PDA

View Full Version : الفرق بين الحساب الحقيي و الحساب التجريبي

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

youcef02
08-09-2012, 22:30
من الأكيد ان نفسية الانسان من خوف او تردد او طمع في بعض الاحيان قد تكون من المؤثرات القوية علي ربحه او خسارته في هذا المجال لذا فانك في الحساب التجريبي تجلسس ممدد الساقين و تعطي امر بيع او خسارة و لا تعير اهتمام بنتيجة الصفقة وهذا خطأ
(يجب ان تتعامل مع الحساب التجريبي كأنه حقيقي حتي تعيش الجو العام للحساب الحقيقي ( اعتبر انه مالك الشخصي

Tips™
08-09-2012, 22:46
الحساب الجريبى اخى علشان لو واحد لسه معندوش خبره يتعامل معاه اولا
ويستفاد من اخطائه و يعرف كل حاجه فيه و متقدرشى تستفاد من البونص الا لما تحولوا
و تقدر بس تسحب الارباح و لو عايز حاجه تانى كلنا معاك
تقبل مرورى

y4x
08-09-2012, 22:53
عندك حق فى الحساب التجريبى مش بيهمك الخسارة لانها فلوس وهمية

لكن فى الحساب الحقيقى بتكون على اعصابك لانها فلوس حقيقية لو خسرتها هتزعل عليها اوى مش زى الحساب التجريبى

maddy
08-09-2012, 23:31
بالتاكيد الخسارة شيء محزن جدا خصوصا لو بدأت بحساب كبير وخسرتو

لكن التجريبي عندما تتعامل معه كأنه حقيقي ستتعلم كيفية المحافظة على مالك دون خسارة

ومع الخبرة حتى لو خسرت سيكون شيء قليل جدا

تقبل مرور ي

silver
08-09-2012, 23:37
بالفعل دائما نسمع هذه النصيحة

ولكن تطبيقها صراحة صعب لانك حينها تشعر بانك تكذب على نفسك

بالتوفيق

MrDeloma
08-10-2012, 03:39
اخي قد يختلف دلك في العامل النفسي ، فالحساب التجريبي تكون الاموال غير حقيقه
أما الحقيقي فتكون الأموال حقيقيه و اكيد انت راح تخاف على رأس مالك

mr.mido
08-10-2012, 03:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فعلا يا اخى عندك حق هناك فرق كبير جدا بين الحساب الحقيقى والحساب التجريبى
فى مقدار المغامرة والربح ووضع النقطة

forex4ever
08-10-2012, 03:46
من الأكيد ان نفسية الانسان من خوف او تردد او طمع في بعض الاحيان قد تكون من المؤثرات القوية علي ربحه او خسارته في هذا المجال لذا فانك في الحساب التجريبي تجلسس ممدد الساقين و تعطي امر بيع او خسارة و لا تعير اهتمام بنتيجة الصفقة وهذا خطأ
(يجب ان تتعامل مع الحساب التجريبي كأنه حقيقي حتي تعيش الجو العام للحساب الحقيقي ( اعتبر انه مالك الشخصي

بصراحة شديدة النفسية اثناء المتاجره على الحساب التجريبي مختلفة تماما عن الحساب الحقيقي
ومهما حاولت ان تجعل الحساب التجريبي كانه مالك الحقيقي لن تستطيع
حاولت كثيرا دون جدوى ولكن الموضوع انحل خلاص بفضل منتدانا الجميل وشركة انستا الرائعه
والبونص صحيح مش ايداع مالي من جيبك
لكن تعبك ومجهودك في المنتدى
وهتحس بصعوبة والم لما تفقده عشان كده ممكن نعتبره زي الحساب الحقيقي تمام

mohamed farag
08-10-2012, 03:48
عندك حق ف كل كلامك
جزاك الله خير ياباشا
وان شاء الله نقجدر نردلك الجميل ف يوم من الايام

HOUSAMMI
08-10-2012, 18:02
من عوامل النجاح

انك تتعامل مع الحساب الديمو كانه حقيقى وياريت يكون بملغ نفس راس مالك عشان تحس بكل حاجة

ونك تطبق كل القواعد
------------------------

نفس الامر بالنسبة للبونص //،،

عدم التعامل مع لااثنين انه ليس مالنا يكسب المتداول عادات سيئة تنصب فى الحساب الحقيقى

mannon
08-12-2012, 12:09

لكن فى الحساب الحقيقى بتكون على اعصابك لانها فلوس حقيقية لو خسرتها هتزعل عليها اوى مش زى الحساب التجريبى

اعتقد ان الحساب التجريبى مفيد على مرحلتين
المرحلة الاولى المتداول الى او مرة يفتح برنامج تداول اكيد الحساب التجريبى هيوفر علية كتير
تانى حاجة ممكن نجرب علية اى استراتجية جديدة

باي باي
08-12-2012, 12:18
اهم فرق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي هو
افتقار الحساب التجريبي للعوامل النفسيه والضغوط التي تقع علي التاجر فيالحساب الحقيقي
وده بيسبب مشاكل لاي تاجر جديد في الفوركس لحد ما يتاقلم علي الوضع ويعرف
ازاي يسيطر علي العواطف

Zogota
08-12-2012, 12:31
الحساب التجريبي بيكون قلبك جامد ومش بتكون خايف ولا في توتر نوعا ومش بيكون في العدو الاكبر لك وهو الطمع لكن في الحقيقي الطمع بيكون قاعد بيتداول معاك :d

تحياتي وبالتوفيق للجميع

smarteng99
08-12-2012, 15:44
لا يوجد فرق في الظاهر ولكن الفرق في المتاجر نفسه لانه يتاجر بأموال وهمية علي التجريبي وبذلك فهو لايدرب عواطفه اثناء التجاارة

islam96
08-19-2012, 22:12
كلامك صحيح
إذا لم نعطي الحساب الديمو الأهمية فإنه لا فائدة منه ولن تزداد خبرتنا

Stranger
08-19-2012, 22:21
المتاجره على الحساب الديمو لا تعتبر تجربه ومجرد تضييع وقت

لو عاوز تحتك بالسوق وتختبر نفسك فعلا افتح حساب بمبلغ بسيط لا يتعدي ال50 دولار مثلا وحاول تدرب نفسك وتلتزم وتكون مرن مع السوق وتكتسب الخبره حينها سيتحسن مستواك لكن تضييع الوقت فى الديمو لن يفيدك

elghoul2014
08-20-2012, 03:59
ان الديمو هو حساب وهمي افتراضي تقدمة لك الشركة لكي تتدرب اولاً عليه لكي تكتسب خبرة جيدة في هذا المجال - حيث يكون معك بحسابك مبلغ من المال الوهمي لتضارب به في البورصة ومن خلال ذلك ستتعلم من الممارسة وستكسب خبرة بكل تأكيد .
وبعد اكتساب الخبره تدخل علي الحقيقي

zeyadkabeel
08-20-2012, 04:12
فعلا اخى الكريم الحساب التجريبى الواحد كان عايش حياته لوتات عاليه وصفقات كتير وحياه مزاج لكن الحقيقى للاسف صعععععب لوتات قليلة وصفقات قليلة وسريعة عشان نخلص

otakon
08-20-2012, 04:14
هناك فرق جوهري بين الحساب الحقيقي والحساب الجوهري وهو العاطفه
يمكن يفيدك الحساب التجريبي في تطبيق تحليلاتك واستراتيجيات اما الحقيقي راح تحس بالفرق

daisy
08-20-2012, 04:23
الفرق بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو زى الفرق بين تعليم السواقه نظرى
وتعليمها عملى

maro50
08-20-2012, 04:34
ان معامله الحساب التجريبى على ان الخسارة به غير مؤذيه امر خاطىء فالتاجر الناجح هو الذى يعمل بجديه على الحساب التجريبى من اجل اكتساب الخبرة والثقة فبدون انضباط لن تحقق اى ارباح او معرفه باسرار الفوركس

sa3idsmp
08-20-2012, 04:53
الحساب التجريبي له قيمة كبيرة جدا لأنه يتيح لنا الدخول لصفقات كيفما كانت
و في اي وقت ممكن وباي مبلغ كان ولهدا يمكن ان تختبر نفسك
انطلاقا من تعاملك بهدا الحساب

sahbi20011
08-20-2012, 05:14

لكن التجريبي عندما تتعامل معه كأنه حقيقي ستتعلم كيفية المحافظة على مالك دون خسارة

الملك الموقر
08-20-2012, 05:14
أخي العزيز كلامك %100 صحيح ويجب التعامل مع الحساب التجريبي وكأنه حساب حقيقي حتى نتعلم جيداً ونصبح متداولين حقيقين

hehelibeb
08-20-2012, 06:04
لا شك أن التأثير النفسي له دور كبير

ولكن إذا تعود الإنسان في الحقيقي الصبر وعدم التعصب مع الأمور

فإن النتائج ستكون طيبة

goodman
08-20-2012, 06:35
كلامك صحيح اخى لازم نعتبر الحساب التجريبى حساب حقيقى
ده لو كنت عايز تنجح فى الفوركس فعلا وخصوصا للمبتدئين

anazoft
08-20-2012, 10:33
اكيد كلامك صحيح
و من الواجب على كل متعلم و راغب في التمرس و اكتساب الخبرة
اعتبار الحساب التجريبي حساب حقيقة و عدم قبول الخسارة حتى تتنمى لديه القدرة على التركيز و اتخاد القرار في الوقت المنايب دون التسرع

eng Adel
08-20-2012, 10:52

اخي الكريم لا اعتقد ان هناك متاجر يعير اهتمام كبير للحساب التجريبي وانا عن نفسي لا افضل التعلم على الحساب التجريبي الا لاختبار مؤشر معين او استراتيجية معينة اعتقد ان الحساب التجريبي لايصلح للتعلم خاصة اذا كان هناك عدم الامبالات في ادارة راس المال او دراسة نقاط الدخول والخروج

Mohamed90
08-20-2012, 11:43

السلام عليكم اخي العزيز بارك الله فيك و انا متفق معاك كثير من الناس تفتح حساب تجربي فيه 5000 دولار مثالا و تبدأ التدريب فيه
مع العلم ان حسابه الحقيقي ممكن يبدأ فقط ب 500 دولار على الاكثر و هذا خطا كبير يجب علينا ان نجعل المحاكة اكثر وقيعة للحقيقي
و تعامل مع التجربي كأنه حقيقي للمعرفة المستويات و محاولة التغلب على العوامل النفسية

noureen
08-20-2012, 11:56
بالفعل فالاختلاف بين الحساب الحقيقى و الديمو هو بعض الاحساسات البشريه لذلك لو حبيبت تحس نفسى احساس الديمو فى الحقيقى ممكن انك تتعمل بمال ليس من ذا الاهميه لك او انك مش محتاجه او اعتبره مثلا فلوس الكورس اللى هتتعلم بيه الفوركس كدا يعنى تعامل معاه على انه ديمو بردوا

Didios
08-20-2012, 12:21
الحساب التجريبي أو الديمو الغرض منه نقطتين :
1) تجربة التداول في سوق الفوركس بيعاً وشراءً وفقاً لما تم دراسته نظرياً في هذا المجال .
2) تجربة إستراتيجيات معينة أو إكسبيرتات إذا لزم الأمر قبل إستخدامها على الحساب الحقيقي للتأكد من فاعليتها .
فأنا -مثلاً- لي حساب تجريبي مفتوح جنباً إلى جنب مع الحساب الحقيقي أقوم عليه بتجربة أي إستراتيجية أو توصية جديدة قبل تطبيقها على الحساب الحقيقي .
ولكن المشكلة هنا تكمن في أن البعض يتعامل مع الحساب التجريبي كما لو كان لعبة ... فتجده يفتح الحساب ب50ألف أو 100ألف دولار ، وأعرف أحدهم حقق 400نقطة مكسب في ليلة ولم يقفل المركز حتى الصباح فوجد المركز إنقلب بخسارة . ولما سألته لماذا لم يقفل المركز ويجني أرباح ظل يضحك وقال (هو أنا غرمان حاجة) . مثل هذا التصرف لن يجدي ولن يتعلم المرء من هذا الحساب شيئاً ... وحتى لو حقق أرباحاً على الديمو فستكون من باب الحظ فقط .. كالمقامر أو المتعامل في اللوتو .

elmirmajid
08-20-2012, 13:06
السلام عليك اخي الكريم هو الحساب التجريبي مميز ولا يمكن ان نستغني عليه حتى ولو كنت خبير في الفوركس فانا متلا استعمله لتجريب الاستراتيجيات الخاصة بي واقوم باستعمالها عليه على الاقل لمدة شهر وان نجحت اقوم بتطبيقها على الحساب الحقيقي الخاص بي موفق

zakidz48
08-20-2012, 13:19
الحساب التجريبي تقدر تنفذ أي خطة إن تريدها
ميهمكش إن خسرة أو ربحت
المهم النتيجة من الخطة إيه أما الحساب الحقيقي فالهم الوحيد منه أنك كيف تكسب وبس وبفلوس حقيقية

بسمة الحياه
08-20-2012, 13:38
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
صحيح أنه يصعب على الانسان التحكم في نفسه أحيانا و اعتبار الحساب التجريبي حسابا حقيقيا
و لكن علينا التعلم تدريجيا ذلك أنه له فائدة في حمايتك مستقبلا من الخسارة
و أحيانا أقترف أخطاء عن قصد لأصل الى فهم الاستراتيجية جيدا

marocain_forex
08-20-2012, 14:23
الحساب التجريبي تتعلم وفيه وممكن تتاجر باي مبلغ

بس الحساب الحقيقي بيكون عندك بونص وتعمل به وتاخد الربح فقط

ahmedyousef33
08-20-2012, 14:30
الحساب التجريبى يمكنك ان تغامر بكل شى حتى تتعلم وتزداد خبرة دون ان تخسر مالك اما الحساب الحقيقى لا يمكنك ان تغامر فكل خطوة محسوبة عليك ويمكنها ان تخسرك

mohamed saad
08-21-2012, 00:46
اعتقد ان الامر سيكون صعب لاي متاجر عندما يتداول بحساب تجريبي على انه حقيقي من وجه نظري ان يتنازل الانسان عن 100 دولار فائضة عن حاجته لاحتمال خسارتها وبعد التعلم ع التجريبي مؤقتا يتاجر على الحقيقي كبداية وتعليم ع الحقيقي حتى يأخذ احساس السوق لانه في هذه الحالة سيكون بيتاجر على فلوسه وبالتالي سيكون الوضع غير الديمو نهائي

shahd
08-21-2012, 03:47
الحساب التجريبى اعتبره فرصه ذهبيه للتدريب على الفوركس تمنحه الشركه للعملاء للتدريب والتعلم قبل بدء التداول

hendbadr33
08-21-2012, 03:58
علشان كدة انا بقول ان الحساب التجريبى دة مجرد تشوف استراتيجيتك شغالة ولا لا لكن ملوش علاقة بالتدريب لو عايز تتدرب افتح حساب حقيقى بفلوس قليلة 50 دولار مثلا و ابدا المتاجرة به فى السوق الحقيقى .

egypt25
08-21-2012, 23:37
طبعا اللى بتعمله ف الحساب التجريبى مش بتقدر تعمله فى الحساب الحقيقى
والعكس صحيح
وده ممكن نستفيد بيه بانك لازم تكون قدام الحساب التجحريبى حاسس كانك خايف على الفلوس
وفى نفس الوقت قدام الحساب الحقيقى يكون عندك جرأة

face book
08-21-2012, 23:54
شتان ما بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي
زي بالظبط الفرق بين المكسب والخساره
واللذي يفرق بينهما هو النفسيه اذا كانت نفسيتك من حديد يبقي انت كده اتغلبت علي 50 % من السوق

mamo10
08-22-2012, 01:56
السلام عليكم اخى الكريم

بالفعل اخى لازم تتعامل مع التجريبى كانك تتاجر فى الحقيقى لتكبسب الخبرة فى المتاجرة وغير ذلك سوف تكون من الخاسرين

hesham itch
08-25-2012, 17:41
اعتقد ان الفرق بين الحسابين هائل وكبير وليست الفكرة ان هذا المال حقيقى والاخر وهمى
ولكن المسالة تتعلق بالعامل النفسى وهو الاهم على الاطلاق فى المتاجرة بالفوركس

vamoscapitos
08-25-2012, 17:49
لدي فكرة وهي لمن يرغب ان يواجه العوامل النفسية بدون

ان يخسر الكثير وهي فتح حساب حقيقي بالسنت

وضع فيه 5 دولار او اقل

وتاجر بها عندها ستواجه كل العوامل النفسية لان المال حقيقي

وحتى لو خسرت 5 دولار ليست بمبلغ كبيير

mohamed elsayed ahmed
08-25-2012, 17:54
الحساب التجريبي بيكون قلبك جامد ومش بتكون خايف ولا في توتر نوعا ومش بيكون في العدو الاكبر لك وهو الطمع لكن في الحقيقي الطمع بيكون قاعد بيتداول معاك
باالتوفيق ان شاء الله

aminewactop
08-25-2012, 20:02

تقبل مرور ي

mssforex
08-25-2012, 22:22
السلام عليكم ورحمة الله
الفكره كلها اخى هيا تعتمد على النفسيه والتجربه على الحقيقى اول مره بتكون صعبه بس مع الوقت الواحد خلاص بيبقى اتعود مثل قيادة السياره اول مره بيكون الموضوع بيبقى صعب بس مع الوقت خلاص بيتلاشى الخوف ومع الوقت بتكتسب الخبره الزمه للمتاجره او لقيادة السوق وتكيف كل الادوات لصالحكم لتكون تاجر مميز ويكون مكاسبك اعلى من خسائرك
وتمنياتى للجميع بالتوفيق

كونان
09-21-2012, 20:49

safiforex
09-21-2012, 20:55

و هذا كررناه الف مرة ان الحقيقي ما هو الا عمل على نقود حقيقية و اما التجريبي فهو فقط على نقود وهمية
و هذا ما يجعل الاختلاف في التداول بينهما لانهما يختلفان في الضغوطات النفسية التي تظهر على الحقيقي و لا تظهر في التجريبي

smail
09-22-2012, 03:58
لو واحد لسه معندوش خبره يتعامل معاه اولا

ahmedgalal
09-22-2012, 04:08
انا من واجهه نظرى الشخصية ان الحساب التجريبي له
قيمة كبيرة جدا لأنه يتيح لنا الدخول لصفقات كيفما كانت

davithamada
09-22-2012, 04:17
انت على حق يا اخي و لكن اهم شئ هو عند حلم تريد وضه من بعد الخسارة ستذهب و الربح سيكون موجود شكرا لك على الموضوع

elking
09-22-2012, 04:28
انا شايف ان الاختلاف بيبقى فى الحالة النفسية فقط لا غير
يعنى عشان بنحط فلوس حقيقية فى الحساب الحقيقى فبنبقى خايفين مالخسارة

dina
09-22-2012, 06:10
نعم انا معك فى ذلك وهذا سبب اخسارة فى الحساب الحقيقى
اننا لم نتعلم جيدا فى الحساب التجريبى لذلك نفشل فى الحقيقى

dalia dolly
09-22-2012, 07:29
الحساب التجريبي الواحد بيبقي معاه مبلغ ومش فارق معاه الخساره او بمعني اصح بيلعب وهو مش خايف لكن طبعا ف الحساب الحقيقي كل خطوه بحساب اكيد

abdelmouman
09-22-2012, 08:08
انا اظن ان الاختلاف بين الحياب التجريبي و الحقيقي هو انه الشعور على التداول على التجريبي ليس نفس الشعور على الحقيقي
و السيطرة على الشعور من الشروط الاساسية للنجاح في سوق الفوركس

mahfoudh
09-22-2012, 09:39
العامل النفسي بالحساب التجريبي ليس بالعامل النفسي كما في الحقيقي رح يكون فيه شوي سترس

aymen
09-22-2012, 09:49
نعم معك حق الجدية في الفوركس هي طريق التعلم وطريق النجاح وتحقيق الربح
حتا اذا دخلت بمال حقيقي ستجد نفسك لديك خبرة ونهج تسير عليه

احمد فاروق ابراهيم
09-22-2012, 10:02
فعلا الحساب التجريبي يشعر بالطمأنينة ولذلك في حالة عدم استخدامة كرأس
مال حقيقي والتعامل معه علي هذا الاساس يجعلنا لا نستفيد شيئا من التدريب عليه

mohamed eldamnhorey
09-22-2012, 10:40
انا من واجهه نظرى الشخصية ان الحساب التجريبي له
قيمة كبيرة جدا لأنه يتيح لنا الدخول لصفقات كيفما كانت

بس للأسف والله يا اخى مافى حد بيصبر انه يستمر على الحساب التجريبى نهائياً

الكل بيكون متسرع جداً وعايز يكسب باى طريقه وخلااص وده اكبر غلط بناءً على تجارب كثيره

ali1
09-22-2012, 10:48
السلام عليكم . اخي العزيز . انا انصح كل من يستخدم الحساب التجريبي ان يتعامل معاه كأنه حساب حقيقي وفيه اموال وشيء طبيعي جدا . والتداول به وكأنه حسابك الحقيقي وكانه حساب لايف وهذا يعني انك عندما تاتي وتعمل على الحساب الحقيقي مستقبلا فانك لن تتفاجأ كثيرا لما ستقوم به من اعمال تداول لانك اصلا كنت بتشتغل على الحساب التجريبي ليس كتجريبي في تصورك انذاك , وهذا يساعدك على التعامل مع الحساب الحقيقي بنفس الهمة وبدون خوف . وبالموفقية لجميع اعضاء المنتدى . والسلام عليكم

ehap
09-22-2012, 10:48
الحساب التجريبي تقدر تنفذ أي خطة إن تريدها
ميهمكش إن خسرة أو ربحت
المهم النتيجة من الخطة إيه أما الحساب الحقيقي فالهم الوحيد منه أنك كيف تكسب وبس وبفلوس حقيقية

..::E.A.G.L.E::..
09-22-2012, 10:51
انا ياخى واللهى ماكنت بهتم بالحساب التجريبة لحد مافتحت
حساب حقيقى والخلطه فيه بموته بقيت بهتم بيه اكتر من الاول

face book
09-22-2012, 12:53
الفرق بين الحساب الحقيقي والحساب التجريبي هو بمثابه الفرق بين المكسب والخساره

وكمان في الحساب الديمو انت تتعامل مع اسد محبوس وراء جدران قفص بدون مواجهه حقيقيه

الحساب الحقيقي انت تتعامل مع الاسد وجها لوجه

rashad22
09-22-2012, 13:26
السلام عليكم
اخي الحساب التجربيي يمنحك خبره في مجال الفوركس اما الحساب الحقيقي يجعلك تتطبق ماتعلمة في الحساب التجريبي هذا الفرق بين الحساب الحقيقي والحساب التجربيي

eng/ali
09-22-2012, 13:30
اخى الكريم
اعتقد ان الديمو فرصة جيدة جدا لتعلم تتيحها الشركات للمبتدئين ولكن
نقطة ضعفة هى العوامل النفسية بالنسبة للتاجر التحكم فيها لازم تتعلمه على الحقيقى

YASER83
09-22-2012, 15:34
السلام عليكم
انا لاحظت فروق كبيرة بين الحساب الديمو والحقيقي دون اقدر على تحديد الاسباب
فمثلا تجد معظم صفقاتك تصل الى هدفها المنشود في الديمو اما على الحقيقي فلا يحدث ذلك بنفس الوتيرة

magic777
09-23-2012, 02:09
السلام عليكم
انا لاحظت فروق كبيرة بين الحساب الديمو والحقيقي دون اقدر على تحديد الاسباب
فمثلا تجد معظم صفقاتك تصل الى هدفها المنشود في الديمو اما على الحقيقي فلا يحدث ذلك بنفس الوتيرة

اخي الحركه واحده بس انت في الديمو بيكون عندك صبر شويه ومابيكونش عندك قلق على الصفقات وبتسيبها لتحقق لك هدفها
لكن على الحقيقي بتخاف من اي انعكاس وبتقفل بسرعه ولو على خساره

mohammed1991
09-23-2012, 02:23
اللحساب الحقيقى هو ما نتعامل معة دائما
اما الحساب التجريبى فهو يستخدم لفترة وبعد ذلك يستخد الحساب الحقيقى والدائم

2x1
09-23-2012, 02:25
اخي الحركه واحده بس انت في الديمو بيكون عندك صبر شويه ومابيكونش عندك قلق على الصفقات وبتسيبها لتحقق لك هدفها
لكن على الحقيقي بتخاف من اي انعكاس وبتقفل بسرعه ولو على خساره

هو فية فروق لان الديمو مش اسلامي مفيش حسابات ديمو
اسلامية فهنا بيبقي فية بعض الفروق والفوائد اللي عالصفقات

loco
09-23-2012, 02:44
السلام عليكم اخي الفرق بينالحساب التجريبي و الحقيقي هي نفسية المتداول
فالمتداول لم يستعمل الحساب التجريبي يخد رحته لان ليس هناك ما يخسره
لكن في الحساب الحقيق فيصبه الخوفو التوتر يخف من الخسارة وضياع راس ماله

2x1
09-23-2012, 02:52
السلام عليكم اخي الفرق بينالحساب التجريبي و الحقيقي هي نفسية المتداول
فالمتداول لم يستعمل الحساب التجريبي يخد رحته لان ليس هناك ما يخسره
لكن في الحساب الحقيق فيصبه الخوفو التوتر يخف من الخسارة وضياع راس ماله

بالظبط كدة اخي احنا السبب فالفرق بينهم لان احنا اللي بنتاثر بالحقيقي ولا نتاثر مع الديمو
هنا بتكون المشكلة اننا مبنعرفش نقيم نفسنا غير بالاحتكاك الحقيقي

4ex
09-23-2012, 06:51
ان معامله الحساب التجريبى على ان الخسارة به غير مؤذيه امر خاطىء فالتاجر الناجح هو الذى يعمل بجديه على الحساب التجريبى من اجل اكتساب الخبرة والثقة فبدون انضباط لن تحقق اى ارباح او معرفه باسرار الفوركس

fnaan
09-23-2012, 07:18
نعم اخى هل تعلم اننى فى البدايه لم اكن افكر بنفس ذلك التفكير ولكن الان بعد ما رأيته من بعض المتدوالين الذين يحققون ربحا عاليا حاليا وعن تجاربهم ان الحساب التجريبى كان هو البوابه الى طريق تلك الارباح حينما اقتنعوا تماما وهم يتدوالون على الحساب التجريبى ان ذلك الحساب هو حقيقى وليس مجرد اموال وهميه وكانت تجاربهم عليه برأس مال يناسب ماينوون به المضاربه الحقيقيه فياليت الجميع يعلم تلك الفائده الجباره فى الحساب التجريبى

LILY SUAA
09-23-2012, 07:37
ههههههههههههههههه انا مره عملت كده فعلا لقيت بالصدفه فى موقع انى ادخل حساب تجريبى وفعلا دخلت
ولا فاهمه حاجه واعدت اعمل اى حاجه وللحد دلؤقتى لسه بيبعتولى رسايل بالتطورات الرهيبه اللى انا عملتها بس عمرى مافكرت اشوف ااناكسبت ولا خسرت انت كده فكرتنى اروح اشوف ايه الاخبار

jihadazzam
09-23-2012, 07:44
الحساب التجريبي هو نفس الحساب الحقيقي انما التجريبي لتتعلم عليه وان لا تخسر اموالك لحين فتح حسابك الحقيقي
انما بعد عملك على الحقيقي ابقي التجريبي الى جانبك لتجرب استراتجيات جديدة لك

Mido0o-style
09-23-2012, 08:34
تمام العمل على الحساب الحقيقى الاول انا لا اعتبره استثمارا بقدر ما اعتبره اخر حلقة فى التعلم و هذا الحساب غالبا ستتم خسارته و لكن ستكون الأستفادة هائلة جدا فى حالة استمرار المتاجرة عليه مهما كانت فترة المتاجرة على الحساب الديمو.

eslam92
09-23-2012, 08:39
هذا صحيح يعتقد الكثيرون ان الحساب التجريبى لا حاجه اليه او انه مضيعة للوقت
هذا خاطئ الامر فقط يحتاج الى الجدية فى التعامل مع الوضع واعتبار الحساب التجريبى شئ هام لا استغناء عنه
واى خسارة تعتبر حقيقة حتى تتعلم بشكل صحيح وتحاول تطبيق ما تعلمته فى الحساب الحقيقى

ms602
09-23-2012, 08:42
الجدية و المسؤولية ضرورية
سواء ديمو أو رييل
إنه عالم الفوركس

sky44
09-23-2012, 14:25
الحساب التجريبي وسيلة رائعة للتعلم لكن يجب ان نستغلها و لا ندخل الى الصفقات بدون اي دراسة لها كاننا نلعب لعبة ما .يجب ان نتعامل معه كأننا نتعامل مع الحساب الحقيقي و يجب عند فتح الحساب التجريبي ان نضع مبلغ صغير يعني مثل المبلغ الذي لدينا مثلا 200 او 300 دولار

faster4
09-23-2012, 14:47
لا يوجد اي اختلاف بين الحساب الديمو والحساب الحقيقي الا في المال
وطبعا الحساب الديمو لا تسيطر على المتداول المشاعر او اي شيئ عكس الحساب الحقيقي

nrgslawi
09-23-2012, 14:51
يالنسبة لي اخي انا اتعامل مع الحساب التجريبي كانه حقيقي واتفاعل معه كانني ساسحب الربح الذي اربحه هناك
بالتوفيق لكم

magic777
09-23-2012, 15:14
الحساب التجريبي وسيلة رائعة للتعلم لكن يجب ان نستغلها و لا ندخل الى الصفقات بدون اي دراسة لها كاننا نلعب لعبة ما .يجب ان نتعامل معه كأننا نتعامل مع الحساب الحقيقي و يجب عند فتح الحساب التجريبي ان نضع مبلغ صغير يعني مثل المبلغ الذي لدينا مثلا 200 او 300 دولار

ده هو المطلوب مننا لو عاوزين فعلا نستفيد من الحساب الديمو ده ونتعلم منه كويس اننا نعامله كأنه حسابنا الحقيقي بالضبط
ونجرب نفسنا عليه حتى لو اخد منا وقت طويل اهو احسن من خساره فلوس حقيقيه

mohamed alalfy
09-30-2012, 00:50
السلام عليكم
اخى الكريم لا يوجد اى فرق بين الحساب الحقيقى
والحساب التجريبى حيث ان كلاهما شئ واحد
ماعدا شئ هو ان الحساب الحقيقى يعمل ماوال حقيقى وحساب حقيقى
ام الحسابالتجريبى هو عباره عن اموال وهميه
وشكر الله سعيكم

yassin
09-30-2012, 00:58
حساب الديمو أو الحساب التجريبي ما هو إلا وسيلة لكي نتعلم و نستفيد و إتخاذه على محمل الجد ضرورة أكيد لمن أراد الإستفادة طبعا و تفادي الأخطاء
على العموم شكرا على هذا التوضيح

m.o.b
09-30-2012, 03:48
تقبل مرورى

magic777
09-30-2012, 03:58
حساب الديمو أو الحساب التجريبي ما هو إلا وسيلة لكي نتعلم و نستفيد و إتخاذه على محمل الجد ضرورة أكيد لمن أراد الإستفادة طبعا و تفادي الأخطاء
على العموم شكرا على هذا التوضيح

وايضل كمان مش هتتعلم عليه بس ده فرصه انك تجرب عليه استراتيجيات كتير وادوات ومؤشرات لحد لما تجد
ضالتك اي ادواتك اللي انت هتعمل بيها الاستراتيجيه الخاصه بيك وبدون خسائر كتير في البدايه على الحساب الحقيقي

علاء بدران
09-30-2012, 04:00
الحساب التجريبى للتعلم بمال غير حقيقى خسرت كسبت فانك تحوال اكتساب خبرة
انما الحقيقى فهو تطبيق لما تعلمتة من على التجريبى وفية مال حقيقى

moshera
09-30-2012, 04:05
الحساب التجريبى يكسبنا الخبره ولو تعملنا معه باهمال فلا نستفاد اى شئ لذلك يجب التعامل معه بحرص وكانه حساب حقيقى فى كل عمليه شراء او بيع والحساب التجريبى ده للمبتدائين او لتغير استراجيه التعامل لقياس مدى الفهم والادراج والتدريب وكانه حساب حقيقى ونتعامل معاه بطريقة منطقيه وانا بعتبره من اهم مميزات الفوركس

shaimaa1
09-30-2012, 04:09
الحساب التجريبى والحقيقى فيهما شبه كبير من بعض من حيث التداول على المنصه ولكن الاختلاف فى الاموال حقيقيه ووهميه

forexfun
10-02-2012, 13:01

Ayat
10-02-2012, 13:53
عندك حق ففعلا المشكلة انا نتعامل مع الحساب ديمو علي انه مسرحية او تجربة لكن هذا ليس العائد من ورائه يجب ان نشعر به وكانه حساب حقيقي ونتعامل معه بنفس المشاعر لنتحكم في القرار ونتعلم من التدريب عليه قبل بدء التجارة الفعلية

merotourk
10-02-2012, 20:16
الحساب التجريبي هو اهم شئ في الفوركس يساعدك على التدرب والممارسة على فتح الصفقات
والربح والخسارة علية لان هذا يحميك من الخسارة من الحساب الحقيقي لديك

Nagwa
10-02-2012, 20:38
الحساب التجريبى هوصورة طبق الاصل من الحساب الحقيقى فيه بيع وشراء ودخول صفقات وكل حاجة بدون فلوس حقيقية وهو ميزة توافرها الفوركس للتدريب واكساب الخبرات ولكن طبعا فى الحساب الحقيقى يكون التاجر مشدود الاعصاب لانه ماله الذى يمتلكه

moisaid
10-02-2012, 20:42
أهلا بالجميع
بخصوص الحساب و الحقيقي و التجريبي
أرى أن الحقيقي نعمل معه بالتزام و ادارة حساب صارمة
أما التجريبي فهو لنجرب عليه استراتيجياتنا للوقوف لى مدى قوتها
بالتوفيق للجميع

rania hossam
10-02-2012, 21:17
طبعا ده كلام صحيح جدا واوافقك اخي الكريم على هذا الراي بشدة
لكن يجب ان تعامل مع الحساب التجريبي كأنه حقيقي حتى نستفيد بالتدريب فيه

ro2a
10-02-2012, 21:25
الحساب التجريبي هو مهم جدا للمبتدئين استطيع من خلاله ان اكتسب الخبره
بعدها يمكنني ان اقوم بفتح حساب حقيقي بعد اكتساب الخبره

mera2020
10-02-2012, 21:26
طبعا الفرق بين الحساب الديمو والحقيقي هو مدى قدرتك على التحكم في أعصابك ومشاعرك الخاصة وكبح جماع نفسك في الوقت المناسب أو دفعها دون تردد في الوقت المناسب أيضا ولكن طبعا السيطرة على المشاعر الخاصة هو أمر صعب في عالمنا العربي وربما بمرور الوقت يتغير فينا ذلك

amir
10-02-2012, 21:26
اخى الفاضل الحساب التجريبى هو اللى بتتعلم عليه
لو خايف تداول بحساب حقيقى لتخسره

tictok
10-02-2012, 22:43
أكيد هناك أختلاف كبير بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي لكن التجريبي هام جداً خصوصاً في بداية الدخول في عالم الفوركس لأنه من خلاله نتعلم أوامر التداول الرئيسية ونجرب عليه طرق التداول ونكتسب من خلاله خبرات كبيرة تساعدنا على التداول الحقيقي لكن يجب بعد فترة ليست طويلة الدخول على حساب الحقيقي بمبلغ صغير للتعود على التداول بأموال حقيقية ونشعر بمشاعر المتداول في السوق الحقيقي ولكن يجب ان نبتعد عن المخاطرة ولا نترك حساب الديمو ونجرب إستراتيجيات جديدة عليه

حماده الكومى
10-02-2012, 23:32
أتفق معك يا أخى فى النصيحة لا يوجد فى الحساب التجريبى مخاطرة ولكنه خطوة لابد من الإهتمام بها والتدريب عليها حتى يتسنى لنا المشاركة فى الحساب الحقيقى والنجاح فى المتاجرة وتحقيق الربح

ساره السيد
10-02-2012, 23:54
طبعا الحساب التجريبى له اهميته لاننا بنستفيد منه وبناخد خبرتنا منه وبنتعمل عن طريقه كيفيه اداره حسابنا الحقيقى وده لتجنب اكبر قدر من الخساره واننا نتعامل مع الديمو على انه حساب حقيقى

adam
10-03-2012, 18:01
الحساب الوهمي او الافتراضي تستطيع التدول به وفتحه دون اي ايداع مسبق للمال وكذلك مها ربحت او خسرت فهو مال وهمي
اما الحساب الحقيقي فلا تستطيع البدء بالتداول قبل ايداع مبلغ معين تستطيع من خلاله البدء وربح او خسارة اموال حقيقية تستطيع سحبها متى شئت

2x1
10-03-2012, 18:08
االحساب التجريبي مهم جدا لاي شخص عاوز يتعلم فوركس ويكون محتف لانة عبارة
عن تدريب عملي لعملية التجارة والبيع والشراء وكيف تستطيع توقع الاتجاة

ayman.shosha
10-03-2012, 18:10
يمكنك ايضا اخى العزيز
مع احترامى لكلامك وتأكيدى عليه
يمكنك ان تفتح حساب حقيقى بمبلغ ضغير جدا حتى تتعامل مع رهبة الحساب الحقيقى
وتستطيع التعامل بعد ذلك بمبالغ كبيرة

forexfun
10-04-2012, 04:20

souzy
10-04-2012, 04:28
معك حق يجب التعامل مع الحساب التجريبي علي انه حقيقي بالفعل وبنفس الاستراتيجيه التي تنوي اتباعها في الصفقه الحقيقيه
لتعرف مدي كونها مناسبه ام لا ولتستطيع ايضا تعلم كيفيه التحكم في مشاعرك سواء كانت خوف او جشع

moheb
10-04-2012, 04:31
السلام عليكم
اكيد في اختلاف جامد في كل شيء
مثلا الحساب التجريبي بيكون حسابك كبير فبتقدر تفتح عمليات كيفما تشاء
اما بالنسه للحساب الحقيقي بيكون في حرص بعض الشيء في فتح العمليات

MAGDY
10-04-2012, 04:32
الفرق فى نفسية المتاجر أثناء العمل عليهما
والفرق فى المال الحقيقى والوهمى
والفرق فى حجم المال نفسه
ومافيش غير كده فروق
تحياتى

hams
10-04-2012, 04:33
السلام عليكم انا لسه جديده فى الموضوع بس من وجهه نظرى اننا لازم نتعامل بجديه وواقع اكتر حتى مع الحساب التجريبى بالتاكيد ان الخساره شى محزن جدا ولازم نستفاد من اخطانا

hard currency
10-04-2012, 04:43
بكل تاكيد وانا اتفق معك تماما ولكنى اعتقد ان التاجر الناجح من يستخدم الحساب التجريبى بواقعيه وبنفس المبلغ المراد التجاره به فى الحقيقى ليرى اى الخطط انسب للتجاره به على عكس لاشخاص الذين يتجرون بمبالغ خياليه فى الحساب التجريبى

Angel Dreams
10-04-2012, 11:16
الحساب التجريبى لو اتعاملنا معاه على انه حقيقى يبقى حققنا الهدف منه وهو التعلم وعدم تحقيق خسائر حقيقيه .. اما لو اتساهلنا لانه تجريبى يبقى مش هنقدر نحقق اى شئ على ارض الواقع

keko
10-10-2012, 13:27
فعلا دهكلام مظبوط ميه الميه فعلا هناك فرق كبير وواضح جدا ما بين من يتعامل بالحساب التجريبى وبين
الحساب الحقيقى فالعامل النفسى ده بالفعل اكثر الاشياء الى بتؤثر تاثير ملحوظ على المتاجر اثناء التداول

engineer
10-10-2012, 13:31
اخى الكريم
اعتقد ان الحساب الحقيقى بيكون اصعب بسبب الضغط النفسى على المتاجر انما غير كدا هما متساويان

moonli
10-10-2012, 13:57
فعلا مفيش فرق غير الحساب التجريبى والحساب الحقيقى غير المشاعر
ودا اكبر دليل على اهمية التحكم فى المشاعر
ومهما حاولت التعامل مع الديمو على انه حقيقى اعتقد هيكون صعب

azza51
10-10-2012, 14:07
ده فعلا حقيقي اللي بيحصل انه الحساب التجريبي بيديك ثقة وامان زيادة عن اللازم وعلشان كده اغلب المتاجرين اللي بيتعاملوا مع الديموا بهذا الاساس بيكون نتيجته الخسارة في اول صفقة حتي لو كان يربح علي الديمو
لأن في اول صفقة يعود له شعور الخوف والتوتر فيتخذ القرارات الخاطئة

jamalsale
10-10-2012, 14:15
الفرق الوحيد بين الحساب التجريبي و الحساب الحقيقي
يكمن فيالمتاجر نفسه و قدراته النفسية و التي تعطي الفرق

willy
10-10-2012, 14:23
لن تستطيع ابدا ان تقنع نفسك بان الحساب التجريبي هو حساب حقيقي مهما كنت على درجة عالية من الالتزام قد تصل الى نسبة 70% من الاقتناع بان حسابك التجريبي هو الحقيقي لكنك اثناء المتاجرة الوضع النفسي يختلف كليا الحل هو حاول ان تتدرب على حساب حقيقي وليكن ب50 دولار فقط ليكون الوضع حقيقيا

CoRLeoN300
10-10-2012, 14:28
بسم الله الرحمن الرحيم
الحساب الحقيقي هو أنك تقوم بالمتاجرة بكل خبرتك التي تعلمتها من الديمو
تحياتي

manx
10-10-2012, 14:38
الفرق كبير جدا بين الحسابين واعتقد انا لفرق بينهم بيكون فى الحالة النفسية
يعنى اننا بنشتغل عالديمو من غير خوف ولا توتر وبنحقق عليه ارباح كبيرة لنتيجة كدة

said@77
10-10-2012, 14:48

ProTrader
10-10-2012, 14:58
الحسابات التجريبيه تختلف فيها العوامل النفسيه فقط على ما أضن
اما الحقيقي فيصعب التحكم في العامل النفسي خلال المتاجره و خسارة الاموال

ahmed_alsayed
10-10-2012, 15:32
بالفعل اتفق معكم تماما العواطف اى مداول تسيطر على عملية التداول لذلك يجب السيطره عليها قدر الاماكن كمثال الخوف الشديد من الخسارة يؤدى الى الفشل كذلك التردد فى دخول الصفقات يؤدى ايضا الى الفشل

nourhan ali
10-10-2012, 15:36

الحساب التجريبى مش بيكون فى ضغط على اعصابك لانها فلوس وهمية ومهما حاولنا بردوا اننا نتعامل عليه كانه زى الحقيقى مش هتكون نفس درجة القلق لما بنتعامل على الحقيقى
لازم بنحسن نفسنا الاول ونجرب عالديمو ونحاول نضبط العواطف عند دخولنا لاول صفقة عالحقيقى ونؤمن بان الرزق بايد ربنا

youyou08
10-10-2012, 15:50
السلام عليكم
اخى الكريم لا يوجد اى فرق بين الحساب الحقيقى
والحساب التجريبى حيث ان كلاهما شئ واحد
ماعدا شئ هو ان الحساب الحقيقى يعمل ماوال حقيقى وحساب حقيقى
ام الحسابالتجريبى هو عباره عن اموال وهميه
وشكر الله سعيكم

m.mokhtar01
10-10-2012, 17:26
الحساب التجريبي انا شايفه للناس الي اول مرة تتعامل مع الميتا ترادر و ازاي تفهم اليات التعامل مع السوق و ازاي تبدا تفهم السوق ماشي ازاي لكن علشان تبقا متاجر بجد لازم تحتك بالسوق الحقيقي

hwida nada
10-10-2012, 17:32
لو كان كل متاجر سيتعامل بهذا الاسلوب فعليه ان يتحمل النتائج
الحسابات التجريبية اذا تعاملنا عليها على انها كالحقيقى وهذا سيمكن المتاجر من النجااااح

ashxdh
10-10-2012, 17:33
الفرق هو انك لا تربح ولاتخسر فى نفس الوقت

forex.fee
10-10-2012, 19:01
هناااااااك فرق كبير اوى اوى او ىبين الحساب التجريبى والحساب العادى وبجد
الفرق شاسع وربما يكون هناك فجوه وتقبل مرورى وشكرا اخى الكريم

yacrao
10-10-2012, 19:20
ولهاذا السبب الكثير من المبتدئين يخسرون حساباتهم بمجرد انهم
توفقوا في الحساب التجريبي و هذا هو الخطا هنا

اسيا
10-10-2012, 19:38
الحساب التجريبى تعمله وانت هادى الاعصاب لانك عارف انه وهمى ولكن لو حاولت تدخل الحساب التجريبى بمبالغ مثل التى هاتدخل بيها على الحساب الحقيقى وانت تبقى عايز تشوف هاكسب كام وهاخسر كام ممكن يكون افضل بالنسبه لك

zubair
10-10-2012, 20:08
الحساب التجريبي له قيمة كبيرة جدا لأنه يتيح لنا الدخول لصفقات كيفما كانت

Spiderhoof
10-11-2012, 04:49
طبعا في فرق كبير بين التجريبي والحقيقي لان التجريبي بتشتغل فيه وانت مطمن ومستريح نفسيا اما الحقيقي بتبقي مرعوب من الخسارة

mostafa ahmed
10-18-2012, 06:15
انا اتعامل مع الحساب الحقيقى بكل جدية اما الحساب الديمو فلا يعنى لى شىء
واقوم بفتح صفقات عشوائية لا تعتمد على تحليل ولا على ادارة لراس المال

miss_jpy
10-18-2012, 11:03

الحساب التجريبى هو حساب يمكنك بدء التداول به والدخول فى صفقات دون الخوف لانه مبلغ للتجريب فقط ربحت او خسرت فهو مجرد حساب تجريبى
انما الحساب الحقيقى فهو حساب حقيقى مكسب او خسارة حقيقية وليس تجريب

فارس
10-18-2012, 11:47
الحساب التجريبى هو حساب للتعلم واكتساب الخبرة الجيدة بمال غير حقيقى انما
الحقيقى فتكون المتاجرة علية بمال حقيقى وتطبيق الخبرة التى تم اكتسابها

mohamed ezzat
10-18-2012, 12:45
عند فتح اول حساب تجريبى لى قمت بفتحة بمبلغ 300 دولار وهو المبلغ الذى كان بحوزتى وقتها
وتعاملت شهر كامل على الحساب بنفس الاهتمام والطريقة كانة حقيقى
وهذا فادنى جدا فى المستقبل عند فتح الحقيقى

kazim
10-18-2012, 12:49

ان يتعرف عليه اي متداول عندما يريد الدخول الى عالم الفوركس و بالاضافة الى ان هناك مصطلحات اخرى مهمة يجب ان يتعرف عليهاو تعطي امر بيع او خسارة و لا تعير اهتمام بنتيجة الصفقة وهذا خطأ
من مثل البيع الشراء اللوت ، الرافعة المالية و ما الى ذلك من مصطلحات يجب التعرف عليها

raees
10-18-2012, 12:54
ودا اكبر دليل على اهمية التحكم فى المشاعر فالحساب التجريبي تكون الاموال غير حقيقه

mahammed galal
10-18-2012, 13:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اجد ان كلامك صحيح ويجب ان اعتبر ان الحساب الديمو حقيقى وان اركز فى عقد الصفقات بكل حرص كأنه حساب حقيقى لكى اتعلم اسرع

xtomorrow
10-18-2012, 13:18
ودا اكبر دليل على اهمية التحكم فى المشاعر فالحساب التجريبي تكون الاموال غير حقيقه

اخي الفرق بين الديمو والحساب الحقيقي شاسع للغاية واهم هاته الفروقات التهاون في الاول عكس الثاني
شخصيا لا اجد اهمية للحساب التجريبي غير التعود على الميتاتريدر وعلى الروافع والمارجن وعلى الشموع

mahynour
10-18-2012, 13:22
السلام عليكم ورحمة الله
بالنسبة للحساب التجريبي فالفائدة منه هي التعلم عليه و كسب
خبرات في هذا المجال
فلو اعتبرت انه حساب حقيقي هتستفاد كتير وهتطبق عليه الي بتتعلمة

asmaa omar
10-18-2012, 13:23
بالفعل اخى الكريم كلامك سليم مئه بالمئه فان مشاعر
المتداول وهى على الحساب التجريبى تختلف كليا عن الحساب الحقيقى

sharif4
10-18-2012, 13:25
من الأكيد ان نفسية الانسان من خوف او تردد او طمع في بعض الاحيان قد تكون من المؤثرات القوية علي ربحه او خسارته في
فعلا يا اخى عندك حق هناك فرق كبير جدا بين الحساب الحقيقى والحساب التجريبى

Ahmed Farouk
10-18-2012, 13:28
لا بد ايضا من الاسترخاء سواء في الحساب التجريبي او الحقيقي
فهذا يؤثر بشكل كبير علي مقدار الثقة والقدرة علي التداول بشكل جيد

elkashif
10-18-2012, 13:31
الحساب التجريبي
حساب تعمليمي وتدريبي
حساب باموال ليست حقيقه
لا يحتوي مخاطر
حقل لتجربه استراتجيات المتاجره

الحساب الحقيقي
متاجره بااموال حقيقه
يحتوي علي نسبه متاجره عاليه
تطبق عليه الاستراتجيات بعد تجربتهها علي الحساب الديمو

amiraamira
10-18-2012, 13:56
في اعتقادي و حسب راي المتواضع انه لا يوجد فرق كبير بين الحساب التجريبي و الحقيقي
فقط في الوجود الملموس و الفعلي للمال في الحساب الحقيقي عكس الحساب التجربي الذي يحتوي اموال وهمية
لكن طريقة المتاجرة و البيع و الشراء و الاوامر كلها واحدة
لهذا يجب علينا اثناء تداول في الحساب التجربي ان نتصرف و كاننا في الحقيقة و هذا يساعندنا كثيرا في اكتساب الخبرة
عندما نكون جديين في الحساب التجريبي و نتوصل الى نتائج ايجابية اكيد سوف نتحصل على نفس الناائج في الحساب الحقيقي لو اتبعنا نفس الطريقة التي اتبعناها في الحساب الديمو

lovemoon
10-18-2012, 14:01

اعتقد ان سبب الخوف هو سبب الفشل
في الحساب الحقيقي لكن الحساب التجريبي
الوضع مختلف شوية بالنسبة لبعض التجار
انهم بيتعاملوا معاه من غير اي خوف

هبه جمال
10-21-2012, 20:36
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يااخى الحساب التجريبى او ما يسمى بالحساب الديمو هو الحساب الذى يستخدمه كل المتاجرين المبتدئين والذين لا يكون عندهم خبره فى بادئ الامر فى الفوركس فهذا الحساب التجريبى هو حساب من خلاله المتاجر يتدرب ويستفيد خبرات كثيره ايضا يتحكم فى اعصابه وفيه لا يكسب ولا يخسر يكون المكسب والخساره وهمين فى حين ان الحساب الحقيقى هو الحساب الذى فيه يبدا المتاجر المتاجره الحقيقيه فى الفوركس وتكون فيه المكسب والخساره حقيقين .

emyforex
10-21-2012, 21:29
الحساب التجريبي زي الحقيقي في التداول ولكن الفرق ان التجريبي فلوس وهيمه
لو ربحت مش هتاخد حاجه ولو كسبت مش هتخسر
وحالتك النفسيه بتكون مظبوطه ومش قلقان لانها كده كده مش فلوسك عشان كده بنربح اكتر ع الديمو
لان الخوف والتوتر سبب من اسباب الخساير

ahmed fakhry
10-21-2012, 22:17
الفرق بين الحساب الحقيقى والديمو هو الربح . الديمو ملهوش دخل بالربح للتعلم فقط والحقيقى للربح . لكن الاثنين من الصعب يتفقوا فى نسبة الربح لان ربح الديمو مش ممكن يبقا مقياس لربح الحقيقى

samorai
10-21-2012, 22:38
انا بعد مدة وجد حل للهته القضية رغم انني لازلت اتعلم في الحساب التجريبي
لكنني اتنافس مع اصدقاء على من سيحقق اكبر ربح و نلتزم بشروط معينة
كعدم تجاوز لوت محدد

last12
10-21-2012, 22:43
لا يوجد اي فرق بين الحساب الديمو والحقيقي على مستوى السعر ، الاختلاف يكمن في المشاعر والعواطف التي تتحكم في الانسان في الحساب الحقيقي لذا من الافضل التداول كما تتداول في الحساب الحقيقي

majdquran
10-21-2012, 23:36

نعم اخي العزيز ..
لذلك انا افضل فتح حساب قليل ب عشرة دولار والعمل عليه للاستفادة..

صدقيني انفع
10-21-2012, 23:48
لو واحد لسه معندوش خبره يتعامل معاه اولا
و تقدر بس تسحب الارباح

mohamedemara
10-21-2012, 23:59
انا لا اعتقد ان الحساب الديمو جيد جدا
لاننا لا نستطيع ان نكتسب الخبره من خلال العمل به

fofa_elsaied
10-22-2012, 00:09
نعم انه لابد عند التعامل مع الحساب التجريبى ان تتعامل معه على انه حساب حقيقى حتى تستطيع ان تتعلم اكثر وان يكون الحساب التجريبى هدف لك والاستمرار فيه حتى تستطيع ان تحقق اقل نسبة فى الخسارة قبل المضاربة فى الحساب الحقيقى حتى تتعلم اكثر ولا تحقق خسارة كبيرة فى الحساب الحقيقى.

Sendid M
10-22-2012, 04:56
طبعا الاحساس بيختلف كليا فى الحساب الحقيقى عن الحساب التجريبى
فالحساب التجريبى تعلم أنك لن تخسر شيئا تحت اى ظرف وتتعامل معه بكل هدوء اعصاب وبقليل من التفكير
اما الحساب الحقيقى تكون دائما قلق وكل تفكيرك منصب على حركة التداول شتان بين هذا وذاك

blackknight
10-22-2012, 07:00
طبعا لو عاوز تستفيد قدر الامكان من تجربتك الشخصيع على الحساب الديمو لازم تتعامل معاه كما زكرت
فيجب اعتباره مالك الشخصى ولا تخسره بسهوله واجعل نفسك تشعر بكافة المشاعر التى من الممكن ان تمر بها

rooseyflower
10-22-2012, 07:28
فعلا الحساب التجريبى بيختلف عن الحقيقى بانه يخلو من جميع المشاعر سواء كانت
خوف وقلق وشدة اعصاب الحساب التجريبى فائدته فى التلم فقط

forex.masr
10-22-2012, 07:44
والله يا جماعه الفرق بين الحساب الحقيقى والحساب الديمو فرق كبير كبير
اوى اوى وكمان اخى الكريم الديمو سهل

derar
10-22-2012, 08:14
صباح الخير
الحساب التجريبي للمبتدئ ممتاز
من الجل التدريب والحقيقي بفرق
بالوضع النفسي الجديد عليك لجدية الموضوع

فارس
10-22-2012, 09:15
كماقلت هو حقا كلامك فالتجريبى هو مال غير حقيقى تتاجر بة من اجل التعلم
اوخذ الخبرة اما الحقيقى فهو تطبيق ما تعلمت بمال حقيقى

---------- Post added at 06:15 AM ---------- Previous post was at 06:12 AM ----------

الحساب التجريبى للتعلم والمتاجرة باموال غير حقيقة ل اكتساب خبرة جيدة اما
الحقيقى فهو لتطبيق ما تعلمت

Forex_007
10-22-2012, 09:17
فعلا لازم تعامل التجريبى كانه مالك بالظبط عشان متتلسعش ف الاخر

علاء
10-22-2012, 17:32
اخى الكريم
اخذ من كلامك ((يجب ان تتعامل مع الحساب التجريبي كأنه حقيقي حتي تعيش الجو العام للحساب الحقيقي ))
فعلا ان الحساب التجريبى هو بمثابة الحقيقى ويجب الاعتناء به ولا الاستهزاء بمكسب او خساره فنجاحك فيه يعطى مؤشرات بنجاحك فى الحقيقي
والفشل كذلك ..اما من كان لا يهمه الخساره فى التجريبى سببه انه يعتبر انه استهزاء

lala
10-24-2012, 18:39
فعلا كلامك مظبوط بس للاسف لما تيجى علشان تحققه بيبقى الوضع عكس لك وبالفعل الواحد منا بيتعامل مع التجريبى
بنفسيه مرتاحه ولا يوجد فارق معه سواء فى الربح والخساره وللاسف انا واحد من الاشخاص الى مش قادر اتعامل معه كانه حقيقى

joker7diaa
10-24-2012, 19:10
لا يوجد فرق تقربياً الا ان الحساب الحقيقي اموال حقيقية والديمو اموال وهمية للتدريب على التداول في السوق

saasa
10-24-2012, 19:12
الفرق بين الحقيق و التجريبي
التجريبي نتداول باموال وهمية لا نخاف على خسارتها
الحقيقي بتوكن فولوس حقيقي بيكون في خوف من الخسارة بيكون الضغط كبير و التوتر

ameer
10-24-2012, 19:13
اهلا بيك اخي العزيز الفرق بين الحساب الحقيقي والحساب التجريبي هو انه في الحساب التجريبي انت او حظرتك او غيرك تتاجر بدون خوف والحساب الحقيقي بالعكس

toto
10-26-2012, 08:11
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان الخسارة
شيء محزن جدا خصوصا لو بدأت بحساب كبير وخسرتو
لكن التجريبي عندما تتعامل معه كأنه
حقيقي ستتعلم كيفية المحافظة على مالك دون خسارة

sharif4
10-26-2012, 08:37
الحساب الجريبى اخى علشان لو واحد لسه معندوش خبره يتعامل معاه اولاومجهودك في المنتدى

marcelo
10-27-2012, 00:59
سلام عليكم اهم فرق بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي هو
افتقار الحساب التجريبي للعوامل النفسيه والضغوط التي تقع علي التااجر فيالحساب الحقيقي
وده بيسبب مشاكل لاي تااجر جديد في الفوركس لحد ما يتاقلم علي الوضع ويعرف
ازاي يسيطر علي العواطف

ahmed zehiry
10-27-2012, 02:26
الحساب التجريبى هو الاساس لأن من خلاله تتعلم الفوركس دون ان تخسر اموال حقيقية و بعد ذلك تقوم بفتح حساب حقيقى
شكرا لك و بالتوفيق للجميع و تقبل مرورى

iheb
10-27-2012, 04:32
الحساب التجريبي هو حساب خاص للمبدئين من أجل التدرب و الأموال التي يحتويها لأجل التدريب
الحساب الحقيقي يظم رأس المال الحقيقي للمتاجر

sharif4
10-27-2012, 06:23
ولكن تطبيقها صراحة صعب لانك حينها تشعر بانك تكذب على نفسك
بالتوفيق

asmaa1
10-27-2012, 06:34
لا يوجد اي فرق بين الحساب الحقيقي والحساب التجريبي الا من حيث ان الحساب التجريبي تتعامل معه باعصاب هادئة لانه لن تعود منه عليك اي خسائر حقيقية
ينما الحساب الحقيقي فتتعامل معة باعصاب مشدودة لان كل خطاء بسيط فيه قد يكلفك الكثير من المال

forex man
10-27-2012, 06:42
الذكاء يكمن فى التحكم فى النفسيه مع الحساب الحقيقى وجعله مثل التجريبى يعنى تتداول على الحقيقى كانو
تجريبى وليس العكس انو اوتر نفسى فى الحقيقى والتجريبى ههههههه ودى وجهه نظرى
تحياتى

ahmedsaied
10-28-2012, 07:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الحساب التجريبى انا مسميه حبيبى الى مطفى لهيبى ههههههه بتعلم منه كتير فى الحقيقى بقى بكون عامل زى المطاقه الخوف والربكه بتبجى بقى احساس الخسارة ممل

iiitamarki
11-16-2012, 18:43
نعم، يجب التعامل مع الديمو كالحقيقي
وهذه نصيحة للمبتدئين، لا تتسرعو في الإنتقال للحسابات الحقيقية
قبل اكتشاف خبايا الديمو

Mohamed Ramadan Helal
11-16-2012, 18:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته التجريبي عندما تتعامل معه كأنه حقيقي ستتعلم كيفية المحافظة على مالك دون خسارة ولكنه فى النهايه تجريبى

ومع الخبرة حتى لو خسرت سيكون شيء قليل جدا ولكن تعتبر الخسارة شيء محزن جدا خصوصا لو بدأت بحساب كبير وخسرته

mahmoud1
11-16-2012, 19:14
الحساب التجربى يمكن يكون العمل علية بدون اهتمام لانه لو الواحد خسر مش هاتفرق يعنى مش هايخسر اموال من جيبة لكن انا من راى انه الهدف من التدريب على الحساب الديمو انه الواحد يتعلم ويتلزم ولو الواحد اتعلم وطبق وكان فى التزام كامل على الحساب الديمو هايقدر انه لما يتاجر على الحساب الحقيقى يكون ملتزم ويكون اكتسب خبرة اكتر

nehal
11-16-2012, 19:16
الحساب التجريبى هو الذى تدرب عليه ف الاول حتى تقدر ان تشارك مشاركه حقيقيه ع الحساب الحقيقي
وحساب الديمو مش بتخسر فيه فلوس لان فلوسه غير حقيقيه وبعض الناس المحترفين بيعملوا الصفقه ع الديمو الاول ولو نجحت بيعملوها ع الحقيقي

sara hossam
11-16-2012, 19:18
السلام عليكم
انا لما بشتعل علي الحساب التجريبي
ببقي بشد في شعري كأنه حقيقي واكتر
اومال لما ابدأ في الحقيقي هعمل ايه :o

youssef1025
11-16-2012, 20:18
الفرق الأساسي بين الحساب التجريبي و الحقيقي هو العامل النفسي أي الطمع،الخوف، و محاولة اعويض الخسارة في أقرب وقت و هدا ما يجعلك تخسر بأقصى سرعة و يأتيك المارجن كال في أقرب وقت

abdenbi
11-16-2012, 20:36
مهما حاولنا فلن نستطيع التعامل مع الحساب الحقيقي كما نتعامل
مع الحساب التجريبي حتى نفتح حساب حقيقي و نجرب و ما على المبتدئ سوا الالتزام ف بداية طريقه

Mahmoudzooka
11-16-2012, 20:46
الفرق بيبقى ظاهر اوى فى قراراتك اللى ممكن تكون متسرعة شوية او متأخرة و بالتالى يا اما بتضيعك او بتضيع منك فرص
فى كلا الحالتين هتخرج بخساير عشان كدا خلى الحساب التجريبى للتعلم بس و الحساب الحقيقى استخدم البونص لاختبار نفسيتك كتاجر

azifek
11-16-2012, 21:07
نعم كلامك صحيح ومضبوط
يجب أن نتعامل مع الحساب التجريبي على أساس أنه حقيقي و هذا الشيئ ليس سهلا على الإطلاق
لأنه بالأموال الحقيقية ستجعلك تشعر بالخوف بعد كل نقطة تخسرها أما التجريبي فمهما كانت المشاعر فإنها لا تكون مثل شعورك مع الحساب الحقيقي

bombasasa
11-16-2012, 21:11
هناك حقا فرق كبير بي الخساب الحقيقي والديمو فحساب الديمو ما هو الافترة تدريب جيدة لمعرفة التعامل في الفوركس وكش خباياة
وكيفية التعامل معة ولكن الحساب الحقيقي هة تنفيذ لكل ما تعلمتة من الحساب الديمو

bombasasa
11-16-2012, 21:12
هناك حقا فرق كبير بي الخساب الحقيقي والديمو فحساب الديمو ما هو الافترة تدريب جيدة لمعرفة التعامل في الفوركس وكش خباياة
وكيفية التعامل معة ولكن الحساب الحقيقي هة تنفيذ لكل ما تعلمتة والمخاطرة فية بتكون اكبر

محمود شبايك
11-16-2012, 21:18
الحساب التجريبى هو هو الحساب الحقيقى بس الاختلاف
انك ماتخدشى اللى بتكسبه منه ولازم تتعامل معاه على انك
او انه حساب حقيقى يعنى تحس بالتوتر والخوف منه عشان
تقدر لما تيجى تخش على الحقيقى تقدر تقلل الحتة دى عشان
تعرف تتحكم فى نفك وقت التداول

maged mohamed
11-16-2012, 21:26
ده كلام مظبوط ميه فى الميه
الحساب التجريبى ميزته انه بيدربك على السوق الفعليه و ظروفها لكن من غير فلوس حقيقيه
لكن لازم تتعامل معاه كان المكسب اللى بيتحقق ده فلوس بالفعل و بكده تكتسب الخبره الكافيه للسوق الحقيقيه

mhammed
11-16-2012, 21:31
اكيد يا صديقي اهم شي انك تتعامل مع الحساب التجريبي كأنه حقيقي واكثر تماما حتى تستطيع التطور بالحقيقي
وتحقق ارباح كبيره وونجاح عضيم واتمنى لي ولك النجاح

Mohi1192
11-16-2012, 21:55
بص حبيبي الحساب التجريبي هوا انك بتتاجر فيه بدون خوف ولا قلق ولا طمع وبتستخدم عقلك
اما الحساب الحقيقي بتخاف وبتقلق واحساسك بيوديك لبعيد ومش بتقدر تتاجر صح
رغم ان المطلوب منك لازم تتاجر وانت هادي مثلل لاعب الكوره مطلوب منه ان يكون هادي في الملعب عشان يلعب صح ويفكر صح

a7med918
11-16-2012, 22:34
اهلا أخوانى
مهما فعلت فلن يكون بنفس النسبه لان هنا خوف يسيطر عليك فى الحقيقى
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

eslam2665
11-16-2012, 22:48
التداول على حساب تجريبي وتطبيق الخطط والاستراتيجيات تفيد فى اخذ معلومات وخبرات قبل بدء التداول الحقيقي حتى يضمن المتداول البعد عن الخسائر ويسعى لتحقيق الارباح والمكاسب بأمان بعيد عن اى مخاطرة او مغامرة بماله

ANGEL_FROM_SKY
11-16-2012, 23:06

كلامك صحيح اخى الكريم لا بد ان يتعامل المتداول مع حسابه التجريبى كما يتعامل مع حسابه الحقيقى ولا يعتبره ابدا مجرد تضييع للوقت او انه يلعب . كذلك يجب ان يفتح المتداول حسابه التجريبى بنفس المبلغ الذى بامكانه ان يودعه فى حسابه الحقيقى فقط

ahmed sleem
11-17-2012, 00:01
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الفرق بين الحساب الحقيقي والديمو
ان الديمو رصيد وهمي ويفيد في التعلم واكتساب الخبر اما الحساب الحقيقي فهو رصيد حقيقي قابل الخساره
تقبل مروري

Mamadof55
11-17-2012, 00:04
الحساب التجريبى يكون عبارة عن منحة من الشركة لكى تجرب التداول باموال وهمية طبعا تحدد قيمتها و كذلك تحدد قيمة الرافعة المالية و حجم اللوت كذلك و يستخدم للتدريب على استراتيجيات التداول المحتلفة بينما الحساب الحقيقى يستخدم فيه اموال حقيقية و يجب توخى الحذر فيه لانك تدير اموالك به

ibrahiem2012
11-17-2012, 02:22
طبعا يوجد اختلافات بين الحساب التجريبي والحقيقي لكن اهم اختلاف هو عدم الشعور الخوف والطمع اثناء المتاجره عي الحساب الديمو
وايضا غالبا اداره راس المال لا تكون الا في الحساب الحقيقي

بحر الدولارات
11-17-2012, 14:10
انا اتفق معك فى هذا الكلام لان اذا اعتبرت ان الحساب التجريبي غير حقيقي وتعاملت معه بعدم اهمية للمال فلن تتعلم فى الحساب الحقيقي الحفاظ على المال فلابد من مراعاة انك تتعلم من اخطائك وليس الهدف تحقيق صفقات فقط

stp96
11-17-2012, 14:58
لا يوجد اي اختلاف بين الحساب الحقيقي والتجريبي الا في المال
لان الخوف على المال في الحساب الحقيقي يجعل المتداول اكثر خبرة واكثر التزاما
بينما في الديمو يمكن ان يكون المتداول غير متحمسا مثل الحقيقي

abero
11-18-2012, 01:56

اخى الكريم الفرق بين الحساب الحقيقى والتجرييى هو:
1-ان الحساب التجريبى تجرب نفسك فيه بينما الحساب الحقيقى فهو حقيقى وليس للتجربة
2-الحساب التجريبى هى اموال وهمية بينما الحساب الحقيقى فهى اموال حقيقية
3-الحساب التجريبى المخاطرة فيه ليس بها اى مشاعر خوف او قلق فهى مجرد تجربة ولكن الحساب الحقيقى ينتابك فيه مشاعر القلق والخوف والعصبية والتوتر لانه حساب حقيقى

jaky chan
11-19-2012, 00:50
السلام عليكم هذا الموضوع يا اخى الفاضل مهم جدا وهو الفرق بين الحسابين
الحقيقى والتجريبى فالحساب الحقيقى هو الحساب الذى تقوم بالمضاربه والمتاجرة فيه
من خلال الدخول فى صفقات للتربح من خلاله
اما الحساب التجريبى فهو الحساب الذى تقوم بانشائه لتعلم كيفية الدخول فى الصفقات
ومعرفة المؤشرات فى وقت الصعود والهبوط بحيث لا تعرض نفسك للمخاطر والمخاسر

easy_mezoo
11-19-2012, 23:09
الحساب التجريبى هو مجرد سلم تاهيلى لدخول عالم الفوركس الحقيقى

jarade
11-22-2012, 18:27
سلام عليكم لاا يوجد فرق في الظاهر ولكن الفرق في المتااجر نفسه لانه يتاجر بأموال وهمية علي التجريبي وبذلك فهو لايدرب عواطفه اثناء التجاارة

asmoune
12-01-2012, 00:25
شكرا لك وكلامك صحيح
لا يجب الإستهانة بإيجابيات الحساب التجريبي
فهو يجعلك تتعلم بدون مقابل وحتى إذا خسرت فهو لا يأخد شيئا من أموالك
+
يضعك في الأجواء الحقيقية للتداولات والصفقات بالفوركس

marmar
12-02-2012, 09:42
نعم اخى انا معك الحساب التجريبى يجب التعامل معه على انه حساب حقيقى حتى يمكن المحافظة على مالنا فى الحساب الحقيقى والتدريب الجيد من خلاله يكسبنا الخبرة

king123
12-02-2012, 11:39
انا شايف ان الحساب الديمو والحقيقى متماثلين فى كل شىء وممكن تتعلم كل حاجة من الديمو
لكن التحكم فى النفس لازم تتعلمه فى الحقيقى لانه هى المحاكاة الحقيقيه لنفس

hassan asayed
12-02-2012, 12:37
اخى الكريم لعل من اهم الاسباب والاختلاف بين الاثنيت
هى الخسارة ونوع الخسارة بين الحسابين
الخسارة فى الحقيقى تكون بالفعل من اموالك بعكس التجريبى

yacrao
12-02-2012, 13:14
اشاطرك الراي يجب ان تكون مرتاحا عند التداول في الفوركس كما تكون مرتاحا عند التداول على الحساب التجريبي
فالسر هو الراحة والنفسية المطمانة لان من الطبيعي جدا ان من يتاجر باموال حقيقية سيضطرب نفسيا بكل تاكيد
لكن الحل موجود هو انك تفتح الصفقة وتذهب حتى ترى النتيجة بعدة مدة من الزمن

s.n
12-02-2012, 14:15
حساب الديمو يعلمك كيفية الاشتغال في سوق الفوركس و لا يؤثر على نفسيتك على عكس الحساب الحقيقي تكون فيه نفسيتك أكثر توترا

ايمان
12-02-2012, 14:33
بصراحة شديدة النفسية اثناء المتاجره على الحساب التجريبي مختلفة تماما عن الحساب الحقيقي
ومهما حاولت ان تجعل الحساب التجريبي كانه مالك الحقيقي لن تستطيع
حاولت كثيرا دون جدوى ولكن الموضوع انحل خلاص بفضل منتدانا الجميل وشركة انستا الرائعه
والبونص صحيح مش ايداع مالي من جيبك
لكن تعبك ومجهودك في المنتدى

houcinelamraki
12-02-2012, 14:46
السلام عليكم ورحمة الله
ارى ان الموضوع جد مفيد بما فيه من معارف قيمة
جزاك الله بالف خير

حمو
12-02-2012, 14:55
لا فرق بين الحساب الحقيقي والحساب التجريبي من حيث وجودهم علي السوق لكن الحقيقي بيكون براس مال حقيقي والتجريبي بدون رأس المال وايضاً في الربح فية ربح في الاول ولا يوجد ربح في الثاني واعني الترتيب
الفرق بيكون في المتاجر نفسة وكيفية تعامله مع الحساب واستخدامه

noureen
12-02-2012, 15:17
اشاطرك الراي يجب ان تكون مرتاحا عند التداول في الفوركس كما تكون مرتاحا عند التداول على الحساب التجريبي
فالسر هو الراحة والنفسية المطمانة لان من الطبيعي جدا ان من يتاجر باموال حقيقية سيضطرب نفسيا بكل تاكيد
لكن الحل موجود هو انك تفتح الصفقة وتذهب حتى ترى النتيجة بعدة مدة من الزمن
فعلا اخى السر دائما فى الحاله النفسيه التى يكون عليها هى فقط التى من شانها ان تؤثر عليه اما للافضل او للاسوء
الطمع و الخوف من الخساره دايما بيكونوا مسيطرين عليك فى الحساب الحقيقى بعكس التجريبى

ana_masrya
12-10-2012, 13:32
بالفعل الحساب التجريبي لا توجد به المؤثرات التي تؤثر علي نفسية المتاجر او خوفة او طمعة ولا نتأثر
بالخسارة او الربح لانه لا يوجد تأثير مادي يحدث للمتاجر بعكس الحساب الحقيقي تماما لان البدء في الشعور
بخسارة المال يحدث معه تأثير علي الحالة النفسية والمزاجية ولا بد من التحكم في الاعصاب والتحكم في النفس اثناء التداول

forex3
12-10-2012, 15:25
طبعا اخى انا اوافقك الرأى ان فى الحساب التجريبى التاجر يتداول براحته وبدون قلق او توتر لان الفلوس مش حقيقية واحنا بنكون فى الحساب التجريبى لسه بنتدرب ونتعلم وياريت التحكم فى العواطف وعدم القلق يحدث كمان فى الحساب الحقيقى حتى لا نتعرض للخسارة

Omaryat1
12-10-2012, 16:14
السلام عليكم
فعلا أخي يجب التعامل مع الحساب الحقيقي كالتجريبي و لكن هذا صعب في ظل نفسية الإنسان التي تتغير في الحساب الحقيقي

nour7
12-10-2012, 16:34
من عوامل النجاح

انك تتعامل مع الحساب الديمو كانه حقيقى وياريت يكون بملغ نفس راس مالك عشان تحس بكل حاجة

ونك تطبق كل القواعد
------------------------

نفس الامر بالنسبة للبونص //،،

عدم التعامل مع لااثنين انه ليس مالنا يكسب المتداول عادات سيئة تنصب فى الحساب الحقيقى

الفرق الوحيد هو الخوف
ففي الحساب التجريبي تتاجر بحرية دون خوف ويكون تطبيق الاستراتيجيات سلس وسهل
لكن في الحساب الحقيقي يلعب الخوف دورا أساسيا بحيث لا تستطيع التركيز في عدة مرات مما يجعلك مهددا بالخسارة على عكس الحساب التجريبي
لذا حين تتاجر بالحساب الحقيق حاول أن تلتزم بالاستراتيجية المتبعة بقوة ولا تدع الخوف يسيطر عليك

shimaa
12-10-2012, 16:44
هذا صحيح فالشعور بالحزن عند الخسارة فى الحساب الحقيقى يفوق كثيرا شعورك بالحزن عن الخسارة فى الحساب التجريبى وقد يجعلك هذا الحزن تخاف من اتخاذ اى قرار وتصبح متردد ..بعكس وانت تتاجر فى الحساب التجريبى فانت تشعر وكانها لعبة وستنتهى دائما بفوزك فى المرة القادمة ...ولكن اعلم ان التجارة فى الحساب الحقيقى تنتهى غالبا بالمارجن للحساب ...فتعلم جيدا فى حسابك التجريبى كما لو انك تتاجر فعليا فى الحساب الحقيقى .

moonlight32
12-10-2012, 17:08
الحساب التجريبي من اجل التعلم واكتساب الخبره من الاخطاء التي ترتكب فيه
مع ذلك فمهما حاولت ان تجعل نفسك تصدق بانه مالك فلن تفلح لان النفسيه تختلف بين ان كان مالك من تعبك وجهودك وبين هذا المال المحدد

ahamed ali
12-10-2012, 17:17
الواجب على كل متعلم و راغب
في التمرس و اكتساب الخبرة
اعتبار الحساب التجريبي حساب حقيقة
وعدم قبول الخسارة حتى تتنمى لديه
القدرة على التركيز و اتخاد القرار

hard$currency
12-10-2012, 17:22
كل ما تقوله صحيح ولكن من يفعل ذللك؟ لا اظن ان احد يعمل بهذا الكلام فى سوق الفوركس فالكل لا يتسطيع ان يتخلى عن عواطفه لانها جزء من شخصيته وانا بالفعل حاولت ان اعمل بنفس هذه الطريقة ولكن للاسف النتائج غير اكيدة

mannon
12-10-2012, 17:47

دة المفروض والله لان الحساب التجريبى هو الى هيعلمنا ازاى فعلا نشتغل على الحساب الحقيقى يعنى هو جزء لا يتجزا من عملية الربح ومينفعش اسيبة او اتعامل معاه على انة جزء ليس له اهمية

yaallah2
12-10-2012, 22:24
السلام عليكم
حتى لو اعتبرنا ان الحساب التجريبى حساب حقيقى سوف نكون على درجة كبيرة من الاطمئنان التى تجعلنا لا نحزن على الخسارة فى الحساب التجريبى ولكن عند المتاجره فى الحساب الحقيقى نجد ان الخوف يمتلكنا واننا نصبح على درجة كبيرة من الخوف ومن التوتر من الخسارة ولذلك فان المتاجره لعى الحساب الديمو لن تكون متشابهه بالمتاجره على الحساب الحقيقى من حيث الحالة النفسية

amira
12-10-2012, 22:54
فعلا المفروض اننا نتعامل مع الحساب التجريبى على انه حساب حقيقى
يعنى ندخل بنفس حجم راس المال ونفس الصفقات والاستراتيجيه والاهداف
هو صحيح هيظل هناك فرق بس هنوك قربنا كتير من الحقيقى

Mohamed Ramadan Helal
12-10-2012, 23:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كلام صح وياريت نطبقه
وكويس انى شوفت الكلام ده عشان اطبقه

yaallah3
12-11-2012, 02:01
عندك حق فعلا فى الحسا التجريبى بنعتبرة مجرد تدريب لاكتساب خبرة وعارفين اننا مش هنخسر حاجة
وبننسى امر الانفعالات وعند الدخول للحساب الحقيقة ننصدم بواقع الخسارة

mannon
12-11-2012, 12:34

والله الى بيعمل كدة فعلا ويتعامل مع الحساب التجريبى الخاص بة على هذا الشكل يعتبر متداول عاقل جدا وفاهم معنى الى هو بيعملة وعارف ان دة افضل استثمار للوقت

Em@N
12-16-2012, 00:07
اعتقد هناك فرق كبير بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي
فالحساب التجريبي مجرد ارباح وهميه وتداول وهمي يشبه اللعبه
ولكن في الحساب الحقيقي انت علي ارض الواقع اي شيء سيأثر عليك والتوتر مصاحب لك دائما والخوف من فقد الاموال

basma.bosy
12-16-2012, 00:17
عندك حق واتفق معك تماما فالذى يعيب الحساب التجريبى انه لا يوجد به مخاطره على راس المال ولكن اذا استطاع الانسان ان يقنع نفسة انه فعلا حساب حقيقى سيتعلم الكثير

meme sadek
12-16-2012, 00:21

magic777
12-16-2012, 01:56
اعتقد هناك فرق كبير بين الحساب التجريبي والحساب الحقيقي
فالحساب التجريبي مجرد ارباح وهميه وتداول وهمي يشبه اللعبه
ولكن في الحساب الحقيقي انت علي ارض الواقع اي شيء سيأثر عليك والتوتر مصاحب لك دائما والخوف من فقد الاموال

ده طبعا معروف بس بردو لازم الواحد يستحمل العمل على الديمو لفتره ويعتبره كأنه حساب حقيقي بالضبط
علشان يقدر يجرب نفسه وهيعمل ايه لما يفتح الحساب الحقيقي على الاقل لما يخسر ما تكونش فلوس حقيقيه

imados93
12-16-2012, 02:19
السلام عليك ورحمة اله اخي لديك حق لان هناك اختلاف كبير عبر الحساب التجريبي اوالحقيقي ومع هدا لا درر في حساب التجريبي

nabilo
12-18-2012, 15:50
تقبل مرورى

ezel
12-22-2012, 13:47
هما يتشابهان في كل شيء في فتح الاوامر في المنصة بعني نفس التداول فيهما
انما على الصعيد النفسي هناك اختلاف فالديمو امواله افتراضية ولا تضغك علينا نفسيا

mostafaabdelgawad
12-22-2012, 14:41
انا شايف ان الحساب الديمو بيكون فقط للتدريب على استخدام الميتا تريدر واختبار الاستراتيجيات
لكن لتعلم التداول فعلا يجب ان يكون الحساب حقيقي حتى لو كان 100 دولار او اقل

أمير الحياة
12-22-2012, 15:33
الكثير من يعرف الفرق
لكن هل ذكر احد اهمية الحساب التجريبي
الكثير يقلل من قدر الحساب التجريبي لكن اهميتة كبيرة لمن ادركها فعلاً او استفاد منه

walid1
12-22-2012, 15:50
الحساب التجريبي يتعامل به المبتدئ و الحساب الحقيقي يستخدمه ا لمتاجر المتعلم او الموهوب

rinko
12-22-2012, 17:10
أخي العزيز كلامك %100 صحيح ويجب التعامل مع
الحساب التجريبي وكأنه حساب حقيقي حتى نتعلم جيداً ونصبح متداولين حقيقين

raed3
12-22-2012, 18:26
هوا الحساب التجريبى مفيد انك تستطيع ان تعمل علية وتتدرب وتتقن عمليات التداول وتعرف الاخطاء وتدرس الاستراتيجيات ولكن مع الوقت
انت فى حاجة الى العمل على النظام الحقيقى لكى تتعلم الربح والخسارة وتستفيد من الاخطاء ولكن يجب الابتعاد عن المخاطرة

nivenomar
12-22-2012, 18:29
سأعطيك مثال بسيط يوضح أهمية وعلاقة الحساب الديمو بالحساب الحقيقى : فهو مثل الفرق بين ان تتعلم الققيادة بشكل نظرى بحت وان تتعلمها بشكل عملى .

rinko
12-22-2012, 18:31
و من الواجب على كل متعلم و راغب في التمرس و اكتساب الخبرة
اعتبار الحساب التجريبي حساب حقيقة و عدم قبول الخسارة حتى تتنمى لديه القدرة على التركيز و اتخاد القرار في الوقت المنايب دون التسرع

ahmed1
12-22-2012, 18:34
الحساب الديمو النفسيه لا توجد لانها فلوس وهميه

الحساب الحقيقي يوجد به النفسيه شبه ميته والخوف من الخساره اشبه بخساره كل ما تملك

ياسر
12-22-2012, 18:37
بسم اله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحه الله
اما بع انا ارى ان الهدوء يس عيب ولكن الامبالاه هى العيب وربما مزج احهم بين ذلك وذاك وربما ان بينهما خط دقيق الايميز بينهم الا ما رحم ربى

xp4h
12-22-2012, 18:52
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان لا يوجد فرق بين الحساب الحقيقى والديمو
فى التداول او السوق ولكن الفرق الوحيد هو العامل النفسى وبالتوفيق للجميع

ashwak
12-22-2012, 19:07
على حسب خبرتى ومعرفتى ان الحساب التجريبى
هو حساب تقدمه لك شركات الفوركس وتعطيك فيه مبلغ معين للتداول
به فى الفوركس_ولكن هذا المبلغ يكون وهمى فقط للتدرب عليه وليس لتسحب منه اى شئ
اما الحساب الحقيقى يكون حساب يتم فتحه عن طريقك_لتودع به اموال من مالك الشخصى
لكى تتاجر بهم وتستطيع سحبهم وسحب الربح فى اى وقت

my ahmed
12-22-2012, 19:13
نعم يوجد فرق كبير لدرجة انه لايتقارن

شالنارك
12-22-2012, 19:23

بالنسبة للحسابات الديمو فانت تتداول و تستعمل عقود كبيرة و لا يهمك الخسارة و لا الربح اما الحساب الحقيق فعندما تفتح صفقة ما يصبك الخوف من ان يرتد عليك السوق و كل ما قلته عن تجربة اخي العزيز

rinko
12-23-2012, 08:14
الحساب التجريبي مميز ولا يمكن ان نستغني عليه حتى ولو كنت خبير في الفوركس فانا
متلا استعمله لتجريب الاستراتيجيات الخاصة بي واقوم باستعمالها عليه على
الاقل لمدة شهر وان نجحت اقوم بتطبيقها على الحساب الحقيقي الخاص بي موفق