PDA

View Full Version : علم الارقام فى الفوركس!!!!!!

Pages : [1] 2 3

عمرو
05-15-2012, 14:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

من عنده معلومات عن هذا العلم

او اي كتاب بالعربي

او بالانكليزي حتى

ممكن الكتب تكون بسيطة وعدد صفحاتها ليس كبير جدا

كلنا نسمع ونقرا جملة التحليل الرقمى لكن هل هناك علم ارقام فى الفوركس؟؟

وشكرا لكم

kingman
05-15-2012, 17:27
فى ناس بيتارجوا فى السوق بالتحليل الرقمى فقط وكتير بيبتكر معالات خاصة به من السوق وهى معادلات بتعتمد اعتماد كلى على المعادلات الرياضية والأستفادة من اغلاق وافتتاح وهاى ولو الشموع لتسخيرها فى هذه المعادلات لتعطى نتائج يعتمد عليها فى المتاجرة وكتير معادلات منتشرة فى هذا السوق واكسبرتات موجوده فى هذا السوق معتمدة فقط على الرقمى لكن هل هى ناجحة ام غير ناجحة فأن شاء الله يفيدنا ممن يتعاملون بهذا التحليل وكثيرا ماسئلت نفسى هذا السؤال

magic777
05-15-2012, 17:34
التحليل الرقمي اصبح احدث واقوى التحليلات في هذا الوقت من وجهه نظري
تستطيع البحث عن كتب او مراجع بعمل سيرش بسيط على جوجل وانصحك ان تهتم بما ذكر عن علم الارقام في القرآن الكريم
وايضا يمكنك الاطلاع على الاستراتيجيات الرقميه في بعض المنتديات وايضا بحث سريع ليها على جوجل هتحصل على ما تريد

Noah
05-15-2012, 17:38
انا ليس لدى اى خبرة فى الرقمى ولكنىا عتقد انه جيد ولكنه يوجد له بعض الاخطاء ايضا لاننى كنت من فترة متابع مع احد الاخوة فى الرقمى وكانت له بعض الصفقات الخاسرة مثل التحليل الفنى تماما ولا يوجد شئ الى الان فى الفوركس حقق نسبة نجاح عالية كما نريد

youmuststop
05-31-2012, 00:27
حاولت البحث كثيرا في محرك البحث جوجل لاجد اي طريقه او كتاب لشرح التحليل الرقمي لم اجد انا لو وجدت ساتبعه لان الرياضه علم لا يخطأ من افضل علوم الطبيعه

magic777
05-31-2012, 00:42
فى ناس بيتارجوا فى السوق بالتحليل الرقمى فقط وكتير بيبتكر معالات خاصة به من السوق وهى معادلات بتعتمد اعتماد كلى على المعادلات الرياضية والأستفادة من اغلاق وافتتاح وهاى ولو الشموع لتسخيرها فى هذه المعادلات لتعطى نتائج يعتمد عليها فى المتاجرة وكتير معادلات منتشرة فى هذا السوق واكسبرتات موجوده فى هذا السوق معتمدة فقط على الرقمى لكن هل هى ناجحة ام غير ناجحة فأن شاء الله يفيدنا ممن يتعاملون بهذا التحليل وكثيرا ماسئلت نفسى هذا السؤال

انا جربت رقمي كتير
واقدر اقولك انها ناجحه ولكن في اوقات معينه مقصدش هنا بالساعات اليوم العادي
ولكن اقصد وقت السعربيتحرك في رينج معين بيكون مضبوط على طريقه رقميه معينه
لما بيغير الزوج الرينج بتاعه ده ويعمل رينج جديد يتحرك فيه المعادله دي مبتنفعش معاه
وهكذا
فلازم اللي بيتاجر رقمي يكون عامل حسابه في الحركات دي ويقدر يغير من استراتيجيته على حسب حركه العمله نفسها
دي بتجي بعد خبره وممارسه طوووووووويله
ده اللي اعرفه وسمعت عنه من بعض المتاجريين

kingman
05-31-2012, 01:56
انا جربت رقمي كتير
واقدر اقولك انها ناجحه ولكن في اوقات معينه مقصدش هنا بالساعات اليوم العادي
ولكن اقصد وقت السعربيتحرك في رينج معين بيكون مضبوط على طريقه رقميه معينه
لما بيغير الزوج الرينج بتاعه ده ويعمل رينج جديد يتحرك فيه المعادله دي مبتنفعش معاه
وهكذا
فلازم اللي بيتاجر رقمي يكون عامل حسابه في الحركات دي ويقدر يغير من استراتيجيته على حسب حركه العمله نفسها
دي بتجي بعد خبره وممارسه طوووووووويله
ده اللي اعرفه وسمعت عنه من بعض المتاجريين
اللى بيشتغل بالرقمى لازم يكون على وعى بمعادلاته التى يعمل بها وعلى اساس بنيت وتم استنباطها من السوق لأن دائما السوق فى تغيير مستمر لما يحدث من احداث اقتصادية وازمات كما يحدث هذه الأيام فكثير ماكان يصلح فى الماضى اصبح لايصلح حاليا وهنا بتيجى احترافية ووعى المتاجر فى التطور مع تطور السوق والرقمى اكيد له ناسه المميزين فيه

konine
05-31-2012, 14:38
الأرقام عالم يحترمه سعر متل فيبو و بفوت ... وقد أتبت قوتها لأن سعر دائما يحترمها.
أنا عن نفسي بستعل خطوط فيبو على شكل دعوم ومقاومات ودائما السعر بيحرمه

kamizidan
05-31-2012, 14:41
انا اهتم جدا بالارقام اخي الكريم
وطرق متاجرتي تعتمد عليها فقط
حاول تعمل حسابات على ارقام الافتتاح والاغلاق والهاي واللو واكتشف ربما تجد طريقة للمتاجرة
تحياتي

hemaabdo
05-31-2012, 18:24
ياريت فعلا اى حد يقدر يساعدنا فى تعلم هذا العلم لانى سمعت كتير عنه وسمعت انه بمعدلاته تقدر تتوقع مستويات المقاومات والدعوم
وده لو صح يبقى هيساعدنا كتير قوى بس المشكله انه مش بالشهره زى انواع التحليل الاخرى سواء الفنى او الاساسى

mohamed eldamnhorey
05-31-2012, 18:54
ياريت فعلا اى حد يقدر يساعدنا فى تعلم هذا العلم لانى سمعت كتير عنه وسمعت انه بمعدلاته تقدر تتوقع مستويات المقاومات والدعوم
وده لو صح يبقى هيساعدنا كتير قوى بس المشكله انه مش بالشهره زى انواع التحليل الاخرى سواء الفنى او الاساسى

لا تقلق ياغالى

يوجد كثير من الموضوعات التعليمية

اذا كان لديك اى سؤال او اى استفسار

اسأل ونحن نجيبك مباشرة

kingman
05-31-2012, 20:06

اكيد مهو عموما فيوبانتشى ومعالات الفيابو تبقى عبارة عن معادلات رقمية وبيتم الأعتماد عليها كمقاومات ودعوم وفيه معادلات كثيرة رقمية فى هذا المجال لكن المشكلة بتبقى كتير منها استهلك ولم تعد زى جدوى لأنها ظروف السوق اتغيرت واصبحت تحتاج الى تطوير وان شاء الله نسوف مواضيع تعليمية لمن يجيدون هذا النوع من التحليل تفيد الأعضاء

عزبز 18
05-31-2012, 20:11
نعم علم الارقام في الفوركس هو علم كبير جدا ومن يفهم الرياضيات
جيدا يستطيع فهم هده الارقام مثلا الرقم 00 و 50 و 20 80 اغلبها يرتد عندها السعر بالصعود او بالنزول

ramid
05-31-2012, 20:53
السلام عليكم
فعلا اخواني نحتاج الى مزيد من التعمق والبحث في هذا المجال
ومن اكتشف اي جديد اومعلومات فليشاركها معنا حتى تستفيد ونطورمع طرق جديدة وفعالة ان شاء الله

magic777
05-31-2012, 21:35
اكيد مهو عموما فيوبانتشى ومعالات الفيابو تبقى عبارة عن معادلات رقمية وبيتم الأعتماد عليها كمقاومات ودعوم وفيه معادلات كثيرة رقمية فى هذا المجال لكن المشكلة بتبقى كتير منها استهلك ولم تعد زى جدوى لأنها ظروف السوق اتغيرت واصبحت تحتاج الى تطوير وان شاء الله نسوف مواضيع تعليمية لمن يجيدون هذا النوع من التحليل تفيد الأعضاء

فعلا اخي كينج التحليل الرقمي والمعادلات الرقميه مش جديده ولا حاجه زي ما الغالبيه فاكرين كده
بالعكس دي اقدم من بعض ادوات التحليل الفني نفسه والتحليل الاساسي كمان
لكن الكل ماكنش مهتم بيها بس الا في الفتره الاخيره
لكن زي ماقولت اغلب ادوات المتياتريد نفسه ومؤشراته ما هيا الا معادلات رقميه في الاساس

a5rzamn
05-31-2012, 21:42
ولا يا جماعه عالم الفوركس عالم شيق وممتع وانا شخصيا بمضي وقت كبير فيه
طبعا لا شك انو الربح هدف اساسي فيه لكن لا يمنع المتعه ايضا في التداول
وممكن متل ما تكلمو الاخوه يبتكر الواحد معادلات جديده بتنفع تكون استراتيجيه الواحد يمشي عليها

بس الله يبعد عنا الخساير

sho
06-03-2012, 03:43
انا لا اعرف الكثير عن علم التداول بالارقام واتمنى ان يقوم احد بوضع رابط لكتاب جيد يشرح هذا العلم جيث اننى من الردود وجدت الكثير يرى انة طريقة جيدة وفى طريقها للانتشار

realyone
06-03-2012, 04:07
باالنسبة لي الفوركس لا ينفع معها استراتيجات الأرقام,لأن استراتيجيات ارقام مثل آله الحاسبة لا يفي بتقلبات السوق,فمثلا هذه الأيام العملات تتأثر باقتصاديات دول وازمات الدول الأقتصاديه,فكيف مثلا اذا يعطيك استراتيجية الرقميه صعود عملة وعملة هذي الدولة منهاره بسبب ازمة اقتصاد هذه الدولة,من وجهة نظري التعامل مع السوق يجب ان يكون واقعي وليس بطريقة رقميه

Mohamed90
06-03-2012, 13:51
التحليل الرقمي او الطرق الرقمية او استراتيجيات الرقمية تبقى جيدة و الكثير من يشكرونها و لها صومعة طيبة و لكن الطريقة لاتنجح دئما و خصوصا في الازمات
و لا يجب اعتماد عليها كليا و التحليل ةيجب ان يكون تحليل منطقي و واقعي متابع للاحداث

ramid
06-03-2012, 16:47
انا من جهتي انصحك بزيارة موقع يوتوب
ستجد هناك عدة طرق مجربة يمكن تستفيد منها او على الاقل تعطيك فكرة عن أهمية الارقام
في تحقيق الارباح في الصفقات

The Mester X
06-03-2012, 16:55
يوجد كثير من المواد التعلمية المفيدة كالكتب و الفيديوهات يمكن تفيد كل شخص و ايضا بخصوص المعادلات فاهي طريق ناجحة نوعاما
و لو بحث ستجد كثير من الطرق و منها الهاي و اللو و المعادلات و دعوم و المقومات و كلها طرق مفيدة في صنع استراجية او طريقة عمل معينة

magic777
06-05-2012, 17:44
يوجد كثير من المواد التعلمية المفيدة كالكتب و الفيديوهات يمكن تفيد كل شخص و ايضا بخصوص المعادلات فاهي طريق ناجحة نوعاما
و لو بحث ستجد كثير من الطرق و منها الهاي و اللو و المعادلات و دعوم و المقومات و كلها طرق مفيدة في صنع استراجية او طريقة عمل معينة

هيا فعلا معظم المعادلات جيده وممتازه لكن المشكله ازاي نوظف المعادلات دي جيدا في متاجرتنا وامتى نستخدمها
بالضبط .. لان لكل معادله وقت واسلوب حركه معين لازم يكون متفق مع المعادله دي علشان يحقق الهدف
واي تغيير في اي شرط او اسلوب حركه في العمله نفسها فجأه اكيد هيأثر على هذه الطريقه الرقميه سلبيا

Texxon
06-06-2012, 07:37
أخي الكريم ، التحليل الرقمي في الأصل غير مفيد خالص وده رأي الخاص ممكن تاخد بيه وممكن تسيبه لأن التحليل الرقمي ده مش بيعتمد على علم واضح زي التحليل الكلاسيكي والموجي ، يعني واحد يقولك الرقم 9 ده رقم مهم جدا ويقعد يخترع معادلات وفي النهاية يقولك السعر هيرتد من النقطة دي !!
طب هل ده علم يؤخذ به :)
فين بقه العلم في كده

magic777
06-08-2012, 02:30
أخي الكريم ، التحليل الرقمي في الأصل غير مفيد خالص وده رأي الخاص ممكن تاخد بيه وممكن تسيبه لأن التحليل الرقمي ده مش بيعتمد على علم واضح زي التحليل الكلاسيكي والموجي ، يعني واحد يقولك الرقم 9 ده رقم مهم جدا ويقعد يخترع معادلات وفي النهاية يقولك السعر هيرتد من النقطة دي !!
طب هل ده علم يؤخذ به :)
فين بقه العلم في كده

بالعكس اخي علم الارقام ده مفيد جدا في مجال الفوركس لمن تعلمه واتقنه
واصلا الفوركس كله ارقام اخي حتى برنامج المتياتريد الذي تعمل عليه مبرمج بطرق رقميه
حتى المؤشرات التي تعمل بها معموله على اساس معادلات رقميه
فالارقام اصلا اساس الفوركس

maklad94
06-08-2012, 08:39
علم الارقام هو علم معترف بة ولة ابحاثة ونتائجة اكثر من رائعة هذة حقيقة لابد ان نعترف بها . وفيه موضوع كبير جدا عن علم الارقام ده فى منتدى المتداول العربى بس انا مش عاوز احط الرابط اخاف لا يكون كدا مخالفة لقوانين المنتدى .

hardjob
06-08-2012, 09:36
فعلا الفوركس اصبح كله علم ارقام

التحليل و كل شيئ

كدة يجعل الفوركس اكتر جمالية مما عليه ويجعله اكتر تداولا من الناس

ان شاء الله تضهر طرق اخرى عن الفوركس

Mohamed90
06-08-2012, 11:31
السلام عليكم يوجد كثير من الاستراتيجيات او الطرق الرقمية و لكن المشكل انها تنجح للمدة معنية و تفشل و ذلك بسبب التغيرات في السوق من فترة للاخرى و لهذا لا نجد اي استراتجية رقمية او معادلة تصمد للمدة اطول

21cent
06-08-2012, 11:58
التحليل الرقمى ممتع وله اسس للدخول بيه مش اسس فى الرياضيات والمعادلات الجبرية
وتستطيع من خلاله الحصول على ربح جيد دون التعب ولكن التعب الوحيد هو الوصول الى طريقة مميوة تربح بها من هذا السوق العنيف
ووجدت استراتجية تعتمد على التحليل الرقمى وهى
مجموع الهاى واللو والافتتاح والاغلاق لليوم السابقة وقسمتها على اربعة
يعطى هذا السعر الجديد بالخط السحرى
ومع افتتاح اليوم الجديد اذا كان اليوم الجيد اعلى من الخط يبقى نشترى واذا كان اقل يبقى نبيع والهدف 30 نقطة يوميا

ahmed
06-08-2012, 14:45
طبعا يا اخى يوجد علم الارقام فى الفوركس او بمعنى ادق المتاجرة بلارقام او بمعادله رقميه
حيث ان المؤشرات اصلا تعمل بطريقه رقميه بحته
ولكن هناك معادلات يستخدمه البعض ويقولون انهم يحققون منها ارباح ولكنى
جربت الكثير منهم ولم اجد ما يصدق معى وانصح بالتحليل الفنى فهو افضل

AhmedMagnifico
06-08-2012, 15:03
ياريت فعلا يا شباب اى حد عنده معلومات عن هذا العلم القيم
يفيدنا لانى سمعت انه علم مفيد جداً ومميز جداً ويساعد الكثير فى الفوركس

pimo
06-08-2012, 15:04
نعم هناك امكانية التعامل بالارقام في الفوركس وهي ان تجد معادلة جبرية او لغة رتمية باستعمال الخورزميات ولهذا تجد بعض التجار يستعملون الااستراتجيات الجبرية في التداول ولكن تعد هذه الطرق الي وقوع الازمات الاقتصادية لانها غير مبنية علي تحاليل اقتصادية واستهلاكية اجتماعية

2x1
06-08-2012, 17:58
فعلا عاوزين نعرف اكتر عن التحليل الرقمي وازاي بيتم تنفيذة واية هي المعادلة اللي
ممكن نتبعها بهذة الطريقة اذا كانت فعلا طريقة ناجحة وبتحقق ارباح معقولة

magic777
06-08-2012, 23:18
نعم هناك امكانية التعامل بالارقام في الفوركس وهي ان تجد معادلة جبرية او لغة رتمية باستعمال الخورزميات ولهذا تجد بعض التجار يستعملون الااستراتجيات الجبرية في التداول ولكن تعد هذه الطرق الي وقوع الازمات الاقتصادية لانها غير مبنية علي تحاليل اقتصادية واستهلاكية اجتماعية

لا يااخي الموضوع مش معقد بالطريقه دي مش لازم خورزميات ومعادلات رياضيه معقده
يوجد الكثير من الاستراتيجيات الرقميه البسيطه في معادلاتها وفي نفس الوقت ناجحه
هيا بس بتتطلب شروط خاصه في حركه العمله او وقت معين علشان تنجح
انت ممكن تدور على الاستراتيجيات دي وتختار اللي تناسبك فيهم

kingman
06-09-2012, 01:02
لا يااخي الموضوع مش معقد بالطريقه دي مش لازم خورزميات ومعادلات رياضيه معقده
يوجد الكثير من الاستراتيجيات الرقميه البسيطه في معادلاتها وفي نفس الوقت ناجحه
هيا بس بتتطلب شروط خاصه في حركه العمله او وقت معين علشان تنجح
انت ممكن تدور على الاستراتيجيات دي وتختار اللي تناسبك فيهم

هو فيه معادلات بسيطة وسهلة اكيد لكن فعلا فيه طرق بتعتمد على معادلات وحسابات معقدة مبنية على علم الرياضيات من تفاضلات وتكاملات وجبر ورسوم بيانية وهندسية وغيره فهذه الطرق المعقدة موجوده وفيه انظمة معهقدة لا نستطيع ان نفهمها بسهولة وغير متداولة اساسا وبتبقى خاصة بمؤسسات معينة بناءا على دراستهم والله اعلم

bousshimin
06-09-2012, 02:03
قد يصيب التحليل الرقمي في بعض الصفقات ولكن ليس كل وأن تعتمد على طريقة واحد فهدا خطأ
فكل من تحليل فني وأساسي ورقمي تجمعها لتحليل صفقة تعطيك رؤية أوضح لمناطق السعرية لدخول في وقت مناسب وكدا الخروج من صفقة

Noah
06-09-2012, 02:21
يوجد الكثير من المتاجرين فى الفوركس الذين يعتقدون ان علما لارقام مفيد فى الفوركس ولكن الفكرة انا لارقام فى السوق ليس هى الاهم ولكن الاهم ان يكون لدينا القدرة على معرفة الطريقة المميزة التى نستخدم بها الارقام ونقوم بتوظيفها مع السوق بشكل جيد

zahran
06-09-2012, 21:29
صراحه افضل طرق وجدتها وخرجت منها بربح فى هذا السوق . هو التحليل الرقمى
لما له من مصدقيه كبيره جدا لدى الفوركس لان الفوركس عباره فى الاصل عن اسعار والاسعار عباره عن ارقام فانت تدرس حركه هذه الارقام ومدى طولها والى اين تذهب كل هذا بالارقام

kingman
06-09-2012, 23:10
قد يصيب التحليل الرقمي في بعض الصفقات ولكن ليس كل وأن تعتمد على طريقة واحد فهدا خطأ
فكل من تحليل فني وأساسي ورقمي تجمعها لتحليل صفقة تعطيك رؤية أوضح لمناطق السعرية لدخول في وقت مناسب وكدا الخروج من صفقة

هو عموما اى تحليل عادى انه يصيب ويخطا المهم دائما هى المحصلة واكيد المزج بين انواع التحليل بيدى قوة للصفقات واعتقد ان افضل صفقة هى التى تتفق عليها اكثر من تحليل اكيد بفضل الله دى بتبقى صفقة نسبة نجاحها عالية لكن يوجد من لايستطيع ان يعتمد سوى على تحليل واحد حسب قدرته اوميوله فى التعامل مع تحليل معين

magic777
06-10-2012, 18:30
هو فيه معادلات بسيطة وسهلة اكيد لكن فعلا فيه طرق بتعتمد على معادلات وحسابات معقدة مبنية على علم الرياضيات من تفاضلات وتكاملات وجبر ورسوم بيانية وهندسية وغيره فهذه الطرق المعقدة موجوده وفيه انظمة معهقدة لا نستطيع ان نفهمها بسهولة وغير متداولة اساسا وبتبقى خاصة بمؤسسات معينة بناءا على دراستهم والله اعلم

انت قولتها بنفسك اهو بتكون خاصه بالمؤسسات الكبيره والبنوك اللي عندهم الامكانيات اللي يقدروا
ينفذوا بيها الطرق دي وكمان يعملوا ليها نظام آلي يحسب بنفسه ويتداول بالطرق دي
لكن مهما كان المتاجر الفرد العادي خبير رياضيات مش هيقدر يوصل للمستوى ده لوحده

aminos
06-24-2012, 01:06
السلام عليكم
الفيبوناتشي هو كله يعتمد على الأرقام و الفيبوناتشي هو شيئ مهم في الفوركس
لدى فإن الفوركس علم أرقام
و الله أعلم

deadlyfox
06-24-2012, 01:33
اللى بيتاجرو بالتحليل الرقمى فى سوق الفوركس موجودين طبعا
بس انا مابحبش اعتمد عليه لانى مش بجيد هذة الطريقه

zikooo014
06-24-2012, 01:37

دا علي كده الواحد لازم يبقي عالم رياضات عشان يبقي زي الناس دول
والله انا نفسي اتعلم كل كبيره و صغيره في التعامل مع السوق

Mr.GooDMaN
06-24-2012, 01:47
انا صراحة لا لم استخدم التحليل الرقمي من قبل ولكن اعرف ناس تعشقه
ولا شك ان علم الفوركس مرتبط ارتباط كامل بالرقام فكل ما نراه امامنا ف الشارت ما هي الا ارقام

magic777
06-24-2012, 05:34
اللى بيتاجرو بالتحليل الرقمى فى سوق الفوركس موجودين طبعا
بس انا مابحبش اعتمد عليه لانى مش بجيد هذة الطريقه

انت المهم تركز على التحليل اللي انت مرتاح معاه وبتجيد العمل به وده هيكون افضل ليك
وتقدر تطور فيه بعد كده وتكتسب طرق توظيفه في متاجرتك بمرور الوقت
وده احسن طبعا ليك ومنعا للتشتت بين اكتر من تحليل

dodovedo
06-27-2012, 09:47
اخى الكريم
والله انا افضل التحليل الكلاسيكى مش الرقمى بس بصراحه متعمقتش فيه علشان اققدر افيدك ممكن تبحث فى جوجل واكيد هتلاقى
فديوهات وكتب كثيره
تقبل وودى وتقديرى

KOGI
06-27-2012, 10:58
انا صراحة لا لم استخدم التحليل الرقمي من قبل ولكن اعرف ناس تعشقه
ولا شك ان علم الفوركس مرتبط ارتباط كامل بالرقام فكل ما نراه امامنا ف الشارت ما هي الا ارقام

انا برضه مستخدمتوش يا كيمو وكنت متوقع انك هتساعدنى فيه بس للاسف انت كمان طلعت مبتسخدموش بس انا عاوز اتعلمه ان شاء الله

elzeel
06-27-2012, 11:35
بصراحه اول مره اسمع عنه التحليل الرقمى ودا لانى لسه ميتدئ فعلا موضوع جميل
وان شاء الله نقدر نستفيد منه ولكن هل هذا التحليل يصلح للجميع ام ذوى الخبره فقط ؟

mohamed eldamnhorey
06-27-2012, 13:41
انا برضه مستخدمتوش يا كيمو وكنت متوقع انك هتساعدنى فيه بس للاسف انت كمان طلعت مبتسخدموش بس انا عاوز اتعلمه ان شاء الله

بص ياغالى لوعايز تتعلم الرقمى صح
اعرف محاضر اسمه الاستاذ عمرو القرشى

ده خبير فى التحليل الرقمى اكتب فى جوجل وابحث عنه وانت تلاقى شروحات ليه اكيدد

وفقك الله

abdallah elbaz
06-27-2012, 14:00
شكرا لكل الاصدقاء على الافاده
انا استفدت جدا من الموضوع
تسلم ايديكم

Mohamed90
06-27-2012, 15:20
وان شاء الله نقدر نستفيد منه ولكن هل هذا التحليل يصلح للجميع ام ذوى الخبره فقط ؟

السلام عليكم اخي العزيز طبعا التحليل الرقمي او التداول بطريقة رقمية هو نوع من انواع الطرق الكثيرو متنوعة
في الفوركس و صراخه يقولون على الطرق الرقمية فعالة و في ناس كثيرا تحق ارباح كبيرة و لكن تحتاج للخبرة الكافية

compaq0
06-27-2012, 18:07
انا ليس لدى المعلومه و لكنى متاكد ان هناك علم للارقام و لكن لا يكفى دراسته اعتقد انها تحتاج موهبه و هى شعور بالارقام اى تعرف الاتجاه بالشعور قبل استخدام التحليل الرقمى

magic777
06-27-2012, 18:31
السلام عليكم اخي العزيز طبعا التحليل الرقمي او التداول بطريقة رقمية هو نوع من انواع الطرق الكثيرو متنوعة
في الفوركس و صراخه يقولون على الطرق الرقمية فعالة و في ناس كثيرا تحق ارباح كبيرة و لكن تحتاج للخبرة الكافية

هيا ناجحه جدا ون تجربه لكن لابد من توافر كل شروطها اثناء العمل بها
ولو تخلف شرط من شروطها هنا ممكن تقلب معاك بخساره كبيره

osama shaban
06-27-2012, 18:37
العمليه الرقميه اصبحت هامه في السوق وهو ما يعرف بالتحليل الرقمي واصبح زي التحليل الفني والتحليل الاساسي ولكن مشكلته لايعرف الكثير عنه انا كل مااعرفه ان ه يعتمد علي معادلات رياضيه واحصائيه يتم حسابها بطريقه معنيه للوصول الي نقاط التي لا يستطيع السعر تخطيها مثل البيوفيت بوينت

HUSSENEY
06-28-2012, 20:52
علم الارقام هو اهم علوم الفوركس
لانى الفوركس هو تعامل بين اسعار وارقام
ولكن نادر لما تلقى حد فهموا صح

amrmorasamir
06-28-2012, 20:55
انا كنت عايز اشتغل على التحليل الرقمى لفتره بس لما سألت بعض المتاجرين الكبار فى السوق قالولى ان الصفقات بتاعته ممكن تنجح معاك كتير بس الاجمالى بعد شهور هتلاقى نفسك مش كسبان كتير

khaled zizo
06-29-2012, 05:32
التحليل الرقمي في الأصل غير مفيد خالص وده رأي الخاص ممكن تاخد بيه وممكن تسيبه لأن التحليل الرقمي ده مش بيعتمد على علم واضح زي التحليل الكلاسيكي والموجي ، يعني واحد يقولك الرقم 9 ده رقم مهم جدا ويقعد يخترع معادلات وفي النهاية يقولك السعر هيرتد من النقطة دي

nrgslawi
06-30-2012, 02:57
التحليل الرقمي مصطلع شائع لكني لا احترفه بل اكتفي بالكلاسيكي
ورسم الترندات

amrmorasamir
06-30-2012, 03:01

التحليل الرقمى ياباشا بيكون عباره عن اختيار مثلا عده شموع فى بدايه كل يوم على فريم الساعه او النص ساعه وحساب الهاى واللو لهم والقيام بعمليه حسابيه وتحديد اوامر معلقه ويقوم السعر بتفيلها وسعات بتكسب وسعات بتخسر
ده التحليل الرقمى

mage
06-30-2012, 03:43
علم الارقام فى الفوركس من اكثر الاشياء التى جلعتنى مذهول فى هذا السوق ولهذا السبب انا اعتقد ان الغالبية فى سوق الفوركس يمكنهم ان يعرفوا ان كان هناك الكثير من المتاجرين فى الفوركس ام لا

hesham itch
06-30-2012, 06:36
من المهم البحث عن المزيد لتعلم الكثير والجديد عن الفوركس حتى بعد ان يصبح
المتاجر قادر على تحقيق ارباح يجب ان لا يتوقف عن التعلم فى المجال

ahmed saleh
06-30-2012, 07:55
ان التحليل الرقمى اظن انة من احدث الاستراتيجيات الموجود حاليا
وانى ابحث فى جوجل والموقع الخاصة بلفوركس لمعرفة المزيد عنة

derfcase
06-30-2012, 08:11
عليك تحديد اخي الكريم ماذا تقصد تحديدا بعلم الرقام هذا
و هل له علاقة بالتحليل الفني او الاساسي - ام انه اقرب الي التحليل الكلاسيكي

mostafakamal
06-30-2012, 23:07
لا اعتقد فى علم الارقام من فن انا شايف انه شئ عامل زى الابراج
لا مبنى على علم ولا تحليل ولا فهم ولا تحليل اساسى او فنى

husamart
06-30-2012, 23:09
هل من مشمر يقدر ييب معلومات وشرح وافي عن هالموضوع الرهيييييييييب .. اتمنى فتح ورشة خاصة لتبادل الخبرات في هذا الامر

ابو محمد
06-30-2012, 23:12
انا احترم التحليل الرقمي جدا فهمو
من العلم الحديث ولكن كتبة قليلة

kingman
06-30-2012, 23:21
ان التحليل الرقمى اظن انة من احدث الاستراتيجيات الموجود حاليا
وانى ابحث فى جوجل والموقع الخاصة بلفوركس لمعرفة المزيد عنة

ويجب الحذر عندما نجد استراتيجيات رقمية فيحب الا نعتمد عليها الا بعد معرفة على اساس من المعادلات تعتمد ومدى نجاحها على التعامل مع السوق فى الفترة الحالية ولمدة طويلة حتى لاتكون ذو خطورة على الحساب

moonlight
07-01-2012, 00:03
علم الارقام هو علم معترف بة ولة ابحاثة ونتائجة اكثر من ممتازة و هذة حقيقة لابد ان نعترف بهافنجد ان
هناك تجار يعتمدون فى تجارتهم على علم الارقام فهو يؤدى لنتائج جيدة

waleed adel
07-02-2012, 21:40
التحليل الرقمى من العلوم المنتشره جدا وبالاخص بالمواقع الاجنبيه و اظن انة
من احدث علوم الفوركس الموجود حاليا

---------- Post added at 08:40 PM ---------- Previous post was at 08:04 PM ----------

علم الارقام هو علم معترف بة ولة ابحاثة ونتائجة اكثر من رائعة هذة حقيقة لابد ان نعترف بها . وفيه موضوع كبير جدا عن علم الارقام ده فى منتدى المتداول العربى بس انا مش عاوز احط الرابط اخاف لا يكون كدا مخالفة لقوانين المنتدى .

بالفعل علم الارقم علم كبير وممتع وله الكثير من الابحاث والنتائج الرائعه
وموجود فى منتديات كثيره

كريم
07-02-2012, 21:46
علم الأرقام عبارة عن معادلات رياضية و فعلا بتحقق مع متداولين كتير

نتائج ممتازه و فيه بعضها معمولة على مؤشرات جيدة و للاسف اغلبها بتكون

بأموال مقالها و الله يوفق الجميع

Rami
07-02-2012, 22:21
هذه الارقام حسب علمى تكون ذات دلالات نفسية لدى المستثمرين
فلو كسر السعر رقم ما فسيكون مثلا الى هبوط وهكذا مع الصعود
تحياتى لك

YesIcan
07-02-2012, 22:35
موضوع افادني مشكورين لكن لي سؤال يا شباب
انا كمبتدأ هل تنصحوني بتعلم هذا النوع من التحليل دون التطرق الى انواع التحاليل الاخرى
و المباشرة بالتجريب على الديمو ثم التوكل على الله بالحقيقي
او لا بد ان امر بتعلم التحاليل الاخرى قبل التحليل الرقمي

sabre
07-02-2012, 22:56
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
طبعا هناك علم ارقام فى الفوركس وبالفعل الفوركس كله ارقام وعندك فيبوناتشى كمثال من اكثر علوم الارقام نجاحا سواء فى الفوركس او المجالات الاخرى

Ahmed EL Deeb
07-02-2012, 23:11
علم الارقام والتحليل الرقمي لا شك ان تاثيره سحري علي الشارت ولكن هناك الكثيرون ممن لا يعترفون به وذلك ببساطه لانهم لم يجربوه لانه ليس متاح للجميع كعلم مؤرخ في الكتب وعليك مذاكرته بل هو اجتهاد شخصي فمثلا ارقام فيبوناتشي هي اجتهاد شخصي من عالم الرياضيات الذي اكتشفها وها نحن نطبقها علي الفوركس في حين ان زمن اكتشافها لم يكن هناك شيء اسمه فوركس

siafari
07-02-2012, 23:14

او اي كتاب بالعربي

او بالانكليزي حتى

وشكرا لكم

انصحك في محرك البحت google

اكتب اي شئ يخطر على بالك عن الفوكس سوف تجد منتديات كتيرة

بتوفيق لك اخي

ARAB_PIGEON
07-02-2012, 23:17

او اي كتاب بالعربي

او بالانكليزي حتى

وشكرا لكم

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
تفضل هذا الكتاب ان شاء الله يفيدك

شيفرة الحركة اليومية

http://www.ziddu.com/download/19822931/.pdf.html

وكذلك حاول ان تبحث عن كتب للمحلل العالمى مايكل جينكنز
فهو من كبار المحللين فى هذا المجال وله العديد من الكتب والفيديوهات

حاولت ان ابحث لك عن كتاب باسم التدوال بالقلم والاله الحاسبه كان عندى منذ فتره على جهازى وللاسف لم اجده حاول ان تبحث عنه على الانترنت
اتمنى لك دوام التوفيق

tarek22
07-02-2012, 23:38
صدقني لا أفهم له معنى مع أنني أعمل باستراتيجيات رقمية وأجيد التعامل معها بفضل الله وأفهم أيضا مبائدها
مرجعي في أنها رقمية هو صاحبها الذي يقول إنها كذلكليس إلا

kingman
07-03-2012, 00:42
علم الارقام والتحليل الرقمي لا شك ان تاثيره سحري علي الشارت ولكن هناك الكثيرون ممن لا يعترفون به وذلك ببساطه لانهم لم يجربوه لانه ليس متاح للجميع كعلم مؤرخ في الكتب وعليك مذاكرته بل هو اجتهاد شخصي فمثلا ارقام فيبوناتشي هي اجتهاد شخصي من عالم الرياضيات الذي اكتشفها وها نحن نطبقها علي الفوركس في حين ان زمن اكتشافها لم يكن هناك شيء اسمه فوركس
وسوق الفوركس اساسا هو عبارة عن ارقام فى ارقام واكيد من خلال ايجاد علاقات وارتباطات معينة ممكن نكون معادلات وطرق جيدة للتعامل مع السوق وطبعا التحليل الرقمى اكثر من يستفيد من هذه العلاقات فى ايجاد معادلات جيدة للتداول

madoxegy
07-03-2012, 01:10
لتحليل الرقمي اصبح احدث واقوى التحليلات في هذا الوقت من وجهه نظري
تستطيع البحث عن كتب او مراجع بعمل سيرش بسيط على جوجل وانصحك ان تهتم بما ذكر عن علم الارقام في القرآن الكريم
وايضا يمكنك الاطلاع على الاستراتيجيات الرقميه في بعض المنتديات وايضا بحث سريع ليها على جوجل هتحصل على ما تريد

yassinoh
07-03-2012, 14:59

waleed adel
07-05-2012, 21:00

بالفعل اخى التحليل الرقمي اصبح احدث واقوى التحليلات في هذا الوقت
من وجهه نظري

kingman
07-06-2012, 01:42
هو الرقمى فى نظرى مش مجرد ارقام مميزة وربطها بالسوق وخلاص وانما تحليلات وارتباطات وعلاقات تستنتج مثل اى استنتاج واستنباط رياضى على شكل معادلات رياضية

aboualy
07-06-2012, 01:45
هو الرقمى فى نظرى مش مجرد ارقام مميزة وربطها بالسوق وخلاص وانما تحليلات وارتباطات وعلاقات تستنتج مثل اى استنتاج واستنباط رياضى على شكل معادلات رياضية

التحليل الرقمى ده صعب جدا وفيه اسرار كتيرة وهو فعلا مش مجرد ارقام
انا اعتقد ان موضوع التحليل الرقمى مفيش حد يقدر يقول انه يعرفة بالكامل

ehab
07-08-2012, 07:04
ليس لدى اى خبرة فى الرقمى ولكنى اعتقد انه جيد ولكنه يوجد له بعض الاخطاء ايضا لاننى كنت
من فترة متابع مع احد الاخوة فى الرقمى وكانت له بعض الصفقات الخاسرة مثل التحليل الفنى تماما
ولا يوجد شئ الى الان فى الفوركس حقق نسبة نجاح عالية كما نريد

mohamed adel
07-08-2012, 07:59
انا كمبتدئ مش عارف اقول ايه شكرا على المعلومات دى لانها بصراحة تجعلنى ابحث فى جوجل عنها
ممايزيد من خبرتى ومعلوماتى
بجد الف الف الف الف شكر

ARAB_PIGEON
07-08-2012, 10:03
شيفرة الحركة اليومية
حاولت ان ابحث لك عن كتاب باسم التدوال بالقلم والاله الحاسبه كان عندى منذ فتره على جهازى وللاسف لم اجده حاول ان تبحث عنه على الانترنت

salah.bmw
07-08-2012, 10:09
لم استطيع فهم ما هو قصدك بلضبط بعلم الارقام
اي علم الارقام بلفوركس او بحياتنا العادية
على العموم ان علم واسرار الارقام في الفوركس تكمن بمؤشر فايبوناتشي على حسب معرفتي الصغيرة
وانصحك بمتابعة دروس الدكتور اسامة عادل للشرح الفايبوناتشي
ووفقنا الله واياكم الى كل خير

العوامى
07-08-2012, 12:29
السلام عليكم
هناك التحليل الرقمى واكبر دليل علية هى نسب الفايبوناتشى التى يحترمها السعر كثيرا
جرب ان ترسم نسب الفايبو على الشارت بطريقة صحيحة وتابع تفاعل السعر معها
لن تحتاج الى اكثر من ذلك لتتاجر

Mohamed90
07-08-2012, 13:51
السلام عليكم اخي الفوركس اصلا مجال الارقام
وكل المؤشرات و استراتيجيات مبنية على الارقام ومعادلات بين الزمن و السعر
اكيد ستكون الكلمة للتحليل الرقمي قوية و انا اعتبره جيد لانه كثير من الاخوة حققو منه ارباح طيبة

Mr.GooDMaN
07-08-2012, 15:54
شيفرة الحركة اليومية

اشرت اخي الى عالم محترف في التحليل الرقمي
ولكن التحليل الرقمي ليس سهلا يحتاج الى دماغ رااااااايقة جدا عشان يستوعب علاقة الارقام اساسا بالفوركس

mohamed 300
07-08-2012, 15:57
هناك كثيرا من يحلل بطرق التحليل الرقمى ,ولكن صراحه لا املك اى كتاب يشحرح فيه مبادئ هذه الطريقه ,ولكن المعروف عنها انها تتعامل مع الارقام وتحللها ,حتى تصل الى رقم الموجيه التاليه تقريبا .

waleed adel
07-09-2012, 19:36
موضوع الارقام فعلا يستحق للمتابعه والدراسه الجيده لانه انتشر
فى التداول بطريقه كبيره جدا

Looser
07-09-2012, 19:47
اولا علم الارقام هو علم معترف بة ولة ابحاثة ونتائجة اكثر من رائعة هذة حقيقة لابد ان نعترف بها

ثانيا الارقام جميعها عبارة عن 9 ارقام فقط

هى 1 2 3 4 5 6 7 8 9

وكما نرى ان الرقم 5 هو مركز الارقام

السعر الذى نراة على الشارت ماهو الا رقم

اذا يخضع الى علم الارقام

السعر اى الرقم اذا كان فى اتجاة صاعد اى يكمل دورة صاعدة لابد ان يدور دورة واحدة

من كلمة دورة اى دائرة مجموع زواياها 360 درجة

اى لكى يدور الرقم دورة كاملة لابد ان نأتى بالجذر التربيعى لهذا الرقم ثم نضيف لهذا الجزر الرقم

2 ثم نربعة مرة ثانية اى نضربة فى نفسة لكى ناتى بالرقم التالى الذى يحدث الاتزان للرقم الاول

الرقم 2 هذا يرمز الى رقم الدلالة للزاوية 360 درجة لاداعى لشرحها الان

جميع الاراقام ماهى الا 9 ارقام فقط وهى 1 2 3 4 5 6 7 8 9

كما نرى ان الرقم 5 هو مركز الاتزان لهذة الارقام بمعنى ان ناتج جمع جميع الارقام قبل الرقم 5

وبعد الرقم 5 ثابت وهو الرقم 10بمعنى

9+1=10
8+2=10
7+3=10
6+4=10

هنا ظهر لدينا الرقم 0 وهو الاتزان الذى نرجوة وتصبو الية كل الاشياء فى هذا الكون

اذا وصلنا الى مرحلة الاتزان انعدمت الحركة وانتهت الحياة

كما ذكرنا ان جميع الارقام هى 9 فقط بمعنى ان الرقم 13456 مثلا هو عبارة عن

1+3+4+5+6= 19

وال19 هو عبارة عن 1+9=10 وال10 عبارة عن 1+0=1

ولكى نطبق هذا الكلام على سوق الفوركس يلزمنا معرفة اول قمة او قاع تاريخى لهذا الزوج او

السهم الذى نعمل علية وهذا شئ صعب لذلك نأخذ اخر قاع تاريخى ظاهر امامنا او قمة تاريخية موجودة على الشارت

ولنأخذ مثلا زوج اليورو دولار

نفتح الشارت مرة واحدة فقط لكى نأخذ القاع التاريخى للزوج

سنجد ان القاع هو 1.1876 والمسجل بتاريخ 7-6-2010

اى ان الرقم هو 11876 نرجعة الى وحدتة الاولى فيصبح 1+1+8+7+6= 23

اى انة 2+3=5

اى ان هذا الرقم يحتاج الى 5 دورات صاعدة لكى يصل الى مرحلة الاتزان

وكما اوضحنا سابقا ان الدورة الواحدة نضيف الى الجزر التربيع الرقم 2

وبما اننا نحتاج الى 5 دورات فاننا نضيف الى الجزر التربيع الرقم 10 وهو 2+5

رقم القاع كان 11876 نأخذ الجزر التربيعى فيصبح 108.977

نضيف الى هذا الجزر الرقم 10 اى 5 دورات صاعدة فيصبح 118.977

نقوم بتربيعة اى ضربة فى نفسة ونرد الفاصلة العشرية مكانها فيصبح الرقم هو 14155

اى ان الزوج لابد ان يصعد الى 1.4155 لكى يصل الى الاتزان

وبالفعل نجد ان الزوج قد وصلها بالظبط فى يوم 15-10-2010

وطبعا لو كانت هذة هى القمة اى وصل الى مرحلة الاتزان فقد ينتهى اليورو ويموت فى هذة اللحظة

ولكن لابد ان يذهب بعيدا عن هذة القمة قليل من النقاط لكى تستمر الحياة

وبالفعل بعدما تخطى هذا السعر بتقريبا 140 نقطة عمل القمة الجديدة الحقيقية عند سعر 1.4281

بنفس الطريقة تعالوا لنرد الرقم الى رقمة الاولى فيكون

1+4+2+8+1=16 اى 6+1=7

اى ان الزوج يلزمة 3 دورات هابطة لكى يصل الى الاتزان

الرقم هو 14281 وجزرة التربيعى هو 119.503

فى هذة الحالة طالما الاتجاة هابط نقوم بطرح 2 لكل دورة هابطة من هذا الجزر

وبما اننا نحتاج 3 دورات هابطة فاننا سنطرح 6 من هذا الجزر فيكون الناتج 113.503

نقوم بتربيع هذا الرقم وارجاع الفاصلة العشرية مكانها فيكون الناتج هو 1.2882

nada
07-09-2012, 20:33
انا اسمع كثير على المتاجره الرقمية لاكن ولا مره شوفت احد يتاجر بيها
كما رائيت اناس لديهم معرفة بى المتاجره الرقمية لكن كلهم كلامهم قليل جدا ولا يجدى

dina mahmoud
07-09-2012, 20:42
التحليل الرقمي هو من أساسيات الفوركس , فلا يكاد يوجد مؤشر إلا ويعتمد على التحليل الرقمي , مثلا الموفنج أفرج جميعها تحليلات رقمية بحساب المتوسطات وكذلك الأر إس أي خطوط الكاملريلا البيفوت الميوري جميعها مبنية على التحليلات الرقمية, فهي تحليل فني بحد ذاته ولكن الاستراتيجيات الرقمية التي أتوقع أنك تقصدها , هي عبارة عن اختيار الأرقام القوية ووضعها في معادلة يختارها المضارب لكي يكتشف نقاط ضعف السعر أو بعبارة أصح نقاط ضعف القوة الشرائية والبيعية بحيث يرصدها ومن ثم يحسبها لكي يجد بها ضالته,, فليس هناك مدرسة متخصصة بالاستراتيجيات الرقمية هي محاولات فقط للوصول إلى حقيقية السعر.

madoxegy
07-09-2012, 20:42

السيد الجبالي
07-09-2012, 20:54
انا اسمع كثير على المتاجره الرقمية لاكن ولا مره شوفت احد يتاجر بيها
كما رائيت اناس لديهم معرفة بى المتاجره الرقمية لكن كلهم كلامهم قليل جدا ولا يجدى

لا ابدا يا استاذه ندي كلامهم بيبقي مجدي جدا .. ولكنه فعلا قليل ..
انا معارفي في هذا النوع من التحليل يجنون الكثير من الارباح ولكن معظم اوقاتهم يقضونها في الحسابات لذلك تواجده قليل

madoxegy
07-09-2012, 21:02

mohamed yossef
07-10-2012, 23:20
الله ينور عليك والله شرح جامد ومبسط انانفسى اتعلم التحليل الرقمى والله
لو سمحت يا نجم لو عندك كتاب يشرح التحليل الرقمى باستفاضة اكثر لو سمحت ياريت ترسل لنا الرابط او ترفقه
موفق باذن الله

essam1985
07-15-2012, 15:37
علي فكرة التحليل الرقمي
ما هو الا مجرد افكار و معادلات نخترعها ثم نطبقها و نختبرها

waleed adel
07-16-2012, 04:03
علم الارقام مفيد جدا في مجال الفوركس لمن تعلمه واتقنه
واصلا الفوركس كله ارقام

SlaiteR
07-17-2012, 13:06
اخوتي صراحة انا اولا واجهت

صعوبة في فهم الموضوع

ولكن هذا الاسلوب جديد على صراحة

من جربه على حساب حقيقي؟؟

tictok
07-18-2012, 14:49
انا لا خبرة عندي عن هذا الموضع ولكني سوف أبحث عنه لكي استفيد منه فالتجارة أرقام وبيع وشراء واعتقد انه سيكون علم مفيد في التداول

زيزو
07-20-2012, 01:34
التحليل الرقمي ليه دوره
في الفوركس وليه مكانته اللي بيضيفها لاي تحليل
ويمكن الاعتماد علي التحليل الرقمي

Aker001
07-20-2012, 01:36
ليس لدى اى خبرة فى الرقمى ولكنى اعتقد انه جيد ولكنه يوجد له بعض الاخطاء ايضا لاننى كنت
من فترة متابع مع احد الاخوة فى الرقمى وكانت له بعض الصفقات الخاسرة مثل التحليل الفنى تمام

Mostafa Mansour
07-20-2012, 01:36
موضوع جميل جدا وقد اسافدتا من هذه المعلومات وارجو العمل علي وضع معلومات اكثر حتي تفيد المبتدئين في الفوركس وتعلو بنا الي مستويات عالية من الخبرة

hesham1046
07-20-2012, 01:37
من فترة متابع مع احد الاخوة فى الرقمى وكانت له بعض الصفقات الخاسرة مثل التحليل الفنى تمام

Rami
07-20-2012, 01:38
هناك من لا يعترف بالارقام فى الفوركس حيث يعتمد
على التحليل الاساسى والفنى
بارك الله فى جهودكم الكريمة

eng2012
07-20-2012, 01:43
اعتقد ان التحليل الرقمى هو اسلوب من اساليب التحليل الفنى ويمكن استخدامه بكل سهوله
واعتقد ان من الاساليب التى تستخدم التحليل ارقمى هى فيوبانشى

abdelaal
07-20-2012, 01:55

ما معني علم الارقام في القرآن الكريم ؟
ممكن توضيح أنا أول مرة أسمع عنه
علي فكرة أنا أجهل الموضوع ليس إلا

mage
07-20-2012, 02:47
علم الرقمى فى الفوركس هو طريقة من الطرق القديمة فى الفوركس وليست حديثة العهد ويوجد الكثير جدا من المتاجرين فى الفوركس يعتمدون على هذه الطريقة كثيرا جدا ويوجد محترفين لهذه الطريقة فى سوق الفوركس

al7oot
07-20-2012, 03:25
حاولت البحث كثيرا في محرك البحث جوجل لاجد اي طريقه او كتاب لشرح التحليل الرقمي لم اجد انا لو وجدت ساتبعه لان الرياضه علم لا يخطأ من افضل علوم الطبيعه

انا مثلك يا ريس حاولت البحث في قوقل عن هذا العلم لكي يستفيد منه الواحد ويتعلم ويكتسب خبرة أكثر
ولكن بنظري اعتقد ان التحليل الرقمي من أحدث وأفضل التحاليل
لذلك نرجو من عنده اي معلومة او اي كتاب انه يفيد الجميع عشان الكل يستفيد

msh3egy
07-21-2012, 19:56
طبعا يا اخى يوجد علم الارقام فى الفوركس او بمعنى ادق المتاجرة بلارقام او بمعادله رقميه
حيث ان المؤشرات اصلا تعمل بطريقه رقميه بحته

magic777
07-22-2012, 02:20
علم الرقمى فى الفوركس هو طريقة من الطرق القديمة فى الفوركس وليست حديثة العهد ويوجد الكثير جدا من المتاجرين فى الفوركس يعتمدون على هذه الطريقة كثيرا جدا ويوجد محترفين لهذه الطريقة فى سوق الفوركس

هو اه علم قديم شويه لكن بصراحه كان التركيز عليه زمان ضعيف اوي ومنتشرش الا في الفتره الاخيره دي
واصبحت ليه استراتيجيات كتيره اوي وناجحه لكن يعيبها انها بتقلب معاك مع تغير نظام حركه العملات كل تلات شهور للأسف

Aker001
07-22-2012, 02:21
تستطيع البحث عن كتب او مراجع بعمل سيرش بسيط على جوجل

lesa
07-22-2012, 02:22
سمعت عن هذا العلم كثير وقرات بعض المواضيع ويوجد متداولين يرون انة طريقة جيدة للتداول وتحقق نجاح ولكنى حتى الان لم ادرسها ولا اعرف على ماذا تعتمد ولا كيف تستخدم اتمنى ان يقوم احد الاعضاء باضافة شرح وافى لتعم الفائدة

msh3egy
07-22-2012, 05:21

zizo_a_86
07-22-2012, 05:25
انا استخدم التحليل الكلامسيكى اسهل بكثير وليس لى دراية بالرقمى لكن اسمع انه دقيق جدا ويا ريت حد يتفضل بشرح نماذج لولو بسيطة عنه

madman
07-22-2012, 05:45
مش عارف والله ومش عايز افتى ارجو ان اخوانا هنا يظبطوا الاداء معاك

Spiderhoof
07-25-2012, 06:26
الرياضه هى لغه المعرفه وكما توجد فى جميع المجلات لها علاقه وطيده بالفوركس حيث ان كل المواشرات ما هى الا تطبيقات لمعادلات

mido
07-26-2012, 01:57
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

delpi
07-28-2012, 16:18
معظم المعادلات جيده وممتازه لكن المشكله ازاي نوظف المعادلات دي جيدا في متاجرتنا وامتى نستخدمها
بالضبط .. لان لكل معادله وقت واسلوب حركه معين لازم يكون متفق مع المعادله دي علشان يحقق الهدف

mohamed Omar
07-28-2012, 16:19
طب بص في كتاب كويس عموما
خده اهو وياريت تلاقي فيه اللي انتا عايزه
http://www.mediafire.com/?jmyntvrmqun

medmedooo
07-28-2012, 18:24

kanzsea
07-28-2012, 19:29
على فكرة دى علم صعب جدا ومعقد ومن اصعب التحلايلات الموجود فى سوق الفوركس التحليل الرقمى فى ناس شغالة بية وبتضع توصيات لاكن معنديش كتب عنة

osama00971
07-29-2012, 04:12
اكيد التحليل الرقمي حاجة كبيرة جدا
وكويسة جدا لكن قليلا ما تجد احد يستعمل
هذا النوع من التحليل

dollyabdallah
07-29-2012, 11:47
علم الارقام هو علم معترف بة ولة ابحاثة ونتائجة اكثر من رائعة هذة حقيقة لابد ان نعترف بها . وفيه موضوع كبير جدا عن علم الارقام ده فى منتدى المتداول العربى بس انا مش عاوز احط الرابط اخاف لا يكون كدا مخالفة لقوانين المنتدى

Tips™
07-29-2012, 12:04
مش علم الارقام دا برجوا .............. ولا ايه ؟!؟! الحمد لله على كل شئ
الهم اجعلنا على نعمه الاسلام و كفى بها نعمه

mohamed saad
07-29-2012, 15:36
هناك العديد من الفيديوهات عن هذا العلم ولكن من ابتكر هذا العلم هو وليام جان وكان يكتم اسرار كثيره عنه لا نعلمها الى الان ولكن الان هناك برامج نستطيع من خلالها ان نعرف اتجاه السوق بعد تزويدها بعدة قيم وللاسف الفيديوهات الموجودة عن هذا العلم غير مترجمة

ameer
07-29-2012, 15:37
التحليل الرقمي جيد في بعض الاحيان ولا يجب ان نعتمد علية فقط بل على الهحليلات الفنية للسوق والسياسية

magic777
07-29-2012, 23:41
علم الارقام هو علم معترف بة ولة ابحاثة ونتائجة اكثر من رائعة هذة حقيقة لابد ان نعترف بها . وفيه موضوع كبير جدا عن علم الارقام ده فى منتدى المتداول العربى بس انا مش عاوز احط الرابط اخاف لا يكون كدا مخالفة لقوانين المنتدى

انا قرأته اخي وهو مش موضوع واحد دي مواضيع كتيره اوي للمتاجر العبقري من وجهه نظري حماده سلام ربنا يكرمه
وياريت نعمل على اننا نلخص الاساسيات للعلم ده ونضعه في القسم التعليمي ليفيد الاعضاء
لانه من وجهه نظري علم قوي

mohamed eldamnhorey
07-29-2012, 23:57
التحليل الرقمي جيد في بعض الاحيان ولا يجب ان نعتمد علية فقط بل على الهحليلات الفنية للسوق والسياسية

افضل شئ انك تربط كل انواع التحليلات ببعض

يعنى تشوف وضع التحليل الرقمى مع ا لسوق اليوم - والفنى - والموجى - والاساسى

وبناءً على ده كله تاخد القرار

بس الموضوع ده عايز واحد بروفشنل بقا

uventene
07-30-2012, 00:55
التحليل الرقمي من وجه نظري هو ادق تحليل ممكن تستخدمه واكثر تحليل ممكن يفيديك وبدقه عاليه جدا فهو اهم تحليل موجود في الفوركس يجب علي الكل فهمه جيدا

kingman
07-30-2012, 01:02
انا قرأته اخي وهو مش موضوع واحد دي مواضيع كتيره اوي للمتاجر العبقري من وجهه نظري حماده سلام ربنا يكرمه
وياريت نعمل على اننا نلخص الاساسيات للعلم ده ونضعه في القسم التعليمي ليفيد الاعضاء
لانه من وجهه نظري علم قوي
ويه مشكلة كمان ان المعظم ممن يريدون ان يعملوا بالرقمى عايزين ياخدوا كل حاجة على الجاهز ومن وجهة نظرى التعالم مع هذا النوع من التحليل عايزة متاجر يحالو يكتشف ويجرب ويستنتج ويستنبط والا يكتفى فقط على كل شئء جاهز

medhat
07-30-2012, 01:09
لم اسمع بهذ النوع من التحليل من قبل اكيد مفيد لان الارقام والمعادلات لها قدره عاليه على
التوقع والقياس بصوره سليمه يريت مزيد من التوضيح والمعلومات فى هذا الموضوع

imadm201
07-30-2012, 01:21
انا اهتم جدا بالارقام اخي الكريم
وطرق متاجرتي تعتمد عليها
شكرا جزيلا

gamal
07-30-2012, 01:29
انا حتي الان لا اعلم واريد كيفية معرفة هذا
بس علي حد علمي ان الي بيشتغل بي بالرقم لابد ان يكون علي اقصي وعي

hadeer hamdy
07-30-2012, 01:30
علم الارقام !!انا مش اعرف ايه العلم ده بصراحه
لانى جديده ياريت لو حد يفيدنا ويعرفنا ايه هو العلم ده

zizo_a_86
07-30-2012, 01:36
التحليل الرقمى دا ليه استراتيجيات خاصة مع مؤشرات معينة وبيختلف عن التحليل الكلاسيكى لان شغله دايما ترند وفيبوناتشى

mannon
07-30-2012, 04:27

التحليل الرقمى حتى الان لا يمكن الاعتماد علية بشكل كلى لانة حتى الان غير متفقك علية وفى ناس كتير بتشكك فى جدواة من الاساس

لكن انا شايف انة ممكن يكون مفيد فى بعض الاوقات

mena
07-31-2012, 13:42
سمعت ذلك وقات الكيرين يعتمدوا عليه فى التحليل ولكن يحتاج الى داسه

Mohamed90
07-31-2012, 14:19
سمعت ذلك وقات الكيرين يعتمدوا عليه فى التحليل ولكن يحتاج الى داسه

السلام عليكم اخي العزيز التحليل الرقمي او العلمي الرقمي هو اساس الفوركس اضلا
الفوركس مجال الارقام معادلات اكيد اللغة الارقام ستحقق نتائج طيبة تحياتي لك

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 14:31
انا بصراحة عمرى ما سمعت عن العلم دا
ولا جربت اتعلمه بس انت ممكن تبحث فى جووجل عن كتب
وباذن الله تلاقى

HOUSAMMI
07-31-2012, 14:40
بس الله

كما اشار الاخوة

لو كتبت فى جوجل هتلاقى كتير خاصة لو بتعرف انجليزى

فى جز ء من المنتدى خاص بالكتب دور فيه

gamal
07-31-2012, 14:50
السلام عليكم
انا لسة متاجر جديد ويريت من يدلنا علي كيفية استخدام الفوركس جيدا

nour7
07-31-2012, 15:35
هذه الطريقة تحتاج الكثير من التدريب
وأعتقد أنها تعتمد على جزء من التحليل الفني

zeina
07-31-2012, 20:30
الجميع اصبح يتحدث عن التحليل الرقمى ويرى انة مفيد وجيد ولكنى حتى الان مازلت لا افهمة ... هل يتم تحليل السوق عن طريق معالات رياضية وما علاقة الرياضة بسوق الفوركس لا اعرف

Spiderhoof
08-08-2012, 08:27
وحاول بردو تعمل حسابات على ارقام الافتتاح والاغلاق والهاي

noureen
08-08-2012, 08:57
ياريت يا جماعه لو حد عنده اى معلومات عن التحليل الرقمى
يقولها لانى اول مره اسمع عنه ..... افادكم الله

simo patrik 9
08-08-2012, 08:59
الأرقام عالم يحترمه سعر متل فيبو و بفوت ... وقد أتبت قوتها لأن سعر دائما يحترمها.
أنا عن نفسي بستعل خطوط فيبو على شكل دعوم ومقاومات ودائما السعر بيحرم

rofex
08-08-2012, 09:05
نعم ممكن اصلا كل المؤشرات تعتمد على الارقام و ممكن نجد علاقات ترابط و نتائج ايجابية لو استغرقنا الوقت الكافي للبحت عن استراتيجية تمكن من فهم السوق و التغلب عليه بواسطة الارقام و اضن ان الفيبو ممكن نستعمله كنقطة الانطلاق

hend
08-08-2012, 15:08
التحليل الرقمى اصبح من اهم التحليلات فى هذا الوقت من السنة
لانه بيبتكر معامىن خاصة ومعدلاته منتشرفى فى هذا السوق

ahmed
08-08-2012, 15:12
عن طريق البحث فى محركات البحث يا اخى وجدت الكثير من الكتب التى تتحدث عن الاراقام بشكل
مفصل كل ما عليك ان تكتب فى جوجل كتب علم الارباح وعلي الاختيار من بين عشرات الكتب

kingman
08-08-2012, 15:19
التحليل الرقمى اصبح من اهم التحليلات فى هذا الوقت من السنة
لانه بيبتكر معامىن خاصة ومعدلاته منتشرفى فى هذا السوق

هو حاليا الأسواق فيها ضبابية واضطرابات كبيرة واعتقد ان افضل تحليل للتعامل مع الأسواق حاليا فى ظل هذه الظروف الأقتصادية هو التحليل الأساسى ال جانب الفنى والله اعلم

saidyousef
08-08-2012, 15:20
طب هل ده علم يؤخذ به

andyy
08-08-2012, 18:38
انا سمعت عن هذا النوع من التحليل و لكنى لا اعرف الكثير عنه فياريت احد الاخوه الاعضاء يفيدنا بطرييقه مفصله و مشروحه عنه للمبتدئين بعيده عن التعقيد و شكراا

tamid0
08-08-2012, 19:01
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
يا باشا المنتدى مليان مواضيع قيمة جدا للتعلم
و فيها معلومات للخبرا اسضا
دور و انت تبقى خبير

Rami
08-08-2012, 19:07
هناك من التجار من يعتقد ان هناك ارقاما مفصلية
فى الحركة السعرية ممكن ان تبدا من عندها الانعكاس
ومن هنا نشا علم الارقام فى الفوركس
تحياتى لكم

marocain_forex
08-08-2012, 19:09
التحليل الرقمي اخي

اصبح من اقوى الاشياء للتحليلات في هدا العصر

لو تريد اعمل في جوجل

تحميل كتاب التحليل الرقمي واستمتع

khoroto
08-08-2012, 19:52

او اي كتاب بالعربي

او بالانكليزي حتى

وشكرا لكم

لن تجد اي شئ عنها لانها خاصة وليست مجانية يجب ان تبحت عن احد تدفع له او دورة تستفيد منها

ROTARY28
08-08-2012, 20:22
السلام عليكم
عيلك اخي بالقسم التعليمي وقسم الكتب الالمترونية
وايضا يمكنك مشاهدة الفيديو التعليمي
والتطبيق على حساب ديمو
بالتوفيق ان شاء الله

Gravity
08-08-2012, 20:35
الكتب كثيرة .. ان اردت ابحث في الجوجل
وان اردت شاركنا في منتدى التعليم افضل .. سترى الكثير بجانبك وتتحمس افضل من ان تكون لوحدك
وهنا لن يستغني عنك احد ان سألتك الكثير سيجاوبوا لك

mohamed2010
08-08-2012, 20:40
السلام عليكم لكل معادله وقت واسلوب حركه معين لازم يكون متفق مع المعادله دي
علشان يحقق الهدف هناك معادلات يستخدمه البعض ويقولون انهم يحققون منها ارباح

topfox
08-08-2012, 20:46
انا سمعت عنه بس برده سمعت انه مش سهل استخدامه و محتاج شوية دراسة بس يمكن الناس اللي مستواها عالي في الرياضيات يقدروا يفهموه بسرعة على العموم لو دخلت على جوجل و اكتب كتاب التحليل الرقمي هتلاقي اكتر من نتيجة و الله الموفق

abo ali
08-08-2012, 20:51
علم الارقام فى الفوركس مهم جدا والتحليل الرقمى اصبح له شان كبير فى المتاجرة
واكيد فى كتب ومقالات كثيرة موجودة تتحدث عن علم الاقام والمتاجرة فى الفوركس

abdelaal
08-08-2012, 20:59
انا سمعت كتير عن التحليل الرقمي وعن نفسي بحب الارقام واسرارها والمعادلات لكن أنا مأجل تعليمه حتي أحترف الحليل الفني ولأني شايفة مهم

lzw41188@gmail.com
08-08-2012, 21:19
السلام عليكم و رحمة الله
تفضل أخي

هذه الدورة مفيدة و قد تساعدك كثيرا في بحثك
http://kobus.ca/seminars/ugrad/NM5_curve_s02.pdf

بالتوفيق

mezo love
08-08-2012, 22:03
من وجهه نظري
وايضا يمكنك الاطلاع على الاستراتيجيات الرقميه في بعض المنتديات

islam96
08-16-2012, 16:29
أنا أول مرة أسمع فيه
يا ريت لو كتاب عنه أو فيديو تعليمي

silver
08-17-2012, 20:59
التحليل الرقمي مجرد حسابات الاغلاقات او الهايات

والمؤشرات جميعها اصلا رقمية

ahmedgalal
09-19-2012, 06:02
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع ان
التحليل الرقمي في الأصل غير مفيد خالص
ممكن تاخد بيه وممكن تسيبه لأن
التحليل الرقمي ده مش بيعتمد على علم واضح
زي التحليل الكلاسيكي والموجي
يعني واحد يقولك الرقم 9 ده رقم مهم جدا
ويقعد يخترع معادلات وفي النهاية
يقولك السعر هيرتد من النقطة دي !!
طب هل ده علم يؤخذ به
فين بقه العلم في كده

mohamedmmk
09-19-2012, 14:41
فتح حساب ديمو في بالغرض
فهذا الحساب يكسبك خبرات قويه و يؤهلك لفتح حساب حقيقى
انا بنصحك في فتح حساب ديمو

ziko
09-19-2012, 14:41
نعم اخى يوجد التحليل الرقمى وهو من العلوم المهمه التى يجب تعلمها فعلم الارقام مفيد للمتاجر

mouwal555
09-19-2012, 14:56
الكرام السلام عليكم جميعا
التحليل الرقمي في هدا الوقت يعد من انجح اتحليلات و من اضمنها ولداك ترى عددا كبيرن من المتداولين الناجهين
sيعملون به و لاكن مشكلته هو انه صعب وان شخصيا اكتفي بالتحليل الفني لنه سهل قليلا s

aman4xg
09-19-2012, 14:57
كل العلوم عبارة عن ارقام يعنى مثلا
الموفنج افردج هو عبارة عن متوسط حسابى لعدد من الشموع السابقة
فده ارقام وأى معادلة مبنيةعلى ارقام
فأى الارقام تقصد؟

daisy
09-19-2012, 14:57
انا فعلا اسمع عنه لكن عمرى مركزت معاه
لانى مش مؤمنه بيه
بس الانسان غريب
يعنى انا مثلا بعتمد كتير جدا على الفيبوناتشى
والسعر بيحترمها
وهى اساسا تحليل رقمى

forex.fee
09-19-2012, 15:04
يا جماعه الله اعلم وفعلا ممكن يكون العلم ده واسع اوى وياريت اللى يعرف عنه اى حاجه يقول عليها

kramziie444
09-19-2012, 15:19
اخي انصحك بآلبحث في المنتديات الخاصة بالفوركس لايجاد ما تبحث عنه
فهو المكان الوحيد الذيمكن ان يساعدك .

mansourito
09-19-2012, 15:34
والله اخي انا عن نفسي لم اقرا كتابا واحدا عن الفوركس فقط اكتفيت بكتب تعليمية ممكن الإخوة الأعضاء يفيدونك ويفيدوني كمان الله يخلبهم

abdullaziz
09-19-2012, 15:42
ما الفرق بين التحليل الفني و التحليل الاساسي ... و بالنسبة للتحليل الرقمي فهل هو يستخدم معادلات معينة ثابتة او المعادلات يستنبطها المتاجر ... و شكرا

YASER83
09-19-2012, 16:50
السلام عليكم
والله انا لي اكثر من سنتين في هذا السوق اتداول واتعلم
واعرف ان هناك بحار عميقة للتعلم على هذا السوق
وقد سمعت كثيرا عن المتاجرة الرقمية
الا اني حتى الان لم اتعمق بها كثيرا

علاء بدران
09-19-2012, 16:56
علم الارقام هو علم مهم جدا لا انة لا يخطا وانصحك بالتعلم من خلال الفيدهوات الموجودة على اليوتيوب
وانصحك ايضا ب الصبر وعدم الياس وتعلم علم الارقام جيدا لا انة علم من علوم الطبيعة فهو مفيد جدا ولا يخطا

yassoo011
09-19-2012, 20:04
والله لم اسمع عن علم الارقام ولكن اسمع عن التحليل الفني
وعلاقته الوطيدة بحركة العملات والتوصيات

ممدوح الشاعر
09-19-2012, 20:09
انا مازلت مبتدئ ولن استطيع ان افيدك
اتابع نقاشات وحوارات اصحاب الخبره من الاعضاء وبالتوفيق
للجميع

كونان
09-19-2012, 20:20
وانصحك ان تهتم بما ذكر عن علم الارقام في القرآن الكريم
وايضا يمكنك الاطلاع على الاستراتيجيات الرقميه في بعض المنتديات
وايضا بحث سريع ليها على جوجل هتحصل على ما تريد

yasefsami3
09-19-2012, 20:21
نعم انا اهتم جدا بالارقام اخي الكريم
وطرق متاجرتي تعتمد عليها فقط
حاول تعمل حسابات على ارقام الافتتاح والاغلاق والهاي واللو واكتشف ربما تجد طريقة للمتاجرة
تحياتي.

mohamedmmk
09-19-2012, 20:25
ليس لدى خبره في هذا الموضوع ارجو الافاده من الاعضائ
انا سوف ابحث عنه حتى استفيد من هذا العلم
شكرا

osamaelnino
09-19-2012, 21:38
التحليل الرقمى نوع من انواع التحليل يستطيع توقع الارقام القادمة فى السعر
و يعتمد على الحركة الدورية للاسعار

4ex
09-19-2012, 21:49

dina
09-22-2012, 00:43
الحقيقة مسمعتش عن علم الارقام فى الفوركس قبل كده واتمنى
ان يفيدك احد وان نستفيد جميعا معك
بالتوفيق للجميع

smail
09-22-2012, 02:52
السعر اى الرقم اذا كان فى اتجاة صاعد اى يكمل دورة صاعدة لابد ان يدور دورة واحدة

من كلمة دورة اى دائرة مجموع زواياها 360 درجة

اى لكى يدور الرقم دورة كاملة لابد ان نأتى بالجذر التربيعى لهذا الرقم ثم نضيف لهذا الجزر الرقم

m.o.b
09-22-2012, 04:32

ehap
09-22-2012, 12:47

asmaa omar
09-25-2012, 18:10
بالفعل يوجد ما يسمى بالتحليل الرقمى والتحليل الفلكى
فى سوق العملات العالميه الفوركس ويوجد الكثير من الخبراء العرب الان مثل الاستاذ حماده سالم

abdelaal
09-25-2012, 19:04
اخي لو ممكن طلب لني وبصراحة لم أقرأ في هذا الموضوع نهائيا فلو عندك أي كتاب بيتكلم عن الموضوع أكتبلي اسمع علي الخاص
ويريت يكون الكتاب بالعربي

sharif4
09-25-2012, 19:19
فى ناس بيتارجوا فى السوق بالتحليل الرقمى فقط وكتير بيبتكر معالات خاصة به من السوق وهى معادلات بتعتمد اعتماد كلى على المعادلات الرياضية والأستفادة من اغلاق وافتتاح وهاى ولو الشموع لتسخيرها فى هذه المعادلات لتعطى نتائج يعتمد عليها فىوده لو صح يبقى هيساعدنا كتير قوى بس المشكله انه مش بالشهره زى انواع التحليل الاخرى سواء الفنى او الاساسى

nawfal
09-25-2012, 19:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ليس لي علم يا اخي
عم تتكلم

shery
09-26-2012, 03:39
سمعت هذا الموضوع وهو التحليل الرقمى وايضا سمعت التحليل باستخدام حركه الكواكب وعلاقتها على الفوركس ولكن لا اصدق هذا الكلام

sabry
09-26-2012, 04:25
معلوماتى قليلة عن الرقمى لكن ممكن تبحث فى اليوتيوب ومربع جان والرقم 7 هتلاقى حجات
هتزهل منها

nada
09-26-2012, 08:14
المشكل انها تنجح للمدة معنية و تفشل و ذلك بسبب التغيرات في السوق من فترة للاخرى و لهذا لا نجد اي استراتجية رقمية او معادلة تصمد للمدة اطول
ياريت فعلا يا شباب اى حد عنده معلومات عن هذا العلم القيم يفيدنا بة

azifek
09-26-2012, 09:54
بصراحة لم يسبق لي العمل على التحليل الرقمي
ولكن أظن أن التحليل الرقمي مثله مثل التحليلات الأخرى ليس دقيقا
لأن العملات تحركها الأخبار و التي تؤثر على العرض و الطلب

mohamed tawfik
09-26-2012, 10:42
التحليل الرقمى ينجح فى بعض الاحيان ولكن التحليل الفنى والاساسى هم الذين يحسمون الموقف وهم الاقوى

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 11:26
بصراحة لم يسبق لي العمل على التحليل الرقمي
ولكن أظن أن التحليل الرقمي مثله مثل التحليلات الأخرى ليس دقيقا
لأن العملات تحركها الأخبار و التي تؤثر على العرض و الطلب

علم التحليل الرقمى اصبح الجميع يتكلم عنه - ولكن محدش وصل اوى فى هذا العلم

ehap
09-26-2012, 13:09
التحليل الرقمي ليه دوره
في الفوركس وليه مكانته اللي بيضيفها لاي تحليل
ويمكن الاعتماد علي التحليل الرقمي

تيتو ابو النجا
09-26-2012, 13:10
هم شيئ يكون عندنا طموح فى نفوسنا اننا هنقدر نوصل ونحقق كل احلامنا عن طريق الفوركس وعن طريق المتندى الخاص بنا
وطبعآ الله فى الله سبحانة وتعالى
ومن نجاح لنجاح انشاء الله وتحياتى لكل اعضاء الجروب اخوكم تيتو

mostafaabdelgawad
09-26-2012, 21:20
انا اسمع عنه ايضا وقريت في منتديات قبل كده عنه
ياريت لو حد عنده كتب او شرح يوافينا بها

yasser habola
09-26-2012, 23:11
علم الارقام اخي العزيز هو نوع من انواع اتحليل الجيدة لكن تحتاج الي دراسة جيدة وتحميل كتب
ومراجع ويوجد بها كتب بالعربي وليست فقط بالانجليزي المهم اخي العزيز هو دراستها بشكل جيد
فعلم الارقام كثيرا ما يستخدمونة في التحليل الفني ويحققون نتائج جيدة

2x1
09-26-2012, 23:15
بصراحة انا قريت شرح قبل كدة رائع جدا واعتقد انة سهل جدا وتطبيقة اسهل بس هو يعتمد علي بعض المعادلات والجزر والتربيع واشياء كهذة ولاني لا احب الرياضيات فلم اقم بتطبيقة رغم اعابي بة

eng/ali
09-26-2012, 23:15
انا بصراحة اول مرة اعرف نوعية التحليل دى
فاياريت اهل الخبرة يفيدونا بمعاوماتهم فى هذا الشأن

gigi
09-29-2012, 09:52
انا فى راى الشخصى فى هذا الموضوع انه
يوجد كثير من المواد التعلمية المفيدة
كالكتب و الفيديوهات يمكن تفيد كل شخص
و ايضا بخصوص المعادلات فاهي طريق ناجحة نوعاما
و لو بحث ستجد كثير من الطرق
و منها الهاي و اللو و المعادلات
و دعوم و المقومات و كلها طرق مفيدة
في صنع استراجية او طريقة عمل معينة

mouhid
09-29-2012, 10:25
موضوع جميل جدا وقد اسافدتا من هذه المعلومات وارجو العمل علي وضع معلومات اكثر حتي تفيد المبتدئين في الفوركس وتعلو بنا الي مستويات عالية من الخبرة

elking
09-29-2012, 10:30
علم الارقام هو جيد فى سوق الفوركس وهناكا شخاص يعتمدون اعتماد كلى على التحليل الرقمى
وهو بالفعل من افضل انواع التحليلات الموجودة فى سوق الفوركس

MAGDY
09-29-2012, 10:48
أفضل وأقوى ما فى علم الأرقام ، وما يخص الفوركس ، موضوع الحديث
النسبة الذهبية
هى الأقوى والأصدق على الإطلاق
ولا وجه مقارنة مع أى أرقام أخرى إطلاقاً
فهذى النسبة ( النسبة الذهبية ) نسبة إلاهية وليست نسبة من صنع البشر
سبحان الله العظيم الفتاح العليم
عزيزى المضارب فى سوق الفوركس .. أبحث عن كل مايخص هذى النسبة
وادرسها جيداً وحاول استخدامها فى مضارباتك .. ومبروك عليك الارباح مقدماً
تحياتى:ok:

ebram
09-29-2012, 11:07
انا ليس لدي خلفيه عن هذا الموضوع ولاكن من لديه معلومات يريت يعرضها فموضوع خاص ومميز

KINGMOS
09-29-2012, 11:22
انا ليس لدى اى خبرة فى الرقمى ولكنىا عتقد انه جيد ولكنه يوجد له بعض الاخطاء ايضا لاننى كنت من فترة متابع مع احد الاخوة فى الرقمى وكانت له بعض الصفقات الخاسرة مثل التحليل الفنى تماما ولا يوجد شئ الى الان فى الفوركس حقق نسبة نجاح عالية كما نريد

mohamed eldamnhorey
09-29-2012, 11:31
النسبة الذهبية

راح ابحث عنها وادرسها وان شاء الله لو وصلت لحاجه فيها راح افيد اخوانى بالمنتدى

الله يعطيك الف عافيه ياخوى

magic777
09-29-2012, 22:32
النسبة الذهبية

اعتقد ان كان فيه متاجر اسمه عمرو في منتدى الجيران كان عامل مؤشر عن النسبه الذهبيه ده
بس مش فاكره الموضوع ولا حتى اسمه بس المؤشر كان فعلا كويس

jamalsale
09-29-2012, 22:37
لم افهم عما تتحدت هل هناك شيء كهذا في الفوركس
علم الارقام لم اسمع به من قبل لكني سوف ابحت في هته النقطة

keko
09-29-2012, 22:53
بص انا مش هقدر افيدك جيدا على ما يخص بالتحليل الرقمى ولكن كل ما اعلمه ان من يعمل به يفضله عن اى تحليل اخر
وهو يتعامل مع المعادلات الرياضيه واكيد الموضوع ده بيحتاج دراسه جيده فانا الان مش شاغله بالى بهذا الموضوع ولكننى اتعامل مع التحليل الفنى

forexfun
10-05-2012, 19:32

Nagwa
10-05-2012, 19:35
اعتقد ان علم الارقام علم يأتى بالخبرة وكثرة التداول وليس له كتب محددةلتعلمه كلما دخلت صفقات اكثر كلما اكتسبت الخبرةاكثر

magictrader
10-13-2012, 01:59

majdquran
10-13-2012, 02:01

او اي كتاب بالعربي

او بالانكليزي حتى

وشكرا لكم
اخي دا موضوع صعب جدا ويحتاج الكثير من الدراسة وليش فقط بعض صفحات --- وحتى مع ذلك باعتقادي ان افضل حل هو الادارة الصحيحة للحساب -- لانهوا حتى بالتحليل هناك الكثير من العوامل التي تغير من النتائج مثل ظهور خبر معين عن العملة على سبيل المثال التي تقلب الموازين ولا يمكن معرفتها حتى باستخدام ادق التحاليل

ProTrader
10-13-2012, 02:09
اخي هناك نوع من التحليل يسمى التحليل الرقمي
و هو تحليل رائع جدا و سبق ان جربته و كانت نتائجه جد رائعه

hams
10-13-2012, 02:13
لا اجد اى طريقه لشرح التحليل الرقمى

اكيد الفوركس له اسرار كتير ومن الصعب ان نتعلمه بسرعه لانها محتاجه وقت كبير

لاكتساب الخبره ومتابعه كل جديد

salamox
10-13-2012, 02:47
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اني احترم واقدر جدااا الارقام لان لها صوت اعلي ومسموع عن الكلمات

علاء بدران
10-13-2012, 03:25
بصراحة معنديش اى خلفية عن هذا العلم الذى هو مفيد ولكننى فى البداية
ووارجو من الاعضاء الكرام الذين يعرفون علم الارقام ان يوضحو لنا ما هو

CoRLeoN300
10-13-2012, 18:24
بسم الله الرحمن الرحيم
أنا عن نفسي اتاجر بتحليل الفني و الشموع اليابانية
تحياتي

علاء بدران
10-13-2012, 18:57
على الارقام على م اسمع هو علم مهم جد وجيد ولكنى لا اعرف عنة سوا
انة مهم جدا وكويس ولا غنا عنة

cristiano
10-22-2012, 19:10
وجد كثير من المواد التعلمية المفيدة كالكتب و الفيديوهات يمكن تفيد كل شخص و ايضا بخصوص المعادلات فاهي طريق ناجحة نوعاما
و لو بحث ستجد كثير من الطرق و منها الهاي و اللو و المعادلات و دعوم و المقومات و كلها طرق مفيدة في صنع استراجية او طريقة عمل معينة.

فارس
10-22-2012, 19:12
كثيرا ما سمعت عن علم الارقام ولكنى لا اعرف عنة شى صراحة
ارجو من الاعضاء الذين عندهم علم بالارقام انهم يوضحولنا ما هذ العلم

lala
10-23-2012, 00:15
التحليل الرقمى بالفعل اصبح فى ذلك الوقت له اسمه المعروف والكل ابتدا بالبحث عنه ولكنه يعتمد فى المقام الاول على
معادلات رياضيه وانا بصراحه لم اصل بعد الى اى شرح كاف بخصوص التحليلالرقمى ولكن بالنسبه للتحليل الفنى والاساسى فهناك العديد من المواضيع التى تناولت الشرح عنه وبافاضه

علاء
10-23-2012, 01:02

اوافقك اخى على هذا الكلام فهو بالفعل من اقوى التحليلات الان

abd123
10-23-2012, 01:43
السلام عليكم
اخي الكريم اعتذر عن الاجابة لعدم توفر عندي كتاب لهذا العلم
لكن بامكانك الاستفادة من محرك البحث جوجل في البحث عما تريد
وشكرا

stars
10-23-2012, 01:57
علم الارقام مش منتشر اوى فى جوجل ويوتيوب زى باقى مجالات وتحليلات الفوركس
ولكن هناك اشخاص قليلون جدا هم من يعلمون بهذا التحليل ولكنى لا اعرفهم

hard currency
10-23-2012, 01:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد يا صديقى العزيز ان الاعضاء هنا زكرو بعض المعلومات الهامه عن الارقام وفائدتها ولكن انصحك بالمعرفه الجيده بالسوق واستخدم الحساب التجريبى قبل الدخول الى التجاره لان ادق التفاصيل بتكون الاهم عند الحاجه اليها
بالتوفيق للجميع

aoneman3
10-23-2012, 12:47
السلام عليكم ورحمة الله وبرركاتة
فعلا العلم دة اثبت جدارتة فى الفوركس
لولا العلم دة ما كناش عرفنة فيبوناتشى

hora
10-23-2012, 15:20
انا اعرف ان في ناسي في التجارة مش بتاجر غير بيه بس انا لحد دلوقتي بسمع
عنه فقط ومعرفشي يعنى ايه تحليل رقمي يابر حد يعرفنى يعنى ايه بالتفصيل الممل ونفهم وشكرا لك

toto
10-24-2012, 09:20
فعلا يوجد كثير من الاستراتيجيات او الطرق الرقمية
و لكن المشكل انها تنجح للمدة معنية و تفشل و ذلك
بسبب التغيرات في السوق من فترة للاخرى و لهذا
لا نجد اي استراتجية رقمية او معادلة تصمد للمدة اطول
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

oudai
10-24-2012, 14:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
ليست مشكله ان كانت
هكذا او غير ذلك

Paltalk838
10-27-2012, 01:20
اخي التحليل الرقمي هو فعال ، و بكره راح ارفعلك كتاب حصري
اشتريته من احد المواقع ، وهو كتاب فيه 40 صفحه و فيديوهات مدعمه

mohamedemara
10-27-2012, 01:46
انا اعتقد ان الافضل ان نقف على ارض الواقع
ولا يوجد افضل من التحليل الفنى وربطه بالاخبار الهامه

ahmedsaied
10-27-2012, 03:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه مبتدا فى العمل ف الفوركس واتمنى مزيد من المعلومات لاستفيد منها واشكركم على ارائكم لانها تفيدنى كثرا واتطلع الى ان اكون محترف ف الفوركس انشاء الله

kingawy2012
10-27-2012, 07:50
انا قبل كده اخدت فكرة عن علم الارقام فى الفوركس ولكن وجدت انها تحتاج الى دراسة عميقة ولا يمكن تعلمها بسهولة
ولكن اذا تمكن احد الاعضاء من شرح هذا العلم ببساطة يبقا جزاه الله كل خير

sky4net
10-29-2012, 04:27

mohamed amin
10-29-2012, 05:23
انا لا اعلم اى شى عن هذا العلم علم الارقام حيث انى لم
اتعامل معه فى اى متاجرة او غيرو اتمنى التوضيح من الغيبر

hassan asayed
11-16-2012, 16:43
اكيد يا اخى الكريم علم الارقام لة دور كبير فى الفوركس
ولو حضرتك راجعت تحليل الفيبوناتشى وهو لصاحبة العالم فيبوناتشى
العالم الايطالى الذى برع فى علم الرياضيات لدرجة انة استخدمة فى
الولادة للحيونات وفى مجالات كثير
وهو يقول ان لو 1و1 جمعناهم يدونة 2 نجمعة على الى اقبلة يدينة
3 نجمع على الى اقبلة يدينة 5 نجمع على الى اقبلة يدينة 8 ........
وهكذا الغريب انة قال ان حاصل قسمة اى رقمين متتالين يدينة
نتيجة واحدة ثابتة وهى 0.61 تقريبا
وهذا هو دور الرياضيات فى الفوركس

mocha2011
11-16-2012, 17:09
العلم بالارقام مهم ومفيد في عالم الفوركس ولكن ده حلو للمبتداين فقط ولكن عند بدا التداول الحقيقي
لا انصحح بالاعتماد عليه مفردا لانه لا غنى عن التحليل الفني يا سيدي تقبل تحياتي

latraaa
11-16-2012, 18:29
التتحليل الرقمي له أهميته الكبيرة في سوق الفوركس، هو من العلوم و التحليلات التي تبسط الفوركس في أحسن صوره، ننصح به كثيرا

abdenbi
11-16-2012, 21:26
انا لم اتعلم عن التحليل الرقمي رغم انني سمعت عنه الكتير
فللوصول اليه يجب ان نتعلم اولا التحليل الفني جيدا

a7med918
11-17-2012, 00:57
اهلا أخوانى
انا عملت طريقه رقميه
وسميتها استراتيجيه الهوامير ياريت تراجعوها
الله أسأل لكم التوفيق جميعا