PDA

View Full Version : الوحدة الواحدة من السلع

mhjmhj
07-18-2017, 15:47
Unit الوحدة الواحدة من السلع
Lot " وھي أقل حد یمكن المتاجرة بھ من السلعة .وتسمى " لوت
22
. lot تتعامل المؤسسات التي تعمل بالنظام الھامشي مع الأشیاء الممكن المتاجرة بھا بشكل وحدات ثابتة كل وحدة تسمى لوت
ففي مثالنا السابق كانت السلعة ھي السیارة والوحدة الواحدة منھا ھي سیارة واحدة , وھي أقل حد یمكنك أن تتاجر بھ .
فلا یمكنك أن تتاجر بنصف سیارة .. ولكن یمكنك المتاجرة بمضاعفات ھذه الوحدة .
وھي - Bushel ویكون أقل حد للمتاجرة بھا ھو 5000 بوشل Soy beans ھناك مؤسسات تسمح لك بالمتاجرة بمادة فول الصویا
وحدة وزن - أي أن اللوت ھنا = 5000 بوشل
.وھناك مؤسسات تسمح لك بالمتاجرة بالذھب ویكون أقل حد للمتاجرة بھ ھو 560 أونس أي أن اللوت ھنا = 560 أونس .
یمكنك أن تتاجر بلوت أو اثنین أو ثلاثة و بمضاعفاتھ , ولا یمكنك أن تتاجر بنصف لوت أو بلوت ونصف .

Noor1
07-18-2017, 17:11
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تحية لكل اعضاء المنتدى
شكرا جزيلا اخي على هذا الموضوع المميز مع كامل الاحترام و التقدير بالتوفيق للجميع

anour kahlaoui
07-18-2017, 20:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخواني الكرام زوار منتدى فوركس مصر
مشكور على هذا على هذا الموضوع اخي الكريم وشكرا للجميع اتمنى كل الارباح للجميع

snnaky
07-18-2017, 23:47
ياباشا حضرتك القسم دة بتاع تحليل فنى وتوقعات مش للشرح والتعريفات حضرتك انت او غيرك بتعملوا عشوائية فى المواضيع كدة فى قسم اخر اسمةالتعليمى يعنى مواضيعكم تتناسب معاة اكتر من القسم دة عشان دة قسم تعليمى فياريت تكون اخر مرة ونخلص من ماسورة الفيديوهات السخيفة دى
شوية نظام من فضلكم انتوا مش شغالين مقاولين .. راعوا واهتموا بالمواضيع اللى بتقدموها من فضلكم الحكاية مش بونص وبس اهتموا شوية بالمنتدى اللى بتاخدوا منةالبونص

Noor1
07-19-2017, 00:34
شكرا لك اخي الكريم علي ما تقدمه لي و للزملاء في المنتدي من المعلومات الممتازه عن سوق الفوركس
و تقبل مروري

michael1
07-19-2017, 00:53
وعليكم السلام ورحمه اللة وبركاته
اخى العزيز فى المنتدى انا اعتقد ان التداول على
الوحدات فى الفوركس يعتبر من اهم الامور فى التداول على الفوركس