PDA

View Full Version : ما نوع منصة التداول التى تعمل بها؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

عمرو
05-14-2012, 13:14
بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعد...
ما نوع المنصة التى تفضلها؟؟؟ هل تحلل صفقاتك على منصة وتدخل الصفقة على حسابك؟؟ ام تحلل على نفسة المنصة التى تتاجر عليها؟؟

انا اقرأ لأعضاء كثيرين يقولون نحلل على منصة شركة كذا ولا ينصح الا بمنصة شركة كذا !!! ما الفرق وما المغزى من ذلك؟؟

silverfox
05-14-2012, 13:20
اعتقد ان معظم المتاجرين يتاجروا على منصه mt4 لانها واحده من افضلالمنصات واشهرها لكن يوجد بعض الشركات الجديدة تطلق منصاتها الفلاشيه وانا اعتقد انه جيده ايضا

Hamad
05-14-2012, 13:56
افضل منصة تداول هي اكثر المنصات دقة والأفضل أن تكون اربع ارقام وليس خمسة
والافضل للجميع ان يركزون علي منصه واحده بالتحليل ترتاح معها نفسيا بعض شركات تداول الفوركس تختلف بعض الشموع في منصاتها
والتنقل بين منصه ومنصه مختلفه بالتوقيت السيرفر يسوي تشتت لتحليلاك لذلك الأفضل ان تتجنب هالامر

عمرو
05-14-2012, 14:25
اعتقد ان معظم المتاجرين يتاجروا على منصه mt4 لانها واحده من افضلالمنصات واشهرها لكن يوجد بعض الشركات الجديدة تطلق منصاتها الفلاشيه وانا اعتقد انه جيده ايضا

الاخ المشرف المحترم شكرا لردك فعلا اغلب المتاجريت يفضلو الميتا ترايدر 4 ولكن هناك من يفضل جى تى اس ومنهم من يتداول بالفلاش ترايدر وكل منصه لهما مميزاتها وعيوبها

والافضل للجميع ان يركزون علي منصه واحده بالتحليل ترتاح معها نفسيا بعض شركات تداول الفوركس تختلف بعض الشموع في منصاتها
والتنقل بين منصه ومنصه مختلفه بالتوقيت السيرفر يسوي تشتت لتحليلاك لذلك الأفضل ان تتجنب هالامر

العضو المحترم شكرا لتفاعلك

اعتقد ان الفرق بين منصة الاربع ارقام والخمس ارقام لن يؤثر سوى مع متاجر الاسكالبينج حسث ان النقطة تفرق كتير معهم
وبخصوص التحليل على اكثر من منصة هناك من يحلل على منصة تتماشى فى توقيتها مع توقيت دولته

tervarto
05-14-2012, 14:28
طبعا انا أفضل الميتاترايدر 4 لأن أغلب المتاجرين يعتمدون عليها , خصوصا ان الشركة المصنعة للمنصة لم تعتمد بعد منصة الميتاترايدر 5 , لذلك تبقى منصة الميتاترايدر هى أفضل أنواع المنصات بين المتاجرين ,

kingman
05-14-2012, 15:12
انا افضل منصة الميتاتريدر فور كأغلب بقية المتداولين الذين يفضلونها واحلل عليها ايضا
وبالنسبة للتحليل على منصة الشركة ومن عدمه غالبا بفضل التحليل على منصة ديمو لشركة اكون مختارها للتحليل
وممكن بيكون عل اساس توقيت المنصة فى بعض الحالات
فتوقييت كل شركة كتير بيختلف وده بيأثر فى اغلاقات الشموع على بعض الفريمات

Noah
05-14-2012, 15:43
لن تجد اختلاف كبير بين الناس لانا لجميع يعمل الميتا تريدر 4 لانها المنصة الاسهل والتى يمكنك ان تعتمد عليها وتحقق منها الكثير من الارباح وبسهولة وايضا لتوافر الكثير من المؤشرات الفنية بها وتوافر ميزة انه يمكنك اضافة المؤشرات اليها والدمج بينهم وعمل تمبلت واستخدام اكسبيرت

elking
05-15-2012, 05:18
بالفعل افضل منصة هى منصة الميتا 4 والتى تتكون ايضا من اربعة ارقام لاننى لا استطيع المتاجرة عل الميتا خمسة والمنصات التى تتكون من خمسة ارقام لاننى اجد بها صعوبة من حيث التعامل مع الاسكالبينج

magic777
05-15-2012, 19:21
اعتقد انك تحلل على منصتك التي تتاجر عليها افضل ومنعا للتشتت
ده لو تحليلك فني او اساسي ولكن الاعتماد على منصات معينه ده ممكن يكون مهم للمتاجريين اللي بيعتمدوا على التحليل الرقمي بصفه خاصه
لطلبهم الدقه في ارقام الافتتاح والاغلاق وغيره

youmuststop
05-31-2012, 00:15
انا استخدم mt4 واحلل دائما عليها لانها من افضل المنصات من وجهه نظري علي الاطلاق ولكن البعض يحللوا علي نفس المنصه ولكن في شركات مختلفه لان بعضها دقيقه في االارقام

sunlight
05-31-2012, 00:56
الاخ المشرف المحترم شكرا لردك فعلا اغلب المتاجريت يفضلو الميتا ترايدر 4 ولكن هناك من يفضل جى تى اس ومنهم من يتداول بالفلاش ترايدر وكل منصه لهما مميزاتها وعيوبها

العضو المحترم شكرا لتفاعلك

اعتقد ان الفرق بين منصة الاربع ارقام والخمس ارقام لن يؤثر سوى مع متاجر الاسكالبينج حسث ان النقطة تفرق كتير معهم
وبخصوص التحليل على اكثر من منصة هناك من يحلل على منصة تتماشى فى توقيتها مع توقيت دولته

اخى لو تكرمت مش فاهم معنى المنصه والارقام اللى حضرتك قلت عليها
انا بدات على mt4
ولكنى عندما قرأت مشاركتك قرأت منصات بأرقام ممكن حضرتك توضح هذ النقطه لانى اعتبر نفسى جديد فى الفوركسس
يعنى ايه اربع وخمس ارقام

Smart
05-31-2012, 01:03
الحقيقه انا اعمل على منصه الميتاتريدر فقط لا غير سهله جدا
وفى نفس الوقت اثق فى تحليلاتى عليها ...واهم شىء انها لا تحتاج سرعه انترنت قويه مثل باقى المنصات
اما بخصوص التحليلات على منصات مختلفه فده يرجع الى اختلاف الاغلاقات فقط لا غير

chilsaoui
05-31-2012, 01:08
افضل الميتاتريدر 4
لانها سهلة وبسيطة واغلب الشركات الكبرى تنصح بها
هناك ايضا بعض المنصات الجيدة التي تطرحها بعض الشركات لكن الميتاتريدر هو الافضل

kingman
05-31-2012, 01:30
اخى لو تكرمت مش فاهم معنى المنصه والارقام اللى حضرتك قلت عليها
انا بدات على mt4
ولكنى عندما قرأت مشاركتك قرأت منصات بأرقام ممكن حضرتك توضح هذ النقطه لانى اعتبر نفسى جديد فى الفوركسس
يعنى ايه اربع وخمس ارقام

فيه بعض الشركات بضيف رقم زيادة مابعد العلامة العشرية وبدل مثلا مايبقى على اليورو اربع ارقام يبقى حمسة
مثلا
1.2987
تصبح
1.29873
والرقم الخامس يأخذ بيساعد فى حساب جزء من نقطة
وعلى الزواج التى تتكون من رقمين يصبح خمس ارقام
وفيه بعض المتاجرين بيتلخبطوا من اضافة الرقم الخامس
لكن مع العتود مش بتأثر الحكاية دى خالص وتبقى عادة

konine
05-31-2012, 14:46
شخصيا أنا أفضل تداول على الميتاترايدر 4
و هي تريحني و هي أسهل في تحليل بالنسبت لي هذا لايعني أني لن أجرب شيئ ٱخر
العيب الوحيد في هذه منصة رغم شهرتها أنها يمكن تلاعب بها من قبل شركات فورس عديمة ضمير

Texxon
06-07-2012, 15:53
بصراحة لا يوجد فروق كبيرة بين جميع النسبة لي استخدم منصة واحلنصات ، يعني منصة فكسول زيها زي اف اكس دي دي زيها زي ويندسور ، الاختلافت تكون قليلة جدا وغالبا يكون سببها هو تغير وقت الافتتاح بين المنصات

osama shaban
06-07-2012, 16:57
طبعا كل الناس بتشكر في الميتاتيريد بس المنصات ذات خمسه ارقام اكثر مصداقيه من باقي المنصات وهناك منصات اخري متصله بالسوق مباشره دون تدخل البروكر زي ده افضل الحسابت مفيش فيه تلاعب خالص والسوق هو اللي بينفذ العمليات ecn

x.man
06-07-2012, 17:02
انا عن نفسى بستخدم ميتاتريدر4 لانها بتريحنى جدا فى الاستخدام والتحليل

mohamed eldamnhorey
06-07-2012, 17:54
الميتا تريدر
تعد من افضل واسهل محطات التداول
حيث توفر كثير من ادوات التحليل

كل شركات الوساطه تستخدم هذه المحطه لسرعتها وسهولة تحميلها

ramid
06-07-2012, 17:55
اتداول على الميتا تريدر4 لسهولة التعامل عليها
اما الميتا 5 فأرى أنها أكثر تعقيدا رغم أنه في الواقع تشتمل على تحسينات وادوات اضافية على التي في
الميتا 4

remo
06-07-2012, 18:18
انا عن نفسى احلل على المنصة التى اعمل بها لكى لااشتت نفسى ولكى اوصل لافضل النتائج الممكنة لكن فى الاساس عليك ان تتعامل مع شركة تتيح لكن منصة بجميع الامكانيات والمؤشرات التى تساعدك على التحليل السليم

vadas
06-07-2012, 19:46
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

ما نوع المنصة التى تفضلها؟؟؟ هل تحلل صفقاتك على منصة وتدخل الصفقة على حسابك؟؟ ام تحلل على نفسة المنصة التى تتاجر عليها؟؟
انا اقرأ لأعضاء كثيرين يقولون نحلل على منصة شركة كذا ولا ينصح الا بمنصة شركة كذا !!! ما الفرق وما المغزى من ذلك؟؟
السلام عليكم
أولاأنا أتاجر على منصة mt4 و هي المفضلة لدى الجميع
الى أن هناك اختلاف في ما بين منصات الشركات تجد أحيانا أن منصات تسبق أخرى في التحرك وأخى سريعة الى أن يجب التقيد بالمنصة التي أعمل بها و دالك لتففادي الأخطاء فادا كان خطأ في المصة ال تحلل عليها ربما لا يكون في منصة أخرى

maklad94
06-07-2012, 20:11
منصة meta 4 اكيد هى احسن وافضل منصة اتعاملت معاها لأنها سريعة وقليلة الاخطاء ومفيش شركة مش بتستخدمها وبرضو جربت منصات الويب اللى بتكون على المتصفح بس طبعا كفائتها قليلة جدا ومنصحش حد يشتغل عليها .

Mr.GooDMaN
06-07-2012, 20:25
الميتا ترادر طبعا وايضا الجي تي اس لشركة اف اكس سوليوشن فهو جيد ايضا ولكم التحليلات بشكل رسمي تتم ع الميتا ترادر
وايضا تعاملت مع الميتا ترادر 5 وصراحة اكثر من رائعة ولكن اعتقد انعا مازالت تحت التجربة لان عدد قليل جدا من الشركات من بدأ العمل بها ع الحسابات الحقيقية

Rami
06-07-2012, 20:32
الميتا تريدر بلا جدال ,, فهى تعتبر من اكثر المنصات مرووونة وعملية للمحلل وسهلة ايضا نوعا ما للمبتدئ ,,بس انا بصراحة افضل منصة الميتا ذات الاربعة ارقام عشرية بعد الفاصلة وليس الخمسة كما فى بعض منصات الميتا التابعة لبعض البروكرز ,,,وفى النهاية كل واحد بينام على الجنب الى بيريحوا متل مابيقولو بالبلدى

zahran
06-07-2012, 20:35
صراحه افضل منصه يمكنك التعامل عليها هى منصه الميتا تريدر فور .. وذلك لتوافر جميع ما تريده وما تريد اضافته فيها .. وهنا تختلف من شركه لاخرى منصات الميتا تريدر .. وتلاحظ ان الاسعار بها اختلافات . وذلك لتغير الاسبريد من شركه الى اخرى ولكن فى النهايه تجدها فى رنج واحد اقصى حد تغير له هو عشره نقاط ...

safiforex
06-07-2012, 22:26
صراحه افضل منصه يمكنك التعامل عليها هى منصه الميتا تريدر فور .. وذلك لتوافر جميع ما تريده وما تريد اضافته فيها .. وهنا تختلف من شركه لاخرى منصات الميتا تريدر .. وتلاحظ ان الاسعار بها اختلافات . وذلك لتغير الاسبريد من شركه الى اخرى ولكن فى النهايه تجدها فى رنج واحد اقصى حد تغير له هو عشره نقاط ...

هذا مغروف اخي الطكريم فمنصة الميتاتريدر من اهم الاشياء التي تسهل على المتداول في الفوركس و ذلك لانها توفر له عدة مؤشرات بسيطة و مهمة و ان التعامل معه يكون سهل و مبسط
فالميتاتريدر هو احسن بكثير في التداولات

kingman
06-08-2012, 00:13
الميتا تريدر بلا جدال ,, فهى تعتبر من اكثر المنصات مرووونة وعملية للمحلل وسهلة ايضا نوعا ما للمبتدئ ,,بس انا بصراحة افضل منصة الميتا ذات الاربعة ارقام عشرية بعد الفاصلة وليس الخمسة كما فى بعض منصات الميتا التابعة لبعض البروكرز ,,,وفى النهاية كل واحد بينام على الجنب الى بيريحوا متل مابيقولو بالبلدى
هههه اكيد كل واحد بينام على الجنب اللى يريحه وبخصوص الشركات ذو الأربع ارقام والخمسة ارقام انا عن نفسى لااجد اى مشكلة فى التعامل مع كليهما لكن كثيرا مابتكون الشركات ذو الخمس ارقام جيدة عندما يكون فى مصلحة الأسبريد بأن يقلله بجزء من عشرة مثلا ولايصبح نقطة كاملة هو فى الأول بيحصل لخبطة من الأنتقال من اربعة الى خامسة لكن مع التعود بيبقى سهل التعامل معه

pimo
06-08-2012, 00:19
انا سوف اقول لك ان افضل منصة تداول واسهلها مرونة في عقد الصفقات هي mt4 ولهذا انصحك ان تستعملها في انستا فوركس وهي جد سريعة في تنفيذ الاوامر والسعر المعروض دقيق واني في وقت واحد انا من محبي منصة فmt4

magic777
06-08-2012, 00:36

فيه ناس بتقول ان منصات المتياتريد ذو الخمس الارقام ادق وافضل في التحليل بس اعتقد ان
اللي بيقولوا كده هم المتاجريين اللي بيعتمدوا على الطرق الرقميه في متاجرتهم لانها تقريبا مش بتفرق
في التحليل الفني او التحليل بموجات اليوت

jans
06-09-2012, 14:50
منصة
MetaTrader 4
و اعتقد نسبة كبيره جداً من المتداولين يستخدمونها بما تحمل من مميزات وسهولة تعامل

magic777
06-10-2012, 18:47

وحتى الاختلاف البسيط ده واللي بيكون في حدود 10 نقاط مبيأثرش على الصفقات بتاعتك
طالما انت بتحلل على المنصه نفسها مش منصه شركه تانيه
وحتى اللي بيتشغلوا اسكالبنج مش هتحصلهم مشاكل لو اعتمدوا منصه العمل نفسها في التحليل ووضع الصفقات

mokhtar26
06-11-2012, 02:41
انا اتاجر على نفس منصة الميتاترايدر لاينستا اما توصية بعض المتاجرين بمنصة دون الاخرى للفرق الواضح بين المنصات في السعر اثناء التداول و ايضا الفرق الواضح و الاختلاف في اسعار الاغلاق بين المنصات و هذا يعود الى سياسة كل شركة

ahmed
06-11-2012, 12:31
ميتاتريد 4 منصه انستا بالنسبه للمتاجرة
بس بحب احلل على منصه وندسور

fafa280384
06-11-2012, 13:10
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

والله عن نفسي افضل ميتاتريد 4و5ايضا
لاني استعمل مؤشر رائع عليهم ونتائج امليحة فيه

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 14:12
والله عن نفسي افضل ميتاتريد 4و5ايضا
لاني استعمل مؤشر رائع عليهم ونتائج امليحة فيه

ايه المؤشر ده ياغالى

شكلك وصلت ياريس

اوباااااااااااااا

خدنا تحت جناحك بقا
الله يصلح حالك

magic777
06-11-2012, 16:18
انا اتاجر على نفس منصة الميتاترايدر لاينستا اما توصية بعض المتاجرين بمنصة دون الاخرى للفرق الواضح بين المنصات في السعر اثناء التداول و ايضا الفرق الواضح و الاختلاف في اسعار الاغلاق بين المنصات و هذا يعود الى سياسة كل شركة

بص فيه حل كويس هنا ليك لو انت بتدخل على توصيات متاجر بيتاجر على شركه تانيه
افتح حساب ديمو على الشركه التانيه مع حسابك الحقيقي اللي على انستا وشوف فرق الاسعار بينهم قد ايه
ونقص او زود على سعر التوصيه بحيث تكون مع سعر منصتك الحقيقيه

kingman
06-11-2012, 19:39
وحتى الاختلاف البسيط ده واللي بيكون في حدود 10 نقاط مبيأثرش على الصفقات بتاعتك
طالما انت بتحلل على المنصه نفسها مش منصه شركه تانيه
وحتى اللي بيتشغلوا اسكالبنج مش هتحصلهم مشاكل لو اعتمدوا منصه العمل نفسها في التحليل ووضع الصفقات

حقيقى الأختلاف ده بياثر كثيرا على بعض الصفقات فى كثير من الأوقات بينعكس السعر قبل تحقيق الهدف بنقطة او اتنين قبل تحقيق الهدف ويرجع تانى لنقطة الدخول او حتى يضرب استوب فلازم يكون التحليل متناسق على منصة جيدة ويكون فروق الأسعار ليست كبيرة فعشرة نقط مثلا او حتى خمسة كثيرة جدا هى نقطة او اتنين مافيش مشكلة

sho
06-12-2012, 16:48
انا استخدم ميتا تريدر 4 .. حتى الان ارى انة من افضل المنصات على الاطلاق يحتوى على مزايا ويتميز بسهولة الاستخدام والوضوح والسرعة .. ليس مثل بعض المنصات التى تكون ثقيلة جدا وتعمل بطريقة قد تؤدى للخسارة

magic777
06-13-2012, 01:14
حقيقى الأختلاف ده بياثر كثيرا على بعض الصفقات فى كثير من الأوقات بينعكس السعر قبل تحقيق الهدف بنقطة او اتنين قبل تحقيق الهدف ويرجع تانى لنقطة الدخول او حتى يضرب استوب فلازم يكون التحليل متناسق على منصة جيدة ويكون فروق الأسعار ليست كبيرة فعشرة نقط مثلا او حتى خمسة كثيرة جدا هى نقطة او اتنين مافيش مشكلة

ماانت ممكن وانت بتفتح الصفقه وتحط الهدف بتاعك تراعي الكلام ده وتزود او تنقص من الهدف في حدود
ال 10 نقاط دول بحيث تضمن ان السعر يضرب الهدف ليك مش يجي على نقطه ولا اتنين علشان اختلاف السبريد
وميضربش الهدف وينعكس قبلها مثلا

kingman
06-13-2012, 14:55
ماانت ممكن وانت بتفتح الصفقه وتحط الهدف بتاعك تراعي الكلام ده وتزود او تنقص من الهدف في حدود
ال 10 نقاط دول بحيث تضمن ان السعر يضرب الهدف ليك مش يجي على نقطه ولا اتنين علشان اختلاف السبريد
وميضربش الهدف وينعكس قبلها مثلا
اكيد ده الطبيعى انه يحصل ان الواحد يراعى هذه الفروقات فى الأسعار وايضا الأسبريد فى وضعه هدفه واستوبه حتى يتعرض لمثل هذه الحالات التى تحصل كثير من ارتداد السعر قبل التفعيل او تحقق الهدف وطبعا افضل شئ ان الواحد يكون بيحلل على منصة جيدة فى اسعارها بحيث يكون واثق فى تحليلاته بشكل كبير

mando
06-13-2012, 16:26
ميتا تريد لانه الواحد يقدر يحلل عليها وينفذ عليها الاومر بكل سهولة
لكن برضو فى منصات اخرى خاصة بالشركات انا بشوف انها فى تنفيذ الاومر اسرع من المتيا تريد

magic777
06-16-2012, 18:19
اكيد ده الطبيعى انه يحصل ان الواحد يراعى هذه الفروقات فى الأسعار وايضا الأسبريد فى وضعه هدفه واستوبه حتى يتعرض لمثل هذه الحالات التى تحصل كثير من ارتداد السعر قبل التفعيل او تحقق الهدف وطبعا افضل شئ ان الواحد يكون بيحلل على منصة جيدة فى اسعارها بحيث يكون واثق فى تحليلاته بشكل كبير

الافضل اخي كينج علشان المتاجر يقدر يراعي الفروق بين الاسعار دي انه يحلل على منصته نفسها التي يعمل عليها
خاصه لو بيتشغل بطرق رقميه وهتفرق معاه اي تغيير في النقاط ولو كان بسيط
وكمان من يعمل بطرق الاسكالبنج عليه ان يحلل على منصته اللي بيحط الاوامر عليها

Rami
06-16-2012, 18:24
ميتا تريد لانه الواحد يقدر يحلل عليها وينفذ عليها الاومر بكل سهولة
لكن برضو فى منصات اخرى خاصة بالشركات انا بشوف انها فى تنفيذ الاومر اسرع من المتيا تريد

بالفعل هناك بعض المنصات الاخرى لشركات اخرى اسرع فى التنفيذ
من الميتا تريدر , لان احيانا الميتا تريدر يقولك
context is busy
فالمتاجر يولع ههههههه لو خسران والسعر يتحرك بعنف

ma90do
06-16-2012, 18:27
بالنسبالي وبالنسبة لصحابي MetaTrader 4

هيا الافضل لانها الاستاندرد بالنسبه لناس كتير والمنصات الفلاشية عديمة الجدوي بالنسبالي

kingman
06-17-2012, 00:13
الافضل اخي كينج علشان المتاجر يقدر يراعي الفروق بين الاسعار دي انه يحلل على منصته نفسها التي يعمل عليها
خاصه لو بيتشغل بطرق رقميه وهتفرق معاه اي تغيير في النقاط ولو كان بسيط
وكمان من يعمل بطرق الاسكالبنج عليه ان يحلل على منصته اللي بيحط الاوامر عليها
الرقمى عموما بيحتاج مواصفات محددة فى توقيت المنصة عموما كى يعتمد على اغلاقها وافتتاحها ومش لازم يكون التوقيت اللى عايزه متناسب مع مصته فاكيد الواحد ممكن يضطر ان يحلله او ياخد نتائجه من منصة اخرى

كريم
06-17-2012, 00:16
اغلبية التجار و المتاجرين يفضلون منصة الميتا تريدر 4 لأنها مناسبة جدا و بتقدر تتحكم فيها بشكل ممتاز جدا

و كمان بتوفرلك امكانيات الرسم بشكل كبير و بالتالي بتساعد جدا في التحليل الفني

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

mage
06-17-2012, 02:42
بالنسبالي وبالنسبة لصحابي MetaTrader 4

هيا الافضل لانها الاستاندرد بالنسبه لناس كتير والمنصات الفلاشية عديمة الجدوي بالنسبالي

الميتا تريدر 4 هى المنصة الافضل بالنسبة للجميع فى الفوركس وانا شخصيا ارى انها الطريق المثالى الى تحقيق نسبة ارباح جيدة فى الفوركس ولا يوجد اى شك ان هذه المنصة هى وسيلة ممتازة فى هذا السوق بالاخص فى تطبيق التحليل الفنى والمؤشرات الفنية عليها

elzeel
06-17-2012, 02:46
افضل منصة الميتاتريدر فور كأغلب بقية المتداولين الذين يفضلونها واحلل عليها ايضا
وبالنسبة للتحليل على منصة الشركة ومن عدمه غالبا بفضل التحليل على منصة ديمو لشركة اكون مختارها للتحليل
وبيكون على اساس توقيت المنصه وبالتوفيق اخى

hazem ahmed moahmed
06-17-2012, 02:47
و اعتقد انها من افضل المنصات علي الاطلاق حيث تتيح لك سهوله في التجاره و في عمل التحليل اللازم لاتخاذ القرار mt4 بالنسبه لي ف انا استخدم

amrmorasamir
06-17-2012, 02:47
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

بالطبع اتداول على ميتاتريد 4 الذى يتعامل معه الكثير من المتاجرين فى السوق وهو من افضل برامج التداول حتى الان ولا يوجد منافس له حتى الان من حيث الفريمات والاعدادات

A7mad_Aziz
06-17-2012, 03:25
انا شخصياً اتاجر على منصة الميتاتريدر وهى الافضل والاسرع والابسط في التعامل..وايضاً احلل على منصة خاصة بشركة معروفة بدقتها ولكن تنفيذ الصفقات بيكون على منصة تانية :d

mony
06-17-2012, 07:33
وللوقوف على أفضل منصة تداول، لا بد وأن نعرف أولا ما هي الاعتبارات والمقاييس التي يجب علينا أن ننظر إليها عندما نقارن منصات التداول بعضها مع بعض وإن اختيارك لأفضل منصة تداول سيساعدك بلا شك على تحقيق صفقات تجاريه بشكل امثل وارى ان افضل منصه هى منصة الميتاتريدر: إن منصة الميتاتريد عبارة عن تطبيق متعدد الوحدات الطرفية، يمكن تنزيله على الهواتف المحمولة، وبه خصائص فريدة تتيح إمكانية مشاركة مستشارين متخصصين، ل

2x1
06-17-2012, 09:31
فعلا الواحد لازم ميشتتش نفسة فاكتر من منصة ويكتفي بمنصة للتحليل

والتداول ايضا واعتقد الميتا تراد 4 افض المنصات لكتيير من المتاجرين

compaq0
06-17-2012, 12:14
اغلب شركات الوساطه تستخدم منصات ميتا تريدر و لكن المضاربين يشعرون بارتياح جهه منصه معينه بل و لون معين كنوع من التفائل و التشاؤم و لكن يختلف سعر العمله من منصه لمنصه بمقار بسيط لذلك لا يجب ان تحلل على منصه و تفتح على اخرى

yassoo011
06-17-2012, 13:06
منصة الميتاتريدر4 تعتبر افضل منصه حتى الان
لان منصة الميتاترير 5 لا يعمل بها معظم التجار حتى الان
لان هناك اخبار انها لم تعتمد من الشركة المنتجة

ashraf el-araby
06-17-2012, 15:22
افضل انك تتعامل مع المنصة التى تتقنها والتى لديك خبره فى التعامل معهاوهذا لايمنع ان تتعلم منصات اخر حتى تتقنها ثم تتعامل مع افضلهم من وجهة نظرك

magic777
06-17-2012, 15:30
منصة الميتاتريدر4 تعتبر افضل منصه حتى الان
لان منصة الميتاترير 5 لا يعمل بها معظم التجار حتى الان
لان هناك اخبار انها لم تعتمد من الشركة المنتجة

علشان لسه جديده بس ولسه بيعدلوا ويضيفوا فيها وكمان علشان فيه اكسبرتات ومؤشرات
لا تعمل على المتياتريد 5 وبتكون مهمه للمتاجريين ومتعودين عليها
فاكيد طبعا لما يصلحوا الامور دي في المتياتريد 5 هينتشر ويعتمد في كل الشركات

Sakr
06-17-2012, 15:38
بالنسبة ليا انا بستخدم mt4
وبحلل صفقاتى على نفس منصة الحساب الشخصى

اما بالنسبة للأعضاء اللى بيحللو على منصة شركات تانية فممكن علشان اختلاف التوقيت مثلاً او بيحللو على
mt4
وبينفذو صفقاتهم على
mt5

فى حاجات كتيرة مقدر اجزم بسبب معين لكده

safiforex
06-17-2012, 15:42
على ما اظن و في اعتقادي ان الميتارتريدر 4 احسن لنا ، لاننا تلائمنا معه في التداولات في الفوركس
اما ان نغيره الى 5 ، فهذا لازم لنا من وزقت لكي نتلاءم معه و صفقاتنا ،
لهذا انا افضل الميتارتريدر 4

ma90do
06-17-2012, 15:58
على ما اظن و في اعتقادي ان الميتارتريدر 4 احسن لنا ، لاننا تلائمنا معه في التداولات في الفوركس
اما ان نغيره الى 5 ، فهذا لازم لنا من وزقت لكي نتلاءم معه و صفقاتنا ،
لهذا انا افضل الميتارتريدر 4

هيا افضل وانا ايضا اتعامل معاها بس ممكن احلل علي منصات اخري دقيقه ولكن برضو دي جيده جدا وبسيطه جدا والرسم فيها سهل و5 مجربتش اتعامل معاها ملهاش شهره كبيره عن 4

firas1984
06-17-2012, 16:06
مرحبا
انا اعتمد منصة تداول ميتا تريدر 4 واعتقد ان كثير من شركات الفوركس تعتمد هذه المنصة للتداول كونها ممتازة وليست ب سيئة وسهلة للتعامل
شكرا

mturk2007
06-17-2012, 16:14
انا جربت منصات كثيرة ولكن افضل منصة للتحليل بنظري
الميتا تيرد 4 هي من اسهل المنصات تداول والتحليل فيها ممتاز

aminos
06-24-2012, 01:40
السلام عليكم
أقوم بالتحليل على نفس المنصة التي أتاجر عليها
و هي الميتاتريدر4

amrmorasamir
06-24-2012, 01:42
انا بشتغل على ميتا تريد 4 بس سؤالى عن الزولوا تريد هل يوجد حد هنا بيشتغل عليه ؟؟؟
وهل هو كويس ولا ايه ؟ ممكن حد يقولنا مميزاته

zikooo014
06-24-2012, 01:43
انا بستخدم منصة ميتا تريدر 4 هيا الافضل من بين المنصات و سهله في كل حاجه
و بحلل عليها و بفتح الصفقات عليها و شغل كللي علي المنصه دي بصراحه منصه لا يعلي عليها

deadlyfox
06-24-2012, 02:10
اهم حاجه الميتا تريدر اكيد انا عن نفسى احلل على هذه المنصة
فهى افضلهم على وجه الاطلاق

safiforex
06-24-2012, 02:14
هيا افضل وانا ايضا اتعامل معاها بس ممكن احلل علي منصات اخري دقيقه ولكن برضو دي جيده جدا وبسيطه جدا والرسم فيها سهل و5 مجربتش اتعامل معاها ملهاش شهره كبيره عن 4

و انا كذلك اخي الكريم لم اجرب الميتاتريدر 5 ، و ذلك لانني لا احب ان ابقى مدة للتعرف عليه
و لهذا فانا احببت الميتراتيدر 4 و هو جد مناسب

sunlight
06-24-2012, 02:16
و انا كذلك اخي الكريم لم اجرب الميتاتريدر 5 ، و ذلك لانني لا احب ان ابقى مدة للتعرف عليه
و لهذا فانا احببت الميتراتيدر 4 و هو جد مناسب

انا بشتغل على الميتاتريدلر ومستريح مع الشغل معاها وبحلل عليها جميع العملات عشان كدا مش عايز اشتغل على شىء اخر لمنع التشتت

marem2007
06-24-2012, 02:18
افضل منصة هي منصة الميتا تريدير فور وتكون افضلهم هي الاكثر دقة والاسرع تنفيذ فانا لا احب التحليل علي منصة والتطبيق علي منصة اخري

himaalex84
06-24-2012, 02:32
اعتقد الميتا تريدر 4 من افضل البرامج على الاطلاق لكن هناك برنامج جى تى اس برضة ممتاز ايضا فى سرعة و اغلاق الصفقة

magic777
06-24-2012, 04:38
اعتقد الميتا تريدر 4 من افضل البرامج على الاطلاق لكن هناك برنامج جى تى اس برضة ممتاز ايضا فى سرعة و اغلاق الصفقة

اعتقد مش مهم هنا انهي الافضل المهم انت بتعرف تحلل كويس على انهي برنامج وانت
مرتاح في العمل انهي واحد فيهم ده هو الاساس فربما يكون برنامج أأقل في المييزات ولكنك بتقدر تحلل عليه
احسن

nrgslawi
06-24-2012, 04:43
طبعا الميتا ترايدر 4 لقد اصبحت مخترفا فيها ولا يمكنني الاستغناء عنها

aminos
06-25-2012, 16:51

و أنا أيضا أعتقد أن الكل محب لهذه المنصة
الميتاتريدر 4 و أنا أيضا هي التي أستعملها

assidi saber
06-25-2012, 16:55
ان افضل منصه الموجودة في كل الشركات هي mt4 و كل المتاجرين يقومون باستعمالها

jihadazzam
06-25-2012, 17:09
ان افضل منصه الموجودة في كل الشركات هي mt4 و كل المتاجرين يقومون باستعمالها

بالفعل اجمل منصة و70 % من التجار
يتداولون عليها
وموجودة بكل شركات الفوركس
لا منافس لها

Mtec
06-25-2012, 17:30
انا افضل لان معظم المتداولين يستخدمونها ، وايضا هي سهلة الاستخدام واي مبتدئ يمكنه التعامل معها mt4
وايضا التحليل سهل جدا فيها وهي من اشهر المنصات

konine
06-25-2012, 17:45
أنا أحللمن نفس منصة و أضع أوامر عليها
قد يكون سبب هذا تحليل هو أن شركة تتلاعب بالأسعار أو أن متاجر لايرتاح لتلك منصة أو يضن أنه عندما سيحلل من هذه منصة تجلب له حط
الله كريم

okash
06-25-2012, 18:05
على ما اعتقد منصة
الmt4
لأنها من اكثر المنصات سهولة ومرنة ويستخدمها معظم شركات الفوركس وتستطيع ان تكون استبراتجيتك بكل سهولة

remas
06-25-2012, 18:25
طبعا مش عاوزه كلام الغالبيه مننا بيعمل على منصة ميتاتريدر اربعه علشان يحلل عليها انما فى منصات احسن كتير واسرع طبع منصات الفلاش والويب ودى اسهل واسرع

elazez
06-25-2012, 18:26
اغلب المضاربين يستعملون منصة الميتا تريدر 4 لسهولتها
وتعود معظم المضاربين عليها
والراحة التي يحسون بها في التعامل مع هذه المنصة

mosghaly
06-25-2012, 18:56
انا اعتقد ان من افضل المنصات التي يمكن ان نقوم بالتحليل عليها هي الميتا تريدر4 وانا بصراحه زمان مكنتش بحبها وكنت بفضل المنصات التانيه بس بعد كدة بدات اشتغل عليها عشان معظم تعليم التحليل الفني بيبقي عليها

KOGI
06-25-2012, 21:01
انا أفضل الميتاترايدر 4 لأن أغلب المتاجرين يعتمدون عليها , خصوصا ان الشركة المصنعة للمنصة لم تعتمد بعد منصة الميتاترايدر 5

devloppman
06-25-2012, 21:01
ميتا ترادر4 بطبيعة الحال
أقوم بالتحليل عليها وانتظار وصول نقطة الدخول

Mostafa Mando
06-25-2012, 22:43
انا عن نفسي اعمل على منصة الميتا تريدر 4 سهلة بسيطة جدا

في التصميم وبها كل الادوات والمميزات التي يحتاجها المتداول

dodovedo
06-26-2012, 18:50
اخى الكريم
انا شايف ان افضل المنصات الميتا تريدر وفى ناس بتحلل عليها وتضارب على منصه الشركه اللى هما مسجلين معاها

تقبل احترامى وودى

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:18
الميتا ترايدر 4
لكن زي ماقال بعض الاصدقاء
اعتقد انك تحلل على منصتك التي تتاجر عليها افضل ومنعا للتشتت

saad
06-27-2012, 03:43
الميتا ترادر طبعا وايضا الجي تي اس لشركة اف اكس سوليوشن فهو جيد ايضا ولكم التحليلات بشكل رسمي تتم ع الميتا ترادر
وايضا تعاملت مع الميتا ترادر 5 وصراحة اكثر من رائعة ولكن اعتقد انعا مازالت تحت التجربة لان عدد قليل جدا من الشركات من بدأ العمل بها ع الحسابات الحقيقية

ARAB_PIGEON
06-27-2012, 03:47
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
استعمل فى تحليلى منصه الميتاتريدر 4
لا فرق بين ان تحلل على نفس منصه الشركه التى بها حسابك او اى منصه اخرى
بعض المنصات تكون اسعارها ادق من المنصات الاخرى
اتمنى لك التوفيق

ahmed saleh
06-27-2012, 04:03
انا اعتقد انك لما تحلل على المنصة الى انت شغال عليها احسنلك بدل متحلل على منصة اخرى
لان عندما يكون تحليلك للمنصة الى انت تعمل عليها يكون مرتبط بشغلك وبيبقى اوضح ولكن كل واحد وعلى حسب شغلة والى بيعرف يشتغل علية وضمنة يعنى

ahmed abdalla
06-27-2012, 04:22
ان هذا يرجع الى تفضل التاجر الى عمله لذلك فانا اعمل التحليل والمؤاشرات على نفس المنصة الذى اعمل عليها فى مجال الفوركس

saad
06-27-2012, 18:41
انا عن نفسى احلل على المنصة التى اعمل بها لكى لااشتت نفسى ولكى اوصل لافضل النتائج الممكنة لكن فى الاساس عليك ان تتعامل مع شركة تتيح لكن منصة بجميع الامكانيات والمؤشرات التى تساعدك على التحليل السليم

xtomorrow
06-28-2012, 06:04
تعجبني جميع المنصات للتداول عليها
المهم ليس المنصة بل ما ستضعه من اوامر عليها
طبعا هناك منصات توفر خصائص مميزة

Mostafa Mando
06-28-2012, 06:08
ان هذا يرجع الى تفضل التاجر الى عمله لذلك فانا اعمل التحليل والمؤاشرات على نفس المنصة الذى اعمل عليها فى مجال الفوركس

اعتقد يا اخي ان معظم الاعضاء مثلك حتى انا

انا اعمل على منصة الشركة المميزة انستا فوركس واحلل عليها ايضاً فلا تشتت نفسك هي منصة واحدة حلل واتشغل عليها

KOGI
06-28-2012, 07:41

طب حضرتك محددتش ايه نوع المنصة اللى بتعمل عليها ينى اقصد بكلامى هل لاقيت منصة افضل من منصة شركة انستا فوركس ؟
تقبل مرورى اخى الكريم

omar kapo
06-28-2012, 07:58

اوفقك الراي فان المتاجره الصحيحة تقوم ع اساس وهي استخدام التحليل والمؤاشرات ع نفس المنصة والتي تعملها عليه
لذالك انصح باتخاذ المؤاشرات كعوامل من عوامل فتح اي عملية

derfcase
06-28-2012, 08:23
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

في بداية دخولي هذا السوق كنت اتاجر من خلال شركة تداول لا تستخدم الميتا تريدر كبرنامج تداول خاص بها
و لكن بالطبع مع مرور الوقت تعرفت علي برنامج الميتا تريدر من خلال شركات الوساطة المختلفة التي تعتمد علي الميتاتريدر كبرنامج تداول
و في الحقيقة لم اري علي الاقل الي وقتنا الراهن برنامج يتيح للمستثمر تحليل السوق من خلال ادوات يقدمها له و مؤشرات فنية و اكسبيرتات مثل الميتا تريدر
و بالطبع هو برنامجي المفضل و انا احلل و اتاجر علي نفس المنصة الخاصة بحسابي ولا الجا الي برامج اخري
و نصيحتي لمن يتداولون من خلال برامج اخري ان يقومو بتحليل صفقاتهم فنيا علي الاقل من خلال الميتاتريدر
ثم تنفيذ اوامر البيع او الشراء من خلال منصات تداول اخري ان ارادو

madoxegy
06-28-2012, 09:44
رأيى من رأى الاستاذ Hamad وهو ان افضل منصة تداول هي اكثر المنصات دقة والأفضل أن تكون اربع ارقام وليس خمسة

mohamedfx2005
06-28-2012, 12:21
السلام عليكم ورحمة الله
هنالك العديد من المنصات التي تتيح لك التحليل والمتاجرة عليها لكن الاكثر استعمالا بين المتاجرين وخاصة العرب هي منصة الميتاتريدر لانها سهلة الاستعمال وبها العديد من المؤشرات كما بامكانك اضافة مؤشرات او اكسبرتات جديدة على عكس منصات اخرى
اما عن التحليل فهو يختلف من منصة ميتاتريدر لاخرى بسبب توقيت سرفرات الشركات وهذا يادي الى اختلاف اشكال الشموع على الاربع ساعات واليومي والاسبوعي والشهري وبالتالي اختلاف التحليلات
والله الموفق

hisoka
06-28-2012, 14:37
انا افضل منصة الميتاتريدر فور كبقية المتداولين الذين يفضلونها وتحليلى عليها يكون
على اساس الوقت ..وفى النهايه كل شخص يختلف عن الاخر من حيث تفضيله للطريقه التى يفضلها

elssayed
06-28-2012, 15:26
انا بفضل اشتغل علي فريم ال 15 دقيقة واحيانا ال 5 دقائق
وبفضل منصة الميتاترادر 4 لان 5 معقدة شوية بالنسبة لي

magic777
06-28-2012, 16:39
انا افضل منصة الميتاتريدر فور كبقية المتداولين الذين يفضلونها وتحليلى عليها يكون
على اساس الوقت ..وفى النهايه كل شخص يختلف عن الاخر من حيث تفضيله للطريقه التى يفضلها

طبعا اغلبنا هنا المنصه المفضله لينا هيا المتياتريد ونادر لما تلاقي متاجر مش بيستخدمها على الاقل في التحليل
انما ممكن تلاقي في ناس بتشتغل على منصات اخرى وتضع الاوامر بيها لكن وقت التحليل صعب انك تلاقي حد
بيحلل على برنامج غير المتياتريد هنا

safiforex
06-28-2012, 16:47
طبعا اغلبنا هنا المنصه المفضله لينا هيا المتياتريد ونادر لما تلاقي متاجر مش بيستخدمها على الاقل في التحليل
انما ممكن تلاقي في ناس بتشتغل على منصات اخرى وتضع الاوامر بيها لكن وقت التحليل صعب انك تلاقي حد
بيحلل على برنامج غير المتياتريد هنا

في نظري ان احسن منصة للتداول عليها في الفوركس هي طبعا الميتاتريدر و هذا بشهادة الجميع طبعا
و الان في نسخة الخامسة منه و لكن انا ما دمت متاقلم مع الرابعة و فهمتها جيدا فلا اظن انني ساعمل على النسخة الخامسة الا في حالة ان الرابعة لم يعد لها اي استعمل في الفوركس
و هذا اظنه بعيد البعد عن هذا الامر

khaled zizo
06-30-2012, 04:08
افضل منصه يمكنك التعامل عليها هى منصه الميتا تريدر فور .. وذلك لتوافر جميع ما تريده وما تريد اضافته فيها .. وهنا تختلف من شركه لاخرى منصات الميتا تريدر .. وتلاحظ ان الاسعار بها اختلافات . وذلك لتغير الاسبريد من شركه الى اخرى ولكن فى النهايه تجدها فى رنج واحد اقصى حد تغير له
اللى يريحه وبخصوص الشركات ذو الأربع ارقام والخمسة ارقام انا عن نفسى لااجد اى مشكلة فى التعامل مع كليهما لكن كثيرا مابتكون الشركات ذو الخمس ارقام جيدة عندما يكون فى مصلحة الأسبريد بأن يقلله بجزء من عشرة مثلا ولايصبح نقطة كاملة هو فى الأول بيحصل لخبطة من الأنتقال من اربعة الى خامسة لكن مع التعود بيبقى سهل التعامل

hesham itch
06-30-2012, 05:55
لكل متاجر الاستراتيجية التى يعمل عليها سواء كان البعض الاخر يفضلها او لا يعترف بها ضمن الاستراتيجيات
التى تحقق الهدف المرجو منها ويمكن ان تحقق اهداف مستخدمه بمنطقية ورضا تام عنها

waleed adel
06-30-2012, 16:07
افضل منصة هى منصة الميتاتريد لان بها امكانيات كثيره للتحليل الفنى والاختلاف بيكون فى توقيت افتتاح السوق واغلاقه فيختلف شكل الشموع ومن جهه اخرى افضلالمنصه التى تتكون ايضا من اربعة ارقام للتعامل مع الاسكالبينج

mostafakamal
06-30-2012, 19:31
طبعا انا اعشق الميتا تريدر ونفسى اتاجر على الميتا تريدر 5
انا جربته على حساب تجريبى وسهل وممتاز

ابو محمد
06-30-2012, 19:33
انا منذ بدايتي بالفوركس اعمل على
الميتاتريدر4 لانة افضل شيئ وسهلة جدا

Amgad91
06-30-2012, 23:30
انا اتداول على منصة الشركة المعروفة الميتا تريدر 4 و افضلها عن اي منصة اخرى لانها متوافقة مع جهاز الكمبيوتر و ايضا الاعدادات الموجودة بها كافية جدا
بالاضافة لسرعتها في تنفيذ الاوامر و اغلاقها و متابعة السعر بشكل كبير

maged
06-30-2012, 23:42
انا استخدم الميتا تريدر 4
واحلل عليها دائما قي افضل منصة للتداوال وفي احتساب الاسعار

waleed adel
07-01-2012, 18:54
افضل منصة الميتاتريدر فور كأغلب بقية المتداولين الذين يفضلونها واحلل عليها ايضا
فهى افضل منصه موجوده بالفعل

ehab
07-08-2012, 23:11
انا باحلل على المنصة التى اعمل بها لكى لااشتت نفسى ولكى اوصل لافضل النتائج الممكنة
لكن فى الاساس عليك ان تتعامل مع شركة تتيح لكن منصة بجميع الامكانيات والمؤشرات

sabre
07-08-2012, 23:17
فى بعض الاحيان طبعا ممكن اعمل تحليل على منصه واشتغل على الاخرى
فأغلب المتاجرين يستخدمون الميتاتريد فى التحليل ولا كن هناك بعض الشركات لا تستخدم الميتاتريد وتستخدم منصات اخرى مختلفه

mostafakamal
07-12-2012, 23:21
طبعا افضل الميتاتريدر فى التداول نظرا لسهولته وبساطته
وكذلك لوجود عدد من الادوات والمؤشرات عليه
ده غير انه اول حاجة اتعلمت عليها

ahmed zayan
07-12-2012, 23:24
طبعا افضل الميتاتريدر فى التداول نظرا لسهولته وبساطته
وكذلك لوجود عدد من الادوات والمؤشرات عليه
ده غير انه اول حاجة اتعلمت عليها
افضل شئ بشهاده كل الناس هى الميتاتريدر لسهوله التعامل معها وبساطتها
ولابد من ملاحظه الوقت فيها ومعاد التداول
وان رمضان سيقللوا معاد التداول لثلاث ساعات بدلا من 4 ساعات

mido
07-12-2012, 23:27
اخي الكريم
والافضل للجميع ان يركزون علي منصه واحده بالتحليل ترتاح معها نفسيا
نقبل مروري اخي الكريم ولك فائق احترامي

sunlight
07-12-2012, 23:29
انا لا اتعامل غير مع الميتا تريدر 4 لانى معرفش غيرها فانا بدات مع انستا واول تجربتى مع هذه الشركه ولكنى ارى فى اناس اخرين يتاجرون بكذا منصه بس اعتقد ان التعدد فى المنصات يسبب الارتباك وعدم التركيز

kingman
07-12-2012, 23:53
فى بعض الاحيان طبعا ممكن اعمل تحليل على منصه واشتغل على الاخرى
فأغلب المتاجرين يستخدمون الميتاتريد فى التحليل ولا كن هناك بعض الشركات لا تستخدم الميتاتريد وتستخدم منصات اخرى مختلفه

انا بحلل على منصة واحدة وغالبا بتبقى منصة ديمو وبعلق اوامر على الحقيقى فمش هيفرق كثير موضوع اختلاف البرامج وان كنت افضل الميتاتريدر المهم ان الواحد يقدر يحلل على المنصة الى تريحه وتعليق الاومار على اى منصة هيبقى سهل

ehab
07-12-2012, 23:56
الميتا ترادر طبعا وايضا الجي تي اس لشركة اف اكس سوليوشن
فهو جيد ايضا ولكم التحليلات بشكل رسمي تتم ع الميتا ترادر

hesham1046
07-13-2012, 00:07
افضل منصة هى بنسبالى الميتا تريد 4 الان ممكن اقدر احمل عاليها مؤشرات واعرف السوق انا مش هاكذب عاليك الاول كنت بكرة الميتا تريد وكنت بحب النصات الفلاشية بس المنصات اللفلاشية مفهاش اضافة مؤشرات فهمتنى

naitsi
07-13-2012, 00:29
السلام عليكم
الميتا ترادر طبعا التحليلات بشكل رسمي تتم ع الميتا ترادر وايضا تعاملت مع الميتا ترادر 5 وصراحة اكثر من رائعة ولكن اعتقد انها مازالت تحت التجربة لان عدد قليل جدا من الشركات من بدأ العمل بها ع الحسابات الحقيقية

BRUFEN
07-13-2012, 00:32
حتى لو كان الحساب الحقيقي على منصة مختلفه
يبقى الميتاتريدر مهم وموجود لمتابعة سواء التحليل او حتى مراقبة السعر
لدى الجميع وحتى لو لم يكن البعض يستطيع التحليل تضل مراقبة الإستراتيجيات
مهمه على الميتاتريدر لتعلم والدراسة على أقل تقدير

Mostafa Mando
07-13-2012, 01:10
اعتقد ان الميتا تريدر 4 من افضل المنصات وهي التي اعتمد عليها

في المتاجرة واعتقد ان المعظم بيعتمد عليا في المتاجرة

mahmoud1
07-13-2012, 02:40
ميتا تريد 4 لانه بقدر اعمل عليها تحليلات وسهلة فى التعامل
من حيث تنفيذ الاومر وكل الشركات تتيح ليك تلك النصة

hacene
07-13-2012, 02:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته أنا في الحقيقة متداول جديد في الفوركس و قد وجدت أن المنصة الصالحة للتداول معي و التي قمت بتجريبها لمدة أكثر من شهرين هي ميتا تريد 4 و التي يفضلها تقريبا جميع المتداولين و هذا عبر العالم بأكمله في رأيي وشكرا لطرح مثل هذه المواضيع لأنها مهمة جدا للمبتدئين أمثالي بالتوفيق

salah.bmw
07-13-2012, 03:12
بصراحة انا متاجر بلفوركس من 3 سنين لم يسبق لي ان تاجرت الى على منصة
ميتاتريدر ولم اجرب باقي المنصات ولا يوجد لدي ادنى فكرة عن اليه عملهم

fx-man
07-13-2012, 03:24
بالنسبة ليا انا كل تحليلاتى بقوم بيها على منصة ام تى 4 لشركة معينة وبعد كدا بدخل صفقاتى عادى فى منصة انستا لانى شايف ان استراتيجيتى مناسبة مع توقيت الشموع فى المنصة التانية .

amrmorasamir
07-13-2012, 03:26
السلام عليكم
الميتا ترادر طبعا التحليلات بشكل رسمي تتم ع الميتا ترادر وايضا تعاملت مع الميتا ترادر 5 وصراحة اكثر من رائعة ولكن اعتقد انها مازالت تحت التجربة لان عدد قليل جدا من الشركات من بدأ العمل بها ع الحسابات الحقيقية
فعلا ياباشا هى لسه تحت التجربه ومحدش اشتغل عليها وانا شايف ان اى منصه لو اتعلمت عليها شهر هتبقى ممتاز فيها لان فى ناس بتقول ان فى منصات صعب التداول عليها

swingawy
07-13-2012, 03:28
اعمل على منصه الميتا تريدر
بصراحه اكتر المنصات التى افضلها
لانها تحتوى على كميه مؤشرات مميزه كما انها تمتاز بسرعه السيرفر

tarek22
07-13-2012, 03:48
ميتاتريدر 4 هي من افضل المنصات لتداول العملات الاجنبية الرائدة في العالم, سهلة الاستخدام , مميزات , وواجهة بسيطة

bodda.2011
07-13-2012, 03:58
انا اتاجر زى ما اغلب المتاجرين بيتاجرون على منصه
mt4
او على
mt5
واعتقد انها الاكثر شعبيه فى مجتمعنا العربى للفوركس
لكن اعتقد انها قديمه الى حد ما الى المجتمع الغربى
هذا والله اعلم

mage
07-13-2012, 04:36
اعمل على منصه الميتا تريدر
بصراحه اكتر المنصات التى افضلها
لانها تحتوى على كميه مؤشرات مميزه كما انها تمتاز بسرعه السيرفر

وانا ايضا اعمل على منصة اليتا تريدر وارى انها المنصة الاسهل التى يمكن لاى متاجر ان يعمل عليها بدون ان يواجه الكثير من المشاكل التى يواجهها فى اى منصة اخرى من التعقيدات

xtomorrow
07-13-2012, 04:45
وانا ايضا اعمل على منصة اليتا تريدر وارى انها المنصة الاسهل التى يمكن لاى متاجر ان يعمل عليها بدون ان يواجه الكثير من المشاكل التى يواجهها فى اى منصة اخرى من التعقيدات
فعلا تداولت على هذا البرنامج اي الميتاتريدر سنوات كثيرة ولم يخيب املي ابدا
واهم ميزة فيه صغر حجمه بالتالي سريع التنصيب والتحكم فيه
هذا دون ذكر ما يحويه البرنامج من خصوصيات يتفرد بها لوحده

Forex Eyes
07-13-2012, 05:39
تبقى منصة المتاتريدر اربعة هي المفضلة لدى الجميع
لانها و باتخصار توفر كل ما يحتاجه المتداول
و من وجد راحته في شيء لما يغيره

realyone
07-13-2012, 05:50
بالنسبة لي احلل على منصة للديمو وافتح الصفقات على منصة أخرى,لأني احلل على منصة فيها اربع ارقام وليس 5,ولأنها من المنصات التي تفتح بدري بعد الأغلاق الأسبوعي

elking
07-13-2012, 05:55
انا بتاجر على منصة الميتاتريدر 4 وانا شايف انها سهلة للغاية فى التعامل مع السوق ولكنى لم اجرب الميتا5

theprince
07-13-2012, 17:45
انا شايف ان الأغلبيه بيتاجروا من الميتاتريدر 4 هى منصه كويسه
واعتقد ان التحليل عادي نفس المنصه او علي منصه تانيه مش هتفرق

pimo
07-13-2012, 18:15
المتاتريد افضل المنصات في التعامل معها وسهل انا استعملها لانني
ارتاح معها وهي سهل في تنفيذ الاوامر وانا استعمل منصة انستا فوركس في التحليل والتداول

HUSSENEY
07-13-2012, 19:13
افضل منصة اعمل عليها
هى الميتاتريد 4
وهى من اسهل المنصات فى التحليل وفتح الصفقات

a5rzamn
07-13-2012, 19:18
افضل منصه هي ميتا ترادير

يمكنك من خلالها رسم اي استراتيجيه انت بتتبعها

والتعامل معها سهل

sky44
07-13-2012, 20:51
السلام عليكم بالنسبة لي انا افضل منصة التداول الميتاتريدر 4 لانني اجد فيها جميع متطلباتي و معضم المتاجرين يتاجرون على هده المنصة

husamart
07-13-2012, 21:06
انا احلل على منصة أل تريد وهي حسب تجربتي الادق في الإغلاقات

msh4egy
07-13-2012, 22:08
انا طبعا وزى اغلب الناس شغال على منصة ميتا تريدر
ولكن على مستوى الشركات
حسابى على شركة معينة دون ذكر اسامى
ولكن الشارت وتحليلى على شركة اخرى

Noah
07-13-2012, 22:10
انا اعمل علىا لميتا تريدر واعتقد ان نسبة بكيرة جدا من المتاجرين فىا لفوركس يعملون على نفس المنصة لانها الاسرع والاسهل اولتى يمكنك من خلالها ان تحقق نسبةا رباح بكيرة جدا

ehab
07-14-2012, 04:39
مؤشرات الموفينج افرادج وبستفيد منها اثناء التقاطعات لكن احيانا تكون غير صادقة
وبستعن برضة ال ار اس اي وستوكاستك ولكن اثناء الاخبار الاقتصادية
لاتنفع المؤشرات لان السعر يسير وفقا لايجابية او سلبية

mage
07-14-2012, 05:37
مؤشرات الموفينج افرادج وبستفيد منها اثناء التقاطعات لكن احيانا تكون غير صادقة
وبستعن برضة ال ار اس اي وستوكاستك ولكن اثناء الاخبار الاقتصادية
لاتنفع المؤشرات لان السعر يسير وفقا لايجابية او سلبية

يوجد الكثير من المؤشرات الفنية المتوفرة فى منصة الميتا تريدر والتى لا يمكنك ان تجدها فى بعض المنصات الاخرى او لا يمكنك ان تجدها فى المنصات كما هى موجودة فى الميتا تريدر

ehab
07-15-2012, 02:10

فعلا كلام مظبوط لابد من التحليل على المنصة التى تعمل بها
حتى لا يتشتت ذهنك بين المنصات هذه نصيحة عقلانية وكويسة

السيد الجبالي
07-15-2012, 02:23
معظم شغلي علي الميتا تريدر ... ولكني الفتره الاخيره .... اتداول من خلال التريدر ستيشن
وهو ممتع جدا ووجدته افضل من الميتا تريدر في كثير من الامور ولكنه ما زال قيد التجربه

kingman
07-15-2012, 02:41
معظم شغلي علي الميتا تريدر ... ولكني الفتره الاخيره .... اتداول من خلال التريدر ستيشن
وهو ممتع جدا ووجدته افضل من الميتا تريدر في كثير من الامور ولكنه ما زال قيد التجربه
لم اتداول عليه من قبل ياريت لو تذكر لنا بعض مميزاته التى تختلف عن الميتاتريدر او يتفوق بها على الميتاتريدر يمكن الواحد يجربه ويلاقى فيه الأفضل بناءا على تجربتك

waleed adel
07-16-2012, 01:05
الميتا تريدر 4 من افضل المنصات وهي التي اعتمد عليها

في المتاجرة واعتقد ان المعظم بيعتمد عليا في المتاجرة

mohamed yossef
07-16-2012, 02:29
انا اقوم بالتحليل على نفس المنصة التى اتاجر عليها
وذلك اولا لمنع التشتيت والتركيز كل التركيز على الزوج محل الفحص
وكمان انا اخترت انى اتعامل مع شركة معينة يبقى لازم استعمل منصتها حتى وان كان بها عيوب لانى انا اللى اخترتها

mage
07-16-2012, 03:19
الميتا تريدر ليس انا فقط من يختارها ولكن اعتقد ان نسبة 95% من المتاجرين فى الفوركس يعملون عليها واعتقد ان هى دى بالضبط النسبة الخاسرة فى الفوركس ههههههههههه يبقى اكيد فى منصة تانية الناس بتكسب من العمل عليها

kingman
07-16-2012, 03:35
يوجد الكثير من المؤشرات الفنية المتوفرة فى منصة الميتا تريدر والتى لا يمكنك ان تجدها فى بعض المنصات الاخرى او لا يمكنك ان تجدها فى المنصات كما هى موجودة فى الميتا تريدر
وكمان فيه ميزة فى الميتاتريدر انك تقدر تضيف علهيا مؤشرات ويوجد الكثير من المؤشرات المبرمجة التى تعمل عليها واعتقد ان معظم المنصات لاتتوفر عليها ذلك ودى ميزة فى استخدام الميتاتريدر

theprince
07-16-2012, 04:15
انا بجرب علي المنصه لحساب تجريبي
واوقات بحلل علي الحساب العادي مفيش مشكله

forex4ever
07-16-2012, 06:38
الميتا تريدر ليس انا فقط من يختارها ولكن اعتقد ان نسبة 95% من المتاجرين فى الفوركس يعملون عليها واعتقد ان هى دى بالضبط النسبة الخاسرة فى الفوركس ههههههههههه يبقى اكيد فى منصة تانية الناس بتكسب من العمل عليها

ههههههههههههههههه لا طبعا اكيد بتمزحي
طبعا اختلاف المنصات ليس سبب في الربح والخسارة يمكن يكون سبب في اختلاف التحليل من شخص للتاني لكن ابدا عمره مايكون سبب للخسارة والربح
انا استخدم ميتاتريدر منذ زمن الزمان وتحليلي دائما بيكون على نفس المنصة

top2milan
07-16-2012, 06:41
بحلل على منصه ميتاتريدر اكيد وبفضل الاربع ارقام لانس ساعات بتلخبط في الخمسه وبحسب عدد النقاط غلط
وهيا منصه واحده الي بحلل عليها حتى لو بشتغل على اكتر من منصه

osama00971
07-16-2012, 07:57
بصراحة انا معرفش ومجربتش الا
ميتاتريد 4
وجميلة والكل بيشكر فيها

SlaiteR
07-16-2012, 12:22
اخي منصة عن منصة لا تفرق

لكن الفرق اي تجد راحتك واستعمالك المريح

هنا الفرق اخي

waleed adel
07-18-2012, 03:47
افضل منصه يمكنك التعامل عليها هى منصه الميتا تريدر 4
وذلك لتوافر جميع ما تريده من ادوات ومؤشرات وما تريد اضافته فيها

HUSSENEY
07-18-2012, 08:06
الميتا تريدر بلا جدال فهى تعتبر من اكثر المنصات مرووونة وعملية للمحلل
وسهلة ايضا نوعا فى فتح الصفقات والتحليل

kero
07-18-2012, 08:29
ايد بتعامل على منصة ميتاتريدر 4 ومش بفضل غيرها فى التداول ولا التحليل
وجرب منصات الويب وميتاتريدر 5 معجبونيش اطلاقا

siafarii
07-18-2012, 08:48
وعليكم السلام

عندما بدات الفوركس تعلمته في متاتريدر 4 لدالك فانا اعرف استخدامتها جيدا لدلك لا افكر في التغيير
واجدها افضل

زيزو
07-20-2012, 15:10
بيكون هناك فروق طفيفة بين منصات الشركات وبعضها
بالنسبة ليا بستخدم منصة الميتا تريدر فور
لاني لسه مبتدئ ولانها سهلة التعامل

ymn30
07-20-2012, 15:11
انا افضل الميتادريد فور سهلة وبسيطة وكمان يوجد بها مؤشرات كتير وكمان تستطيع وضع تلمبات او مؤشرات اضافيه للعمل بها فى بصراحة جميلة وسهلة جداا

aboualy
07-20-2012, 15:13
اعتقد ان الميتا تريدر فور هى افضل منصة موجودة الان وانا اتعامل معها سواء فى التحليل او فى التجارة
وهى سهله جدا فى التعامل معها وبها كل ما يمكن ان يحتاجه المتداول

insta friend
07-20-2012, 15:15
انا باستعمل الميتاتريدر في التداول و لكن احلل بمنصات اخرى و غالبا ما استعمل Gannalyst Professional 5.0
لكن الميتاتريدر ايضا جيد في التحليل

بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

DZforex
07-20-2012, 15:31
اشخصيا افضل منصة الميتاتريدر فور مثلي مثل

جميع المتداولين الذين يفضلونها واحلل عليها ايضا

MahmouD Elbadawy
07-20-2012, 15:45
وعليكم السلام

اتمني اكون افادتك :)

ehab
07-20-2012, 17:12
أفضل الميتاترايدر 4 لأن أغلب المتاجرين يعتمدون عليها , خصوصا ان الشركة المصنعة للمنصة لم تعتمد
بعد منصة الميتاترايدر 5 , لذلك تبقى منصة الميتاترايدر هى أفضل أنواع المنصات

aminos
07-20-2012, 17:27
السلام عليكم
بالطبع يا أخي منصة التداول ميتاتريدر هي أفضل منصة على الإطلاق
و بالضبط ميتاتريدر 4 و الله أعلم

spiderxp
07-20-2012, 18:24
بص انا بستخدم برنامج الميتاترايدر بصراحة وبحلل عن طريق الشموع والتريندات وخلافه وطبعا اراء من اصدقاائي

magic777
07-20-2012, 22:00
ايد بتعامل على منصة ميتاتريدر 4 ومش بفضل غيرها فى التداول ولا التحليل
وجرب منصات الويب وميتاتريدر 5 معجبونيش اطلاقا

هو طبعا مفيش حد يقدر يستغنى عن متياتريد 4 اطلاقا وحتى لو اضطر يشتغل على منصه تانيه
لشركات لا توفر المتياتريد هتلاقيه برده بيحلل على المتياتريد ويضع الاوامر بس على المنصه الاخرى
وبالنسبه لمتياتريد 5 مافيش اختلاف كبير اوي بينه وبين متياتريد 4

twaslpro
07-20-2012, 22:42
كنت اعمل على المنصة mt4 وبعد فترة انتقلت الى ميتا5 وكنت قد عملت على منصات شركات اخرى كثيرة لاميازها بعدد كثير من الامتيازات ولها خصائص جيدة وممتازة لذا كنت احب اتداول عليها وما دام انه الغرض نفسه ايها استخدمت

bilalo200
07-20-2012, 23:00
السلام عليكم
احسن و افضل منصة تداول في العالم هي الميتاتريدر نضرا لعدد الخصائص المتواجدة بها

ashraf el-araby
07-20-2012, 23:30
انا اعتمد على منصة منصة الميتا 4 لانها هى الاسهل وكمان لم احاول التعامل مع منصة الميتا 5

hossam eldeen mohamed
07-20-2012, 23:42
السلام عليكم
افضل منصة والكل يعمل بها هي
الميتاتريدر4

MrSniper
07-21-2012, 04:29
اخي بالنسبة لي استعمل منصة الميتا تريدر
و اضن انها افضل منصة في العالم و تحتل الصدارة

ARAB_PIGEON
07-22-2012, 12:06
العيب الوحيد في هذه منصة رغم شهرتها أنها يمكن تلاعب بها من قبل شركات فورس عديمة ضمير

alkatom
07-22-2012, 12:29
أنا عن نفسي أستخدم الميتا 4 ... وسبب تفيل بعض التجار التحليل على منصة دون سواها فهو لفرق الأسعار على المنصة

dodovedo
07-22-2012, 12:33
اخى الكريم
المنصه اللى بحلل عليها
هى اللى بدخل عليها ويكون التحليل بتاعى قدامى
تقبل احترامى

العوامى
07-22-2012, 13:21
ان نظرية التحليل على منصة والعمل على منصة اخرى راجع لوقت عمل البروكر وبالتالى منصته
فاغلب المتاجرين يفضلون العمل على المنصات التى يكون افتتاحها مع افتتاح الاسواق العالمية مباشرة

dodovedo
07-22-2012, 14:38
اخى الكريم
منصه انستا تريدر كويسه كل ال mt4 كويسه
تقبل فائق احترامى وتقديرى

madman
07-22-2012, 14:50
منصه التداول بتاعتى هيا انستا فوركس انا شغال عليها ودى لحد ماعمل مبلغ كويس وانقل على شركه تانيه

bullot
07-22-2012, 14:54
ادا كنت تريد ان تكون متاجرا محترفا فيجب عليك ان تستعمل منصة التداولmt4 لما تتميز به من سهولة ومميزات كتيرة

magic777
07-22-2012, 14:57
ان نظرية التحليل على منصة والعمل على منصة اخرى راجع لوقت عمل البروكر وبالتالى منصته
فاغلب المتاجرين يفضلون العمل على المنصات التى يكون افتتاحها مع افتتاح الاسواق العالمية مباشرة

مش شرط اخي الناس اللي بتهتم هنا بتوقيتات الافتتاح والاغلاق دي هما المتاجريين الذين يعملون بالطرق الرقميه
لكن غير كده الموضوع مش هيفرق هنا كتير ولو عاوز دقه اكبر اعتمد بس فريم الساعه للعمل

mohamed1happy
07-22-2012, 14:59
انا أفضل الميتاترايدر 4 فهي حتي الان افضل المنصات الموجودة
أما بخصوص التحليل علي منصة والتداول علي اخري فا انا لا اوفق عليها لوجود اختلاف في الشموع بين المنصااات

Aker001
07-22-2012, 15:00
اقوم بالتحليل على نفس المنصة التى اتاجر عليها
وذلك اولا لمنع التشتيت والتركيز كل التركيز على الزوج محل الفحص
وكمان انا اخترت انى اتعامل مع شركة معينة يبقى لازم استعمل منصتها

hossam eldeen mohamed
07-22-2012, 15:00

نعم اخي
وهي تعتبر افضل واسهل منصة للبعض
وبالتوفيق للجميع

zeyadkabeel
07-22-2012, 15:10
منصة ميتاتريدر 4 هى افضل منصة بإذن الله
لانها من افضل المنصات ويمكن التحليل عليها بسهولة

peter
07-22-2012, 15:11
العبد لله بيحلل الصفقه علي منصه انستا و بيلعب علي منصه انستا بردو
كل شئ علي انستا

blonur
07-22-2012, 15:36
أغلب المتداولين يعتمدون على المنصة التداول ميتاتريدر4 لأن معروفة و يمارسون بها منذ وقت لبئس به و أفضل أن تكون بأربعة ارقام أما خمسة ارقام فيها صعوبة من حيث التعامل مع الاسكالبينج

mannon
07-22-2012, 15:44
أغلب المتداولين يعتمدون على المنصة التداول ميتاتريدر4 لأن معروفة و يمارسون بها منذ وقت لبئس به و أفضل أن تكون بأربعة ارقام أما خمسة ارقام فيها صعوبة من حيث التعامل مع الاسكالبينج

اعتقد ان الميتا تريد هو الاشهر لكن كل متادول بيفضل منصة يشتغل عليها وممكن يختار منصة اخرى يحلل عليها ، انا شخصيا بفضل منصة افكسم فى التحليل
لانها بتوفر كمية كبيرة من المؤشرات ممكن تكون مفيدة جدا لو اقتنتها

mahmoud1
07-22-2012, 15:46
الميتا تريد الاغالب بيعمل عليها منصة سهلة ونقدر نتعامل معاها فى التحليل ودخول الصفقات بالنسبة لشركة انستا لقيت انه ممكن تخش على حسابك من على صفحة ويب هل احد عندة فكرة عن نوع الحساب اللى ممكن اخش بيها عن طريق صفحة الويب

2x1
07-22-2012, 15:54

اخ مذا تقصد باربع ارقام وليست 5 اتقصد السعر للزوج يكون اربع ارقام فقط بعد العلامة ام ماذا

omanfx
07-22-2012, 15:57
انا افضل التحليل والتدااول على نفس المنصه
لان بعض الاحيان تجد فرصه سريعه لا تتحمل الانتظار للدخول ل المنصه الثاانيه
والاغلبيه يفضلون التدااول على الميتياتريد4

atomic
07-22-2012, 16:07
لافضل للجميع ان يركزون علي منصه واحده بالتحليل ترتاح معها نفسيا بعض شركات تداول الفوركس تختلف بعض الشموع في منصاتها
والتنقل بين منصه ومنصه مختلفه بالتوقيت السيرفر يسوي تشتت لتحليلاك لذلك الأفضل ان تتجنب هالامرso keep it up .. nice work

al7oot
07-22-2012, 16:40
والله انا بفضل منصة الميتاترايدر 4 لأنه أغلب المتاجرين الموجودين ع الساحة يعتمدون عليها وذلك لسهولة التعامل عليه
وبفضل انه الواحد يتعامل مع منصة واحدة افضل

waleed adel
07-23-2012, 01:09
الاكثر استعمالا بين المتاجرين وخاصة العرب هي منصة الميتاتريدر لانها سهلة الاستعمال وبها العديد
من المؤشرات كما بامكانك اضافة مؤشرات

kingman
07-23-2012, 01:42
الاكثر استعمالا بين المتاجرين وخاصة العرب هي منصة الميتاتريدر لانها سهلة الاستعمال وبها العديد
من المؤشرات كما بامكانك اضافة مؤشرات

ومعظم المتاجرين اتعود عليها واصبح الجميع يعمل عليها ويوجحد ايضا متاجرين لكن قلة يعتمدون على منصات اخرى مثل جى تى اس والواحد بيجد منصة الميتارتيدر مريحة وخفيفة وسريعة فى التعامل

kero
07-23-2012, 02:27
انا افضل منصة التداول ميتاتريدر 4 ولا احب غيرها فى التداول والا التحليل
جربت ميتاتريدر 5 معجبتنيش وايضا منصات الويب

abdellatif2013
07-23-2012, 07:51
منصة الميتاتريدر فور كأغلب بقية المتداولين الذين يفضلونها واحلل عليها ايضا
والافضل للجميع ان يركزون علي منصه واحده بالتحليل ترتاح معها نفسيا

safari42
07-23-2012, 08:03
المنصات تتشابه تفريبا لكن كل واحد يعمل على المنصة التي يرتاح لها
او التي تعود على العمل عليها

ehab
07-23-2012, 15:18

تمام لانك لو حللت على منصة اخرى تجلك فى تشتت ذهنى وعصبى
وتجعلك تروح من هنا لهنا والمنصة الى انت بتتعامل عليها عارف خباياها وحافظها بمعنى اصح

kanzsea
07-23-2012, 16:18
اعتقد ان اغلب المضاربين بيتداوالو على ميتاتريد لانة فى مزايا كيرة وخصائص تلائم جميع المضاربين

digirakan
07-23-2012, 16:25
انا اعمل على عدة منصات

مثل insta forex

ومنصة

waleed adel
07-24-2012, 00:49
مع تجربتى لكثير من المنصات من باب المعرفه وجدت ان منصة ميتاتريدر 4 هى
من افضل المنصات ويمكن التحليل عليها بسهولة

kingman
07-24-2012, 01:11
انا لم افهم الموضوع اصلا ههههه سامحني لكن كما قال لك الصديق الدي سبقني هناك شركات جديدة بطرق جديدة
ياأخى المقصود هنا منصات التداول يعنى زى الميتاتدريدر وليس طرق المتاجرة او طرق جديدة ايا كانت وانما الحديث عن المنصات التى نتداول عليها وفعلا اصبح يوجد عدة منصات لكن دائما المفضل لدينا هو الميتاتريدر

mage
07-24-2012, 01:17
انا اعمل على منصة الميتا تريدر وهى المنصة الاقوى التى من خلالها يمكنك ان تحقق الكثير من الارباح وانلتائج الجيدة بالذات فى تطبيق التحليل الفنى هذا هو المميز بالفعل فى الميتا تريدر تطبيق التحليل الفنى

khaledforex
07-24-2012, 01:17
البعض يجد ان الشركة التى يتعامل معها توفر منصة عليها اسعار غير دقيقة او تعتمد توقيت آخر غير الذى يرغب فى التحليل عليه فيضطر الى اللجوء الى منصة اخرى لشركة اخرى توفر له الدقة اللازمة فى التحليل ثم بعد ذلك يأخذ قرار البيع او الشراء ثم ينفذها على منصة شركته الأولى
هذه هى الفكرة بكل بساطة

goold
07-24-2012, 01:19
طبعا الكل مجتمع على الميتا تريد4
لسهوله التعامل معها
ووجود الادوات التى تحتاجها فى التحليل ذى المؤشرات
سرعه المنصه وده بيعتمد على السيرفر الى عليه المنصه

ehab
07-25-2012, 07:14
انا بفضل اشتغل علي فريم ال 15 دقيقة واحيانا ال 5 دقائق
وبفضل منصة الميتاترادر 4 لان 5 معقدة شوية بالنسبة لي

شكلك لسة جديد ع الاعموم ميديا تريد 5 كويس برضو زى 4 بس 4 فية مميزات كويسة
للمبتداء وكبر الفريم شوية عن كدا لو تحب ده افضل ليك

heropero
07-25-2012, 07:16
انا اعمل على ميتاتريدر4 ومرتاح معاه جدا وعلى فريم ال 15 دقيقة وفريم الساعة
واقوم بالتحليل والمتاجرة على نفس الحساب والمنصة

blonur
07-26-2012, 02:39
اخ مذا تقصد باربع ارقام وليست 5 اتقصد السعر للزوج يكون اربع ارقام فقط بعد العلامة ام ماذا

يقصد أ ربعة أو خمسة تلك الأرقام بعد الفاصلة لسعر الزوج في المنحنى التداول

dollyabdallah
07-26-2012, 08:22

Aker001
07-27-2012, 23:51
افضل الميتاتريدر 4
هذا ماعمل به لكن
هناك ايضا بعض المنصات الجيدة التي تطرحها بعض الشركات لكن الميتاتريدر هو الافضل
بالنسبة لي

2x1
07-27-2012, 23:55
انا جربت بنامج الترادر ستيشن اعتقد انة بسيط وسهل عن الميتا ترادر ولكن للاسف مش مدعوم من قبل انستا

Ahmed EL Deeb
07-28-2012, 00:09
نوع المنصه اللي بستحدمها هي اللي اغلب المتداولين بيفضلوها اللي هي الميتاتريدر لكن تحلل علي منصه وتدخل صفقاتك علي منصه اخري ف دي انا مش فاهم انت تقصد ميتاتريدر بردو بس بتاعت شركه اخري لانك تري انها اكثر دقه في نقل الاسعار ؟ ولا تقصد نوع تاني من منصات التداول ؟

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 00:18
اظن ان الكل يعمل بمنصة الميتاترندر 4
ولم اجرب 5 بصراحة !

foouaad
07-28-2012, 17:53
السلام عليكم انا لسه متجرتش فى الفوركس وفى هذا الوقت بحاول الم معلومات عن الفوركس وبعض الخبرات
بس ما تعنى كليمة منصة التداول
ارجو من الخبراء الرد على السؤال

sabry
07-28-2012, 17:56
البعض يحلل على منصة ويتداول على منصة اخرى هذا شئ عادى لبعض الاستراتيجيات التى نعنمد على ربطها باالتوقبت
يعنى تحلل على منصة يصلح للااستراتجية وتقوم باالتنفيذ على الاخرى التى بها حسابك

delpi
07-28-2012, 19:38
هناك اختلاف في ما بين منصات الشركات تجد أحيانا أن منصات تسبق أخرى في التحرك وأخى سريعة الى أن يجب التقيد بالمنصة التي أعمل بها و دالك لتففادي الأخطاء فادا كان خطأ في المصة ال تحلل عليها ربما لا يكون في منصة أخرى

منصات المتياتريد ذو الخمس الارقام ادق وافضل في التحليل

waleed adel
07-29-2012, 00:40
الميتا تريدر 4 من افضل المنصات وهي التي اعتمد عليها

في المتاجرة واعتقد ان كل المتاجرين بالفوركس يعتمدون عليها المتاجرة

Forex Eyes
07-29-2012, 00:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تبقي المتاتريدر ه احسن منصات التداول على الحاسب
بدون منازع و اصارحك القول انني لم اجرب غيرها

uventene
07-29-2012, 07:50
لكم كثير من الشكر اخواني علي هذه الفوائد الكبيره التي تقدموها كل يوم وكل ساعه لكم جزيل الشكر وجزاكم اللع كل خير احنا كل يوم بنتعلم جديد منكم

Tips™
07-29-2012, 08:02
انا افضل منصة الميتاتريدر فور كأغلب بقية المتداولين الذين يفضلونها واحلل عليها ايضا
وممكن بيكون عل اساس توقيت المنصة فى بعض الحالات
فتوقييت كل شركة كتير بيختلف وده بيأثر فى اغلاقات الشموع على بعض الفريمات

معلومه رائعه و ان شاء الله اول ما استخدمها ان شاء الله
وجزاك الله خيرا على المعلومه و يا رب اجعلها فى ميزان حسناته

avocato bola
07-29-2012, 08:04

no1forex
07-29-2012, 10:56
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

لا بحلل على المنصه الى شغال عليها ومش شركط ممكن احلل على اى منصه ميتا تريد كلهم زى بعض ولا يفرق كثيرا

ايه الجديد
07-30-2012, 19:44
الميتا تريد 4

من افضل المنصات الموجودة على الساحة
لسهولتها ولكثر المزايا بها

mannon
07-31-2012, 03:54
هناك اختلاف في ما بين منصات الشركات تجد أحيانا أن منصات تسبق أخرى في التحرك وأخى سريعة الى أن يجب التقيد بالمنصة التي أعمل بها و دالك لتففادي الأخطاء فادا كان خطأ في المصة ال تحلل عليها ربما لا يكون في منصة أخرى

منصات المتياتريد ذو الخمس الارقام ادق وافضل في التحليل

اعتقد ان الاختلاف بيكون لا يتجاوز ال 5 نقاط ودة فى الحالات العادية ودة معروف لكن فى شركات تلاقى فيها الفرق بيوصل الى 20 نقطة اعتقد ان دى شركات نصابة لان اكيد كل لاشركات متفقة على سعر السوق الحقيقى

mena
07-31-2012, 15:07
منصه ميتاتريدر من افضل المنصات وارى ان منصه شركه انستا فوركس من افضل المنصات

waleed adel
08-02-2012, 22:31
منصه ميتاتريدر من افضل المنصات وارى ان منصه شركه انستا فوركس من افضل المنصات

بالفعل اخى الكريم ومنصة انستا لاتختلف عن باقى الشركات كل الميتاتريد 4 واحد
وده من مميزات انستا ان البرنامج ده موجود طبعا

sjc
08-02-2012, 22:39
طبعا انا اتعامل مع شركة انيستا فوركس
واستعمل منصة الميتادور 4 في الحسابات التجريبة والحسابات الحقيقية
لاني اجدها سهلة في التعامل

farid7adid
08-03-2012, 03:33
اعمل علي الميتاتريدر

رائع جدا و يوجد منصة البرو في شركة جين كابيتال ممتازة ايضا و سريعة

meroo
08-03-2012, 03:50
بالنسبة لى انا استخدم منصة التداول ميتاتريدر 4
وجربت ميتاتريدر 5 لكن معجبتنيش ومرتحتش معاها وايضا منصات الويب

forex.pips
08-03-2012, 03:52
افضل التداول على برنامج ميتاتريدر
ولا احبذ منصات الفلاش التريدر

silver
08-03-2012, 03:53
كل شخص يفضل منصة

اشخاص يفضلون منصات ابو 5 ارقام واخرين 4

بالنسبة لي افضل منصة امانا كابتل

light
08-04-2012, 20:38
انا اعمل بمنصة ميتاتريد 4 وهي بالنسبة لي المفضلة
وكل المتداولين الناجحين يفضلون استعمالها

MrDeloma
08-04-2012, 20:47
أخي المنصة اللتي اعمل عليها هي الميتا تريدر 4
و أنا اراها افضل منصة عالميه و أسهل منصة للتعامل
و كدلك رسوماتها سلسه و سهلة و فيها عدة خاصيات و مميزات

noureen
08-04-2012, 20:48
انا اعمل على مياتريد 4 و اعتقد انها كتير مريحه بالنسبه لى
و كتير ارتاح فيها و هى ايضا تعمل مهما كان النت ضعيف و لا تحتاح
الى سرعه عاليه و لكنى سمعت من اصدقائى ان المياتريد 5 ايضا كتير كويسه

artiste2008
08-04-2012, 20:57
السلام عليكم

أنا مبتدا في هدا مجال صراحة ارى اغلبية متداولين يفضلون منصة منصة الميتاتريدر فور فمعلش تقولونا اخوان ماهي مميزات هده المنصة

ومايميزها عن باقي المنصات

webtech
08-04-2012, 21:11
السلام عليكم
احسن منصة اخي الفاضل هي الميتاتريدر 4 فهي سهلة الاستخدام لكن ينصح فتح حساب تجريبي قبل البدء بالتعامل معها

omar kapo
08-04-2012, 21:15
بشتغل بي منصة انستا تيدر
هي فوق انها جميلة انه سهلة وكمان خاصة بالشركة

mohamedd
08-04-2012, 21:18
أنا أعمل من سنين على منصة ميتاتريد 4 وهي
المفضلة عندي من سابقاتها.أما المنصة 5
فلا أدري.

gool_oussama
08-04-2012, 21:20
انا اشتغل في منصة الميتاتريدر 4 لانها من احسن المنصات و اسهلها تعاملا فهي منصة تخول لك مجموعة من المؤشرات الهامة و العديد من العملات

alaoui11
08-04-2012, 21:22
افضل اخي العزيز المت الخامسة فهي الافضل بنسبة لي و احقق فيها ارباح جيدة
و انت ماذا عنك اي واحدة تستعمل اخي الغالي و العزيز

adam
08-04-2012, 21:55
منصة التداول لدي هي الميتا تريدر 4 وهي من أهم منصات التداول في الفورس نظرا لسلاستها وبساطتها وسهولتها وأغلب شركات الفوركس الناجحة تسخدم الميتا تريدر وهناك شركات ايضا تصمم برنامج خاص بها للتداول عليه من قبل عملاؤها

nada
08-04-2012, 21:58
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

انا بشوف فروق كبير وهية فى الاغلاقات وشكل الشموع
اكثر الفرمات اختلاف الساعة والاربع ساعات واليومى بعد هذا متشابه

hend
08-10-2012, 14:42
والله انا لسة مبداتش التداول فى الحقيقة لانى بتعلم التداول لسة
فى الديمو وكدا بس المدياتريدار ده كويس جدا سمعته مش بطاله

waleed adel
08-11-2012, 02:39
انا اتداول على برنامج الميتاتريد 4 وارى ان جميع المتداولين
يفضلون التعامل عليها لامكانيات التحليل الفنى عليها

simo patrik 9
08-11-2012, 02:40