PDA

View Full Version : هل اموال الفوركس حلال ام حرام

younesserrari
06-24-2017, 18:06
السلام عليكم ورحمة من الله عز وجل اما بعد قد يقول لك بعض اصدقائك او ربما انت الدي تعتقد ان اموال الفوركس قد تكون عبارة عن اموال حرام لاكن قبل هدا شغل معي عقلك يا اخي وتدكر بان الاموال الحرام هي التي تاتيك بدون مجهود او تعب اما منصة الفوركس فانك تقوم ببدل مجهود كبير لتحقبق رزق ومن هنا فالعمل الدي تتصبب عرقا من اجله فاعلم انه عمل حلال واتمنا انني وفقت في شرحي هدا وشكرا

saher
06-24-2017, 19:21
حسب علمي ان الفوركس حلال لانه ربح وخساره اي تجاره ليس بعمله ربويه او ربح ثابت , اما المشكوك في امره هو تجاره المعادن , الذهب فهناك بعض الشيوخ والفقهاء حرمو التجاره فيه , وهناك البعض حلله

وبناء علي ذلك علينا تجنبه للاشتباه فيه والتجاره في المضمون 100% افضل تقبل مروري

snnaky
06-24-2017, 19:34
للأسف انت مش عارف تشرح ولا عارف تتكلم ولا حتى بتطرح كلامك من خلال موقف شرعى او من خلال ادلة وهذا كلة ليس فى صالح الموضوع انت للأسف بترتجل الكلام وبشكل عشوائى وليس منهجى .. يعنى حضرتك شايف ان الفوركس حلال لمجرد ان الفوركس بتتعب فية وتجتهد بس كدة هو حلال عشان كدة ولو مكانش كدة يبقى حرام طب فين الفتوى اللى تستند عليها ويفيد بأية كلامك دة
يا اخى لايصح تحرم او تحليل الا من خلال الشرح وهنا مش مكانة كمان
وبعدين اضافة لك اذا كنت واخد ان الفوركس حلال عشان بتتعب فية طب ما الحرامى اللى رايح يسرق بنك بيخطط ويتعب ويجتهد عشان ينجح فى سرقة البنك
هى دى قاعدة الحلال والحرام
خيبك الله

Marina101
06-24-2017, 19:48
لخلق سيدنا محمد حياك الله أخي مشكور أخي على هذا الموضوع الذي أفادني ومن المؤكد أفاد الاخوة الاعضاء ارجو الاستمرار في كتابة مثل هذة المواضيع المفيدة تقبل مرووووووري المتواضع والله الموفق

Bewin
06-24-2017, 20:53
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
نعم اخي الفوركس حلال لكن هناك اختلاف بين العلماء على الرافعة المالية
بالتوفيق للجميع

adamarwan
06-24-2017, 21:23
هدا الامور اخى لبد من ان تسال اهل الاختصاص
فيه منه ممكن ان تتعرف النظر فى الشرع فى السوق
وكل القضى التى تهم
وحظ موفق