PDA

View Full Version : ممكن تشرحولي معني الجمل دي

m.sayed
08-09-2012, 14:39
دي مجموعة الجمل اللي لاقيتها في حاسبة انستافوركس واتمني منكم تشرحولي كل جملة معناها بالتفصيل لوسمحتم لاني مبيدأ
زوج العملات
الرافعة المالية
قيمة النقطة
حجم اللوت
الهامش
المعدل الحالي

engcu90
08-09-2012, 20:50
الحاسبة دى انت بتستخدمها عشان تحسب المارجن المطلوب لصفقة معينة

زوج العملات: الزوج اللى هتفتح عليه الصفقة
اليورو/دولار مثلا

الرافعة المالية:
الرافعة المالية لحسابك :)

قيمة النقطة:
عاوز تفتح الصفقة بكام

حجم اللوت:
حجم الصفقة
وفى إنستا حجم الصفقة هو نفس قيمة النقطة
يعنى حجم 1 معناه النقطة ب 1 دولار

الهامش:
ده اللى الحاسبة بتحسبه..بتقولك هتحتاج مارجن قد ايه عشان تفتح الصفقة

المعدل الحالى:
السعر الحالى للزوج

m.sayed
08-09-2012, 22:49
جزاك الله خيرا بس معلش يعني ايةقيمة النقطه عاوز تفتح الصفقة بكام يعني لو النقطة 1 دولار يبقي الصفقة بدولار

Shady Moustafa
08-09-2012, 23:18
جزاك الله خيرا بس معلش يعني ايةقيمة النقطه عاوز تفتح الصفقة بكام يعني لو النقطة 1 دولار يبقي الصفقة بدولار
اه لو النقطه ب 1 يبقى الصفقه ب 1 دولار بس خلى بالك كل حركه بتتحسب ب 1 دولار يعنى لو انت اشتريت والنقطه ب 1 دولار والسعر اتحرك لفوق 20 نقطه وبعدين قفلت الصفقه يبقى انت كده كسبت 20 دولار وبرده لو كان نزل وانت كنت شارى وبعد كده قفلت الصفقه يبقى انت كده حتبقى خسرت دولار20 بس النقطه ب 1 دولار كبيره ومحتاجه حساب كبير ولو النقطه ب 0.01 يبقى الصفقه ب 0.01 دولار وهكذا

m.sayed
08-10-2012, 07:56
طيب معلش مثال علشان افهم اكتر انا دلوقتي اختر زوج العملة دولار و يورو
و الرافعة 1:200
و النقطة 0.1 يبقي احسب الصفقة علي علي اساس اية عدد العملات ولا اي كان عددها فسعرها زي قيمة النقطة

hehelibeb
08-20-2012, 08:14
الإخوان فصلوا لك الأمور تفصيلا

ولم يتركوا شيئا جزاهم الله عنا كل خير

هي المصطلحات مهمة

wafaa
08-22-2012, 17:57
طيب معلش مثال علشان افهم اكتر انا دلوقتي اختر زوج العملة دولار و يورو
و الرافعة 1:200
و النقطة 0.1 يبقي احسب الصفقة علي علي اساس اية عدد العملات ولا اي كان عددها فسعرها زي قيمة النقطة

السلام عليكم
بمعني انت فتحت حساب واختر نوع زوج العملات دولار ويورو =1:200 والنقطة 0.1 تبقة لو كسبت هتبقة الثفقة 1:300وهكذا اما لو خسرت هتبقة كدة 1:100
ويارب تكون المعلومة دية صح

badrheba48
08-22-2012, 18:18
لا لا مش كدة لو انت دخلت زى ما قلت النقطة بعشرة سنت و الرافعة المالية 1:200 يبقى الموضوع كالتالى

بالنسبة للرافعة مش حتأثر غير فى المارجن المحجوز ليك لو 1:200 يبقى حيتحجز من رصيدك حوالى 50 دولار مارجن
و لو 1:100 يبقى حيتحجز 100 دولار و هكذا

بالنسبة للصفقة بقى كل نقطة تكسبها تتحسبلك بعشرة سنت بعنى لو كسبت 30 نقطة يبقى كسبت 3 دولار
و نفس الكلام فى الخسارة بس كدة ..

HOUSAMMI
08-22-2012, 18:35
دي مجموعة الجمل اللي لاقيتها في حاسبة انستافوركس واتمني منكم تشرحولي كل جملة معناها بالتفصيل لوسمحتم لاني مبيدأ
زوج العملات
الرافعة المالية
قيمة النقطة
حجم اللوت
الهامش
المعدل الحالي

زوج العملة يعنى العملة والعملة الاخرى التى تضار ب عليهااو بها

بمعنى مثلا اليورو دولار ،،،،،، اليور ين ،،،،،،،،،،،الباوند دولار ،،،، هدا يسمى زوج العملة

الرافعة المالية هى التى تقوم الشركة بتوفيرها كل امام كل دولار انت تدفعة مثلا تقرى 1:200

يعنى كل دولار الشركة هتحط لك 200 دولار هتاجر بيهم

حجم اللوط يعنى حجم العقد

قيمة النقطة ،، النقطة هى اصغر تغير يطرء على زوج العملة وده بيتحسب حسب العقد

فيه نقطة 1 دولار فيه نقطة ب 10 فيه نقطة ب100 وكله زى ماقلت حسب العقد

M&E
08-24-2012, 01:28
جزاكم الله كل خير علي طرح هذا الموضوع أعتقد فهمته شوية أنا كمان مكونتش عارف المصطلحات دي معناها إيه ربنا يوفقنا جميعا يارب

m.sayed
08-27-2012, 13:03
جزاكم الله كل خير انا كدة فعلا فهمت احسب المكسب و الخسارة ازاي و عرفت اهمية قيمة النقطة بالنسبة للمكسب او لا قدر الله الخسارة

forex24day
02-14-2013, 15:06
زوج العملات
الرافعة المالية
قيمة النقطة
حجم اللوت
الهامش
المعدل الحالي
زوج العملات هى ربط عملة مقابل الاخرى اى ان العملة الاساسية تساوى كذا من العملة الاخرى
الرافعة المالية هى مضاعفة راس مالك الى كذا مثلا رافعة 1:100 تعنى مضاعفة رصيدك 100مرة
قيمة النقطة اى قيمة حركة الترند كل نقطة صعودا وهبوطا

hicham07
07-01-2013, 23:58
اخي هد موضوع عم الهامش
http://forex-masr.com/showthread.php?1491
و هدا الرابط ستجد فيه ما تحتاج كول ما عليك ا تقرا و ترا الدوروس باكمليها
http://forex-masr.com/showthread.php?5269

maged mohamed
07-02-2013, 15:07
بسم الله الرحمن الرحيم
شكل الموضوع انك لسة قى البداية ولكن الحمد لله ان المنتدى فوركس العرب رب الحل السريع
وعمل قسم خاص باشرح للمتدئين وكما الشرح بالفيوهات لتسهيل الشرح
جاول تدخل القسم وان شاء الله ستجد الافضل

خالد على ابو الحمد حميد
07-06-2013, 20:38
ستافوركس-جائزة أفضل وسيط فى آسيا مقدمة من دار الطباعة والنشر IAIR الإيطالية

وسيط الفوركس الدولى شركة إنستا فوركس بكل فرحة تعلن لعملائها الكرام أنها قد حصدت جائزة أخرى وهى جائزة مؤسسة
IAIR
"أفضل وسيط فى آسيا", هذه الجائزة تعد الجائزة الخامسة دولياً كى تؤكد مدى ريادة شركةإنستا فوركس فى قارة آسيا, عام بعد عام نتوسع وننتشر عالمياً وتصنف شركة إنستافوركس فى قمة التصنيف, فريق إنستا فوركس فى غاية السعادة بحصول الشركة على جميع تلك الجوائز وممتن جداً بحصوله على الجوائز جراء تقديم خدماته للعملاء ويأمل فى مواصلة تقديم أفضل ما عنده للعملاء, وهذا لا ينعكس فقط على الاعتراف بشركة إنستافوركس كونها رائدة فى سوق الفوركس فقط وحصولها على الجوائز من دور النشر الكبرى فى المجال ولكن أيضاً لتقديمها أفضل ما عندها لمئات العملاء.
حفل جوائز IAIR
يقام فى قصر ضخم فى مدينة ميلان بقصر فيسكونتى, تلك الجائزة تقام للعام الثانى بين عدد كبير من المرشحين وسط زوار هذا الحدث ,
نظام جوائز IAIR
تم إطلاقه من قبل مجلة المال والاعمال الإيطالية الشهيرة
"International Alternative Investment Review"
ومنحت لأكثر الشركات نجاحاً وتألقاً بواسطة 30 تصنيف مع نهاية العام.
شركة إنستافوركس ممتنه لكل الأصوات التى أعطيت لها وتقدم الشكر للقائمين على حفل جوائز
IAIR
على هذا االشرف.
تداول واربح مع إنستافوركس

abo heba
01-29-2014, 00:46
اهلا بك
حاسبه الفوركس هى التى تحسب لك كل ما تريد معرفته عند فتح الصفقات وما هى راس المال الذى تحتاجه لكل شىء
زوج العملات التى تريد التداول بها - الرافعه المستخدمه عند فتح الصفقه - حجم العقد او الصفقه
تحياتى لك

نور المعرفه
02-07-2014, 21:09
​أخي الفاضل جميع ماذكر له علاقة بنوع العملية المالية التي تقوم على حسابك ، يعني مثلا ً الزوج الذي قمت ببيعه أو شراءه ، قيمة الرافعة المالية :- 1:100 مثلاً ، كم لوت يتم تنفيذ الصفقات عليه ، ممكن تكون الصفقة بـ واحد لوت ، الهامش نوعين الهامش المتاح والهامش المستخدم ، وعلى العموم لا ينفع أن تدخل السوق وأنت لا تعرف هذه الأمور عليك أ، تتعلم جيداً ، حسناً .!!

ilyes chaieb
02-09-2014, 13:25
زوج العملات
الرافعة المالية
قيمة النقطة
حجم اللوت
الهامش
المعدل الحالي
اخى الكريم
الرافعة المالية هى التى تساعدك في الدخول في صفقات كبيرة ممكن تخليها 1على 1000 مثلا
قيمة النقطة و انت من يحددها و تكون وفق احترام ادارة المال يعنى لو انت خليت قيمة النقطة 10 سنت كلما يتحرك السعر نقطة تكسب انت 10 سنت
حجم اللوت و هو حجم قيمة النقطة للصفقات التى اجريتها او هى لسى مفتوحة
الهامش نوعان \
هامش متاح و هو ما تخسره كحد اقص
و هامش مستخدم وهو عربون مسترد
اتمنى انى افدتك
بالتوفيق و الارباح للجميع

abokarem
09-01-2014, 14:18
السلام عليكم
حاسبه الفوركس هى طريقه لكى تتعرف على كل المعلومات بعد ان تختار الرافعه وحجم العقد المناسب لراس مالك تكون النتيجه ان يعطيك
الهامش المحجوز وترى ان كان مناسب لراس مالك ام انه كبير نوعا ما

محمد عبد اللطيف
11-01-2014, 22:11
السلام عليكم
كل جمله من المكتوبين مهمه للغايه ولابد من معرفتها حق المعرفه والعملات بتكون على شكل ازواج وهى ازواج العملات
الرافعه الماليه هى عدد المضاعفات التى تتلقاها على راس المال ولابد ان تكون مناسبه حسب اداره راس المال

marwanadam
08-13-2015, 18:53
اخى لكى تعرف اكتر على هده الكلمات التى تريدها ما عليك اخى الى ان تدهب الى القسم
التعلمى وترى كل المواضيع وان تختار منها ما تريد الان الامر ليس بهدا الامر وبسهولة
وبتوفيق

waleed shaaban
09-18-2015, 20:57
حيث لنك مبتدا لابد ان تقوم بالتعلم قبل الدخول الى المناطق التى قد تحدث لط اضرار زوج العملات هو الذى يتم التدوال عليه و الحاسبه بتقولك انت الرافعه كام علشان تعرفك النقطه هتساوى كام مكسب او خساره فى العقد اللى انت عمله ومش هتلاقيهافى سشركات كتير

almimawi
09-22-2015, 05:23
شكرا جزيلا على توضيح المصطلحات لنا اعتقد ان هناك مستلاحات اخرى ايضا لا نعرفها نحن المبتدئين ومنها الشموع اليبانية ماذا يعني هذا المصطلح وشكرا ؟

chelsea2
09-26-2015, 20:58
للاسف اخي الكريم ليس لدي معلومات دقيقة بخصوص معلومات الحاسبة
حاول الاتصال بالدعم الفني ليقدمو لك معلومات اكثر

abedalg
11-03-2015, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتنه
الرافعة المالية هى التى تقوم الشركة بتوفيرها كل امام كل دولار انت تدفعة

ibrahim fahmy
11-17-2015, 17:33

hakim 21
11-22-2015, 16:46
جزاكم الله خيرا علی هذه التوضيحات
لكن ياجماعة الخير انا لحد الان كلما اضن نفسي فهمان اطلع مو فهمان
هو الفوركس صعب ولا ايه

justsmile
12-13-2015, 19:04
اخي هذي مصطلحات اساسية بالفوريكس واذا كنت جاهلا بها فلا انصحك الدخول بالصفقات .. انصحك ان تتعلم قبل البدأ وهذي مختصر لهذي المصطلحات ..

.. زوج العملات: الزوج اللى هتفتح عليه الصفقة
::اليورو/دولار مثلا

::الرافعة المالية:
::الرافعة المالية لحسابك

::قيمة النقطة:
::عاوز تفتح الصفقة بكام

::حجم اللوت:
::حجم الصفقة
::وفى إنستا حجم الصفقة هو نفس قيمة النقطة
::يعنى حجم 1 معناه النقطة ب 1 دولار

**الهامش:
::ده اللى الحاسبة بتحسبه..بتقولك هتحتاج مارجن قد ايه عشان تفتح الصفقة

**المعدل الحالى:
::السعر الحالى للزوج

ابوفؤاد
12-30-2015, 22:17
الحاسبة دى انت بتستخدمها عشان تحسب المارجن المطلوب لصفقة معينة

زوج العملات: الزوج اللى هتفتح عليه الصفقة
اليورو/دولار مثلا

الرافعة المالية:
الرافعة المالية لحسابك :)

قيمة النقطة:
عاوز تفتح الصفقة بكام

حجم اللوت:
حجم الصفقة
وفى إنستا حجم الصفقة هو نفس قيمة النقطة
يعنى حجم 1 معناه النقطة ب 1 دولار

الهامش:
ده اللى الحاسبة بتحسبه..بتقولك هتحتاج مارجن قد ايه عشان تفتح الصفقة

المعدل الحالى:
السعر الحالى للزوج

لقد اوجزت واوضحت له كل ما يريد و لو كان ممك تكمل جميلك باقى و يسلم لو فديو كده يشرح الكلام ده
كان هيكون فعلا عملت له اكبر جميل بحياته و هو ده اللى دائما نبحث عنه مندوبين مثلك

one k
01-03-2016, 17:17
السلام عليكم ... كل الكلام دة هتلاقيي موضوعات كتير في المنتدي بتشح كل الكلام دة انت لازم تتعلم التداول وكمان تتعرف علي كل المصطلحات اللي انت عارفها
اسمها ولابد ان تتعرف علي الاساسيات بتاعتها
بالتوفيق ان شاء الله

alizert2015
01-25-2016, 23:51
اخي لتعرف معنى هذه المصطلحات اذهب
للفسم التعليمي الخاص بالمبتدئين و سوف تجد فيه
تعريفات وافية و شاملة اكتر من هذه التي سئلت عنها و بالتوفيق

OsamaNasser
01-26-2016, 13:44
زوج العملات .. ده الزوج اللي انت هتدخل عليه الصفقه بتاعتك
الرافعة المالية .. الراقعه الماليه دي شرحها يطول وممكن تدور عليها في البحث
قيمة النقطة وحجم اللوت .. الاتنين واحد وهو بيحدد المبلغ اللي هتكسبه او تخسره بناء علي كل نقطه يتحركها السعر
الهامش .. دي مبلغ بيتحجز من حسابك زي تامين كده علي الصفقات المفتوحه وبيختلف باختلاف الرافعه الماليه
المعدل الحالي .. مرتبط برضه بالرافعه الماليه

krimokrimo
02-22-2016, 14:00
اه لو النقطه ب 1 يبقى الصفقه ب 1 دولار بس خلى بالك كل حركه بتتحسب ب 1 دولار يعنى لو انت اشتريت والنقطه ب 1 دولار والسعر اتحرك لفوق 20 نقطه وبعدين قفلت الصفقه يبقى انت كده كسبت 20 دولار وبرده لو كان نزل وانت كنت شارى وبعد كده قفلت الصفقه يبقى انت كده حتبقى خسرت دولار20 بس النقطه ب 1 دولار كبيره ومحتاجه حساب كبير ولو النقطه ب 0.01 يبقى الصفقه ب 0.01 دولار وهكذا

shimma
02-25-2016, 02:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا لك اخى الفاضل على هذه المعلومات القيمه
وعلى هذا الجهد الكبير ونتمنى لك دوام التفدم والرقى
وانت تمدنا بمزيد من المعلومات المهمه
تقبل مرورى شكراااااااااااااااااااااا ااا

The_Gahbaz
03-20-2016, 22:40
زوج العملات ... العملات اللي انت هتدخل عليها صفقات بتدون في شكل ازواج
الرافعة المالية ... حاجه بتخليك تتحكم في مبلغ من المال اضعاف اللي عندك في الحساب بتاعك
قيمة النقطة ... اللي بتحدد عليها هتكسب كام او هتخسر كام لما السعر يتحرك
حجم اللوت ... هي هي قيمه انقطه
الهامش .. مبلغ بيحجز من حسابك وبرجعلك لما تقفل الصفقه

ahmed elsawaf
03-30-2016, 00:25
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الكريم حقا استفدت كثيييييييييييييييييييييير ا من سؤالك فانا مبتدء ولا كنت اعلم ما معنى المصطلحات دى تقبل مرورى

kareem hany
03-30-2016, 00:30
زوج العملات ... العملات اللي انت هتدخل عليها صفقات بتدون في شكل ازواج
الرافعة المالية ... حاجه بتخليك تتحكم في مبلغ من المال اضعاف اللي عندك في الحساب بتاعك
قيمة النقطة ... اللي بتحدد عليها هتكسب كام او هتخسر كام لما السعر يتحرك
حجم اللوت ... هي هي قيمه انقطه
الهامش .. مبلغ بيحجز من حسابك وبرجعلك لما تقفل الصفقه

bilal0007
01-23-2017, 20:41
اخى لكى تعرف اكتر على هده الكلمات التى تريدها ما عليك اخى الى ان تدهب الى القسم
التعلمى وترى كل المواضيع وان تختار منها ما تريد الان الامر ليس بهدا الامر وبسهولة
وبتوفيق

kalimiro0
03-13-2017, 17:39
كل الكلام دة هتلاقيي موضوعات كتير في المنتدي بتشح كل الكلام دة انت لازم تتعلم التداول وكمان تتعرف علي كل المصطلحات اللي انت عارفها
اسمها ولابد ان تتعرف علي الاساسيات بتاعتها
بالتوفيق ان شاء الله

ragab012
03-15-2017, 14:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم يمكنك الذهاب الى القسم التعليمى وسوف تجد كل الاجوبه
على اسئلتك ونتمنى الربح لك ولجميع الاعضاء
تقبل مرورى