PDA

View Full Version : فريم الدقيقة

ABOOD88
06-26-2017, 16:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخواني ممكن حد من المحترفين يشرحلنا كيف نشتغل على فريم الدقيقة ؟
اعرف انه صعب لكن انا عندي طموح اتعلم نرجو ان يكون الشرح مبسط ليفهمه الجميع
افيدونا اخوانا المحترفين

zunebha
07-30-2017, 19:28
انا كل الذي اعرفة واطبقه هو فريم ربع الساعة وفريم السا6ة وهذان الوقتان اعمل بهما تخليلي الخاص يعني استعين باحدهما على حسب وضعية السوق وسعر العملات في تلك اللحظات اي اني لا اسمع عن فريم الدقيقة ارجو ان يفيدك الاخوة الكرام.

haoundz
10-16-2017, 00:04
افيدونا اخوانا المحترفين

magic10
10-16-2017, 00:07
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هناك شرح للتداول على فريم الدقيقة للأستاذ الكبير انور بدران يمكنك البحث عنة وسوف تستفيد كثيراً إن شاء الله

Ayoub nait
10-16-2017, 00:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الفاضل فريم الدقيقة صعب قليلا ما لكن ممكن تتعلم السكالبنغ للعمل في هذا الفريم
وبالتوفيق للجميع

mohamed el haoussi
10-16-2017, 00:55
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاتهالشغل على فريم الدقيقة صعبيا أخي ، شكرا لطرحك هاذا الموضوع او هاذه المشاركة، لقد قمت بعمل تقيم للموضوع ، وقمت بالضغط على زر شكرا ، أتمنى من الله التوفيق لنا ولك وللمومنين أجمعين انشاء الله يارب.
تقبل مروري. :bravo:

bilalmax
10-16-2017, 01:01
السلام عليكم
تفضل اخي هذا من اقوى شروحااات احتراف فريم الدقيقة للاستااذ انور بدران وهم من اقوى تجاار الفوركس انصحك بمتاابعته

https://www.youtube.com/watch?v=j3AB**gvN4s

واتمنى لك التوفيق والنجااح

ehabbob
11-22-2017, 02:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العضو الكريم من الصعب التداول على فريم الدقيقه مع سرعه الحركه فى السوق ولا اعرف كيف التداول عليه
والله ولى التوفيق

waelmma
11-22-2017, 08:57
:)):o:o فريم الدقيقية اخى الفاضل يبقى انت كدة بتتكلم عن الاسكالبينج
والحقيقة انه يجب ان تكون حريص جدا وان تدخل الصفقات باحجام صغيرة جدا حتى لو كان راس مالك كبير

aym
11-22-2017, 09:00
فريم الدقيقة من الفريمات التى يتم العمل عليها بطريقة الاسكاليبنج ولذلك يجب على المتاجر معرفة كيفية التداول عليها جيدا حيث تكون حركة السعر سريعة على هذا الفريم

yassmiina
11-22-2017, 10:45
انا لا اشتغل بهذا الفريم لكن هناك استراتيجية جميلة جداممكن ان تعجبك و تشتغل عليها تسمى استراتيجية الدقيقة ادخل لليوتيوب و اكتبها هتلاقي ليها شروحات كثيرة ممكن ان تفيدك

mr.khalled
11-22-2017, 11:08
يا اخى عشان تشتغل على فريم الدقيقه لازم وان تكون من المحترفين لانه فريم صعب جدا التداول عليه
لان ااغلب المتداولين الذين يستخدمونه يعتمدون على حجم لوت كبير
صفقات سكالبنج

antr
11-22-2017, 11:42
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بصراحة المضاربة علية بتكون صعبة لسرعة التغيرات وكمان اشاراته بتكون كثير مضلله لانها سريعة جدا

sob81
11-22-2017, 11:49
يعتبر من الفريمات الجيدة فى التداول بطريقة الاسكاليبنج هو فريم الدقيقة ولكن يجب اخحذ الحذر الشديد فى التداول واختيار التوقيت المناسب فى

التداول وعدم التسرع فىالدخول فى الصفقات

zezo3
11-22-2017, 17:56
افيدونا اخوانا المحترفين

فريم الدقيقه لا انصح به اطلاقا خاصه للاخوه الاعضاء الجدد لانه فريم خطير ومن الصعب جدا التحصل على الارباح من خلال التعامل معه انصحك بإستخدام فريم اكبر نسبيا مثل فريم الاربع ساعات او حتى الساعه دول افضل الفريمات اللى مممكن تبدء تداول عليهم لان النمازج السعريه او الدعوم والمقاومات الموجوده عليهم هتكون اقوى بكتير من الموجوده على فريم الدقيقه بالتوفيق .

abooali2017
11-22-2017, 23:21
اخطر فريم للتداول هو الدقيقة ولا يستخدمه الا المحترفيين انصحك لو تحب تشتغل عليه تختار زوج واحد فقط وتتابعه لفترات كبيره حتى تفهم تحركاته ولا تتداول عليه ابدا عكس الترند ولا عاى غيره طبعا
مع دوام التوفيق للجميع

amine saddiki
12-15-2017, 22:58
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الفاضل اعرف انه صعب لكن انا عندي طموح اتعلم نرجو ان يكون الشرح مبسط ليفهمه الجميع
افيدونا اخوانا المحترفين بالتوفيق ان شاء الله

muhammad ismail
12-16-2017, 08:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ممكن تلاقى شرح مبسط وافضل اخى الكريم على اليوتيوب من فيديوهات التعليم اللى بتقدمها بعض القنوات اللى بتعلم الفوركس على اليوتيوب وهتلاقى شرح لفريم الدقيقه
ولكن التداول على فريم الدقيقه بيكون سكالبيج والاسكالبينح ممنوع هنا فى انستا

abooali2017
12-16-2017, 12:08
بسم الله الرحمن الرحيم
اسهل وابسط استخدام لفريم الديقية هو ان تحدد الترند على الاربعة ساعات ونفرض انه صاعد تذهب لفريم الدقيقة وترسم ترند معاكس (هابط) وتنتظر اختراقة لاعلى وتدخل شراء والهدف اعلى قمة فى الترند الهابط والاستوب اسفل اقل قاع
دمتم جميعا رابحين

forexman11
12-16-2017, 12:50
من يعمل على الفريمات القليله جدا في الوقت يكون العمل عليها صعب جدا و احتاج الى احترافيه كبيره جدا في التعامل ومن يعمل على الفريم الدقيقه هو الذي يعمل على استراتيجيات الاسكالبينج والاستراتيجيه هذه تحتاج الى احتراف كبير و تحتاج الى اشخاص لديهم خبرات كبيره في التعامل مع هذه الاستراتيجيه

mohamed kamal fadel
12-16-2017, 13:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ا
اخى الكريم فريم الدقيقة هو مربح جدا لكنه يحتاج الى ان تتابع الشارت
وقت طويل جدا جدا من الساعة التاسعة صباحا وحتى الخامسة
مساءا هو فريم جميل جدا لكن يجب االمتابعة اليومية

big.pharaoh
12-16-2017, 14:17
بسم الله الرحمن الرحيم
اسهل وابسط استخدام لفريم الديقية هو ان تحدد الترند على الاربعة ساعات ونفرض انه صاعد تذهب لفريم الدقيقة وترسم ترند معاكس (هابط) وتنتظر اختراقة لاعلى وتدخل شراء والهدف اعلى قمة فى الترند الهابط والاستوب اسفل اقل قاع
دمتم جميعا رابحين

استراتيجيه ممتازه فعلا وممكن تحقق منها ربح يصل ل 50 نقطه يوميا
المهم يكون الدخول صحيح وعدم تسرع في الدخول ويكون اللوت مناسب
يا اما انك تشتغل سكالبينج بس شراء فقط وتبعد عن البيع طلاما ان الترند على الاربع ساعات صاعد. يبقى كل ما ينزل السعر. تشتري وتخرج حسب عدد النقاط او الهدف اليومي اللي انت حاطه لنفسك

بالتوفيق

taher101
12-16-2017, 21:52
فريم الدقيقة صعب
انا لا أعرف عنه شي لكن شاهدت الفيديو الذي أضافه
أحد الأخوة في رده وقد تعرفت عليه

هدير البدري نور
12-16-2017, 21:57
الفريم يا اخي هي يستعمل عن طريق الاسمكالينج
وهو مربح جداا لابد من معرفة التداول عليها بطريقة صحيحة وجيدة
انتظر منك كل ما هو جديد بالتووفيق للجميع

ahmed_sawalhy
12-16-2017, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور العضو المحترم على الموضوع الرائع والمعلومه المفيده فالبعض قد لا يقراء شروط التداول عند التسجيل لكن معلومه كذه قد
تجعل المتداول يشكك فى الشركة مع العلم انه المخطئ فعلى كل متداول ان يبحث بالمنتدى عن اى استفسار يريده او مشكله قد واجهته
لان لكل مشكله حل ولكن عجز من كف عن البحث

Sofien
12-20-2017, 19:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،حسب رأي فريم الدقيقة هو فريم ليس صالحاً لتداول
ومحترفو الفوركس كلهم يعملون في فريمات كبيرة ، تقبل مروري

forexone1
12-20-2017, 20:17
فريم الدقيقه يستخدم في العمل في سوق الفوركس اعاده الحسابات الصغيره و الحسابات القليله ويسمى نظريته الاسكالبينج او استراتيجيه الاسكالبينج وهي تعمل على هذا الفليم فريم الدقيقه لانها تعمل على اخذ نقاط قليله في وقت قصير جدا

zouga91
12-20-2017, 20:28
شكرا على هذا السوال بارك الله فيك اخي الكريم بخصوص فريم الدقيقة انصحك بعدم تداول عليه في الفوركس ابتعد عن فريمات الصغيرة لانها لا تجترم اي تحليل والحركة تكوم جد سريعة مقارنة بفريمات الاخرى ممكن ان تعمل فيه على اسهم وموشرات بحكم ان ساعات تداول قليلة فيهم لكن الفوركس لا انصحك اونت لك حرية الاختيار تحياتي لك

mohamed ashraf elkholy
12-20-2017, 20:30
السلام عليكم ورحمه الله
اخي العزيز انصحك بالعمل علي فريم الاربع ساعات واليومي وذلك لانه يجعلك تتحكم في السوق من خلال اداوه راس مال صارمه وسوف تجني الارباح

alaa50
12-20-2017, 20:54
صعب جدا التعامل مع فريم الدقيقه يعنى انا الحمد لله ليا سنين خبره فى سوق الفوركس
واغلب شغلى اسكالب لكن ببدء من فريم الربع ساعه
التحليل الوحيد اللى كان فيه فريم الدقيقه مفيد هو تحليل الزوايا السعريه والزمنيه لحماده سلام اقرى عنه وجربه لو مصمم تستخدم فريم الدقيقه

asraa
12-20-2017, 21:50
اخي الفاضل فريم الدقيقة صعب قليلا ما لكن ممكن تتعلم السكالبنغ للعمل في هذا الفريم لو تريد الاسكالبينج فريم الربع ساعه أو نص ساعه أفضل أو الساعه للاسكالبينج اما الدقيقه لا يحترم الدعوم والمقاومات والترند

Meno69
12-20-2017, 23:11
السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة
اخى الكريم العمل على فريم الدقيقة لا يختلف عن العمل على اى فريم اخر فهو قابل للتحليل الفنى بتحديد مناطق الدعم و المقاومة بشكل صحيح و ان تلتزم بهذا التحليل على الفريم
ولا يشغلك ما يحدث على باقى الفريمات اقصد راقب انت هذا الفريم و تداول عليه بناء على الدعم و المقاومة و يمكنك اضافة مؤشر الاستوكاستيك لفلترة الدخول و اجعل اعداداتة افتراضية و بالطبع سوف يكون التداول مع الاتجاة العام للسعر و بالتوفيق

michael1
12-23-2017, 23:57
ان التداول على فريم الدقية هو امر فى غاية الصعوبة لانه
لا يعتمد على اى من المؤاشرات التى من الممكن ان نستفيد منها فى تحيليل العملات
او الازواج او المعادن حتى

bassoumy
12-24-2017, 19:07
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بصراحه انا افضل العمل علي الفريمات الاكبر مثل الاربع ساعات واليومي والسابوعي ولا اهتم بالفريمات القليله جدا مثل الدقيقه لان دورتها الزمنيه صغيره جدا ومش هتعرف تحلها صح

abdelloo31
12-24-2017, 19:36
الفريم يا اخي هي يستعمل عن طريق الاسمكالينج
وهو مربح جداا لابد من معرفة التداول عليها بطريقة صحيحة وجيدة
انتظر منك كل ما هو جديد بالتووفيق للجميع

alym
12-28-2017, 15:24
الفريمات الصغيرة خطيرة جدا ولا احب ان اتداول عليها لانها لا تحترم التحليل لكن لو انته عايز تشتغل شغل علمى مظبوط يبقى فريم الاربع ساعات او الساعة تقدر تاخد منهم فرص كويسة

hooda
01-17-2018, 12:42
يا اخي فريم الدقيقه دا خطر جداا وعاوز ناس محترفه في المجال ومتمرسه وانت لسه بتقول عاوز اتعلم يعني تلاشي الفريمات الصغيره دي عشان متخسرش

ragab012
01-17-2018, 13:46
يا اخى عشان تشتغل على فريم الدقيقه لازم وان تكون من المحترفين لانه فريم صعب جدا التداول عليه
لان ااغلب المتداولين الذين يستخدمونه يعتمدون على حجم لوت كبير
صفقات سكالبنج

skylol
01-17-2018, 14:21

انا سوف اضع لك استراتيجية خاصة بفريم الدقيقة ولكن احذر لان هذه الاستراتيجية خطرة وانا اضع لك الاستراتيجية لكي تستفيد منها

https://www.youtube.com/watch?v=bfo1fGuSgHM

freetrade
01-17-2018, 14:26
صراحة انا لاا عمل هذا الفريم الصغير واشعر انه خط لانه سريع جدا وفيه تذبذب كما انه قد يناسب الاسكالبينج وهي طريقة ممنوعة في شركة انيستا فنرجو الحذر
حاول تتدرب علي الطرق المتاحة علي هذا الفريم علي الديمو اولا

mostafa1995
01-17-2018, 14:32
ولله يا محترم حسب رايي الشخصي صعب التداول على فريم دقيقة بس لو قلت ربع ساعة اخف يعني الواحد يقدر يقول حاجة
بس احب اقلك افضل فريم 4 ساعات من وجهة نظري وتعلم الاسس وشوف الاستراتيجيجيات وازاي الخبراء بيحللوا وانت حتشوف وتكتشف بنفسك كل شيء

zam_bozo
01-17-2018, 14:49
اسمع ياعبود 88 اولا العمل على فريم الدقيقة لا يفرق عن العمل على فريم اليوم غير في حاجة واحدة فقط
وهي عدد النقاط التي ممكن ان تربحها من كلا الفريمين ففريم اليوم يمكن ان تربح منه ما يتجاوز 100 نقطة في الصفقة وفريم الدقيقة ممكن لا تربح منه الا 5 نقطة

zouga91
01-17-2018, 17:03
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا على سوالك اخي الكريم
صديقي نصيحة اخوية ابتعد عن فريمات صغيرة في الفوركس اقل اطار زمني يمكنك العمل به هو 30 دقيقة اقل منه لا انصحك به لام فوركس سوق متقلب جدا ويعمل 24 ساعة وكل يوم توجد فيه اخبار اما ذا كنت تريد عمل على فريمات الصغيرة الافضل لك الاسهم او موشرات والسلع لكن ليست في منصة ميتاتريدر هناك شركات خاصة بالاسهم وموشرات لكن للايف لا تقبل العرب كما ان ايداع كبير فيها بالتوفيق لك

kkk
02-17-2018, 21:23
بسم الله الرحمن الرحيم يا اخي الحبيب انا انصحك بعدم التعامل بفريم الدقيقه لان هذا الفريم غير دقيق تماما وممكن يكون غير صادق اتنا شخصيا افضل التداول عبر الفريماليومي والاسبوعي يا اخي الحبيب لان الفريم الاسبوعي مهم جدا لاصحاب رؤس المال العملاقه وانا انصحك ان تبحث في القسم التعليمي عن فديو يشرح لك فريم الدقيقه لانه صعب يشرح في تعليق

mohamed gmnw
02-18-2018, 00:52
التداول علي فريم الدقيقة يكون مع الاتجاة سكالبينج ويكون بنقط قليلة حتي تتجنب الانعكاس
ويكون بعد الهبوط البسيط علي الفريم حتي تتمكن من الدخول من منطقة طلب قوية

emadomda
02-18-2018, 11:18
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
ثانيا اخواني ممكن حد من المحترفين يشرحلنا كيف نشتغل على فريم الدقيقة ؟
اخى العضو الكريم من الصعب التداول على فريم الدقيقه مع سرعه الحركه فى السوق ولا اعرف كيف التداول عليه
افيدونا اخوانا المحترفين

zezo3
03-26-2018, 17:02
من الصعب جدا التحصل على الارباح من خلال التعامل معه انصحك بإستخدام فريم اكبر نسبيا مثل فريم الاربع ساعات او حتى الساعه دول افضل الفريمات اللى مممكن تبدء تداول عليهم لان النمازج السعريه او الدعوم والمقاومات الموجوده عليهم ونفرض انه صاعد تذهب لفريم الدقيقة وترسم ترند معاكس (هابط) وتنتظر اختراقة لاعلى وتدخل شراء والهدف اعلى قمة فى الترند الهابط والاستوب اسفل اقل قاع