PDA

View Full Version : صفقة بهدف 500 نقطة وستوب 300نقطة؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7

عمرو
05-15-2012, 14:28
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعــــــــن
اما بعــــــــــــد...

كثيرا ما نقرأ عن توصية سوينجية مضمونه بهدف 500 نقطة ........ويكون الوقف 300 نقطة !!! هل توافق على دخول صفقة كهذه ؟؟وما هى قوة تحملك فى انتظار تحقيق الهدف بالكامل

شاركنا برايك

Mohamed90
05-15-2012, 14:33
اه اخي هذه توصيات المدة الطويلة يمكن تتحقق معاك بعد مرور اسبوع
و يعتمد محلليها على استراتجيات و تحليل اليومي و اسبوعي على ما اعتقد تحياتي

kingman
05-15-2012, 17:33
انا حاليا لااستطيع ان ادخل صفقات سوينجية والنتظار شهر او اقل او اكثر لتحقيقها لكن فى المستقبل بأذن الله ممكن يكون مثل هذه الصفقات ممكنة مع رؤس اموال محترمة وتحليل محترف وتنوع المحافظ استطيع ان اعتمد على كذا نوع من الصفقات كأن اتاجر على حساب انترداى وعلى حساب آخر صفقات سوينجية بناءا على تحليل قوى لتوقع سير العملة من بداية ترند او انتهاء ترند

Noah
05-15-2012, 17:37
هل تعلم ان توصياتا لمدى الطويل يمكن ان تحقق اهداف كبيرة جاد على العكس من الصفقة الصغيرة وانا شخصييا اثق فى الصفقة التى على المدى الطويل اللى تكون مبنية لعى تحليل فنى قوى ويكون هناك رضا شخصى منى بهذه الصفقة ومن الممكن ان ادخل فيها كمان

magic777
05-15-2012, 18:45
اعتقد مافيش كده دلوقتي ده كان زمان ايام ما كانت العملات بتتحرك بمئات النقاط يوميا ومافيش تذبذب زي اللي بنشوفه حاليا
زمان كانت اهداف زي 500 نقطه ممكن تتحقق في اسبوع دلوقتي هدف زي ده ممكن تحققه في شهر
وكلنا حسابتنا صغيره فالصفقات من النوع ده لن تناسبنا
فالحل هنا صفقات مدروسه باهداف صغيره والعمل يوميا

aboualy
05-15-2012, 18:50
اخى العزيز انا حاليا لا اعمل بهذه الطريقة ليس لانى لا ارها صحيحة ولكن لان حسابى لا يسمح لى بذلك فكما ذكرت انت اخى العزيز الاستوب فى هذه الصفقات يكون كبير ولذلك لابد لمن يدخل مثل هذه الصفقات ان يكون حسلبه يتحمل مثل هذا الاستوب

realyone
06-11-2012, 19:51
مثل هذه الصفقات ينفع معها حساب كبير لأنها تأخذ ايام وربما اشهر للوصول للهدف,هناك صفقات صغيره تكسبك اكثر من الصفقات السوينجيه الكبيره,لأن صفقات الصغيره تكون صفقات يوميه ويمكن فتح اكثر من صفقة في اليوم فأنا افضل مثل هذه الصفقات عن الصفقات السوينجيه

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 20:05
انا لا افضل السوينجات فى هذه الظروف العصيبه التى يمر بها السوق

انا امشى على هدف يومى ثابت وربح بسيط

افضل من سوينج طويل المدى الله هيضرب استوب ولا هيتحقق

والانتظار بقا اصعب شئ

magic777
06-13-2012, 01:01
انا لا افضل السوينجات فى هذه الظروف العصيبه التى يمر بها السوق

انا امشى على هدف يومى ثابت وربح بسيط

افضل من سوينج طويل المدى الله هيضرب استوب ولا هيتحقق

والانتظار بقا اصعب شئ

وكمان ياريت المكسب يكون مكافئ للوقت اللي هنقضيه في انتظار تحقق الهدف
لان العمل بالسوينجات مع حساباتنا الصغيره دي مش هيحقق لينا الربح اللي احنا عاوزينه وكمان هيضيع عليها وقت
كبير في انتظار تحقيق الهدف ده

mage
06-13-2012, 01:30
قد يوجد بعض التوصيات التى يمكنك ان تحقق عن طريقها نسبة ارباح كبيرة ولكن هذه التوصيات تكون سوينجية وانا رايت مثل هذه التوصيات ولكننا لم نكن نتوقع انا لسعر سوف يتحرك الى هذا السعر الى النهاية وهذا ما اريد ان يعرفه البعض انهم قد يعتمدون فى بعض لالاوقات على حجز الارباح كل ما يتحرك السعر

ahmed saleh
06-13-2012, 01:52
بلطبع انا مقدرش ادخل فى صفقة زى دة لانى لا احب الانتظار ابدا لان وقوع البلاة ولا انتظارة
لذلك لا احب الصفقات طويلة المدى ولانها خطيرة ومن الممكن ان تتنظر اكثر من يوم
وفى الكام يوم دول تحقق مكاسب اضعاف اضعاف من الى هتحققة

zahran
06-13-2012, 02:34
انا اوافق على دخول مثل هذه الصفقات .. بس الفكره هنا اكتى تدخلها .. اولا اما يكون فى ارتفاع ملحوظ فى زوج معين او انخفاض ملحوظ ويكون سريع ايضا .. وتكون كل الاخبار مع التوصيه دى يعنى مع قوه عمله او ضعف عمله .. طبعا لو دخلناها مع توافق الشروط دى . انا شايف ان الهدف هيتحقق بحد اقصى اسبوعين ..

kingman
06-13-2012, 14:31
وكمان ياريت المكسب يكون مكافئ للوقت اللي هنقضيه في انتظار تحقق الهدف
لان العمل بالسوينجات مع حساباتنا الصغيره دي مش هيحقق لينا الربح اللي احنا عاوزينه وكمان هيضيع عليها وقت
كبير في انتظار تحقيق الهدف ده

وكمان فيه مشكلة للسوينج للحسابت الصغيرة ان استوبها ايضا بيبقى كبي رزى هدفها وممكن الحساب مايستحملش هذا الأنعكاس ومع الحسابات الصغيرة بيبقى صعب تطبيق مخاطرة متدنية حتى نستطيع تحقيق ربح جيد فى الصفقات لكن الحسابات الكبيرة بيبقى فيه ادارة جيدة لراس المال لأن اللوت هيبقى معقول تحقيق ربح جيد

hardjob
06-13-2012, 14:34
عادة لا احب التجارة بالمدى البعيد

قد يتقلب السوق في مد دخوالي الصفقة و خسارة 300 نقطة ليست خسارة سهلة

ليس هناك ما افضل في نضري الا المدى القريب

Texxon
06-13-2012, 15:26
بصراحة لا أفضل الصفقات طويلة المدى بهذا الشكل ، 500 نقطة هدف تحتاج ربما لأسابيع لكي تتحقق والكثير من المتاجرين طويلي المدي يفضلونها ويحققون مكاسب جيده منها، بالنسبة لي افضل الصفقات قصيرةا مدى بحد اقصى 100 نقطة

mando
06-13-2012, 15:31
لو عندك اكثر من حساب ممكن عادى تخش صفقات سنوينجات بس يكون حساب كبير وتفتح الصفقة
وتنسى الحساب خالص يا حقق هدف أو يضرب ستوب ويكون عندك حساب أخر تشتغل انترداى علية

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 15:35
لو عندك اكثر من حساب ممكن عادى تخش صفقات سنوينجات بس يكون حساب كبير وتفتح الصفقة
وتنسى الحساب خالص يا حقق هدف أو يضرب ستوب ويكون عندك حساب أخر تشتغل انترداى علية

انا فعلاً بفكر فى كده الايام دى

انى اخصص حساب كبير للسوينجات

وحساب كمان للمضاربه اليوميه

وان شاء الله نحقق ارباح على الحسابين

21cent
06-13-2012, 16:33
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

كثيرا ما نقرأ عن توصية سوينجية مضمونه بهدف 500 نقطة ........ويكون الوقف 300 نقطة !!! هل توافق على دخول صفقة كهذه ؟؟وما هى قوة تحملك فى انتظار تحقيق الهدف بالكامل

شاركنا برايك
معقوله جدا ان يكون الربح اكبر او يساوى الاستوب
الدخول يكون ب1% من الحساب تنتظرها ممكن تاخد 4 او 5 ايام حتى تحقق
يجب ان تكون صبور ا جدا
ولذلك دخولك يكون بنسبة بسيطة من الحساب
يمكنك استخدم التربلنج استوب اى كلما يتحرك السعر الى الهدف يحرك الاستوب وهكذا لتجنب خسارتك

Rami
06-13-2012, 16:34
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك

ليس فى معظم الاحيان الااذا تحليل الموصى اتفق مع تحليلى شخصيا والا فلا ادخل لعدة اسباب
اولها ان الهدف بعيييييييد وتانبا ان الوقف كبير وتالتا مراعاة الادارة السليمة لراس المال ورابعا تحتاج صبرررر وهذا لايتوفرر للكتيييير هههههههههه

Mr.GooDMaN
06-13-2012, 16:42
ولما لا انتظر صفقة هدفها 500 نقطة ولو حتى هدفها سيتحقق بعد شهر ما دامت مضمونة كما قلت
القتاعة كنز لا يفنى

mando
06-13-2012, 16:47
انا فعلاً بفكر فى كده الايام دى

انى اخصص حساب كبير للسوينجات

وحساب كمان للمضاربه اليوميه

وان شاء الله نحقق ارباح على الحسابين

فكرة جيدة انا جربت قبل كده الموضوع دة يكان معايا حساب للصفقات السوينجات وحساب اخر للصفقات اليومية مرات بعد ما الصفقات الوسينجات تحقق الهدف بنتظر فرصة اخرى بعد فترة ممكن توصل لشهر ما ادخل على الحساب وفى نفس الوقت كنت عامل الحساب دى زى استند باى يعنى لو الحساب اليومى قريب يضرب مرجن كول لا قدر الله بحول من الحساب دة الى الحساب الاخر بس الحكاية دة من فترة أيام ما كان معايا حسابات ان شاء الله بعد ما نستلم البونص من المنتدى نقدر نعمل أرباح ونرجع لنفس الطريقة

fafa280384
06-13-2012, 16:56
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك
صراحة التوصيات صفرولي حسابي
بسبب احلام هذه النقاط لمدى البعيد
الطمع اخي يخليني اجاريه وبعدين هذه التوصيات اصحاب رصاد الكبار

magic777
06-15-2012, 05:35

ياريت تتعلم الدرس ده وغيرك يتعلمه ويتعظ وميكررش نفس الغلط
واعتمد على نفسك من دلوقتي وانسى الماضي وابدأ اعمل خطه باهدافك حقق منها كل مره هدف
يعني ابتدى من التعليم فالتدريب والتجريب وهكذا الى ان تصلح الى مستوى الناس اللي كنت بتاخد منها التوصيات وتكون احسن منهم كمان

kingman
06-15-2012, 19:23
كيد لازم الواحد يراعى ادارة راس المال على حسابه فأكيد كل طريقة ولها حساب يناسبها للعمل فمثلا لايصلح محلل يعطى توصيات بطريقة التبريد وندخل بها بنفس الطريقة على حساب صغير لايناسب نهائى هذه الطريقة فلازم الواحد يوفق بين حسابه والتوصية اذا راى ان التوصيات ناجحة

sunlight
06-15-2012, 19:27
كيد لازم الواحد يراعى ادارة راس المال على حسابه فأكيد كل طريقة ولها حساب يناسبها للعمل فمثلا لايصلح محلل يعطى توصيات بطريقة التبريد وندخل بها بنفس الطريقة على حساب صغير لايناسب نهائى هذه الطريقة فلازم الواحد يوفق بين حسابه والتوصية اذا راى ان التوصيات ناجحة

اعتقد ان التجاره اللحظيه هى الافضل انك تراقب تجارتك امام عينيك دا الافضل ولكن تركها مع الزمن لحالها دا اخطر شىء لان السوق لا يرحم ويستطيع اخذها منك بسهوله
ويا لحظك لو جاء خبر من الاخبار التى تجعل الاسعار تتحرك فى فمتو ثانيه بال100 نقطه ممكن تكون معاك ضربه حظ وومكن تكون حظ عثر احسن الاشياء الصبر على المكسب وعدم الطمع

remo
06-16-2012, 01:09
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك

هذة الصفقة هخشها فى حالة واحدة لو السعر جاب كيب ات والكيب ات دى للى مايعرفش يعنى مؤشر الار اس اى بتشبع 28 يبقى لامس ال70 او ال30 على فريمات 5 دقائق والساعة والاربع ساعات واليوم مع بعض

talal
06-16-2012, 01:13
لا احب هذا النوع من الصفقات وكذلك لاتنفع مع اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة
كم سيكون حجم اللوت 10 سنت يعني ربح 50 دولار
وربما يتحقق الهدف في شهر او شهرين

عزبز 18
06-16-2012, 01:51
انا لا اواقق علي هده الصفقات السوينجية التي تكون فيها المدة طويلة جدا
وانا بطبعي انسان متقللق افضل الصفقات السريعة وبنقاط قليلة في ساعة او في يوم وبلوت كبيرة يعني فيها مخاطرة والله اعلم.

ahmed
06-16-2012, 02:05
هذا الهدف بالفعل كبير قد يستغرق كثيرا من الوقت
وبالفعل كثيرا من الصبر والانتظار وهذا الشئ ليس بالسهل وليس كلنا نستطيع هذا
وانا لا ادخل فى مثل هذة الاهداف لاننى متاجر انترداى

elzeel
06-16-2012, 02:07
ههذه الصفقات لانننفع الا مع الحسابات الكبيره
انما مع حساباتنا الصغيره فهى خطره فى ظل التذبذبات الحاليه

osama shaban
06-16-2012, 06:11
بصراحه انا لا استطيع الدخول حاليا مثل هذه الصفقات لان حسابي لا تحمل ذلك ولكن في المستقبل لو كان حسابي به اموال تكفي لما لا ان احلل علي الفريم الطويل وانتظر تحقق الصفقه بعد فتره طويله من الوقت التجار المحترفون يفعلون ذلك دائما يحللون جيدا ثم يغلقون الجهاز ولا ينظرون اليها الا بعد اسبوع او اكثر

maklad94
06-16-2012, 11:20
اوافق عليها فى حالة لو انا عامل ربح كويس الشهر ده هيخلينى اصبر المدة دى كلها من غير ما ادخل حاجه واقعد استناها بس الشهر ده ولا على حسب مدتها حتى وانا بحب كل اناوع المتاجرة يعنى سواء اسكالبنج او انت داى او حتى لونج عادى بس المهم يكون فيها ربح .

Mohamed90
06-16-2012, 11:55
السلام عليكم اخي العزيز اغلب المتاجرين حسابهم لا يتعدى 1000دولار و كلهم يدخلون على اهداف صغيرة من اجل الاستمرارية و ايضا ابعاد الضرر و التهديد ضياع الحساب و مثل هذه الصفقات مدى الطويل و ممكن تتحقق في اسبوعين او شهر و لا اعتقد انك بحساب صغير ستتحمل ذلك تحتاج للراس مال كبير جدا

yassinoh
06-16-2012, 12:10
حسابى لا يسمح لى بذلك فكما ذكرت انت اخى العزيز
الاستوب فى هذه الصفقات يكون كبير
ولذلك لابد لمن يدخل مثل هذه الصفقات ان يكون حسلبه يتحمل مثل هذا الاستوب

H!m0
06-16-2012, 12:20
مثل هذه الصفقات تحتاج الى رأس مال كبير و يكون حسابك قادر على تحمل الانعكاسات الكبيرة و التحليل يكون قوي جدا و أنا لا أفضل هذا النوع من الصفقات لأني أحب التحليلات على المدى القصير و لاكن لا مانع من عملها مستقبلا حين يصبح لدي رأس مال كبير

The Mester X
06-16-2012, 13:24
اه جميل الصفقة لو تحققت معاك راح تربح كثير و لكن لا يمكني التداول و دخول في صفقة طويلة المدى مثل هذهو ذلك بسبب اني لا املك حساب سيتحمل و ايضا لا امكل الصبر الكافي للتحول المدة الصفقة

yassoo011
06-16-2012, 13:32
فس رايي ان المتاجرة الشخصية افضل بكثير حيث انها
تعطيك الخبرة كل يوم وتحثك على التعلم والتدرج في الخبرة
ولكن لا مانع من استخدام الطرق الاخرى ولكن برصيد ليس كبير

magic777
06-16-2012, 13:43
اوافق عليها فى حالة لو انا عامل ربح كويس الشهر ده هيخلينى اصبر المدة دى كلها من غير ما ادخل حاجه واقعد استناها بس الشهر ده ولا على حسب مدتها حتى وانا بحب كل اناوع المتاجرة يعنى سواء اسكالبنج او انت داى او حتى لونج عادى بس المهم يكون فيها ربح .

وطبعا برده لو كان حسابك كبير والربح اللي انت هتنتظر تحقيقه كبير ويرضيك بحيث يغنيك هنا عن المتاجره اليوميه
وتعب المتابعه اليوميه للشارت وفي المثال ده بيوضح لينا فائده الصفقات السوينجات مع الحسابات الكبيره
ربح جيد بمجهود اقل طبعا

ma90do
06-16-2012, 13:47
صفقه سوينجيه هدف كبير خساره اكبر ومرجنه حساب سريعه وكلو قشطه

لا احبها لانها لانها تقيدني مجال الفوريكس يكون فيه خساره كبيره ومكسب كبير ايضا ومفيش حد ضامن السعر ماشي ازاي بخبر صغير ممكن السعر يعكس في ثانيه

bousshimin
06-16-2012, 13:53
ممكن أخي لو كان لديك رأس مال كبير ممكن تدخل على صفقات طويلة المدى وإدا كان لديك
رأس مال صغير سوف تنتطر لن تجني أرباح مثل صفقات قصيرة مدى وهدا هو فرق

HAFMAR
06-16-2012, 14:18
السلام عليكم
انا من يوم دخولي لسوق الفوركس من سنة 2008 لم اقتنع يوما بالصفقات السوينجية لا ارتاح لها و ليست لي القدرة النفسية على الصبر على صفقة اكثر من 150 نقطة
انا طريقتي هي اضرب اخطف و اهرب احاول يوميا احصد عدد قليل من النقاط في كل صفقة لا يتجاوز 20 - 30 نقطة و ادخل بعدد عقود اكبر قليلا من المعمول به و الحمد لله هذا يكفيني

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:40
انا لا افضل هذا النوع الطويل جداً والمرهق من الصفقات فهى بالفعل تحتاج الى مغامرة كبيرة
كما انها ترهقك بالتحليل وغير ذلك
!

mturk2007
06-16-2012, 14:49
انا لا استطيع الدخول بمثل هذه الصفقة صفقة مخيفة جدا بالرغم من انها قد تحقق مكاسب قوية ولكنها مغامرة وانا اخاف من المغامرات فخسارة صفقة هكذا قد تكسر الظهر

assidi saber
06-24-2012, 16:58
لا اوفق على هذه الصفقات فهي تمثل خطر على الحساب و اذا رايت مثل هذه التوصيات في الموقع فاني لن اتبعها بالطبع

aminos
06-24-2012, 18:13
السلام عليكم
أنا لا أتحمل الإستراتيجيات على المدى الطويل
هناك الكثير من الوقت للإنتضار و هل سيتحقق الهدف أو لا
الله أ‘لم

mahmoud 0711
06-24-2012, 18:23
الصفقات السونجية هي من افضل الصفقات لمن يعرف تجارة الفوركس علي حق وهي غير مثيرة للاعصاب و لاتحتاج مراقبة لصيقه لمنصت التداول
ولكن تحتاج الي خبرة كبيرة لتحديد نقط الدخول و الخروج و بالأخص نقطة الدخول فسر نجاح الصفقه السونجية في نقطة الدخول الصحيحة وهي عند بداية انعكاس الترند فاذا كان صاعدا فعند بداية الهبوط وان كان هابطا فعند بداية الصعود

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 18:30
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عن نفسى لو كانت الصفقه مضمونه سادخلها ولكن هذا يتوقف على نسبه راس المال الذى سادخل به فصفقه مثل هذه لن تكون بين يوم وليله بل ستاخذ وقت ممكن اسبوع فلو كانت مضمونه مليون فى المائه سادخلها بنسبه 50% من قيمه راس المال بحيث اضع فى حسابى الزمن
والا ساتداول بشكل يومى افضل من حيث النتائج
اتمنى لك دوام الوتفيق

nrgslawi
06-24-2012, 18:34
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك

نعم ادخلها لكن مع راس مال كبير لتجنب الخسارة ثم يجب على الانتظار على المستوى المتوسط لكي احقق الربح يعي اكثر من يومين

kingman
06-24-2012, 18:51
لا اوفق على هذه الصفقات فهي تمثل خطر على الحساب و اذا رايت مثل هذه التوصيات في الموقع فاني لن اتبعها بالطبع
هى التوصيات طويلة او متوسطة الأمد بتبقى عايز تحليل قوى ورؤية شاملة واكبر للزوج واكيد مش اى متداول يقدر يضارب على فترات طويلة وصعوبة توقع خريطة سلوك السعر على فترة طويلة لكن من يبرع فى ذلك اكيد متاجر اكثر خبرة ودراية بالسوق وقادر على تحليله جيدا

a5rzamn
06-24-2012, 18:54
اعتقد انها صفقه ممله وطويلة الامد
ممكن تاخد شهر او شهرين او سنه
بالفتره هاي ممكن تحقق 5الاف نقطه من البيع والشراء
طبعا والاغلبيه العظمى من الحسابات لا تتحمل هذه الصفقه

yassoo011
06-24-2012, 18:55
هي صفقات تكون اسبوعية او شهرية
ولا مانع من دخولها ولكن بلوت صغير لعدم التأثير على الرصيد او
ان يتم تصفيره فهي فكرة جيدة ولكني لم استخدمها من قبل

remo
06-24-2012, 18:56
الصفقات السونجية هي من افضل الصفقات لمن يعرف تجارة الفوركس علي حق وهي غير مثيرة للاعصاب و لاتحتاج مراقبة لصيقه لمنصت التداول
ولكن تحتاج الي خبرة كبيرة لتحديد نقط الدخول و الخروج و بالأخص نقطة الدخول فسر نجاح الصفقه السونجية في نقطة الدخول الصحيحة وهي عند بداية انعكاس الترند فاذا كان صاعدا فعند بداية الهبوط وان كان هابطا فعند بداية الصعود

فعلا الناس الخبرة كلها تعرف ان الصفقات السونيجية دى من افضل الصفقات فى الفوركس وانا عن نفسى احب اجربها واستعملها دايما مع عملة زى المجنون او الفرنك السويسرى لانهم بيمشوا العدد الكبير من النقط فى وقت قليل

jihadazzam
06-24-2012, 18:56
السلام عليكم
انا من يوم دخولي لسوق الفوركس من سنة 2008 لم اقتنع يوما بالصفقات السوينجية لا ارتاح لها و ليست لي القدرة النفسية على الصبر على صفقة اكثر من 150 نقطة
انا طريقتي هي اضرب اخطف و اهرب احاول يوميا احصد عدد قليل من النقاط في كل صفقة لا يتجاوز 20 - 30 نقطة و ادخل بعدد عقود اكبر قليلا من المعمول به و الحمد لله هذا يكفيني

الصفقات السوينجية بدها حساب كبير
وبتاخذ وقت وتحليلها على شهر واوقات اكتر
وبعض الاوقات لاتاخذ اكتر من اسبوع عند هيجان الاسواق او اخبار قوية اوحدث كبير

konine
06-24-2012, 19:03
هذه أوامر لتحقق تحتاج أسابيع و هي مضمون بعض شيء
لأن تحليل يكون على فريم كبير و بالتالي صدق تحليل بنسبة كبيرة
أنا لاأفضل سوينق بل صفقات قصير سكابينج
الله كريم

hesham itch
06-24-2012, 19:08
ده بسبب التوتر والخوف الشديد وممكن يرجع لعدم التحليل الكافى وكمان عدم فهم
الاستراتيجية بشكل تام او عدم فهمها جيدا ومعرفة نقاط القوة والضعف
بها وايضا الالتزام بمبدأ عصفور فى اليد خير من عشرة ع الشجرة

compaq0
06-24-2012, 20:36
هناك اشياء اخرى لتحكم بها على الصفقه بغض النظر عن استوب اقل من الهدف هل من اعطى التوصيه محل ثقه و اعطى توصيات ناجحه من قبل؟ماهى المده المتوقعه لتحقيق الهدف او ضرب الاستوب

aboualy
06-24-2012, 20:45
هذه أوامر لتحقق تحتاج أسابيع و هي مضمون بعض شيء
لأن تحليل يكون على فريم كبير و بالتالي صدق تحليل بنسبة كبيرة
أنا لاأفضل سوينق بل صفقات قصير سكابينج
الله كريم

فعلا اخى العزيز مثل هذه الصفقات تكون نسبة نجاحها كبيرة لانها فى الغالب تكون ناتجة عن تحليل على الفريمات الكبيرة ويكون الدخول من مستويات قوية ولكن يعبها انه تحتاج الى وقت اطول وراس مال كبير

zikooo014
06-24-2012, 21:15
انا ممكن ادخلها بس بمجرد تحقيق نصف الهدف اخلع من السوق
بس الاستوب عالي جدا 300 نقطه كتير

The Mester X
06-24-2012, 21:30
ايوه اخوي ممكن ذلك و اكيد انها صفقة طويلة المدى و تحتاج للحساب يتحمل
السوق صعودا وهبوطا لاكثر من 500 نقطة و الحسابات الصغيرة لا تتحمل الثفقات طويلة المدى و كبيرة الاهداف

كريم
06-24-2012, 21:40
لا يا عم مليش في الحاجات ده

و كمان محتاجه راس مال صارووخ عشان تعرف تعمل ادارة لراس مال صحيح

و كفايه من 20 - 50 بيب حلوة اوي و الله يوفق الجميع

mohamed hamdy
06-24-2012, 21:55
انا لا افصل هذا النوع من الاستراتيجات لانى احب الربح السريع وليس الربح الطويل
لانة من الممكن ان يصيب ومن الممكن ان يخيب لذلك لا احب الاعتماد علية

ZOUHAIR_ZIZO28
06-24-2012, 22:28
لا احب الصفقات طويلة المدى ولانها خطيرة ومن الممكن ان تتنظر اكثر من يوم
وفى الكام يوم دول تحقق مكاسب اضعاف اضعاف

assidi saber
06-24-2012, 22:29
انا في نظري ان هذه استرتجية هي خطيرة جدا لانها سوف تضغط كثير على الحساب

KOGI
06-25-2012, 21:24
اعتقد مافيش كده دلوقتي ده كان زمان ايام ما كانت العملات بتتحرك بمئات النقاط يوميا ومافيش تذبذب زي اللي بنشوفه حاليا

deadlyfox
06-26-2012, 00:27
انا عن نقسى ماقدرش اخش صفقات زى دى فى الوقت الحالى
لانها تحتاك حساب محترم متاجر محترف وخبرة كبيرة واعصاب هادئة

konine
06-26-2012, 00:47
انا لا افصل هذا النوع من الاستراتيجات لانى احب الربح السريع وليس الربح الطويل
لانة من الممكن ان يصيب ومن الممكن ان يخيب لذلك لا احب الاعتماد علية

حتى أنا لا أحب هذا نوع من متاجرة لأنه ممكن يصبني مرض سكر إن خسرت 300 نقطة
لذلك فالسكالبج هو ما أحب 5 أو 10 نقاط أحسن لي
الله كريم

mando
06-26-2012, 00:51
ممكن الواحد يصبر على تحقيق الهدف لكن فى الديمو ياريت لو الواحد يقدر يصبر على الحقيقى زى ما بيصبر على الديمو
لكن فى اشخاص اتعلمو الصبر فى الفوركس وبياخدو 300 نقطة واكتر كمان

zeyadkabeel
06-26-2012, 00:58
الحقيقة لم اجرب مثل هذه الصفقات ولكنها حلوة جدا على المدى البعيد ف انك تحقق مكاسب خيالية اذا كنت لا تمتلك الوقت الكثير للمتاجرة ف الفوركس لكنى اخاف ان ادخل ف مثل هذه الصفقات

dodovedo
06-26-2012, 18:02
ياه صفقه طويله انا افضل الانتر داى
اكسب قليل بس بانتظام باذن الله
تقبل ودى ومرورى

Noah
06-26-2012, 18:37
نحن دائما بحاجة الى مثل هذه الصفقات الهامة فى الفوركس والتى يكون لها هدف كبير والتى لا تتحقق كل يوم فى السوق ولكن يوجد نسبة كبيرة من المتاجرين فى الفوركس يمكنهم العمل فى الفوركس بالاعتماد على نفس الطريقة ببساطة

abdallah elbaz
06-26-2012, 19:49
امشى على هدف يومى ثابت
هذه توصيات المدة الطويلة يمكن تتحقق معاك بمرور اسبوع

saad
06-27-2012, 14:26

waleed adel
07-05-2012, 17:08
الصفقات دى اكيد لنوع معين من المستثمرين لانهم بيدخلو صفقات ممكن تقعد اسابيع وشهور
بس الحسابات الصغيره طبعا لا

siafari
07-05-2012, 17:11
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك

وعليكم السلام اخي نعم موجود يستعملونها المتاجرون الدين ليس لهم وقت في متاجرة

بجب فقط التوفر على حساب كبير

devloppman
07-05-2012, 17:35
أغلب الصفقات السوينج تكون ناجحة لأنها تكون مدروسة جيدا والستوب يكون كبير لتحمل الإرتداد
وطبعا قليلا ما تضرب الستوب حسب تقلبات السوق

panda
07-05-2012, 23:10
انا ايضا ارى ان السوينجات الطويلة غير مضمونة بنسبة كبيرة

نظرا لظروف السوق الحاللية

madoxegy
07-05-2012, 23:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاهداف الكبيرة بتبقى ديما عاوزة راس مال كبير
بالنسبة لى لو معايا رأس المال والهدف واثق منه ان شاء الله هدخل الصفقة

ehab
07-08-2012, 07:37
من توصيات المدى الطويل يمكن ان تحقق اهداف كبيرة جاد على العكس من الصفقة الصغيرة
وانا شخصييا اثق فى الصفقة التى على المدى الطويل اللى تكون مبنية لعى تحليل فنى قوى
ويكون هناك رضا شخصى منى بهذه الصفقة

العوامى
07-08-2012, 12:52
السلام عليكم
ان الدخول فى الصفقة من عدمة يعتمد على حجم المخاطرة المحدد من قبلك وراس مالك وطريقة متاجرتك الطبيعية
وبالتأكيد مصدر الصفقة

waleed adel
07-09-2012, 17:24
المتاجرين الكبار والمستثمرين لايتداولون الا بهذا النوع من الصفقات لان هذه الصفقات تكون نسبة نجاحها كبيرة لانها فى الغالب تكون ناتجة عن تحليل على الفريمات الكبيرة ويكون الدخول من مستويات قوية ولكن يعبها انه تحتاج الى وقت اطول وراس مال كبير

osama00971
07-09-2012, 18:39
اعتقد ان هذة في الوقت الراهن مخاطرة
نظرا لظروف السوق وربنا ييسر الامور

derfcase
07-10-2012, 09:46
نعم اخي الكريم عمرو
اوافق دخول مثل هذه الصفقات و لكن بلوت قليل جدا و اتركها فترة زمنية قد لا تقل عن اسبوع حتي تحقق اهدافها
و لكن هذا شرطه ان يكون مصدر التوصية لدي موثوق فيه

mostafakamal
07-16-2012, 01:15
ممكن بس ده على ما اعتقد صفقات استثمارية اى طوبلة الاجل
واكيد فيه مستشاريين وخبراء يؤيدوا هذه الصفقات علشان يستحملوا الخسارة حتى 300 نقطة
بس ده صعبة علينا كصغار المتداولين

mage
07-16-2012, 02:57
هلهذه الصفقة تتحقق كل يوم وهذا هو الشئ المهم ان فى ناس كتير بيفضلا يتكلموا كتير اوى على مثل هذه الصفقات مع العلم ان هذه الصفقات تحتاج الى الكثير جدا من الوقت حتى تتحقق حيث انه من الممكن ان تكون فى الشهر مرة واحدة فقط ما يحدث هذا الشئ

kingman
07-16-2012, 03:28
والسوق هذه الأيام اصبح لايستعصى عليه شئ فحتى استوب 300 نقطة السعر قادر على ان يدركه سريعا نظرا للتقلبات والأزمات العالمية التى تعصف بالأسواق وان شاء الله نقدر ندخل دائما فى اتجاه السعر

forex4ever
07-16-2012, 03:35
ياااه 500 نقطة واستوب 300 نقطة !!! لا لا ابدا
اكبر صفقة واحدة ربحت فيها كانت 245 نقطة وكان استوبي 50 نقطة واستمرت اسبوع كامل فما بالك ب 500 نقطة واستوب 300 نقطة لن اتحمل كل هذا الوقت بكل تاكيد

mamo10
07-16-2012, 03:39
اخى الكريم ان صفقات السوينجية لا تنفع مع راس مال قليل بالتنفع مع راس مال كبير
لانة المتداول يعقد الصفقة وتمر معها ايام وساعات بالاسابيع لضرب الهدف ولكن نحن المتداولون الصغار نحب ان يكون الربح يومى من 30 الى 50 نقطة وهذا الشئ رائع

theprince
07-16-2012, 04:00
الصفقات الطويله دي بتبقي محتاجه صبر ورأس مال
للأسف انا مش بحب الصفقات دي لانها بتسبب ضغط علي الواحد

osama shaban
07-16-2012, 04:02
ممكن بس ده على ما اعتقد صفقات استثمارية اى طوبلة الاجل
واكيد فيه مستشاريين وخبراء يؤيدوا هذه الصفقات علشان يستحملوا الخسارة حتى 300 نقطة
بس ده صعبة علينا كصغار المتداولين

فعلا المستشارين والخبراء يدخلون مثل هذه الصفقات
ليس من الصعب دخول مثل هذه الصفقات لصغار المتداولين يممكنا فعلا بكل بساطه ولكن عليك الدخول بلوت صغير جدا مقارنه براس مالك

fx-man
07-16-2012, 04:15
انا عن نفسى بكره النوع دا من التحليل لان الصفقة هتفضل مفتوحة فى الحساب لفترة طويلة وطبعا السعر طالع نازل وممكن 500 نقطة تحتاج كذا اسبوع .ولازم فى النوع دا من الصفقات انى ادخل بلوت قليل عشان الاستوب لوز 300 نقطة فانا افضل انى ادخل صفقات يومية وبلوت معقول واطلع بنفس الربح او اكتر فى نهاية الشهر .بس لازم اقول ان التحليل دا اقل فى المخاطرة من الانواع التانية وبيناسب الناس اللى ما عندهاش وقت تفتح صفقات يومية .

midoali
07-16-2012, 04:22
لا انا بعتمد علي صفقه تكسبني 5نقاط او 3 نقاط بخاف اعتمد علي نقاط اكثر من كده والطمع قل ما جمع
ربنا يكرمنا ونقدر نحقق ارباح هائله من الفوركس في الفتره القادمه

abdello052
07-16-2012, 04:22
اخي هذه توصيات المدة الطويلة يمكن تتحقق معاك بعد مرور اسبوع

السيد الجبالي
07-16-2012, 04:39
ليست هناك مشكله في هذا يا اخي .. واعرف ان هناك صفقات تتخطي اهدافها الالف نقطه .... اوافق علي مثل هذه الصفقات
ولا اري منها ضررا ولكن يجب الحرص والدخول بحجم صغير جدا .. وندخل الصفقه وننساها .. ونتاجر تجارتنا اليوميه العاديه

elkorashe
07-16-2012, 04:46
صراحة انا ماعرفش الاستراتيجية دى بس على ما اعتقد انها هتاخد وقت طويل جدا وممكن تفتح الصفقة يوم واتنين وتلاته على ما الصفقة تتقفل
بالنسبة انى اقدر اتحملها ولا لا ده طبعا هيترتب على طبيعة العقد وصراحة رحم الله امرء عرف قدر نفسه انا ممكن اتحملها على صفقة ميكرو وربنا يستر ههههههههه

top2milan
07-16-2012, 06:56
انا مقدرش ادخل الصفقات دي حتى لو كانت مضمونه لسببين
اني معنديش الصبر الكافي انتظر الوقت دا كلو على اعصابي
وتاني سبب ان راس مالي ميسمحليش ادخل الصفقات دي

osama00971
07-16-2012, 08:05
اكيد اصحاب الخبرة هيقولوا لا
اما انا مبتديء وراس مالي على ادي
فممكن ادخل بس بحذر

HUSSENEY
07-16-2012, 20:17
وانا بطبعي انسان متقللق افضل الصفقات السريعة وبنقاط قليلة في ساعة او في يوم وبلوت كبيرة يعني فيها مخاطرة

salah.bmw
07-16-2012, 23:51
بصراحة انا عن نفسي لا افضل هذا النوع من العمليات
وعندما كنت مبتدأ كان احد اصدقائي يوجهني بهذه الطريقة مع العلم انه خبير ومتمرس قدير بلفوركس لكن غالبا ما كنت ابقى اسبوع او اسبوعين وانا خاسر
تخيل نفسك اخي انك تجلس امام الشاشة اسبوعين وانت خاسر كيف سوف تكون اعصابك ؟؟؟

mido
07-16-2012, 23:53
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

hesham1046
07-16-2012, 23:55
فى فعلا صفقات للمدى الطويل يعنى بعد شهر ممكن تحقق فعلا ال 500 نقطة فعلا وانا كتير بكون بشتغل على التوصيات دى ديماااا الانى ممكن اسيب الصفقة لمدة اسبوع وبقفلها على مكسب 60 نقطة

os-x
07-17-2012, 00:01
اخي هذ التوصيات يمكن ان تكون مضمونة اكثر لاكن تحتاج لراس مال كبير لهذا الاهداف اليومية افضل لنا نحن المبتدئيين و ممكن ان
نحصل بها على ارباح جيدا ادا ادرت راس مالك جيدا

amrmorasamir
07-17-2012, 00:04
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك
بالرغم انى ببقى واثق ان الصفقه دى بتجيب الهدف الا انا مش بفضلحها وبفضل الصفقات القصيره اللى الهدف بتاعها 20 او 30 نقطه بتبقى افضل بكتير جدا وخصوصا فى حسابات البونص

mohamed yossef
07-17-2012, 11:05
افضل تحقيق الاهداف اليومية ولا احبذ دخول الصفقات طويلة الاجل
فالسوق غير مضمون هذه الايام

2x1
07-17-2012, 11:55
والله لو في ادارة راس مال قوية براس مال كبير مش هخاف وادخل الصفقة عادي لان مش باي راس مال ينفع تعمل صفقات زي دي وكمان لازم يبقي نقاط قوية ومتاكد ان السعر هيروحلها

realyone
07-17-2012, 12:00
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك
هذه التوصيات مناسبة للذين لايتابعون السوق او الذين ليسوا متفرغين بالفوركس,اما للأشخاص المتفرغين للفوركس فلاتناسبهم هذه التوصيات تناسبهم صفقات انتر دي,لأن ارباحها اكبر من صفقات سوينجيه

sky44
07-17-2012, 12:01
هذه الصفقات تحتاج في نظري الى حسابات برؤوس اموال كبيرة و ان تنتظر شهر و اكثر لان حركة العملات الان اصبحت بطيئة نوعا ما وكثيرة التدبدب

realyone
07-17-2012, 12:06
زمان كانت اهداف زي 500 نقطه ممكن تتحقق في اسبوع دلوقتي هدف زي ده ممكن تحققه في شهر
وكلنا حسابتنا صغيره فالصفقات من النوع ده لن تناسبنا
فالحل هنا صفقات مدروسه باهداف صغيره والعمل يوميا
اتفق معاك السوق هالأيام حركته بطئيه وكثير التذبذب,فصفقات اهدافها 500نقطة يمكن تتحقق خلال اشهر او اسابيع,فخلال هذه الفترة يمكن ان تجني المئات من النقاط اذا كنت تتداول بشكل يومي او بطريقة اسكالينج

alkatom
07-17-2012, 12:09
بالفعل في الغالب الصفقات السوينجية تعتبر شبه مضمونة كونها لا تتأثر بالأخبار و التصاريح وجميع عوامل السوق الجانبية لذلك في العادة تكون ممتازة وتحقق الهدف

SlaiteR
07-17-2012, 12:32
صراحة اخوتي انا لا يعجبني نظام السوينجيه

وافضل المضاربة اليومية وان كانت ذا ربح قليل

ولا انصح ان يستعملها المبدئون

تحياتي

Mohamed90
07-17-2012, 12:44
اخي هذ التوصيات يمكن ان تكون مضمونة اكثر لاكن تحتاج لراس مال كبير لهذا الاهداف اليومية افضل لنا نحن المبتدئيين و ممكن ان

السلام عليكم طبعا اخي العزيز مثل هذه التوصيات او الاهداف الكبيرة ممكن تتحقق بالنسبة كبيرة
ولكن تحتاج للوقت طويل و حساب يتحمل كل الارتدادات و كما قلت نحن نملك فقط حسابات صغيرة

amrmorasamir
07-17-2012, 12:51

فعلا ياباشا بتحتاج لراس مال كبير او انك يكون معاك راس مال صغير بس تدخل باقل لوت موجود عشان تتحمل الانعكاس

mahmoud1
07-17-2012, 13:07
مش بفضل الاهداف الكبيرة لكن اوقات بيكون فى صفقات ممكن تحصل منها على هدف كبير لو داخل صفقة هدف كبير مش هاتسخدم ستوب لوز هاتسخدم تبريد وادخل بعقد صغير عشان لو فى انعكاس الحساب يستحمل

HOUSAMMI
07-17-2012, 13:22
بسم الله

اكيد لا اخى ازاى من الممكن اخسر300 نقطة

ده معدل كبيرة اوى فى الخسارة

ولا يتناسب مع راس المال خالص

tictok
07-17-2012, 13:28
هذه الصفقة تحتاج خبرة كبيرة ورأس مال كبير كما تحتاج إلى تحليلات دقيقة ومن الصعب على متداول مبتأ او راس ماله صغير ان يدخل بها

Forex Eyes
07-17-2012, 15:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لا افضل هدا النوع من الصفقات
افضل القصيرة في حدود 50 نقطة و مع ستوب لوز 20 او 30 نقطة
حتىادا كنت هناك خسائر لا قدر الله
لا يتأدى الحساب بشكل كبير

BRUFEN
07-18-2012, 03:14
أخي الكريم لا أعلم ماذا أقول لك ولكن
ولكن إذا فعلن كان الإستوب 300 نقطة فهذا يعني بأن الدخول لصفقة من مكان غير مدروس
وغير دقيق فما بالك إذا كان الدخول غير مدروس بدقة فكيف الهدف فهل تعتقد بانه سيصل لــ 300 نقطة فعلن

من اكثر من شهر دخلت على حسب تحليل احد المحللين باليورو دولار كان الأستوب 40 نقطة فقط وكان الهدف 350 نقطة ووصل للهدف خلال أسبوع وأقل
هنا أخي الكريم كان الأستوب والهدف مدروس بكل دقة بوفيق الله سبحانه
فيجب أن نعلم من يكون هذا المحلل او الموصي وكيف طريقته ونعود للوراء لنتابع عملة في فترات سابقة لنتأكد من مصداقية تحليله
قبل ان تقع الفاس بالراس لا قدر الله

osama shaban
07-18-2012, 03:17
أخي الكريم لا أعلم ماذا أقول لك ولكن
ولكن إذا فعلن كان الإستوب 300 نقطة فهذا يعني بأن الدخول لصفقة من مكان غير مدروس
وغير دقيق فما بالك إذا كان الدخول غير مدروس بدقة فكيف الهدف فهل تعتقد بانه سيصل لــ 300 نقطة فعلن

من اكثر من شهر دخلت على حسب تحليل احد المحللين باليورو دولار كان الأستوب 40 نقطة فقط وكان الهدف 350 نقطة ووصل للهدف خلال أسبوع وأقل
هنا أخي الكريم كان الأستوب والهدف مدروس بكل دقة بوفيق الله سبحانه
فيجب أن نعلم من يكون هذا المحلل او الموصي وكيف طريقته ونعود للوراء لنتابع عملة في فترات سابقة لنتأكد من مصداقية تحليله
قبل ان تقع الفاس بالراس لا قدر الله

اذا كان التحليل الفني سليم ومدروس بطريقه سلميه الصفقه ستسير في اتجاه الهدف
الاستوب لوس لازم يتناسب مع الهدف لو الهدف كبير الاستوب يكون كبير ايضا حتي تعطي للسعر فرصه للتحرك

khaled zizo
07-20-2012, 18:11
ااستطيع ان ادخل صفقات سوينجية والنتظار شهر او اقل او اكثر لتحقيقها لكن فى المستقبل بأذن الله ممكن يكون مثل هذه الصفقات ممكنة مع رؤس اموال محترمة وتحليل محترف وتنوع المحافظ استطيع ان اعتمد على كذا نوع من الصفقات كأن اتاجر على حساب انترداى وعلى حساب آخر صفقات سوينجية بناءا على تحليل قوى لتوقع سير العملة من بداية ترند او انتهاء ترند بعض التوصيات التى يمكنك ان تحقق عن طريقها نسبة ارباح كبيرة ولكن هذه التوصيات تكون سوينجية وانا رايت مثل هذه التوصيات ولكننا لم نكن نتوقع انا لسعر سوف يتحرك الى هذا السعر الى النهاية وهذا ما اريد ان يعرفه البعض انهم قد يعتمدون فى بعض لالاوقات على حجز الارباح كل ما يتحرك السعر

Meerak
07-20-2012, 18:19
على حسب راس المال بتاعى صفقة زى دى عايزة راس مال كبير
ولازم اضع فى اعتبارى خسارة 300 نقطة هلى هستحملهم ولا لا
ومن وجهة نظرى طبعا مش هدخل صفقة زى دى ومفيش احلى من المتاجرة يوم بيوم

ramy hanna
07-20-2012, 18:19
احب انا السوينجات انا بموت فيها صراحة
وياريت لو حد يدينى سوينج على البترول أموت فية

spiderxp
07-20-2012, 19:13
لا طبعاااا لو كان 10 بيب ممكن اة انما زي كدا سوينج دا هبل بقى دا ممكن يقعد سنين

willy
07-21-2012, 17:42
الصفقات السوينجية مملة جدا اخي بالنسبة لي وهي للغير متفرغين للفوركس وومن يحبون الاستثمار على المدى الطويل وهي تحتاج الى راس مال كبير لايقل عن 10000 دولار وممكن يعكس عليك السعر 200 نقطة فخلينا في الصفقات اليومية وخلاص

kaka2
07-21-2012, 17:45
الصفقات السوينجية مملة جدا اخي بالنسبة لي وهي للغير متفرغين للفوركس وومن يحبون الاستثمار على المدى الطويل وهي تحتاج الى راس مال كبير لايقل عن 10000 دولار وممكن يعكس عليك السعر 200 نقطة فخلينا في الصفقات اليومية وخلاص
بالفعل تحتاج لراس مال كبير يستحق الانتظار
لانة بتأخذ وقت طويل جدا
وهي لغير المتفرغين

Aker001
07-21-2012, 17:45
ادارة راس مال قوية براس مال كبير مش هخاف

وادخل الصفقة عادي لان مش باي راس مال

ينفع تعمل صفقات زي دي وكمان لازم يبقي نقاط قوية ومتاكد ان السعر

هيوصل

theozo
07-21-2012, 17:53
اعتقد انها استراتيجية غير متكافئة لانها يا مكسب 500 نقطة يا خسارة 300 نقطة و هي خسارة ليست بهينة خصوصا لو كان حجم العقد كبير

Sobhy
07-21-2012, 18:00
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
بل افضل العمل على المدى القصير اليومى و الفوز بأرباح قليلة بسيطة يومياً فى الحقيقة انا لا افضل العمل بالسوينجات و العمل على المدى المتوسط او البعيد

mohamed1happy
07-21-2012, 18:02
أذا كان صاحب التوصية موثوق فيه بامكاني أن أدخلها معه
لكن بلوت قليل جدا 10 سنت ممكن

عزبز 18
07-21-2012, 18:03
انا لا اوافق يا اخي الكريم في هده الصفقة الكبيرة ممكن تنتظر الصفقة طويلا حتي تحقق الهدف او يضرب عندك الستوب لوس انا افضل الصفقات الصغيرة و ستوب صغير

Aker001
07-21-2012, 18:04
الصفقات السوينجية التي تكون فيها المدة طويلة جدا

وانا افضل الصفقات السريعة وبنقاط قليلة

في ساعة او في يوم وبلوت كبيرة

hesham1046
07-21-2012, 18:05
كيد لازم الواحد يراعى ادارة راس المال على حسابه فأكيد كل طريقة ولها حساب يناسبها للعمل فمثلا لايصلح محلل يعطى توصيات بطريقة التبريد وندخل بها بنفس الطريقة على حساب صغير لايناسب نهائى هذه الطريقة فلازم الواحد يوفق بين حسابه والتوصية اذا راى ان التوصيات ناج

havic
07-21-2012, 18:14
بالنسبة لي الان راس مالي صغير و لا يستحمل صفقات سونجية
لذا انا اعتقد ان اصحاب راس المال الكبير هم المعنيين بهذا الامر

Forex Eyes
07-21-2012, 18:14
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هخدا ان كان الحساب يتحمل
لكن مثل هدا النوع من الصفقات كون طويل المدى في اغلب الاحيان
فتكون اهدافه على الاقل ما بين شهر الى 3 اشهر

pimo
07-21-2012, 18:38
صفقة ب 500 نقطة يصعب تحقيقها الان لان السوق تحكمه ازمة مالية عالمية
ولا تستطيع ان تحقق هدف مثل هذا في مدة زمنية صغيرة ولو كنت تملك حساب كبير نوع ما

delpi
07-21-2012, 19:30
انا جربت قبل كده الموضوع دة يكان معايا حساب للصفقات السوينجات وحساب اخر للصفقات اليومية مرات بعد ما الصفقات الوسينجات تحقق الهدف بنتظر فرصة اخرى بعد فترة ممكن توصل لشهر ما ادخل على الحساب وفى نفس الوقت كنت عامل الحساب دى زى استند باى

chuchab
07-22-2012, 02:43
وانا بطبعي انسان متقللق افضل الصفقات السريعة وبنقاط قليلة في ساعة او في يوم وبلوت كبيرة يعني فيها مخاطرة والله اعلم.

magic777
07-22-2012, 02:45
اعتقد اخي صعب اوي تعمل صفقات زي دي دلوقتي السوق كل يوم بيتحرك من 100 الى 150 نقطه ده في الايام اللي الحركه فيها قويه
ولكن اغلب الحركات دي للأسف بتكون في حيز ونطاق ضيق وصعب تحقيق صفقه بهدف كبير زي ده في اقل من شهر او شهريين حتى
ومين يصبر هنا

os-x
07-22-2012, 02:49
مثل هذه الصفقات تكون مضمونة اكثر لاكن المشكل انها تحتاج لراس مال كبير جدا لهذا انا افضل الصفقات اليومية رغم انا فيها مخاطرات اكثر وكذالك
الصفقات طويلة المدى ليست مضمونة مئة بالمئة

swingawy
07-22-2012, 03:26
نعم اوافق مادام ان الهدف اكبر من الاستوب
وهذا تكون نسبه العائد الى المخاطجره اكبر من واحد صحيح

بالتوفيق

al7oot
07-22-2012, 03:27
والله يا برنس السوينجات الطويلة الامد لا تتماشى معي بتاتا لأنه طويلة الأمد وتحتاج الى متابعة بإستمرار
يكفيني الصفقات اليومية والربح المحدود ولله الحمد

sabre
07-22-2012, 03:28
هذا النوع من الصفقات بينفع كويس وبيكون
مناسب للناس ايلى وقتها قصير ولديها اشغال اخرى كثيرة غير الفوركس
وعلى فكرة اعتقد ان نسبه نجاح هذة الصفقات بتكون اقوى من الصفقات قصيرة الاجل

dent
07-22-2012, 03:34
اعتقد ان بالنسبه للمتاجر اليومى التوصيه هذا لاتنفع لانها طويله
والمتاجر اليومى لن يصبرعلى تلك الصفقات اما المستثمر اللى بيفتح صفقه ويسيبها فتره طويله ممكن يستحمل الصفقه

mage
07-22-2012, 05:12
بحس انى مش بحب السوينجات فى سوق الفوركس وارى ان هذه السوينجات من الممكن ان تكون مضرة بالحساب ولهذا السبب انا اعتمد على العمل على الدخول اليومي فى الصفاقت وهذه هى الطريقة التى اعمل بها فى سوق الفوركس يوميا

bodda.2011
07-22-2012, 05:29
والله فى صفقات سوينجيه احلى من الصفقات اليوميه حيث خلال الاسبوع بتحققلك مثلا 300 نقطه بصفقه واحده وانت مرتاح البال ولكن
انا افضل الصفقات اليوميه

marem2007
07-22-2012, 05:31
اة انا اوافق علي هذة الاستراتيجية وهذة الصفقة السوينجية بس هي بتاخد
وقت علشان تتحقق بنسبة كبيرة

MrSniper
07-22-2012, 05:36
اخي لا يمكنني أن أخاطر بنفسي و برأس مالي
لأن هدا يعتبر إهمال ادارة راس المال

madman
07-22-2012, 05:39
طبعا طالما واثق منها ادخلها وادخل ابوها ومش بعيد ادخلها فول مارجن والى يحصل يحصل اهم حاجه انت واثق منها

zahran
07-22-2012, 05:41
هل تعلم ان توصياتا لمدى الطويل يمكن ان تحقق اهداف كبيرة جاد على العكس من الصفقة الصغيرة وانا شخصييا اثق فى الصفقة التى على المدى الطويل اللى تكون مبنية لعى تحليل فنى قوى ويكون هناك رضا شخصى منى بهذه الصفقة ومن الممكن ان ادخل فيها كمان

نعم يا اخى مثلما ذكرت فالصفقات التى مداها طويل بصراحه بيكون موثوق فيها اكتر ودا طبعا لان على الاقل خالص بيكون استوبها 75 نقطه
ودا استوب كويس برضه بالنسبه لهدفها اللى بيبقى مش اقل من 200 نقطه . السوينجات جميله بس ممله بصراحه

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 15:14
بلطبع انا مقدرش ادخل فى صفقة زى دة لانى لا احب الانتظار ابدا لان وقوع البلاة ولا انتظارة
لذلك لا احب الصفقات طويلة المدى ولانها خطيرة ومن الممكن ان تتنظر اكثر من يوم
وفى الكام يوم دول تحقق مكاسب اضعاف اضعاف من الى هتحققة

A7mad_Aziz
07-23-2012, 15:24
الصفقات طويله الامد صفقات مربحه ولكن للاسف الاحد ماعندوش صبر علي الرغم من ان الاهداف سوف تتحقق حاجه عجيبه

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 14:16

ma90do
07-24-2012, 14:22
احيانا توجد مثل هذه الصفقات وممكن تحقيقها في يوم ولكن ليس مع العملات القويه هيا ممكن تتحقق في اسبوعين او تلاته وطبعا دي صفقات سوينجيه وانت وقدرتك في التعامل مع السوق ياتكسب ياتخسر

khashaba
07-24-2012, 14:29
هذا النوع من الصفقات لا احبذه
وكذلك لاتنفع مع اصحاب
رؤوس الاموال الصغيرة
كم سيكون حجم اللوت 10 سنت
يعني ربح 50 دولار
وربما يتحقق الهدف
في شهر او شهرين
بيتهيألى صعب الموضوع ده

master_egypt
07-24-2012, 15:42
هذا النوع من الصفقات لا احبذه
وكذلك لاتنفع مع اصحاب
رؤوس الاموال الصغيرة
كم سيكون حجم اللوت 10 سنت
يعني ربح 50 دولار
وربما يتحقق الهدف
في شهر او شهرين
بيتهيألى صعب الموضوع ده

انا متفق معك ف كلامك دة
وفعلا مش بحبذ النوع دة من الصفقات خالص

bullot
07-24-2012, 15:46
اعتقد ان الصفقات الطويلة المدا تكون نسبة المخاطرة اقل من الصفقات القليلة المدا وهكدا انصح الدي يريد الربح معرفة استراتيجيات الصفقات الطويلة المدا

el mellali
07-24-2012, 15:53
أصحاب الصفقات طويلة المدى اناس غير مفهومون

nrgslawi
07-24-2012, 16:10
هذه الصفقة من نوع المدى الطويل يعني يجب ان تكون متاكد من الهدف ثم ان تكون لديك سيولة في حسابك

aboualy
07-24-2012, 16:15
هذه الفورص موجودة فى السوق ولكنها ليست كثيرة فانت يمكن ان تجد فرصة على احد الازواج كل فترة
ومثل هذه الفرص تحتاج الى اسلوب خاص من ادارة راس المال والى حساب كبير

magic777
07-24-2012, 17:35
احيانا توجد مثل هذه الصفقات وممكن تحقيقها في يوم ولكن ليس مع العملات القويه هيا ممكن تتحقق في اسبوعين او تلاته وطبعا دي صفقات سوينجيه وانت وقدرتك في التعامل مع السوق ياتكسب ياتخسر

وياريتها تاخد اسبوعين او حتى تلاته ده للأسف دلوقتي الصفقات اللي من النوع ده بتاخد بالشهر والشهريين كمان ومين يصبر
واللي بيشتغل بالطرق دي اصحاب رؤوس الاموال الضخمه دلوقتي مش احنا لاننا صعب ننتظر شهر او شهريين علشان 500 نقطه

kanzsea
07-24-2012, 18:52
لا افضل الدخول فى هذة النوعية من الصفقات بل افضل العمل بطريقة الاسكالبنج والحصول على نقاط سريعة فى وقت قليل

no1forex
07-28-2012, 11:10
السونجات هيا شغل الفوركسب بجد وافضل من الاسكلابنج فى اشياء كتير لاكن الاسكلبنج هو ملك الفوركس بلا منافس

HOUSAMMI
07-28-2012, 12:34
اعتقد مخاطرة كبيرة انك تخسر 300 نقطة

وياترى راس مالك يتحمل دلك

ashraf
07-28-2012, 12:35
صفقة زى دى ممكن تهلك الحساب ومحتاجة الى رأس مال كبير جدا بس بصراحة هتكون مريحة للاعصاب ومن الشد العصبى حيث انك ممكن تعمل الصفقة وتنتظر نتائجها فى نهاية الاسبوع بدون متابعة للتداول

Ahmed Ghanem
07-30-2012, 19:09
هى ممكن تكون كويسة
بس انا بالنسبة لى مش بحب اشتغل بتوصيات
وكمان مش بحب الصفقات طويلة المدى !!

elking
07-30-2012, 19:11
بس فعلا راس المال يستحمل ال 300 نقطة دول ولا لا بس استوب كبير جدا من وجهة نظرى

mannon
07-31-2012, 03:09
اعتقد مخاطرة كبيرة انك تخسر 300 نقطة

وياترى راس مالك يتحمل دلك

هى طبعا مش هتتحسب بالنقطة منا ممكن اخسر 1000 نقطة لكن فى الاخر الاقيهم لا يتجاوز ال 10% من قيمة الحساب الاهم الدخلو بكام يعنى قيمة لاعقد هى الى بتحدد مش كمية النقاط المحققة او التى نخسرها

Spiderhoof
07-31-2012, 05:09
طاما انها مضمونه وفى نطاق صلاحيه حسابى فلما لا لانى افضل الصفقات طويله الاجل لانها الافضل من حيث الوقت والمجهود والرزق

mm110575
07-31-2012, 05:49
نعم كل متاجر بيتختلف عن الاخر في الاستراتيجية التي يعمل بها هذا النوع من الصفقات طويلة المدي اعتقد انها مكسبها مضمون بصورة كبيرة في حالة واحدة هو حجم اللوت الخاص بالحساب ودا بيعتمد
علي رصيد الحساب ويمكن حساب النقطة
عن طريق حساب ادارة راس المال

mohamed 300
07-31-2012, 05:50
اذا كان حسابى يسمح بهذا وانا اعلم ان هذا التحليل صحيح ومتاكد منه فنعم يجب ان ادخلها واستمر فيها الى النهايه

mena
07-31-2012, 13:53
التداول على المدى الطويل يمكن ان يحقق ارباح ولكن يجب ان نتحلى بالصبر وعدم الاستعجال

forex man
07-31-2012, 14:04
لا اعتقد ان حد ممنا يقدر على الصفقة دى لصغر
حساباتنا وانا اكره الانتظار فاعتمد على الاسكاليبن وربنا يسهل

medhat
07-31-2012, 14:11
انا لا احب مثل هذه الصفقات فتجميد راس المال لمد طويله غير مفضل فى سرق متحرك تحرك
لحظى ثم ان دوران المال بصوره سريعه قد يجعلك تجنى ارباح اكثر بنخاطر اقل

remas
07-31-2012, 14:53
يعنى موضوع الصفقات السوينجيه دى او طويلة الاجل فى ناس بتفضلها لانها فعلا بتبعدك عن كل توتر وعن الضغط العصبى اليومى فى الفوركس انت بتحط الهدف والاستوب وتترك الصفقه بس بناء على تحليلك طبعا والباقى على الله انا شخصيا بعمل يومى

zeina
07-31-2012, 22:16
انا لا يمكن ان ادخل الى صفقة بهذا الهدف وهذا الاستوب ... خاصة اننى مازلت فى بداية طريقى لا احاول ان اجازف وانا لا املك الخبرة التى تحقق لى هذة الارباح

Spiderhoof
08-08-2012, 08:23
انا مش بفضل السوينجات في الظروف الراهنه في السوق يعني لازم اكون
واثق من الثفقه اللي هدخلها ميه في الميه وبعدين اقرر ادخلها ولا لا

register
08-08-2012, 09:37
اهداف بهذا الحجم يلزمها راس مال كبير وصبر طويل طويل وقد تتجه الصفقة نحو الخسارة و لا تكون امكانية لتقليل هذه الخسارة
صفقات بمثل هذه المعايير لا أفضلها و ال اغامر فيها اطلاقا
بل افضل الصفقات ب 10 نقاط والحمد لله

salix2006+
08-08-2012, 09:57
انا افضل المتاجرة اليومية .
المتاجرة بنظام السوينج تحتاج صبر و رأس مال كبير

Tips™
08-08-2012, 10:39
طب ليه تقعد نفسك وقت كتيير و ممكن بردو متكسب
و تعد تعتمد على ستراتجيات و تحليل اسبوعى
تقبل مرورى

Forex فوركس
08-08-2012, 10:57
بيتهيألي ان في ظل ظروف السوق و التذبذب الموجود في تلك الايام لا أفضّل التعامل أو دخول السوق في مثل تلك التوصيات
لأنها تعتبر مخاطرة كبيرة حتي لو على رأس مال يسمح بذلك

Tips™
08-08-2012, 11:13
افضل حلجه ان المتاجريين يكونوا ليهم طموح يومى ( اهداف و مقصد) دى التبعد
الانسان عن الوقوع فى خطا كبييير
تقبل مرورى

Mohamed90
08-08-2012, 11:56
يعنى موضوع الصفقات السوينجيه دى او طويلة الاجل فى ناس بتفضلها لانها فعلا بتبعدك عن كل توتر وعن الضغط العصبى اليومى فى الفوركس انت بتحط الهدف والاستوب وتترك الصفقه بس بناء على تحليلك طبعا والباقى على الله انا شخصيا بعمل يومى

السلام عليكم بالفعل اخي العزيز هذه الصفقات المدى الطويل تحتاج للخبرة اولا و هي جيدة مربحة
ولكن تحتاج للحساب كبير يتحمل كل تحركات السوق و نحن لا نستطيع التداول بمثل هذه الطريقة بسبب حدود حساباتنا
و انا افضل التداول اليومي حتى في ظل التوتر و التعصب و الضغط النفسي

mahyfxxx
08-08-2012, 12:13
بارك الله فيك اخى الكريم وبعون الله لن ابخل على اى عضو باى معلومه قد من الله بها على فى تعلمها
وبعون الله ستجد منى المزيد فى القريب العاجل

rofex
08-08-2012, 13:05
نعم متل هده الصفقات جيدة و غالبا ما تتحقق و ممكن تغامر في الحساب
اعرف شخص يقوم بمتل هده الصفقات دائما اخر الشهر يكسب تقريبا نفس المبلغ الي يتداول به

mahyfxxx
08-08-2012, 14:03
انا حاليا لااستطيع ان ادخل صفقات سوينجية والنتظار شهر او اقل او اكثر لتحقيقها لكن فى المستقبل بأذن الله ممكن يكون مثل هذه الصفقات ممكنة مع رؤس اموال محترمة وتحليل محترف وتنوع المحافظ استطيع ان اعتمد على كذا نوع من الصفقات كأن اتاجر على حساب انترداى وعلى حساب آخر صفقات سوينجية بناءا على تحليل قوى لتوقع سير العملة من بداية ترند او انتهاء ترند
ممكن اخى بس اهم حاجه راس المال العالى
وشكرا على المعلومه اخى و بالتوفيق لجميع

hend
08-08-2012, 14:43
انا مفضلش الصفقات الطويلة المدى دى انا بحب مبداء عصفور فى اليد خير من 10 عالشجر
طبعا الواحد يلعب فى المضمون احسن ويعمل هدف يومى وخلاص

gool_oussama
08-08-2012, 14:48
انا لحد الان لا استطيع ان انتضر مدة كبيرة من الزمن لان اهدافي قليلة و خبرتي ايضا و راس مالي ضعيف جدا لكن في المستقبل ان شاء الله راح عندما احترف المجال راح اقوم بمثل هده الصفقات رغم ربحها الضعيف بالمقارنة مع صفقات المدى القصير فربح 500 نقطة يحتاج لشهر او اكثر

kingman
08-08-2012, 16:40
انا مفضلش الصفقات الطويلة المدى دى انا بحب مبداء عصفور فى اليد خير من 10 عالشجر
طبعا الواحد يلعب فى المضمون احسن ويعمل هدف يومى وخلاص

وده يعتبر افضل شئ لمن لايمتلك الصبر او الثبات الأنفعالى فانه يتابع صفقة عدة ايام فأختيار طريقة المتاجرة التى تناسب المتاجر بتكون عامل من عوامل نجاحه وكلما كان الهدف اقرب واضمن بيكون عامل راحة للمتاجر

ahmedyousef33
08-08-2012, 16:43
لم ادخل فى اى صفقه حتى الان لذلك انا اسف لا يوجد عندى رد على استفسارك لانى عضو جديد

kimokonolove
08-08-2012, 16:44
الصفقات تحتاج في نظري الى حسابات برؤوس اموال كبيرة و ان تنتظر شهر و اكثر لان حركة العملات الان اصبحت بطيئة نوعا ما وكثيرة التدبدب

ameer
08-08-2012, 16:45
هذة الاستراتيجيات تخوف بصراحة يعني لو نجي على هذا الاسبوع ما وصل الفرق بين السعر عن الاسبوع الماضي الى اكثر من 200 نقطة

a7lamp3
08-08-2012, 16:49
يمكنك تحقيق صفقة بهدف 500 نقطة وستوب 300نقطة كما قال الاخوة يلزمك تحليل يومي وفني كم ان هناك توصيات مدفوعة الثمن قد تساعدك كثيرا

mohamed saad
08-08-2012, 17:00
هذا هدف كبير جدا فهذا الامر يحتاج الى فترة كبيرة وطول بال وصبر كما انه من الممكن في النهاية ان تنتهي الصفقة بالاستوب ولكن حاليا نظام التداول تغير وهو الهدف الصغير والاستوب الصغير وغالبا يكون هدف 20 وستوب 20 وهذا افضل من الاهداف طويلة الامد والحسابات الصغيرة تتحمل ذلك

jamalsale
08-08-2012, 17:33
لن أدخل متل هذه الصفق فهي سوينج قد تحتاج لأيام لتتحقق
وهي مغامرة كبيرة لايمكنني تحملها

tamid0
08-08-2012, 17:43
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
(عليه الصلاة و السلام)
لو معايا راس مال محترم و كبير هجربها و 500 دولار في اسبوع مش وحش
و بالتوفيق للجميع

mokhtar26
08-12-2012, 13:16
السلام عليكم طبعا اوافق على دخول هذه الصفقة التي تبدوا لي عادية جدا و باهداف و ستوب معقول
لذا توكل و ادخل على بركة الله و بالتوفيق و متاجرة مربحة

silver
08-12-2012, 13:18
هذه صفقة سوينقية

وبصرااحة الوقف عالي جدا ولا تستحق حتى النظر فيها

بالتوفيق

smarteng99
08-12-2012, 14:39
صفقة مثل هذه ياأخي الكريم تستغرق بضعة ايام او بضعة اسابيع ولكنك من الممكن ان تعمل نقاط اكثر منها بالاضافة اني لا انصح باتباع التوصيات

themaxprofit1
08-12-2012, 16:46
انا بحاول ان ادخل اكبر قدر من البوانص عشان اتداول باكبر قدر ممكن عشان استفيد منها فى التداول لمى ابدء فى مجال الفوركس

Noah
08-12-2012, 17:39
انا بحاول ان ادخل اكبر قدر من البوانص عشان اتداول باكبر قدر ممكن عشان استفيد منها فى التداول لمى ابدء فى مجال الفوركس

ربنا يوفقك وتقدر تجمع اكبر قدر من البونص اللى تقدر تتاجر به فى سوق الفوركس وخلى بالك من نسب المخاطر اللى ممكن تحصل عليها لو البونص كبير ممكن يغرك نفسك وتفتح الصفاقت بمخاطر عالية

husamart
08-12-2012, 18:48
هذا يعتمد على مى تحمل حسابك للستوب ال330 نقطة
فاذا كانت نسبة المخاطرة لا تزيد ع 7 في المائة من رأس مالك او حتى 10 في المائة ممكن ان تدخلها بكل سهولة
$ 3000 يعني لازم حسابك يكون فيه

otakon
08-12-2012, 18:50
هذه الصفقات اتوقع اكثر شي هي مناسبه للناس الملياردير او المليونير غير كذا لازم تجعل النقطه بسنت ومااراح تفرق معاك كثير
لكن لو استخدمها في حساب صغير وجازفت بهالصفقه يمكن تكون غني بعدها

companero
08-12-2012, 18:51
لا فضل الصفقات السوينجية
انا اعمل صفقات يومية احسن من من حرق الاعصاب و الانتظار في الصفقات السوينجية
التي تتطلب ايضا حسابات كبيرة ممكن تحتمل اي خسارة ممكنة

ebtehag
08-14-2012, 15:50
النوع دا من الصفقات اللى بت7عمد على التحليل على الدى الطويل هى غالبا بتكون ناجحه بنسبه كبيره جدا وهى الصفقات السوينيجه واهم شىء تكون صفقه مدروسه ولها هدف واستوب محدد لكن انا مضارب يومى لا افضل النوع دا من الصفقات افضل الصفقات القصيره

elking
08-14-2012, 16:03
ولكن الصفقات الطويلة تكون اصدق بالتاكيد يا شباب افضل منا لقصيرة وافضل من الفيرمات الصغيرة

numbersFX
08-14-2012, 16:19
قد يوجد بعض التوصيات التى يمكنك ان تحقق عن طريقها نسبة ارباح كبيرة
ويعتمد محلليها على استراتجيات و تحليل اليومي و اسبوعي على ما اعتقد تحياتي

ROTARY28
08-14-2012, 16:51
السلام عليكم
طبعااااااااااااا
هذه صفقات السوينج وهي المفضلة عندي
لرحها الكبير وممونيتها العالية
وتخلصك من تذبذب السوق

eng Adel
08-14-2012, 17:31
انا عن نفسي لا ادخل في مثل هذه الصفقات خذ ما قسمه لك في اليوم وريح راسك

face book
08-14-2012, 17:32
صعب اوي تحص صفقه زي ديت الا للبنوك الكبري وصناديق التمويل الضخمه
ولكن كأفراد صعب جدا

mohamed2010
08-14-2012, 17:38
السلام عليكم اولا يجب ان تظل الصفقة تعمل لاسابيع او شهر
ثانيا يجب ان يكون الحساب كبير وتكون الرافعة المالية قليلة

fxfx
08-14-2012, 17:42
لا انا لا افضل هذه الصفقات لان السوق لا امان له ومن الممكن ان يعكس السعر فافضل الصفقات قريبة المدي فمن الممكن تحقيق ارباح منها وعلي الاقل نضمن ربح قليل بدل مايعكس السعر جامد ومنكسبش حاجة

islam96
08-14-2012, 18:02
لا أوافق على دخول الصفقات التي تحتاج مدة طويلة
أفضل الصفقات القصيرة
لأني لا أحب الانتظار

safiforex
08-14-2012, 18:16
السلام عليكم
طبعااااااااااااا
لرحها الكبير وممونيتها العالية
وتخلصك من تذبذب السوق
و انا كذلك اخي الكريم فانا افضل الصفقات السوينجية لاننا بنجخل عدد قليل من الصفقات و بتكون مضمونة شيءا ما على الصفقات العادية
و في نفس الوقت اننا بنكون على راحة البال من كثرة الدخول و الخروج من الصفقات
فهذا ما افضله

gamal
08-14-2012, 18:19
انا من وجهة نظري مثل هذة الصفقات تكون طويلة المدي فتكون علي ايام
وممكن تطول لمدة شهر فانا اري ان يكون مبلغ كبير افضل واتمني التوفيق للجميع

Eslam Torres
08-14-2012, 18:26
انا طبعا لا احتملها لانى لا امتلك مبلغ كبير
ولكن اذا امتلكت مبلغ كبير
سأجربها ع الفور

nourfx
08-14-2012, 18:44
انا حاولت قيل كدة اتبع التوصيات دى بس للاسف مكنتش بقدر اكمل للهدف ومن وجهة نظرى انه الدخول والخروج السريع افضل واوفر وقت
وممكن تحقق الهدف ده فى كذا زوج فى وقت اسرع من تحقق التوصيه
واعتقد انه التوصيات دى افضل لاصحاب الحسابات الكبيرة اللى معندهمش وقت للمتابعه

ahmed rabee
08-14-2012, 19:07
انا عن نفسي ولا الوقتي وحسابي صغير ولا بعدين لو الحساب فيه كتير

انا مطيقش اقعد انتظر صفقه تجري ورا هدف شهر ولا اكتر وانا مضمنش السوق يعكس ولا تحصل اي حاجه تخليني اضرب استوب

انا عن نفسي شغال اسكالبينج كويس ويومي بالعافيه والحمد لله علي الكام نقطه اليوميه

abofeasle
08-14-2012, 19:09
بصراحه مخاطره كبيره وانا عن نفسى مقدرش ادخل صفقه زى كدا لانى بفضل العمل بخطوره صغيره
دايما عشان احافظ على حسابى

simsimou213
08-14-2012, 19:36
هذه التوصيات تسمى توصيات الأمد الطويل تكون في ثلاثة أسابيع أو أكثر
يكون ستوب بورفيت يعني الارباح في نقطة كبية أكثر من 150 نقطة
والستوب لوز وقف الخسارة كذلك ب200 أو 300 نقطة

alMalikTarek
08-14-2012, 19:47
اخي هده الصفقات خطيره جدا ، و يجب ان تنبني على التحليل و يكون فريم طويل المدى
و ايضا المحلل لازم يكون محترف جدا ، حتى يتنبأ بحركة السووق

nemo emo
08-14-2012, 19:52
اه اكيد اسمع عنها بس انا مبفضلش النوع ده من الصفقات لانى بتبع استراتيجية بتايد الكسب قصير المدى لصفقات قصيرة المدى
و ده بنسبالى مضمون اكتر من الصفقات طويلة المدى لان الربح فيها بيكون فى مخاطرة كبيرة

dent
08-14-2012, 20:20
طبعا ممتاز جدا ان المبدا عندك ممتاز جدا
وهو ان هدف اكتر من الخساره ده شىء كويس مبدئيا ربنا يوفقك اخى الحبيب

بسمة الحياه
08-15-2012, 17:51
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعتقد أن العمل بذلك صعب خاصة في الظروف الحالية للعملات
كما أن الصبر و الانتظار الطويل من أصعب الأمور لذا أفضل العمل بطريقة سهلة و مبسطة بدل تعقيد الامور
و الله اعلم

Mohamed90
08-15-2012, 19:00
السلام عليكم بالطبع اخي موجودة مثل هذه الصفقات و لكن تحتاج للحساب ضخم و وقت طويل و صبر
و ايضا تجتاج للخبرة لكي تستثمر امولك في مثل هذه الصفقات المدى الطويل تحياتي

alaoui11
08-15-2012, 21:03
الحقيقة فكرة مهمة جدا لكن تحتاج لرأس مال كبير جدا اخي العزيز و كبير جدا ايضا اخي
و المخاطرة تكون كبيرة و ان خسرت ستخسر الكتير و هنا المشكلة الاكبر و بالتالي لا تخاطر

hossam hossam
08-23-2012, 20:03
لا طبعا مدخلش صفقه زي دي رغم ان ارباحه طائله بس شوف عتخلص في كام يوم ممكن تقعد اكثر من
اسبوع وانا مش بحب اشتغل الفريمات الكبير بسبب راس المال

sa3idsmp
08-23-2012, 20:25
الصفقات من هدا النوع خاصة باصحاب الحسابات الكبيرة

والباع الطويل في عالم الفوركس اما نحن فمازلنا لم نكمل مشوار

الحتراف بعد

YASER83
09-04-2012, 15:08
السلام عليكم
طبعااااااااااااا
لربحها الكبير ومضومنيتها العالية
وتخلصك من تذبذب السوق

abdellatif2013
09-04-2012, 17:04
ادخل صفقات سوينجية والنتظار شهر او اقل او اكثر لتحقيقها لكن فى المستقبل بأذن الله ممكن يكون مثل هذه الصفقات ممكنة مع رؤس اموال محترمة وتحليل محترف وتنوع المحافظ استطيع ان اعتمد على كذا نوع من الصفقات كأن اتاجر على حساب انترداى وعلى حساب آخر صفقات سوينجية بناءا على تحليل قوى لتوقع سير العملة .:)

moody mooda
09-04-2012, 17:06
انااا اعتقد ان هذه الاستراتيجيه هي على المدى البعيد
وتحتاج الى تحليلات دقيقه وخبراء في مجال الفوركس
والى وقت طويل ممكن

benb
09-04-2012, 17:21
هذه اهداف لا يمكن ان تتحقق في السو ق حاليا في مدة اسبوع او اسبوعين
لان السوق كثير التذبذب
يمكن ان تتحقق من ثلاثة اسابيع الى شهر
وفي الحقيقة انا لا احبذ الصفقات الطويلة لأني لاي لا أستطيع الصبر

ahmedgalal
09-15-2012, 01:47
انا عن نفسى لا احب هذا النوع من
الصفقات وكذلك لاتنفع مع اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة
وبالتوفيق للجميع فى السوق

4ex
09-17-2012, 18:20
لا احب هذا النوع من الصفقات وكذلك لاتنفع مع اصحاب رؤوس الاموال الصغيرة كم سيكون حجم اللوت 10 سنت يعني ربح 50 دولار وربما يتحقق الهدف في شهر او شهرين

rafah
09-18-2012, 02:43
السلام عليكم
افضل تحقيق الاهداف اليومية ولا احبذ دخول الصفقات طويلة الاجل
فالسوق غير مضمون هذه الايام

Didi
09-18-2012, 03:02
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...
لااستطيع ان ادخل صفقات سوينجية والنتظار شهر او اسبوعا اواكثر لتحقيقها ولكن فى المستقبل انشاء الله سوف استطيع
الان لالت مبتدا علي بصبر اما صفقات سوينجية اتركها الان للرؤس اموال الكبيرة الذين تعوذ طعم ربح و الخسارة مرارا و تكرارا وشكرا
تحياتي

loco
09-18-2012, 03:26
الصفقات من هدا النوع بعيدة المدى تحتاج الى راس مال كبير
كما اني احب سفقات سريعة هه

mage
09-18-2012, 04:41
دائما الصفقات التى على المدى الطويل يكون لها اهداف كبيرة واستوب كبير ولكن هذه الاصفقات يجب ان نتعامل معها بكل دقة بحيث انه فى بعض الاحيان هذه الاصفقات يكون لها ارتدادت تصل الى اكثر من 300 نقطة ويمكن ان تضرب الاستوب بسهولة

mrhero
09-21-2012, 18:43
ههذه الصفقات لانننفع الا مع الحسابات الكبيره
انما مع حساباتنا الصغيره فهى خطره فى ظل التذبذبات الحاليه

azifek
09-23-2012, 00:09
حسب رأيي الشخصي فإن صفقات مثل هذه إذا ما نظرنا إليها من ناحية الإحتملات فهي خاسرة
في الإحتمالات نجد أن الربح = 50% و الخسارة كذلك
أنت عندما تعمل صفقة مثل هذه فإن إحتمال الخسارة هو الذي يغلب على إحتمال الربح

pota1999
09-23-2012, 20:45
نعم يوجد هناك من يعمل فى الفوركس على مثل هذه التوصيات ذات المدد الطويلة حيث انهم يعتمدون على الفريمات الكبيرة مثل اليومي او الاسبوعى
واعتقد انها لا تصلح للحسابات الصغيرة لان الفريمات الكبيرة يكون بها حركات تصحيحية كبيرة الى حد ما تحتاج الى مارجن كبير لا يتوفر فى الحساب الصغير

ehap
09-23-2012, 20:57
صفقة ب 500 نقطة يصعب تحقيقها الان لان السوق تحكمه ازمة مالية عالمية
ولا تستطيع ان تحقق هدف مثل هذا في مدة زمنية صغيرة ولو كنت تملك حساب كبير نوع ما

daisy
09-23-2012, 21:04
دخولى لصفقة بالشكل دا متوقف على حاجتين
مدى ضمانتها ومعروف ان مفيش ضمان 100% بس لما بيكون مضمونه اكثر بيكون افضل
ثانيا هل حسابى يستحمل خسارة 300 نقطه ولا لا

keko
09-23-2012, 21:12
هى فعلا تعد من الصفقات طويله الامد والتى تعتمد على خبره كبيره ورؤوس اموال ضخمه وهذا الشروط لا تتوافر فيا
فى هذا الوقت ولذلك انا لا احب مثل هذه الصفقات على الاقل فى الوقت الحالى حتى اكتسب الخبره وباذن الله ابدا العمل بهذا النوع

yasser habola
09-23-2012, 23:03
حبيبي يوجد انواع من الصفقات علي حسب الشخص المتاجر فهناك من يتاجر اسكالبنج و
هناك سوينجات وهناك صفقات بعيدة المدي وكل نوع من انواع المتاجرة تختلف عن الاخري من حيث حجم العقود
بالنسبة لهذا النوع من الصفقات فهو يصلح للمتداول الغير متفرغ نهائيا للتداول بشكل يومي

madoxegy
09-23-2012, 23:06
هذه توصية ممكن تدمر حسابات كثيرة للمستثمرين الصغار
اما المستثمرين الذين يملكون الحسابات الكبيرة فمن الممكن الدخول فى صفقات كهذه

mostafaabdelgawad
09-25-2012, 20:01
لا يا اخي كبيرة جداً ولا استطيع تحمل خسارة 300 نقطة
بالذات انها محتاجة راس مال كبير نسبيا

shery
09-26-2012, 03:32
اكيد هيكون فى مخاطره كبيره ولكن يجب ان نصبر على الصفقه ويمكن تاتى بنتيجه وتحقق الهدف المطلوب

hwida nada
09-26-2012, 03:36
والله يا اخى هو بالفعل فيه بس للاسف دائما بلاقيها معقدة نفسى انا بقى
اعمل استراتيجية ال500نقطة بس تكون سهلة وتتميز ببساتطها
ياريت اللى عنده استراتيجية مضمونة ومجربة يقولنا

rasmania
09-26-2012, 16:11
اه اخي هذه توصيات المدة الطويلة يمكن تتحقق معاك بعد مرور اسبوع
و يعتمد محلليها على استراتجيات و تحليل اليومي و اسبوعي على ما اعتقد تحياتي

sarim
09-26-2012, 16:16
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك

انا لا استطيع الدخول بمثل هذه الصفقة صفقة مخيفة جدا بالرغم من انها قد تحقق مكاسب قوية ولكنها مغامرة وانا اخاف من المغامرات فخسارة صفقة هكذا قد تكسر الظهر

bilalkaz
09-26-2012, 18:58
اولا 500 نقطة تريد حساب كبير وتصل ربما لعدة ايام
عن نفسي انا لا احبذ مثل هذه الصفقات

kazim
09-26-2012, 19:00
بسم الله الرحمن الرحيم
اما بعــــــــــــد...

شاركنا برايك

او اكثر لتحقيقها لكن فى المستقبل بأذن الله ممكن يكون مثل هذه الصفقات ممكنة مع رؤس اموال محترمة وتحليل محترف وتنوع المحافظ استطيع ان اعتمد على كذا نوع من الصفقات كأن اتاجر على حساب انترداى وعلى حساب آخر صفقات سوينجية بناءا على تحليل قوى لتوقع سير العملة من بداية ترند او انتهاء ترندعلى العكس من الصفقة الصغيرة وانا شخصييا اثق فى الصفقة التى على المدى الطويل اللى تكون مبنية لعى تحليل فنى قوى ويكون هناك رضا شخصى منى بهذه الصفقة ومن الممكن ان ادخل فيها كمان