PDA

View Full Version : ماذا تعرف عن الزوايا السعرية؟

Pages : [1] 2

عمرو
05-15-2012, 14:41
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعيــــــــــــــن

امـــــــــــــــــــــا بعـــــــــد

علم الزوايا السعرية ومربعات جان؟!!!!!!! سمعت عنها؟؟؟ قرات عنها؟؟؟؟؟؟؟؟ طب هل مقتنع بيها ام لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وهل تحقق ربح ام مجرد وهم وسراب؟؟

شاركنا

kingman
05-15-2012, 17:24
كثيرا مااسمع عن طرق جان وشهرته وكيف كان يحقق ارباح وان اسراره لا احد يعلم منها غير القليل ودائما تجد الكثيرين فى المواقع والمنتديات يتحدثون عن كتبه وموضوعاته والطريق الى النجاح والكثيرين من هذه الموضوعات التى يتحدثون عنها لكن صراحة لم اهتم يوما بمعرفة هذه الطرق ولم اتطرق لها لأنى غالبا عندى اقتناع حاليا انى يجب ان ابحث عن طريقى الخاص فى هذا السوق

magic777
05-15-2012, 17:36
سمعت عن جان وعن علم الزوايا السعريه وعملت بها
واجدها طريقه ممتازه ومستويات قويه يحترمها السعر وتستطيع تحقيق ربح جيد بها عن طريق دمجها مع طرق من طرق المضاعفات
والدخول من اعاده اختبار كسر الزوايا الهامه واهمهم من وجهه نظري زاويه 180

AhmedMagnifico
06-16-2012, 14:49
سمعت عن اغلبهم
ولكن للاسف حتى الان لم اعمل باى منهم
ربنا يسهل واحاول اجرب جان حتى ^__^

ahmed
06-16-2012, 14:57
انا اقتنع تمام بالزوايا السعريه
واستخدمه بعض الاحيان والحمد لله احقق من ورائها راباح
ولكنها بالنسبه الى ما زالت تحت الاختبار
حيث انها حديثه العهد بالنسبالى

H!m0
06-25-2012, 22:57
أنا طالعت هذا النوع من التحليل وهو مفيد جدا و الزوايا يكمن أن تعملها على أي قمة او قاع و تحسب اول نقطة ردت السعر و هي الزواية و نضع السايكل لاين لنعرف الزمن اللازم للوصول الى الزاوية الثانية و حقيقة انا أعمل بها حاليا لأنه اكثر من رأئعة

hesham itch
06-25-2012, 23:35
ممكن يكون ده شىء افيد ويقدر يحقق ارباح اكبر لكن لو كل متاجر لديه الاستراتيجية الخاصة
بيه اللى بيستخدمها بشكل مستمر ويقدر يحدد نقاط القوة فيها يبقى ده اكيد افضل

jihadazzam
06-25-2012, 23:39
ان الوايا السعرية كتر يستعملونها وخاصة زوايا جان المشهورة
انما صرلنا عدة شهور ما سمعنا فيها مافي حدى عم يستعملها مؤخرا

كريم
06-26-2012, 00:12
الزوايا السعرية ممتازة جدا خاصة زوايا جان

و انا و الله محتاج شرح لبقية الأسئلة

و عايز يكون فيها موضوع بشرح حلو

بسيط و متميز و الله يوفق الجميع

deadlyfox
06-26-2012, 00:17
اظن ان كل اللى بيشتغلو بالفوركس سمعو عن جان وارباحه وطرقه
والزوايا السعريه طريقه مشهورة جدا ومعروفه لدى المتاجرين

mony
06-26-2012, 01:54
هيكون على القمم والقيعان المتكونة على فريم الساعة فقط فى اطار نطاق الحركة الحقيقية التى تم تحديدها على الفريم الأكبر

dodovedo
06-26-2012, 18:13
سمعت عنها بس بصراحه مطلعتش عليها
ربنا يكرم واطلع عليها
تقبل مرورى

HUSSENEY
06-28-2012, 21:52
الزاويا هى احد الطرق الرياضية التى كان يستخدمها جان
فعندما يحترم السعر زواية معينة يحترم زاوية مقابلة له
لتكوين شكل هندسى

mostafakamal
06-30-2012, 23:10
الزوايا السعرية او القنوات السعرية تستخدم بشكل ممتاز لتحديد مدى السعر خلال فترة معينة
واعتقد كلما كبر الفريم كلما كانت النتائج ممتازة
والدخول على البريك اوت بيحصد نقاط كثيرة ايضا

ابو محمد
06-30-2012, 23:16
الزوايا السعرية هي نوع من انواع التحليل الرقمي
القوية وانا مازلت ادرسها واتدرب عليها

husamart
06-30-2012, 23:21
ما اعرفه انه ا زوايا تعتمد على المضاعافات وان جان نظمها في شكل عجلة ولكل زاوية رقم سعري على امتدادها .. وحاليا هنك من قام بعمل مؤشر مستويات زوايا جان

maged
06-30-2012, 23:24
زوايا الجان حقيقية
ويوجد بعض الاشخاص يستخدمونها واظن انها معقدة وغير مفهومة

kingman
06-30-2012, 23:31
الزوايا السعرية او القنوات السعرية تستخدم بشكل ممتاز لتحديد مدى السعر خلال فترة معينة
والدخول على البريك اوت بيحصد نقاط كثيرة ايضا

اعتقد الزوايا السعرية ملهاش علاقة بالقنوات السعرية ؟
فانا لااتعامل بطرق الزوايا السعرية او استخدام بعض الأشكال اهندسية فى التعامل مع الفوركس لكن اعتقد مافيش علاقة بين القنوات السعرية والزوايا السعرية

waleed adel
07-02-2012, 08:07
اكيد سمعنا عنها ولكن لم ادرسها ولكن علم واسع وطرق جان
من اهم الطرق للتعامل مع الفوركس

ymn30
07-02-2012, 08:12
الزوايا السعرية هى نوع من التحليل الهندسى وهى بترتبط بطرق الرياضية وهى تستخدم بشكل ممتاز لتحديد السعرخلال فترة زمانيه زالتزام بها بيعطى نتائج ممتازة على مااظن

derfcase
07-02-2012, 09:35
كل ما اعرفه عن الزوايا السعرية هذه
يتلخص في المتاجرة بنظام الهارمونيك الشهير
و هو الاعتماد علي ارتدادات السعر من نقاط التشبع

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 20:07
هو طبعا ليه شهره جامده جدا وطرقه جميله وممكن تحققلك ارباح كتيره وع حد علمى انه كان مابيقولشى اسراره نهائى
الا بصيص منها بس وانا حتى الان مستخدمتهاش او حتى مجربتهاش
بس انشاءالله احاول اجرب استخدمها

Rami
07-03-2012, 20:08
كل الذى دكرت اخى الكريم هى من ادوات التحليل
فى الفوركس وهناك الكثير من استراتيجيات الفوركس تعتمد عليها
تحياتى لك

waleed adel
07-04-2012, 21:24
بالفعل وما اعرفه ان الزوايا السعرية هي نوع من انواع التحليل الرقمي
القوية والتى يعتمد عليها الكثير من المتاجرين

ehab
07-09-2012, 01:11
بصراحة دى جديدة عليا لانى انا بالفعل
جديد فى الفوركس وبدور على معلومات وبجمعها عشان احقق ربح

essam1985
07-15-2012, 14:35
بصراحة مش مقتنع بيها

بس عامة فيه ورشة كبيرة جدا ليها في منمتدي الجيران

nrgslawi
07-15-2012, 14:48
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لكل من ساهم في الموضوع انا كانت معلوماتي قليلة واستفدت بعض الشسء من الموضوع

ahmed
07-15-2012, 14:55
اعرف عن الزوايا السعريه ايضا انها طريقه فعاله فى المتاجرة يمكن الاعتماد عليها كدعوم
ومقاومات قويه على الشارت والمتاجرة على ضوئها

forex4ever
07-15-2012, 15:07
الزوايا السعرية استراتيجية رائعه موجودة في منتديات عربية مشهورة واعتقد ان اصحابها عرب ايضا لم اطلع عليها للاسف ولكن اعتقد انها ناجحة جدا وانها تحقق ارباح حقيقية وعلى حسابات حقيقية المشكلة اني كلما حاولت ان اقراء اي شي عنها لا اجد معلومات كافية مترابطة او شرح فيديو لها للاسف

BRUFEN
07-15-2012, 16:06
شوف يا أخي الكريم
من متابعتي لهذه المواضيع لا تنفع للمبتدئين لأنها تحتاج تعمق ودراسة وقبل هذا كله يجب أن تكون نفسيتك وعقلك متفتح ومستعد لتلقي جميع معلوماته التي تخص هذا الجانب
ويوجد عدة مؤشرات لهذه الإستراتيجية ولكنها تحتاج لفلتر أو مؤشر مساعد لتاكيد إشاراته
طبعاً انا اتكلم عن احد المواضيع التي تابعتها بدقة وتمعن
ولكن الآن يوجد عدة مواضيع بعد مناشدة أعضاء كثر بالمطالبة بشرح هذه الإستراتيجية وقام أحد المنتديات بفتح موضوع خاص بها لشرحها وتوضيحها وطريقة رسم الزوايا بكل دقة
ولكني وجدت صعوبة في فهمها وتطبيقها وخاصه وانهم أشترطوا منصه او منصتين تنطبق عليها الشروط لتكون الإستراتيجية بمنتهى الدقة وحسابي ليس بأحد منها
وغير ذلك كثرة المنصات بجهازي يسبب عطل بالإكسبرتات فآثرت على نفسي الإبتعاد عن المتابعه معهم ولكن تضل إستراتيجية قوية كما قرات من بعض الردود
ومتابعتي القليله معهم فإن أحببت او لديك ميول لفهمها ودراستها فأنصحك بالبحث في قوقل وسترى المواقع التي تهتم بهذه الإستراتيجية

واتمنى لك التوفيق والنجاح والربح الحلال

xtomorrow
07-15-2012, 16:21
صراحة سمعت عن موضوع الزوايا السعرية ونظريات جان
لكن لم تتح لي الفرصة في الحصول على هكذا دروس مهمة

SlaiteR
07-17-2012, 13:08
مرحبا

اخوتي انا اؤيد عليكم شق طريقكم بأنفسكم

ولا تطاردوا ظلال الماضي

اتركوا جان...

واخترعوا انتم

mahmoud1
07-17-2012, 13:16
الحقيقة سمعت عن جان لكن شايف انه الموضوع معقد ومش سهل سمعت عن مربعات ال 9 ومربع ال144 لكن ما اتعمقت كتير لانه بشوف انه شئ معقد جدا يمكن الفترة الجاية احاول اقراء اكتر واشوف موضوع عنه

amrmorasamir
07-17-2012, 13:22
كثيرا مااسمع عن طرق جان وشهرته وكيف كان يحقق ارباح وان اسراره لا احد يعلم منها غير القليل ودائما تجد الكثيرين فى المواقع والمنتديات يتحدثون عن كتبه وموضوعاته والطريق الى النجاح والكثيرين من هذه الموضوعات التى يتحدثون عنها لكن صراحة لم اهتم يوما بمعرفة هذه الطرق ولم اتطرق لها لأنى غالبا عندى اقتناع حاليا انى يجب ان ابحث عن طريقى الخاص فى هذا السوق
فعلا ياباشا انا سمعت ان فى ناس كتير اوى بتكسب من طريقه جان ومربعات جان ولكن لم افهم الطريقه جيدا لذلك لم ادخل عليها ابدا

realyone
07-17-2012, 13:30
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعيــــــــــــــن

علم الزوايا السعرية ومربعات جان؟!!!!!!! سمعت عنها؟؟؟ قرات عنها؟؟؟؟؟؟؟؟ طب هل مقتنع بيها ام لا؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وهل تحقق ربح ام مجرد وهم وسراب؟؟

شاركنا
اعتقد هي من ضمن الطرق الرقميه في التداول,اسمع عنها كثيرا ولكن لم اجربها ولم اتعلم طريقتها,ولكن هل تنفع الطرق الرقميه اثناء صدور الأخبار,اعتقد ان الطرق الرقميه بعيدا عن الواقع لأنها طرق حسابيه ومايدخل فيها التدخلات الأقتصاديه او ازمات الماليه لهذه الطريقه,مثلا اذا عطتك الطريقه بعد معادلات حسابيه شراء اليورو واليورو اقصاديا تمر بازمه هل يتوافق هذه الطريقه مع الواقع

mohamed yossef
07-17-2012, 15:58
الزوايا السعرية لجان من المواضيع الشيقة ولكنها
بالنسبة لى مازلت اتعلمها واقوم باختبار نفسى فيها
تحياتى

osama00971
07-17-2012, 16:34
بصراحة لم اسمع عنها لكن من ردود الاعضاء الكرام
شكلها كويسة وان شاء الله سوف اتعلمها

khaled zizo
07-21-2012, 16:01
السعرية استراتيجية رائعه موجودة في منتديات عربية مشهورة واعتقد ان اصحابها عرب ايضا لم اطلع عليها للاسف ولكن اعتقد انها ناجحة جدا وانها تحقق ارباح حقيقية وعلى حسابات حقيقية المشكلة اني كلما حاولت ان اقراء اي شي عنها لا اجد معلومات كافية مترابطة او شرح فيديو ولكن الآن يوجد عدة مواضيع بعد مناشدة أعضاء كثر بالمطالبة بشرح هذه الإستراتيجية وقام أحد المنتديات بفتح موضوع خاص بها لشرحها وتوضيحها وطريقة رسم الزوايا بكل دقة ولكني وجدت صعوبة في فهمها وتطبيقها وخاصه وانهم أشترطوا منصه او منصتين تنطبق عليها الشروط لتكون الإستراتيجية بمنتهى الدقة وحسابي ليس بأحد منها

aboualy
07-21-2012, 16:07

هو للاسف اخى العزيز رغم ان فى ناس كتير بتتكلم عن طريقة جان وعن انها مربحه
ولكن لا يوجد مصدر شرح كامل للطريقة التى يمكن العمل بها

sabre
07-21-2012, 16:10
علم الزوايا من اقوى طرق التحليل قى الفوركس
وخصوصا زاويه 45 والزاويه 90 والزاويه 360 مناطق مهمه جدا
وتطى نتائج ما شاء الله ممتازة

V2x_
07-21-2012, 16:20
انا محتاج شرح لهذا المضوع
لانة اول مرة اسمع عنة
والسلام عليكم

HOUSAMMI
07-21-2012, 16:27
للاسف لم اسمع به حتى قبل هدا

ارجو من الله ان يعلمنىاياه

KOGI
07-22-2012, 04:27
انا طبعا سمعت عن جان وعن علم الزوايا السعريه بس مشتغلتش بيها خالص
بس اسمع انها من اقوى الطرق التحليلية ول وعند حضرتك كتاب عناه يا ريت ترفعه
تقبل مرورى اخى الكريم

Spiderhoof
07-25-2012, 06:36
كثيرا مااسمع عن طرق جان وشهرته وكيف كان يحقق ارباح وان اسراره لا احد يعلم منها غير القليل ودائما تجد الكثيرين فى المواقع والمنتديات يتحدثون عن كتبه وموضوعاته والطريق الى النجاح والكثيرين من هذه الموضوعات

وفى الايام الحاليه افكر فى دراستها لكى تساعدنى فى تطبيق فكره معينه

elzeel
07-25-2012, 06:37
بصراحه اول مره اقراها هنا فى موضوعك لانى مبتدئ وخصوصا
انى بتعلم ببطئ عشان معنديش وقت للاسف

top2milan
07-25-2012, 06:38
انا حاليا بعمل على احدى طرق جان في المربعات والحمدلله ماشيه كويس وبتجيب ارباح جيده
ومش سراب ولا حاجه بس طبعا محدش يعرف كل حاجه عن جان مجرد معلومات بسيطه

mido
07-27-2012, 01:28
اخي الكريم
سمعت عن اغلبهم
تقبل مروري ولك فائق احترمي

kanzsea
07-27-2012, 01:57
طريقة جان للزوايا السعرية طريقة ممتازة للتداوال وهى خطوط قوية غالبا ما يحترمها السعر

aboualy
07-27-2012, 01:59
فى الحقيقة معنديش اى فكرة لسه عن الزوايا السعرية والتحليل الرقمى ولكن انا حاليا ابتديت ادرس الموضوع ده وان شاء الله اوصل فيه لنتيجة

uventene
07-27-2012, 07:33
الزوايا السحريه جيده وعلي الشخص المتاجر في الفوركس ان يعرف الي ماذا تهدف وافضل هذه الزوايا هيا زوايا جان لانها بسيطه وليست معقده

foouaad
07-27-2012, 12:16
السلام عليكم انا بصراحه اول مره اسمع عن الموضوع ده
بس ياريت الى عنده فديوهات او كتب ياريت يرفعها
لكى نحصل على معلومات جديده
وشكراً

ahmed rabee
07-27-2012, 12:33
انا سمعت عن جان طبعا بس بصراجه مش مهتم حاليا بدراسته او قراءة اي شيء عنه

انا مازلت في البدايه اتعلم الاساسيات وبعض الاستراتيجيات والطرق البسيطه

ممكن بعدين اقرأ عنها وادرسها ويمكن اطبقها كمان ... الله اعلم

forexawy
07-29-2012, 22:56
ممكن يكون ده شىء افيد ويقدر يحقق ارباح اكبر لكن لو كل متاجر لديه الاستراتيجية الخاصة
بيه اللى بيستخدمها بشكل مستمر

kero
07-29-2012, 23:09
بالنسبة لى انا اول مرة اسمع عن الزوايا السعرية
احب النماذج السعرية وخصوصا الراس والكتفين بحس النموذج ده رائع وصادق جدااا

apolo
07-29-2012, 23:14

جان كان عارفا بعلم الفلك فنظرياته متداخلة ولا يمكن لنا تطبيق ماطبقه الا اذا تعلما ماتعلمه هو

الامر ليس بالسهل لكن لا يجب علينا التقيد بنظرياته لان هناك العديد منها وبأشكال مختلفة

madoxegy
07-29-2012, 23:46
بيه اللى بيستخدمها بشكل مستمر ويقدر يحدد نقاط القوة فيها يبقى ده اكيد افضل

mannon
07-30-2012, 03:42
بسم الله الرحمن الرحيم

شاركنا

بصراحة انا سمعت عن الزوايا السعرية من مضووع الاخ حمادة والملقب بجان العرب فى منتدى صديق وهو منتدى المتداول العربى غير كدة ما اعرف عنها اى شئ

salah.bmw
07-30-2012, 03:46
بصراحة سمعت عنها مرة بس ما بعرف عنها اي شي
ويا ريت يلي مجربها وعندو خبرة فيهن وشايفهن انهن فعالات يضيف معلومات او دورة عنو ويفيدنا

gamelgemy
07-30-2012, 03:58
للاسف انا لا اعرف ما هو جان ياريت حد من الاخوة يضع رابط شرح لهاذا الموضوع

msh3egy
07-30-2012, 04:23
الزوايا السعرية استراتيجية رائعه موجودة في منتديات عربية مشهورة واعتقد ان اصحابها عرب ايضا لم اطلع عليها للاسف ولكن اعتقد انها ناجحة جدا وانها تحقق ارباح حقيقية وعلى حسابات حقيقية المشكلة اني كلما حاولت ان اقراء اي شي عنها لا اجد معلومات كافية مترابطة او شرح فيديو لها للاسف

mannon
07-30-2012, 13:29
السلام عليكم انا بصراحه اول مره اسمع عن الموضوع ده
بس ياريت الى عنده فديوهات او كتب ياريت يرفعها
لكى نحصل على معلومات جديده
وشكراً

فية موضوع فى منتدى المتادل العربى اسمة الزوايا السعرية للدكتور الرائع حمادة سالم ممكن تروح هناك وتابع الورشة وكل الكتب والفيديوهات بتاعت الشرح مرفوعة هناك وانا هحاول اجيبهم هنا

Aker001
07-30-2012, 13:36
تستطيع تحقيق ربح جيد بها عن طريق دمجها
مع طرق من طرق المضاعفات
والدخول من اعاده اختبار كسر الزوايا الهامه

adam
07-30-2012, 14:31
الزوايا السعريةهي:
طريقة من طرق جان في المتاجرة
كل رقم سعري عند جان محاط بدائره له زوايا ميل
ولكن بعض الاسعار لها اهميه خحيث انها هذا الرقم يمثل قاع او انه يمثل قمه وهذا السعر الذي س نوجد منه الزوايا المؤثره
هناك معادلات معقدة استخدمها جان اخي العزيز

ايه الجديد
07-30-2012, 17:42
حاليا ابحث عن طريقى الخاص فى المجال
ولكن مع الوقت اقرا فى قصص الناجحيين لزيادة الحماس
متابع للموضوع معكم

magic777
07-30-2012, 18:50
فية موضوع فى منتدى المتادل العربى اسمة الزوايا السعرية للدكتور الرائع حمادة سالم ممكن تروح هناك وتابع الورشة وكل الكتب والفيديوهات بتاعت الشرح مرفوعة هناك وانا هحاول اجيبهم هنا

بصراحه من افضل المواضيع اللي قرأتها عن الفوركس وطريقه فعلا جيده ومستويات قويه يحترمها السعر
فقط لو عرفت تدمج بين خبرتك بحركه الزوج الذي تعمل عليه مع هذه الزوايا
هتديك تحليلات قويه

ashraf
07-30-2012, 21:37
الزاوية السعير تحدث عندما يصل السعر الى قمة او قاع ثم يرتد نقطة
فيتم حدوث الزاوية السعرية وانا لم استخدمها من قبل فى التداول حتى الان

mena
07-31-2012, 13:55
وانا ايضا قرات هذا الموضوع فى منتدى المتداول العربى و يا ريت احد من الخبراء يقوم بشرحه هنا فى هذا المنتدى

BiG MoNeY
07-31-2012, 13:59
اكيد اخي الكريم جان يعتبر داهية العصر في تلك الايام وعنده الكتير من الكتب لكنها غالية كتيرا ووجدت الكتير من الكتب اتي تنسب اليه ويقولون حملها مجانا والله لم اصدق لان عبقري في مجال الفوركس واسراره ان عرفتها راح تحقق الكتير كما كان يفعل اصدقاءه والان اخي الكريم اكيد كل واحد كره من قراءة الكتب وكل واحد يفكر في بناء استراتيجيته الخاصة موفق اخي الكريم

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 14:27
انا بصراحة مش مقتنع بيهم خالص
واظن انه صعب جدا الاعتماد على حاجه زى دى

kota553
07-31-2012, 15:49
لا اعرف عنها شئ صراحة لكن اذا احد يمكن ان يفيدنا فيها افادة الله وهل هى مهمة ام وجع دماغ وخلاص زى ما بيقولوا

zeina
07-31-2012, 20:23
لا اعرف اى معلومات عن الزوايا السعرية ولا جان ولم استخدمهم من قبل فى اى تداول قمت بة اذا كانت طريقة مفيدة ارجو الشرحذ والتوضيح لتعم الفائدة على الجميع

azifek
09-23-2012, 00:06
بصراحة لم يسبق لي أن سمعت بهذه الطريقة من قبل و أول مرة أسمعها من عندك
إن كانت هذه الطريقة نافعة لكانت منتشرة بكثرة على الأرجح و سمعنا بها كلنا
أو ربما أنها معقدة لهذا لا تنتشر كثيرا

smail
09-24-2012, 15:12

ahmedgalal
09-24-2012, 21:43
انا كل الى اعرفه فى هذا الموضوع
ان الزوايا السعرية هي نوع من انواع التحليل الرقمي
القوية والتى يعتمد عليها الكثير من المتاجرين

ahmed shehata
09-24-2012, 22:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لسه جديد فى الفوركس وبحاول اتعلمه لسه لسه ما وصلتش للزوايا السعريه وشكرا

amine laksar
09-24-2012, 22:07
واجدها طريقه ممتازه ومستويات قويه يحترمها السعر وتستطيع تحقيق ربح جيد بها عن طريق دمجها مع طرق من طرق المضاعفات

noureen
09-24-2012, 22:09
سمعت عنها من قبل و لكنى لم اتعلمهم و لم اقراها بها
و لكنى باذن الله يايعى الى تعلمهم

4ex
09-26-2012, 04:41
اعرف عن الزوايا السعريه ايضا انها طريقه فعاله فى المتاجرة يمكن الاعتماد عليها كدعوم

علاء بدران
09-26-2012, 05:09
بصراحة مكنتش اعرف ما هيا الزاوية السحرية مع انى اسمع عن جان كثيرا
ولكنى لم اعرف هذة الزاويا

nada
09-26-2012, 06:20
حتى الان مستخدمتهاش او حتى مجربتهاش
بس انشاءالله احاول اجرب استخدمها اعتقد انها ناجحة جدا وانها تحقق ارباح حقيقية وعلى حسابات حقيقية المشكلة اني كلما حاولت ان اقراء اي شي عنها لا اجد معلومات كافية مترابطة او شرح فيديو لها لكن لايوجد

elfate72012
09-26-2012, 08:56
والدخول من اعاده اختبار كسر الزوايا الهامه

mohamed saad
09-29-2012, 18:18
الزوايا السعرية تختص بعلم جان وارقامه ولها علاقة ايضا بالتحليل الرقمي وهذا العلم واسع جدا وصعب فهمه ولكن له ارباحه وله نتائجه واشهر ما فيه مربعات التسعة الخاصة بجان وكثيرا ما تصدق ارقامه وتحقق ارباح ولكن للاسف هذا العلم قليل جدا في المنتديات العربية

newselvan
09-29-2012, 18:22
موفق اخي في موضوعك ونقاشه
فاني اجد ان جان له العديد من الطرق والاستراتيجيات الرائعة المربحة ومنها الزوايا السعرية وصراحة جربتها لكني لم اتقنها وحققت ربح ولو بسيط فانا احب فكرة الربح ولو سنت واحد فان الامر يعطيني روح التفاؤل والتشجيع والحمد لله
والله الموفق للجميع

Servernet
09-29-2012, 18:23
اخى الكريم الزوايا السعريه طريقه من طرق التحليل التقنى للعملان وعلى ما اعتقد اول من استخدمها هو العالم جان, واهم زاويه سعريه ممكن تمشى وراها هى زاويه 180

asmaa omar
09-29-2012, 21:21
سمعت عنها وقد قرات عنها كثيرا وتعلمتها من
احد الخبراء العرب فى هذا المجال وقد حققت بها ارباح جيده ولكن الان تركتها ليس بسبب عيب فيها ولكنى وجدت ما هو افضل منها

keko
09-30-2012, 00:31
انا بالفعل سمعت كثيرا عن جان وعن طرق واساليبه فى التداول وايضا سمعت عن الزايا لسعريه ولكننى لم اقم بالفعل
باستخدامها او التداول عن طريقها فانا مازلت فى مرحله التعلم واحاول اكتساب معلومات

m.o.b
09-30-2012, 04:02

tforex
09-30-2012, 04:10
هى ممكن ان تكون جيده حاولت استيعابها قبل ذالك ولكن لم اقتنع بها من الممكن يكون بسبب عدم الالمام بجميع جوانبها الله اعلم المشكله انها المفروض كما قرئنا عنه تعطى وقت الارتداد وصراحه لم اقتنع بالنتايج التى توصلت اليها وكما قلت من اممكن انى لم اوفق بالالمام بها

forexfun
10-02-2012, 23:28

midooo_k
10-02-2012, 23:58
يا ريت يا شباب حد يفهمنا الموضوع دا

او حد يدلنا عن كتاب نفهم منه الموضع دا

شكرا مقدما

mahmoud1
10-03-2012, 00:07
هى ممكن ان تكون جيده حاولت استيعابها قبل ذالك ولكن لم اقتنع بها من الممكن يكون بسبب عدم الالمام بجميع جوانبها الله اعلم المشكله انها المفروض كما قرئنا عنه تعطى وقت الارتداد وصراحه لم اقتنع بالنتايج التى توصلت اليها وكما قلت من اممكن انى لم اوفق بالالمام بها

انا برضو حاولت قبل كده اخد فكرة عنها لكن سرعان ما بمل وازهق ومش بتابع فى موضعات كتير فى المنتديات بتتكلم عن الزوايا لكن الى الان قريت جزء بسيط ولم اكمل عنها ان شاء الله يكون فى وقت نتعلم وتكون اداة مساعد فى المتاجرة

cristiano
10-22-2012, 20:35
والدخول على البريك اوت بيحصد نقاط كثيرة ايضا .

صدقيني انفع
10-22-2012, 20:36
مااسمع عن طرق جان وشهرته وكيف كان يحقق ارباح وان اسراره لا احد يعلم منها غير القليل ودائما تجد الكثيرين فى المواقع والمنتديات يتحدثون عن كتبه وموضوعاته

lala
10-22-2012, 22:18
طبعا جان من المعروفيين جدا فى عالم الفوركس وكتبه ما اكثرها وطرقه لحد الان سرا كبيرا لا يعلمه احد
بس بصراحه انا لم اقم بنطبيق الزوايا السعريه ولم اعمل بها ففى بعض الاشياء تصعب عليا فهمها والعمل بها

abd123
10-23-2012, 15:34
السلام عليكم
بصراحة لم اسمع عنها او سمعت عنها القليل
ارجو من الاخوة المحترفين الرد من اجل افدة الجميع
سلام

فارس
10-23-2012, 16:23
سمعت كثير عن جان وعن مهارتة وطريقتة واسلوبة
وافضل الاقتداء بة

yazeed
10-23-2012, 16:28
السلام عليكم
انا لسه جديد على الفوركس ممكن من الاخوان ان تفيدونا بما تملكوه من معلومات عن الزوايا السعرية

ososbahar
10-23-2012, 19:56
السلام عليكم
اناى حاولت اجرب موضوع الزوايا السعريه ده كتير بس طلع موضوع معقد وغير دقيق

علاء
10-23-2012, 22:48
سمعت عن علم الزوايا السعرية ومربعات جان وقريتله بعض الكتب بس فراحه ما طبقتش حاجه منهم لسه
بس انا من وجهه نظري اني اطبق طرقي انا برده وتحليلي اكيد هيكونله تاثير اقوي

MAGDY
10-23-2012, 23:32
بسم الله الرحمن الرحيم

شاركنا

لا لا لا .. مافيش حاجة اسمها وهم وسراب
ده علم ودراسة وأسلوب عمل لتحليل مخطط العملة والربح من خلاله
نعم .. مقتنع بها ، وأعمل بها فى أحيان كثيرة .. كمساعدة وتأكيد للتحليل
تحياتى

hard currency
10-23-2012, 23:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اعتقد يا صديقى ان سمعت الكثير عن هذه الزوايا ولكن فعليا لم اجربها او استخدمها حتى الان واحاول ان اتعلم كل شيئ فى الفوركس فى هذه الفتره
بالتوفيق للجميع

said@77
10-24-2012, 00:06
و هو الاعتماد علي ارتدادات السعر من نقاط التشبع .

brahim
10-24-2012, 00:30
السلام عليكم و رحمة الله
مجرد اني سمعت عنها فلم اجربها حتى الان
و الاكيد اني سفعل

ahmedsaied
10-24-2012, 00:44
الزوايا السعرية ممتازة جدا خاصة زوايا جان والزوايا السعريه طريقه مشهورة جدا ومعروفه لدى المتاجرين ة و نضع السايكل لاين لنعرف الزمن اللازم للوصول الى الزاوية الثانية و حقيقة انا أعمل بها حاليا لأنه اكثر من رأئعة

Amrcarrick
11-19-2012, 03:45
كثيرا مااسمع عن طرق جان وشهرته وكيف كان يحقق ارباح وان اسراره لا احد يعلم منها غير القليل,
اظن ان كل اللى بيشتغلو بالفوركس سمعو عن جان وارباحه وطرقه
و انا عايز يكون فيها موضوع بشرح حلو

ANGEL_FROM_SKY
11-19-2012, 06:15
بسم الله الرحمن الرحيم

شاركنا

من قال لا اعرف فقد افتى اخى الكريم . للاسف لا علم لى ولكن ان شاء الله احد الاخوه يفيدك عن هذا الموضوع وانا عن نفسى سابحث من خلال جوجل ولو وجدت او وصلت الى اى معلومات قيمه ساضعها لكم هنا فى هذا الموضوع او فى المنتدى

hassan asayed
11-19-2012, 15:07
اخى الكريم الزوايا السعرية من افضل طرق التحليل وانا استعملة كثيرا
لكنى لن استعمل حتى الان الجان واعتقد ان انا صعب استخدمة فى تحليلاتى
وان شاء الله ربمنا يوفقنا جميعا

abdenbi
11-19-2012, 19:59
لقد سمعت بها من قبل اخي لكني لم اجربها و لم ادرسها
فالتوسع كتيرا هو امر سيء على المتداول ان يختار طريقه بدقة

lollipop
11-20-2012, 21:34
أنا سمعت عن الزوايا السعرية
خاصة زاوية جان ..زبس مستعملتهمش من قبل بصراحةة

LTF
11-21-2012, 20:33
السلام عليكم و رحمة الله
لا أخفيك أخي أنني لم أسمع عن هذا المصطلح من قبل ... سوف أحاول البحث عن هذا المصطلح لتوسيع معارفي لأني مبتدئ في الحقيقة ولا زلت في أول الطريق

محمد اسامه
11-22-2012, 03:29
انا قرات الكثير عن الزوايا السعريه

ودورها الهام فى الفوركس وثاثيرها على الحليل الفنى

واختيار الاستراتيجيه المناسبه وبالتالى اقدر مدى اهميتها فى الفوركس

ولكنى احتاج لمزيد من الشرح عنها وجزاكم الله عنا كل الشكر

hassan asayed
11-22-2012, 17:59
اخى الكريم انا كان نفسى افيدك بس للاسف
انا لسة موبتدىء ومش عارف الصراحة
واشكرك لان انا هعرف من خلالك معلومة
جديدة فى الفوركس من موضوعك
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا

may
11-22-2012, 20:24
عندما يأتى الوقت سيتغير الاتجاه

عندما ياتى الوقت ولا ياتى السعر سيتغير الاتجاة

محمد اسامه
11-23-2012, 06:37
انا ارى ان الزوايا السعريه فصل كامل يحتاج للدراسه والتمعن

به لانه يساعدنا كثيرا لذلك يجب ان تكون على درايه كامله به قبل الاستخدام

yaallah3
12-14-2012, 22:17
بسم الله الرحمن الرحيم
وعليكم السلام
معرفش عنه اي حاجة الحقيقة وياريت لو حد عنده شرح يشرحها لينا ينوبه فيا ثواب يارب

abero
12-15-2012, 00:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
سمعت عنها واشتغلت بيها ونتايجها ممتازة
الله اسال لكم التوفيق

mannon
12-15-2012, 09:10
موضوع الزوايا دة بصراحة مكنتش اعرف عنة اى حاجة قبل ما اقرا للاستاذ حمادة سالم فى منتدى اخر
بصراحة الراجل دة شارح كل حاجة بضمير
ربنا يعوضة

ezel
12-22-2012, 22:41
الحقيقة اني لم اسمع بالزوايا السعرية من قبل ولم اتاجر بها لاني جديد في المجال
انما سمعت بالهرمونيك واظنه علم صعب جدا واتمنى من المحترفين يشرحولنا المصطلح

omar.winner
12-23-2012, 02:13
خطط واستراتيجيات جان مشهورة جدا ولكن نظرا لانها ليست سهلة فلا يستخدمها المبتدئين , ولكن اعتقد انها جيدة للغاية ومهمة جدا للمحترفين

LiNDa1
12-23-2012, 02:31
السلام عليكم ورحمة الله
ممكن تقولنا طريقة شرح بالفيديو او فقط صورة لهي الطريقة الجميلة

saly
12-23-2012, 02:33
حاليا بشتغل بمؤشر الزوايا السعريه وهو فعلا ناجح جدا فى تحديد الامواج ونهايتها
بس طرق جان الى الان مدرستهاش لكن اكيد فى خطتى التعليميه

Sama Mohamed
12-23-2012, 02:33
بصراحة انا اول مرة اسمع عن الزوايا السعرية دى هى اهميتها ايه ياريت حد يعرفنا عليها اكتر ولو فى شرح مبسط عنها ياريت

abaragh
12-23-2012, 02:39
اظن ان التحليل على السبريد والفوليوم هو الاقوى لانه يعد لغة صانعي السوق على الشارت.

ahmed_ali
12-23-2012, 03:18
لانى سة مبتدىء لم اسمع عنها ولم اعرف اى شىء عنها وكيف توقم باستخدامها واتمنى امن اخوانى المحترفين والخبراء ان يقوموا بتوضيحها لنا لكى نتعرف عليها ونعرف دورها عند فتح اى صفقة ومدى تاثيرها فى نجاح الصفقة

ayman.shosha
12-24-2012, 22:07
والله اخى العزيز
طالما ده علم وله مؤسسي كبار يبقى يجب احترامة
والمشكلة اننا قصرنا انفسنا على مؤشرات تحليلية بعينها دون ان نتطرق ولو من باب المعرفة الى بقية المؤشرات

تقبل مرورى

raed3
12-28-2012, 19:54
هية الزوايا السعرية دى طريقة جان فى الفوركس ولكن يجب دراستها والتعلم منها

ياسر
12-28-2012, 19:56
بسم الله الرحمن الرحيم
طريقه ممتازه ومستويات قويه يحترمها السعر وتستطيع تحقيق ربح جيد بها عن طريق دمجها مع طرق من طرق المضاعفات

safi
12-28-2012, 20:01
السلام عليكم ...... الحقيقة لم اسمع مطلقا عن الزاوويا الا من خلال هذا الموضوع واستفدت من بعض الردود مثل طرق جان ومدى شهرته وما يمكن تحقيق من ارباح من خلال الزاويا السعرية

rose flower
12-28-2012, 20:03
لا انا ماسمعتش عن الطرق دى قبل كده
ممكن حد يوضحهم

forexing
12-28-2012, 20:04
هو عبارة عن خط أفقي مرسوم بشكل مثالي بدون أي ميل فيه ، وهذه المثلثات القائمة من المحتمل أن تكون أكثر دقة من غيرها لأنها تعطي إشارة قوية حيث لأي جهة سيسلك السعـر طريقه.

محمود شبايك
12-29-2012, 13:20
ايوة على ماعتقد دى هيا النماذج السعرية ودى هامة جدا انك تعرفها
لانها ممكن تاثر على اتجاه الفوركس جداا وانت هاتلاقيها فى القسم التعليمى

mostafaabdelgawad
12-29-2012, 14:49
انا قرات فيها شوية ولكن الصراحة مفتنعتش بيها
خاصة وان كلها مبنية على علم ناقص ومحدش يعرف كل شئ عن استراتيجيات جان

tipo
12-30-2012, 23:14
هيكون على القمم والقيعاان المتكونة على فريم الساعة فقط فى اطار نطاق الحركة الحقيقية التى تم تحديدها على الفريم الأكبر

do.dy
12-30-2012, 23:17
لقد سمعت عن طرق جان ولكن لم اجربها من قبل وايضا لم اجرب الزوايا السعرية ولم اسمع عنها
فانا افضل ان ادخل صفقات اسكالبينج لكى استطيع ان اجمع نقاط من السوق تساعدى فى زيادة الارباح

محمد عويس
12-31-2012, 00:12
لا اعرف عن هذا الكلام اى شيئ وذلك لانى جديد فى عالم الفوركس ومازلت اتعلم ولكن نريد من احد الخبراء ان يقومو بالرد عليك لكى يستفيد الجميع من هذا الموضوع ونريد منك المزيمن الاسئاله

statom
12-31-2012, 19:19

النسر الأسود
01-06-2013, 13:56
بسم الله الرحمن الرحيم

شاركنا

والدخول من اعاده اختبار كسر الزوايا الهامه واهمهم من وجهه نظري زاويه 180................

taoufik bajjou
01-06-2013, 16:07
أنا جديد في عالم الفوركس أخي العزيز لم أسمع من قبل بالزوايا السعرية لكن آستفدت كثيرا من مشاركات الأعضاء

ANGEL_FROM_SKY
01-06-2013, 16:15
بسم الله الرحمن الرحيم

شاركنا

من قال لا اعرف فقد افتى اخى الكريم . للاسف لا علم لى ولكن ان شاء الله احد الاخوه يفيدك عن هذا الموضوع وانا عن نفسى سابحث من خلال جوجل ولو وجدت او وصلت الى اى معلومات قيمه ساضعها لكم هنا فى هذا الموضوع او فى المنتدى

nsr3
01-06-2013, 20:08
انا ما عرفش هذا النوع من الزويا ولكن اعمل على دراستة

egypt2013
01-06-2013, 21:49
السلام عليكم ........ الحقيقة انا جديد في افوركس ولا اعرف الكثير عن ولكنى سوف استفيد من الردود ، شكرا جزيلا
تحياتى وتقبلوا مروري

sabirdaba
01-06-2013, 22:26
نعم أنا سمعت على زواية جان لكن حقيقة لم أجربها أنا جرب طريقة أخرى لجان تعتمد على الزمن لكن هي في الحقيقة لا يمكن الاعتماد عليها بشكل كبير على تحديد الاتجاه المستقبلي لكن يمكن استعمالها كأداة مساعدة على التنبأ بالاتجاه المستقبلي

Maroo
01-06-2013, 23:14
أستخدامنا للزوايا ان شاء الله فى موضوعنا هيكون على القمم والقيعان المتكونة على فريم الساعة فقط فى اطار نطاق الحركة الحقيقية التى تم تحديدها على الفريم الأكبر فريم 4h بمعنى أخر ان الحركة الحقيقية التى سنحددها على الفريم الكبير سنعمل بالزوايا بداخل هذة الحركة فقط ونستخلص القمم أو القيعان المتكونة ونكتشف الأشكال التى يسير بداخلها السعر وسنتعرف على انتهاء هذة الحركة قبل أن يأتى الوقت ولم يأتى السعر

prince of dark
01-07-2013, 00:06
لا والله اخى الكريم انا مش هقدر افيدك فى الموضوع ده وبجد اتمنى ان اعرف وشكرا على الموضوع واتمنى من الله الصالح لنا جميعا وبالتوفيق وتقبل مرورى

amera samer
01-07-2013, 00:30
والله مش عارفه انا لسه مبتدئه وسمعت عن جان وطرقه بالربح ولكن ايضا المتاح منه قليل ولا احد يعرف الكثير عن طرقه

LiNDa1
01-07-2013, 00:47
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا بك ياغالي اانا سمعت بالجان لكن صراحة ما جربته
وبعد التجربة اكيد بسوي مضوع واقول وش صار لي

matrcx
01-07-2013, 00:58
السلام عليكم

انا الى اعرفه ان الطرقة ده للعالم جان وبنستخدم معاها الدوره السعرية

star forex
01-10-2013, 18:19
فى الحقيقه لم اجربهم من قبل ولكن اسمع عنهم فقط وياريت لو فيه شرح كامل
لهم علشان نعرفهم بشكل اكبر علشان الكل يستفيد

sabel
01-10-2013, 18:31
بصراحة ماكنتش عارفة عنها حاجة ودلوقتي
بحت عنها وعرفت انت بتقصد ايه

latraaa
01-10-2013, 18:41
لم أسمع عنها و أقرأ عنها و لكن أتمنى أن أقرأ عنها و أرى إن كانت دات منفعة، نتمنى من الإخوة الكرام إفادتنا بشيء من هدا العلم

تشلساوي مكناسي
01-11-2013, 03:28
أنا أسمع بها ولكنني لا أعرف كيفية استخدامها
أنا فقط أعرف طريقة استخدام شبكة جان
أما عن مربع السعر فليس لدي أي فكرة

disha
01-11-2013, 03:56
الصراحة انا غير مقتنع بانواع كثيرة من التحليل منها الزوايا السعرية
خاصة ان علم ان لم يصل الينا كاملا

pirlo
01-11-2013, 04:28
انا قرأت كثير في هذا الموضوع واعتقد انه من الصعب التعامل بها من قبل متداولين جدد يجب ان تكتسب خبره كافيه للتعامل بهذه الطريقه

walaabassuoni
01-11-2013, 04:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, للاسف اخى الكريم انا لا اسمع عن مثل هذه الزوايا السعرية ربما لانى لازلت مبتدئا فى هذا المجالو اتمنى حد يفيدك من الاعضاء الكرام.

ahmed1
01-11-2013, 11:03
انا اراها عن نفسي انها مجرد خروج عن الواقع وهروبا من الخساره

مش عارف ليه انا بحس انه اصلا موضوع افتكاسه وليس له اي اساس من الصحه

فوركس مان 25
01-11-2013, 11:38
السلام عليكم ورحمة اللله اهلا يا اخى الكريم انا الصراحة معلافش عن الزوايا السعرية اى معلومة
بس ممكن حد من الخبراء يفيدنا فيها ياريت

ezel
01-11-2013, 15:59
انا اراها عن نفسي انها مجرد خروج عن الواقع وهروبا من الخساره

مش عارف ليه انا بحس انه اصلا موضوع افتكاسه وليس له اي اساس من الصحه

والله شعوري طبق الاصل لشعورك ففعلا هي تحاليل في رايي بعيدة عن الصواب
السبب انها اساسا غير مبنية على علم محدد فقط تقديرات وزوايا لا اساس علمي لها

ahamed ali
01-13-2013, 19:03
الزوايا السعرية او القنوات السعرية تستخدم بشكل
ممتاز لتحديد مدى السعر خلال فترة معينة

derar
01-18-2013, 10:35
صباح الخير
سمعت عنها كثير وياريت
نشوف الها موضوع كامل
من اصحاب الخبرة

bonus.man
01-18-2013, 14:35
لا والله محصليش الشرف وبجد اخى الكريم يا ريت اعرف ما هى الزاويا السعريه وشكرا لك

moonlight32
01-18-2013, 14:58
كل شخص نجح في الفورك او تعمق فيه لابد انه قد سمع عن جان وعن طرقه
والزاوية السعرية طريقة معروفة ومشهوره لدى اغلب المتداولين فيه

haze5m
01-18-2013, 15:05
انا اعتقد انني سمعت عن جان من قبل ولكن
لا اعرف شيئا عن مستويات جان وابحت عن طريقتي

noda
01-18-2013, 15:24
كثير من تجار الفوركس يستخدمون الزوايا السعرية وخاصة زوايا جان المشهورة ويحققون منها ارباحا جيدة

FiFi
01-18-2013, 15:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسي لما استخدم الزوايا السعريه لكن شفت ناس انها تقول
عليها انها كفو

asma
01-18-2013, 15:32
بصراحة انا لم اسمع عن هذا الاسم من قبل لكن من خلال تعليقاتكم اعتقد انى اصبحت افهم
ماهى لذلك مشكور اخى ع الموضوع

FCBXL
01-18-2013, 16:03
صراحة رغم خبرتي الكبيرة في الفوركس الأ أنني لم اسمع بهذا الاسم اي الزوايا السعرية
المرجو من الإخوة الأعضاء شرح أكثرر

sky4net
01-19-2013, 00:12

joliana
01-19-2013, 00:24
لم اسمع عنها غير الان لاني مبتدئة لكن استفدت
كتير وسوف ابحث عنها وافهمها ولو وجدتها جيده سوف اعمل بها

birdgull1
01-19-2013, 02:03
انا لسه مبتدأه وده أول شهر ليا
ومعرفش حاجه عن الزوايا السعرية دي
اتمني ان الاخوه الأعضاء يفيدونا

ahmedsalah
01-19-2013, 03:37
السلام عليكم
علم الزوايا السعرية ومربعات جان انا لااقنع بهما
لانهم مجرد وهم وانا لااعيش في الوهم بل الحقيقه

sabirdaba
01-19-2013, 03:41
السلام عليكم
علم الزوايا السعرية ومربعات جان انا لااقنع بهما
لانهم مجرد وهم وانا لااعيش في الوهم بل الحقيقه

ههههههه لا أخي لا أوافقك الرأي فجان هو من كبار المحللين والاستراتيجين والملايين من الناس حول العالم يدرسون أفكاره في الجامعات لكن ما لا نفهمه نحن هو حتى لو كانت عندك اسلوب فعليك أن تعرف أنه يكون مساعد ولا تستطيع الاعتماد عليه لوحده

majdquran
01-19-2013, 04:03
بسم الله الرحمن الرحيم

شاركنا
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ..
بصراحه لا اعلم عنها اي شيء وسوف يكون جميل من احد الاعضاء ان يزودنا بمعلومات عنها .

كريم سليمان
01-19-2013, 04:04
اعرف ان أستخدامنا للزوايا هيكون على القمم والقيعان المتكونة على فريم الساعة فقط فى اطار نطاق الحركة الحقيقية التى تم تحديدها على الفريم الأكبر فريم 4h بمعنى أخر ان الحركة الحقيقية التى سنحددها على الفريم الكبير سنعمل بالزوايا بداخل هذة الحركة فقط ونستخلص القمم أو القيعان المتكونة ونكتشف الأشكال التى يسير بداخلها السعر وسنتعرف على انتهاء هذة الحركة قبل أن يأتى الوقت ولم يأتى السعر

shimaa2013
01-19-2013, 04:07
الحقيقة لا اعرف عنها اى شئ ...واول مرة اسمع عن الزوايا السعرية ...ياريت لو عندك معلومات عنها ياريت تفيدنا بيها .

Karem1
01-23-2013, 14:27
الطريقه دى مشهوره اوى بس انا شخصيا محاولتش انى اجربها قبل كدا لأنها بتحتاج
لدرجه كبيره من الإحترافيه وانا للأسف لسه مبتدئ

Rony
01-27-2013, 15:14
الزوايا السعريه دى انا سمعت عنها بس قبل كدا فى احدى المواضيع
وهيا طريقه مشهوره من طرق جان اعتقد كدا

sato
01-28-2013, 12:29
طريقه ممتازه ومستويات قويه يحترمها السعر وتستطيع تحقيق ربح جيد بها عن طريق دمجها مع طرق من طرق المضاعفات

سلمى احمد
02-10-2013, 14:25
انا سمعت عنها بس ومقتنعه بيها كتير بس محتاجه انى اتعلم فيها بشكل كبير
لأنها فعلا بتحقق نجاح كبير

haze5m
02-10-2013, 14:49
انا اعتقد انني سمعت عن جان من قب
ل ولكن لا اعرف شيئا عن مستويات جان وهذا الاسلوب

Ahmed H
02-17-2013, 04:26
سمعت عنها وهي جزء من تحليل الموجي ولكني غير مهتم به
لانه تحليل كبير وياخد وقت وصعب كمان لكن الفني سهل

hassan347
02-17-2013, 04:36
السلام عليكم ورحمه الله

انا عن نفسى سمعت عنها وشوفت فيديو لطريقه جان ولكنى بصراحه مجربتهاش ومعرش اذا كانت بتحقق ارباح ام لا

اتمنى اذا كان فى حد هنا بيتعامل بيها يقولنا ايه انطباعه عنها

تحياتى

sami4life
02-17-2013, 07:04
عن طرق جان وشهرته وكيف كان يحقق ارباح وان اسراره لا احد يعلم منها غير القليل ودائما تجد الكثيرين فى المواقع والمنتديات يتحدثون عن كتبه وموضوعاته والطريق الى النجاح والكثيرين من هذه الموضوعات التى يتحدثون عنها لكن صراحة لم اهتم يوما بمعرفة هذه الطرق ولم اتطرق لها لأنى غالبا عندى اقتناع حاليا انى يجب ان ابحث عن طريقى الخاص

Mohamed Ramadan Helal
02-17-2013, 07:14
السلام عليكم ورحمة الله انا اعرف النماذج السعريه
معرفش هى هى الزوايا السعريه ولا تختلف

mny45
02-17-2013, 07:51
شاكر الفضل لك يا أخى
أول مرة اسمع عن الزاوية السعرية واكيد استغد من هذا الموضوع

kingmos4
02-17-2013, 08:01
اخى الكريم
نصييحة من متداول فقد الكثير فى هذا السوق
ليس هناك افضل من التداول الكاسيكى والذى يسير مع الترند

MINAEDWARDW
02-17-2013, 09:32
كل ما اعرفه عن الزوايا السعرية هذه هو الاعتماد علي ارتدادات السعر من نقاط التشبع

forex.secret
02-21-2013, 00:32
والله يا باشا مش عارف اى حاجه عنها بجد والله اخى الكريم وبجد ربنا يوفقنا وتقبل مرورى اخى الكريم وشكرا لك وتسلم الايادى

a5060
02-22-2013, 18:01
السلام عليكم
اهلا اخوانى
اللى اعرفه ان جان عمل مربع التسعه وفيه حاجه اسما جان كالكوليتور على النت تحط فيها
قيم تديلك البيع والشرا
ربنا يوفقنا ويوفقكم يارب

mostafa s
02-22-2013, 18:17
هى ليست مجرد وهم وسراب كما يدعى البعض فهى من انواع التحليل المتعدده فى الفوركس
وكل متداول فى السوق يرى فى التحليل الذى يعمل به اشياء لا يراها الاخرون وبالفعل تحقق ارباح مثلها مثل غيرها اذا تم الالتزام فقط

walid1
02-24-2013, 03:38
السلام عليكم ورحمة الله
سمعت الكثير عن هذه الزوايا ولكن فعليا
لم اجربها او استخدمها حتى الان

mostafa ismail
02-24-2013, 07:10
بصراحة اخى الحبيب انا مركز عل التحليل الكلاسيكى
لانه اظن انى اتجاوب معه لسهولته والابتعاد عن التعقيد

chaieb83
02-24-2013, 11:56

ehab_hassaan
02-24-2013, 12:22
اي علم يستخدم يجب ان يكون له سلبيات و ايضا ايجابيات و لذلك خذ الايجابيات لكل علم تأخد منه ما تريد و يحقق لك النتائج و لكن عن تجربة كل الاساليب المستخدمة في السوق تححق النتيجة التي تيدها لانها مجربة .

saad10
02-24-2013, 12:41

FCBXL
02-24-2013, 15:38
صراحة اخي لم اسمع بهاته الزوايا ولابالمربعات جان لهذا لو كان احد الإخوة لديه دراية بهذا الموضوع يفيدنا
الله يجازيه الف خير

ziko
02-24-2013, 15:41
سمعت عنها وقراءت عنها قليلا واعتقد انها مفيده بشرط التعلم واتقانها واضافه مزيد من لمساتك لها.

yassoo011
02-24-2013, 17:19
انا لا اعتمد عليها في التحليل بل
اعتمد على الترند والقمم والقيعان والنماذج السعرية وغيرها

Mr.JoCKeR
02-24-2013, 17:59
اعرفها لكن لل|اسف لا تفيد

ابتعد عنها

و المهم انك عرفتها و فهمتها من شباب و دا شيئ حلو لينا و ليك

tota
02-24-2013, 18:04
انا بصراحة اول مرة اسمع الكلام ده
وشكرا على مشاركاتك الجميلة فى المنتدى

freedom
02-24-2013, 18:05
والله انا لسة جديد فى عالم الفوركس والزوايا السعرية انا اسمع عنها كتير بس بصراحة لسة مش فاهمها كويس ومش اشتغلت بيها خالص
وكمان فى مروحية جان واعتقد انها احدى الادوات الت ى تستخدمها فى تجارتك

vampire-lord
02-24-2013, 18:07
سمت وقرت عن جان واساليبه وعن الزوايا السعريه
لكن لم اعمل بها الى الان , احاول ان اعمل بطيقي الخاص
وان ادمج في الاستراتيجيات لابتكر لي استراتيجيه جيده خاصه بي

maged mohamed
02-24-2013, 18:12
بسم الله الرحمن الرحيم
انا مقتنع بدراستى وبحثى فى عالم الفوركس
ممكن اكون سمعت عنها ولكن لاتشغل فكرى

youssef1025
02-24-2013, 18:36
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
هناك عدة استراتيجيات تعتمد على الزوايا لكني لم أجد من يستعملها كأدات أساسية تحياتي

اسماعلاوي
02-24-2013, 18:38
انا حقيقة سمعت عنها كثيرا ولكن للأمانة لم استعمل اي شئ منهم حتي احكم عليها

tameur
02-24-2013, 18:39
بسم الله الرحمن الرحيم
علم الزوايا السعرية ومربعات جان لم اسمع عنها ولم اقرا عنها للى حد الان

tecnequeforex
02-24-2013, 18:45
بالنسبة للزوايا السعرية انا لم يسبق ليس السماع بهكذا مصطلح أما جان فأنا أعرف أن علمه مبني على علم الارقام وعلم الفلك لكن لا أعرف اكثر من هذا عنه نتمنى تكون مواضيع في المنتدى تشرح هذا

ابو علي
02-24-2013, 19:21
بصراحة يا اخى انا سمعت عنها بس معرفش عنها اى حاجة
ولم استخدمها الى الان وان شاء الله ربنا يوفنا جميعا

amr002
02-24-2013, 19:23
فى الواقع انا اول مره اسمع عن الزاويه السعرسه لأنى مبتدأ ياريتحد يفيدنا بخبرته

Naser
02-24-2013, 19:25
من المشهور والمعروق عن طرق جان وشهرته وكيف كان يحقق ارباح وان اسراره لا احد يعلم منها غير القليل
ودائما تجد الكثيرين فى المواقع والمنتديات يتحدثون عن كتبه وموضوعاته ودائما له طريق للنجاح

malkoumx
02-24-2013, 20:36
أهلا بك أخي، نعم مسعتها وقرأت عنها ولكني لم أجربها، ولكن سأجربها بإذن الله، ولن أخسر أي شيء، مجرد المحاولة وسوف نتعرف على حقيقة هذه الإستراتيجية.
تقبل مروري أخي.

tayani
02-24-2013, 20:39
تحية طيبة
سمعت عن اغلبهم

ameur
02-24-2013, 22:12
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته شكرا لك اخى الفاضل على موضوعك

OxXeEm
02-24-2013, 22:24

سكوفيلد
02-24-2013, 22:55
الزاويه السعريه يعرفها الكثير ويقتنع بها ويحقق منها الارباح لا نها
صراحه من الاشياء المهمه فى العمل التى يستخدمها الكثير

ahmed99971
02-24-2013, 23:53
بسم الله الرحمن الرحيم
الصراحه انا اول مره اسمع عنها وياريت شرح وفيييييييييييييير ليها وشكرا لكم

يزيد
02-26-2013, 14:03
السلام عليكم
انا بنسبه لي اسمعت عن هذه الزواية السعرية و لكن لم اعمل بها الى حد اتمنى من الأخوة الأعضاء ان يفيدونا

yacrao
02-26-2013, 14:23
الزوايا السعرية مهمة جدا وحققت ارباحا كبيرة في القدديم لكن الآن
الامر تغر بعدما اصبخح الكثير يتاجر بهذه الاداه وهذه حقيقة للاسف
لا غبار عليها

winnerprofit2
02-26-2013, 14:56
مش عارف بجد يا باشا انا عن نفسى اعرف اى حاجه عن الزوايا السعريه وتقبل مرورى اخى الكريم وربنا يوفقنا جميعا

mohamed nada
02-26-2013, 18:15
السلام عليكم
و هو الاعتماد علي ارتدادات السعر من نقاط التشبع

mimo
02-26-2013, 18:16
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
نشكرك اخي العزيز لتناولك هدا النقاش المثيرو الدي سنستفيد منه ان شاء الله كثيرا اخي في تجربتنا المبتدئة في الفوركس فشكرا لك

elmansy
02-27-2013, 14:31
انا سمعت عن جان وعن علم الزوايا السعريه بس مشتغلتش بيها خالص
بس اسمع انها من اقوى الطرق التحليلي

BiBo
02-27-2013, 14:38
مرحبا بك اخي الكريم جزاك الله الف خير
اول شيء انا لسه اتعلم ي الشيء على زوايا

saad forex
02-28-2013, 04:52
انا سمعت عنها فعلا ولكنى لم اتعمق فيها ولا اعرف اشياء كثيره عنها
وده لأنى مبتدء بحاول اعرف كل حاجه بالراحه وبالتفصيل اخلص حاجه وادخل على حاجه جديده
انا كده صح ولالا

lil ledo
02-28-2013, 10:00
انا بصراحه اول مره اسمع عنها واشكر كل الاعضاء الذين قدمو الفائده وبارك الله فيكم

hesham elsayed abouelnaga
02-28-2013, 10:07
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
سمعت عن هذة الطريقة فى الفوركس عدة مرات ولى صديق مغرم بها ويدرسها جيدا ويطلعنى على نتائجة وحتى الان لايمكن ان احكم حكم نهائى عليها
ننتظر مع الوقت ويجب ان نستفيد من كل شىء فى مجال الفوركس

dovy
02-28-2013, 10:28
كثيرا مااسمع عن طرق جان وشهرته وكيف كان يحقق ارباح وان اسراره لا احد يعلم منها غير القليل ودائما تجد الكثيرين فى المواقع والمنتديات يتحدثون عنها ولكن الله اعلم بالجيد والغير جيد

mena2000
02-28-2013, 10:28

Egyptian Trade
02-28-2013, 10:57
لم اسمع او اقراء عن هذه النقاط ولكن انا مازلت اتعلم الفوركس حتى اكتسب المعرفة الازمة للمتاجرة فى الفوركس وانا ايضا اتدرب على الحساب الديمو حتى اعرف كيف ادير راس المال اما عن الذى تتحدث له انت لا اعرف عنه شيئ الان.

Abdo_Abdo
02-28-2013, 11:11
سمعت عن الزوايا السعرية ومربعات جان ولكني قرأت عنها في البداية ولم افهمها جيدا
فتركتها ولم اهم بها ولكني حاليا انتابني الفضول وساحاول البحث مره اخري في هذا الموضوع

mannon
02-28-2013, 11:14
شوف يباشا الزوايا السعرية دى علم ممتاز جدا واكتر واحد اعرفه فاهم فى النوع دة من انواع التحليل الاستاذ حخمادة سالم راجل خبرة فعلا وعندة خبرة رهيبة فى المجال دة

like
03-15-2013, 22:45
الزوايا السعريه ومؤشرات جان كلها علوم موجوده في المنتديات
واعتقد انها ليست كافيه لان البعض يقول ان ما نعرفه حاليا ليس كل ما توصل اليه جان والله اعلم
لذلك يبقي الحقيقه غير واضحه حتي الان

make
03-16-2013, 00:46
قليل الى بيعمل بطريقه جان
ليه معرفش بس يمكن التحليل الكلاسيكى افضل منها

joorry
03-16-2013, 07:07

انا لسسا بالبدايه ..بصراحه ماسمعت عنها

بالتوفيييق

mohamedfree
03-16-2013, 09:57
لقد سمعت عنها ولكني بصراحه لم اصل الي المستوى الذي يجعلني استطيع ان اتقنها
فانا مازلت في اول الطريق ولست متعجل لكي احصل على المكسب السريع

G shehab
03-18-2013, 04:32
يعنى انا سمعت كدا عنهم بصراحه لكن مجربتش يعنى الموضوع دا
وممكن الناس الخبره تفدنا من الموضوع دا ان شاء الله

كاجو باشا
03-18-2013, 05:07
السلام عليكم
انا اول مره اسمع عن موضوع الزوايا السعريه ده بس مبسوط جدا
عشان دايما اغلب المواضيع هنا فى المنتدى غالبا ما بتكون مفيده خاصه للمبتدئين مثلى

elmondal
03-18-2013, 05:15
اتمنى انى افهمها لانها صعبة شوية بس جارى تعلم
استراتيجياتها وربنا يسهل لانى سمعت عنها انها
جميله جدا خصوصا مع اليورو دولار

capo ahlwy
03-22-2013, 22:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اسف اخى مش هقدر افيدك لانى الصراحه اول مره اسمع عن حاجه زى دى
ممكن تكون موجوده اه بس انا مسمعتش عنها قبل كدا وممكن الناس الاعضاء الى عندهم خبره يفيدونا ان شاء الله

mero mohammed
03-22-2013, 22:24
هذا الرجل كان يعتمد على طريقه حسابيه خاصه جدا به لا يعرفها احد غيره
لم يخبر سرها لأى احد على الاطلاق
لا احد يعرف تماماً ماهى الطريقه الاصليه الذى كان يتبعها فعلا
كل ما هنالك هو تكهنات تقريبيه للطريقه ومحاولة استنتاجها
كل ما قيل انه كان يستخدم الوقت + السعر للدخول للسوق time & price للتجاره
ولازلت في بدايه الطريق ابحث عن معلومات كافيه
وهذا كل مالدي

abidox
03-23-2013, 03:23
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة وسلم
سمعت عن اغلبهم

emy anwer
03-23-2013, 04:07
فكرة الزوايا السعرية فى الخطوات التالية :

1 - تحديد الإتجاه العام إن كان صاعد أم هابط
2- إختيار نقطة قاع أو قمة لنبدأ رسم الشارت منها

hasback
03-23-2013, 07:55
اهلا اخ عمرو بالنسبة للزوايا السعرية فهي تعتمد على ارتداد السعر من زاوية معينة بنسبة تقريبية للمرحلة الاولى لتحرك السعر وهيطريقة جيدة في اقتناص النقط بالسكالنج ولكن في نظري ان اي طريقة استراتجية او تحليل مهما كان فلا بد له من ان يخفق بعض الاحيان ولكن هذا لا يمس من مصداقية الطريقة

bourhan25
03-23-2013, 08:00
السلام عليكم اخي نعم كل متداولين يعرفون طرق جان ولو دخلت
لليوتوب ستجد دروس عليها

fares1alex
03-23-2013, 08:22

انا لا اعلم عنها اي شيء بس لو في حد من الاعضاء يعرفها بالتفصيل يا ريت يشرحهالنا

egyption
03-23-2013, 08:30
علم النماذج السعرية موجود وتسمع عنه كتير لكن لم اطبقه او استفيد منه

Ahmed Dahab
03-23-2013, 13:10
انا افضل نقاط الدعم والمقاومة لانها فعالة جدا وباتلتالى وبالتالى عن طريقها يمكنك ان تربح من خلالها

elmoa
03-23-2013, 13:29
الحقيقة انا كنت قبل كدا قرات موضوع ليها لكن متعمقتش فيها او مجربتش انى افكر فيها بجدية
ويمكن لان وقتى يادوب بيسمح بالتداول انما مربعات جان معروفة او شبكة جان طبعا هى ليها فاعلية قوية

hossam elwazeer
03-23-2013, 14:27
بصراحه انا سمعت عنها كتير جدا ولكنى لم اقم بدخول اى صفقات من خلال التحليل الفنى القائم عليها ولكنى اعرف ان نسب نجاحها كبيره
لذلك ساتعلمها باذن الله واتمنى ان اكون جيد فيها باذن الله

makarov111
03-23-2013, 14:36

kekoo
03-23-2013, 14:46
بصراحه انا سمعت طبعا من قبل عن جان وعن اسلوب الزوايا السعريه ولكنى فى بدايه الطريق وبحب ابتدا
بالاساليب السهله البسيطه الى ممكن عن طريقها افهم السوق بشكل سهل وسريع فانا قراءت عن تلك الزوايا ولكن لم استطيع فهمها بشكل جيد