PDA

View Full Version : ماذا تقول لمن يصف الفوركس بالقمار او الحظ ؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

Noah
05-14-2012, 15:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ماذا تقول لمن يصف الفوركس بالقمار او الحظ ؟؟

اعتقد انه هناك الكثير من الاشخاص يعتقدون ان الفوركس حظ ، وليس اشخاص فقط بل المقربين منا ايضا من اقاربنا واخواننا عندما يعلمون اننا نعمل فى الفوركس يقولون لنا انه حظ وفيه شئ من القمار

ما رايك انت فى ذلك وبماذا ترد عليه

rimi841
05-14-2012, 16:30
هههههههههههه أنت تعمل في الفوركس يعني أنت مختص و تعرف أنا الامر بطبيعة الحال ليس بحظ ابدا

و لكن الاهل مثلا لهم تفكير على حسب الفترة التي عاشوها و مازال اكثرهم لا يؤمن بالتجارة الإلكترونية تخل امي تقولي روح تشتغل بدل ما دايما جالس على الكمبيوتر و تقولي انا شغال ههههه

pengo
05-14-2012, 16:36
اظن ان هذا الراي غير صحيح
اذا كانت متاجرتك تعتمد علي علم ودراسه في الفوركس
فالتجاره تطبيق ما درسته للوصول لافضل النتائج
;)

kingman
05-14-2012, 17:41
الفوركس ليس قمار او حظ وانما دراسة وتدريب وممارسة وخبرة وعوامل كثير لكن ايضا الحظ والتوفيق من عدمه بيلعب دور كبير اوووى فى هذا السوق ايضا هضربك مثال بسيط انا كتير بدخل بحسابات صغيرة فول مارجن فى صفقات مكون محللها بنفسى وبتحقق الهدف الحمدلله لكن قبل ان تحقق الهدف بتضرب مارجن على اللو اليومى للعملة وبعدين تطلع تحقق الهدف
هههههههههههههه والله حصلت معايا اكتر من مرة

tervarto
05-14-2012, 18:00
من يتيقن ان الفوركس هو لعبة حظ أو قمار فقد أخطأ , اعتقد انة كان يمارس الفوركس بالدخول العشوائى دون الأعتماد على التحليلات المختلفة , واذا كان الفوركس قمارا , اذا سيجل معة الخمر و اشياء اخرى قد حرمها الله سبحانة و تعالى , ولاكن لايوجد هذة المحظورات فى التاعمل فى سوق الفوركس

Hamad
05-14-2012, 18:26
العمل في هذا السوق يشبه اللعب في القمار واحد يربح كمية كبيرة من المال ويخسر الباقون ومن الطبيعي تكون المجازفة كبيرة ولكن الفوركس ليس لعبة روليت ففي تغير اسعار العملات تلعب قوانين معينة أولاً تعتمد قيمة العملة المعينة علي مؤشرات اقتصاد البلد المعين وثانياً تحددها أفضليات وتوقعات المتعاملين في السوق وبالرغم من صعوبة عمل التوقعات لكنها ممكنة

Noah
05-14-2012, 18:34
شوفتوا بقى ان كلنا اجمعنا انا لفوركس ليس بحظ او قمار ولكن المشكلة الحقيقية فى الناس اللى نعرفهم ويقولون لنا انا لفوركس حظ او قمار والله الواحد بيبقى مش عارف يرد عليهم يقول ايه لانه عارف كويس انا لفوركس مش قمار ولا حظ ومن يدخل بناءا على هذا يخسر امواله كلها

elking
05-15-2012, 02:16
اقول له انا لفوركس بعيد كل البعد عن هذه الاوصاق سواء لعبة او قمار او كل هذه العبارات فهو عمل شريف ويعتمد على التعلم والخبرات فهو يعتمد على قواعد وليس حظ

silverfox
05-15-2012, 03:00
اقول له ان الفوركس مثل البورصه ف هوا متاجرة بالمال بالظبط فاذا لم يقتنع بالبورصة فلن يقتنع بالفوركس

عمرو
05-15-2012, 03:10
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين ......انا بعد..
انا ارى ان من يصفون الفوركس بالحظ او بالقمار هم يفتقرون الى الخبرة والمعرفة والدراية بالسوق ومتطلباتة ون كانو قد وقعو من قبل فى المغامرة الغير مدروسة وربحو فبذلك اعتقدو انه حظ وقمار

elking
05-15-2012, 05:05
اقول له ان هذا شئ من وحى الخيال وليس حقيقى فلا توجد علاقة بين الفوركس وبين القمار او غيره من الاشياء الحرام فهو عمل رائع ومحترم وفرصة جيدة يجب ان نستغلها بمشيئة الله

Noah
05-15-2012, 17:29
بسم الله الرحمن الرحيم
انا ارى ان من يصفون الفوركس بالحظ او بالقمار هم يفتقرون الى الخبرة والمعرفة والدراية بالسوق ومتطلباتة ون كانو قد وقعو من قبل فى المغامرة الغير مدروسة وربحو فبذلك اعتقدو انه حظ وقمار

هذا هو الرأى الذى ارشحه فى ان من يقول هذا على الفوركس فهو لا يعرف اى شئ اطلاقا عن الفوركس ولا يعرف حتى كيف يعمل الفوركس بل البعض منهم قد سمع فقط عن الفوركس بعض الكلام السطحى ولا يعرف كيف يعمل بالفعل الفوركس وما هى اليات العمل عليه

magic777
05-15-2012, 18:49
اقول له انك لا تعلم شئيا عن الفوركس
واقول له ادخل المجال بنفسك وتاجر وتعلم لمده سنه وبعدين تعالى قولي رأيك ايه
ممكن ادله على كتب ومواقع يتعلم منها ويعرف ويفهم ماهو الفوركس واساعده بان اضعه على بدايه الطريق

resala11111
05-15-2012, 19:57
اظم ان التعلم والمضاربين بخبرة لا يقولون مثل هذا
ولا استطيع الانكار انه فى بعض الاحيان يحالف البعض الحظ فى صفقات معينة مما يسبب لة الربح او الخروج بسرغة من خسارة كبيرة

Noah
05-17-2012, 18:41
اقول له انك لا تعلم شئيا عن الفوركس
واقول له ادخل المجال بنفسك وتاجر وتعلم لمده سنه وبعدين تعالى قولي رأيك ايه
ممكن ادله على كتب ومواقع يتعلم منها ويعرف ويفهم ماهو الفوركس واساعده بان اضعه على بدايه الطريق

طريقة جيدة انك تدله علىا لكتب والمواقع التى بالفعل يستفيد منها ويعرف حقيقة الفوركس بدل ما هو موهوم انا لفوركس قمار او حظ ولازم اللى زى ده يا يفهم انا لفوركس عمل وعمل شرعي او انه لا يتحدث عن شئ لم يقم هو بنفسه بتجربته علىا لحقيقية

kingman
05-18-2012, 18:24
هذا هو الرأى الذى ارشحه فى ان من يقول هذا على الفوركس فهو لا يعرف اى شئ اطلاقا عن الفوركس ولا يعرف حتى كيف يعمل الفوركس بل البعض منهم قد سمع فقط عن الفوركس بعض الكلام السطحى ولا يعرف كيف يعمل بالفعل الفوركس وما هى اليات العمل عليه

والبعض اساسا ممن ليس عندهم خلفية عن اسواق المال والبورصات اول مايسمع كلمة بورصة يقولك حرام وكتير بنشوف نماذج من الناس دى اللى للأسف بيبقى وقع فى كذا خطأ منهم ان نصب نفسه مفتى وحرم مااحله الله او لاعلى الأقل ليس عنده علم بما يتكلم والأفضل الأشخاص اللى زى دى الواحد يتجنب الحديث معهم لأنه لايزن الأمور بعقلانية وعلم

HARRY POTTEER
05-18-2012, 19:43
بسم الله الرحمن الرحيم
انا في اعتقادي ان الفوركس علم جد جديد لدلك اغلب الناس لا يعلموون به و متلا يشبهوونه بالقمار معلش اعدرووهم لانهم لا يعلمووون شيئا عليه

magic777
05-18-2012, 20:15
طريقة جيدة انك تدله علىا لكتب والمواقع التى بالفعل يستفيد منها ويعرف حقيقة الفوركس بدل ما هو موهوم انا لفوركس قمار او حظ ولازم اللى زى ده يا يفهم انا لفوركس عمل وعمل شرعي او انه لا يتحدث عن شئ لم يقم هو بنفسه بتجربته علىا لحقيقية

اذا اردت ان تدافع عن مجالك او وجهه نظرك لا تكتفي بالكلام او الحوار بل قدم لهم الدليل وساعدهم على فهم ما تريد عمليا وليس نظريا
وبكده هتكون ساعدت المبتدئ على ان يبدأ البدايه الصحيحه في هذا المجال وتكون وضعت رجله على بدايه الطريق ليخطو اولى خطواته صح على سلم النجاح
وده دايما مبدئ حتى في الحياه العامه

kadifx
05-18-2012, 20:40
صحيـــح ان الفوركـــس عالــــم صعـــــب لكـــن ...لا تقــول لــي انــه حـظ مئــة بالمئــة هنــــاك عوامـــل كثيـــرة ممكــــن ان تعـــرف حركـــــة الســوق مسبقـــا هـذا كـل شيــئ
وشكــــرا لصاحــب الموضــوع

elking
05-19-2012, 04:14
صحيـــح ان الفوركـــس عالــــم صعـــــب لكـــن ...لا تقــول لــي انــه حـظ مئــة بالمئــة هنــــاك عوامـــل كثيـــرة ممكــــن ان تعـــرف حركـــــة الســوق مسبقـــا هـذا كـل شيــئ
وشكــــرا لصاحــب الموضــوع

بالتاكيدا لفوركس لا يعتمد على الحظ اوا لقمار انما هو دراسة وندخل صفقاتنا بناء عن ارشادات وتحليلات وبالتالى كيف يكون حظ

عمرو
05-19-2012, 08:18
اقول له ان هذا شئ من وحى الخيال وليس حقيقى فلا توجد علاقة بين الفوركس وبين القمار او غيره من الاشياء الحرام فهو عمل رائع ومحترم وفرصة جيدة يجب ان نستغلها بمشيئة الله

بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد
اقول لمن يصف الفوركس بالحظ انت يا سيدى لا تعلم حقيقة الفوركس فهو ليس بسوق عشوائى بل هو سوق متناغم يتبع التحليلات والاخبار والاقتصاديات
فلن تكسب بحظك دائما

kingman
05-20-2012, 04:22
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
اما بعــــــــــــد
اقول لمن يصف الفوركس بالحظ انت يا سيدى لا تعلم حقيقة الفوركس فهو ليس بسوق عشوائى بل هو سوق متناغم يتبع التحليلات والاخبار والاقتصاديات
فلن تكسب بحظك دائما
وعاجلا ام آجلا من يتعامل مع سوق الفوركس على مبدأ الحظ هيعلم جيدا ان حظه للأسف عاسر جدا لأن مهما ربح فى النهاية سيخسره لأنه لايعتمد على طرق علمية صحيحة وكثيرا مانرى من يدخل صفقات عشوائية تكون نهاية حسابه التصفير وبسرعة لأن هذا السوق لاينفع معه سوى العلم وادارة راس المال الصحيحة التى اهم مبدا عقلانى يجب ان يلتزم به

Hamad
05-20-2012, 06:38
--------------------------------------------------------------------------------

الفوركس يعتبر قمار اذا ادمنة عليه وتلعب في داخله علي الحض وقذف اموالك في عمله

وانت لاتفهم في التحليل الفني او الاساسي اي شي

ويعتبر تجاره اذا كنت طموح ومتعلم ومتمكن من ادارة راس المال

فأنت اختار ايهم من الفأتين انت

هل انت من حزب القمار ام حزب التجار

Mohamed90
05-20-2012, 13:52
اي شخص يبرر الفوركس بالقمار او العبة فهو فاشل و يريد تحفيف الربح بطريقة سريعة و سهلة و يعتقد انه الصفقات الناجحة تبقى من ضربات الحظ
و الفوركس دراسة تحليل الفني اساسي راي مال استراتجيات كل هذه الامور لو تم توضفها جيدا يمكن تكسب ان شا الله

Noah
05-20-2012, 21:07
اي شخص يبرر الفوركس بالقمار او العبة فهو فاشل و يريد تحفيف الربح بطريقة سريعة و سهلة و يعتقد انه الصفقات الناجحة تبقى من ضربات الحظ
و الفوركس دراسة تحليل الفني اساسي راي مال استراتجيات كل هذه الامور لو تم توضفها جيدا يمكن تكسب ان شا الله

اى احد يريد ان يعبث بشئ فهو يا اما انسان فشل بالفعل فى الفوركس ولم يحقق ارباح او انه رجل عنيد يريد تشويه صورة الفوركس باى طريقة وهذا ما اريد ان انوه عنه ان الفوركس ليس الطريق الاسهل لتحقيق الاموال ولكنه طريق جيد ايضا لكى تتخلص من المشاكل التى تعانى منها فى السوق

mage
05-20-2012, 22:22
--------------------------------------------------------------------------------

كلنا مدمنين فى الفوركس وه لمعنى هذا انه قمار ولكن الفكرة فى الفوركس انه قمار عندما تيتما لعمل عليه بون اى استراتيجية او بدون اى نظر الى وقف للخسارة او التارجت او بدون اى تخطيط فى هذه الحالة يعتبر الفوركس قمار ولا يمكن الاعتماد عليه فى هذه الحاةل حتى تتبع طريقة جيدة

mohamed eldamnhorey
05-23-2012, 20:58
كيف نقول على اسواق المال
بصفة عامه انها حظ مقامره

هذه الاسواق لا تتحرك بعشوائيه كما يعتقد البعض

هذا سوق محكم يعمل بضوابط محكمه اقتصاديات دول تتحرك

هذه لعبة ذكاء وليست حظ

forexBOSS
05-27-2012, 06:57
الناس الى بتقول كدا هما الناس الى مجربوش الفوركس او دخل عن طريق الاعلانات المستفزه اليخلت الناس تفهم الفوركس على ان الموضوع سهل ويعتمد على الحظ و انا كنت من الناس ديه فى يوم من الايام لما كنت مبتدا بس لما دخلت المجال و فتحت حساب و خسرت فلوسى سعتها فهمت ان الفوركس مش حظ و ان الحظ فيها يعتبر 0 % بس الحمدلله بعد لما فهمت الفوركس كويس حققت ارباح كتير و اعتقد ان اى حد شايف ان الموضوع حظ اذا ميضيعش فلوسه على الفوركس و يروح يلعب بيها قمار احسن

عمرو
05-27-2012, 08:52

اعتقد انه هناك الكثير من الاشخاص يعتقدون ان الفوركس حظ ، وليس اشخاص فقط بل المقربين منا ايضا من اقاربنا واخواننا عندما يعلمون اننا نعمل فى الفوركس يقولون لنا انه حظ وفيه شئ من القمار

اقول له انك لا تتحلى بالعلم الكافى ولا بالتدريب الكافى لدخول سوق العملات الاجنبية
لأن الفوركس علم كبير ولا يجب ان نستهين به او نختزلة فى استراتيجية مكونة من عدة مؤشرات بل يجب ان نلم بكل جوانب التحليل سواء الفنى والموجى والرقمى او الاليوت او نلم بالتحليل الاساسى ومتابعه الاخبار حتى نتجنب فكرة المقامرة ويكون دخلونا مبنى على علم وفى النهاية التوفيق كله من الله

kingman
05-27-2012, 16:40
كيف نقول على اسواق المال
بصفة عامه انها حظ مقامره

هذه الاسواق لا تتحرك بعشوائيه كما يعتقد البعض

هذا سوق محكم يعمل بضوابط محكمه اقتصاديات دول تتحرك

هذه لعبة ذكاء وليست حظ

بالطبع هذه الأسواق بها ذكاء وحركات ماكرة ودهاء واسس يسير على وفقها لكن الجدد او من لايعلم ماهية وحقيقة الأسواق وعلى ماذا تعتمد وعدم قدرته على استيعاب مايحدث على الشارت بيكون سبب طبيعى انه يصفها بالعشوائية او انها لعة وحظ وقمار وبيكون اكبر سبب لتهاماته للسوق انه تعرض للخسائر المتكررة ايضا فى هذا السوق وهذا لاينفى ان السوق ذو مخاطرة عالية جدا

mohamed eldamnhorey
05-27-2012, 17:35
اه

انا معاك انه مخاطره عاليه جداً

واعلى استثمار ملئ بالمخاطر على اد مافيه ارباح كثيررررررررررررررره جداً فيه برده نفس الشئ خساره

ولكن ليس يتحرك حركات عشوائيه واى شخص يظن ان السوق

مجرد اسعار تصعد الى اعلى وتهبط

بدون اسباب اقتصاديه وفنيه مقنعه فهو على خطئ

Noah
05-27-2012, 19:52
الفوركس اللى بيقول عليه انه قمار اعتقد انه يحتاج الى درس خصوصى حتى يتعلم ما هو الفوركس ويعرف جيدا كيفية العتخلص من الاعباء والافكار التى تسيطر عليه وهو بهذه الطريقة لا يعرف اى شئ عنا لفوركس لانا لفوركس لبس له اى علاقة بالقمار اطلاقا ولا الحظ

Mohamed90
05-27-2012, 21:10
الفوركس اللى بيقول عليه انه قمار اعتقد انه يحتاج الى درس خصوصى حتى يتعلم ما هو الفوركس ويعرف جيدا كيفية العتخلص من الاعباء والافكار التى تسيطر عليه وهو بهذه الطريقة لا يعرف اى شئ عنا لفوركس لانا لفوركس لبس له اى علاقة بالقمار اطلاقا ولا الحظ

طبعا اخي الفوركس يعتبر قمار بالنسبة للاشخاص الفاشليين الذين يخسرون و لا يدرسون السوق و يدخل فقط وينتظر الحظ يكون لجانبه
و الفوركس لم تم دراسته جدا و متابعته ستجد انه ليس قمار ولكن تحليل للوضول للهدف و تحقيقه

عمرو
05-27-2012, 21:43
اه

انا معاك انه مخاطره عاليه جداً

واعلى استثمار ملئ بالمخاطر على اد مافيه ارباح كثيررررررررررررررره جداً فيه برده نفس الشئ خساره

ولكن ليس يتحرك حركات عشوائيه واى شخص يظن ان السوق

مجرد اسعار تصعد الى اعلى وتهبط

بدون اسباب اقتصاديه وفنيه مقنعه فهو على خطئ

المخاطرة الكبيرة هى اهم سبب فى خسارتنا وهى العقبة التى ان تغلبنا عليها سنقتل الطمع
فمثلا اى مشروع فى العالم يكون معروف من دراسة جدواه انه لو حقق فى اول عام رأس المال واستطعت ان تستعيده فأنت تمشى على الطريق السليم
ولذلك انا ارى اننا لو جعلنا الفوركس مثل اى مشروع وفكرنا بمنطقية ورضينا بنسبة من راس المال شهريا ولتكن 20% ستجد نفسك بعد 5 شهور استرجعت مالك وباقى الشهور ربح اضافى المهم فقط هو اقتناعك بهذا الميدا

clic4play
05-28-2012, 02:06
اعتقد اخي ان يحتاجون لرد واحد فقط وهو استمع لفتاوي شيوخ الازهر وفتاوي اي مفتي تثق به

شكرا لك

milomila
05-28-2012, 02:19
في هده الحالة اجيب ليهم ادلة على ان دا مو صحيح و اقنعهم بالدليل و البرهان

DZforex
05-28-2012, 09:48
انا لا احد في عائلتي يفقه الفوركس كل يوم افتح الديمو يجي و احد من العايلة يقولي ايش هذا ويبقى حاير
الفوركس لي بالقمار و لا يوجد اسمه حظ مدام في ايداع اموال و عمل جدي لا يوجد حظ

ahmed
05-28-2012, 11:39
من يعتقد ان الفوركس قمار فله ما طلب فهو لم يدرس او يحلل ثم على ضوء النتائج يحدد صفقاته ويجرب ويستنتج ويطرح ليصل الى العلم الذى يساعدة فى المتاجرة
لان اى مشروع تجارة فى الدنيا يحتاج الى جبرة و راس مال ودراسه جدوى
وسؤالى موجهه لمن يعتبرة قمار
هل عندك الخبرة اى التعلم الكافى للمتاجرة ولديك راس المال للعمل ؟

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 18:41
انا لا احد في عائلتي يفقه الفوركس كل يوم افتح الديمو يجي و احد من العايلة يقولي ايش هذا ويبقى حاير
الفوركس لي بالقمار و لا يوجد اسمه حظ مدام في ايداع اموال و عمل جدي لا يوجد حظ

انا عارف ان الاشخاص اقاربك

بيكونو مستغربين اوى ويقولك ازاى هتقدر فلوس من السوق ده

ويحسسوك بالعجز ويحبطووو فيك يقولك هتفضل قاعد تلعب لعبة قمار وخلااص

لكن للأسف من لا يفهم معنى سوق الفوركس الحقيقى

سيقول عليه مقامره مش مشكله معذورين ياجماعه

sunlight
05-28-2012, 19:29
انا عارف ان الاشخاص اقاربك

بيكونو مستغربين اوى ويقولك ازاى هتقدر فلوس من السوق ده

ويحسسوك بالعجز ويحبطووو فيك يقولك هتفضل قاعد تلعب لعبة قمار وخلااص

لكن للأسف من لا يفهم معنى سوق الفوركس الحقيقى

سيقول عليه مقامره مش مشكله معذورين ياجماعه

اعتقد ان الناس بنت فكره القمار على انه مع الحظ السوق طالع اطلع والسوق نازل انزل
ولكنى عندما تعمقت فى الفوركس لقيت ممكن يبقى فيه حظ ولكن الخساره كبيره جدا يبقى ازاى قمار
وبعدين لقيت نظريات واشياء اتعملت على اسس وقواعد و القمار بعيد عن هذا ولا يحتاج كل هذا المجهود والتعب

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 19:49
في هده الحالة اجيب ليهم ادلة على ان دا مو صحيح و اقنعهم بالدليل و البرهان

ليه ياغالى هتتعب نفسك على ايه

اللى عايز يقتنع يقتنع واللى مش عايز براحته

المجال مفتوح على مصرعيه للجميع

kingman
05-28-2012, 20:55
ليه ياغالى هتتعب نفسك على ايه

اللى عايز يقتنع يقتنع واللى مش عايز براحته

المجال مفتوح على مصرعيه للجميع

بالفعل انا من منذ فترة كبيرة اصبحت لااهتم بكلام الناس وارائهم خصوصا من يجهل بالموضوع ويحب يفتى برأيه دون علم ليه فلااحب ان اضيع وقتى وكلامى معاه وهو حر يقتنع بالذى يريد ان يقتنع به لكن اذا كان الشخص يريد عفعلا الوصول الى رؤية واضحة تفيده ويكون من خلال تساؤله او رايه يردي ان يقف على الحقيقة فمن الطبيعى ان تدور المناقشة بشكل فعال

ramid
05-29-2012, 01:01
اعتقد ان الفوركس نوع مستجد من أنواع التجارة
فأنت تشتري سلعة وتبيعها محاولا تحقيق ربح وقد تخسر كما هو الحال في التجارة العادية

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 03:09
اعتقد ان الفوركس نوع مستجد من أنواع التجارة
فأنت تشتري سلعة وتبيعها محاولا تحقيق ربح وقد تخسر كما هو الحال في التجارة العادية

اى تجاره فيها مكسب وخساره

مفيش اى نوع من التجاره الا وبه خساره

مش الفوركس لوحده يعنى

tutaaaaa
05-29-2012, 17:44
طبعا الفوركس بعيد كل البعد عن القمار
يمكن الحظ احيانا يلعب دور
لكن الحظ الجيد لا يفيد من دون تعلم

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 18:43
الدخول العشوائى الغير محسوب ياتوتا

هيعود على صاحبه بالخساره لا محاله

ان صابت مره

لاتصيب المره اللى بعدها

فاحسن شئ ابعدووو عن مضاربة الحظ والانتقام
بغرض تحقيق ارباح

gogofx
05-29-2012, 20:11
لو داخل على الفوركس وانت مش عارف حاجة وعايز تكسب من غير ما تتعلم فهذا طبعا يسمى قمار
لو كسبت حاجة يبقى حظ والاغلب انك هتخسر كل حاجة هههههههه
الفوركس علم بحد ذاته:)

a5rzamn
05-29-2012, 20:40
اخي دينا ينفع لكل زمان ومكان
وتجارة الفوركس هي مثل اي تجاره في الدنيا والتي بارك بها الرسول
وهي 70% بتكون شطاره 30% حظ
وفي النهايه هي رزق من الله فهو الذي قسم الارزاق

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 20:44
لو داخل على الفوركس وانت مش عارف حاجة وعايز تكسب من غير ما تتعلم فهذا طبعا يسمى قمار
لو كسبت حاجة يبقى حظ والاغلب انك هتخسر كل حاجة هههههههه
الفوركس علم بحد ذاته:)

والله يا اخ جوجو

لم اجد اى شخص يكسب من السوق حظ او مقامره والا واجده خاسراً بعد ذلك

كل اللى يكسبه يطير

لكن لو بيكسب بحكمه هيفضل محافظ على ارباحه

youmuststop
05-30-2012, 05:50
انا اعتقد انه فيه نسبه من الحظ في وقت الاخبار فقد يتحرك السوق في اتجاه عكس التحليلات بسبب اخبار بعض الدول الاوروبيه وربما يخسر او يكسب احد من هذا التغير في اتجاه السوق

zahran
06-12-2012, 22:14
من يصف الفوركس بالقمار او الحظ . فان معرفته للفوركس ضيئله وهى التى تجعله بتعامل مع الفوركس كانه قمار او حظ ..
ولكن اذا ظ يبتكر فى هذا المجال ويتعلم ثم يطبق ما تعمله ويستفيد من خطاه مره واتنين وتلاته .. ويكتشف كل يوم جديد . اى ان يصل الى قمه الرؤيه الصحيحه للفوركس
فى هذا الوقت سيعلم انه ليس قمار وانه ليس حظ بل انه تكتيك كبير اوى .

realyone
06-12-2012, 22:25
في فرق شاسع بين الفوركس والقمار,الفوركس مجال يدخل فيه دراسه وعلم ومتابعة للأخبار الأقتصاديه لكي تعرف قوة عملة هذه الدولة وهناك محترفين بالفوركس وهناك مبتدئيين ليسوا سوا,اما القمار يعتمد على الحظ الكل متساويين بالحظوظ سواء الذي يمارس القمار من فترة طويله او الذي هو حديث العهد بالقمار فلكل يعتمد على الحظ

magic777
06-12-2012, 23:14
من يصف الفوركس بالقمار او الحظ . فان معرفته للفوركس ضيئله وهى التى تجعله بتعامل مع الفوركس كانه قمار او حظ ..
ولكن اذا ظ يبتكر فى هذا المجال ويتعلم ثم يطبق ما تعمله ويستفيد من خطاه مره واتنين وتلاته .. ويكتشف كل يوم جديد . اى ان يصل الى قمه الرؤيه الصحيحه للفوركس
فى هذا الوقت سيعلم انه ليس قمار وانه ليس حظ بل انه تكتيك كبير اوى .

هو غاليا اللي لسه عنده الفكره دي عن الفوركس بيكون لسه في البدايه ولسه على الحساب الديمو كمان
لكن اكيد بعد اول مارجن على الحساب الحقيقي نظرته دي بتختلف 180 درجه وبيعرف الحقيقه من الدرس القاسي ده
وكلنا اكيد مرينا بالموقف ده

kingman
06-13-2012, 00:25
هو غاليا اللي لسه عنده الفكره دي عن الفوركس بيكون لسه في البدايه ولسه على الحساب الديمو كمان
لكن اكيد بعد اول مارجن على الحساب الحقيقي نظرته دي بتختلف 180 درجه وبيعرف الحقيقه من الدرس القاسي ده
وكلنا اكيد مرينا بالموقف ده
وللأسف البعض مش بيعرفها وخصوصا اذا لم يحاول ان يرى الأمور على حقيقتها ويعرف سبب خسارته والنوع ده بالعكس بيشكك جدا فى السوق ويتهمه بأبشع التهم وبيبقى عنده حق من وجهة نظره التى يراها صحيحة فهو حرق امواله وبسرعة رهيبة لكن طبعا الحقيقة انه مايعرفش السوق وتعامل معه بجهل وهو اللى كان السبب فى حرق امواله

21cent
06-13-2012, 00:27

اقول بان السوق ليس عشوائى وانما يسير بقانون العرض والطلب
اذا تفوق العرض على الطلب تهبط العملة
والعكس صحيح وهناك بعض المؤشرات والاداوت يستخدمها المتاجر لكى يحدد اتجاه من السوق
لاننا عرفينا انا سوق الفوركس حوالى 2 ترليون دولار يوميا
هذه المتاجرة عمالقة ولذلك لا ينفع بان نقول انه ضربه حظ او قمار

Texxon
06-13-2012, 17:38
المشكلة ليست في لافوركس، الفوركس نفسه ليس قمار، ولكن هناك العديد من الاشخاص يحولونه لقمار عن طريق تعاملاتهم به فتجد الكثير من الناس يدخل فل مارجن ويمكن بدون تحليل، وهذا بالتأكيد يعتبر قمار ليس الا

fafa280384
06-13-2012, 17:53

صح الكل يقول هذا اخي لكن ممكن صح في حالة مضاربة مجنونة
وتسرع وطمع

2x1
06-13-2012, 18:44
لا طبعا دة راي الناس اللي مش فاهمة الفوركس ومعناة وازاي هو علم

واسع ولا يقل اهمية عن اي مجال من مجالات الحياة

mohamed hamdy
06-13-2012, 19:26
لا اعتقد انة حظ او قمار لانة يعتمد على مؤشرات واخبار تتطلع عليها
من المواقع المختلفة لذلك من الممكن ان ياتى معك الحظ فى صفقة ولكن من الممكن ان لا تاتى معاك لذلك لا اعتقد انة قمار لان القمار حرام ولكنت اعمل بة

ahmed
06-13-2012, 19:31
المشكلة ليست في لافوركس، الفوركس نفسه ليس قمار، ولكن هناك العديد من الاشخاص يحولونه لقمار عن طريق تعاملاتهم به فتجد الكثير من الناس يدخل فل مارجن ويمكن بدون تحليل، وهذا بالتأكيد يعتبر قمار ليس الا

تمام يا اخى واى تعامل مع هذا السوق بدون دراسه يعتبر صاحبه انه يقامر ياكسب
يا خسر وجميعا يعلم اننا من الممكن ان نستخدم نفس الشئ بالحلال والحرام

ahmed saleh
06-13-2012, 21:39
من الممكن ان تقول ان الفوركس يوجد بة كثير من الحظ ويوجد ناس تحالفهم الخظ فى بعض الاوقات
ولكن لا اعتقد انة قمار لانة عندما تقوم بفتح الصفقات فانك تقوم على اساس او استراتيجية
او اخبار تقوم من خلالها بفتح الصفقة او التجارة

magic777
06-13-2012, 23:22
من الممكن ان تقول ان الفوركس يوجد بة كثير من الحظ ويوجد ناس تحالفهم الخظ فى بعض الاوقات
ولكن لا اعتقد انة قمار لانة عندما تقوم بفتح الصفقات فانك تقوم على اساس او استراتيجية

هو ده طبعا مش قمار لكن المتاجر اللي بيدخل عشوائي وبناء على حدسه فقط
وبدون اي تحليل او دراسه حتى لو سألته انت دخلت من هنا ليه مش هيعرف يديك اجابه واضحه
لانه هو نفسه ميعرفش هنا نقدر نقول على المتاجر ده مقامر مش متاجر

kingman
06-14-2012, 00:46
هو ده طبعا مش قمار لكن المتاجر اللي بيدخل عشوائي وبناء على حدسه فقط
وبدون اي تحليل او دراسه حتى لو سألته انت دخلت من هنا ليه مش هيعرف يديك اجابه واضحه
لانه هو نفسه ميعرفش هنا نقدر نقول على المتاجر ده مقامر مش متاجر

وهذه الأيام بالذات من يتهاون مع السقو ويدخل عشوائى دون نظرة تحليلة جيدة وادارة راس مال قوية هيكره السوق ده جدا لن حركته اصبحت قوية ومن ليس لديه خبره هيظن انها عشوائية ولكنها ليست كذلك وبتخضع حاليا لنظرة اساسية بحته

Mr.GooDMaN
06-14-2012, 01:10
اقوله روح با حبيبي العب بعيد
اتعلم الاول او اعرف انت بتتكلم عن ايه وبعدين تعالى اقنعني
الفوركس علم وليس حظ

HARRY POTTEER
06-14-2012, 01:13

من ز جهة نضري ارى ان الدي يدخل الى عالم الفوركس ولايجد لا ادارة
راس المال و لا يتقن الاستراتيجيات و ليست لديه منهجية يعمل بها
فاكيد ان هدا المتداوول لا يتداوول بل يقووم بالقماار

sho
06-14-2012, 04:03
لا اتفق معك ابدا فكلنا يعلم ان الفوركس مهنة تحتاج الى دراسة وتعليم ومهارة ولا تعتمد اطقا على الحظ ومن يرى ان التداول فى سوق الفوركس ممكن ان يعتمد على الحظ فانة متداول فاشل لن يجنى سوى الخسارة الفوركس يحتاج تعليم مع قليل من الحظ .. الفوركس بعيد كل البعد عن القمار فكلنا يعلم كعرب ومسلمين ان القمار محرم ولا يمكن ان ندخل الى سوق الفوركس اذا كان فية هذة الشبهة

M Sabry M Elbakrawy
06-14-2012, 05:25
يا نهي اكنك بتقوليلي لو ما انتخبتش المرسي ابقي اناا فلووو والخ الخ
يعني الاهل والاقارب مهما اقنعتيهم برضوو حيقولوو حراام

بدل انتي عارفة انك صح خلااص :d

AhmedMagnifico
06-14-2012, 05:59
تحدثنا فى هذا الموضوع كثيراً من قبل
وتكلمنا ان الفوركس به بعض الحظ كاى مجال اخر ولكنه لا يعتمد على الحظ كثيراً
فالفوركس او اى مجال اخر يعتمد على التنظيم وحسن الادارة وغير ذلك
وبالنسبة لقولى لما يقول بان الفوركس قمار او حظ :
لو كان قماراً او حظاً لجنى المقامرين ملايين من الاموال منه :؛p

Rami
06-14-2012, 10:30
نقول له الله يسامحك هههههههههه او نضربه ,هههههه, يا اخى الى يقول متل هذا الكلام حتى ان هناك بعض المتاجرين الخاسرين يقولون هذا الكلام , فهم معذورين , فكما قلت يمكن يكونو جاهلييين
او خاسرينننن من هذا السوق الضخم , ببساطة نقول له تعلم ولا تحكم على الاشياء بدون تعلم

ahmed
06-14-2012, 10:52
اللى بيقول عليه قمار فهو لا يعلم عنه شئ سوى شارت ويراة من وجهه نظرة لعبه
انا لى صديقى قالى الفوركس قمار قولتله ليه
معرفش يجاوب لما ابتدينا نتناقش بشكل علمى اكتر كتجارة بيع وشراء زى اى تجارة اخرى حسيت انه ابتدئ يقتنع

magic777
06-14-2012, 18:24
وهذه الأيام بالذات من يتهاون مع السقو ويدخل عشوائى دون نظرة تحليلة جيدة وادارة راس مال قوية هيكره السوق ده جدا لن حركته اصبحت قوية ومن ليس لديه خبره هيظن انها عشوائية ولكنها ليست كذلك وبتخضع حاليا لنظرة اساسية بحته

وحتى كمان اللي بيحلل كويس الايام دي مبقاش برده يضمن تحقيق اهدافه للأسف
اللي بيكسب دلوقتي اللي بيجمع بين حاجتين تحليل جيد + صفقات صغيره بأهداف صغيره يوميا
وشكرا على كده لكن الاهداف الكبيره اصبح فيها مخاطره واحتمال قائم بعدم تحققها في اغلب الحالات

HAFMAR
06-14-2012, 18:56
السلام عليكم
انا لا اعتبر الفوركس قمارا و لا لعبة حظ
الفوركس ابسط من ذلك بكثير الفوركس لعبة جميلة و سهلة
عليك فقط ان تحترم القواعد الاساسية له و تحترم ادارة راس المال و لا تتهور و ان تحمد الله على كل حال في الربح و الخسارة و يا حبذا لو تتصدق ببعض من مالك فيبارك الله لك في الفوركس و في عملك

safiforex
06-14-2012, 18:59
وحتى كمان اللي بيحلل كويس الايام دي مبقاش برده يضمن تحقيق اهدافه للأسف
اللي بيكسب دلوقتي اللي بيجمع بين حاجتين تحليل جيد + صفقات صغيره بأهداف صغيره يوميا
وشكرا على كده لكن الاهداف الكبيره اصبح فيها مخاطره واحتمال قائم بعدم تحققها في اغلب الحالات
هذا طبيعي و عادي اخي ، لان حتى المحترفين ، فهو يخسرون ، لانهم لهم تحليل جيد و يلتزمون بالاستراتيجية و الطريقة لكنهم بيخسروا ، و هذا هو سوق الفوركس
و زي ما قلت من الاحسن تحديد اهداف صغيرة ، و مدروسة بسكل افضل
و اكيد ان بالربح القليل سيكثر مع الايام

sabry
06-14-2012, 19:08
الفوركس تجارة زى اى تجارة فى العالم ولا يوجد تاجر لايخسر على طول او يكسب بدون توقف ام اراء الاخرين فهيا مبنية على السمع فقط وعلشان تفهم واحد مش هينفع اذا كان هو عنة راى مسبق ان الفوركس فمار يبقى دة عايز غسيل مخ الاول وهل هيقتنع فى الاخر!!!!!!

sabry
06-14-2012, 19:20
اما من دخل عالم الفوركس وبدون خبرة كافية ومع توالى الخسائر والطمع فعند خروجة يصبح عندة ايمان قاطع ان الفوركس قمار الحقيقة هو لم يبحث فى سبب الخسارة وان الفوركس وهم كبير والحقيقة انة هو السبب فى الخسارة

ahmednabil240
06-14-2012, 19:32
بعد الحمد لله والصلاة والاسلام على رسول الله اقول لمن يقول انا الفوركس قمار هو ليس لديه اى خبره فى هذا المجال لانه لو كان يدرى ما بداخل الفوركس اكيد كان هايفكر قبل مايقول الكلام ده

okash
06-14-2012, 20:31
الفوركس مثلها مثل اي تجارة في العالم وليس فيها اي نوع من انوع القمار لأن القمار عبارة عن لعبة تقوم على رهان جماعي بمال قد نسميه رأس مال ولكن الفوركس لا يوجد فيها اي رهان لأن الفوركس عبارة عن ارتفاع اسعار وانخفاض وبيع وشراء

mohamed eldamnhorey
06-14-2012, 20:38
بعد الحمد لله والصلاة والاسلام على رسول الله اقول لمن يقول انا الفوركس قمار هو ليس لديه اى خبره فى هذا المجال لانه لو كان يدرى ما بداخل الفوركس اكيد كان هايفكر قبل مايقول الكلام ده

بص ياخى احمد

الفاشل الراسب الذى يعلق شماعة اخطائه

على ان الفوركس قمار وحركه عشوائيه غير مبنيه على اساس وقواعد

غباء بعيد عنك

ربنا يبعده عننا

HARRY POTTEER
06-14-2012, 20:57
بص ياخى احمد

الفاشل الراسب الذى يعلق شماعة اخطائه

على ان الفوركس قمار وحركه عشوائيه غير مبنيه على اساس وقواعد

غباء بعيد عنك

ربنا يبعده عننا

صحيح يا اخي اللي بيقوول على الفوركس كده يبدوو انه لم يتعلم اية مادة علمية
في المدارس ...الفوركس يا جمااعة علم مرتبط باقتصااد البلداان و ما من لعب في هدا المجاال
لانه هو الدي سيلعب بالمتاجر و لليس العكس

mony
06-15-2012, 11:19
الفوركس ليس له علاقه بالحظ او القمار والفوركس عمل جاد ولكن صعب وفيه مخاطر فيجب ان تكون حريص على تعليمه بشكل جيد والتدريب الكافى قبل البدء فى التداول الفعلى

a5rzamn
06-15-2012, 11:44
الفوركس هو تجاره كاي تجاره اخرى يحتاج الى تعب والى دراسه

ويحتاج الى اداره كاي مشروع انت بتعمله وهدفه تقوية راس مالك وادارته كاي مشروع تسعى الى النجاح به

hazem ahmed moahmed
06-15-2012, 11:47
لا اتفق مع هذا الراي لان تجاره الفوركس لا تعتمد بشكل اساسي علي الحظ لكن يلزم تحليل و اتسراتيجيه معيبه وخبره مناسبه حتي يستطيع التاجر تحقيق الربح من الممكن ان يكون للحظ عامل لتحقيق الربح لكنه ليس العامل الرئيسي

ZOUHAIR_ZIZO28
06-15-2012, 12:11

maklad94
06-15-2012, 14:00
اقول له انها متاجرة زيها زى اى بيزنس او متاجرة بنعملها فى حياتنا يعنى زيها زى تجارة السيارات او زى الاشخاص اللى بيتاجروا فى اوراق العملات وهكذا اللى بتبقى حظ او قمار بالظبط هو الشخص اللى بيدخل الصفقات ورا احاسيسه وبدون تحليل ولا اى اخبرة فى السوق .

compaq0
06-15-2012, 14:08
بعض المضاربين يتعاملون مع الفوركس على انه قمار و يقول اضع اموالى فى هذه الصفقه بنسبه ربح 50-50 الى نسبه خساره هذا يعتبر قمار و هناك من يقامر فى الفوركس و يعتمد على حظه

forex4ever
06-15-2012, 14:08
ساقول لكل من يعتقد ان الفوركس نوع من انواع القمار !! تبا لك !! ههههههههههههه في الحقيقة بالفعل الكثير من الناس يعتقدون ان البورصة والفوركس فيه نوع من انواع القمار ..وليس عمل حقيقي ..هذا ما اسمعه يوميا من بعض اصدقائي ولكن في حقيقة الامر اقنعت الكثير ان الفوركس يمكن اعتباره قمار في حالة وحده بس
اذا اعتمد استراتيجية (العشوائية)والحقيقة ان هناك بالفعل من يتعامل مع الفوركس بهذه الاستراتيجية يكسب احيانا ويخسر في النهاية

mohamed eldamnhorey
06-15-2012, 14:44
اقول له انها متاجرة زيها زى اى بيزنس او متاجرة بنعملها فى حياتنا يعنى زيها زى تجارة السيارات او زى الاشخاص اللى بيتاجروا فى اوراق العملات وهكذا اللى بتبقى حظ او قمار بالظبط هو الشخص اللى بيدخل الصفقات ورا احاسيسه وبدون تحليل ولا اى اخبرة فى السوق .

فيه ناس تيجى تسألها ليه انت بتبيع ياعمنا

يقولك احساسى بيقولى كده
ههههههههههههه
حاجه غريبه والله الناس دى
احساسهم ده هيوديهم فى دهيه

ياناس لازم نبيع ونشترى بفكر ومنطق وليس عشوائياً

Rami
06-15-2012, 14:53
بعض المضاربين يتعاملون مع الفوركس على انه قمار و يقول اضع اموالى فى هذه الصفقه بنسبه ربح 50-50 الى نسبه خساره هذا يعتبر قمار و هناك من يقامر فى الفوركس و يعتمد على حظه

هههههه انا استعجب من هذا الطرح , ان كان قمار اليس القمار والميسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشيطان علينا تجنبه
هو مقتنع فى داخله انه ليس قمار والاما كان دخل وخاطر والكل يعلم ان القمار مهلكة للموال وكذلك هذا السوق ان لم نتعلم
ونثق فى تحليلنا

kamizidan
06-15-2012, 14:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... اولا اشكرك على الموضوع والطرح الرائع ويسعدني النقاش مع الشباب .. //// يكون قمارا عندما تدخل عشوائيا بدون تحليل او فكر او دراسة في هذه الحالة
فقط يكون قمارااااا

ana1990
06-15-2012, 15:02
اللي يقولك قمار انا ارفض الكلمه دي تماما و في فتاوي بانها مش حرام لكن اللي يقولك حظ فممكن لان الحظ بيلعب دور كبير مع المتاجر و هتلاقينا بنعتمد عليه كتير في شغلنا بعدين الشعب المصري بيقول على كل حاجه حلوه حظ يا عم ده انا جبت جونين ورا بعض في البلاي ستيشن يقولو لك حظ طب اعمل ايه

kingman
06-15-2012, 15:21
كده المتاجر حولها الى مقامرة زى اى لعبة حظ فى صالات القمار او المواقع المنتشرة على الأنترنت وحول نفسه من متاجر الى مامر وده اكبر خطأ والأسلام نهى عنه واللى يعمل هيحاسب على هذه الأموال ولكن من يحلل صح وعلى اساس لكن يتوقع ان نسبة النجاح للفشل خمسين لخمسين فدى متاجرة وتعتبر حاجة جيدة مش وحشة ان عامل حساب الخسارة والمكسب

karbak
06-15-2012, 15:28
السلام عليكم ورحمة الله
الفوركس ليس بقائم على الحظ ابتداء بل هو فهم لمؤشرات واحداثيات معينه واخراج نتائج ما تنبني على فهم وتدقيق ناهيك على ان يكون الفورس قمار الا ان بعض الشاكسن في تشابه الفورس مع القمار انما جاء من عامل المخاطره التي تكون واضحه فيه

karbak
06-16-2012, 16:27
بسم الله الرحمن الرحيم
انا اتوقع ان كل من تعامل مع الفوركس وحقق ارباح عن طريق الحظ المحض سيقول ان هذا النوع من التجاره قمار او ضرب من الحظ ويطلق عليه الاحكام الجاهله اما الذي يعرف الفوركس وكيفية الربح واستراتيجيات منظمه فهو يعلم ان هذا علم قائم بحد ذاته يحتاج لتعب وجهد ومتابعه وع توفيق من اللهواحيانا يأتي من الناس من يخسر باستمرار وذلك لدخوله دون تعلم فيتولد عنده حقد او كره للفوركس مما يجعله كالقار او الحظ او حتى امور اخرى

firas1984
06-18-2012, 00:40
اخي الكريم
لا انكر ان الحظ له دور كبير في العمل ولكن لكل مجتهد نصيب فالذي لديه معرفة وخبرة ستجلب له الحظ اكيد
وما فائدة الحظ بدون علم

pimo
06-18-2012, 00:45
نعم هناك اشخاص كثيرون يعتقدون هذا الاعتقاد ولكن عندما يدخولون الي عالم الفوركس ويرو بانفسهم ان الفوركس علم قائم بذاته اعدك انهم سوف يغيرون من معتقداتهم البدائية عن الفوركس

remo
06-18-2012, 15:40

لو انت بتاجر فى الفوركس بالحظ بدوت تعليم ولا جهد ولا تعب يبقى انت كدا بتقامر لانك بتخش معتمد على الحظ زى القمار لكن لو بتدرس وبتتعلم وبتحاول وبتفسر يبقى انت داخل الفوركس مش معتمد على ضربة حظ

ma90do
06-18-2012, 15:43
بص هقولك حاجه الي بيصف الفوريكس بالقمار والحظ هما المبتدئين لانهم لا يتبعون اي استراتيجيه ولا لديهم القدره علي اداره رائس المال ويدخلون بحجم عقود كبير الي بيكسب بيكسب كتير والي بيخسر بيخسر اكتر وهكذا

remas
06-18-2012, 16:46
السلام عليكم ورحمة الله
الفوركس ليس بقائم على الحظ ابتداء بل هو فهم لمؤشرات واحداثيات معينه واخراج نتائج ما تنبني على فهم وتدقيق ناهيك على ان يكون الفورس قمار الا ان بعض الشاكسن في تشابه الفورس مع القمار انما جاء من عامل المخاطره التي تكون واضحه فيه

الفوركس هو قد يكون فيه شبهة القمار ودا واضح طبعا اذا كنت بتدخل كده على البركه زى ما تيجى يا تصيب يا تخيب دا يعتبر شبه بالقماؤ اما لو بتدخل على تحليلك الشخصى فميش اى شبهه لانك عملت اللى عليك

khaled
06-18-2012, 17:23
اكيد طبعا مش حظ لان كل واحد هنا سواء كسب او خسر يبكون عن استحقاق و قليل اوى اما الحظ يلعب دور فى مكسب او خسارة فى الفوركس , ممكن الناس اللى بتاجر و بتبيع و تشترى عشوائيا هم اللى بيكسبوا او يخسروا بالحظ لكن احنا بنتاجر بناء على تحليلات و استراتيجيات و حسابات سابقة , و ده بردو بياكد انه مش قمار لانه لا يعتمد على الحظ بشئ

tariktanjaoui
06-18-2012, 17:35
نعم اخي اوافقك الراي فالعديد من الناس يصفون الفوركس بالقمار او الحظ وخاصة اقاربنا واخواننا نظرا لجهلهم للفوركس ولكن في حقيقة الامر فالفوركس عكس تصور هؤلان الناس تماما فالفوركس عمل شريف يتطلب مجهود ومعرفة وخبرة.

ma90do
06-18-2012, 17:41
نعم هناك اشخاص كثيرون يعتقدون هذا الاعتقاد ولكن عندما يدخولون الي عالم الفوركس ويرو بانفسهم ان الفوركس علم قائم بذاته اعدك انهم سوف يغيرون من معتقداتهم البدائية عن الفوركس

اتفق معاك انا جالي فتره من الوقت وقولت ان الفوريكس مثل لعبه القمار لاني كنت بغامل وبلعب وبعتمد علي الحظ وبعد ذالك اتعلمت كتاير وقولت لنفسي بلاش اعتبر كده وبالفعل بدئت اغير تفكيري في هذا الشأن

remo
06-18-2012, 17:49

لكن لو انت اتعلمت المؤشرات والشموع والقنوات وكل حاجة هتقدر تبقى داخل الصفقة بنسبة نجاح 80 الى 20 على الاقل وساعتها مش هتبقى قمار لا انت تعبت وعملت اللى عليك ومستنى توفيق ربنا معاك

safiforex
06-18-2012, 17:52
لكن لو انت اتعلمت المؤشرات والشموع والقنوات وكل حاجة هتقدر تبقى داخل الصفقة بنسبة نجاح 80 الى 20 على الاقل وساعتها مش هتبقى قمار لا انت تعبت وعملت اللى عليك ومستنى توفيق ربنا معاك

نعمة عندك صح اخي الكريم ، فالفوركس يمكن ان يكون حظ او قمار لمن يعمل بدون اية استراتيجية او طريقة للتداول
و اما من يعمل وفق استراتيجية بها مؤشرات و تحليل فهذا اكيد عمل يستحق ان يكون فعلا عملا حقيقيا

mohamed eldamnhorey
06-18-2012, 18:06

لو انت قدرت تجمع الاشياء دى كلها على الشارت

هيبقا نسبة نجاح الصفقة معاك كبيره وتحقق ارباح

magic777
06-18-2012, 19:00

المهم تعرف تستخدم الادوات دي كويس وتوظفها صح مع حركه السوق وازاي تدمج بين اشاراتها
وطريقه عملها في توليفه خاصه بيك تساعدك في التحليل ومعرفه اتجاه السعر
والتغير في حركاته

ma90do
06-18-2012, 19:16
المهم تعرف تستخدم الادوات دي كويس وتوظفها صح مع حركه السوق وازاي تدمج بين اشاراتها
وطريقه عملها في توليفه خاصه بيك تساعدك في التحليل ومعرفه اتجاه السعر
والتغير في حركاته

طبعا وكمان تعتمد علي استراتيجيه واحده ترند مكسور او رقمي او الخ وتمشي عليها وطبعا اداره رائس المال وبكده يبقي الموضوع شامل ومليان

mage
06-18-2012, 19:32
نعمة عندك صح اخي الكريم ، فالفوركس يمكن ان يكون حظ او قمار لمن يعمل بدون اية استراتيجية او طريقة للتداول
و اما من يعمل وفق استراتيجية بها مؤشرات و تحليل فهذا اكيد عمل يستحق ان يكون فعلا عملا حقيقيا

اذن يبقى القمار هو الدخول بالاموال فى اى شئ او اى سوق او اى استاثمار وانتظار الحظ فيه يعنى لو انا اشتريت سهم لشركة معينة وانتظرت الحظ هو اللى يحرك بيا السوق وربحت يبقى اموالى من الحرام ولا انت ايه رايك فى الموضوع ده لانى مش مقتنع اوى

AhmedMagnifico
06-18-2012, 20:06
يا اخى لو داخل على انه قمار او حظ
عمرك ماهتعمل حاجه ابداً اما لو اشتغلت فيه بجد ان شاء الله هتعمل ارباح كويسة !

kingman
06-18-2012, 22:11
اذن يبقى القمار هو الدخول بالاموال فى اى شئ او اى سوق او اى استاثمار وانتظار الحظ فيه يعنى لو انا اشتريت سهم لشركة معينة وانتظرت الحظ هو اللى يحرك بيا السوق وربحت يبقى اموالى من الحرام ولا انت ايه رايك فى الموضوع ده لانى مش مقتنع اوى
وحتى فى مجالا التجارة العادية لازم الواحديدرس الأمور صح ويضع دراسة جدوى فى مجال كده ومينفعش حتى اللىب يتاجر فى سلع فى الواقع ان يشترى السلعة وخلاص دون ان يدرس ظروفها هلى ستغلى ام سترخص هل السعر اللى شارى منه غالى ولا رخيص

كريم
06-19-2012, 03:07
للاسف الى الأن من يدعون ان الفوركس ضربة حظ او بالمقامرة و لا يعرفون ان نهايتهم دائما هي الافلاس

و يكفيك انه محرم و ايه المشكلة لو اتعلموا التحليل و حللوا و مش يكون افضل و يقدروا يستمروت في السوق

و يحققوا لهم دخل شهر و الله ولي التوفيق و النجاح

moonlight
06-19-2012, 07:30
لا اعتقد ابدا ان الفوركس حظ او قمار فان الفوركس يحتاج الى تحليلات دقيقة ودراسة جيدة للسوق واستخدام استراتيجية جيدة فكيف يكون ذلك حظا فهو يحتاج لتعلم الكثير عن الفوركس لكى تتاجر اما لو كان حظا فكل شخص اصبح يدخل سوق الفوركس ويتاجر دون تدريب او تعليم او دراسة وتجربه ليختبر حظه فقط

firas1984
06-19-2012, 07:49
السلام عليكم
بالنسبة للفوركس ليس قمار ولكن يوجد به حظ كبير
ولكن ايضا التمرين والتدريب هما الحظ الكبير بالفوركس

deadlyfox
06-19-2012, 09:08
اعتقد انه شئ غير صحيح
فدراسه علم الفوركس عالم كبير
ومعرفه هذا العلم يتم عن دارسه وعمل وليس الحظ

busileh
06-19-2012, 09:15
السلام عليكم
بالنسبة للفوركس ليس قمار و هو لعبة حظ للشخص

okash
06-19-2012, 11:01
الفوركس عبارة بيع وشراء وان تملك شيء ومن ثم تبيعه او تخسره اما القمار لا تملك شيء سوا المال الذي تراهن عليه ومضيعة الوقت وتلف الدماغ

2x1
06-19-2012, 12:10
اعتقد انه شئ غير صحيح
فدراسه علم الفوركس عالم كبير
ومعرفه هذا العلم يتم عن دارسه وعمل وليس الحظ

فعلا اخي هو علم وعلم واسع كمان ولا يقل قيمة عن اي مجال مهم فالحياة ومن يقول علية ذلك لانة لايعرف شئ عنة اطلاقا بالتاكيد

Rami
06-19-2012, 12:15
لا اعتقد ابدا ان الفوركس حظ او قمار فان الفوركس يحتاج الى تحليلات دقيقة ودراسة جيدة للسوق واستخدام استراتيجية جيدة فكيف يكون ذلك حظا فهو يحتاج لتعلم الكثير عن الفوركس لكى تتاجر اما لو كان حظا فكل شخص اصبح يدخل سوق الفوركس ويتاجر دون تدريب او تعليم او دراسة وتجربه ليختبر حظه فقط

بالضبط التحليل والتعلم والدراسة لهذا الفوركس هى النقطة
الفارقة بينه وين من يقول انه درب من دروب القمار
لكنه فى الحقيقة علم وعلم واسع
تحياتى لشخصك الكريم

ARAB_PIGEON
06-19-2012, 12:17

الفوركس تجاره مثل اى تجاره
ومن يقول انها قمار او مجرد حظ فهو شخص جاهل ومتخلف

Mohamed90
06-19-2012, 12:27
السلام عليكم
بالنسبة للفوركس ليس قمار و هو لعبة حظ للشخص

السلام عليكم اخي العزيز الفوركس ليس للعبة او قمار و للعبة حظ كما يظنون البعض و لا يمكن الاعتماد على الحظ في المتاجرة في الفوركس لانه الحظ لايصيب دئما و الفوركس مجال تحليل منطقي و دخول صحيح و طرق للتداول للتحقيق الربح و اي شخص يصف الفوركس بالقمار فهو فقط فاشل ويبرر ذلك

zikooo014
06-19-2012, 12:30
انا كنت فاكره كده الاول بصراحه بس لما قرأت و عرفت و اتعللمت اكتشفت ان الفوركس دا علم جديد
و من ساعتها و انا مقتنع ان الفوركس دا مش قمار خالص لانه مبني علي تحليلات سواء فنيه او اساسيه
و لو قابلت حد فاكر ان الفوركس قمار هنصحه و اوعيه

Smart
06-19-2012, 12:36
من يصف الفوركس بالقمار فهو مقامر ولا يستطيع ان يفهم ان الفوركس عمل مثل اى عمل اخر
نعم اكثر الاعمال خطوره ويحتاج الى جهد كبير لكى نحقق ارباح
من يأخذ الفوركس على انه قمار يبقى من الافضل تركه

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 12:36
انا كنت فاكره كده الاول بصراحه بس لما قرأت و عرفت و اتعللمت اكتشفت ان الفوركس دا علم جديد
و من ساعتها و انا مقتنع ان الفوركس دا مش قمار خالص لانه مبني علي تحليلات سواء فنيه او اساسيه
و لو قابلت حد فاكر ان الفوركس قمار هنصحه و اوعيه

اى حد فى الاول بيكون فاكر نقس الكلااام ده

لكن لما يتفاعل ويبقا مره مع السوق ويفهم حركة السوق

يعرف انه كان على خطا لان السوق فكر وابداع وليس حظ ومقامرم

kimokonolove
06-19-2012, 12:41

لأنهم لايعتمدون بالعلم واساسيات التحليل الفنى لذا اعتقادهم لابد ان يكون خاطىء
فلابد من توعيتهم ومعرفتهم ويكونو على دراية قبل الحكم على الفوركس
كالتحاليل الفنية وكيفية استخدام الأخبار والفرص

yassinoh
06-19-2012, 13:01
شوفتوا بقى ان كلنا اجمعنا انا لفوركس ليس بحظ او قمار ولكن المشكلة الحقيقية فى الناس اللى نعرفهم ويقولون لنا انا لفوركس حظ او قمار والله الواحد بيبقى مش عارف يرد عليهم يقول ايه لانه عارف كويس انا لفوركس مش قمار ولا حظ ومن يدخل بناءا على هذا يخسر امواله كلها

The Mester X
06-19-2012, 13:29
من يصف الفوركس بالقمار فهو مقامر ولا يستطيع ان يفهم ان الفوركس عمل مثل اى عمل اخر
نعم اكثر الاعمال خطوره ويحتاج الى جهد كبير لكى نحقق ارباح
من يأخذ الفوركس على انه قمار يبقى من الافضل تركه

انا اشوف الفوركس عمل جدي و مجدي و راح تربح منه مالايمكن ربحه من الكثير من المجالات و بدون مجهود خارق
و انا ضد من يقلون على الفوركس قمار فهو يعتمد على اساس و تحليل و طرق للتحقيق الاهداف و لا مجال للحظ مع الفوركس

remas
06-19-2012, 16:31
الفوركس هو عمل مثل غيره من الاعمال ان لم يكن اصعب بكتير جدا من غيره نتيجة الضغوط العصبيه اللى الواحد بيتعرض ليها يمكن كل لحظه حسب الربح او الخساره

ashraf el-araby
06-19-2012, 17:13
الفوركس متاجرة بالمال ويرتبط الحظ بة ولكن يعتمد اكثر بكثير بالخبرة والتحليل الصحيح للسوق

magic777
06-19-2012, 17:35

والمتاجر الشاطر بأه اللي يلحق نفسه من الدوامه دي ومن التفكير الخاطئ ده
وبيتدي يبني مشواره بطريقه صحيحه ويتعلم من اول وجديد
علشان يكمل صح ويكون في يوم من الايام متاجر ناجح

kingman
06-19-2012, 22:13

هههههه وفعلا ينطبق هنا المثل المصرى اللى بيقول اللى مايعرفض يقول عدس ههههه وهى دى العادة فى بعض الأشخاص انهم يحبوا يفتوا دون ان يكون لهم علم مابما يقولون وده بنشوف كتير فى مجتماعتنا لكن العلم ولامعرفة دائما ماتجعل الأنسان مسئول عما يقول

magic777
06-19-2012, 23:55
هههههه وفعلا ينطبق هنا المثل المصرى اللى بيقول اللى مايعرفض يقول عدس ههههه وهى دى العادة فى بعض الأشخاص انهم يحبوا يفتوا دون ان يكون لهم علم مابما يقولون وده بنشوف كتير فى مجتماعتنا لكن العلم ولامعرفة دائما ماتجعل الأنسان مسئول عما يقول

وطبعا علشان الاغلبيه هنا ماشيه بمبدأ الفهلوه زي مابيقولوا بيبقى صعب تعرف مين اللي بيفهم فيهم
الا لو انت ليك في اللي بتسأل عنه وفاهم انت بتسأل عن ايه هتقدر تعرف من الاجابات مين اللي بيفهم فيهم ومين اللي ماشي على مبدأ الفهلوه

A7mad_Aziz
06-20-2012, 05:13
الرد عليهم اخي يكون بالفتاوي التي صدرت من كبار المشايخ ومن الازهر وهى موجودة في كل مكان من الممكن ان يطلعوا عليها وبعدها لا يمكنهم تكديب المشايخ الكبار

H!m0
06-23-2012, 13:11
الفوركس ليس قمار اذا كنت تحلل و تتبع طرق التحليل و الدخول من نقاط مقتنع بيها
والذين يصيفونه بالقمار لا يعرفون التحليل ولا يجيدونه و يدخلون دخول عشوائي
فالمبتدئ يقع في مثل هاذه الأخطاء لاكن مع مرور الوقت سيصبح يدخل من النقاط القوية أو لا يدخل

The Mester X
06-23-2012, 13:57
ايوه اخوي الفوركس ليس مجال القمار او اعتباره اللعبة فهو مجال الربح و العمل الجدي
و التحليل و الدخول في النقطة الصحيحة و الصفقات المضبوطة

assidi saber
06-24-2012, 16:12
الفوركس ليس قمار و هو لا يوجد فيه حظ بل من يريد الربح في الفوركس يجب ان تتوفر لديه الخبرة و كذلك الصبر

nrgslawi
06-24-2012, 16:15
لا لا ليس قمار قل لهم ان يجربوا انه علم يا اخي الغالي
الفوركس يعتبر قمار عندما نكون نشتري او نبيع ونحن لا نعرف لماذا

ahmed
06-24-2012, 16:18
الفوركس ليس قمار و هو لا يوجد فيه حظ بل من يريد الربح في الفوركس يجب ان تتوفر لديه الخبرة و كذلك الصبر

تمام يا اخى ومن يعتبر الفوركس قمار
فسيظل يخسر فيه طوال حياته وبالفعل لن يكسب حتى يتعلم اولا

ahmed saleh
06-24-2012, 16:19
هههههههههههه أنت تعمل في الفوركس يعني أنت مختص و تعرف أنا الامر بطبيعة الحال ليس بحظ ابدا

و لكن الاهل مثلا لهم تفكير على حسب الفترة التي عاشوها و مازال اكثرهم لا يؤمن بالتجارة الإلكترونية تخل امي تقولي روح تشتغل بدل ما دايما جالس على الكمبيوتر و تقولي انا شغال ههههه

على الرغم انى مختلف معاك لان اظن ان الفوركس يوجد بة نسبة حظ
اة هو مش قمار ولكن يوجد بة نسبة حظ لانة احيانا تتخدل صفقة وياتى خبر حدث غير معلوم وتسير معاك الصفقة فى نفس الاتجاة وتكسب كثيرا
فهذا حظ وحصلت معايا كتير

karbak
06-24-2012, 16:31
الفوركس عبارة عن تجارة وليس فيسها عنصر القمار لأن الفوركس تشتري وتبيع اما القمار لا يوجد شيء لتشتريه او تبيعه

safiforex
06-24-2012, 16:35
الفوركس يمكن ان يطكون كوصف للحظ و القمار اذا كان المتداول فيه يتداول بدون اية معايير و فقط انه يغامر ليس الا
اما لو كانت الطريقة جيدة و يدخل على الصفقات بشكا منطقي و حسب تحليل فان هذا عمل
و هناك فرق بين العمل الحقيقي و القمار

aminos
06-24-2012, 16:38
السلام عليكم
الدي يصف هذا العلم بالقمار و الحظ فعلم أنه غير قادر عليه
ولا على فهمه أصلا
فبدأ يقول أنه قمار و حظ

konine
06-24-2012, 16:56
نعم أخي لدي صديق عرفته على فوركس ويقول أنه فقط حظ وقمار
يمكن أن يكون سبب ضنه هو جهله بطرق تحليل و هو لديه معرفة سطحية عن هذا سوق
و عموما سوق فوركس علم كبير جدآ وجب تعمق فيه
الله كريم

mohamedfx2005
06-24-2012, 17:05
السلام عليكم ورحمة الله
بامكاننا القول عن الفوركس انه قمار وحظ ان كان المتاجر يدخل بعشوائية او ان كان لا يراعي ادارة راس المال ويدخل بلوت كبير جدا بالنسبة لحسابه فهنا بالامكان ان نقول ان هذا المتاجر يقامر
اما ان كان الدخول بمراعات راس مال و تحليل فهنا يختلف الامر والله اعلم

Mostafa Mando
06-24-2012, 17:22
تعالوا نحسبها بالمنطق شوية القمار

يعتمد على الحظ بتحط فيه فلوسك وانت مش عارف مصيرها ايهلا تكسب لا خسرت بالحظ يعني انت وبرجك

الفوركس

سوق كبير محتاج تعليم وخبرة وتدريب لسنوات لكي تستطيع ان تتفاعل مع السوق انت تضع فلوس ومش عارف مصيرها بس انت بتتعب وبتحلل لساعات من اجل الربح اي انه لا يعتمد على الحظ

zaki_ziad
06-24-2012, 17:27
يقول ذلك لانهم لا يستطيعون التعامل معه اولم يستطيعوا حتى العمل فيه و يقولون انه حرام لانهم اكيد خسروا مبالغ كبيرة و لم يربحوا شيئا و فيرجعون ذلك بانه حرام

Mtec
06-24-2012, 17:32
بالفعل الفوركس شبيه بالقمار و الحظ يتدخل احيانا في مساعدة المتداول
لكن كل شخص بامكانه ان يجعل الفوركس قمار او حلال
العمل بجد على التحليل ومعرفة الاتجاه اعتقد ان هذا حلال 100/100
اما فتح الصفقات و الصلاة والدعاء من اجل اتمام الصفقة بسلام هذا يعتبر قمار

hesham itch
06-24-2012, 19:49
هو القمار والحظ بيعتمدو على الحظ فقط لكن الفوركس المتاجر فيه بيقوم بالتحليل
والعمل الجاد لمعرفة الظروف المحيطة لمعرفة كيفية تحقيق هدفه

mohamed eldamnhorey
06-24-2012, 20:55
هو القمار والحظ بيعتمدو على الحظ فقط لكن الفوركس المتاجر فيه بيقوم بالتحليل
والعمل الجاد لمعرفة الظروف المحيطة لمعرفة كيفية تحقيق هدفه

عمل مبنى على فكر وعلى نظام يحتاج فهم ودراسه وخبره طويله

ليس عمل عشوائى اوتربيزة قمار مكتوب عليها باى وسيل

هذا مفهوم خطأ

younesjoe
06-24-2012, 21:14
نعم الكتير من الناس لا يفهمون شغل البورصة و ان فهموها يفهمونها بانها قمار لان في شكلها تبين القمار لكن في مضمونها لا لكن اكتر حاجة جعلت الفوركس متل القمار هي الرافعة المالية التي تؤدي الى الخسارة و بدون رافعة مالية لن تكون ارباح كافية

jihadazzam
06-24-2012, 21:18
تعالوا نحسبها بالمنطق شوية القمار

يعتمد على الحظ بتحط فيه فلوسك وانت مش عارف مصيرها ايهلا تكسب لا خسرت بالحظ يعني انت وبرجك

الفوركس

سوق كبير محتاج تعليم وخبرة وتدريب لسنوات لكي تستطيع ان تتفاعل مع السوق انت تضع فلوس ومش عارف مصيرها بس انت بتتعب وبتحلل لساعات من اجل الربح اي انه لا يعتمد على الحظ

بالفعل اخي الفوركس غير القمار
القمار مبني على الحط
انما الفوركس علم واسترتجيات وبعلمك تعرف طريق العملات الى اين ذاهبة وتتصيدها

assidi saber
06-24-2012, 23:45
الفوركس لا يوجد فيه الحظ طبعا فمن لديه الخبرة ينجح فيه و الذي ليس لديه بالطبع سوف يخسر في اقرب وقت و الفوركس هو لا قمار بل هو اسثمار للنقود

foouaad
06-24-2012, 23:56
الفوركس ليس قمار لانه فى بلدنا فى مصر قد قام مجمع البحوث الاسلاميه بتحليل التجارة فى الفوركس على حد علمى و الله اعلم و لكن بالنسبه لكونه حظ فانه كذلك للمبتدئين فقد يقوم المبتدىء فى سوق الفوركس بالتجارة و يقوم بجنى الارباح دون سابق خبرة لكنها لن تدوم تلك الحظوظ الى الابد لان لابد من التعلم و الممارسه حتى يصبح الشخص تاجر جيد و له خبرة فى مجال سوق الاوراق الماليه
هو خبرة و تعلم اكثر مما هو حظ
و سوف اتاكد من موضوع انه قمار ام لا و سوف اقوم بالرد عليك لاحقا ً

sa sa
06-25-2012, 00:26
الفوركس ليس مكان للحظ ,الفوركس مثل اي عمل يتطلب بعض المهارات والمعرفه والخبره التي تؤهلك للعمل فيالفوركس وربح المال الذي تريده بعد بذل المزيد من الجهد.

KOGI
06-25-2012, 08:42
الفوركس ليس قمار او حظ وانما دراسة وتدريب وممارسة وخبرة وعوامل كثير لكن ايضا الحظ والتوفيق من عدمه بيلعب دور كبير

abokhaledelmasry
06-25-2012, 16:45
انا لن افتي وأقول انه قمار او حظ ,,,

لكن اعتقد ان الاختلاف بين الفوركس و القمار هي ان الفوركس تعتمد على تحليل بينما القمار يعتمد على اسلوب طائش(لن اسميه حظ)....

konine
06-25-2012, 17:51
الفوركس ليس مكان للحظ ,الفوركس مثل اي عمل يتطلب بعض المهارات والمعرفه والخبره التي تؤهلك للعمل فيالفوركس وربح المال الذي تريده بعد بذل المزيد من الجهد.

نعم أخي و هذا ما أأكد عليه هو أن فوركس علم و يس حظ
ولو أردت حظ إذهب إلى كازينو و تأكد من حظك
لذلك وجب تحضير علم في فوركس
الله كريم

elazez
06-25-2012, 18:31
الفوركس هو علم ودراسه وعمل
الفوركس يحتاج الي التعلم والبحث عن الجديد بصفة مستمرة
الفوركس وظيفة تحتاج الي من يجيد التعامل معها ويحترفها

remas
06-25-2012, 18:51
والله اقدر اقولك ان الفوركس قد يدخل فى شبهة القمار ودا لو انت داخل الفوركس دا عشوائى يعنى يا صابت يا خابت داخل والسلام هنا اكيد فى شبهه والفوركس ايضا زى غيره فيه نسبه من الحظ

i5land_man
06-25-2012, 18:53
انا لن افتي وأقول انه قمار او حظ ,,,

لكن اعتقد ان الاختلاف بين الفوركس و القمار هي ان الفوركس تعتمد على تحليل بينما القمار يعتمد على اسلوب طائش(لن اسميه حظ)....

مهو اللي يتاجر في الفوركس من غير علم او وعي باساسياتوه
يبقي كانوه بيتاجر باسلوب طائش يعني دخل في اطار القمار ربنا يعافينا منوه

yamiyugi
06-25-2012, 18:55
انا مش من حقى ارد عليه

الرسول صل الله عليه وسلم قال
استفت قلبك وان افتوك

كل انسان يستفت نفسه ويختار

nooraldeen1997
06-25-2012, 18:55
الفوكرس يعتمد على مهاره المتداول
و على خبرته في التداول
لو كان يعتمد على الحظ كان المحترفين بخافو يدخلو التداول

dodovedo
06-26-2012, 20:39
اخى الكريم
قلهم يشوفو تعب الاعصاب والتحليل والمذاكره والاطلاع الدائم
تقبل مرورى

okash
06-26-2012, 20:44
التسرع في الحكم على الشيء هو من باب الجهل مع احترامي لكل شخص يعتبره قمار
لأن الفوركس تجارة كيف تصف نوع منالتجارة بالقمار لذلك يجب ان توضح للشخص هذا ما هي افوركس

sky44
06-26-2012, 20:52
بالنسبة لي الفوركس بعيد كل البعد عن هذه الاوصاف سواء الذين يقولون انه عبارة عن لعبة او قمار او كل هذه العبارات . الفوركس ويعتمد على التعلم والخبرات وكدى الذكاء فهو يعتمد على قواعد مدروسة وليس حظ

The Mester X
06-27-2012, 00:00
الفوكرس يعتمد على مهاره المتداولو على خبرته في التداوللو كان يعتمد على الحظ كان المحترفين بخافو يدخلو التداولايوه اخوي اصبت و اكيد الفوركس ليس اللعبة حظ او قمارفهو يحتاج للمهارة و خبرة و طرف ذكية للربح منه بكل الوسائل المتاحة

---------- Post added at 10:00 PM ---------- Previous post was at 09:57 PM ----------

[
الفوكرس يعتمد على مهاره المتداول
و على خبرته في التداول
لو كان يعتمد على الحظ كان المحترفين بخافو يدخلو التداول

ايوه اخوي اصبت و اكيد الفوركس ليس اللعبة حظ او قمار
فهو يحتاج للمهارة و خبرة و طرف ذكية للربح منه بكل الوسائل المتاحة

sendrala ahmed
06-27-2012, 00:01
اعتقد ان الفوركس ليس قمار او حظ لان له قواعد مش مبنيه على الحظوظ لازم اللى بيشتغل يكون فاهم علشان يقدر يكسب وممكن يقرأاكتر عن الفوركس ويعرف عنه وبالتالى يقدر يحكم

sami
06-27-2012, 00:12
أقول لكل من يصف الفوركس بالقمار أنه يجب عليه أن يعرف ما هو الفوركس أولا و من يتحكم فيه و ما هي المبادئ التي يخضع لها و حجم المؤلفات التي كتبت عنه،و العلوم التي سخرت لأجله،فهو سوق يخضع لضوابط و قوانين،و الرابحون هم الدارسون لكل فنونه،فهو قائم على التحليل و المنطق،و ليس الحظ فقط

saad
06-27-2012, 03:22

KOGI
06-27-2012, 04:54
أقول لكل من يصف الفوركس بالقمار أنه يجب عليه أن يعرف ما هو الفوركس أولا و من يتحكم فيه و ما هي المبادئ التي يخضع لها و حجم المؤلفات التي كتبت عنه،و العلوم التي سخرت لأجله،فهو سوق يخضع لضوابط و قوانين،و الرابحون هم الدارسون لكل فنونه،فهو قائم على التحليل و المنطق،و ليس الحظ فقط

المشكلة فعلا ان فى ناس بتحكم على الامور من الخارج فقط مش بيحاولو يقروا عنها او يعرفوا ايه ده ا

xtomorrow
06-27-2012, 06:20
اقول هذا الراي غير صحيح
اولا الفوركس لا يعتمد على الحظ 100 في المية
ثانيا هو ميدان لتطبيق مجموعة من الدروس منها ما هو معقد وما هوسهل
انا من وجهة نظري اسميه سوق الاموال يجتمع فيه الباعة والمشترون

saad
06-27-2012, 15:08

hisoka
06-28-2012, 14:22

إضافة رد رد مع اقتباس
اوافقك الراى بشده يا اخى ..انت هو الذى تخير نفسك بين المقامره او الحظ
وتقبل مرورى

elssayed
06-28-2012, 14:34
اذا كانت تعتمد تجارتك علي علم ودراسة فدي تجارة شرعية
لكن لو داخل عشان تضاعف راس مالك في يوم ولا يومين فطبعا ده شبية بالقمار
لان انت بتتاجر علي اساس ياتخسر كل فلوسك ياتكسب مكسب كبير

m_fekry
06-28-2012, 14:37
انا لا اعتقد بهذا الكلام فأنت تقوم بدراسة هذا المجال قبل الخوض به فهو دراسه ومجال عمل
ولو كان قما او حظ لحرمته دار الأفتاء وبما ان دار الأفتاء اباحة التداول فى الفوركس فهذا اكبر
دليل على ان الفوركس ليس قمار

ahmed
06-28-2012, 14:41
اذا كانت تعتمد تجارتك علي علم ودراسة فدي تجارة شرعية
لكن لو داخل عشان تضاعف راس مالك في يوم ولا يومين فطبعا ده شبية بالقمار
لان انت بتتاجر علي اساس ياتخسر كل فلوسك ياتكسب مكسب كبير

صحيح يا اخى ما يفصل فى هذة النقطه هو الدخول
على اساس الدراسه ام الدخول العشوائى

madoxegy
06-28-2012, 15:05
بسم الله الرحمن الرحيم

كلامك سليم يا اخى

hossam eldeen mohamed
06-28-2012, 15:12
انا اعتقد ان ليس لديهم الخبرة الكافية عن الفوركس لذللك يتحدثون على انه قمار وما ذللك

magic777
06-28-2012, 16:27

هو اكيد طبعا جاب التفكير ده من الاعلانات المنتشره عن الفوركس واللي بيكون فيها اغراءات قويه
هيا اللي بتخلي اغلب المتاجريين المبتدأين داخلين المجال على هذا الاعتقاد وطبعا مش هيعرفوا الحقيقه
الا مع اول مارجن

safiforex
06-28-2012, 16:34
هو اكيد طبعا جاب التفكير ده من الاعلانات المنتشره عن الفوركس واللي بيكون فيها اغراءات قويه
هيا اللي بتخلي اغلب المتاجريين المبتدأين داخلين المجال على هذا الاعتقاد وطبعا مش هيعرفوا الحقيقه
الا مع اول مارجن

هذا يحصل كثير من الناس اخي الكريم ، فالملاحظة الاولية للمجال و ببعض الاعلانات زي ما قلت فانه سيتوهم بانه سيصبح ثريا في اقرب وقت
و لكن بمجرد دحخوله فانه سيصطدم بعدة امور ستعيد له و ستوضح له الامور التي كانت له قريبة من النجاح
و خصوصا لما يحصل له اول مارجن فهنا يبد\ا في التفكير جيدا في الفوركس على انه ليس مجال للربح فقط

amrmorasamir
06-28-2012, 16:40

اكيد هقوله انك متعلمتش الفوركس كويس عشان تقول كده ولو اعتمد على الحظ فى الفوركس هتكسب كويس جدا فى الاول بس عد كده هتخسر كل حاجه فى صفقه واحده بس او هتخسر من البدايه

Noah
06-28-2012, 18:27
لا اصفه باى شئ فيكفيه جهلا انه لا يعرف اى شئ عن الفوركس حتى يصفه انه سوق القمار اوا لحظ لان الفوركس من اكبر الاسواق اتلى يمكن لاى متداول فى العالم ان يعمل بها ويحقق عن رطيقها نسبة ارباح جيدة جدا

mohamed eldamnhorey
06-28-2012, 19:38
لا اصفه باى شئ فيكفيه جهلا انه لا يعرف اى شئ عن الفوركس حتى يصفه انه سوق القمار اوا لحظ لان الفوركس من اكبر الاسواق اتلى يمكن لاى متداول فى العالم ان يعمل بها ويحقق عن رطيقها نسبة ارباح جيدة جدا

صحيح كيف سوق مالى ضخم نقول عليه انه حظ او مقامره

سوق الفوركس اضخم عمل واضخم سيولة موجوده به

تباً لمن يقول ان الفوركس مقامره فانه لا يفهم اى شئ فى البطيخ

AhmedMagnifico
06-28-2012, 20:40

هههههههههه
فعلاً لان اللى يقول كده معناه انه ميعرفش اصلا يعنى ايه فوركس !

abdallah elbaz
06-29-2012, 03:27
انا قولت كذا مره ليس لي علاقه بكلام اي شخص سواء اني لو عايز اعرف هو قمار اولآ
اسائل حد مختص بكدا شيخ ف الازهر وهكذا وهو اللى اعرفه منه مش اسائل واحد لايفقه ف فقه الدين

mido303037
06-29-2012, 03:30
لا اعتقد من وجهة نظرى ان الفوركس مقامرة ولكن الفوركس بة بعض الحظ

ولكن لا يستمر هذا الحظ

لان خبرتك هى العالمل الاساسى لسوق الفوركس

yassie
06-29-2012, 03:34

هههههه اخي معك حق
بعد اجتهاد بعض العلماء تم التصريح بانه يوجز التعامل به
و لكن تم تحريمه لبعض العلماء

khaled zizo
06-29-2012, 04:54
يريد ان يعبث بشئ فهو يا اما انسان فشل بالفعل فى الفوركس ولم يحقق ارباح او انه رجل عنيد يريد تشويه صورة الفوركس باى طريقة وهذا ما اريد ان انوه عنه ان الفوركس ليس الطريق الاسهل لتحقيق الاموال ولكنه طريق جيد ايضا لكى تتخلص من المشاكل التى تعانى منها

waleed adel
06-30-2012, 17:59
انا عن رايى ان من يصفون الفوركس بالحظ او بالقمار هم يفتقدون الكثير من العلم بالفوركس

لان الفوركس يحتاج علم ودراسه ومجهود وايضا توفيق من الله

jonaselk
06-30-2012, 18:04
العمل بالفوركس يعتمد على العمل و ليس الحظ
و لا يمكن أن يوصف بالقمار

mostafakamal
06-30-2012, 19:44
لو الواحد داخل بكل ماله او نصفه وبدون علم يبقى مقامرة
اما لو دخل بسياسة مالية ومبدا ان التجارة مكسب وخسارة وعلى علم وخبرة فلا

Amgad91
06-30-2012, 22:48
اعتقد ان من يقول ذلك لم يعرف المعنى الحقيقي للفوركس وانه ليس مجرد ضغط اوامر لربح المال وحسب ولكنه سوق معقد تختلف فيه انواع التحليل و الاستراتيجيات
ولو كان مقامرة لما وجد علم يدعى مراعاة راس المال و حساب الخسارة فهي الفاصل بين التجارة الصحيحة و المقامرة
ايضا لو كان مقامرة او حظ لما استطاع الكثير من المضاربين الاستمرار فيه لوقت طويل بطريقة و نظام متاجرة محدد

ابو محمد
06-30-2012, 22:58
الفوركس برايي عمل مثل اي عمل
اخر فية ربح وفية خسارة ولايعد اقمار او حظ

elzeel
06-30-2012, 22:59
والله كل الامور دى ممكن ننهى فيها النقاش والكلام بكل سهوله طالما ان فى فتوى بتحلل التعامل فى الفوركس
وسوق الفوركس فليس بعد ذلك كلام اخر

kingman
06-30-2012, 23:46
والله كل الامور دى ممكن ننهى فيها النقاش والكلام بكل سهوله طالما ان فى فتوى بتحلل التعامل فى الفوركس
وسوق الفوركس فليس بعد ذلك كلام اخر

والفتوى مش هتكون لها علاقة بكونه قمار ولا مش قمار لان سوق ليس مقامرة ولكن هتكون فتوى على جانب التعاملات المالية فيه هل فيها حرام زى ربا او ماشابه او تنتقص الى احد شروط التجارة

waleed adel
07-01-2012, 18:40
على ما اعتقد ان هذا الراي غير صحيح
اذا كانت متاجرتك تعتمد علي علم ودراسه في الفوركس
فالتجاره هنا تطبيق ما درسناه وتعبنا فى اكتسابه

pimo
07-01-2012, 19:24
نعم هناك كثيرمن الناس يظن لن التجارة في سوق الفوركس عبارة عن قمار او ضربة حظ ولكن هذا خطء كبير فالفوركس يعتمد علي اسس قواعد تحكم تصرفاته ولكي تفهم هذه التصرفات يجب عليك ان تتعلم وتدرس قواعد واسس هذا العلم

eng2012
07-01-2012, 19:50
اعتقد انه لا يمتلك الكثير من المعلومات التى تجعله يستطيع ان يتعرف على السوق جيدا ويعرف لماذا وكيف يتحرك السوق صعودا وهبوطا ومن هنا يوجد سبب للصعود وللهبوط وليس الموضوع مجرد لعبه

ashraf el-araby
07-01-2012, 19:51
الفوركس هو عمل جدى يحتاج الى علم ودراسة وتدريب وجهد لاكتساب الخبرة الازمة للدخول والمتاجرة فية وكمان بيحتاج الى تحليل قبل دخول كل صفقة او الخروخ منها

safiforex
07-01-2012, 20:06
الفوركس هو عمل جدى يحتاج الى علم ودراسة وتدريب وجهد لاكتساب الخبرة الازمة للدخول والمتاجرة فية وكمان بيحتاج الى تحليل قبل دخول كل صفقة او الخروخ منها

بالفعل فالتجارة في الفوركس ما هي الا تجارة فعلا و ليست قمار او ما شابه هذا
و ذلك بان الفوركس من يدخله لازم من ان يتعلم له جيدا و يطبق الاستراتيجيات

husamart
07-01-2012, 20:08
هههههه الامر لا علاقة له بالحظ .. فهو سوق عالمي كبير وضخم وفيه اكبر سيولة في العالم .. واذا كان مذلك لماذا يربح منه نسبة معينة من الناس؟؟؟ هل الحظ تحالف معهم وحدهم .. انه هراء

elking
07-01-2012, 20:40
ان ارفض ان يتم وصف الفوركس بالقمار او باللعبة او بالحظ او غيره لانه عمل قائم فى الاساس على التعلم والمعرفة واكتساب الخبرات اما من يدخل الصفقات دون معرفة بالاساسيات او قواعد فيعتبر قمار بالتاكيد

waleed adel
07-03-2012, 18:32
ان ارفض ان يتم وصف الفوركس بالقمار او باللعبة او بالحظ او غيره لانه عمل قائم فى الاساس على التعلم والمعرفة واكتساب الخبرات اما من يدخل الصفقات دون معرفة بالاساسيات او قواعد فيعتبر قمار بالتاكيد

الفوركس يحتاج علم ودراسه ومجهود وايضا
توفيق من الله

madoxegy
07-03-2012, 18:40
اذا كان الفوركس قمار او حظ فلما التعلم لفترات طويلة ولما ادارة رأس المال
الفوركس ليس بقمار او بحظ لانه قائم على مادة علمية بحته

ahmed rabee
07-03-2012, 19:46
الفوركس علم وفن .. له اسس وقواعد
لا يمكن ابدا اعتبار الفوركس مقامرة اولعبه حظ ... ان من يدخل الفوركس وهو يعتقد هذا يخسر بالتاكيد
ولكن يجب ان يعتمد علي الدراسه الاساسيه وتطبيق الاستراتيجيات ....الخ

اما من هم خارج المجال فيعتبرونه حظ ومقامرة لانهم لا يعرفون شيء عنه
فهو عالم مجهول بالنسبه لهم ... فيكون رايهم مخالف للواقع والخقيقه

Amany Mohamed
07-03-2012, 19:57
السلام عليكم
الفوركس ليس حظ و انما هو علم يجب دراسته كي اعمل به و ليس قمار
فأنا لا ارى ذلك و لم اسمع فتوى بتحريم الفوركس

Rami
07-03-2012, 20:05
السلام عليكم

الاجابات ايضا تتكرر لكن هناك من يتخذه حظ
ولا ننكر ان به بعض الحظ لهذا وجب اتعلم
تحياتى لك

okash
07-03-2012, 22:37
الفوركس عبارة عن تجارة مثل أي تجارة ولكن الذي يميزها انها تستطيع ان تجني مال وثروة بسرعة كبيرة جدا اما القمار ليس له علاقة ولا صلة بأي من نوع من انواع التجارة

aboualy
07-03-2012, 23:24
لا يمكن ان اقبل وصف الفوركس بالقمار لان الفوركس عمل جاد يحتاج الى الدراسة والتدريب والالتزام بقواعد هذا العمل ولا يمكن ان نعمل فى الفوركس اعتمادا على الحظ فقط لان من يعتمد على الحظ يمكن ان يربح مرة او مرات قليلة ولكنه يخسر كثيرا

ymn30
07-03-2012, 23:45
اظن من يصف الفوريكس بالقمار او الحظ هو لا يعلم عن الفوريكس شئ ولا يعلم ان هذا علم واستثمار زى اى استثمار لجنى الارباح او تكبد الخسارة ارجو من يقول هذا الكلام ان يقراء الفتاوى عن الفوريكس وهى كثير على النت

sabre
07-03-2012, 23:50
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انت ممكن تخليه قومار لو انت اشتغلت فيه بدون علم وبمخاطرة عاليه
ولاكن لو انت اتعلمت صح واشتغلت صح اعتقد انه تجارة والله اعلم

madoxegy
07-03-2012, 23:52

nada
07-04-2012, 00:09
اقول لهو الى ميعرفش يقول عدس
هههه
طبعاًكلام عيره منطقى بس اذا فهم انما من يقول هذا لا يرد الاطلاع لمجرد الحكم

kingman
07-04-2012, 00:39
ولو سئلت حد من اللى بيقول عليه قمار وحظ هل تعرف التحليل الأساسى ومتعمق فى هذا العلم
اكيد هتكون الأجابة لا وعلى اقصى حد هيكون يعرف فقط اخبار المفكرة فأذا هو ليس عنده العلم الكافى كى يرى السوق على حقيقته

sami
07-04-2012, 00:50
السلام عليكم

نعم أخي الكريم،لقد وضحت نقطة هامة جدا و هي لو كانت تجارة الفوركس تندرج ضمن أصناف القمار لصدرت فتوى صريحة تحرم هذه التجارة،و لكن معظم العلماء أجازوا التداول بالفوركس إذن لا توجد
شبهة مقامرة

king
07-04-2012, 00:56
اقول لهذا الشخص ان تجارة النقد الاجنبى علم كبير تعتمد على الشراء والبيع وتعتمد على الاستراتجيات والخطط والمناهج العلميه والماليه والاقتصاديه ولا مجال ابدا للحظ لان الذى يعتمد على الحظ فى هذا المجال يخسر ولكن الذى يتعلم ويكتسب الخبره ويعرف الاساسيات وكيف يقراء منحنى التداول والشمعدان والمؤشرات
يفوز ويربح ربح يساوى مقدار تعبه ومجهوده واجتهاده فى التحليل

fx-man
07-04-2012, 01:01
فعلا بعض من الاصدقاء والعائلة لى يشبه الفوركس بالقمار وذلك لانهم لا يعرفوا ما هو سوق الفوركس
انا متأكد انهم اذا فهمو الفوركس جيدا والية المكسب والخسارة فى هذا السوق سوف يدركوا انه تجارة مثل اى تجارة .

eng2012
07-04-2012, 01:08
اعتقد انه كل من يقوم بوصف الفوركس بالقمار هو من يجد انه مجرد لعبه مبنيه على التوقعات وذلك من خلال انه لا يريد ان يتعلم اى شىء عن اصول حركه الاسعار وكيف تتم الارتفاع والانخفاض فى الاسعار

ramimasarwah
07-04-2012, 14:04
الفوركس هو تجاره وليس قمار ولا اجد اي علاقه بين الموضوعين فالقمار لا يحتاج الى مجهود وانما يحتاج الى الحظ فقط اما الفوركس فيحتاج الى متابعه ومجهود ودراسه ودرايه بالتجارة ولا اجد اي ارتباط بينهما لا من قريب ولا من بعيد بالنسبة للقمار فهو حرام كما انه ادمان بينما الفوركس فلا يوجد فيه ادمان

okash
07-04-2012, 17:44
الفوركس ليست قمار حتى لو كانت طريقة التداول عند بعض المتداولين ضربة حظ فالفوركس مهما كانت الطريقة فهي تجارة

magic777
07-04-2012, 19:52

هو طبعا في الحقيقه كلنا عارفيين ان الفوركس مجال عمل ومالوش اي علاقه بموضوع الحظ والقمار ده
وده بينطبق طبعا عن من دخل المجال وتاجر وعرف
لكن اللي لسه في البدايه يكون فاكر انه مجال سهل وقمار والكلام ده لانه معتمد في رأيه ده على الاعلانات المنتشره عن المجال ولسه مجربوش بنفسه

roka
07-04-2012, 20:01

انا ضد هذا الراى لان الفوركس هو علم وليس هو حظ او صدف مثل ما يقولون ولكنه هو توقعات مبنية على دراسة وعلم

memostar3
07-04-2012, 20:18

مثل هؤلاء الناس لا تتعب نفسك في اقناعهم
ودعهم وشانهم في هذه الحياه

okash
07-04-2012, 21:34
الفوركس فيها مصطلح ضربة حظ ولكن انا لا اؤمن فيه الحظ من اساسه فهناك شيء يسمى القدر فهو المكتبو لك هو الذي سوف يسير

kingman
07-04-2012, 21:51

انا ضد هذا الراى لان الفوركس هو علم وليس هو حظ او صدف مثل ما يقولون ولكنه هو توقعات مبنية على دراسة وعلم
اساسا معظمهم ميعرفوش يعنى ايه سوق الفوركس وعشان تقربلهم المعنى بتقول عليه بورصة وبعض الأشخاص كلمة بورصة عنده يعنى حرام او حظ او قمار ومش لازم الواحد يوجع راسه معاهم المهم يراعى ربنا ويركز فى تجارته

roka
07-05-2012, 01:50

اعتقد ان غير صحيح فهذا علم يعتمد على الممارسة والتدريب والتوقع وذلك ليس حظ حيث انه يحتاج الى دراسة

Rami
07-05-2012, 01:52
مثل هؤلاء الناس لا تتعب نفسك في اقناعهم
ودعهم وشانهم في هذه الحياه
بالفعل قد يكون بذل الجهد فى اعناقهم مرهق
جدا ومتعب لهذا انت اعما الى عليك والباقى على الله
تحياتى لك

ma90do
07-05-2012, 02:04
اساسا معظمهم ميعرفوش يعنى ايه سوق الفوركس وعشان تقربلهم المعنى بتقول عليه بورصة وبعض الأشخاص كلمة بورصة عنده يعنى حرام او حظ او قمار ومش لازم الواحد يوجع راسه معاهم المهم يراعى ربنا ويركز فى تجارته

بص هقولك حاجه الفوريكس بالنسبه للمبتدء والي مبيعرفش حاجه عنه وداخل بيجرب يعتبر اكنو بيلعب قمار بالظبط يا يكسب كتير يا يخسر كتير وبالنسبه للي دارس لا يصح ان يقال عليه هكذا

Meerak
07-05-2012, 02:22
اكيد اللى بيقول كدة مشتغلش ومحللش ومسهرش ليالى علشان يعرف الاتجاه
فاللى ىيقول كدة يبقى اكيد ميعرفش اى حاجة

ahamed ali
07-05-2012, 02:29
الفوركس لابد ان يكون الحساب اسلامى ثانيا
الاعتماد على المتاجرة بدون دراسة وتحليل للسوق اعتقد مفهاش قمار
لان الحياة تجارب والواحد لازم يتعلم لكى يربح وياخد خبرة

theboy2226
07-05-2012, 18:49
الكلام ده انا فعلا بسمعو كل يوم من الناس اللي حوليا بس للاسف اللي بيحكم علي الحاجة دون تجربة او اي معلومات عنها يبقي جاهل في الحكم
طبعا في متاجرين بيقامروا في الفوركس بس مش كل الناس كده و بعدين لو كان حظ و قمار الواحد مكنش يقعد قدام الشارت بالساعات و يتابع الاخبار و يتعمي قدام الكمبيوتر طول اليوم كان الواحد فتح اي صفقة بيع ,شراء مش مهم علي اي زوج و باي لوت و يستني الربح من الحظ .

magic777
07-05-2012, 21:50
[/color]

طبيعي جدا لمن لا يعرف هذا المجال ان لايفهم ان ده عمل اساسي او مجال ربح خاصه لمن ليس له
اي علاقه بالنت وميعرفش عنه غير غرف الدردشه والكلام ده فصعب طبعا انهم يصدقوا وجود مجال يبرحوا منه عن طريق النت

dina mahmoud
07-05-2012, 21:53
يجوز الاتجار في العملات إذا تحقق القبض ، وسلمت المعاملة من الشروط الربوية ، كاشتراط رسوم التبييت ، وهي الفائدة المشروطة على المستثمر إذا لم يتصرف في الصفقة في اليوم نفسه .

ehab
07-05-2012, 22:00
اعتقد ان الفوركس زية زى البورصة ميختلفش شئ فلو البورصة
قمار يبئا ممكن نقول اان الفوركس قمار

kingman
07-06-2012, 00:23
يجوز الاتجار في العملات إذا تحقق القبض ، وسلمت المعاملة من الشروط الربوية ، كاشتراط رسوم التبييت ، وهي الفائدة المشروطة على المستثمر إذا لم يتصرف في الصفقة في اليوم نفسه .
هو من حيث امر الفائدة فده يعتبر اتحل فى اغلبية الشركات التى تهتم بالتعامل مع المسلمبن والعرب من خلال توفير حسابات اسلامية خالية من الفوائد الربوية
والمهم هنا حق التقابض هل فعلا يتحقق فى العملات ؟

madman
07-06-2012, 00:25
اولا الفوركس ليست قمار عشان ان بتتعب وتلاقى مجهود لتعبك دا القمار انت بتلعب لعبه حظ لكن هنا انت عارف القوانين وعارف هتعمل ايه عشان توصل للايه بس ادى كل الحكايه يسيدى

derfcase
07-06-2012, 06:59
اقول له من فضلك اذهب و اقرا و تعلم اكثر - او اترك المجال هو افضل لك

Mohamed90
07-06-2012, 12:30

السلام عليكم
هههه فعلا و هذا ناتج عن محدةديو ثقافة العرب و لا ينفتحون على الطرق الحديثة في تعملات
و الفوركس سوق و مجال تحليل المعادلات و العمل و نحن لا تربح بضربة حظ بل بعد مجهود في تحليل و طرق

magic777
07-06-2012, 16:33
اولا الفوركس ليست قمار عشان ان بتتعب وتلاقى مجهود لتعبك دا القمار انت بتلعب لعبه حظ لكن هنا انت عارف القوانين وعارف هتعمل ايه عشان توصل للايه بس ادى كل الحكايه يسيدى

هو فعلا ليس مجال حظ او قمار وده للي بيشتغل فيه على اسس سليمه وبعد تحليل للسعر وعارف خطواته فيه
وهيدخل منين ويخرج منين وداير راس ماله صح
غير طبعا اللي بيتاجر عشوائي اعتمادا على الحظ

madoxegy
07-06-2012, 16:36

Spiderhoof
07-08-2012, 21:18
الفوركس ليس قمار او حظ وانما هو عباره عن سوق ذو حركه دقيقه تحترم قوانين وشكليات واسس علميه فليس معنى انك كسبت مره او اثنين من دون خلفيه علميه ان الفوركس هو للمحظوظين

لان عندها اى شخص لديه خظ قليل اصبح مليونيرا

salah.bmw
07-08-2012, 21:22
على حسب الشخص الذي سوف يوجه لي هذا السؤال
ان كان عالما ومشرعا ف الدين سوف اضرب له امثلة حتى يعطيني الفتوة واجمعه مع العلماء المشرعين للفوركس
واما ان كانو اشخاص جاهلين فقط بمجرد رأي ومتشبث فيه اقول له ان ينتبه لأموره فقط
وان لا احد ينزل بقبر احد كي يحاسب عنه

sami
07-08-2012, 21:26

كلام معقول أخي الكريم،فخير الكلام ما قل ودل،المشكلة أن الناس أعداء ما يجهلون و في مرات عديدة
أي أحد أكلمه عن الفوركس يجزم أنه نوع من القمار دون أن يبحث أو يقرأ عنه و لا أملك حينها إلا أن
أقول لا حول و لا قوة إلا بالله

Nehal Ali
07-08-2012, 21:38
الفوركس ليس قمارا فهو بناء علي علم ومعرفه وان لم يكن عن مهاره وخبره ولا يوجد احد ولم يسطاع العمل به

derfcase
07-08-2012, 21:39
هو فعلا ليس مجال حظ او قمار وده للي بيشتغل فيه على اسس سليمه وبعد تحليل للسعر وعارف خطواته فيه
وهيدخل منين ويخرج منين وداير راس ماله صح
غير طبعا اللي بيتاجر عشوائي اعتمادا على الحظ

بالضبط اخي الكريم
و الا اذا كان الموضوع حظ في حظ ولا قوانين تحكم السوق - لما كان هناك شيء يسمي تحليل فني ولا اساسي ولا اشارات تداول و دخول و خروج ولا مؤشرات
و انما يكون الامر هكذا متروكا للفوضي - و لكن واقع الحال بالسوق يقول غير ذلك

hager
07-08-2012, 22:05
الفوركس بعيد عن هذه الاوصاف فهو ليس لعبة ولا قمار حيث انه لكي نتعامل في الفوركس لابد من توافر التعلم والخبرة وليس بالحظ

Salwa Soliman
07-08-2012, 22:46
الفوركس لا يتصف بالحظ وبالقمار زانت اكثر الناس معرفة بذلك فأنت تعمل عليه علي اسس معينة ودراسة وخبرة أما الاهالي فهذه وجهة نظرهم دون الدخول او التعامل فيه

madoxegy
07-08-2012, 22:47

YesIcan
07-08-2012, 23:04
عمره ماكان الفوركس داخل تحت سقف القمار و الا لما وجدت هذا المنتدى او اي شخص مسلم شغال
الفوركس شغل و تجارة كأي تجارة موجودة في العالم و فيها الربح و الخسارة

jans
07-08-2012, 23:27
اذا كان حظ كان لم يكن هناك شيء اسمه تحليل فني او اساسي ولم يتعب شخص
في متابعة الشارت بل كان يدخل و يرى حظه كيف و يخرج و لكن هذا ليس وصف جميل للفوركس و اعتقد هذا الوصف يكون من قبل الاشخاص الذين لا يحبون الفوركس أو خسروا اموالهم منه و لم يفهموا الفوركس بشكل جيد .

thugalive
07-08-2012, 23:50
أنصحه بالابتعاد عن هذه التفاهات التي لا أساس لها من الصحة فمع الأسف في العالم العربي القليل الذين يعرفون الربح من الإنترنت و يمارسونه فالكل يعتبرون الإنترنت كوسيلة للترفيه فقط

husamart
07-08-2012, 23:53
بسم الله الرحمن الرحيم
من لم ينجح به وخسر كل امواله
يحس بالحقد على السوق ويأخذ يصفه بأوصاف انتقامية
وكذلك من لم يحتك به هو من يقول هذا الكلام