PDA

View Full Version : للتجربة و الاطلاع

zouga91
07-09-2017, 12:53
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخواني اعزائي اعضاء منتدى فوركس العرب وبعد من اقوى ارتداد حصل على فريم 4 ساعات او اليومي ارسم خط دعم او مقاومة ، ولازم يكون الرقم مقرب يعني لاقرب عدد صحيح مثلا اذا كان الارتداد من سعر 112.651 انت خليه من 112.650 بعد كدا ابدا برسم خطوط لتحديد مناطق كل منطقة 50 نقطة من اقوى ارتداد مثلا هتكون اول منطقة بين 112.650 و 112.150 و المنطقة الي بعدها هتكون بين 112.150 و 111.650 و الي بعدها من 111.650 و 111.150 و هكذا وراقب السلوك السعري بين المناطق دي او حتى على الخطوط ، هتلاقي ان اذا كان في تعريض هيكون في منطقة من المناطق دي و تقدر تاخد سكالبينج وقت التعريض مع اي اختراق للمنطقة لانه بيكون اختراق كاذب و 95% الزوج لازم يرجع يعرض داخل منطقة 50 نقطة او 100 او اكتر حسب الفريم ، والسر في ان صناع السوق و البنوك و شركات المضاربة الي بتتاجر بصفقات معلقة بعقود ضخمة بتحب حاجة اسمها عدد تقريبي او Round numbers وهي الاعداد الي بتكون اقرب الى الاعداد الصحيحة بدون كسور ، ويمكن في ناس تعرف Sweet Spots بمعنى المناطق المحبوبة او المحببة لصناع السوق وهي الاسعار الصحيحة تماما زي 111 او 112 او يكون فيها كسور صحيحة 112.500 او 112.600 و هكذا ، الفكرة ان لازم يحصل سلوك سعري قوي عند المناطق دي و مع رسمك للمناطق على الشارت هتلاحظ الترتيب و السلوك السعري وهتقدر تستفيد ، انا لاحظت بالنسبة للدولار ين ان بعد الاتجاه القوي صعود او هبوط لازم تعريض التعريض ده 95% بيكون في منطقة 50 نقطة بالكتير و اختبرت الموضوع اكثر من مرة لدرجة اني على "الديمو" بعد الاتجاه القوي و ارتداده من اي سعر من الاسعار التقريبية المنطقة بتكون مرسومة و خلاص صفقة معلقة عند الحد الاعلى بيع هدفها الحد الاسفل وستوبها 10 او 15 نقطة خارج المنطقة وصفقة معلقة في الاسفل شراء هدفها الحد الاعلى ونفس الستوب على الاقل صفقتين باخدهم وانا مطمن و ممكن اكثر ومرة استمريت لاكثر من 9 صفقات و ممكن اكثر حسب التعريض و قوته و على اي فريم المهم ان في صفقة وحده بس هي الي هتضرب ستوب لما الزوج يخرج من المنطقة و يتجه مرة اخرى و بيكون ستوب الصفقات 10 نقط خارج المنطقة بحيث لو ضرب ستوب هيكون على وشك الاتجاه بنسبة كبيرة ، وهنا تاتي فايدة اخرى لاحظتها على الدولار ين ان مجرد ما بيتجه في اتجاه معين بيعرض بعدها او بيعمل تصحيح بسيط و بيكمل وهكذا لحد على الاقل ما يجيب 500 نقطة ده على الاقل احيانا 700 و احيانا اكتر في نفس الاتجاه اذا كان اتجاه حقيقي مش تعريض و بتعرف ان اتجاه حقيقي من قوة الترند والشموع و كثرة عددها اذا كانت صعود او هبوط على فريمات الكبيرة و اهدافك على الاقل بتكون حدود مناطق ال 50 نقطة بمعنى كل ما يوصل لحد من حدود ال 50 نقطة فرصة للخروج من صفقة او الدخول في صفقة لانه لازم يتجه للحد الاخر سواء يكمل الاتجاه او عكس الاتجاه ويكون تعريض ،، الي حابب يجرب المعلومة اتمنى يشاركنا النتائج ايجابية كانت او سلبية ، تحياتي للجميع

zunebha
07-17-2017, 22:41
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته نعم اخي افكار متبادلة حلوة وتجربتك دي تقدم اضافة وطريقة عمل عند ارتداد السعر ولكن لا تنسى اخي الحكمة بالفوركس هو الصبر الشديد

فوريكسي
07-18-2017, 00:32
تجربة مثيرة للاهتمام وجدت صعوبة في قراءتها بسبب سيوؤ تنظيم موضصوعك لو تنظمه اكثر اخي الكريم سيكون سهلا للقراءة وتصل الفكرة للكل عموما شكرا لك اتمنى لك التوفيق ان شاء الله والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

omar2017
07-18-2017, 01:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بالطبع مشاركه في غاية الروعة من يتبعها ويتقنها جيدا يصل الى طريق التداول السليم تقبل تحياتي

m7med
07-18-2017, 02:21
((السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ))
شكرا لك يا اخي الكريم علي هذا الموضوع و لكني افضل التداول علي فريم 30 دقيقه و في نهاية هذا الموضوع الرائع اتمني من الله ان تكون في تمام الصحة والعافية وايضا اتمني من الله ان يرزقنا من هذا المجال الرائع

hooda
08-19-2017, 17:08
فكره كويسه وجميله إن شاء الله اول صفقة هدخلها لما السوق يفتح هجرب فكرتك دي بالتوفيق للجميع يااااارب في منتدي الفوركس

ahmedmahmoud2017
08-19-2017, 17:48
طبعا فكره متميزة وعلي الجميع ان يقوم بتجربتها بالاضافة اتمني لو حد عنده مشاركات مفيدة مثل تلك المشاركات ارجو ان يفيدنا بها جميعا بالطبع واجو من الجميع تفهم ذلك الشرح المبسط من صديقنا العزيز

MomoNafai
08-19-2017, 20:34
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مشكور أخي الكريم على اشراكنا معك في هده التجربة الجميلة و الرائعة جزاك الله خيرا على هدا المجهود