PDA

View Full Version : احنا مدمنين؟؟؟؟؟؟؟

Pages : 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9

y4x
07-16-2012, 08:50
اكيد ادمان طبعا

مش بس مجال الفوركس

اى شئ انت تعملة بحب بيكون ادمان

ولو فى مكسب طبعا بيكون احسن

بس بيبعد الانسان عن الاهل لانك بتكون على الجهاز طول الوقت

ramimasarwah
07-16-2012, 09:02
السلام عليكم
اخي العزيز لم اصل بعد الى مرحلة الادمان ولكن ولا اعتقد ان ذلك يعتبر ادمان بل هو عمل ووسيله للربح وكل شيء قابل للربح والخسارة ويجب تقبل الامور

SlaiteR
07-17-2012, 13:05
اخي تبقى في صدارة الأسباب دائما الطمع

والطمع

يجب السيطرة على النفس والاكتفاء بالربح

مهما كان قليل

ahmadsalaymeh
07-17-2012, 13:09
واالهي ممكن ادمان
بس في المرحلة الاولى من تعلم الفوركسراح تلاقي الموضوع صعب جدا للاسف
واذا تعديت هذه المرحلة يصبح ادمان

amrmorasamir
07-17-2012, 13:11
والله ادمان بطريقه مش طبيعيه مكنتش اتوقع كدا في الاول وحاسس اني مش هعرف ابطله
وان شاء الله مبطلوش الا واانا محقق ارباح انا او اي حد من الاعضاء

متقلقش ياباشا مع الخبره والتعلم هتبدأ تقلل من الدخول فى صفقات وهتدخل فى الصفقات المضمونه فقط وانا بدأت اقلل من الدخول كتير ومتابعه الاسعار
الموضوع محتاج وقت فقط

hesham1046
07-17-2012, 13:20
اى شئ بتحبه بعدة كدة تلاقى نفسك بتدمه
بس لازم ناخد بالنا من سلبيات الفوركس وادمانه
وللاسف اننا بنقعد نتابع معظم اليوم
وبنهمل حجات كتير فى حايتنا

tarek22
07-19-2012, 02:56
حنا اصبحنا مدنين فعلا الفوركس ن يا رب يكمل على خير ، و المهم ان نستفيد من هذا الادمان البخير ان شاء الله

زيزو
07-19-2012, 22:42
اخي اهم حاجة هي التنظيم
والالتزام علشان نعيش مرتاحين وسعداء في حياتنا كلها
لو التزمنا مش هيبقي فيه حاجة اسمها مدمنين خااالص

tarek22
07-21-2012, 03:28
حقيقة استطيع الخروج منه بكل سهولة لكن حاليا انا احتاج اليه لتحقيق اهداف معينة اتمنى باذن الله انى استطيع تحقيقها

markk
07-21-2012, 05:10
نعم اجنا مدمنين الفوركس لانة شى ممتع وجميل جدتااا ممكن اى شخص ان يدمنة

theprince
07-21-2012, 05:31
ده مش ادمان ده تعود علي الفوركس
وده مش غلط انك تتعود عليه بس تاخد بالك من وقتك ومالك

al7oot
07-21-2012, 06:52
والله صح كلامك يا ريس
انا عن نفسي مليش كثير في المجال ده وحاسس حالي من أولها اني ادمنت
لأنه بصراحة مجال مشوق جدا لأنه كل يوم في جديد عشان كده المجال ده شيق جدا

ehab
07-21-2012, 14:30
لسه مبتدئ وعمرى ان شاء الله ماهكون مدمن للتجاره
انا بحدد ليها وقت معين ومعينها كشغل اضافى
ومش هى كل اهتمامى بل هى شغلانة اضافية

msh3egy
07-21-2012, 18:25
انا منظم وقتي و احس بنفسي مدمن شوي و لكن ليس كثير
و في بعض الايام لا اهم و اجلس كثير امام الحاسوب و ايضا المجال الفوركس سهليك منعزل نوعا ما

ymn30
07-21-2012, 18:27
اخى ليس ادمان هو عمل او استثمار زى اى عمل بس هنا مميزات كتيرة انت صاحب العمل وانت المدير وانت من يتحمل كل قرارته والنتيجه انت واحدك تتحملها علشان كدة الكل بيعشق الفوريكس

khaled zizo
07-22-2012, 18:53
هيختلف من متارج الى متاجر فانا مثلا اعتقد المحترف الخبير فى السوق لن يستغرق مكوثه اما المنصة كثيرا فبمجدر نتظرةو تحليلية بسيطة هيقدر يحدد اتجاه وصفقاته بسهولة ولن يضطر للمكوث طويلا فى السواق بعكس القليل الخبرة بيطول وقته امام المنصة و ومتابعته دي في ايجاد طريقه عمل جيده يقدر يتاجر بيها وكمان يتعامل معها بالاوامر المعلقه بحيث كل يوم و كده زي ماانت بتقول يحلل في ساعه ويضع الاوامر ويشوف حياته وهذا الهدف متمثل فى المكاسب اما عن الجزء الخاص بالخسارة فان لا توجد تجارة بدون خسائر ولكن يجب ان تسعى دائما للمكاسب

Noah
07-22-2012, 19:24
للاسف هذا الكلام صحيح لانا لجميع فى سوق الفوركس يعانى من الادمان ولكنه ادمان محبب بالنسبة لى لانا لجميع يعمل فى الفوركس عن حب لهذا السوق ويرى ان العمل فىا لفوركس جيد

havic
07-23-2012, 17:16
بالفعل كلنا لا نستطيع الابتعاد عن الفوركس يومين على بعض ، وبالتأكيد اذا تعاملنا مع الفوركس بارتياح اكثر من هذا سوف نحقق نتائج جيدة

tarek22
07-24-2012, 04:34
الادمان معروف عنة انة بيلغى الاادة ومتهيقلى اى حاجة تلغى ارداة الانسان تبقىمنتهى السلبية لكن الفوركس نفسة كتجارة ممتاز لكن المشكلة فينا احنا الى بنحولة الىدمان

ARAB_PIGEON
07-25-2012, 16:20
العمل عبادة وليس ادمان ومن وراء كل عمل منفعة ولكي تستطيع ان تربح من خلال عملك يجب عليك ان تتعب وتعمل جاهدا لكي تستطيع ان تحقق هدفك والفوركس يعطيك فرص لتعمل لصالحك انا ارى ان لست مدمن بل اعمل لكي احقق هدفي

power8
07-25-2012, 16:32
علامة الادمان هي عدم الاستغناء عن الشيء وبالفعل نحن كذلك ، حيث لا نستطيع الابتعاد عن الفوركس حتى يوم واحد
حتى في يوم اجازة السوق نقرأ عن الفوركس

faissel
07-25-2012, 16:47
لا نستطيع ان نترك هذا المجال واحنا مش عارفين نسيب الفوركس لانه طريق مسدود ان حققت منه ربح تريد ان تستمر فيه حتى تحقق المزيد من الارباح وان خسرت فيه تريد ان تستمر ايضا لكى تعوض هذه الخسارة

magic777
07-25-2012, 18:01
العمل عبادة وليس ادمان ومن وراء كل عمل منفعة ولكي تستطيع ان تربح من خلال عملك يجب عليك ان تتعب وتعمل جاهدا لكي تستطيع ان تحقق هدفك والفوركس يعطيك فرص لتعمل لصالحك انا ارى ان لست مدمن بل اعمل لكي احقق هدفي

هو صح انك تدي وقت كافي لعملك علشان تتقنه وتحقق فيه النجاح لكن برده يكون في حدود المعقول ومش على حساب نفسك
ولا اهلك ولا حياتك الشخصيه هنا لازم تحاول تنظم وقتك بطريقه تريحك

mido75
07-25-2012, 18:04
الفوركس عمل شاق للغاية ذهنيا و نفسيا لذا يجب اعطاؤه الوقت المناسب له و متابعتة الاخبار عن كثب و تحليل الازواج على فريمات مختلفة فهذا كله يحتاج وقت و هو لاجادة و اتقان هذا العمل .. اما ادمان فلا .. انا اكره فكرة الادمان فى اى منحى من مناحى الحياة

kanzsea
07-25-2012, 18:20
كل المضاربين الخاسرين مدمنين فى سوق الفوركس فبعد كل خسارة نريد ان نترك الفوركس ولكن نرجع مرة اخرى ربنا مع الجميع

remo
07-25-2012, 18:23
بسم الله الرحمن الرحيم

مبدايا احنا مدمنين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ايوة مدمنين .....و الأدمان بقي للتجارة و من وراها الخسارة

و كل ادمان و ليه علاج

بس في الأول اعرف انك فعلا مش قادر تسيطر علي نفسك و مش قادر تبطل

و مع بعض ان شاء الله نقدر نحول الخسارة لمكسب

لكن تفتكر ايه الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تعالو نتشارك ونكتب الاسباب والعلاج

اول علاج للفوركس انك اول ماتخسر متسسرعش وتخش صفقات تانيو وانت فى مود الخسارة لان دا بيعجل من خسراتك التانية وكمان من تدمير حسابك ادى لنفسك هدنة بسيطة وفكر

mohamed hamdy
07-25-2012, 18:24
ان هذا الدمان من النوع المفيد للشخص
والمربح ايضا واللذي يعلمك كل يوم اشياء اكثر واكثر

ahmed fakhry
07-27-2012, 23:12
الصراحة فعلا انا من ضمن المدمنين لكن عكس الادمان الاخر انا ممكن استغنا عن الفوركس عادى جدا بمعنى ان الفوركس مش كل شئ فى حياتى هوا فقط هواية ادمنها لبعض الاوقات

ايه الجديد
07-27-2012, 23:27
انا فعلا فى مرحلة الادماااااااااااااااااااا ااااااااااااااااان
خلاص حتى يوميين الاجازة بلاقى نفسى افتح المنصة والمتصفح واتابع وافتكر ان النهاردة اجازة !!!!!!
بس ان شاء الله ادارة راس المال هى الأساس فعلا عن تجربة

2x1
07-27-2012, 23:30
اعتقد ان الفوركس بيكون ادمان خصوصا اذا كنت بتستمتع بية وانتا بتتاجر اما لو انتا واخدة علي انة مصدر رزق وخلاص فهيبقي سهل انك تسيبة

chlor
07-28-2012, 00:02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مع الوقت تصبح مدمنا في هذا المجال ، لذلك يجب عليك أن تنقص من ساعات
جلوسك أمام الكمبيوتر، وخاصة عند الصفقات أين تكون معرضا للضغط الشديد

Rami
07-28-2012, 00:04
لا انا اعتبره هواية وليس ادمان
لان الادمان عادة سيئة
بارك الله فى جهودكم الكريمة

Ahmed Ghanem
07-28-2012, 00:36
بالفعل فى ناس ادمنت المجال دا
وبصراحة ماحدش ملوش فى الفلوس وادمانها الكل بيحب الفلوس :))

Aker001
07-28-2012, 00:38
صرت مدمن الفوركس،وعندما ياتي آخر اسبوع الفوركس اشعر بالملل والطفش
وانتظر بفارغ الصبر افتتاح السوق
وبعض الأحيان اتمنى ان
السوق تكون شغال كل يوم

dentist
07-28-2012, 00:39
انا مش شايف ان الفوركس نطلق عليه ادمان
مهو طبيعي متسبش مصدر رزق زي ده
ده زي اي عمل لازم تكمل فيه عشان تعيش

Ahmed EL Deeb
07-28-2012, 00:54
اه الفوركس ادمان بلا شك واي حد بيدخل المجال ده وخسر وزهق وسابه لازم يرجعله بعد كدا حتي انا اعرف واحد ساب الفوركس سنه بحالها وبردو رجعلو تاني ومتدورش علي علاج عشان مش هتلاقي
:D
Forex in the blood

kero
07-28-2012, 01:00
بالتاكيد اعتقد ن كل تجار الفوركس والمتداولين فى هذا السوق مدمنين له
ولا احد يستطيع الابتعاد عنه رغم الخسائر الكبيرة التى يتعرض لها الكثيرين

MrSniper
07-28-2012, 01:01
لا أظن أننا مدمنين أخي العزيز ، لأن المدمن هو من يجلس 24 ساعة على الجهاز و الفوركس
لكن ايضا هناك من يدمن على الخسارة ، و عليه ان ينتبه جدا ، و يتغلب على هدا الإدمان

asmoshaa2012
07-28-2012, 01:04
لا يا اخى هذا ليس صحيح بالمرة وابسط دليل على خطا كلامك هل نموت او نفقد صوابنا فى اجازة الفوركس فكل اسبوع هناك اجازة لمدة يومين ماذا يحدث لنا لا شئ
وهذا يدل على عدم الادمان وان كنت لا احب ابدا ان نوصف علاقتنا بالفوركس على انها ادمان
فالادمان شئ سيئ اما الفوركس فشئ جيد

safiforex
07-28-2012, 01:06
لا أظن أننا مدمنين أخي العزيز ، لأن المدمن هو من يجلس 24 ساعة على الجهاز و الفوركس
لكن ايضا هناك من يدمن على الخسارة ، و عليه ان ينتبه جدا ، و يتغلب على هدا الإدمان
اعتقد اخي الكريم انه فعلا ادمان لانه ول اننا لا نظل فيه لمدة 24 ساعة
الا اننا و لو اننا بنكون مفترقين عنته فاننا داءما نفكر فيه ، و هذا طكبعا يسنمى ادمان

nourhan ali
07-28-2012, 01:08
انا لسه مادمنتش اوى
الادمان عندى انى بس اعرف معلومات اكتر عن الفوركس وازاى اتاجر فيه
انما ادمان المتاجرة نفسه فلسه مجاليش بس يمكن لما ابدا يجيلى :))

medhat
07-28-2012, 01:13
فعلا ادمان لكن اعتقد ان ادمان تشغيل العقل هو احسن ادمان بدل متضيع وقتك فى حاجه ثانيه
التفكير هو الهبه التى وهبه الله للانسان استغلها فى شئ مفيد يكون خير للكل

aboualy
07-28-2012, 01:16

فعلا اخى العزيز لا اعتقد ان الامر يمكن ان يصل الى درجة الادمان
ولكن يمكن ان يكون اهتمام زاد عن الحد مثلا وهى الحالة التى يكون فيها الاهتمام بالفوركس اكبر من الاهتمام بالنواحى الاجتماعية والعائلية مثلا

mrhoda
07-28-2012, 01:20
احنا فعلا مدمنين ولكن هناك مدمن بيخسر ومدمن بيكسب
ادمان الفوركس شىء طبيعى ولكن ادمان الفوركس مع الخسار المستمرة يتوجب لها العلاج
الفوركس علم ونظام اذا ابتكرت وابدعت وتاجرت بتفكيرك وعلمك عمرك ماتخسر ابدا
فوركس يعنى استراتيجية قوية + ادارة رأس مال صارمة + تحكم فى النفس
تجارة الفوركس تحتاج الى الهدوء النفسى والبعد عن المشاكل وراحة البال وهدوء الاعصاب
هدوء الاعصاب = تفكير على اعلى مستوى وتركيز عقلى

y4x
07-28-2012, 01:29
والله يا اخى انا اشعر انى بقيت مدمن
لم استطيع من اطرق هذا المجال يوما ما

سواء خسران او كسبان

انا لو مشفتش الشارت يومياً

اعصابى تتعب واحس انى نقصنى حاجه

لازم اعملها

ربنا يسترها

هو فعلا ادمان مفيش له علاج

بس ادمان لذيذ جدااااا

اتمنى لا اشفى منه ابدااااااااا

zizo_a_86
07-28-2012, 01:30
بتهيقلى عندك حق فى الى بتقوله ... اغلب الفوركساوية مدمنين بحب الفوركس ودا الى سببه ان ارباحه كبيرة جدا

AMANI
07-28-2012, 01:32
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

ربنا يعافينا يا رب ربنا يبعد عنا الحاجات الوحشيه دى

اللهم امين

Mido0o
07-28-2012, 01:41
اعتقد هذا ..
احيانا تأتى اوقات لا أنفك أفكر فى الفوركس و حسابات الصفقات و الأرباح و الخسائر و انا أسير فى الشارع ..:accute:

morx123
07-28-2012, 01:46
اهم شيئ الادمان هذا ياتي بنتيجه
ومع الوقت اكون كسبت معلومات لابأس بها

apolo
07-28-2012, 01:53
اسباب الادمان هي نوعين

الخسارة تجعلك غير قادر على ترك المجال ومحاولة تعويض ماخسرت خاصة اذا كنت تتاجر بمالك الخاص

والربح الذي يدفعك الى طلب المزيد منه فتكرس ساعات اضافية من اجل تحقيقه

azizos
07-28-2012, 01:56
المكسب بيخليك تدمن اكثر لكن مع اول خسارة ستبدا في التغيير اما ان تستمر في ادمانك او تتوقف لجس النبض و معرفة الخلل الادمان على الشيء هي عدم رؤية الصح فيه من الخطا

YesIcan
07-28-2012, 02:23
العلاج هو ترك المجال بطام طميمه و الالتفات الى شيء اخر انا ارى انو التجارة بحد ذاتها ادمان و الادمان
ممكن يكون سلبي لو تكون الخسائر اكثر من الارباح و ممكن تكون ايجابية لما يكون مربح

sabry
07-28-2012, 02:26
المدمن هو من يتاجر عمال على بطال
وهناك فرق بين المتاجر وبين المدمن
عندما تصبح متاجر لن تكون مدمن

osama shaban
07-28-2012, 02:28
المكسب بيخليك تدمن اكثر لكن مع اول خسارة ستبدا في التغيير اما ان تستمر في ادمانك او تتوقف لجس النبض و معرفة الخلل الادمان على الشيء هي عدم رؤية الصح فيه من الخطا

انا معك ان الربح بيخليك تحب السوق اكثر وتصل الي مرحله الادمان وديه طبيعه بشريه في اي انسان
اما في حاله الخساره قد ينتابك شعور التعويض او الانتقام ويسطير عليك في كثير من الاحيان
علينا التحكم في مشاعرنا في العمل

forexawy
07-30-2012, 14:24
بصراحه عندك حق والادمان ده بيزيد يوم بعد يوم
وده على حساب حياتك العاديه وعلى حساب صحتك والتواصل مع اهلك واصحابك

mohamed1happy
07-30-2012, 14:26
تصدق والله فعلا الواحد من كتر ما بقي يقعد فدام الشارت بقي حاسس
أنه مدمن ده انا بفضل طووووووول اليوم قاعد قدام شاشة الكمبيوتر مبتحركش بس الحمد لله كله بيعود بفايدة عليا في الاخر

Aker001
07-30-2012, 14:28
كل مره اضارب اقول هكسب المره دي حتي لو كسبت بتفضل
تضارب لغايه ما تخسر الاموال كلها اعتقد اننا اصبحنا مدمنين
نعم انا اصبحت مدمن فوركس
ربنا يشفيني بكم صفقة ناجحة تغير حياتي;)

gamal
07-30-2012, 14:36
المعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته
بس لازم يسيطر على نفسة بس هو يقوم بااكتساب الخبرات
والاعتماد على السوق والتاجر وبى هذة الطريقة يمكنة الحفاظ على نفسة

adam
07-30-2012, 15:31
أظن ذلك ولكن دائما نحاول اقناع انفسنا اننا لسنا كذلك خاصة الكثير منا أثر الفوركس على حياته عموما من حيث اهتمامنا به والتفكير كثيرا حول الأرقام والأتجاها ت والمقاومات والدعوم والربح والخسارة والامال والاحلام وغيرها

magic777
07-30-2012, 18:05
أظن ذلك ولكن دائما نحاول اقناع انفسنا اننا لسنا كذلك خاصة الكثير منا أثر الفوركس على حياته عموما من حيث اهتمامنا به والتفكير كثيرا حول الأرقام والأتجاها ت والمقاومات والدعوم والربح والخسارة والامال والاحلام وغيرها

هو بصراحه اغلبنا الان لسه في مرحله التأثير المبالغ فيه ده سواء لسه بيتعلم او لسه بيدرب او
حتى لسه في مرحله التعلم من الاخطاء لكن اكيد كلنا نأمل في ان يكون العمل منظم اكتر في المستقبل

Shady Moustafa
07-30-2012, 18:38
طالما مش قادرين نبطل نبقى مدمينين انا عن نفسى مش ماشى من السوق ده الا يما الاقى اكسبيرت كويس يكون معتمد على استراتيجيه مربحه اكسب منها

zeina
07-31-2012, 20:55
انا لا ارى ان التداول فى الفوركس ادمان .. قد نكون فى بداية تعلمنا ومعرفتنا للسوق نقوم بالدخول كثير والبحث عن كل معلومة لفترات طويلة والجلوس امام الشارت بالساعات ولكن بعد فترة واكتساب المهارة والخبرة يتم التحكم فى الموضوع ويتم تخصيص اوقات معينة للتداول فيها وهذا ليس ادمان

spectra4
08-03-2012, 03:13
اصبح لدى التجار القلق سواء النجاح او الخسار فهذا هو السوق
اللعب على الاعصاب دائما

hamzah krishan
08-03-2012, 03:15
معقول يكون ادمان انا بس من يومين ولسه انا عم بتعرف على الفوركس بس انشاء الله ما يكون ادمان

farid7adid
08-03-2012, 03:29
شوية الصراحة ,, لكن دة من اننا عايزين نتعلم كل حاجة

لو ركزنا علي طريقة واحدة و هدف شهري ثابت الموضوع حيقل حبة حبة

meroo
08-03-2012, 03:40
طالما مش قادرين نبطل نبقى مدمينين انا عن نفسى مش ماشى من السوق ده الا يما الاقى اكسبيرت كويس يكون معتمد على استراتيجيه مربحه اكسب منها

مفيش يااخى اكسبيرت كويس ابدا حتى لو حقق ربح كبير
بيخسره بسرعة جدا لانه باختصار مش بيتجنب اى حركة سريعة ومفاجاة ف السوق ولا الاخبار ..التداول ايدوى افضل بكتير

aggg
08-03-2012, 04:02
هوة طبعا فية ادمان شويتين ودة شيء طبيعى كنوع من الاعتياد ومننساش اننا لما بنتداول بيكون فية عندنا احساس بأنتظار المفاجأة واختلاطها بأحاسيس مختلفة وهذة الاحاسيس هى كوكتيل الادمان ودة كلام علمى على فكرة وكمان الدنيا كلها وحياتك بتشوفها فى لحظات التداول

silver
08-03-2012, 04:04
اي والله مدمنين

بالنسبة للحل في نظري هو ان نقرا تجارب الاخرين ونتعلم منهم ولا نزيد الضغط علينا

بالتوفيق

companero
08-03-2012, 04:05
والله معك حق يا أخي , لقد أصبحنا مدمنين علا الفوركس , فادا ربحنا نطمع أن نزيد الارباح , و ادا خسرنا نحاول ان نعوض ما فات , و انا انصح اخوتي في حالة الخسارة الابتعاد عن السوق لفترة حتى تهدا الاعصاب , لان الدخول بعد الخسارة مباشرة فيه خطر كبير , فانت تدخل بنية الانتقام و هنا مكمن الخطر

safiforex
08-03-2012, 04:09
والله معك حق يا أخي , لقد أصبحنا مدمنين علا الفوركس , فادا ربحنا نطمع أن نزيد الارباح , و ادا خسرنا نحاول ان نعوض ما فات , و انا انصح اخوتي في حالة الخسارة الابتعاد عن السوق لفترة حتى تهدا الاعصاب , لان الدخول بعد الخسارة مباشرة فيه خطر كبير , فانت تدخل بنية الانتقام و هنا مكمن الخطر
فعلا اخي الكريم فالفوركس الان لا يمكن ان نستغني عنه هكذا و لو خسرنا لانه اصبح لنا ادجمانا فعيا لنا
و حتى لما نخسر فاظن لا يمكن ان نستنى عنه لوقت لكي نهدأ فنقوم بالسرعة بالمتجارة فورا و هذا لما للفوركس من تاثير علينتا

محمد فرغلى
08-03-2012, 05:30
انا مقدرش اقول على نفسى وصلت للمرحلة دى لانى لسة فى البداية
لكنى اقدر اسيطر على نفسى كوبس جدا وواثق من كدا مهما حققت من ارباح مش هطمع لانى هرضى بالقليل الحمد لله اما يحصل كدا

webtech
08-03-2012, 05:38
لا لسنا مدمنين فالحاجة ام الاختراع و أظن ان التجارة لم تكن يوما ما ادمانا الا انها لا يجب ان تلهينا عن امورنا الدينية و الدنيوية الاخرى

azsq12
08-03-2012, 05:39
المشكل المطروح هو عدم القدرة على ترك المجال قد تكون كسبت او خسرت والله معانى

magic777
08-03-2012, 21:58
انا مقدرش اقول على نفسى وصلت للمرحلة دى لانى لسة فى البداية
لكنى اقدر اسيطر على نفسى كوبس جدا وواثق من كدا مهما حققت من ارباح مش هطمع لانى هرضى بالقليل الحمد لله اما يحصل كدا

هو طبعا كل واحد هنا بيكون عارف نفسه وقدراته وهل فعلا هيقدر يتغلب على اغراءات السوق ده
ولا هيضعف ويخاطر او يطمع طبعا الكلام هنا مش الفيصل للحكم
والتجربه هنا هيا خير برهان

ma90do
08-03-2012, 22:01
خلاص في عالمنا هذا اصبح المتداولين في هذا المجال يصنفو من بين المدمنين بيه لانه فعلا ادمان وكمان مضر بالصحه اذا اسأت استخدامه

kimokonolove
08-03-2012, 22:04
المشكلة ليست فى الأدمان فالأغلبية اما يريدون تحقيق مكاسب سريعة من الفوركس واغلبيتهم الخسارة ثم تلية معاودة الدخول اكثر واكثر لتعويض الخسارة بمكاسب اكبر ثم يدخل بعقود اكبر ويسبب ضغط على الحساب وهنا يأتى المارجن كووووول فالفوركس عمل وليس ادمان ولاكنة فى بعض الاحيان يكون عمل اصعب من اى عمل عادى بل لأن مخاطرة عالية جدآ وفى نفس الوقت ارباحة سريعة ونتذكر دائمآ ما يأتى سريعآ يذهب سريعآ لاكن فى النهاية ليس ادمان هو وسيلة لتحقيق مكاسب سريعة للأغلبية

kingman
08-03-2012, 22:12
فعلا اخي الكريم فالفوركس الان لا يمكن ان نستغني عنه هكذا و لو خسرنا لانه اصبح لنا ادجمانا فعيا لنا و حتى لما نخسر فاظن لا يمكن ان نستنى عنه لوقت لكي نهدأ فنقوم بالسرعة بالمتجارة فورا و هذا لما للفوركس من تاثير علينتا وحتى اللى بيخسر بيستمر فى هذا السوق وعنده امل كبير انه مع الوقت هينجح والمهم المحصلة النهائية وده بيبقى دافع للاستمرار فى السوق على امل النجاح وتعويض مافاته

nemo emo
08-03-2012, 22:36
لا موصلتش لدرجة الادمان لانه فى الاول و فى الاخر بنسبالى عمل كاى عمل
و بحددله وقت معين عشان ميدخلش فى اطار الادمان

Eslam ElShamy
08-04-2012, 09:32
نعم اخى الكريم مالفوريكس عندما يدخل بةا الكثير من الناس فيعجبوون بةا لانها مثيرة للغاية و تعلمنا الكثير من الدروس التى يمكن ان نستفاد بها فى حياتنا اليومية و بعض من الناس يستغلونها للكسب الكثير من المال فعندما يكسب فانة يدمنهت للحصول على مكاسب اخرى و عندما يخسر فانة يسعى جاةدة لتعويض الخسارة

ngm el forex
08-04-2012, 10:19
ادمان اذا نظرت له كانه مكسب او خساره
فهكذا تكون كالذي يدخل صالات القمار كل هدفه اشباع غريزته في اللعب ليس اكثر
ولكن هنا سوق للعلم وما اجمل هذا العلم
نعم نحقق به متطلبات حياتنا وما نحتاجه
لا ننظر على الشئ كانه افه ضاره
نحن العرب هاكذا لا نستغل شئ ابدا افضل استغلال

hadeer hamdy
08-04-2012, 10:23
لا ده مش ادمان على ما اعتقد هو كل الحكايه
انك بتحاول تعوض خسارتك عشان تكسب

mohammedtaka
08-04-2012, 10:26
ادماننا على الفوركس في زيادة وليس في نقصان
والسبب في ذلك اننا نجد المتعة في التعامل مع الفوركس
وكلما زاد مكسبنا كلما زاد ادماننا

noureen
08-04-2012, 10:38
و الله اصبحت اشعر اننى فعلا اصبحت مدمنه بالفوركس فانا لا استطيع
انى لا استخدمه و حتى فى ايام العطله بردوا افتح الميتاتريد و ارقب

skooter8
08-04-2012, 10:41
الادمان نوعان ادامان سلبي و ادمان ايجابي
فنتمنى يكون الادمان ايجابي لكل متاجر فينا
انا شخصيا لست مدن فوركس و لاكن مدمن ربح و الجرعة المفصلة عندي صفقة بها 500 دولار ربح تشعرني تماما بنفس شعور جرعة الكوكايين

---------- Post added at 07:41 AM ---------- Previous post was at 07:39 AM ----------

والحل هنا ايجاد طريقه متاجره لا تعتمد على التواجد المستمر بحيث تقدر تتاجر وتربح وبرده ماتنقطعش عن العالم الخارجي
وحتى لو ربح صغير افضل بكتير من ربح كبير ولكن على حساب نفسك ووقتك وحياتك

اضكك الله سنك اخي ما شاء الله ههه 5500 مشاركة
اكيد عندك حواسيب في بين النوم و المطبخ و دورة الماية
و تقضي اوقات كثيرة مع الاهلرك كيف اذا

kingmada
08-04-2012, 10:44
فى رايى الشخصى ان الموضوع بيتحول لادمان لو انت عاوز تكسب تكسب تكسب و لما تخسر تحاول تعوض
بس احنا مش فصالة للقمار انا عن نفسى واخد الموضوع على انه شغل
بيحتاج متابعة و تدقيق و اتخاذ قرار

register
08-04-2012, 12:08
تنظيم الوقت هو اساس المتاجرة في الفوركس
بجب اعتباره كعمل ، له وقت دخول ووقت خروج ، مع عدم اغفال واجباتنا الدينية وعلاقاتنا الاجتماعية والعملية

hichemdz
08-04-2012, 13:56
نعم اخي الكريم عندك حق
نحن مدمنون في الفوركس ومن الصعوبة جدا جدا ترك هذا السوق .
وفي رايي ان الانسان لا بد ان يضبط نفسه ويقسم وقته جيدا . ولا ينسى الامور الاخرى الاهم من الفوركس مثل اعائلة والدراسة .

basom59
08-04-2012, 15:17
ده واضح ان مش ان لوحدي اللي بعاني من الادمان ده الموضوع بقى انترناشيونال وياريت فعلا يبقى فيه علاج

أحلى نوجة
08-04-2012, 15:27
و انا فى بداية طريقى فى فوركس أحس بالفعل اننى فى بداية الطريق لادمانه
ولكن هل تعلم ؟؟؟؟ انا فى شدة السعادة بذلك
و سواء الواحد خسر ام ربح يكفى انه يستغل وقته فى شئ مفيد

AMANI
08-04-2012, 15:42
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

بالنسبه للخساره علاجها التعلم والتدريب والصبر والالتزام
الادمان امر عادى وهو المواظبه على اداء عمل معين فلو كان هذا ما تقصده فهذا امر عادى

forex_8
08-04-2012, 15:43
انا لا اتفق مع ابدا يا اخى على ان الفوركس مثل الادمان فكيف تشبه شئ مفيد وجيد ويعود علينا بالنفع مثل الفوركس بشئ سيئ لا يعود على من يقوم به الا بالضرر واهدار المال والصحة والوقت
فحتى اثناء الخسارة فى الفوركس نحاول ان نتعلم منها ونتفادى الاخطاء فى المرات المقبلة وبذلك نحقق ربح من الخسارة نفسها

HOUSAMMI
08-04-2012, 15:46
فعلا الفوركس ادمان كبير

بس انا لاقيت العلاج ومش عارف انفده

انك تعمل ساعات فقط للتداول ولا تتاجر بعدها

مع الوقت هتنسى الموضوع

وتبقى انسان عادى مش مدمن

osama00971
08-04-2012, 15:54
نعم مدمن خصوصا اذا كنت في بداية الطريق
لكن بعدذلك يمل الانسان
ويحبط من تضييع الوقت

light
08-04-2012, 15:56
طبعا يا اخي الفوركس دا ادمان لاننا رغم الخسارة الا اننا مازلنا نخسر
وعند خسارة كل راس المال نبدأ بالبحث عن اي فلوس منم اجل ايداعها في الفوركس

kouloud
08-04-2012, 17:20
الواحد حاسس انه ادمن الفوركس بسرعة، انا اعتبر نفسي قربت الادمان اصبحت اجلس امام الشارت وقت طويل جدا و متابعة مسترة بس ان شاء الله نستفيد منه في ربح رزق جميل بحول الله.

theshadow1
08-04-2012, 17:21
وجهة نظري هيا عدم التسرع .. احنا متسرعين فوووق الوصف واللي يقوول غير كده يبقى غلطان ..
والتسرع ده بيخلي كل واحد يخسر اللي قدامه واللي وراه

hesham1046
08-04-2012, 17:23
الادمان فىا لفوركس متمثل فى اننا لا نستطيع ان نترك هذا المجال واحنا مش عارفين نسيب الفوركس لانه طريق مسدود ان حققت منه ربح تريد ان تستمر فيه حتى تحقق المزيد من الارباح وان خسرت فيه تريد ان تستمر ايضا لكى تعوض هذه الخسارة

osama shaban
08-04-2012, 17:23
وجهة نظري هيا عدم التسرع .. احنا متسرعين فوووق الوصف واللي يقوول غير كده يبقى غلطان ..
والتسرع ده بيخلي كل واحد يخسر اللي قدامه واللي وراه

عموما اغلبيه الشباب متسرعين في اي حاجه تخيل في الفوركس اللي كله فلوس
التسرع ده حاجه صعبه اوي والحل مش بيكون بسهوله بتاخد وقت طويله عشان تكتسب خبره تمكنك من الصبر

ahmed
08-04-2012, 17:25
عموما اغلبيه الشباب متسرعين في اي حاجه تخيل في الفوركس اللي كله فلوس
التسرع ده حاجه صعبه اوي والحل مش بيكون بسهوله بتاخد وقت طويله عشان تكتسب خبره تمكنك من الصبر

اسباب الخسارة بنسبه كبيرة بيننا هنا فى الفوركس لو دورنا هنلاقى التسرع والطمع
هما الاساس فى كل الخسائر للاسف

s.n
08-04-2012, 17:38
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الإدمان يأتي بعد مرور وقت طويل من المزاولة و خصوصا عندما يكثر المكسب
و أكبر سبب في أن بعض الأشخاص يرون أنهم قربون إلى تحقيق الربح، و لا ينتبه إلى الخسارته

jamalsale
08-04-2012, 17:58
أخي الإدمان على الفوركس يكون مفيد في حالت تحقيق الأرباح
وهذا هو دوائه الربح من الفوركس عندما يكون الشخص ناجح
فسينتهي الإدمان

kingman
08-04-2012, 19:06
اسباب الخسارة بنسبه كبيرة بيننا هنا فى الفوركس لو دورنا هنلاقى التسرع والطمع هما الاساس فى كل الخسائر للاسف وطبعا فى الغالب بيبقى عدم الألتزام فمعظم الأخطاء سواء كانت طمع او تسرع او غيره قد وقعنا فيها من قبل وعزمنا الا نقع فيها فى المستقبل لكن بسبب عدم الألتزام وقعنا فيها مرة احرى

no1forex
08-05-2012, 11:45
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

ادمان التجاره شئ جيد كى لا تمل من العمل فى الفوركس بس لزم يكون ليه حدود يعنى ما تبقى على الحاسب طول اليوم لا قوم واتحرك وانزل وتعاله السوسوق مش هيطير لو مش فاتح صفقات لكن لو فاتح اعد وتابع واول ما اتخلص انزل

magic777
08-05-2012, 18:05
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الإدمان يأتي بعد مرور وقت طويل من المزاولة و خصوصا عندما يكثر المكسب
و أكبر سبب في أن بعض الأشخاص يرون أنهم قربون إلى تحقيق الربح، و لا ينتبه إلى الخسارته

هو طبعا المتاجر المبتدأ لازم ياخد وقت طويل في المتابعه علشان يتعلم ولكن طبعا لفتره مؤقته ولا تتحول معاه الى نوع من انواع الادمان هنا
لانه لو حصل كده المتاجر مش هيقدر يكمل الطريق للنهايه بالنظام ده واكيد هيتوقف اجباريا اما بنفسه او بسبب تعرضه لحاله مرضيه لا قدر الله

nadir21
08-05-2012, 18:14
كيف نحارب الخوف
كيف نحول الخسارة الى ربح
كيف نربح
الكل يجري وراء الربح وأول عقبة هي عقبة الخوف والتغلب على الخوف يأتي بمعرفة هدفنا من سوق الفوركس ما ذا تريد تريد الربح اذن لا تخاف سيتحقق لك ذلك
العقبة الثانية كيف احول الربح الى خسارة هو انك تعرف ما سبب خسارتك وتصارح نفسك
العقبة الثالثة كيف تربح هنا تدخل عدة عوامل منه الجانب النفسي ومنها الجانب المادي ومنها استراتيجية عملك ومنها التدريب الذي قمت به في الحسابات التجريبية...
لاربح بدون المرور على الخسارة سوق الفوركس مثل ماهو فيه ربح فيه خسارة وانا ضد الناس الدين ليست لهم الشجاعة في التعلم والتطبيق

kimokonolove
08-05-2012, 18:15
اخي الكريم عندك حق نحن مدمنون في الفوركس ومن الصعوبة جدا جدا ترك هذا السوق . وفي رايي ان الانسان لا بد ان يضبط نفسه ويقسم وقته جيدا . ولا ينسى الامور الاخرى الاهم من الفوركس مثل اعائلة والدراسة

safari42
08-05-2012, 18:19
الفوركس في رايي نوع من الادمان يصعب الشفاء منه لانه يجعلك
تتخلى عن كل شيئ وتتقرغ له جل الاوقات .مادمت امام الشاشة
وانت تبحت عن فرص للدخولئ

rafat
08-05-2012, 18:23
بالفعل قد دخلنا بمرحلة الادمان فلابد يوميا ان ادخل منصة التداول وانظر الى الشارت
وحتى لو لم يكن لي حساب بالرغم من مرارة الخساره حتى اصبحت عمليات ثار
فتريد ان تعوض الخساره ولكنها تزيد

mostawda3
08-05-2012, 18:37
أعتقد أنه هناك الكثير من المذمنين
وهنا معانا في المنتدى
لما تسمع واحد يقولك أنا تركت وظيفتي من أجل الفوركس ألا يعد مذمنا ؟؟
ولم ترى واحد يقولك أنا لو سبت الفوركس يحصلي معرف إيش
اليسو مذمنين
أكيييييييييييييييد

ahmedyousef33
08-05-2012, 18:39
هو الادمان بالنسبالك ايه؟ عمر ما كانت كتر المحاولات مهما كانت الخساره اسمها ادمان بل هى طموح وصدقنى ماحدش بيتعلم ببلاش

samah
08-05-2012, 18:39
الفوركس عمل جميل و الكل يعشقه لمجرد ان يعمل به مرة واحدة لان العمل فى سوق الفوركس مريح جدا والجميع يتمنى ان يتمكن من تحقيق اعلى نسبة من الأرباح وهذا السوق يجعلك تتمكن من العمل وانت جالس فى المنزل بدون ان تبذل اى جهد مع أرباح خيالية

mohamed saad
08-05-2012, 18:51
بالفعل اصبح الفوركس ادمان بالنسبة لكثير من المتداولين وهذا شيء سلبي جدا فيجب تنظيم الوقت بكل دقة حتى لا يؤثر ذلك على تركيز المتداول ويجب ان يعلم كل متداول ان جلوسة لفترات طويلة امام الشارت لن يجلب له الملايين بل سيبعده عن التواصل الاجتماعي ويصبح منطوي لا يهمه شيء في الدنيا سوى جمع المال

بسمة الحياه
08-05-2012, 19:04
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
هو حقا ادمان يجب أن نحذر منه و لكني أعتقد أن الانسان يجب أن يعطي لكل شيء حقه و يضع الأمور في نصابها
حتى لا يندم
بالتوفيق للجميع

AMANI
08-05-2012, 19:06
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

لو كان الادمان حيحقق لى الارباح دى كلها بسم الله ما شاء الله
يبقى ده احلى ادمان ههههههههههههه

White Knight
08-05-2012, 19:11
ادمان الفوركس شئ مفيد فمدمن العمل هو دائما افضل شخص فى العمل فادمان الشئ
يدل على كثرة حبك فيه وحهدك وتركيزك فى ممارسته

omanfx
08-05-2012, 19:12
انا اع.تقد ان الادماانليس على الفوركس
الادماان هوعلى امل الربح من هذا السوق
وهذه هي طبيعه النفس البشريه

andyy
08-05-2012, 19:23
انا اعتقد ان خير الامور الوسط فى كل شئ فليس من الجيد ان يترك الانسان حياته بالكامل و يتفرغ تماما لتجاره الفوركس لانه لايوجد شئ مضمون 100% و ربما يتغير سوق الفوركس و التداول 180 درجه فيخسر المتاجر كل ماله فيجب الاعتدال فى كل شئ و لكن هذا لا يمنع الحب الشديد و المتابعة و الشغف بمعرفة اخبار الفوركس و متابعة حركات السوق الصاعدة والهابطة و لكن ليس الى حد الجنون

thepeaceman
08-05-2012, 19:31
عند سماعنا بالسوق والفوركس احببنا دخوله والعمل بها وبعد ذلك اصبح تعلقا وادمان واقول انها ادمان مفيد سوف بقول قائل هل هناك ادمان مفيد نعم وهو ادمان الفوركس لانه سوف نعطيه الكثير وسوف يعطينا مانحتاج وربما اكثر وبالرزق الوفير

maklad94
08-05-2012, 19:33
فعلا الفوركس ده مرض وادمان زى ما حضرتك قولت كدا بس معتقدش ان العلاج منه سهل الا اذا اننا قدرنا نصبر على نفسنا ودخلنا الصفقات فى وقتها صحيح لأن فيه بعض الناس لما تلاقى حسابها مفيهوش صفقات تروح داخلة اى حاجه وخلاص بالبركة.

asdakkay
08-05-2012, 19:36
السلام عليكم
كما دكر بعض الاخوان فادمان المكاسب شي جميل جدا
وربما لن نندم عن هدا الدمان لاننا نستفيد منه

Noah
08-05-2012, 19:36
عند سماعنا بالسوق والفوركس احببنا دخوله والعمل بها وبعد ذلك اصبح تعلقا وادمان واقول انها ادمان مفيد سوف بقول قائل هل هناك ادمان مفيد نعم وهو ادمان الفوركس لانه سوف نعطيه الكثير وسوف يعطينا مانحتاج وربما اكثر وبالرزق الوفير

هذه هى الخطوات بالفعل التى يمر بها اى منا عندما يتعرف على الفوركس ولكن فى النهاية اعتقد ان سوق الفوركس يمكنك من خلاله ان تتعرف على الكثير من الاشياء اهامة التى بها تحقق الكثير من الارباح فى سوق الفوركس ولكنا لادمان هو المشكلة الحقيقية اننا لا نستطيع ان نتركه

mohamed farag
08-05-2012, 19:39
لا لا
وظفتنا هيا عملتنا وجهدنا للحياه الفوركس بمثابه
شغل اضافي احنا بنشتغلو عشان نحقق اكبر الارباح
انا شايف كده لو حد شايف حاجه تانيه يقول
؟

nada
08-05-2012, 19:45
هو طبعا المتاجر المبتدأ لازم ياخد وقت طويل في المتابعه علشان يتعلم ولكن طبعا لفتره مؤقته ولا تتحول معاه الى نوع من انواع الادمان هنا
لانه لو حصل كده المتاجر مش هيقدر يكمل الطريق للنهايه بالنظام ده واكيد هيتوقف اجباريا اما بنفسه او بسبب تعرضه لحاله مرضيه لا قدر الله

كلنا حدث معنا كدة وبصل الى مرحلة الادمان وبقدر
نعديها المرحلة دة بعد التعلم الصحيح

waleed adel
08-08-2012, 23:10
بالفعل طبعا الفوركس زى الادمان فعلا وحتى من ييحقق الخسارة لا يبتعد
عن الفوركس حتى لو دخل على حساب تجريبى

سوما
08-08-2012, 23:48
انا بالنسبالى الفوركس مجرد هواية ومعتقدش انها توصل لحد الادمان ولما احب اتركة هتركو بكل سهولة

ridha63
08-08-2012, 23:49
الإدمان نوعان نوع محمود ونوع مذموم ، فإدمان فعل الخير محمود في حين أن إدمان الشر فهو مذموم وإدمان فوركس هو قطعا محمود

saramoza
08-08-2012, 23:50
ههههههههه ادمان بجد
ده انا لسه عارفة الفوركس الاسبوع ده وبقيت حاسة ان انا مدمنة
امال الناس اللى عرفينه بقاله سنين يعمله ايه دول اللى فعلا عايزين علاج

ROTARY28
08-09-2012, 00:11
السلام عليكم
فعلا مدمنين
الفورمس اصبح يمشي في عروقنا مجرى الدم
واحيانا اشعر بالامتئاب ايام السبت والاحد عندما يكون السوق في عطلة
عافانا الله من هذا البلاء

MrDeloma
08-09-2012, 00:17
نعم أخي صحيح يمكن نكون مدمنين على الخسارة ، لكن للحد من الخسارة
علينا مراجعة الصفقات الخاسرة و استخراج سبب الخسارة ،
و إن شاء الله نحد من هده الظاهره

eslam92
08-09-2012, 00:21
انا شايف انى الادمان فحاجه زى الفوركس شئ عادى
ومش مشكلة كبيرة
لانى استثمر وقتى فتجارة مربحة واتعلم شئ كويس افضل من الجلوس بدون هدف

magic777
08-09-2012, 01:42
انا شايف انى الادمان فحاجه زى الفوركس شئ عادى
ومش مشكلة كبيرة
لانى استثمر وقتى فتجارة مربحة واتعلم شئ كويس افضل من الجلوس بدون هدف

ايوه لو انت فعلا بتقضي وقت فراغك مثلا في الاستثمار في الفوركس والعمل ب وتعلمه هنا الموضوع عادي
لكن لما يكون التعلم والعمل ده بيغطي على اولويات حياتك ومش بيخليك تتابع حياتك العمليه كدراستك مثلا او عملك الميداني
هنا يكون ادمان غير مرغوب فيه

Matrix11
08-09-2012, 01:44
ولماذا أصبحت الفوركس أدمان وكيف يمكن أن تكون عمل مشروع وهيى أدمان على حد القول

tamid0
08-09-2012, 18:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا عامل برنامج علاجي لنفسي
اني مش بتاجر في رمضان
باخد رمضان راحة نفسية من الفوركس
و وجع القلب بتاعه
بالتوفيق

khoroto
08-10-2012, 01:30
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

نعم احنا مدمنين ولاكن المشكل الكبير هو احنا مدمنين على الخسارىة ولا نربح الله يفرجها علينا

ELMoSeKaR
08-10-2012, 09:35
أعتقد إن الإدمان ده بيكون فى الأول فقط اى للأعضاء المبتدئين فقط والأفضل إننا مش نسميه إدمان ولكنه دراسة المجال جيدا ومعرفة جميع خباياه وإستكشاف سوق العملات والمتابعة الجيده للمؤشرات والتدريب المستمر على الحسابات التجريبية حتى يصبح المتاجر ملم بجميع نواحى المجال ثم سيقل الإدمان ده رويدا رويدا

elmasry
08-10-2012, 09:51
إذا قلت نحن مدمنين فسأقول لك نعم ودا انا بفضل لابد قدام اللاب يمكن لمدة 8 ساعات وكمان دايمن برضو الخساير شغالة والمكاسب قليل

themaxprofit1
08-10-2012, 15:17
انا اكيد مش حكون مودمن بس زى ماقلت قبل كدا نا دا حيكون مجال العمل الاضافى بتاعك فالازم تديلة وقتة وحقة فى الشغل بتاعه

magic777
08-10-2012, 19:33
أعتقد إن الإدمان ده بيكون فى الأول فقط اى للأعضاء المبتدئين فقط والأفضل إننا مش نسميه إدمان ولكنه دراسة المجال جيدا ومعرفة جميع خباياه وإستكشاف سوق العملات والمتابعة الجيده للمؤشرات والتدريب المستمر على الحسابات التجريبية حتى يصبح المتاجر ملم بجميع نواحى المجال ثم سيقل الإدمان ده رويدا رويدا

فعلا لان المبتدأ اول لما بيدخل المجال ده بيكون تايهه فيه ومش عارف يتعلم ايه ولا ايه ومصطلحات جديده عليه
وطبعا هيكون محتاج لتفرغ في البدايه علشان يقدر يعرف كل المعلومات دي ويربط ما بينها
لانها عباره عن شبكه مترابطه لو تركها فتره لازم يرجع لنقطه الصفر تاني ويتعلم من اول وجديد

mannon
08-12-2012, 13:35
فعلا لان المبتدأ اول لما بيدخل المجال ده بيكون تايهه فيه ومش عارف يتعلم ايه ولا ايه ومصطلحات جديده عليه
وطبعا هيكون محتاج لتفرغ في البدايه علشان يقدر يعرف كل المعلومات دي ويربط ما بينها
لانها عباره عن شبكه مترابطه لو تركها فتره لازم يرجع لنقطه الصفر تاني ويتعلم من اول وجديد

وعلى المتادول بقى ان يحاول جهدا ان يوصل هذه النقاط حتى تصبح الصورة امامة واضحة ويستفيد من كل معلومة حصل عليها حتى يكون لة رؤية فى السوق واعتقد ان الى هيهتم بالارباح فى البداية ويهمل الجانب دة فى الاخر هينتهى الامر بخسارة

Gravity
08-12-2012, 13:58
صحيح اننا ادمنا اخي
ولكن ليس تجارة وراها خسارة
ولو كان كلامك صح ليه نتاجر اصلا ><

gullever
08-12-2012, 14:06
اولا انا لست مدمنا لكن لا احد ينكر انه يوجد الكثير من مدمني الفوركس و اذا اردنا ان نعرف كيفية علاجه يجب ان نعرف سبب الادمان و السبب هو الانشغال الزائد عن الحد بالفوركس و ترك جميع النشاطات الاخري و ربما انشغلنا به لانه مربح و ممتع و شيق و لذا يجب ان نحاول ان نجد نشاطات اخري جذابه و ممتعه لنتخلص بشكل جزئي من سيطرة الفوركس علي عقولنا

domadoma
08-12-2012, 14:55
انا عن نفسى مدمن ممكن يكون عندى معاد واقعد قبل منه ب ريع ساعه على النت واول ما اجى اقعد تانى وهكذا بحس اناى تايه لو مشفتش الجهاز

MAGDY
08-28-2012, 14:49
فعلاً .. معظم مضاربى الفوركس وصلوا لحالة إدمان المضاربة
وهى بلا شك ، حالة إدمان محمودة ومطلوبة
تحياتى

---------- Post added at 02:49 PM ---------- Previous post was at 02:48 PM ----------

فعلاً .. معظم مضاربى الفوركس وصلوا لحالة إدمان المضاربة
وهى بلا شك ، حالة إدمان محمودة ومطلوبة
تحياتى

fathy1011
09-11-2012, 22:19
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

بالطبع نحن لسنا بمدمنين بل نحن نحب الفوركس لدرجة انه قد يؤثر علينا

وطبعاً لعلاج هذا يجب ان نعلم انه مصدر للرزق وليس للتسليه

تحياتي

amera-nada
09-11-2012, 22:35
الادمان مرض ككل الامراض
ولكنه يختلف من شخص لاخر فهناك من يستطيع ان يتحكم في نفسه قبل ان يصل الى درجة خطيرة
بالنسبة لي الحمدلله استطيع التحكم في نفسي من الادمان كيفما كان نوعه

ayaa
09-11-2012, 22:41
بصراحه عندك حق بحس كتير بان الفوركس ادمان كبير وخصوصا
للذين يربحون اموالا ومحققون النجاح هنا وصعب ان يتركوه

ilyes
09-11-2012, 22:46
السلام عليكم
والله انا ايضا بديت احس بالادمان يتسلل الي
ان شاء الله ربنا يستر
موفق

amiraamira
09-11-2012, 22:47
اعتقد ان ها الكلام صحيح
لان هذا الادمان احسست بيه و انا لا ازال
في بداية الطريق و لم اغص بعد في بحر الفوركس
و رغم هذا شعرا ان مدمنة

m.mokhtar01
09-11-2012, 22:52
الفوركس مش هيكون ادمان لما تبقا واخده بلان ب في حياتك حيث عملك في مجالك الاساسي و من ثم الفوركس كا عمل اضافي

dina
09-11-2012, 22:52
السلام عليكم
اخى الفاضل اولا اسباب الادمان انك من الاول مش بتقدر تنظم وقتك وتمنع نفسك عن التجارة
ثانيا العلاج انك تتوقف مبدئيا لمدة يوم على الاقل وتقنع نفسك ان مش هيحصل حاجة من اليوم ده واخيرا والاهم
اذا كانت لديك اراده شديدة سوف تعالج من الادمان

ahmedgalal
09-18-2012, 05:26
انا عن نفسى منظم وقتي و احس
بنفسي مدمن شوي و لكن ليس كثير
و في بعض الايام لا اهم و اجلس
كثير امام الحاسوب و ايضا المجال
الفوركس سهليك منعزل نوعا ما
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

Mohamed Ahmed Mohamed
09-18-2012, 07:51
السلام عليكم
ربنا يبعدنا عن اي نوع من الادمان
ولكن الفوركس ان كان مجدي فما المانع في الاستمرار عليه ؟

kashif
09-18-2012, 14:20
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

لا اعتقد انها تصل لمرحلة الادمان .. قد يكون المتداول فى بداية معرفتة للفوركس وفى بداية طريق التعليم واكتساب المهارات والمعلومات وهذا قد يتطلب وقت طويل ... ولكن بعد مرحلة معينة يستطيع المتداول ان يحدد لنفسة نظام معين يمشى علية .. قد يقوم بتخصيص عدد ساعات يوميا للدخول الى السوق والتداول

Eslam
09-18-2012, 15:55
بالفعل نحن نعتبر مدمنين سواء كنا كسبانيين او خسرانيين
لابد من متابعة السوق يوميا
وان شاء الله نكسب
والكل يحقق راباح

kramziie444
09-18-2012, 16:30
نعم يا اخي يمكن ان يكون كذلك لكن ليس بالنسبة للجميع فقد تجد من يعمل صفقات قليلة جدا في الشهر
و لا يدخل الى السوق كثيرا و هذا غالبا ما يكون من المحترفين .

micro18
09-18-2012, 16:35
بالتأكيد يا اخي احنا مدمنين على الفوركس ، انا اصبحت كل ما افعله في الانترنت هو القرائة عن الفوركس او التداول ، اهم طريق للنجاح هو ان تلغي المشاعر

ziko
09-18-2012, 16:44
بذلك اخى الكريم لا بد من الالتزام باستراتجيتك الخاصه واتباه نظام جيد لاداره راس المال الصحيحه وشكرا

Didi
09-18-2012, 17:05
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا اخي على طرحك للهذا وشكرا للاعضاء على طرق المعالجات التى قدموه
فان قمت بتسجيل بالفوركس وعند وقت وجيز اصباحة مدمنا عليه فكان جزائي وخيب
وهو مرضي بالا عصاب لازلت اتلقى العلاج بشكل تلقائي ولكن رغم ذللك لازلت من المدمينين
وشكرا لكم جميعا

elkhawaga
09-18-2012, 17:07
السلام عليكم بصراحة انا لسة جديد و اصبحت من المدمنين
اصبح اليوم بالكامل بفكر فى الفوركس
لكن اية العلاج مش عارف

forex_9
09-18-2012, 17:08
مدمنيين دى كلمة لا تليق يا اخى بالفوركس فبالنسبالى الفوركس شئ جيد والتعامل معه حتى ولو لفترات كبيرة لا يعتبر ادمان ولكن هل لو كان لك عمل تقوم به كل يوم فهذا يعنى انك مدمن على هذا العمل وان هذا شئ سئ بالطبع لا فالادمان يكون له اضرار ويجب التخلص منه

fnaan
09-18-2012, 17:12
واضح تماما ان اغلب المتدوالين فى الفوريكس وبعد فتره من كثرة التعود على متابة الاخبار والتحليلات وغيره تصبح عاده لايمكن الاستغناء عنها بس فى نقطه الفوريكس مجال المكسب والخساره ولو ان المتدوالين وصلوا لحالة الادمان فى مجال خطر زى الفوريكس بس على فكره النوع دا من الادمان ان اتوظف صح هايكون ادمان ان شاء الله على تحقيق الربح بس كل الحكايه هو محتاج ان المتدوال يعرف يظبط عقله ومش هايكون ادمان ضار ان شاء الله

face book
09-18-2012, 17:26
الادمان انواع فيه ناس بتدمن المكسب وناس تانيه بتدمن الخساره والناس اللي بتدمن المكسب اكيد ادمنوا قبلها العلم والتعلم والصبر والعزيمه والاصرار لذالك كل اللي قولناه ده عن الناجحين اعكسه علي الناس اللي ادمنت الخساره

masoodasif
09-18-2012, 17:28
Addictive true to Forex represented in that we can not leave this area and we do not know Nassib Forex because it is a dead end that it profit you want to continue in order to achieve more profits and lost when you want to continue also in order to compensate for this loss

علاء بدران
09-18-2012, 17:33
انا لست مدمنا والحمدالله وربنة يستر ان شاء الله والادمان شى خطير جدا
لااعتقد اننى ساكون مدمنا يوما ما لااننى وان تركتة اسبوع كامل لااحس ب اى شى عاى جدا
ولكننى احاول القرب منة اكتر حتى اتعلم

ممدوح الشاعر
09-18-2012, 17:36
الادمان يبدء فى البدايه ويزداد حدته كلما زاد الربح ولكن ادمان الفوركس لا يعاقب عليه القانون
اذن ادمانه مباح

eletrebi
09-18-2012, 17:39
الاسباب ان احنا لما بنكسب مبنحولش الفلوس ع طول
يعنى نتاجر بالبونص وخلاص

misho
09-18-2012, 17:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
المشكله الاكبر الطمع وحب المال حب الزياده فيؤدى الطمع للخساره والخساره الكبيره
فيجب عدم الطمع والرضا
بالتوفيق ان شاء الله

Spiderhoof
09-19-2012, 23:49
الفوركس ليس بأدمان لاصحاب العقول اليقظة فهو مجرد عمل استثماري لزيادة دخلك وزيادة اموالك ولكن يجب التحكم فيه بالاعصاب والتزام الهدوء وحتي تنجح لا تتوتر ولكني لا اتفق معك في انه ادمان فـ كل شيء في حياتنا اليومية ان لم يكن يحكمه العقل والحكمة من الممكن ان يتحول لادمان ملزم .

maro50
09-20-2012, 00:03
ان سوق التداول ممتع العمل به لذا تجد انك تريد ان تقضى فيه معظم الوقت حتى بدون ان تتاجر فالرغبه فى تتبع المؤشرات تسيطر على كل متداولى الفوركس وهنا يكمن السر وراء النجاح فحب الفوركس يساعدك على البقاء

zasd
09-20-2012, 00:12
عندك حق يا اخى
هو فعلا ادمان
بالذات انى لسه مبتدئ وعايز افهم كل حاجه فى اقل وقت ممكن
وده طبعا بيخلينى اتابع السوق طول اليوم

Zala
09-20-2012, 00:36
والله يا اخى انا لم اصل بعد لمرحله الادمان ولكن الفوركس اثر على حياتى تأثير كبير جدا
و الحل هو ان تحاول ان تخصص وقت معين للفوركس فقط تقوم ب التداول و كل شىء و تمارس حياتك الطبيعيه جدا مع من حولك

abdoeg90
09-20-2012, 00:39

و كل ادمان و ليه علاج

والله ياخى الكريم انا مازلت فى بداية التعلم فى مجال الفوركس وقد اكون محقا معك فى رايك باننا مدمنين فى التداول فى مجال الفوركس

فالتاجر فى سوق التداول قد يخسر ويعاود مره ثانيه للمتاجره وهكذا حتى يحقق مايريد من ارباح

لكن كل هذا بالطبع يؤثر عليه سلبيا

eng2012
09-20-2012, 00:41
انا اعتقد ان ادمان هذا العمل شىء جيد جدا
لاننا مع ادمان هذا العمل نستطيع ان نطور من انفسنا حتى نستطيع ان نحقق الربح بسهوله

2x1
09-20-2012, 00:44
شوف ياغالى
الموضوع ببساطة أنه مثلما قيل أن من كثر كلامه كثر غلطه
تمام ينطبق هذا القول على الفوركس فمن أفرط فى تداوله كثرت خسارته وكبرت
ولم أجد فى هذا السوق أفضل من الدخول قليلا ولكن من فرص مؤكدة
وأفضل التجار يدخلون 3-4 فرص خلال الأسبوع رابحة
ومن ثم ستدمن ولكن نوع جديد من الادمان اسمه ادمان المكسب

مظبوط اخي كل ما تقولة صحيح احنا المشكلة عندنا لما بنعمل صفقة رابحة بنحس ان طبق وبنغرف منة مش بنقول خلاص هي كانت فرصة وانتهزتها ولما يكون فية غيرها ادخل تاني المهم اننا ندخل صفقات قوية

abdellatif2013
09-20-2012, 00:48
فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق.......;)

meeco
09-20-2012, 00:58
ادمان الفوركس يصيب اغلب المتاجرين فى الفوركس لانهم تعودوا على رؤية الشارت والاخبار يوميا
ولكن انا اعتقد ان فترة الادمان قد تقل كلما زادت خبرة المتاجر لانه لايحتاج الى الجلوس امام الشارت فترة طويلة

PEPO
09-20-2012, 01:39
صحيح اكثر شيء هو الادمان على الخسارة ههههه
والحاد يريد ان يعوض خسارته بشتى الطرق ويريد الحصول على ارباح كثيرة
ويرى الاخرين يربحون المئات والالاف من الدولارات هو يريد مثلهم ويريد الربح
وبالتالي يكون مدمن للحصول على الربح

---------- Post added at 12:39 AM ---------- Previous post was at 12:07 AM ----------

صحيح اكثر شيء هو الادمان على الخسارة ههههه
والحاد يريد ان يعوض خسارته بشتى الطرق ويريد الحصول على ارباح كثيرة
ويرى الاخرين يربحون المئات والالاف من الدولارات هو يريد مثلهم ويريد الربح
وبالتالي يكون مدمن للحصول على الربح

Mokka
09-20-2012, 02:51
اعتقد اخى عمرو اننى لا اشعر اننى مدمن و لا احد من متداولى الفوركس مدمنين من الاساس لان هذا يعتبر عمل بالنسبه لى و اذا اعتبرت هذا ادمان فكل عمل اساسى يعتبر ايضا ادمان فعلينا مراجعه انفسنا

sohir
09-22-2012, 23:04
انا لا اسمى التجارة ادمان بل ان التجارة هدف متحرك يبعد عننا باستمرار
وهذا الهدف متمثل فى المكاسب اما عن الجزء الخاص بالخسارة فان لا توجد
تجارة بدون خسائر ولكن يجب ان تسعى دائما للمكاسب

azifek
09-23-2012, 00:08
أنا لا أوافقك الرأي بخصوص كلمة "مدمين " لأن الفوركس هو بحد ذاته عمل
عمل كبقية الأعمال الأخرى فهل يمكن أن نقول على شخص ما يعمل في مجال معين و يحب عمله أنه مدمن ؟
طبعا لا
الفوركس يجذبنا ربما لسهولته حيث يمكن للشخص المحترف أن يكسب ببضعة نقرات عكس الأعمال الأخرى التي بها مشقة كبيرة

smail
09-24-2012, 15:11
المعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا السوق عادة لكنى اعتقد مع الوقت والخبرة واستطاعت المتاجر ان يجد طريقة متاجرة تناسبة سيقل هذا الأدمان ويستطيع المتاجر تنظيم وقته فيه بناءا على طريقة متاجرته

ادهم
09-24-2012, 15:20
بس كلمه ادمان دي كلمه صعبه جدا
احنا ممكن نكون بنحب الفوركس لدرجه كبيره
وعايزين الاستمرار والحصول علي الربح

faster4
09-24-2012, 15:21
بالتأكيد سوق الفوركس سهل الولوج لكنه صعب النجاح فيه و من الصعب اكتر ان تتركه
لذلك هو يمثل لنا ادمان ، لكن مع مرور الوقت يقل ادماننا له

simo512
09-26-2012, 14:22

egypt25
09-26-2012, 15:31
ههههههههه هو طبعا انا شايف ان كل الناس اللى على الفوريكس بيوصول لدرجة ادمان بلا استثناء
والذكى اللى يعرف يتخلص منها وانا كنت مدمن قبل كده بخسر وبرضه بدور على فلوس ولكن الحمدلله تخلصت منها

sunlight
09-26-2012, 15:33
ايوه ادمان طبعا لاننا نخسر وننتاجر فما بالنا اذا ربحنا وعرفنا طريقنا للارباح الكثيره فلن نترك الفوركس ابدا ولكن ادمان الفوركس ليس عيبا او سيئا ولكن بشرط ان لا يطغى على صحتنا ولكن الوسطيه فى كل شىء مطلوبه

alkods5000
09-26-2012, 15:35
لازم كل واحد فينا يحدد عدد ساعات يومية لنفسه
وتكون مرتبطه بقدرة ع التداول ورأس ماله ومدى تعلمه
وميزودش عن الوقت المحدد ويكتفى باللى ربنا كتبهوله

yasser habola
09-26-2012, 15:51
اسمع يا اخي عندما تكون مدمن الفوركس لا تصبح متداول جيد لان من اسس التجارة في الفوركس هو ظبط النفس والتحكم
في نفسك واذا لا تتحكم في نفسك لا تصلح الي التداول في الفوركس فأعرف نفسك جيدا وحاول تعدل ولو لم تستطع فأتركة افضل لك

علاء بدران
09-26-2012, 15:53
لايعم انا الحمدالله
لسة موصلتش للدرجة دى وان شاء الله عمر م اوصل للدرجة دى

farahatxbs
09-26-2012, 16:12
فى هذه النقطه يقترب من المقامره

sarim
09-26-2012, 16:13
انا لا اسمى التجارة ادمان بل ان التجارة هدف متحرك يبعد عننا باستمرار
وهذا الهدف متمثل فى المكاسب اما عن الجزء الخاص بالخسارة فان لا توجد
تجارة بدون خسائر ولكن يجب ان تسعى دائما للمكاسب

fawadmuzzi
09-26-2012, 16:25
الادمان فىا لفوركس متمثل فى اننا لا نستطيع ان نترك هذا المجال واحنا مش عارفين نسيب الفوركس لانه طريق مسدود ان حققت منه ربح تريد ان تستمر فيه حتى تحقق المزيد من الارباح وان خسرت فيه تريد ان تستمر ايضا لكى تعوض هذه الخسارة

4ex
09-26-2012, 16:30
طبعا اخي الادمان موجود ولكن تبقى بعض الامورالحياة اهم و تجبرك على الابتعاد عن الحاسوب
و المشكل هو عدم اهتمام و اهمال تنظيم الوقت و هذا يترك لنا المجال للجلوس امام الحاسوب على طول الوقت

djilani
09-26-2012, 16:31
أول شيئ كثرة الخسارة تأدي ألى الادمان أو الاقلاع لاغير
الفوركس لازم يكون شطارة لتجنب الخسارة

amir
09-26-2012, 18:32
هو طبعا اللى بيجرب الفوركس مره ما بيسلاهوش
بس زى ما هو ادمان فهو ايضا مفيد

sharif4
09-26-2012, 19:05
المعظم وخصوصا فى بداية تعامله مع السوق تدريجيا بيتحول الى ادمان من كثرة المتابعة الأرتباط بالسوق فى معظم الوقت لأنه بيبقى فى مرحلة بتعتمد على المتابعة المستمرة واكتساف ما ينقصه فى هذا السوق وبمرورالوقت بيبقى ادمانه على هذا
كلامك اخى الفاضل مظبوط جدا ومثلك ينطبق بالفعل على الكثيرين فى هذا السوق انه بعضهم بيدخل صفقات لمجرد ان يكون موجود فى السوق وافضل شئ ان الواحد مايدخلش غير الصفقات القوية التى يستطيع

selman
09-26-2012, 19:08
في رايي هذا عمل وليس ادمان لكن توجد حالة الادمان على العمل
المهم الواحد يحاول انه يتاجر لكي يكسب ماديا ومعنويا

Hamdy Elhossiny
09-26-2012, 19:11
والله انا شايف ان السبب الرئيسى هو حب المال وبالذات ان كل واحد مننا حابب يغير من حياته
وطبعا حب التجربه واحنا بنجرب الفوركس وهو فعلا صعب ولا بد من المتابعه والتعلم الدائم ومن كتر المتابعه
اصبحنا مدمنين

tarek22
09-27-2012, 01:34
عيب الفوركس الوحيد هو الادمان به والله يا اخى اشعر ان الواحد داخل دائرة لا يفكر فىالخروج منها ولو فكر مش هيقدر
لكن الحل هو ايجاد طريقة تجعلك تدخل في وقت محدد ومحدود وليس التداول طول الوقت

2x1
09-27-2012, 01:40
هو الصراحة الادمان فحد ذاتة شيء ضار بكل المقاييس اما اذا كان ما ينتج عن تجارتك فالفوركس هو الضرر والخسارة ولا تتركة وقتها نقول انة ادمان لا تقدر علي تركة

m.o.b
09-27-2012, 02:51

zedan92
09-27-2012, 02:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اوافقك الاي في كوننا مدمنين ولك احسن ادمان يمارسه الانسان وهو الانغماس في اجواء عمله وفي كل الاحوال هو ادمان حميد ومنصوح به ولايترك للمتداول في اسواق تبادل العملات اي اوقات فراغ تدهب به الى الافكار السيئه والاعمال الغير حميده

masoodasif
09-27-2012, 02:56

nada
09-27-2012, 03:55
الادمان فى هذا المجال ليس خطا لكن هناك شروط
للادمان المحمود مثل الكسب والخروج بعائد مادى محترم من هذا السوق
الا يلهيك عن واجباتك الاخرة فى الحياة اليومية
تحياتى لك

التعامل بالمنطق والعقل فى هذا السوق بيبقى عامل نجاح فيه وليس الجرى وراء الاحلام والأهداف الكبيرة التى صعب الحدوث فى وقت قصير
الاستمرار الحقيقي فى سوق الفوركس هو ان تدخل الى الفوركس من البداية وانت على يقين انك سوف تتمكن من تحقيق نسبة ارباح متوسطة وليس انك وجدت الكنز الذى عن طريقه سوف تحقق الملايين ولكن الفوركس سوق عادى جدا ويحتاج الى الصبر والجدية والعمل

الفرعون الطائر
09-27-2012, 03:57
هوه ادمان للمبتدي

الي فرحان بالربح

وعادي بانسبه للخبراء

علاء بدران
09-27-2012, 03:58
بصراحة انا مش مدمن خالص ادمان اية بس ربنا م يكتبها علينا
طب ياريت ادمان وفية مكسب عادى اكون فرحان

mina malak
09-27-2012, 04:21
الفوركس هى دائرة مغلقة يعنى مهما تمشى فيها ملهاش اخر
عشان كدة مهما تستمر فيها فى الخسارة او المكسب سوف تستمر فيها لان الطبيعة البشرية كدة
ومعنديش سبب تانى اقولة

mannon
09-27-2012, 04:26
هو الصراحة الادمان فحد ذاتة شيء ضار بكل المقاييس اما اذا كان ما ينتج عن تجارتك فالفوركس هو الضرر والخسارة ولا تتركة وقتها نقول انة ادمان لا تقدر علي تركة

طبعا وانا معاك الادمان اى كان شكلة هو الغاء للارادة وساء الادمان كان للمخدرات او الفوركس فالنتيجة واحدة فى النهاية وهى ان الشخص المدمن لا يتعامل مع الواقع بل يتعامل مع الاوهام والخيال وللاسف الحالية النفسية فى هذه المراحل بتكون منخفضة جدا

asmaa omar
09-27-2012, 07:20
الحل الوحيد الذى اراه مناسبا لكل هذه المشاكل
هو ان نتعلم من اخطائنا كويس جدا ولا نكررها ثانيا

في حب الله تعالي
09-27-2012, 07:43
اولا الموضوع حلو اوي ربنا يبارك في عمرك ههههه وفعلا احنا مدمنين لان احساس الخساره او المكسب ناتج عن اصرارنا لتحقيق الربح وفي كل مره نسعي اليه اكيد وليس للخساره وهكذا وهكذا فصرنا مدمنين فوركس مدمنين مغامره وتشويق وفي نفس الوقت نسعي للمال وحب المال فطره نسعي اليها جميعا

sabry
09-27-2012, 07:54
الادمان شئ عادى يمر بة اى متاجر
لكن لابد من وقفة مع النفس والاعتدال فى التداول

4x1
09-27-2012, 09:25
قد يكون ادمانا لدى البعض كما تفضلت واشرت الى ذلك اخي الكريم وفي هذه الحالة سوف يؤثر بشكل سلبي وكبير جدا على حياة الفرد وياتي ذلك على حساب حياته اليومية فيبعده عن من يحب ويعزله عن محيطه الاجتماعي وهذا امر سيء للغاية لهذا يتوجب اعتبار الفوركس كعمل له اوقاته المحددة بدون مغالات ولا مبالغة

pota1999
09-27-2012, 09:31
انا عن نفسي اعترف انني مدمن للفوركس
انا حتى لو خسرت راس مالي
باشتغل برده ديمو وده بينمي فيك امكانياتك فيها وكفاءتك

نور
09-27-2012, 09:43
اعتقد ان هذه الحاله من زيادة التوتر الناتج عن التفكير لفترات طويله في الفوركس وكيفية الربح والقلق حيال الخساره اعتقد ان الحل يكمن في الهدوء في التعامل مع الفوركس حتي تستطيع ان تأخذ وقتك في التفكير دون تسرع ولا داعي للقلق حيال الخساره فان خسرت مره او اثنين متتاليين عليك ان تعرف نقطة العجز عندك في التعامل مع الفوركس وسرعة اصلاحها سواء بسؤال خبراء او القراءة عنها

mohamed tawfik
09-27-2012, 09:44

DonJuaN
09-27-2012, 10:09
اولا انا لسة مبتدأ في المجال دة بس لحد دلوقتي انا لسة مش مدمن بس انا اعتقد ان سبب الادمان دة هوا الطمع ولازم ننظم وقتنا مش كل وقتنا في الفوركس

mohamed eldamnhorey
09-27-2012, 11:15
اولا انا لسة مبتدأ في المجال دة بس لحد دلوقتي انا لسة مش مدمن بس انا اعتقد ان سبب الادمان دة هوا الطمع ولازم ننظم وقتنا مش كل وقتنا في الفوركس

المشكله المضارب الجديد بالاخص - عايز يقعد على الجهاز 24 ساعه طمعاً فى تحقيق ارباح

مش عايز يسيب السوق يفوت نقطه ميستفدش منها

ده اكبر غلط واكبر مشكله بيمر بيها المبتدأ

nany13
09-27-2012, 18:19
السلام عليكم

انا كمان و لله مكسبتش سنت من الفوركس

بس لانى كنت حسباها غلط

لانى كنت بدى حسباتى لناس غير كفئ و الطمع بيمسكهم

nemo19
09-27-2012, 18:20
طبعا اخي الادمان موجود ولكن تبقى بعض الامورالحياة اهم و تجبرك على الابتعاد عن الحاسوب
و المشكل هو عدم اهتمام و اهمال تنظيم الوقت و هذا يترك لنا المجال للجلوس امام الحاسوب على طول الوقت

mansourito
09-27-2012, 18:22
ايه والله صح نحن مدمنين على الفوركس او بصحيح العبارة على الخسارة ولازم نجد حل قبل مايخرب بيتنا هذا الفوركس وسنين الفوركس

omarbling
09-27-2012, 18:43
السلام عليكم
كلامك اخى الفاضل مظبوط جدا ومثلك ينطبق بالفعل على الكثيرين فى هذا السوق

masoodasif
09-27-2012, 19:10
والحل هنا ايجاد طريقه متاجره لا تعتمد على التواجد المستمر بحيث تقدر تتاجر وتربح وبرده ماتنقطعش عن العالم الخارجي
وحتى لو ربح صغير افضل بكتي

الباحث عن المستقبل
09-27-2012, 19:16
هوا الفوركس دا وظيفة ولا لا؟؟
انا مرات بفضل شغال 14 ساعة في اليوم من غير أوفر تايم عشان كدا فكرت أشتغل تاجر عملات.. بس شيك شوية :))
المهم الفوركس لا هو ادمان ولا حاجة دا شغل طبيعي بالنسبة لي

smsma
09-27-2012, 20:24
انت عندك حق هو ادمان بالنسبه لاننا حبناه
انا فطره صغيره وحاسه انه ادمان بس مستمتعه وانا بشتغل فيه
بس لازم نعمل كل شئ عشان نظبط حياتنا
وبعدين ده ادمان ومتعه ومكسب

eslam.barakat
09-27-2012, 20:27
هو اكيد الفوركس ادمان لانه لو مش ادمان يكون مش ممتع لانه السبب الوحيد انك في طوال الوقت اموال اموال

hwida nada
09-27-2012, 20:33
بصراحة انا من الناس اللى بحب اوى اخرج ومش بحب قعدة البيت
بس من يوم ما دخلت فى الفوركساصبحت بصحى بدرة جدا افتح عينى على الشارت
ومش بحب اخرج عايزة ابقى ملازمة الجهاز اما بالنسبة لادمان الخسارة انا بقول ان محدش يبحب ابدا انه يخسر
بس الخسارة اكتر الاوقا بتبقى جهل منى وكتر الصفقات المفتوحة بتوقع الدنيا

zikovic
09-27-2012, 21:13
السلام عليكم لو حاولنا استاصال الموضوع باعتباره دراسة للفركس لايمكن القول انه ادمان لاكن لو تعلمنا و ربحنا لقلنا عمل لو خسرنا لقلنا ادمان فل نجعلها تعلم و شكرااا

ahmedamz
09-27-2012, 21:19
انا لا اعتقد الفوركس لعبة لكى نقول اننا ادمناها الفوركس عمل وتجارة تداولنا
هو عمل لاننا نتاجر من خلال اكبر سوق على كوكب الارض لذلك يجل ان نعرف متى نتداول
ومتى ونتوقف ومتى ننتظر

omar kapo
09-27-2012, 21:27
ليس ادمن كما تقول بل هو عمل واي عمل لبد ان تدنمج فيه
تعالي قول لي مدرس عنده 45 سنة ايه رايك اعلمك شغل تاني
هيكسبك اضعاف اللي بتاخده من التدريس
هيقولك ايه انا مش بعرف اعمل شي غير ده
بس
يعني

mohamed amin
09-27-2012, 21:38
الفوركس اصبح ادمان بالفعل فهما حققت من مكاسب كبيرة فانت
لن تستطيع ان تترك الفوركس نظرا للحصول على المكاسب الدائمة

lecoq6
09-27-2012, 21:42
طبعا الادمان له عدة علامات كالتفكير في الفوركس طوال الوقت
وعدم استطاعة البقاء يوم بدون التداول او القراءة عن الفوركس

pips
09-27-2012, 21:55
الإدمان الذي تتحدث عنه هو إدمانك على الخسارة
كونك لا تتبع إستراتيجيات و تحاليل

keko
09-27-2012, 22:22
هو فعلا انا فى البدايه وبالرغم من ذلك الفوركس يشدنى للعمل والمتبعه به دائما فى كل لحظه حتى فى اوقات العطله لازم اكون
شاغل نفسى بما يخص الفوركس فعلا الموضوع كبير وله جاذبيه فظيعه لاى متداول عليه لكن للاسف احنا المفروض نسيطر على انفسنا اكثر من ذلك

mouwal555
09-27-2012, 22:27
لا يا اخي الكريم لا اعتقد انني مدمن شخصيا لاني لا اتاجر دائما
لكن فقط عندما اريد

omar kapo
09-27-2012, 22:28
تحسسني كلمة ادمن انك تشرب شي لا يمكن الاستغناء عنه
اعتقد ان الاموال بالفعل لا يمكن الاستغناء عنها
ولكن ف يوم من الايام سوف استغني عن الفوركس

BaHaa FxTr
09-27-2012, 22:29
اولا انت مدمن علي الربح مش علي الفوركس لان دايما ياما عايز تزود ارباحك او تعوض خسايرك القديمه عشان كده لاوزم ميكونش الربح الدافع الوحيد ليك في التجاره ويكون ليك اسباب تانيه مثلا تاخده كانه هوايه ليك وبكده اكيد مش هيكون كل تفكيرك في كده وانا ساعات بزهق منو وببقي عايز ابعد بس بمقدرش بردو:))

karem amen
09-27-2012, 23:48
الفوركس لي ادمن ولكن انه عمل بدون الكتب عليكى ان تتعرف عليه عن طريق
دخول السوق ومغامرة لذلك هو ليس ادمن

mr.cavally
09-28-2012, 00:48
بسم الله الرحمن الرحيم

و كل ادمان و ليه علاج

لا هو مش ادمان ولا حاجه
انا عن نفسى استطيع ان اترك الفوركس وتما شئت

ابراهيم حافظ
09-28-2012, 00:51
الحل للخساره وتحويلها لمكسب هو اكتساب الخبره والتعلم وبناء استراتيجيه سليمه للمتاجره انما حكايه الادمان دى بتختلف من شخص لاخر لان مش مطلوب منك انك تلزق قدام الشاشه طول النهار

gigi
09-28-2012, 03:01
انا عن نفسى لا اعتقد انها تصل لمرحلة الادمان
قد يكون المتداول فى بداية معرفتة للفوركس وفى بداية
طريق التعليم واكتساب المهارات والمعلومات وهذا
قد يتطلب وقت طويل ولكن بعد مرحلة معينة يستطيع
المتداول ان يحدد لنفسة نظام معين يمشى علية
قد يقوم بتخصيص عدد ساعات يوميا للدخول الى السوق والتداول
وبالتوفيق للجميع فى سوق الفوركس

ام يوسف
09-28-2012, 03:56
الفوركس تجارة ممتعة لذلك يدمنها الكثيرون ولكن يجب ان يكتسب المتداول خبرة ومعرفة اكثر
قبل دخوله للتداول حتى لا يتعرض لخسائر كبيرة

mansourito
09-28-2012, 15:00
أنا لا استطيع السيطرة على نفسي ولا استطيع ان ابطل خلاص لأن الادمان وصل في حد كبير وكبير جدااا

mohamed amin
09-28-2012, 15:09
اعتقد اخى الكريم انه هناك كثير من المضاربين وصلو لمرحلة الادمان
فالفوركس فى حد ذاتو مجال مثير ومحل اهتمام كبير

ahmed xubi
09-28-2012, 17:08
شوف ياغالى
الموضوع ببساطة أنه مثلما قيل أن من كثر كلامه كثر غلطه
تمام ينطبق هذا القول على الفوركس فمن أفرط فى تداوله كثرت خسارته وكبرت
ولم أجد فى هذا السوق أفضل من الدخول قليلا ولكن من فرص مؤكدة
وأفضل التجار يدخلون 3-4 فرص خلال الأسبوع رابحة

---------- Post added at 02:08 PM ---------- Previous post was at 02:08 PM ----------

نعم اخى كلامك صحيح قد تجد المتاجريخسر ويعا ند ويريد ان ينتقم من السوق بدخوله عدد من الصفقات ويخسر
ولكن الادمان دا طريق اخر انك لا تستطيع ترك المتاجره نهائيا وتعزل نفسك وحياتك
لهذا الفوركس وهذا ليس جيد على النفسيه او الصحه

2x1
09-28-2012, 17:13
هو لازم الواحد يتعامل مع الفوركس بعقلانية اكثر ومنكنش متهورين وعاوزين نتاجر
وخلاص فاي وقت واي ظروف لازم تكون مقننة وميكنش دخولنا عشوائي والا هيكون ادمان

saher.fes
09-28-2012, 17:16
سلام عليكم

انا كنت فعلا مدمن في بدايتي ، لكن الان اعدت ترتيب جميع حساباتي

mohamed eldamnhorey
09-28-2012, 17:38
سلام عليكم

انا كنت فعلا مدمن في بدايتي ، لكن الان اعدت ترتيب جميع حساباتي

يجب تنظيم الوقت بين العمل فى الفوريكس وبين امور حياتنا الاخرى

kaderbest
09-28-2012, 20:19
إذا كنت مبتدأ فاعلم أن السنوات الأولى للتعلم ستدمن كثيرا على الفوركس
. و إذا نجحت طريقتك و إستراتيجتك في التداول فإنك بعد ذلك سترتاح و سيصبح الفوركس مجرد هواية

mezo love
09-28-2012, 20:22

عبدالعزيز
09-28-2012, 21:29
الفوركس مختلف عن الادمان غنحن هدفنا تحقيق الارباح السريعة من غير ورود هذة الافكار وشكرا