PDA

View Full Version : من الأفضل أنت أم هو ؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

marwa
08-12-2012, 08:02
هل فكرت بيوم من الأيام وهل عندك عزة نفس تصلك إلي حد انت تكون حابب نفسك او واثق في نفسك أكثر ما تثق في واحد محترف بالفوركس؟
ولماذا تفضل نفسك أو تفضلة؟

hesham itch
08-24-2012, 09:13
هذه المسالة لا يجب ان يكون فيها عند ولا كبر ويجب ان يتم البحث فيها عن
طريق المصلحة والعمل والبيزنس فقط ولا يوجد داعى للكذب على الذات

lovemoon
08-24-2012, 09:15
هل فكرت بيوم من الأيام وهل عندك عزة نفس تصلك إلي حد انت تكون حابب نفسك او واثق في نفسك أكثر ما تثق في واحد محترف بالفوركس؟

اثق في نفسي و لا اثق في محترف دا كدا اسمه غرور و الغرور يوصل الي الخسارة
بالعكس ممكن الواحد يستفاد من المبتدأ مش بس المحترف

mannon
08-24-2012, 14:43

بصراحة فى البداية كان دة تفكيرى فعلا وكنت شايف ان كل الى موجودين مش فاهمين زيى وانا الى هدخل افك شفتر الفوركس ههه لكن مع الوقت لقيت ان مهما كانت خبرتى ومهما كانت مهارتى لازم اقدر الناس الى اقدم منى لان خبرتهم اكيد اكبر

eng/ali
08-24-2012, 14:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته جميعا
اعتقد انى افضل انى اخد العلم من اهل الخبرة واعتقد هى دى الثقة المطلوبة وليس العناد والمكبرة واحنا هنا كلنا لربح المال
فاعتقد ان اخذ النصيحة من اهل الخبرة هيوصلنا الى هذة النقطة وهى الربح ان شاء الله لا مجال للعناد فى التجارة يجب اتباع المصلحة

ilyes
08-24-2012, 14:55
السلام عليكم
اعتقد انو الانانية في بعض الاحيان بتفيد
لانه مش ممكن حد يضع ثقة في شخص ويوكله على راس ماله شيئ طبيعي
موفق

forexlook
08-24-2012, 14:57
أنا أثق في من لديه كفائة في المجال الفوركس هدا لا يعني أنني لا أثق في نفسي
لكن من يدخل الى مجال لا يقهم قيه شئ و يرفض فكرة أن يتاجر في مكانه شخص محترف لتجنب الخسارة بل نالنسبة لي أعتبره شخص مغفل و أسف على هد الكلمة لكن ....

mmm2013
08-24-2012, 14:57
اخى الموضوع ليس بتقه فى النفس ولا اهانه لشخصك بس انت معندكش الخبره الكافيه الى تخليك تتوقع جيد وبعدين انت مش بتمشى وراه انت بتتعلم منه لحد متوصل لمرحله انك تتوقع والناس تمشى وراك

yahiamahmod56
08-24-2012, 15:01
لا فى الحقيقه انا لا اثق فى نفسى لهذه الدرجه التى تؤدى الى الغرور وعندى ثقه كبيره فى اى شخص ارى انه يمتلك خبره

elking
08-24-2012, 15:05
انا مش بثق فى اى شخص فى الفوركس حتى لو كان عالمى وعامل مليون معرفش ليه
بس بحب ادخل على اساس تحليلى انا وليس تحليل الغير

ROTARY28
08-24-2012, 15:05
السلام عليكم
الثفة بالغير على راس المال
كمن يرمي امواله في محهول او في النار
التعلم والتداول ذاتيا افضل واربح
واكثر مضمونية

abdelaal
08-24-2012, 16:59
تقييمك للأخرين سهل جدا الصعب بجد أنك تقييم نفسك صح
وأظن لنك لوقدرت تقيم نفسك أكيد هتوصل للأحتراف بشكل أكبر

Eslam Torres
08-24-2012, 17:06
الفوركس يحتاج الى تعلم كثير وكثيف حتى تثقل خبراتك فيه
وحتى تستطيع ان تعتمد على نفسك يجب ان تجتهد فى التعلم
وان شاء الله ستزيد الثقه يوما بعد يوم

sa3idsmp
08-24-2012, 17:11
الثقة في النفس من ضروريات النجاح والدي يثق في نفسه غالبا ما يحقق

اهدافه المسطرة . لكن هدا لا يعني اننا نلغي و نقصي الآخرين فهم

كدلك لهم الفضل علينا

dentist
08-24-2012, 17:15
الموضوع مش عزه نفس وكرامه وكبر
لأ ما دام انا شايف ان حد توصياته صح يبقي لازم اشتغل عليها

ghada maher
08-24-2012, 17:21
الموضوع ده مينفعش فيه الغرور او الثقة الزايدة ف النفس او فى اى شخص اخر المفروض اننا ناخد بنصيحة الشخص اللى احنا واثقين فيه وواثقين انه لديه خبرة ف مجال الفوركس وعلى دراية تامة بكل جوانبه

face book
08-24-2012, 17:29
بالتأكيد انا بثق في نفسي وفي تحليلي حتي لو هدخل غلط بدخله
ولو شايف واحد اكثر مني خبره بيقول عكس رايي ولا كأن سمعت حاجه

silver
08-24-2012, 21:47
بطبيعة الحال الشخص يثق في نفسه لانه مطمان منها

فان اطمان لشخص ما بانه محترف ويربح سوف يطمان له

islam96
08-26-2012, 13:46
أنا أفضل التعلم بنفسي والمتاجرة بنفسي
لا أحب أن يكون حسابي مربوط بحساب واحد خبير
طيب ما المشكلة إن تعلمت وأصبحت مثله في يوم من الأيام ؟

hwida nada
08-28-2012, 22:50

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
المسالة ليس مسئلة ثقة ولا كبر ولا حتى عزة نفس
الموضوع ابسط من كده انا احب اجرب بنفسى واحب ان اتعلم ولا احب كلمة مستحيل
المستحيل بالنسبة لى هو انى ابعد الموت عنى او عن الاخرين
واظن ان فى ناس كتير اوى بعد ربيع العمر ما عدى بيهم الى نقطة النهاية ما زالو يتعلمو

aboualy
08-28-2012, 22:50

هو مينفعش اقول انا الافضل وخلاص يعنى اذا كان واحد عنده خبرة سنوات طويلة فى الفوركس وانا لسه مبتدئ وقالى نصيحة معينه مينفعش اقول انا افضل منه ولازم اعتمد على نفسى بالعكس لازم اعمل بنصيحته اذا كنت متاكد انه شخص كويس وبيحب الخير للناس

ilyes
08-28-2012, 23:01
كل واحد وتحليلووكل واحد والاستراتيجية التي يتبعها وكل واحد الخبرة اللي هو اكتسبها سواء من تجربتو او من الخبراء الاخرين
لكن انا افضل اعتمد على نفسي لانك ماتدري ممكن يكون نصاب
والله اعلم

eletrebi
08-28-2012, 23:09
انت مش موضح بالظبط تقصد اية

بس انا لو واثق من نفسى اكيد هعتمد على نفسى اكتر من اى حد تانى ولكن دا ميمنعش انى افكر فى الى هو قلهولى واشوف دا صح ولا لا

Yasmina
08-28-2012, 23:12
اخي صراحة مو لازم يكون فرق بينك و بين احد ثاني لأنه اصلا
الانسان مو لازم يكون مغرور ، و العلم ليس له حدود

husamart
08-28-2012, 23:20
الصحيح ان اكثر ما يهلك المتاجر هي الثقة الزائدة في النفس والقناعة بالقدرة على مجاراة السوق
وهنا يكمن الفرق بين تاجر يمشي بخطى ثابتة وتاجر يريد ان يقفز قفزات عشوائية يقع بعد كل قفزة ولا يعرف كيف سيقوم منها

mastar_soft
08-28-2012, 23:35
بجد من خلال تجاربى فى مجالات كثيره على النت
شاهدت ان ممكن مبتدء بسيط جدا يعطيك معلومه مهمه جدا دون ان يعرف انها مهمه لك
وبدون ان يكون لديه خبره انا اتعلم من خلال البحث والتعلم مع الوقت ولا يشترط ان يكون خبير فى الفوركس

zasd
08-29-2012, 03:09
لا طبعا لازم تتبع العلم والمعرفه

مينفعش انك تعاند فى المجال ده

وكمان ابعد عن اى فكره توصلك للطمع

mido303037
08-29-2012, 03:24
لا طبعا بالطبع سوف افضل محترف الفوركس لانى ان كنت مبتدئ فهذا لا يمنع
الاخذ من عند المحترفين والاستفادة منهم

uventene
08-29-2012, 07:17
الافضل عدم الاعتماد او ان تثق باى شخص فى الفوركس حتى اذا كان محترف وان تعتمد وتثق بنفسك حتى اذا كنت غير محترف لان من خلال الثقه بالنفس يمكن ان تجتهد وتتعلم وتصبح ايضا محترف وتتداول بنفسك وتحقق ارباح وتحافظ على راس مالك لان لا احد يستطيع ان يحافظ على راس مالك مثلك

eslam92
08-29-2012, 07:25
فى الحقيقة هذا ليس جيد فى مجال الفوركس فالأمر يتعلق بالاموال
والتى تحتاج الى حسن ادارة وتحليل جيد للربح فلا توجد مشاكل اذا لجأنا لما هو اكثر خبرة لنتعلم
حتى نصل لنفس المستوى او افضل حينها نستطيع التخلى عن الاخرين والاعتماد على ارأنا الشخصية
هذه هى وجهه نظرى الشخصية

medhat
08-29-2012, 07:34
الموضوع مش بالشكل ده الحكايه انى اريد ان اتعلم وايضا ان اتحمل انا مسؤليه ما يحدث لى ولراس مالى
لا ان احمل احد اخر هذا العبئ وان افرح بفوزى وتكون لدى مهارات المتاجره وبهذا لا اخاف على المال
فان ذهب استطيع العمل مره اخرى

anazoft
08-29-2012, 08:05
هدا ياتي من التجربة و النتائج
يعني حسب نتائجك المحققة
لو حققت نسبة نجاح كبيرة على مدى عام او عامين متلا
اكيد لن تتق الا في نفسك و تحليلك

forexawy59
08-29-2012, 11:59
المهم انك تثق بشكل صحيح يعنى لو الحد دا صديقك او صاحبك وزى مانتا بتقول محترف يبقا الافضل انك تتعلم منه
وبعدها لما توصل لدرجه خبره كافيه ومميزه تقدر تشتغل لوحدك وتعتمد على نفسك فى العمل والتعامل

amr beni ata
08-29-2012, 13:21
يجب الاستفادهمن اهل الخبره
لكن ايضا يجب الاعتماد
على النفس

egypt25
08-29-2012, 20:40
هى الحكاية مش حكاية حب ذات او حاجه
بس هو فيه حاجه ان المحترف ده هو محترف لنفسه لانه حتى لو ادانى توصيات برضه مش حاجه تنفع تعيش بيها
لازم انت تعلم نفسك وتثق فى نفسك

ibrahimhabony
08-29-2012, 20:47
الموضوع جميل جدا وبصراحة انا كنت فاكر نفسى عبقرينوا مع انى جديد هههههههههههههههه
بس بعد ما قرأت الموضوع اتغيرت بصدق وهحاول اتعلم بدون غرور

sarim
08-30-2012, 16:54

اعتقد انى افضل انى اخد العلم من اهل الخبرة واعتقد هى دى الثقة المطلوبة وليس العناد والمكبرة واحنا هنا كلنا لربح المال
فاعتقد ان اخذ النصيحة من اهل الخبرة هيوصلنا الى هذة النقطة وهى الربح ان شاء الله لا مجال للعناد فى التجارة يجب اتباع المصلحة

daisy
08-30-2012, 17:09
سؤال صعب لان صعب شرحه
يعنى بالنسبالى انا افضل شغلى انا بنفسى وعدم الاعتماد على حد عشان اقدر افهم
حتى لو كنت بخسر فى البدايه
لكن الاعتماد على شخص محترف ممكن يوصلنى للربح بس مش هتعلم

ahmed samir
08-30-2012, 17:14
اولا السلام عليكم هو طبعا الثقة موجودة بين كل اشخاص الفوركس ولكن عدم الثقة فى كل شى هنا فهذا سوق ومفتوح للجميع
وطبعا انا مش هينفع ادخل صفقة من كلام وحد لزم اعتماد على التحليل الفنى للصفقة حتى يتم تحقيق الربح

marem2007
08-30-2012, 17:15
الفكرة مش كدة
الي اتعلم واكتسب خبرو كويسة فس الفوركس
يقدر يحقق اي هدف ويوصل لثقة في النفس

azza51
08-30-2012, 17:17
انا لا اثق بنفسي ابدا لأني ضعيفة الشخصية ولا اتخذ اي قرار سليم في حياتي لذا اعتمد علي الغير في التجارة وفي كل شئ ..اعرف ان هذا شئ سئ واحاول التغيير من هذا واحاول الاعتماد علي تنفسي في كل شئ

wadnoun20
08-30-2012, 18:02
طبعا الاستفادة من شخص محترف افضل لان المبتدئ راح تغلب عليه
انانيته و راح يخسر كل شيء مرة واحدة نتيجة تهور و تسرع

aymen-gfx
08-30-2012, 18:05
اعرف محمد و طارق و هما من المغرب و انا احبهما و أفضلهما عن نفسي فهما يتقننان الفوركس منذ 2 سنوات

asmaa omar
08-30-2012, 18:09
محترفين الفوركس الحقيقين نادرا ما تجدهم على المنتديات
ويوجد الكثير منهم من مديرى الحسابات والمحافظ الاستثماريه ولكن الضخمه ومن الصعب ان تجدهم

aymen-gfx
08-30-2012, 18:15
انا لا اثق بنفسي ابدا لأني ضعيفة الشخصية ولا اتخذ اي قرار سليم في حياتي لذا اعتمد علي الغير في التجارة وفي كل شئ ..اعرف ان هذا شئ سئ واحاول التغيير من هذا واحاول الاعتماد علي تنفسي في كل شئ

لا يا اختي انصحكي في تغيير شخصيتك فانت ستكبرين و ستتزوجين و ستتخ=ين قرارات حاسمة في حياتك

hwida nada
08-30-2012, 18:18
انا لا افضل نفسى او اعتزازى بنفسى يوصلنى لدرجة الكبر والعياذ بالله
وانما انا احب ان اتعلم اصر على انى انا اللى اكسب ولو خسرت مش هحزن
لكن هيكون افضل من انى اعتمد على شخص وهو لا يزيد عنى الا فى الخبرة والخبرة سهل انى اكتسبها

HOUSAMMI
08-30-2012, 21:50
المحصلة هنا من الدى يربح انا ام هو

ان كان هو يجب ان ارفع له القبعة واتابع توصياته وفى نفس الوقت احاول ازود من نفسى

ان كان يبقى المسئلة محسومة انا طبعا احسن

mero
08-31-2012, 07:10
الفوركس ليس له امان لاى شخص حتى اذا كان شخص محترف وبالتالى يمكن ان يخسر المحترف وبالتالى لا يمكن الوثوق ثقه كامله فى شخص حتى واذا كان محترف ويجب ان تتعلم انت بنفسك وتثق بنفسك بدل متعتمد على الاخرين حتى لا تكون دائما محتاج الى احد يساعدك فى التداول

otakon
08-31-2012, 07:36
الثقه في نفس في سوق الفوركس لاتاتي بين يوم وليله الا بعد فتره طويله من التدوال قد تحتاج من سنه الى 4 سنوات
حتى تكسب الخبره وبعد تاتيك الثقه في النفس انا من رأي الاعتماد على الذات افضل شي حتى لوكان فيه خسائر

mhb2012
08-31-2012, 07:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته كيف الحال شباب منتدئ فوركس العرب عساكم بخير طبعا علي ان اعضي الثقه
لنفسي

qorrow
08-31-2012, 07:55
كل مجال له ناسه
وفي حاجة إسمها خبرة لازم نعترف بيها
فاللي عنده خبرة في الفوركس بالنسبة لي كلام لازم يتسمع
طالما أنا واثق إنه مش هيخدعني مثلا

waleed adel
08-31-2012, 14:30
اعتقد ان اخذ النصيحة من اهل الخبرة ممكن يوصلنى للربح ولكن لابد ان استفاد
واطبق ما اتعلمه منه حتى اكون استفدت فعلا

moody mooda
08-31-2012, 14:34
طبعا كلما امتلكت الثقه بنفسك حققت
المزيد من النجاحات
ولكن اتحدث عن الثقه الحقيقيه وليست المفرطه
وبعد ذلك انت الافضل بكثير ممن هم ااااااااااااااااااااااااا ااااقل جرأه
وثقه واكثرهم خمولا

thepeaceman
08-31-2012, 14:48
هذا يعتمد على الانسان ومبداه في الحياة حقيقة لان الانسان هو نفسه في اي مجال وفي اي مكان لذلك لكل شخص سوف تكون له وجهة نظر وفقا لتفكيره ومنهجه في هذه الحياة وليس عيبا او خجلا فالناس مختلفون والجميل جاء من هذا الاختلاف فيما يخصني بعد المقارنه من يستحق ان يكون الافضل سوف اعترف به سواء انا او غيري لايهمني المهم معرفة الخطا وتجنبه وترك الغرور والكبر لانها امراض مدمره للجنس البشري

hmadi
08-31-2012, 14:51
ده شي عشان لان ممكن المحترف يطلع غلطان
وشخص داخل جديد وربحت منه
لايهم اهم شي عدم الغرور والطمع في ذلك عشان ماتخسرش فلوسك لان ده بزنس وبزنس مافيش غرور

ايه الجديد
08-31-2012, 15:33
الثقة فى النفس مهمة جدا
ولكن ترويض النفس حتى لا تصل لمرحلة الغرور
واعتقد ان العند هو من الغرور فيما طرحتة كيف تثق فى نفسك وانت مبتدأ أكثر من محترف فوركس
ولكن لو عندك الخبرة الكافية فهناك فرق

sam50005
08-31-2012, 15:39
صراحة مو لازم يكون فرق بينك و بين احد ثاني لأنه اصلا
الانسان مو لازم يكون مغرور ، و العلم ليس له حدود

domadoma
08-31-2012, 15:45
انا معترف انى لا افقه غير جزء بسيط من الخبره بالفوركس مبحبش الكذب علشان كده اى حد افضل منى بكتير وانا بحترم كل المتداولين كسبانين لو خسرانبنهما كويسين لانهم بيتعلموا من اخطائهم ولم يعتمدوا على التداول الالى على الاقل

mmm2013
08-31-2012, 16:02

انا معك اخى ولابد فى البدايه ان نتابع كل ذلك التوصيات حتى نستطيع ان نتعلم جيدا
ولعد ان نمتلك الخبرات لابد وان نقوم نحن بعمل توصيات لانفسنا

YASER83
09-08-2012, 15:54
السلام عليكم
الثفة بالغير على راس المال
كمن يرمي امواله في محهول او في النار
التعلم والتداول ذاتيا افضل واربح
واكثر مضمونية

mouwal555
09-08-2012, 21:19
اسلام عليك اخي الكريم
اثق في نفسي و لا اثق ولاتق في اي شخص اخر لن كمايقول
(المتل لا تعطن سمك بل علمني كيف اسطاطه)

omar kapo
09-08-2012, 22:27
اخي االكريم البحث ع التاجرة والتعلم لا يتدخل فيه الكرامة
ولكن تحاول ان تتعلم ان شاء الله بالصبر الا ان تصل اليه وهو صعب شوية ولكن اذا كان هذا هو هدفك

l3azzi
09-08-2012, 22:29

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته و الله كلامك مية بالمية حق الافضل هو اخد العلم و اشكرك على قول هته الكلمة

elking
09-08-2012, 22:46
انا طبعا وانا اثق فى نفسى واحب ان اتعلم واعمل بنفسى
لا اريد اكسبيرتات ولا اريد اى شخص يتعامل على حسابى

amera-nada
09-09-2012, 00:59
السلام عليكم ورحمة الله
موضوع الففوركس مش محتاج عزة نفس محتاج خبرة و مهنية حقيقية
المشاعر كيفما كانت لا تفعل شئ في الفوركي

mr.mido
09-09-2012, 01:03
انا عن نفسى اثق فى نفسى كثيرا وفى قدرتى فى التحليل الفنى الخاصى بى واسترتيجيتلا الخاصة
ولكن ليس هناك مانع من الاستفادة من احد المتاجرين الكبار

alzwe2020
09-09-2012, 01:07

bakerabukomsan
09-09-2012, 01:16
انا اثق في نفسي اكتر من اي شخص ولماذا اثق في اناس لا اعرفهم وانا ادخل الفوركس واتعلم واتاجر بنفسي مع الفوركس

bony2
09-09-2012, 01:17

لا بس مش لدرجة الغرور يعنى و ان الواحد يفتكر نفسه جامد بقى وياما هنا ياما هناك يعنى
الواحد المفروض بيشوف كل الاراء و بيتعلم من الناس و خصوصا لو محترفين كمان

mahmoud1
09-09-2012, 01:24
الثقة فى النفس بتجى مع المكسب واى شخص مش هايقدر يكسب بدون ما يتعلم ويجهتد ويلتزم لانه المكسب فى الفوركس مش سهل حتى لو وصلت لدرحة الاحتراف اكيد هايكون فى صفقات خسارة بس المهم هو انه يكون الاجمالى ربح والواحد بيكتسب خبرة من السوق بتلعم يعنى التعلم باستمرار هو اللى بيخالى الواحد يكتسب خبرة

Mokka
09-09-2012, 01:31
هذه ليست مسأله ثقه فى النفس او ثقه فى الشخص المحترف فهذا الشخص لم يولد محترف و انما مر بكل مراحل التعلم و المكسب و الخساره لكى يصبح خبير و محترف فى مجال الفوركس و مصيرى اكون مثله فى يوم من الايام

dina
09-09-2012, 01:36
السلام عليكم
عن نفسى اثق فى نفسى جيدا ولله الحمد ولكن ايضا اثق فى الاخرين
بمعنى ان ارى تحليلاتهم واذا اقنعتنى اوافق عليها وان لم تقنعنى لا اوافق ولكن اولا واخيرا الراى الاخير يكون رايي

zasd
09-09-2012, 01:37

محمد عبده
09-09-2012, 02:11
وفوق كل ذى علما عليم من الغرور والغباء عدم احترام الخبرة والعلم وبالتالى هو افضل منى طلما يملك الخبرة

m.o.b
09-09-2012, 03:34
والله اخى انا لسه ف البدايه جديد يعنى

ف ان شاء الله ناوى اتعلم الفوركس اكتر واكتر

وادخل ف تداولات كتيره

وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

ayman.shosha
09-09-2012, 03:41
اخى العزيز ما تتحدث عنه هو الغرور بعينه وتزكر ( ان من تواضع لله رفعه ) وتزكر ان الارباح الضخمة التى حققها محترفوا الفوركس كانت بسبب مضاربة متاجر مبتدىء وليس من العيب ان يظل صاحب العلم يقبل النصيحة ممن اقل منه علما والدليل ان الاحتراف لا ينتهى عند حد معين ان السوق لم يقف يوما مستسلما امام امام سخص بعينه فلا ربح مستمر ولا خسارة مستمرة وهو ما يعنى اننا خطاؤن اخى العزيز ويجب ان نلجأ لبعضنا لنصحح اخطاءنا

2x1
09-09-2012, 03:42

فعلا انا معاك انا بحب انا اخوض التجربة بنفسي واحلل عشان اكتسب خبرة اكبر لاني لو فضلت امشي ورا تحليل الغير واراءهم عمري ما هوصل لشيء وهفضل فمكاني

ahmedamz
09-09-2012, 03:48
اخى فى هذا لمجال لا وجود للكبرياء
فى النهاية المصلحة وجلب الاموال فوق اى شئ
ومن يفيدنى او يهمنى او يعطينى معلومة تيدنى فهو وق راسى

meshmeshrere
09-09-2012, 04:04
انا طبعا لازم اثق فى غيرى وثقتى بنفسى بذات اذا كنت مبتدءة دة اسمه غرور انما الموضوع يختلف اذا كنت خبيرة اثق فى نفسى ولكن احب ان اسمع جميع التحليلات والاستفسارات للاخرين حتى لو مبتدءين فى هذا المجال وهذا المفروض ان يطبق فى حياتنا عماتا

zubair
09-09-2012, 04:12
يجب الأعتماد على النفس احياناً
فلا تعتمد على الخبير دائما
ولاكن ان كنت مبتدئ
ستحتاج التعلم من ذوي الخبرة

informatiquepro
09-09-2012, 04:12
لأنني ساقوم بتعلم و وضع نموذج خاص بي في المستقبل

sahar
09-09-2012, 04:20
انا اعتقد يااخي ان الثقه بالنفس مطلوبه بس المطلوب وده الاهم انك تبقي علي قد الثقه دي من التعليم
لو كنت واثق في روحك وتعتبر نفسك من محترفين الفوركس فانا معاك لكن اذا كنت متداول عادي فالثقه دي سوف تؤدي بيك الي الخساره
لانها تعتبر غرور والغرور خساره والمحترفين موجودين لنتعلم منهم لكي نصل الي مستواهم

mannon
09-10-2012, 00:32
انا اعتقد يااخي ان الثقه بالنفس مطلوبه بس المطلوب وده الاهم انك تبقي علي قد الثقه دي من التعليم
لو كنت واثق في روحك وتعتبر نفسك من محترفين الفوركس فانا معاك لكن اذا كنت متداول عادي فالثقه دي سوف تؤدي بيك الي الخساره
لانها تعتبر غرور والغرور خساره والمحترفين موجودين لنتعلم منهم لكي نصل الي مستواهم

فعلا كلامك مظبوط ياخى الكريم الثقة بالنفس مهمة فى اى مجال مش بس فى الفوركس المهم بقى انها لا تتحول الى غرور لان الغرورو فى الفوركس مدمر ونتائجة خطيرة على المتداول ، ربنا يوفقنا جميعا ويبعد عنا الغرورو

hamzah krishan
09-10-2012, 00:34
الثقة في النفس شيئ جميل ولكنهخ يصل في بعض الاحيان الى ما هو معروف بالغرور وهي مرحله متقدمه من الثقة الزائدة في النفس
والممارسة الجيده والتمرين المستمرة تجعل الثقه فينفس الشخص

saad
09-10-2012, 01:06
كل واحد وتحليلووكل واحد والاستراتيجية التي يتبعها وكل واحد الخبرة اللي هو اكتسبها سواء من تجربتو او من الخبراء الاخرين
والله اعلم

mannon
09-10-2012, 16:45
والله اعلم

دة حقيقى افضل شئ انك تعتمد على نفسك فى الفوركس وتحاول انك تكون مسئول عن اى قرار بتاخدة لانك لو اشتغلت فى الفوركس على كلام حد تانى ممكن تخسر وساعتها الخسارة هتكون خسارة وقت وخسارة اموال زخسارة ثقة فى النفس ، اعتمد على نفسك افضل

abdellatif2013
09-10-2012, 17:27
اخد العلم من اهل الخبرة واعتقد هى دى الثقة المطلوبة وليس العناد والمكبرة واحنا هنا كلنا لربح المال
فاعتقد ان اخذ النصيحة من اهل الخبرة هيوصلنا الى هذة النقطة وهى الربح ان شاء الله......;)

mouwal555
09-11-2012, 16:39
اسلام عليك اخي الكريم
بصراحة اثق في نفسي و لا اثق في محترف لني اداخسرت واخطأت ساتعلمم
من خطئ الن اكرره مر اخر ى وبدالك ساربح في انهاية

mansourito
09-11-2012, 16:47
انا اعتمد على نفسي وأفضل ان اتاجر بنفسي حتى ولو خسرت اكون انا لي خسرت فلوسي لاأحد غيري

MAGDY
09-11-2012, 17:29

سامحونى يا اخوانى الأعزاء
تقريباً علشان فهمى ضعيف وعلى أدى خالص
مش بفهم كتييييييييييييييير من المشاركات
إما بيكون الكلام مش راكب على بعضه ، وإما أخطاء لغوية تمنعنى من الفهم الصحيح ، ومهما كررت القراءة فلا أفهم ولا استوعب
هل ممكن أى محترم فاضل ، يفسر لى الجزئية دى : هل عندك عزة نفس تصلك إلى حد انت تكون حابب نفسك
سامحونى تانى ، لسه باتعلم القراءة والكتابة جديد ، أو الأساتذة اللى علمونا زمان ، قصروا معنا ولم يعلمونا صح
والبيت .. مؤكد له دور كبير ، لأن هو كمان قصر فى تعليمى الكتابة والقراءة .. لكن حاسب .. لسانى فى حاجة تانى ( ..... ) لبلب وزى البراباند
واللبيب بالإشارة يفهم
عموماً : وكمشاركة منى لهذى المشاركة المقتبسة ، أقول : ولله الحمد ، ثقتى فى نفسى ، تجعلنى أناطح السحاب
تحياتى

lala
09-11-2012, 19:49
لا طبعا انا مش من النوع ده ولكن دائما ارى ان من يسبقونى هما الافضل وخصوصا ان الفوركس يعتمد اكثر على الخبره
اكثر من الفهلوه وبالعكس انا احب التعلم والاستفاده من خبرات من سبقونى مهما طالت مده عملى على الفوركس

ahmedgalal
09-12-2012, 14:05
انا فى راى الشخصى فى ذلك الموضوع ان
لازم يكون فرق بينك و بين احد ثاني لأنه اصلا
الانسان مو لازم يكون مغرور و العلم ليس له حدود
وبالتوفيق للجميع فى السوق

mannon
09-13-2012, 00:32
انا فى راى الشخصى فى ذلك الموضوع ان
لازم يكون فرق بينك و بين احد ثاني لأنه اصلا
الانسان مو لازم يكون مغرور و العلم ليس له حدود
وبالتوفيق للجميع فى السوق

الموضوع مش موضوع غرور المشكلة فى اننا لازم فعلا نقارن نفسنا بالناس التانية فى الفوركس عشان نعرف احنا فين فى هذا المجال ولازم طبعا يكون لكل واحد فينا قدوة ومثل اعلى يقتدى بة فى هذا المجال دى حاجة مهمة جدا

elking
09-13-2012, 00:54
بالتاكيد انا اثق فى قدراتى للغاية ولا يمكن ان احزن او اياس على الاطلاق اذا حققت خسائر ولكن يجب ان نثق فى قدراتنا على العمل الجيد
وان نتعلم جيدا

nawass111
09-13-2012, 02:14
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
عن نفسي افضل ان انصت واستمع لمن هم اوسع مني خبرة
في الفوركس الى ان اتعلم ثم استلم زمام الامور فلا داعي إخوتي
للتكبر والعناد فمن ليست لديه خبرة عليه بتقبل النصيحة

alaoui11
09-13-2012, 02:15
اكيد اتق في نفسي
لكن بكل تاكيد سأتق في من له الخبرة اكتر مني و من له الكتير الكتير من التجربة حتي يتمكن من تحقيق ربح كبير يكون في المستوى

apolo
09-13-2012, 02:24
أنا بصراحة لا أثق في اي محترف مادام هو الأخر يتعرض للخسارة واحبذ الاعتماد على نفسي عسى ان
اكونها واتعلم اكثر من خلال الممارسة مهما كانت الخسارة

Thepatriot
09-13-2012, 02:25
السلام عليكم اخت مروة
انا رايي ان الواحد يجب الا يقع في فخ الثقة الزائدة بالنفس ويجب ان يكون متواضع ومن تواضع لله رفعه
ومن باب الرجوع الي الحق فضيلة يجب ان يثق المتاجر في من هو اكثر خبرة منه واكثر علما منه ولا يكون متكبر علي الاراء الصائبة والتوقعات الصحيحة
الف تحية

mina malak
09-13-2012, 02:33
ممكن فى الاول اتبع كلام محترف الفوركس
مجرد اتباع وليس لدرجة الثقة
جتى اتعلم وادرس اكتر الفوركس وبعد ذالك
اثق بنفسى واتحمل كل قراراتى

4ex
09-13-2012, 02:37
الصحيح ان اكثر ما يهلك المتاجر هي الثقة الزائدة في النفس والقناعة بالقدرة على مجاراة السوق
وهنا يكمن الفرق بين تاجر يمشي بخطى ثابتة وتاجر يريد ان يقفز قفزات عشوائية يقع بعد كل قفزة ولا يعرف كيف سيقوم منها

mrhero
09-13-2012, 15:15
خبراء الفوركس لهم كل احترام ولا يجب ان انتخطاهم الا اذا كنا افضل منهم فاذا شعرت فى لحظة
انك افضل منة وانت مبتدىء اعمل انة شيطان وبيلف عليك اوعى تصدقة لتندم

scorpion
09-13-2012, 15:20
السلام عيكم
ليس لدى هذا الكم من الثقة إلا إذا وصلت إلى الإحتراف فعندها سألتفت إلى مقارنة نفسي مع غيري

aladdensima
09-13-2012, 15:46
منذ ان بدأت في الفوركس وانا اعتمد على التعلم من دروس الفوركس واطبقها وادرسها جيدا لانى افضل الا اعتمد على احد ولا توصيه ولا اي شئ لا بد ان اكون مقتنع بالصفقه ولماذا انا داخل فيها حتى لو خسرت

hwida nada
09-13-2012, 15:50
حضرتك كده بتتكلم عن حد مغرور ومتكبر مش بتكلم عن حد واثق من نفسه
لانك تقول حد محترف ومحتلرف يعنى عنده باع من الخبرة
فى الحالة دى مهما اكون انا كمان محترفة اكيد هحب استفيد من احتراف الاخرين
ومش من العيب ان الواحد يزود معلوماته
لان العلم ليس له نهاية
لكن من الكبر والغرور هو انى اشوف انى انا اكتر واحد محترف
اللهم اكفينا شر التكبر والغرور

ana sayed
09-13-2012, 16:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الافضل هو الاعلم
ولا يجب ان يغتر الانسان بنفسة

mouwal555
09-15-2012, 15:01
السلام عليكم و رحمت الله و بركاته
انا شخصيان لي تق كبير في نفسي ولاعتمد على الأخرين وفي هده الحال سأعتمد على نفسي عوضا على المحترفي لني ساربح
في كلتا الحلتي ففي حالت الخصار ساتعلم من خطئي و لن أكرره و في حلت الفوز ساربح خبر و المال

Mr.Joba
09-15-2012, 15:08
اول حاجة ف الانسان قبل الاعتزاز بالنفس هو التقدير مش اكابر واقول انا احسن منه واخش اعمل فيها اللى محصلش وف الاخر بتيجى عليا بخسارة طب لية كدا ؟؟؟
الواحد المفروض يركز وينتبه لكل حاجة وعلى قد الفهم تقدر انت احسن او هو مش تقول كدا وخلاص ف البداية لازم تعترف ان مفيش حد مهما حصل افضل من حد كله بيتعلم واحنا كلنا لسة بنتعلم التجربة بقى والممارسة الجادة والفعالة هى اللى من خلالها تحدد مين الافضل

amr beni ata
09-17-2012, 12:17
هذا لا يعني مهما كانت الثقه بالنفس انك لا تتعلم من المحترفين
يجب الاستفاده من الجميع
وشكرا

sami
09-17-2012, 12:23
لا يمكن أن أتحلى بثقة عالية في تجارة الفوركس،لأنني لم أصل بعد إلى درجة عالية من الخبرة على غرار
كبار المتاجرين العالميين فرغم دخولي إلى عالم الفوركس منذ ٣ سنوات إلا أنني ما زلت أعتبر نفسي إلى
مزيد من التعلم المتواصل

Zala
09-17-2012, 12:42
لا انا اثق فى نفسى اكثر من ما اثق فى غيرى سواء كان محترف او مبتدىء فعقلى ليس بعاجز عن التفكير حتى استعين ب عقل احد غيرى
و كل انسان و تفكيره و قرارته التى يأخذها فأنا لما استغرق وقت فى التعلم حتى اعطى تفكيرى ل احد و انا ب امكانى ان ادير تجارتى ب نفسى .. مع احترامى

kazim
09-17-2012, 12:51

ان كل الى موجودين مش فاهمين زيى وانا الى هدخل افك شفتر الفوركس ههه لكن مع الوقت لقيت ان مهما كانت خبرتى ومهما كانت مهارتى لازم اقدر الناس الى اقدم منى لان خبرتهم اكيد اكبر دى الثقة المطلوبة وليس العناد والمكبرة واحنا هنا كلنا لربح المال

omran
09-17-2012, 12:52
والله يا اخى النفس دائما انانيه وتجعلك تشك فى نفسك حتى
ولكن انا لو اعرف محترف فوركس وقوى اكيد همشى ورا كلامه وهحاول انى استفيد منه
عشان بعدها احاول اشتغل بنفسى ان شاء الله

abdoeg90
09-17-2012, 13:09

بالنسبه لى اخى الكريم انا لم اصل لهذه الدرجه من عزة النفس او الثقه ف النفس والعند انا افضل ان استفيد من خبرات السابقين والمحترفين ف هذا المجال
لانه قد اكون مخطئا ولا اعرف بذلك وبالتالى لابد ان اشارك الاخرين واضع فيهم شىء من الثقه

kingta
09-17-2012, 13:30
السلام عليكم
بكل صراحة أنا لازلت مبتدأ وأكيد سأعتمد على خبير لكي أفهم الفوركس جيدا ومن تم أعتمد على نفسي وشكرا

djilani
09-17-2012, 13:46
والله أخي لم أفكر في هذا من قبل
أما المنافسة في الفوركس شيئ جميل

mai
09-17-2012, 13:50
لا انا اثق في انفسي ان بإذن الله هتعلم من المحترف ده ولا اثق في نفسي اني احسن منه وانا
لسه مبتدأه وهو في السوق من سنين
ده هيبقي غرور وبدايه غلط

Shawky Farag
09-17-2012, 13:57

عزيزي
تحياتي
من أحب نفسه ، كرهه الناس
والنرجسيه عندما تزيد عن حدها
تجعل الشخص هذا لايثق في غيره
وهذه أم المشاكل
تحياتي

Mr.rzine
09-17-2012, 14:00
لا اضن ان هناك انني افضل من محترف
فهو يعرف اهم النقاط اما انا فلا زلت مبتدأ.

sky44
09-17-2012, 14:05
في الحقيقة سوف افضل نفسي و هذا لا يعتبر تكبر او عزة نفس بل هذا يعلم الاعتماد على النفس و ليس على الغير كل مرة و باعتبار ان الخسارة لا يسلم منها احد سواء كان مبتدا او محترف

dalia
09-17-2012, 14:07
هو مش مسئلة حابب نفسك
لكن انت كدا بتختار الطريق الصح --- انك تعتمد على نفسك وتجبرها انها تتعلم وتفهم
افضل من انك تعتمد على حد تانى الله اعلم موجود لامتى

الدرهي
09-17-2012, 15:32
أفضل أن أكون أنا لاهو
فالمعتمد على نفسه الواتق بعمله و ذكائه و تجربته لا يدره أن يخسر مرة أو مرتين أو تلاث
وبعد ذالك يحتسي كؤوس الربح وهو راضيا عن نفسه لا بما اقتبسه من غيره .
فالايمان بالنفس و الاعتماد عليها عنصران أساسيان في تكوين شخصية المرء

mahmoudesmail
09-17-2012, 15:33
من الافضل ان ابحث دائما عن الثقة بنفسى حتى لو خسرت كل اموالى لازم ولابد حكسب ثقتى بنفسى ذات يوم

jamalsale
09-17-2012, 15:43
الامر لا علاقة له بعزت النفس فقط امر منطقي و حسابي
فالمحترف لديه خبر اكتر و من تم قراراته اكتر تقة

ahmed zayan
09-17-2012, 15:45
انا لا اثق فى اى احد منهم وبعدين الاحسن يعلمه الله
فاحدهم يظن نفسه الاحسن وييجد نفسه عند الله من الاوحشين

madoxegy
09-17-2012, 15:50
افضل الاعتماد على نفسى
السبب : اول نصيحة تعلمتها فى الفوركس
تاجر بما ترى وليس بما يرى الاخرون

mansourito
09-17-2012, 16:11
انا افضل نفسي رغم ثقتي انه احسن مني لكن لو تاجر هو بحسابي فبماذا سينفعني احب ان يعلمني كيف اصطاد ولا يعطيني كل يوم سمكة

Eslam
09-17-2012, 17:42
اعتقد انك تستطيع تقييم نفسك من خلال المكاسب التى تحققها فاذا كنت تحقق ارباح افضل منة فتاكد انك افضل منة
اما اذا كنت لا تحقق ارباح افضل منة فهو بالتاكيد افضل منك

malwazeer
09-17-2012, 18:02
السلام عليكم الثقة بالنفس واجبة ولكن ليس لدرجة الغرور كن متواضعآ مهما بلغت من خبرة
وأعطي علمك لمن يحتاجة بدون مقابل فسوف تأخذ المقابل حسنات يوم الحساب

ahmedeg90
09-17-2012, 18:51

عن نفسى اخى انا اثق ف نفسى ولكن ليس ف المقابل ان لا اثق ف الغير وخصوصا ان كان محترف ف مجال الفوركس
بالعكس يجب ان احاول قدر المستطاع ان اضع ثقتى فيه وان اكتسب من الخبرات لكى اصبح محترفا ف مجال الفوركس

mrhero
09-21-2012, 18:00
اخى الموضوع ليس بتقه فى النفس ولا اهانه لشخصك بس انت معندكش الخبره الكافيه
الى تخليك تتوقع جيد وبعدين انت مش بتمشى وراه انت بتتعلم
منه لحد متوصل لمرحله انك تتوقع والناس تمشى وراك

smail
09-22-2012, 13:55
فى البداية كان دة تفكيرى فعلا وكنت شايف ان كل الى موجودين مش فاهمين زيى وانا الى هدخل افك شفتر الفوركس ههه لكن مع الوقت لقيت ان مهما كانت خبرتى ومهما كانت مهارتى لازم اقدر الناس

ehap
09-22-2012, 14:01
المهم انك تثق بشكل صحيح يعنى لو الحد دا صديقك او صاحبك وزى مانتا بتقول محترف يبقا الافضل انك تتعلم منه
وبعدها لما توصل لدرجه خبره كافيه ومميزه تقدر تشتغل لوحدك وتعتمد على نفسك فى العمل والتعامل

bakerabukomsan
09-22-2012, 15:00
انا افضل المتاجرهع بنفسي ولا اتق في احد ابدا حتي لو كان اعز اصدقائي لان الفلوس تعمل علي التفرقه بين اصحابي وانا لا احب ذلك ابدا وانصح الجميع بعدم الطمع

كونان
09-23-2012, 21:42
انا لا اثق بنفسي ابدا لأني ضعيفة الشخصية ولا اتخذ اي قرار سليم في حياتي لذا اعتمد علي الغير في التجارة وفي كل شئ
.اعرف ان هذا شئ سئ واحاول التغيير من هذا واحاول الاعتماد علي تنفسي في كل شئ

mohamed saad
09-23-2012, 21:46
الحقيقة الثقة بالنفس شيء مطلوب في الفوركس ولكن ليس بالحد الذي يصل بالمتداول الى مرحلة الغرور بل يجب ان يعلم المتداول انه مهما اصبح محترفا فهناك احرف منه وهناك اقوى منه ويجب ان يظل يتعلم كثيرا حتى ولو حقق ارباح العالم كلها فالعلم لا ينتهي خاصة في هذا المجال الواسع

keko
09-23-2012, 21:58
انا بالنسبه لى عمرى ما فكرت ان ممكن ان اكون افضل من اى شخص او متداول فى الفوركس بل بالعكس الموضوع مش
محتاج الى انك تبقى عنيد بل كل مدى لاوزم ان تتعلم وتستفيد من خبرات من سبقوك وليس الاعتماد على نفسك كفايه

hassan347
09-23-2012, 22:02
السلام عليكم ورحمه الله

والله انا من رايئ اخى الكريم ان ده بيزنس فمش هينفع تعاند وتقول انا انا ويبقى واخد خبره عنك فى المجال متخدش بكلامه

ثم انا عن نفسى كمبتدئ افضل انى انظر لكلام خبراء المجال علشان مخسرش على الاقل لو خسرت من كلام خبير انا واثق فيه مش هتبقى زى خسارتى لو اتعاملت انا وانا لسه مبتدئ ومعنديش الخبره الكافيه

طبعا الكلام ده مؤقتا لحد ما ابقى انا زى اللى باخد نصائح منه او اول لدرجه خبره تخلينى قادر انى اشتغل لوحدى

تحياتى لك

faster4
09-23-2012, 22:04
يمكن ان اعرف من الافضل ، بتجربة تحليل واقارنه مع تحليل شخص اخر
لكن التجريب يجب ان يكون لمدة شهر حتى تتبين الرؤية

syed
09-23-2012, 22:17
كل مجال له ناسه
وفي حاجة إسمها خبرة لازم نعترف بيها
فاللي عنده خبرة في الفوركس بالنسبة لي كلام لازم يتسمع
طالما أنا واثق إنه مش هيخدعني مثلا

عبدالعزيز
09-23-2012, 22:18
انا افضل نفسى فى المتاجرة والاعتماد على افكارى ولاكن لاباس من الاعتماد على شخص اخر فى بعض الاحيان اذا كانت خبراتة افضل منى وشكرا

egypt25
09-23-2012, 22:36
على فكرة عادى جدا ولازم فى حياتك بشكل عام مش بس فى الفوريكس
هو انك تكون واثق فى نفسك فعلا واحيانا توصل لدرجة انك تكذب الناس وتصدق نفسك وده كويس
المهم الاحساس ده مايكونش مستمر عمال على بطال عشان تقدر تتعلم من الناس دوما

moisaid
09-23-2012, 22:44
أهلا شباب
من منا لا يحب نفسه
و يعتز بها
لكن هذا مجال يفرض علي التعاون و تبادل الخبرات
فلا أرى أي حرج في ذلك
قد تكون عندي فكرة و تغيب عني أفكار
بالتوفيق للجميع

zikovic
09-24-2012, 00:58
لا فى الحقيقه انا لا اثق فى نفسى لهذه الدرجه التى تؤدى الى الغرور وعندى ثقه كبيره فى اى شخص ارى انه يمتلك خبره

السلام عليكم كلامك معقول و جدي للغاية اتشارك معك الفكرة لا بد من تزكية التقة في نفس عن طريق اهل الخبرة و شكرااا

nrgslawi
09-24-2012, 01:10
نعم دائما انا اثق في نفسي واريد الاعتماد على نفسي وهذا كله من اجل ان اطور ذاتي
لقد عرضت علي عدة عروض لادارة حسابي وانا رفضت اريد ان اتاجر لوحدي وحتى ان تعرضت للخسارة

mohamed amin
09-24-2012, 02:26
أعتقد ان الاعتماد على النفس فى تعلم الفوركس وسيلة جيدة جدا فى
الاستفادة والتميز فى الفوركس نظرا لامتلاك الخبرات من تجربة لاخرى

Spiderhoof
09-24-2012, 03:03
لا شك انني لجئت لمحترفين كٌثر في باديء دراستي للفوركس لكي اتعلم منهم ولكن ذلك حين كنت مبتدأا ولكن الان عندما استطعت ان اعتمد علي شخصي لم اعد انظر للوراء بل اعتمد علي ذاتي ورأيي لأتحمل انا مسئولية افعالي ولا اعلقها للغير ..

noureen
09-29-2012, 14:37
انا طبعا بفضل تحليلى الشخصى لان هيكون قلبى على نفسى اكتر من اى شخص اخر
و انا اثق من نفسى اكتر من اى شخص اخر حتى لو اخدت توصيه من شخص لازم اعمل عليها من خلال تحليلى و اشوفها صح ولا ايه

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 14:46
انا طبعا بفضل تحليلى الشخصى لان هيكون قلبى على نفسى اكتر من اى شخص اخر
و انا اثق من نفسى اكتر من اى شخص اخر حتى لو اخدت توصيه من شخص لازم اعمل عليها من خلال تحليلى و اشوفها صح ولا ايه

حتى انت لو حللت غلط واخطأت مفيش اى مشاكل - كل شئ راح يتعالج وتتعلم من اخطائك لكن غيرك بيتعلم على حسابك انت

y4x
09-29-2012, 15:50
يا اخى فى مثل بيقول اعطى العيش لخبازة ولو اكل نصفه

انا لو مش واثقة انى اتعلمت كويس ممكن اسال اى حد

من المحترفين اكيد هتعلم منهم

الثقة الزيادة ممكن تؤدى الى الغرور

lecoq6
09-29-2012, 16:08
طبعا كل منا يمر بفترة نجاح تجعله فخورا بنجاحاته
ويمكن لاي شخص ان يصبح مغرورا وان يظن نفسه اصبح محترفا لكن الحترف هو الذي يستمر بالنجاح

m.mokhtar01
09-29-2012, 16:09
العملية مش زي ما انت كاتبها بس هو الموضوع كله اني لازم اكون واثق بنفسي بس لازم ميخدنيش الغرور اوي و اعرف ان النجاح لازم امشي على خطى شخص ناجح هو ده الي هيوصلني

Muhammad
09-29-2012, 16:12
أنا لا أقبل بالتوصيات من دون دراستها أو أن تكون
متوافقة مع دراستي ب>لك أتأكد أنه قد تكون ناجحة بنسبة عالية جدا
أظن أنه هك>ا يجب أن يتداول الجميع

yasser habola
09-29-2012, 16:19
الثقة بالنفس شئ اساسي لكن اعتقد ان دا بند من بنود الفوركس لكن الاعتماد الاكبر هو هل لديك الخبرة الكافية التي تؤهلك
ان تكون واثق من نفسك ولا تثق في قدرات غيرك لان في اعتقادك ان قدرتك وخبرتك اعلي بكثير من خبرتة ام لا

mansourito
09-29-2012, 16:24
أنا افضل نفسي لانني سأعتني بحسابي اكثر من المحترف وحتى لو خسرت المهم انني تعلمت واحتكيت بهذا السوق فلو تاجر لي احد اخر بحسابي فما الفائدة

magic777
09-29-2012, 16:31
الثقة بالنفس شئ اساسي لكن اعتقد ان دا بند من بنود الفوركس لكن الاعتماد الاكبر هو هل لديك الخبرة الكافية التي تؤهلك
ان تكون واثق من نفسك ولا تثق في قدرات غيرك لان في اعتقادك ان قدرتك وخبرتك اعلي بكثير من خبرتة ام لا

نركز على نفسنا افضل ولا ننظر لغيرنا هل خبرتهم اكبر منا ولا لا ولكن نتعلم منهم ومن مايقولون
اذا شرحوا حاجه مفيده او معلومه نقدر نستفيد منها لكون مثلهم

علاء بدران
09-29-2012, 16:34
االثقة فى النفس بتكون بحدود وان زادت على الحد فهو غرور ولكن افضل نفسى حتى اكون مؤتمنا على راس المال
فانا ساحافظ علية والماللك للشى بيحافقظ عن ال انتة موكلة

Hamdy Elhossiny
09-29-2012, 16:51
كلنا متداولين وليس هناك احد افضل من احد لان الفوركس لا يعتمد على الفروقات الشخصيه
وانما يعتمد على التعلم والاتقان فهو لم يولد بخصله تجعلها دائما يربح الاموال وانا لا
انما هو ذاكر وحفظ ولكى اكون مثله لابد وان امشى على دربه

azifek
09-29-2012, 20:45
طبعا إذا إكتسبت خبرة طويلة و تجربة كبيرة في هذا المجال
ففي هذه الحالة حتى أنا أصبح خبير
إذن سأثق في نفسي و تحليلاتي أكثر مما أثق في تحليلات الآخرين

islamoh
09-29-2012, 20:47
طبعا اثق في نفسي و لا اثق في المحترفين خاصة من لا تعرفهم و تكلهم فقط عبر الانترنت
لي تجربه مع احد المحترفين كان يتداول بمبلغ 6 ملايين دولار فدخلت معه براس مال صغير
1000 دولار
في الايام الاولى كان لي ربح جيد لكن بعده اخرج راس ماله و فتح صفقات براس مالي مما ادى الى خسارتي من يومها لا اثق الى في نفسي

tictok
09-29-2012, 20:58
الثقة بالنفس مهمة جداً في كل المجالات وفي الفوركس لا بد من وجدودها لكن يمكن لأي متداول أن يستعين بغيره في المساعدة خصوصاً لو عنده خبرة كبيرة لكن لابد من الأعتماد على النفس أولاً و لا مانع من الجمع بين الأثنين

rahim-dz2
10-05-2012, 13:10
بصراحة فى البداية كان دة تفكيرى فعلا وكنت شايف ان كل الى موجودين مش فاهمين زيى وانا الى هدخل افك شفتر الفوركس ههه لكن مع الوقت لقيت ان مهما كانت خبرتى ومهما كانت مهارتى لازم اقدر الناس الى اقدم منى لان خبرتهم اكيد اكبر

mohamed zewail
10-05-2012, 13:40
الافضل من يمتلك الخبره والمعرفه الكافيه بهذاالعلم ومن هو اقدم. مني

adam
10-05-2012, 13:50
اخي الكريم دائما يجب ان تثق بنفسك وبقدرتك على تحقيق الربح والا تنظر الى غيرك وتحاول تطوير نفسك اتكلم هنا عن الثقة والتي لا تصل الى مرحلة الغرور الاعمى التي تودي بك الى خسارة ففي هذا السوق لا يستطيع احد ان يقول انا قاهره ..

magic777
10-05-2012, 20:52

مش العيب انك تستفيد من تجارب وخبره من سبقوك في المجال ده وتعرف حتى هما وصلوا لايه
وبعد كده كون انت طرقك الخاصه وعلمك الخاص اللي ممكن تساعد بيه من يبدأ بعدك

حماده الكومى
10-05-2012, 22:25
أحب أن أستمع دوما إلى المعلومات من كل من له علاقة بالفوركس مهما بلغ علمى به فلابد من الأعتراف لإهل الفضل بفضلهم على وأنهم كانو سببا فيما وصلت إليه أو إكتسبته من علم

محمد رشاد
10-05-2012, 22:44
اكيد كل واحد بيكون ثقه فى نفسه افضل من اى حد تانى
او ان حب النفس بيكسب انك حابب تتعلم ومتعتمدش على حد

zeyadkabeel
10-05-2012, 23:01
هذه المسالة لا يجب ان يكون فيها عند ولا كبر ويجب ان يتم البحث فيها عن
طريق المصلحة والعمل والبيزنس فقط ولا يوجد داعى للكذب على الذات

محمد رشاد
10-05-2012, 23:03
انا اكون افضل طبعاا ومقنع لنفسى خيراا لى من غيرى
شكراا اخى على هذا السوال

hams
10-05-2012, 23:09
السلام عليكم

بالنسبه للشخص الى عنده خبره فى الفوركس اكيد بتفرق هو طبعا لازم يكون عندى ثقه فى نفسى مش كبريا بس فى بعض الحالات لازم ناخد براى المحترفين او الى عندهم خبره اكتر فى مجال الفوركس لانه جرب وعرف الخساره والمكسب

mohamedmmk
10-06-2012, 00:57
انا الافضل طبعااااا بعض مرور الفتره الاولى الا و هى فتره المبتدأين يبدأ بالتفكير في عمل المتاجره بنفسه

matrix-tech
10-06-2012, 01:01
اخى انا لا اقم بالمداولة من اجل ان اجعل احد المحترفين بالمتاجرة لحسابى انا اقوم بذلك لأنى اؤمن بالمثل الصينى
اذا اعطيتنى سمكة اطعمتنى يوم واذا علمتنى الصيد اطعمتنى كل يوم

علاء بدران
10-06-2012, 04:09
لا انا عندى ثقة فى النفس وليس غرور واننى افضل ايضا انا ااخذ
بنصائح من هم على خبرة اكثر منى حتى اتجنب الخسائر واكتسب الخبرة

ام يوسف
10-06-2012, 21:58
اعتقد انى افضل انى اخد العلم من اهل الخبرة
واعتقد هى دى الثقة المطلوبة وليس العناد
والمكبرة واحنا هنا كلنا لربح المال
ونتقبل النصيحة من اهل الخبرة ولذلك نربح باذن الله

xtomorrow
10-07-2012, 04:14
اعتقد انى افضل انى اخد العلم من اهل الخبرة
واعتقد هى دى الثقة المطلوبة وليس العناد
والمكبرة واحنا هنا كلنا لربح المال
ونتقبل النصيحة من اهل الخبرة ولذلك نربح باذن الله

تمام اخي المهم اننا نتعاون ونستفيد ونفيد بعضنا البعض والرازق اولا واخيرا ربنا الرزاق
شخصيا لا اجد اذكى ممكن يسال باستمرار رغم احترافه الفوركس ويربح في صمت

egypt25
10-08-2012, 03:57
هو طبيعى لازم يكون عندك ثقة فى نفسك عشان تقدر تقوى قلبك وتبقى محترف
ولكن فى نفس الوقت لازم تعرف انك هتفضل تتعلم لغاية ما تموت يعنى ماتستكبرش تتعلم

joker7diaa
10-08-2012, 04:45

انا اسمع للتوقعات وللمحترفين وللاخبار .. الخ
ولكن القرار في النهاية يكون لي , ولا اخذ برئيهم 100%
يعني في النهاية انا لا اهمل رأيهم ولا رأيي الشخصي .

iheb
10-08-2012, 04:56
في الحقيقة أضل اخذ النصائح من ذوي الخبرة في المجال للأني مازلت مبتدأ

yassin
10-08-2012, 05:22

أعتبر صديقي محترف في الفوركس
و لكن طرقتي في التعلم أساسها الإعتماد على نفسي
لكن لابد من إستشارة صديقي

forex.fee
10-08-2012, 07:57
والله اخى الكريم كل واحد بيبقى مفكر نفسه احسن واحد فى الدنيا وبجد
مش بيبقى شايف غير نفسه وده غلط فى حد ذاته وتقبل مرورى

willy
10-13-2012, 04:29
انا والحمدلله لم تصل بي الثقة الزائدة الى هذا الحد ولكنانا دائما اتعلم من الكبار لان الثقة الزائدة غرور والغرور دائما بيوصل صاحبه الى نتائج غير مرضية خصوصا في هذا المجال الذي ليس له كبير

CoRLeoN300
10-13-2012, 15:36
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا لا أثق في أحد أثق في نفسي أكثر من أي أحد فالمحترف كان مثلي من المبتدأ الى المحترف
تحياتي

oudai
10-13-2012, 16:32
لسلام عليكم
الثقه بالنفس مر مطلوب
وبالاخرين ان كانوو يجب ان يتعاملوو مع بعض في صفقات الفوريكس
والله ولي التوفيق

hossam
10-13-2012, 16:38
مما لا شك في ه ان التاجر يريد ان يكون محترفا في التجاره اثناء التداول ومن المستحيل ان يربح التاجره مالا من الفوركس من دون القدره علي السيطره علي النفس والثقه التي تمنح التاجر الفوز

moonli
10-13-2012, 17:03
هو انا كدا فعلا ومش غرور ولا غيره
واحيانا مش بحقق ارباح اصلا
بس انا مؤمنه انى مينفعش اعتمد على غيرى
لازم انا اتعلم واكون السبب فى ارباح نفسى

ebram
10-13-2012, 17:06
الفوركس ليس يعتمد علي المشاعر اطلاقا ومن اهم اسباب خساره العرب هو الثقه فأراءهم كانها نظريات

علاء بدران
10-13-2012, 19:00
حضرتك انا بثق فى نفسى لكن مش لحد الغرور ولا اثق الا فى الخبراء المحترفين
فانا احاول ان اتعلم اكثر لكى اعتمد على نفسى مش على حد

osamaelnino
10-15-2012, 14:01
الاحتراف فى الفوركس سهل جدا و ذللك بمشاهة اخطاءك
و محاولة اصلاحها و معالجتها

mohamedemara
10-15-2012, 14:12
اعتقد ان الافضل فى بدايه التعلم ان نتابع كل شخص
نريد ان نستفيد منه حتى نستطيع ان نصل الى النجاح ونكون نحن الافضل باكتساب الخبرات

m0na
10-15-2012, 14:23
السلام عليكم
لا اعتقد ان هذه صفة متوفرة عندى فهذه تسمى صفة العند
ولكن انا اتعلم من المحترفين واكتسب الخبرات من تجاربهم
وهذا لا يفقدنى الثقه بنفسى وبخبرتى ولكن هذا يزيد من خبراتى
ومن خلال ذلك اصبح انا الاحسن

ProTrader
10-15-2012, 14:24
نعم كلامك صحيح ، فهناك الكثير من لا يثق بتحليلاته و يختار توصيات غيره
و هو اصلا لا يعلم من هو دلك الشخص يمكن يكون مجرد مبتدأ و يريد ان يخسرك اموالك

majdquran
10-15-2012, 14:45

هذا غرور الانسان الذي يتصرف وليس عقله فبالتاكيد لن اكون افصل من واحد محترف في هذا المجال ولدية السنين والسنين من الخبرة .

mohamed ezzat
10-15-2012, 14:45
مش هقول انها ثقة عمياء قد ماهى تعب وملل من المحترفيين واخطائهم
انا ضاع منى حسابفيه الفق دولار بسس اتباع صفقات المحترفيين
ومن وقتها وانا اتبع قراراتى رؤيتى

emyjonson
10-15-2012, 14:52
مينفعش اثق في نفسي اكتر مااثق في محترم اولا لان دا يعتبر غرور
والغرور هيؤدي للخساره
وتاني شئ لان اكيد هو بقاله سنين واكيد عنده خبره اكتر مني مفيهاش مانع لو اخدت بنصايح حد محترف

yazeed
10-15-2012, 14:56
السلام عليكم
هذا الامر ليس له علاقة في العناد ولا التكبر فقط انك تريد جمي المال من خلال الفوركس كي تحقق رغباتك

mdgazy
10-15-2012, 16:03
" رحم الله امرءا عرف قدر نفسه "
لازم الواحد ما يتكبرش مهما كانت درجة خبرته .. و السوق ده ملوش كبير

waleed elhadary
10-20-2012, 01:20
السلام عليكم أنا أثق في من لديه كفائة في المجال الفوركس
هدا لا يعني أنني لا أثق في نفسي

miss_jpy
10-20-2012, 03:12

فى الحقيقة الغرور ده شئ مش مستحب ولا اعتقد اننى وصلت بى الدرجة انى اشعر بالغرور ولكن الثقة بالنفس حاجة والغرور شئ تانى خالص ومن تواضع لله رفعه خبرة المتداول لا تعنى انه احسن من المحترف

toto
10-26-2012, 05:56
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع الجميل
والرائع انه الافضل عدم الاعتماد او ان تثق باى
شخص فى الفوركس حتى اذا كان محترف وان
تعتمد وتثق بنفسك حتى اذا كنت غير محترف
لان من خلال الثقه بالنفس يمكن ان تجتهد
وتتعلم وتصبح ايضا محترف وتتداول بنفسك
وتحقق ارباح وتحافظ على راس مالك لان
لا احد يستطيع ان يحافظ على راس مالك مثلك

zezoo torky
10-26-2012, 05:58
اكيد في الافضل فالافضل والفيروكس ليس له كبير اطلاقا

عن نفسي اثق المتداولين المحترفين

rooseyflower
10-26-2012, 08:42
يعنى اكيد بعد ما اصل لحد معين فى التعلم والخبره هثق فى نفسى اكتر من اى حد
واصلا انا افضل ان الانسان يتاجر بنفسه ويتحمل مسؤلية قرارته

marcelo
10-26-2012, 13:27
سلام عليكم الفوركس يحتااج الى تعلم كثير وكثيف حتى تثقل خبرااتك فيه
وحتى تستطيع ان تعتمد على نفسك يجب ان تجتهد فى التعلم
وان شاء الله ستزيد الثقه يوما بعد يوم

cristiano
10-30-2012, 17:02
والله اعلم.

temp16
10-30-2012, 21:37
بالفعل يا اخي انا مرات عديدة احس بان تحليل الخبارء ليس جيد
وان تحليل جيد و يحقق اهداف جيدة

baby
10-30-2012, 22:30
السلام عليكم
انا فى الحقيقة افضل ان اتحمل نتيجة اخطائى على ان اتحمل اخطاء الاخرين وهذا ليس حب نفس ؟؟؟؟؟؟؟

شيرين
10-31-2012, 03:29
اعتقد انو الانانية في بعض الاحيان بتفيد
لانه مش ممكن حد يضع ثقة في شخص ويوكله على راس ماله شيئ طبيعي
موفق

emyforex
10-31-2012, 03:50
انا واثقه من نفسي بس مش معني كده اني مااثقش في حد خبير
لان دا ممكن يوصل لدرجه الغرور والغرور نهايته وحشه اوووووووووي
لان مهما كانت خبرتي في الفوركس فلازم اسمع لنصاح الخبراء

demitri86
10-31-2012, 04:28
اعتقد ان الثقة العمياء لها عواقبها الوخيمة , و بالنسبة لي انا افضل اني اعتمد على نفسي في التحليل الفني حتى اتعلم و في بعض الاحيان اقوم بالبحث في تحليلات المحترفين

ramy saad
10-31-2012, 05:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا عن نفسي لا لاء الخبير في الفوركس ادرا مني في التداول فهو يدرس السوق اكثر مني والسلام عليكم ورحمه الله

forex.masr
10-31-2012, 16:25
والله يا جماعه كل واحد بيبقى عارف كفاءه نفسه وبجد اخى الكريم فعلا انك تعتمد على نفسك افضل من اى حاجه تانيه
وتقبل مرورى وشكرا على اهتمامك واتمنى لنا التوفيق جميعا

abdullah bakri
10-31-2012, 16:30
اثق في الله اولا بعد ذلك لا اثق الا في نفسي او في متداول وصل لدرجة عالية وكبيرة من الاحتراف .

new-day
10-31-2012, 16:36

نعم اثق بتحليلي ثقة مطلقة ولله الحمد
بحكم تجاربي الناجحة بفضل الله

ahmed zehiry
10-31-2012, 17:04
السلام عليكم
اخى الكريم انا حتى الان منذ ان بدات فى تجارة الفوركس و انا اعتمد على نفسى فى الفوركس و لا اثق فى توصيات احد حتى لو كان خبير فى الفوركس

ahmed sleem
10-31-2012, 17:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اول شيء يجب ان احترم اي احد فالاحترام اساس التعامل ولازم احترمه لانه موجود في المجال دا قبلي لكن عندما اوصل لمرحله الاحتراف لما لا يحدث تحدي شريف

ebram
10-31-2012, 17:22
اخي الكريم من اهم اسباب النجاح فالحياه العمليه عامه هو التصالح مع النفس
شكرا

yousef.3600
10-31-2012, 17:29
الثقه في المتاجر صحيح اني لم افهم السؤال بالضبط ولكن هل تقصد انك تعمل تحت وسيط او تعمل على توصيات خبير يعني شئ حلو
وخصوصا اذا كان التاجر محترف ولديه خبره راح استفيد منه وليست مشكله ابدا

ahmedpopo
10-31-2012, 17:31
انا عن نفسى الافضل انى اتعلم اكتر واقرى كتير عن الفوركس علشان اقدر اتعامل بنفسى
واكيد فى محترفين كتير فى الفوركس بس مافيش مشكلة انى اتعلم وابقى محترف برضه

good way
10-31-2012, 17:52
حاليا لا يمكن أن أتحلى بثقة عالية في تجارة الفوركس
لأنني لم أصل بعد إلى درجة عالية من الخبرة
بخلاف كبار المتاجرين العالميين

meeco
10-31-2012, 17:52

انا دائما ابحث عن الاستفادة فى الفوركس
لو وجدت محترف فى الفوركس يمكن ان يفيدنى فلن اتردد فى سؤاله عن اى شى

kingptc
10-31-2012, 17:57
ان فوق كل ذي علم عليم
فكيف اتكبر على شخص هو اعلم مني
لا اخي حتى اصل الى ما هو عليه من علم لن اتكبر عليه
وحتى ان تفوقت عليه فلن اتكبر

alaa-aam
10-31-2012, 18:00
في الحقيقه هو سؤال صعب شويه بس اعتقد انه عزة نفسي وثقتي في نفسي اكثر من اي شخص اخر خاصه اذا كنت اعرفه عن طريق الانترنت لاني لا ادري من هو هل هو بالفعل شخص يستحق الثقه ام لا

amgad boles
10-31-2012, 18:02
مش عزة نفس ولكن محاولة لادرب نفسى
على امكانية المتاجرة بنفسى فى هذا السوق دون الاعتماد على تحاليل اخرى

ameer
10-31-2012, 18:02
اهلا بيك اخي الكريم راح اشرحلك الضروف التي ممرت بها اخي الكريم شوف حبي بالنسبة لي احببت نفسي واعتمد على الحظ في البداية ومن كثرة الخسارات اعتقد انني سوف افشل في الفوركس والكثير من الاعضاء قالو لي لا عليك فهم الفوركس بشكل جيد وتحليل السوق يوميا لكي تنجح فية

rahel
10-31-2012, 18:19
الثقه بالنفس مطلوبه ولكن بشكل غير مبالغ فيه وتكون الثقه معقوله حتى تحقق ارباح جيده

haider
10-31-2012, 18:39

الموضوع جميل عندما اصل هذه المرحلة اكون متابع اولا لكل اخبار الفوركس والامور الاقتصادية المؤثرة من الخارج على العملات بذلك اكون اثق بنفسي

waheed ibrahim
11-01-2012, 16:12
انا الان لا يمكن ان اعتمد على ادارة حسابى بنسبة 100 % لكنى ارى انهناك من هو افضل منى بكثيير فى مجال الفوركس وقادر على تحقيق ارباح افضل منى بكثيير لذلك انا لا اجد فى نفسى الثقة الكالمة فى ادارة راس مالى

ahamed ali
11-01-2012, 16:37
فالمعتمد على نفسه الواتق بعمله و ذكائه
و تجربته لا يدره أن يخسر مرة أو مرتين أو تلاث
وبعد ذالك يحتسي كؤوس الربح
وهو راضيا عن نفسه لا بما اقتبسه من غيره

ahmed hassan
11-01-2012, 16:43
انا ادير حسابى بنفسى ولا اعتمد على الغير فى ادارة راس مالى لكنى اتابع تحليلات
واراء الخبراء الاخريين لذلك اجد اننى لا اعتمد فى ادارة راس مالى بنفسى بنسبة كاملة

mr mohsen6
11-01-2012, 16:50
اذاتوافرت الثقه والخبره والضمير فى شخص ما له تجارب سابقه ناجحه فلامانع او يبدا مع نفسه بشكل محدود اذلم يجد اهل الثقه

aboualy
11-01-2012, 16:57
انا ادير حسابى بنفسى ولا اعتمد على الغير فى ادارة راس مالى لكنى اتابع تحليلات
واراء الخبراء الاخريين لذلك اجد اننى لا اعتمد فى ادارة راس مالى بنفسى بنسبة كاملة

اخى العزيز فعلا هذه الطريقه هى الافضل لان انت كده بتكتسب خبرة باستمرار وكمان متابعتك لتحليلات الخبراء وارائهم دى بتزيد من خبرتك
والمفروض ان الواحد يدير حسابه وميخفش من الخسارة لانه لازم يخسر عشان يتعلم والخبراء الى بيقدموا توصيات هما كمان كانوا بيخسروا فى الاول بس اتعلموا من خسارتهم وعشان كده بقوا خبراء

فارس
11-01-2012, 17:00
انا اثق فى المحترفين واخذ بتوصياتهم الا اننى لا اعتمد عليها كثيرا
لااانى اريد الاعتماد على نفسى

Eldeghedy
11-01-2012, 17:01
كلاهما .. ناس محترمين .. والمؤمن كيس فطن .. والثقة تكتسب ولا تشترى .. تكتسب من التعامل الصادق الجاد البناء الذى يتقى فيه الانسان ربه .. وإذا صدقت النوايا صدق التعامل ..

فارس
11-01-2012, 18:05
انا اتعلم من الافضل منى ومن المحترفين حتى اتعلم جيدا وااخذ بتوصياتهم ثم
بعد ذللك اعتمد على نفسى ولا اعترف بمن هو الافضل فكلنا نكتسب الخبرة من بعضنا البعض

samorai
11-01-2012, 21:20
انا لا ادخل في مقارنة مع اي محترف و احاول تجنب هدا
حتى لا اعانية من مشاكل المقارنة و قد تقوم باضعلف نفسية المتداول

mamby
11-01-2012, 22:17
بسم الله الرحمن الرحيم
على الشخص ألا يغتر بنفسه
فغروره سيؤدي به إلى خسارة كبيرة

اميرة
11-01-2012, 22:28
صعب جدا ان انسان يوصل بنفسه للغرور الا اذا كان في عيب في نفسه
والغرور نتيجة في النهاية الي تصادم مع النفس وخسارة كبيرة

نور
11-01-2012, 22:35
لا انا معنديش مشكله اني اسال حد خبير في الفوركس
اذا عنده خبره فانا اتمني منه ان يساعدني بها لتحقيق هدفي

Mamadof55
11-01-2012, 23:10
نحن كمتاجرين فوركس زملاء فى نفس المجال و لا يجب ان ينظر احدنا للاخر نظرة استعلال و غرور لاننافعلا نكمل بعضنا البعض و نسستفيد من تعدد الافكار و الاراء

gomana
11-01-2012, 23:36
حقيقة انى من بداية متاجرتى والى الان لم اثق الا بتحليلى فقط وهذا ليس بغرور لكنى لااحب ان اعتمد الا على نفسى واعرف نظرة غيرى للسوق من باب العلم بالشىء والاستفادة والتعلم كمان
بس بفضل انى اكون على ثقة بتحليلى وبطريقة عملى حتى لااتشتت واتخبط عدم الثقة بنفسك وقت المتاجرة بيؤدى لدخول صفقات خاسرة

Mohammed Adam
11-01-2012, 23:43
افضل نفسى طبعا مش تقليل من شان اى حد لكن الثقة بالنفس اساس النجاح
فلا تعتمد كليا على شخص ولو محترف ولكن استخدم عقلك فهذا هو المنطقى
ان تشغل عقلك فالعقل غذاء الروح الاعتماد على النفس هو نجاح اى شخص
فى مجتمعنا ولكنه مش دائما فهو المفروض لتنميه العقول

renad
11-01-2012, 23:44
لا انا بحب اثق في نفسي فعلا ولكن بحدود يعني مش هوصل مثلا لمحترف في الفوركس واقول اني افضل منه لا انا هقول اتحاول اتعلم منه والغرور اخره الفشل

vamoscapitos
11-01-2012, 23:47
كنت في السابق لا اثق في تحليلي

واتبع تحليل الخبراء

ولكن الان اصبحت اثق في نفسي واتبع نفسي والحمد لله

zizo20
11-01-2012, 23:51
مش هاقوللك ان كل الناس قنوعه في ناس فاكره نفسها انها تعرف كل حاجه وهي مش عارفه حاجهوطبعا انا عمري ماهقارن نفسي بواحد محترف ابدا

a7med918
11-02-2012, 00:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اساسا موضوع الاحتراف لاياتى من فراغ
لازم تخسر وتقوم وتتعلم وتحط فلوس
وترجع تخسر وتكسب وتسحب
وتجرب اكتر من شركه وتجرب اكتر من استراتيجيه
وتحتك بالبرمجه والكلام دا كله بيدى خبره كبير

brahim
11-03-2012, 03:15
لا انا بحب اثق في نفسي فعلا ولكن بحدود يعني مش هوصل مثلا لمحترف في الفوركس واقول اني افضل منه لا انا هقول اتحاول اتعلم منه والغرور اخره الفشل
كنت في السابق لا اثق في تحليلي

واتبع تحليل الخبراء

ولكن الان اصبحت اثق في نفسي واتبع نفسي والحمد لله

lionking
11-03-2012, 10:29
لابد من التحليل يتناسب مع قدرة الحساب بمعنى ن الحسابات الكبيرة تستطيع العمل على المدى البعيد ولا تتاثر بتذبذب السعر
ام الحسابات الصغير من الممكن ان تغلق اذاحدث التذبذب

remohamed
11-03-2012, 10:50
بص الموضوع ده بيتقسم الي شقين اكيد انا مش هدي دماغي لحد يمشيهالي او هو اللي يقولي اعمل ايه ومعملش ايه بس باردو وده الشق التاني اكيد لو انا في اي حاجة مش عرفاها هسأل فيها ناس قبلي جربوها وخبرة وطبعا مش هسأل اي حد اكيد هسأل متخصصين وده مش عيب ده عادي جدا

ahamed ali
11-03-2012, 10:50
الاعتماد على النفس فى تعلم الفوركس وسيلة جيدة جدا فى

الاستفادة والتميز فى الفوركس نظرا لامتلاك الخبرات من تجربة

tictok
11-03-2012, 11:24
يجب تقبل الآخر في كل شىء وكل مجال هذا أسلوب حياة لكن لابد أن تجتهد بنفسك وتحلل وتتحمل مسئولية تجارتك حتى لو أخذت مساعدة من أي شخص آخر لابد أن تكون فاهم ما يحدث حتى تستطيع المواصلة بدون مساعدة في اي وقت بعد ذلك انا عن نفسي لا اويد من يأخذ توصيات ويدخل السوق للمكسب بدون تعب ولا تحليل المهم عنده الربح فقط وعندما يخسر يقول أن فلان هو الذي أوصى بذلك لابد ان نجتهد لنتعلم ونعتمد على أنفسنا

yacrao
11-03-2012, 11:28
نعم بعض الشيء لاني اجد المحترف يقع في لاخطاء هذا يجعلك
تثق في نفسك احيانا ليس عزة نفس بل يمكنك ان تصيب الهدف
ويخطا هو

saeda abdelmgeed
11-03-2012, 13:15
انا اتداول بحسابى لنفسى ولا ادع احد يدير لى حسابى ولكن لا يوجد اى
مانع من اخذ الاراء والتوصيات التى يقوم بها المحللين الاخرين ومقارنتها بالتحليلات الخاصة بى