PDA

View Full Version : كتب الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

husamart
08-12-2012, 04:26
هل ترى بأن الكتب التعليمية للفوركس فيها الجديد أم تفتقر لروح التجديد والابداع لزيادة استيعاب الفوركس؟

talal
08-12-2012, 05:01
اعتقد ان هناك الكثير من الكتب المفيدة والتي فيها اسرارا للفوركس
ومن الممكن الاستفادة منها بشكل جيد جدا
ولكن انا ارى ان الانترنت والمنتديات فيها من المواضيع الممتازة
وفيها من الاستراتيجيات والافكار المهمة والجيدة
والتي ممكن ان تحقق ارباح عالية

marwa
08-12-2012, 05:24
لا طبعا فيه وفيه
يعني فيه كتب مثلا تحسها ميتة خالص كده ومملة وفيه كتب تانية تشدك كده وتشوقك مع انها نفس المعلومات في الغالب

thebraveheart7
08-12-2012, 05:29
ولهذا ايها الخوات الافاضل
نرجو ان تحددوا لنا افضل الكتب من اجل الاستفاده
وشكرا لكم

AMANI
08-12-2012, 05:30
هل ترى بأن الكتب التعليمية للفوركس فيها الجديد أم تفتقر لروح التجديد والابداع لزيادة استيعاب الفوركس؟

لا بصراحه مقدرش احكم ولعلى اجد فى طيات هذه الكتب الكنز الذى يجعلنى اربح ولا اخسر

abofeasle
08-12-2012, 05:32
لا طبعا هى مفيده جدا وبيكون فيها كلام كتير صعب تلاقيه فى المنتديات بالشرح اللى فى الكتب غير المتابعه بالصور الى ان كل فتره بينزل كتاب بيكون فيه اى تحديث خاص بالفوركس

tamid0
08-12-2012, 05:41
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
رايي المتواضع انها مليانة نصايح و حكم عامة تنطبق على اي شيء مش الفوركس بس
و انها مليانة كلام حلو مضمونه فارغ
يهتمون باللفظ على حساب المضمون

sonic_eg
08-12-2012, 07:57

كتب الفوركسي بتوفر عليك تجارب كتير الى بيعمل الكتاب بيفور
عليك مجهود كبير حتى توصل للنتيجه دى وانا علشان كدا بشجع التعليم الدائم
فى الفوركس من اجل تجميع ارباح جيده

husamart
08-12-2012, 15:48
انا رأيي ان الكتب تحتوي على المادة العلمية البحتة التقليدية
ولا تشتمل على الخبرات التي تتواجد في المنتديات لذلك ارى ان المنتديات انفع في اكتساب الخبرات

mouwal
08-12-2012, 16:16
اسلام عليكم ورحمت الله وبركاته
لا طبعا هى مفيده جدا وبيكون فيها كلام كتير صعب تلاقيه فى المنتديات بالشرح اللى فى الكتب غير المتابعه بالصور الى ان كل فتره بينزل كتاب بيكون فيه اى تحديث خاص بالفوركس

mssforex
08-12-2012, 22:57
كل شئ اخى فى الفوركس بيدك معلومات راح تفيدك فى التجاره لن تخسر شئ من القرائه بل سوف تكسب على الاقل معلومات كتيره تكون سند لك

mohammedfateh
08-12-2012, 23:50
سلام عليكم
اخي كريم انا قراءة كتب ولم استفد ولكن من منتديات حمدالله استفدت ولكن مازلت الى الان ابحث عن معلومات لكي
اقوم بتطوير نفسي واتمنى لك حظ موفق يا اخي غالي
وشكر لكم

hehelibeb
08-14-2012, 03:17
أنا أعتقد أن كتب الفوركس هي تصلح للمبتدئين

لأنها أصبحت تتشابه وتكرر نفس الأسطوانة

والله أعلم

محمد فرغلى
08-14-2012, 13:19
حتى لو مش فيها جديد حب العمل فى الفوركس ومعرفة المجال اكتر واكتر
طبعا حتى لو كان الواحد اكتفى من المعلومات
يظل الفوركس بحر علم

moneymachine5
08-14-2012, 13:29

الاطلاع علي الكتب جزء من المعرفة فلا يمكن الاستغناء عنها كاكل
ولا يمكن الاعتماد عليها كا كل

nourfx
08-14-2012, 13:30
لا فى كتب كتير مفيدة جدا وفيها جديد بس فعلا عن تجربة الخبرة العملية اهم بكتير جدا وهى بعد كدة اللى بتقودك للكتب المناسبة والمفيدة
وبتبعدك عن الكتب المفتقرة للتجديد

themaxprofit1
08-14-2012, 15:17
انا لحد دلوقتى مشفتش كتب عن الفورك فى الاسواق او انا مدورتش بس لو في اكيد حتكو مفيدة جدا والمعلومات ال فية قيمة جدا

mahmoud1
08-14-2012, 15:21
كتب الفوركس معظمها بيتكلم على اساسيات التداول انا عن نفسى بداية فى الفوركس قريت كتاب واحد والتانى لم اكلم قرتها لانه وجدت انه الفيدهات التعليمة بالنسبة لى افضل واقدر استوعب بشكل جيد والفترة دى بقى فيدهات تعلمية كتير وغير كده المنتديات مليانة بالموضوعات الجديدة فى مجال الفوركس وعشان كده بفضل الفيدهات ومتابعه الموضوعات على المنتديات

mohamed yossef
08-14-2012, 22:00
بالطبع هى تحتاج الى التجديد وكذلك

نحتاج الى كتب عربية مثلا تتحدث عن اشياء لا توجد مشروحة بالعربية مثل البرايس اكشن والمضاربة بدون الاعتماد على المؤشرات وهى تسمى المضاربة العمياء

face book
08-14-2012, 22:27
تأكد ان كل معلومه لازم تفيدك
عن طريق انها لو كويسه هتساعدك
لو وحشه وبتخسر يبقي عرفت بردوا ان الاداه دي بتخسر ومش هتجربها تاني مهما قالبلتك

الماهر
08-15-2012, 00:59
كتب الفوركس نقطة مهمه جدا فهي الاساس في التعليم صحيح بعد ان يتعدى الشخص هذه المرحلة لا يلاقي اي كتب جديدة او معلومات اخرى لكن تتبع الاخبار ومنتديات الفوركس ستزود الشخص بمعلومات كثيرة في هذا المجال ولا ننسى روابط اليوتيوب فهي ايضا نقطة مهمه للتعلم مجال الفوركس

noureen
08-15-2012, 01:12
هو فعلا فى كتب فى الفوركس بتفتقر لروح الابتكار بس دا لانها بتكون اصلا مكتوبه لناس ميعرفوش يعنى ايه فوركس فطبيعى لما شخص فاهم يقراها هيحس انها مش بتضيف جديد له و لكن فى كتب فوركس للمحترفين اعتقد انها بتحتوى على اساليب جديده و استراتيجات للتجريب و كفيفه الربح بطريقه امانه

---------- Post added at 01:12 AM ---------- Previous post was at 01:07 AM ----------

هو فعلا فى كتب فى الفوركس بتفتقر لروح الابتكار بس دا لانها بتكون اصلا مكتوبه لناس ميعرفوش يعنى ايه فوركس فطبيعى لما شخص فاهم يقراها هيحس انها مش بتضيف جديد له و لكن فى كتب فوركس للمحترفين اعتقد انها بتحتوى على اساليب جديده و استراتيجات للتجريب و كفيفه الربح بطريقه امانه

hmaidu2020
08-15-2012, 01:29
طيب ما هو علي حسب الكتاب وعلي حسب اللي كتبه وعلي حسب تاريخ كتابته فعندما نجد كتاب كاتبه اصلا ليس من الخبراء المشهود لهم في مجال الفوركس اكيد هيكون كتاب غير قيم او معلوماته قليلة او حتي عندما نجد كتاب كاتبه من عمالقة الفوركس هنسأل نفسنا طيب وهو مستفيد ايه لما يكتبلنا في الكتاب اسراره فأكيد هيكون كتاب مفيد نعم لكنه ليس الكتاب المتوقع فيه ذكر اسرار النجاح الحقيقي في الفوركس بحيث نكون زي كاتب الكتاب هو في النهايه اكيد الكتب لها دور في تعليم الفوركس ولكنها ليست اساس النجاح

امجد محمد
08-15-2012, 01:30
كل شئ اخى فى الفوركس بيدك معلومات راح تفيدك فى التجاره
لن تخسر شئ من القرائه بل سوف تكسب على الاقل معلومات كتيره تكون سند لك

mowking
08-15-2012, 01:37
من فات قديمه تاه

شخصيا .. في كتب احترمهه جدا .. و قديمه جداا ... بس مشكلتهه معانه كا عرب الترجمه ... زي الشخص ما كان كاتبهه ...
ام بالنسبه للكتب الحديثه .. او كتب الفوركس عموما .. اهم حاجه تبقي فاهم الي فيهه مش حافظو

FannanQ8
08-15-2012, 01:50
اخي دلك على حسب الكتاب و الكاتب
وممكن ان تحس بدلك من اول صفحة تقراها
سوف تحس ان الكتاب يعطيك شيء جديد او فقط القديم

Lotus-FX
08-15-2012, 02:26
اخي هناك فئة تحتاج الى التجديد و فئة اخرى فيها الجديد
و انا انصحك بالبحث عن الكتب القديمه لأنك ستجد فيها الممتع و الجديد
اما كتبنا الجديده فهي نقل عن الكتب القديمه فقط

mannon
08-15-2012, 06:57

والله للاثنين يعنى اوقات كتيرة ببقى عايز اعرف معلومات عن جزئية معينة فى التحليل او معلومة عن سوق من الاسواق فبحمل كتب الفوركس ، واوقات تانية ولحبى للقراءة احمل كتب تاريخية واثرية عن تاريخ الاقتصاد عموما

hesham itch
08-24-2012, 11:55
صراحة لا افضل ان اقرا عن الفوركس من الكتب ولكن افضل ان تكون
هناك فيديوهات لكى يتم التعلم من الفوركس وذلك لانه افضل لاى شخص

mozoabdo
08-24-2012, 12:00
ان كتب الفوركس لها فائده كبيره من حيث كسب المعلومات ولكن عليك ان تدرسها وتطبق استلراتيجيه خاصه بك حتى تسطيع لن تكسب فى الفوركس

Mohamed90
08-24-2012, 12:41
السلام عليكم اخي العزيز في ظل ان قراءة الكتب مملة و تحتاج للصبر فالكتب صراحة مفيدة جدت
و فيها معلومات قيمة كبيرة جدا افضل بكثير من الفيديوهات التطبقية لانه تركز على شئ وحد

Moselhy
08-24-2012, 12:47
تعلمت الفوركس عن طريق بعض الكتب وبعض الفديوهات بس انا شايف ان الكتب دى فيها اسرار كتير عن الفوركس بس الحقيقه المنتديات كلها خبرات ناس

dzabdou
08-24-2012, 13:25
أظن بأن أغلبها قديمة
قليلا ما نجد كتب جديدة ومفيدة بشكل جيد

fersinho
08-24-2012, 13:42
إلى حد ما يا غالي فنفس الكتب هي بالسوق و حتى و إن كانت
جديدة فبها نفس المعلومات يعني شوية رسكلة و المحترفين يتحفونا
ببعض الأعمال حتى لو كانت بمقابل ما في إشكال في رأيي

morx123
08-24-2012, 13:49
لم اقرا إلى الان كتب الفوركس
لم اجد لها مواضيع متميزه واغلبها انقليزي
ولم تترجم إلى العربية

face book
08-24-2012, 14:08
معظم الكتب هي من فتره طويله والسوق عندها كان يمر بوقت وظوروف غير التي نمر بيها الان
اظن ان معظمهم غير مجدي الان الا النادر منهم من يعلموا الاساسيات وكيف يسير هذا السوق

elking
08-24-2012, 14:10
بالفعل كسب الاموال فى الفوركس لابد وان يقابلها تعلم جيد من كافة مصادر التعلم الخاصة بالفوركس

nejmeddine
08-24-2012, 14:13
انا اعتقد انها تفتقد الى روح الابتسكار و الابداع و التجديد هذا لو قارنا الكتب العربية لتعليم الفوركس بالكتب الانبية لتعليم الفوركس فسنجد فرق كبير و ذالك يتمثل في سبب واحد و هو عدم حب الرعبي الاخير لاخيه عكس الاجانب و ده امر يجب تجنبه فنحن مسلمون يجب ان نساعد بعضنا بعض و ضنيف كتب جديدة ليس فقط التقليد يجب ان نبدع افكار جديدة

gullever
08-24-2012, 16:40
الكتب مفيده جدا لكن من من وجهة نظري للمبتدئين لكنها لا تحمل في الغالب جديد للخبراء اما المصادر في إعتقادي التي تحتوي علي الجديد المواقع الاليكترونيه و المنتديات و احيانا تجد بعض الفديوهات

silver
08-24-2012, 21:53
بكل تاكيد الفرص الفوركسي فيها اشياء رائعة

وتعلمنا الكثير عن الفوركس وانا انصح بالقرائة

nrgslawi
08-24-2012, 22:42
نعم الكتب جد مفيدة
وانا لن انسى ابدا كتاب اسمه الفوركس للعرب يعني غني جدا بالعلم
تعلمت منه الكثير

كونان
09-21-2012, 20:47
لا طبعا هى مفيده جدا وبيكون فيها كلام كتير صعب تلاقيه فى المنتديات بالشرح اللى فى الكتب غير
المتابعه بالصور الى ان كل فتره بينزل كتاب بيكون فيه اى تحديث خاص بالفوركس

mohamed alalfy
09-21-2012, 22:57
السلام عليكم
بالعكس كتب الفوركس
تحتوى على كل جديد فى هذا
السوق حيث انها تتجدد بتجدد السوق
وشكر الله سعيكم

Zala
09-21-2012, 23:00
بص هو فيه كتب كتير جدا ممكن ترجعلها و الشرح فيها وافى جدا و مفيد اوى
بس على المستوى الشخصى انا بفضل ان انا ارجع للفيديوهات على اليوتيوب و اسأل الخبراء و استعين ب شتى طرق التعلم و مسيبش طريقه تعلم الا لما اطرق بابها عشان استفيد اكتر

keko
09-21-2012, 23:00
اكيد طبعا مش كل الكتب الى فها الجديد عن الفوركس فهناك بعض الكتب بصراحه اثناء قراءتها اشعر بالملل
وكتب اخرى بتكون جيده وتبسط لك الموضوع بس اكيد كل يوم فى الفوركس يحمل الجديد والجديد فلا تكتفى بقراءه الكتب فقط

sohir
09-21-2012, 23:04

abdellatif2013
09-22-2012, 03:13
مفيده جدا وبيكون فيها كلام كتير صعب تلاقيه فى المنتديات بالشرح اللى فى الكتب غير المتابعه بالصور الى ان كل فتره بينزل كتاب بيكون فيه اى تحديث

m.o.b
09-22-2012, 04:21

dina
09-22-2012, 06:13
اعتقد ان كتب الفوركس فيها اساسيات الفوركس
ولكن نحن من نكتشف الجديد من خلال تجاربنا فى الفوركس

hassan347
09-22-2012, 07:11

السلام عليكم ورحمه الله

اعتقد اخى الكريم ان يوجد الكثير من الكتب المفيده والتى تجعل من تعلم الفوركس امرا سهل وبسيط

وفى نفس الوقت هناك الكثير من الكتب التى تسبب لك عقده من تعليم الفوركس

وانا عن نفسى قابلنى النوعين من الكتب بس الحمد لله ربنا هدانى لكتاب بدأت بيه افهم الفوركس بطريقه سهله وجميله

الكتاب هو الفوركس للعرب او تعليم الفوركس للمبتدئين

تحياتى لك

dalia dolly
09-22-2012, 07:33
انا بالنسبه لي اعتقد ان ف كتب كتير فيها معلومات كويسه جدااا المفروض نعرف الاساسيات اهم حاجه والجديد ده بقي ممكن ييجي بالممارسه

face book
09-22-2012, 10:52
طبعا كل ما قرأت اكثر كل ما تعلمت اكثر كل ما زادتخبرتك في السوق واصبحت تنضج من بين كل

الفاشلين في السوق ولكن الكتب النظري مش هتكفي لانك بحاجه الي تدريب عملي علي الشارت والحساب التجريبي وحده هو ما يثبت صحه النظري

mohamed eldamnhorey
09-22-2012, 10:54
افضل الكتب الخاصه بمجال الفوريكس واحسنها

كتب جون ميرفى - ياريت الكل يقرأ للراجل ده لانه عبقرى فعلاً

ehap
09-22-2012, 11:26
انا اعتقد انها تفتقد الى روح الابتسكار و الابداع و التجديد هذا لو قارنا الكتب العربية لتعليم الفوركس بالكتب الانبية لتعليم الفوركس فسنجد فرق كبير و ذالك يتمثل في سبب واحد و هو عدم حب الرعبي الاخير لاخيه عكس الاجانب و ده امر يجب تجنبه فنحن مسلمون يجب ان نساعد بعضنا بعض و ضنيف كتب جديدة ليس فقط التقليد يجب ان نبدع افكار جديدة

esraa
09-22-2012, 11:32
السلام عليكم ورحمه الله
طبعا الكتب مهمه جدا لان الفوركس علم يعني محتاج دراسه
زيه زي اي علم تاني محتاج دراسه وفهم وتركيز

ahmedamz
09-22-2012, 11:36
بالطبع هذه الكتب افادتنى فى تعليم الفوركس كثيرا وهناك كيرا من الكتب
مالها قيمتها مل اساسيات تعلم الفوركس وكتاب تعلم التحليل الفنى لما له من قيمة لجون ميرفى

احمد فاروق ابراهيم
09-22-2012, 14:40
اظن ان الكتب تفتقر فعلا لروح التجديد فلا بد معها من متابعة كل ما
هو جديد في هذا المجال وقراءة المواضيع المختلفة ومشاهدة الفيديوهات المختلفة

4ex
09-27-2012, 01:12
كتب الفوركس نقطة مهمه جدا فهي الاساس في التعليم صحيح بعد ان يتعدى الشخص هذه المرحلة لا يلاقي اي كتب جديدة او معلومات اخرى لكن تتبع الاخبار ومنتديات الفوركس ستزود الشخص بمعلومات كثيرة في هذا المجال ولا ننسى روابط اليوتيوب فهي ايضا نقطة مهمه للتعلم مجال الفوركس

aelharoni
09-27-2012, 01:55
السلام عليكم ورحمه الله
طبعا الكتب مهمه جدا لان الفوركس علم يعني محتاج دراسه
زيه زي اي علم تاني محتاج دراسه وفهم وتركيز :happy:

masoodasif
09-27-2012, 02:52
لا بصراحه مقدرش احكم ولعلى اجد فى طيات هذه الكتب الكنز الذى يجعلنى اربح ولا اخسر

shahy
09-27-2012, 06:41
بالتاكيد كتب الفوركس تعلم الكثير وتعلم اشياء كثيره تخص الفوركس واعتقد انها تفيد بمعلومات كثيره وليس العكس

ام يوسف
09-27-2012, 06:44
طبعا الكتب مفيدة جدااااااااااا لانها شاملة جميع المعلومات عن الفوركس وفنونه ده بيسهل كثيرا
على المتاجرين القدامى وايضا المبتداين بالاضافة الى المواقع والمنتديات

sabry
09-27-2012, 06:44
مفيش كتاب فى الفوركس ملوش لزمة المشكلة الكل يبحث عن الربح
وعند الخسارة لايعرف لماذا ومن هنا تاتى اهمية كتب الفوركس

asmaa omar
09-27-2012, 06:56
كل كتب الفوركس تعتبر متشابهه من حيث المضمون
حتى ولو اختلفت الاسماء والموضوعات ولكن التجديد والابداع هذا ياتى من عند الشخص المتداول نفسه

yasser habola
09-27-2012, 11:45
الفوركس اخي هو علك يحتاج الي دراسة واسعة فالكتب والفيديوهات التعليمية اكيد حتبقا جيدة
ومفيدة جدا بالنسبة لك انما الابتكار في شئ جديد تنجح بية في السوق هي تعتمد اكثر علي الخبرة
وكلما زادت الخبرة وتعلمت من اخطائك كلما اصبحت متداول ناجح

ghada maher
09-27-2012, 12:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى رأيي الشخصى ان كتب الفوركس لا يمكن ان تلم بكل شيء فى الفوركس لان الفوركس متجدد دائما مثله مثل التكنولوجيا فهو لا يمكن حصر كل ما به فى كتاب

sky44
09-27-2012, 13:20
اعتقد ان هناك فقرا في كتب تعليم الفوركس و خاصة باللغة العربية لني شخصيا افضل مشاهدة الفيديوهات لانها توصل المعلومة افضل من قراءة الكتب التي تكون قراءتها مملة في بعض الاحيان

azifek
09-27-2012, 13:25
بصراحة أما لم يسبق لي أن طالعت كتب الفوركس بشكل معمق و إنما بشكل سطحي
و ما يمكنني قوله لك أن الكتب في كل الأحوال ستفيد المبتدئين و سيتعلمون منها أساسيات الفوركس

mohammed1991
09-27-2012, 13:36
انا عاوزاعرف فين اقدر الاقى كتب الفوركس وهل هى جيدة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام

zakaria1987
09-27-2012, 13:51
أعتقد بأن الكتب العربية تفتقر للجديد و تكرر المعلومات فيما بينها في حين أن الكتب الغربية
دائما ما تتحفنا بكل جديد و مهم في مجال الفوركس و لهذا أنصح الأعضاء بكثرة الإطلاع عليها
وعدم إهمالها و الإعتماد فقط على المراجع العربية

mamon
09-28-2012, 03:22
طيب ما هو علي حسب الكتاب وعلي حسب اللي كتبه وعلي حسب تاريخ كتابته فعندما نجد كتاب كاتبه اصلا ليس من الخبراء المشهود لهم في مجال الفوركس اكيد هيكون كتاب غير قيم او معلوماته قليلة او حتي عندما نجد كتاب كاتبه من عمالقة الفوركس هنسأل نفسنا طيب وهو مستفيد ايه لما يكتبلنا في الكتاب اسراره فأكيد هيكون كتاب مفيد نعم لكنه ليس الكتاب المتوقع فيه ذكر اسرار النجاح الحقيقي في الفوركس بحيث نكون زي كاتب الكتاب هو في النهايه اكيد الكتب لها دور في تعليم الفوركس ولكنها ليست اساس النجاح

forexfun
10-03-2012, 02:09

عائشة
10-03-2012, 03:30
طيب شنو هو اساس النجاح
الكتب والفيديوهات تساهم في التعليم وتزودنا بالمعلومات
لكني ما زلت في مرحلة متاخرة جدا..اتمنى افهم القاعدة واتمنى لكم النجاح

Ahmed Farouk
10-03-2012, 11:45
اي معلومات عن الفوركس اعتبرها مفيدة واحاول التعلم
من كل ما يصادفي لمعرفة الكثير من المعلومات التي تفيدني في هذا المجال

meeco
10-03-2012, 12:08
يوجد الكثير من الكتب المفيدة والقيمة على الانترنت التى تصلح لتعليم الفوركس
ولكن لا يجب الاعتماد عليها كليا ولكن يجب دراسة الفوركس من عدة مصادر مثل الفيديو والمنتديات

adam
10-03-2012, 17:41
كتب الفوركس لها دور كبير في تعلم مختلف انواع التحليل الفني والتعرف على مؤشرات التحليل الفني وغيرها من اساسيات العمل في هذا السوق الكبير ولعل اهم هذه الكتب هو كتاب جون ميرفي للتحليل الفني فهو يعلمك الف باء الفوركس وكذلك يمكن الاستعانة بالفيديوهات المنتشرة عبر الشبكة

eletrebi
10-03-2012, 17:50
الفديوهات هى الى ممكن يكون فيها روح التجديد والابداع
اما الكتب بتبقى مش فيدة اوى
هو كتاب واحد بس الى استفدت منو كتير اوى
وهو الاساس لاى حد طبعا مبتدئ

2x1
10-03-2012, 17:54
الفديوهات هى الى ممكن يكون فيها روح التجديد والابداع
اما الكتب بتبقى مش فيدة اوى
هو كتاب واحد بس الى استفدت منو كتير اوى
وهو الاساس لاى حد طبعا مبتدئ

انا استفدت من احدي الكورسات التابعة لاحدي مواقع الفوركس لانها مقدمة
بطريقة منظمة وسلسة للفهم السريع دون تعقيد

ayman.shosha
10-03-2012, 18:22
اعتقد اخى العزيز انها متجددة
بل انها تطورت الان لتواكب الفكر العربى
وانا عن نفسى احب الاطلاع دائما

2x1
10-03-2012, 19:13
الكتب لابد من ان تكون يء هام لديك حتي لو كنت متاجر محترف لانها
مرجع ليك اذا نيت او اخطات في اي شيء

yazeed
10-03-2012, 19:14
السلام عليكم
كتب الفوركس كثيرة يمكنك ايجادها على جميع محركات البحث و يمكنك التعلم من اليوتيوب

Servernet
10-03-2012, 19:16
الكتب الالكترونيه كويسه جدا لل بيحب التطبيق الفهمى , انما مع ظهور الفديوهات اتجهت الناس اليها لان التطبيق اصبح عمليا بدلا ان كان مقروءا
انا شايف ان ال عاوز يتعلم حاجه هيتعلمها ولا تقولى كتب بقى ولا ولا حتى كلام مكتوب على الحيطان :d
المهمه الرغبه فى المعرفه واكيد الوسائل متاحه للجميع الان عبر الانترنت..

CoRLeoN300
10-03-2012, 20:36
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا أظن أن المنتدى فيه مواضيع عدة لتعلم الفوركس
تحياتي

ebram
10-03-2012, 20:45
الكتب الي موجوده علي النت تفتقر الجديد اما الكتب الي بتتباع بفلوس دي فيها الشغل الي بجد وشكرا

HOUSAMMI
10-03-2012, 20:59
بسم الله

الكتاب كان ومازال المصدر الاساسى للتعلم

والى مش بيعمل كدة فى نظرى بيفضل يخبط هنا وهنا وممكن مايوصلش لحاجة

واكيد فيه كتب متميزة وكتب تانية لا

mahmoud1
10-03-2012, 21:22
اى مصدر للتعليم مهم جدا سوء كان كتاب او فيديو اللى عايز يتعلم بيحاول انه ياخد المعلومة من اى مصدر ويجمع معلومات كتيرة سوء فيديو او كتاب او الموضوعات اللى بتطرح فى المنتديات المهم يكون فى جادية فى التعلم ويكون فى اصرار عشان نقدر نكون ناجحين ويكون فى تطبيق لكل شئ اتعلمنا

hassano
10-03-2012, 22:16
كتب الفوركس مفيدة جدا جدا ..
و لابد لأي مبتدئ الإنطلاق منها
لأنها تحتوي كل الطرق الصحيحة للنجاح و الفهم
و لكن لابد من الجديد و التجديد فيها دائما

حماده الكومى
10-03-2012, 22:52
أرى أن هذا يرجع لإسلوب مؤلف هذه الكتب فمن يضع هذه الكتب لابد أن يضع فى أعتباره أن يكون ميسر وبسيط حتى يتسنى لكل من يقرأها الفهم ويجب أن يدعم هذا بوضع الأمثلة التى تبسط الفهم وتوصل المعلومة

maged mohamed
10-03-2012, 22:57
كتب الفوركس مبتخلصش و كل يوم فى كتاب
و كل كتاب بيشرح باسلوب مختلف
المهم تقدر توصل للكتاب اللى اسلوبه يفهمك الفوركس صح

mr.cavally
10-03-2012, 22:58

معظم الكتب التى تتحدث عن الفوركس هى تتكلم عن الاساسيات
مثل التحليل الفنى والاساسى وغيرها الكثير والكثير
فهى تحتوى على كل ادوات تعليم الفوركس

xtomorrow
10-04-2012, 01:42
الكتب الي موجوده علي النت تفتقر الجديد اما الكتب الي بتتباع بفلوس دي فيها الشغل الي بجد وشكرا

صحيح اخي فكان لي صديق اشترى كتب فوركس وكانت فعلا في المستوى بحيث تضم مواضيع نادرة
بالنسبة للكتب الي في غوغل ومجانية تعتبر فقط اساسيات علم الوركس والاضافة المهمة تباع

mostafa ahmed
10-04-2012, 20:36
اكيد طبعا الكتب تمتاز بكلا ما هو جديد على حسب الشخص الذى يالف الكتاب
فاذا كان على مقدار من الخبرة اكيد هيضيف الجديد

tictok
10-05-2012, 10:36
أعتقد أن اي كتاب أو فيديو او موقع به شروحات او توصيات كل ذلك يمكن الاستفادة منه صحيح يختلف حجم الاستفادة من مكان إلى آخر لكن عموما القراءة عن الفوركس حتىلو أخبار مفيدة وتعتبر تراكم خبرات ستفيد المتداول في تجارته فلا يجب ان ننقص من قيمة أي كتاب حتى لو بسيط

hotimah
10-05-2012, 12:35
أساسا حساب تجريبي وحقيقي يرقى إلى التعلم.
كومانا الفرق، نحن على استعداد لتفقد بعض من أموالنا فقط لتعلم، وبالطبع فإنه يمكن أن تتداخل مع النفس لتعلم لدينا على حساب حقيقي.
إذا التجريبي، هناك حق للقيام التعلم واستراتيجيات اختبار نظام أتو أننا سنستخدم لاحقا في حساب حقيقي، ولن تفقد أموالنا، باستثناء الائتمان لشراء مودم

osamaelnino
10-05-2012, 12:42
هذه مشكلة صراحة حيث ان معظم الكتب قديمة لكنها
تفى بطرق التحليل القديمة و هى طرق ثابتة

kazim
10-05-2012, 12:43

رايي المتواضع انها مليانة نصايح و حكم عامة تنطبق على اي شيء مش الفوركس بس
يهتمون باللفظ على حساب المضمون

elking
10-05-2012, 12:54
كتب الفوركس هامة للغاية وبصراحة لا يمكن الاستغناء عنها على الاطلاق
وانما يجب علينا ان نهتم بهذه الكتب لانها ستعلمنا الكثير والكثير

jamalsale
10-05-2012, 13:18
كتب الفوركس في تطور دائم و الى ما كانت لتباع
ففي كل كتاب ستجد شيء لم تجده في كتاب اخر و لكل طريقته

mohamed zewail
10-05-2012, 13:32
الكتب جيده فانا قرات كتب عن الفوركس وافادتني جيدا تحياتي للجميع .

moonli
10-05-2012, 13:51
هو الكتب كويسه جدا لمعرفة الاساسيات اللى مش بتتغير اصلا
يعنى اى مبتدئ لازم يعرفها زى مهى
لكن لما بيظهر طرق جديده للعمل اعتقد بتحتاج لتجديد وكتب اجدد تشرحها بشكل وافى

magic777
10-05-2012, 20:49
هو الكتب كويسه جدا لمعرفة الاساسيات اللى مش بتتغير اصلا
يعنى اى مبتدئ لازم يعرفها زى مهى
لكن لما بيظهر طرق جديده للعمل اعتقد بتحتاج لتجديد وكتب اجدد تشرحها بشكل وافى

واحنا في البدايه خالص لازم نعرف الاساسيات دي كويس لانها الاساس هنا وبعد ما نتعلمها كويس
نبدأ ندور على الافكار الجديده وطرق التحليل الجديده

logly
10-06-2012, 05:18

علاء بدران
10-06-2012, 05:20
لا هيا كتير مفيدة جدا واحب اقراها دايما لانها تفيدنى كثيرا
وايضا بالتعاون مع اليويتوب وسماع الفيدويهات

hams
10-06-2012, 05:22
السلام عليكم

لازم المتابعه فى كل الاحوال عشان نعرف ايه الجديد فى عالم الفوركس باى طريقه بقا مش حتفرق كتب او فيديوهات المهم نتعلم عشان نكتسب الخبره واداره راس المال السليمه والاسترتيجيات الناجحه

azza51
10-06-2012, 08:45
للأسف انا لسه مقدرتش احمل كتب كتير في الفوريكس غير يادوب كتاب للمبتدئين
فمعرفش ايه روح التجديد يعني في الكتب الخاصة بالفوريكس

sharif4
10-06-2012, 10:18
هل ترى بأن الكتب التعليمية للفوركس فيها الجديد أم تفتقر لروح التجديد والابداع لزيادة استيعاب الفوركسوبيكون فيها كلام كتير صعب تلاقيه فى المنتديات بالشرح اللى فى الكتب غير المتابعه بالصور الى ان كل فتره بينزل كتاب بيكون فيه اى تحديث خاص بالفوركس ؟

mostafa ramy
10-11-2012, 06:30
انا لم اتعامل مع الكتب نهائيا فى مجال الفوركس ولا فى اى مجال اريد ان اتعلمه لانى لا اكرة شىء فى حياتى قدر القراءة والكتب فكل معلوماتى عن طريق الفيديوهات والشروحات الشفوية واعتقد انها مفيدة جدا وسهلة اكثر من الكتب بكثيير

willy
10-11-2012, 06:41
الكتب تعتبر بداية النطلاق في مرحلة تعلم الفوركس لاتتعلم من الفيوهات او الكورسات التعليمية بالفيديو مباشرة اقرا كتاب جون مورفي وادرسه جيدا قبل اي كورس او فيديو لانه سيعلمك اساسيات الفوركس بصورة ممتازة ثم انطلق براحتك بعد ذلك في وسائل التعلم الغير تقليدية

m0na
10-17-2012, 01:19
السلام عليك
بالتأكيد الكتب بها الكثير والكثير من المعلومات
انا ارى انها مفيده جدا وعندما أمل من القراءه ادخل فى المنتدى واقرأ المواضيع المطروحه
والتى تعرض تجارب الكثير من المحترفين وتعرض الكثير من النصائح

mohamedemara
10-17-2012, 01:27
انا اعتقد ان كثره قراءه الكتب تجعلنا نستطيع ان نحقق المعرفه الجيده
وامتلاك الخبره التى تحقق لنا الربح بكل سهوله

harimeche
10-17-2012, 01:28
بالفعل أخي هي مليانة نصائح

good way
10-17-2012, 11:50
مفيده جدا وبيكون فيها كلام صعب
تلاقيه فى المنتديات بالشرح اللى فى الكتب غير
ولكن ايضا شروحات الفيديو ممتازة جدا
شوف على اليوتيوب دورات ممتازة

النسر الأسود
10-17-2012, 19:00

yousef.3600
10-17-2012, 19:04
انا من وجهه نظري الحلوه اني مابحب الكتب ابدا يعني الواحد يبحث عن شي مفيد وممتع له
افضل الشرح عن طريق الفيديو ونادرا ارجع للكتب عشان استفيد بعض المعلومات وخصوصا الاجنبيه

sunlight
10-17-2012, 19:07
الكتب هى إحدى مصادر العلم مع الفيديوهات والمنتدى هنا ايضا ولكن يجب علينا تطبيق ما تعلمناه حتى نشعر بالاستفاده الكامله

hasback
10-17-2012, 19:21

شكرا اخي على طرح هذا الموضوع انا شخصيا افضل الفيديوهات على الكتب لاني لا ابحت على المعرفة النضرية والفيديو يوصل لك اشياء لا تتوفر في الكتب فشتانة بين النظري والتطبيقي

said@77
10-17-2012, 19:29
كتب الفوركس نقطة مهمه جدا فهي الاساس في التعليم صحيح بعد ان يتعدى الشخص هذه المرحلة لا يلاقي اي كتب جديدة او معلومات اخرى لكن تتبع الاخبار ومنتديات الفوركس ستزود الشخص بمعلومات كثيرة في هذا المجال ولا ننسى روابط اليوتيوب فهي ايضا نقطة مهمه للتعلم مجال الفوركس .

lovemoon
10-17-2012, 21:17

دائما اشعر بان كتب الفوركس العربية
ينقصها المزيد من التطوير و الا بتكار
و دائما تجد ما هو جديد و حصري
في الكتب الأجنبية اسأل الله ان نصل الي هذا المستوي

aboubakeur_m12
10-17-2012, 21:21
ليست كلها فمعظمها يفتقر كما قلت الى الابداع و التجديد و تكون معلوماته بديهية فشخصيا افضل الكتب الاجنبية لانها اكثر مصداقية و تتطرق الى مواضيع جديدة لكن باسلوب سهل مفهوم من الجميع .

ahmedsaied
10-29-2012, 05:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد ان فى كتب كويسه وفيها اسرار الفوركس لكنى انا اتعلم من الفيديوهات بحس انى بتعلم وبطبق فى نفس الوقت ممكن الكتب دى لما تكون محترف

mohamed amin
10-29-2012, 07:03
الكتب من اهم السبل التى تساعد على تعلم الفوركس بطريقة
علمية سليبمة هناك ابضا الفيديوهات العلمية وغيرها من طرق التعلم

y4x
10-29-2012, 07:59
طبعا فى كتب كويسة كتير بس برضه فى فيديوهات والله مفيده جدااااااااااا

والمواضيع اللى فى كل المنتديات برضه كويسه مش لازم يعنى الكتب

mozoabdo
10-29-2012, 10:24
كتب الفوركس معظمها بيتكلم على اساسيات التداول انا عن نفسى بداية فى الفوركس قريت كتاب واحد والتانى لم اكلم قرتها لانه وجدت انه الفيدهات التعليمة بالنسبة لى افضل واقدر استوعب بشكل جيد والفترة دى بقى فيدهات تعلمية كتير وغير كده المنتديات مليانة بالموضوعات الجديدة فى مجال الفوركس وعشان كده بفضل الفيدهات ومتابعه الموضوعات على المنتديات

forex man
10-29-2012, 10:26
بالتاكيد الكتب مفيده جدا وربما تجد فيها سر ينفعكفى تجارتك
مدى الحياه ويجب على من يريد ان يتعلم الفوركس ان يقرا كل شىء

ima822006
10-29-2012, 11:59
الكتب الغكترونية مكمل للعملية التعليمية في الفوركس ولكن ضعفها في معالجة الجانب العكلي والتطبيقى جل التسجيلات البصرية اكثر فاعلية منها ولكن يظل فيما يخص التعريفات والمصطلحات والرسمات البيانية الكتب فعالة فيها جدا ولا ننسى وجودنا على جهاز الحاسب جعل كلا منهما سهل الوصول إليه في ذات الوقت

ehap
10-29-2012, 12:01
صراحة لا افضل ان اقرا عن الفوركس من الكتب ولكن افضل ان تكون
هناك فيديوهات لكى يتم التعلم من الفوركس وذلك لانه افضل لاى شخص

amgad boles
10-29-2012, 12:03
انا حاليا لا اجد ما هو جديد الا القليل جدا
بالاخص فى الكتب اما غير ذلك فهو جديد

nermy
10-29-2012, 12:51
كتب الفوركس فيها معلومات ومفيده وفى كتب كثيره جيده فيها نصائح جيده ويمكن الاستفاده منها فى حاله فهمها جيدا

Ayat
10-29-2012, 13:11
الكتي تقدم النصح والمعلومة النظرية وهي هامة والا يستطيع احد انا ينكر ذلك انا الاكثر اهمية هو التدريبعلي تلك المعلومة وتطبيقها

علاء
10-29-2012, 13:20
فيه الكثير من الكتب التى تحتاج الى تجديد وفيه ايضا كتب مفيده ولكن فليله
فان الفوركس كل يوم فى جديد ولذا يجب ان نتطور من الكتب الموجوده ونضيف كل ماهو جديد

ahsankhan
10-29-2012, 13:32
السلام عليكم
بالعكس كتب الفوركس
تحتوى على كل جديد فى هذا
السوق حيث انها تتجدد بتجدد السوق
وشكر الله سعيكم

yassoo011
10-29-2012, 13:53
كتب الفوركس جيدة جدا لانها تتناول الفوركس منبايته رورا بالاستراتيجيات
المتعددة وكل ما يظهر طرق جديدة يتم اضافتها واتبيه عيها

rooseyflower
10-31-2012, 08:08
انا مبتداه والكتب اللى قراتها لحد الان مفيش فيها اى استمتاع اة تجديد
انا ارى ان كلها كتب لا تصلح الا للمبتدئين

islammony
10-31-2012, 09:31
هناك الكثير من الكتب المفيدة والتي فيها اسرارا للفوركس وانا ارى ان الانترنت والمنتديات فيها من المواضيع الممتازة

osamaelnino
10-31-2012, 10:52
نعم كلما تقرأ كتاب فى الفوركس حتما ستجد الجديد
و لكن عليك بتحديث معلوماتك

ahmed1980
10-31-2012, 11:16
بسم الله الرحمن الرحيم
انا اهتم اكثر الان بالاستماع من اليوتيوب
لاني في مرحلة التعلم

فتحية55555
10-31-2012, 11:37
نعم ياخى بن الكتب بها علم كثير يجب علينا معرفته معرفة جيدة لان الفوركس بحره واسع وفيه العديد من الخبرات السابقة

new-day
10-31-2012, 11:45

اخي معظم الكتب تقليدية
وللاسف تفتقر الابداع
وهناك يجب ان تكتشفها بنفسك
لا يخبرك الكتب بها

ahmed zehiry
10-31-2012, 12:50
السلام عليكم اخى الكريم
كتب الفوركس انا ارى انها مفيدة جدا و بالاخص لمبتدئى الفوركس و انا شخصيا استفدت كثيرا من كتب الفوركس فى بداية تعلمى الفوركس
تحياتى لك و بالتوفيق للجميع و تقبل مرورى

MAGDY
10-31-2012, 13:06

الكتب .. هى أفضل وأحسن وأروع ما يمكن تعمل الفوركس من خلاله
والسير الصحيح والسليم ، لتعليم الفوركس .. يكون بالقراءة
وبغير القراءة .. لن ولن ولن تتعلم أى شئ
أو على الأقل ، سيكون الإتجاه خاطئ
تحياتى

minaedward
10-31-2012, 14:20
الكتب الخاصة بشرح الفوركس تعتبر من افضل وسائل اكتساب المعرقة والمعلومات والدراسة للفوركس

ameer
10-31-2012, 14:22
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة لكتب الفوركس فيها كل ماهو جديد وتتعرض للتجديد الدائم والاوبديت بشكل مستمر فهي صالحة للاستثمار بها والقراءة بها اهلا فعلا كتب مفيدة للتعلم

ahmedpopo
10-31-2012, 14:25
فى كتب كتير ممكن تتعلم من خلالها الفوركس بس يمكن الفيديو يقدر يعلمك اكتر
ويمكن كمان لو درت تاخد كورس فى الفوركس يكون افضل ليك

forex.masr
10-31-2012, 14:41
لا طبعا اخى الكريم كل كلمه فى اى كتاب تساوى فلوس كتير لان فعلا انت لازم تعرف كل شئ عن شئ

emyforex
10-31-2012, 14:48
اكيد الكتب مفيده طبعا بس انا عن نفسي بفضل الدروس اكتر
لانها بتوصل المعلومع اسرع هيا والفيديوهات
بس فيه كورسات تحفففففففففففه بتتباع بس مشكلتها انها انجليزي بس سمعت من اكتر من شخص انها فيها معلومات جامده اوي

MenaRomany
10-31-2012, 14:51
في بعض الكتب بتكون مشابهه لبعضها وفي كتب بتختلف ومعظمها بتديني خبره وبتفدنا

عبدالله محمد عبد الفتاح
10-31-2012, 14:53
انا اري ان الافضل في الاستيعاب ليس الكتب وحدها بل ايضا
الفيديوهات لان الشئ المرئي والمسموع يكون اسهل في الفهم والاستيعاب

---------- Post added at 01:53 PM ---------- Previous post was at 01:52 PM ----------

ولكن ذلك لا يقلل من اهميه الكتب
حيث انه من الممكن ان تتوافر المعلومات الهامه في الكتب ولا تجدها في الفيديوهات

yassin
10-31-2012, 14:53
الكتب وسيلة ممتازة لتعلم
و إستشارة المحترفين من أجل أفضل و أحسن الكتب وسيلة ممتازة لتعلم كذلك
فالمبتدئين يفتقرون لذلك
و أعتقد أن الكتب تكمل الفيديوهات التي تكمل بدورها الدروس . غيرها

zizokapo
10-31-2012, 14:54
فى كتب كتير مفيدة جدا وموجودة على المنتدى هنا وتقدر تستفيد منها وتتعلم كل شئ فى الفوركس

mohamed ezzat
10-31-2012, 15:29
بالنسبة للغة الأجنبية نعم فيها تجديد بشكل مستمر وكبير جدا
بالنسبة للكتب بالعربية مازالت تفتقر قليلا للتحديدث والتجديد نظرا لحداثة المجال لدينا
ولكن بالطبع المصادر اصبحت فى ازدياد كبير
ولكن فى نظرى الكتب أفضل طريقة للتعلم

ahmed sleem
10-31-2012, 15:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخي الكريم اي كتب فيها جديد او اضافه لكل من عنده نقص

temp16
10-31-2012, 19:06
بالنسبة لي انا اعتبر ان الكتب هي بداية لتعلم الفوركس و هي متجددة باستمرار
اما الخطوة المهمة هي التدرب في الديمو الحقيقي

iiitamarki
11-16-2012, 19:35
أهلا وسهلا
هناك دائما تجديد وجديد
لكن نسبة الجديد ضعيفة جدا من ناحية الكتب
في نظري يجب الإعتماد على الفيديوهات لأنها تعليمية أكثر
ودائما هناك الجديد

hassan asayed
11-20-2012, 12:07
اخى الكريم كتب الفوركس دى لمجرد تعليمك فقط
عليك انت بعمل الجديد مش تستنى تلاقى جديد فى الكتب
لان انت كدة هدور كتير ومش هتلاقى
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

qusayyy
11-21-2012, 13:56
اخهي كل واحد وفهمو واستيعابو لتلك الكتب انا افضل قراءة الكتب
ثم الذهاب الى الانترنت لكي اتعلم الفوريكس بشكل جيد
فانا ابحث عن كل المصادر التي تفيدني وليس مصدر واحد

Forex4moon
11-29-2012, 00:17
السلام عليكم
الكتب متوفرة و متجددة لكن بالانجليزية فقط . اما المشكل العويص فيتمثل في عدم وجود كتب بالعربية متجددة. وخصوصا بالنسبة للاخوان من المغرب العربي الذين لا يتقنون الانجليزية.
والله المعين

gomana
11-29-2012, 00:49
متهيائلى ان الكتب كلها بها افادة بس عيب الكتب انها مش سهل توصلك المعلومات خاصة للمبتدئين زى الفيديوهات
يعنى الافضل الى عاوز يتعلم يتابع فيديوهات تعليمية الاول وبعدين يكمل بقراية كتب هتبقى الامور اسهل والكتب بالطبع فائدتها بتفضل مهما استحدنا وسائل عمل جديدة لان بها اساس المتاجرة والتحليل

may
11-30-2012, 03:31
كتب الفوركس فيها المفيد وفيها الغير مفيد ومعظم كتب الفوركس مترجمه من الانجليزيه الى العربيه

mxmx
11-30-2012, 03:46
الكتب تعتبر وسيلة جيدا من رق التعلم فى الفوركس
انا ااحاول ان اتعلم منها او اعتمد اكتر على الفيديوهات اسهل واسرع

sarasara
11-30-2012, 04:16
الفوركس اساسا مفيهوش تجديد هو حاجة يا تتعلمها يا متتعلمهاش
ممكن يكون الجديد في الاسترتيجيات و كدا بس برضه هتلاقيها محدودة

محمود شبايك
11-30-2012, 08:34
والله فى منها الكويس وفى منها اللى مش قوى يعنى مثلا عشان اقدر
مثلا اعرف موضوع او اتعرف عليه كويس لازم اتعلم من كذا كتاب بس المشكلة بقى فى الاختلاف

sma
11-30-2012, 08:52
لا كتب الفوركس بها توضيحات وشرح ودائما بها الجديد وانصحك بان تستمر في قرائتها لكي تزداد معرفتك باسرار الفوركس

Hamdy Elhossiny
11-30-2012, 08:57
انا اظن ان معظم الكتب لديها نفس المحتوى ولكن بشروح مختلفه
ولكنها فى الاخر تتمحور تحت نقاط بسيطه ومعينه

Mohamed Ramadan Helal
11-30-2012, 09:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اكيد فيه جديد طبعا فى عالم الفوركس
من استراتيجيات وعلم جديد فالفوركس بحر واسع نهايته بعيده

aliarif
11-30-2012, 11:08
انها مليانة نصايح و حكم عامة تنطبق على اي شيء مش الفوركس بس
يهتمون باللفظ

ANGEL_FROM_SKY
11-30-2012, 11:28

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته .. اهلا وسهلا اخى الكريم .. فى الحقيقه لا اعرف بس تقريبا هى هى نفس المعلومات ما فيش جديد .. بس حاول دائما تبحث عن الكتب والفيدوهات الاجنبيه

amotawea
11-30-2012, 11:36
ارى ان الكثب عامة فيها الكثير لتعلم الفوركس
ولكن مستوى الكتب العربية هو الضعيف
ومع ذلك لا يمكن الاعتماد كليا على كتب الفوركس بدون اي طريق اخر

Mamadof55
11-30-2012, 11:51
انا ارى انه يجب التجديد المستمر على الكتب الالكترونية للفوركس و يجب اضافة الاستراتيجيات المختلفة التى تتجدد يوميا حتى يبقى القارئ على اطلاع بكل ما هو حديث فى الفوركس

3008
11-30-2012, 12:21
السلام عليكم
هي مهمه جدا فهي الاساس في التعليم الجيد اخي ..

houcinelamraki
11-30-2012, 14:12
السلام عليكم ورحمة الله
الموضوع مفيد جدا للمبتدئين بما فيه من نصائح مفيدة
وشكرا

issa1988
11-30-2012, 14:22
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والمهم
وكما نعلم ان كتب الفوركس مهما جدا لمن يريد ان يتعلم الفوركس حتى الاحتراف
مع تحياتي للجميع
وبالتوفيق

Nourhan
11-30-2012, 14:30
طبعا هي القراءة في علم الفوركس مشوقة جدا ولكن مع الكتب استصعب التعلم كتير
يجب ان تشاهد فيديوهات للتعلم مع الكتب حتى تستفيد عملي ونظري

best13
11-30-2012, 14:43
بالفعل الكتب تفيد كثيرا في تطوير معرفة المتداول بالفوركس
وايضا يمكن تطوير المهارة والخبرة انطلاقا منها

Cayote
11-30-2012, 15:01

السلام عليكم
هناك الكثير منها جميل ومقيد جدا ... كما ان لكل كاتب منها طرق تفكيره ... فحتما ستجد اختلاف ....
بالتوفيق

Mohamed Ramadan Helal
11-30-2012, 15:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعتقد ان فيها الجديد
لكن هى برضه مش كفايه يعنى شوف فيديوهات وما شابه

p2000
11-30-2012, 15:45

عامة اخى كتب الفوركس بتعلم المبتدئين المتاجره
اما عن التجديد فى الكتب الخاصه بالفوركس فطبعا كل يوم فى الجديد بس المشكله ان ناشر الكتاب بيطرح الكتاب بمقابل مادى

ماتريكس
11-30-2012, 15:54
كتب الفوركس هي الخطوة الأولى لكل مبتدأ في عالم الفوركس ، حيث يتعلم المفاهيم الأساسية
للفوركس و طرق التحليل الفني و الأساسي و المبادئ العامة ، كما يمكن الاستفادة من الدورات
التعليمية المتكاملة التي تقوم بها بعض المواقع المتخصصة ، ثم تأتي مرحلة تجريب الاستراتيجيات
على الحساب التجريبي ، و في هذه المرحلة يمكن الاستعانة بفيديوهات اليوتيوب و غيرها
من مواقع الفيديو ، كما يمكن الاستفادة من مكتبة الاستراتيجيات الرائعة المتواجدة بمنتدانا العزيز
منتدى فوركس مصر.

mxmx
11-30-2012, 17:55
الكتب فعلا منتشرة كثير فى اى مكان ولكن
عليم عن الاختيار ان تختار الكتب الصحيحة التى تعطى معلومات صح

latraaa
11-30-2012, 17:56
يا أخي الكريم، الكتب على حسب كتابها، فمنها الجيد و منها الردئ، و هدا على حسب خبرة الكاتب، ننصح بالتركيز على الكتب مؤلفوها دوو خبرة في المجال

abeedkid
11-30-2012, 20:00
الكتب الالكترونية مفيدة وفيها افكار وطرق متاجرة جديدة
بصراحة انا استفيد منها كثير وما زلت اتعلم منها

kingmos4
11-30-2012, 21:22
ايد طبعا كل كتاب من كتب الفوركس يختلف عن غيره فى شكل العرض والمعلومات
ولكن كثرة القراءة ومشاهدة ومطالعة المقالات تزيد من ثقافة المتداول وخبرته

ahmedelssaidy
11-30-2012, 21:27
السلام عليكم
شكرا لك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع والمهم

minaedward
11-30-2012, 21:27
الكتب مفيدة جدا وهامة لتعليم اساسيات الفوركس وكيفية العمل فى مجال الفوركس

abdenbi
11-30-2012, 23:01
الكتب في الفوركس تختلف اخي في المنهج المستعمل و طريقة الشرح
و الفئة الموجه لها الكتاب

عبداللطيف
12-08-2012, 16:05
أعتقد ان هناك الكثير من الكتب المفيدة لكن تفتقر للاسرار والاستراتيجيات الناجحة

ahamed ali
12-08-2012, 16:22
انا قريت كتاب واحد والتانى فى الفوركس ولكن لم اكمل قرتها
لانه وجدت انه الفيدهات التعليمة بالنسبة لى افضل واقدر
استوعب بشكل جيد والفترة دى بقى فيدهات تعلمية

forex3
12-08-2012, 16:23
انا اعتقد انه يوجد الكثير من الكتب المفيدة والتي فيها اسرارا وتطبيقات للفوركس

FCBXL
12-08-2012, 16:24
على حسب توجد كتب جميلة وتفصيلية للفوركس وتجد فيها كل ماتريد عن هذا العالم
وهناك كتب من قراءة مقدمتها تعرف أنها تفتقر للشرح التفصيلي

Omaryat1
12-08-2012, 16:28
السلام عليكم
أظن أخي أن كتب الفوركس يوجد فيها الجديد بطبيعة الحال فهي تعتبر البداية لكل متداول

moonlight32
12-08-2012, 16:36
هناك الكثير من الكتب المفيدة والمليئه بلنصائح

yaallah2
12-08-2012, 17:00
السلام عليكم
تختلف الكتب عن بعضها البعض يوجد الكتب التى تتشاه مع بعضها البعض وتجد ان ما يكتب هنا هو نفسه ما يتم نشره هنا وهذا ما يجعلنا نشعر بالممل فى بعض الاوقات ولكن يوجد كتب تختلف جدا عن الكتب الاخرى وتجد بها الكثير من التجديد ولكن يجب الا نعتمد على الكتب فقط ولكن يجب ان نشاهد الفيديوهات الحديثه ايضا لان بها الكثير من المعلومات الاضافيه ولانها تطبيق للكتب التى نقراها

haze5m
12-08-2012, 17:14
انا اعتقد ان الكتب التي تعلم الفوركس كتب تتسم بالملل
الشديد والي افتقار المعلومات الجديدة وهذا ممل جدا جدا

abero
12-08-2012, 17:39
اهلا اخوانى
اغلب الكتب فادتنى فى الفتره التى كنت فيها مبتدئ واصبحت تفتقر للتطوير
الله اسال لكم التوفيق والارباح والسداد

magic777
12-08-2012, 23:41
السلام عليكم
تختلف الكتب عن بعضها البعض يوجد الكتب التى تتشاه مع بعضها البعض وتجد ان ما يكتب هنا هو نفسه ما يتم نشره هنا وهذا ما يجعلنا نشعر بالممل فى بعض الاوقات ولكن يوجد كتب تختلف جدا عن الكتب الاخرى وتجد بها الكثير من التجديد ولكن يجب الا نعتمد على الكتب فقط ولكن يجب ان نشاهد الفيديوهات الحديثه ايضا لان بها الكثير من المعلومات الاضافيه ولانها تطبيق للكتب التى نقراها

متملش من الكتب اخي حاول تاخد من كل ما تقرأه المعلومه الي تجهلها وسيب الباقي مش كله مكرر
هنا اكيد هتلاقي في كل كتاب معلومات جديده

yassoo011
12-08-2012, 23:49
لكتب الفور6نفقذسية دائما ما يكون فيها الجديد لان السوق
ومحدثاته لا تنتهي وبالتالي يجب علينا متابعةكل ما هو جديد نكون بالصدارة

saiedhassan26
12-12-2012, 02:25
لا لا أعتقد ان هناك الكثير من كتب الفوركس التى تدفعنى لقراءتها بصراحة شديدة و خاصة الكتب العربية التى لا أجد كتابا واحدا منها يقوم بالدخول فى تفاصيل اكثر من مجرد واجهة عن الفوركس هذا بالنسبة للكتب المجانية لكن أتذكر اننى قرأت كتابا عربيا كان ترجمة لكتاب أجنبى و كان جيد.

mohamedelabasi
12-12-2012, 02:27
بصراحة محدش من مستخدمي الفوركس له تحمل ان يقراء كتاب به اكثر من مائتين صفحة ليس لان الكتب غير مهما لكن الكمبيوتر يأخذ معظم الوقت فالمديا اسرع في الفهم واكثر تطورا واسهل للوصول واسرع

lolyta
12-12-2012, 22:39
لماذا اخى الكريم انا ارى ان هناك العديد من كتب الفوركس قيمه جدا وخصوصا انى احب القراءه واستمتع بها بس احيانا بتكون الفيديوهات او الصوتيات والمرئيات لها اثر اكبر من الكتب لانها بتبقى عملى نوعا ما اما الكتب بالنسبه لى فهى اول مصدر بدات منه تعليم الفوركس والحمدلله

ana_masrya
12-12-2012, 23:05
سلام عليكم اخي الكريم
فيه كتب اكتر من رائعه عن الوفركس ممكن تتبع القراءة فيها
ومهم وبتنفع في التعلم لوحد يبقه يرجع فيها بستمرار اكيد هيتعلم
اسرار الفوركس وتحياتي

magic777
12-12-2012, 23:05
لماذا اخى الكريم انا ارى ان هناك العديد من كتب الفوركس قيمه جدا وخصوصا انى احب القراءه واستمتع بها بس احيانا بتكون الفيديوهات او الصوتيات والمرئيات لها اثر اكبر من الكتب لانها بتبقى عملى نوعا ما اما الكتب بالنسبه لى فهى اول مصدر بدات منه تعليم الفوركس والحمدلله

سواء كتب او فيديوهات او اي وسيله تعلم كلها وسائل جيده وتنوعها في صالح المتاجر علشان يقدر
يختار وسيله التعليم المناسبه له مش يكون مجبر على وسيله واحده

elking
12-12-2012, 23:36
كتب الفوركس بصراحة مش بهتم بيها ولا بقتنع بيها اصلا على الاطلاق لانى بحس انا لفوركس هو عمل تطبيقى بمعنى انه ليس عمل نظرى
وانما عمل عملى يعنى لازم نطبقه عالشارت

miraahmed208
12-12-2012, 23:45

الحقيقه ياخي اني اري ان الفوركس مثله مثل مهنه الطب حتي تستمر طبيب يجب عليك ان تستمر في القراءه والدراسه والمتابعه

هكذا هو حال الفوركس يجب قراءه كل ما هو جديد بجانب القديم الذي قراءته من قبل .. اشجع التجديد

Mr.Shiref
12-12-2012, 23:56

Pipita20
12-13-2012, 00:06
اخي دلك على حسب الكتاب و الكاتب
وممكن ان تحس بدلك من اول صفحة تقراها
سوف تحس ان الكتاب يعطيك شيء جديد او فقط لا يقدم لك شيء

engmhd2002
12-13-2012, 00:08
فى كتب قيمة مثل كتاب الفوركس للمبتدين سهل وبسيط
وفى استراتيجية الوافى مشروحة فى ملف بى دى اف بشكل مفصل لذلك لاغنى عن الكتب بلاضافة للفيديوهات والمنتديات

yaallah3
12-13-2012, 09:05
الكتب الخاصة بالفوركس مفيدة جدا ويمكن ان نتعلم منها الكثير ويمك انا لسه مش بالخبرة اللى احكم بيها ان الكتب الى في السوق مستوفيه لكل جديد والا لا ، انا لسه جديدة وبحاول قراءة الكتب عن الفوركس والتعلم من خلالها

ahmed1
12-13-2012, 12:27
كتب الفوركس كثيره جدا واتمني ان تصل الي تي كتاب مثل جون ميرفي هتلاقي نسبه الشرح فيه

كثيره جدا ولكن المعلومات التي تريد الخروج بها من الكتاب للتداول بها صعبه لانها تحتاج لاختصار كل الافكار

حمو
12-13-2012, 14:19
بسم الله الرحمن الرحيم
ان اسف ما اقدرش اني اجوبك صراحة علشان ان لسة جديد واطلاعي علي الكتب ليس كبير

basma.bosy
12-13-2012, 14:26
اكيد الكتب لها دور هام على الاقل كاحد الوسائل فى تعلم الفوكس بجانب المواضيع المتوفره فى الانترنت والدراسه العملية والمحاكاه فلا شك ان الذين يقومون بكتابة هذه الكتب هم اساتذة لهم باع طويل فى هذا المجال والكتاب يكون عبارة عن خلاصة تجاربة فمن الحكمة ان نستفيد منها فممن الممكن ان توفر عليك معلومة واحدة منهم سلسة من الخسائر المتتالية حتى تتعلم منها .

Leobouf
12-13-2012, 14:35
والله يا اخى انا فى رايى الشخصى ان الكتب فى الفوركس مهمة ولكن
يجب ان يتواجد الشخص ذو الخبرة الذى يساعدك ويمارس معك
التجارة حتى تكتسب خبرة وبالتوفيق لك وللجنيع

LTF
12-13-2012, 15:27
السلام عليكم و رحمة الله
حقيقة أخي الكريم أنا شخصيا قرأت كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين....كتاب ألكتروني حملته من أحد الأقسام....قرأته كله قلب لي حياتي كلها 180 درجة
هو فعلا كتاب رائع يشرح بالتفصيل غير الممل من البداية حتى الأحتراف هذا السوق الكبير
حقيقة لقد أفادني كثيرا
شكرا

ali alwan
12-15-2012, 17:13
طبعا الكتب التي تتحدث عن الفوركس مفيدة
كل ما نضيفه إلى قاموس معلوماتنا سيفيدنا لامحالة

لكني أرى مشكلا واحدا في الكتب العربية هو أنها قليلة مقارنة بالكتب ذات اللغة الأجنبية

nabilo
12-15-2012, 17:33
انا رأيي ان الكتب تحتوي على المادة العلمية البحتة التقليدية
ولا تشتمل على الخبرات التي تتواجد في المنتديات لذلك ارى ان المنتديات انفع في اكتساب الخبرات

mostafaabdelgawad
12-15-2012, 21:13
الكتب شئ مهم جدا للمبتدئين عشان يتعلموا اكتر و اكتر
لكن من الناحية العملية اعتقد ان الخبرة بتيجي بالتداول الفعلي مش بالقراءة

raed3
12-15-2012, 21:55
بصراحة ليس بها جديد واتمنى ان ارىت كتب خصوصا باللغة العربية فى الفوركس

faracha
12-15-2012, 22:10
الكتاب اسراره فأكيد هيكون كتاب مفيد نعم لكنه ليس الكتاب المتوقع فيه ذكر اسرار النجاح الحقيقي في الفوركس بحيث نكون زي كاتب الكتاب هو في النهايه اكيد الكتب لها دور في تعليم الفوركس ولكنها ليست اساس النجاح

asmoune
12-16-2012, 07:09
بالنسبة لإنسان مبتدئ في مجال الفوركس
فالكتب جد مفيدة وتعلمه الكثير من أساسيات الإبحار في عالم الفوركس
لكنها ليست ذات فائدة لمن سبق أن دخل هذا العالم سابقا وتعلم أسراره
والمشكل أن الكثب لا تتجدد أبدا، يعني تجد كتابا أو كتابين في 3 أشهر

yassoo011
12-16-2012, 07:39
الكتب فيها كل ما هو جديد فتكون محدثه
ويطبع اجزاء لاحقة لكل ما هو جديد بعد كل فترة

محترف
12-16-2012, 07:50
اعتقد ان كتب الفوركس فيها اساسيات الفوركس
ولكن نحن من نكتشف الجديد
من خلال تجاربنا فى الفوركس

king123
12-16-2012, 08:59
اعتقد انه طالما هناك تداول سيظهر كل يوم جديد والكتب القديمة تشرح وجهات نظر فى ايام كتابتها
ولا احد يعرف المستقبل الا الله

ahmed1
12-16-2012, 12:19
كتب الفوركس مهمه ولكن ليست بالدرجه الاهم من التعليم العملي كلاهما يكمل بعضهما البعض

لازم تستخرج من هذه الكتب معومات عمليه تستطيع من خلال برنامج الميتاتريدر تطبيقها واختبارها

Mamadof55
12-16-2012, 19:00
للاسف كتب الفوركس تفتقر للتجديد لان كل يوم نكتشف المزيد عن عالم الفوركس و الكتب تحوي نظريات قديمة عفى عليها الزمن و لا تراعى الاستراتيجيات و الاساليب الحديثة فى متاجرة العملات

anito
12-16-2012, 19:13
ولهذا ايها الخوات الافاضل
نرجو ان تحددوا لنا افضل الكتب من اجل الاستفاده
وشكرا لكم

dani
12-16-2012, 19:26
هى مفيده جدا وبيكون فيها كلام كتير صعب تلاقيه فى المنتديات بالشرح اللى فى الكتب غير المتابعه بالصور الى ان كل فتره بينزل كتاب بيكون فيه اى تحديث

smsm75
12-16-2012, 19:28
الكتب مهمة جدا لتعلم الفوركس وهناك مئات من الكتب ويمكنك ان تستفيد من كل كتاب معلومة وايضا انت تحتاج الى الممارسة على الحساب التجريبي لاكتساب الخبره بالاضافه الى سوال ذوي الخبرة خبراء الفوركس كل هذا يجعلك تاجر شاطر في عالم الفوركس

azzeddine1
12-16-2012, 19:29
نعم بكل تاكيد فبواسطة هده الكتب يمكنك ان تاخد نظرة شاملة على مجال الفوركس كما تقدم لك باب لبدا مشوارك المعرفي في هدا العالم(الفوركس) و لكن لايمكنك الاكتفاء بهدا القدر ولكن لابد من الميدان العملي اي على الحساب التجريبي

mannon
12-16-2012, 19:33
هى مفيده جدا وبيكون فيها كلام كتير صعب تلاقيه فى المنتديات بالشرح اللى فى الكتب غير المتابعه بالصور الى ان كل فتره بينزل كتاب بيكون فيه اى تحديث

تمام وكفاية ان الكتاب بيكون متجمع وفكرتة واحدة لكن فى المنتديات بتلاقى مقالة من كل كتاب ودى بتبقى مشكلة كبيرة طبعا فى المتابعة
على العموم تنوع المصادر مطلوب بردو

anito
12-16-2012, 19:34

birdgull
12-16-2012, 19:40
الكتب مفيده والفيديوهات والدورات التعليمية
اشتغل عليهم كلهم وهتلاقي فيه تنوع في اكتساب المعلومه
بالاضافة الى سؤال الاخوه الأعضاء على المنتدي فهم ما شاء الله لا يبخلون بالمعلومه

Em@N
12-16-2012, 20:05
يوجد الكثير من الكتب المفيدة ولكن لابد من تطبيق ما تقرأة بشكل عملي
وهذا عن طريق فتح حساب تجريبي لتعلم الفوركس بصورة عملية وممارسة فعلية

hard$currency
12-16-2012, 20:42
عن نفسى لا افضل الكتب ولا افهم منها شيئا وفى بداية طريقى للفوركس حاولت ان اتعلم منها ولكن بدون فائدة
لذلك انا اعتمدت فى تعلمى على دورة تدريبية لكى اتعلم جيدا

lolyta
12-16-2012, 21:25
لا اطلاقا كتب الفوركس افادتنى كثيرا قبل الدخول الى عالم الفوركس انا اعتبر ان القراءه مهمه جدا لابد من الالمام بكافه المعلومات قبل البدء فى دخول العمل بالفوركس لانها تمدنا بكثير من المعلومات الهامه وانا انصح بها اى مبتدئ خصوصا الكتب الانجليزى وبعد ذلك يبدء التطبيق على حساب الديمو

xp4h
12-22-2012, 18:43
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل ان افضل شى لكى تتعلم الفوركس
هى الكتب باللغة العربية والانجليزية وبالتوفيق للجميع فى مجال الفوركس

khalifab13
12-22-2012, 18:58
لا يكفي

rinko
12-23-2012, 05:50

forex star
12-23-2012, 10:06
اعتقد ان معظم ما نحتاجه يوجد هنا فى المنتدى بشكل كبير ولكن يمكن ايضا الإعتماد
على الكتب كمرجع بسيط فى هذا المجال ولكن ليس بشكل اساسى

shimaa
12-23-2012, 10:16
انا ارى ان كتب الفوركس هى قاعدة معلومات مبدئية جيدة وتشرح لنا اساسيات الفوركس وانت بعد ذلك بامكانك التجديد بالاطلاع على احدث استراتيجبات الفوركس التى تنزل حديثا فى السوق .

محمد عويس
12-23-2012, 10:31
اى كتاب فى الفوركس فهو مهم لانو حتى لو مكنش على المستوى المطلوب هتطلع منو بمعلومه ودا اكيد هيفيدك وهيعلمك اكتر والمعروف فى الفوركس انو ملوش مكان محدد للتعليم ولكى تتعلم جيدا فانك تقوم بجمع المعلومات من كذا مكان

kingmos4
12-23-2012, 11:06
اخى الكريم
اذا اردت ان تكون متداول ناجح فلابد من كثرة القراءة
ومشاهدة الشروحات الكثيرة وكثرة الاطلاع

RAHAA
12-23-2012, 11:28
انا بصراحة لم اقراء اى كتاب عن الفوركس ابدااا

انا بعتمد على الموضويع هنا فى المنتدى والفديوهات

غير فى منتدى قرات فية معلومات كثيرة كويسه اوى استفد منها

yasinbobo
12-23-2012, 12:08
الكتب مفيده للتعليم ولكن لابد من جانبه الفيديوهات المختصة فى هذا المجال
ولكل حاجة استفاتها

walid1
12-23-2012, 12:26
إن هناك العديد من الكتب تشرح كل ما هو متعلق بالفوركس ، و تتوفر على اسرار كثيرة ، قد تفيد المتعلم و المحترف
بالتوفيق

البرجيسي
12-23-2012, 12:30
الكتب في فوركس سوف تكسبك بعض المعلومات التي لن تجدها في مكان اخر علي الاطلاق ولكن لابد وان تقتني الكتب التي سوف تستفيد منها وليس الامر بالكم علي قدر ما هو بالكيف وسوف تكون موضحة اكثر بكثير من المنتديات او الفيديو من وجهة نظري

أمير الحياة
12-23-2012, 13:13
الكتب والمراجع والصور حتي الفديوهات
لن تكون كافية لتعليم شخص والوصول به الي مستويات الاحتراف

saly
12-23-2012, 13:40
بصراحه عمرى متعاملت مع كتاب كامل
دايما معلوماتى بتبقى عن طريق ورش عمل ودروس فى المنتديات
دا بيبقى افضل وفيه تواصل اكتر

Eslam Rashwan
12-23-2012, 13:53
اعتقد ان كتب الفوركس تحمل الكثير من المعلومات والخبرات المفيدة للمتاجرين خاصة المبتدأين فكل مؤلف كتاب يضع كل خبرتة فى هذا المجال فى كتابه وبقرأتك للكتب المختلفه تحصل على الخبرات والاستراتيجيات المختلفة التى ستساعدك كثيرا

بحر الدولارات
12-23-2012, 14:22
صديقي العزيز انا اعتقد ان ليس
كل الكتب التى تتحدث عن الفوركس
تفتقر لروح التجديد والابداع لزيادة
استيعاب الفوركس ولكن هناك كتب مفيدة
وفيها كل ما هو جديد

LiNDa1
12-23-2012, 14:49
●♥♥ :)السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :) ♥♥●
انا صراحة اتعلمت من الفديويها بالصوت والصورة احسن شيء والله

ahmed1
12-23-2012, 14:49
كتب الفوركس طبعا كتب مفيده جدا لانها تحتوي علي خبرات اكبر العلماء في سوق الفوركس

ولكن يجب عليك استخراج الماده العلميه الخلاصه في الاخر من تلك الكتب لان فيها حشو كثيرا جدا

mero12
12-23-2012, 15:12
انا احيانا بقدر استفيد من الكتب واحيانا فى بعض اشياء لم افهمها بسبب عدم التوضيح فيها
لكن الفيديوهات بتوضح حاجات كتير وخصوصا فى البدايه او عن طريق المنتدى