PDA

View Full Version : هل الفوركس يحتاج لتفرغ دائم؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

عمرو
05-14-2012, 13:40
بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعد...

كثيرا ما نقرأ هل الفوركس يستحق ان نترك عملنا ووظيفتنا؟؟

وهل يحتاج الى تفرغ دائم ام ممكن ان يصبح عمل اضافى؟؟

رايك يهمنا

Mohamed90
05-14-2012, 13:46
كل واحد وكيف يراه اخي العزيز من يعتمد عليه في مصاريفه اليومية يمكن اعتباره عمل بالنسبة له و من لايعتمد عليه في المعيشة يمكن يعتبره هواية و الفوركس يخليك منغلق على نفسك و منعزل على المجتعع طيلة 5 ايام طبعا
وهو يمكن وضفه عمل اساسي او اضافي حسب نتائج التي توصلت لها

عمرو
05-14-2012, 14:29
كل واحد وكيف يراه اخي العزيز من يعتمد عليه في مصاريفه اليومية يمكن اعتباره عمل بالنسبة له و من لايعتمد عليه في المعيشة يمكن يعتبره هواية و الفوركس يخليك منغلق على نفسك و منعزل على المجتعع طيلة 5 ايام طبعا
وهو يمكن وضفه عمل اساسي او اضافي حسب نتائج التي توصلت لها

اخى محمد اشكرك على ردك المقنع

فعلا هناك من يعتبرة عمل اضافى ولذلك يكتفى بالتداول لأوقات معينة ولا يترك عملة
وهناك من يعتمد عليه اعتماد كلى ولذلك تجده ترك عملة وتفرغ له
شكرا لرقيك وزوقك

tervarto
05-14-2012, 14:39
انا اعتبر الفوركس انة عمل أضافى , لايمكن بحال من الأحوال العتماد على الفوركس كعمل أساسى , لأن نسبة المخاطرة فية تكون مرتفعة , وانك لا تدرى كم ستجنى منة أخر كل شهر , ولكن بالنسبة للمحترفين و حيتان السوق , اعتقد انة عمل اساسى و متفرغين لة تماما نظرا لخبرتهم , ومقدرتهم على تحقيق أرباح لا بأس بها

kingman
05-14-2012, 15:07
التعامل فى الفوركس فى بداية الأمر بيحتاج متابعة كبيرة عشان التعلم والتدريب والممارسة والتعود على السوق ومع الوقت والخبرة بيقدر المتاجر ان يحلل بسرعة وسهولة وممكن يتوقع من مجرد نظرة على الشارت وده بيقلل متابعته المستمرة للأسواق وميكونش محتاج ان يتابع طول الوقت سواء كان متفرغ فقط للفوركس او يعمل فى مجال آخر فى المتابعة سوف تكون اسهل ويستطيع ان يستمر فى حياته عادى دون يكون الفوركس مسيطر على كل وقته ده رأى
وانا افضل ان يكون الفوركس عمل استثمارى اضافى ولكن ليس جميعا نستطيع ان نجعله كذلك فمنا من يعتمد عليه اعتماد كلى

Hamad
05-14-2012, 15:27
المضاربة في سوق العملات الدولية وهو السوق الوحيد في العالم الذي يعمل على مدار 24 ساعة حيث يتم التداول بين البنوك والمؤسسات المالية الضخمة والبنوك المركزية بالإضافة الى الافراد العاديين وفي البورصات الدولية والمضاربة هنا تعني بيع وشراء العملات الأساسية في العالم مثل الدولار واليورو والين الياباني والجنيه الإسترليني والفرنك السويسري بنظام الهامش ويتم كل ذلك كل يوم عبر الإنترنت بملايين الدولارات يومياً
قم بتحديد وقت مناسب لك يومياً للعمل في سوق العملات لأنه يحتاج الى وقت طويل ومتابعة مستمرة للمؤشرات والأخبار ومتابعة وادارة اموالك

Noah
05-14-2012, 15:49
لا يحتاج الفوركس الى تفرغ دائم ولكنه يحتاج فقط الى متداول على الاقل يعرف الوقت الذى يعمل فيه فى الفوركس ولا يكون هذا المتدالو ممن يحبون العمل فى اى وقت حتى يتوفر لديه الوقت المناسب للعمل عليه ولكن من يحبون التفرغ للفوركس هم المحللين الفنيين المتفرغين للفوركس

Hamad
05-14-2012, 19:05
التفرغ اساس النجاح في سوق صعب مثل سوق العملات الاجنبية شغل وظيفيتين الفوركس من ناحية والعمل من ناحية اخرى سيشكل
ضغطا كبيرا على الشخص في جوانب مختلفة من حياته من عائلة واصدقاء وعمل ويجب التفرغ الكامل للعمل في هذا السوق الصعب التفرغ امر لا بد له و التفرغ اساس النجاح

elking
05-15-2012, 02:07
بالطبع لا يحتاج الى تفرغ ولا يحتاج الى ان نترك اعمالنا من اجل العمل به فيمكن ان نعمل بالفوركس تحت اى وضع وفى اى مكان ولكن يحتاج للتركيز فقط وهذا شئ سهل جدا

عمرو
05-15-2012, 04:04
التعامل فى الفوركس فى بداية الأمر بيحتاج متابعة كبيرة عشان التعلم والتدريب والممارسة والتعود على السوق ومع الوقت والخبرة بيقدر المتاجر ان يحلل بسرعة وسهولة وممكن يتوقع من مجرد نظرة على الشارت وده بيقلل متابعته المستمرة للأسواق وميكونش محتاج ان يتابع طول الوقت سواء كان متفرغ فقط للفوركس او يعمل فى مجال آخر فى المتابعة سوف تكون اسهل ويستطيع ان يستمر فى حياته عادى دون يكون الفوركس مسيطر على كل وقته ده رأى
وانا افضل ان يكون الفوركس عمل استثمارى اضافى ولكن ليس جميعا نستطيع ان نجعله كذلك فمنا من يعتمد عليه اعتماد كلى

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ......انا بعد..
بصراحة من الردود المقنعة التى اسعدتنى فعلا الخبرة مع الزمن تجعلك محلل ناجح وتستطيع التوقع بسهولة بمجرد النظر
تحياتى لشخصك

عمرو
05-15-2012, 04:06
التفرغ اساس النجاح في سوق صعب مثل سوق العملات الاجنبية شغل وظيفيتين الفوركس من ناحية والعمل من ناحية اخرى سيشكل
ضغطا كبيرا على الشخص في جوانب مختلفة من حياته من عائلة واصدقاء وعمل ويجب التفرغ الكامل للعمل في هذا السوق الصعب التفرغ امر لا بد له و التفرغ اساس النجاح

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ......اما بعد..

لكن الاترى ان التفرغ يجب ان يكون بعد تمام المعرفة وتمام الخبرة وليس من بداية المتاجرة؟؟؟
شكرا لتفاعلك

عمرو
05-15-2012, 04:08

بسم الله الرحمن الرحيم

لكن الاترى ان التفرغ يجب ان يكون بعد تمام المعرفة وتمام الخبرة وليس من بداية المتاجرة؟؟؟
شكرا لتفاعلك

magic777
05-15-2012, 20:20
من وجهه نظري افضل ان يكون الفوركس عمل جانبي بجوار عملك الاساسي
ولا يوجد تعارض هنا وخاصه ان الفوركس لا يتطلب منك التفرغ او مواعيد محدده وده من اهم مميزات هذا السوق
وايضا سوق الفوركس ليس سهل تحقيق ارباح ثابته به لمخاطرته العاليه
لكل الاسباب دي لا تترك عملك الاساسي ومصدر رزقك للتفرغ للفوركس بل حاول التوفيق بينهم وتنظيم وقتك

kingman
05-15-2012, 22:09
بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا لتفاعلك

اتفق معك فى هذا السؤال وليست فقط الخبرة والمعرفة التامة بل ايضا راس مال كبير يضمن لك ربح على الأقل ثابت تحت ادارة راس مال قاسية اعتقد عدم وجود هذا الشرط الأساسى يجعل من الأنسان تحت ضغوط عصبية وعوامل نفسية كبيرة والمتاجرة هتكون صعبة غالبا له بعكس ان كان يعمل والفوركس عمل اضافى سيتعامل مع السوق ببرودج وتركيز اكبر

aboualy
05-16-2012, 00:49
اعتقد ان اهم ما يميز سوق الفوركس هو انه شغال 24 ساعة فى اليوم وانك تقدر تشتغل فى اى وقت فى اليوم
ولذلك ارى انه ليس من الضرورى التفرغ ولكن من يصل الى مرحلة الاحتراف الكامل وانه يستطيع تحقيق دخل مناسب كل شهر من الفوركس يمكنه ان يتفرغ للفوركس فى هذه الحالة

nader
05-16-2012, 03:06
سلام عليكم
بما ان سوق الفوركس او التجارة في الاوراق المالية ينطوي على مخاطر كبيرة فان اغلب المضاربين في السوق لا يفضلون استثمار كل ممتلكاتهم فيه
ومن هذا المنطلق وبما اني لازلت في بداية تعلم ابجديات الفوركس فلا استطيع المغامرة بترك الدخل القار للتفرغ للفوركس
زيادة على ان سوق الفوركس مفتوح ل24 ساعة مما يمكننا من الدخول في اي وقت واغتنام الفرصة المثالية للبيع او الشراء

عمرو
05-16-2012, 03:52
انا اعتقد ان انجح استثمار هو الاستثمار فى الفوركس فكما قلت سابقا البنوك وهى ربوية تعطيك على اقصى تقدير 10% سنويا ما بالك لو ارتضيت ب10% شهريا؟؟؟ او نقول 5% شهريا؟؟
هتلاقى نفسك بعد السنة على الاقل معاك 60% من راس مالك ربح بكل اريحية او نقول دبلت حسابك

Mohamed90
05-16-2012, 11:44
كل واحد وطرق متاجره و يختلف الامر م نشخص للاخر حسب اهتمامه بهذا المجال
و لااعتقد انه يحتاج للتفرغ دئم دئما فقط رضد اخبار و دخلو في صفقات معدودة في اليوم ناجحة تكفي و تترك لك وقت او مجال للفعل امور اخرى في حياتنا اليومية

Hamad
05-16-2012, 12:57
ادارة راس والمال التحليل الاساسى وكيفية قراءة الاخبار قراءة جيدة و الاستفادة منها التحليل الفنى
كالرسم و الترندات و الفيبوناشى و الشموع و النماذج
المؤشرات
و انواع المؤشرات و فائدتها و كيفية استعمالها لعشاق المؤشرات و الاستراتيجيات والحالة النفسية
للمضارب و للسوق و كيفية انها سبب كبير للمكسب او الخسارة اهم حاجة انك لا تطمع فى الربح و لا تترك الخسارة تجرى
و من هنا جت اهم نقطة و هى ادارة راس المال

magic777
05-17-2012, 23:23
انا اعتقد ان انجح استثمار هو الاستثمار فى الفوركس فكما قلت سابقا البنوك وهى ربوية تعطيك على اقصى تقدير 10% سنويا ما بالك لو ارتضيت ب10% شهريا؟؟؟ او نقول 5% شهريا؟؟
هتلاقى نفسك بعد السنة على الاقل معاك 60% من راس مالك ربح بكل اريحية او نقول دبلت حسابك

على الرغم من طرق الاستثمار في مجال الفوركس اآمنه نسبيا عن طرق المضاربه او الاسكالبنج
ولكن ايضا ليها عيوب كطول الوقت للوصول الى الهدف وايضا تحتاج الى راس مال كبير يعوضك عن فتره الانتظار الطويله لتحقيق هدف هذا الاستثما
وخاصه في ظل التذبذب في حركه العملات

sunlight
05-18-2012, 01:10
الفوركس لا يحتاج لتفرغ الوقت الا اذا كان الانسان متفرغ بطبيعه الحال كأن كان بدون عمل يعنى عاطل او اتحال على المعاش
ساعتها يكون الفوركس بديل لشغله والفوركس مش محتاج حاجه غير الكمبيوتر والنت ويبدأ المتاجره والربح وممكن يعمل دخل مادى بجانب اللى بياخذه او يكون راتب له يعينه على المعيشه

aboualy
05-18-2012, 01:53
الفوركس لا يحتاج لتفرغ الوقت الا اذا كان الانسان متفرغ بطبيعه الحال كأن كان بدون عمل يعنى عاطل او اتحال على المعاش
ساعتها يكون الفوركس بديل لشغله والفوركس مش محتاج حاجه غير الكمبيوتر والنت ويبدأ المتاجره والربح وممكن يعمل دخل مادى بجانب اللى بياخذه او يكون راتب له يعينه على المعيشه

لا اعتقد اخى العزيز ان فى حد ممكن يشتغل فى الفوركس بعد ميطلع على المعاش لان تقريبا كل الى شغالين فى الفوركس بيكونوا شباب اما انهم طلبا ولسه متخرجوش او اتخرجوا ومش لقين شغل والنسبة القليلة منهم بتكون ناس شغالة وبنعنبر الفوركس كمصدر دخل مساعد مع المصدر الاساسى

Mohamed90
05-18-2012, 14:02

طبعا اخي الفوريك يختلف من ضخص لاخر حسب وضعيته بالنسبة للعاطل اوالضخس الذي يعتمد عليه في معاشهة فهو تجده متفرغ لله لانه يعتبره العمل الوحيد الذي يكسب منه و العكي يبقى للشخص الذي لا يعتمد عليه كليا فقط جزئيا

كريم
05-18-2012, 14:32
أنا لا افضل المتابعة الدائمة لأنه بيكون فيها اتعاب العين و عدم السيطرة و ايضا بيكون فيها توتر شديد و قد يجعلك في حالة غير سيئة

لكن أنا لا اقول انك لا تتابع نهائيا

تابع لكن بشكل بسيط و طلما كبرت خبرتك ستشعر بها و ايضا على حسب

استراتيجيتك و الله ولي التوفيق

kingman
05-18-2012, 17:08
لا اعتقد اخى العزيز ان فى حد ممكن يشتغل فى الفوركس بعد ميطلع على المعاش لان تقريبا كل الى شغالين فى الفوركس بيكونوا شباب اما انهم طلبا ولسه متخرجوش او اتخرجوا ومش لقين شغل والنسبة القليلة منهم بتكون ناس شغالة وبنعنبر الفوركس كمصدر دخل مساعد مع المصدر الاساسى
هى اكيد لازمه احصائية بس انا طبعا متفق معاك صعب جدا واحد بعد المعاش وهذا السن ان يتجه الى تلعم الفوركس او تجارة البورصات عموما الا اذا كان عايز يخلص على الشوية اللى لسه باقيين من عمره هههههه والأصابة بامراض القلب والقلق والتوتر
وانا اعتقد ان اكثر من فى السوق هم من الفئة العمرية فوق العشرين والتلاتين والأربعين

mage
05-18-2012, 17:47
هى اكيد لازمه احصائية بس انا طبعا متفق معاك صعب جدا واحد بعد المعاش وهذا السن ان يتجه الى تلعم الفوركس او تجارة البورصات عموما الا اذا كان عايز يخلص على الشوية اللى لسه باقيين من عمره هههههه والأصابة بامراض القلب والقلق والتوتر
وانا اعتقد ان اكثر من فى السوق هم من الفئة العمرية فوق العشرين والتلاتين والأربعين

والله يا جماعة فكرة اكثر من ممتازة لان الراجل الكبير بعد ام يقعد فى البيت بعد المعاش بيبدأ فعلا يموت ذهنيا وقد يحتاج الى مثل هذه الاشياء التى تنعش له الحياة مرة اخرى لكى يحقق منها ارباح جيدة ولكن فى الغالب انا اعتقد انهم لن يؤمنوا بهذا الاسلوب وسوف يتحدثون عنه انه شئ من الوهم لان الناس الكبيرة دى مش مؤمنين اصلا بالتكنولوجيا

Texxon
05-18-2012, 18:45
والله يا جماعة فكرة اكثر من ممتازة لان الراجل الكبير بعد ام يقعد فى البيت بعد المعاش بيبدأ فعلا يموت ذهنيا وقد يحتاج الى مثل هذه الاشياء التى تنعش له الحياة مرة اخرى لكى يحقق منها ارباح جيدة ولكن فى الغالب انا اعتقد انهم لن يؤمنوا بهذا الاسلوب وسوف يتحدثون عنه انه شئ من الوهم لان الناس الكبيرة دى مش مؤمنين اصلا بالتكنولوجيا

هي فكرة كويسه بس هيكون ليها مشاكل، يعني الراجل الي اتحال على المعاش ده عايز يعيش في ملكوت ربنا الكام سنه الي فاضلينلة، الفوركس هيجيبله الضغط والسكر والقلب اذا مكنش عنده اصلا

عموما احنا ممكن نجرب في عينه

HARRY POTTEER
05-18-2012, 19:15
بالطبع لا يحتاج الى تفرغ ولا يحتاج الى ان نترك اعمالنا من اجل العمل به فيمكن ان نعمل بالفوركس في اوقات معينة لكن يحتاج للتركيز العميق و خطط مجدية

magic777
05-18-2012, 19:47

لا اتفق معك اخي بتحديد سن معين لمجال معين
من العادي طبعا ان يكون كل من يعمل في هذا المجال من الشباب وده لانهم وجدوا في عصر التكنولوجيا والانترنت من البدايه
ولكن لا اعتقد انه صعب ايضا لمن هم على المعاش ان يدخلوا المجال بل ويتفقوا فيه
لكل قاعده شواذ اخي

عمرو
05-19-2012, 08:24

ر
واذا كنت تجد وقتا كافيا للتداول والوقت الكافى للجلوس امام الشاشة
ولكن يجب ان تنظم وقتك ونومك على حسب طرق تداولك فأن كنت تتاجر فى فترة الاوروبى فيجب ان تستيقظ باكرا

kingman
05-20-2012, 04:16
لا اتفق معك اخي بتحديد سن معين لمجال معين
من العادي طبعا ان يكون كل من يعمل في هذا المجال من الشباب وده لانهم وجدوا في عصر التكنولوجيا والانترنت من البدايه
ولكن لا اعتقد انه صعب ايضا لمن هم على المعاش ان يدخلوا المجال بل ويتفقوا فيه
لكل قاعده شواذ اخي
وانا بعتقد ان اوفر حظا فى هذا السوق لمن دخل مبكرا فبأذن الله سيكون عنده سنوات طويلة ليكتسب فيها الخبرة والتعلم فيابخته لمن يدخل السوق ده الآن وهو اقل من العشرين ههههههه تبقى امه دعياله لأن هيكون عنده الوقت الكافى للأستفادة من اخطائه حتى لو خسر فى البداية فمع الوقت والعمل سيحقق النجاح وبعد سنوات قليلة بفضل الله هيكون فى طريقه الصحيح وومن بعد كده يكون عمله الأساسى لخبرته الطويلة فى السوق

ahmednabil240
05-20-2012, 16:39
انا من وجهة نظرى ان الفوركس هو عمل لزيادة الدخل الخاص بالفرد فممكن اذا ترك الرجل وظيفته وتفرغ للفوركس من الاحتمام ان يكسب ويخسر ولكن اذا جعل الفورس له اضافى لو الفوركس خسر يكون معه وظيفة اخره تعوضه الخساره الذى نالها من الفوركس ومن هنا اعتقد ان الفوركس لا يحتاج الى تفرغ دائم

Hamad
05-20-2012, 16:56
ادارة راس المال السليمة يعني التناقص التدريجي لرأس المال حتى ينتهي
يجب أن تكون هناك استراتيجية ناجحة قبل ادارة رأس المال افتح حسابا حقيقيا بمبلغ مناسب 2000 دولار وما فوق
أدر رأس المال باحترافية حلل جيدا على كل الفريمات لا تستعجل دخول السوق لا ترتعب من عكس السعر استخدم وقف الخسارة لا تيأس إذا خسرت في أول صفقة اصبر على الصفقة لا تنظر لمقدار خسارتك بالدولارات عند عكس الصفقة بل تابع خسارتك بالنقاط كي لا تتأثر نفسيا ضع لنفسك عدد محدد من النقاط شهريا واكتفي بها بإذن الله من يلتزم بمثل هذه الامور لن يخسر في هذا السوق

Noah
05-20-2012, 21:13
انا من وجهة نظرى ان الفوركس هو عمل لزيادة الدخل الخاص بالفرد فممكن اذا ترك الرجل وظيفته وتفرغ للفوركس من الاحتمام ان يكسب ويخسر ولكن اذا جعل الفورس له اضافى لو الفوركس خسر يكون معه وظيفة اخره تعوضه الخساره الذى نالها من الفوركس ومن هنا اعتقد ان الفوركس لا يحتاج الى تفرغ دائم

بالفعل هو عمل لزيادةا لدخل ولا يحتاج اطلاقا ان تكون متفرغ طول اليوم لان العمل فى الفوركس لا يتما لنظر اليه بهذه الطريقة بل انه سوق يلخص لنا الدور الذى يجب علينا ان نفعله حتى نجلب الاموال بطريقة مشروعة وناجحة وبادارة مال منتظمة وهذا ما نريده

asd111
05-20-2012, 21:48
الحقيقه ذلك يعتمد على استراتيجيتك فى التداول فاذا كنت ممكن يتاجر على المدى القصير فيجب ان تتابع صفتك 3 مرات على الاقل يوميا اما اذا كنت متاجرا طويل المدى فلا يلزم النظر الى الشارت الا مره يوميا او اسبوعيا
اما اذا كنت سكالبر فيجيب يا عزيزى ان تلاصق الشارت خلال فتره تداولك

Mohamed90
05-20-2012, 22:01
الحقيقه ذلك يعتمد على استراتيجيتك فى التداول فاذا كنت ممكن يتاجر على المدى القصير فيجب ان تتابع صفتك 3 مرات على الاقل يوميا اما اذا كنت متاجرا طويل المدى فلا يلزم النظر الى الشارت الا مره يوميا او اسبوعيا
طبعا اخي تبقى الاستراتيحية المتحكم الاول في وقت تداولك على طول النهار او فقط فترات معينة
و ايضا الاهتمام و مدى اعتماد عليهم يمكن عامل في ذلك

mage
05-20-2012, 22:54
طبعا اخي تبقى الاستراتيحية المتحكم الاول في وقت تداولك على طول النهار او فقط فترات معينة
و ايضا الاهتمام و مدى اعتماد عليهم يمكن عامل في ذلك

الاستارتيجية لها التحكم فى تداولك عن طريق انها على حسب طريقتها وعلى حسب الجلسة التى يتم العمل عليها على هذه الاستراتيجية لانه هناك بعض الاستراتيجيات التى يتم العمل عليها فى كل الجلسا وفى هذه الحاةل انت بحاجة الى الحصول على الوقت الكافى لكى تلقط اى فرصة تمر عليك فى السوق

heroo252
05-20-2012, 23:03
مش محتاج تفرغ دائم لانو اكيد مش مصدر دخلك الاساسى بس الى بيدخل فى صفقة لازم يتفرغ ويكون متابع لحد ما يغلقها سواء كان بمكسب او خسارة اه فى اوامر مسبقة ممكن تكون مديها لشركة الوساطة بس من الافضل انك تتابع بنفسك وتكون فى تفرغ وقت اى صفقة تدخلها

kingman
05-21-2012, 01:21
الأسكالبنج عموما هو اللى بيحتاج متابعة لصيقة امام منصة التداول ويمكن دى اكتر حاجة بيعانى منها متاجرين الأسكالبنج بعكس اى صفقات حتى اليومية ممكن تحلل جيد وتضع اوامرك وتذهب الى عملك او تمارس حياتك الطبيعية وده طبعا بعد ماتكون اكتسبت الخبرة الجيدة وتستطيع ان تحلل وتثق فى اوامرك وسواء كان استوب او هدف مافيش مشكلة فالخسارة ايضا واردة فى جميع الأحوال

عمرو
05-21-2012, 07:17
وانا بعتقد ان اوفر حظا فى هذا السوق لمن دخل مبكرا فبأذن الله سيكون عنده سنوات طويلة ليكتسب فيها الخبرة والتعلم فيابخته لمن يدخل السوق ده الآن وهو اقل من العشرين ههههههه تبقى امه دعياله لأن هيكون عنده الوقت الكافى للأستفادة من اخطائه حتى لو خسر فى البداية فمع الوقت والعمل سيحقق النجاح وبعد سنوات قليلة بفضل الله هيكون فى طريقه الصحيح وومن بعد كده يكون عمله الأساسى لخبرته الطويلة فى السوق
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على نبينا الاميــــــــن سيدنا محمد
وعلى اله وصحبة اجمعيـــــــــــن

هههههههه رد اعجبنى ان تصنح لدخول السوق فى سن مبكرة
لذلك حينما يكبر طفلى سأعلمة من سن 6 سنوات حتى اذا صار فى العشيرين يصبح مليونيرا صغير
وقتها يكون خبرتة فى السوق 14 سنة
ههههههههههه فعلا احسن شىء تعلمة لاولادك بعد الدين هو الفوركس

magic777
05-21-2012, 20:00

فعلا اخي بالضبط هو ده الكلام
المتاجر الذي يتاجر على فريمات صغيره يحتاج الى متابعه لصيقه للصفقه ويقعد امام الشاشه بالساعات وحتى تحقق الصفقات لانه
في الغالب بيكون فاتح اكتر من اوردر اهدافهم صغيره وهنا هذه الطريقه تحتاج من المتاجر الى ان يكون متفرغا للمتابعه
اما من يعمل بصفقات سونجيه وعلى فريمات كبيره كاالاربع ساعات وغيرهم
فلا تحتاج منه الى متابعه مستمره لان اغلبها بتكون اهدافها كبيره ووقت تحقق الهدف ايضا كبير ممكن ان يصل الى فتره اسبوع

forexBOSS
05-22-2012, 00:14
لا طبعا لا يمكن ترك العمل الحقيقى من اجل الفوركس ان كان ليس لديك وقت وشغلك الحقيقى ياخذ كل وقتك فلا تدخل مجال الفوركس اذا دخلت الفوركس يجب ان تكون متفرغ لانه يتطلب متابعه دائما و لكن لا تستغنى عن عملك من اجل الفوركس فممكن تخسر كل فلوسك فى الفوركس لقدر الله سعتها هتعمل ايه دون عملك الحقيق انا افضل الفوركس كهوايه و ان كانت دون مجازفه بمالك الاساسى و ان كنت عاطل فهذا يكون افضل :]]

magic777
05-22-2012, 13:25
لا طبعا لا يمكن ترك العمل الحقيقى من اجل الفوركس ان كان ليس لديك وقت وشغلك الحقيقى ياخذ كل وقتك فلا تدخل مجال الفوركس اذا دخلت الفوركس يجب ان تكون متفرغ لانه يتطلب متابعه دائما و لكن لا تستغنى عن عملك من اجل الفوركس فممكن تخسر كل فلوسك فى الفوركس لقدر الله سعتها هتعمل ايه دون عملك الحقيق انا افضل الفوركس كهوايه و ان كانت دون مجازفه بمالك الاساسى و ان كنت عاطل فهذا يكون افضل :]]

اخي مجال الفوركس لا يتطلب منك المتابعه او التفرغ
ممكن يتطلب منك ده في الاول بس اذا كنت تريد ان تتعلمه بسرعه
لكن بعد كده تستطيع ان توفق بين عملك الاساسي وبين الفوركس
لان فيه نظام العمل بالاوامر المعلقه وده من اهم مميزات الفوركس من وجهه نظرى
وبكده تقدر تفتح صفقات سوينج وتتابع عملك الاساسي عادي

كريم
05-22-2012, 14:53
اخي مجال الفوركس لا يتطلب منك المتابعه او التفرغ
ممكن يتطلب منك ده في الاول بس اذا كنت تريد ان تتعلمه بسرعه
لكن بعد كده تستطيع ان توفق بين عملك الاساسي وبين الفوركس
لان فيه نظام العمل بالاوامر المعلقه وده من اهم مميزات الفوركس من وجهه نظرى
وبكده تقدر تفتح صفقات سوينج وتتابع عملك الاساسي عادي

صفقة بدون متابعة = خسارة هطذا قال النخبة

فالمتابعة من أهم عوامل النجاح للصفقة و لابد ايضا لها التحكم بالمشاعر خاصة في التذبب

و يحتاج الى تفرغ يعني من 3 - 4 ساعات يوميا و كما قال الاخوة فأنا افضل انه عمل اضافي

للخطورته و الله ولي التوفيق و النحاج و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

kingman
05-22-2012, 16:45

فالمتابعة من أهم عوامل النجاح للصفقة و لابد ايضا لها التحكم بالمشاعر خاصة في التذبب

و يحتاج الى تفرغ يعني من 3 - 4 ساعات يوميا و كما قال الاخوة فأنا افضل انه عمل اضافي

للخطورته و الله ولي التوفيق و النحاج و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
هو اكيد كل واحد ليه الطريقة التى تناسبه سواء كان متابعة مستمر للصفقة او عدم متابعة نهائية ايهما افضل له ويحقق معه النجاح بس انا عن نفسى مقتنع انه ينفع تحلل وتضع اوامرك وتبعد عن السوق وسواء حقق الهدف او الأستوب مافيش اى مشكلة المهم النتيجة النهائية تكون محصلتها ربح وفيه من يستطيع العمل بهذه الطريقة والدليل بيبقى فيه توصيات يومية فى اول اليوم وكمان اسبوعية بهدف واستوب محددين

magic777
05-23-2012, 14:33

بصراحه اخي كريم لست من رأيك
المتابعه حرق دم وممكن تكون سبب في خساره ليك مش مكسب
لانك هتكون معرض لمشاعر القلق والخوف مع كل حركه من العمله
مما قد يؤدي اعمل عمل متسرع منك تندم عليه
الافضل ان تحلل وتضع الاوامر وابعد عن الشارت

mando
05-23-2012, 16:06
انا شايف انه الفوركس محتاج الى التفرغ التام بس امتى الواحد يقدر يتفرغ للفوركس لما يكون بيكسب منه ودخل ثابت يكون اكتر من مرتب شهرى فى اى وظيفة بس انا شايف صعب الموضوع دة مافيش احلى من انه الواحد يكون بيعمل ويخالى الفوركس وقت الفارغ او يشتغل على استراتجيات باومر معلقة

kingman
05-23-2012, 18:29
بصراحه اخي كريم لست من رأيك
المتابعه حرق دم وممكن تكون سبب في خساره ليك مش مكسب
لانك هتكون معرض لمشاعر القلق والخوف مع كل حركه من العمله
مما قد يؤدي اعمل عمل متسرع منك تندم عليه
الافضل ان تحلل وتضع الاوامر وابعد عن الشارت

وانا بأييد كثيرا هذه الطريقة مع متاعة خفيفة من وقت لآخر لسير الصفقات والتغيرات التى تحدث على الشارت خصوصا لو فيه اخبار هتصدر ممكن تغير فى سير الصفقات والتحليل الجيد والأعتماد عليه بيريح جدا فى هذا السوق وسواء تحقق ربح او خسارة مش مشكلة لأن الخسارة والربح امر وارد المهم تكون المحصلة النهائية ربح بقدر كافى للأقتناع بالمكسب

born to learn
05-23-2012, 19:41
لا اعتقد ان الفوركس يحتاج الى تفرغ كامل حيث اننا يمكن ان نقوم بفتح صفقات ونحدد وقف الخساره واخذ المكسب ونقوم باى عمل اخر فلذلك لانحتاج الى ان نكون امام الجهاز كثيرا الا فى بعض الحالات النادره

youmuststop
05-30-2012, 07:24
للمبتدئين نعم لاننا نحتاج الي مراقبه المنصه اذا صعدت العمله او هبطت لكي نبيع ونشتري ونحلل في نفس الوقت اما اصحاب الخبره هم يتطيعون تحليل اسبوعي وشهري وربما سنوي فيضعون اوامر معلقه وهم يثقون بانفسهم فلا يترغون للفوركس

Mohamed90
05-30-2012, 12:03
لا اعتقد ان الفوركس يحتاج الى تفرغ كامل حيث اننا يمكن ان نقوم بفتح صفقات ونحدد وقف الخساره واخذ المكسب ونقوم باى عمل اخر فلذلك لانحتاج الى ان نكون امام الجهاز كثيرا الا فى بعض الحالات النادره

السلام عليكم ايوه اخي و لكن يختلف الامر من متداول للاخر و حسب طريقة عمله و استراتجياته و الاستراتجيات مدى القصير و القنص تحتاج للمتابعة المستمرة عكس الاستراتجيات المدى المتوسط و الطويل فاهي لا تحتاج للمتابعة و يوجد من يفضل متابعة التحليل السوق او يراقب صققاته باستمرار و لو وجد شخص ضالته في هذا المجال لا اعتقد انه سيبتعد عن الحاسوب في فترات افتتاح السوق هعه

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 12:20
السلام عليكم

لا يحتاج الفوركس تفرغ دائماً

فاافضل حاجه اتعلمت فى محطة التداول

انها بتوصل للهدف اللى انت بتحدده وتقف الصفقة

او بتضرب استوب وتقف الصفقة برده

فلاداعى للجلوس كثيراً امام الشارت

انت بتحط العمليه بتعتك وتطرقها وتذهب الى عملك الاخر

موفقين

HARRY POTTEER
05-30-2012, 15:40
الفوركس يا اخووان لا يحتاج لان يترك الواحد وضيفته
لان الانسان مهما عمل لا يحس بكيانه و وجوده الا بالعمل الحقيقي
احسن من ان يقووول انا باعمل من المنزل و انا مدير نفسي
لا ليس هدا هو التفكير السليم لانك لازم تندمج مع المجتمع و تحس بكيانك

mohamed eldamnhorey
05-30-2012, 16:26
الفوركس يا اخووان لا يحتاج لان يترك الواحد وضيفته
لان الانسان مهما عمل لا يحس بكيانه و وجوده الا بالعمل الحقيقي
احسن من ان يقووول انا باعمل من المنزل و انا مدير نفسي
لا ليس هدا هو التفكير السليم لانك لازم تندمج مع المجتمع و تحس بكيانك

افضل شئ تنظم وقتك

تعمل لنفسك جدول
يومى

تمشى عليه
بحيث انك تقدر توفق بين اعمالك الاخرى

وياريت المجال ميخدكش من اصحابك واهلك

ويعملك مشاكل عائلية

2x1
05-30-2012, 16:32
لا اعتقد انة يحتاج الي تفرغ دائم والكثير من هم يتخذونة عمل اضافي وليس اساسي لهم لانة ربحة غير ثابت ولا يمكن الاعتماد علية كليا رغم انة ممكن ان يكون في بعض الاحيان يدر ربحا اوفر من الوظيفة الاساسية

zahran
06-09-2012, 16:09
لا يحتاج التفرغ التام نهائيا . فعليك ان تعمل عليه باوامر معلقه وعليك فقط ان تتابع تلك الاوامر عند تفعيلها او عند تحقيق هدفها او عند تحقيق وقف خسائرها .. والااومر تضعها مع افتتاح السوق وتضعها فى الاتجاهين وعليك فقط ان تتعابع مسارها

seddek
06-09-2012, 16:34
السلام عليكم بالنسبة لي اخي لا يجب ان يتم اعتماد الفوركس كمصدر أساسي لكي يعيش من خلاله لانه بكل بساطة خطير

yassinoh
06-09-2012, 16:47
يبقى الفوركس مجال الربح الأول والصعب

ahmed saleh
06-09-2012, 16:50
لالالالالالا انا لا ارى ان هذا صحيح وانة يتطلب هذا
لان الفوركس تجارة يوجد بها كثير من المخاطرات ولا يمكن الاعتماد عليها فقط
لذلك يجب ان يكون لك وظيفة اساسية لكى لا تقع فى ورطة لانة من الممكن ان تخسر كل اموالك فى لحظة

vamoscapitos
06-09-2012, 19:12
لا انصحك بترك عملك من اجل الفوركس ووظيفتك اضمن من الفوركس

لماذا? لان الفوركس فيه خسارة وممكن افلاس نعم بالتاكيد

ووظيفتك ليس فيها خسارة كالفوركس وانت ضامن راتب شهري

ahmed
06-09-2012, 19:15
على حسب الاستراتيجيه المستخدمه
هناك استراتيجيات تتطلب التفرغ
وهناك لا تتطلب ذلك ولكن فى جميع الحالات
لا تتفرغ للفوركس حتى تثق فى قدرتك على تحقيق الارباح
بشكل شبه ثابت وهذا اقل شئ حتى تتفرغ

Mohamed90
06-09-2012, 19:36
انا اعتبر الفوركس انة عمل أضافى , لايمكن بحال من الأحوال العتماد على الفوركس كعمل أساسى , لأن نسبة المخاطرة فية تكون مرتفعة , وانك لا تدرى كم ستجنى منة أخر كل شهر , ولكن بالنسبة للمحترفين و حيتان السوق
, اعتقد انة عمل اساسى و متفرغين لة تماما نظرا لخبرتهم

السلام عليكم طبعا اخي العزيز لا يمكن الاعتماد على الفوركي كاعمل اساسي و هذا ليس مضمون و يجب توفير عمل اساسي ملموس الى جان العمل في الفوركس و المدخول الشهري يختلف من الفوركس حسب نتائجك و لايمكن اعتماد على تلك النتائج في تحقيق مدخول شهري مضمون

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 19:50
لا انصحك بترك عملك من اجل الفوركس ووظيفتك اضمن من الفوركس

لماذا? لان الفوركس فيه خسارة وممكن افلاس نعم بالتاكيد

ووظيفتك ليس فيها خسارة كالفوركس وانت ضامن راتب شهري

الوظيفه ثابته ولا غنى عنها

العاقل هو الذى يفكر فى ذلك

لكن من يريد المخاطره والمجازفه بماله فهو الخاسر

djongar
06-09-2012, 20:15
انا مع تخصيص وقت للفوركس إلى جانب الوظيفة فكما قال الإخوة وظيفتك مضمونة والفوركس ليس مضمون مع التحفظ لان ادارة جيدة في مجال الفوركس تجنبك الخسارة والإفلاس.

compaq0
06-09-2012, 20:30
فى راييى انه يحتاج الى تفرغ تام حتى تستطيع ان تغتنم كل فرص الدخول الى السوق التى تتاح لك.لانه قد تمر اسابيع دون ان تتاح فرصه مناسبه للاستراتيجيه التى تعمل بها

21cent
06-09-2012, 22:31
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

رايك يهمنا

لا يا اخى لا يحتاج الا كل هذا الوقت الفراغ وانما ممكن ان تتداول فى اوقات الفراغ او بعد العمل فوق الفوركس
يظل يعمل 24 ساعة فى 5 ايام فى الاسبوع من الاتنين الى الجمعة واظن ان ممكن ان تتداول فى الاجازات من العمل كا لخميس والجمعة وهذا يكفى
ولا ينفع ان تترك عملك لان سوق الفوركس ليس مضمونا كما تتوقع ولكن ممكن ان تاخذه هواية او زيادة من دخلك
تقبل مرورى عزيزى

kingman
06-09-2012, 23:26
فى راييى انه يحتاج الى تفرغ تام حتى تستطيع ان تغتنم كل فرص الدخول الى السوق التى تتاح لك.لانه قد تمر اسابيع دون ان تتاح فرصه مناسبه للاستراتيجيه التى تعمل بها

لكى الواحد يقدر يتفرغ للفوركس لازم يكون مطمن ان عنده ثروة ومدخرات يستطيع ان يعتمد عليها فى حياته بحيث لاقدر الله حصل له اى خسائر وعثرات فى الفوركس لاتؤثر على حياته فى هذه الحالة يبقى منطقى ان الواحد يتفرغ لهذه التجارة اما بغير ذلك فالواحد هيبقى مهدد دائما انه فى حالة الخسارة سيتعرض لعوامل نقسية تؤثر على تجارته

zher_albanfsij
06-09-2012, 23:38
الفوركس لا يحتاج لتفرغ دائم بل يحتاج الي تنظيم الوقت واختيار الوقت المناسب للمتاجرة ومتابعة الاخبار حتى يستطيع متى يمكنه االمتاجرة ومتى لا

sho
06-10-2012, 00:30
بالنسبة لى انا ارى ان هذا يختلف من شخص لاخر وعلى حسب قدرات وخبرات كل فرد يستطيع ان يحدد الانسب لة هل ه التداول بوقت جزئى ام التداول بوقت كامل .. بالنسبة لى انا افضل التداول بوقت جزئى فجميعنا يعلم مدى الخطورة الموجودة فى هذا السوق المتغير لذلك لا افضل ان اعتمد علية كمصدر رئيسى للدخل واكتفى بان يكون مصدر للدخل الاضافى حتى الان .. قد تتغير وجهة نظرى هذة مع اكتساب خبرة ومهارة اكبر لا اعلم

pimo
06-10-2012, 00:34
تستطيع ان تبقي تزاول عملك وتتداول في السوق بدون الحاجة الي ترك وظيفتك لان التداول لا يتطلب منك اكثر من ساعة او يزيد عن الساعة وتستطيع الدخول الي السوق في اي وقت تشاء طوال ايام عمل في الاسبوع وهذا خلال 24 علي 24 ساعة في اليوم

ramid
06-10-2012, 00:38
عن نفسي لن اترك وظيفتي ولو حققت ارباحا خيالية في الفوركس لاني أومن ان المال
الذي يتم جنيه بسرعة وسهولة نسبية يمكن ان تخسره بنفس الطريقة

Mr.GooDMaN
06-10-2012, 01:12
بالطبع لا يحتاج الى تفرغ دائم والا وجدت كل من بالسوق خارجه الان بسبب وظائفهم
ولا يمكن الاعتماد على الفوركس بشكل كلي في حياتنا بل هو مجرد استثمار لاموال زائدة عن الحاجة فقط

Mohamed90
06-10-2012, 12:52
لا اعتقد ان الفوركس يحتاج للتفرغ كبير جدا يمكن فتح الصفقات و متابعة الاخبار و الابتعاد عن السوق و هو مجال ممتاز يتيح لك الوقت للقيام بامور اخرى
و يمكن الكسب الكثير منه يدون مجهود كبير عكس الاعمال الاخرى التي يمكن تاخد لك وقتك طول النهار و المدخول محدود جدا لست راضي عنه

The Mester X
06-10-2012, 16:32
الفوركس مش محتاج للتفرغ كثير و الشخص المحتاج للتفرع هو المتعلم اما المحترف هو مختلف عن ذلك ويمكنه الدحلو في اي وقت يحب و لانوجد التزامات

realyone
06-10-2012, 17:02
من يجد نفسه رابحا في هذا السوق,لاضير ان يتفرغ له,بشرط ان يجعل لنفسه عملا آخر يكون سند له في حالة حدوث اي طاريء مفاجيء,لأن سوق الفوركس لا يعتبر وظيفه انما يعتبر مجال استثماري,ومجالات الأستثماريه ليس دائما مربحه فاحتمال الربح والخساره فيه وارده

ana1990
06-10-2012, 17:27
لا اخي تستطيع ان تؤدي عملين معه في ليوم حتى كل ما تحتاج اليه هو تنظيم جيد للوقت انا مثلا طالب مبتدش في المجال غير في الجاة اتعلم و اشارك و اعمل راس مال بعد كده اتاجر في فترة الدراسة و امتنع في فترة الامتحانات هذا هو التنظيم المتوسط و المعقول للوقت غير ذلك ستشتت نسك و بالطبع يجب عدم نسيان الصلاه حتى يبارك الله في الوقت

my life
06-10-2012, 21:28
بعد التحية
لا طبعا بحيث اذا المتاجر نظم اوقاته ساعات المتاجرة
فلا يحتاج الى تفرغ كامل الوقت لمتابعة المنصة
....................

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 21:32
لا اخي تستطيع ان تؤدي عملين معه في ليوم حتى كل ما تحتاج اليه هو تنظيم جيد للوقت انا مثلا طالب مبتدش في المجال غير في الجاة اتعلم و اشارك و اعمل راس مال بعد كده اتاجر في فترة الدراسة و امتنع في فترة الامتحانات هذا هو التنظيم المتوسط و المعقول للوقت غير ذلك ستشتت نسك و بالطبع يجب عدم نسيان الصلاه حتى يبارك الله في الوقت

ممتاز ياغالى

تنظيم الوقت ده اهم شئ

من اهم عوامل النجاح ان اقسم اليوم بتاعى

اخصص وقت للمتاجره فى السوق

ووقت للراحه
ووقت للوظيفية الاساسية

ولا تؤجل عمل اليوم الى الغد

AhmedMagnifico
06-10-2012, 21:34
مظبوط يا اخى الكريم المهم هو تنظيم الوقت
وقت المتاجرة ووقت العمل الجاد او الدراسة
وزى مابنقول فى مصر كل وقت وله اذان :d

kingman
06-10-2012, 22:09
تستطيع ان تبقي تزاول عملك وتتداول في السوق بدون الحاجة الي ترك وظيفتك لان التداول لا يتطلب منك اكثر من ساعة او يزيد عن الساعة وتستطيع الدخول الي السوق في اي وقت تشاء طوال ايام عمل في الاسبوع وهذا خلال 24 علي 24 ساعة في اليوم

هو اكيد التداول بيحتاج اكثر من ساعة واكتر بكتير وخصوصا للجدد فى هذا السوق وقليلين الخبرة لكن يقدر ينظم وقته وتداوله وتعلمه مع مايناسبه فى هذا السوق خصوصا وان هذا السوق مفتوح اربعة وعشرين ساعة فى خمسة ايام فالواحد يقدر يمارس تجارته فى الوقت الذى يريده بناءا على الوقت المتاح له وده جيد خصزصا لمن لديهم وظائف فهى اهم من سوق الفوركس

mokhtar26
06-11-2012, 00:37
لا يحتاج الفوركس لتفرغ دائم حسب تجربتي حيث في بدايةتي للفوركس كنت احتاج لنصف ساعة في الصباح و اخرى في المساء و كنت ادبل كل شهر ثم وصلت الى قضاء 16 ساعة امام الشارت و خسرت حسابي كله
والان عدت الى زمن النصف ساعة و الامور بخير

mony
06-11-2012, 11:12
يحتاج الفوركس الى تفرغ بعض الوقت لان لا يمكن الاعتماد على الفوركس على انه عمل اساسى لانه ليس له امان وممكن باى لحظه تخسر فيجب ان تعتبر الفوركس على انه عمل ثانى فى وقت الفراغ ولكن يحتاج الى التركيز والانضباط والتعليم والصبر

ahmed
06-11-2012, 12:10
يحتاج الفوركس الى تفرغ بعض الوقت لان لا يمكن الاعتماد على الفوركس على انه عمل اساسى لانه ليس له امان وممكن باى لحظه تخسر فيجب ان تعتبر الفوركس على انه عمل ثانى فى وقت الفراغ ولكن يحتاج الى التركيز والانضباط والتعليم والصبر

يستحسن تتفرغ له كام ساعه يوميا وطبعا بدون ان تترك عملك الاساسى
ولكن يجب ان تستقطع وقت كبير من وقتك لان هذا المجال
كبير ويحتاج كثير من الوقت لفهم اليات العمل فيه

Mohamed90
06-11-2012, 12:23

السلام عليكم طبعا اخي العزيز الفوركس عمل ثانوي مهما ربحت منه و لايمكن اعتماد عليه و بنسبة للتفرغ مهما تفرعت له و اعطيته الوقت
لايمكنك اعتماد عليه لانه ليس مضمون و التفرغ يمن يكون في بداية التعلم

busileh
06-19-2012, 09:35
لا يحتاج الفوركس الى تفرغ تام ولكنه يحتاج فقط الى متداول على الاقل يعرف الوقت الذى يعمل فيه فى الفوركس ،و في وقت حتى يتوفر لديه الوقت المناسب للعمل عليه ولكن من يحبون التفرغ للفوركس هم المحللين الفنيين المتفرغين للفوركس

deadlyfox
06-19-2012, 09:54
من وجهة نظرى الشخصية ان ممارسه الفوركس مثل اى هوايه
تتم ممارستها فى اوقات الفراغ

ashi
06-19-2012, 10:15
السلام عليكم ورحمه الله
بالنسبه للمتاجر فهي تختتلف من واحد للاخر
بالنسبه لي اعتقد انه ليست بحاجه للتفرغ الدشئم حيث بمكن لك التاجره في اوقات فراغك
او بعد انتهاء عملك الرسمي ولا حاجه للتفرغ الكامل

2x1
06-19-2012, 10:20
لا اعتقد ذلك فالاكتفاء بوقت اضافي يحددة حسب متطلبات السوق ووقتما يكون

فرصة جيدة للتداول فقط ولا يتتطلب ذلك العرض عن الوظيفة مطلقا

ZOUHAIR_ZIZO28
06-19-2012, 10:34

ahmed
06-19-2012, 10:57

بالفعل اخى هو كهورايه يمكنك ممارسته فى اى وقت تشاء
تكون متفرغ فيه وما استطيع ان اقوله فى هذة النقطه
هو توفير وقت او مساحه اكبر من الوقت لهذة الهوايه
حيث انها تستهلك الكثير من الوقت فى التعلم لممارستها

Mohamed90
06-19-2012, 12:34

السلام عليكم اخي العزيز ممكن ذلك و لكن ليس اي مجال ممكن تربح منه اموال يكون هواية و كثير من الناي تقول مثل هذا الكلام وسرعان
ماتتغير افكارهم مع اول سحب لهم و لو كنت تحقق من الفوركس مال ستعتبره عمل و ستعطيه وقت اكثر و اكبر كلنا بدانا به كالهواية و الان اصبحنا شبه مدمنين الم تقل مدمنين

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 12:40
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

رايك يهمنا

الفوركس اخى الفاضل ليس عملا اضافيا وانما عمل رئيسى ومهم تستطيع من خلاله ان تكون ثروات وليس مجرد دخل بسيط
وتستطيع لو عرفت كيف تحلل جيدا ان تستعمل الاوامر المعلقه فقط دون الحاجه للبقاء امام شاشه الجهاز لفتره طويله

kimokonolove
06-19-2012, 12:56
رأى يتفق مع اخى تمامآ ولاكن لا يمكن ان يكون عمل اساسى بأى حال من الأحوال
لتذبذب وتقلبات السوق الكثيرة والغير مستقرة

Smart
06-19-2012, 13:01
رأى يتفق مع اخى تمامآ ولاكن لا يمكن ان يكون عمل اساسى بأى حال من الأحوال
لتذبذب وتقلبات السوق الكثيرة والغير مستقرة

بصراحه الفوركس ينفع كعمل اساسى ولكن تحتاج الى خبره جيده
واداره راس مال صارمه ولذلك تحتاج مبلغ على الاقل 5000 دولار عشان تعتمد عليه وانت مطمن على الاخر
انا اعرف ناس شغاله بمبلغ 1000 دولار واقل شويه ويعتمدو على الفوركس فقط
وماشاء الله ربنا كارمهم..المهم تكتسب الخبره

The Mester X
06-19-2012, 13:23
بصراحه الفوركس ينفع كعمل اساسى ولكن تحتاج الى خبره جيده
واداره راس مال صارمه ولذلك تحتاج مبلغ على الاقل 5000 دولار عشان تعتمد عليه وانت مطمن على الاخر
انا اعرف ناس شغاله بمبلغ 1000 دولار واقل شويه ويعتمدو على الفوركس فقط
وماشاء الله ربنا كارمهم..المهم تكتسب الخبره

اممم هو عمل مهم و يمكن الاعتماد عليه في ربح اضافي ولكن حتى بالمبلغ الكبير و الادارة الصارمة انت معرص للخسارة الصفقات
الادارة الصارمة و الحساب الكبير هم فقط يبعدون التاثير الخسارة على الحساب فقط لا يعوضونها و النجاح و اعتماد على الفوركس متعلق بنسبة ربح مقانة بالخسارة الصفقات

remas
06-19-2012, 16:32
الفوركس سوق مفتوح طوال الاربع وعشرين ساعه يعنى تقدر تتاجر فى اى وقت بالليل او النهار لكن فى اوقات التداول بيكون فيها افضل من غيرها نتيجة السيوله العاليه الموجوده

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:08
انا افضل ان يكون عمل اضافى اكثر من ان يكون عمل اساسى ويحتاج ايضا الى الكثير من التعليم والتدريب والخبرة اللازمة للمتاجرة الناجحة

magic777
06-19-2012, 17:50
بالفعل اخى هو كهورايه يمكنك ممارسته فى اى وقت تشاء
تكون متفرغ فيه وما استطيع ان اقوله فى هذة النقطه
هو توفير وقت او مساحه اكبر من الوقت لهذة الهوايه
حيث انها تستهلك الكثير من الوقت فى التعلم لممارستها

علشان اصلا المتاجر يحترف العمل في الفوركس حتى لو كان هوايه بالنسبه ليه
فهو مطلوب منه التفرغ في البدايه اذا كان يريد ان يقف على ارض صلبه في المجال ده
سواء اخده على انه هوايه او مجال عمل

kingman
06-19-2012, 23:39
علشان اصلا المتاجر يحترف العمل في الفوركس حتى لو كان هوايه بالنسبه ليه
فهو مطلوب منه التفرغ في البدايه اذا كان يريد ان يقف على ارض صلبه في المجال ده
سواء اخده على انه هوايه او مجال عمل

دائما مش بحب اقول كلمة تفرغ حتى ولو فى البداية هو صحيح كبداية بيحتاج متابعة اكبر لكن الواحد يقدر الى جانب عمله يتعلم ويدرب على الفوركس فى اوقات فراغه لكن هيحتاج وقت اطول من المتفرغ لكن بفضل الله هيقدر يوصل لنفس النتيجة وكده هيكون افضل

KOGI
06-19-2012, 23:46
انا اعتبر الفوركس انة عمل أضافى , لايمكن بحال من الأحوال العتماد على الفوركس كعمل أساسى , لأن نسبة المخاطرة فية تكون مرتفعة , وانك لا تدرى كم ستجنى منة أخر كل شهر , ولكن بالنسبة للمحترفين و حيتان السوق , اعتقد انة عمل اساسى و متفرغين لة تماما نظرا لخبرتهم , ومقدرتهم على تحقيق أرباح معقولة جداااااااااا

KOGI
06-20-2012, 00:21
فعلا هناك من يعتبرة عمل اضافى ولذلك يكتفى بالتداول لأوقات معينة ولا يترك عملة
و هناك من يعتمد على الفوركس كعمل اساسى

عزبز 18
06-20-2012, 00:25
نعم في بعض الاحيان يحتاج متاجر الفوركس الي تفرغ دائم لمتابعة صفقاته هل هي رابحة ام خاسرة
حتي يغلق صفقاته ان كانت ربح لم خسارة حتي لا ينقلب عليك السعر

Mostafa Mando
06-20-2012, 02:58
يا اخي الفوركس او اي عمل على الانترنت لا يغني عن العمل الحقيقي مهما كنت تربح من العمل عالانترنت

العمل الحقيقي يجعلك تحس بوجودك وكيانك وفعاليتك في الحياة الواقعية ولكي لا تصبح منطوي

كل حياتك منغلقة بين 4 جدران وشاشة كمبيوتر مسيطرة عليك

mage
06-20-2012, 03:27
يا اخي الفوركس او اي عمل على الانترنت لا يغني عن العمل الحقيقي مهما كنت تربح من العمل عالانترنت

العمل الحقيقي يجعلك تحس بوجودك وكيانك وفعاليتك في الحياة الواقعية ولكي لا تصبح منطوي

كل حياتك منغلقة بين 4 جدران وشاشة كمبيوتر مسيطرة عليك

فى ناس كثير اوى يا اخى هنا فى مصر يعملون فى اعمال عادية واعتقد ان نسبة المتاجرين فى الفوركس فى مصر هنا تزداد يوم بعد يوم وهذا دليل على انتشار الفوركس فى كل مكان وامكانية الكثير هنا فى مصر من تحقيق نسبة ارباح جيدة من العمل به

mohamed eldamnhorey
06-20-2012, 03:39
نعم في بعض الاحيان يحتاج متاجر الفوركس الي تفرغ دائم لمتابعة صفقاته هل هي رابحة ام خاسرة
حتي يغلق صفقاته ان كانت ربح لم خسارة حتي لا ينقلب عليك السعر

بعض المضاربين يا اخى يقولون نترك الصفقه مفتوحه
طمعاً فى نقاط زياده ومكسب اكتر يلاقى السعر عكس عليه والصفقه سلبت ويدمر الحساب

A7mad_Aziz
06-20-2012, 04:20
من الممكن ان يصبح الفوركس عملك الاساسي ولكن من وجهة نظري الافضل ان يكون مصدر دخل اضافي وليس اساسي لأسباب اقتصادية في الدول العربية وخاصة مصر

magic777
06-20-2012, 19:07
بعض المضاربين يا اخى يقولون نترك الصفقه مفتوحه
طمعاً فى نقاط زياده ومكسب اكتر يلاقى السعر عكس عليه والصفقه سلبت ويدمر الحساب

بص هو بصراحه مش تفكير خاطئ خاصه لو كان دارس الصفقه كويس قبل مايدخلها وواثق انه السعر هيروح
للهدف ده بنسبه قول 80 في الميه
فهو هنا مش عاوز يضيع مجهود تحليله لكن ممكن هنا يستغل الاوامر المساعده زي الترلينج استوب

Amgad91
06-20-2012, 21:03
بالتاكيد لا يحتاج الفوركس الى تفرغ دائم على الاطلاق
من الممكن ان توفر فقط ساعة او اقل يوميا اذا كنت تملك استراتيجية للتداول لوضع الاوامر في وقت محدد
ثم تمارس حياتك بشكل عادي او تذهب الى عملك و تعود لتفحص الوضع لا اكثر ولا اقل

mohamed hamdy
06-20-2012, 21:09
انا اعتقد ان الفوركس لا يحتاج لتفرغ دائم
لان يمكن ان تتاجر فى وقت فى وقت الفراغ
فلا يوجد داعى لتخصص له اغلب وقت حياتك

Hell Rozar
06-20-2012, 21:12
هو فى الاول بس بيحتاج منك متابعة جامدة بس بدون تركك العمل الرايسى لديك ولكن ان استطعت ان تكون مداولا ناجحا فى هذا الوقت تستطيع التخلى عن عملك والمباشرة فى التداول ووايضا ليس الجميع من يتفرغ لهووووو دائما

tariktanjaoui
06-20-2012, 21:19
بسم الله الرحمن الرحيم
حسب راي الخاص اظن ان المتاجرة في الفوركس يحتاج الى وقت كامل حتى نتمكن من متابعة احوال السوق بشكل يومي بالاضافة الى التركيزبشكل دقيق اثناء التحليل كما لا يخفى على الجميع ان الفوركس ليس بالعمل السهل

okash
06-20-2012, 22:37
في دبادية الامر يحتاج الفوركس الى تفرغ كامل وخصوصا بعد ان تخرج من مرحلة الحساب التجريبي الى مرحلة الحساب الحقيقي ولكن بعدها ستكون لديك الخبرة وسترى بنفسك انك لست بحاجة للجلوس طوال الوقت على الفوركس

kingman
06-21-2012, 00:54
في دبادية الامر يحتاج الفوركس الى تفرغ كامل وخصوصا بعد ان تخرج من مرحلة الحساب التجريبي الى مرحلة الحساب الحقيقي ولكن بعدها ستكون لديك الخبرة وسترى بنفسك انك لست بحاجة للجلوس طوال الوقت على الفوركس

والواحد بيسمع عن متاجرين بيتاجرو بمجرد النظر وده ان دل هيدل على ان مع الخبرة فى السوق والأحترافية بتجعل الأمور اسهل فى هذا السوق وان الواحد بيقدر ياخد قراره بسرعة لما يتمتع به من خبرة مسبقة مع السوق وبتبقى المتاجرة اكثر راحة

talal
06-21-2012, 00:58
لا لا يحتاج الى تفرغ دائما واعتقد ان ساعتين في اليوم تكفي لتحقيق الارباح خصوصا اذا كانت لدى المتداول استراتيجية يمكن من خلالها ربح الكثير من الاموال وقد تدرب عليها فترة من الزمن وهناك استراتيجيات لا تتطلب الكثير من المتابعة وخصوصا على الفريمات الاكبر

aminos
06-21-2012, 01:03
السلام عليكم
في نضري يحتاج إلى التفرغ في بداية المشوار فقط أما فيما بعد
لا يحتاج إلى التفرغ

M Sabry M Elbakrawy
06-21-2012, 01:28
لاا علي فكرة مش محتااج تفرغ ولا حاجة فاذا كان فعلا في ناس بتتفرغله فده يعتبر غلط علي اقتصاد الدولة (تضخم ) بس طبعاا احناا ما بنحسش بيه يحسوو بيه بتوع اوروباا
اللي عارفين ان لازم يكون فيه انتاج عشان يكون ليك دخل
فالفوركس يعتبر مصدر دخل ثان لك

The Mester X
06-21-2012, 02:11
انا اشوف في اعتقادي ان الفوركس يحتجا للوقت و تفرغ في فترة التعليمة اما في الفترة ما بعد التعلمية و وضول للاحتراف و التداولممكن تدخل و تحدد الصفقات و الاهداف و تخرج و لن ياخد منك ذلك وقت كثير

Mostafa Mando
06-21-2012, 04:11
اي عمل على الانترنت يعتبر عمل اضافي مهما كان يعيد عليك دخلاً كبيرا

لأن اعمل الحقيقي له اهمية اخرى غير المال وهي فعاليتك وكيانك في اسرتك

aboualy
06-21-2012, 04:23
اي عمل على الانترنت يعتبر عمل اضافي مهما كان يعيد عليك دخلاً كبيرا

لأن اعمل الحقيقي له اهمية اخرى غير المال وهي فعاليتك وكيانك في اسرتك

فعلا اخى العزيز العمل على الانترنت يمكن ان يكون عمل اضافى اذا وجد العمل الاساسى ولكن بالنسبة للاشخاص الذين ليس لديهم عمل اساسى يمكنهم ام يعتمد على العمل على النترنت كعمل اساسى ايضا وهناك الكثير من مجالات العمل على الانترنت يمكن ان تكون عمل اساسى ومنها الفوركس

abo ali
06-21-2012, 04:27
من وجهه نظرى المتواضعه ان الانسان يجب الا يعتمد بشكل كلى على الفوركس كعامل اساسى او وظيفه اساسيه
بمعنى انه يضعه فى اعتبارة ك عامل اضافى بالنسبه ل العمل الاساسى بتاعه
وكمان الفوركس بيحتاج وقت كبير بس ممكن الواحد ينظم وقته بين عمله والفوركس

Desperate
06-21-2012, 04:53
بعض الناس بيقولوا ان مينفعش نعتمد عليه كمصدر كرئيسى لتقلبات السوق والتذبذات بس انا شخصيا بدأت اعتمد عليه كدخل رئيسى بس مش اوى
واعتقد ان فكرة الاعتماد عليه ليست سيئه جدا فى حالة كان المتاجر يراعى راس ماله جيدا ولديه راس مال كبير حتى لو حقق منه نسبة ضئيلة شهريا تكفيه حتى يبدا فى المتاجرة الشهر الذى يليه

2x1
06-21-2012, 05:59
من مميزات هذا المجال انك لا تحتاج وقت كبير فحياتك لتحقق منة ربح جيد لكن هناك من يطمحون لاكثر من ربح جيد لتحسين الدخل فقط انما يكون تطلعاتهم اكبر فتكون النتيجة ان الفوركس ياخذ وقت كبير من حياتهم

moonlight
06-21-2012, 07:27
لا انصح احد بأن يترك عمله الاساسى ويتفرغ للفوركس فقط وخاصة اذا كان مبتدئ فى سوق الفوركس فبالرغم من ان سوق الفوركس مميز وجيد الا انه ملئ بالمخاطر ويمكن خسارة اموالنا بلحظة ولذلك يجب ان نجعله عمل اضافى فقط بجانب عملنا الاساسى وخاصة انه يمكنك ان تعمل فى الوق التى تريدة وليس وقت محدد ولكن الذى يتفرغ للفوركس فقط اعتقد هم المحترفين فقط

magic777
06-21-2012, 18:53
لا انصح احد بأن يترك عمله الاساسى ويتفرغ للفوركس فقط وخاصة اذا كان مبتدئ فى سوق الفوركس فبالرغم من ان سوق الفوركس مميز وجيد الا انه ملئ بالمخاطر ويمكن خسارة اموالنا بلحظة ولذلك يجب ان نجعله عمل اضافى فقط بجانب عملنا الاساسى وخاصة انه يمكنك ان تعمل فى الوق التى تريدة وليس وقت محدد ولكن الذى يتفرغ للفوركس فقط اعتقد هم المحترفين فقط

وحتى المحترفيين اخي مش شرط انهم يتفرغوا للفوركس خاصه انت لما بتوصل لمستوى جيد في السوق بيقل
وقت المتابعه عندك وكمان المجهود لانك غالبا بتكون بتدخل صفقه كل اسبوع او شهر حتى

Smart
06-21-2012, 19:00
من وجهه نظرى المتواضعه ان الانسان يجب الا يعتمد بشكل كلى على الفوركس كعامل اساسى او وظيفه اساسيه
بمعنى انه يضعه فى اعتبارة ك عامل اضافى بالنسبه ل العمل الاساسى بتاعه
وكمان الفوركس بيحتاج وقت كبير بس ممكن الواحد ينظم وقته بين عمله والفوركس

انا كنت مؤمن بكده لحد فتره طويله
بس مع اكتساب الخبره وكبر راس المال يمكنك الاعتماد ان شاء الله على الفوركس
لكن لا يمكن الاعتماد عله فى حاله قله الخبره او صغر حجم راس المال جدا

sami
06-21-2012, 19:13
إذا كنت متفرغا لتجارة الفوركس هذا معناه أنه بإمكانك إقتناص العديد من الفرص و ذلك من خلال المتابعة للشارت لمدة زمنية طويلة،لحين تكون فرصة واضحة،لأن عامل الزمن مهم للغاية في تجارة الفوركس،أما إذا لم تكن متفرغا فإختر التوقيت الملائم لك خاصة أن السوق يعمل ٢٤ ساعة مدة ٥ أيام في الأسبوع،أي أنه بإمكانك إيجاد فرص للدخول و تحقيق الأرباح

konine
06-21-2012, 19:37
إذا كنت متفرغا لتجارة الفوركس هذا معناه أنه بإمكانك إقتناص العديد من الفرص و ذلك من خلال المتابعة للشارت لمدة زمنية طويلة،لحين تكون فرصة واضحة،لأن عامل الزمن مهم للغاية في تجارة الفوركس،أما إذا لم تكن متفرغا فإختر التوقيت الملائم لك خاصة أن السوق يعمل ٢٤ ساعة مدة ٥ أيام في الأسبوع،أي أنه بإمكانك إيجاد فرص للدخول و تحقيق الأرباح

وجهة نضر محترمة . ولكن فوركس سوق خطر جدا ففي أي وقت تجد نفسك مفلس
لذلك يجب دعمه بشيأ ٱخر متل إنشاء مواقع أو عمل على أرض واقع و مضمون .
الله كريم

safiforex
06-21-2012, 19:47
وحتى المحترفيين اخي مش شرط انهم يتفرغوا للفوركس خاصه انت لما بتوصل لمستوى جيد في السوق بيقل
وقت المتابعه عندك وكمان المجهود لانك غالبا بتكون بتدخل صفقه كل اسبوع او شهر حتى

نعم انا معك في هذا ن لان اغلب المحترفين هم بيعملوا بصفقات سوينجية طويلة و يريحوا دماغهم من المتابعة اليومية المعقدة
و لكن في ناس اخرى محترفة فعلا و لكمنها بتفضل السكالبينج و هي طريقة فعالة و غير متعبة كذلك
و لو ان في السكالبينج هدف صغير و يمكن الواحد يعمل صفقات عدة في اليوم الا انهم بيعملوا على اساس نقط معينة و بيربحوا منها و يغلقوا الشارتات

kingman
06-22-2012, 01:14
بعض الناس بيقولوا ان مينفعش نعتمد عليه كمصدر كرئيسى لتقلبات السوق والتذبذات بس انا شخصيا بدأت اعتمد عليه كدخل رئيسى بس مش اوى
واعتقد ان فكرة الاعتماد عليه ليست سيئه جدا فى حالة كان المتاجر يراعى راس ماله جيدا ولديه راس مال كبير حتى لو حقق منه نسبة ضئيلة شهريا تكفيه حتى يبدا فى المتاجرة الشهر الذى يليه
هو كمان لو الواحد بفضل الله يحسب مثلا هو محتاج مبلغ قد ايه شهريا عشان يقدر يحدد محتاج مبلغ قد ايه عشان يبقى دخله جيد يعتمد عليه ويحاول يظبط راس ماله بحيث يقدر يحقق هذه النسبة بأقل مجهود وبأقل مخاطرة هتبقى طريقة ناجحة بأذن الله

zaki_ziad
06-22-2012, 01:20
لا يجب التفرغ الدائم و انما يمكن ان تحدد مدة زمنية للمتابعة مثل ساعتين في الصباح و ساعتين في المساء لنتابعة كل جديد و متابعة الاسعار و الصفقات

Mostafa Mando
06-22-2012, 03:00
صدقني يا اخي مهما كنت محترف في الفوركس وتربح منه الآلاف هذا لا يغني عن العمل الحقيقي

لو كل الناس اشتغلت عالانترنت وكسبت ومشتغلتش عمل حقيقي الانتاج هيوقف والفلوس اللي في ايدك مش هيبقى ليها قيمة

فالعمل الحقيقي هو الاساس

najoull19
06-22-2012, 04:58
اظن انه يجب عليك القعود ليس لمدة طويلة ساعتين او اربعة في النهار كافية

sa sa
06-22-2012, 07:59
بيختلف من شخص الي اخر علي حسب مايناسبه ,ممكن ان يكون الفوركس عمل اضافي يساهم في زياده الدخل ,او عمل اساسي وهذا يحتاج الي خبره وتفرغ للتجاره ,وشوف اي من الاثنين هو الافضل ليك ويناسبك.

magic777
06-22-2012, 15:31
هو كمان لو الواحد بفضل الله يحسب مثلا هو محتاج مبلغ قد ايه شهريا عشان يقدر يحدد محتاج مبلغ قد ايه عشان يبقى دخله جيد يعتمد عليه ويحاول يظبط راس ماله بحيث يقدر يحقق هذه النسبة بأقل مجهود وبأقل مخاطرة هتبقى طريقة ناجحة بأذن الله

صح انت لما تحدد لنفسك هدف وانت عارف انه في مقدورك انك توصله مع اجتهادك وتنظيم وقتك
يبقى انت كده اديت لنفسك الدافع للعمل وحفزت نفسك للوصول للهدف ده طالما في استطاعتك
وليس فوق قدراتك

alskndry
06-22-2012, 15:38
لا طبعا حسب ظروف كل انسان

يعنى لوفاشى يبقى هناك طريقة عمل ولو نصف الوقت طريقة عمل اخرى

ولو بضع الوقت طريقة عمل اخرى

اى ان الفوركس مناسب لجميع الاوضاع

tarek22
06-22-2012, 17:34
هذا اروع ما في الفوركس هو امكانية جعله وظيفة اضافية دون اي تفرغ فانا بصفتي طالب جامعي لا يضايقني ان اعمل في الفوركس و ادرس وحتى انى منضم الى نادي رياضي

aboualy
06-22-2012, 17:36
هذا اروع ما في الفوركس هو امكانية جعله وظيفة اضافية دون اي تفرغ فانا بصفتي طالب جامعي لا يضايقني ان اعمل في الفوركس و ادرس وحتى انى منضم الى نادي رياضي

فعلا اخى العزيز اهم ميزة فى الفوركس هى انك تستطيع العمل به فى اى وقت من اليوم
وهذا يجعل الفوركس يصلح لان يكون عمل اضافى مهما كان توقيت عملك الاصلى

that is me
06-22-2012, 17:40
اعتقد ان الميزة الجيدة فى الفوركس انه لا يحتاج الى تفرغ دائم . بل يتيح لك هذا السوق المتاجرة فى اى وقت تريده ويمكنك من تحقيق ارباح جيدة جدا بالقليل من العمل الجيد باستخدام استراتيجة مربحة

kingman
06-22-2012, 17:44
صدقني يا اخي مهما كنت محترف في الفوركس وتربح منه الآلاف هذا لا يغني عن العمل الحقيقي

لو كل الناس اشتغلت عالانترنت وكسبت ومشتغلتش عمل حقيقي الانتاج هيوقف والفلوس اللي في ايدك مش هيبقى ليها قيمة

فالعمل الحقيقي هو الاساس

اكيد كلامك صحيح جدا وفيه حاجة ممكن فى الوظيفة تحق ربح اعلى من الفوركس فمثلا فى اوربا او امركيا فى ارتفاع فى الدخل القومى وان الواحد يشتغل فى وظيفة يقدر يحقق اضعاف ماسيحققه فى الفوركس اذا كان من اصحاب رؤس الموال القليلة بعكس مثلا مصر مستوى الدخل متدنى فبيبقى امل انه يحقق من السوق ربح بيكون مررضى له لكن لو أوربى او امريكى هيكون قليل جدا

super580
06-22-2012, 17:51
لا اعتقد ان الفوركس يحتاج كل الوقت ، انا امنحه ساعتين فقط من الوقت ، في الاول اقرا الاخبار الرئيسية ، بعدها اقوم بالتحليل و البحث عن الفرصة الجيدة ، بعد ذلك افتح الصفقة و اضع الاوامر و اغادر

hppt
06-22-2012, 17:56
طبعا محتاج لوقت فراخ لاكن هتكون متابع الثفقة طول ما انتا فاتح الثفقة حتي انتهائها وتحتاج لمجهود
لاكن بردو لازم نهتم بوظيفتنا محدش عارف ممكن الفوركس يخسرك كل مالك يعني تعتمد علي الاتنين

safiforex
06-22-2012, 18:01
اكيد كلامك صحيح جدا وفيه حاجة ممكن فى الوظيفة تحق ربح اعلى من الفوركس فمثلا فى اوربا او امركيا فى ارتفاع فى الدخل القومى وان الواحد يشتغل فى وظيفة يقدر يحقق اضعاف ماسيحققه فى الفوركس اذا كان من اصحاب رؤس الموال القليلة بعكس مثلا مصر مستوى الدخل متدنى فبيبقى امل انه يحقق من السوق ربح بيكون مررضى له لكن لو أوربى او امريكى هيكون قليل جدا

هو فعلا ان المسنوى المعيشي في بعض الدول الاوربية بيكون مرتفع جدا و ان دخل الشهري للموظفين بيكون عالي جدا ،
لكن انا اعتقد انه و لو كان الدخل جيد فانهم اكيد بيعتمدوا على الفوركس لزيادة الدخل مرات اكثر

elzeel
06-22-2012, 18:02
لا طبعا هو لابد وان يكون عمل اضافى وتخصص له وقت خاص به
وليس كل الوقت تشغل بالك به وتنسى حياتك الرئيسيه فمن الافضل ان يكون دخل اضافى ومساعد ليس اساسيا

ashraf el-araby
06-22-2012, 18:14
انا اعتبر الفوركس انة عمل أضافى , لايمكن بحال من الأحوال العتماد على الفوركس كعمل أساسى , لأن نسبة المخاطرة فية تكون مرتفعة , وانك لا تدرى كم ستجنى منة أخر كل شهر , ولكن بالنسبة للمحترفين و حيتان السوق , اعتقد انة عمل اساسى و متفرغين لة تماما نظرا لخبرتهم , ومقدرتهم على تحقيق أرباح لا بأس بها

انا اتفق معك اخى فلا يجب الاعتماد على الفوركس كعمل اساسى ولا يجب باى حال ترك العمل والتفرغ للمتاجرة

---------- Post added at 03:14 PM ---------- Previous post was at 03:03 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم

شكرا لتفاعلك

لا اتفق مع فى هذا لايجب التفرغ للفوركس حتى بعد تمام الخبرة ولكن يبقى كعمل اضافى تحقق من خلالة احلامك

mosghaly
06-22-2012, 20:55
الفوركس مش محتاج اكثر من تفرج في اوقات معينه في اليوم علي ازواج معينه والي معظمها بيكون اليورو والباوند امام الدولار و الاوقات المتوافقه في الزوجين دول هما تقريبا من الساعه التاسعه حتى الساعه السادسه بتوقيت القاهرة

KOGI
06-22-2012, 21:11
ضغا كبيرا عالشخص فى جوانب مختلفه من حباته

i5land_man
06-22-2012, 21:15
ضغا كبيرا عالشخص فى جوانب مختلفه من حباته

طبعا في حالة تواجد التفرغ بيكون المتاجر علي وعي اكبر وتركيزوه اكبر في التحليل لانه بيكون متابع حركة ازواج العملات
بحكم انه قريب منها فترة اطول بس برضه لازم ينظم وقتوه لان الدنيا مش فوركس وبس

hesham itch
06-22-2012, 21:42
فى رأى لازم يكون هناك مصدر داخل اخر غير الفوركس ولا يجب الاعتماد
عليه كليا خاصة ف البدايات لان ده هيحقق نوع من االكسل التام لكن
مفيش مانع لو المتاجر محترف وهيقدر يوفر لنفسه احتياجاته كاملة

Ahmed EL Deeb
06-22-2012, 21:54
الفوركس ف البدايه محتاج لتفرغ دائم حتي اذا تمكنت من انواع التحليل الفني او اتقنت احداها واصبحت تحقق ربح بشكل دائم ومستمر يمكنك ان تجعل الفوركس هوايه وايضا مصدر ثان للدخل وليس اول وانا احبذ انه اذا حقق احد ربحا ما من الفوركس عليه استثماره في مشاريع علي ارض الواقع لكي لا نلقي البيض كله في سله واحدة

assidi saber
06-22-2012, 21:58
طبعا في حالة كان المستثمر ليس لديه الخبرة الكاملة لادارة حسابه فيجب عليه ان يكون لديه الوقت لكي يستطيع ان يتعلم بشكل جيد

okash
06-22-2012, 22:08
اذا كنت من اصحاب الخبرة في الفوركس فأنا لا انصحك بالبقاء على الفوركس الا اذا جلست وتابعت السوق عن بعد لأنه الطربق الى الطمع هو الجلوس طوال الوقت على الفوركس

assidi saber
06-23-2012, 12:10
نعم الفوركس يحتاج لتفراغ تام لانه في اي لحظة يمكن ان السوق يقوم بتحركات قوية و كبيرة

H!m0
06-23-2012, 13:03
الفوركس هو وضيفة ثانوية ولن تغنيك عن عملك الحقيقي و ممكن تساعدك في دخلك
و لن أرتبط بالفوركس و أجعله عملي الخاص و صحيح أنه يحتاج الى تفرغ كبير في التعلم لاكن في التطبيق لا يحتاج وقت كبير
مجرد تحليلات اعتيادية فقط

The Mester X
06-23-2012, 14:45
طبعا في حالة كان المستثمر ليس لديه الخبرة الكاملة لادارة حسابه فيجب عليه ان يكون لديه الوقت لكي يستطيع ان يتعلم بشكل جيد

بالفعل اخوي الوقت الكثير يحتاج المبتدا لانه يمون في البداية و يحتاج للوقت اكبر للتعلم
عكس المحترف فهو يحتاج فقط وقت التحليل و الدخلو الصفقات و الخروج

KOGI
06-29-2012, 07:51
الفوركس هو وضيفة ثانوية ولن تغنيك عن عملك الحقيقي و ممكن تساعدك في دخلك
و لن أرتبط بالفوركس و أجعله عملي الخاص و صحيح أنه يحتاج الى تفرغ كبير في التعلم لاكن في التطبيق لا يحتاج وقت كبير
مجرد تحليلات اعتيادية فقط

ولكن اخى الكريم التحليلات فى بعض الاستراتيجيات تتطلب ساعات وساعات من الجلوس امام الشارت فالامر ليس بتلك البساطة ولكن انا متفق معاك جد فى الفوركس هو عمل اضافى
تقبل مرورى اخى

jihadazzam
06-29-2012, 07:54
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

رايك يهمنا

السلام عليكم
اخي انا بالنسبة لي عندي الفوركس الان كهواية
واتعب جهدي ليكون مهنتي انما بدك حساب من 10 الاف دولار وما فوق ليعيلك
ويبقى مهنتك

HUSSENEY
06-29-2012, 17:23
الفوركس يعتبروا البعض عمل اضافى
والبعد الاخر عمل اساسى
ولكن من المفتروض انه عمل غير ثابت

magic777
06-29-2012, 18:24
الفوركس ف البدايه محتاج لتفرغ دائم حتي اذا تمكنت من انواع التحليل الفني او اتقنت احداها واصبحت تحقق ربح بشكل دائم ومستمر يمكنك ان تجعل الفوركس هوايه وايضا مصدر ثان للدخل وليس اول وانا احبذ انه اذا حقق احد ربحا ما من الفوركس عليه استثماره في مشاريع علي ارض الواقع لكي لا نلقي البيض كله في سله واحدة
بالضبط اخي اعتبره كأنه مجال دراسه جديد وعليك تتعلم فيه كويس وتمتحن نفسك فيه كمان
عن طريق حسابات الديمو ولو سقطت تعيد تاني لحد لما تنجح ويكون ليك خبره جيده واستراتيجه جيده تعمل بها

Mostafa Mando
06-29-2012, 18:28
في المراحل الاولى فقط يحتاج وقت كثير لكي تتعلم وتوسع خبرتك في المجال بعد

ذلك يمكنك ان تعمل كما تحب ان كنت مشغول ولديك عمل آخر او دراسة اعمل مثلاً على فريم اليوم

ان كنت متفرغ وتريد الربح السريع استخدم مثلاً استراتيجية الاسكالبنج لكن لا انسح بها المبتدئين يجب ان يكون لديك خبرة واسعة في الفوركس

mido303037
06-29-2012, 18:29
لا يا اخى اخطاء من يزعم بانة يجب عليك ترك عملك من اجل الفوركس
الفوركس هو عمل احتياطى

elking
06-29-2012, 18:31
لا بالعكس الفوركس لا يحتاج الى تفرغ دائم ولا شئ وانما يحتاج الى وقت فقط للتحليلات الفنية والاخبارية ثم عقد الصفقات وبعد ذلك نتابع الصفقة من حين لاخر

elazez
06-29-2012, 18:42
الفوركس يكون وظيفة تانية الي ان نتقن ونتعلم تحليل وفهم السوق وتقلباته
ومتي تاكد المضارب انه لديه خبرة واصبح الي حد ما محترف
في هذا الوقت له الحق في جعله الوظيفة الرئيسية

hesham1046
06-29-2012, 18:49
لا والله مش محتاج تفرغ ولا شىء هاقولك السبب
الانى اوقات بصحى من النوم الصبح بعمل صفقتين عكس بعض وممكن ما ادخلش الكمبيوتر طول اليوم واخر اليوم هاشوف ايةالاخبار
يعنى مش دائم

Mostafa Mando
06-29-2012, 19:02
لا والله مش محتاج تفرغ ولا شىء هاقولك السبب
الانى اوقات بصحى من النوم الصبح بعمل صفقتين عكس بعض وممكن ما ادخلش الكمبيوتر طول اليوم واخر اليوم هاشوف ايةالاخبار
يعنى مش دائم

لو حضرتك بتعمل صفقتين عكس بعض على حساب حقيقي يبقى انت كدا مش بتعمل حاجة

المكسب هتخسره اما لو كان على حسابات بونص فالطريقة دي حرام وتعتبر نصب اللهم اني بلغت اللهم فاشهد

nrgslawi
06-29-2012, 19:07
السلام عليكم
اذا كنت صاحب وظيفة لا انصحك بالتفرغ اليه بشكل كامل
بل انصحك بالتداول وقت الفراغ هذا كاف لتصبح محترف بعض الشيء

ابو محمد
06-29-2012, 19:08
هو لا يحتاج الى تفرغ وبذات اذا كان عندك طريقه تضع الاوردرات
وتذهب والافضل عدم المتابعه

tarek22
06-29-2012, 19:32
لا بالعكس الفوركس لا يحتاج الى تفرغ دائم ولا شئ وانما يحتاج الى وقت فقط للتحليلات الفنية والاخبارية ثم عقد الصفقات وبعد ذلك نتابع الصفقة من حين لاخر

اوافقك الرئي اخي الفوركس لا يحتاج وقت كبير بل يمكنك ان تعتمد عليه كعمل ثانوي

Mostafa Mando
06-29-2012, 19:38
السلام عليكم
اذا كنت صاحب وظيفة لا انصحك بالتفرغ اليه بشكل كامل
بل انصحك بالتداول وقت الفراغ هذا كاف لتصبح محترف بعض الشيء

عموماً يا اخي مهما كان المتداول محترف او مبتدأ يجب ان لا يترك الوظيفة الحقيقية من اجل العمل

على الانترنت فالعمل الحقيقي يحسسك بكيانك وفاعليتك في مجتمعك ودورك في بلدك

dodovedo
06-29-2012, 19:41
هو لا يحتاج الى تفرغ وبذات اذا كان عندك طريقه تضع الاوردرات
وتذهب والافضل عدم المتابعه

انا فاهم تقصد ابه من عدم المتابعه
علشان متخافش والسعر لو عكس متقفلهاش وكده
تقبل مرورى

remo
06-29-2012, 20:22
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

رايك يهمنا

لا اعتقد ان الفوركس يحتاج الى تفرغ دائم لان الفوركس عمل اضافى ولكن يحتاج لفترة كبيرة لتعليم قبل الدخول فى الفوركس لان الفوركس يعتمد على مؤشرات واستراتيجيات ولكن فى النهاية هو عمل اضافى لان نسبة المخاطرة بية كبيرة جدا

Rami
06-29-2012, 20:26
هذا يعتمد على الاستراتيجية وطريقة العمل فهناك الاسكالبر
التى تتطلب المتابعة اللصيقة للشاشة اما متوسط المدى وطويل المدى فلا
تحياتى لك

remo
06-29-2012, 21:49
انا فاهم تقصد ابه من عدم المتابعه
علشان متخافش والسعر لو عكس متقفلهاش وكده
تقبل مرورى

انت لو ماشى على استراتيجية محترمة تعتمد على عدد معين من النقط للاهداف وعدد معين من النقط للاستوب ساعتها انت ماتبعش الفوركس وفى بطنك بطيخة صيفى لانك عارف انة هيخسرك كام وهيكسبك كام

sky44
06-29-2012, 21:54
في رايي الفوركس لا يحتاج الى التفرغ الكامل فقط بالقليل من تنظيم الوقت يمكنك ان تزاوج بين العمل و الفوركس لاكن عندما يصبح ربحك في الفوركس اكثر من العمل ارى ان تتفرغ للفوركس احسن و تضاعف ارباحك هههه

ابو محمد
06-29-2012, 21:59
لو كل واحد مشي على استراتيجيه كويسه ويعرف اوقات التفعيل
فطبعا الكل ما راح يتابع السوق لانه المتابعه بتتعب الاعصاب وبخاصه لمن يعكس السوق

okash
06-29-2012, 22:12
الفوركس اكبر غلط انك تجلس لوقت طويل على الفوركس فهي تسبب الخسارة لأن الجلوس لوقت طويل هناك سيكون الطمع دافعه قوي جدا فعندما تجد الفرص اماك تتحرك لا تستطيع المقاومة لذلك لا نصح بالتفرغ الكامل في الفوركس

hossam eldeen mohamed
06-29-2012, 22:17
اهم حاجة الاستيراتيجية الصح وبكدة هتقسم وقتك للفوركس

Mostafa Mando
06-29-2012, 22:30
الفوركس اكبر غلط انك تجلس لوقت طويل على الفوركس فهي تسبب الخسارة لأن الجلوس لوقت طويل هناك سيكون الطمع دافعه قوي جدا فعندما تجد الفرص اماك تتحرك لا تستطيع المقاومة لذلك لا نصح بالتفرغ الكامل في الفوركس

وايضاً يا اخي الجلوس لفترة طويلة امام الفوركس يضعف التركيز وبالتالي

قرارات خاطئة وبالتالي خسارة كبيرة لذلك يجب تنظيم الوقت لإنه اساس النجاح في اي مجال كان

حدد الاستراتيجية المتبوعة والهدف وحلل وافتح الصفقة واقفل الفوركس نهائياً لحد آخر اليوم او اليوم التالي لاخذ فترة من الاسترخاء

وكمان عشان الارتياح النفسي

kingman
06-30-2012, 01:12
هذا يعتمد على الاستراتيجية وطريقة العمل فهناك الاسكالبر
التى تتطلب المتابعة اللصيقة للشاشة اما متوسط المدى وطويل المدى فلا
تحياتى لك
الواحد بيتعب وبيمل كثيرا من المتابعة اللاصيقة وخصوصا مع تعب فى العين وارهاق الجسم وكتير بيلجأ مع الأسكالبنج اذا كان يعتمد على طريقة جيدة بشروط معينة انه بيحولوها الى اكسبيرت كى يرتاح من المتابعة اللاصيقة

madoxegy
06-30-2012, 01:21
مش شرط ان الفوركس يحتاج تفرغ دائم
بالنسبة لى اذا تحقق التارجت اليومى اقفل الشارت

derfcase
06-30-2012, 02:00
اعتقد ان الفوركس يحتاج الي تفرغ شبه دائم في البدايات - و خاصة عندما تكون مبتديء في هذا المجال
اما مع مرور الوقت فاعتقد انك مع اكتسابك للخبرة يبدا هذا الامر يتغير ولا يحتاج منك الي عدد من ساعات قليلة علي مدار الاسبوع

waleed adel
06-30-2012, 04:46
افضل العمل لبعض الوقت وليس طول الوقت حتى لا اصاب بالتوتر وهذا سيؤثر تاثيرا سلبيا وبالتاكيد ساخسر اموالى

فمتى اشعر بالتعب لابد من ترك الجهاز فورا

sniper90
06-30-2012, 05:08
لا أعتقد ان الفوركس يحتاج الى تفرغ دائم
فمن الممكن ان يكون عندك وظيفة وايضا يكون الفوركس كعمل اضافى ولكن عن طريق تنظيم الوقت بينهما
فاذا لم يكن هناك وقت باقى للفوركس من الممكن ان تجعل صفقاتك سوينجية حتى لا تحتاج منك المتابعة الدائمة

husamart
06-30-2012, 05:13
والله اخي حسب رؤيتك لامكانتك فيه .. التفرغ ليس شرط .. لكن الامر يحتاج متابعة .. وفهم دقيق للسوق .. وارى انه بعد فتح العقد وتحديد الستوب لوز والهدف .. ترك الشاشة وعمل اي شيء اخر

ahmed abdalla
06-30-2012, 05:18
الفوركس جاهز لكل الاحتمالات اى ان يكون عمل دائم او ان يكون عمل اضافى ولكن السؤال هل انت كتاجر قادر على جعل الفوركس هو المصدر الرئيسى هو مصدر الدخل الاول لك

mostafakamal
06-30-2012, 19:39
انا فى الاول لاحظت انه محتاج وقت كبير مش تفرغ كامل يعنى
بس لما فتحت حساب حقيقى ماقدرش اسيبه واشوف حاجة تانية

waleed adel
07-01-2012, 15:33
اكيد طبعا وعن تجربتى على حسابات كتير ان الفوركس لا يحتاج لتفرغ الوقت الا اذا كان الانسان متفرغ بطبيعه الحال
والفوركس مش محتاج حاجه غير الكمبيوتر والنت ويبدأ الدراسه الجيده ثم المتاجره والربح

abdallah elbaz
07-02-2012, 03:47
الفوركس شئ ممتع وجميل جدا
لكن ليه نختار حاجه وحده فقط
نستطيع ان نجمع بين الفوركس والوظيفه الاساسيه
ونجعل الفوركس هو مصدر الدخل التاني

mohamed salah
07-02-2012, 05:50
الموضوع من وجهة نظر الكثيرين تخلتف فمثلا اصدقائي ققرروا ان يكون الفوركس مهنة اساسية لهم يقضون عليه اغلب الوقت وانا افضل ان يكون الفوركس مجرد هواية حتي لا تكون
حياتي العملية مهددة دائما

waleed adel
07-02-2012, 16:05
الفوركس شئ ممتع وجميل جدا
لكن ليه نختار حاجه وحده فقط
نستطيع ان نجمع بين الفوركس والوظيفه الاساسيه
ونجعل الفوركس هو مصدر الدخل التاني

اكيد وحتما ولابد كمان ان يكون الفوركس مصدر اضافى
للدخل لانه غير مضمون طبعا

ma90do
07-02-2012, 16:15
اكيد وحتما ولابد كمان ان يكون الفوركس مصدر اضافى
للدخل لانه غير مضمون طبعا

اكيد لزم يكون مصدر اضافي ومصدر ثانوي ياتي بعد الاساسي حيث حين حدوث مشاكل او خسائر لا قدر الله الحياه متوقفش يكون المصدر الاساسي قادر علي اداره البيت

Dentist Ahmed
07-02-2012, 16:50
يوجد بعض الناس يأخد مجال الفوركس كعمل اساسى فى حياتهم يقوم بالصرف منه على متطلبات حياته
والبعض الاخر يأخذه كعمل استثمارى بجانب عمله
افضل ان يأخذ كعمل استثمارى لان الفوركس لايوجد له امان ويمكن فى لحظه واحده ان تخسر كل نقودك

ma90do
07-02-2012, 17:01
يوجد بعض الناس يأخد مجال الفوركس كعمل اساسى فى حياتهم يقوم بالصرف منه على متطلبات حياته
والبعض الاخر يأخذه كعمل استثمارى بجانب عمله
افضل ان يأخذ كعمل استثمارى لان الفوركس لايوجد له امان ويمكن فى لحظه واحده ان تخسر كل نقودك

بص الي بيعتمد عليه كعمل اساسي هو الشخص التاجر وذو كفائه يعني اعرف ناس ده عملها الاساسي تعمل علي اداره المحافظ الشهريه بحد ادني 1000 دولار وهكذا ويديرون محافظ خاصه لشركات

jans
07-02-2012, 17:23
الفوركس سوق تستطيع المتاجره فيه في اي وقت
لهذا لا يحتاج لأن تتفرغ له بشكل كامل و تستطيع فيه فتح صفقات طويلة المدى و بهذا لن تحتاج الدخول بشكل يومي على حسابك .

eng ahmed mady
07-02-2012, 17:28
اعتقد يحتاج تفرغ دائم للمحترفين المعتمدين عليه كا عمل دائم
اما غير ذلك لا اعتقد بنسبا لهم يحتاج تفرغ دائم

bouelame1
07-02-2012, 17:32

madoxegy
07-02-2012, 17:33
مش شرط ان الفوركس يحتاج تفرغ دائم
بالنسبة لى اذا تحقق التارجت اليومى اقفل الشارت

omar kapo
07-02-2012, 17:37
اعتقد
انه التنظيم ف الوقت فقط
والتخطيط السليم فقط وليس التفرغ الكامل لي شي واحد فهذا يسجعله ممل جدااا

okash
07-04-2012, 07:56
لا طبعا الفوركي يحتاج الة بعض الوقت في اليوم على بنامج التداول كافي لكي تحلل وتتخذ القرار اللازم في عمل الصفقات وتحدد اخذ الربح وايقاف الخسارة

magic777
07-04-2012, 18:39
الفوركس سوق تستطيع المتاجره فيه في اي وقت
لهذا لا يحتاج لأن تتفرغ له بشكل كامل و تستطيع فيه فتح صفقات طويلة المدى و بهذا لن تحتاج الدخول بشكل يومي على حسابك .

صح اخي فيه اكتر من طريقه هنا للعمل في الفوركس بدون التزام المتاجر بالتفرغ التام للمجال
فهو لا يحتاج الى مكان ثابت ولا وقت ثابت وده في حد ذاته ميزه هايله
ولكن اللي بيخلي المتاجر ياخد وقت طويل في المتابعه والكلام ده هيا طريقه عمله نفسها واللي المتاجر لو قدر
يعمل خطه عمل مناسبه ليه هيقدر يحقق توازن بين عمله في الفوركس وبين اي مجال آخر

elking
07-04-2012, 18:44
صح اخي فيه اكتر من طريقه هنا للعمل في الفوركس بدون التزام المتاجر بالتفرغ التام للمجال
ولكن اللي بيخلي المتاجر ياخد وقت طويل في المتابعه والكلام ده هيا طريقه عمله نفسها واللي المتاجر لو قدر
بالتاكيد يعنى لو الشخص بيعمل بالتحليل الفنى فبالتالى عليه انه يضع تحليلاته ويتركا لصفقة ويتابعها من حين لحين اخر فقط

memostar3
07-04-2012, 18:45
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

رايك يهمنا

مش محتاج الى تفرغ اطلاقا

ممكن بساعتين ف اليوم وبارك الله فيما رزق

ابو محمد
07-04-2012, 18:48
لااعتقد انة يحتاج الى تفرغ
لانة بامكانك الاعتماد على الاوردرات

forex man
07-04-2012, 19:15
الفوركس لا يحتاج لتفرغ كامل
وهو غير مضمون لذلك لا يجب ترك عملك الاساسى المضمون
وتعتمد على الفوركس الغير مضمون
تحياتى

eng2012
07-04-2012, 19:39
لا بالطبع يمكن ان يكون تجاره العملات الاجنبيه عمل اضافى لاننا يكفينا عمل فى اليوم ساعتان حتى نصل الى تحقيق صفقات ناجحه وانا اعتقد ان ذلك يمكن ان يتوفر بكل سهوله

tarek22
07-04-2012, 20:30
مش بالظبط انك تتفرغ لة ممكن تحدد وقت لة بجانب عملك الخاص حتى قدر انك تستفيد منة فى رفع مسوى المعيشة لك وهذا هو اساس العمل داخل السوق
و زى ما قال الكتيير نظبط بينه و بين عمل تانى و حياتنا العاديه وعلاقتنا مع ربنا
و منعتمدشى عليه اعتماد اساسى بردو لازم و ظيفه بجانبه

theboy2226
07-04-2012, 20:30
علي حسب المتاجر .لان في ناس و انا منهم مدمنه فوركس و ليل نهار قدام برنامج التداول و ده اثر فيا ايام الدراسة فلو انت بتشتغل و عايز تتاجر فوركس قدامك خيارين :تحدد لنفسك عدد ساعات معين للمتاجرة عشان تعرف تركز في شغلك الاساسي و تعتبر الفوركس مجرد حاجة اضافية او لو مش حاتقدر تتحكم في نفسك يبقي تتفرغ تماما للفوركس و ده خيار ناس كتير اعرفهم اتخذوه

kingman
07-04-2012, 21:21
ويعتبر من ارهق طرق المتاجرة فى السو قمن وجهة نظرى هى الأسكالبنج ودى بتحتاج تفرغ كبير امام الشارت لمتابعة الصفقات واختيار الصفقات الصحيحة وهى بتبقى طريقة مرهقة لمن لايملكون وقت كبير للمتاجرة

waleed adel
07-05-2012, 00:19
من وجهة نظري الافضل ان يكون مصدر دخل
اضافي وليس اساسي

sabre
07-05-2012, 00:25
الوركس محتاج
منك ساعه واحدة
عمل يوميا فقط بس لازم تكون عندك خطه

hazem ahmed moahmed
07-05-2012, 00:26
بالنسبه لي انا غير متفرغ بشكل كامل لتجاره الفوركس لكني اعتبره عمل اضافي لتحسين دخلي الشهري واعتقد انه من الافضل عدم الاعتماد علي الفوركس كليا كمصدر للدخل لان دخله غير ثابت و من الممكن ان يحدث لك خساره كبيره تخسره فيها راس مالك

nada
07-05-2012, 00:44
الفوركس لا يحتاج لتفرغ كامل
وهو غير مضمون لذلك لا يجب ترك عملك الاساسى المضمون
وتعتمد على الفوركس الغير مضمون
تحياتى

نعم انهوه غير مضمون لكن اذا كونا نسطيع الربح منوا فا ليما لا بس دة بنسبة للحسابات الكبير
انما لو حساب ضغير فهيكون الرسك عالى والربح قليل يعنى يتمرجن حسابك فى صفقتين ولم تربح تعمل ربح قليل جدا
اعتقد الفكره وضحت

hager
07-05-2012, 01:04
خذه النظرة تختلف من شخص لاخر قد يري اح الاشخاص ان الفوركس هو الوظيفة الاساسية ولكني اري انه لا يجب الاعتماد عليه كمصدر اساسي للربح لانه قد يؤدي الي حدوث خسارة ولا يمكن تقدير الخسائر لذلك اري ان الفوركي يعتبر وظيفة ثانوية وغير اساسية

remo
07-05-2012, 01:11
الوركس محتاج
منك ساعه واحدة
عمل يوميا فقط بس لازم تكون عندك خطه

عشان توصل لموضوع الساعة عمل يوميا دى عليك بمجهود كبير فى التعلم ومعرفة استراتيجيات مناسبة والصبر على الفرص والالتزام بالاستراتيجية المتبعة وادارة راس مال وبعد كدة تاجر ساعة واحدة فقط

Salwa Soliman
07-05-2012, 01:58
بالنسبة لي فأنا اعمل علي الفوركس في وقت فراغي ولا اعتقد انا يحتاج الي تفرغ تام
وأيضا لا اعتقد انه يمكن الاعتماد عليه كمصدر اساسي للدخل

ymn30
07-05-2012, 02:00
ويعتبر من ارهق طرق المتاجرة فى السو قمن وجهة نظرى هى الأسكالبنج ودى بتحتاج تفرغ كبير امام الشارت لمتابعة الصفقات واختيار الصفقات الصحيحة وهى بتبقى طريقة مرهقة لمن لايملكون وقت كبير للمتاجرة

واضيف كمان على كلامك انه بيحتاج وقت وكمان بيكون هناك ضغط على اعصابك حتى تخرج من كل صفقة بتم

Meerak
07-05-2012, 02:27
مش شرط طبعا ، لان بعد التدرب واختيار استراتيجية ما
كل اللى هعمله ادخل اشوف فى فرص ولا لا لو فى ادخل احط هدف واستوب واسيبها
ومنصحش بالمتابعة اللصيقة للشاشة لانه ارهاق وتعب نفسى

ma90do
07-05-2012, 03:16
مش شرط طبعا ، لان بعد التدرب واختيار استراتيجية ما
كل اللى هعمله ادخل اشوف فى فرص ولا لا لو فى ادخل احط هدف واستوب واسيبها
ومنصحش بالمتابعة اللصيقة للشاشة لانه ارهاق وتعب نفسى

بس ده يتوقف علي حجم المبلغ الي انت بتتداول بيه فالمبلغ الصغير تخاف لا تخاف عليه اما اللوط الكبير ستكون متابع لحظيا حتي اذا حدث اي انعكاسات تغلق الصفقه باقل خسائر

roka
07-05-2012, 03:41
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

رايك يهمنا

تختلف من وجهة نظر كل واحد فيوجد ناس يتاخذون الفوركس هواية وبالتالى فهم لا يحتاجون الى التفرغ والبعض ياخذ الفوركس كاساس للمكسب وبذلك فلابد من توفير وقت له

fx-man
07-05-2012, 03:48
الفوركس فى رايي لا يحتاج تفرغ كامل . انا ادرس فى الجامعة كنت اضارب فى نفس الوقت وكان ادائى معقول يكاد يكون افضل من ادائى ايام العطلات .

magic777
07-05-2012, 21:35
الفوركس فى رايي لا يحتاج تفرغ كامل . انا ادرس فى الجامعة كنت اضارب فى نفس الوقت وكان ادائى معقول يكاد يكون افضل من ادائى ايام العطلات .

هو بصراحه اخي انت اللي بتحدد ده طبعا بس اعتقد ان الفوركس بيحتاج وقت فراغ خاصه في اول شهور تعلم المجال
وفي مرحله التدريب والمتابعه وبعد كده عادي بأه تقدر تعمل زي نظامك ده وتشتغل وانت بتدرس او مع شغلك الميداني
بس الاهم انك تدي للبدايه الوقت الكافي

kingman
07-06-2012, 00:37
هو بصراحه اخي انت اللي بتحدد ده طبعا بس اعتقد ان الفوركس بيحتاج وقت فراغ خاصه في اول شهور تعلم المجال
وفي مرحله التدريب والمتابعه وبعد كده عادي بأه تقدر تعمل زي نظامك ده وتشتغل وانت بتدرس او مع شغلك الميداني
بس الاهم انك تدي للبدايه الوقت الكافي
هو مش لازم يتفرغ وانما يحدد لنفسه ساعات عمل يومية خصوصا ان فى البداية المتاجر بيهتم اكثر من التعلم والتدريب اكثر من تحقيق الأرباح لأنه بيبقى بيتعامل على الديمو ويكفيه وقت محدد كل يوم يتعلم فيها ويجرب فى السوق وفقا لوقت فراغه

madman
07-06-2012, 00:39
بسم الله الرحمن الرحيم اولا لا يسيدى الفاضل فهو مرتبط بتنظيم وقتك ومرتبط بعملك انتا فأنتا الذى ترى اذا كان هتنفع تفضى نفسك له طول الوقت او لا

yara
07-06-2012, 01:32
لا اري ان الفوركس يحتاج الي تفرغ دائم حيث انني اعمل عليه في وقت الفراغ وذلك لانه لا يمكن الاعتماد عليه كمصدر رئيسي للدخل

memostar3
07-06-2012, 02:45

نفس الى بيحصل معايا
ودا بيرجع انى بحاول اوصل لاعلى مستوى فى اقل وقت
ف بيكون تركيز عالى مووووووووت
والواحد بيحقق احلى ااهداف
والحمد لله

okash
07-06-2012, 21:22
اذا كنت من المتدوالين الذين يجلسون ساعات طويلة على الفوركس فكن حذرا في التدالو لأن الجلوس لوقت طويل على الفوركس يؤدي الى الطمع والجشع

sendrala ahmed
07-06-2012, 22:13
لا يحتاج الفوركس لتفرغ دائم يمكن ممارسته اثناء اوقات الفراغ او مباشرته اثناء العمل اليومى وخلال اليوم

ehab
07-07-2012, 01:05
الفوركس فى بداية الأمر بيحتاج متابعة كبيرة عشان التعلم والتدريب والممارسة والتعود على السوق ومع الوقت والخبرة بيقدر المتاجر ان يحلل بسرعة وسهولة وممكن يتوقع من مجرد نظرة على الشارت وده بيقلل متابعته المستمرة للأسواق وميكونش محتاج ان يتابع طول الوقت سواء كان متفرغ فقط للفوركس او يعمل فى مجال آخر فى المتابعة سوف تكون اسهل ويستطيع ان يستمر فى حياته عادى دون يكون الفوركس مسيطر على كل وقته ده رأى

magic777
07-07-2012, 01:30
الفوركس فى بداية الأمر بيحتاج متابعة كبيرة عشان التعلم والتدريب والممارسة والتعود على السوق ومع الوقت والخبرة بيقدر المتاجر ان يحلل بسرعة وسهولة وممكن يتوقع من مجرد نظرة على الشارت وده بيقلل متابعته المستمرة للأسواق وميكونش محتاج ان يتابع طول الوقت سواء كان متفرغ فقط للفوركس او يعمل فى مجال آخر فى المتابعة سوف تكون اسهل ويستطيع ان يستمر فى حياته عادى دون يكون الفوركس مسيطر على كل وقته ده رأى

مافيش شك انك في البدايه اكيد هتحتاج لساعات ووقت اطول مع المجال للتعلم واكتساب الخبره وايضا لمتابعه الاسعار
وحركتها وبعد كمان لما تبدأ العمل على اول حساب حقيقي برده بيفضل هنا انك تتابع صفقاتك باستمرار
للتعلم

dina mahmoud
07-07-2012, 20:18
فى البداية يحتاج الفوركس الى تفرغ الى حد ما لاتاحة الفرصة للتعلم والالمام بقواعد الفوركس ولكن تقسيم الوقت للعمل فى الفوركس افضل بعد ذلك

waleed adel
07-08-2012, 05:49
يحتاج الى وقت طويل ومتابعة مستمرة للمؤشرات والأخبار ومتابعة
وادارة اموالك

السيد الجبالي
07-08-2012, 05:59
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

رايك يهمنا

بالطبع الفوركس يحتاج الي وقت كبير للمتابعه لا يقل عن عشره ساعات يوميا هذا في البدايه .... يحتاج بالطبع الي تفرخ .. وليس بالضروره ان يكون تفرغ كليا ...
ولكن ان يكون التفرغ الذي يسمح بالاهتمام الكافي بهذا السوق ..
فالفوركس تجاره جيده جدا يستطيع ان يعتمد عليها من عرف خبايها وادرك بعين واقعه ارباحها

KOGI
07-08-2012, 06:02
فى البداية يحتاج الفوركس الى تفرغ الى حد ما لاتاحة الفرصة للتعلم والالمام بقواعد الفوركس ولكن تقسيم الوقت للعمل فى الفوركس افضل بعد ذلك

كلام مظبوط مليون المية اختى الكرريمة وفعلا فى البداية بيحتاج وقت بس بعد كده لما تنظم الوقت بين امور حياتك والعمل على الفوركس الموضوع بيبقى بسيط
لكى فائق احترامى

waleed adel
07-08-2012, 19:03
ميزة فى الفوركس هى انك تستطيع العمل به فى اى وقت من اليوم
وهذا يجعل الفوركس يصلح لان يكون عمل اضافى

YesIcan
07-08-2012, 19:12
وجهة نظري هي اياك ثم اياك الاعتماد على الفوركس اعتماد كلي لمدخولك
العمل الواقعي له ايجبياته في نفسيتك و في واقعك الفوركس خليه مدخول ثانوي لك

ahmedalex
07-08-2012, 19:26
الفوركس يحتاج منك ساعتين يوميا مع متابعة جميع الاخبار او الكثير منها خلال اليوم لتستمد منها تحليلك وتوقعك للسوق فى الفتره القادمه من خلال هذه الاخبار ومتابعتها لن تاخذ من وقتك شىء لانك يمك ان تتبعها فى اى وقت وحتى الفوركس يمكن ان تمارسه فى اى مكان عن طريق اللاب وشبكة الانترنت

tarek22
07-09-2012, 23:35
صراحة انا بنظري انه هناك عدة طرق لغير المتفرغين في الفوركس للعمل بها وان سالتني اعن احدها ساقول لك بان يستخدم استراتيجية تعتمد اعتماد كامل على ما يسمى بالسوينج وهو ان تتاجر بطريقة فتح صفقات طويلة المدى

Mostafa Mansour
07-10-2012, 00:21
لا يحتاج الفوركس لذلك لانه لا يعتبر الفوركس مصدر اساسي للدخل وذلك نظرا لتقلبات سوق الفوركس والذي قد يؤدي الي فقد رأس المال في أي لحظة
وبالنسبة لي فانا اعمل عليه في وقت الفراغ

rose90
07-10-2012, 00:24
لا يحتاج الفوركس اتفرغ دائم هو يحتاج فى البداية وقت للتعلم و التجريب لكن بعد ذلك لا يحتاج لتفرغ
ولا يجب ان تجعل الفوركس مصدردخلك الوحيد و تعتمد على لانه من اكثر المهام مخاطرة
وسوق الفوركس من اكثر اسواق العام تقلبا

salah.bmw
07-10-2012, 00:36
مو من الضروري يكون تفرغ كامل
بس على الاقل لازم يكون متابع الاسعار منيح
ولازم يتفرغ لما بدو يفوت العملية

hesham1046
07-10-2012, 00:41
انا عن نفسى الوركس مصدر رزقى الاساسى بعد ما استغنو عنى فى الشركة مالقتش شىء تانى اجيب منو ربح يومى غير الفوركس يعنى مثلا لو كسبت 20 دولار اسحبهم عالطول على الكارت وانزل اسحبو من ماكينة الصراف الالى

Looser
07-10-2012, 00:41
سؤالك يصعب الإجابة عليه

لإختلاف الظروف الإجتماعية والإقتصادية والخبرات والأولويات عن كل شخص للأخر

لكن بالنسبة للسؤال اللى باللون الأحمر . الجواب اكيد اكيد نعم ولما نحن هنا !!

ربما الكثير متفرجين ويقضون وقتهم مع الشارت للمتعة وللتسلية . ولكن يوجد الكثير من هو متفرغ للفوركس

okash
07-10-2012, 19:55
اذا كنت من المتدوالين الذين يجلسون ساعات طويلة على الفوركس فكن حذرا في التدالو لأن الجلوس لوقت طويل على الفوركس يؤدي الى الطمع والجشع

waleed adel
07-12-2012, 01:01
لا يجب الاعتماد على الفوركس كعمل اساسى ولا يجب باى حال ترك العمل والتفرغ للمتاجرة
يعنى وقت الفراغ بس ممكن نتاجر

ma90do
07-12-2012, 01:44
مو من الضروري يكون تفرغ كامل
بس على الاقل لازم يكون متابع الاسعار منيح
ولازم يتفرغ لما بدو يفوت العملية

بس مش شرط تفرغ كامل اخي يجب الاعتماد علي وظيفه اخري ثم متابعه السوق بعد انتهائ العمل ومتابعه سريعه في اثناء العمل وذلك الهواتف الحديثه اصبحت تغني عن اللاب توبات تجعلك تتابع الاسعار في اي وقت

abanoub
07-12-2012, 01:58
لا يا اخي بالعكس افضل شيء في الفوركس ان يكون اضافي لان لو جعلته اساسي هسيبب لك مشاكل كتير اوي ممكن بس تسبله ساعتين يوميا للتحليل ووضع الصفقات والهدف والاستوب واياك ونصيحة مني تخليه اساسي لان ده هيسبب عليك ضغط كبير اوي فاحذره

thestarboy
07-12-2012, 02:13
هو في الاول بيحتاج وقت عشان تعليمه والتطبيق وكده
انما بعد كده بيبقي مش محتاج وقت كبير ولا تفرغ دائم
وده مع الوقت والخبره

obada-90
07-12-2012, 02:16

amrmorasamir
07-12-2012, 02:24
بسم الله الرحمن الرحيم

اما بعد...

رايك يهمنا

لا طبعا الفوركس مهما كان بيتحقق منه ارباح مش ممكن تسيب عملك الاساسى عشانه لانه عمل غير مستقر ويمكن ان تخسر فى اى وقت عشان كده لازم تعتبره عمل اضافى

mohamed elarabi
07-12-2012, 03:00
انا مع الرأى الذى يقول ان اى عمل يحتاج الى اهتمام به والتدريب عليه فى بداية الامر
والفوركس مثل اى عمل فى بداية الامر يحتاج الى التدريب والدراسة ومتابعة الاحدث ومن رائ المتواضع
ان لا نجعل عملنا فى الفوركس هو مصدر دخلنا الرئيسى الا بعد اكتساب الخبرات

king
07-12-2012, 03:15
فى وجهة نظرى مجال المتاجره فى سوق النقد الاجنبى يحتاج تفرغ لان هناك العديد من التغيرات تحدث فى السوق ومن الممكن ان تكون متواجد فقط فى وضع السوق يكون فيه متذبذب وعلى العكس الوقت الذى يجب ان تتواجد فيه والسوق يكون مستقر والاتجاه واضح تكون مشغول بعمل اخر