PDA

View Full Version : أنا اكره الفوركس بشدة . ولكنى لا استطع تركه

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Desperate
05-15-2012, 06:01
السلام عليكم جميعا.

نعم كما فى العنوان , انا اكره الفوركس بشدة لا اعلم لماذا
ولكنى كلما وجدت فرصة ربح جيده واشاهد الناس يربحون واجربها على حسابات ديمو
واذا كانت فرص فى مجالات اخرى اتابعها معهم وهم يكسبون وعندما اشترك اخسر الالاف
لهذا كرهت الفوركس وكل مجالات العمل
بل كرهت الحياة, لا اعلم لماذا لا اربح

* من فضلكم لا تمسحوا الموضوع

عمرو
05-15-2012, 09:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....
اخى العزيز اعتقد انك اخذتها من على لسانى لكن عكس كلمة اكره الفوركس هو احب الفوركس لكن لا استطيع تركة
فبعد ان تتذوق طعم المكسب لن تستطيع تركة ابدا مهما فعلت فأعتقد هذا قدر

aboualy
05-15-2012, 10:12
اخى العزيز الجميع يكره الخسارة وانت عندما تعمل فى الفوركس فلابد ان تعلم ان الخسارة هى جزء لا يتجزء من الفوركس ولابد ان تقبل بهذا الامر
ولذلك لابد من التخطيط الجيد لعملك فى الفوركس حتى تصبح ارباحك اكثر من خسائرك

magic777
05-15-2012, 14:21
اخي انصحك ان تبتعد عن مجال الفوركس
لانك ما دمت تكره مجال الفوركس فلن تستطيع ان تنجح به
لابد انك تكون بتحب المجال ده علشان تستحمل الخسائر والتعب والسهر والعمل والصعائب اللي هتواجهك في البدايه
علشان حبك للمجال ده هيكون هو الدافع ليك للأستمرار وهو اقوى من اي دافع اخر

born to learn
05-15-2012, 14:31
السلام عليكم جميعا.

الكثير منا يمكن ان يحدث معه ذلك وهذا مافعلت ولكن تحلى بالصبر وتعلم فى كل مره من الخساره واعتبرها فرصه لاكتساب مهاره وخبره جديده حتى تستطيع فى المرات المقبله ان تحقق هدفك المنشود وايضا حاول ان تتابع الاخبار والتوصيات وتحللها بنفسك وتعرف اتجاه السوق وان شاء الله تقدر تحقق كل الاهداف التى تتمناها

Noah
05-15-2012, 17:35
يا اخى لا تفكر هكذا الكل يكره الفوركس فى وقت الخسارة ولكن ان سألت هل تكره الفوركس وانت لسه محقق ربح اعتقد ان اجابتك هتكون انك بتحب الفوركس جدا لذلك لا تحكم على الفوركس لمجرد موقف او لمجرد انك خسرت صفقة او خسرت كام صفقة

kingman
05-15-2012, 21:05
انا لااقتنع بالفوركس عموما ولااحبه كعمل وتجارة لكن كثيرا منه يلجا اليه لنه محتاج مصدر للدخل او العمل ومنا من يجعله مصدر للأستثمار فى كل الاحوال انه لااحبه ولكنى مضطر ان اعمله فيه وان شاء الله عندما احقق هدفى سوف ابتعد عنه واوجه ماجنيت لمشروع يخدم المجتمع ويساهم فيه فهذه هى الحياة ان تعمر فى الأرض وليس الجرى وراء ارقام فقط

Mohamed90
05-16-2012, 11:50
اخي تبقى الخسارة غير مرضية لنا كلنا و لا احد يتقبلها و لكن لو تحكم في ادارة المال و تتبع شروط استراتجية ناجحة بالنسبة كبيرة ان شاء اله تكسب اكثر مما تخسر طبعا وصراحة الفوركس معلقين عليه امال كبيرة لتحقيق ما نطمح له

Hamad
05-16-2012, 12:47
مهما كانت خسائرنا ومكاسبنا القليلة في هذا السوق لا احد يستطيع ان ياخد القرار بالانصراف عن المتاجرة او حتي عن متابعة اخبار العملات والاسواق الفوركس ادمان حتي اذا كنت لقدر الله من الخسائرين
وعن نفسي ايام العطله بالسوق بتكون ممل بالنسبه لي والمفروض علينا نعتبرها مهنة متل الدكتور والمهندس والنجار والفران والبائع على الرصيف مش ممكن يتركها ويقعد في البيت عاطل عن العمل حتى لو خسر فيها

youmuststop
05-31-2012, 00:04
انت لا تكره ولكن اعتقد انك مللت من عدم المكسب السريع الذي كنت تتوقعه ولكن عليك الدراسه في الفوركس من جديد وتعلم الاستراتجيات وسوف تربح ان شاء الله

sunlight
05-31-2012, 00:14
اعتقد انك يجب ان تعيد اوراقك كامله وتتدرب جيدا وتعمل برمجه لمخك من اول وجديد بأنك قادر على النجاح ولا تعرف الفشل وابدأ على الديمو من جديد
وتعلم ولا تتاجر على الواقع الا لما تشعر انك زهقت من عمل البروفيت على الديموووو
وتذكر العالم اديسون فشل 1000 مره ونجح فى المره الالف وعندما سؤل كيف فشلت 1000 مره قال لهم انا لم افشل ولكنى توصلت الى 1000 طريقه لتركيب المصباح

magic777
05-31-2012, 02:00
اعتقد انك يجب ان تعيد اوراقك كامله وتتدرب جيدا وتعمل برمجه لمخك من اول وجديد بأنك قادر على النجاح ولا تعرف الفشل وابدأ على الديمو من جديد
وتعلم ولا تتاجر على الواقع الا لما تشعر انك زهقت من عمل البروفيت على الديموووو
وتذكر العالم اديسون فشل 1000 مره ونجح فى المره الالف وعندما سؤل كيف فشلت 1000 مره قال لهم انا لم افشل ولكنى توصلت الى 1000 طريقه لتركيب المصباح
ياريت الكل يعمل كده فعلا
مابيوصلش للنهايه للأسف الا من يملك عزيمه واراده قويه
تقدر تحارب الملل والاحباط اللي بيصيبه طبعا من الخسائر والاخطاء اللي بتقابله في مشوار تعلمه واكتسابه الخبره المطلوبه
وده مش سهل زي مابقولك لكل المتاجريين لذلك لا ينجح فيهم الا قليل اوي

MixMax
05-31-2012, 03:47
عالم الفوركس عالم كبير ويمكن انو انت تسرعت في الدخول اليه بدون التعلم مسبقا
انا الحقيقة صارلي كثير سامع عليه ولطني اتعلم شوي شوي ولس مادخلتش في المتاجرة
يعني الانسان مايخاطرش يحصن نفسه الاول ثم يدخل
تحياتي لك ياغالي

Smart
05-31-2012, 04:06
السلام عليكم جميعا.

بصراحه مش عارف هنمسح الموضوع ليه هههه
ماتخفش على العموم دى مرحله اى شخص بيوصل ليها بعد خسائر متتاليه
وعلاجها انك تعيد النظر فى اسلوب التداول الخاص بيك
بس لازم تاخد راحه شويه من السوق وان شاء الله هتبقى زى الفل
بالتوفيق حبيبى

konine
05-31-2012, 14:12
أخي أنا خسرت حسابين حقيقيين في ضرف شهر و ولكني أستفيد من أخطائي و أهم خطئي أني لا أريد تداول على تجريبي
من فضلك إحت عن مكان خلل وحاول علاجه هل تعلية عقود هل إدارت رأس مال.....

ramid
05-31-2012, 14:25
انت لا تكره ولكن اعتقد انك مللت من عدم المكسب السريع الذي كنت تتوقعه ولكن عليك الدراسه في الفوركس من جديد وتعلم الاستراتجيات وسوف تربح ان شاء الله

ارى ان هذا احسن رد يا صديقي
اعتقد انه لا يمكن ان تخسر الالاف لو لم تكن تغامر باستعمال رافعة كبيرة يعني اعد النظر في استراتيجياتك ولا تقلد استراتيجيات الاخرين فليس لهم نفس ظروفك وان استطعت اعط لنفسك فترة راحة من الفوركس ومن بعدها قرر

safiforex
05-31-2012, 14:52
تمام الكلام اخي ، الفوركس مجال عديد اغلاسرار و الطرق ، و طرق الفوركس كثيرة ، فقد نجد طريقة مربحة للبعض لكنه قد لا تكون مناسبة للبعض الاخر ، و هذا ما قلته اخي ، فعلى الانسان ان يعرف هاته الامور ، لانه قد تجد شخص ناجح في تداولاته بطريقة سهلة و بسيطة ، لكن اناس اخرين يقولون عنها بانها لا تجدي معهم اي نفع ، و هذا يكون على حسب المتداول نفسه و ذاته و ملاءمته للطريقة و للالعمل

ارى ان هذا احسن رد يا صديقي
اعتقد انه لا يمكن ان تخسر الالاف لو لم تكن تغامر باستعمال رافعة كبيرة يعني اعد النظر في استراتيجياتك ولا تقلد استراتيجيات الاخرين فليس لهم نفس ظروفك وان استطعت اعط لنفسك فترة راحة من الفوركس ومن بعدها قرر

aboualy
05-31-2012, 15:18
تمام الكلام اخي ، الفوركس مجال عديد اغلاسرار و الطرق ، و طرق الفوركس كثيرة ، فقد نجد طريقة مربحة للبعض لكنه قد لا تكون مناسبة للبعض الاخر ، و هذا ما قلته اخي ، فعلى الانسان ان يعرف هاته الامور ، لانه قد تجد شخص ناجح في تداولاته بطريقة سهلة و بسيطة ، لكن اناس اخرين يقولون عنها بانها لا تجدي معهم اي نفع ، و هذا يكون على حسب المتداول نفسه و ذاته و ملاءمته للطريقة و للالعمل

اتفق معك اخى العزيز الطرق والاستراتيجيات فى الفوركس كثيرة جدا ويجب على كل من يرغب فى العمل فى الفوركس ان يختار الطريقة الاقرب الى شخصيته من حيث درجة قبوله للمخاطرة وايضا الوقت الذى يمكن ان يعمل فيه واشياء اخرى

safiforex
05-31-2012, 15:28
تمام اخي ، و كما قلت فانه في استراتيجيات عدة في المجال ، و الاهم ان نبحث عن ما يناسبنا مع شخصيتنا ، و الاهم ان الاستراتيجية التي نختارها يجب ان نحبها ، نعم الحب كذلك سيعطي قوة اضافية للتلائم معها بشكل افضصل ، و نتمنى ان يجد كل واحد ما يناسبه من طرق و استراتيجيات العمل في الفوركس

mage
05-31-2012, 17:32
الكثير يكره الفوركس ولكنى ساتحدث على ان الجميع لا يمكنه ان يترك الفوركس فى الوقت الحالى بحيث اننى ارى ان الجميع فى الفوركس يحققون نسبة ارباح جيدة ولكنهم فى الوقت نفسه لا يستطيعون ان يتركوا الفوركس حتى لو كانوا يخسرون لان الفوركس اصبح يمثل الكثير بالسنبة لهم

HARRY POTTEER
05-31-2012, 17:41
اخي بدخولك اللى هدا المجال عليك تحمل كل النتائج بفوائده و اخطاره
و يجب على المتداول ان يكوون دوو صبر كتير
سواءا ربح ام خسر المهم هو
المتابعة و عدم الاستسلام

forexBOSS
06-01-2012, 00:42
حب ما تعمل لكى تعمل ما تحب اعتقدت انك تسرعت فى قرارك لان الفوركس محتاج صبر و اكيد انت لم تدرب وقت كافى مما ادى الى استمرار الخساره الفوركس مجال صعب و محتاج عمل و جهد اكثر من اى عمل اخر جرب ان تبذل قصارى جهدك و اتعلم من اول و جديد من ناس لديها خبره فى هذا المجال و امسح كلمه مستحيل من دماغك و انشاء الله بالتوفيق

عزبز 18
06-01-2012, 00:55
يا اخي لا تكره الفوركس انا بالنسبة اليك استميع كثيرا في تجارة الفوركس
وكنت مثلك مبتديء ولاكن في مدة 3 اشهر حققت ربح كبير ولاكن بعد ان تعلمت من الخسارة

ahmed saleh
06-01-2012, 01:00
ان الفوركس يعتبر مثل الادمان
لان الانسان معروف بلطمع وان الفوركس مصدر للمال لذلك نعمل بة لكى نقوم بزيادة المكسب الى اضعاف اضعاف
ولكن انا ارى ان لكل تجارة مكاسب وخسارة لذلك يجب ان تكون قنوع

Mohamed90
06-01-2012, 13:43
الكل يكره الفروكس ولكن في نفس الوقت هو مجال ممتع
و من دخل هذا المجال يجب ان يتحمل كل شئ الخسارة الربح التحليل ارهاق تتبع الشارتات ههه
لكن بعد هذا المجهود ان شاء الله تاتي النتيجة و تكون مرضية فقط الاجتهاد و محاولة الوصول

a5rzamn
06-01-2012, 14:30
مفتاح النجاح بالفوركس هو الصبر وعدم الطمع وادارتك لرأس مالك هي شيء مهم في نجاحك
ولا تتوقع ان تصبح مليونيرا في يوم وليله
فالعمل به يحتاج الجهد وتعب فمن جد وجد

kingman
06-01-2012, 15:18
الكل يكره الفروكس ولكن في نفس الوقت هو مجال ممتع
و من دخل هذا المجال يجب ان يتحمل كل شئ الخسارة الربح التحليل ارهاق تتبع الشارتات ههه
لكن بعد هذا المجهود ان شاء الله تاتي النتيجة و تكون مرضية فقط الاجتهاد و محاولة الوصول

بغض النظر عن المكسب والخسارة التى يتمركز حولها تجارتنا لكن الفوركس اذا اهتم المتاجر بما يحدث من احداث اقتصادية وسياسية بناءا على التحليل الأساسى سيجد نفسه يعرف الكثير ويثقف نفسه فانا لم اكن اهتم بالأقتصاد كثيرا وعندما دخلت الفوركس اصبحت على وعى بامور لم اكن اعرفه ان لم ادخل هذا المجال وهذه ميزة فى حد ذاتها ان يكتسب المرء المعلومات والتعلم ويكن على علم بما يدور من حوله

The Mester X
06-01-2012, 19:27
الفوركس مجال صعب و لا يحبه الكثير لكثرة صداع فيه
و من يتقن التحليل الاساسي و الفني يمكن يحقق نتائج طيبة
و هذا المجال متوقع فيه كل شئ الخسارة الربح التقلبات الجوية في الاسعار

actas
06-01-2012, 19:37
اخى الكريم
الكل الكل مر بمثل هذه الظروف وكاد الياس يتملك بنا ولكن انا ارى ان فى كل مره فشلت بها وخسرت بعض الاموال ..انت استطعت ان تكسب شيءا اخر وهو التعلم من الاخطاء وعدم الوقوع بها مره اخرى ..فكل فشل بدايه نجاح ولا تجعل ابدا اليأس يتملك منك فحاول مره اخرى وتعلم اكثر كى تخطأ اقل ..

mmhosny
06-01-2012, 19:50
السر في الفوركس هو ادارة راس المال...التي لا نستطيع الألتزام بها نظرا" للطمع

realyone
06-02-2012, 02:40
اي مجال يجلب المال صعب تركه حتى عندما تخسر فيه,املا بان تربح في يوم من الأيام,فمثلا لعبة القمار هناك ناس يخسرون اموالهم بشكل دائم ولكنهم مستمرين بالقمارأملا بان يربحوا في يوم من الأيام

Mohamed90
06-02-2012, 13:03
الفوركس كل يكرهه صراحة ولكن مع ذلك لايمكن تركه لانه يبقى الامل الكثيين في تحقيق مدخول لم يحلم به من قبل
و هو المجال المحارب لبطالة و يمنح امل للعاطلين عن العمل و من فقدو الحياة
و هو مجال ممتع و عادي تخسر بعدي تربح و تعوض و تنسى الخسارة في اطار تعلم من اخطاك

mohamed eldamnhorey
06-02-2012, 13:09
الفوركس كل يكرهه صراحة ولكن مع ذلك لايمكن تركه لانه يبقى الامل الكثيين في تحقيق مدخول لم يحلم به من قبل
و هو المجال المحارب لبطالة و يمنح امل للعاطلين عن العمل و من فقدو الحياة
و هو مجال ممتع و عادي تخسر بعدي تربح و تعوض و تنسى الخسارة في اطار تعلم من اخطاك

انا عايز اقولك شئ ياغالى

لازم نفهم كلنا ان السوق ده مهوش وظيفة

ده استثمار

والاستثمار معناه ان تستثمر جزء فائض من مالك

مهو وظيفه دائمه ومضمونه يعنى

لازم يكون لك عمل ودخل اساسى

تكرم عينك اخى

HARRY POTTEER
06-02-2012, 15:28
انا عايز اقولك شئ ياغالى

لازم نفهم كلنا ان السوق ده مهوش وظيفة

ده استثمار

والاستثمار معناه ان تستثمر جزء فائض من مالك

مهو وظيفه دائمه ومضمونه يعنى

لازم يكون لك عمل ودخل اساسى

تكرم عينك اخى

عين العقل يا غالي انت جبت من الاخر
الفوركس استتمار و ليس وضيفة با انا اعتبره هواية
لكن الواحد فينا ما بيحس بوجوووده الا بالعمل الحقيقي

The Mester X
06-02-2012, 16:16
انا عايز اقولك شئ ياغالىلازم نفهم كلنا ان السوق ده مهوش وظيفة ده استثمار والاستثمار معناه ان تستثمر جزء فائض من مالكمهو وظيفه دائمه ومضمونه يعنى لازم يكون لك عمل ودخل اساسىتكرم عينك اخىاه متفق معاك في هذه النقطة و لا يجب اعتماد على الفوركس كليا و يجب توفير عمل اخر جانب الفوركس و الفوركس لايعتبر عمل بل يعتبر استثمار يمكن تكسب منه مال اضافي لتغطية امور اخرى

kingman
06-02-2012, 21:57
اي مجال يجلب المال صعب تركه حتى عندما تخسر فيه,املا بان تربح في يوم من الأيام,فمثلا لعبة القمار هناك ناس يخسرون اموالهم بشكل دائم ولكنهم مستمرين بالقمارأملا بان يربحوا في يوم من الأيام
المقامرة دى بيبقى مرض ومن سوف بتعامل مع هذا السوق من مبدا المقامرة سيكون هلاك له وماله ولن يفرق كثير بين المقامرة فى صلات القمار والمقامرة فى سوق الفوركس المبنى على جرب حظك ياتصيب ياتخيب لكن سوق الفوركس بالعمل والتعامل معه كتاجرة بيبقى فيه عقل ورؤية واضحة لما خسر ولما كسب وتحركات فنية واساسية كانت سبب فى هذا التحرك مما يجعل التعامل مع السوق شئ علمى

sho
06-03-2012, 02:23
اخى االكريم انا لا ارى سبب لتعلقك بالفوركس ما دمت لا تحقق سوى الخسارة !! يجب ان تعرف اولا ان الفوركس مهنة تحتاج لتعليم وتدريب واكتساب المهارات الكافية لتحقيق الربح الجيد وهو ليس لعبة او مقامرة كما قد يراة البعض ... يجب ان تقوم بالتعليم وتطوير نفسك واكتساب القدرة والمهارة وعندما تصبح قادر على تحقيق ربح سوف يتحول كل هذا الكرة الى حب

Texxon
06-06-2012, 10:08
الفوركس حياه!
لا يمكنك ان يكون المكسب فيه بمنتهى السهولة أو باتباع بعض التوصيات المجانية وتوقع الربح السريع والثراء الفاحش، قد تكون خسرت الكثير ولكن اماك الفرصة حتى تعيد الكرة مرة أخرى ولكن فقط حاول ان تفكر بطريقة مختلفة

Texxon
06-06-2012, 10:10
السلام عليكم جميعا.

يا أخي لا تتشائم هكذا ولا تظلم الفوركس لأنه لم يفعل لك شئ بشكل شخصي، الفوركس بطبيعته يحتاج لشخص متمرس خبير ومرن في نفس الوقت لا تحاول ان تقلد الناس في طرقهم وتجرب كل طريقة لهم تراها جديده ، لا يد ان تجرب طريقتك الشخصية بنفسك

zahran
06-06-2012, 12:23
صلى على النبى بس كدا واهدى . انت مش لوحدك اللى كدا ياباشا . نسبه كبيره جدا من المتداولين والمتاجرين فى الفوركس هذا هو حالهم .. وانا حالى مثل حالك وكتير هنا حالهم مثلنا . ولكن الفكره هنا هل ستستسلم لهذا امر وان السوق غلبك . ام ستكتشف طريقه لكى تغلب هذا السوق اللعين .. نصيحه منى .. من يبدع فى هذا المجال هى الذى يربح

vadas
06-06-2012, 12:34
السلام عليكم
لالالا أخي لا تكره الحياة و لا الفوركس يجب أن تتفأل و لا تيأس ربما الخسارة التي كنت تقع فيها هي لعدم التركيز أو لتأتيرات نفسية و أكيد كنت لما بتخسر تعاود تتاجر مباشرتا يجب أن نأخد وقت راحة بعد الخسارة لكي نرتاح نفسيا
و في الأخير الأرزاق من عند الله و نعم الله

AhmedMagnifico
06-06-2012, 13:29
السلام عليكم
اخى الفاضل اذا ربحت من اى مجال فانت ستدمنه بالطبيعة لانه لا يمكن لاحد ان يذوق طعم الربح ثم يتخلى عنه خاصة لو كان هذا الربح ربح وفير جداً !!
تقبل مرورى يا اخى

jamoo
06-06-2012, 14:04
سلام أخي الكريم أنا في اعتقادي أن مشكلتك نفسية فقط و لا تحتاج سوى لتغيير وجهة نظرك اتجاه الفوركس و أأكد لك إذا أردت أن تنجح في مجال فعليك فقط أن تحبه و أنا هنا أتكلم عن أي مجال فقط أحبه و سترى النجاح و را نجاح بحول الله و لا لليأس أبدا و إذا أحببت الفوركس بشدة فتأكد أنك و بشكل آلي ستبقى تريد التعلم و التعلم لحين الوصول لطريقة جيدة و تستطيع الربح منها بكل راحة بال فليس من يربح في هذا السوق أفضل منك فقط إتبع طريق التعلم و لا تعتمد إلا على نفسك و سترى النتائج فالربح لا يكون بين ليلة و ضحاها

houssamdk
06-06-2012, 14:41
واضح إنك عند بدايتك في الفوركس كنت تعتقد أنك ستربح الكثير وبدأت تحلم وتحلم

وهدا ما جعلك تكرهها الآن , يجب عليك اخي الكريم أن تعلم أن الفوركس ربح +خسار

لكن يجب عليك أن تتعلم وتدرس وتجرب والكثير حتى تتمكن من التقليل من نسبة الخسارة حتى تربح

كما يجب عليك أن تحب الفوركس

تقول الحكمة :

حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب

لدلك يجب عليك أن تحب الفوركس حتى تربح إن شاء الله

بالتوفيق لك

The Mester X
06-06-2012, 14:49
الفوركس ممتع في الحقيقة و حتى لو كرهناه بسبب الخسارة لايهم لانك ستدخل من جديد للصفقات ولن تبتعد عنه مهما كان حجم خسارتك لانك متاكد من تعوضها في صفقات مقبلة و مزلت تأمن بطريقة متاجرة لذيك

osama shaban
06-06-2012, 20:21
انصحك بترك الفوركس لانك لا تسطيع العمل به الفوركس يحتاج الي توافر اشياء في التاجر زي الصبر وعدم الطمع والدخول السليم في العمليات الي جانبي دراسه التحليل الفني جيدا والتحليل الاساسي بشكل جيد لو كنت لا تسطيع فعل هذه الاشياء وجربتها مره واخري عليك العمل في مجال اخر

ashraf
06-06-2012, 20:24
الفوركس فعلا صعب حد يبطله حتى لو بيخسر فيه لان للتداول متعة والمكسب السريع له اغراءاته واعتقد ان الحل بالنسبة لسيادتك انك طالما بتحب الفوركس يبقى تدرسه وتاخد كورسات فى التحليل الفنى وتحاول ان تداول مثل المحترفين بادارة سليمة فى رأس المال وهذه الادارة السليمة لا تعتمد على الحظ بقدر ان يكون المخاطر والمكاسب فيها محسوبة بدقة وقرارات وقف الخسارة مفعلة وذلك حتى تضمن ان لا يضيع رأس مالك بالكامل وتبدأ فى التفكير بضخ اموال جيدة الى حسابك حتى تستمر فى التداول

mohamed eldamnhorey
06-06-2012, 21:37
انصحك بترك الفوركس لانك لا تسطيع العمل به الفوركس يحتاج الي توافر اشياء في التاجر زي الصبر وعدم الطمع والدخول السليم في العمليات الي جانبي دراسه التحليل الفني جيدا والتحليل الاساسي بشكل جيد لو كنت لا تسطيع فعل هذه الاشياء وجربتها مره واخري عليك العمل في مجال اخر

فعلاً يا اخى والله كلاامك صحيح

ومش عيب انى اقول انا مش نافع فى المجال ده

المجالات الاخرى الكثيره

لابد انا يطابق عليك المواصفات التى ذكرتها تماماً

غير ذلك فليس لك مكان وسط الحيتان

تكرم

ramid
06-06-2012, 21:55
موضوعك أخي يتقاطع مع موضوع طرحه احد الاعضاء سابقا
تحت عنوان :هل نحن مدمنون؟وفعلا ان التداول يشكل مستمر والرغبة الجامحة في الربح او تعويض الخسارة قد تصعب علينا الابتعاد عن الفوركس

HARRY POTTEER
06-06-2012, 23:47
موضوعك أخي يتقاطع مع موضوع طرحه احد الاعضاء سابقا
تحت عنوان :هل نحن مدمنون؟وفعلا ان التداول يشكل مستمر والرغبة الجامحة في الربح او تعويض الخسارة قد تصعب علينا الابتعاد عن الفوركس

بالفعل المجاال الدي سيربحك اكتر ستكوون مدمنا عليه من غير ما تحس
اما ان كان المجاال ده ترك فيك خسارة كبيرة فعندها ستتقبل الخسارة
و هدا يعطيك القوة للتعويض

gemmy
06-07-2012, 00:07
طيب بص انت المفروض تغير طريقتك فى التجارة و لازم تعترف ان الخسارة جزء اساسى فى تجارة الفوركس مع المكاسب طبعا , لازم اول حاجة تعرف ايه اسباب الخسارة دى تشوف مثلا الحاجات الغلط اللى عملتها و لازم تعرف الاسباب اللى جعلت السعر يمشى فى اتجاه عكس توقعاتك وتحاول تكتسب خبرات من كدة و تلزم الصبر و تبتعد عن الطمع و بالتوفيق ان شاء الله للجميع

pimo
06-07-2012, 00:56
اخي انصحك ان لا تعمل عملا لا تحبه بل تعلم كيف تستمتع بوقتك في عملك وانا انصحك ان تتعلم كيف تحب الفوركس وانا اظن سوف يخرجك الي النور وسوف تكسب راس مال جيد تبتدء به مشروع جميل واتمن لك كل النجاح ابتعد عن اليئس

xxmarouanexx
06-07-2012, 00:59
السلام عليكم اخي

اتعرف شو بنسمي هدا الطمع اخي لانك مو لديك القدرة

و انت مو صبار اخي لدا انصحك بالمتابعة و المقاومة انا كدلك اقول متلك اخي لكن الفكرة الان تغييرة

Mr.GooDMaN
06-07-2012, 01:09
كل ما يلزمك هو خطة عمل جيدة
بمعنى خطة رأس مال بعيدة عن المخاطرة مثلا عقد ميني لكل 1000 دولار مع استخدام الطريقة المناسبة ف المتاجرة لمتاجرتك انت سواء كانت استراتيجية او تحليل كلاسيكي وتربطهم بالتحليل الاساسي
+ اهم نقطة في الموضوع بأكمله ما يسمى بنفسية المضارب
فمعظمنا من يرى الرقم السالب اماله ف الشارت فيجن جنونه وترتعش يديه ع غلق الصفقة وفتحها ف الاتجاه المعاكس الخ
وان شاء الله سأفتح موضوع عن نفسية المضارب والقناعة

maklad94
06-07-2012, 02:36
اخى العزيز الكل بيكره الخسارة ولا اعتقد ان فيه حد يحب يشوف امواله خسرانه ادامه وهيكون فرحان طبعا الا اذا كانت اموال حرام وده السبب الوحيد اللى مش هيخليه يتأثر لو خسرها ... منقدرش ننكر انه الفوركس من الصعب انك تسيبه بل من المستحيل لأنه له سحر لا يقاوم وسحر الربح اكتر شىء ممكن يشد الانسان.

mody26
06-07-2012, 04:37
نعم كلامك صحيح بالنسبة لى ان مرت عليا فترات كرهت فيها الفوركس بسبب الخسائر المتتالية التى تعرضت لها
لكن لا يمكننى تركة بسبب المتعة فى المتاجرة
وهذا لايمنع ان بعض الخسائر التى تعرضت لها كانت بسبب سوء التصرف والتسرع فى بعض الحالات

Mohamed90
06-07-2012, 13:03
نعم كلامك صحيح بالنسبة لى ان مرت عليا فترات كرهت فيها الفوركس بسبب الخسائر المتتالية التى تعرضت لها
وهذا لايمنع ان بعض الخسائر التى تعرضت لها كانت بسبب سوء التصرف والتسرع فى بعض الحالات
السلام عليكم اخي العزيز طبعا الكره الفوركس ينطلق من الخسارات المتوالية و التي لا يحبها اي شخص
ولكن كما قلت الفوركس متعة و لايمكن استعناء عنه و الخسارة الا جزء من عمل الفوركس و المتعة في التحدي و الربح الصفقات

The Mester X
06-07-2012, 14:42
اه و لايهمك حبيبي الفوركس ربح و خسارة و عادي جدا تخسر و مرة تربح و انا ليه ماتداولت على الحقيقي و لا اتمنى تجربة احساس الكره و فقدان الامل في الفوركس و ان شاء الله اتجنب ذلك و استفادة من نصائح الاعضاء

Rami
06-07-2012, 14:54
هههههه الكثير منا يشعر بهذا , اعتقد حالة المللل تعود الى عدم الربح من هذا السوق والكل يريد ان يكسب فقط دون تكبد عناء التعلم والبحث فى هذا البحر الهائج , لكن علينا ان نعلم ان هناك بين الفشل والنجاح شعرة , علينا المثابرة للوصول للافضل , اما عن شعورك عدم المقدرة على تركه فيعود الى الامل المسيطر على كل شخص بانه سيصبح ثريا يوما ما من هذا السوق , لكن هيهات دون تعلم ومثابرة وضبط للنفس أثناء اتخاذ قرار الدخول بالصفقة
تحياتى

aboualy
06-07-2012, 15:05
اه و لايهمك حبيبي الفوركس ربح و خسارة و عادي جدا تخسر و مرة تربح و انا ليه ماتداولت على الحقيقي و لا اتمنى تجربة احساس الكره و فقدان الامل في الفوركس و ان شاء الله اتجنب ذلك و استفادة من نصائح الاعضاء

اتفق معك اخى العزيز الفوركس ربح وخسارة ويجب ان نتقبل الخسارة كما نتقبل الربح لان من يرقض الخسارة لا يضر الا نفسه ولا يجب ان نجعل الخسارة تجعلنا نيئس ونفكر فى ترك الفوركس بل يجب ان تكون الخسارة حافز لنا لنتعلم ونستمر فى التعلم ونستمر فى الفوركس

2x1
06-07-2012, 15:36
اخي انت باين من كلامك انك عندك ياس وعدم صبر وطول البال فكل شئ واي عمل يحتاج صبر مثلبرة حتي ينتهي
بالربح الجيد وان شاء الله توفق فالنهاية وتحقق اعلي الارباح فشئ انتا بتحبة فاذا لم تحب ما تعمل فاعمل ما تحب

kingman
06-07-2012, 16:18

هى الخسائر وخصوصا الخسائر المتتالية بتخلى الواحد يكره الفوركس جدا وفى حالة مزاجية سيئة لكن اكيد لما تعدى فترة ويهدا فيها ويراجع نفسه وطريقة متاجرته بيكتشف ان السبب منه هو وبيحاول يقيم نفسه وبيعمل على تلافى الأخطاء التى وقع فيها فى الماضى وبيحاول ان يخطط جيد لكى يعود بقوة والسوق ده عموما عايز مثابرة

silverfox
06-07-2012, 16:22
الفوركس هوا السبيل الوحيد للوصول لاحلامك بسرعه لكن ايضا يجب عليك الحذر من السوق فهوا غدار

x.man
06-07-2012, 16:54
اخى كلنا فى البدايه كنا بخصر وحتى المحترفين بيخصرو هما كمان لانى ده سوق مفتوح وعرض وطلب يعنى لازم تتحلى بلصبر وكمان تحب الفوركس علشان تعرف تتعامل مع البرنامج

mohamed eldamnhorey
06-07-2012, 18:23
اخى كلنا فى البدايه كنا بخصر وحتى المحترفين بيخصرو هما كمان لانى ده سوق مفتوح وعرض وطلب يعنى لازم تتحلى بلصبر وكمان تحب الفوركس علشان تعرف تتعامل مع البرنامج

الخساره ورانا ورانا

مفيش مفر منها

لكن اهم شئ يبقا مكسبك اكبر من خسارتك هو ده النجاح

لكن متسئمش الخساره ياغالى

حتى المحترف بيخسر ولكن المحصله النهائيه لديه بتكون مكسب

gemmy
06-07-2012, 18:32
الخساره ورانا ورانا

مفيش مفر منها

لكن اهم شئ يبقا مكسبك اكبر من خسارتك هو ده النجاح

لكن متسئمش الخساره ياغالى

حتى المحترف بيخسر ولكن المحصله النهائيه لديه بتكون مكسب

فعلا يا اخ محمد دى حقيقة مهمة جدا و لازم كل واحد يفهمها و يعيها وبالذات لما يكون مبتدا

لازم يعترف بالخسارة علشان ماتجيش خسارة تحبطه و تدمره و تعكنن عليه عيشته بالعكس يستمر فى التعلم و من خسارة الى مكسب ان شاء الله

vamoscapitos
06-07-2012, 21:24
انا انصحك بحلين وهما كالتالي :
الاول هو الابتعاد عن الفوركس , ان لم تتطع الانقطاع عنه جرب الحل الثاني

الثاني هو فوركس كوبي وهي ربط حسابك باحد المتداولين والتفاصيل ستجدها في

حسابك بانستافوركس واذهب الى قائمة Company's services

واختر forexcopy system وستجد كل التفاصييل

kingman
06-07-2012, 23:13
الفوركس هوا السبيل الوحيد للوصول لاحلامك بسرعه لكن ايضا يجب عليك الحذر من السوق فهوا غدار

المشكلة ان معظمنا بنفكر فى لافوركس كده وانا واحد من لناس كنت بشوفه ان العمل الذهبى اللى هيوصلنى لهدفى بسرعة لكن هذا السوق يحتاج الى عقلانية كبيرة فى التعامل حتى يستطيع المتاجر ان يحقق النجاح لأن الكثير من ينظر للفوركس بانه الأسانسير السريع لحلامه بيبقى بيخاطر كتير بحسابه كى يصل لهدفه بسرعة وطبعا بيعرض نفسة لريسك عالى

HARRY POTTEER
06-07-2012, 23:35
انا اوافقك اللراي لقد مرت عليا ايام كرهت فيها اليووم الدي عرفت فيه الفوركس
لكن في حاجة دايما بتشدني لهدا المجاال لا اعرف هل سحر المجاال ام الرغبة
في الربح الكتير...و بصراحة لا استطيع ترك الفوركس

magic777
06-08-2012, 00:25
هى الخسائر وخصوصا الخسائر المتتالية بتخلى الواحد يكره الفوركس جدا وفى حالة مزاجية سيئة لكن اكيد لما تعدى فترة ويهدا فيها ويراجع نفسه وطريقة متاجرته بيكتشف ان السبب منه هو وبيحاول يقيم نفسه وبيعمل على تلافى الأخطاء التى وقع فيها فى الماضى وبيحاول ان يخطط جيد لكى يعود بقوة والسوق ده عموما عايز مثابرة

بس برده لازم المتاجر يكون امين مع نفسه اخي كينج ولو عرف ان الاخطاء اللي عملت الخسائر دي
مش هيقدر يصلحها يبقى كده المجال ده مش مناسب ليه ومن الافضل يبحث عن مجال اخر يكون متفق مع ميوله
وقدراته مش يعاند ويمشي في مجال مش شايف نفسه فيه

ahmed
06-09-2012, 19:08
اخى اذا كنت تكرة هذا المجال فلن تستطيع تحقيق
اى انجاز فيه يجب ان تحب ما تعمل
واعطى لنفسك فرصه للخروج بنتائج
فى هذا المجال بوقت سنه مثلا
فأن لم تنجز شئ فاتركه وان وفقك الله فلا تنسانا

Mohamed90
06-09-2012, 19:32
السلام عليكم اخي الفوركس هو مجال للربح و الخسارة و الكره او المحبة ذلك يعتمد على حسب نتائجك
لو كنت تربح وتكسب على طول راح تحبه حتى في ظل الانزعاج بتتبع الشرتات و اخبار و التحليل الممل
ويحدث العكي في حالة الخسارة و يتحول للكره و تزعل منه على طول و يصل بك التفكير في تركه في بعض الاحياء و الابتعاد عنه

kingman
06-10-2012, 00:41
مهما كانت خسائرنا ومكاسبنا القليلة في هذا السوق لا احد يستطيع ان ياخد القرار بالانصراف عن المتاجرة او حتي عن متابعة اخبار العملات والاسواق الفوركس ادمان حتي اذا كنت لقدر الله من الخسائرين
وعن نفسي ايام العطله بالسوق بتكون ممل بالنسبه لي والمفروض علينا نعتبرها مهنة متل الدكتور والمهندس والنجار والفران والبائع على الرصيف مش ممكن يتركها ويقعد في البيت عاطل

هى اكيد الجملة الأخيرة هى اهم شئ فى الموضوع مش معقول الواحد يسيبها ويقعد عاطل فكثير من المتاجرين فعلا اصبح الفوركس مصدر لرزقهم ولا يستطيعون تركه لأنه بيظل بفضل الله الأمل فى تحقيق اهدافه فى الحياة وتوفير العمل له الذى يدير له المال الازم للحياة ان ترك الفوركس مش صعب لكن يحتاج الى سبب اكبر منه لتركه

ahmed saleh
06-10-2012, 00:46
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
امـــــــــا بــــــــعد ....
اخى العزيز اعتقد انك اخذتها من على لسانى لكن عكس كلمة اكره الفوركس هو احب الفوركس لكن لا استطيع تركة
فبعد ان تتذوق طعم المكسب لن تستطيع تركة ابدا مهما فعلت فأعتقد هذا قدر

انا اعتقد انة ليس قدر يا عمرو ولكن انا اظن ان طبيعة الانسان انة يحب المال
وانة لا يقدر ان يعرف طريق ان ياتى لة من مال ولا يعمل بية فقط
وليس قدر لانك من الممكن ان تبتعد عنة فى يوم ما

magic777
06-10-2012, 18:02
وعن نفسي ايام العطله بالسوق بتكون ممل بالنسبه لي والمفروض علينا نعتبرها مهنة متل الدكتور والمهندس والنجار والفران والبائع على الرصيف مش ممكن يتركها ويقعد في البيت عاطل

لكن لو لاقيت انك فعلا خسرت كتير وانك مش عارف تحقق ربح جيد
يكافئ تعبك في المجال ده رغم اجتهادك يبقى يفضل لمصلحتك ان تتركه
لانك كده بتضيع وقتك وجهدك على الفاضي بدل ما تدور على مجال تكون شايف نفسك فيه وتقدر فعلا تحقق فيه الربح الجيد مع الاجتهاد فيه

safiforex
06-10-2012, 18:32
لكن لو لاقيت انك فعلا خسرت كتير وانك مش عارف تحقق ربح جيد
يكافئ تعبك في المجال ده رغم اجتهادك يبقى يفضل لمصلحتك ان تتركه
لانك كده بتضيع وقتك وجهدك على الفاضي بدل ما تدور على مجال تكون شايف نفسك فيه وتقدر فعلا تحقق فيه الربح الجيد مع الاجتهاد فيه

ليس بالضرورة اخي ان يسب الفوركس عشان ان له خساءر كثير ، اظن ممكن ان يستفيد منها بشكل افضل
كن حريص على اباع استراتسجية تكون جيدة و التزم بها
و اعمل خطة عمل لك و هدف على المدى البعيد

mony
06-10-2012, 18:38
الفوركس بالرغم انه عمل صعب جدا ومعقد ويحتاج الى الكثير من التعليم والخبره والمهاره التى تؤهلك الى التداول باحتراف الى اننى ارى انه ايضا عمل جيد ولا يمكن تركه بالاخص حاليا حتى احقق بعض من اهدافى

HARRY POTTEER
06-10-2012, 18:42
اخى اذا كنت تكرة هذا المجال فلن تستطيع تحقيق
اى انجاز فيه يجب ان تحب ما تعمل
واعطى لنفسك فرصه للخروج بنتائج
فى هذا المجال بوقت سنه مثلا
فأن لم تنجز شئ فاتركه وان وفقك الله فلا تنسانا

طبعا كره المجاال ده من جانب من الجوانب وليس كرهه كاملا
وزي ما حضرتك قلت ان كرهت المجاال ده كله فلن تفعل اي شئء فيه
واهم شئء في هدا المجاال هو الصبر على التعلم و ليس التسرع
في ايداع الاموااال و بدء التداول في الحساب الحقيقي

safiforex
06-10-2012, 18:45
طبعا كره المجاال ده من جانب من الجوانب وليس كرهه كاملا
وزي ما حضرتك قلت ان كرهت المجاال ده كله فلن تفعل اي شئء فيه
واهم شئء في هدا المجاال هو الصبر على التعلم و ليس التسرع
في ايداع الاموااال و بدء التداول في الحساب الحقيقي
اخواني ليه نكره شيئ و احنا نتعامل به ، فالاساس النجاح يبدأ بالحب ، في كل شيئ ن فما بالكم بالفوركس الذي نهتم به
لا اظن ان احدا يكره الفوركس و هو يشتغل فيه ، و لو كانت الخساءر ممكن ان نحبط و لكن لا نكره
علينا تعلم الحب للفوركس لكي يحبنا هو كذلك

mokhtar26
06-11-2012, 02:46
لا يمكن ان تكره الفوركس و لا يمكن ان تخسر الالاف حاول خسارة المئات و بالسنتات و عندما تتعلم جيدا ادخل بالدولارات
توجد طرق كثيرة للربح يمكنك ربط حسابك بمزودي التوصيات او الاشتراك في مواقع التوصيات و غيرها من البدائل
ثم صدقني ستحب الفوركس

Desperate
06-16-2012, 04:00
اعتذر منكم, فلقد كنت اواجه يوم عصيب جدا لدرجة انى كرهت كل شئ حينها
ولكن بعد هدوء تام ليوم كامل بالبعد عن كل شئ رجع لى عقلى بحب الفوركس مرة اخرى :)
والتفكير بطريقة ايجابية فى كل ما مررت به واغضبنى مع العلم انى ما زلت اكره الفوركس من زاوية ما لانه يلعب بعواطف المتاجروووون :)

jans
06-16-2012, 04:04
ممكن نخلي العنوان انا احب الفوركس جداً عند الربح
و أكرهه عند الخساره هههه
الموضوع اعتقد اكبر من كره او حب لأنه هذا الشيء سوف يرجع لك إذا كان الفوركس سوق ينفع معك
سوف تستمر فيه ولكن إذا كنت من الاشخاص الذين اعصابهم خفيفه ولا يحبون المغامره يفضل ترك السوق .

karbak
06-16-2012, 13:13
اخي الكريم اني انصحك نصيحه فارجوك خذ بها ولاتظن ان ما اقوله هو ضرب من الفلسفات الاغريقيه القديمه وهي ان تبنيك لفكرة انك تكره الفوركس وايحاء نفسك بهذا الشعور سيزيد من خسارتك وسيقلل من ارباحك والنتائج السلبيه التي حققتها كخساره ليست عائد هفي ما اظن على صعوبة فهم افوركس او سوء الحظ لا ولكن هو تلك القناعة الداخليه بأنك خاسر وستخسر وانك كاره لهذه التجاره وانصحك بأن تحب ما تعمل حتى تحقق ماتريد والله اعلم

ma90do
06-16-2012, 13:32
الصبر والاتزام واداره راس المال ده مفتاح النجاح في اي مجال لا تيأس وحاول مره اخري تتعلم لا يوجد نجاح بدون علم واي خساره قول الحمد لله

bousshimin
06-16-2012, 13:37
هدا لوقعة فيه يسمى العامل النفسي بعد خسرت شعرت بالأحباط وأردت أن تنتقم من سوق
فأنا أنصحك بتروي عند عمل صفقات أن يكون جانبك نفسي مرتاح لتقوم بتحليل أفضل

magic777
06-16-2012, 14:22
لا يمكن ان تكره الفوركس و لا يمكن ان تخسر الالاف حاول خسارة المئات و بالسنتات و عندما تتعلم جيدا ادخل بالدولارات
توجد طرق كثيرة للربح يمكنك ربط حسابك بمزودي التوصيات او الاشتراك في مواقع التوصيات و غيرها من البدائل
ثم صدقني ستحب الفوركس

كده مش هتتعلم اخي لو اخترت هذا الطريق السهل في البدايه لانك كده هتفضل طول عمرك
معتمد على غيرك وتوصياته في هذا المجال وكمان في اي ازمه مش هتقدر تتصرف لوحدك او لو الصفقات بدأ تضرب مش هتعرف تشتغل
في المجال ده تاني

2x1
06-16-2012, 14:27
ممكن نخلي العنوان انا احب الفوركس جداً عند الربح
و أكرهه عند الخساره هههه
الموضوع اعتقد اكبر من كره او حب لأنه هذا الشيء سوف يرجع لك إذا كان الفوركس سوق ينفع معك
سوف تستمر فيه ولكن إذا كنت من الاشخاص الذين اعصابهم خفيفه ولا يحبون المغامره يفضل ترك السوق .

ههههههههههه بالظبط كدة كلنا بنكرة لما نخسر ونحبة جدا لما نكسب واكيد

بنكرة لما بيكون اتجاة السوق عكس توقعتنا بس بردوا حب ما تعمل

alskndry
06-16-2012, 14:30
اعتقد ان معظم المتاجرين يكرهون الفوركس ولكنه ادمان

هناك احصائية تقول ان 80 % من المتاجرين يخسرون ومع ذلك يصرون على المتاجرة

ولكن الانسان الناجح هو يتعلم ولا يقع فى الخطامرة اخرى

safiforex
06-16-2012, 15:27
اولا بالنسبة للموضوع ، فموضوع الكراهية للفوركس ، اعتقد من سيكرهه فيجب عليه تركه للابد ، لا مجال في هذا
اما الفوركس و التجارة فيه و لكي نكون ناجحين فيه فلا بدمن حبه و بل و نحبه حبا شديديا لكي نكون مقتنعين به و بالطريقة المتبعة فيه
فالحب اسا النجاح في الشيئ

compaq0
06-16-2012, 15:51
لا تيأس يا اخى كلنا نخسر انا لم اسحب دولار واحد منذ بدأت المتاجره فى الفوركس و لكنى احاول و عليك ان تحاول انت ايضا و تبحث عن الخلل و تعالجه و لكن الياس شىء سىء للغايه و لن تجد طريق اخر غير الفوركس لذلك ارجو منك لا تيأس

firas1984
06-16-2012, 15:55
بصراحة مع احترمي مش عارف كيف بتكرهه بس مو قاد تتركه
دائما اللي بحب شي بتعلق فيه واالي بيكره شي ببعد عنه
بس انا عارف شو قصتك انت حاب كسب فلوس بس مو حاب تقعد ورا الشاشة وتتعب
او انك مليت وبطل عندك صبر

21cent
06-16-2012, 16:01
السلام عليكم جميعا.

كما هو المقولة التى تقول كل الممنوع مرغوب فيه
والانسان يحتاج الى التحدى وهو التحدى الذى يتاتك تانى الى الفوركس لكى تريد ان تحقق حلمك وتنتصر على هذا
المارد العملاق الذى يطحن الجميع ويخسرهم حسابتهم

The Mester X
06-16-2012, 18:20
نا لا اكره الفوركس بشدة و هو ممتع بالنسة لي و احب التداول فيه و انا لست منتظم على السوق لهذاا لا امله و اشعر اني متحمس له في كل مرة ادخل له و لايمكن كره مجال يخليك تكسب منه المال

okash
06-16-2012, 18:24
الفوركس عبارة عن ادمان ولا يمكن تركه لأنه عندما تجد شيء يعطيك المال الوفير الى ان تصل الى الثروة الهائلة دون تعب منك
انت تقول التعب العقلي والنفسي اين ذهب انا اقول لك هذا لا يساوي شيء عند المتدوالون امام الربح والمال
نعم نحن لا نستطيع ترك الفوركس

kingman
06-17-2012, 00:20
لا تيأس يا اخى كلنا نخسر انا لم اسحب دولار واحد منذ بدأت المتاجره فى الفوركس و لكنى احاول و عليك ان تحاول انت ايضا و تبحث عن الخلل و تعالجه و لكن الياس شىء سىء للغايه و لن تجد طريق اخر غير الفوركس لذلك ارجو منك لا تيأس

هو عدم اليأس والمثابرة والمحاولة والتدريب المستمر والعمل الجاد حتى يصل المتاجر من اهم اسباب النجاح فى هذا اسوق لكن لازم ايضا ان يكون بحد فمثلا اذا استمر المتاجر لفترة طويلة دون جدوى فمن الأفضل ان يتوقف اما اذا كانت بداية فده طبيعى انه ميحققش مكاسب حاليا لأنه س جديد وخبرته قليلة ومع العمل هيبقى فيه تقدم بفضل الله

hazem ahmed moahmed
06-17-2012, 00:27
يجب ان تعلم ان الخساره هو احتمال وادر لاي نشاط تجاري في الدنيا بما فيها الفوركس يجب ان تركز علي ان تقلل من اخطاءك واعلي معرفه اسباب خسارتك حتي تسطيع علاجها وبالتالي تحقق المكسب فالياس هو او طريق الانهيار

كريم
06-17-2012, 00:30
أنا عن نفسي بحب الفوركس لأنه بينمي عندك اشياء كتيرة اوي لكن كما له ايجابيات له سلبيات و اعتقد انك وقعت في خطأ

خلاك تكره الفوركس هو عدم التعلم من الأخطاء و لذلك تخسر فحاول تتطور من نفسك و تقرأ الأساسيات و ان شاء الله كله يبقى تمام

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

Ahmed_webs
06-17-2012, 00:35
موضع جميل ومفيد اخي لانة اكيد بيواجة متداولين كثر ولكن هنا يجب الاجابة وهي اي شئ جديد لازم والواحد يتعلمة ومع العلم اظن ان الشكل هيتغير بحيث ان الخسارة هتكون موجودة لان الفوركس مكسب وخسارة ولكن الربح هو الذي سوف يغطي علي هذه الخسارة اي الربح علي المدي الطويل ولذلك برجاء اعادة التعلم مرة اخري ولكن ارفع روحك المعنوية وتكون علي ثقة ان حضرتك حتحقق الكسب ان شاء الله وعند التعلم جزء المواضيع وطبقها عملي علي الديمو

remo
06-17-2012, 01:37
السلام عليكم جميعا.

الفوركس ادمان لا تستطيع ان تعيش بدون فوركس لان من ذاق طعم المكسب او حتى الخسارة منة صعب ان يتركة لانة يعلم ان الفوركس هو افضل طريقة واسرع طريقة للحصول على الكثير من الاموال فى فترة زمنية قصيرة

mage
06-17-2012, 02:06
الفوركس ادمان لا تستطيع ان تعيش بدون فوركس لان من ذاق طعم المكسب او حتى الخسارة منة صعب ان يتركة لانة يعلم ان الفوركس هو افضل طريقة واسرع طريقة للحصول على الكثير من الاموال فى فترة زمنية قصيرة

هذه هى الفكرة ان من ذاق طعم الربح او الخسارة فى الحالتين لا يمكنه ان يترك الفوركس لان الرابح يريد ان يربح مرة اخرى وفى الناحية الاخرى ترى انا لخاسر فى هذا السوق يريد ان يقوم بعملية تعويض لهذه الخسارة عن طريق تحقيق المزيد من النجاحات فى السوق

elzeel
06-17-2012, 02:09
اخى كل شئ له مكسب وخساره ولابد من الخساره لكى تتعلم
وتزداد خبرتك وهو كمجال معروف بانه مقدر له الربح والخساره
فعليك بان تتقبل ذلك

talal
06-17-2012, 02:14
اخي لماذا تخسر وهو بامكانك انت تربح يعني مثلا فتحت 100 صفقة هل كلها سوف تخسرها ربما تكون مخاطرتك عالية وتريد الحصول على الربح بسرعه واهم شيء في الفوركس هو الصبر

A7mad_Aziz
06-17-2012, 02:22
اخي الفوركس مش لكل الناس وواضح ان حضرتك دخلت مجال الفوركس وانتا ماتعرفهوش كويس..ادرس الفوركس كويس عشان تقدر تكسب منه او حد يديرلك المحفظة بتاعتك او تشغل فلوسك في مجال تفهم فيه اكتر عن الفوركس..اتمنى لك التوفيق

amrmorasamir
06-17-2012, 02:25
السلام عليكم جميعا.

انا على عكسك تماما يااخى انا احب التداول فى الفوركس كثيرا واعتبره عمل اضافى بالنسبه لى ولا افكر ابدا ان اتركه فى الوقت الحالى ولا فى المستقبل البعيد واحاول جمع بعض الارباح منه

magic777
06-17-2012, 18:45
هذه هى الفكرة ان من ذاق طعم الربح او الخسارة فى الحالتين لا يمكنه ان يترك الفوركس لان الرابح يريد ان يربح مرة اخرى وفى الناحية الاخرى ترى انا لخاسر فى هذا السوق يريد ان يقوم بعملية تعويض لهذه الخسارة عن طريق تحقيق المزيد من النجاحات فى السوق

بالضبط اخي الي ربح وحس بطعم الارباح ده بيديه دافع قوي انه يكمل في الطريق ده
حتى لو خسر بعد كده لكن اللي مش بيحاول يحقق الامل ده باسلوب واقعي مش هيقدر يحقق حاجه في النهايه

magic777
06-17-2012, 18:49
اخي لماذا تخسر وهو بامكانك انت تربح يعني مثلا فتحت 100 صفقة هل كلها سوف تخسرها ربما تكون مخاطرتك عالية وتريد الحصول على الربح بسرعه واهم شيء في الفوركس هو الصبر

واضح اخي انك لسه لم تعمل على حساب تجريبي كمان حاول ان تتعلم الاساسيات وفيه في مكتبه الفوركس كتاب لجون ميرفي
حاول تقرأه وتسأل عن اللي مش فاهمه منه واحنا موجودين معاك هنا وهتلاقي اللي هيساعدك ان بدأت صح ونويت تتعلم

Ahmed_webs
06-17-2012, 19:32
اخي الفوركس مش لكل الناس وواضح ان حضرتك دخلت مجال الفوركس وانتا ماتعرفهوش كويس..ادرس الفوركس كويس عشان تقدر تكسب منه او حد يديرلك المحفظة بتاعتك او تشغل فلوسك في مجال تفهم فيه اكتر عن الفوركس..اتمنى لك التوفيق
اتفق مع حضرتك انة لم يتدرب جيدا علي الديمو ولكن اظن ان المتاجرة الشخصية افضل بكثير وممتعة عند تحقيق الربح علي المدي الطويل فلذلك من الممكن ان يكون المحافظ المالية بجانب التجارة لزيادة الربح والحصول علي خبرات الاخرين ولكن التجارة الشخصية هي الاصل في هذا السوق

elking
06-17-2012, 19:42
لماذا تكره الفوركس يا اخى فانا ارى بالرغم من الخسائر فى الفوركس الا انه عمل جيد وفرصة رائعة جدا فهو تجارة بها مكسب وخسارة وهذا شئ طبيعى

Elbadawy4ever
06-17-2012, 19:51
وعليكم السلام يا غالي

ده مساله حظ مش اكتر

ممكن مره في مره تسكب

اللي عاوز يكسب لازم يتعلم الاول

ولا انت ايه رايك

midomido419
06-17-2012, 20:16
موضوعك ده مهم جداا بيوضح نظرية اليأس اللى ممكن يقابلها الانسان
عند بداية الدخول فى المجال
لازم تتحلى بالصبر وحاول تزود معرفتك واسمع من اللى اكبر منك خبرة
هتلاقى نفسك بتكسب ويمكن افضل منه

kingman
06-17-2012, 20:20
صحيح فى كلا الحالتين الواحد بيبقى متعلق بالسوق سواء لعتماد عليه لتحقيق الأرباح او محاولته المستميتة لتعويض ماخسره فى هذا السوق واعتقد المتاجر الذى امضى وقت طويل وهو يحاول ولم يستطع ان يصل للنجاح فى السوق فالخروج من افضل حل

remo
06-17-2012, 20:50
صحيح فى كلا الحالتين الواحد بيبقى متعلق بالسوق سواء لعتماد عليه لتحقيق الأرباح او محاولته المستميتة لتعويض ماخسره فى هذا السوق واعتقد المتاجر الذى امضى وقت طويل وهو يحاول ولم يستطع ان يصل للنجاح فى السوق فالخروج من افضل حل

هو دا اكبر غلط انك يا ما عايز تكمل وتكسب يعنى طمعان واعايز تعوض خسارتك يعنى لسة متعلمتش منها الفوركس دا عامل زى مشروع تخش تجيب منة مكسب وتخرج تانى كل فترة كاد

Ahmed_webs
06-17-2012, 21:42
من الممكن عند المحاولة مرة واخري يخرج ولكني لا افضل هذا اليأس ولكن الاهم من ذلك هو التعلم من خسارة اول مرة والثانية وان لم يستطيع يعيد التعلم مرة اخري من البداية من اول التعريف بهذا السوق وبعدها يبدا ولكن الطلب الوحيد واظن ان دة ال هيوصلة الي الربح هو بعد اختيار الاستراتجية تجربتها علي الديمو فترة لا تقل عن 3 شهو او اكثر هنا هيلاحظ فرق كبير جدا

tervarto
06-17-2012, 22:20
لا تيأس , فكثير من الناس المبتدئين خسروا كثيرا , ربما عدة حسابات , لكن بعضهم استسلم و خرج بلا رجعة , و البعض الأخر , لم ييأس و ناضل و تعلم من أخطاءة , و ظل يسعى لمعرفة المزيد و المزيد عن الفوركس , حتى أستطاع ان يجنى الربح و يحافظ علي معدل الربح ايضا , و هذا هو عكس اليأس فى الفوركس , حب الفوركس و حب تعلم المزيد

moonlight
06-18-2012, 01:12
اعقد ان الفوركس يحتاج الى الكثير من التحلى بالصبر حتى تكتسب خبرات عديدة فى الفوركس وتتعلم جيدا كل شئ وتختار الاستراتيجية الجيدة الخاصة بك وايضا يجب ان تتحكم بعواطفك اهم شئ عند التداول واستخدم ادارة اموال جيدة لتحمى اموالك من المخاطرو اتمنى لك تحقيق المكاسب وتعويض خسارتك

magic777
06-18-2012, 03:09

انا من رأيك اذا فعلا المتاجر ده جرب كل الطرق والوسائل وبرده مش عارف يشتغل في السوق يبقى المفروض ميضيعش
وقته اكتر من كده في المجال ده ويشوف مجال احسن يكون مناسب ليه بدل مايفضل يلف في دوامه الخسائر

hesham itch
06-18-2012, 06:00
هذا قد يرجع الى التسرع وعدم العمل باستراتيجية محددة ومجربة وانت على دراية كبيرة بها
وباهدافها وايضا الى عدم وضع اسس لادارة راس المال وهذا وحده قد يؤدى الى خسارة الحساب
او خسارة الالاف فى الحساب فى فترات قصيرة وبطريقة سهلة

2x1
06-18-2012, 08:45
باين من الصورة الرمزية بتاعتك قد اية انك مكتئب من الفوركس ربنا معاك ويرجعلك
حبك ليها تاني لانها محتاجة صبر وحب عشان تديك اللي بتحلم بية

remo
06-18-2012, 12:59
باين من الصورة الرمزية بتاعتك قد اية انك مكتئب من الفوركس ربنا معاك ويرجعلك
حبك ليها تاني لانها محتاجة صبر وحب عشان تديك اللي بتحلم بية

اة فعلا انا لاحظت الموضوع دا هذا الشخص ياس جدا من الفوركس بس انا احب اقولوة ان اللى هيصبر هينول واللى يصبر اكتر ينول اكتر وكمان ربنا مبيضيعش تعب حد اتعب واجتهد واتعلم وسيبها على اللة وهى تفرج

kamizidan
06-18-2012, 13:02
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين. انا احبه ولا استطيع تركه وحسن تعلمك سيجعلك تحبه اخي العزيز ..تحياتي

The Mester X
06-18-2012, 13:37
بسم الله .. السلام عليكم اخي الكريم .. يسعدني الرد في موضوعك وتبادل الاراء معك وبقية الشباب الحلوين. انا احبه ولا استطيع تركه وحسن تعلمك سيجعلك تحبه اخي العزيز ..تحياتي ايوه حبيبي فعلا الحب او الكره متعلق بنتائجك و راح تحبه عندما تربح منه المال و تذوق حلاوته ولكن كن متاكد راح تكره بعض الخساة الصفقاتولكن لايجب التوقف و كره الفوركس بعد خسارات الصفقات بل يجب الكفاح و تصحيح الاخطا

ma90do
06-18-2012, 14:01
بص ادام الحساب فيه فلوس يبقي الواحد مش هيتركه لو الحساب مفيهوش وبعد خساير كتير صعب يشحن تاني ويدخل يتاجر الا لم يتعلم كتير وربنا يبعد عنا الخساره

magic777
06-19-2012, 18:27
بص ادام الحساب فيه فلوس يبقي الواحد مش هيتركه لو الحساب مفيهوش وبعد خساير كتير صعب يشحن تاني ويدخل يتاجر الا لم يتعلم كتير وربنا يبعد عنا الخساره

اكيد طبعا وانا بعد اول مارجن قعدت يجي شهريين يعيد عن الفوركس والشارت وبعدها قررت ارجع اتعلم
من اول وجديد وقعت 3 شهور كمان اتعلم بس قبل ما اشحن الحساب الحقيقي التاني

aboualy
06-19-2012, 18:31
اكيد طبعا وانا بعد اول مارجن قعدت يجي شهريين يعيد عن الفوركس والشارت وبعدها قررت ارجع اتعلم
من اول وجديد وقعت 3 شهور كمان اتعلم بس قبل ما اشحن الحساب الحقيقي التاني

تجربة خسارة الحساب الاول تقريبا كلنا مرينا بيها وهى يمكن بتكون مفيدة لانها بتفوق الواحد وتخليه يشوف اخطائه ويبتدى صلحها قبل ما يقرر انه يرجع يشتغل تانى ودى بتكون نقطة تحول مهمة

mohamed eldamnhorey
06-19-2012, 18:46

طالما فيه منتدى فوركس لاتقلق هتلاقى رصيد ان شاء الله
بس كثف مجهودك ونشاطك وهتلاقى رأس مال محترم

ashraf el-araby
06-19-2012, 19:03
ان كرهتة لانك لاتحقق ربح وتخسر لذلك عليك التعلم فى البداية واكتساب الخبرة عن طريق التدريب والتمريع على حساب تجريبى واتمنى لك التوفيق

shwaikich
06-19-2012, 19:21
يا صديقي العزيز كونك تخسر دائما لا يعني بانك تكره الفوركس بالعكس فتكرار المحاولة منك بحد ذاتها يعني انك تحبها لكن ربما تكون بحاجة الى متابعة المستجدات فيما يخص العملات اضافى الى التحليل

kingman
06-19-2012, 21:15
يا صديقي العزيز كونك تخسر دائما لا يعني بانك تكره الفوركس بالعكس فتكرار المحاولة منك بحد ذاتها يعني انك تحبها لكن ربما تكون بحاجة الى متابعة المستجدات فيما يخص العملات اضافى الى التحليل

وعلىف كرة كتير بيبقى ده عامل شلبى على المتاجر فاحبه للسوق رغم الخسائر المتكررة فى السوق والمحاولات الكثيرة لكن دون جدى بيبقى شئ سلبى ومن الأفضل ان يقف المتارج عن التداول ويبتعد فترة كبيرة حتى تضح له الأمور ويستطيع ان يعود مرة اخرى ويرى السوق بصورة صحيحة

ma90do
06-19-2012, 21:17

طبعا كثير منا يخسر كتير وكثير منا يعود مره اخري لهذا المجال وبقوه وهذا يعتمد علي الالتزام واعاده المحاوله والتمسك بالهدف حتي يتم تحقيقه وذالك عن طريق التعلم مره اخري وقرائه الكثير في هذا المجال

karbak
06-19-2012, 21:43
صديقي العزيز جرب طريقتي في التداول
اقوم باعطاء امر واحد او اثنين من ثم اخرج وابتعد عن الفوركس لساعات طويلة وعندما اعود اطمئن فقط ماذا حدث لتلك الاوامر دون اجراء اي صفقة او اي امر اخر بغض النظر عن الفرص المتاحة امامي

Mostafa Mando
06-20-2012, 06:54
يا اخي انا لا اريد ان احبطك لكن هؤلاء المتداولين انت لا تعلم ماذا فعلوا لكي يكسبوا ذلك

المقدار من الخبرة والتعليم في الفوركس انت نظرت فقط للمكسب لم تنظر للتعب والمجهود الذي بذلوه في البداية لذلك يجب عليك انت تتعب مثلهم ايضاً لكي تربح مثلهم

وبالتوفيق للجميع

okash
06-20-2012, 13:41
المشكلة انك تطبق على حساب الدمو وتربح وعندما تطبق على حساب الحقيقي تخسر
طبعا لأنه هنك فرق حساب الديمو المبلغ الموجود كبير وبالتالي هامش قليل واحتمالية خسارة قليلة اما الحقيقي رأس مال صغير وهامش متاح قليل
لذلك صديقي قم بعم نسبة وتناسب بين رأس المال والهامش وحجم الصفقة

Smart
06-20-2012, 14:03
يا اخي انا لا اريد ان احبطك لكن هؤلاء المتداولين انت لا تعلم ماذا فعلوا لكي يكسبوا ذلك

المقدار من الخبرة والتعليم في الفوركس انت نظرت فقط للمكسب لم تنظر للتعب والمجهود الذي بذلوه في البداية لذلك يجب عليك انت تتعب مثلهم ايضاً لكي تربح مثلهم

وبالتوفيق للجميع

انا واثق ان المتاجرين الذيين يحققون ارباح الان تعرضو فى السابق الى الكثير من الخسائر
كما هو حالنا الان وان شاء الله سوف نصل الى اعلى مستويات الخبره فى السوق
ولكن هذا يحتاج منا الصبر ثم الصبر

yassoo011
06-20-2012, 14:25
كل من يدخل فيي الفوركس يعشقه ولا يستطيع تركه
فكلما خسرت تزدادا اصرار اكبر علىالمتاجرة
ولكن كن محبا له حتى تستطيع جني الارباح وتعلم من اخطائك

magic777
06-20-2012, 15:19

وبالتوفيق للجميع

بالضبط اخي مافيش حد في المجال ده بيوصل بالساهل ابدا لازم هتلاقيه دفع التمن من خسائر سابقه
ووقت طويل وممارسه طويله مع السوق لحد لما وصل للمستوى اللي هو فيه ده
غير كده محدش بيقدر يوصل بالسهوله في المجال ده

sobissa
06-20-2012, 15:24
عيبي وعيبك وعيب كل المتواجدين تقريبا هنا هو حب الربح ولا شيء اخر غير الربح أولا قبل أن تفكر في الربح أخي فكر في التعلم وعندما تتعلم بشكل جيد الربح هو الذي سيبدأ بالبحث عنك وليس أنت الذي ستبحث عليه

mohamed hamdy
06-22-2012, 22:31
انا اوافقك الراي فكما تري توقيعي لكن لا استطيع تركه لانه مصدر دخل ممكن ان يؤمن لى الكثير من الاموال
لذلك لن اتركه وانشاء الله ساحقق اهدافى عن طريقه

deadlyfox
06-22-2012, 23:27
شكلك دخلت الفوركس من غير ما تتدرب كويس عشان كده بتخسر
انصح بالتدريب كويس جدا وده هايفرق معاك
وبعد كده الهدوء وانت بتحلل الموقف كويس

assidi saber
06-22-2012, 23:46
انا اكره الفوركس في بعض المرات لاني قد مللت من الخسارة فيه لكن في الحقيقة انا لا استطع ان اتركه

i5land_man
06-22-2012, 23:48
انا اكره الفوركس في بعض المرات لاني قد مللت من الخسارة فيه لكن في الحقيقة انا لا استطع ان اتركه

لانك بكل بساطة عندك عزيمة انك تعوض الخسارة
ولازم يا اخي الكريم تحاول تعدل من طريقة متاجرتك وتعالج نقط الضعف اللي كانت سبب في خسارتك

sunlight
06-23-2012, 00:08
لانك بكل بساطة عندك عزيمة انك تعوض الخسارة
ولازم يا اخي الكريم تحاول تعدل من طريقة متاجرتك وتعالج نقط الضعف اللي كانت سبب في خسارتك

نعم الخساره ليست عيبا ولكنها بدايه النجاح ولازم يكون عندنا صبر وعدم اليأس بسهوله هذ ا هو ملخص الفوركس العمل الجاد والتركيز وعدم اليأس

yamiyugi
06-23-2012, 00:10
جميعنا نكره الفوركس ونكره الخسارة لكن هذا السوق ادمان بمعنى الكلمة منذ دخولى له قبل 5 سنوات لما افارقه ابدا اخسر واكسب وادخل واخسر واخسر وادخل هذا السوق هو ادمان فقط

H!m0
06-23-2012, 00:58
أنا مثلك أيضا كنت أقولها مند أكثر من 3 سنوات لكني أعود تلقائيا الى الفوركس في العطل بدون ايجاد سبب للعودة لكن كما قال بعض الاخوة لو تتدوق طعم المكسب لن تتركه أبدا و ليكن في علمك أني لا أكون جيد يدون فوركس حاليا ^^

aboualy
06-23-2012, 01:05
أنا مثلك أيضا كنت أقولها مند أكثر من 3 سنوات لكني أعود تلقائيا الى الفوركس في العطل بدون ايجاد سبب للعودة لكن كما قال بعض الاخوة لو تتدوق طعم المكسب لن تتركه أبدا و ليكن في علمك أني لا أكون جيد يدون فوركس حاليا ^^

فعلا جميعنا هنا نكره الخسارة ولكن ايضا كلنا نرغب فى المكسب والربح
والفوركس يمثل لنا فرصة كبيرة للربح ولذلك لا نستطيع ان نبتعد عنه بالرغم من تحقيق بعض الخسائر

zikooo014
06-23-2012, 01:42
ابتعد عن التداول لحد ما تتعلم كويس جدا و تدخل تطبقي اللي اتعلمته برضو في خساره!! اترك التداول و كمل تعليم و عيد علي اللي انت اتعلمته
و ادخل تاني اكيد مش هتلاقي خساره زي الاول بس برضو في خساره اخرج و اتعلم و راجع علي اللي اتعلمته و هكذا

Noah
06-23-2012, 02:38
كلنا بنكره الفوركس فقط فى وقت الخسارة ولكن تعالى اسأل اى حد مننا كده هل تستطيع ان تترك الفوركس يقول لك اطلاقا لا يمككننى ان اترك الفوركس لانه الطريقة التى احقق عن طريقها نسبة ارباح جيدة والفوركس بالنسبة لي طريق الى النجاح وغعيره

assidi saber
06-23-2012, 11:42
انا اكره الفوركس في حالة واحد عندما اخسر كثير من النقود و اريد في نفسي ان اعتزل عليه لكن لا استطيع ذلك ابدا لاني اصبحت مدمن عليه

remo
06-23-2012, 12:22
انا اكره الفوركس في حالة واحد عندما اخسر كثير من النقود و اريد في نفسي ان اعتزل عليه لكن لا استطيع ذلك ابدا لاني اصبحت مدمن عليه

اهم حاجة انك تبقى مدمن فوركس مش مدمن خسارة لان فى ناس مدمنين خسارة مبيدخلوش الفوركس دا الا عشان يخسروا وبس ومابيتعلموش من خسارتهم مهما كانت حجم تلك الخسارة

mohamed eldamnhorey
06-23-2012, 12:45

الجميع لايحب الخساره والله مش انت لوحدك اكيد

بس ده شئ مفيش حد معصوم منه

مكتوب علينا جميعاً
لكن المضارب الذكى اللى يحاول يقلل من خسارئه

nrgslawi
06-25-2012, 01:24
لماذا تكره الفوركس بالظبط هل لا يقدم لك ربحا هل انت فاشل راجع قرارك
انا اريد الفوركس بشدة انه فرصة رائعة لكسب يعض من المال

KOGI
06-25-2012, 08:33
الجميع يكره الخسارة وانت عندما تعمل فى الفوركس فلابد ان تعلم ان الخسارة هى جزء لا يتجزء من الفوركس ولابد ان تقبل بهذا الامر

okash
06-25-2012, 13:01
واذا تركته ستعل ان هناك شيء ناقصث في حياتك و وسواس في دخلك ينادي من بعيد ان تعود الى الفوركس هذا حالنا يا صديقي
لست وحدك نحن كلنا واقعين في نفس المشكلة

elssayed
06-25-2012, 13:43
اكيد انت دخلت الفوركس بدون دراسة جيدة ليه واكيد الخسائر اللي انت خسرتها بسبب الطمع
انت لو دخلت وتاجرت بلوتات صغيرة ورضيت بالمكسب القليل ان شاء الله هتقدر تعوض خسايرك
فيجب ان تنسي خسارتك وتبدا من جديد وتحدد مكسب شهري من 10 الي 20 % لان الطمع ومحاولة تعويض الخسارة السابقة هيخسرك تاني وتالت ورابع
ومش هتقدر تكسب في هذا السوق الغادر

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 13:52

فرصته ممتازه لكسب المال بس للشخص اللى يتعامل معاه بحذر ووعى تام

ولا للشخص المهمل اللى عنده لا مبلاه انه يتعلم ويفهم اوضاع السوق

elazez
06-25-2012, 16:22
عليك بالابتعاد عن هذا المجال طالما انك لا تحبه
اعمل ما تحب وستجد نفسك محقق انجازات باذن الله

Mtec
06-25-2012, 18:02
بالفعل العديد منا يكره الفوركس بسبب الخسارة التي نتلقاها
لكن لا نستطيع الابتعاد عنه لاننا دقنا حلاوة الربح

magic777
06-25-2012, 18:18

معظم اللي بيكرهوا الفوركس بيكون بيكرهوا فيه صعوبته وانه محتاج جهد والتزام في الاول ووقت كتير
وطبعا ده بيكون صعب على ناس كتير رغم حبهم للأرباح والمجال واغراءاته لكن في نفس الوقت
بيكرهوا انهم يتعبوا فيه على الاقل في البدايه

aminos
06-25-2012, 18:22
معظم اللي بيكرهوا الفوركس بيكون بيكرهوا فيه صعوبته وانه محتاج جهد والتزام في الاول ووقت كتير
وطبعا ده بيكون صعب على ناس كتير رغم حبهم للأرباح والمجال واغراءاته لكن في نفس الوقت

السلام عليكم
نعم من يكره الفوركس يكرهه لأنه لم يتمكن من التعرف عليه و الربح منه
لأنه صعب التعامل و بدون صبر فليس هناك نجاحا
و الله أعلم

remas
06-25-2012, 18:30
موضوع انك بتكره العمل فى الفوركس دا مبنى على اى اساس لو على اساس الخسائر المستمره يبقى انت معندكش خطه ثابته والافضل ترك الفوركس اما مش قادر تسيبه فدى مشكله لازم تحلها انت بنفسك

ashraf el-araby
06-25-2012, 19:26
اعتقد ان كثرة الخسارة هى سبب كرهك للفوركس ولكن فى رأى ان تتعلم جيدا وتتدرب على حساب تجريبى لاكتساب الخبرة اولا قبل المتاجرة فى حساب حقيقى

Ahmed_webs
06-25-2012, 19:34
اتفق مع حضرتك والفوركس كل ما المتداول يعطية جهد وتعلم وتعب اكيد في النهاية هيوصل الي الربح الذي يتمناة واكثر ومن الممكن انة يوصل مثل كبار المتداولين ويدبلر الحساب كل شهر ولكن لن ياتي هذا من فرغ لازم التعلم

i5land_man
06-25-2012, 19:36
اعتقد ان كثرة الخسارة هى سبب كرهك للفوركس ولكن فى رأى ان تتعلم جيدا وتتدرب على حساب تجريبى لاكتساب الخبرة اولا قبل المتاجرة فى حساب حقيقى

طبعا اللي بيكره الفوركس ده اكيد شخص عاني منوه جدا وسببلوه ضغط نفسي وعصبي كبير
وشاف منوه خساير واوقات صعبة بس لازم قبل ما يكمل متاجرة في هذا السوق يستجم بعيد شويا ويراجع نفسه ويرتب اواراقه عشان يعالج نقاط ضعف طريقته في المتاجرة اللي سببتلوه الخسارة

simo424
06-25-2012, 19:36
اكتر شي بكرهه في الفوركس هو التذبذبات وعدم وضوح الحركه وخاصه لما يطول لايام كتيره او اسابيع
بكون انتظر فيها الهدف بفارق الصبر لكن الان تعلمت الحمد لله ان اعمل فيها على الفريمات الصغيره اسكالبنج
ولكن بخوف وقلق كبيرين من اي حركه سريعه ممكن تحصل فجأه

safiforex
06-25-2012, 19:39
اكتر شي بكرهه في الفوركس هو التذبذبات وعدم وضوح الحركه وخاصه لما يطول لايام كتيره او اسابيع
بكون انتظر فيها الهدف بفارق الصبر لكن الان تعلمت الحمد لله ان اعمل فيها على الفريمات الصغيره اسكالبنج
ولكن بخوف وقلق كبيرين من اي حركه سريعه ممكن تحصل فجأه

هو ممكن الواحد انه بيكره التذبذبات و هذا طبيعي لمن يعمل على السوينجات الوالصفقات العادية
اما الواحد اذا كان يتداول على السكالبينج فانه اكيد سيحب التذبذبات لانه بتجلب له ربح كثير

aboualy
06-25-2012, 19:40
اتفق مع حضرتك والفوركس كل ما المتداول يعطية جهد وتعلم وتعب اكيد في النهاية هيوصل الي الربح الذي يتمناة واكثر ومن الممكن انة يوصل مثل كبار المتداولين ويدبلر الحساب كل شهر ولكن لن ياتي هذا من فرغ لازم التعلم

فعلا اخى العزيو بالصبر و الاجتهاد فى التعليم والتدريب يمكن ان نصل الى النجاح وبالممارسة لفترة طويلة سنصل الى مرحلة الاحتراف وهذا يعنى ارباح مستمرة ان شاء الله

ايه الجديد
06-25-2012, 19:42
اخى الكريم لماذا نسقط حتى نقف مرة أخرى ولماذا الفشل حتى تستطيع الوصول للنجاح أول طريق للفشل الثابت هو الإحباط كان العلماء يجربون مئات الطرق حتى يصلوا لطريقة واحدة للنجاح بالتوفيق

sa sa
06-25-2012, 19:46
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
يجب ان تحاول ان تفصل بين عواطفك وعملك ,هناك مقوله تقول احب ماتعمل حتي تعمل ماتحب ,ابذل المزيد من الجهد وسف تحصل علي نتيجه باذن الله وسوف يتغير منظورك للفوركس.

devloppman
06-25-2012, 19:50
كلنا نكره الخسارة لكن هذه شروط المتاجرة فيه يا إما رابح يا إما خاسر
وذلك راجع لمدى خبرتك في هذا المجال
فأظن أن سبب خسارتك هي التسرع في اتخاد القرارات

i5land_man
06-25-2012, 19:53
كلنا نكره الخسارة لكن هذه شروط المتاجرة فيه يا إما رابح يا إما خاسر
وذلك راجع لمدى خبرتك في هذا المجال
فأظن أن سبب خسارتك هي التسرع في اتخاد القرارات

مفيش شك انه المستعجل فرصة خسارته بتكون اكبر من ربحوه
وده اللي بيقع فيه اغلب الطامعين والمبتدئين اللي فاكرين ان الفوركس ماكينة لصنع الثروات بسهولة

fafa280384
06-25-2012, 20:18
السلام عليكم جميعا.

كيف تربح يا اخي في مجال تكرهه؟؟؟
نصيحتي ليك اذا كنت تخسر دائما استثمر اموالك في مكان اخر ولا اترك احد تثق به
يديلك مالك
ليس بعيب لكل واحد مجال محبب وناجح فيه اكثر من اخر

Ahmed_webs
06-25-2012, 20:25
فعلا اخى العزيو بالصبر و الاجتهاد فى التعليم والتدريب يمكن ان نصل الى النجاح وبالممارسة لفترة طويلة سنصل الى مرحلة الاحتراف وهذا يعنى ارباح مستمرة ان شاء الله
بالفعل وكما ذكرت حضرتك شئ مهم جدا وهو الممارسة بمعني التطبيق اي ان كان ديمو او حقيقي فالممارسة فلوحدها تعطي المتداول تنبئ بسلوك العلمة

mrhero
06-25-2012, 20:38
الصبر عامل اساسى لاى فرد دخل مجال الفوركس
تانى شئ مهما حصل ابعد تماما عن اليأس هو بدايية الانحدار
بالصبر والتعلم والممارسة هتوصل للى بتتمناة ان شاء الله

foouaad
06-25-2012, 20:39
لماذا لا تربح لانك لا تكون على علم كافى بعلم الفوركس
انصحك نصيحه يجب ان تتعلم جيداً علم الفوركس وان تأخذ الوقت الكافى للتعلم
ولا تنتقل من درس الى الاخر حتي تفهمه جيداً
ثم بعدها اوعدك ان خسارتك هتكون محدوده جداً

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:19
اخى العزيز الجميع يكره الخسارة وانت عندما تعمل فى الفوركس فلابد ان تعلم ان الخسارة هى جزء لا يتجزء من الفوركس ولابد ان تقبل بهذا الامر
تمام يا باشا !
فعلاً الخسارة دى شئ وارد جداً فى اى مجال من المجالات
وخاصة الفوركس !

pimo
06-25-2012, 21:21
انا عكسك تماما انا احب الفوركس ولا اريد ان اتركه لان اري فيه احلامي واريد ان احققها كلها عن طريق الفائدة التي سوف احققها في تجارة العملات الاجنبية ولن اتلاك الفوركس حتي احقق حلمي

The Mester X
06-25-2012, 21:40
ايوه اخوي الفوركس مربح و هو مهم لنا و نستفيد منه كثير و لكن كلنا نكره
الخسارة و التحليل اليومي و المتابعة المرهقة له و لكن الربح ينسيك كل الهم

assidi saber
06-25-2012, 23:05
ان اكره الفوركس في بعض المرات لاني مللت من الخسارة و لكن المشكلة لا استطع تركه لاني اصبحت الان مدمن عليه

i5land_man
06-25-2012, 23:09
انا عكسك تماما انا احب الفوركس ولا اريد ان اتركه لان اري فيه احلامي واريد ان احققها كلها عن طريق الفائدة التي سوف احققها في تجارة العملات الاجنبية ولن اتلاك الفوركس حتي احقق حلمي
عاجبني روحك المعنوية العالية دي ربنا يوفقك وتقدر تحقق كل احلامك
وبالفعل الفوركس ممكن يبقي نعمة عالمتاجر لو اسحن استخدامه وعرف ازاي يقلل مخاطرته

himaalex84
06-25-2012, 23:24
اولا من يقول انهو يكرة الفوركس تعرف انو غير ملتزك بادراة راس المال و حصل لو خسارة بسبب التهور و التسرع فى دخول الصفقات و لابد من هذة الشخص من الالتزام و الصبر فى اتخاذ القرارات

ثانيا: الفوركس بحر واسع ملوش كبير يعنى التعلم فى الكثر و الكثير و الصبر الشديد و التمهل فى الصفقات

انا عن نفسى اعشق مجال الفوركس و اتمنى ان اكون متواجد ديما فى السوق

Ahmed_webs
06-26-2012, 00:08
اولا من يقول انهو يكرة الفوركس تعرف انو غير ملتزك بادراة راس المال و حصل لو خسارة بسبب التهور و التسرع فى دخول الصفقات و لابد من هذة الشخص من الالتزام و الصبر فى اتخاذ القرارات

ثانيا: الفوركس بحر واسع ملوش كبير يعنى التعلم فى الكثر و الكثير و الصبر الشديد و التمهل فى الصفقات

انا عن نفسى اعشق مجال الفوركس و اتمنى ان اكون متواجد ديما فى السوق
فعلا ادارة راس المال يجب ان تكون جيدة جدا لانها الوسيلة الوحيدة للحفاظ علي راس المال بالاضافة الفوركس لا يعني الملاين من 100$ ولكن يجب ان يكون هنالك صبر لان عكسة هيكون التهور الذي يدمر الحساب مهما ان كانت ادارة راس االمال والسبب ان هيكون الدخول في اغلب الاوقات خاطئ وهدفة تحقق مكسب ولكن تنتهي بالخسارة فتحقق فرصة واحدة في اليوم افضل من 10 خاطئاء امام 2 صح

sami
06-26-2012, 00:18
حاول أخي الكريم أن تغير نظرتك عن الفوركس،فهو تجارة مربحة إن آمنت بقدراتك و وضعت خطة متاجرة مثالية تساعدك على بلوغ النجاح،كل منا جرب مرارة الخسارة و لكن لم نكره الفوركس بل سعينا إلى تعلم المزيد من القواعد الخاصة به و أنا متأكد أنك ستنجح يوما ما بإذن الله

nooraldeen1997
06-26-2012, 00:57
كل شيء يحتاج التوفيق من الله
انت استخير قبل ما تغامر بمبلغ كبير
حاول تداول مبالغ صغيره و اربح فيهم و لا تقلد الناس
بل اربح على طريقتك

zeyadkabeel
06-26-2012, 01:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اخى الكريم عليك ان تصبر وانت تتعلم جيدا اولا قبل ان تدخل ف الفوركس بحساب حقيقى ومن الممكن ان تشترى توصيات مدفوعة الاجر وإن شاء الله ستذوق طعم المكسب وستحب الفوركس من جديد

dodovedo
06-26-2012, 17:55
اخى الفاضل
والله انا بمر بالمرحله دى حاليا بس انا بتعلم اكتر كده معناها اننا لسا عاوزين نتعلم ونتمكن من الفوركس اكتر
تقبل مرورى

abdallah elbaz
06-26-2012, 18:44
هو ليه مميزات وعيوب فعلا
ناس كتيره بتزهق من الفوركس لكن مش ننسا انه ليه فرص كويسه للربح بدون عمل شاق يذكر سوا مجهود ذهني

sunlight
06-26-2012, 18:55
هو ليه مميزات وعيوب فعلا
ناس كتيره بتزهق من الفوركس لكن مش ننسا انه ليه فرص كويسه للربح بدون عمل شاق يذكر سوا مجهود ذهني

نعم الفوركس بيكسب كويس بس اللى يعرفه كويس ويعرف يحلل ولكن الخساره فيه مش معناها الفشل لازم الواحد يحاول مره واتنين اعتقد انه هايوصل فى الاخر
وربنا معانا

Noah
06-26-2012, 19:30
اقولك على حاجة كمان انت مش هتقدر تسيب الفوركس خالص لان العمل فىا لفوركس بالفعل ادمان وادمان قوى جدا لان فى فتنة فى المال وهذا هو الشئ الذى يجعلنا نعمل فى الفوركس ولا نتركه اطلاقا حتى لو كانت النتائج خسارة او ربح

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 19:39
هو ليه مميزات وعيوب فعلا

بس المجهود الذهنى اقوى واكبر من العضلى

التفكير ده شئ صعب على الصحه وعلى العقل وعلى كل شئ

كل شئ له ضريبه ياغالى بندفعها

ربنا يعوضنا خير

saad
06-27-2012, 14:32
حب ما تعمل لكى تعمل ما تحب اعتقدت انك تسرعت فى قرارك لان الفوركس محتاج صبر و اكيد انت لم تدرب وقت كافى مما ادى الى استمرار الخساره الفوركس مجال صعب و محتاج عمل و جهد اكثر من اى عمل اخر جرب ان تبذل قصارى جهدك و اتعلم من اول و جديد من ناس لديها خبره فى هذا المجال و امسح كلمه مستحيل من دماغك و انشاء الله بالتوفيق

sky44
06-27-2012, 14:42

الجميع كما تعلم يكره الخسارة وانا أولهم لاكنك يجب ان تعرف ان فى الفوركس الخسارة هى جزء لا يتجزء من الفوركس ولابد ان تقبل بهذا الامر وتضعه في حسبانك
ولذلك لابد من التخطيط و التعلم حتى تصبح نسبة ارباحك اكثر من نسبة الخسائر وبالتالي ستتغير نظرتك تجاه الفوركس

Ahmed_webs
06-27-2012, 19:30

الجميع كما تعلم يكره الخسارة وانا أولهم لاكنك يجب ان تعرف ان فى الفوركس الخسارة هى جزء لا يتجزء من الفوركس ولابد ان تقبل بهذا الامر وتضعه في حسبانك
ولذلك لابد من التخطيط و التعلم حتى تصبح نسبة ارباحك اكثر من نسبة الخسائر وبالتالي ستتغير نظرتك تجاه الفوركس
بالفعل وهذا ما يجب ان يتعلمة من يحاول ان يدخل الفوركس فعلية ان يقبل الخسارة ولكن علية ايضا تحوليها مكسب بان يكون الجموع النهائي ارباح وليست خسارة وهو ما يسمي بالربح علي المدي الطويل

kingman
06-27-2012, 23:11

والمشكلة كمان ان الواحد برغم كره للخسارة فانه لن يكون قادر على النجاح فى هذا السوق الا اذا كان قادر على تقبل الخسارة فى هذا السوق ويعتبره شئ عادى فالسوق جائما مكسب وخسارة ولكن مع العمل يحاول يتجنبها على قد مايقدر بسبب العمل باجتهاد

i5land_man
06-27-2012, 23:23
والمشكلة كمان ان الواحد برغم كره للخسارة فانه لن يكون قادر على النجاح فى هذا السوق الا اذا كان قادر على تقبل الخسارة فى هذا السوق ويعتبره شئ عادى فالسوق جائما مكسب وخسارة ولكن مع العمل يحاول يتجنبها على قد مايقدر بسبب العمل باجتهاد

طبعا دي اهم ملامح مخاطرة سوق الفوركس اللي مبيعرفهاش المبتدئين
ويعلمها جيدا اصحاب الخبرة انه عشان تربح لازم تتقبل بعض الخسائر احيانا
بس هدفك انه الاجمالي يكون ربح باذن الله

saad
06-28-2012, 02:03
المتابعة و عدم الاستسلام

hisoka
06-28-2012, 03:30
يجب اخى ان تركز على عملك الاساسى الذى تقوم بيه فهو الباقى لك ويوفر دخل ثابت لك
ثم بعد ذالك تقوم بالعمل على الفوركس كمهنه ثانيه وليست الاولى الاسايه

Ahmed_webs
06-28-2012, 03:45
بالفعل لان الفوركس هو باب الي استثمار الاموال ولكن من الممكن الاعتماد علية كراتب شهري امر بة مجازفة نوعا ما فيفضل ان يكون غمل ثابت والفوركس استثمار او ذيادة الدخل الشهري

mage
06-28-2012, 03:53

بالفعل ولكن ماذا يفعل من كان الفوركس هو العمل الاساسى بالنسبة له واعتقد ان الغالبية فى الفوركس يمثل لهم العمل الاساسى وهو يمثل بالنسبة لهم الكثير من الاشياء فى حياتهم الشخصية والمادية وهذا هو الذى نسعى الى توضيح فكرته

xtomorrow
06-28-2012, 04:50
الفوركس علم بالغ التعقيد والحساسية
وكل هذا الصنف من العلوم يسبب الملل والاختناق
لكن اخي ممكن تفكر فقط في الجوانب الايجابية له
بمعنى انت لو كنت تربح كل يوم لازم تحب هذا المجال

Mostafa Mando
06-28-2012, 05:36
المتابعة و عدم الاستسلام

الاستسلام معناه الفشل وانا لا ارضى بالفشل مهما كان ومهما خسرت اكيد العيب مني انا

احاول توسيع خبرتي اكثر والبخث عن الخطأ وعدم تكراره في الصفقة القادمة لكي اعوق خسارتي ان شاء الله

والفوركس مكسب وخسارة يوم عليك ويوم لك

Desperate
06-29-2012, 14:00
الاستسلام معناه الفشل وانا لا ارضى بالفشل مهما كان ومهما خسرت اكيد العيب مني انا

احاول توسيع خبرتي اكثر والبخث عن الخطأ وعدم تكراره في الصفقة القادمة لكي اعوق خسارتي ان شاء الله

والفوركس مكسب وخسارة يوم عليك ويوم لك

فعلا العيب لازم يكون مننا احنا بس بعضنا مش بيقبل الحكاية دى
وبيقول ان العيب فى الفوركس ودى بتبقى مشكلة مع معظم المبتدئين

HUSSENEY
06-29-2012, 17:52
اخي انصحك ان تبتعد عن مجال الفوركس
لانك ما دمت تكره مجال الفوركس فلن تستطيع ان تنجح به

ZOUHAIR_ZIZO28
06-29-2012, 18:10
ان الفوركس يعتبر مثل الادمان
لان الانسان معروف بلطمع وان الفوركس مصدر للمال لذلك نعمل بة لكى نقوم بزيادة المكسب الى اضعاف اضعاف
ادارة راس المال...التي لا نستطيع الألتزام بها نظرا" للطمع

mido303037
06-30-2012, 02:24
الفوركس مغامرة والانسان يحب المغامرات وحب الربح
هو الذى يدفع الانسان الى الرجوع وحب المغامرة

mage
06-30-2012, 03:31
وانا ايضا ارى ان الكثير يكره الفوركس بسبب كثرة الاخطاء والمشاكل المادية التى يتعرض لها بسبب هذا السوق ولكن بالرغم من ذلك ارى ان نسبة كبيرة جدا من المتاجرين فى الفوركس يحبون العمل عليه بالرغم من نسبة الخسارة التى يتعرضون لها

mostafakamal
06-30-2012, 20:16
هو الصراحة الواحد بعد ما يلخد عليه صعب يسيبه
حتى لو خسر عدة مرات وكل مرة على امل ان المكسب قادم
وعلى امل ان الاستراتيجية الى جاية احسن

Ahmed_webs
06-30-2012, 20:16
وانا ايضا ارى ان الكثير يكره الفوركس بسبب كثرة الاخطاء والمشاكل المادية التى يتعرض لها بسبب هذا السوق ولكن بالرغم من ذلك ارى ان نسبة كبيرة جدا من المتاجرين فى الفوركس يحبون العمل عليه بالرغم من نسبة الخسارة التى يتعرضون لها
اكيد اي متداول اول ما يلحق مالة الشخصي سوف يكرة الفوركس ومن الممكن الابتعاد عنة من اول خسارة وهذا يكون بسبب البداية الخاطئ لان الفوركس في اول الامر يحتاج الي التدريب والمتابعة وملاحظة النتائج وبعدها يفكر في الحقيقي لكي لا يخسر اموالة الشخصية

ابو محمد
06-30-2012, 20:19
ما دامك تكره الفوركس افضلك ان تتركه لفتره وتتعلم في هذه الفتره
وتتطلع على استراتيجيات جيده وتثمر منها ربح لك فانك سوف تحبه وترجع له

Mostafa Mando
06-30-2012, 20:53
ما دامك تكره الفوركس افضلك ان تتركه لفتره وتتعلم في هذه الفتره
وتتطلع على استراتيجيات جيده وتثمر منها ربح لك فانك سوف تحبه وترجع له

يا اخي اعتقد مادام الانسان يكره شئ مجال او مجال عمل وبالذات الفوركس

اعتقد انه سيظل يخسر طوال حياته لأن طريق الفوركس طويل وصعب

ومحتاج صبر وهذا الصبر يجب ان يطلع من القلب يبقى لازم تكون انت بتحب الفوركس من جواك

مش بتتعلمه رغم عن انفك لمجرد المال

waleed adel
07-03-2012, 15:14
يا اخي اعتقد مادام الانسان يكره شئ مجال او مجال عمل وبالذات الفوركس

اعتقد انه سيظل يخسر طوال حياته لأن طريق الفوركس طويل وصعب

ومحتاج صبر وهذا الصبر يجب ان يطلع من القلب يبقى لازم تكون انت بتحب الفوركس من جواك

مش بتتعلمه رغم عن انفك لمجرد المال

فعلا معاك فى هذا الكلام لان اصلا اللى مبيحبش حاجه ازاى هيقدر يتماشى معاها
لابد اصلا من تركه والبحث فى مجال تانى

ymn30
07-03-2012, 15:19
السلام عليكم جميعا.

اخى ممكن سؤال كيف تتاجر وما الاسترتيجبه التى تتبعا فى تحليلك والمتاجرة عليها ده اولا
ثانيا لابد ان تستفيد من اخطائك وتعلم ان تدخل من نقط قويه تستطيع منها جنى ارباح ولا تتسرع فى الدخول فلا تجنى الا الحسرة والخسارة ارجو مراسلتى على الخاص وان شاء الله اضع لك استرتجيه للعمل لو التزمت بها ان شاء الله سوف تحقيق المكسب الكبير جدا فى الفوركس

okash
07-03-2012, 22:41
لأنه اصبح ادمان كبير في حياتك ولو كنت تخسر ستبقى ولو كنت تربح ستبقى ولكن ان تكره الفوركس هذا امر سلبي لك لأنه الشخص الذي يكره شيء لا يتقنه ولن ينجح فيه

ussefel
07-03-2012, 22:47
السلام عليكم تفائل بالخير تجده أخي.......ممكن إدمان ....وممكن رغبة في الربح وتحقيق مداخيل مالية....وهذا السبب الذي يجعلنا نتاجر في الفوركس جميعا فلانخاطربأموالنا
حبا في الفوركس أو تقديرا له...وإنما من أجل الربح والربح وتحقيق دخل شهري ...أما بالنسبة للخسارة اخي ماهي إستراتجيتك وماهي الطريقة التي تتبعها .......فلايكن أن تخسر
فقط وإنما الخسارة بسبب إستراتجيتك أخي العزيز حاول أن تبحث أكثر وتشتغل على الحساب التجريبي اكثر إلى أن تححق نتائج جيدة...وحاول ان تنزع خوف الخسارة والسلبية من
تفكيرك أثناء فتح الصفقات......وحاول أن يكون التركيز في أعلى درجته والله ولي التوفيق
تحياتي

aboualy
07-03-2012, 22:51
السلام عليكم تفائل بالخير تجده أخي.......ممكن إدمان ....وممكن رغبة في الربح وتحقيق مداخيل مالية....وهذا السبب الذي يجعلنا نتاجر في الفوركس جميعا فلانخاطربأموالنا
حبا في الفوركس أو تقديرا له...وإنما من أجل الربح والربح وتحقيق دخل شهري ...أما بالنسبة للخسارة اخي ماهي إستراتجيتك وماهي الطريقة التي تتبعها .......فلايكن أن تخسر
فقط وإنما الخسارة بسبب إستراتجيتك أخي العزيز حاول أن تبحث أكثر وتشتغل على الحساب التجريبي اكثر إلى أن تححق نتائج جيدة...وحاول ان تنزع خوف الخسارة والسلبية من
تفكيرك أثناء فتح الصفقات......وحاول أن يكون التركيز في أعلى درجته والله ولي التوفيق
تحياتي

اتفق معك اخى العزيز جميعا يعمل فى هذا المجال رغبتا فى تحقيق الارباح
اما الخسارة فهى امر وارد فى الفوركس ولكن لا يجب ان نستسلم لها بل يجب ان نبحث عن اسباب الخسارة ونحاول ان نعالجه حتى نستطيع ان نحقق الارباح ان شاء الله

forex man
07-03-2012, 23:11
كراهيتك للفوركس نابعه من الخسارة والخسارة سببها
التسرع وقلة التعلم وقله الخبره والمخاطرة
لازم يكون عندك خبرة فى كل شىء تعمل بيه حتى تبدع فيه
نحياتى

ARAB_PIGEON
07-03-2012, 23:28
السلام عليكم جميعا.

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
وحده الله يا راجل ايه التشائم ده
الحياه جميله وبسيطه بس بحب وتقوى الله
ربنا ينور دربك يا رب
اللهم امين
الفوركس اخى الحبيب علم له اسس واصول
علينا ان ناخذ بالاسباب
رسولنا الكريم صلى الله عليه وسلم يقول من تعلم لغه قوم امن شرهم
علينا ان نتعلم ان ناخذ بالاسباب
ولو محتاج اى مساعده فى الفوركس تحت امرك فى اى وقت
اتمنى لك دوام التوفيق

tarek22
07-03-2012, 23:32
يبدو يت اخي انك تاثرت كثيرا من فشلك في المتاجرة بالفوركس لدرجة انك كرهته
فلم اواجه احدا تجرء بهذا الكلام رغم عظم خساراتهم

ymn30
07-03-2012, 23:35
يبدو يت اخي انك تاثرت كثيرا من فشلك في المتاجرة بالفوركس لدرجة انك كرهته
فلم اواجه احدا تجرء بهذا الكلام رغم عظم خساراتهم

نعم اخى واهم من هذا انه اكيد دخل وليس عندة اى ضرايه بالسوق فكانت الفاجعة ولكن لو تعلم وجرب بعض الاسترتجيات اكيد هيغير كلامه ارجو من الله ان يوفقة الى الخير

sabre
07-03-2012, 23:37
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انت بتخسر علشان ماعندكس خطه للحفاظ على رأسش المال وعدم الخسارة اكثر من10% من رأس المال

nada
07-04-2012, 00:18
هذه هية الحياه عماتن فا ما تحبة لا تسطيع الوصول الى فد حال الفوركس
لاكن اذا كان بنسبالك وسيلة فقط لتعبره بيها فسوف يكون لك هدف وهذا اول طريق النجاح

sami
07-04-2012, 00:28
كراهيتك للفوركس نابعه من الخسارة والخسارة سببها
التسرع وقلة التعلم وقله الخبره والمخاطرة
لازم يكون عندك خبرة فى كل شىء تعمل بيه حتى تبدع فيه
نحياتى

أوافقك الرأي أخي الكريم،قلة التعلم تؤدي إلى الخسائر المتتالية التي تقود بدورها إلى التشاؤم و الكراهية
لا يمكن أن نكون من الرابحين ما دام يسيطر علينا الفكر الإنهزامي الذي يجعلنا لا نبذل جهد في دراسة
الفوركس و بالتالي كسب المهارة و الخبرة التي تؤهلنا للنجاح

xtomorrow
07-04-2012, 00:30
بالفعل اخي انا ايضا اكرهها
لكن الادمان عليها مشكلة كبيرة والله
اتمنى نربح مليون و ننهيها مرة وحدة

kingman
07-04-2012, 00:33
اتفق معك اخى العزيز جميعا يعمل فى هذا المجال رغبتا فى تحقيق الارباح
اما الخسارة فهى امر وارد فى الفوركس ولكن لا يجب ان نستسلم لها بل يجب ان نبحث عن اسباب الخسارة ونحاول ان نعالجه حتى نستطيع ان نحقق الارباح ان شاء الله
واكيد الذكى بعد ان مر بتجارب فى السوق ان يتعامل مع السوق بالمنطق وان يتسفيد من تجاربه السيئة ويتعامل معه على حقيقته وحقيقة هذا السوق انه خطر جدا وياخذ اكثر ممايعطى فلو قدرنا نعتمد على هذه الحقيقة سنلتزم كثيرا ولن دخل فى صفقات الا التى لها نسبة كبيرة من النجاح

nada
07-04-2012, 00:49
لا ب العكس عندى انا اعشق الفوركس فى المكسب والخساره لاكن ما يرهقنى التسرع وعدم الالتزم
لاكن بحاول انشاء الله

fx-man
07-04-2012, 00:59
انا فى رايي ان معظم الاستراتيجيات ناجحة لكن افضل من يضارب بها هو صانعها
لذلك اذا كنت تريد ان تربح فى سوق الفوركس عليك ان تتعلم من الاستراتيجيات المختلفة وتحاول ان تصنع استراتيجة خاصة بك تجمع كل فيها افضل ما تعلمته من هذه الاستراتيجيات .

thestarboy
07-04-2012, 15:42
انا اما شفت الموضوع افتكرت اول ما بدات الفوركس وكده كاان الواحد عاوز ربح سريع وبس الخساره لا وكل مدي اما الواحد يكسب لا عاوز مكسب زياده
بس انا اكتشفت ان ده غلط ولازم الواحد ياخد وقته في التعلم اعتقد ان انت كمان يا اخي لازم تاخد وقتك ومش تتسرع
وكمان مش لازم علطول مكسب الفوركس مكسب وخساره

okash
07-04-2012, 17:42
لا تستطيع ان تترك الوفركس وانت تكره انت تقول هكذا لأنه بدأ دافع الانتفام بسير فيك ولا بد من الانتقام ولكن تتفاجئ بأنه في كل مرة الفوركس الذي ينتقم احبب الفوركس الفوركس سوف تحبك

magic777
07-04-2012, 19:55
أوافقك الرأي أخي الكريم،قلة التعلم تؤدي إلى الخسائر المتتالية التي تقود بدورها إلى التشاؤم و الكراهية
لا يمكن أن نكون من الرابحين ما دام يسيطر علينا الفكر الإنهزامي الذي يجعلنا لا نبذل جهد في دراسة
الفوركس و بالتالي كسب المهارة و الخبرة التي تؤهلنا للنجاح

وده بيرجع لكسل المتاجر وعدم صبره على مرحله التعلم والتدريب اللي المفروض يديها الوقت الكافي
لان المرحله دي هيا الاساس هنا وهيا اللي هتديه الخبره المطلوبه للتعامل مع هذا السوق وهيا اللي هتخليه
يقلل من خسائره ويزود فرص نجاح صفقاته

ymn30
07-04-2012, 20:00
انا اما شفت الموضوع افتكرت اول ما بدات الفوركس وكده كاان الواحد عاوز ربح سريع وبس الخساره لا وكل مدي اما الواحد يكسب لا عاوز مكسب زياده
بس انا اكتشفت ان ده غلط ولازم الواحد ياخد وقته في التعلم اعتقد ان انت كمان يا اخي لازم تاخد وقتك ومش تتسرع
وكمان مش لازم علطول مكسب الفوركس مكسب وخساره

انا اايد رايك اخى الفوركس مكسب وخسارة الشاطر الى يكون مكسبه اكتر من خسارة او اضعاف خسارته وكمان لو مكسب على طول هيبقى مش فوريكس هيكون علم بالغيب

memostar3
07-04-2012, 20:19
السلام عليكم جميعا.

الفوركس مكسب وخساره ان استمريت مع من خسرك اعلم انه ايضا سيربحك لان السوق مكسب وخساره ودوام الحال من المحال

roka
07-04-2012, 20:30
السلام عليكم جميعا.

انا اعتقد ان الخسارة شئ ضرورى فهى بداية المكسب فلا تستسلم وحاول مرة اخرى وتعلم لكى تكتسب خبرة

kingman
07-04-2012, 21:22
انا اعتقد ان الخسارة شئ ضرورى فهى بداية المكسب فلا تستسلم وحاول مرة اخرى وتعلم لكى تكتسب خبرة
واساسا ماينفعش اى مبتدا مقبل على هذا السوق ان ينسحب منه لمجرد خسائر فى اول مشواره ويجب ان يكون على وعى كبير بهذا السوق وانه محفوف بالمخاطر ولكن مع التعلم والخبرة هتقل وهيوصل لهدفه

waleed adel
07-05-2012, 00:14
كل شئ له مكسب وخساره ولابد من الخساره لكى تتعلم
وتزداد خبرتك وهو كمجال معروف بانه مقدر له الربح والخساره

nada
07-05-2012, 01:06
اذا كونت تكره بشدة فلماذا لا تسطيع ان تتركة يعنى انتا مش عاوز وعاوزا طيب ازى
لازم يكون فى لغة تفاهم ملشان تعرف توصل لمبتغاك

aboualy
07-05-2012, 01:09
اذا كونت تكره بشدة فلماذا لا تسطيع ان تتركة يعنى انتا مش عاوز وعاوزا طيب ازى
لازم يكون فى لغة تفاهم ملشان تعرف توصل لمبتغاك

كلنا بنكره الخسارة ومش عوزين نخسر ولما نخسر فى الفوركس بنكره الفوركس
ولكنا كلنا عندنا امل فى تحقيق ارباح من الفوركس ولذلك لا نستطيع ان نستغنى عن الفوركس

Rami
07-05-2012, 01:12
الفكرتين متناقضتين الحب والكره لكن السوال
اى جانب يغلب هل الحب او الكره ؟
تحياتى لك

derfcase
07-05-2012, 14:04
كرهت الفوركس اخي الكريم
Desperate
و هذا حقك - فربما لم تكتسب الخبرة الكافية بعد
و لكن هناك مجالات كثيرة - بامكانك التداول بالاسهم او باي نوع من التجارة

dent
07-05-2012, 14:27
والله ربما كل ما فى السوق يقول مثلك هكذا فعلا الكل يريد ان يتركه لكنه لايستطيع
لكنى اريد ان اقول لك ما فى سوق ممكن تكسب منه مثل سوق الفوركس فبه اموال طائله
لكن فى نفس الوقت به مخاطره عاليه جدا والله الموفق
ناس كتير ارادو ترك السوق ولم يستطيعوا

yahiamahmod56
07-05-2012, 15:10
اذا كنت تكره الفوركس علشان الخساره فهذا طبيعى لأننا نكره الخساره فى اى شئ بس لو انت بتحبه بس علشان ممكن تربح
منه فأعتقد انك لست على الطريق الصحيح ولن تنجح فيه

tefax
07-05-2012, 15:25
السلام عليكم جميعا.

وعليكم السلامورحمه الله وبركاته
حب ماتعمل كي تنجح في ذلك امجال
المعروف عالميا بمجال
التدول العملات

aboualy
07-05-2012, 15:29
الفكرتين متناقضتين الحب والكره لكن السوال
اى جانب يغلب هل الحب او الكره ؟
تحياتى لك

فعلا اخى الكره والحب صفتين متناقضتين ولابد ان تغلب احداهما الاخرى
واعتقد ان حب الفوركس بيكون اكبر والدليل على ذلك استمرارنا فى الفوركس بالرغم من اننا تعرضنا للخسائر جميعنا ولو فى البداية فقط

magic777
07-05-2012, 17:34
واساسا ماينفعش اى مبتدا مقبل على هذا السوق ان ينسحب منه لمجرد خسائر فى اول مشواره ويجب ان يكون على وعى كبير بهذا السوق وانه محفوف بالمخاطر ولكن مع التعلم والخبرة هتقل وهيوصل لهدفه

هو المفروض المتاجر بيكون عارف ده من الاول قبل دخول المجال لكن في الواقع بيكون المبتدأ داخل المجال مع الاحلام
الورديه بتاعت الاعلانات عن الفوركس والمبالغه اللي بتكون فيها وطبعا لما بيدخل المجال بنصدم بالحقيقه واما يكره المجال ويبعد
او يحاول يتعلمه ويكمل فيه على اساس واقعي المره دي

panda
07-05-2012, 23:14
حاول ان تتروى جيدا وتدرس جيدا قبل الشروع فى اى صفقة

وربنا هيكرمك باذن الله

sandapa
07-05-2012, 23:23
تكره الفوركس عندما تخسر وتحبه عندما تربح انصحك بان تجرب في الديمو وتتبع استراتيجيتك لانك تبحت هنا وهناك
متلا على توصية وهذا يسبب التشتت في التفكير وفي الاخير تخسر طبعا

pimo
07-05-2012, 23:35
انت متناقض في عواطفك مع العمل في الفوركس وهذا امر يؤدي بك في الاخير الي الفشل ارجو منك ان تحب ماتعمل هذا سوف يساعدك في مشوارك في هذا المجال فاذا احببت ماتعملل سوف يكون النجاح حليفك

husamart
07-06-2012, 12:24
الركه للفوركس لن يمكنك من النجاح فهناك مقول حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب
وهذا المجال يحتاج لألفة بن التاجر ومكان المنصة لانه في كثير من ااحيان تحتاج للانتظار طويلا لقنص فرصة

magic777
07-06-2012, 16:41
انت متناقض في عواطفك مع العمل في الفوركس وهذا امر يؤدي بك في الاخير الي الفشل ارجو منك ان تحب ماتعمل هذا سوف يساعدك في مشوارك في هذا المجال فاذا احببت ماتعملل سوف يكون النجاح حليفك

طبعا اخي الواحد لما يشتغل في مجال بيحبه هيكون تعبه هنا فيه اقل وممكن يستحمله بسهوله
غير لما يكون بيشتغل في مجال هو مش بيحبه هيلاقي ان ساعات عمله فيه عذاب وفوق طاقه احتماله

theboy2226
07-06-2012, 22:16
ياصديقي يجب اولا ان تتخلص من هذا الياس و الاكتئاب الذي يتملكك فهو من الشيطان
لان الفوركس فعلا مجال واسع للثروة و اذا خسرت اليوم ستربح غدا و لن تستطيع الربح في الفوركس وانت متخذ منه هذا الموقف السلبي بالطبع اذا تاجرت في شئ تكرهه سوف تخسر
نصيحة حاول ان تجد احد الناجحين في المجال و امشي مع توصياته بمبلغ صغير لانك لما تكسب كام سنت في الاول نفسك تتفتح و صددقني محدش بيخسر في الفوركس دائما
و الصبر الصبر و المثابرة و الفرج قريب ان شاء الله

ehab
07-07-2012, 01:06
اخى الكريم الجميع يكره الخسارة وانت عندما تعمل فى الفوركس فلابد ان تعلم ان الخسارة هى جزء
لا يتجزء من الفوركس ولابد ان تقبل بهذا الامر

kingman
07-07-2012, 03:05
اخى الكريم الجميع يكره الخسارة وانت عندما تعمل فى الفوركس فلابد ان تعلم ان الخسارة هى جزء
لا يتجزء من الفوركس ولابد ان تقبل بهذا الامر
وعدم القدرة على تقبل الخسارة هستكون بكل تاكيد سبب فى المزيد من اتلخسارة وكتير من حسابات مرجنت وصفرت بسبب عدم تقبل صاحبها ان يغلق الصفقة على خسارة واستمر معها حتى طال الأنعكاس وضاع الحساب

ymn30
07-07-2012, 03:08
وعدم القدرة على تقبل الخسارة هستكون بكل تاكيد سبب فى المزيد من اتلخسارة وكتير من حسابات مرجنت وصفرت بسبب عدم تقبل صاحبها ان يغلق الصفقة على خسارة واستمر معها حتى طال الأنعكاس وضاع الحساب

انا معاك اخى فعلا عدم تقبل الخسارة من اكبر عوامل الخسارة كتير ننتظر ونقول السعر هيعكس مع اننا من داخانا نعلم ان هذا السعر ليس سعر انعكاس ونكابر على الفاضى حتى يضيع الحساب