و نستفد منها و تكتسب مهارات اخرى

kingman
06-02-2012, 21:55
بالنسبة لي لا ارتاح الى اي توصيه لأني تعقدت من التوصيات فأغلب التوصيات اللي ادخلها اخرج منها بخساره
لذلك ادخل صفقاتي بتحليلي الشخصي ,لأنك اذا دخلت على تحليلك تكون تدخل على نور وتعرف التوصية مبني على ايش

انا برده فى بدايتى اتعرضت لهذه الخسارة من التوصيات ههههه التوصية اللى كنت انشل عليها وادخلها كانت تحقق خسارة معايا ومن البداية لم اعتمد على توصيات وانما بحاول انى اقدر اتداول بنفسى ومع الممارسة والمحاولة الواحد بيزيد خبرة وبيفهم السوق اكثر وبيستمر مشواره الى ان يوصل للنجاح بفضل الله وايضا الواحد يحاول يستفيد برده من خبرات الآخرين على قدر المستطاع لاضرر

sho
06-03-2012, 19:45
بالنسبة لى انا افضل الاعتماد على نفسى فى التحليل ولكنى اتابع ما تقوم المنتديات بتقديمة وغيرها من التوصيات لاكتساب المهارة اكثر .. استخدم استراتيجية خاصة ولكنى اتابع كل جديد ..

mohamed eldamnhorey
06-03-2012, 20:30
بالنسبة لى انا افضل الاعتماد على نفسى فى التحليل ولكنى اتابع ما تقوم المنتديات بتقديمة وغيرها من التوصيات لاكتساب المهارة اكثر .. استخدم استراتيجية خاصة ولكنى اتابع كل جديد ..

مفيش مشكله انك تتابع المنتديات وتشوف التحليلات

لكن لا تعتمد على قرارات الاخرين

شوف مثلاً تحليل لليورو - دولار بيقول ايه
وقارنه مع تحليلك وشوفه هل قريب من تحليلك ام يختلف مع تحليلك

لكن اوعى تعمل زى ناس تاخد التوصيه كوبى وباست وخلااص

وفى الاخر المحصله النهائيه

خساره فادحه

safiforex
06-03-2012, 22:28
انا برده فى بدايتى اتعرضت لهذه الخسارة من التوصيات ههههه التوصية اللى كنت انشل عليها وادخلها كانت تحقق خسارة معايا ومن البداية لم اعتمد على توصيات وانما بحاول انى اقدر اتداول بنفسى ومع الممارسة والمحاولة الواحد بيزيد خبرة وبيفهم السوق اكثر وبيستمر مشواره الى ان يوصل للنجاح بفضل الله وايضا الواحد يحاول يستفيد برده من خبرات الآخرين على قدر المستطاع لاضرر

عليك نور اخي الكريم ، فكلنا مرينا من هاته التجارب اخي ، و فعلا فالتوصيات كان لها اثر ايجابي على شخصيا ، و خصوصا انني كنت تعرفت على شخص بيعطي توصيات ، و قمت باتباعه بل و عملنا معا حتى تمكنت و لو بشيئ قليل من التحليل
و نتمنى ان نكون فعلا متداولين حقيقيين و محترفين انه شاء الله

mage
06-04-2012, 00:16
عليك نور اخي الكريم ، فكلنا مرينا من هاته التجارب اخي ، و فعلا فالتوصيات كان لها اثر ايجابي على شخصيا ، و خصوصا انني كنت تعرفت على شخص بيعطي توصيات ، و قمت باتباعه بل و عملنا معا حتى تمكنت و لو بشيئ قليل من التحليل
و نتمنى ان نكون فعلا متداولين حقيقيين و محترفين انه شاء الله

على الرغم انك بتقول اننا كلنا مرينا بهذه المراحل ولكنى لم اعتمد من قبل على اى توصيات وتعلمت بمفردى واعتمد على فنسى فقط فى التداول فى الفوركس واعتقد انه منا لافضل ان يتم الاعتماد على الفنس فى السوق حتى يمكنك ان تحقق نسبة ارباح جيدة فى المستقبل

maklad94
06-04-2012, 03:16
فى الحقيقة لا احب ان اتبع احد فى توصياته لأنه الفوركس يحتمل كل الاحتمالات ومن الممكن يخالف الكل وافضل ان اعمل بنفسى حتى اطيق ما تعملت ولكى لا انساه وليزيد من خبرتى ومعرفتى ببالسوق .

wolfkamikaz
06-04-2012, 03:20
و الله التوصيات المعلبة ستأدي للخسارة لان مش زي تنفيذك للصفقة زي تنفيذ مزود التوصيات
اصنع نفسك بنفسك اخي و لا تنتظر التوصيات

Mohamed90
06-04-2012, 12:05
و الله التوصيات المعلبة ستأدي للخسارة لان مش زي تنفيذك للصفقة زي تنفيذ مزود التوصيات
اصنع نفسك بنفسك اخي و لا تنتظر التوصيات

التوصيات لها نسبة متكافئة لمدى مصدقيتها 50 بالمئة تكون صادقة و 50 بالمئة تكون غير صادقة و يجب اخذ التوصيات و مقارنتها بحليلك و تشوف هل هي معقولة و يمكن تعتمد علها حسب فهمك و اقتناعك بها

realyone
06-04-2012, 14:15
الأعتماد على النفس هو امر ضروري في كل المجالات ليس بالفوركس فقط,لأن اذا اعتمدت على غيرك فإنك لن تقدر ان تتعلم,فالشخص الذي تعتمد عليه فلن يدوم لك الى الأبد,بالنسبة للفوركس انا لا اتداول بتوصيات الجاهزه,الحمدلله اعتمد على نفسي بالتحليل وادخل الصفقات على تحليلي ,واذا لاسمح الله ضرب عندي استوب ابحث عن سبب الخساره لكي اتجنبه في المستقبل

compaq0
06-04-2012, 16:36
بعض الاحيان اتبع توصيات و فى احيان اخرى استخدم بعض ال indicators للدخول للصفقه و فى احيان اخرى ادخل عشوائيا بمجرد احساسى ان السعر سيرتفع او ينخفض

mohamed eldamnhorey
06-04-2012, 17:43
بعض الاحيان اتبع توصيات و فى احيان اخرى استخدم بعض ال indicators للدخول للصفقه و فى احيان اخرى ادخل عشوائيا بمجرد احساسى ان السعر سيرتفع او ينخفض

انصحك ياغالى

لاتتاجر بعواطفك ومشاعرك

لا تقول انا حاسس ان السعر هينزل او هيهبط

لابد انا قرارك تأخذه بناء على ماتراه امامك على الشارت

لا تتحكم فيك عواطفك حتى تصبح متاجر ناجح

vadas
06-05-2012, 11:51
السلام عليكم
أنا لسب بارع في التحليل رغم ان لدي سنتين في الفوركس لد في معضم الأحيان بتبع توصيات و أحيانا بحلل و أتأكد من تحليلي من بعض التوصيات الأخرى
لكن لا يجب الاعتماد على محلل واحد يجب المقارنة بين التوصيات و التحاليل و القرار في الأخر يرجع لصاحب الأمر

Mohamed90
06-05-2012, 12:36

ههههه ايوه و الله حبيبي لا انصحك بذلك الاحساس لن يحقق شئ السوق الفوركس سشوق عذار و مجال خطر لامجال للاحساس فقط المنطق و لاتحليل و الوقعي و نشوف ياترى هل تنجح الصقثة و لالاء في بعض الاحياء تحدث تحركات خيالية غير قابلة لاي تحليل هههه

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 12:59
السلام عليكم
أنا لسب بارع في التحليل رغم ان لدي سنتين في الفوركس لد في معضم الأحيان بتبع توصيات و أحيانا بحلل و أتأكد من تحليلي من بعض التوصيات الأخرى
لكن لا يجب الاعتماد على محلل واحد يجب المقارنة بين التوصيات و التحاليل و القرار في الأخر يرجع لصاحب الأمر

والافضل ليك لا تشوش نفسك بالاستماع الى كثرة التحليلات اى كان مين الحلل
لازم قرارك ياباشا يبقا من راسك

magic777
06-05-2012, 17:00
انصحك ياغالى

لاتتاجر بعواطفك ومشاعرك

فعلا ده غلط خاصه في ظل الحركات بتاعت السوق حاليا والتذبذب اللي بيحصل اغلب الاوقات
فمتخليش الاتجاه الحقيقي للزوج واضح للكل واللي بيعتمد على مشاعره فقط دون تحليل جيد وحقيقي
مصيره في النهايه الخساره مهما كسب في الاول عن طريق الحظ او الصدفه

HAFMAR
06-15-2012, 17:40
السلام عليكم
انا عن نفسي لا امتلك الخبرة الكافية و القدرة على الاعتماد كليا على تحليلاتي الخاصة
اعرف بعض المنتديات العربية التي بها عدد جيد من الموصين الناجحين يعطون توصيات مجانية على كافة العملات و لم ادفع ولن ادفع يوما لاجل توصيات لانني ببساطة لا احتاج لذلك

ahmed saleh
06-15-2012, 17:42
لا انا بشتعل لوحدى بس لو فى اى نصيحة من الممكن ان احد يمدى براية
فانا بسمعاها اكيد بس انا فى الغلب بحلل من خلال معرفتى فى الفوركس ومن خلالة الى اتعلمتة بس

aboualy
06-15-2012, 17:46
لا انا بشتعل لوحدى بس لو فى اى نصيحة من الممكن ان احد يمدى براية
فانا بسمعاها اكيد بس انا فى الغلب بحلل من خلال معرفتى فى الفوركس ومن خلالة الى اتعلمتة بس

اعتقد اخى العزيز ان ده هو الافضل فعلا لان الاعتماد على النفس فى التحليل يعطيك المزيد من الخبرة وهذا هو اهم مكسب ممكن ان تحققه لان الخبرة تعنى ارباح دائمة فى المستقبل ان شاء الله ام من يتبع التوصيات فسيظل متبع للتوصيات طول عمره

bousshimin
06-15-2012, 17:48
بصراحة لا أهتم بتوصيات أكتر ما أهتم بتحليل من منطلق قولة لا تعطيني سمكة بل علمني كيف أصطدها
من مهم مناقشة تحليل لشخص أخر وأعطاني إشارات البيع أو الشراء وإتفقت معه في تحليل ممكن أن
أفتح صفقة

safiforex
06-15-2012, 17:51
انصحك ياغالى

لاتتاجر بعواطفك ومشاعرك

بالفعل هذا اخي ، فالاحساس لا ينفع مع التداول ، كان نقول ان حاسس بان اغلسعر سيهبط او سيرتفع
الاحساس شيئ و التحليل شيئ اخر ، المهم اتباع التحليل كيفما كانت احاسيسنا ، لان التحليل هو المهم
فاغلب الناس بتخسر كذلك فقط لانهم بيتاجروا في بعض الاحيان بالاحاسيس

safiforex
06-15-2012, 17:52
بصراحة لا أهتم بتوصيات أكتر ما أهتم بتحليل من منطلق قولة لا تعطيني سمكة بل علمني كيف أصطدها
من مهم مناقشة تحليل لشخص أخر وأعطاني إشارات البيع أو الشراء وإتفقت معه في تحليل ممكن أن
أفتح صفقة

نعم جيد اخي ، و على قولة المثل الصيني لا تعطيني سمكة و لكن علمني كيف اصطادها
و هذا ينطبق كذلك على الفوركس ، فالتوصيات ليس الاهم ان نعرف التوصية ، و لكن يجب ان نعرف كيف نعمل توصية
فاذا وصلنا الى هذا الحد فاننا ادركنا شيئا من اسرار المحترفين

firas1984
06-15-2012, 20:16
انا اتبع مؤشرات السوق واحلل واقرا ولكن ايضا اتابع التوصيات ولكن لا اخذ بها الا عن قناعتي الشخصية
لانه السوق قدامنا ومدام احنا بنشتغل فوركس معناه بنعرف نحلل

remo
06-16-2012, 01:52
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

نرجو تفاعلكم معنا

انا لا اتابع توصيات مدفوعة انا بتابع فقط توصيا الناس الذين اثق فيهم مثل الاستاذ ابو جواد ولكن لو انا شفت توصيات ناس تانية ممكن اخدها واحلل هذة التوصيات على قد علمى وممكن لو كدا ونفعت اخش فيها

ahmed
06-16-2012, 02:03
انا لا اتابع توصيات مدفوعة انا بتابع فقط توصيا الناس الذين اثق فيهم مثل الاستاذ ابو جواد ولكن لو انا شفت توصيات ناس تانية ممكن اخدها واحلل هذة التوصيات على قد علمى وممكن لو كدا ونفعت اخش فيها

الافضل اخى انت تتعلم انت وتحلل بنفسك
حيث تستطيع ان تتخذ القرار المناسب فى الوقت المناسب اذا كنت ان المحلل
اما اذا لم تكن انت صاحب التوصيه او المحلل فالعواقب سيئه فى اغلب الاحوال

magic777
06-16-2012, 15:25

اخي طول ماانت معتمد على التوصيات حتى لو توصيات جيده ومن ناس تثق فيهم فاانت هتفضل مكانك
في السوق ده ومش هتقدر تعتمد على نفسك ابدا فنصيحه حاول انك تتعلم على الاقل من التوصيات دي جت ازاي وايه سبب
انك اشتريت من هنا او بعت واسأل علشان تعرف

safiforex
06-16-2012, 15:58
اخي طول ماانت معتمد على التوصيات حتى لو توصيات جيده ومن ناس تثق فيهم فاانت هتفضل مكانك
في السوق ده ومش هتقدر تعتمد على نفسك ابدا فنصيحه حاول انك تتعلم على الاقل من التوصيات دي جت ازاي وايه سبب
انك اشتريت من هنا او بعت واسأل علشان تعرف

نعم عندك حق اخي الكريم ، فالذي يعتمد على توصيات الغير ما هو الى متداول فاشل ، و لو انه سيربح من التوصيات
و اقول هذا بسبب بسيط هو لو ان التوصيات هذه لم تبقى تقدم فما يفعل هذا المتادول ، فمن الاحسن العمل على التدرب لكي نعمل صفقاتنا لوحدنا
و هناك استراتيجيات عدة يمكن الواحد يعتمد عليها و بل يمكنه هو يعمل صفقات و توصيات

shwaikich
06-19-2012, 21:12
انني استخدم الطريقتان سويا فانا اعمل على التحليل والدراسة بالاضافة الى اسمع لتوصيات الاصدقاء ذوي الخبرة في هذا المجال
والذين الجأ اليهم في الحالات الجديدة التي تواجهني

i5land_man
06-19-2012, 21:14
انني استخدم الطريقتان سويا فانا اعمل على التحليل والدراسة بالاضافة الى اسمع لتوصيات الاصدقاء ذوي الخبرة في هذا المجال
بس مش لازم نطيع وناخذ بكل توصية نقراها لان احيانا اللي بيكون حاطط التوصية دي علي نفس مستوي خبرتنا او اقل منها ولازم يبقي عندنا الوعي الكافي اننا نقيم قوة التوصية ونعرف التوصية القوية من الضعيفة

ahmed

تمام بالتوفيق اخى
بس الا تجد نو ع من التخبط بين الاراء
ووجود نوع من اللخبطهمن التحليل وسماع التوصيات فى نفس الوقت

a5rzamn
عن نفسي اتبع بعض التحليلات التي اتابعها

ولكن على المدى اللحظي اتبع استراتيجيتي الخاصه

sunlight
06-19-2012, 21:16

نعم الوصيات قد تكون جيده وتأتى بثمارها ولكنى لا اعتمد عليها مائه بالمائه فى بعض الاحيان قد يخطأ صاحب التوصيه فلذلك لا ا غامر بفلوسى على توصيات وافضل ان اخسرها مع نفسى اكثرمن الاستماع لتوصيات الاخرين

ma90do
06-19-2012, 21:19
عن نفسي اتبع بعض التحليلات التي اتابعها

ولكن على المدى اللحظي اتبع استراتيجيتي الخاصه

ده شيء جميل انك تتبع استراتيجيه خاصه تعمل علي تطويرها في حاله تاثرها بحركه السوق بس انا بعتمد علي تحليلات اصدقائي وبعض المحللين وكذالك الشركات وده بيبقي تمام قوي مع الاستراتيجية الخاصه الي بتعتمد عليها

zikooo014
06-19-2012, 21:22
انا اتبعت التوصيات يومين بس و استويت والله خسائر فادحه ......
و غير كده لو هتبع التوصيات مش هتعلم جديد في الفوركس

i5land_man
06-19-2012, 21:25
انا اتبعت التوصيات يومين بس و استويت والله خسائر فادحه ......
و غير كده لو هتبع التوصيات مش هتعلم جديد في الفوركس

انا بشوف انه التوصيات دي ممكن استخدامها فقط لزيادة قوة تحليللنا للسوق يعني عمر ما التوصية تلغي اهمية تعلمنا لاساسيات التحليل الفني
لازم المتاجر يعتمد علي نفسه وميكسلش يتعلم

Mostafa Mando
06-20-2012, 08:47
بالنسبة ليا الاعتماد على التوصيات ليست طريقتي في الفوركس لإنك ساعتها مش هتكسب خبرة ولا هتتعلم

زيادة على تعليمك وهتقف في مكانك لذلك افضل التحليل بنفسي وإن اخطأت فهو ايضاً مكسب ليا مكسب خبرة وتعليم جديد

zahran
06-20-2012, 09:11
لا اتبع ابدا اى من مواقع التوصيات ولا التوصيات الموجوده على المنتديات
ونصيحه منى لاى مستجد ف هذا الموضوع
لا تتبع توصيات احد مهما كان فهو ليس باقى لك
ثانيا عليك ان تتعلم جيدا كل ادوات التحليل وتمارس السوق فتره كبيره وتبتكر طرق جديده وتعتمد على نفسك فقط

Rami
06-20-2012, 09:17
انا لا اتابع توصيات مواقع مدفوعة
لكن التوصيات الموجودة فى المنتديات اقوم بمراقبتها فان هى توافقت مع تحليلى
كان بها والا فلا فلا اثق فيها او اتابعها
تحياتى لشخصك الكريم

aboualy
06-20-2012, 10:12
انا لا اتابع توصيات مواقع مدفوعة
لكن التوصيات الموجودة فى المنتديات اقوم بمراقبتها فان هى توافقت مع تحليلى
كان بها والا فلا فلا اثق فيها او اتابعها
تحياتى لشخصك الكريم

فعلا اخى العزيز لابد من اختبار التوصيات فاذا كانت هذه التوصية تتوافق مع التحليل الشخصى للمتداول فله ان يتبعها اما اذا كانت تخالف التحليل الشخصى له ففى هذه الحالة يجب عليه عدم اتباعه واتباع تحليله الخاص افضل

deadlyfox
06-20-2012, 10:29
والله اذا التوصيه دى من حد انا واثق فيه ممكن اخد بيها وده مش بنسبه كبيرة
بس فى الغالب بعتمد على نفسى واسيبها على الله

ashi
06-20-2012, 11:03
بسم الله الرحمن الرحيم
بالنسبه عن نفسي احترم اراء و توصيات الاخرين و تحليلاتهم
لكن انا احب ان اعتمد علي استراتيجيتي الخاصه و تحليلي الخاص و توقعاتي للامور
و مع شويه صبر احقق هدفي

Hell Rozar
06-20-2012, 11:15
انا بتعلم من الجميع ولكن انا استخدم استراتيجياتى وتحليلالتى ولا اعتمد على احد

واكثر ما اتعلم منه هو اعضاء هذا الموقع فشكرا لهم

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 12:08
انا بتعلم من الجميع ولكن انا استخدم استراتيجياتى وتحليلالتى ولا اعتمد على احد

واكثر ما اتعلم منه هو اعضاء هذا الموقع فشكرا لهم

كلنا هنا نفيد ونستفيد
مفيش حد معلم

كلنا تلاميذ فى بحر هذا السوق الكبير
ربنا يقدرنا بقا ونعرف نسيطر على السوق ده ونجنى منه ارباح زى الناس

ARAB_PIGEON
06-20-2012, 12:55
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

نرجو تفاعلكم معنا

اهلا وسهلا اخى الكريم
انا عن نفسى لا اتبع توصيات اى شخص كان من كان
حيث انى الوحيد الذى سيدفع ثمن الخساره فى حاله
حدوث خساره لا قدر الله
وبفضل الله ونعمه خبرتى 7 سنوات فى هذا المجال
ومختص فى التحليل الموجى
وكنصيحه لا تتبع توصيات احد لى انك الوحيد الذى سيخسر اذا كانت هذه التوصيات غير صحيحه
اتمنى لك دوام التوفيق

ahmed
06-20-2012, 12:58
اهلا وسهلا اخى الكريم
حدوث خساره لا قدر الله
ومختص فى التحليل الموجى
وكنصيحه لا تتبع توصيات احد لى انك الوحيد الذى سيخسر اذا كانت هذه التوصيات غير صحيحه
اتمنى لك دوام التوفيق

سبع سنين ما شاء الله خبرة كبيرة
وخصوصا فى التحليل الموجى صراحه انا اعشق التحليل الموجى لاكنى لا اجيدة
بس قراءت عنه كتاب وشدنى الحقيقه لقوة هذا التحليلى

ahmedpopo
06-20-2012, 13:02
انا اكتسب الخبرة دائما من خلال تعاملى
وازداد خبرة من خلال المتجارة بنفسى كل يوم اكثر عن اليوم الاخر

fafa280384
06-20-2012, 13:04
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

نرجو تفاعلكم معنا
انا احلل بنفسي واشوف رايي الاعضاء كمان
هذا شيء يدعمك ممكن
يساعدك لتثق باستراتجيتك اكثر ان توافقت الاراء معك

Mohamed90
06-20-2012, 13:07
انا بتعلم من الجميع ولكن انا استخدم استراتيجياتى وتحليلالتى ولا اعتمد على احد واكثر ما اتعلم منه هو اعضاء هذا الموقع فشكرا لهم السلام عليكم جمبل اخي والله انك تتحلل بنفسك و تعتمد على نفسك في المتاجرة و لكن التوصيات ايضا تبقى مهمة ويمكن الاستفادى منها و تعديل مايمكن تعديله اعتمادا عليها و اهد ماتراه مناسب لك و ترك الاخر و تحياتي

konine
06-20-2012, 14:40
أنا بحلل نفسي و بدخل لصفقات على حسب تحليلي . ولكن في هذه أيا أصبحت أدخل على حسب توصيات ولكها لم تفدني فقط يقولون لك أدخل من و أخرج من و وقف من ... يعني لا يعطوك أسباب وهذا لا يفيدني لأني مبتدأ وعايز أتعلم

الله كريم

ZOUHAIR_ZIZO28
06-20-2012, 14:48

Smart
06-20-2012, 14:49
الحقيقه انا لا اتبع اى توصيات
بل اعتمد على نقسى وعلى تحليلى والحمد لله راضى جدا بهذا
ونصيحه لمن يعتمد على التوصيات لن تستمر فى الربح كثيرا
الافضل تعتمد على نفسك

elzeel
06-20-2012, 14:50
طبعا حاليا انا بعتمد على افكار الاخرين لانى مبتدئ وامر التحليل
هيكون صعب بالنسبالى فلازم اتبع سياسيه الناس الاكثر خبره
لكن بعد ذلك لازم يكون ليك افكارك وتحليلاتك

moez02
06-20-2012, 14:54
انا استخدم استراتيجياتى وتحليلالتى ولا اعتمد على احد
الثقة بالنفس تعتبر من أهم السمات الشخصية للمضارب اليومي.

okash
06-20-2012, 15:10
انا لا اتبع توصيات احد ولا تحليلات احد لأن اعتمادي الكبير على الاخبار ومؤشرات كبرى الدول في العالم
واعتمد على الترند العام لصفقات بعيدة المدى

midomido419
06-20-2012, 16:04
الاحسن ان تعتمد على التحليل الفنى والاساسى
لانه هو الاساس وممكن يكون بقية التحاليل خاطئة
بس برضه لازم تشوفها وتتأكد منها

2x1
06-20-2012, 16:07
اعتقد ان متابعتها فقط ولكن يكون الاعتماد علي تحليلي

الشخصي في النهاية هو الافضل والاضمن

magic777
06-20-2012, 16:15
اهلا وسهلا اخى الكريم
حدوث خساره لا قدر الله
ومختص فى التحليل الموجى
اتمنى لك دوام التوفيق

ما شاء الله خبرتك 7 سنين ياريت تقولنا ايه الي وصلت ليه في السوق ده علشان الكل هنا يستفاد منك
ياترى انت راضي عن نفسك وعن المجال بعد السنين دي ولا ايه النظام
وعلى فكره انت اخترت اصعب تحليل هو التحليل الموجي وموجات اليوت

AhmedMagnifico
06-20-2012, 16:30
والله يا اخى الاعتماد على الذات من اول يوم هيفيدك كتير ان شاء الله
فحاول انك تعتمد على نفسك وملكش دعوة بتوصيات حد ولكن خدها كمعلومة مش اكتر من باب الاطلاع :)

shwaikich
06-20-2012, 20:25
انني احاول على الجمع بين الاثنتين فانا اعتمد بشكل اساسي على تحليلاتي بالاضافة الى انني احاول الاستماع الى نصائح من هم اكبر مني خبرة و من اصحاب الاختصاص

kingman
06-21-2012, 04:11
اكيد ان الواحد يستفيد من خبرات السابقين كى يستطيع ان يقتدى بهم ويستفيد من تجاربهم فى ان يكون على الطريق الصحيح فى السوق وفيه مقوله بتقول ابتدى عند مانتهى منه الآخرون وده مقوله جيد بتخلى الواحد يتعلم من اللى سبقه وبعد كده يبدء يضيف خبراته هو بعد التعلم الجيد منهم

Desperate
06-21-2012, 05:02
انا حاليا افعل الشيئين معا
لانى اثق بمزود توصيات ما مدفوع فاعتمد عليه من خلال احد حساباتى والحساب الاخر اتاجر عليه بنفسى من اجل زيادة خبرتى فى التداول والتعلم اكثر
وفى نفس الوقت تحقيق لربح جيد من خلال مزود التوصيات

2x1
06-21-2012, 05:27
قط الاعتماد عليها في تحقيق افضل تحليل شامل بناء علي تحليل اساسي
وفني وتوصيات وتكون انت في النهاية راي سبيم وقرار مناسب

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 18:58

مظبوط ياعزيزى لابد ان تحليلك يكون شامل وجامع لكل شئ وبعدين بناءً على كوكتيل التحليل بتاعك هتاخد القرار السليم والصائب باذن الله

magic777
06-21-2012, 19:04

ياريت فعلا تكون بتعتمد عليها علشان تتعلم منها مش انك تاخد بيها كده وتحقق ربح وخلاص
وفي الاخر تفضل طول عمرك تحت رحمه من بيدوك التوصيات دي ولو اختفوا في يوم من الايام
مش هتعرف تشتغل وقتها لو متعلمتش

M Sabry M Elbakrawy
06-21-2012, 19:04
لاا طبعااا انا راافض تمام لموضوع مزود التوصيات ده بس ممكن ادخل معاه صفقات لو انا عارف هو بيتاجر ازاي واي استراتيجية بيستخدمهااا في الحالة دي حخش معاه وانا مطمن
وفي الاخر ما اجمل لذة الربح حين تضع المجهود

zikooo014
06-21-2012, 19:12
انا اتبعت توصيات لمدة يومين بس و خسرت كتييير
فقررت احلل بنفسي و اعرف ليه انا بخسر و اتعلم جديد في الفوركس

KOGI
06-22-2012, 21:55
يجب الابتعاد عن التوصيات الجاهزة الغير مدعمه بضوابط وغير مصاحبه لمتداول ذو خبره أي توصية لا يحدد فيها صاحبها الربح المستهدف والوقف واستخدام خاطئ لبعض المصطلحات ومنها الوقف المتحرك

okash
06-22-2012, 22:13
انا عن نفس لا اتابع توصيات احد فقد مجرد قارء عابر ليس اكثر
ولكن يوجد لي صيدق اتبع توصيات بعض المواقع ومن اولها ربح ولكن بعدها اخذ يضاعف الصفقات حتى ان الهامش اصبح لا يستوعب تلك الصفقات فتمرجن الحساب فورا

H!m0
06-23-2012, 00:47
أنا حاليا أتبع تحليلي فقط عن طريق الدروس الي تعلمتها سابقا و أدمج بين الاستراتيجيات لاستخراج نقاط الدخول لكن في بعض الأحيان أجد توصيات جديدة أدخل عليها ادا كنت أعرف دلك الشخص يعني مستوى توصياته ان كانت جيدة أم لا

sunlight
06-23-2012, 01:05
أنا حاليا أتبع تحليلي فقط عن طريق الدروس الي تعلمتها سابقا و أدمج بين الاستراتيجيات لاستخراج نقاط الدخول لكن في بعض الأحيان أجد توصيات جديدة أدخل عليها ادا كنت أعرف دلك الشخص يعني مستوى توصياته ان كانت جيدة أم لا

الصراحه التوصيات قد تكون مفيده فى بعض الاحيان لانواع معينه من الاستراتيجيات ولكن فى بعض الانواع لا تنفع ولكن انا جربت توصيات كثيره ولكنها لم تفلح لانها ساعات يتتغير مع الاحداث التى تحدث فى العالم من اخبار لذلك ان اتماشى مع تحليلى وما اراه امامى

aboualy
06-23-2012, 01:08
يجب الابتعاد عن التوصيات الجاهزة الغير مدعمه بضوابط وغير مصاحبه لمتداول ذو خبره أي توصية لا يحدد فيها صاحبها الربح المستهدف والوقف واستخدام خاطئ لبعض المصطلحات ومنها الوقف المتحرك

الافضل فى التوصيات ان تكون مصحوبة بالتحليل وتوضيح اسباب تجديد نقطة الدخول وهذا يعطى فرصة لمتلقى التوصية بان يتعلم شئ جديد مع كل توصية اما ان تكون التوصية مجرد تحديد سعر للبيع او الشراء بدون اسباب فهى لن تفيد شئ فى اكتساب خبرة جديدة

i5land_man
06-23-2012, 01:10
مظبوط ياعزيزى لابد ان تحليلك يكون شامل وجامع لكل شئ وبعدين بناءً على كوكتيل التحليل بتاعك هتاخد القرار السليم والصائب باذن الله

المتاجر لازم يلم علي اد ما يقدر كل المعطيات المتاحة عن السوق
عشان لما ياخد قرار يبقي شامل لكل الجوانب ويبقي حاطط في اعتباروه كل المتغيرات

Ahmed EL Deeb
06-23-2012, 01:10
والله في البدايه كنت اتابع الفرص التي يطرحها الاخوة ف المنتديات العربيه وساعه اكسب وساعه اخسر واوقات كنت اتابع شرحه استراتيجيه معينه وابدا اطبقها وبردو اكسب اكسب ويجي خبر ولا حديث لبرنانكي يجبلي مارجن كول فاستخلصت ان افضل شيء هو ان تحلل بنفسك ولا تتبع احد الا من اجل المناقشه وابداء الاراء ومن ثم الاستفادة

mohamed1happy
06-23-2012, 01:12
أنا اتبع التوصيات وفي نفس الوقت اقوم بالتحليل بنفسي وفي كثير الاحيان تكون التوصيات متفقة مع تحليلاتي فأدخل في الصفقة مباشرة أما اذا اختلفت التوصية مع تحليلاتي فأنا لا ادخل في الصفقة وفي معظم الامور يكون تحليل مظبوط ولكن التشكيك فقط هو اللي بيجعلني متردد

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 01:21
عموما احلل بنفسي ولكني اذا وجدت ورشة ناجحة في احد المنتديات فمن الممكن ان اتبعها
واذا وجدت توصيل لخبير تختلف مع تحليلي فلا ادخل الصفقة واذا كنت متأكدا بدرجة كبيرة من تحليلي فادخل طبعا لتوصيتي وليس توصيته

i5land_man
06-23-2012, 01:25
أنا اتبع التوصيات وفي نفس الوقت اقوم بالتحليل بنفسي وفي كثير الاحيان تكون التوصيات متفقة مع تحليلاتي فأدخل في الصفقة مباشرة أما اذا اختلفت التوصية مع تحليلاتي فأنا لا ادخل في الصفقة وفي معظم الامور يكون تحليل مظبوط ولكن التشكيك فقط هو اللي بيجعلني متردد

طبعا كلامك مظبوط وعين العقل اننا مناخدش التوصية ونطبقها من غير ما نقيم قوتها وهل هي ماشية مع اساسيات التحليل بتاعنا ولا لا
ربنا يبعد عننا مدعي الخبرة

hesham itch
06-23-2012, 01:28
حتى الان اعتمد على تحليلات المواقع وبعض اصحاب الخبرات لكى اتعلم
المزيد واصبح قادر على التحليل واقوم بالمتاجرة بالاعتماد على نفسى

tarek22
06-23-2012, 01:47
التحليل هو الاساس لكن في الاوقات التي لا يمكن التفرغ فيها للتحليل و متابعت الاخبار الجاء للتوصيات

aminos
06-23-2012, 02:13
السلام عليكم
أنا عن نفسي أحلل بنفسي و أتبع إستراتجيتي التي تدربة عليها

aboualy
06-23-2012, 02:13
التحليل هو الاساس لكن في الاوقات التي لا يمكن التفرغ فيها للتحليل و متابعت الاخبار الجاء للتوصيات

فعلا اخى التحليل هو الذى يجب ان يكون اساس عملنا فى هذا السوق ويجب ان نسعى دائما الى التعلم والتدريب وان ندرس كل ماهو جديد فى هذا العلم اما التوصيات فهى تكون للضرورة فقط لانها لا تضيف اى شئ جديد الى خبرتنا

Noah
06-23-2012, 02:45
من اول يوم ليا فى الفوركس وانا مش معترف بالتوصيات ولا اعتمد الا على نفسى فقط فى السوق الغريب هذا واعتقد ان نسبة كبيرة جدا من المتاجرين فى الفوركس يمكنهم ان يعتمدوا على نفسهم فقط فى البداية سيكون الموضوع صعب ولكن بعد كده سوف يكون من المحترفين

talal
06-23-2012, 03:35
في الاول كنت ابحث عن التوصيات وكان بعض التوصيات تحقق ارباح كثيرة ولكن ايضا هناك خسائر كثيرة
ولكن بعد ذلك تعلمت واصبحت اعلم الكثير ولله الحمد
وانا اقوم بالتحليل واربح الكثير ولكن هناك خسائر ايضاء

remo
06-23-2012, 03:58
المتاجر لازم يلم علي اد ما يقدر كل المعطيات المتاحة عن السوق
عشان لما ياخد قرار يبقي شامل لكل الجوانب ويبقي حاطط في اعتباروه كل المتغيرات

اة كلام سليم بس فى الاخر لازم تعتمد على نفسك يعنى انت شوف استراتيجيات كتيرة وشوف توصيات غيرك وجربها وطلع منها اللى هيفيدك بس فى الاخر انت اللى تاخد القرار بالصفقة التى تراها مناسبة وهتربح منها

Mostafa Mando
06-23-2012, 05:11
الحقيقة انا افضل التحليل بنفسي لكن في بعض الاحيان

الجأ للتوصيات الموثوق فيها لانشغالي وتحقيق اهداف جيدة

لكن يجب على المتداول ان يحلل بنفسه لكي يتعلم ويوسع خبرته في مجال الفوركس

A7mad_Aziz
06-23-2012, 05:27
زمان كنت بتابع بعض التوصيات والنتيجة كانت صفر دايماً ودلوقتي الحمد لله بتاجر بتحليلي واقتناعي الشخصي ولقيت ان في فرق كبير بين انك تدخل صفقة بناء على تحليلك الشخصي وبين انك تدخل صفقة واخدها من توصية ومش عارف دخلتها ليه

nrgslawi
06-23-2012, 05:40
انا اعمل توصيات خاصة بي وتكون دائما كما توقعت
بخصوص التوصيات من شركات الفوركس تكون دائما عكس المتوقع

assidi saber
06-23-2012, 11:15
بالتاكيدد انا احلل في بعض المرات لانه ليست محترف في الفوركس و كذلك اعتمد بعض المرات على تحليللات المواقع و الاعضاء

2x1
06-23-2012, 11:50
فعلا الواحد من الافضل يعتمد علي نفسة عشان يكون اكثر تاكد من نتيجة

صفقاتة واكثر اطمئنان وتخفيف احتمالات وجود خسائر

remo
06-23-2012, 11:58
زمان كنت بتابع بعض التوصيات والنتيجة كانت صفر دايماً ودلوقتي الحمد لله بتاجر بتحليلي واقتناعي الشخصي ولقيت ان في فرق كبير بين انك تدخل صفقة بناء على تحليلك الشخصي وبين انك تدخل صفقة واخدها من توصية ومش عارف دخلتها ليه

فى بعض المواقع مثل موقع نتدى الكندى والاستاذ ابو جواد بيدوا توصيات حلوة وعلى اساس استارتيجية الناس عرفها هو بس بيطبقها كويس ممكن الواحد يتابع تلك التوصيات لكن برضوة لازم تعتمد على نفسك انك تجيب استراتيجيات لنفسك

assidi saber
06-23-2012, 22:45
انا بالتاكيد احلل العملات بنفسي و في بعض اقوم بمشاهدة المواقع التي فيها التوصيات و كذلك ردود الاعضاء

kingman
06-24-2012, 00:57
فى بعض المواقع مثل موقع نتدى الكندى والاستاذ ابو جواد بيدوا توصيات حلوة وعلى اساس استارتيجية الناس عرفها هو بس بيطبقها كويس ممكن الواحد يتابع تلك التوصيات لكن برضوة لازم تعتمد على نفسك انك تجيب استراتيجيات لنفسك

فعلا نقاط وتوصيات الكندى جيدة وممكن الواحد يقدر يستفيد منه ببعض الأستراتيجيات التى يستطيع الأعتماد عليها فى متاجرته لكن ايضا النجاح يتوقف برده على مدى التزام المتاجر وتطبيقه الصحيح

tarek22
06-24-2012, 01:41
التحليل يحتاج الى تعلم ووقت وجهد وهذا ارى بانه مازال دوره لذلك اكتفي بالتوصيات

عزبز 18
06-24-2012, 01:46
انا في بعض الاحيان اتتبع التوصيات وفي بعض الاحيان احلل بنفسي
نعم هناك بعض المواقع تعطي توصيات مجانية مهمة ولاكن في بعض الاحيان تكون هده التوصيات خاطئة

magic777
06-24-2012, 05:35
انا في بعض الاحيان اتتبع التوصيات وفي بعض الاحيان احلل بنفسي
نعم هناك بعض المواقع تعطي توصيات مجانية مهمة ولاكن في بعض الاحيان تكون هده التوصيات خاطئة

ارجو انك تركز على انك تتعلم احسن وتحلل بنفسك افضل بكتير من الاعتماد على التوصيات
وحتى لو كانت جيده او بتكسب منها بس انت برده مش ضامن استمرارها هنا

abdello052
06-26-2012, 02:37
عموما انا بحب اعتمد على نفسى فى التحليل وتوقع الأسعار لكن طبعا لازم استفيد من الخبرة فى هذا السوق فطبيعى ان الأنسان يتعلم من علم الآخرين والأستافدة منهم وايضا افادة الآخرين

mage
06-26-2012, 02:59
ارجو انك تركز على انك تتعلم احسن وتحلل بنفسك افضل بكتير من الاعتماد على التوصيات
وحتى لو كانت جيده او بتكسب منها بس انت برده مش ضامن استمرارها هنا

انا اضم صوتى الى صوتك فى هذا الكلام ان يتم الاعتماد على النفس فى الفوركس والا يكون لديه دائما اعتماد على التوصيات لانه هيجي عليه فترة هيحس انه مش لاقى قدام عنيه التوصيات دى زى الاول ولهذا السبب قد يكترك الفوركس ويشعر بالحزن

dodovedo
06-26-2012, 09:21
لا انا بتيع تحليلى الخاص
\وعمرىممشيت ورا اى تحليل لانى لما امشى ورا التوصيات مش هتعلم حاجه

assidi saber
06-26-2012, 10:57
بالتالكيد احلل بنفسي لانه يساعدني على ان استفد من اخطْئ و كذلك ان اتحمل المسؤلية عندما اخسر كل النقود

mohamedfx2005
06-26-2012, 12:33
السلام عليكم ورحمة الله
صراحة انا لا اتبع توصيات وانا اتبع مثل علمي اصطاد ولا تعطيني سمكة
في بعض الاحيان ادخل صفقة يقدمها لي صديق مثلا وانا اثق به كل الثقة لانه يعتمد على استراتيجية وانا على اخرى وبالنتالي نقوم باعطاء صفقات لبعصنا البعض هذه هي الحالة الوحيدة التي ادخل فيها توصيات

magic777
06-26-2012, 18:45
انا اضم صوتى الى صوتك فى هذا الكلام ان يتم الاعتماد على النفس فى الفوركس والا يكون لديه دائما اعتماد على التوصيات لانه هيجي عليه فترة هيحس انه مش لاقى قدام عنيه التوصيات دى زى الاول ولهذا السبب قد يكترك الفوركس ويشعر بالحزن

وهيلاقي نفسه كمان ان صرف اغلب الارباح اللي حصل عليها وفي نفس الوقت مكتسبش الخبره اللي هتساعده
على تحقيق الارباح دي مجددا لو اتمنعت عنه التوصيات دي لاي سبب من الاسباب او ابتدت تخسر معاه

ashraf el-araby
06-26-2012, 19:32
و السبب هو لا اتقبل توصيلة مجهولة المعلم انت تتبع توصية و مش عارف على ماذا مبنية
لهذا اعتمد على تحليل الفني و اساسي و ادخل على حسب فهمي مايدور حولي بالنسبة ثقة كبيرة

اتفق معك اخى فيجب الاعتماد على التحليل الشخصى لاكتساب الخبرة ويجب عدم الاعتماد الكلى على التوصيات

sunlight
06-26-2012, 19:35
اتفق معك اخى فيجب الاعتماد على التحليل الشخصى لاكتساب الخبرة ويجب عدم الاعتماد الكلى على التوصيات

نعم التحليل الشخصى بيعلمك الاعتماد على النفس دا فى حد ذاته بدايه النجاح فى الفوركس لو عايز تصبح متاجر جيد وتعمل حاجه

saad
06-27-2012, 18:01

KOGI
06-29-2012, 07:59

احييك على ثقتك اخى الكريم وفعلا هو ده الصح الواحد ميعتمدش على حد غير نفسه ده غير ان الموضوع مش مستحيل وسهل الوصول اليه بقليل من الجهد
تقبل فائق احترامى

Mostafa Mando
06-29-2012, 08:18
انا لا افضل التوصيات كثيرا لأنك هكذا لن تتعلم اي شئ ولن تتفاعل مع السوق وسوف تظل مبتدأ طوال حياتك

لن تتحرك من هذا المكان يجب ان تحلل وتخسر في البداية ثم تعوض خسارتك وتربح وتوصل للاحتراف

sa sa
06-29-2012, 08:37
ممكن تستعمل الاتنين وتشوف اي واحد فيهم الافضل او لو الاتنين كانوا نفس النتيجيه يبقي انت كده اتاكدت علي العموم انا برض افضل اني اعمل التحليل الخاص بيا ومن ناحيه تانيه نكتسب خبره اكبر

mohamed adel
06-29-2012, 10:05
انا عن نفسى لا اتبع توصيات احد وذلك ليس تقليل لاحد
لكنى احب انا اعتمد على وجهة نظرى وتحليلى لانى انا اتحمل نتائج افعالى سواء يالمكسب او الخسارة

hppt
06-29-2012, 11:38
والله الواحد ميبعرفش يحلل وبانتا فكرتني بواحد قلي انا هديرلك حسابي وانا خبرة وانا بحلل بنفسي
ومن اولها خسر 10 دولار واختفي فجاة واحدة باين علية نصب وتصدق انة رجع تاني وما يستحي
ولسة عايز يسرقني يالة من غباء

xtomorrow
06-29-2012, 11:46
التوصيات المدفوعة هي ايضا ليست مضمونة 100 في ال 100
لان الفوركس علم صعب للغاية وجد معقد
بالنسبة لي افضل العتماد على النفس في المتاجرة

king
06-29-2012, 11:58
اولا انا اعمل على توفير كل هذا اتابع توصيات الخبراء وايضا احلل انا بنفسى واختبر الاستراتيجيه التى استخدمها فى الاتجاه الحالى واذا وكان هناك تحليل لاحد الخبراء يختلف عن تحليلى افسر ما هوا سر الاختلاف واذا كان تحليل الخبير الافضل والاعمق من تحليلى اعتمد على تحليله بكل تااكيد

2x1
06-29-2012, 12:46
اعتقد ان انها لا يعتمد عليها لكن لا باس من الاطلاع عليها للعلم بها وتكوين
تحليل جيد فقط وما نسبة تطابق تحليل بهذة التوصيات

omar kapo
06-29-2012, 12:56
اكيد لبد ان اخذ بالاثنين فاخذ بخبرة السابقين
وابدء اتعلم التحليل فاعلم نفسي كيف احلل فقط

sniper90
06-29-2012, 13:09
انا افضل التحليل الشخصى عن التوصيات
لأنى بأقتنع بتحليلى اكثر من التوصيات
ومن الممكن ان تكون التوصيات مخالفة لتحليلى الشخصى
كما أن التحليل الشخصى يعطيك خبرة كبيرة فى السوق

madoxegy
06-29-2012, 13:16
لا اعتمد على اى توصيات من اى شخص
فأنا اتاجر بما ارى وليس بما يراه الاخرون

dodovedo
06-29-2012, 13:25
وتى لصوتك
يلبو تريكه لازم الواحد هو اللى يخط توصياته بنفسه
علشان يتعلم
تقبل مرورى
انا اضم ص

2x1
06-29-2012, 13:29
فعلا التوصيات قليلا ما يتبعها المتداول لاثبات عدم الجدوي منها لكن التحليل الجيد للاخبار
واستخدام افضل ادوات التحليل الفني هذا يجعلك اكثر اطمئنان

ابو محمد
06-29-2012, 13:30
انا بحلل السوق لوحدي وباخذ باراء
الاخرين وبذات يلي عندهم خبره بالسوق اكثر مني

sky44
06-29-2012, 13:40
حاليا اعتمد على نفسي في التحليل رغم انني مازلت اعمل على الحساب التجريبي و افضل الاعتماد على نفسي واختبار ما تعلمته حول انواع التحليل حتى اكتسب خبرة لن استطيع اكتسابها ادا كنت اعتمد على التوصيات الجاهزة

Heba samir abdallah
06-29-2012, 13:40
فى معظم الاحيان احلل بنفسى ولكن فى بعض الاحيان اتبع التوصيات ولكن بعد التاكد من صحتها

tarek22
06-29-2012, 13:44
الاثنين معا التحليل الشخصي وتوصيات اخرى حتى ترشدني الى العملة المستهذفة في الوقت الحالي و اطبق عليها تحليلاتي

Mohamed90
06-29-2012, 13:55
نعم التحليل الشخصى بيعلمك الاعتماد على النفس دا فى حد ذاته بدايه النجاح فى الفوركس لو عايز تصبح متاجر جيد وتعمل حاجه

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الاعتماد على النفس افضل بالكثير على الاعتماد على الاخرين
و لكن لا باس بمعاينة التحليل الاخرين و توصيات و الاستفادة منه و مقارنتها بتحليلك و احتفاظ بما تراه مناسبا

devloppman
06-29-2012, 13:57
لا أتابع التوصيات وأدخل بها
لكن أستعين بتوصيات بعض الخبراء لتأكيد تحليلي فقط
وإن كانت مغايرة لتحليلي لا أدخل للصفقة

a5rzamn
06-29-2012, 13:59
والله انا الى الان لا اتبع تحليل معين والله الزم نفسي به

فكل يوم ممكن يحدث شيء يبطل اي استراتيجيه متبعه

ولكن احاول ان استفيد من كل معلومه اقرأها

zher_albanfsij
06-29-2012, 14:04
أنا أتابع مواقع خاصة بالتوصيات ولكن مواقع مجانية مثل موقع mataf.net
وبالنسبة للتحليل ما زلت في طور التعليم ولا استطيع حاليا التحليل بنفسي

بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

نرجو تفاعلكم معنا

ابو محمد
06-29-2012, 14:07
انا اعتمد على تحليلي الشخص ومرات استند الى توصيات
لتوثيق تحليلي الشخصي اذا طابق التوصيات

hppt
06-29-2012, 14:36
انا والله بتبع توصيات مدفوعة وتوصيات المنتدي وبصراحة كدا انا مليش في التحليل وانا قبل ما اخد التوصيات اشوف صاحب التوصيات دا نتائجة اية
وانا بحب امخمخ قبل ما احط الثفقة لازم اتاكد انها ناجحة وكمان لازم الواحد يخاف علي فلوسة بردو دي جات بعد تعب

magic777
06-29-2012, 14:38

يفضل انك تستفيد من الكل هنا يعني برده لو انت بتعتمد على تحليلك اللي هيكون طبعا في البدايه متوسط
فاانت هنا مش غلط انك تتابع تحليلات المحترفيين هنا كهدف انك تتعلم منهم وتطور تحليلك
بس الغلط هنا انك تاخد التحليلات او التوصيات كأمر مسلم به بدون تفكير او تعلم

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 14:44
لا أتابع التوصيات وأدخل بها
لكن أستعين بتوصيات بعض الخبراء لتأكيد تحليلي فقط
وإن كانت مغايرة لتحليلي لا أدخل للصفقة

كلاااامك صحيح لابد ان تحلل وتدير الصفقه جيداً وان لاتخالف التحليل والاتجاه العام

التزم واختار نقطة دخولك جيده تصل الى هدفك بكل سهوله ويسر

Desperate
06-29-2012, 14:47
كلاااامك صحيح لابد ان تحلل وتدير الصفقه جيداً وان لاتخالف التحليل والاتجاه العام

التزم واختار نقطة دخولك جيده تصل الى هدفك بكل سهوله ويسر

والله انا كنت بعتمد على اكسبرتات وتوصيات والحياة مشيت فل شهر واتنين
وبعد كده كل حاجه اتلقبت وده يعملنى ان فعلا كل حاجه بتتقال عن ان
تحليلك الذاتى هو الافضل لازم نصدقها عميانى

remas
06-29-2012, 15:14
الكلام دا كان فى الاول وكلنا كنا كده بنتبع توصيات الاخرين فى الفتره الاولى من العمل لكن بعد ما بدانا نفهم ونتعمل اختلف الوضع وداللوقتى بحلل بنفسى واعتمد على نفسى فقط وليس على اى احد

Bs Joker
06-29-2012, 15:18
اذا كنت في أول الطريق و مازلت لم تكتسب المهارة من السوق فعليك غالبا مناقشة تحليلك مع الخبراء و محاولة البحث عن أخطائك و التعلم منهم, قد لا يتماشى تحليلك مع خبير في بعض الوقت و بحكم أنه خبير فعليك طبعا اعادة التثيت من تحليلك و لو رأيت انك مازلت على صواب فلا عليك بالخبير حيث ان السوق غدار و ليس كل تحليل صحيح 100/100

عزبز 18
06-29-2012, 15:21

نعم كلام صحيح مائة بالمئة يا اخي لان معظم التوصيات تكون خاطئة او مجرد اشاعات التاجر الدي يحلل بنفسه ويدخل في الصفقة خيلر من الدي يعتمد علي غيره

sobissa
06-29-2012, 15:26
أنا لا أقوم بالاعتماد على توصيات أي موقع أو شخص أحاول أن أعتمد على نفسي في التحليل ولو وجدت توصية شخص محترف لا تتوافق مع تحليلي فأنا لن أعتمد على توصيته لأن الصينين يقولون لا تعطيني السمكة ولكن علمني كيف أصطاد السمكة

Mostafa Mando
06-29-2012, 15:28
الكلام دا كان فى الاول وكلنا كنا كده بنتبع توصيات الاخرين فى الفتره الاولى من العمل لكن بعد ما بدانا نفهم ونتعمل اختلف الوضع وداللوقتى بحلل بنفسى واعتمد على نفسى فقط وليس على اى احد

صحيح يا اخي لكن مادمت تعلمنا وفهمنا شوية فوركس لا يجب ان نعتم على الآخرين

اولاً هتفضل واقف في مكانك مش هتتقدم وتوصل للاحتراف

ثانياً انت هتبقى تحت رمة الشخص الذي يصدر التوصية

انت خليك اللي تصدر التوصية لنفسك هو مش احسن منك اللي بيقولك على التوصية هو عنده عقل وانت عندك عقل كل الحكاية هو اتعلم وصبر واجتهد اعمل زيه

ابو محمد
06-29-2012, 15:45
انا اول اقوم بتحليل السوق ومن ثم اقرأ تحاليل اخرى
وبخاصه اذا كان هناك من اقدم مني في السوق ويوجد عنده استراتيجيه قويه

mohamed eldamnhorey
06-29-2012, 15:57
صحيح يا اخي لكن مادمت تعلمنا وفهمنا شوية فوركس لا يجب ان نعتم على الآخرين

اولاً هتفضل واقف في مكانك مش هتتقدم وتوصل للاحتراف

ثانياً انت هتبقى تحت رمة الشخص الذي يصدر التوصية

انت خليك اللي تصدر التوصية لنفسك هو مش احسن منك اللي بيقولك على التوصية هو عنده عقل وانت عندك عقل كل الحكاية هو اتعلم وصبر واجتهد اعمل زيه

كلااام مظبوط يادرش
فعلاً يجب على المضارب انه يصدر توصيته من نفسه ويتعلم من اخطائه ويطلع نقطة دخوله على الشارت

mhmd
06-29-2012, 17:21
اتمني من الجميع الا يعتمد علي توصيات او اي شيء

صدقني اللي بيعطيك التوصيات ممكن يكون موجود النهاردة وبكرة لا

اعتمد علي نفسك

ashraf el-araby
06-29-2012, 18:02
انا افضل الاعتماد على نفسى فى التحليل وفى حالة التوصيات يجب عدم تركها هكذا ولكن يجب متابعتها والتحليل ايضا

elazez
06-29-2012, 18:21
اعتقد انه بالنسبة لمن يدخل جديد في هذا المجال
انه يتعب توصيات الخبراء الموثوق فيهم وفي نفس الوقت يحاول يتعلم ويفهم التحليلات ويضارب عل حسابات تجريبية
الي ان يتعلم ويصبح قادر علي الدخول بمفرده الي هذا السوق وقادر علي تحقيق الربح ان شاء الله

mido303037
06-29-2012, 18:24
من الافضل اتباع تحليلك الشخصى لانة بيكون مبنى على اساس علمى
ولكن ابتعد عن التوصيات غير معلومة المصدر

HARRY POTTEER
06-29-2012, 18:26
انا اول اقوم بتحليل السوق ومن ثم اقرأ تحاليل اخرى
وبخاصه اذا كان هناك من اقدم مني في السوق ويوجد عنده استراتيجيه قويه

معظم التوصيات تكون خاطئة او مجرد اشاعات التاجر الدي يحلل بنفسه ويدخل في الصفقة خير من الدي يعتمد علي غيره

yassoo011
06-29-2012, 18:27
في بعض الاحيان اتبع توصيات
ولكن معظم الاوقات اتخذ ققراري في السوق وادخل واعتمد
علىقليل خبرتي في التحليل

hesham1046
06-29-2012, 18:27
شوف انا الاول كنت بتبع توصيات شخص استاذ فى الفوركس كنا معا بعض فى شركة كاركتفياا علشان كان فية شات خاص با المضرابين بصراحة وقتها انا كنت جاهل فى الفوركس سنة 2009 والله عملت فلوس من وراء الشخص دة حوالى 1400 دولار كان وقتها السوق غير كدة نهائى كان سهل فى التحاليل وكنت بدخل با ثلث راس المال وانا معاة

بس دلوقتى مش عارف اخبارة اتقطعت عنى ومعرفش هو فين هو كان اسمو فالكون وكان ساكن فى منطقة اسمها ضرب النجم فى الشرقية
ربنا ير لة الحال يارب

بس دلوقتى بقيت اكتب توصياتى من نفسى وبكتبها هنا وبكتب كمان اسعار الدخول اللى انا بخدل بيهاااا واية المؤشرات اللى بستخدمهااا

fx-man
06-29-2012, 18:29
انا جربت انى اعتمد على التوصيات والتحليلات فى المواقع والمنتديات وكانت النتيجة خسارة اكتر من حساب
انا الحمد لله اعتمد على تحليلى الشخصى فقط حتى ولو تعارض مع تحليلات كل الخبراء وفى الغالب تحليلى بيكون صحيح .

ma90do
06-29-2012, 18:30
بص الالمام الشامل بالمعلومات هيبقي افضل مثلا افضل ان اتبع طريقه تحليل شخصي + تحليل خبير او اكثر + تحليل شركه وهذا يعتبر الافضل واشوف تحليلي متوافق مع اي تحليل وادخل الصفقات والصفقات الي بيبقي فيها تضارب بريح دماغي ومبدخلش

ابو محمد
06-29-2012, 18:30
نصيحة لاتتبع توصيات اي احد اعتمد على نفسك
ماحك جلدك مثل ظفرك حاول تتعلم وتتدرب ثم اعمل لوحدك واعتمد على نفسك

sami
06-29-2012, 18:33
كنت أتبع التوصيات عند بدايتي بتجارة الفوركس و كانت النتائج كارثية تسبب لي في المارجن كول عدة مرات لذلك قررت الإعتماد على نفسي و تعلم الفوركس،و أنا أحلل الآن بناء على الإستراتيجية التي أعمل بها،و أرى توصيات كبار المضاربين فقط لمطابقتها مع تحليلي

mostafakamal
06-30-2012, 19:29
الواحد بيلاقى حكاية التوصيات ده سبوبة
ولم احاول اشترك فى اى منها لو هما صادقين كانو اعطوا مثلا فترة تجريبية

waleed adel
06-30-2012, 21:24
التوصيات بدون ان تفهم وتحلل بنفسك صعبه شويه لابد ان نفهم الصفقه ونحللها
لكى ندخل فيها باطمئنان

Mostafa Mando
06-30-2012, 21:27
التوصيات بدون ان تفهم وتحلل بنفسك صعبه شويه لابد ان نفهم الصفقه ونحللها
لكى ندخل فيها باطمئنان

ولكي تزود خبرتك ايضاً يا اخي ولا تقف في مرحلة الابتداء دائماً

يبج ان تحلل بنفسك وتخطأ وتتعلم من الاخطاءحتى تصل للاحتراف

husamart
06-30-2012, 21:38
اخي الكريم التوصيات لا تفيد وان صدفت مرة ستخسرك مرارا .. تلعم انت التحليل الفني .. وكن افهم من الواضع للتوصية .. هو بماذا يفرق عنك؟؟؟ التعلم ثم التعلم

madoxegy
06-30-2012, 21:39
لا يا اخى انا اضارب بما ارى
ولا اضارب بما يراه الاخرون

mohamed eldamnhorey
06-30-2012, 21:45
شوف انا الاول كنت بتبع توصيات شخص استاذ فى الفوركس كنا معا بعض فى شركة كاركتفياا علشان كان فية شات خاص با المضرابين بصراحة وقتها انا كنت جاهل فى الفوركس سنة 2009 والله عملت فلوس من وراء الشخص دة حوالى 1400 دولار كان وقتها السوق غير كدة نهائى كان سهل فى التحاليل وكنت بدخل با ثلث راس المال وانا معاة

بس دلوقتى مش عارف اخبارة اتقطعت عنى ومعرفش هو فين هو كان اسمو فالكون وكان ساكن فى منطقة اسمها ضرب النجم فى الشرقية
ربنا ير لة الحال يارب

بس دلوقتى بقيت اكتب توصياتى من نفسى وبكتبها هنا وبكتب كمان اسعار الدخول اللى انا بخدل بيهاااا واية المؤشرات اللى بستخدمهااا

ده ان اللى انا قولت عليه

انك ممكن تعتمد على واحد والواحد ممكن يختفى هتعمل ايه بعد كده

طبعاً لازم تتعلم وتعتمد على نفسك

ولا هتقضى تدور عليه وتلف عليه فى المنتديات تنادى بمكرفون
ههههههه

الله يرزقك ياغالى

safiforex
06-30-2012, 21:59
ده ان اللى انا قولت عليه

انك ممكن تعتمد على واحد والواحد ممكن يختفى هتعمل ايه بعد كده

طبعاً لازم تتعلم وتعتمد على نفسك

ولا هتقضى تدور عليه وتلف عليه فى المنتديات تنادى بمكرفون
ههههههه

الله يرزقك ياغالى
هههههههههه ، فعلا اخي الكريم ممكن ان الواحد يعتمد على شخص و لكن ليست بالدرجة النهاءية
فيجب من حين لاخر الاعتماد على النفس لتفسسير هاته التوصيات و بهذا فانه سيتعلم التحليل بنفسه

madoxegy
06-30-2012, 21:59

alskndry
06-30-2012, 22:04
عن نفسى اضع توصيات لاحد المنتديات العربية

وافضل ان يحلل الانسان بنفسه وان يعتمد على نفسه بشرط ان يمتلك الخبرة الكافية

mony
06-30-2012, 22:07
التوصيات احيانا كثيره تكون مضره وتؤدى الى خسائر والافضل ان لا تتبع التوصيات بشكل مستمر

safiforex
06-30-2012, 22:08

جيد اخي الكريم انك بتعتمد على نفسك في تجارتك و هذا هو الصحيح في التداول
فحتى لو كانت الخساءر المهم ان الواحد يعتمد على نفسه و هذا شيئ ايجابي و سيعمل خبرة اكيد في ما بعد

عزبز 18
06-30-2012, 22:14
يجب الابتعاد عن التوصيات الجاهزة الغير مدعمه بضوابط وغير مصاحبه لمتداول ذو خبره أي توصية لا يحدد فيها صاحبها الربح المستهدف والوقف واستخدام خاطئ لبعض المصطلحات ومنها الوقف المتحرك والهيدج عدم الصبر والتريث في التداول والدخول بعقود كثيره لزوج واحد وفي آن وحد قد يكلف الكثير و تشتت الأفكار والأنظمه في التداول فلابد من وجود ادراه ونظام استراتيجي مدروس ومنظم

نعم يجب علي كل متداول عربي عدم تطبيق هده التوصيات لانها معضمها خاطئة وبتخسر فيها ادن كما دكرت انت يجب الاعتماد علي النفس في التحليل و التركيز والدخول في الصفقة

pimo
06-30-2012, 22:16
انا استعمل تحليلي الخاص ولكن ااطلع علي التوصيات والتحاليل التي اجدها في النت والتلفاز ولكن في الاخير اعمل بالنتيجة التي اصل اليها انا واطبق استراتجية في الدخول بالتحليل الذي وصلت البه

mohamedsaleh
06-30-2012, 22:45
انا كنت اتبع فى الماضى توصيات من كثير من الواقع وكنت ادخل ببها او ببعض منها ولكن سرعان ما اكتشفت ان التوصيات تاتى متاخره فى بعض الاحيان او تاتى خاطئه
فتركت الموضوع واعمل على تحليلى الشخصى لانى اضمن ذلك ولكن يمكن الاستفاده من توصيات الاخرين لمعرفة اذا ما كنت فى الطريق الصحيح

Amgad91
06-30-2012, 23:40
انا الآن لا زلت في مرحلة التعلم احاول بقدر الامكان ان اقوم بالتحليل بنفسي و التطبيق على الديمو حتى استطيع الوقوف على اخطائي في التطبيق
اما بالنسبة للحساب الحقيقي فأنا اتبع توصيات بعض المضاربين الذين يحققون ارباح بشكل مستمر خاصة عندما يتطابق تحليلهم مع تحليلي

ابو محمد
06-30-2012, 23:44
انا اقوم بالتحليل بنفسي وارى تحليلات من في السوق
من قبلي واتابعه واذا رأيت فيه فائده اخذ برائيه

kingman
07-01-2012, 00:19

هو افضل شئ ان المتاجر يكون ليه نظرته وتحليله للسوق ومافيش مشكلة ان ايضا يستفيد من اراء وخبرات المتاجرين الآخرين بما يؤيد وجهة نظره او تجعله يكتشف اشياء قد اغفلها

Rami
07-01-2012, 00:21
انا اقوم بالتحليل بنفسي وارى تحليلات من في السوق
من قبلي واتابعه واذا رأيت فيه فائده اخذ برائيه

لا باس من الاستفادة وتبادل الخبرات
مع الاخرين لان باالاحتكاك تزيد الخبرة الفردية
لكن الافضل الاعتماد على الذات
تحياتى لك

Mtec
07-01-2012, 00:29
انا اجمع بين الاثنين حيث اقوم بالتحليل اللازم وتحديد الاتجاه
وبعد ذلك اتصفح بعض التوصيات للتأكد من مصداقية التحليل

waleed adel
07-01-2012, 21:06
اكيد طبعا اشاهد يوميا المئات من التوصيات والتحليلات بالمنتديات
ولن اخذ منهم غيرمايتوافق مع تحليلاتى

sabre
07-01-2012, 21:16
انا افضل الاعتماد على النفس وعدم متابعه تحليل لشخص اخر الا اذا كان موثوق فيه وفى خبرته لفترة كبيرة
واالافضل من ذلك انى احاول الابتكار دائما عندما اجلس امام الشارت فترات طويله

M Sabry M Elbakrawy
07-01-2012, 22:16
لااا لاا انا حرمت الحكاية دي بس بتابع النااس اللي بتنزل توصياتهم وبتعلم منهم لكن لو اتف التحليل بخش لاني مقتنع 100% ان لذة الفوركس انت اللي بتعملها مش غيرك ;)

madoxegy
07-01-2012, 22:21

waleed adel
07-03-2012, 21:11
اكيد الافضل طبعا انك تضارب بنفسك بس التوصيه بتاكدلك
انك صح ولا خطا بس

ussefel
07-03-2012, 21:19
ما أقوم به اخي في الوقت الحالي هو الإعتماد على النفس وتطوير المهارة في التعلم فإلى أي وقت سأضل أعتمد على توصيات الأخرين.......رغم في بعض الحالات أرضخ لتوصيات صديق لي وغالبا ما تكون جيدة إلى جيدة جدا

ma90do
07-03-2012, 21:21
ما أقوم به اخي في الوقت الحالي هو الإعتماد على النفس وتطوير المهارة في التعلم فإلى أي وقت سأضل أعتمد على توصيات الأخرين.......رغم في بعض الحالات أرضخ لتوصيات صديق لي وغالبا ما تكون جيدة إلى جيدة جدا

تمام بس انت اعمل حاجه حلوه قم بالتحليل بنفسك وشوف تحليلات اصدقائك ومدي تطابقها وبالتالي هتتاكدو من تحليلاتكم وتدخلو الصفقات من نقاط قوي

ussefel
07-03-2012, 21:27
نعم أخي هذه الفكرة أطبقها مع صديقي في غالب الأحيان.....ما يمعني من عمل هذا دائما هو خبرته في مجال الفوركس وبالتالي دائما هو يكون الأستاذ وأنا التلميذ.....هههه

تمام بس انت اعمل حاجه حلوه قم بالتحليل بنفسك وشوف تحليلات اصدقائك ومدي تطابقها وبالتالي هتتاكدو من تحليلاتكم وتدخلو الصفقات من نقاط قوي

fxjoseph
07-03-2012, 23:25
حاولت كثيرا انا اتابع توصيات احد المواقع لكن للاسف دون جدوي وعليه فاني فضلت ان اعتمد علي نفسي فربما لسوء حظي لم اتوفق مع توصيات الاخرين فلذلك قررت ان استخدم مصادر التوصيات كوسيلة مساعدة والوسيلة الرئيسية هي تحليلي الخاص

madoxegy
07-03-2012, 23:34

ymn30
07-03-2012, 23:37
الحمدلله انا لااتبع اى احد فى التوصيات بل احليل انا والحمدلله موفق بنسبه كبيرة وانا اعتبر ان هذا نجاح فى الفوريكس كبير جداا ارجو من الجميع التوفيق يارب

nada
07-04-2012, 00:20
اتابع توصيات واحلل لنفسى واتابع اخبار وتحليل اخرى للاضمنان
وعدم دخول العامل النفسى فى الصفقة

kingman
07-04-2012, 00:32
هو بيبقى طريقة ممتازة جدا ان الواحد يواصل تعلمه وتدريبه والعمل على اكتساب الخبرة وفى نفس الوقت يستفيد فمن يثق فيهم فى الدخول على توصيتهم ومع تحقيق ارباح من خلالهم اكيد هيكون دافع لمواصلة التعلم والتدريب لكى تصبح مثله

madoxegy
07-04-2012, 00:46
السلام عليكم

thestarboy
07-04-2012, 15:33
هو في الاول وكده الواحد بيشوف التوصيات وبيقارنها بنفسه وتحليله وكده لو كانت متوافقه معاه بيفتح الصفقه
لو مش متوافقه ممكن يتردد بس اعتقد ان الاغلب اللي في البدايه بيشوف التوصيات وهو بيتعلم

magic777
07-04-2012, 19:57

مش مشكله اخي انك تتابع التوصيات مع التعلم ده في حد ذاته برده هيساعدك المهم انك تدرس اي توصيه الاول قبل ما تدخل فيها
وتحاول تدور على سبب ان المتاجر اوصى مثلا بالشراء او البيع من النقطه دي بالذات وتفهم من تحليلك
مدى قوه هذه النقطه وده برده هيساعدك في تكوين خبرتك بالسوق

memostar3
07-04-2012, 20:21
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

نرجو تفاعلكم معنا

تحليلاتى الشخصيه وفقط ولا احاول ان اشغل بالى بالاخرين

ymn30
07-04-2012, 20:25
هو في الاول وكده الواحد بيشوف التوصيات وبيقارنها بنفسه وتحليله وكده لو كانت متوافقه معاه بيفتح الصفقه
لو مش متوافقه ممكن يتردد بس اعتقد ان الاغلب اللي في البدايه بيشوف التوصيات وهو بيتعلم

انا معاك لابد ان يكون التوصيات مدروسه جيدا حتى استطيع ان افتح صفقة وان تكون متناسبة مع نقط دخول قويه سعتها ممكن ادخل فى الصفقة غير كدة مظنش انى ممكن افتح صفقة من غير دراسه جيدة

kingman
07-04-2012, 21:24
مش مشكله اخي انك تتابع التوصيات مع التعلم ده في حد ذاته برده هيساعدك المهم انك تدرس اي توصيه الاول قبل ما تدخل فيها
وتحاول تدور على سبب ان المتاجر اوصى مثلا بالشراء او البيع من النقطه دي بالذات وتفهم من تحليلك
مدى قوه هذه النقطه وده برده هيساعدك في تكوين خبرتك بالسوق
وافضل شئ ان الواحد يفتح حساب خاص بالتوصيات بعيدا عن حسابه الذى يعتمد عليه حتى يستطيع ان يقيم اداء اتباعه للتوصيات وان يستمر فى متاجرته وتعلمه على حسابه طبيعى

waleed adel
07-05-2012, 00:13
لابد ان يكون التوصيات مدروسه جيدا حتى استطيع ان افتح صفقة وان تكون
متناسبة مع نقط دخول قويه

ابو محمد
07-05-2012, 00:29
لااتبع توصيات احد اعتمد على
تحليلي الخاص لانة ماحط جلدك
مثل ظفرك

nada
07-05-2012, 00:33
لابد ان يكون التوصيات مدروسه جيدا حتى استطيع ان افتح صفقة وان تكون
متناسبة مع نقط دخول قويه
تمام اوى بس بردوا نحط فى الحسبان الرست او المخاطر بتاعت الصفقة
يعنى صفقة مدمونة نخش غير كدة نفضل الانتظار وتذكر دائما عدوك الذى يخسرك هو التسرع

dollyabdallah
07-05-2012, 00:58
اشكركاولا اخى على موضوعك الرائع بالنسبالى دائما بدور على التوصيلت والاكسبيرتات

Rami
07-05-2012, 01:00
لااتبع توصيات احد اعتمد على
تحليلي الخاص لانة ماحط جلدك
مثل ظفرك

ما حك جلدك مثل ظفرك .. للتصحيح
وليس عيب ان تتطلع الى وجهان تظر الاخرين
تحياتى لك

Mr.GooDMaN
07-05-2012, 01:01
تمام اوى بس بردوا نحط فى الحسبان الرست او المخاطر بتاعت الصفقة
يعنى صفقة مدمونة نخش غير كدة نفضل الانتظار وتذكر دائما عدوك الذى يخسرك هو التسرع

اكيد طبعا كلام حضرتك صحيح وانا طبعا بدخل التوصية لما بعرف التوصبة اسباب الدخول
بمعنى ان الموصي ينزل التحليلات في الموضوع ونقتنع بوجهة نظره ف التحليل ده