PDA

View Full Version : كيف تعرفت على الفوركس؟؟ ومتى؟

Pages : [1] 2 3 4 5

عمرو
05-14-2012, 13:22
بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعد...

اخى المتاجر كيف تعرفت على الفوركس؟؟؟ ومتى؟؟؟ وفى اى منتدى ابتديت؟؟؟

وهل الفوركس فى عينك الان مثلما عرفته لأول مرة؟؟
شاركنا تجربتك

Hamad
05-14-2012, 13:39
انا عرفت الفوركس عن طريق الاعلانات من حوالى 6 سنين لكن كنت لا افقه فى اى شى كنت شغال مع شركه سيئه وعملت منها ربح وخسرته لان الفوركس مكان منتشر كذا ولا الشركات بالحجم اللى موجود الآن والفوركس فى الماضى كان مختلف تماما عما نشاهدة الان شركات الوساطة اصبحت اكثر من المتداولين والمضاربين انفسهم والجميع يتعلم منذ بداية تعرفة على الفوركس حتى يصبح متداول ناجح

Noah
05-14-2012, 15:42
لقد تعرفت علىا لفوركس منذ ما يقرب من عامين تقريبا ومنذ ههذ الفترة وانا اعشق هذا العمل بالفعل ضاع منى الكثير منا لوقت فى بعض المراحل لانى فى العامين اللى فاتوا كنت فى الجيش واثر ذلك لعى مسيرتى ولكنى الان متفرغ تماما للفوركس والحمد لله

kingman
05-14-2012, 15:44
انا تعرفت لعى لافوركس من خلال المنتديات العربية والمواضيع التى كانت تتحدث عنه وأثارنى الموضوع واصبحت مهتم به الى قررت ان اخوض التجربة واتعلم وبدا الرقاءة من هنا وهناك وبعض الكتب التعليمية حتى عرف ماهو الفوركس وكيفية العمل فيه وهكذا بدا المشوار
وبالنسبة لى فأانا نظرتى للفوركس اصبحت متغيرة عن معرفته فى فى اول الأمر حتى بدا اتشكك من القواعد التى يتم تعليمها للجدد فى هذا السوق وانا ارى ان هذا السوق يجتاج الى التطور فى الفكر وطرق المتاجرة وان يكتشف المتاجر الطريقة المناسبة له بنفسه ومن خلال تجربته اكثر

عمرو
05-15-2012, 09:57
انا عرفت الفوركس عن طريق الاعلانات من حوالى 6 سنين لكن كنت لا افقه فى اى شى كنت شغال مع شركه سيئه وعملت منها ربح وخسرته لان الفوركس مكان منتشر كذا ولا الشركات بالحجم اللى موجود الآن والفوركس فى الماضى كان مختلف تماما عما نشاهدة الان شركات الوساطة اصبحت اكثر من المتداولين والمضاربين انفسهم والجميع يتعلم منذ بداية تعرفة على الفوركس حتى يصبح متداول ناجح

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....

منذ 6 سنوات؟؟؟؟؟ هذا رقم كبير
انا تعرفت عليه منذ 3 سنوات لكن لم ابدأ فعليا الا من سنتين وكانت بالصدفه البحتة وتعلمت وقرات جيدا لكن لا اقدر ان اكون متداول ناجح حتى الان

magic777
05-16-2012, 14:02
طبعا معرفتي بالفوركس جاءت عن طريق النت والاعلانات والدعايه تقريبا من 5 سنين
وطبعا كالعاده داعبتني احلام الثراء وكنت اعتقد كالعامه ان الفوركس كنز او ماكينه فلوس زي ما بيقولوا
فدخلت المنتديات وقريت واطلعت على كل ما يخص الفوركس في البدايه لم اهتم لان كانت لسه طرق التحويل والموضوع جديد عليا
فكنت اعتقد انه صعب ولكن تحديدا من سنتين بدأ الاجتهاد والتعلم الجاد وبدأت المشوار من حساب ديمو لحساب حقيقي يتمرجن للمسابقات وهكذا

youmuststop
05-31-2012, 00:00
عن طريق صديق لي هو الذي وضع حسابه مع احد الاشخاص ومن ذلك الحين بأت يتعلم ثم بدأ في تعليمي الفوركس ولكن انا لست محترف فانا مبتدئ في هذا المجال وكاان ذلك من سنتين

magic777
05-31-2012, 02:05
عن طريق صديق لي هو الذي وضع حسابه مع احد الاشخاص ومن ذلك الحين بأت يتعلم ثم بدأ في تعليمي الفوركس ولكن انا لست محترف فانا مبتدئ في هذا المجال وكاان ذلك من سنتين

المهم انك كنت عارف خلفيه بسيطه عن مجال الفوركس من سنتين
ودلوقتي عاوز تدخل المجال اهم حاجه اتعلم واقرأ كتير ودور على استراتيجيات جيده وجرب على الديمو كتير
وحاول تشوف نفسك مرتاح مع انهي تحليل او استراتيجه لما تحدد تقدر بعدها تفتح حساب حقيقي وتتاجر

MixMax
05-31-2012, 03:42
صدفة في بعض المنتديات العربية وجلبني الموضوع
وها انا ذا اتعلم وان شاء الله خير
شكرا يا غالي على الطرح المميز

Smart
05-31-2012, 04:09
الحقيقه تعرفت عليه عن طريق احد اصدقائى الكلام ده كان من 3 سنوات
واقنعنى انى استثمر فلوسى مع احد الاشخاص والحمد لله على كل شىء
ثم ابتديت اتعلم بنفسى عن طريق المنتديات والكتب

aboualy
05-31-2012, 10:11
انا زى اغلب الناس يمكن اتعرفت على الفوركس صدفه عن طريق احد المنتديات من حوالى 4 سنوات ولكن مهتمتش كتير بيه فى الاول وفضلت اتابع الموضوع فترة من بعيد لحد ما لقيت نفسى ابتديت اجرب واحاول انى ادخل هذا المجال والحمد لله دلوقتى ممكن اقول انى ماشى كويس فيه

konine
05-31-2012, 14:08
تعرفت على فوركس من 5 سنوات ولكني لا أعرف لمذا تركته و قبل 8 أشهر رجعت إليه وأن خسرت 2 حسابات حقيقية
و عرفت على منتدى جميل من خلال دورت عملها في يوتيب

safiforex
05-31-2012, 14:58
هههههههه ، و كانك تحكي عني انا ، فانا كذلك مثلك لا علىا مستوى المدة التي تعرفت فيها على الفوركس و لا على مستوى الذي تم الرجوع فيه ، عجيب هذا الامر ، لكن الاهم هو انني تعلمت في الشهور الماضي اكثر مما تعلمته في السنسن كلها ، و لو اننس كنت تركته للابد ، لكن امر ما جعلني اعود اليه و الان الحمد لله

تعرفت على فوركس من 5 سنوات ولكني لا أعرف لمذا تركته و قبل 8 أشهر رجعت إليه وأن خسرت 2 حسابات حقيقية
بالتوفيق

mage
05-31-2012, 17:26
تعرفت على الفوركس عن طريق الاصدقاء وهى الطريقة التى تعرف بها الجميع على الفوركس عن طريق الاصدقاء والمجاورين له عندما رائهم يعملون فىا لفوركس قرر هو ايضا ان يعمل فى الفوركس ويحقق منه الكثير منا لنجاح بالاعتماد على التداول فى الفوركس وهذا شئ جيد جدا لاى متاجر فى البداية

kamizidan
05-31-2012, 17:30
تعرفت على الفوركس عن طريق ايميل جائني قبل اربع سنوات وحاولت ان اكتشف وبحثث عن منتديات وبعد ذلك انغمست كثيرا في المجال وكان هذا قبل اربع سنوات تقريبا

HARRY POTTEER
05-31-2012, 17:49
انا تعرفت على المجال ده في احد المنتديات العربية
و كنت وقتها اعمل في الشركات المجانية لكن لما رايت المكسب فيها
قليل جدا بالمقارنة مع مجال متل الفوركس فلفت انتباهي اليه
و من تم و انا مهتم به و اريد تعلم المزيد لكي اصبح واسع الخبرة
و خاصة وانا في المجال مند 2 سنوات

forexBOSS
06-01-2012, 00:55
انا اتجهت للفوركس بعد لما كرهت مجال البتسى لانى مكنتش بكسب منه حاجه وعرفت الفوركس من منتدى عربى قرات كتب عنها و حبيت الموضوع لكن لم اتعلم من الكتب سوى الاساسيات فقط لحد موجدت محاضرات اتفرجت عليها لحد مفهمت الفوركس من الالف للياء الحمدلله و كملت فى المجال و عملت ارباح و خسائر و عرفت احوش فلوس للمستقبل لانى عندما عرفت الفوركس كان عندى 16 سنه :d

Mohamed90
06-01-2012, 13:46
قليل جدا بالمقارنة مع مجال متل الفوركس فلفت انتباهي اليه
و من تم و انا مهتم به و اريد تعلم المزيد لكي اصبح واسع الخبرة
و خاصة وانا في المجال مند 2 سنوات

والله متلك اخي الكريم انا ايضا كنت مهتم بالشركات الربح المجانية و شغل النفس بالكليك و لا شئ ناحد فقط يضحكون علينا و لكن بعد اكتشاف الفوركس تم احياء الامل من جديد لتحقيق المكسب من النت و ان شاء الله نصل للمراد تحقيقيه

kingman
06-01-2012, 16:14
هههههههه ، و كانك تحكي عني انا ، فانا كذلك مثلك لا علىا مستوى المدة التي تعرفت فيها على الفوركس و لا على مستوى الذي تم الرجوع فيه ، عجيب هذا الامر ، لكن الاهم هو انني تعلمت في الشهور الماضي اكثر مما تعلمته في السنسن كلها ، و لو اننس كنت تركته للابد ، لكن امر ما جعلني اعود اليه و الان الحمد لله

بالتوفيق

ان شاء الله تكون عودة حميدة وتقدروا تحققوا الأفضل فى هذا السوق وعموما كتير بيكون تجاربنا متشابه كثيرا مع بعض فى هذا السوق وان شاء الله يكون المنتدى وجه الخير على الكثيرين من المتاجرين العرب وتكوين راس مال جيد نستفيد منه فى تحقيق النجاح وتكوين رؤس اموال جيدة ونقدر نستفيد من تجاربنا فى هذا المنتدى وربى يوفق الجميع

The Mester X
06-01-2012, 19:21
انا صديق لي جدبني لهذا المجال و لم اصدقه ولكن اراني الدليل و بعض المال الذي سحبه امامي
و انا لي خبرة سنتين حاليا و مزلت اتعلم و احتاج للمزيد
و الفوركس مهما كانت المدة التي عرفتها فيه فدئما تحتاج للمتبعة و معرفة كل جديد للتحقيق الافضل

sho
06-03-2012, 02:40
اعرف الفوركس منذ فترة كبيرة جدا ولكنى لم اكن اجرء على اتخاذ الخطوات الفعلية للدخول الى عالم الفوركس .. كان الجميع يحذرنى من الفوركس ومن الخسائر الكبيرة ولكن الموضوع كان يسيطر على تفكير اكثر حتى بدايات العام الماضى اخذت القرار بالبدء بالتعليم والبحث عن مصادر تعليم الفوركس وبالفعل مع بداية التعليم وولبحث وجدت العديد من المصادر المتاحة المجانية على الانترنت

HARRY POTTEER
06-03-2012, 02:52
تعرفت على الفوووركس مند سنة و نصف تقريبا من احد المنتديات العربية
التي كنت اعتادها دايما فلفت انتباهي كتيرا فقلت لنفسي دات
يوووم لمادا لا اتعلم الفووركس و خصووصا انه مجال مربح للغاية و كدلك مخسر للغاية

safiforex
06-03-2012, 03:18
اعرف الفوركس منذ فترة كبيرة جدا ولكنى لم اكن اجرء على اتخاذ الخطوات الفعلية للدخول الى عالم الفوركس .. كان الجميع يحذرنى من الفوركس ومن الخسائر الكبيرة ولكن الموضوع كان يسيطر على تفكير اكثر حتى بدايات العام الماضى اخذت القرار بالبدء بالتعليم والبحث عن مصادر تعليم الفوركس وبالفعل مع بداية التعليم وولبحث وجدت العديد من المصادر المتاحة المجانية على الانترنت

جميل ان الواحد ياخد قرار لمعرفة الشيئ و الدخول عليه و لو للمغامرة فيه ، و جميل ان الواحد لما يريد الدخول لميدان ما ان يتعلرف عليه و يعرف الاساسات له و قواعده و تطبيقاته و كيفية العمل فيه ، و هذا طبعا منطبق على الفوركس ،
فاتمنى ان تجد فيه ما تصبوا اليه من تحقيق الامال في الربح الدائم ان شاء الله ، وبالتوفيق لك و للجميع

HARRY POTTEER
06-03-2012, 15:12
جميل ان الواحد ياخد قرار لمعرفة الشيئ و الدخول عليه و لو للمغامرة فيه ، و جميل ان الواحد لما يريد الدخول لميدان ما ان يتعلرف عليه و يعرف الاساسات له و قواعده و تطبيقاته و كيفية العمل فيه ، و هذا طبعا منطبق على الفوركس ،
فاتمنى ان تجد فيه ما تصبوا اليه من تحقيق الامال في الربح الدائم ان شاء الله ، وبالتوفيق لك و للجميع

اكيد يا غالي بالعزيمة والتوكل على الله و مع بعض
المجهوود تتعلم و تزداد التقة بالنفس

The Mester X
06-03-2012, 17:15
الفوركس موجود منذ مدة و لم نكن نعلم به و نحن العرب صراحة دئما متاخرين بخطوات على الجانب و ليس بالخطوة 1
انا تعلمت من صديق لي و استعنت بالكتب كثيرة مفيدة من منتديات مختلفة و الحمد لله لنا خبرة لا باس بها

mage
06-04-2012, 00:07
الفوركس موجود منذ مدة و لم نكن نعلم به و نحن العرب صراحة دئما متاخرين بخطوات على الجانب و ليس بالخطوة 1
انا تعلمت من صديق لي و استعنت بالكتب كثيرة مفيدة من منتديات مختلفة و الحمد لله لنا خبرة لا باس بها

الفكرة فى التاخر فى الدولة التى تعيش فيها وفى وسائل المعرفة اتلى تصل اليك ولو كنت تعرف ان هناك شئ اسمه الفوركس اعتقد ان انت كان زمانك تعمل الان فى الفوركس ولكن عندما علمنا به عن طريق اتلداول فى الفوركس عبر الانترنت بدانا نعرف جيدا ما هوا لفوركس وكيف نعتمد عليه

kingman
06-04-2012, 03:47
انا عن نفسى كنت اتمنى ان اتعرف على سوق الفوركس من بادرى كنت سوف استفيد اكثر وكنت هقدر احدد وجهتى الصحيحة حتى فى دراستى الجامعية لكن الحمدلله على كل شئ واعتقد ان الواحد يتعرف على هذا السوق فى سنوات متقدمة من حياتى العملية بتساعده جدا انه يكون خبرة جيدة ويجد هل هذا السوق مناسب له ام يبتعد عنه وممكن يبقى مركز دراستة العلمية بأن يلتحق بأحدى الكليات التى تهتم بأسواق المال

mony
06-04-2012, 03:57
تعرفت على الفوركس من كزا سنه من خلال اعلانات على الانترنت وكنت حابه اتعلمه بس حسيته بالاول صعب تعلمه ولكن بدات اهتم واتعلم شويه وفتحت حساب تجريبى

Mohamed90
06-04-2012, 11:02
الفكرة فى التاخر فى الدولة التى تعيش فيها وفى وسائل المعرفة اتلى تصل اليك ولو كنت تعرف ان هناك شئ اسمه الفوركس اعتقد ان انت كان زمانك تعمل الان فى الفوركس ولكن عندما علمنا به عن طريق اتلداول فى الفوركس عبر الانترنت بدانا نعرف جيدا ما هوا لفوركس وكيف نعتمد عليه

السلام عليكم متفق معاك اخي و المحيط الذي تعيش فيه وايضا الظروف الدولة و الوسائل الاتصال تكون لها عامل مهم في ذلك
و لكن لا يهم التاخر في معرفة المجال المهم دخلنا ليه و كشفنا اهميته و ميزته ولايوجد تاهر على اي شخص لانه الفوركس مفتوح دئما لكل شخص

2x1
06-04-2012, 11:51
انا تعرفت بة عن طريق محركات البحث التي كنت دائم البحث فيها عن عمل ما عن طريق النت يكون مربح
وحاولت في اكثر من مجال واعتقد ان الفوركس هو اصدق مجال مربح عن طريق النت

ahmed
06-04-2012, 12:47
عن طريق اعلانات المنتديات اللى منتشرة فى كل مكان
وكان ذلك منذ اكتر من خمس او ست سنوات ولكنى لم ابداء
بدراسه حقيقيه فى هذا المجال الا منذ سنتين او اكثر قليلا

remo
06-04-2012, 13:29
انا عرفت الفوركس منذ حوالى ثلاث سنوات عن طريق احد اصدقائى الذى كان مهتم بموضوع الفوركس جدا حتى انة كان يتابع كل التوصيات وكل الاخبار المتعلقة بالفوركس حتى شدنى هذا الموضوع فبدات اتعلمة

mosghaly
06-04-2012, 18:05
انا عرفت الفوركس من حوالي اكتر من 5 سنين عن طريق البحث في الانترنت عن عمل من المنزل وبعدين تاجرت بحسابات ديمو وبعدين حصلت علي بونصات كتير ومكنتش بعتمد علي اي دراسه ولا تحليل وكنت بكسب وارجع اخسر الي كسبته تاني لحد بقي ما اتعلمت وبقت الخسارة تقل معايا وبقيت اعرف انا كنت بخسر ليه والدنيا اتظبطت معايا الحمد لله

kingman
06-04-2012, 18:34
انا عرفت الفوركس منذ حوالى ثلاث سنوات عن طريق احد اصدقائى الذى كان مهتم بموضوع الفوركس جدا حتى انة كان يتابع كل التوصيات وكل الاخبار المتعلقة بالفوركس حتى شدنى هذا الموضوع فبدات اتعلمة

تعرف انا كثيرا لا احب ان ادل اصدقائى على هذا السوق اخشى كثيرا ان اكون سبب فى تعرضه للخسائر او ان اكون سبب فى تغيير اهتمامه الى شئ خطر ممكن يغير طريقة حياته فبفضل انى لا احببهم فى هذا السوق رغم انى لى بعض الأصدقاء يعرضون على اموال لهم لأديرها لكنى ارفض بشدة رغم انى بفضل الله قادر على ذلك حاليا
فماتعلمته من هذا السوق ان عمل ثابت ودخل مضمون افضل كثيرا من ان ادخل هذا السوق رغم انى اصبحت معتمد على هذا السوق اعتماد كلى حاليا

The Mester X
06-05-2012, 01:09
عن طريق اعلانات المنتديات اللى منتشرة فى كل مكان
وكان ذلك منذ اكتر من خمس او ست سنوات ولكنى لم ابداء
بدراسه حقيقيه فى هذا المجال الا منذ سنتين او اكثر قليلا
الله عليك ماشاء الله عليك اخي 6 ينوات لك في الفوركس جميل والله و تبقى هذه المدة كافية للتعلم و استخلاص طريقة للعمل و التداول
انا لي تقريبا 1 و نصف و اعتمد عل جميع المواد التعلمية للاستفادة

Texxon
06-06-2012, 09:55
الله عليك ماشاء الله عليك اخي 6 ينوات لك في الفوركس جميل والله و تبقى هذه المدة كافية للتعلم و استخلاص طريقة للعمل و التداول
انا لي تقريبا 1 و نصف و اعتمد عل جميع المواد التعلمية للاستفادة

معاك حق يعني ست سنوات خبرة أكيد الرجال ده عبقري الآن أو خبير اقتصادي على الأقل وياريت يفتح موضوع هنا يقول للناس ايه الي هو استفادة وايه اهم النقط الي المفروض الناس تمشي عليها عشان متخسرش اي حاجه

zahran
06-06-2012, 13:09
تعرفت عليه من صديق اعطانى عنه بعض المعلومات ولكنها ليست بكثيره وانما هى المعلومات البدائيه التى يجب ان يعرفها اى متاجر جديد فى هذا المجال . وتقريبا هذا حدث منذ سنه ونصف تقريبا ..وبعدها بدات ان ابحث واقرا واتعلم الكثير واتابع المتديات عربيه واجنبيه

AhmedMagnifico
06-06-2012, 13:16
السلام عليكم
بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد
بداية احب ان احييك يا اخى الفاضل على موضوعك هذا :)
ثانياً انا عرفت الفوركس منذ حوالى 5 سنوات من خلال الاعلانات ولكن بدايتى معه منذ شهر على الاكثر لانى ظننته مجالاً صعباً ومعقدا للغاية ولكن الان اظن انه مجال جيد !
ارجوا ان تتقبل مرورى :)

magic777
06-08-2012, 01:56
تعرف انا كثيرا لا احب ان ادل اصدقائى على هذا السوق اخشى كثيرا ان اكون سبب فى تعرضه للخسائر او ان اكون سبب فى تغيير اهتمامه الى شئ خطر ممكن يغير طريقة حياته فبفضل انى لا احببهم فى هذا السوق رغم انى لى بعض الأصدقاء يعرضون على اموال لهم لأديرها لكنى ارفض بشدة رغم انى بفضل الله قادر على ذلك حاليا
فماتعلمته من هذا السوق ان عمل ثابت ودخل مضمون افضل كثيرا من ان ادخل هذا السوق رغم انى اصبحت معتمد على هذا السوق اعتماد كلى حاليا

بص انت لو عاوز تقولهم على المجال ده لازم تديهم فكره وملخص لتجربتك مع المجال وتسبيهم هما يقرروا
يعني تقولهم الحقيقه اللي هيا مش موجوده في الاعلانات والدعايا اللي منتشره عن الفوركس
بحيث لما يدخلوا المجال ده وهما عارفيين الحقيقه بيكونوا ساعتها مستعديين نفسيا وداخلين المجال جديا وليس مجرد تجربه حظ كالأغلبيه

vamoscapitos
06-08-2012, 02:02
انا تعرفت على الفوركس من خلال الاعلانات عندما كنت اعمل

بمجال البي تي سي في الاول لم اكن اعرف نوع الاعلان لكن

عند ظهوره يوميا لفت نظري وتعمقت فيه قليلا بعدها علمت

انه عبارة عن تجارة لكني لم اهتم به حتى ظهر صديق لي وشرح لي

كل شيء عن الفوركس وبالاخص انستافوركس واهتممت به لان

انستافوركس تعطي بونص مقابل المشاركات مما حفزني لتجربة هذا المجال

HAFMAR
06-08-2012, 12:39
السلام عليكم جميعا
من افضل الاشياء التي تعلمتها في حياتي و لم اندم على الوقت الذي خصصته لها هي المتاجرة في سوق الفوركس
تعرفت على الفوركس سنة 2008 عن طريق منتدى يعتم بطرق الربح من النت و في البداية كنت اظن ان الامر نصب و غير حقيقي و لكن مع مرور الوقت تعرفت على اشخاص يتاجرون في سوق الفوركس اكدوا لي ان الفوركس ليس تحسل و انما فرصة جيدة للربح من النت

2x1
06-08-2012, 18:24
انا عرفتة عن طريق المنتديات العامة وكان عندي فضول لمعرفتة لكن كنت متخوف من انة يكون مجال صعب الممارسة ولا ينبغي
التطرق لة الا اذا كنت دارس دراسة اكاديمية لكن بعد التجربة اجد انة يمكنك ان تعلم نفسك بنفسك وانة لا يوجد شئ صعب مع التعلم

fafa280384
06-08-2012, 18:30
والله انا سمعت عليه في منتديات
طالت كتب وموضيع
ولم افهم ولا شيء
وبعدها سجلت في معهد تعلم عن بعد واختر هكذا عشوائيا الفوركس
وبعدها تحمست واصريت
بس

kingman
06-08-2012, 18:56
بص انت لو عاوز تقولهم على المجال ده لازم تديهم فكره وملخص لتجربتك مع المجال وتسبيهم هما يقرروا
يعني تقولهم الحقيقه اللي هيا مش موجوده في الاعلانات والدعايا اللي منتشره عن الفوركس
بحيث لما يدخلوا المجال ده وهما عارفيين الحقيقه بيكونوا ساعتها مستعديين نفسيا وداخلين المجال جديا وليس مجرد تجربه حظ كالأغلبيه

وهو ده اللى بيحصل انى دايما بقول الحقيقة اللى انا شايفها فى هذا السوق وعموما هو سوق خطر جدا ومن لايملك التعليم والممارسة والخبرة المناسبة سيكون ضحية لهذا السوق والمشكلة اننا معظمنا يعلم ذلك لكن لازم بيشرب من نفس الكاس ولا يلتزم بالمفروض ان يتبعه كى يحقق النجاح فيه والمعظم بيقع فى نفس الخطاء للذين سبقوه رغم تحذيرهم منه

bousshimin
06-08-2012, 19:09
تعرفت على الفوركس عن طريق يوتيب ودخلي فضول لما رأيت عنوان مثير عن جني أموال وأنت في منزلك
وكنت بدايتي قبل 4 سنوات والأن حمد لله تعلمت بعض من أسسه

magic777
06-08-2012, 22:44
وهو ده اللى بيحصل انى دايما بقول الحقيقة اللى انا شايفها فى هذا السوق وعموما هو سوق خطر جدا ومن لايملك التعليم والممارسة والخبرة المناسبة سيكون ضحية لهذا السوق والمشكلة اننا معظمنا يعلم ذلك لكن لازم بيشرب من نفس الكاس ولا يلتزم بالمفروض ان يتبعه كى يحقق النجاح فيه والمعظم بيقع فى نفس الخطاء للذين سبقوه رغم تحذيرهم منه
ومش عيب اننا نقع في الاخطاء دي ونكررها لاننا بندخل المجال واحنا مش عارفيين نصدق مين
اللي بيقول مكسب وفلوس زي اللي في الاعلانات ولا اللي بيقول صعب وبخسر ومجال مش هتقدر تكسب فيه سنت
لازم انت اللي تجرب انت بنفسك علشان تعرف الحقيقه فعلشان كده بنكرر نفس الاخطاء ومش عيب اننا نكررها
ولكن العيب اننا نستمر في التكرار ده

ahmed saleh
06-09-2012, 16:56
انا تعرفت على الفوركس من خلال من احد الاصدقاء لى
وهو الذى قام بتعليمى الفوركس وبهذا اصبحت اتجار فى الفوركس من خلالة
واحببت التجارة فية ولكنى اعدت كثير من الوقت لى اتعلمة او لكى اصبح من الرباحين

Mohamed90
06-09-2012, 19:31
انا تعرفت على الفوركس من خلال من احد الاصدقاء لى
وهو الذى قام بتعليمى الفوركس وبهذا اصبحت اتجار فى الفوركس من خلالة
واحببت التجارة فية ولكنى اعدت كثير من الوقت لى اتعلمة او لكى اصبح من الرباحين

طبعا اخي العزيز انت مثلي انا ايضا تعلمت من صديق لي و هو من ارشدني و علمني الفوركس
و علمني ايضا الاساسيات و مقهوم الفوركس بصفقة عامة و لكنه بخل علي بطريقة متاجه في السوق للاسف

djongar
06-09-2012, 20:19
كنت اسمع عن الفوركس كمجال للعمل في الانترنات ولكن الحقيقة لم اكن اهتم كثيرا حيث كان هناك مجال الابلاود اللذي كنا نجني منه اموال طائلة ولكن بعد ان سقط هذا المجال اتجهت إلى الفوركس وبعد تعلم ودراسة نجحت في دخوله والله معانا وموفقنا ان شاء الله

djongar
06-09-2012, 20:21
طبعا اخي العزيز انت مثلي انا ايضا تعلمت من صديق لي و هو من ارشدني و علمني الفوركس
و علمني ايضا الاساسيات و مقهوم الفوركس بصفقة عامة و لكنه بخل علي بطريقة متاجه في السوق للاسف

اذا حصلت على الاساسيات وابجديات الفوركس انت لست في حاجة إلى نقل الصفقات بصفة آلية من شخص آخر بالعكس تسطيع مع الوقت كسب الخبرة الكافية لربح صفقاتك الخاصة المتأتية عن تحليل وتطبيق صحيح :)

kingman
06-09-2012, 23:36
اذا حصلت على الاساسيات وابجديات الفوركس انت لست في حاجة إلى نقل الصفقات بصفة آلية من شخص آخر بالعكس تسطيع مع الوقت كسب الخبرة الكافية لربح صفقاتك الخاصة المتأتية عن تحليل وتطبيق صحيح :)

هى الأساسيات بتبقى لازم الواحد يتعلمها عشان يكمل المشوار على الطريق الصحيح لكن الأساسيات لوحدها ليست كافية بان تجعل المتاجر قادر على النجاح فى هذا السوق وانما هى دافعة على الطريق الصحيح ان يكمل تعليمه وممارسته تدريبه حتى يكتسب الخبرة اللازمة له كى يدير صفقات ناجحة فهذا السوق يحتاج الى سنوات كى يصل الواحد الى قدر جيد من الخبرة والأحترافية

zher_albanfsij
06-09-2012, 23:45
بالنسبة لي انا عرفت افوركس قبل خمس سنوات واول شركة اشتركت فيها لانها كانت تعطي بونص 5 دولار هي ماركيت ايفيا واعتقد غنية عن التعريف اما الان انا لا اعمل الا مع شركة انستا واعتقد انها هي افضل الشركات الموجودة

magic777
06-10-2012, 18:17

اساسيات الفوركس هيا الف باء الفوركس زي اللي بيتعلم لغه جديده مثلا
لكن الاحتراف في الفوركس مش بيجي بالتعلم فقط ولكن بالممارسه الطويله والمتابعه
والتعلم من الاخطاء جيدا لتوصل في الاخر الى الطريقه الامثل والمناسبه ليك اللي تقدر تحقق بيها الربح اللي انت عاوزه

HARRY POTTEER
06-10-2012, 19:25
والتعلم من الاخطاء جيدا لتوصل في الاخر الى الطريقه الامثل والمناسبه ليك اللي تقدر تحقق بيها الربح اللي انت عاوزه

فعلا يا اخي تعلم الفوركس
متل تعلم لغة جديدة يجب ممارستها لمدة طويلة
لتعلمها

mokhtar26
06-11-2012, 01:05
تعرفت عن الفوركس عن طريق احد اصدقائي وما جيت نفهم الهامش حتى قعدت فيه شهر و كان اول منتدى هو يالا فوركس و منتدى بورصات بتوجيه من صديقي ايضا، وكان ذلك منذ سنة او اكثر
اما الان فنظرتي اصبحت اكثر خبرة و موضوعية عن السابق و كل يوم يزداد فهمي له

Rami
06-11-2012, 09:59
كانت بدايتى فى الفوركس بالصدفة من الاعلانات الت ى تعلن عنه فى المنتديات العربية المختلفة , وصراحة لا اتذكر اى منتدى لكنها كانت صدفة , وبالطبع لا افقه شئ كان الكلام ده قبل سنة ونصف , وقمت بتحميل كتاب المبتدئين فىالفوركس فقمت بقرائته وتلخيصه فعجبتنى الفكرة , ومن ساعتها وانا اتداول فى الفوركس واتنقل بين شركات الفوركس التى اصبحت كالفطر منتشرة هنا وهناك

Mohamed90
06-11-2012, 12:40

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الاساسيات مهمة للبداية المشوار و منها راخ تفهم الكثير من حولك
و لكن التعلم الاساسيات المصطلحات ليس كافي للوصول للنقطة المهمة و هي الصفقات المربحة

magic777
06-11-2012, 15:55
كانت بدايتى فى الفوركس بالصدفة من الاعلانات الت ى تعلن عنه فى المنتديات العربية المختلفة , وصراحة لا اتذكر اى منتدى لكنها كانت صدفة , وبالطبع لا افقه شئ كان الكلام ده قبل سنة ونصف , وقمت بتحميل كتاب المبتدئين فىالفوركس فقمت بقرائته وتلخيصه فعجبتنى الفكرة , ومن ساعتها وانا اتداول فى الفوركس واتنقل بين شركات الفوركس التى اصبحت كالفطر منتشرة هنا وهناك

هيا من جهه اصبحت منتشره فده الواقع الصراحه لكن اغلبها شركات مؤقته مابتكملش سنه
وده ينطبق على 90 في الميه من الشركات الجديده اللي بدأت السنه دي وفيه كتير منها قفل دلوقتي بعد ما نصبوا على المبتدئين للأسف

kingman
06-11-2012, 20:07

اكيد تعلم الأساسيات ومبادئ التجارة هى الخطوة الأولى فى بداية المشوار نحو التعامل مع السوق وواحده غير كافى فبعد هذه الخطوة يوجد مشوار طويل من الممارسة والتدريب والبحث والتجريب فى طرق التداول والأستراتيجيات والعمل على اكتساب الخبرة من التعامل مع السوق والستفادة من كل شئ تعلمه المتاجر فى تجارته

my life
06-11-2012, 20:27
بعد التحية
تعرفت عن سوق الفوركس من قبل سنة تقريبا عن طريق اعلانات المنتديات
وعاجبني فكرة الاستثمار عن طريق اون لاين
وبعدها بدأت اتعلم واقرأ ..واخذت دورة عن اساسيات التداول في سوق العملات
والى الان اتعلم شئ جديد واتدرب على الديمو كل ماهو جديد علي من استراتيجيات
ويالتوفيق للجميع

magic777
06-13-2012, 01:04
بعد التحية
تعرفت عن سوق الفوركس من قبل سنة تقريبا عن طريق اعلانات المنتديات
وعاجبني فكرة الاستثمار عن طريق اون لاين
وبعدها بدأت اتعلم واقرأ ..واخذت دورة عن اساسيات التداول في سوق العملات
والى الان اتعلم شئ جديد واتدرب على الديمو كل ماهو جديد علي من استراتيجيات
ويالتوفيق للجميع

حاول بأه تجرب معظم الاستراتيجيات على قد ماتقدر وخاصه اللي بتميل ليها يعني لو انت
مثلا بتحب التحليل الفني ركز على الاستراتيجات اللي مبنيه عليه واختار منها الانسب ليك
واعمل بيها على الديمو وطورها لتكون مناسبه اكتر ليك

mage
06-13-2012, 01:34
بعد الحملة الصليبية بشهر ونصف تعرفت علىا لفوركس هههههههههه اشمعنى يعنى امتى تعرفت على الفوركس اعتقد انه من عامين تقريبا واكن حينها الفوركس ليس مشهورا كما هو الان ولم يكن متاح حينها كل هذه البونصات التى نراها فى الوقت الحالى من كل شركات الفوركس وطبعا هذا البونص فرصة الان لكل جديد فى الفوركس

firas1984
06-16-2012, 02:08
مرحبا
بالنسبة للفوركس اعرفه من 10 سنوات ولكن بدات العمل فيه من 4 شهور
عرفت المنتديات والتداول عن طريق صديق قدم لي نصائح ومواقع للمتاجرة بالفوركس

magic777
06-16-2012, 15:23
مرحبا

طيب ليه مدخلتش المجال ده بدري اظن عشر سنوات بحالهم كنت عارف السوق
ومافيش اي اغراء نجح معاك في دخول السوق طول الفتره الكبيره دي كلها
ياترى ايه السبب ؟

compaq0
06-16-2012, 16:08
عرفته من صديق اخبرنى عن الفوركس و نحن نسير فى الشارع و لم اكن اعلم اى معلومه عن الفوركس فبرمج دماغى كا شاء و بلغنى ان هذا الشىء اللى اسمه فوركس يستطيع ان يحول 100 دولار ل 500 دولار فى ساعات معدوده كان هذا من 3 سنوات

maklad94
06-16-2012, 16:12
عرفته من حوالى خمس سنين وفعلا مكملتش شهر ودخلته دخلت العالم الكبير الفوركس وبدأت اتعلم واتاجر لحد ما وصلت لمرحلة انى واثق فى نفسى وبتاجر فى الحقيقى وكنت اتعرفت عليه من احدى الاعلانات فى النت ..

alskndry
06-16-2012, 16:40
تعرفت عن طريق احد المنتديات العربية وحصلت من احدى الشركات على بونص 5 دولار

وتارجت بيهم من غير خبرة ولافهم ولا اى حاجة ووصلوا 20 دولار ثم خسرت كله

وبعدها قررت انى اتعلم

A7mad_Aziz
06-16-2012, 17:40
عرفت الفوركس من حوالي 4 سنين..عن طريق صديقي واعجبني هذا العالم الكبير بما فيه من مخاطرة ومغامرة وتعلمت منه كثيراً الصبر والحكمة وماذلت اتعلم حتى يومنا هذا

safiforex
06-16-2012, 18:27
تعرفت عن طريق احد المنتديات العربية وحصلت من احدى الشركات على بونص 5 دولار

وتارجت بيهم من غير خبرة ولافهم ولا اى حاجة ووصلوا 20 دولار ثم خسرت كله

وبعدها قررت انى اتعلم
هذا حصل مع اغلبنا ان لم اقل كلنا ، فهذا عادي اننا نخسر في الاول كل شيئ
و لكن المهم و الاهم هو ان نحاول التعلم و التدرب و البحث عن الطرق الناجحة في الفوركس و اتباع خطة ماية جيدة
و اكيد ان الواحد كلما تعلم و اتبع التعليمات فانه سيصل و لو بعد حين

Rami
06-16-2012, 18:31
مرحبا

يااااا من عشرة سنوات ومن اربعة شهور بدات العمل فيه
الا ترى انك متاخر
لو متلا اخى الكريم قضيت هذه العشر سنوات فى التعلم واكتساب الخبرة كان اصبحت علامة
ومن الرابحين فى هذ السوق نظرا لتراكم الخبرة ,, قدر الله وما شاء فعل
احترامى لك

mohamed eldamnhorey
06-16-2012, 18:33
عرفته من حوالى خمس سنين وفعلا مكملتش شهر ودخلته دخلت العالم الكبير الفوركس وبدأت اتعلم واتاجر لحد ما وصلت لمرحلة انى واثق فى نفسى وبتاجر فى الحقيقى وكنت اتعرفت عليه من احدى الاعلانات فى النت ..

تقريباً ياريس

الكل تعرف على هذا المجال من قبل الاعلانات اللى بتيجى على الايملات او بنشوفها فى مختلف المواقع

yassoo011
06-16-2012, 19:14
انا شخصيا تعرفت على الفوركس من صديق
وقمت بمتابعة المجال في المؤتمرات والكتب وتعلمت شيئا فشيئا
وشرف لي ان اول منتدى فوركس اشترك فيه هذا المنتدى

كريم
06-16-2012, 19:53
أنا كنت شغال بي تي سي في برامج نت و قعدت فيه اكتر من سنتين و اكتسبت فيه خبرة كبيرة لكن ربحه لا يكون عالي و ايضا مشكلة النصب كبيرة

فقررت الاتجاه الى مجال أخر فذهبت الى التسويق و اشتغلت فيه ايضا لكن توقفت بسبب فتاوي تحريمه و جلست ابحث عن مجال جيد فوجدت الفوركس هو

الأنسب لي و الله ولي التوفيق و النجاح

mohamed eldamnhorey
06-16-2012, 19:55
يااااا من عشرة سنوات ومن اربعة شهور بدات العمل فيه
الا ترى انك متاخر
لو متلا اخى الكريم قضيت هذه العشر سنوات فى التعلم واكتساب الخبرة كان اصبحت علامة
ومن الرابحين فى هذ السوق نظرا لتراكم الخبرة ,, قدر الله وما شاء فعل
احترامى لك

فعلاً كان زمانه عالم فى اسواق العملات
10 سنوات

اللى يدرس السوق فيهم ويتابعه كويس يحقق ارباح خياليه

ربنا يكرمنا بقا بعد 10 سنين لما نشوف هنعمل ايه

ramid
06-16-2012, 19:55
أنا تعرفت على الفوركس مؤخرا فقط من خلال احد المنتديات العربية
وبعد تجربة مريرة مع الضغظ على الاعلانات في الشركات الربحية
الله لايرجعها أيام

kingman
06-16-2012, 23:30
أنا كنت شغال بي تي سي في برامج نت و قعدت فيه اكتر من سنتين و اكتسبت فيه خبرة كبيرة لكن ربحه لا يكون عالي و ايضا مشكلة النصب كبيرة

فقررت الاتجاه الى مجال أخر فذهبت الى التسويق و اشتغلت فيه ايضا لكن توقفت بسبب فتاوي تحريمه و جلست ابحث عن مجال جيد فوجدت الفوركس هو

الأنسب لي و الله ولي التوفيق و النجاح
انا بشوف ان معظم اللى بيشتغل فى اعلانات البى تى سى او التسويق الشبكى بعد فترة بينتهى به المطاف فى سوق الفووركس وبيبقى تطور طبيعى لأهدافه لأن سوق الفوركس بيبقى القدرة على تحقيق ارباح اكبر من منهم بالرغم انه اخطر طبعا

sunlight
06-16-2012, 23:35
انا بشوف ان معظم اللى بيشتغل فى اعلانات البى تى سى او التسويق الشبكى بعد فترة بينتهى به المطاف فى سوق الفووركس وبيبقى تطور طبيعى لأهدافه لأن سوق الفوركس بيبقى القدرة على تحقيق ارباح اكبر من منهم بالرغم انه اخطر طبعا

اكيد طبعا لانك فى البدايه عايز تشتغل اى حاجه على النت
وايه الشغل على النت غير الاعلانات والداون لوود
ولكن مع مرور الوقت والنصب فى هذه الشركات بتلاقى الفوركس وبتلاقى ناس بتعمل فلوس فيه كويس طيب اوفر مجهودى لشىء افضل

tariktanjaoui
06-16-2012, 23:40
بالنسبة لي تعرفت على الفوركس منذ ما يقرب من عامي عن طريق احد اصدقائي الذي ساعدني بشكل كبير على دخول هذا المجال المربح اذ ساعدني على تعلم جل ابجديات الفوركس و من تم واصلت بنفسي عن طريق ممارسة الفوركس في الحسلب التجريبي ولا افكر الان عن تخلي عن الفوركس

shwaikich
06-20-2012, 20:53
لقد تعرفت على الفوركس عن طريق اصدقاء لي في العمل كانو يعمولون و ما زالون في اوقات فراغهم في المكاتب اضافة الى العمل بالبيت و عرفت انهم يكسبون الاموال كثيرة او قليلة عن طريق الفوركس فقررت التعلم و الخوض في هذا المجال

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 21:02
لقد تعرفت على الفوركس عن طريق اصدقاء لي في العمل كانو يعمولون و ما زالون في اوقات فراغهم في المكاتب اضافة الى العمل بالبيت و عرفت انهم يكسبون الاموال كثيرة او قليلة عن طريق الفوركس فقررت التعلم و الخوض في هذا المجال

ان شاء الله تبقا زيهم وتحقق مكاسب اعلى واعلى يا غالى

وفقك الله لما فيه الخير ورزقك الرزق الحلال

mohamed hamdy
06-20-2012, 21:03
انا تعلمت على الفوركس من شخص ما ومن كثر حب فى الفوركس حبيت هذا المجال
ومنذ هذا الوقت اى منذ 3 شهور اردت ان يكون لي
تواجد فى عالم الفورس

deadlyfox
06-21-2012, 14:53
اتعرف عليه من واحد صاحبى وهو اللى شجعنى ادخل عليه
وده من فترة مش كبيرة

zikooo014
06-21-2012, 14:59
اتعرفت عليه عن طريق صديق ليا
كان في اول السنه دي تقريبا
و ابتديت علي الكتب و الفيديوهات و كنت بستفاد من جميع المنتديات في التعليم

mohamed1happy
06-21-2012, 15:04
لقد تعرفت علي الفوركس منذ حوالي العام عن طريق أحد اصدقائي وبالمناسبة هو ايضا من عرفني علي ذلك المنتدي
أما الفوركس في نظري من عام كان صعب جدا وخسرت الكثير به أما الان فانا سعيد بالتجارة به واكسب أحيانا وأخسر احيانا أخري والموضوع ماشي

aminos
06-21-2012, 15:04
السلام عليكم
تعرفت على الفوركس عن طريق منتدى ما لا أتذكر إسمه
و إستفدة من جميع منتديات الفوركس تقريبا

mohamedfx2005
06-21-2012, 15:23
السلام عليكم ورحمة الله
انا تعرفت على الفوركس بالصدفة في احد المنتديات العربية مشفاكر اسمه وذلك منذ عام 2005 فبدات ابحث واستفسر واتعلم وكاي متاجر مبتدا كان هنالك ربح وخسارة ومارجن كول لكن الان الحمد لله اتعلمت كثير من اخطائي وانا الان ارى الشارت بشكل مختلف عن البداية كان الشارت يتكلم معايا ويقولي يا ابني اشتري اشتري
ههههههههه الحمد لله

eg100
06-21-2012, 15:33
بصراحة تعرفت علية من دعوة صديق قال لى انة يكسب وللكن انا تجهلت ذلك وبعد فترة كنت اتابع فى متدى وجد منتدى اسمة مكتبة الفوركس فقراءت وبعد من هذا الحال من 4 شهور وانا اتابع فى الفوركس

بصراحة الفوركس عالم كبير ويحتاج الى جهد وعمل كبير

remo
06-21-2012, 15:33
انا بقى اتعلمت الفوركس بسبب خسارة اصحابى فية لما لاقيت اصحابى بيخسروا فى الفوركس الكثير من المال ان عملت فيها شجيع السيما وقلت اخش اجيب حقهم واذل الفوركس واكسب منة والصراحة انا دخلت لكن اضميت ليهم فى خانة الناس الخسرانين ههههههههههه

zeyadkabeel
06-21-2012, 15:37
عندما بدات اريد الكسب من الانترنت فكرت ف الشركات الربحية عن طريق احد اصدقائى ثم لم يوافقنى الحظ فيها فرايت بالصدفة اعلان عن البورصة فقولت اشوف الموضوع ايه لقيت ناس بتنصحنى ب الفوركس بدل البورصة المصرية فقررت اتعلم بدات احاول اتعلم لقيتها صعبة فتركتها ثم بعد فترة قولت كل شئ فى بدايته صعب وبعد كده بتبقا سهلة فقررت انى اكمل تعليم فيها واهه الحمد لله شغالين

Ahmed EL Deeb
06-21-2012, 15:43
انا تعرفت علي الفوركس من خلال كتاب قرأته لتعليم الفوركس للمبتدئين وجدته عن طريق الصدفه اثناء بحثي عن طرق الربح من الانترنت المختلفه واللي اغلبنا بدأها بشركات الضغط علي الاعلانات او شركات الاستثمار ثم انتقل الي الفوركس وانا اري ان الفوركس هو افضل طرق الربح من الانترنت هو والادسنس والمواقع واشهارها

Hell Rozar
06-21-2012, 15:45
انا من حوالى سنة كنت كل شوية اشوف اعلانات على جوجل والياهو فقررت مرة انى اسجل فى موقع لها فلما سجلت واحد سعودى كلمنى وفضل يحكيلى بس كان بيقولى عمرك صغير وخبرتك مش كبيرة وبعدين اشتريت كتب وبقيت بقرا فيها واتعلم اكتر لحد ما لقيت الموقع دا وان شاء الله هبتدى من عنا وبصراحة انا بحب الفوركس موووووووووت الاول كنت بحبو جدا دلوقتى حبيتو اكتر لانو مجال كويس جدا

ZOUHAIR_ZIZO28
06-21-2012, 15:47

mohamed eldamnhorey
06-21-2012, 18:48

خلااص بقا ياغالى من بعد ماعرفت سكة الفوركس

هتروح بقا للشركات الربحيه بتاع الاعلانات ليه بقا

انت فى بحر الاموال
هههههههه

KOGI
06-22-2012, 22:02
بالنسبة لى فأانا نظرتى للفوركس اصبحت متغيرة عن معرفته فى فى اول الأمر حتى بدا اتشكك من القواعد التى يتم تعليمها للجدد فى هذا السوق وانا ارى ان هذا السوق يجتاج الى التطور فى الفكر

konine
06-22-2012, 22:11

نفس طريقة التي عفت بها فوركس ولكن ما جلبني له أني كنت أسمع أنه يصنع ملاين .
و حمد لله أرباحي فيه جيدة وحمد لله
الله كريم

okash
06-22-2012, 22:19
انا موظف احد المصارف واسمع من اصداقاء لي عن الفوركس وتجارة العملة وفدخلت الانترنت وبدأت اقرأ حتى احببت الفوركس ودخل في الموضوع من باب التجرية ووجدت نفي لا استطيع الخروج

hesham itch
06-23-2012, 07:45
انا عرفت الفوركس من سنة ونص تقريبا وده كان عن طريق اصدقائى اللى ليهم باع
طويل ف الفوركس وبدأت اعلم واحاول اجرب استفيد من الفوركس وده اول
منتدى ابدا اتعامل فيه عشان البونص بصراحة وطبعا نطرتى اختلف
تماما عن الفوركس بعد معرفتى على كتير من اساسياته

hanona
06-23-2012, 08:13
انا عرفت الفوركس مش من فترة كبيرة اوي من سنتين تقريبا وكنت بشوف اعلاناته عالانترنت علي بعض المواقع والفيس بوك وطبعا مكنتش بفهم في حاجة خالص
بس قرأت كتب لتعليم كيفية المتاجرة وتحقيق المكاسب واتدربت علي يد احد المدربين المتميزين جدا في تعليم الفوركس وبدأت فالاول علي حساب تجريبي لحد معرفت ازاي احدد مقادر الخسارة و
وكيفية توقع مقدار المكسب

2x1
06-23-2012, 09:21
والل الواحد بيفكر كواحد لسة معندوشر خبرة كافية انة يستعين بحد كدة يتاجر بدالة لحد ميبقي تمام وبعدين يبدء هو بس عامة انا بشكر جدا اللي وصلني لمعرفة المجال دة

H!m0
06-23-2012, 12:58
أنا تعرفت عليه من اعلانات بعض المواقع العربية و حبيت أتعرف ماهو الفورس الذي سيجعلك غني
و بعدما قرأته دخل في قلبي و أصبح لا يفارقني مطلقا و حاليا أجد متعتي في التداول و التحليل
و تعلمته عن طريق المنتديات أيضا

Mr.GooDMaN
06-23-2012, 15:52
ف البداية عرفت عن طريق الاعلانات ولكني لم استوعب وبعدها عرفت بالصدفة من احد الاصدقاء انه يعمل بالفوركس
وبعدها هو اداني المفتاح وانا كملت الطريق ونزلت كورسات وكتب وقريتها والحمد لله دلوقتي احسن كتير
وانا عرفت عن الفوركس من سنتين او اكثر ببعض الشهور

abdello052
06-23-2012, 20:13
نا تعرفت عليه منذ 3 سنوات لكن لم ابدأ فعليا الا من سنتين وكانت بالصدفه البحتة وتعلمت وقرات جيدا اكون متداول?.

tarek22
06-23-2012, 20:21
كانت قصتي الاولى مع الفوركس منذ سنة وكان ذلك بمحض الصدفة

karbak
06-23-2012, 20:50
مساء الورد وتحياتي للجميع بالنسبة لي فانا تعلمت الفوركس من اخي ومن تجربته الناجحه الا انني كنت على علم بالفوركس من فتره طويله الا ان اخي هو من شجعني على المتاجره ورأي بعض الاصدقاء المخلصين كان لهم نصيب من دخولي الفوركس ايضا

aminos
06-23-2012, 21:22
السلام عليكم
تعرفت على الفوركس
في إحدى المنتديات العربية و تعرفت على أصدقاء أيضا في هذا المجال و هم من ساعدوني على التعرف عليه أكثر

sa sa
06-23-2012, 22:12
لقد سمعت عن الفوركس منذ حوالي سنه من احد اصدقائي لكني بدات اتعلم اكثر منذ حوالي اربعه اشهر ,واعمل علي اكتساب الخبره والمعرفه من اجل ان اكون تاجر ناجح في الفوركس ولكن هذا سوف يتطلب الكثير ممن الجهد .

kingman
06-24-2012, 03:05
والل الواحد بيفكر كواحد لسة معندوشر خبرة كافية انة يستعين بحد كدة يتاجر بدالة لحد ميبقي تمام وبعدين يبدء هو بس عامة انا بشكر جدا اللي وصلني لمعرفة المجال دة
يعنى انت بتفضل تستثمر فى هذا السوق بأن يدير احد حساباتك الى ان تتقن الفوركس جيدا
وهى فكرة تحترم رغم انها بتبقى غير جيدة فى البداية لأن المتاجر فى البداية لايستطيع ايهم افضل فى ادارة حسابه وممكن يتعرض للأخطاء فى اختيار الأشخاص الخطأ

safiforex
06-24-2012, 03:15
يعنى انت بتفضل تستثمر فى هذا السوق بأن يدير احد حساباتك الى ان تتقن الفوركس جيدا
وهى فكرة تحترم رغم انها بتبقى غير جيدة فى البداية لأن المتاجر فى البداية لايستطيع ايهم افضل فى ادارة حسابه وممكن يتعرض للأخطاء فى اختيار الأشخاص الخطأ

و هذا حصل مع الكثيرين اخي ، انهم بيعطوا حاسباتهم لاشخاص الخطا في ادارتهم لحسابهم و يتفاجءون بالمصيبة بعدها
و ليس هذا فقط ، فانه هناك من يعكي حسابه لاشخاص يبانون عن مهارات عالية في التوسيات ، و فعلا بيكون نتاءج مرضية اولا ، و في نهاية بيكون مصائب اكثر
خلاصة الموضوع ، ليس احسن من المتاجرة على الحساب شخصيا و لا غير

talal
06-24-2012, 03:26
تعرفت على الفوركس من قراء المواضيع والمنتديات وكنت اسأل ماهو هذا الفوركس الى ان تعمقت فيع وقرات الاخبار والمعلومات الخاصه به
ولكنني لم بدأ في تلك اللحظات كنت اقراء فقط وابحث الى ان استمر ذلك ربما سنه او سنتين بعد ذلك دخلت الفوركس

nrgslawi
06-24-2012, 03:36
انا تعرفت على الفوركس في 2007 لكن بدات اتاجر فيه حتى 2011 بسبب انني كنت مشغول ولم يكن لدي راس مال كافي

Mostafa Mando
06-24-2012, 05:35
انا عرفت الفوركس من اقل من سنة لكن لم اتاجر بعد مازلت اتعلم وسأتعلم

لسه المشوار طويل جدا للمتاجرة

moonlight
06-25-2012, 09:54
عرفت الفوركس من عدة شهور من احد المنتديات الربحية وتعلمت الكثير عنه وينقصنى ايضا المزيد من التعلم
حتى اكتسب الخبرات لكى اصل الى تحقيق اهدافى فى سوق الفوركس

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 11:25
انا تعرفت على الفوركس في 2007 لكن بدات اتاجر فيه حتى 2011 بسبب انني كنت مشغول ولم يكن لدي راس مال كافي

تخيل لو انت يامان كنت اشتغلت من الفتره اللى فاتت دى كلها

كان زمان عندك خبره ممتازه جداً

لان كثرة التعامل مع السوق وخاصة فتره كبيره يعطيك خبره ونظره جيده للسوق

zikooo014
06-25-2012, 13:04
تخيل لو انت يامان كنت اشتغلت من الفتره اللى فاتت دى كلها

كان زمان عندك خبره ممتازه جداً

لان كثرة التعامل مع السوق وخاصة فتره كبيره يعطيك خبره ونظره جيده للسوق

فعلا كان زمانه علي الاقل تخطي مرحلة المبتدئين
انا لسه عارف الفوركس من اول السنه دي و اتعلمته و اصريت علي اني اتعلمه

kareem
06-25-2012, 13:15
تعرفت عليه من وقت طويل جدا ولكن كبداية الدخول إلية من فترة ليست بالبعيدة عملى الأساسى مسوق الكترونى كنت أعلم ان الفوركس هو لمجال رقم 1 عالميا وليس فقط على الانترنت ولكن لقلة المراجع والشروحات ولتعدد وتنوع المصطلحات به كنت استصعبة ولكن الحمد لله مع التشجيع والمراجع المناسبة والمنتديات المختلفة بدأت اشق طريقى به وبدأ بالإستثمار مع أكثر من فرد ثم تشجعت لتعلمة بنفسى

elssayed
06-25-2012, 13:37
انا اتعرفت علي سوق الفوركس تقريبا من 2008 واتعرفت عليه عن طريق موقع الجيل العربي
بتاع هيثم الشامي واستثمرت معاه وبرضه كنت بتعلم لكن حسبي الله ونعم الوكيل فيه هرب بالفلوس بتاعة الناس كلها

abdallah elbaz
06-25-2012, 14:40
انا عن نفسي اتعلمت حاجات كتيره من الفوركس من احد الاصدقاء وعرفت طريقه البونص
وكمان من السهل اننا نتعلم من الكتب والمنتدي فيه كتير من المعلومات المتاحه

elazez
06-25-2012, 15:25
تعرفت علي الفوركس من الاعلانات علي المنتديات
والمواضيع الموجودة علي المواقع والمنتديات

okash
06-25-2012, 16:06
عن طريق الوظيفة تعرفت عليها من قبل بعض الموظفين وبعدها تعمقت ثيرا في الفوركس من قرأءة كتب ومقالات ومن ثم حساب تجريبي

abokhaledelmasry
06-25-2012, 16:33
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

شاركنا تجربتك

اعتقد ان الفوركس شىء مهم جدا فى حياتى ةتعرفت على العمل فى الفوركس من 3 سنوات تقريبا

وتعرفت عليه من خلال بعض الاصدقاء حيث كنت اعمل فى البورصه والفوركس اعتبره من افضل الاشياء التى حدثت فى حياتى

hazem ahmed moahmed
06-25-2012, 16:35
تعرفت علي تجاره الفوركس من الاعلانات المنتشره علي الانترنت لكني بدات في ممارسته فعليا منذ حوالي 6 اشهر من خلال احد اصدقائي الذي يتاجر في الفوركس منذ عامين

konine
06-25-2012, 19:15
تعرفت علي تجاره الفوركس من الاعلانات المنتشره علي الانترنت لكني بدات في ممارسته فعليا منذ حوالي 6 اشهر من خلال احد اصدقائي الذي يتاجر في الفوركس منذ عامين

كلنا يا أخي تعرفنا عليه بالصدفة و سبب دخولنا له هو رغبة في تحسين معيشة
و كل و طريقة دخله لهذا عالم مليأ بالعلم
الله كريم

Eslam
06-25-2012, 19:50
اتعرفت عليه من كلام الأفراد واللى كنت بشوفة من كلام عن المجال فى التلفزيون واشتركت فى شركة وساطة من وقتها حبيت أنى اتعلم المجال وابدا اشتغل بنفسى
وفى الطريق ان شاء الله لتحقيق دة

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:59

ان شاء الله يا اخى ربنا يوفقك فى هذا المجال باذن الله
وبالفعل شركات الوساطة كترت اوى اليومين دول :)

assidi saber
06-25-2012, 22:54
انا تعرفت على الفوركس مند سنتين و لقد وجدته في منتدى برامج نت

himaalex84
06-25-2012, 23:13
اتعرفت على الفوركس عن طريق المنتديات المنتشرة الكتير فى كل المواقع و كذلك انا واخد السلم من اولوة من شركات ربحية الاعلان مقابل الضغط ثم الابلود ثم البحث عن شى جديد و كان الفوركس
و الفوركس بصراحة مجال شيق جدا و حلاوتو ان متحدث باستمرار كل يوم فى جديد

HUSSENEY
06-29-2012, 05:17
اتعرفت على الفوركس عن طريق المنتديات المنتشرة الكتير فى كل المواقع و كذلك انا واخد السلم من اولوة من شركات ربحية الاعلان مقابل الضغط ثم الابلود ثم البحث عن شى جديد و كان الفوركس
و الفوركس بصراحة مجال شيق جدا و حلاوتو ان متحدث باستمرار كل يوم فى جديد

حقا اخى هيما اليكس
ان الفوركس من اهم والذ وامتع طرق المتاجرة والربح
ويحتاج الى مهارات خاصة

remo
06-29-2012, 05:57
كلنا يا أخي تعرفنا عليه بالصدفة و سبب دخولنا له هو رغبة في تحسين معيشة
و كل و طريقة دخله لهذا عالم مليأ بالعلم
الله كريم

انا اول ما عرفت الفوركس امنت ان هو دا طريق تحقيق الاحلام وكمان لقيت ان الفوركس اسرع مماتوقعت لكن اتصدمت انة صعب جدا ومحتاج تعلم عشان ماتبقاش تحت ايد رحمة الصدفة او الحظ

derfcase
06-29-2012, 06:37
من خلال الاعلانات المنتشرة علي الشبكة منذ اكثر من حوالي 4 سنوات
و قد لفت انتباهي له انه سوق جديد غير سوق الاسهم المالية المعروفة بالبورصة اختصارا و عندما تعمقت عرفت ما فيه من مزايا و رافعات مالية و دعم حي للمستثمر اضافة الي امكانية الاستثمار بمبالغ صغيرة علي عكس البورصة مما دفعني الي الدخول في هذا المجال

mamonet
06-29-2012, 06:51
انا شخصيا اسمع وارى اعلانات الفوركس منذ زمن ولكن لم ابدأ التعامل معه الا منذ فتره قصيره حيث تعرفت عليه من خلال احدى الاصدقاء الذى علمنى الفوركس خطوه بخطوه

وكانت بدايتى الاولى فى منتدى نيجيريا فوركس حيث هناك تعلمت الفوركس و تاجرت بالبونص الخاص به

وانا الان ارى الفوركس مثلما تعرفت عليه فى اول مره حيث لم يتغير لى نظرتى فى الفوركس

Desperate
06-29-2012, 06:55
انا كنت بشتغل فى الربح من النت زى شركات البكس والهايب وغيره
وبعدين سمعت عن الفوركس من خلال احد الاقسام فى المنتدايات اللى كنت شغال فيها
فاتجهت ليه وقعدت ادور على حد يعملنى لغايه ملقيت واحد ابن حلال عامل دوره
كامله فى الفوركس
وبدات شغلى مع منتدى انستا
mt5

KOGI
06-29-2012, 07:31
كامله فى الفوركس
mt5

اكتر حاجة شدتنى فى كلامك انك لقيت ايد المساعده ومبخلش عليك بعلمه انا تقريبا كل ما كنت اطلب من حد كان يرميلى فديوهين وكتاب ويوقىل علم نفسك انا معرفكش بجد راجل محترم
تقبل مرورى

magic777
06-29-2012, 18:30
كامله فى الفوركس
mt5

كويس اوي اخي بس ماتكتفيش هنا بالدوره دي اقرأ انت كمان في المنتديات والشروحات وعلم نفسك اكتر
وياريت تقرأ كتاب الفوركس للعرب لانه ممتاز جدا وفيه شروحات جيده هتساعدك في البدايه هنا

waleed adel
06-30-2012, 17:49
ههههههههههههههههه تعرفت عليه من ابن خالتى ربنا يسامحه بقى وشدنى الموضوع جدا ودرست وفتحت حساب ديمو
وكنت اخاف من الحساب الخقيقى وفعلا عند فتح الحساب الخقيقى تمرجن والحمدلله واملنا انا نحصل على رصيد نبدا به من جديد

عزبز 18
06-30-2012, 17:56
لقد تعرفت علىا لفوركس منذ ما يقرب من عامين تقريبا ومنذ ههذ الفترة وانا اعشق هذا العمل بالفعل ضاع منى الكثير منا لوقت فى بعض المراحل لانى فى العامين اللى فاتوا كنت فى الجيش واثر ذلك لعى مسيرتى ولكنى الان متفرغ تماما للفوركس والحمد لله

انا ايظا مثلك يا اخي الكريم سبحان الله انا تعرفت الفوركس مند عامين تقريبا ولم اعطي له اي اهتمام
حتي 6 اشهر الماضية دخلت فيه والحمد لله انا راضي كل الرضي

jonaselk
06-30-2012, 17:57
تعرفت على الفوركس و أنا أبحث عن طريقة للربح من الإنترنيت
و أنا حاليا أحاول فهم طريقة العمل

Amgad91
06-30-2012, 17:57
انا تعرفت على الفوركس اسما من فترة طويلة جدا تزيد عن الست سنوات كنت اسمع عنه من بعض الاصدقاء ولكن كل معرفتي عنه وقتها انه متاجرة الذهب
بعدين بدأت ادخل على منتديات و اقرا كلمة فوركس ولكن كان في حاجز بيني وبينه مش عارف ليه
لحد السنة اللي فاتت بدأت اقرا في الفوركس و اعرف انه اسهل مما كنت متصور

sunlight
06-30-2012, 17:59
انا ايظا مثلك يا اخي الكريم سبحان الله انا تعرفت الفوركس مند عامين تقريبا ولم اعطي له اي اهتمام
حتي 6 اشهر الماضية دخلت فيه والحمد لله انا راضي كل الرضي

انا اتعرفت عليه صدفه وسبحان الله كنت ارى الاعلانات بتاعت الفوركس ولم اكن اتخيل انى انضم له واتاجر ولكنى الان بحاول اتاجر ومازلت اتعلم ولم اصل للتارجت اللى انا احس معه انى مستريح[COLOR="Silver"]

fx-man
06-30-2012, 18:01
انا تعرفت على الفوركس منذ حوالى ثلاث سنوات عن طريق الاعلانات وعن طريق بعض الاصدقاء
فى بداية تعلمى للفوركس كنت واثق انه سوق ملئ بالربح السهل لكن الان اكتشفت انه محتاج خبرة وشخصية قوية وذكاء .

mostafakamal
06-30-2012, 19:34
انا اتعرفت على الفوركس فى اليوتيوب كنت بابحث عن شئ ووجدت موضوع عن الفوركس
واول منتدى كان منتدى اف اكس ارابيا

ابو محمد
06-30-2012, 19:36
تعرفت على الفوركس من خلال صديق لي
يعمب بالفوركس قبلي ب3 سنوات وشجعني بها

waleed adel
07-01-2012, 15:39
الموضوع كان فكره من احد الاقارب وبعدين دخلت وبدات بقرائةبعض الكتب التعليمية حتى عرفت ماهو الفوركس وكيفية العمل فيه وهكذا بدات الدخول
لهذا العالم الكبير وربنا معانا بقى

safiforex
07-01-2012, 15:52
انا اتعرفت على الفوركس فى اليوتيوب كنت بابحث عن شئ ووجدت موضوع عن الفوركس
واول منتدى كان منتدى اف اكس ارابيا

جيد اخي الكريم انك تعرفت على الفوركس في اليوتوب ، و هذا مما لا شك فيه انه وفر عليك الوقت في التعلم
لانه اليوتوب يتوفر على فيدوهات عديدة في الشروجات للفوركس و بهذا فانك استفدت منها بشكل افضل
بالتوفيق لك

waleed adel
07-03-2012, 16:37
جيد اخي الكريم انك تعرفت على الفوركس في اليوتوب ، و هذا مما لا شك فيه انه وفر عليك الوقت في التعلم
لانه اليوتوب يتوفر على فيدوهات عديدة في الشروجات للفوركس و بهذا فانك استفدت منها بشكل افضل
بالتوفيق لك
نعم اخى اليوتيوب به كميه دروس ومواضيع غايه فى الروعه
وعن كل مايخص عالم الفوركس

Amany Mohamed
07-03-2012, 16:40
السلام عليكم
تعرفت على الفوركس من زملائي كنت اسمعهم و هم يتحدثون عن الفوركس و هذا منذ زمن قريب و اتمنى ان اصبح افضل منهم قريبا

ma90do
07-03-2012, 16:42
الموضوع كان فكره من احد الاقارب وبعدين دخلت وبدات بقرائةبعض الكتب التعليمية حتى عرفت ماهو الفوركس وكيفية العمل فيه وهكذا بدات الدخول
لهذا العالم الكبير وربنا معانا بقى

فكره حلوه انك بدئت تقراء علي طول انا اتعرفت عليه في منتدي مشهور بتابعه باستمرار لقيت ناس كتير تركت مجال الربح الالكتروني واتجهت لهذا السوق علشان كان فيه شركات بتقدم بونص بدون ايداع وناس كتير حققتك مكاسب

siafari
07-03-2012, 16:43
وعليكم السلام
تعرفت على الفوركس بانتشار كلمة forex

كنت ارها كتير من المرات حتى بدات اسال عن ما هو الفوركس باستعمال محركات البحت

بتوفيق للجميع

ramimasarwah
07-04-2012, 14:13
تعرفت على الفوركس عن طريق صديق قام بارسال الرابط على ايميلي ومن هنا بدات بالتعرف على الفوركس واشكره على هذا الموقع الجميل جدا وارغب بدعوة اصدقائي كذلك ممن يحبون التجارة مثلي واشكركم على هذا الموضوع الجميل

sabre
07-04-2012, 14:21
تعرفت على الفوركس من فترة كبيرة
من احدى المنتديات التى ليس لها علاق بالفوركس اصلا
ولاكن كان هناك شرح كويس ويجذبك ليه ونظرتى الان تغيرت طبعا عن وقتها حيض انه طلع ليس بالسهوله التى كانت متوقعه

waleed adel
07-04-2012, 22:25
تعرفت على الفوركس من فترة كبيرة
من احدى المنتديات التى ليس لها علاق بالفوركس اصلا
ولاكن كان هناك شرح كويس ويجذبك ليه ونظرتى الان تغيرت طبعا عن وقتها حيض انه طلع ليس بالسهوله التى كانت متوقعه

اكيد طبعا هو مش سهل ومش فلوس جايه من الهوا لابد من الدراسه والتعب
حتى نتماشى مع السوق الكبير

m_fekry
07-04-2012, 22:58
لقد تعرفت على الفوركس منذ عام تقريبا وحاولت فهمه والبدء فيه ثم تراجعت حتى شاهدت عرض المنتدى الذى دفعنى بالعوده مره اخرى

aboualy
07-04-2012, 23:01
لقد تعرفت على الفوركس منذ عام تقريبا وحاولت فهمه والبدء فيه ثم تراجعت حتى شاهدت عرض المنتدى الذى دفعنى بالعوده مره اخرى

اعتقد اخى ان تجربتك قريبة من تجربتى فان قد تعرفت على الفوركس منذ اربع سنوات تقريبا وعملت به لفترة عامين تقريبا دون تحقيق اى نتيجة
وعدة ولكن عن طريق المنتدى الاجنبى لانستا وسحبت منه بونص شهرين واشتغلت بهم وحققت بعض الارباح

madoxegy
07-04-2012, 23:04
تعرفت علي الفوركس من خلال كتاب قرأته لتعليم الفوركس للمبتدئين وجدته عن طريق الصدفه اثناء بحثي عن طرق الربح من الانترنت المختلفه
واللي اغلبنا بدأها بشركات الضغط علي الاعلانات او شركات الاستثمار ثم انتقل الي الفوركس
وانا اري ان الفوركس هو افضل طرق الربح من الانترنت هو والادسنس والمواقع واشهاره

Missa
07-05-2012, 00:22
هو بصراحة معرفتي بالفوركس كانت عن طريق النت
بس كنت متردد بس بعد كدة قررت الدخول للميدان اكيد الكل بيكون في البداية كده لكن بعد مرور مدة من الزمن عادي و بالتوفيق للجميع

hager
07-05-2012, 00:27
لقد تعرفت علي الفوركس من احد الاصدقاء لي وهو من قام بفتح حساب لي وتعليمي كيفية التعامل فيه
وقد تعلمته في هذا العام الحالي
وانا اعتبر مازلت مبتدأه فيه وامل ان اصبح متمكنة منه

nada
07-05-2012, 00:41
كاى انسان يحب التعرف على اشياء جديدا لاكن سرعان ما انجزبت الية
طبعا نظرتى تغيرت لهوه بسبب الخساره والربح

waleed adel
07-08-2012, 14:58
كاى انسان يحب التعرف على اشياء جديدا لاكن سرعان ما انجزبت الية
طبعا نظرتى تغيرت لهوه بسبب الخساره والربح

عارفه يا اخت ندى اللى فعلا بينظر للفوركس من بره ماينجذبش ليه
بس مجرد الدخول والاطلاع بيشدك ليه فعلا

dent
07-08-2012, 15:26
تعرفت على الفوركس عن طريق خالى وهو متاجر فوركس منذ ان كنت فى الثانويه

منذ 7 سنين
والان انا كل ما اقابله ادعو عليه واقول له منك لله انك عرفتنى الفوركس مكنتش ناقص وجع دماغ:)):)):))

avocato bola
07-08-2012, 15:31
تعرفت علي الفوركس عن طريق صديق لى . كان ينبغى الربح ليا كمثلة وهو كان يعرف الفوركس منذ عامين

ehab
07-08-2012, 19:32
عن طريق صديق لي هو الذي وضع حسابه مع احد الاشخاص ومن ذلك الحين بأت يتعلم ثم بدأ
في تعليمي الفوركس ولكن انا لست محترف فانا مبتدئ في هذا المجال وكاان ذلك من سنتين

yamiyugi
07-08-2012, 19:34
تعرفت على الفوركس من حوالى 4 سنوات من خلال منتتدى عربى وكانت تقام بها دورة لتعليم الفوركس فانضممت لها وبعد ذلك بدأت اتعرف عى الفوركس خطوة خطوة ومن ثم بدات فى الاحتراف واختراع استراتيجية خاصة بى لاكون ناجحا فى هذا المجال

theboy2226
07-11-2012, 21:19
انا عرفته بالصدفة البحته من احدي المنتديات لما كنت متابع موضوع شركات الاعلانات
و عملت زي كل الناس كتاب ثم فيديوهات ثم ديمو ثم حساب حقيقي صغير للتدريب ايضا

sendrala ahmed
07-11-2012, 21:21
لاحظت ان السؤال اتكرر كتييييييييييييير جدا
وكل مره بكتب نفس القصه كده كتير بقى

sky44
07-11-2012, 21:28
السلام عليكم

مند حوالي شهران و انا اتصفح احد المواقع اثارني فيه قسم خاص بالفوركس فدخلته فوجدت بعض المواضيع لاحد الاعضاء فاطلعت عليه فأعجبني فبدأت ابحث عن الكثب و الفيديوهات لاتعلم فوجدت فيه ما لم أجده في أي مجال اخر

salah.bmw
07-11-2012, 21:36
انا اتعرفت عليه عن طريق واحد صاحبي من 3 سنوات
واصريت عليه انو يعلمني مع العلم انو حاول يبعدني عن الفوركس بسبب الادمان
والمشاكل الناتجة عن الخسارات
بس انا اقتنعت فيه وبلنهاية صرت مدمن :(

resala11111
07-11-2012, 21:45
انا عارفت الفوركس من 4 سنين
تم بداءت فى تعلم الفوركس
تم بداءت على حساب ديمو
ثم فتحت حساب حقيقى
واتعملت من منتديات كتيرة اووى

kingman
07-11-2012, 22:19
لاحظت ان السؤال اتكرر كتييييييييييييير جدا
وكل مره بكتب نفس القصه كده كتير بقى

:tie:
هو مع كثرة المواضيع كتير مش بياخد باله ان الموضوع موجود بالفعل ويفضل اى عضو قبل ان يكتب موضوع جديد ان يقوم بالبحث فى المنتدى بأستخدام اداة البحث ليسهل على نفسه وعلى الأدارة

Nehal Ali
07-11-2012, 22:39
الفوركس انا عن نفسي تعرفت عليه من احد الزملاء دائم الحديث عنه علي الفيس وقد قام بعمل جروب يقوم بشرح اساسيات الفوركس وعلي هدا قررت ان اجرب بنفسي واشوف ايه هو الفوركس
بس علي فكره انا لما جربته استمتعت اوووي وعمري ما ندمت

pimo
07-11-2012, 22:41
انا تعرفة علي الفوركس في التلفاز لاول مرة وبعد ذلك اتجهت الي الانترنات لكي اتعملم اكثر عن هذا السوق فاندهشت لقوته وكبر حجمه فقررت ان ادخل في التداول فيه لكسب المال

ahmed rabee
07-11-2012, 22:49
تعرفت علي الفوركس من خلال منتدي عربي شهير جدا

بدأت في القراءة فيه وفهمت بعض الاشياء وبحثت علي الانترنت ودخلت لمنتدي رائع تعلمت فيه كل شيء ومازلت اتعلم

كانت البدايه منذ سنتين ولكن لم ابدأ فعليا الا في اخر 6 شهور

Mostafa Mansour
07-12-2012, 03:02
الفوركس سمعت عنه من صديق لي وهو من كلمني عنه وحفزني للدخول الي هذا المجال وهذا من فترة قصيرة جدا خلال هذه السنة ولكني وجدت انه مجال مفيد ونافع

xtomorrow
07-12-2012, 03:04
كنت دائما اسمع بالفوركس في المنتديات والبعض المواقع العربية
كذلك بعض الاصدقاء كانوا يتحدثون عن مدى الثروة التي يحققها الفوركس

Salwa Soliman
07-12-2012, 03:05
تعرفت علي الفوركس السنة الحالية من احد اصدقائي وهو من علمني العمل عليه وقد قمت بالدخول الي هذا المجال بهدف تحقيق ربح مرضي يساعدني في تحقيق اهدافي

king
07-12-2012, 03:07
انا تعرفت على الفوركس عن طريق خبير فى المجال كان يتولى عملية تدريبى وتعليمى حتى ارتقى مستواى الفنى وكنت حريص على الارتقاء بمستواى عن طريق المقالات الهامه عن المجال وعن الفنيات الهامه فى سوق النقد الاجنبى جعلتنى اكثر خبره

amrmorasamir
07-12-2012, 03:11
الحقيقه تعرفت عليه عن طريق احد اصدقائى الكلام ده كان من 3 سنوات
واقنعنى انى استثمر فلوسى مع احد الاشخاص والحمد لله على كل شىء
ثم ابتديت اتعلم بنفسى عن طريق المنتديات والكتب
طيب ياباشا لما استثمرت مع احد الاصدقاء كان افضل ليك ولا الافضل انك تشتغل لوحدك اصلى مش بفضل موضوع ان حد يشغل فلوسى دى ابدا

xtomorrow
07-12-2012, 03:17
حقيقة الطموح الذي كنت اتحلى بخصوص الفوركس والربح الكبير منه قل قليلا للاسف، ممكن السبب من كثرة الخسائر التي تعرضت لها مؤخرا. لكن اظن ان الفوركس ادمنت عليه ولن اتركه مهما خسرت ومهما ربحت

gemyyy
07-12-2012, 03:17
والله يا برنس انا لسة متعرف علية دلوقتى حالا وعن طريق احد منتديات الربح من الانترنت وربنا يستر علشان الواحد مش فاهم حاجة

elzeel
07-12-2012, 03:18
تعرفت علىا لفوركس من صديقى وهو اللى جابنى المنتدى ودخلنى مجال الفوركس
والكلام دا من فتره بسيطه وبدا تعاملى بدخول المنتدى والحمد لله

naitsi
07-12-2012, 16:00
السلام عليكم
الفوركس موجود منذ مدة و لم نكن نعلم به و نحن العرب صراحة دئما متاخرين بخطوات على الجانب و ليس بالخطوة 1 انا تعلمت من صديق لي و استعنت بالكتب كثيرة مفيدة من منتديات مختلفة و الحمد لله لنا خبرة لا باس بها

hzal2om
07-12-2012, 16:09
تعرفت على الفوركس من وقت قريب جدا ولكن مبدأتش فية الا من كام يوم و هو فعلا دنيا جميلة جدا وانا حبتها ولقيت نفسى فيها وان شاء الله اقدر اوصل لمستوى كويس فيها

ma90do
07-12-2012, 16:22
تعرفت على الفوركس من وقت قريب جدا ولكن مبدأتش فية الا من كام يوم و هو فعلا دنيا جميلة جدا وانا حبتها ولقيت نفسى فيها وان شاء الله اقدر اوصل لمستوى كويس فيها

بالاراده والصبر والتعليم سوف تنجح وتتميز بس لزم تلتزم في التعليم والممارسه والتعليم ياخذ وقت ولكن سوف تتفوق علي هذا المجال وتنجح ان شاء الله

fouedganb
07-12-2012, 16:35

DZforex
07-12-2012, 16:40
سمعت بالفوركس في منتدى برامج نت و رايت البعض يقول ربحت 1000 دولر من العدم قصده من البونص

و شدني الفضول ورحت اتعلم شيءا فشيئا الى ان وجدت شركة انيستا و من حظي

وجدت البعض دعاني الى الاشتراك في منتدى فوركس مصر و ا
وهنا تبدأ مسيرتي

gemyyy
07-12-2012, 17:08
والله انا لسة متعرف علية امبارح
وان شاء الله يكون خير علينا وعليكم جميعا

yassoo011
07-12-2012, 18:41
انا سمعت عن الفوركس من شركة كانت
تطلب محللين فنين وفهمت فكرة مبدأية ثم تعلمته
من زميل لي في العمل كان يعمل به

sara123
07-12-2012, 19:07
أنا تعرفت على الفوركس من حوالي 4 سنوات عندما رأيت أصدقائي واقاربي مدمنون عليه ويربحون منه الاموال فلم أفوت هذه الفرصة وتعلمت واصبحت محترفا الى حد ما ..وبالنسبة للمنتديات أنا في البداية كنت أودع في حسابي من مال والدي ولم أكن أعلم بمنتديات الفوركس التي تقدم البونص وكنت فقط اتعلم من الكتب والفيديوهات وبعض المنتديات التي تقدم توصيات ..أما الآن أنا أتاجر عن طريق البونص الذي احصل عليه من منتديات الفوركس.

delpi
07-12-2012, 19:15
بسم الله الرحمن الرحيم
انا بصراحة اتعرفت عليه عن طريق منتدى فوركس العرب واستفدت كتير من كل الناس المحترمة الموجوده
وكل المعلومات على المنتدى و النت

Rami
07-12-2012, 19:18
بسم الله الرحمن الرحيم
انا بصراحة اتعرفت عليه عن طريق منتدى فوركس العرب واستفدت كتير من كل الناس المحترمة الموجوده
وكل المعلومات على المنتدى و النت

بوركت اخى الكريم
المهم انه الواحد يكون محصلته جيدةفى هذا الفوركس
ويحصل عائد مادى جيد

تحياتى لشخصكم الكريم

waleed adel
07-12-2012, 20:48
تعرفت على الفوركس عن طريق المنتديات المنتشرة الكتير فى كل المواقع
الفوركس بصراحة مجال شيق جدا

elking
07-12-2012, 21:01
انا تعرفت على الفوركس من شخص مقرب لى وكان صديق وبعد ذلك طورت من نفسى واخذت كورس وبدات اتابع فى المنتديات ومازلت اتعلم

hesham1046
07-12-2012, 21:08
انا اتعرفت على الفوركس من 4 سنوات من سنة 2008 وعرفتوةة با الصدفة هههه والجمد الله كانت اجمل صدفة الانة المصدر الاساسى لدخل بتاعى

mido
07-12-2012, 21:11
انا عرفت الفوركس من حوالي اسبوع
وكنت بشوف اخويا بيشتغل عليه وعرفت منه كل حاجة وابتديت انا كمان اشتغل عليه
تقبل مرور اخي الكريم ولك فائق احترامي

Noah
07-12-2012, 21:19
لقد تعرفت على الفوركس منذ فترة كبيرة واعتقد ان هذا السوق من الافضل الاشياء اتلى عرفتها فى حياتى واعتقد ان هذا السوق كان وسيلة كبيرة لكى اتمكن من العمل عليه واحقق من خلاله نسبة ارباح جيدة وكبيرة فى وقت قصير

mostafakamal
07-12-2012, 23:19
تعرفت على الفوركس فى اثناء بحثى على اليوتيوب عن شئ اخر
ثم بدات اتعلم واطبق على حساب ديمو ثم فى بعض المسابقات
وبعد كده فتحت حساب حقيقى مع احدى الشركات

Amany Mohamed
07-12-2012, 23:55
السلام عليكم
تعرفت على الفوركس منذ شهور
من اصدقاء لي
و احاول الان ان اتعلم كل ما يتحويه و كل ما هو جديد فيه

ehab
07-13-2012, 00:07
كنت دايما بدور على طريقة للربح من الانترنت تعرفت بة عن طريق محركات
البحث التي كنت دائم البحث فيها عن عمل ما عن طريق النت يكون مربح واكدلى المووضع واحد صديق شغال فى الموضوع

kingman
07-13-2012, 00:13
انا عرفت الفوركس من حوالي اسبوع
وكنت بشوف اخويا بيشتغل عليه وعرفت منه كل حاجة وابتديت انا كمان اشتغل عليه
تقبل مرور اخي الكريم ولك فائق احترامي
حلو ان العيلة يكون فيها حد بيشتغل فى الفوركس بيفيد كتير اووى فى التعلم والأستشارة وبيكون عون ليه والواحد مش بيبقى لوحده
بالتوفيق لكم باذن الله

sunlight
07-13-2012, 00:19
انا اتعرفت عليه من صديقى ولكنه لا يعرف اى معلومه عن المتاجره لوكنه قال لى ان نشترك سويا ونعمل بونص والباقى ياتى فى النهايه فاشتركت ولم اتاجر الا ببونص واحد فقط والثانى معايا الشهرده طبعا الاول راح فى الكول مارجن والثانى اتمنى ان اعمل فيه اى شىء

Mostafa Mando
07-13-2012, 01:17
انا اعرف مجال الفوركس من زمان بواقع عملي في مجالات الربح من الانترنت عموماً

ولكن لم ادخل فيه إلا هذه السنة وشجعني على دخوله احد الاصدقاء واعتمدت على منتديين منتدى اف اك ارابيا في التعلم

ومنتدى فوركس مصر عشان اكون رأس مال اتاجر بيه

king1panda
07-13-2012, 01:37
انا تعرفت علي الفوركس منذ عام 2009 علي ما اعتقد عرفته عن طريق مواقع الضغط علي الاعلانات كانت ايام سوده هههه
بس لم اتحسن كثيرا في الفوركس بسبب كثرة تغير الاستراتجيه
لكن الحمد لله بقالي شهور ثابت علي استراتجيه واحده وبتحسسن بس ببطء

mage
07-13-2012, 04:28
انا تعرفت علي الفوركس منذ عام 2009 علي ما اعتقد عرفته عن طريق مواقع الضغط علي الاعلانات كانت ايام سوده هههه
بس لم اتحسن كثيرا في الفوركس بسبب كثرة تغير الاستراتجيه
لكن الحمد لله بقالي شهور ثابت علي استراتجيه واحده وبتحسسن بس ببطء

انه وقت متاخر بالفعل وجيدا ن يكون لك فى الفوركس 3 اعوام ولكن منذ متى وانت تعمل على الحساب الحقيقي هذا هوا لاهم لان هناك من يعمل فى الفوركس على الديمو لفترات طويلة

ehab
07-14-2012, 01:19
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

شاركنا تجربتك
الموضوع كان يسيطر على تفكير اكثر حتى بدايات العام الماضى اخذت القرار بالبدء
بالتعليم والبحث عن مصادر تعليم الفوركس وبالفعل مع بداية التعليم وولبحث وجدت العديد
من المصادر المتاحة المجانية على الانترنت

waleed
07-14-2012, 15:39
انا اتعرفت عليه من اح الاصدقاء وهو
كمان اللى علمنى ازاى اخش واتاجر

ehab
07-14-2012, 18:45
تعرفت عليه من اعلانات بعض المواقع العربية و حبيت أتعرف ماهو الفورس الذي سيجعلك غني
و بعدما قرأته دخل في قلبي و أصبح لا يفارقني مطلقا و حاليا أجد متعتي في التداول و التحليل

ymn30
07-14-2012, 18:48
تعرفت عليه من اعلانات بعض المواقع العربية و حبيت أتعرف ماهو الفورس الذي سيجعلك غني

بتوفيق اخى افهم من كدة حب من اول نظرة هههه بس خالى بالك الفوريكس غضار اذا رمش ليك بلعين اليمين انتظر منه ان ياخذ منك الكتير

HUSSENEY
07-15-2012, 06:24

الفوركس دائما يغرى المضاربين ليدخلوا فى
ثم يقوموا بضربوا الضربة القاضية بعد ان يثق فى ويضع فلوسوا فى هذا السوق

top2milan
07-15-2012, 06:27
الاعلانات الي كانت ماليه المواقع كانت بتغريني لحد ما دخلت قسم الفوركس في احد المنتديات وبدأت اقرأ عنو والمكاسب منو
وبعدها دخلت في الفوركس واتعلمت ولحد دلوقتي بتعلم زياده
كان تقريبا من 7 شهور

mohamed yossef
07-16-2012, 12:00
تعرفت على الفوركس منذ حوالى العام ونصف العام تقريبا
واتداول على الحقيقى من حوالى عام فقط
وبالتاكيد نظرتى له حاليا تختلف عن السابق فهو عندما عرفته فيما بعد ليس مجرد الة لانتاج الدولارات فقط

SlaiteR
07-16-2012, 12:26
تعرفت عليه عن طريق مواقع البي تي سي ولا ليس من هذا المنتدى وليس كما كان عندما لم اكن اعرفه

فعندما كنت لا اعرف عن شيئا

كنت اتخيله محاكم وقضايا

dodovedo
07-18-2012, 19:26
اخى الكريم
انا بدات اتعلم عن طريق منتدى ما
وبدات بالفديوهات وبعدين الكتب
تقبل مرورى

mrsimpson
07-18-2012, 19:29
انا تعرفت علي الفوركس من خلال اعز اصدقائي اداني فيديوهات تعليمية لاساسيات الفوركس وده كان من حال خمس شهور من دلوقتي وبعد كده بدات اشترك في منتديات واشترك في مسابقات مختلفة لغاية ما اصبحت عندي خبرة من خلالهم

remo
07-18-2012, 19:54
انا كان عندى صديق مهتم جدا بموضوع الفوركس وقعد يدرس تلات سنين لحد تقريبا بقى فاهم كلة حاجة فية وعارف اسرارة هو دا اللى علمنى الفوركس على اصولة من حوالى اربع سنين فاتة

HOUSAMMI
07-18-2012, 19:55
عرفت الفوركس منذ اكثر من عام ولكنى لم اهتم به ولم ادارسة الا منذ

3 شهور فقط

AMANI
07-18-2012, 19:57
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

شاركنا تجربتك

انا لسه مبتدئه
عرفت الفوركس من احدى صديقاتى من كام يوم بس

Aker001
07-18-2012, 19:58
تعرفت على الفوركس من خلال المنتديات العربية والمواضيع التى كانت تتحدث عنه وأثارنى الموضوع واصبحت مهتم به فقررت ان اخوض التجربة واتعلم والبدأ من هنا وهناك وبعض الكتب التعليمية حتى عرفت ماهو الفوركس وكيفية العمل فيه

Noah
07-18-2012, 21:25
تعرفت على الفوركس من عامين واعتقد انننى منذ هذه اللحظة وانا افكر جيدا ان يكون الفوركس هو الوظيفة الاساسية التى اعمل بها واتفرغ للعمل عليها فىا لمستقبل بإذن الله

عزبز 18
07-18-2012, 21:34
انا تعرفت علي الفوركس مند ثلاثة سنوات بالتقريب و الحمد لله تعلمت الكثير من هدا العالم الكبير
انا تعلمت الفوركس من احد المنتديات العربية

mohamed adel
07-18-2012, 21:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسى اتعرفت على الفوركس من حوالى شهرين وعجبتنى الفكرة جدا
وذلك عن طريق واحد صحبى وهومن قام بتعليمى الفوركس

Bs Joker
07-18-2012, 22:36
ترعفت على الفوركس من هلال المنتديات الربحية على الانترنات و خصوصا العربية و هذا الكلام كان تقريبا منذ 4 سنوات و بدات البحث و دراسته و طريقة الدخول فيه و الحمد لله جاءت هذه الفرصة و قدمت لنا انستا فوركس فرصة البونس التي لا يمكمت الاستغناء عنها و انشاء الله بعد فترة الديمو ادخل براس مال طيب و ابدأ رحلة الفروكس

elkorashe
07-18-2012, 23:28
تعرفت على الفوركس من اكثر من عام عن طريق شركة المتداول العربى
وكان من خلال احد اصدقائى يعمل فى الدعم الفنى فى قسم التدرب فى هذه الشركة هو كان بيكلم معايا عن الشركة ومجاله شغله انا حسيت بالرغبة انى اتعرف اكتر على المجال وفعلا خدت كورس تدريبى فى الشركة دى وكان مجانى هو عن مبادئ الفوركس ومنذ هذا الوقت وانا احاول تعلم هذا المجال

BRUFEN
07-19-2012, 00:09
أوووووف رجعتنا لورى وبداية الفوركس

كنت باحد المنتديات في قسم الشركات الربحية وشركات الهايب وكنت لأول مره أعلم بان الفوركس يوجد به مصدر دخل
ولكن شيئً فشيئً إتضحت الصورة الربح الأقل من القليل من شركات الضغط وشركات الهاي إتضح بان تعاملها محرم
وإذا بأحد الاعضاء يعلمنا بشركة ماركتيفا وخمسة دولار بونص جربت وكانها لعبة وعندما خسرت المبلغ بعدة أيام
وإذا أحد الاعضاء يرينا كشف الحساب إنبهرنا كثيراً وبدأ الإهتمام والأسأله الواقعيه عن حلال وحرام بهذا المجال
وإذا بأحد الاعضاء يأتي بفتاوى كثيرة واعطانا رابط لأحد المواضيع للمبتدئين ومشكلتي أنا وبعض الاعضاء كانت بدايتنا
الإنسياق خلف التوصيات الجاهزه مما تسبب في خسارة حساباتنا والتاخر في التعلم والدراسة وها انا بكل يوم ادخل
أحد المواضيع واتابعها واستكشف ادوات وحالات هذا السوق وكل شيئ بتوفيق الله سبحانه

zahran
07-19-2012, 00:11

بص يا باشا اى موضوع فى الدنيا دى مهما كان خطر . مع التعلم والالتزام وتحلى الصبر وعدم الياس منه سيصبح امرا يسيرا جدا ان شاء الله
كويس انا حاسس من كلامك بطموح واصرار رغم كل اللى انت سمعته عن الفوركس الا انك مكمل فيه برضه وعايز تتعلم دا شيئ تمام

Rami
07-19-2012, 00:12
بص يا باشا اى موضوع فى الدنيا دى مهما كان خطر . مع التعلم والالتزام وتحلى الصبر وعدم الياس منه سيصبح امرا يسيرا جدا ان شاء الله
كويس انا حاسس من كلامك بطموح واصرار رغم كل اللى انت سمعته عن الفوركس الا انك مكمل فيه برضه وعايز تتعلم دا شيئ تمام

كلمات من ذهب المهم ان نطبقه فى حياتنا الفوركسية
والا فالاسوا بالانتظار لا سمح الله
بارك الله فى جهودكم الكريمة

HUSSENEY
07-19-2012, 06:28
تعرفت على الفوركس عن طريق المنتديات المنتشرة الكتير فى كل المواقع
الفوركس بصراحة مجال شيق جدا

Looser
07-19-2012, 13:30
احب ان نتشارك سويا الذكريات ويحى كلا منا عن تجربتة مع الفوركس منذ البداية وكيف تعرف على هذا العالم الكبير منذ البداية ومنذ متى تعرف على الفوركس .

بالنسبة لى تعرفت علية بالصدفة من خلال اعلان فى احدى المواقع الاخبارية

omanfx
07-19-2012, 13:40
تعرفت على الفوركس من خلال اعلاناات
وبدلت البحث والتعلم بنفسي ايضا من خلال النت
الى ان تعرفت على بعض الاصدقاء في بلدتي وهم يتااجرون معي خاليا
من سنتين تقريبا

ARAB_PIGEON
07-19-2012, 13:44
انا تعرفت علي الفوركس مند سبع سنوات بالتقريب
و الحمد لله تعلمت الكثير من هدا العالم الكبير

wazwaz
07-19-2012, 14:19
تعرفت على الفوركس عندما كنت أبحث عن طرق الربح من الأنترنيت وجدت كتابا عندها كنت أعمل مع أدسنس وكنت أقرأ الكتب بشدة
بعدما قرأت الكتاب بدأ يظهر لي أن السنتات التي أحققها يوميا من الإعلانات لا تغني ولا تسمن لهذا كنت دائما أفكر في هذا الموضوع وكلما أجد موضوعا يتكلم عن الفوركس أقوم بقرائته بتمعن وأعيد قرائته مرة أخرى إلى أن بدأت أتحدث مع الإخوة الذين يعرفون الفوركس وقاموا بمساعدتي حتى بدأت أعرفه جيدا

زيزو
07-19-2012, 22:50
الفوركس اتعرفت عليه من حوالي سنة او اكتر بس اهتميت بيه من 3 شهور بس
وبدات اتعلم الفوركس واجرب
الفوركس طلع اكتر مما توقعت

ehab
07-21-2012, 14:58
ف البداية عرفت عن طريق الاعلانات ولكني لم استوعب وبعدها عرفت بالصدفة من احد الاصدقاء انه يعمل بالفوركس
وبعدها هو اداني المفتاح وانا كملت الطريق ونزلت كورسات وكتب وقريتها والحمد لله دلوقتي احسن كتير
وانا عرفت عن الفوركس من سنتين او اكثر ببعض الشهور
والله كلامك كويس بس لو سمحت لو عندك فيديوهات اى حاجة مرئية تتسمع وتتشاف
ممكن ترفعهالنا او تحط لينكات مثلا اصل اخوك جديد وبيدور على اى حاجة يتعامل بيها

ma90do
07-21-2012, 15:07
تعرفت علي الفوريكس من المنتديات بعد تركي لمجال الاعلانات والمواقع كنت ابحث في منتدي مخصص في عالم الربح وجدت قسم يتكلم عن هذا الموضوع ولكن تركته ثم رجعتله تاني وهكذا نظرا لتوافر الشركات التي تقدم العديد من البونصات

AMANI
07-22-2012, 15:54
انا زى اغلب الناس يمكن اتعرفت على الفوركس صدفه عن طريق احد المنتديات من حوالى 4 سنوات ولكن مهتمتش كتير بيه فى الاول وفضلت اتابع الموضوع فترة من بعيد لحد ما لقيت نفسى ابتديت اجرب واحاول انى ادخل هذا المجال والحمد لله دلوقتى ممكن اقول انى ماشى كويس فيه

benzineb
07-22-2012, 20:04
السلام عليكم ورحمة الله
بصراحة كانت صدفة قراة موضوع عن الفوركس
في احد المنتديات

imadm201
07-22-2012, 21:05
تعرفت علي الفوركس من المنتديات العربية
لدي سنة منذ ان دخلت هذا العلم

mannon
07-23-2012, 02:50
تعرفت علي الفوركس من المنتديات العربية
لدي سنة منذ ان دخلت هذا العلم

معظم المتاجين العرب على فكرة تعرفوا على الفوركس من خلال هذه المنتديات واتذكر عام 2004 كان يوجد على لاساحة 3 منتديات هى التى تتحدث عن هذا المجال وهو الفوركس وكان فعلا موضوع نادر جدا انك تلاقى حد يشتغل فى الفوركس

AMANI
07-23-2012, 19:18
تعرفت على الفوووركس مند سنة و نصف تقريبا من احد المنتديات العربية
التي كنت اعتادها دايما فلفت انتباهي كتيرا فقلت لنفسي دات
يوووم لمادا لا اتعلم الفووركس و خصووصا انه مجال مربح للغاية و كدلك مخسر للغاية

safari42
07-23-2012, 19:23
انا تعرفت على الفوريكس عن طريق ايميل وصلني من شركة وساطة لم اعد اذكرها من 6 او7ستسن مضت
ولم اكن اعرف ماذا يعني ذلك ودخلت وسجلت حساب ديمو وبدات ابيع واستري في اتجاه الشموع مرة اكسب ةاخرى اخسر
وانا لا اعرف طريقة العمل .لكن توقفت لاني فكرت في الاول ان ذلك قمار فقط
لكن في المرة الاخرى عرفت ان ذلك تجارة يجب التعلم للولوج الى السوق.

عزبز 18
07-23-2012, 19:25
تعرفت علي الفوركس مند 4 سنوات و لاكن بالصدفة في منتدي عربي
و كنت لا اعلم ما هو الفوركس و كنت احتقره و لاكن مند سنتين دخلت هدا العالم و حاولت اكتشافه و الحمد لله انا راضي كل الرضي بمكسبي و

khashaba
07-23-2012, 19:25
انا عرفت الفوركس من ع النت
الاعلانات ماليه الدنيا
ولا يكاد يخلو منتدى
من قسم خاص بالفوركس
عرفته من زماااااااان
بس ما اهتمتش فى الاول
لحد وقت قريب

maro04
07-23-2012, 19:32
تعرفت على الفوركس عن طريق صديق قال لي الفكرة و اعجبتني الكلام ده سنة و ها انا اتعلم كيفية التاقلم مع الفوركس و كيفية الاشتغال عليه

YesIcan
07-23-2012, 19:36
تعرفت عليه عن طريق احدى المنتديات العربية انا كنت عارفو من زمان لكن لم اكن لاقي ليه بال و كنت اضن
انه معقد كثير و ليس متاع شغل ناس مثلنا لكن بشوية بديت نتعرف عليه و نفهمو و هذا منذ 3 اشهر تقريبا

madman
07-23-2012, 19:41
اتعرفت على الفوركس من قيمه نصف سنه واحد صحبى عرفنى عليها وقلى فيه شغلانه واسهل واحسن من الشغل التانى قلتله عرفنى بيه ودخلنى المجال دا

lesa
07-23-2012, 19:43
تعرفت على الفوركس منذ فترة طويلة ولكنى فى البداية لم اهتم ونسيت الموضوع تماما حتى من سنة ماضية عدت الية وبدات بالتعليم والدراسة واصبح الفوركس جزء هام من حياتى

Tips™
07-23-2012, 19:48
انا اتعرفت عليه من خلال واحد صاحبى و الراجل و الله ما
اثر فى حاجه و علمنى و كل حاجه و اى حاجه بتقف معايا بروحلوا و انا لسه عارف
من قريب اوى

abdellatif2013
07-23-2012, 19:51
منذ ما يقرب من عامين تقريبا ومنذ ههذ الفترة وانا اعشق هذا العمل بالفعل ضاع منى الكثير منا لوقت
ودلوقتي عاوز تدخل المجال اهم حاجه اتعلم واقرأ كتير ودور على استراتيجيات جيده وجرب على الديمو كتير

havic
07-23-2012, 21:17
انا تعرفت على الفوركس من ثلاث سنوات لكني لا اعلم كيف
لكن اتذكر اني اول شركة تعاملت معها كانت etoro

younesjoe
07-23-2012, 21:20
انا تعرفي على الفوركس كان فجاة حيت كنت اشتغل في نضام كوكل ادسنس و كانت الكلمة التي ناخد عليها كمية كبيرة من المال هي الفوركس فتساالت لمادا
واتناء بحتي وجدت النضام دا فدرست الفوركس و فهمت السوق جيدا و بحتت عن استراتيجيات
و الان انا منخرط مع الشركة دي و هي كويزة للغاية

russ10
07-23-2012, 21:30
تعرفت على الفوركس من خلال المنتديات العربية و المشاركات و كان هادا قبل شهر من الان
اما بخصوص ما رايي فيه لا يمكن ان اقول لانو انا مبتدا في هدا المجال ولم اداول في العملات ابدا

محمد فرغلى
07-23-2012, 22:32
انا تعرفت عليه عن طريق صديق ليا
موجود هنا فى المنتدى كمان مستر جود مان

ahmed fakhry
07-23-2012, 22:45
من حوالى سنتين كنت بشوف اعلانات عن الفوركس على الميل لكن كنت بقول دة مجال معقد لكن من 6 شهور ابتديت اتعلم ازاى اشتغل فية ولقيتة انة عكس ما كنت اظن وهوا مش مجال معقد ولا حاجة