PDA

View Full Version : ~~ العــــــــــــــامل النفسي ~~

hoodhood700
06-18-2017, 15:25
الســـــــلام عليكم ورحمه الله وبركـــــــاته
كيفكم ان شاء الله رابحين,,,
لفت نظري كلمة ترددت كثيرا ,,,,العامل النفسي وادارة رأس المال
اكيد سمعناهم كتير لحد ما اتقرعنا,,,,
كلمتين بنرددها كتييييييير جدا لأي واحد مضارب ,,,نأمل انه يتعلق ويقتنع بيهم
لدرجة اني من كتر ما بسمعهم,,,,,
في الحلم : العامل النفسي وادارة رأس المال
ساعة الاكل : العامل النفسي وادارة رأس المال
في الشغل : العامل النفسي وادارة رأس المال
وقت الدراسة : العامل النفسي وادارة رأس المال
طب ادارة رأس المال واجبة وعرفنا حلها ولها كتب وسياسات كتيرة
حفظتها خلاص,,,,
حتى تلاقي ان واقعها ملموس ,,,,مثلا تدخل براس مال كذا ربحك هيكون كذا وفي خسارتك هتكون كذا والصافي كذا وبالتتابع على النظام دا هيكون كذا ,,,واضح
لكن,,,,
نعمل ايه في العامل النفسي دا بقى !!!
من اول ما تسمعه كدا تحس انه حاجه لا ارادية ,,,في علم النفس حقائق وتأثيرها تبنى من واقع افعال اخرى
وهنا ظهر العامل النفسي في الفوركس من واقع المتاجرة !!! شيء طبيعي يعني,,,
طب نعمل ايه !!
قالك ياعم الحاج في علم التشريح
فيه غدة في الدماغ ,,,,اسمها غدة الاميجدالا Amygdala ,,,ترجمتها بالعربي لقيتها غلط تقريبا ما علينا
المهم الغدة دي بتعمل ايه !! وايه اللى دخلها ف موضوعنا اصلا !

الغدة دي متبرمجه على الحاجات الايجابية فقط !!! ازاي يعني !
يعني لو حاجه حلوة ارضى بيها ,,,
ولو حاجه وحشة تقولك استنى لما تبقى حاجه حلوة وارضى بيها بردو,,,

في حالة الخسارة ,,,تلاقي وسواس في دماغك ,,,استنى لا تقفل ,,,الان بيطلع وستربح,,,لا ترضى بالخسارة الان
مع ان الربح والخسارة واقعان مفروضان لابد منهما ومتلازمان معنا ابدا ما حيينا ,,,
صاحبنا مش عايز يفهم وفضلت الغدة شغالة معاه لحد ما رضي بالخسارة غصب عنه Margin Call

وفي حالة الربح,,,,تلاقي نفس الوسوااس في دماغك بردو شغال ,,,,اقفل الان ,,,الان بيعكس عليك السعر وبتخسر ,,,ارضى بالموجود,,,,

اوامرها للدماغ عجييييبة ,,,والمشكله ان اكترنا وراها وراها من اول ما بنفتح المنصة لحد ما بنقفلها,,,

والحل !!!
متقعدش قدام الشارت اكتر من نصف ساعه صباحا ومساءا ,,,,يادوب تعمل تحليلك ونقاطك وتضع الاوامر وتوكل على الله,,,,جابت الهدف فهو رزق مكتوب لك النهارده ,,ضربت استوب فهذا ربح لم يكن لك من البداية,,,
صفقة ناجحة الحمدلله ,,,,وصفقة فاشلة لم تنجح فالحمدلله ايضا على ان الخسارة على اد كدا ,,,ونشوف غيرها الفرص ما اكثرها
هتقعد قدام الشارت بتتحسر ,,,, ايه مثلا هتحرك الشارت على مزاجك ,,,,
لا تعتقد ان جلوسك قدام الشارت سيزيدك ربحا ,,,,والله انا اعرف ناس يقضون يومهم كامل ياكلو ويشربو ويمارسو حياتهم كامله امام الشارت !!!
واحد صديق لي اول مرة يعرف عن الفوركس ,,,وقرأ عنه واشار على كيف يفتح حساب ,,,في يوم صحاني الصبح بدري الساعه 8 يقولي قوم انا فتحت الحساب وواخد اجازة لمدة اسبوع لعمل تدبيلة سريعه !!!!!!!! ارد عليه اقوله افهم ما بيفهم ههههههه

هذا حل مؤقت لحد ما تتمكن من اعصابك وتنول الثقة الكافية في تحليلاتك وطرق متاجرتك,,,,
ولو مش مقتنع بالحل ,,,
يبقى نلتزم بقى ونعمل عكس ما الغدة دي بتوجهنا على اساس تحليلاتنا,,,,يا اما نستأصلها بقى ونشوف شغلنا ههههه

بالتوفيق جميعـــــــــا,,,