PDA

View Full Version : حكم الفوركس ارجو الدخول للمحترفين والمبتدئين

منى الجندى
08-26-2013, 16:16
السلام عليكم رحمة الله وبركاته

الازهر الشريف عندما ارسلت له فتوى رده ان هذا التعامل به الكثير من التعقيدات والى الان هم يبحثون فى كل تفاصيلة وانه به الكثير من المحظورات الشرعية فى التعامل الاسلامى لذلك امانة فى رقبتكم الادارة والمشرفين يشهد عليها الله عز وجل ان لا يغلق الموضوع وان يتم تثبيته اقرؤه جيدا ولا تملو وناقشونى لم اتكلم من عندى بل هو الدين الذى ننتمى اليه وما اصرف الله عز وجل عنا امرا الا لانه ينفعنا لا يضرنا امااااااااااااانه فى رقبتكم تكملة الموضوع اللهم بلغت اللهم فاشهد

اعضاء المنتدى سواء مبتدىء او محترف رجاء تكملة القراءه وعدم نقل الموضوع وتثبيته من فضلكم يا مشرفين

اولا رجاء عدم التعصب وتشغيل العقل فهذا ليس حرب انما فقط امانة وجب ان اؤديها من باب من كتم العلم ولا اريد الا ان اقول ما علمت

عندما دخلت للفوركس ولا اعلم عنه شيئا الى الان لم اعلم عنه شىء سوى اننى اجتهد فى جمع البونص حتى يصبح 100 دولار

لكنى بطبعى كمسلمة لله عز وجل احب ان اتعرف عن ما اقوم به من حيث ان كان حلال ام لا

عندما قمت بالبحث وجدت تضارب فى الفتاوى ما بين محل ومحرم

لانى الحمد لله اقرا القران وابحث فى التعاملات وما هو الربا وامور اخرى لانى احاول ان اكون على بعد عن اى ما يغضب الله رغم ذنوبى لان لا احد يستحمل ان يضع يده على شمعه مابال جهنم انجنا الله عز وجل واياكم من واجرنا منها

الادارة والمشرفين امانة لله ثبتو الموضوع عن ان كان يضركم واكيد احنا يهمنا الاخرة مش الدنيا

هوضح لكم ما وجدت واقتنعت من فتاوى تابعو بدون ملل

اولا:

كلنا متفقين ان اى قرض يجر منفعة هو ربا متفقين صح

من خلال ما قرات عن الفوركس هنا وهو نظام الهامش الرافعة الماليه التى تتيح ان نتاجر باضعاف راس المال ومن هذا اليوم وشىء ما ينغز فى قلبى اليس هذا بمثابة القرض الذى يجر منفعه لماذا؟؟؟؟؟؟؟

لان الشركة بتخلينا ببساطه كده بنتاجر بضعف راس مالنا مقابل انها هى نفسها بتاخد مننا عمولة وهى الاسبريد فارق النقاط بين العملات التى نتاجر عليها سواء صعود او هبوط

يبقى تحقق هنا الشرط للربا المحرم وهو قرض جر منفعة الشركة ادتنا مبلغ اخدت مننا عموله علية زى بالظبط لو اخذت قرض من بنك 30 الف ممكن تدفعه 40 الف او اكتر ربا محرم

ثانيا:

القبض صحيح الكل بيقول انه الحساب اسلامى وما فيش فوائد تبييت على الصفقة طب ايه هو تحقق القبض فى المعاملات الاسلامية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟

ان القبض لازم يتم فى نفس الجلسة يد بيد ليه لان ممكن يحدث تغير فى العمله بزيادة او نقصان وده ضرر على المتداول مش الشركة لانها بتاخد حقها قبلك واى سحب ممكن قوى ما يكنش فى وقتها كده اخلال بالشرع فى هذه المعاملى

ثالثا:

الضرر الاقتصادى من جراء هذه التجارة كما تعلمون ان التجارة هذه اغلب الدول لا تتعامل بها واغلبها الدول الاسلامية لكن طبعا بما اننا ماشاء الله عدد وعدة الله اكبر علينا اللهم زدنا عددا يارب حبو انهم يجرونا من الحتة اللى بتوجعنا كلنا الطمه واننا هناخد فلوس كويسة حتى من غير ما نخاطر بمال حقيقى اغلب المتداولين بيخسر صح وفى عدد لا يستهان به اغرته المكاسب فقام بوضع مال خاص به وعندها خسر خسائر فادحة بذلك هم ايضا يستغلوننا احنا عارفين ان اساس دينا لا ضرر ولا ضرار

يبقى الفوركس حرام ام حلال طبعا اختلت كل الشروط التى وضعها الله عز وجل للمعاملات لحفظ حقوقنا بهذة الصورة الفوركس حرااااااااااااااااااااااا اااام شرعا امتى يكون حلال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عندما نتاجر بدون رافعة مالية _عندما نتاجر ونستلم فى نفس المجلس_عندما يكون هذا التعامل فى النور ليس الدول الاسلامية لا تعترف به اصلا يبقى الفوركس لا يتح لنا ذلك صح يعنى لازم يفرضو عليك الرافعه الماليه القرض الذى يجر منفعه حرام

طيب انا هتكلم معاكم كانسانه يعنى احنا ضعاف وكلنا بنحب الفلوس لكن الحمد لله الاهم منها اننا نكون صح لان ربنا غنى عن العالمين

فكرت ان ليه ماشغلش وقت فراغى او استغل هذا المجال يعنى اكمل فيه بس ما اصرفش منه انى اكل بيه او اشرب حتى منه اما ممك اصرف على ملابس اجهزة كروت شحن ديكورات المرض اللى عندنا ده لو قعدنا يوم ما نشتريش بيجلنا احباط لكن بحثت برضه مااااااااااااااااااااذا وجدت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟

وجدت ان التصرف فى المال الحرام على اى شىء غير ان ننمى اجسامنا منه عن طريق الغذا ممكن تسعد بيه حد انما يظل عليك اننا بارزنا الله عز وجل بالمعاصى استغفر الله وعلى صاحب هذا المال تحمل الذنب وحده.........

لذلك قررت ان اترك الفوركس وعلما اننى علمت انه حرام وليس فقط السلع هى المحرمة ساقوم بارسال فتوى ان شاء الله عن العمل فى هذا المجال لكن بصرف ما ياتى منه على المظاهر والشكليات فقط وعدم تغذية الجسم لانه مال حرااااااااااااااااااااااا م عندما تصلنى الفتوى ان شاء الله ساقوم بكتابتها هنا حتى اغلق على نفسى وانفسكم كل ثغرة يدخل لنا منها الشيطان الرجيم

اخيرا الادارة المشرفين الاعضاء هذه امانة ان نقلتم الموضوع فى القسم الاسلامى ان يتم تثبيته وان يثبت ايضا فى قسم المبتدئين ام ان تم غلقه حتى لا يراه اى احد فهذا لا يهمنى لانى بلغت علم واشهدت ربى انى قد بلغته انا مثلكم هذا المجال يجذبنى كثيرا لما لا اتعلمة من باب زيادة العلم يمكن يجى وقت ويتحقق الشروط التى تتفق مع ديننا الحنيف الاسلام

ان شاء الله انتظرونى عندما اتى بفتوة صرف المال الحرام على المظاهر والشكليات حتى تسد اخر ثغرة ومدخل للشيطان فى هذا المجال

http://www.islamqa.info/ar/125758 هذا الرابط لموقع اسلامى اقرو جيدا بامكانكم ارسال اى فتوى تتعلق بهذا الموضوع وليس لكم حجه

استودعكم الله الذى لا تضيع ودائعه

---------- Post added at 04:16 PM ---------- Previous post was at 03:53 PM ----------

للرفع برجاء رفع الموضوع من الاعضاء

shawa99
08-26-2013, 23:05
الحقيقة المووضوع ده تكرر كتير و اتكلمو ناس كتير فيه
و شفنا فيديوهات بفتاوى من علماء كبار يحلل التداول بالفوركس

MuRa
08-26-2013, 23:14
فعلاً الموضوع دة اتكرر قـبل كدا معايا اهم حاجه برضو الواحد يتعلم من اخطائه عشان احنا هنا للتعلم

ahmed sobhi
08-26-2013, 23:19
السلام عليكم
النقطط الفتاوى الكتير دى الواحد مش بيحب بيتكلم فية
وفى علماء احلت الفوركس وعلماء تانين حرمت
وفى اختلاف العلماء رحمة

waleedhafez
08-26-2013, 23:27
اولا انا لاريد ان اتدخل فى الدين ولكن كلام حضرتك مرتبط بالرافعه الماليه وبتقولى انها بمثابة قرض ولكن يوجد اختلاف كثير بين الاثنيين القرض مبلغ من المال بتستلميه مقابل فائدة معينه اما الرافعه العكس هى بتضمنك فى السوق ليس الا او اكثر اما العموله بتاخدها لما حضرتك بتعملى صفقه انما مش على الرافعه الماليه
لكن سؤال اخر الى حضرتك هل تتعبين فى تحصيل المال او لكى تستطيعى ان توصلى للربح ولا لا
كلام حضرتك بيقول ان كل اللى بيدخل بيكسب ولكن ده خطا
والله تعالى اعلم منى ومنك ولكن اتمنى من يعطينا فتوى صادقه بادله قاطعيه

منى الجندى
08-27-2013, 00:08
اولا انا لاريد ان اتدخل فى الدين ولكن كلام حضرتك مرتبط بالرافعه الماليه وبتقولى انها بمثابة قرض ولكن يوجد اختلاف كثير بين الاثنيين القرض مبلغ من المال بتستلميه مقابل فائدة معينه اما الرافعه العكس هى بتضمنك فى السوق ليس الا او اكثر اما العموله بتاخدها لما حضرتك بتعملى صفقه انما مش على الرافعه الماليه
لكن سؤال اخر الى حضرتك هل تتعبين فى تحصيل المال او لكى تستطيعى ان توصلى للربح ولا لا
كلام حضرتك بيقول ان كل اللى بيدخل بيكسب ولكن ده خطا
والله تعالى اعلم منى ومنك ولكن اتمنى من يعطينا فتوى صادقه بادله قاطعيه

حضرتك دخلت اللينك اللى موجود فى الموضوع ياريت تدخلة
انا زيى زيكم المجال عجبنى وخصوصا انه من المنزل لكن ما كنتش مرتاحه ومش عارفه السبب
عملت بحث كثير منهم من يحلل منهم من يحرم لكن علماء بلدى مصر لم يفتى احدهم بانه حلال

الاستاذ الرافعة انت مش بتمتلكها لكن المساله انها قرض يجر منفعه لان بيها بتكبر حجم اللوت اللى ممكن تخاطر بيه
طبعا وانا عارفه ان الغالب والاغلب بيخسر

يارب تكون النقطه وضحت

ياجماعه مش بشتتكم ربنا يشهد بس فعلا الخوف من عقاب ربنا هو الدافع ليكم مش اكتر

لسه مستنيه فتوى اخرى لتسد عنى باب الشيطان

mena ahmed
08-27-2013, 00:15
ياجماعة انادورت كتير عشان ابقى متاكدة من الموضوع دة وفى علماء حللوة وكمان هو بيجيب منفعةلناس كتير مالهاش مصادر دخل غيرة بسبب البطالة والمضاربة بالهوامش ربافخلاص مش نعملها

soooonor
08-27-2013, 00:28
و الله يا اخت منى احنا كلنا بحثنا فى هذا الموضوع حتى ارهقنا تماما من تضارب الفتاوى فمنها من يحلل الفوركس و عنده من الاسباب التى نراها قوية و منا من يحرم و يذكر اسبابه ايضا ... اختلاف الفتاوى بهذا الشكل يجعل باب البحث مفتوح و علينا جميعا الاجتهاد فليس هناك احد منا يتحمل ذنب كبير مثل الربا

kachary
08-27-2013, 00:35
انا متلك في البداية كنت بشك بانه الفوركس حرام ولاكن الحمد لله توضح لي انه مش حرام
اقول اختي انتي تملكين وكالة سيارات وانا اتاجر بالسيارات لاكن لا املك المال الكافي لكي ابدأ تجارتي هنا يأتي دورك
انتي تقولي انه انا هاحجز لك السيارة باسمك مقابل انك تدقع 100 دولار هنا السؤال يائتي هل انت هنا اقرضتني السيارة ام انك
فقط حجزتيها باسمي المهم انا ادهب الى السوق واجلب زبون واجي عند الوكالة الي انتي تملكيها وتتم الصفقة تم اخد انا ربحي واعطي للوكالة
قيمة السيارة وهنا هي تطلب مني عمولة لاتعابها وطبعا هنا لا خلاف فيه انه العمولة هي من حقها هده هي الرافعة المالية
اما بخصوص التقابض فقد اجمع العلماء انه لا ضير في هده النقطة على اعتبار انه لامشكلة ادا تم التقايض بالطرق الحديته
لدا انا لا ارى ضيرا او شيهة في الفوركس لاكن لو ازلت كلمة ( السبارة ) ووضعت بدلها كلمة ( مئة الف دولار) فستضن حينها انها قرض

عز الدين.العربى
08-27-2013, 00:40
انا ارى ان بالنسبه للروافع الماليه لا يوجد بها مشاكل فاذا كسبت فالمكسب كله لك و اذا خسرت فالخساره من مالك حتى ينفز و تغلق الصفقه
و يوجد حسابات اسلاميه حتى لا يكون هناك ربا و اعتقد فى راى البسيط جدا ان لا يوجد مشاكل فى الفوركس فالشركه وسيط تأخذ اسبريد مقابله مساعده فى فتح الصفقه
ارجو ان كان فى كلامى اى شى خط التصحيح لى و شكرا

منى الجندى
08-27-2013, 06:34
انا متلك في البداية كنت بشك بانه الفوركس حرام ولاكن الحمد لله توضح لي انه مش حرام
اقول اختي انتي تملكين وكالة سيارات وانا اتاجر بالسيارات لاكن لا املك المال الكافي لكي ابدأ تجارتي هنا يأتي دورك
انتي تقولي انه انا هاحجز لك السيارة باسمك مقابل انك تدقع 100 دولار هنا السؤال يائتي هل انت هنا اقرضتني السيارة ام انك
فقط حجزتيها باسمي المهم انا ادهب الى السوق واجلب زبون واجي عند الوكالة الي انتي تملكيها وتتم الصفقة تم اخد انا ربحي واعطي للوكالة
قيمة السيارة وهنا هي تطلب مني عمولة لاتعابها وطبعا هنا لا خلاف فيه انه العمولة هي من حقها هده هي الرافعة المالية
اما بخصوص التقابض فقد اجمع العلماء انه لا ضير في هده النقطة على اعتبار انه لامشكلة ادا تم التقايض بالطرق الحديته
لدا انا لا ارى ضيرا او شيهة في الفوركس لاكن لو ازلت كلمة ( السبارة ) ووضعت بدلها كلمة ( مئة الف دولار) فستضن حينها انها قرض

ماشى بص انا فهمك كلامك كويس بس افهمنى انت بقى ماشى لعلمكو انا مخنوقه جدا بسبب الموضوع ده بس الدنيا مش باقية
ما عنديس استعداد للعذاب ده بالاخص لان حرب فى الدنيا والاخرة وربنا قادر علينا سبحانه وتعالى
انا مبسوطه بالتفاعل جدااااااااااااااااااااااا ا

لو المثل زى ما ذكرت كده يبقى اكيد ما فيهوش ربا عارف ليه لان انا حجزتلك السيارة اللى انا اكيد كسبانه منها وعلشان ابيعها فانا عملت زى ما قلت انا جيت حجزتها ورحت بيعتها بثمن اكبر ادتنى اللى اتفقنا عليه وانت اخدت ربحك برده لكن تخيل لو ان شرطت عليك انها ب 10 الالف علشان احجزهالك
يبقى خاليها ب 11 الف يبقى انك كده اقرضتك بمنفعه يعنى 10 الالف اخدتهم منك 11 الف نتيجة حجز السيارة
يلا بقى لو انا مخى شمال فهمنى ماشى انتو هنا زى اخواتى الصغيرين وانا بحب الخير لكل الناس
ان شاء الله الفتوى اللى هرسلها تخص اللى فى المشاركات السابقه ان الموضوع بيكون مصدر كتير لشباب وبنات افضل ما يروحو يسرقو لكن برده هستنى الفتوى واجبهلكم ان شاء الله
بس لحد كده ما ينفعش تغذو اجسامكم منها يعنى ولا تاكلو ولا تشربو باى ربح منها

---------- Post added at 01:12 AM ---------- Previous post was at 01:10 AM ----------

انا ارى ان بالنسبه للروافع الماليه لا يوجد بها مشاكل فاذا كسبت فالمكسب كله لك و اذا خسرت فالخساره من مالك حتى ينفز و تغلق الصفقه
و يوجد حسابات اسلاميه حتى لا يكون هناك ربا و اعتقد فى راى البسيط جدا ان لا يوجد مشاكل فى الفوركس فالشركه وسيط تأخذ اسبريد مقابله مساعده فى فتح الصفقه

ايوه بص الاسبريد ده عموله نتيجة ايه ان اقرضك قرض وهمى اللى هو الرافعة ماليه صح ولا ايه يبقى هو تحت بند الشريعة الاسلامية قرض جر منفعه صح معايا ولا ايه
ربنا يبارك فيكم محتاجين تفاعل علشان نكون على كل اللى يرضى ربنا عز وجل

---------- Post added at 05:34 AM ---------- Previous post was at 12:12 AM ----------

http://saaid.net/fatwa/sahm/63.htm

فتوى اخرى عن طريق المتاجرة بالهامش (المارجن)

اكيد رضاك ياربى اهم

عصام جلال
08-27-2013, 06:45
السلام عليكم
الاول
الناس بيقول الموضوع اتكرر كتير
والناس شفت هذا الموضوع
لكن فى ناس ليس جديد ومتعرفش هذا الموضوع
مثل انا اوا مراشوف الموضوع هذا
شكراا على
هذا الموضوع
فى حفظ الله

منى الجندى
08-27-2013, 07:01
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
فعلا الاغلب مش قابل انه يصدق او يقتنع انا لحد الان مضايقة لكن اكيد هنسى لان ما حدش يقدر يستحمل العذاب ده بالاخص
لانه حرب فى الدنيا والاخرة من الله عز وجل
الحمد لله مافيش مجال للشك

انه حرام وكل معاملاته غير جائزة
الحمد لله على كل حال
انا لله وانا اليه راجعون تقال عند المصائب وتخبطنا ده نصيبة فعلا

yacrao
08-27-2013, 07:11
اختي الكريمة انا ابارك لك بحثك ولكن قلتي انه يجب عدم
التحيز من الاعضاء الكرام لكن انت شخصيا ابديتي بعض التحيز
من خلال ذكر حرمة الفوركس من غير التطرق الى الجانب الايجابي

منى الجندى
08-27-2013, 23:54
اختي الكريمة انا ابارك لك بحثك ولكن قلتي انه يجب عدم
التحيز من الاعضاء الكرام لكن انت شخصيا ابديتي بعض التحيز
من خلال ذكر حرمة الفوركس من غير التطرق الى الجانب الايجابي

يهمنى جدا ان اخطات ان اصوب
تقصد الجانب الايجابى ان الفوركس اكيد بيشغل اى شاب او بنت فى شىء مفيد
او انه مصدر دخل بسبب البطالة مثلا
لو كان هذا مقصدك من خلال ما رايت فى الحياة ان هناك ناس كثيرين تعاملو معاملات به تحريم او مال حرام ولا تهنو بما كسبو
ومنهم من لا يعرف طعم الراحه ومنهم من مرض تذكرت الايه الكريمة
الايه اللى هقولها زى ما فكرها لكن ربنا يسامحنى ان كتبت او نسيت حرف او زودت حرف
ان تقربو الربا فأذنو بحرب من الله ورسوله)

علشان انا مكتئبة وحاسة ان الشيطان بيقوينى على غلط وانا خلاص عرفت انه حرام مش معقول ابارز ربى بالمعاصى او انقم على ما اراد الله
ان نفعل هذا ولا نفعل هذا اكيد لفائدة لنا ان الله غنى عن العالمين

علشان كده ان شاء الله هرسل فتوى بخصوص هذه الايجابيات التى كلمنى عنها بعض الاشخاص وانتظر رد الفتوى واحضرها هنا
لكى نسد اخر باب للشيطان يجعلنا نتخبط مثل ما نحن فيه الان

اسفه على الاطاله ان كان هذه ما ذكرت هى الايجابيات نبهنى او ان كان هناك ايجابيات اخرى اعلمنى بها لارفقها عن ارسال الفتوى بارك الله فيك

---------- Post added at 10:54 PM ---------- Previous post was at 11:38 AM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

doaa sary
08-28-2013, 01:47
طب بما انه طلع حرام مش هتتاجر فيه انتى ولا ناقله كلام وبس
انا سئلت شيخ وقال حلال
المواضيع دى كترت
نرجو غلق الموضوع
لانه تشويش وكل حد براى

Eng_Amr
08-28-2013, 02:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخى الكريم اصدرت الكثير من الفتاوى التى تحلل الفوركس لا اعرف لما الاصرار على تحريمها
استفت قلبك
مشكور

ilias zbita
08-28-2013, 03:29
السلام عليكم و رحمة الله شكرا على الموضوع الجميل والمفيد الرائع ابقى دائما متئلقا معنا شكرا جزيلا اخي الفاضل

mona ali
08-28-2013, 09:24
وفى اختلاف العلماء رحمة

bombasasa
08-28-2013, 09:50
حلو جداا اسم الموضوع حكم الفوركس انا شايف اهم شئ في الفوركس بعيدا عن كل هذا هو التعليم

منى الجندى
08-28-2013, 11:15
طب بما انه طلع حرام مش هتتاجر فيه انتى ولا ناقله كلام وبس
انا سئلت شيخ وقال حلال
المواضيع دى كترت
نرجو غلق الموضوع
لانه تشويش وكل حد براى

اهلا بيكى نورتو الموضوع
عموما غلق الموضوع لا يهمنى اطلاقا
ولا عملته لتشويش
انا وقفت جمع البونص فعلا
لكنى انتظر فتوى من الازهر عن امكانية ان نصرف ما نربحه منه على شكليات ولا نغذى اجسامنا منه
لحين ارسال الفتوى على حسب الفتوى اما استمر او اطلب غلق العضويه
ومعك ان الكثير قال حرام والكثير قال حلال
وما اقنعنى انه حرام هو الرافعه الماليه التى تجبرك الشركه العمل بها واخذ الاسبريد
اى رد انا ارحب به
واجدد هذا علم علمته ولن اكتمة ولا يهمنى غلق الموضوع

forex4
08-28-2013, 12:08
اشكرك اختى الكريمة على هذا المجهود فى عرض الموضوع
ولكن ربما اوافقك فى بعض الامور واختلف معك فى البعض
لان القبض يعتبر حسابك الذى تستطيعى سحب المال منه والله اعلم

catw
08-29-2013, 14:58
مشكورة اختى على هذا الموضوع المميز وفى انتظار كل جديد منك
ولكن كثيرا من العلماء اباحو التجارة الاسلميه التى بدون تبيت
وتقبلى مرورى وتحياتى

skander
08-29-2013, 15:29
اختي صح انه هنااك اشياء حراام بالفوركس مثلا المتتاجرة بالذهب و المعادن و النفط و كذاالك نحن طبعا نبتعد شوي ع المشبوهاات مثل الهاامش و في امان الله

WASEM DALLOUL
08-29-2013, 16:08
السلام عليكم
شكرا لك على هذه المشاركة المفيده والجيدة وجزاك الله كل خير وليس لدي اي فكرة عن تحريمه وبعرف انه حلال مادامت لايوجد عمولة تبييت

أحمد بيكس
08-31-2013, 11:11
والله الصراحة يا أخوان فعلا موضوع مهم فكلنا يبحث عن المال الحلا بصراحة ،، وأنا شخصيا قرأت فتوى من أحد الشيوخ تحل التداول بالرافعة المالية وأنا أمشي عليها ،، هناك علماء حرموها ايضا لا أنكر ،، وما دام البامر فيه خلاف وليس عليه اجماع اذن يجوز الاخذ بالرأي الذي يناسب الشخص فالاختلاف بين العلماء رحمة كما يقولون

ahmedhawash
08-31-2013, 11:46
الكلام كتير فى الموضوع ده اتمكنى انى اتأكد من حرمانيه او عدم حرمانيه الفوركس

حتى استطيع اتخد قرار بالاستمرار او لا اتمنى رد قاطع من علماء الاسلام فى العالم الاسلامى

MAGDYABDO
09-02-2013, 11:27
اختى انا عندى كتاب فقه والربا اللى انا اعرفه انك تاخد مبلغ وترده بمبلغ اكبر منه
والا ما هو القرض الحسن مش انت بتاخد قرض حسن عشان تفتح بيه مشروع وبيجيلك منو ربح وبترد نفس مبلغ القرض
ودى نفس فكره الرافعه الماليه

aa56
09-02-2013, 13:10
أن أميل الى رأى الزميل عز الدين
و شكراً

bahfarouk
09-02-2013, 13:33
hello again

i wanna know if our dealing with forexs is legal or not

thanks alot;)

hicham07
09-02-2013, 13:34
السلام عليكم
بصراحة هذا الموضوع تطرق له الكثير
من العلمان فمنهم من قال بجواز التداول ومنهم من حذر من ذلك
لكن الدهب من اكتر الاشيا جدلا في الفورك منطرف الشيوخ

falcon26
09-14-2013, 03:43
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

iamis0000
09-14-2013, 04:28
هو بالطبع فعلا كثرت المناقضات بين الفتاوى فى هذا الموضوع
وهو موضوع مهم وحساس جدا لدى اى عضو فبذالك نيد اجابة صحيحة اضحة وشكرا

forex pop
09-14-2013, 04:49
السلام عليكم اخي الكريم اصدرت الكثير من الفتاوى التى تحلل الفوركس لا اعرف لما الاصرار على تحريمها
استفت قلبك وتقبل مروري

latraaa
09-15-2013, 18:56
و الله في الحقيقة لقد كثر الفتاوى و التعريفات التي تدور حول الفوركس، و بالتالي اختلطت علينا الأمور و أرى أنه من الأفضل أن تتم مناقشة الأمر بين اقتصاديين و رجال الدين ليكون الهدف واضحا

hafidtkk
09-15-2013, 19:51
السلام عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته
الموضوع مكرر المرجوا القفل من قبل الشاراف
مع خالص تحياتي

sheref zakarea ahmed
09-15-2013, 19:53
انا ارى او اعتقد ان التجارة فى مجال الفوركس حلال ليست حرام لانها على تقلبات حقيقية للعملات وليست بها شبهه وايضا المعادن والبترول سلع عادية لاحرمه فيها اذا اين الحرمانية هنا

helbwer
09-15-2013, 20:04
السلام عليكم
انا من المبتدين وارجوا
معرفة حكم الفوريكس

NOSH
09-15-2013, 20:15
انا لااعلم الحكم فى هذا الامر ولاكن فية اختلاف بين العلماء منهم من حلل و حرم

rsfbg2010
09-15-2013, 22:56
السلام عليكم جميعا
الموضوع ده تم مناقشته اكثر من مره
والاغلبيه اتفقت ان المتاجره على العملات مش حرام

yassinexv
09-15-2013, 22:59
اذا كان هناك حسابات بدون فواءد ربوية فلما نحرمها

mazen2508
09-15-2013, 23:12
اختى الفاضله تحياتى
اشكرك لك حرصك على دينك اعز الله
اختى قد يكون ماورد لعلماءا الاجلاء فى الاازهر لم يعرض عليهم بشكل سليم مما جعلهم يقلون ان الموضوع به كثير من التعقيداة
اختى هناك فتوى من علماء افاضل حددة الحلال م الفوركس والمحرم منه لمخالفة الحديث الشريف كتداول الذهب والفضه
اما تدول العملات طالما بدون فوائد تبيت فلا حرمانيه فيه

hooBa
09-15-2013, 23:54
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و شكرا على الموضوع الجميل و المهم استفدت من اراء الاعضاء فى انتظارالمزيد من المواضيع جديده

---------- Post added at 08:54 PM ---------- Previous post was at 08:52 PM ----------

شكرا على الموضوع المفيد و المهم و انتظار المزيد من المواضيع و الاراء ال الهامه من الاعضاء

سكندر
09-16-2013, 00:23
نعم و جزاك الله كل خير اخي ع هذه الحكم و باذن الله راح نتبعهم لكي نرربح من الفوركس و في امان الله

عمر سعيد
09-16-2013, 00:50
الرافعة المالية كما شرح الإحوة الكرام لا تجر منفعة إنما تضاعف رأس المال
للدخول في تجارة المعينة ثم يأتي قبض الربح بدون فائدة و خاصة أنه عند التسجيل يتم
على أساس حسابات إسلامية بالنسبة لإنيستافوركس لذا لا أظن أنه هناك شبهة

iamis0000
09-16-2013, 05:00
والله الموضوع دة فى غاية الاهمية وارجو من المتخصصين افادتنا
بهذا الجزء وشكرا

doola2020
09-21-2013, 22:12
طيب لما دار الفتوي ترد عليك وتدرس الموضوع من كل جوانبه ابقي قولنا أو هات لنا رابط هذه الفتوي ليستفاد الجميع

wissem bejaoui
09-21-2013, 22:15
السلام عليكم
شكرا على الموضوع وارجو المزيد من المواضيع
المهمة ليستفيد الجميع وشكرا

Walaa Mohamed
09-21-2013, 22:27
قلقتيني ورعبتيني
بس احنا اثناء فتح حساب بنختار اسلامي
انا عرفت ان المتاجره بالهامش او بالسلع هي ال حرام
اما الباقي سمعت انه حلال
والله اعلم
انا هادور زيك وربنا يسهل

hebkar
09-21-2013, 23:35
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اولا ليس قرض جر نفع لان كل سلعه تتاجرين بها بها هامش ربح لبائعها ام حضرتك بتشترى بسعر المصنع والخامات
اذا ليست عموله على القرض
ورايت العديد من الفتاوى التى تقول ان التداول بالنظام الاسلامى الخالى من الفوائد حلال والله اعلى واعلم
تحياتى لك

A.H.M.E.D
09-22-2013, 00:22
فعلا هناك فتاوي كثيره عن الفوركس والاغلب هي ان الفوركس حلال
ولكن علينا ان نتابع كل جديد وننظر في الناحيه الشرعيه الخاصه به

uosef55
09-25-2013, 03:51
شكرا اخي علي الموضوع الجميل هده واشكرك اخي بس الموضوع ده اتكرك تقريباً اخي

kaaf
09-25-2013, 14:08
شكرا لك اختي على تنبيهك هدا
واللهم اهدنا يا ارحم الراحمين

EL-MASRY
09-25-2013, 15:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

الصراحة اخى الموضوع دة 100% مش حرام عشان حضرتك مبتعملش حاجة حرمها ربنا بالعكس دي متاجرة زى اى متاجرة بتشتري حاجة وبتبيع حاجة بتشتري عملة وبتستني انها تغلى وبعدين تبعها اية الحرام فى كدا مش فاهم الموضوع حلال 100% واى حد يقول غير كدا يبقي فاهم الفوركس غلط

تقبل مروري

MOHAMMED01
09-25-2013, 16:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم جزاك الله خير علي موضوعك الكريم هو وسيله جيده
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟*_ ^

samar mahmood
09-25-2013, 16:17
بصي يااختي انا فعلا محتاره ولكن رسولنا الكريم عليه افضل الصلاه والسلام كان بيقول (استفتي قلبك) وخصوصا لما يكون في تضارب في الفتاوي وبعدين اهم شئ العلم ده وهو علم الفوركس اللي بيحلله او بيحرمه فاهم الاول هو ايه ولا بيتكلم من برده الموضوع متلي ومتلك كمبتدئين في هذا العلم ياريت لو في حد مبحر في هذا العلم وفهمه فهم جيد يقولنا علي رأيه واللهم ارزقنا الخير والرشاد

gmhd
09-25-2013, 16:59
السلام عليكم انا تعبت من البحث عن موضوع زي دة
شكرا لك اخي علي توفير للجهد لنا وعلي الموضوع المميز

MuRa
09-25-2013, 17:54
الفوريكس دة حآجه مهــمه جداً وان شاء الله ربنا يكرمكوا في ويديكوا طــول العمر في بس آشكــركم علي هذا الموضوع الرائع

iamis
09-25-2013, 18:38
والله الازهر لغاية الوقت الحالى فى جدال بالنسبة لهذا الموضوع بس فى كثير من الائئمة يحللون هذه التجارة ومفيش منها اى موخواف شرعية

maroc_forix
09-25-2013, 19:05
بدون التباس ندع حكم الفوركس دون ان يؤثر عليه الازهر

لكن اريد ان اعرف من الازهر حكم الازهر اولا الازهر باطل لانه نصر الكفار على الاسلام ثم كل ما بقوله لا ثقة فيه رغم وجود شيوخ اجلاء فيه

mustalokha
09-25-2013, 19:22
بصراحة انا لا اعرف ما هو رأي العلماء في تجارة الفوركس هل هو حلال او حرام؟
لكن الحرام واضح و الحلال واضح و لي شك الافضل يتركه.

monira salah
09-25-2013, 19:55
حضرتك دخلت اللينك اللى موجود فى الموضوع ياريت تدخلة
انا زيى زيكم المجال عجبنى وخصوصا انه من المنزل لكن ما كنتش مرتاحه ومش عارفه السبب
عملت بحث كثير منهم من يحلل منهم من يحرم لكن علماء بلدى مصر لم يفتى احدهم بانه حلال

الاستاذ الرافعة انت مش بتمتلكها لكن المساله انها قرض يجر منفعه لان بيها بتكبر حجم اللوت اللى ممكن تخاطر بيه
طبعا وانا عارفه ان الغالب والاغلب بيخسر

يارب تكون النقطه وضحت

ياجماعه مش بشتتكم ربنا يشهد بس فعلا الخوف من عقاب ربنا هو الدافع ليكم مش اكتر

لسه مستنيه فتوى اخرى لتسد عنى باب الشيطان

السلام عليكم

انتى بحثتى واقتنعتى برأى دا وفى ناس تانية بحثت واقتنعت بالى محللينو وربنا هيحسبك على حسب قناعتك وكل مجال فى الحرام والحلال المهم الطريقة وانا لا هقول لا حرام ولا حلال كل واححد يشيل حمل نفسة وحمل تفكيرة وشكرا لموضوعك

iamis
09-25-2013, 20:04
ارجو من الخبراء فى هذا المجال الجدينى تقديم الشرح المفهوم من هذة النقطة وافادتنا بالحل شكرا

berkane
09-25-2013, 20:44
السلام عليكم انا عضو جديد هنا و اول تجربا لي
بس فين الحرام هون

صلاح محمد عبدالرافع
09-25-2013, 20:53
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرآ لأهتمامك الكبير بالموضوع المهم جد لأنة بيمثل حيتنا في الفوركس لو طلع حرام انا مش هدخله 2

heroo252
09-25-2013, 20:55
الموضوع دة فية كلام كتير ناس بتقول حلال لان الحساب اسلامى بدون فوايد
وناس بتعتبر الرافع المالية حرام وان البيع متمش فى المجلس
الله اعلم اية الصح

iamis
09-25-2013, 21:10
شكرا جدا جدا اخى الكريم على عرضك للخبر المهم دة لجميع الاعضاء لفهم الفتوة الشرعية من هذه النقطة وشكرا

helbwer
09-25-2013, 21:48
السلام عليكم
حكم الفوركس فى السوق
يتحكم فية كل خبراؤ الاقتصاد

iamis
09-25-2013, 21:59
يا ريت لو احد الاخوة يفيدنا بالاجابة الصحيحة فى هذه النقطة الهامة وشكرا جزيلا اخى الكريم

منور
09-25-2013, 22:33
لقد هضمت الموضوع جيدا واقتنعت اني في طريق بعيد عن الحرام
تقولين ان الرافعة المالية هي قرض جر نفعا ان الشركة لم تقرضني بل هو عمل من طبيعة الفوركس وليس قرضا على كل حال انا لا اخرج من مجال البيع الذي احله الله اذا ربحت او خسرت فانا الذي اتحمل هذا وليس الشركة وهذا بيع وشراء حلال

رشا الهوارى
09-25-2013, 23:03
انا فعلا قريت الموضوع دة كتير اوى بس انا مش مقتنعة خالص ان شغل التجارة دة حرام ولا ان فية ربا ولا اننا بنتاجر باى شيئ حرام مثلا فكل واحد اكيد وجهة نظرة اللي ممكن يعتمد عليها وترضي ضميرة واكيد ما حدش بيحب انة يخالف شريعة ربنا ولا انة يعمل حاجة فيها شبهه حرام وانا مدام مش بتاجر في حاجة حرام ولا عندى فوايد فمش شايفة حاجة غلط

wael2014
09-25-2013, 23:26
هو موضوع فيه اختلاف بين العلماء..يعني اننا لا يمكننا الجزم في هذا الموضوع باى حال من الاحوال.
انا على حد علمى ان كل شىء فى الفوركس حلال لآنك بتتحمل الخسارة والربح ...الحرام هى ( اى عمولة ثابتة مهما تكن ) هذا ما أعلم والله أعلى وأعلم.
اضافة الا ذلك تعريف الفوركس انه تجارة بالعملات فكيف تكون التجارة حراما.
هو ليه كل ميدان فيه ربح نحرمه..غريبة حقا.

amindo
09-28-2013, 03:00
بسم الله الرحمن الرحيم
ارى ان الفوركس يعتبر تجارة ولا مشكل في ذالك
بالتوفيق

انس بن تن
09-28-2013, 05:06
الفوركس حلال ولكن بشرط عدم وجود فائدة لان الفائدة هى التى تكون حرام لذلك يجب ان نفتح حساب اسلامى
حتى يكون التداول حلال

ahmedanwar
09-29-2013, 11:41
فعلا موضوع مهم فكلنا يبحث عن المال الحلا بصراحة ،، وأنا شخصيا قرأت فتوى من أحد الشيوخ تحل التداول بالرافعة المالية وأنا أمشي عليها ،، هناك علماء حرموها ايضا لا أنكر ،، وما دام البامر فيه خلاف وليس عليه اجماع اذن يجوز الاخذ بالرأي الذي يناسب الشخص فالاختلاف بين العلماء رحمة والله اعلم

helbwer
09-29-2013, 12:47
السلام عليكم
مشكورين احبائى على عرضكم
لمعلومة حكم الفوركس

AHMED A
09-29-2013, 14:54
الفتاوى الكتير دى الواحد مش بيحب بيتكلم فية

harimeche
09-29-2013, 15:57
السلام عليكم ورحمة الله

رغم أنه الموضوعـــ مكرر لكنه

مفيد وجيد

taki007
10-12-2013, 03:14
السبريد الذي تأخذه الشركة ليس فائدة ربا و إلا فإن الربا يزيد وينمو في كل وقت مما بعني أن السبريد لا يكون ثابت بعد مرور وقت طويل على فتح صفقة معينة بل إنه يزيد كلما زادت مدة فتح الصفقة و لكن السبريد هو عبارة عن فائدة تدفع لقاء ما توفره الشركة من عمال ومقرات وبرامج وحماية و معلومات لمتداوليها أم أن ذلك يجب أن يكون كله مجانا فلولا الشركة الوساطة لما تمكنت من التداول لذا وجب عليك دفع أقساط خدماتهم المقدمة كما أن التداول أصبح معروفا الأن ولكن لم نسمع عن أي عالم تحريمه بالكامل ماعدا الشبهة القائمة على المعادن و الإثباتات التي قدمت على أن التداول على المعادن كانت في محلها

idrees elhadi
10-12-2013, 03:27
اخي السلام عليكم ورحمة الله الفوركس حلااااااال وقد صدرت عدة فتاوي تحلل الفوركس
وانت ممكن تسال وتستفسر بطريقتك الخاصة وشكرا لك وتقبل مروري

egy26
10-20-2013, 04:24
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وانا كمبتداء فى مجال الفوركس استفدت كثيرا
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة

gamal20
10-20-2013, 08:17
اولا اختى الكريمه الاسبريد هو اجر شركة الوساطه سواء كان هناك رافعه ماليه ام لا وبجد انا مش عارف حضرتك بتفتى
على اى اساس لو الرافعه الماليه 1:1 برضه الشركه هتاخد الاسبريد ده وكمان الهامش مش بيتاخد منه اى حاجه الاساس
راس مالك انتى الربح كله ليكى والخساره كلها عليكى

waelmma
10-20-2013, 09:09
:happy::accute::happy: اعتقد ان الفوركس اخذ فتوى من العلماء بانه حلال
والمفروض الى يتصدى للفتوى بخصوص الفوركس يكون دارس له ومش بس دارس علوم دينية فقط

khaled saad
10-20-2013, 09:50
هذا الموضع تكرر عدة مرات الفوركس في وضعه الحالي يعتمد على المارجن اثناء الشراء والبيع وهذا حرام شرعا كما انه يتم الشراء او البيع على اساس المؤشر وليس حقيقي يد في يد مثلا

ayazizo
10-20-2013, 15:36
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
جزاك الله خيرا على الموضوع المهم وياريت حد يريحك ويريحنا
ومشكور على مشاركة الموضوع

mohamedmajdoubi
10-20-2013, 20:42
شكرا لك أخي على الموضوع الرائع
فمثل هده المواضيع تعتبر مواضيع جد مهمة لكل مبتدئ يصبو لتعلم هدا الميدان

mohamaher
10-27-2013, 21:28
اشكرك كل الشكر يا استاذه منى على تداول هذا الموضوع وعرضه ع المنتدى
وان شاء الله اكون من المستفيدين
لك كل التقدير والاحترام
جزاك الله خيرا

melad
10-28-2013, 07:25
بسم الله الرحمن الرحيم , شكرا لحضرتك على الموضوع , هو انا بصراحة لم اقرأ كل الموضوع و لكن انا ماشى ببساطة و هى انا بعمل مجهود يبقى اكيد استحق مقابل لإنى اتعلمت و اتمرنت و فلست كمان و ظبط حالتى النفسية , كل ده مجهود يبقى اكيد استحق الفلوس إللى هكسبها , تحياتى

shico73
10-28-2013, 08:18
ان هناك حالت في سوق الفوريكس فهي محرمه تماما ... منها التجاره في سوق الدهب والفضه والمعادن بجميع انواعها .. لانك لا تستلمها فعلي .... عقود البيع والشراء للشركات لانك لا تملك فيها اي شئ من الاساس ... عمليات الفواذد علي التبييت السوا .. حرام بسبب الفؤاد الصريحه والواضحه ايضا ... واللهي اعلم ..

mohamed issa
11-07-2013, 21:33

بالظبط كده واعتبريها اختى الكريم سوق عاتي
بتجيبي فيه بضاعة وبتبيعيها
وممكن السوق يطلع وتكسبي منها او ينزل وتخسري منها
وبكده يبقي حققنا شرط البيع والشراء وهو ده الحلال

محمد أبو بكر
12-22-2013, 15:00
السلام عليكم و رحمته و بركاته
مشكورة اختى على هذا الموضوع المميز
وفى انتظار كل جديد منك
ولكن كثيرا من العلماء اباحو التجارة الاسلميه التى بدون تبيت
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

salimned
12-22-2013, 15:39
السلام عليكم
مشكور اخي على توضيحك بخصوص رد الازهر
و لكننا في كل مرة نجد اجابة مختلفة انا لم افهم لمادا
هدا اما يجتمعون في قرار واحد او لا يقررون فيه و بالتوفيق لك اخي
تحياتي سلام.

Moro_Mezo
12-22-2013, 17:36
فعلا قريت الموضوع دة كتير اوى بس انا مش مقتنعة خالص ان شغل التجارة دة حرام ولا ان فية ربا ولا اننا بنتاجر باى شيئ حرام مثلا فكل واحد اكيد وجهة نظرة اللي ممكن يعتمد عليها وترضي ضميرة واكيد ما حدش بيحب انة يخالف شريعة ربنا ولا انة يعمل حاجة فيها شبهه حرام وانا مدام مش بتاجر في حاجة حرام ولا عندى فوايد فمش شايفة حاجة غلط

guermazi hachem
12-22-2013, 17:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شكرا لكي على هذا المجهود الكبير و ارجو ان يصل الموضوع الى الجميع لغاية الاستفادة منه

taki007
12-22-2013, 19:43
بالنسبة للنقطة المتعلقة بنضام الهامش فهدا نضام إستحدث لتوفير الفرصة لأصحاب رأس المال القليل و السبريد المأخود ليس لأن شركة الوساطة مكنتنا من هدا النظام بل لأن الشركة تأخد عمولة لقاء تمكينها لك من شراء العملة التي قمت بالشراء عليها أم أنك تريدين أن تشتري من قبل الشركة و الشركة لا تأخد شيء الشركة وسيط بين السوق و بين العميل و العميل يدفع لقاء هد الوساطة أما بالنسبة للمعاملة فإن إنتضار السعر حتى يزيد من أجل البيع هو أصلا الهدف من هده التجارة فالأرباح قائمة على فرق الشراء و السعر الحالي

choroukguid
12-22-2013, 23:11
السلام عليكم ورحمة الله والله يااخي هدا الموضوع قريته الف مرة
لكن من باب الصح نحن لانتعامل مع قمار نحن نتعب لكي نتحصل على بعض الدولارات
وانا عن نفسي لما شاهدت فيديو يقول ان الفوركس لاباب به خلاص لما ادهب واتوسع الى فيديوهات اكثر سوف تختلط علي الامور فقط

Rambob
12-22-2013, 23:41
و الله يا اخت منى احنا كلنا بحثنا فى هذا الموضوع حتى ارهقنا تماما من تضارب
الفتاوى فمنها من يحلل الفوركس و عنده من الاسباب التى نراها قوية و منا من يحرم و يذكر اسبابه ايضا ...
اختلاف الفتاوى بهذا الشكل يجعل باب البحث مفتوح و علينا جميعا الاجتهاد فليس هناك احد منا يتحمل ذنب كبير مثل الربا

east26
12-29-2013, 02:33
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

juve4ever
12-30-2013, 20:25
بسم الله والصلاه والسلام على خير الانام محمد صلى الله عليه وسلم مشكور اخي الكريم على الموضوع
ما هو القرض الحسن مش انت بتاخد قرض حسن عشان تفتح بيه مشروع وبيجيلك منو ربح وبترد نفس مبلغ القرض و الاخذ بالرأي الذي يناسب الشخص فالاختلاف بين العلماء رحمة كما يقولون

heroo252
12-30-2013, 20:30
الموضوع دة شغل بالى كتير جدا وتعبت فى البحث وراة
لكن فى النهاية موصلتش لراى قاطع فية فا احنا نسال الله انة يكون حلال

mohyedal
12-30-2013, 20:33
هل هناك نص قرآني واضح في المسالة ؟ كل ما هو معروف هو ان لفقهاء مكة راي في المسالة و لعلماء الازهر راي و لعلماء القدس راي و ما دام الامر كذلك فينبغي العمل بما يلي اذا اختلفت الآراء في مسالة ما فاستفت قلبك و لله وحده الحق في الحكم على افعال الناس

محمد السيد محمد
12-30-2013, 23:33
معذرة يا أختي انت تعمدتي ربط موضوعين هما في الشكل العام مرتبطين ووصلتي ان الفوركس حرا ..
أنا مش من علماء الدين أنا مجرد متعلم بعض الشئ هاسألك سؤال وردي عليه لو واحد بدل مايستعمل الرافعة بتاعة الشركة تاجر بفلوسه
وربح تقولي ايه حرام برده .. هتقولي لا لأنه ما أخدش فلوس من الشركة .. أقولك ومع ذلك الشركة هتاخد منه الاسبريد صح والا لا؟؟
طبعا صح .. الله طيب ماو ماستفدش من رافعة الشركة طيب هم اخدوا منه الاسبريد ليه ؟؟!! ده للخدمات الكتيرة اللي بتأديها الشركة
للعميل مش عشان الرافعة بالذات ..اذن موضوع الرافعة ده مجرد خدمة بتأديها الشركة للعميل من ضمن الخدمات ما لهاش دعوة بالاسبريد
يعني الشركة ما بتقرضكش المبلغ عشان تاخد الاسبريد ..زي ماانت افترضتي .. ويبقى كده الكلام في بدايته باطل والنتائج اللي انت بنتيها على ذلك تبقى نتائج باطلة ولأن ما بني على باطل فهو باطل .. لو حبيتي تناقشيني في هذا الموضوع واجيب لك ادلة شرعية لأطمئنك كلميني في صفحتي الخاصة

arnold
12-31-2013, 00:11
,,,,السلام,,,عليكم,,,ورحمة,,,ال ه,,,تعالى,,,وبركاتـــــــــ ه,,,,
مشكورة على الموضوع المهم وبالاخر كما يقال استفتي قلبك ولو افتوك بالتوفيق

merengue
12-31-2013, 00:53
الموضوع مهم للغاية ومن اولاويات المسلم
ان يستفسر عن امواله اذا كانت حلال ام حرام

forexbroker
12-31-2013, 01:08
السلام عليكم
عدة فتاوى كنت قد قرأتها في الفوركس وكلها تبين شرعية
الفوركس إذا لا خوف أبدا من هذه الناحية فكر فقط في المستقبل.

صديق المنتدى
12-31-2013, 01:19
السلام عليكم ورحمه الله
مشكور على طرح الموضوع اخي
لكني مازلت في مرحلة التعلم من الصفر
--------------------------------

mohamedinter113
12-31-2013, 01:22
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع القيم وانا اشكرك على هذا الإهتام
وانا اتمنى ان تكون مانفعله إن شاء الله حلال
وشكرا لكم واتمنى لكم كل التوفيق

ayman.shosha
12-31-2013, 01:57
كل الكلالالالالالالالالام ده ولا له اى لزوم
واسمع كلام اخوك ايمن شوشه
محامى ودرست شريعه
وممكن على قدر علمى افتيك فى الامر

هذه المسألة تهدم من اساسها
لعدم وجود المال
الذى بنيت عليه محرمات المتاجرة

فالبونص ليس مال كما نعرف جميعا
وبالتالى فالمتاجرة بالبونص ليست حرام لأنه لم يتم دفع المال فيها
حتى لو تم التحصل من خلال المتاجرة به على الربح والمال الحقيقى..

mohamed amine
12-31-2013, 02:52
لقد سمعت كثيرا عن احكام مختلفة لسوق الفوركس و التداول بصفة عامة
الاحكام متناقضة و لم افهم حقا ما مدي صحتها
يبقي الامر الصحيح عند الله

Yaz
01-01-2014, 16:39
يعني يا اخ ايمن كيف البونص يعتبر مش مال و كيف تفتح حساب من البونص

احمد سلامه
01-01-2014, 16:40
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

karam22
01-01-2014, 17:49
لو فرضنا انا هناك شخص يريد ان يتاجر ولا يملك المكان لكي يتاجر في السوق المخصص لتجارته وهناك شخص يملك قطعة ارض داخل السوق (شركة الوساطة )
وعرض علي التجاراستغلال قطعة داخل السوق بمبلغ يناسب كل واحد منهم ( مبلغ الحساب ) مقابل عموله ثابتة او متغيرة لتوفير مكان داخل السوق واتاحة الفرصة للبيع والشراء فيه ( الاسبريد )
اتي التاجر ودفع قيمة حسابة من استغلال المكان الذي سوف يتاجر به في السوق .,السوق ضخم وكبير والتجار الصغار لا يستطيعوا الدخول الي السوق الا بمساعدة صاحب قطعة الارض ودفع تامين دخول السوق ( الرافعة المالية) ويسترده بعد الخروج من السوق وانتهاء العمل به , التاجر دخل المتاجرة وربح (واستلم الربح) ووجب عليه دفع العموله لصاحب قطعة الارض ( الاسبريد )
ومرة اخري دخل السوق وامتدت تجارته لاكثر من يوم وهو ليس عليه ان يدفع اي مبالغ اضافية نظير التمديد لعمر ومدة صفقاته ثم اغلقها وقتما شاء ( عدم وجود فوائد علي تبييت الصفة )
وفي مرة اخري دخل السوق وخسر ولا عليه ان يدفع عموله لان التجارة هذه المرة خسرت واستعاد مبلغ التامين بعد اغلاقها
التاجر قرر ان يترك السوق وياخذ ويسحب كامل اموال لدي صاحب قطعة الارض ( مبلغ الحساب ) - بالاضافة الي ارباحة - ويتوقف عن العمل في هذا المكان

شكرا

ilyes chaieb
01-01-2014, 18:06
انا قرءت العديد من الفتاوي على الفوركس و اتفقوا بالاجماع ان تجارة العملات حلال
اما تجارة المعااادن حرااام
و الله اعلم

hossam samak
01-01-2014, 18:16
بورصة العملات !!
كغيرها من البورصات حيث يتم فيها بيع وشراء عملة دولة مقابل دفع عملة دولة أخرى ..
فمثلاً يتم فيها شراء الدولار الأمريكي بدفع العملة الأوروبية الموحدة ( اليورو), أو العكس أي شراء اليورو بدفع الدولار الأمريكي مقابلة.

أو شراء الدولار الأمريكي بدفع الين الياباني, أو العكس.
أو شراء الدولار الأمريكي بدفع الجنية الإسترليني, أو العكس.
أو شراء الدولار الأمريكي بدفع الفرنك السويسري مقابله, أو العكس.
أو شراء أي عملة ودفع مقابلها عملة أخرى كثمن لها.

وهكذا فانه يتم عرض العملات على شكل أزواج بحيث يتم بيع احد تلك الأزواج مقابل شراء الزوج الآخر أو العكس

إن الفروقات البسيطة التي تنشأ بين أسعار العملات نتيجة لتغير قوى العرض والطلب خلال الوقت يمكن استغلالها لتحقيق الربح من هذا السوق.

تخيل معي انك قمت بشراء يورو واحد الآن ودفعت مقابله (1.2700) دولار وبعد فترة قصيرة تغير سعر اليورو ليصبح (1.2800) فقمت ببيعه مرة أخرى بهذا المبلغ.

تستطيع الآن حساب أرباحك ( 1.2800 - 1.2700 = 0.0010 ) من الواضح انك ربحت سنتا واحدا من تلك العملية البسيطة.

ولكن ماذا لو انك قمت بشراء (10000) يورو, تستطيع أن تربح في تلك الصفقة (100) دولار دفعة واحده.

يلزمني إذاً مبالغ مالية كبيرة للاستفادة من هذه السوق ؟
لا .. لن تحتاج إلى مبالغ كبيرة لتحقيق أرباح ضخمة في هذا السوق. ففي الواقع أنت لن تعتمد على أموالك التي خصصتها للاستثمار فقط !!إذ يتيح هذا السوق نظاما فريدا يمكنك من المتاجرة بكميات كبيرة من النقود مقابل دفع مبالغ بسيطة فقط .

يسمى هذا النظام النظام الهامشي !
يمكنك هذا النظام من المتاجرة بمبالغ تصل إلى 200 ضعف المبلغ الذي تقوم باستثماره وأكثر من ذلك. وتحتفظ بالأرباح كاملة لنفسك.

وكذلك الخسائر !! إلا أن خسائرك في جميع الأحوال لن تتعدى المبلغ الصغير الذي قمت باستثماره بداية. بمعنى انك لن تستطيع الاستمرار في الخسارة إذا تعدت الخسائر رأس مالك المبدئي, ولن تصبح مطالبا بدفع أية مبالغ إضافية فوق المبلغ الذي قمت باستثماره بادئ الأمر.

إن حجم العمليات في سوق الفوركس في نمو مطرد. يرتبط هذا بالتطور الكبير في التجارة العالمية ورفع الحظر علي العملات في كثير من البلدان. إن (80 %) من كل المعاملات هو عبارة عن مضاربات في سوق العملة الهدف منها الحصول علي أرباح من فروقات الأسعار. وتجتذب هذه المضاربات العديد من المشاركين سواء من المنظمات المالية أو المستثمرين الأفراد.

ولكن كيف تتم عمليات البيع والشراء هذه ؟
إن سوق الفوركس ليس سوقاُ بالمعني الحرفي للكلمة، إذ أنه ليس لديه مركزاُ و ليس لديه مكانا معينا تمارس فيه المتاجرة. إن المتاجرة تمارس عن طريق الاتصال التلفوني و الإنترنت بالحاسوب في وقت واحد بين مئات البنوك حول العالم. مئات الملايين من العملات تباع وتشتري كل بضع ثوان.

تقوم شركات متخصصة ومرخصة باستلام أوامر البيع والشراء من المستثمرين لتقوم بتنفيذها لهم.

تسمى تلك الشركات بشركات الوساطة (Brokerage firms ) وبأي حال فانه لا يمكنك أن تقوم بتنفيذ أوامرك بشكل مباشر دون التعامل مع احد تلك الشركات.

يتم الأمر بشكل عام بالتسلسل التالي

· تقوم باختيار شركة وساطة تناسب أهدافك وإمكاناتك لتتعاقد معها

· تقوم بفتح حساب لدى تلك الشركة وتسجل به معلوماتك الشخصية, وتودع المبلغ الذي تود استثماره بحسابك.

· تقوم بمتابعة حركة الأسعار عن طريق احد البرامج المتخصصة على حاسوبك وتقوم بإعطاء أوامر البيع والشراء لشركة الوساطة عن طريق برنامج المتاجرة.

· ستقوم الشركة بتنفيذ أوامرك وأي أرباح أو خسائر سيتم إضافتها أو سحبها من حسابك.

· يمكنك بطبيعة الحال سحب أموالك من الشركة أو الإضافة عليها في أي وقت تشاء.

الاتصال بينك وبين شركة الوساطة يتم عن طريق برنامج خاص يسمى محطة عمل ( Platform ), ويتم الدخول على هذا البرنامج عن طريق اسم مستخدم وكلمة مرور خاصة يتم تزويدك بها عند فتح الحساب بالشركة.

يمكنك هذا البرنامج من متابعة الأسعار وإعطاء أوامر البيع والشراء والتحكم الكامل بحسابك. وبالطبع فان كل تلك العمليات ستتم أثناء اتصال حاسوبك بالانترنت.

ستجد أن عملية الاتصال والتفاعل بينك وبين شركة تقع في النصف الآخر من الكرة الأرضية أمرا يسيرا جدا وستجد أن معظم الشركات تقدم دعما قويا لمساعدة المستثمرين وتقريب المسافات بينهم لأقرب حد وكأن الشركة تقع في الغرفة المجاورة لك.

هكذا تتم الأمور بوجه عام ولكن ينبغي عليك أن تعلم انه قبل القيام بالمتاجرة بأموال حقيقية يجب أن تكون لديك الخبرات الكافية لإدارة حسابك بشكل سليم لأنه وببساطه يمكنك أن تخسر كل استثماراتك بسهولة إذا لم تكن لديك الخبرة الكافية.

كيف أزيد من خبراتي ومعلوماتي بهذا السوق ؟
انه سؤالا واحدا ... إلى أي اتجاه سيتجه السعر ؟؟

لقد بذل الكثير من العلماء والأساتذة والمطورين مجهودا ضخما وأمضوا وقتا طويلا في الدراسة ليقدموا لنا أبحاثا ودراسات عديدة تعنى بأسواق المال. من اجل الإجابة على هذا السؤال.

إن التنبؤ الصحيح باتجاه الأسعار يعتمد على الدراسة العميقة للسوق.

عادة نجد ثلاثة أشكال تحليلية للسوق: تحليل أخباري, وتحليل فني, وتحليل نفسي. ويكون الجمع المدروس والصحيح لهذه التحليلات الثلاثة هو الضمان للتنبؤ الصحيح في سوق الفوركس.

التحليل الإخباري يتضمن دراسة العوامل الاقتصادية والسياسية التي قد تؤثر علي سوق العملات. مثال لذلك تقارير سياسات بنك الاحتياطي المركزي الأمريكي، ومعاملات الاقتصاد الأساسية، وتصريحات رجال الدولة المهمين والأحداث المهمة الأخرى.

والهدف الرئيس للتحليل الأساسي هو تحليل العوامل الرئيسة وتأثيرها علي ديناميكية الأسعار في سوق الفوركس. أن المتاجر في سوق الفوركس يكون دائما علي إلمام بالوضع الراهن عالمياًٌ.

التحليل الفني وهو تحليل لحالة السوق ترتكز علي التغيرات السابقة للأسعار. وتستخدم في هذا التحليل الرسومات البيانية التي تعكس تغيرات الأسعار لفترة زمنية معينة. ويمكننا التحليل الفني كذلك من فهم حالة السوق العامة في الوقت الحالي، وبمؤشرات عدة يمكن التنبؤ بتغيرات الأسعار في المستقبل القريب.

إن التحليل الفني يرتكز علي حقيقة أن حركة الأسعار تأخذ في الاعتبار كل العوامل التي يمكن أن تؤثر علي السوق - اقتصادية وسياسية ونفسية والعوامل الأخرى - أخذت كلها مسبقاً في الاعتبار عند تحديد الأسعار. و إذا كان السوق حقا سوقا فستتكون حركته نتيجة لقرارات عدد هائل من المشاركين اتخذوها بعد تحليلاتهم لقدر هائل من المعلومات عند قيامهم بعقد الصفقات. إن سلوك الأسعار هو نتيجة هذه القرارات، وبمراقبته يكون لديك مدخلاًً لكل المعلومات في هذا السوق.

إن ما يلزم المتاجر حقيقة هو أن يعرف اتجاه حركة الأسعار. والتحليل الفني يعطي كماً هائلاً من الأدوات تمكننا من استخلاص تنبؤات مفيدة من الرسومات البيانية للأسعار.

التحليل النفسي هو تحليل سلوكيات المتاجرين في السوق وحالتهم النفسية وتوقعاتهم وآمالهم وتخوفاتهم.

وهذا النوع من التحليل مهم جدا لان نسبة صحته عالية جداً. ويجب أن لا ننسي أن خلف محطات الحاسوب التي تعطي توقعات الأسعار بشر وعلي تصرفاتهم تعتمد في نهاية المطاف أسعار العملات.

ربما تجد أن الأمر في البداية مشوقا ورائعا وربما تجده شاقا ومتعبا وفي الحقيقة فان الأمر مشوقا ورائعا, وشاقا ومتعبا معا. فتحقيق أرباح ضخمة ليس أمرا سهلا ويسيرا ولكنه على أي حال ليس صعبا أو معقدا.

army
01-17-2014, 18:46
جزاك الله كل خير على هذا الشرح الوافى والجميل وانا كمبتداء فى مجال الفوركس استفدت كثيرا
من هذا الموضوع المفيد وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع المفيدة

reus
01-17-2014, 18:57
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
شكرا على الشرح يا مان وتقبل مرورى يا اخى الفاضل
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

monimox
01-17-2014, 23:19
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و براكته
اشكر كل من ساهم من اجل مساعدة الا خرين في فهم كل ما يتعلق بتداول في فوركس وعلى هاده الفرص التي لا تعوض انا شخسيا مبتدئ
و أحاول ان استفيد...

reer
01-17-2014, 23:25
الطموح هو امتلاك الحافزِ لبلوغ القوَّة. يُريد الأشخاص الطموحون دائماً القوَّة أمّا لأنفسهم أَو للآخرين بغض النظر عما إذا كانت القوة نفسية أو ماديّة أو سلطوية أو عاطفية أو اجتماعية.

يمكن للناس أن يستخدموا قوّتهم المكتسبة لتحقيق هدف معين. يُستَعمل الطموح أحياناً للوصول إلى مثالية شخص يعتبر كقدوة وفي أحيان أخرى يتطوّر إلى علاقة وثيقة التطرّفيةِ. في تاريخ البشرِ العديد من الأمثلة لأناسٍ كانوا طموحين

ashrafko
01-17-2014, 23:25
اخى الكريمالعمل فى مجال الفوركس طالما انة من خلال التداول من حساب اسلامى خالى من الفوائد يصبح تداول شرعى وبالتوفيق والربح الوففير

maha elsayed
01-18-2014, 00:05
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حكم الفوركس طبعا يا اخى بلا شك
ده موضوع مهم جدا للجداد فى الفوركس وخصزوصا التحليل الفنلاى

draygar4
01-18-2014, 00:07
سلام اخواني انا ياسين من تونس مشكلتي اني طلبت في الحصول على انستا فوركس ماستر كارد بقيت مدة اربعة ايام في نفس الوضعية تحديدا الوضعية الثانية
ارجو المساعدة اخواني

rami007
01-24-2014, 22:54
السلام عليكم
و اتمنى لك الوفيق
سلام تحياتي

Nader7
01-24-2014, 22:56
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻟﻤﺤﺘﺮﻡ ﻣﺸﻜﻮﺭ ﻛﺜﻴﺮ
ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻘﺎﻝ ﻭﺍﻟﺬﻯ ﺍﻓﺎﺩﻧﺎ ﻛﺜﻴﺮﺍ
ﺷﻜﺮﺍ ﺟﺰﻳﻼﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍ ﻭﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻰ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﻭﻧﺴﺄﻝ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﻌﻔﻮ ﻭﺍﻟﻌﺎﻓﻴﺔ
:) :) :) :)

waelmma
01-25-2014, 17:50
:woo::tie::yahoo: بس يااخى الكريم كل الفتاوى اللى ظهرت حتى الان بتقول ان الفوركس حلال
فيما عدا المعادن وجزاك الله خيرا اخى الكريم :(

haitham
01-25-2014, 21:28
اختى الكريمة شكرا لك على الاهتمام ونقل رايك وماترين ومجهودك وبحثك ولكنى مثلك بحثت كثيرا ووجدت ان هناك فرق بين الرافعه والقرض وهناك فرق بين العمولة على الصفقه والفايده على الرافعه

Kais Daboul
01-26-2014, 09:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
الله يوفقنا للخير
شكرا أخي و بارك الله لك

waelmma
01-26-2014, 12:44
:(:woo::o شكرا لك اخى الكريم على هذا الموضوع والحقيقة ان الفتاوى كلها بتقول ان الفوركس حلال
ماعدا تجارة المعادن وجزاك الله خيرا اخى :))

forexman55555
03-08-2014, 18:30
انا قولت اكثر من مرة ان الفوركس حلال و لا مشكلة فيه
و لكن تجنب التبييت او عمولة السواب فهى تعتبر ربا و غير حلال

alaeddine
03-08-2014, 21:47
الحقيقة المووضوع ده تكرر كتير
و اتكلمو ناس كتير فيه و شفنا
فيديوهات بفتاوى من علماء كبار
يحلل التداول بالفوركس
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله.

azzam1000
03-09-2014, 02:09
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اختى الفاضله انى مثلك كنت ابحث عن اى شبه فيه ولما سالت قيل لى ان الشبه فى تداول الذهب فقط لان الرسول الكريم نبه عليه ان يكون سلعة مادية مقابل مال ولازم تكون فعلا ملكاه مش ملكى قيمته والله اعلم

foxforex
03-22-2014, 03:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع جميل بارك الله فيك اخى واستفدت جدا من المعلومات الموجودة فيه من خلال ردود الشباب بارك الله فيهم وجعله فى ميزان حسناتهم وتقبل مرورى
*_**|*
.............................................

houssem491
03-27-2014, 12:24
الفوركس حلال في المفروض وانا تأكدت قبل كل هاد الشيئ صحيح ان شركات الضغط على الاعلانات فيها كلام لاكن الفوركس بضن انه حلال والله يوفقنا والله اعلم

lema
03-27-2014, 13:10
انا فى رايى ان مسالة حكم الفوركس لابد ان اى شخص قبل العمل فى هذا السوق ان يستفتى قلبة على ذلك
وهل هو مطمشن له بعد قراءة الفتاوى العملية ليست تلقين

ahmedtadout
03-27-2014, 14:09
السلام عليم ورحمة الله وبركاته الصراحة الموضوع بتاعك موضوع شيق ولازم الواحد يناقش عشان يعرف الي بتاجر فيه هل هو حرام ام حلال ولحد دلوقتي احنا مش عارفين هل حرام ام حلال

roua
03-27-2014, 14:17
زاك الله خير وبالتوفيق الغالي
انا نفسي اعرف توضيح النقطه بتاعت بيع الوسيط ما لا يملك
اللهم اكفنا بحلالك عن حرامك واغننا بفظلك عمن سواك
--------------------------------------------

mina256
03-27-2014, 14:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اختى الكريمه
العمل عبادة وانتى تبذلين مجهود عقلي فى هذه التجاره
مع قليل من الحظ - ولا اريد ان اكون مفتى فى هذا الموضوع ولكنى
اعتقد انه حلال

creatorman1978
03-27-2014, 14:28
رأيت الكثير من الفتارى منها ما هو يحرم ومنها ما هو يحلل وفى هذه الحالة انا احتكم الى عقلى فقط ... لان هناك الكثير من الشيوخ جهله ويتخذون فتاوى بدون علم الشئ

aysamiman
03-27-2014, 14:33
وفى اختلاف العلماء رحمة

نور المعرفه
04-25-2014, 16:08
طيب لماذا لا نستخدم العقل الذي خلقه الله لنا إبن ادم بحاجة للمال لذلك ذكر الله عزوجل المال في القران ، الربا كان منتشرا ً في الجاهلية فانزل الله قرانا ً يحرم به الربا لكن يحلل به التجارة ن ما أقصده هنا أننا الان بحاجة للفوركس فلماذا لا يقوم علماء الإسلام بعمل دراسة تجعل من الفوركس تجاره شريعية للمسلمين ، بإن نغلق ابواب الربا التي فيها نهائيا ً ، بارك الله فيكم .

menoer1248
04-25-2014, 17:12
فتوى قديمة قبل ان تدرج الشركات الحسابات الاسلامية في تداولاتها وقد افتى بالجواز في الحسابات الاسلامية
مفتي في الموقع ويب اسلام بالجواز من سؤال ادرج فيه شرح يوضح ما هو موجود من الحسابات الاسلامية وطرق تسييرها
اظن ان الامر فيه متسع الان يااخي ولولا الروابط ممنوعة لاطلعت على الفتوى

FaTi
04-25-2014, 17:16
اهلا اخي الكريم والله حكم الفوركس اخي الكريم مش من اختصاصنا يا غالي حاول انك تبحث في مواضيع اخرى
بالتوفيق لك

nabile26
04-25-2014, 17:49
نصائح مفيجة و خطوات ثابتة و اتمنى لكم جميعا التوفيق و السلام عليكم و رحمته عليكم و علينا و اتمنى لك التوفيق و السلام عليكم و شكرا.

ahmedibrahim258260
04-25-2014, 19:01
بسم الله الرحمن الرحيم انت قررت تترك انت حر في اختيارك لايلومك عليه احد واحنا كلنا عارفين اللي انت قولته ده فين القرض اللي بيجر منفعة اخي الكريم والقبض بيحصل على حسب زماننا هذا العلماء كلهم اوجوزا ان القبض في خلال يومين يعتبر قبض حال موش اجل وان المتاجرة بنظام الهامش فيها مخاطرة كبيرة انا متفق معك فيها وطبعا مفيش رسوم على تبييت الصفقة وده كله بيحققه الحساب الاسلامي واذا كان الحساب غير اسلامي فالفوركس في هذه الحالة حرام وفي النهاية اخي الكريم معروف اذا اختلف العلماء في شيء فالاولى ان تستفتي قلبك واختلاف العلماء هي فسحة للمسلم يتخير منها مايشاء
تقبل تحياتي

a7med84
04-25-2014, 21:13
اعتقد ان هذا الموضوع الكلام فيه كتير فى المنتدى هنا وفى اماكن كتيره

ولكن حتى هذه اللحظه لا توجد فتوى من عالم كبير قاطعه فى هذا الامر

صلاح2014
06-09-2014, 16:26
شكرااخى على المعلومات الممتاز اخى الكريم
شكرا على هدا الكلام الممتاز اخى انا اشكرك والله بشدة على هدا
الفتوا وعلى هدا الكلام اخى جزاك الله خيرا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

rami007
06-10-2014, 23:32
السلام عليكم
اخى الكريمالعمل فى مجال الفوركس طالما انة من
خلال التداول من حساب اسلامى خالى
من الفوائد يصبح تداول شرعى وبالتوفيق والربح الوففير
تقبل مروري
شكرا

ruse
07-11-2014, 18:49
السلام عليكم

scan
08-06-2014, 04:39
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

naima
08-06-2014, 05:20
اخي الكريم الحقيقة هذا الموضوع تكرر كتيرا و شفنا فيديوهات بفتاوى من علماء كبار يحللن التداول بالفوركس:rules:
تقبل مروري وبالتوفيق للجميع

الاسد التاجر
08-06-2014, 06:44
اختلفو العلما في موضوع هذا وانتي صراحه بعثتي بقلوبنا الرعب
ماعرفنا نصدق مين ونكذب مين
والربا شي خطير ومحرم وعذابه شديد
بس بنشتغل بذمت الشركه هم اعطونا حساب اسلامي

iftol7
08-06-2014, 15:00
السلام عليكم ... أختي العزيزة بارك الله فيك علي هذا الطرح و بارك الله في كل الاعضاء المشاركين و كل ما كتبوه و ما أجادوا به علينا من أرائهم ... لا أحد يختلف على أن الفوركس فيه شبهه و أنا أوافق أختي العزيزة الرأي اذ يجب أن نتحرى الرزق الحلال و كثير من الاخوة تكلموا انه هناك كثير من العلماء يحلونه و أخرون يجزمون أن علماء كثر أيضا يحرمون و لكن لا أحد أعطانا أسماء العلماء و لا فتاويهم و لا درجة علمهم (ان كان حلالا او حراما) فأرجو التفاعل باعطاء علي الاقل لينكات الفتاوي لنستطيع اثراء النقاش أكثر

ahmedibrahim258259
08-06-2014, 19:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع عن حكم الفوركس جزاك الله خير
تقبل مروري

AMLAK
08-06-2014, 21:01
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم انا ارى ان بالنسبه للروافع الماليه لا يوجد بها
مشاكل فاذا كسبت فالمكسب كله لك و اذا خسرت فالخساره من مالك حتى ينفز و تغلق الصفقه و يوجد حسابات
اسلاميه حتى لا يكون هناك ربا و اعتقد فى راى البسيط جدا ان لا يوجد مشاكل فى الفوركس فالشركه وسيط
تأخذ اسبريد مقابله مساعده فى فتح الصفقه مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

esshazly
12-23-2014, 12:26
السلام عليكم ... يوجد حسابات اسلاميه حتى لا يكون هناك ربا و اعتقد فى راى البسيط جدا ان لا يوجد مشاكل فى الفوركس فالشركه وسيط تأخذ اسبريد مقابله مساعده فى فتح الصفقه... بالتوفيق ان شاء الله في التداول مع انيستا والمنتدي الجميل

mr-x
12-23-2014, 12:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله يا اخى الكريم احنا سمعنا فتاوى كتير منها الى بتحلل ومنها الى بتحرم وفى نفس الوقت مفيش اى شغل بالبلد والواحد مش لاقى غير الفوركس علشان يعمل منه دخل

baite
12-23-2014, 15:35
بسم الله الرحمان الرحيم اتمنى التوفيق لكل الاعضاؤ في هذا المنتدى الرائع
فعلا موضوع جميل ورائع حقا مشكور عليه اخي العزيز
اتمنى التوفيق للجميع ان شاؤ الله

Wassa04
12-23-2014, 19:00
مرحبا اختي الفاضلة الفوركس ليس حرام فهو تجارة
مثاه مثل اي تجارة فقط عليك اختيار حساب اسلامي

esshazly
12-27-2014, 19:52
السلام عليكم .. اختى انا عندى كتاب فقه والربا اللى انا اعرفه انك تاخد مبلغ وترده بمبلغ اكبر منه .. بالتوفيق ان شاء الله بالتداول في انيستا فوركس ومع المنتدي الرائع

adil17
12-27-2014, 20:56
اخي الفاضل مشكور على طرحك لهذا الموضوع القيم و المفيد و صراحة استفدنا منك و من ردود الاخوة عليك و نتمنى لك الربح الوفير من هذا السوق

doom
01-10-2015, 01:59
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
الاكثر من رائع وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع القيمة والى الامام دائما

hpacer
01-17-2015, 17:19
فعلاً الموضوع دة اتكرر قـبل كدا معايا اهم حاجه برضو
الواحد يتعلم من اخطائه عشان احنا هنا للتعلم.

antonioforex
01-17-2015, 19:10
السلام عليكم
مشكور اخي على تقديم هده الفتوى و تظل الاراء تختلف بهدا الشان المهم يجب علينا
ان نعمل بحساب اسلامي و نبتعد عن العمل بالمعادن لانه يشترط فيها التقابض.

mazouz
01-21-2015, 00:17
باسم الله الرحمان الرحيم
نصائح قيمة استفدت منها كثيرا لا تبخل علينا أخي بمثل هذه المواضيع ولكك جزيل الشكر
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله

emya
01-21-2015, 16:43
مشكور اخي الكريم على هذا المجهود الكبير و على ما يتضمنه الموضوع من معلومات استفدنا منها و نظل دائما نستفاد من هذا المنتدي الرائع

tazi larbi
01-21-2015, 16:47
السلام عليكم والله الكثير من الفتاوى تحلل الفوركس ثم كل شئ يتطور والانظمة المالية ايضا والرافعة شئ جديد في العمل وهو يفيد صغار التجار الدين يريدون الربح من عمل افضل من البطالة اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ibrahim forex
01-24-2015, 17:50
ياجماعة انادورت كتير عشان ابقى متاكدة من الموضوع دة وفى علماء حللوة وكمان هو بيجيب منفعةلناس كتير مالهاش مصادر دخل غيرة بسبب البطالة والمضاربة بالهوامش ربافخلاص مش نعملها

mhtab
01-24-2015, 19:21
فعلاً الموضوع دة اتكرر قـبل كدا معايا اهم حاجه برضو الواحد يتعلم من اخطائه عشان احنا هنا للتعلم

saiddeco
01-24-2015, 19:26
سلام عليكم و رحمة الله و بركاته على الجميع في المنتدى هذا الكلام لا استطيع ان اقول عنه صحيح او خاطئ لاكن له من يستطيع ان يبث فيه و شكرا

mohamed.atef
04-28-2015, 07:10
أخي الكريم انا ارى ان بالنسبه للروافع الماليه لا يوجد بها مشاكل فاذا كسبت فالمكسب كله لك و اذا خسرت فالخساره من مالك حتى ينفز و تغلق الصفقه
و يوجد حسابات اسلاميه حتى لا يكون هناك ربا و اعتقد فى راى البسيط جدا ان لا يوجد مشاكل فى الفوركس فالشركه وسيط تأخذ اسبريد مقابله مساعده فى فتح الصفقه بالتوفيق لك ولجميع أعضاء المنتدى وتقبل مروري

العراقية
04-28-2015, 17:25
شكرااخى على المعلومات الممتاز اخى الكريم
شكرا على هدا الكلام الممتاز اخى انا اشكرك والله بشدة على هدا
الفتوا وعلى هدا الكلام اخى جزاك الله خيرا
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mechanical
09-07-2015, 17:42
السلام عليكم .... انتي لو اخدتي بالك من الحظورات اللي انتي قايلاها بالفعل الحساب الاسلامي بيتجنب كل الاشاياء اللي زي دي
انتي شكلك لم تلمي بالموضوع اساسا من الاول
اسال الله التوفيق ليك في المنتدي والتداول

nuclear2010
09-07-2015, 23:39
السلام عليكم جميعا
خى الكريم العمل فى مجال الفوركس طالما انة من خلال التداول من حساب اسلام
ى خالى من الفوائد يصبح تداول حلال
تقبل مرورى

omnia33
09-08-2015, 01:06
...بسم الله الرحمن الرحيم...

كالعادة وشيء معروف هناك من يحلل وهناك من يحرم بنسبة للرافعة المالية اللي هي تبع الشركة أنا قرأت إنها ماتشاركنا لا الربح ولا الخسارة فكيف يكون ربا نفس المبلغ بيرجع على العموم مازال البحث جاريا حتى نقطع الشك باليقين وجزاك الله ألف ألف خيييير

waleed shaaban
09-08-2015, 13:14
انا ارى انه حلال فانا الان ابيع عمله واشترى اخرى يعنى مضاربه واظنها ليست بحرام
الرافعه الماليه الشركه تاخذ السبريد الذى هو بين سعر البيع والشراء
و ان كان حرام فان العمل بمحلات بتغير العملات حرام هذا راى والله اعلم

aymansaleh
09-08-2015, 17:50
الاخت الكريمه الفوركس حلال حلال بفتاوي من جميع الاتجاهات, ماعدا التداول على الذهب والفضه وتبييت الصفقه وعمولتها يعني حساب اسلامي خالي من فوائد التبييت وماتشتغليش عالذهب والفضه وشكرا
تقبلي مروري

YMTMAX
09-28-2015, 01:52
*

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

موضوع قيم وشرح مفصل وجميل ..

اتمنى لك المزيد من التقدم في هذا

المجال وأن يستفيد الجميع من مواضيعك ..

*

محمد السيد
10-07-2015, 01:26
الموضوع حقيقة جديد .. وهذه اول مرة اقرأه , وهو ينطوي على قدر لا باس به من
المعلومات المهمة واعتقد من وجهة نظري انه جدير بان يكون من الموضوعات المثبتة
بالمنتدى والراي الاعلى في ذلك طبعا للسادة اعضاء الادارة ..

omerhomsy
10-21-2015, 15:02
مشكور على طريقة شرح المرضوع المبسطه الموضوع جميل ولكن لم يتفق العلماء على ذلك بعد
والحمد لله رب العالمين نرجو منكم المزيد وفقكم الله الى فعل كل خير وشكراً

ahmed bakry
10-30-2015, 02:55
بصى يااختى بكل عقل ومنطق وحكمة لو المجال دة كان قايم ع الحظ ف التداول والمقامرة دة حرام حرام حرام انما دة قايم عن شغل وتعب وفكر وجمع بونصات بتعب ومكسب وخسارة بشغلك انتى ايه حرمه بقا

omerhomsy
11-20-2015, 20:55
***** ^-^ *****

يمنع أن تنجو ل في صفحاتك
ونتمتع بيما يزرعه قلمك
من فن وابداع متقن
تقبلي مروري وشكري

Mohamed osama kotb
11-20-2015, 21:19
بالنسبه للروافع الماليه لا يوجد بها مشاكل فاذا كسبت فالمكسب كله لك و اذا خسرت فالخساره من مالك حتى ينفز و تغلق الصفقه

Koumedaym
11-29-2015, 23:47
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
بارك الله فيك اخي الكريم على تقديم
حكم الفوركس . مشكور وبالتوفيق .

doaa sary
12-07-2015, 19:56
طب بما انه طلع حرام مش هتتاجر فيه انت ولا ناقل كلام وبس
انا سئلت شيخ وقال حلال
مش عارفين بقا ياترى حلال او حرام كترت الاقاويل

essa essa
12-08-2015, 00:12
السلام عليكم رحمة الله وبركاته فعلا الموضوع فى اراء كتير بس عايز اعرف الاسلامى فى التداول حرام ولا حلا ل

AHMED91
12-24-2015, 12:06
فعلا حكم التداول في سوق الفوركس يجب فهمه ومعرفته جيدا لكي تعمل
بأمان ويبارك لنا الله في كل تدوالنا في سوق الفوكرس بدون وجود اي شك ايضا

doaa sary
02-16-2016, 19:03
انا سئلت شيخ وقال حلال
مش عارفين بقا ياترى حلال او حرام بس هى تجارة زى اى تجارة ووظيفة
ان شاء الله الفوركس حلال
وشكررا ليك ع النقل

mido magdy
02-16-2016, 19:09
اعتقد انة موضوع قيم
ولكن يوجد اراء متعددة حول هذا الموضوع
واعتقد انة ليس هناك مشكلة ف الامر
وشكرا

mrramy
02-16-2016, 22:28
بسم الله الرحمن الرحيم بصراحة موضوع مهم جدا ولكن ناس كتير حرمت التداول على جزء خاص من الفوركس وهو التداول على الذهب اخى الكريم وليس العملات والله تعالى اعلى واعلم تقبل مرورى

nuclear2010
02-16-2016, 22:55
السلام عليكم جميعا
الكلام كتير فى الموضوع ده اتمكنى انى اتأكد من حرمانيه او عدم حرمانيه الفوركس
حتى استطيع اتخد قرار بالاستمرار او لا اتمنى رد قاطع من علماء الاسلام فى العالم الاسلامى
تقبل مرورى

A.mustafa
12-19-2018, 12:19
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
لقد سمعت كثيرا عن احكام مختلفة لسوق الفوركس و التداول بصفة عامة
الاحكام متناقضة و لم افهم حقا ما مدي صحتها
يبقي الامر الصحيح عند الله تقبل مروري...

sondes
12-19-2018, 14:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
‏صدر من فتاوى العلماء، ودور ‏الإفتاء، والمجمع الفقهي الإسلامي ‏عن سوق الفوركس، أو ‏التجارة بالهامش في تبادل العملات أو غيرها،شراء الذهب في الرخيص وبيعه في الغالي، وأكسب فرق السعر

A.mustafa
03-26-2019, 22:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ...
فعلا موضوع مهم فكلنا يبحث عن المال الحلا بصراحة ،، وأنا شخصيا قرأت فتوى من أحد الشيوخ تحل التداول بالرافعة المالية وأنا أمشي عليها ،، هناك علماء حرموها ايضا لا أنكر ،، وما دام البامر فيه خلاف وليس عليه اجماع اذن يجوز الاخذ بالرأي الذي يناسب الشخص فالاختلاف بين العلماء رحمة كما يقولون...

Disme
07-03-2019, 16:56
نماذج التداول المجرد األخرى هناك طريقة سهلة للخروج من صفقة "بيج بيلت" الهابط وهي االنتظار
حتى يصل السوق للمنطقة التالية هذه عادةَ طريقة بسيطة اللتقاط جزء كبير من
هذه الحركة. مرة أخرى، تذكر أن نماذج "بيج بيلت" الهابطة دوما ما تُسجل على قمم سوق حرجة، لهذا
فهي توفر فرصة لك للحاق بجزء من حركة كبيرة في السوق.