PDA

View Full Version : اول بداياتك فى المتاجرة كانت ازاى؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

nemo emo
08-11-2012, 21:28
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الموضوع ببساطه كلنا اول ما بدأنا فينا اللي اتعلم التداول واعتمد علي نفسه وفيه اللي اعتمد علي التوصيات الغير وفيه اللي كان بيشوف التحليل ف المنتديات ويقارن تحليله به او يعتمد علي المنتديات

ياتري انت كنت اول ما بدأت كنت بتتاجر ازاي؟؟

simo patrik 9
08-11-2012, 21:30
السلام عليكم جميعااااااااااااااااااا
انا لم ابدا الشغل الن و شكرااااااااااااا

hwida nada
08-11-2012, 21:32
انا لسة مبتداة لسة حاليااا بس انا بتعلم من صديق العيلة هو اللى معلمنى الفوركس علشان اقدر اوظف الاموال بتاعتى الانى مجربة مدير الحساب بيطلعو نصابية علشان كدة عايزة اعتمد على نفسى

nemo emo
08-11-2012, 21:59
السلام عليكم جميعااااااااااااااااااا

انا لسة مبتداة لسة حاليااا بس انا بتعلم من صديق العيلة هو اللى معلمنى الفوركس علشان اقدر اوظف الاموال بتاعتى الانى مجربة مدير الحساب بيطلعو نصابية علشان كدة عايزة اعتمد على نفسى
يارب يوفقك ان شاء الله

noureen
08-11-2012, 22:08
هو انا لسه بداءه من قريب كانت اول بدايتى انى حملت المياتريد و علمت نفسى عليه
و استعنت ببعض الفيديوهات و الكتب و بعض الاصدقاء اللى ساعدونى فى معرفه بعض
الاشياء و لسه لحد دلوقت انا بتعلم

nemo emo
08-11-2012, 22:10
ربنا معاكى و ان شاء الله تباى خبيرة فى الفوركس

sanaadem1
08-11-2012, 22:16
بسم الله الرحمان الرحيم
اتعرفت عليها عن طريق النت حبيت اجرب فتحت
اكونت ديمو في احدى الشركات خسرت بادئ
سرعان ما بديت اتعلم لحد ما رجعت في الخسارة

nemo emo
08-11-2012, 23:02
بسم الله الرحمان الرحيم
ان شاء الله تتعلم اكتر و تحقق اللى انت عايزة

mahfoudh
08-11-2012, 23:22
بداياتي كانت صعبة بحيث كنت لا ادري كيف افتح صفقة ضف

الى ذلك اني خسرت العديد من البونصات لاكن الحمد لله الان

kakachix
08-11-2012, 23:30
انا بدايتي كانت عن طريق احداصدقائي اللدي اخبروني عن البونص المقدم
من طرف اصحاب المنتدى ولان اضع رود وادرس سترتجيات علشان ابدئ شغل

perdromen
08-11-2012, 23:35
انا الحمد لله في بداياتي
ان شاء الله يكون خير
بالتوفيق

AMANI
08-11-2012, 23:37
الموضوع ببساطه كلنا اول ما بدأنا فينا اللي اتعلم التداول واعتمد علي نفسه وفيه اللي اعتمد علي التوصيات الغير وفيه اللي كان بيشوف التحليل ف المنتديات ويقارن تحليله به او يعتمد علي المنتديات

الحمد لله بالرغم من اننى مبتدئه لسه جديد من حوالى شهر ونص فقط الا اننى بفضل الله احقق نتائج جيده

Evon
08-11-2012, 23:39
البدايه كانت من الاعلانات اللى شفتها عن الفوركس فى الاول ماهتمتش بس فى مره قولت ليه ماجربش الموضوع ده و خاصة وانا لسه بدرس مش لاقى شغل فأخدت الموضوع هوايه ليا و كمان شغل انا دلوقتى بتدرب على الديمو يعنى هيا دى البدايه بتاعتى

nemo emo
08-11-2012, 23:46
انا الحمد لله في بداياتي
ان شاء الله يكون خير
بالتوفيق

الحمد لله بالرغم من اننى مبتدئه لسه جديد من حوالى شهر ونص فقط الا اننى بفضل الله احقق نتائج جيده

البدايه كانت من الاعلانات اللى شفتها عن الفوركس فى الاول ماهتمتش بس فى مره قولت ليه ماجربش الموضوع ده و خاصة وانا لسه بدرس مش لاقى شغل فأخدت الموضوع هوايه ليا و كمان شغل انا دلوقتى بتدرب على الديمو يعنى هيا دى البدايه بتاعتى
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

hazem ahmed moahmed
08-11-2012, 23:48
انا اللي علمني الفوركس كان واحد صاحبي بقاله حوالي سنتين بيتاجر هو اللي خلاني اخش المجال ده وكنت بثق في ارائه جدا و مكنتش بخش صفقه غير لما اساله عن رايه الاول لكن دلوقتي بقيت بعتمد علي نفسي في الصفقات

master_egypt
08-12-2012, 00:05
البداية الصح انك تتعلم صح الاول وتعرف كل ما يخص الفوركس
وانك تتعلم فترة كافية ع الديمو الاول

ROTARY28
08-12-2012, 00:11
السلام عليكم
كنت وقتها ماخوذا بالطمع وبفكرة سهولة السوق
فكنت ادخل صفقات كثيرة اكبر من يحتملها راس مالي
وتمرجن حسابي كثيرا

talal
08-12-2012, 00:38
انا اول ما بدأت كانت بداية سهلة جدا
وكنت اربح بسهوله ربما لانني كنت مقتنع بالربح القليل
ولكنني لاحظت انني اربح بسهوله
حتى انني فرحت وقلت ان الفوركس سهل ويمكن تحقيق ارباح بسهوله جدا
ولكن للاسف بعد ذلك خسرت الكثير من الاموال

s.n
08-12-2012, 00:39
شكرا لك أخي على الموضوع مفيد لنا كمبتدئين
بالتوفيق للجميع

meroo
08-12-2012, 00:47
بالنسبة ليا انا اول بدايتى فى معرفة سوق الفوركس
انى بدات اتعلم من فيدوهات ف احد المنتديات المعروفة واطبق الا بتعلمه على الحساب الديمو
واخدت طريقى فى التداول والا ارتحت معاه على الحساب الحقيقىوهو الاعتماد على الدعوم والمقاومات فى التداول

abdelaal
08-12-2012, 00:49
البداية كانت عن طريق المنتديات والورش اللي بتتعمل فيها ورحلات المليون وطبعا كانت كلها بتنتهي بالخسارة
إلي أن بتدأت في تعلم التحليل والاعتماد علي نفسي
وبردو منكرش اني اتعلم كتير لكن لم أحقق ارباح

zizo_a_86
08-12-2012, 00:55
كنت اخذ توصياتى من صاحبى الى علمنى ازاى اتداول واعمل فى هذا المجال والشغل بدايته كانت مع الحساب الديمو

gamal
08-12-2012, 00:59
اول بدايتى لى عن طريق صحبى فى الفوركس
وانشاء نتعلم اكتر وربنا يوفق الجميع

asdakkay
08-12-2012, 01:08
انا لم ابدأ المتجارة لحد الان انا لازلت في الخطوات الاولى
بعدين اقوم بفتح حساب تجريبي

MrDeloma
08-12-2012, 01:52
أنا أول ما بدات كنت اعتمد على توصيات احد المحترفين
بعدها قررت الاعتماد على نفسي و التحليل بنفسي ،
و بدأت أربح احيانا و اخسر ، و كلما خسرت استفدت من خطأي

medhat
08-12-2012, 01:56
اتاجر من خلال المؤشرات ولكن اسعى لتحقيق مؤشرى الخاص الذى تستطيع به عينى
بسهوله وبنظره واحده معرفه الاتجاه والمدى وعند وصولى اليه يكون الطريق قد فتح

businessomar
08-12-2012, 01:58
الف شكر على هذا الشرح وبالتوفيق للجميع

والله المستعان

light
08-12-2012, 04:26
اول صفقاتي كانت رابحة ، وتلك بداية كنت اتفائل بها ، ولكن خسرت بعد ذلك راس المال
لكن المهم انني تعلمت من كل الخسارات التي تلقيتها شيء والان انا بخبرة جيدة

mr.wal
08-12-2012, 04:27
والله انا كنت الفوركس سهل للغاية
يعني افتح صفقة بيع واكسب منها فورا ولكن انصدمت
وخسرت كم حساب للأسف

mahmoudx2
08-12-2012, 04:40
بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع ببساطة ان انا مثل الكثير من الاشخاص كان يجهل بأمرها و لقد عرفتها عن طريق المواضيع فى المنتديات التى يكون هدفها الاساسى هو الحصول على الريفلز واصبحت ابحث فى المواضيع على النت حتى اصبحت خبيراً فيها

nemo emo
08-12-2012, 12:49
بسم الله الرحمن الرحيم
الموضوع ببساطة ان انا مثل الكثير من الاشخاص كان يجهل بأمرها و لقد عرفتها عن طريق المواضيع فى المنتديات التى يكون هدفها الاساسى هو الحصول على الريفلز واصبحت ابحث فى المواضيع على النت حتى اصبحت خبيراً فيها
بس كنت عايزة اعرف بعد ما عرفت الفوركس خطتك كانت ايه

sky44
08-12-2012, 12:54
اول خطوات في المتاجرة كنت اعتمد فيها على التوصيات الجاهزة لاكن بما انني لم اكن اجيد التحليل الفني كنت اخطئ في قراءة هذه التوصيات و اتعرض للخسارة باستمرار لاكنني بعد ان تعلمت التحليل الفني اصبحت اعتمد على نفسي كليا في المتاجرة

silver
08-12-2012, 12:55
بالنسبة لي اعتمدت على نفسي

ولم اعتمد على اي توصية على الاطلاق

بالتوفيق

newselvan
08-12-2012, 12:57
موضوع حل للدردشة
انا عن نفسي بدايتي معه كانت من خلال الانضمام لمجموعة واكونت مشترك وكنت مجرد متفرج حتى اكتسب الخبرات واعرف متى يبيعون ومتى يشترون وهل يتبعون نفس الاستراتيجية ونفس التوقعات والمصادر في كل مرة ام ماذا يحدث مع ذلك الجأ للمنتديات مثل هذا المنتدى في قسم المحترفين مع العلم اني مبتدأة ولكن استفيد الكثير يووما تلو الاخر
والله الموفق

ahmed
08-12-2012, 12:59
اول ما بداءت خالص لسه لم اكن اعلم شئ عن الفوركس تماما ارتبط بقسم التوصيات لانى لا اعرف
كيف احلل وفضلت فترة ليست قصيرة فى هذا القسم ولكننى لم استطيع ان ارى الاباح فيه

elmirmajid
08-12-2012, 13:02
شكرا لك اخي الكريم على الموضوع عندك حق لكل واحد طريقة بدأ فيها الشغل فانا متلا في الاول كنت اعتمد على توصيات الغير في الاول كان فيه المجاني ولم تكن دقيقة وتطور الحال واصبح هناك توصيات مدفوعة واشترك فيها ومن بعدها قمت بالابدا في عمل تحليلات خاصة بي ومطابقها مع التوصيات المقدمة لي واكتشفت طريقة العمل والان الحمد لله اصبح اعرف احلل واعمل صفقات ناجحة موفق

p2up
08-12-2012, 13:04
انا الان مزلة مبتداء في طور التعلم و انا اعتمد على نفسي و بعض التوصيات المضمونة يعني مش اي توصيات تكون من انسان خبر و اعتمد على نفسي بقراءة حركة السوق شكرا

Peedro
08-12-2012, 13:09
انا لم ابدا بعد
ايكون خير انشالله
انا في طور التعلم من فوركس مصر

nemo emo
08-12-2012, 15:16
اول خطوات في المتاجرة كنت اعتمد فيها على التوصيات الجاهزة لاكن بما انني لم اكن اجيد التحليل الفني كنت اخطئ في قراءة هذه التوصيات و اتعرض للخسارة باستمرار لاكنني بعد ان تعلمت التحليل الفني اصبحت اعتمد على نفسي كليا في المتاجرة

بالنسبة لي اعتمدت على نفسي

ولم اعتمد على اي توصية على الاطلاق

بالتوفيق

موضوع حل للدردشة
انا عن نفسي بدايتي معه كانت من خلال الانضمام لمجموعة واكونت مشترك وكنت مجرد متفرج حتى اكتسب الخبرات واعرف متى يبيعون ومتى يشترون وهل يتبعون نفس الاستراتيجية ونفس التوقعات والمصادر في كل مرة ام ماذا يحدث مع ذلك الجأ للمنتديات مثل هذا المنتدى في قسم المحترفين مع العلم اني مبتدأة ولكن استفيد الكثير يووما تلو الاخر
والله الموفق

اول ما بداءت خالص لسه لم اكن اعلم شئ عن الفوركس تماما ارتبط بقسم التوصيات لانى لا اعرف
كيف احلل وفضلت فترة ليست قصيرة فى هذا القسم ولكننى لم استطيع ان ارى الاباح فيه

شكرا لك اخي الكريم على الموضوع عندك حق لكل واحد طريقة بدأ فيها الشغل فانا متلا في الاول كنت اعتمد على توصيات الغير في الاول كان فيه المجاني ولم تكن دقيقة وتطور الحال واصبح هناك توصيات مدفوعة واشترك فيها ومن بعدها قمت بالابدا في عمل تحليلات خاصة بي ومطابقها مع التوصيات المقدمة لي واكتشفت طريقة العمل والان الحمد لله اصبح اعرف احلل واعمل صفقات ناجحة موفق

انا الان مزلة مبتداء في طور التعلم و انا اعتمد على نفسي و بعض التوصيات المضمونة يعني مش اي توصيات تكون من انسان خبر و اعتمد على نفسي بقراءة حركة السوق شكرا

انا لم ابدا بعد
ايكون خير انشالله
انا في طور التعلم من فوركس مصر
يارب كل مبتدئ ان شاء الله يوصل لمرحلة الخبرة الكافية

hwida nada
08-12-2012, 15:18
انما لسة بردو جديدة ومعرفش حاجة عن الفوركس بس لسة على اول الطؤيق اهو

nemo emo
08-12-2012, 18:56
انما لسة بردو جديدة ومعرفش حاجة عن الفوركس بس لسة على اول الطؤيق اهو
ربنا معاكى ان شاء الله

derfcase
08-12-2012, 20:37
نعم اخي الكريم
nemo emo
اذكر في بداية دخولي هذا السوق اعتمادي بشكل كبير علي بعض التوصيات من احد المواقع و المنتديات
و لكن علي المدي البعيد اكتشفت ان هذا الامر غير فعال بالدرجة الكافية - و انه الافضل الاعتماد علي نفسك بتحليل السوق و تكوين استراتيجيتك الخاصة بك

nemo emo
08-13-2012, 01:06
نعم اخي الكريم
nemo emo
اذكر في بداية دخولي هذا السوق اعتمادي بشكل كبير علي بعض التوصيات من احد المواقع و المنتديات
و لكن علي المدي البعيد اكتشفت ان هذا الامر غير فعال بالدرجة الكافية - و انه الافضل الاعتماد علي نفسك بتحليل السوق و تكوين استراتيجيتك الخاصة بك
و لكن ايضا يجب الاعتماد على التحليلات حتى يكون لدينا نظرة و تحليل كامل للصفقة

marou49
08-13-2012, 01:28
نعم اخي الكريم
nemo emo

يا أخي ده أمر باين ما يحتااج تخميم لازم تعتمد على تحليلك انت الأول لأنه ضروري
و التوصياات ممكن تسغلها في المقارنه و يس

nadir21
08-13-2012, 01:32

اول بداية كانت مع شركة ادارة الحسابات قمت بفتح حساب في احدى شركات الوساطة التي تتعامل معها واودعت مبلغ 1000 دولار والآن يقومن بادارة الحساب
وبعدها قمت بفتح حساب بادارتي الخاصة للتعلم عليه ولكن بمبلغ صغير 30 دولار وهذا الحساب اتداول عليه لتعلم تطبيق التوصيلت والاخبار والتحاليل واحقق نقطتين او ثلاث ربح واخرج طيلة ايام العمل.

crazy girl
08-13-2012, 01:45
بسم الله الرحمن الرحيم دى اول مشاركة ليا فى المنتدى واتمنى انى اتعلم بسرعة ولكن عندى خلفية بسيطة كدا ولسة ان شاء الله هدعم معرفتى بالفوركس ولكن بخصوص السؤال انا لسة ان شاء الله هبدا انزل برنامج الميتاتريد وواحد زميلى جبلى شرح كويس للفوركس

zizo_a_86
08-13-2012, 02:09
متاجرة بتحليل كلاسيكى بحت مع استخدام ستوب لوز وتيك بروفيت لكن كان على الحساب الديمو وليس الحقيقى

simo patrik 9
08-13-2012, 02:12
السلام عليكم جميعاااااااااااااااااا
اول متا جرتي في الفوركس كانت الحمد لله و شكراااااااااااااااا

08-13-2012, 02:13
انا حتى الان لم ابدء فى المتاجرة فى الفوركس لانى لسه حاليا بتعلمه
وبحاول افهمه وهفتح حساب تجريبى فى البداية وبعده هبقى افتح حساب حقيقى وابدء المتاجرة

nourhan ali
08-13-2012, 02:15

صراحة انا لم ابدا فالتداول الحقيقى بعد ولكن الايام دى بحاول اتعلم انواع التحليل والاستراتيجيات عشان اقدر اعتمد على نفسى فى التداول
ويمكن استعين بتوصيات الخبراء لتساعدنى قليلا فالبداية فقط

kimokonolove
08-13-2012, 02:21
بدايتى من فترة طويلة جدآ وكان على بونص لشركة ماركتيفيا ثم بعدها توالت خسائر ومكاسب
وفكرت فى ايداع مبلغ صغير فى حدود 30 دولار لاكن خسرتهم فتركت المجال عمومآ ولاكن بعدها بعدة سنوات
وجدت احد الأشخاص يعمل على الأنترنت ولة دخل لايقل ما بين 3000 و 15000 شهريآ لذا فقررت ان اتعلم و
ابدأ من جديد والحمد لله تقيم جيد لاكن المشكلة عمومآ هى عدم اتباع ادارة رأس المال وبسببها تكون الخسارة حتمية
وفترات طويلة احقق ارباح مستمرة لعدة اسابيع لاكن تأتى الرياح بما لا تشتهى السفن فالخروج عن ادارة رأس المال هو العنصر الأساسى عمومآ
لخســــارة الأغلبية والتى تقدر بـــ 95 % عمومآ من المتداولين فى الفوركـــــس

hehelibeb
08-13-2012, 02:23
كنت أتاجر بدون ما أخطط وأتسرع في فتح الصفقات

وكانت لدي لهفة كبيرة في الربح وأغامر كثيرا

mohamed2010
08-13-2012, 02:40
السلام عليكم بداياتى كانت منذ عامين وبدات
اعمل منذ ذلك على الحسابات الديمو وانتظر البونص

nawass111
08-13-2012, 02:45
انا ليسة لدي أي فكرة عن هذا الموضوع
لأنني مازلت عضو جديد في المنتدى

fx-man
08-13-2012, 02:48
انا اول ما بدأت فى الفوركس كنت فى مشترك فى رحلة يعنى عدد من الاعضاء بيتبعو توصيات واحد خبير فى الفوركس وللاسف خسرت وخسر كل اللى معايا حساباتهم فى شهر واحد تقريبا .

companero
08-13-2012, 02:55
أول ما بدأت كنت أعتمد على نفسي
لأني أخذت وقت طويل في الحساب التجريبي , و لا أعتمد إطلاقا على التوصيات

bony2
08-13-2012, 04:27

اشتغلت شوية على الديمو بس فترة مكنتش كبيرة بصراحة
و بعد كده بدات بمبلغ كويس و كسبت و خسرت وكسبت و خسرت بس اهم حاجة انى اتعلمت

sobissa
08-13-2012, 04:30
حقيقة أنا بدايتي كانت غير جيدة للأنني اشتغلت بحسابات ديمو وكان بيظهر لي ان الامر أسهل منوا غير موجود فقمت بالاشتغال بمالي الخاص وضرب لي المارجن كول مرتين لكن الحمد لله من الخطئ يتعلم الانسان

mahmoudx2
08-13-2012, 04:55
بنا معاكى انشاء الله تيقى الاقضل

---------- Post added at 01:55 AM ---------- Previous post was at 01:54 AM ----------

انا بدأت فى تحقيق برح حلو
عبالكم كلككم انشاء الله

saramoza
08-13-2012, 04:56
السلام عليكم
كل اللى عندى عشان اقوله انى مبتدئة :yahoo:
ولسه بادئة مشوارى الفوركسي على العتبه لسه

mage
08-13-2012, 06:10
فى البداية كان هناك الكثير من الاشياء الهامة التى بها يمكننى ان اعمل فى سوق الفوركس لاننى كنت اعتمد على بعض الاشياء التى تسهل على التجارة فىا لفوركس والكن الموضوع اختلف الان لاننى اصبحت اعتمد على نفسى فقط فى العمل

simo patrik 9
08-13-2012, 06:23
بسم الله الرحمان الرحيم
كانت بدايتي جيدة كثيرا ااااااااااااااا لاني كنت مبتدا و شكراااااااااااااا

---------- Post added at 03:23 AM ---------- Previous post was at 03:12 AM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
كانت جيدة و لطيفة و شكرااااااااااا

Eslam Torres
08-13-2012, 06:26
كنت مقضيها بالحظ
بس طبعا فى الحساب الديمو
وكنت ساعات بكسب

marwa
08-13-2012, 08:22
السلام عليكم
بدايتى فى معرفة سوق الفوركس
انى بدات اتعلم من فيدوهات ف احد المنتديات المعروفة واطبق الا بتعلمه على الحساب الديمو وده بالنسبالي

nemo emo
08-13-2012, 15:32
السلام عليكم
كل اللى عندى عشان اقوله انى مبتدئة :yahoo:
ولسه بادئة مشوارى الفوركسي على العتبه لسه

فى البداية كان هناك الكثير من الاشياء الهامة التى بها يمكننى ان اعمل فى سوق الفوركس لاننى كنت اعتمد على بعض الاشياء التى تسهل على التجارة فىا لفوركس والكن الموضوع اختلف الان لاننى اصبحت اعتمد على نفسى فقط فى العمل

بسم الله الرحمان الرحيم
كانت بدايتي جيدة كثيرا ااااااااااااااا لاني كنت مبتدا و شكراااااااااااااا

---------- Post added at 03:23 AM ---------- Previous post was at 03:12 AM ----------

بسم الله الرحمان الرحيم
كانت جيدة و لطيفة و شكرااااااااااا

كنت مقضيها بالحظ
بس طبعا فى الحساب الديمو
وكنت ساعات بكسب

السلام عليكم
بدايتى فى معرفة سوق الفوركس
انى بدات اتعلم من فيدوهات ف احد المنتديات المعروفة واطبق الا بتعلمه على الحساب الديمو وده بالنسبالي
شكرا على سرد تجاربكم و طبعا ده هيفد كل الجدد فى المنتدى

hehelibeb
08-15-2012, 04:23
هذا السؤال تكرر كثيرا

بداياتنا كانت صعبة للغاية نظرا لصعوبة المجال

petit poussin99
08-15-2012, 04:35
انا لسه جديد في المنتدى واتمنى من ربنا انو يوفقني في المجال دة بس انا على طول بخسر الصفقات الي بفتحها لاني مش عارف امتى بالضبط امتى افتح الصفقات.و حاسس اننا تايه ومش عارف اعمل ايه بجرب النصائح الي بخدها من المنتدى والزملاء القدامى في هذا المجال

TheSlayer
08-15-2012, 04:42
بدايتى لسه شويه قدام

انا بتاجر على الديمو حاليا وهتعامل عليه اكنه حقيقى وهتعلم خطوه بخطوه انا شاء الله

abofeasle
08-15-2012, 04:55
انا حاليا فى البدايات وبعمل وبحاول انى اكون بونص هنا فى المنتدى عشان اكون راس مال وبعدها ان شاء الله اقدر اتاجر ان شاء الله

shadoow
08-15-2012, 05:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركته
شكرا علي موضوعك المفيد و الضروري
بالتوفيق لكم جميعا

gemmy
08-15-2012, 06:03
كانت اول بداياتى فى الفوركس انى اتعلمت الاول التحليل الفنى جيد جدا و شفت فيديوهات شرح دميلة جدا على اليوتيوب و بعد كدة اعدت اتمرن بيها شوية على الديمو و اختبر تحليلاتى ولما بدات بقى التجارة الحقيقية كنت بعتمد على تحليلاتى بس كنت باخد راى بعض الاصدقاء برضو

TmaxMyn3
08-15-2012, 06:10
هههههه اول بداياتي كانت سرقة التحليلات و التوصيات
و تطبيقها على حسابي ، لكنني خسرت دائما
بعدها استفدت أن ما سيفيدني هو التحليل الشخصي
و الاعتماد على النفس و على استراتيجيه مربحه

mannon
08-15-2012, 09:12
كانت اول بداياتى فى الفوركس انى اتعلمت الاول التحليل الفنى جيد جدا و شفت فيديوهات شرح دميلة جدا على اليوتيوب و بعد كدة اعدت اتمرن بيها شوية على الديمو و اختبر تحليلاتى ولما بدات بقى التجارة الحقيقية كنت بعتمد على تحليلاتى بس كنت باخد راى بعض الاصدقاء برضو

والله كلام تمام وكويس انك مشيت الطريق صح معملتش زى الناس الى بتبدا على التصويات ويقعد يلف على اصحاب التوصيات فى كل المنتديات
احسن حاجة انت عملتها انك بدات بالتعلم ودة الصح

tictok
08-15-2012, 09:29
في البداية تعلمت مع نفسي اوامر وكيفية التداول على الحساب التجريبي من خلال القراءة والتجربة ولم يكن لدي خبرة كبيرة عندما بدأت على الحساب الحقيقي وخلال وقت قصير بدأت احاول أن احلل الترندات وأتعرف على نقاط الدعم والمقاومة
وبدأت الاطلاع على الأخبار المؤثرة بالسوق والآن انا استعين بالتحليلات بالمواقع ومقارنتها بالتحليل الخاص بي والوصول إلى تحليل صادق اعتمد عليه في تداولي واعتقد أنني بحاجة لمزيد من التعلم والخبرة للوصول لتداول أفضل

kazim
08-15-2012, 09:38

face book
08-15-2012, 10:13
كنت بشتري وببيع بناء علي الاخبار
بس كانت ايام عشوائيه اشتري لو الخبر حلو بيع لو الخبر وحش
والسوق يضرب الاخبار بعرض الحائط

ebtehag
08-15-2012, 13:40
والله انا اول معرفتى بيه كات من خللا احد المواقع اللى منتشره الان وبسبه رسمى فى كل الصفحات حتى المواقع الاخباريه والرياضيه هتلاقى فيها مواقع الفوركس موجوده ومن يوم ما اتعرفت عليه مخرجتش منه الى الان واتمنى انه انا مخرجش منه الا وانا مستفيد على الاقل الوقت اللى الواحد بيقضيه يلاقى له مقابل

yasefsami3
08-15-2012, 13:45
اول بداية في الفوركس كانت علي حساب تدريبي في يوم واحد كان حسابي 10000 دولار وفي نفس اليوم كان 37000 دولار مكاسب تفوق300% وبعدها قررت الدخول الي عالم الفوركس

mondemonde
08-15-2012, 14:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاثه
اخي انا مازلث لم ابدء الثجارة بعد اثمنى ان اربح يا رب

mannon
08-15-2012, 14:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاثه
اخي انا مازلث لم ابدء الثجارة بعد اثمنى ان اربح يا رب

طالما انت لسة جديد يبقى خد بقى الطريقة الصح الى هتوصلك بأذن الله الى الارباح ومش هتخليك تخسر ابدا بأذن الله
اتعمل طريقة وادرب عليها فترة على الديمو وان شاء الله تتقنها

A7mad_Aziz
08-15-2012, 14:37
لقد بداءت العمل في الفوركس بسبب تعرضي لموقف صعب لانني خسرت من واحد نصاب نصب عليا باسم الفوركس مما جعلني ادخل عالم الفوركس

hesham itch
08-24-2012, 11:46
لم ابدا المتاجرة فى الفوركس الا بعد ان بدء نظام البونص داخل هذا المنتدى ولكنى اسمع
عن الفوركس منذ وقت طويل ولكنى لم اتعامل بشكل فعلى الا منذ فترة قريبة

mozoabdo
08-24-2012, 12:15
انا بالنسبه ليه اعتمد على نفسى واحاول ان ابحث على استراتيجيه جيده اعتمد عليها فى التداول واهم شى فى النجاح ان لا تعتمد على الغير واعتمد على نفسك فستنجح ان شاء الله

face book
08-24-2012, 16:14
اول متاجره ليا في السوق كان تخبط بمجرد عرفت الباي والسيل بقيت افتح واقفل صفقات علي الفاضي
وبعدين ابتديت اتعلم ليه بفتح شراء وليه بفتح بيع وامتي ما فاتحش خالص لا شراء ولا ابيع
وامتي اسيب السوق خالص

islam96
08-26-2012, 13:40
أنا اعتمدت على نفسي وبعتمد على التحليل الأساسي حالياً
لا أفضل العمل بتوصيات الآخرين

gogo galal
08-27-2012, 13:21
اتا عن نقسى الشخصى فى البداية
كنت بدخل الصفقات على اساس التحليل
الفنى للفوركس فقط ولم اكن اعتمد على التوصيات
وانصح الجميع بذلك وبالتوفيق للجميع

abdo-madrid
08-27-2012, 13:23
السلام عليكم
انا اول ما بدأت كانت بداية سهلة جدا
وكنت اربح بسهوله ربما لانني كنت مقتنع بالربح القليل
ولكنني لاحظت انني اربح بسهوله
حتى انني فرحت وقلت ان الفوركس سهل ويمكن تحقيق ارباح بسهوله جدا
ولكن للااسف بعـد ذلك خسرت الكثير من الاموال

sarim
08-27-2012, 13:27

hossam zaki
08-28-2012, 00:58
انا بدايتي كانت عن طريق احداصدقائي اللدي اخبروني عن البونص المقدم
من طرف اصحاب المنتدى ولان اضع رود وادرس سترتجيات علشان ابدئ شغل

kabookaboo2010
08-28-2012, 05:04
اول معرفتى خالص بالفوركس كانت من خلال اعلان شوفته على الميل بتاعى ومن بعدها قلت يا انا يا انته يا فوركس ، واكيد هيبقى الفوركس لأنه الفوركس ملهاش كبير

daisy
08-28-2012, 05:11
انا بدات اتاجر اصلا كتدريب
يعنى اتعلمت واتدربت على الديمو وبعدين فتحت حساب صغير للتدريب على السوق الحقيقى
بالتالى كنت بعتمد على تحليلى انا وقراراتى
بس ممكن كنت اطلع على اراء الاخرين عشان يعزز قرارى او يلفت انتباهى لشئ انا مش عارفاه

Dola
08-28-2012, 05:15
والله وفي الواقع اول بداياتي في مجال الفوركس كان علي
يد احد الاصدقاء المقربين

pato71
08-28-2012, 05:26
اول بداية لي كانت عن طريق صديق لي
استثمرت كمية صغيرة من المال وتاجر لي بهم

MAGDY
08-28-2012, 07:08
البداية كانت بالقراءة والإطلاع ، باستفاضة طبعاً
والبحث عن كل صغيرة وكبيرة تخص الفوركس
ومازلت أتعلم
علماً بأن : خبرتى مع الفوركس ، تجاوزت الثلاث سنوات
تحياتى

hmadi
08-28-2012, 07:32
اول متاجرتي
كنت بتاجر علي التوصيات من احد الاصدقاء واتعلم التحليل واقارن بقي ازاي القراءة بتاعي تكون شبيه ليه

يعني انا بديت احلل علي اساس ابيع مثلا وشوف هل اصل لتحليل قريب منو حتي 60 %
وفعلا مع الوقت بقيت احلل لوحدي مع شويه مساعدات من الاصدقاء

qorrow
08-28-2012, 07:37
ما زلت في البداية و مرحلة القراءة و الفيديوهات و التدريب على برنامج الميتاتريدر . لذلك نرجو من الإخوة الأكثر مننا خبرة الإدلاء بدلوهم هنا حتى تعم الفائدة

mhb2012
08-28-2012, 07:41
انشاء اما نبدا بالشغل ونستفيد من البونص بجني الارباح قريبا

ehab
09-07-2012, 09:28
لا انا مش بتاجر انا بعمل فوركس كوبى مع صديق هوا الى بيشتغل ليا وكانت اول
صفقة موفقة وتانى صفقة الكهربا قطعت فيها مرجنت الحساب وانا مخنوق بصراحة

zasd
09-08-2012, 04:10
بداياتي كانت صعبة بحيث كنت لا ادري كيف افتح صفقة ضف

الى ذلك اني خسرت العديد من البونصات لاكن الحمد لله الان

zowar20032zo
09-08-2012, 08:49
كنت اعتمد على المؤشرات وذلك لوجود خلفيه مسبقة عن كيفية قراءة المؤشرات ولكن بحذر شديد

spooksy
09-08-2012, 09:18
مازلت في طور التعلم من الكتب والفيديوهات
لكني اتاجر بمبالغ صغيرة اتدرب واطبق

ilyes
09-08-2012, 13:52
السلام عليكم
انا بدات عن طريق احد المنتديات اللي اغرتني بعروضها
وبعدين حاولت اتعلم وبعدها الحمد لله فتحت حساب حقيقي وانا بتاجر حاليا
دون مشاكل
موفق

y4x
09-08-2012, 14:27
انا لسة جديدة وعرفت الفوركس عن طريق صديق وبيعلمنى وانا كمان بحاول اشوف فيديوهات
ومواضيع هنا كتير وبتعلم على الحساب التجريبى

islamoh
09-08-2012, 14:38
اول متاجره لي كنت في سن 18 سنه ما كنت افهم شيء كان عندي 2 دولار في كاش يو رحت مسجل في شركه اضفت المبلغ و بدات افتح صفقات اعتمتد على الحظ فربحت 14 دولار في يومين
قلت يا سلام يعني فلوس بلاش
ثاني يوم فتحت صفقه و رحت انام رجعت لقيت حسابي 0 رحت مكلم الدعم قاله حسابي اتسرق افتكرت سرقوه قام ضحك عليا و نصحني اتعرف على فوركس اكثر احسن شي و فهمني وين راح الفلوس

nabeel_25
09-08-2012, 14:38
السلام عليكم
اول بدايتي كانت في خسارة اليونص بسبب عدم القدرة على تحليل
ولكني متأكد من النجاح و سوف اواصل العمل في هذا السوق الرهيب

omran
09-08-2012, 14:42
انا اول مابدات اتاجر كنت بعتمد على الله عز وجل اولا ثم موقع لعمل التوصيات والصراحه استفدت منه
كتير وحققت ربح منه كويس ماشاء الله ولكن كانت به اخطاء كثيره فبعدها قررت اعتمد على نفسى واتعلم جيدا

eng2012
09-08-2012, 14:42
اول بدايتى فى تجاره العملات الاجنبيه كانت بعد ان سمعت عن علم من الممكن ان نقوم به من المنزل ونحقق ربح كبير جدا
وبعد ان تعرفت اليه وعلمت كيف يقومون به وقمت بالفعل بالعمل به ومع اول صفقاتى حققت ربح كبير

mahmoud1
09-08-2012, 14:47
اول بداية لى فى الفوركس اتعرفت علية عن طريق صديق من النت واول ما دخلت كنت دخلت فى شركة بتعطى بنوص مبلغ صغير وانا ما كنتش اعرف شئ عن الفوركس كنت بنفذ توصيات فقط حتى فى الازل مرات كتير كنت بعمل التوصية عكس ما صاحب التوصية كتابها لانها ماكنتش اعرف افرق بين البيع والشراء كان يقول شراء اخش بيع وانا مش عارف على اساسا انه انا داخل شراء وفضلت على كده الناس كانت بتكسب وتقول مبروك وانا بخسر وبستغرب لحد ما قهمت التوصيات وبعدين قولت انا لازم اتعلم لحد ما الحمد لله اتعلمت وبقت اعتمد على الله ثم اعتمد على نفسى ولقيت انه الواحد لما يربح من تحليلة الشخصى بيحس بطعم المكسب ويكون سعيد اكتر ما يربح عن طريق التوصيات لانه شايف انه استفدت من الفوركس علم وفى نفس الوقت مكسب بس اكيد فى البداية الكل بيتعرض لخسارة كتيرة وبتقلل شوية بعد اكتساب خبرة من السوق

Mokka
09-08-2012, 15:56
اول تعلمى كان على حساب ديمو و ربحت فى حساب الديمو و لكن مع اول تجربه فى الحساب الحقيقى اول صفقه لى كانت خاسره و من علمنى الفوركس كان صديق لى اخبرنى عنه وعلمنى بعض اللاستراتيجيات وفهمنى مخاطره

mouwal555
09-08-2012, 20:38
السلام عليكم جميعا
صراحت اخي الكريم انا مزلت مبتدان ولم ابدء اتداول بعد
ولاكن انشاء الله سابدء بزوجي ادولار و اليورو

ahmedgalal
09-18-2012, 04:41
انا عن نفسى البداية كانت عن طريق المنتديات
والورش اللي بتتعمل فيها ورحلات المليون
وطبعا كانت كلها بتنتهي بالخسارة
إلي أن بتدأت في تعلم التحليل والاعتماد علي نفسي
وبردو منكرش اني اتعلم كتير لكن لم أحقق ارباح
والله يوفق الجميع فى السوق

4ex
09-18-2012, 05:00

Mohamed Ahmed Mohamed
09-18-2012, 08:57
السلام عليكم
اول بدايتي كانت التعلم طبعا من مواقع عديدة
وفتح حساب تجريبي لمدة شهرين تقريبا

تقبل مروري

ahmedamz
09-18-2012, 09:02
انا كانت بدايتى مع سوق الفوركس كنت اخذ التوصيات من المنتديات واعمل عليها ولم اكسب شيئا من هذا
ولكن بعدها رايت ان هذا خطا وقررت ان اتعلم التحليل لاعتمد على نفسى دائما

informatiquepro
09-18-2012, 10:42
السلام عليكم
انا انصح جميع الاعضاء الجدد فقط عند البداية قم بفتح حساب و كارت و من بعد اجمع النقاط و تعلم في شبه شهر كيفية العمل من اجل تكون عندك كل شئ

kaderbest
09-18-2012, 10:47
أول بداياتي كانت بحسابات بونص و أغلب الصفقات التي فتحتها كانت عشوائية و بالتالي خسرت البونص
. إلا أني قمت بعد ذلك بتعلم المزيد حول تجارة الفوركس و الحمد لله أنا أتاجر وفق طريقتي و استراتيجيتي

mohamedgo12
09-18-2012, 11:11
انا اول مابدات اتاجر كنت بعتمد على الله عز وجل اولا ثم موقع لعمل التوصيات والصراحه استفدت منه
كتير وحققت ربح منه كويس ماشاء الله ولكن كانت به اخطاء كثيره فبعدها قررت اعتمد على نفسى واتعلم جيدا

احمد فاروق ابراهيم
09-18-2012, 12:27
حاليا ما زلت في البداية واحاول التعلم والاعتماد علي
جميع التوصيات والخبرات التي تمر بي ولكن لم ابدأ
بعد في تجربة التداول الحقيقي وفي انتظار معرفة المزيد

benb
09-18-2012, 12:42
اول بداياتي كانت عن طريق الاستراتيجيات
المجودة في الكتب و الفيديوهات على اليوتوب
لكن الان اعتمد على استراتيجيتي الخاصة وتحليلاتي

kashif
09-18-2012, 13:07

Mido0o-style
09-18-2012, 13:08
اول بداياتى ف المتاجرة كانت اننى وجدت استراتيجية اعتقدتها جيدة و بدأت فى تطبيقها بشكل سريع على حساب حقيقى بقيمى مائة دولار و كنت أضع النقطة بدولار فى مخاطرة مستحيلة على الحساب و الحمد لله مرجنته عن بكرة أبيه .

ibrahimhabony
09-18-2012, 13:10
السلام عليكم
انا لسة جديد ومش قادر حتى الان احدد استراتيحية ثابتة
وبحاول اتعلم اكتر من طريقة واقارن بينهم

mahmoud1
09-18-2012, 13:12
اول بداياتى ف المتاجرة كانت اننى وجدت استراتيجية اعتقدتها جيدة و بدأت فى تطبيقها بشكل سريع على حساب حقيقى بقيمى مائة دولار و كنت أضع النقطة بدولار فى مخاطرة مستحيلة على الحساب و الحمد لله مرجنته عن بكرة أبيه .
طبعا دة درس لكل مبتدى انه لما يخش الفوركس لازم يتعلم ويشتغل فترة على الديمو والدرس الاخر للمبتدى والخبرة فى السوق هو ادارة راس المال المخاطرة العالية سبب من اسباب الخسارة والجميع بيعنى من الخسارة بهذا السبب

face book
09-18-2012, 13:52
البدايه الفوركسيه كانت تشتت وعدم وضوح رؤيه للسوق اشتري مش عارف ليه انا اشتريت وابيع ونفس النظام مش عارف ليه انا ببيع هنا

ومكسب مره وخسارتين وحاجه ملل وزهق ولكن بعد التعلم الموضوع بدأ يتمحور حول الالتزام والتعليم والتجدد والاستمرار تلك هي اعمده السوق

amera-hiba
09-18-2012, 13:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بصراحة مازال امامي طريق طويل حتى ابدء في المتاجرة لانني لس مبتدئة وتنقصني التجربة

mastar_soft
09-18-2012, 14:04
انا ابتديت بشويه كتب بسيطه وبعض الاستراتيجيات المطروحه من الاعضاء
واعتمدت على نفسى فى التحليل البسيط للتجربه على الحساب التجريبى

اسامة
09-18-2012, 14:05
انا بديت بخسارة لكن فهمت هذا النوع من العمل وبعد ذلك تعلمت اكثر والحمد للة دلوقتى كويس

loco
09-18-2012, 14:07
طبع البداية دائم تكون صعبة لا نعرف هل نكمل او نستمرلان الخسائر المستمرة تدونا الى الاستسلام
لكن و الحمد لله تشبتنا بالامل و لازلن نحارب لنجاح

eng2012
09-18-2012, 14:09
اول بدايتى كانت بمجرد انى تعرفت الى تجاره العملات الاجنبيه
وبدات فى جمع المعلومات التى تجعنى استطيع ان احقق الربح بكل سهوله

YASER83
09-18-2012, 14:27
السلام عليكم
والله انا لي اكثر من سنتين في هذا السوق اتداول واتعلم
واعرف ان هناك بحار عميقة للتعلم على هذا السوق
وفعلا معظم الخسائر تأتي بسبب قلة المعرفة والخبرة

Zala
09-18-2012, 14:32
والله يا اخى لقد تعرفت على الفوركس من خلال صديق لى قال لى على بعض البدايات فى مجال الفوركس و من ثم
قمت بالبحث الذاتى و البحث عن فيديوهات على الانترنت و الاستعانه ب الكتب و قراءه بعض خبرات الاعضاء التى افادتنى كثيرا

hwida nada
09-18-2012, 14:35
اول صفقاتى كانت رابحة وكانت من على منصة الموقع وليس برنامج الميتا تريدر
اتضحلى انهم كانو يتلاعبون وعنما احب ادخل حسابى لا يفتح كانت الصفقات تربح الكثير جدا وهم يغلقو لى البرنامج حتى مرجنة الحساب
حسبى الله ونعم الوكيل فى مثل هذه الشركات

omar kapo
09-18-2012, 14:37
انا اول بداية ليا كان صحبي اللي عمل ليا صفقتين اول شي
وعندما اغلقي بمكسب علمني استراتيجية يومية
وانا الان اتاجر بنفسي فقط

Eslam
09-18-2012, 15:44
بدات بحساب تجريبى وقعدت اجرب واتعلم فية شهريين واعتقد ان دى كانت فترة قصيرة عشان اتعلم الفوركس
لذلك خسرت فى الحساب الحقيقى ارى ان فترة الحساب التجريبى لابد ان تزيد عن شهريين

kramziie444
09-18-2012, 15:58
اخي لا استطيع اجابتك على هذا السؤال لانني ببساطة لم اتاجر بعد و لا اعتقد انني
ساقوم بذلك قريبا هه فانا اعتمد كليا على الله و من بعده نضام الفوركس كوبي .

sami
09-18-2012, 16:00
لأكون صريحا معك أخي الكريم أول ما بدأت تجارة الفوركس كنت أعتمد فقط على التوصيات و كنت دوما
أخسر حسابا واحدا تلو الآخر إلى أن قررت تعلم التحليل الفني لمدة سنة كاملة،و الإعتماد على نفسي و كما
قيل ما حك جلدك مثل ظفرك فتول جميع أمرك

ادهم
09-18-2012, 16:04
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اول ما اشتغلت طبعا شغال علي الحساب التجريبي وبعد كده حساب السنت وبحاول اني اعمل بجهد اكبر في الحصول علي الخبره التي تجعلني اعمل اكبر من اجل ان اكون تاجر ناجح

mansourito
09-18-2012, 16:07
انا أول ماكنت أتاجر كنت أتاجر بالحظ فقط وتصورو أنه كان يربح معي لكن مع مرور الوقت تخلى عني

حسناء العرب
09-18-2012, 16:10
انا لم ابدا لكن ان شالله ساعتمد كل المناهج اللي دكرتها اتمنى التوفيق لي ولجميع الاعضاء

علاء بدران
09-18-2012, 16:11
انا بدات متاجرتى ب اتباع التوصيات وسماع الاخبار وقت صدورها
والتحليل الفنى الدقيق ومازلت اتعلم حتى ازيد خبرة وبا التوفيق ان شاء الله

ziko
09-18-2012, 18:33
كانت بدايتى انى اقوم بعمليات بيع وشراء عن دون علم والحمد لله طورت نفسى بالعلم

mohamed s
09-18-2012, 18:43
والله كانت بالصدفه وجدت صديق فاتح شارت فاخبرته ما هذا فقال لي خذ هذا البرنامج ونزله ومن هنا بدات اتعرف علي الفوركس

syed
09-18-2012, 18:52
انا لسه جديد في المنتدى واتمنى من ربنا انو يوفقني في المجال دة بس انا على طول بخسر الصفقات الي بفتحها لاني مش عارف امتى بالضبط امتى افتح الصفقات.و حاسس اننا تايه ومش عارف اعمل ايه بجرب النصائح الي بخدها من المنتدى والزملاء القدامى في هذا المجال

abdellatif2013
09-18-2012, 23:57
كانت اول بدايتى انى حملت المياتريد و علمت نفسى عليه و استعنت ببعض الفيديوهات و الكتب و بعض الاصدقاء اللى ساعدونى فى معرفه بعض الاشياء..;)

osamaelnino
09-19-2012, 00:28
كان عندى خطة جيدة للمتاجرة و كنت احقق ارباح جيدة
لكن الطمع و عدم احترام المخاطرة تسبب فى الفشل

m.khedr92
09-19-2012, 00:32
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا لسه مبتدأ فى الفوركس وصفقاتى صغيره جدا بس انا متفائل

mohamed amin
09-19-2012, 00:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتو ان للاسف لم ابدا بعد حيث انى
بحاول اتعلم اولا معنى الفوركس حتى استطيع التفوق فيه واكسب

spaytata
09-19-2012, 00:48
بدايتي بالتجارة كانت بداية مئة بالمئة مخاطرة لاني كنت اضن ان الفوركس لعبة سهلة وان كل متاجرة ستكون في صالحي.اتبعت استراتجية احد المحترفين في الفوركس ونجحت بها لبعض الوفت لكن مع الوفت دمرني الطمع والحمد لله لم تكن خسارة كبيرة والانسان يكتسب الخبرة من الاخطاء طبعا.

Spiderhoof
09-20-2012, 08:15
كانت بدايتي في الفوركس عن طريق زميل لي اخبرني عنها ثم بحثت وعلمت انه هناك كورسات قمت بدراستها ثم قرأت العديد من الكتب فيها وبعد ذلك بدأت في تمرس التداول حتي اصبحت وبحمد الله من المحترفين .. جزاك الله خيراا

sohir
09-20-2012, 10:42
أنا أول ما بدات كنت اعتمد على توصيات احد المحترفين
بعدها قررت الاعتماد على نفسي و التحليل بنفسي ،
و بدأت أربح احيانا و اخسر ، و كلما خسرت استفدت من خطأي

suhao
09-20-2012, 10:44
بدايتي كانت تخبط وفكرت الامر سهل
مجرد ماتتعلم كام مصطلح حالك راح يمشي
وكنت بدخل منتدايات بس للاسف ماكان في تعاون
لحد مالحساب الاول ضاع
بس الحمد لله تعلمت كتير ومازال ينقصني اكتر

forex.fee
09-20-2012, 10:52
انا اول صفقه عملتها اتصل بيا مدير حسابى

وقالى اضغط على صفقه وبعدين اختار الزوج والكميه واعمل شراء

somya
09-20-2012, 11:07
اول بدايتى فى المتاجره كانت عن طريق صديقتى الله يوفقها
تربح هى من هذا المجال وقالت لى عليه واشتركت اعمل ردود واكسب منها الكتير الله يوفقك ياخى

ابراهيم حافظ
09-20-2012, 11:10
انا لسه مبتدىء وان شاء الله اتعلم منكم بس التعلم والخبره وبناء استراتيجيه سليمه وتحليل جيد فنى واساسى ده اللى بسعى ليه ان شاء الله

somya
09-20-2012, 11:56
لسه معملتش المتاجره بس الان بعمل مشاركات كثيره بماذا تنصحنى اخوض تجره المتاجره
ام ابيع لاحد الدولار ب3 وانسحب كى لااخسر ؟

dina
09-22-2012, 01:07
انا لسه فى مرحلة اكتساب الخبرات لكى اعتمد على نفسى
فى المتاجرة ان شاء الله قريبا جدا

dalia dolly
09-22-2012, 07:52
يارب ان شاء الله خير انا كمان جديده ف الموضوع وبحاول افهم من الفيديوهات واعتمد ع نفسي شويه

علاء بدران
09-22-2012, 08:16
فى البداية كان الامر صعب جدا وكنت اعتمد على توصيات الاخرين لكن بعد ذللك
لم اعتمد الا على تحليلاتى واكتسبت بعد الخبرة التى جعلتنى اعتمد على نفسى ولا اعتمد على غيرى

mahfoudh
09-22-2012, 09:29
بداياتي كانت بتحميل المتياتريدر تبع انسسا و كنت لا اعرف اي شيء فيه ثم ذهبت الى احد المواقع العربي فوجدت فيه شرح مفصل

ثم بدات اطلع على كيفية فتح حساب مجاني فوجدت الطريقة و تعلمت بعض الامور

لمدة معين ليست بالطويلة ثم سمعت بمنتدسات انيستا و البونص الخاص بها ثم شاركت بمنتدى فوركس العرب و كونت بونص الاو خسرته و كذا الثاني و الثالث

ehap
09-22-2012, 10:54
انا اول بداية ليا كان صحبي اللي عمل ليا صفقتين اول شي
وعندما اغلقي بمكسب علمني استراتيجية يومية
وانا الان اتاجر بنفسي فقط

ali1
09-22-2012, 11:20
السلام عليكم . اخي الكريم . انا حاليا مبتدأ في عالم التداول في الفوركس . ولكن ان شاءالله سوف اقوم بالاعتماد على نفسي في التداول وفي عقد الصفقات وما الى ذلك من امور التداول الاخرى . وبالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى . والسلام عليكم

face book
09-22-2012, 12:56
بدايه الفوركس دائما عندي او عند اي تاجر فوركس تخبط وخوف وتنقل من بين الاستراتيجيه والاخري وعدم وضوح الرؤيا وبتبقي في امس الحاجه للي ياخد بايديك ويدلك علي الطريق الصحيح وربنا يهدينا جميعا للطريق الصحيح وينقذنا من الخسائر

rashad22
09-22-2012, 13:12
السلام عليكم
اخي انا اول بدايه كانت لي في الحساب التجريبي ثم حاولت في الحساب الحقيقي لكن خسرت والان ماشي الحال

mohamed eldamnhorey
09-22-2012, 13:52
بدايه الفوركس دائما عندي او عند اي تاجر فوركس تخبط وخوف وتنقل من بين الاستراتيجيه والاخري وعدم وضوح الرؤيا وبتبقي في امس الحاجه للي ياخد بايديك ويدلك علي الطريق الصحيح وربنا يهدينا جميعا للطريق الصحيح وينقذنا من الخسائر

صح والله كلنا بنكون محتارين فى الاول

ومتعطشين لاى معلومه او لمقابلة اى شخص خبير يدلنا على اى شئ نقدر نستفاد منه

كونان
09-23-2012, 20:06
بسم الله الرحمن الرحيم دى اول مشاركة ليا فى المنتدى واتمنى انى اتعلم بسرعة ولكن عندى خلفية بسيطة كدا ولسة
ان شاء الله هدعم معرفتى بالفوركس ولكن بخصوص السؤال انا لسة ان شاء الله هبدا انزل برنامج
الميتاتريد وواحد زميلى جبلى شرح كويس للفوركس

HOUSAMMI
09-23-2012, 20:15
بسم الله

بدءت اعتمد على نفسى الان

وكنت اتبع توصيات الغير ،، الاهم من كل ده ان تحقق ربح

mohamed alalfy
09-24-2012, 17:42
السلام عليكم
اولا ايامى فى المتاجره كان عنطريق
الدراسه الجيده لسوق الفوريكس والتحليل الفنى
ثم بعد ذالك فتح حساب تجريبى لى اتدرب فيه
وشكر الله سعيكم

علاء بدران
09-24-2012, 17:47
حاليا بتعلم لسة وان شاء الله اشوف ارئكم ونصائحكم
واحاول اعمل الصح فيهم

keko
09-24-2012, 19:12
انا بالنسبه لى احاول ان ارى توصياتالغير واضع لنفسى تحليل خاص بى واحاول ان اجرى المقارنه بينهم لان ليسلدى
القدره علىان اقوم بالتحليل بمفردى لان الخبره ليست كافيه ولكن بعد ذلك فاكيد هستغنى عن هذه التوصيات

shery
09-24-2012, 19:29
الافضل فى البدايه ان تتعلم بطريقه جيده وان تقرا النصائح وتستفيد من خبرات الاخرين وتحليلهم وتجرب على حساب تجريبى حتى تتاكد من انك تعلمت جيدا يمكن بعد ذلك ان تعتمد على نفسك وعلى تحليلك الشخصى ولا تعتمد على توصيات الاخرين

nrgslawi
09-24-2012, 19:40
اول بداية لي في تجارة الفوركس كانت عندما كنت ابحث عن طرق للربح من الانترنت
كنت اربح من الانترنت من قبل لكن ليس مثل الفوركس كنت اربح بضع سنتات لكن الفوركس اعطاني فرصة للربح الالاف الدولارات

fawadmuzzi
09-24-2012, 21:04

moonlight32
09-24-2012, 21:23
اول ما بدات كنت اتاجر على الديمو واستمر ذلك شهر تقريباً
ثم تاجرت على الحقيقي وقد خسرت 10$ ثم عدت من جديد الى الديمو
وانا الان استعمل الديمو والحقيقي معاً

mohammed1991
09-24-2012, 21:33
انا بصراحة لسة معملتش المتاجرة واود معرفة كيفيتها؟؟؟
واحاول تجميع البونص والراس المال للدخول فى المتاجرة

mahmoud1
09-24-2012, 21:37
حاليا بتعلم لسة وان شاء الله اشوف ارئكم ونصائحكم
واحاول اعمل الصح فيهم

كويس حظك كويس انك دخلت الفوركس فى الوقت دة بقى فى منتديات بتعمل بنوص بتقدر انة تسفيد من المنتديات فى المادة العلمية تتعلم كويس وتقراء معلومات ونصائح وفى نفس الوقت بستفيد من البونص يكون راس مال لك فى البداية افضل ما تعمل ايداع من جبك خش على القسم التعليمى فى المنتدى قسم المبتدين وهتلقى موضوع جيدة ابداء من الاول وبالوفيق ليك

علاء بدران
09-24-2012, 21:38
كنت فى الاول اعتمد على التوصيات ومازلت اعتمد عليها لا انى مبتدى
وان شاء الله ساحاول الاعتماد على النفس

forex.fee
09-24-2012, 21:40
كنت فرحان بس كنت متسرع لدرجه لا توصف وبجد الواحد ندمان عشان كده
انا هنا فى المنتد\ى العظيم ده اون شاء الله مع انستا فوركس هحقق كل اللى نفسى فيه

yasser habola
09-24-2012, 21:44
انا اول ما بدات المتاجرة كانت علي حساب ديمو ولمدة 3 شهور وجربت استراتيجيات كثيرة لحد ما رسيت علي واحدة
وبدات اشتغل حقيقي لكن صفرت حوالي 4 حسابات بقيمة 500 دولار وتوقفت 3 اشهر وعاودت مرة اخري لكن بقيت افضل من الاول بكثير

ahmed shehata
09-24-2012, 21:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا اخى الكريم لسه بتعلم والله

لسه مرحله المتاجره ادام ان شاء الله

azifek
09-29-2012, 22:59
بصراحة لما بدأت المتاجرة أنا كنت أعتمد على نفسي
حيث كنت اشتري لما ينزل السعر كثيرا و أبيع لما يصعد كثيرا
و في بعض الأحيان كنت أشاهد التوصيات لأدعم رأيي حول الصفقات قبل فتحها

m.o.b
09-30-2012, 04:26
بسم الله الرحمان الرحيم

mamon
09-30-2012, 04:41

slex0
09-30-2012, 16:38
اول مرة تاجرت فيها كان علي حساب التجريبي وكنت بشوف الشمعة طالعة ادوس شرا واشوفها نازلة ادوس بيع ولا فاهم في الرافعة المالية ولا فاهم في الفريمات وطبعا ربحت كتير لان الحساب التجريبي كان ب 100 الف دولار واتشجعت بسرعة بعدها باسبوع وفتحت حساب حقيقي وطبعا خسرته في اقل من اسبوع هههههههه

gigi
09-30-2012, 20:39
انا عن نفسى اتاجر من خلال المؤشرات
ولكن اسعى لتحقيق مؤشرى
الخاص الذى تستطيع به عينى
بسهوله وبنظره واحده معرفه الاتجاه والمدى
وعند وصولى اليه يكون الطريق قد فتح
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

logly
10-08-2012, 04:48
اتاجر من خلال المؤشرات ولكن اسعى لتحقيق مؤشرى الخاص الذى تستطيع به عينى
بسهوله وبنظره واحده معرفه الاتجاه والمدى وعند وصولى اليه يكون الطريق قد فتح

amr beni ata
10-08-2012, 08:15
والله انا لسه مبتدئ

jesy
10-08-2012, 11:25
طبعا الامر صعب فى البداية شوية عليك بالقراءة والمعرفة ثم العمل على حساب ديمو ثم نقل العملية على الحساب الحقيقى والتجربة بهدوء والبدا بحساب صغير لكى نجرب وطبعا كلنا بنفرح فى البداية بأى ربح ومكسب حتى لو كان صغير بس اياك والطمع

elmasa2014
10-08-2012, 11:54

mohamed s
10-08-2012, 12:02
كانت بالصدفه وكنت عند زميلي بالعمل ووجدت عنه رسوم بيانيه فسالته ما هذه الرسوم فاعطاني كتب وخلافه
ومن هنا بدات علاقتي بالفوركس وبالمتاجرة

sunlight
10-08-2012, 12:05
بدايه الفوركس على الجميع كانت بالصدفه اغلبها او عن طريق احد الاصدقاء ولكن اتمنى ان نصل لشىءء فى هذا العالم الغامض لان الفوركس ليس سهلا والتحليل ليس سهلا وليس معنى اننا ربحنا او استطعنا فى شهور قليله تحقيق ارباح اننا قد وصلنا الى مبتغانا لا للاسف ما زال الفوركس يحتاج لاشياء كثيره

فايز ر
10-08-2012, 13:41
اول سبوع كويس ثاني سبوع تحطيم

egypt25
10-08-2012, 14:13
اول ما بدأت كانت من خلال واحد فى احد المنتديات واحد كان مشهور وقتها
وكان بيعمل توصيات وتحليلات كل يوم وكنت انا بتابعه كل يوم ودى كانت البداية

jamalsale
10-08-2012, 14:36
اول ما بدئت الفوركس كنت اعتمد على تحليلات المحترفين من المنتديات
و اقوم بمقارنتها مع تحليلاتي و من ثم بدئت تعلم الفوركس عبر تحليلات الخبراء

mohamedemara
10-08-2012, 14:39
انا فى بدايه التداول كنت متسرع جدا فى اتخاذ القرار
وكان ذلك دائما ما يجعلنى اقع فى الاخطاء
ولكن الان تعلمت جيدا كيف اتوقف حتى اجد الفرصه المناسبه

moonli
10-08-2012, 14:40
الحقيقه انى من البدايه كانت فكرة الاعتماد على الغير مستبعده تماما
ودا لانى كنت بفكر فى انى اتعلم قبل مافكر فى الربح
والحمد لله الهدف دا نفسه افادنى كتير وخلانى اصبر اوقات كتير على التعليم

issssou
10-08-2012, 16:50
السلام عليكم
متاجرة بتحليل كلاسيكى بحت مع استخدام ستوب لوز وتيك بروفيت لكن كان على الحساب الديمو وليس الحقيقى
بالتوفيق لك

علاء بدران
10-08-2012, 17:10
صراحة انا مازلت اتعلم ولسة بتاجر على الحساب التجريبى
الى ان اكتسب خبرة جيدة للحساب الحقيقى

ayman.shosha
10-08-2012, 17:20
بالطبع اخى العزيز
كل منا فى بداية تعلمة يبحث عن التوصيات وخبرات الاخرين
لكى يضيفها الى تحصيله العلمى

للوصول الى اول ضغطة لدخول الصفقة

miss_jpy
10-08-2012, 17:26
اناتعرفت على الفوركس عن طريق الانترنت وفى البدايه كانت تجربتى على الحسابات التجريبيه واخدت فتره طويله شغاله عليها وفى نفس الوقت كنت اقرا كتب كثيره

merotourk
10-08-2012, 17:30
انا بدايتي كانت في المتاجرة من خلال الاعتماد على نفسي وتنمية قدراتي والالمام بالمعلومات الكافية
عن طريق قراءة الكتب المختلفة باللغات المختلفة والتدريب على ديمو اكونت فترة طويلة وكانت صديقتي تساعدني ايضا

sunlight
10-08-2012, 17:37
الصراحه انا بدأت ب2 دولار واستمريت اسبوع وبعدين ب50 دولار وخسرتهم وبعدين بمبلغ كبير وكسبت منه مبلغ كويس وبعدين الان ومازلت اتعلم اشياء ويارب اتعلم بقى من اخطائى لانها السبب الرئيسى فى خسارتى

oudai
10-08-2012, 19:32
الشلام عليكم

اصلا بعدها بداية في الفوريكس

يحتاج تعب الفوريكس ولايستهان به

drifter
10-08-2012, 19:34
انا اشتغلت ديمو اكونت في البدايه واتفرجت فيديوهات على النت واخد كورس في الفوركس وفضل فاتح حساب ديمو 6 شهور واكتر وبعدها فتحت حقيقي

عزبز 18
10-08-2012, 19:37
سلام عليكم علي كل حال شكرا علي الموضوع نعم انا كانت بدايتي في الفوركس قرئت استراتيجية السكابلينج بفريم صغير و هي 15 دقيقة بمؤشرين
البولينجر و الستوكاستيك و الحمد لله في دلك اليوم الاول لي في المضاربة حققت 30 نقطة ربح و الحمد لله

hard currency
10-08-2012, 19:42
بالنسبة لشغل التجاره انا لحد الان لسه مشتغلتش فى الجاره لانى لسه بتعلم ولما احس انى خلاص اتعلم بما فيه الكفايه وقتها هقدر ادخل التجاره وانا واثق من الربح

Nagwa
10-08-2012, 19:48
انا بدأت الفوركس وتعرفت عليه من احد اصدقائى ومازلت مبتدئة فى البونص للمنتدى وسوف ابدأ العمل بالفوركس قريبا

heba 7
10-08-2012, 19:52
انا بدات الفوركس من فترة قريبة جدا وبدات فى التعلم من الفيديوهات والكتب
ولسة مااشتغلتش بفتح صفقات حقيقية

yacrao
10-08-2012, 20:23
ياه بداياتي بدات بالبونص من شركة اخرى وخسرته في ضرف لحضات
ثم ب2 دولار وخسرتها ثم ب 30 دولار وخسرتها ايضا في مدة اسبوع
ثم 30 دولار اخرى زلم تدم الا ساعات هذه هي بداياتي المخيبة
لكن الآن الحمد لله 80 بالمائة من صفقاتي رابحة كما انني احقق تقريبا
150 بالمائة من الحساب شهريا وشكرا

hard currency
10-08-2012, 20:57
بالنسبة لشغل التجاره انا لحد الان لسه مشتغلتش فى الجاره لانى لسه بتعلم ولما احس انى خلاص اتعلم بما فيه الكفايه وقتها هقدر ادخل التجاره وانا واثق من الربح

kamola
10-08-2012, 22:59
بسم الله الرحمان الرحيم

ahmed
10-08-2012, 23:17
اتداول فى هذا السوق منذ 3 سنوات.تعلم فى هذة الفترة الكثير عن الفوركس.وفى النهائية وجدت اننى استطيع تحقيق ارباح بعد الدراسة والتطبيق

zeyadkabeel
10-08-2012, 23:38
والله انا كنت الفوركس سهل للغاية
يعني افتح صفقة بيع واكسب منها فورا ولكن انصدمت
وخسرت كم حساب للأسف

willy
10-08-2012, 23:39
بدايتي في الفوركس هو اني خسرت رصيدي كله لاني لم اكن اعرف برنامج الميتا تريدر حتى ولم اكن اعرف الدعوم والمقاومات وكل شئ فلذلك خسرت بسرعة البرق يمكن في خلال اسبوع فقط خسرت رصيدي كله ثم عملت ايداع ولم اصبر كي اتعلم وخسرت مرة اخرى لذلك انصح اخواني في المنتدى التعلم هو راس مالك قبل اي شئ

salah.bmw
10-09-2012, 01:07
انا ابتدأت ولا زلت كل ما اتاجر وادخل بصفقة لازم اكون محللها وشايف مواقع توصيات واخبار وتحليلات
وبعد كدة ادخل على هدف لا يتجاوز ال 50 ببس واخرج منها وكل واحد له استراتيجيتو الخاصة فيه

hams
10-09-2012, 01:15
السلام عليكم

انا لسه جديده فى الفوركس بس بحاول اتعلم وادرس الاول قبل ما اتدخل اى صفقه

ولازم اجرب على حساب تجريبى الاول عشان متعرضش للخساره

masoodasif
10-09-2012, 01:27
ربنا معاكى و ان شاء الله تباى خبيرة فى الفوركس

علاء بدران
10-09-2012, 01:34
اول متاجرتى انى بعتمد على توصيات الاخرين ومازلت فانامازلت فى مرحلة التعلم
وسوف اعتمد على نفسى عند اكتساب مزيد من الخبرة

said@77
10-09-2012, 18:04
لسلام عليكم جميعااااااااااااااااااا

mahmoud1
10-09-2012, 18:13
الصراحه انا بدأت ب2 دولار واستمريت اسبوع وبعدين ب50 دولار وخسرتهم وبعدين بمبلغ كبير وكسبت منه مبلغ كويس وبعدين الان ومازلت اتعلم اشياء ويارب اتعلم بقى من اخطائى لانها السبب الرئيسى فى خسارتى
طبعا مشكلة انه لما يكون راس المال صغير مش هانلقى ارباح جيدة وفى ناس كتير بتبدا براس مال صغير وبيكون انه الواحد ممكن يربح لكن بيرجع ويخسر تانى لانه راس المال صغير عشان كده بشوف انه صعب انه الواحد يشتغل براس مال صغير لانه هايخسر ويرجع يشحن تانى مبلغ صغير وبرضو هايسخر وهكذا يبقى الافضل يكون راس المال مناسب للتجارة

ahmed mohamed
10-12-2012, 07:13
انا اول مبدات كنت بعتمد على الغير فى ادارة حسابى بعد كدة بقيت احلل واقارن تحليلى بتحليلات الخبراء والمحللين الفنيين
اما فى الاخير قررت ان اعتمد على نفسى حتى استطيع ان اقيم نفسى باستمرار

amgad boles
10-12-2012, 08:31
انا اول ما بدأت بدأت باستراتيجية الموفنج مع بعض التحليلات الفنية من بعض المواقع
ولكن بعد كدة حاولت عن طريق التجارة وقت الاخبار

yazeed
10-12-2012, 08:33
السلام عليكم
انا لسه ما بدات التداول عبر الفوركس لانني ما زلت مبيدئ في هذا المجال وجدت انه مجال صعب جدا

sharif4
10-12-2012, 09:38
انا لسة مبتداة لسة حاليااا بس انا بتعلم من صديق العيلة هو اللى معلمنى الفوركس علشان اقدر اوظف الاموال بتاعتى الانى مجربة

حماده الكومى
10-12-2012, 09:41
أحب الفوركس كثيرا ولكنى لازلت مبتدئا فى تعلمه جاهدا بالبحث عن الكتب والدروس التى من خلالها أحترفه بإذن الله

ebram
10-12-2012, 09:53
انا اول بدايتي كانت خاطئه دخلت علي الحساب الحقيقي فوقت سريع بدون تعلم وخسرت كل الحساب وبدات من جديد بعد فتره كبيره والله الموفق

mannon
10-12-2012, 10:26
السلام عليكم
انا لسه ما بدات التداول عبر الفوركس لانني ما زلت مبيدئ في هذا المجال وجدت انه مجال صعب جدا

يمعلم اية بس الى صعب انت لسة مبتدا منين بقى عرفت انة صعب ولا سهل حتى بلاش تسمع للناس بس وحاول كدة تعمل حساب ديمو وان شاء الله هتشوف خير كتير

beka
10-12-2012, 10:58
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
انا في البدايه كنت بعتمد علي التوصيات ودي ساعات كتير كانت بتكون صحيح واقد اني اكسب المال
ولكني بدات الاعتماد علي التحليل الخاص بي حت ياكون مرتاح وانا اخذ القرار واريد ان احصل علي الخبره من اجل الاستمرار في الفوركس والنجاح

nada
10-12-2012, 10:59
اول تعلمى كان على حساب ديمو و ربحت فى حساب الديمو و لكن مع اول تجربه فى الحساب الحقيقى اول صفقه لى كانت خاسره و من علمنى الفوركس كان صديق لى اخبرنى عنه وعلمنى بعض اللاستراتيجيات وفهمنى مخاطره

amar1989
10-12-2012, 11:03
السلام عليكم
انا عضو جديد في هذا المجال ولحد الساعة لم ابدا بعد
انا في طور التغلم
انشاء الله ساصل الى مرحلة محترفة استطيع فيها عمل صفقالت كبيرة ومهمة
بالتوفيق للجميع

koko990
10-12-2012, 11:31
السلام عليكم ورحمه الله اخى الكريم فى بدايتى كنت اسنخدم تحليلى الفنى والمئشرات وبعض الاسترتيجيات وبعدها بفتره اعتمدت على توصيات الغير منها كسب ومنها خسر ولكن الان اعتمد على نفسى بالتوفيق للجميع

السهم الأسود
10-12-2012, 12:41

mannon
10-12-2012, 13:00

طيب كويس انك بدات بتحميل الميتاتريد كدة انت بصيت على الطريق الصحيح لان فى الفوركس الاهم الخبرة وصدقنى الارباح هتيجى هتيجى بعد كدة المهم ناخد الطريق من اولة

joker7diaa
10-12-2012, 14:06
اول بداية هي , الحقيقة لم ابدا متاجرة بعد انا مازلت اتعلم وربنا يوفقك ويوفقنا جميعاً

yacineali
10-12-2012, 14:20
السلام عليكم الى الان انا مازلت في البدايات اخي
وربنا يوفقنا ان شاء الله فالمجال ليس بالسهل

تحياتي لك

mannon
10-12-2012, 15:54
اول بداية هي , الحقيقة لم ابدا متاجرة بعد انا مازلت اتعلم وربنا يوفقك ويوفقنا جميعاً

ربنا يوفقك ياخى الكريم وان شاء الله تصل الى مرحلة الاحتراف قريبا
حاول بس ان لا تستعجل فى الدخول على الحقيقى وتعلم على الديمو اولا

CoRLeoN300
10-12-2012, 17:30
بسم الله الرحمن الرحيم
كانت عن طريق الحساب الديمو و الكتب و الفيديوهات
تحياتي

mostafa ramy
10-17-2012, 04:43
انا اول مبدات فى تجارة الفوركس كنت مش فاهم اى حاجة لحد مواحد دلنى
على كورس اتعلمت منة كتيير وبقيت ابحث فى المنتديات لحد اما اتعلمت

toto
10-24-2012, 09:24
انا عن نفسى لم ابدأ المتجارة لحد
الان انا لازلت في الخطوات الاولى
بعدين اقوم بفتح حساب تجريبي
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

sharif4
10-24-2012, 09:37
انا لسة مبتداة لسة حاليااا بس انا بتعلم من صديق العيلة هو اللى معلمنى الفوركس علشان اقدر اوظف الاموال بتاعتى الانى مجربةو استعنت ببعض الفيديوهات و الكتب و بعض الاصدقاء اللى ساعدونى فى معرفه بعض

asforagamila88
10-24-2012, 10:47
انا لسه مش بدأت التداول
بس بحاول استفيد من خبرات الناس الاول

minaedward
10-24-2012, 12:39
البداية فى السعى فى التعلم واكتساب المعلومات عن الفوركس فبدون المعرفة للفوركس يصعب العمل بها

مرمر
10-24-2012, 12:46
بداياتي كانت بالحساب الديمو ولكن لم تكن موقفه وانا مازالت أتدرب الي الان واستفيد من خسارتي ولن افكر في الحقيقي قبل فتره من التعلم والتحليل والله معنا وينصرنا علي الفوركس

asforagamila88
10-24-2012, 12:55
السلام عليكم و رحمة الله
انا لسه مبتدئة
و لم ابدأ بعد
و لكن احاول تعلم الفوركس جيدا و الاستفادة من باقى الاعضاء

forex_00007
10-24-2012, 12:57
ف الاول فتحت اكونت ديمو وبدات بمعنى اصح العب فييه لحد ما عرفت حكاية التوصيات دى كانت برده ساعات بتححقق ربح وساعات كتيير كانت بتعمل خسارة لحد ما عملت استرايجية خاصة بيا

lala
10-24-2012, 16:08
انا بصراحه كل اعتمادى على دراسه انواع التحليلات وخصوصا التحليل الفنى والاعتماد على التحليل الاساسى
بس بصراحه لحد الان انا لم استوعب دراسه التحليل الاساسى وكيفيه الاستفاده منه مثل التحليل الفنى

ramzy sayed
10-25-2012, 13:19
اول متاجرة لية فى الفوركس كانت عن طريق الاعتماد على الغير والحظ فى التجارة
فكنت باخد بالتوصيات وبتوقعاتى الشخصية وكان الخسارة هى الهدف الى حققتة

last12
10-25-2012, 13:41
اول بداية لي في الفوركس كانت من سنة وشوية ، حيث انني كنت اتداول في الديمو للشهور ووجدت شركة جيدة تعطي بونص على الايداع كبير وبذلك قررت البدأ في الفوركس وقمت بالايداع لكن بعد فترة خسرت الايداع والارباح

miss_jpy
10-25-2012, 14:05
اول حاجه واخر حاجه الهيدج والمضاعفات

emo
10-25-2012, 14:32
غالبا اول تداول بيكون خساره لان لا يوجد خبره وايضا بسبب الخوف من الخساره لانها اول مره
فغالبا تكون خساره فيجب فى البدايه استثمار مبلغ قليل وان يكون هذا المبلغ فائض ولسنا بحاجه له

ameer
10-25-2012, 14:38
البداية في التجارة في عالم الفوركس كانت جيدة جدا هذالم يحصل معي بل حصل مع اغلب تجار الفوركس الذين بدائو في للمتاجرة ثم خسرنا المال باكملة ونتمنى التوفيق للجميع