PDA

View Full Version : حل هذه المعادلة من فضلك

Pages : [1] 2 3 4 5

عمرو
05-15-2012, 14:48
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعيــــــــــــــن

امـــــــــــــــــــــا بعـــــــــد

حــل هــذة المـــعادلــــة ستأدي بنا الى الربح

كل شخص لدية جزء من الحل يضعه لنـــــــا

وانا متأكد جداا مما اقول ..

المعادلة تقول
اذا تمتلك 100$ ماهو الحد الأقـصى للمضاعفة + ان تخرج برح
طبعا انت تبحث عن 20نقطة او 50 نقطة ربح كحد اقصى والعمل بأي نسبة من 100$

kingman
05-15-2012, 17:20
ان شاء مع هذا المبلغ سوف ادخل بلوت مينى وهيكون هدفى زى حضرتك مآشرت مابين عشرين الى خسمين نقطة واحيانا عشرة وهيكون الأستوب مناسب ومع الوقت ساجعل المخاطرة من الربح
ده هيكون عملى ومش هفضل الشغل بالمضاعفات لكن لو هشتغل بالمضاعفات هبدأ بلوت عشرة سنت وهيكون هدفى 50 نقطة واقوم بالمضاعفة من مقومات او دعوم قوية ولن اعتمد على عدد انعكاس معين لكى اضاعف

magic777
05-15-2012, 17:31
اولا انا لست مع تحديد ربح معين يوميا او تحديد عدد نقاط معينه يوميا
حتى لا اضع نفسي تحت ضغط نفسي ممكن يأثر سلبيا على متاجرتي او تحليلي
ولكن من وجهه نظري انك ممكن تعمل بالمضاعفات مع ادراه راس مالك جيدا
ولكن تحلل صح وتحدد هدفك صح ونقطه دخولك صح وتبدأ بعقد صغير وكل لما السعر يرتد تدخل بعقد مضاعف ولنفس الهدف
بحيث لا يزيد عن 3 مضاعفات بمراعاه راس مالك واستخدام فريم الربع ساعه والخمس دقايق وتجنب اوقات الاخبار

Noah
05-15-2012, 17:48
مع هذا الرأس المال اعتقد ان نسبة المخاطر ستكون متفاوتة من صفقة الى الاخرى حيث اننى سوف اقوم بفتح بعض الصفقات بحجم للوت مينى وفى صفقات اخرى سوف تكون بحجم للوت ميكرو على حسب تاكدى من الصفقة او توقعى بتحرك السعر بنسبة كبيرة فى اى اتجاه

محمد الفواعره
06-12-2012, 19:17
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
مع هذا الرأس المال اعتقد ان نسبة المخاطر ستكون متفاوتة من صفقة الى الاخرى

safiforex
06-12-2012, 19:37
انا لما شفت العنوان افتكرت يا باشا انك ستضع لنا معادلة فعلا ، و ترجعنا الى ايم زمان الثانوية
هههههههه ، لما دخلت وجدت شيئا شبيها بالدالة الزمنية ، و هذه الدالة مقترنة بالزمن ، و بالوضع الحالي
فقد تؤول الى زائد ما لا نهايا ، و قد تؤول الى ناقص ما لا نهاية

AhmedMagnifico
06-12-2012, 19:59
والله يا اخى اظن انه مع راس المال الضعيف نسبيا دا المخاطرة ممكن تكون كبيرة شوية
والله اعلم
ع العموم فى انتظار الافادة من الاعضاء والمتاجرين المحترفين !

zahran
06-12-2012, 20:48
ساقترح عليك شيئ افضل داره محفظه ب 100 دولار :-
اليوم الاول الى اليوم الخامس فى الدخول .. ستدخل ب 2 لوت مايكرو وتدخل صفقتين متفارقين الوقت والهدف للصفقه 20 نقطه والاستوب 20 الرصيد
اليوم السادس الى العاشر ستدخل بنفس الطريقه ولكن ل 3 لوت مايكرو .. وهكدذا كل اسبوع تزوود نص اللى كنت بتشتغل بيه الاسبوع الللى فات

AhmedMagnifico
06-12-2012, 21:36
اليوم الاول الى اليوم الخامس فى الدخول .. ستدخل ب 2 لوت مايكرو وتدخل صفقتين متفارقين الوقت والهدف للصفقه 20 نقطه والاستوب 20 الرصيد
اليوم السادس الى العاشر ستدخل بنفس الطريقه ولكن ل 3 لوت مايكرو .. وهكدذا كل اسبوع تزوود نص اللى كنت بتشتغل بيه الاسبوع الللى فات
اظن انها استراتيجية جيدة
والله اعلم
لو كده هقراها اكتر من مرة وافهمها واحاول اجربها على الديمو اكونت !

magic777
06-12-2012, 22:21
بص عندك حساب فيه 100 دولار ورافعه قول 1:1000
وانت هتشتغل بطرق المضاعفات مثلا
انت المطلوب منك هنا انك تشتغل ب10 في الميه بس من حجم الحساب
يعني كل صفقاتك مجموع لوتاتهم ميزيدش عن 10 سنت مهما كان عددهم
المهم ميزيدش اللوت عن 10 سنت في الحساب اللي ب100 دولار ده

realyone
06-12-2012, 22:55
بالنسبة لطريقة المضاعفات يحتاج الى تحديد نقطة دخول قويه بحيث اذا عكس عليك الأتجاه يكون نقطة دخول الثاني اقوى من نقطة دخول الأول ويمكن تضاعف من حجم صفقتك بكل اريحيه بدون اي خوف عند نقطة الدخول الثانيه وربما لن تحتاج الى مضاعفه الثالثه

kingman
06-13-2012, 00:52
بالنسبة لطريقة المضاعفات يحتاج الى تحديد نقطة دخول قويه بحيث اذا عكس عليك الأتجاه يكون نقطة دخول الثاني اقوى من نقطة دخول الأول ويمكن تضاعف من حجم صفقتك بكل اريحيه بدون اي خوف عند نقطة الدخول الثانيه وربما لن تحتاج الى مضاعفه الثالثه

بالفعل اقوى عامل بينجح طريقة العمل بالمضاعفات والتبريد هى نقطة الدخول الصحيحة بتريح المتاجر جدا فى مضاعفاته وبيبقى مطمن انه مهما انعكس السعر سيرجع مرة اخرى الى نقطة الدخول وده بيخلى سعيد حتى بالأنعكاس الحاصل على الشارت وبيعتبر كل انعكاس هو ربح له لان المضاعفات ستويد وبالتالى عند الرجوع لنقطة الدخو لستتضاعف ارباحه

Texxon
06-13-2012, 17:28
شوف يا باشا، نظام المضاعفات ده بمنتهى الأمانه وعن تجربة طويلة معاه لا يصلح ان يكون نظام او استراتيجية رابحه تتاجر عليها، فقد يربح في البداية وقد لا يربح ولكن الي انا متأكد منه انه في النهاية لا بد ان يخسر

fafa280384
06-13-2012, 17:48
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعيــــــــــــــن

المعادلة تقول
لو مكانك وعندي 100دولار اغامر ب2بالمئة من راس مال
وهدف لصفقة 10نقاط
وحد خسارة 50نقطى
وطبعا مع ممكن 10صفقات يوميا يعني دخول سريع وخروج سريع

ahmed saleh
06-13-2012, 22:10
هذا البملغ جميل جدا لكى تبدا بة من الممكن ان تضعفة فى خلال صفقتين
ولكن عليك بكيفية اتخاذ القرار الدخول وفى اى صفقة تريد وان تحدد هدفك فقط وانشاء الله تحقق ارباحك

mando
06-13-2012, 22:32
عن نفسى مش بحب اشتغل مضاعفات أفضل استخدام التبريد بدون مضاعفات مع أدارة راس مال جيدة
ممكن الدخول بعقد ميكرو أو عقد 20 أو 30 سنت بالنسبة لى مبلغ ال100$ وممكن الظروف تخلتف على حسب الصفقة لكن المهم هو أدارة راس مال بشكل جيد

ana1990
06-13-2012, 22:43
ولكن تحلل صح وتحدد هدفك صح ونقطه دخولك صح وتبدأ بعقد صغير وكل لما السعر يرتد تدخل بعقد مضاعف ولنفس الهدف
بحيث لا يزيد عن 3 مضاعفات بمراعاه راس مالك واستخدام فريم الربع ساعه والخمس دقايق وتجنب اوقات الاخبار
كلامك جميل و احب اضيف عليه حاول تحط لنفسك هدف و ليس حد ربح يومي مثل انا عايز في اخر الشهر يكون معايا عدد من النقاط و بكده تبقى مضغطش على نفسك و في نفس لوقت قدرت تحقق هدفك لكن عمل حد للربح و الخسره هيؤدي للخساره دائما

magic777
06-14-2012, 00:17

فعلا اخي ودي اللي انا بسميها الخطه البديله دايما لما بحلل العمله واضع الاوامر والاهداف
بكون عامله حسابي في الخطه البديله دي وهو ان لو السعر عكس عليا اكون عارفه النقطه التانيه اللي هعزز منها او ابرد
او حتى اهدج فين هيا من البدايه

kingman
06-14-2012, 01:01
شوف يا باشا، نظام المضاعفات ده بمنتهى الأمانه وعن تجربة طويلة معاه لا يصلح ان يكون نظام او استراتيجية رابحه تتاجر عليها، فقد يربح في البداية وقد لا يربح ولكن الي انا متأكد منه انه في النهاية لا بد ان يخسر

مش لازم فى النهاية انه يخسر بالعكس ده ممكن فى النهاية يكون طريق النجاح لخبرته فى هذه الطريقة فهى طريقة جيدة جدا فى التعامل مع هذا السوق لكن اكيد يلزمه شروط اساسية للتعامل مع هذه الطريقة واى استخدام خاطئ لها معناه خسائر بالجملة

gemmy
06-14-2012, 01:19
اول حاجة انا لو معايا ميت دولار هتاجر بيهم , مش هسعى لا لمضاعفات ولا ربح يومى
لانى لست اتاجر يوميا لكن اسعى للحفاظ على راس مالى و تقليل المخاطرة مع الربح القليل مع العمل بلوت قليل

Noah
06-14-2012, 02:11
اول حاجة انا لو معايا ميت دولار هتاجر بيهم , مش هسعى لا لمضاعفات ولا ربح يومى
لانى لست اتاجر يوميا لكن اسعى للحفاظ على راس مالى و تقليل المخاطرة مع الربح القليل مع العمل بلوت قليل

افضل طريقة للنجاح فىا لفوركس هو الاعتماد لعىا لحصول على نسبة ارباح يومية وهذه هى الطريقة المثالية التى يتمكن بها المتاجر فى الفوركس من الحفاظ على تجارته وفى نفس الوقت يتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة ولكن الفكرة كلها ان هذه الارباح يتم تحقيقها علىا لمدى الطويل

AhmedMagnifico
06-14-2012, 06:27
اها تمام يا ريس معلومة مهمة واظن انها طريقة جيدة لحل المعادلة دى
:)

Rami
06-14-2012, 09:30
انا لم اجرب المضاعفات فى متاجرتى لكن حسب ما اسمع ان المضاعفات تحتا ج الى
راس مال كبييير نوعا ما حتى تتحمل الانعكاس والدخول بلوتات مضاعفة + ان هذه الطريقة تحمل مخاطرة عالية لا انصح ل 100 $

ahmed
06-14-2012, 12:12
هدخل ب 2:4 لوت مينى مقسمين كل لوت على زوج منفرد
وبهدف من 30 :50 نقطه لكا عقد ووقف بنفس قيمه الهدف
ولن اعمل ابدا بالمضاعفات لخطورتها

magic777
06-14-2012, 17:51

انت تقدر تشتغل بأي طريقه انت عاوزها سواء مضاعفات او اسكالبنج او طرق رقميه
ومش مهم كمان عدد الصفقات اللي هتفتحها
لكن مهم جدا ان مجموع لوتات الصفقات المفتوحه كلها في نفس الوقت متزيدش عن نسبه ال 10 في الميه من راس المال
علشان تكون في السليم

magic777
06-14-2012, 17:51
راس مال كبييير نوعا ما حتى تتحمل الانعكاس والدخول بلوتات مضاعفة + ان هذه الطريقة تحمل مخاطرة عالية لا انصح ل 100 $

هيا ممكن صعبه شويه على مبلغ ب100 زي ماقولت
لكن لو المتاجر بيستخدم اداره راس مال جيده بحيث مجموع كل الصفقات المفتوحه يكون مساوي لنسبه ال 10 في الميه
من الحساب كدهممكن ينجح بس الربح هيكون قليل فقط مع حساب ب100 دولار طبعا

safiforex
06-14-2012, 18:08
انت تقدر تشتغل بأي طريقه انت عاوزها سواء مضاعفات او اسكالبنج او طرق رقميه
ومش مهم كمان عدد الصفقات اللي هتفتحها
لكن مهم جدا ان مجموع لوتات الصفقات المفتوحه كلها في نفس الوقت متزيدش عن نسبه ال 10 في الميه من راس المال
علشان تكون في السليم

هو في ما يخص الادارة السليمة لراس المال فانا اوافقك الراي اخي في 10 في المية من راس المال
لكن عن الطريقة ، فاظن ان المضاعفات فانا لا انصح بهذا النظام لانه خطير للغاية على الكل ن و اما السكالبينج فيمكن استعماله بضوابط مشروطة
و اكيد لازن الالتزام بادارة المال

gemmy
06-14-2012, 19:33
افضل طريقة للنجاح فىا لفوركس هو الاعتماد لعىا لحصول على نسبة ارباح يومية وهذه هى الطريقة المثالية التى يتمكن بها المتاجر فى الفوركس من الحفاظ على تجارته وفى نفس الوقت يتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة ولكن الفكرة كلها ان هذه الارباح يتم تحقيقها علىا لمدى الطويل

ماهى الفكرة انك لازم يبقى عندك الوقت الكافى علشان تتاجر كل يوم
و للاسف انا معنديش الوقت ده ولا املكه ف باضطر انى اعمل كدة

2x1
06-14-2012, 19:35

فعلا كلامك مظبوط اهم حاجة هو تحديد فريمات صغيرة ونبتعد من

الفريمات الكبيرة عشان بتكون في خطورة عالحساب

remo
06-16-2012, 02:32
بسم الله الرحمن الرحيم

المعادلة تقول

طبعا انت بتتكلم صح انا هقول راى يعنى متعتبروش حل سحرى انت تقدر تخش الصفقة ب 20 سنت وتخلى الهدف عشرين نقطة فى كل فرصة تلاقيها على مؤشر الار اس اى وانت هتلاقى نفسك بتخرج اخر الاسبوع بربح مايقلش عن 200 نقطة يعنى اربعين دولار

vamoscapitos
06-16-2012, 02:50
سادخل بلوت 1 سنت ارى انه المثالي والانسب ولن اخاطر كثيرا

ساكتفي ب20 نقطة في كل صفقة وارى انها مربحة

kingman
06-16-2012, 02:55

هى المخاطرة تعتبر جيدة جدا لكن بالنسبة لحجم المبلغ وحجم اللوت هل ستقتنع بسهولة بهذا الربح الضئيل يعنى عشرين سنت اعتقد الكثيرين لن يرضوا به ربح ودى اكيد مشكلة المبالغ الصغيرة فى ادارة راس المال بس كمبدا مافيش اجحن من كده ادارة راس مال

ahmed
06-16-2012, 02:56
طبعا انت بتتكلم صح انا هقول راى يعنى متعتبروش حل سحرى انت تقدر تخش الصفقة ب 20 سنت وتخلى الهدف عشرين نقطة فى كل فرصة تلاقيها على مؤشر الار اس اى وانت هتلاقى نفسك بتخرج اخر الاسبوع بربح مايقلش عن 200 نقطة يعنى اربعين دولار

يا اخى مكنش حد غلب لو الفوركس بالسهوله دى
كلنا عارفين المؤشر وكلنا استخدمناة ومعروف كويس ان المحصله النهائيه بالاعتماد على اشارات المؤشر غير مجديه
عندك طريقه تكسب بيها من مؤشر الار اس اى اشرحهلنا وكلنا اذان صاغيه

yousef1981
06-16-2012, 02:56
10% من راس مالك فقط

osama shaban
06-16-2012, 03:10
لازم يكون عندك اداره سليمه لراس المال
يعني مينفعش تخش عمليه بميني والهدف من 20 الي خمسين نقطه لان الاستوب لوس هتبقا فين يعني عمليه واحده هتخسر فيها كتير وده غلط
لازم تضارب بحد اقصي 10في الميه من الحساب ومتحددش هدف يومي عشان مش كل الايام هتسكب افضل حاجه انك تخش عند اماكن صحيحه وهدف من 15 الي 20 نقطه وبعقد حد اقصي نصف دولار وتققل عملياتك

Desperate
06-16-2012, 03:22
كل شخص لديه طريقته الخاص وانا برأيى ان البدء 100 دولار فى الفوركس ليس امرا محببا الا اذا كان لغرض التجربة واخذ التحدى والتفاعل مع السوق لاكتساب خبرة فقط
وعلى اى حال. اعتقد انى لو كنت امتلك حساب بهذه القيمة كنت لادخل اى صفقة بعقد يبلغ 10 سنت للنقطة
مع مراعاة الا يزيد ربح او خسارة كل صفقة عن 50 نقطة بحيث لا اكسب ولا اخسر اكثر من 5% فى كل صفقة
والشئ الذى احب فعله هو فى حالة خسارتى لل5% فى هذا اليوم او ربحى ل 5% فى هذا اليوم لا اتاجر مرة اخرى فقط استكفى بالربح او الخسارة بالنسبة المحددة لتفادى اى خسائر اضافية او ربح مشكوك فيه

magic777
06-16-2012, 15:05

انت فعلا ممكن تعمل كده لو حسابك كبير وتستمر كمان معاها وتحقق ربح جيد في نهايه الشهر
لكن لو حسابك صغير هتعمل كده اسبوع او اسبوعين لكن هل سوف تستمر
اشك طبعا في اغلب الاحيان هتخاطر وده اللي بيحصل مع اغلب المتاجريين للأسف

H!m0
06-16-2012, 23:30
ياأخي أعتقد أن رأس المال 100 دولار خطير جدا بالمضاعفات و لا أنصحك بها و اذا عملتها يجب أن تبدأ بـ بـ 1 سنت للنقطة لأنه يجب عليك أن يكون الحساب 1000 دولار لكي تبدأ بـ 0.10 نقطة أحسن و تبقى المضاعفات خطيرة و مربحة

sunlight
06-16-2012, 23:33
ياأخي أعتقد أن رأس المال 100 دولار خطير جدا بالمضاعفات و لا أنصحك بها و اذا عملتها يجب أن تبدأ بـ بـ 1 سنت للنقطة لأنه يجب عليك أن يكون الحساب 1000 دولار لكي تبدأ بـ 0.10 نقطة أحسن و تبقى المضاعفات خطيرة و مربحة

لا ممكن تدخل برافعه ماليه 1:1000وبعقود مينى طبعا ولو واثق جدا من استراتيجيتك ادخل بعشرين سنت الى نصف دولار هاتعمل مبلغ كويس
ولكن كلما كبر رأس المال كلما كسبت اكتر وزادت الثقه بالنفس

كريم
06-17-2012, 00:01
هتختلف يا ريس حسب نقطة الدخول فإذا كانت قوية فيكون الهدف اكبر و اذا كانت ضعيفة قسيكون الهدف قريب و قليل

و لكن لن اعتمد على المضاغفات بشكل كبير و هقوم بالمضاعفة من نقاط قوية و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

assidi saber
06-24-2012, 16:39
انا اذا كان عندك حساب فيه 100 دولار فانا انصحك بان تشتغل ب 10 سنت للنقطة لكي لا تكون هناك ضغط على حسابك

mohamedfx2005
06-24-2012, 17:01
السلام عليكم ورحمة الله
انا في اعتقادي ان حساب 100 دولار غير كافي للعمل بالمضاعفات والله اعلم
في حالة عملت بالمضاعفات في حسابك فانا انصحك بالدخول بدقة في صفقتك ووضع الهدف ثلاث مرات الستوب

Mtec
06-24-2012, 17:25
100 دولار مبلغ صغير جدا في الفوركس
يجب الصبر و محاولة عدم التسرع و الابتعاد عن الطمع
ومع مرو الوقت سيكبر راس المال و تكبر الارباح

my life
06-24-2012, 17:30
دخول لك الجيد بيكون بـ 10 في المئة من 100 دولار
وهذا انا الي افضل

safiforex
06-24-2012, 17:41
دخول لك الجيد بيكون بـ 10 في المئة من 100 دولار
وهذا انا الي افضل

هذا جيد اكيد ان الواحد يدخل ب 10 في المية من راس ماله ، و خصوصا بالنسبة ل 100 دولار
لكن هذا طبعا يتبقى عن الطريقة المتبعة في التجارة و في التداول ، لانه قد تزيد او قد تنقص على حسب

ARAB_PIGEON
06-24-2012, 17:50
بسم الله الرحمن الرحيم

المعادلة تقول

وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عن نفسى لا احب المضاعفه
احاول ان احلل بشكل فنى سليم
ثم استعمل 10% من راس المال واخرج بما قسم الله لى
ولا اطمع او اجازف
وقبل ان احلل زوج العمله الذى ساتدوال عليه احلل المحرك لكل اسواق المال فى العالم الا وهو الدولار
وذلك بتحليل اندكس الدولار
اتمنى لك التوفيق

konine
06-24-2012, 18:16
أنا راح أحاول أدخل بلوتات ميكرو و بأهداف من 20 إلى 50 نقطة
و بإدرة رأس مال صارمة أحترم خطة متبع
الله كريم

ahmed
06-24-2012, 18:34
وعليكم السلام ورحمه الله تعالى وبركاته
اهلا وسهلا اخى الكريم
عن نفسى لا احب المضاعفه
احاول ان احلل بشكل فنى سليم
ثم استعمل 10% من راس المال واخرج بما قسم الله لى
ولا اطمع او اجازف
وقبل ان احلل زوج العمله الذى ساتدوال عليه احلل المحرك لكل اسواق المال فى العالم الا وهو الدولار
وذلك بتحليل اندكس الدولار
اتمنى لك التوفيق
صح اخى مظبوط كلامك تعتمد على التحليل الجيد
ولا تدخل باكثر من 10 % من الحساب

safiforex
06-24-2012, 18:41
أنا راح أحاول أدخل بلوتات ميكرو و بأهداف من 20 إلى 50 نقطة
و بإدرة رأس مال صارمة أحترم خطة متبع
الله كريم

اذا حاولت ان تطبق ما قلت فانك اكيد اخي ستنجح
لان الاهم في النجاح هو الادارة المالية و التخطيط الجيد و هذا ما فعلته
بالتوفيق لك و للكل ان شاء الله

kingman
06-24-2012, 18:52
انا اذا كان عندك حساب فيه 100 دولار فانا انصحك بان تشتغل ب 10 سنت للنقطة لكي لا تكون هناك ضغط على حسابك

واللوت المعقول ده هيقدر يضير حسابه بادارة راس مال جيدة ولن تزيد فى كل الأحوال عن عشرة فى المية من راس المال يعنى عشرة دولار والعشرة دولار هتكفى انعكاس بمئة تقطة

remo
06-24-2012, 18:57
بسم الله الرحمن الرحيم

المعادلة تقول

انت طبعا هتستعمل حساب مينى تخش بلوت 20 سنت صفقات هدفها 20 الى 50 نقطة واستوب 20 نقطة وتعتمد على نقط الدعم والمقاومة ومع دمج مؤشر الار اس اى بتشبع 28 عشان تتاكد اكتر وبكدة هتربح مبلغ حلو كل اسبوع

mohamed eldamnhorey
06-24-2012, 19:04
انت طبعا هتستعمل حساب مينى تخش بلوت 20 سنت صفقات هدفها 20 الى 50 نقطة واستوب 20 نقطة وتعتمد على نقط الدعم والمقاومة ومع دمج مؤشر الار اس اى بتشبع 28 عشان تتاكد اكتر وبكدة هتربح مبلغ حلو كل اسبوع

ممتاز مؤشر ار اس اى تشبع 28
وياسلام لو معاه ماكد وموفنجات

تعمل اى كوكتيل - وتبقا استراتجيه تحفه

yassoo011
06-24-2012, 19:04
العمل ب 10 دولار اي 10 بالمأة من رأس المال
شيئ واستراتيجية جيدة لانها تتحمل التقلبات السوقية اذا حدثت
وكلما كبر الحساب او راس المال زدنا اللوت الدتخلين به

hesham itch
06-24-2012, 19:06
ده بيتوقف على الاستراتيجية اللى بتستخدمها واللى بتختلف من متاجر لاخر
وكمان بتفرق فى مفهوم ادارة راس المال من متاجر لاخر بمعنى ان
الهدف اللى انتا بتطمح ليه ممكن يكون غيرك مش هو نفس الهدف

compaq0
06-24-2012, 20:41
لا يجب ان تحدد ربح معين بالمال و لكن هدف بالنقاط اى هدفى اليوم تحقيق 20 او 50 نقطه و اللوت مناسب لراس المال و لكن لكى تضاعف المبلغ و تسير وفق استراتيجيه تعتمد على اداره جيده لراس المال تحتاج الى 4 شهور

The Mester X
06-24-2012, 21:05
العمل ب 10 دولار اي 10 بالمأة من رأس المال
شيئ واستراتيجية جيدة لانها تتحمل التقلبات السوقية اذا حدثت
وكلما كبر الحساب او راس المال زدنا اللوت الدتخلين به

ايوه افصل شئ للادارة راس المال هو الدخول بالنسبة صغيرة تتراوح بين 5 و 10 بالمئة
و عدم المخاطرة باكثر من دلك في كل صفقة و 100 دولار بالادارة الصارمة ممكن تحقق منها الكثير بالفعل

KOGI
06-25-2012, 21:26

deadlyfox
06-26-2012, 00:31
طبعا اعتقد ان لوت مينى هو الافضل مع راس المال هذا
اعتقد ان 50 هى المستوى الافضل للنقاط

safiforex
06-26-2012, 02:22
ممتاز مؤشر ار اس اى تشبع 28
وياسلام لو معاه ماكد وموفنجات

تعمل اى كوكتيل - وتبقا استراتجيه تحفه
و انا معاك في هذا ، و خصوصا ان ار اس اي جيد على اعدادات 28 بمستويات 70 و 30
و عندما ينضاف اليه الموفنج و الماكد اكيد ستكون استراتيجية قنبلة

dodovedo
06-26-2012, 17:40
اخى العزيز
براس مال كهذا يجب الاحتياط الى ابعد الحدود والدخول بعقود ميكرو فقط
تقبل مرورى

HUSSENEY
06-28-2012, 21:53
من اسهل المضاعفات
هو مضاعفة مبلغ مثل 100$ بشرط استخدام رافعة مالية كبيرة

revenge
06-28-2012, 22:27
دي تختلف حسب اقصي عدد لنقاط الخساره ..

يعني مثلا لو الستوب 10 نقط بس

اعتقد 0.5 دولار للنقطه كويس

يعني حوالي 5 % الخساره رغم انها كبيره نسبيا .

انما لو في مضاعفات يبقي اقصي حاجه 5 سنت للنقطه في المضاعفه الاولي

kingman
06-28-2012, 23:55
من اسهل المضاعفات
هو مضاعفة مبلغ مثل 100$ بشرط استخدام رافعة مالية كبيرة

ومعروف فى السقو ان سهل ان الواحد يضاعف مبلغ صغير لكن طبعا كلما كبر المبلع كلما صعب مضاعفته واحسن طريقة لمضاعفة راس المال هى التى تلتزم بادارة راس المال وليس بالخطورة العالية

derfcase
06-29-2012, 00:11
مع كامل احترامي للاخوة الذين ذكرو ان حل يكمن قي تخفيض نسبة المخاطرة الي 10% و ان لا تزيد النسبة عن ذلك
مما يعني ان حجم اللوت يجب ان لا يزيد عن 10 سنت و ذلك للعمل باستراتيجية المضاعفات
فاني اري انه يجب تقليل هذه النسبة الي 5% من قيمة المخاطرة و ليس 10 بالمائة
و سنسير ايضا في نفس استراتيجية المضاعفات و لكن علي مدي زمني ابعد - و هذا من وجه نظري لتقليل حجم المخاطرة و المحافظة علي راس المال من الصفقات الخاسرة التي قد تعترضنا

mony
06-29-2012, 00:18
الحد الاقصى لمضاعفه 100 دولار تقريبا 10% لان المبلغ ضعيف ويجب ان لا تخاطر به

mostafakamal
06-30-2012, 23:14
انا ادخل بعقود ميكرو حتى احافظ على ادارة جيدة لراس المال
حتى اصل الى من 200 الى 300 دولار
ثم ابا ادخل فى عقود مينى

husamart
06-30-2012, 23:17
اهم شيء انو ما يزيد حجم اللوت عن 0.01 .. وخد من السوق بحدود 50 نقطة للعقد مع 35 نقطة ستوب . ومع كل زيادة في رأس المال مثلا صارو 110دولار خلى اللوت 0.011 وهكذا

waleed adel
07-02-2012, 08:14
راس المال ضعيف طبعا ولابد ان يكون هناك اداره صارمه له
وعدم المجازفه بلوت عالى العقود الميكرو افضل

ymn30
07-02-2012, 08:56
اظن مع صغر المبلغ من مضاعفتة لو استخدمت ادارة الاموال صح والخول بنسبه 20 % على عقدين الاول هحيد به 20 نقطة والثانى هتركه مفتوح وعند تحقيق الهدف الاول هنقل الاستوب فى الهدف الثانى الى نقطة الدخول ويكون الهدف الثانى 50 نقطة وبكدة هكون حققت حوالى 70 نقطة وهعمل على مضاعفة راس المال

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 20:10
بص هو انا بصراحه مش بحسب مقدار الربح اللى انا ممكن اكسبه ف اليوم يعنى انا بشتغل وع قد الربح باخد
علشان مكونش متوتر او شاغل تفكيرى بهدف واحد واضيع كل ارباحى
بس انا بحاول ادير رأس مالى بطريقه كويسه وسليمه

waleed adel
07-04-2012, 21:19
عن نفسى بسمع عن الطريقه بس شخصيا لم اجرب المضاعفات فى متاجرتى لكن حسب ما اسمع ان المضاعفات تحتا ج الى
راس مالكبير جدا للمتاجره

ehab
07-09-2012, 01:10
انا شايف ان الكلام ده سابق لاوانه انت ممكن تحدد ارباح
وتقلب بخسارة سيبها على الله وربنا بيرزق الجميع

madoxegy
07-09-2012, 09:46

rabie10
07-09-2012, 21:56
مع هذا الرأس المال اعتقد ان نسبة المخاطر ستكون متفاوتة من صفقة الى الاخرى حيث اننى سوف اقوم بفتح بعض الصفقات بحجم للوت مينى وفى صفقات اخرى سوف تكون بحجم للوت ميكرو على حسب تاكدى من الصفقة او توقعى بتحرك السعر بنسبة كبيرة فى اى اتجاه

nada
07-09-2012, 22:15
اعتقد ان الوت يتوفق على طريقت عملك فمنا من يبرع فى دخول الصفقة من اولها (بدون انعكاس)
ومنا من يدخل فى اوقات الانعاكس وهكذا وبتالى يلزم وضع هدف و استوب لوز لمعرفة بكام تتدخل الوت ويحتسب 5% من راس المال ثما القسمة على عدد نقطة الخساره لمعرفة اذا وصل لهذه النسبة سوفا تخرج من السوق

magic777
07-09-2012, 23:38

المهم هنا اخي انه يكون مجموع اللوتات اللي انت فاتح بيها صفقاتك كلها في نفس الوقت يكون باداره
مال سليمه وليكن بنسبه ال 10 في الميه من الحساب مهما كان عدد الصفقات اللي انت فاتحها هنا
وده علشان تكون بأمان من اي حركه مفاجئه قويه للسعر

abaragh
07-09-2012, 23:56
عن نفسي راح اشتغل بعقد 0.10 واظنه يوافقة ادارة رأس المال الذي هو 100 دولار

ZOUHAIR_ZIZO28
07-10-2012, 00:17
كل صفقاتك مجموع لوتاتهم ميزيدش عن 10 سنت مهما كان عددهم
المهم ميزيدش اللوت عن 10 سنت في الحساب اللي ب100 دولار

Mr.GooDMaN
07-10-2012, 21:51
ان شاء مع هذا المبلغ سوف ادخل بلوت مينى وهيكون هدفى زى حضرتك مآشرت مابين عشرين الى خسمين نقطة واحيانا عشرة وهيكون الأستوب مناسب ومع الوقت ساجعل المخاطرة من الربح
ده هيكون عملى ومش هفضل الشغل بالمضاعفات لكن لو هشتغل بالمضاعفات هبدأ بلوت عشرة سنت وهيكون هدفى 50 نقطة واقوم بالمضاعفة من مقومات او دعوم قوية ولن اعتمد على عدد انعكاس معين لكى اضاعف
دا راي كويس جدا
انى اخللى الستوب مناسب مع الوقت
وانى ادخل بلوت مينى
وان شاء اله تكون فكرة موفقة

Bs Joker
07-10-2012, 23:32
حدد انت كيف ستخاطر ثم ستعرف وحدط لأي نسبة رسح يمكنك الوصول و لا تنسى أنه مثلما هناك ربح ايضا هناك خسارة فحذاري ان تضع نستو فوق الخيال انت غير قادر على الوصول لها , يمكن ان تتحول تلك المجازفة الى خطر قاتل ينهي طريقك في الفوركس

kingman
07-11-2012, 00:14
وافضل شئ مع المضاعفات يكون للمتاجر خطة جيدة للمضاعفات وكيف سوف سيضاعف عقوده واهم شئ نقط الدخول لكل عقد وفيه طرق مختلفة للدخول فى المضاعفات

osama00971
07-11-2012, 01:18
انا لما شفت العنوان افتكرت يا باشا انك ستضع لنا معادلة فعلا ، و ترجعنا الى ايم زمان الثانوية
هههههههه ، لما دخلت وجدت شيئا شبيها بالدالة الزمنية ، و هذه الدالة مقترنة بالزمن ، و بالوضع الحالي
جميل جدا والله يا كبير
شكلك ماهر بالرياضيات يا بختك

mrxr00t3d
07-11-2012, 04:44
اخي سوف احاول تحقيق 20 الى 40 نقطه يوميا
و الاشتراك بلوت ميني

nrgslawi
07-11-2012, 04:47
السلام عليكم ورحمة الله
انا لو رصيدي 100 دولار هدفي اليومي 40 نقطة مع حجم عقود 0.10
لكن اذا كان السوق في حالة اخرى ساغير الاستراتيجية

waleed adel
07-12-2012, 01:59
عن نفسى لان حسابى صغير فادخل بعقود ميكرو حتى احافظ على ادارة جيدة لراس المال
حتى اصل الى من 200 الى 300 دولار

amrmorasamir
07-12-2012, 02:09
انا افضل الدخول ب 0.25 للنقطه والمضاعفه تكون بعد حوالى 100 نقطه او من عند مقاومه قويه او دعم قوى بحجم لوت 0.5 دولار انا عارف انى مخاطر بس انا بعمل كده على حسابات البونص فقط

obada-90
07-12-2012, 02:11

naitsi
07-12-2012, 16:38
السلام عليكم
أخي أعتقد أن رأس المال 100 دولار خطير جدا بالمضاعفات و لا أنصحك بها و اذا عملتها يجب أن تبدأ بـ بـ 1 سنت للنقطة لأنه يجب عليك أن يكون الحساب 1000 دولار لكي تبدأ بـ 0.10 نقطة أحسن و تبقى المضاعفات خطيرة و مربحة

sabre
07-12-2012, 16:54
الموضوع سهل جدا ان شاء الله ولاكن التنفيز هو المطلوب
انت فى الاول تشتغل بلوط 10 سنت وهدف 20 نقطه اول ما يكون مجموع ارباحك
100 نقطه كبر حجم الهدف خليه 50 نقطه واول ماتكسب 200 نقطه كبر حجم اللوط وهكذا

devloppman
07-12-2012, 18:06
لا أحبذ فكرة تحديد الربح اليومي
هذا المبلغ بالتمعن وعدم المخاطرة يمكن أن يكبر ويحقق مبالغ مقنعة
وأفضل رافعة أنصحك بها هي 1:1000

Noah
07-12-2012, 20:45
الطريقة الامثل اتلى تعمل بها على حسبا 100 $ هو ان تقوم بفتح صفقة بحجم للوت 10 سنت للنقطة وان يكون لك يوميا 20 نقطة حتى لا تعرض نفسك للمزيد من المخاطر علىا لحساب ونسأل الله لك التوفيق

swingawy
07-13-2012, 04:54
انا لست مع تحديد ربح معين يوميا او تحديد عدد نقاط معينه يوميا

HUSSENEY
07-13-2012, 23:38
أعتقد أن رأس المال 100 دولار خطير جدا
و لا أنصحك بها و اذا عملتها يجب أن تبدأ بـ بـ 1 سنت للنقطة لأنه يجب عليك أن يكون الحساب 1000 دولار لكي تبدأ بـ 0.10 نقطة

pimo
07-14-2012, 00:00
انا انصحك بالعقود المينيوان تحدد هدفك في ضرب 10 او 30 نقطة يوميا بدون ان تضر راس المال اكثر من 20 بالمئة وان تتداول في وقت افتتاح البورصة الاسيوية لانها هادئة

forex4ever
07-14-2012, 00:07
شوف ياريس انا لو معايا 100 دولار هتفرق هل سوف تكون بونص ام ايداع من جيبي الخاص ...طبعا سوف اجد من يقول لا البونص هو نفس الحساب العادي وانا اقول لا البونص ليس كما تودع من جيبك الخاص وبالنسبة لي استطعت في احد الشهور تدبيل حسابي البونص اكثر من 900% وسحبت الارباح ووضعتها في حساب التداول الحقيقي طبعا الذي طبعا لا استخدم فيه نفس المخاطره

hesham1046
07-14-2012, 00:10

Forex Eyes
07-14-2012, 00:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الامر لا يعتمد على المدة
بل على الصفقات الرابحة
قد تفتح صفقة واحدة تكون رابحة
تضاعف لك رئس المال
في وقت وجيييز
بالتوفيق لك في تجارتك ان شاء الله

ehab
07-14-2012, 01:43
ومش هفضل الشغل بالمضاعفات لكن لو هشتغل بالمضاعفات هبدأ بلوت
عشرة سنت وهيكون هدفى 50 نقطة واقوم بالمضاعفة من مقومات او دعوم قوية

kingman
07-14-2012, 02:05
أعتقد أن رأس المال 100 دولار خطير جدا
و لا أنصحك بها و اذا عملتها يجب أن تبدأ بـ بـ 1 سنت للنقطة لأنه يجب عليك أن يكون الحساب 1000 دولار لكي تبدأ بـ 0.10 نقطة

المشكلة فى لوت واحد سنت ان المعظم من هيرضى بالأرباح وهيشعر ببعض من الملل وممكن ده يعرضه للمخاطرة العالية مع الوقت وانا بفضل لوت عشرة سنت حتى يكون الربح مقنع بعض الشئ

waleed adel
07-15-2012, 18:10
لم اجرب المضاعفات فى متاجرتى لكن حسب ما اسمع ان المضاعفات تحتا ج الى
راس مال كبير نوعا ما حتى تتحمل الانعكاس

SlaiteR
07-17-2012, 12:39
السلام عليكم

صراحة راس مال رائع للمبتدا كبداية جيدة

فتح صفقة بلوت 10 سنت

جعل الربح اليومي متفاوت ما بين 20و50 نقطة

تحياتي

mostafakamal
07-17-2012, 15:50
انا ممكن ادخل بنسبة 30 بالمئة يعنى حوالى 30دولار كاقصى تقدير
وذلك فى حالة التاكد الجيد من الدخول لان كدة يعتبر ثلث راس المال
وده نسبة كبيرة فى التداول بالنسبة للمبتدئين

waleed adel
07-18-2012, 23:53
حساب 100 دولار غير كافي للعمل بالمضاعفات والله اعلم
لان الاهم في النجاح هو ادارة راس المال

Rami
07-18-2012, 23:55
السلام عليكم

فتح صفقة بلوت 10 سنت

تحياتي

لكن المهم عدم الانجرار وراء الطمع المدمر
الذى يدمر الحساب والمعنويات
بارك الله فى جهودكم الكريمة

Aker001
07-18-2012, 23:57
مع هذا الرأس المال اعتقد ان نسبة المخاطر ستكون متفاوتة من صفقة الى الاخرى حيث اننى سوف اقوم بفتح بعض الصفقات بحجم للوت مينى وفى صفقات اخرى سوف تكون بحجم للوت ميكرو

Rami
07-18-2012, 23:58
انا ممكن ادخل بنسبة 30 بالمئة يعنى حوالى 30دولار كاقصى تقدير
وذلك فى حالة التاكد الجيد من الدخول لان كدة يعتبر ثلث راس المال
وده نسبة كبيرة فى التداول بالنسبة للمبتدئين

نقاط الدخول القوية هى التى تؤكد لك
مدى قوة الصفقة وسيرها فى الاتجاه السليم
بارك الله فى جهودكم الكريمة

زيزو
07-19-2012, 22:41
لو هتشتغل بالمضاعفات
والرافعة كبيرة 1 : 1000
يبقي المطلوب تشتغل ب 10 % من حسابك

hesham1046
07-19-2012, 22:42

ehab
07-21-2012, 14:27
تختلف من شخص لاخر هناك من يدخل صفقات
وهدفه تحقيق ارباح واهدافه صغيرة
وهناك من يدخل بصفقات سوينجيه علشان يحقق هدف كبير

alkatom
07-21-2012, 14:38
المخاطرة تكون حسب طريقة المتاجرة إن كانت طريقة سكالبنج تكون النقطة 1 دولار أما إن كانت غير ذلك من 30 إلى 50 سنت
أو على الأقل هذه هي نظرتي الشخصية

msh3egy
07-21-2012, 19:27

elzeel
07-21-2012, 19:29
هحاول انى ادخل بلوت صغير وهعمل ستوب لوز كمان وهتاجر على اليورو دولار
وممكن اعمل صفقه او اتنين يومى او واحد سونجى طويله المدى

zahran
07-21-2012, 19:31

2 لوت مايكرو فعلا فى البدايه انا شايفهم بدايه كويسه ان شاء الله
واهم شيئ يا جماعه مع المبالغ الصغيره دى هى الاداره الصحيحه وعدم الاستهتار بالمبالغ الصغيره يا اخوان والدخول الصحيح

delpi
07-21-2012, 19:32
الاعتماد لعىا لحصول على نسبة ارباح يومية وهذه هى الطريقة المثالية التى يتمكن بها المتاجر فى الفوركس من الحفاظ على تجارته وفى نفس الوقت يتمكن من تحقيق نسبة ارباح جيدة ولكن الفكرة كلها ان هذه الارباح يتم تحقيقها علىا لمدى الطويل

hossam eldeen mohamed
07-21-2012, 19:34
السلام عليكم
والله اخي الكريم اللي هيحدد الجو بتاع السوق سواء متذبذب او غير متذبذب
وان شاء الله تضاعفهم مرة ومرتين ان شاء الله

bilalo200
07-21-2012, 19:50
السلام عليكم
بالطبع سأحاو ان اتاجر ب 10$ في البداية

marem2007
07-21-2012, 19:51
ممكن عقد ميني 10 سنت للنقطة والمضاعفة كل 100 نقطة
اقصي حاجة 3 او 4 مضاعافات

mohamed yossef
07-21-2012, 20:35
ارى ان يكون الحد الاقصى للمضاعفة والمناسب لذلك المبلغ هو
1:200
وعن طريق ذلك المبلغ تقدر تدخل صفقات ب10 او 20 سنت

magic777
07-22-2012, 00:45

هيا فعلا اصعب حاجه في طرق المتاجره باستخدام المضاعفات انها بتستلزم ان المتاجر يكون عنده راس مال كبير
في حسابه وغير كده انه يكون بيدخل صفقات المضاعفات دي من مستويات قويه وباداره راس مال ايضا مناسبه
لحجم راس المال بتاعه

kingman
07-22-2012, 01:23
ومع المضاعفات ان لم يراعى ادارة راس المال بيبقى الواحد بينهى على حسابه سريعا وهى طريقة ان اجادها المتاجر واستخدم معها شروط لناجها هتكون طريقة جيدة جدا للتعامل مع السوق وايضا تحتاج الى الصبر

waleed adel
07-22-2012, 19:40
مع هذا الرأس المال اعتقد ان نسبة المخاطر ستكون متفاوتة من صفقة الى الاخرى حيث اننى
سوف اقوم بفتح بعض الصفقات بحجم للوت مينى

AMANI
07-23-2012, 17:54

Aker001
07-23-2012, 17:55
فتح صفقة بلوت 10 سنت
ومع تقدمه يعلى السعر

mido
07-24-2012, 02:11
اخي الكريم
ان شاء مع هذا المبلغ سوف ادخل بلوت مينى وهيكون هدفى زى حضرتك
تقبل مروري ولك فائق احترامي

osama00971
07-28-2012, 15:36
تسلم ايها الماجيك
لكن اعتقد ان الرافة عالية شوية
انا افضل 1 : 200

mohamed hamdy
07-28-2012, 15:38
انا لا اعرف احلها لكني استفدت من راى الكثيرين
واري اني كل يوم استفسد اكثر واكثر

ahamed ali
07-28-2012, 15:39
اهم شئ تشتغل فى صفقات هدفها من 20 الى 30 نقطة
بحجم 20 سنت
فى صفقة واحدة فى وقت واحد

Aker001
07-28-2012, 15:40
بالنسبة لطريقة المضاعفات يحتاج الى تحديد نقطة دخول قويه بحيث اذا عكس عليك الأتجاه يكون نقطة
دخول الثاني اقوى من نقطة دخول الأول ويمكن تضاعف من حجم صفقتك بكل اريحيه

magic777
07-29-2012, 01:15
مع هذا الرأس المال اعتقد ان نسبة المخاطر ستكون متفاوتة من صفقة الى الاخرى حيث اننى
سوف اقوم بفتح بعض الصفقات بحجم للوت مينى

بس برده حاول تكون ليد اداره راس مال بحيث يكون مجموع اللوتات هنا لا يزيد في اي حال من الاحوال عن 10 في الميه
من حجم راس مالك والافضل اخي انك تركز على زوج واحد حتى تشتتت نفسك

himaalex84
07-29-2012, 01:17
ادارة راس المال مهمة جدا فى هذة الحساب و عدم الاستعجال فى الربح و الصبر ادخل الاول بصفقة 5 سنت و تعزز ب10 سنت

و ان شاء اللة تشوف الربح

Tips™
07-29-2012, 01:32
اهم حاجه ان الانسان يكون متمتع بالمخاطره و حريص فى نفس الوقت على راس المال
علشان الربح او المبلغ ده عايز مخاطره كبيره
بس بردو لازم نرده بالمكتوب علينا و نحمد ربنا

uventene
07-29-2012, 08:30
نسبه الخساره في رأس المال متفاوته من مرحله الي اخري فيجب ان تتم العمليه بكل دقه واحسب لكل خطوه قادمه وان شاء الله هتربح

kanzsea
07-29-2012, 18:18
ممكن تدخل صفقة ب دولار والربح 20 نقطة وبذلك سوف تضاعف الحساب مرة كل اسبوع

ashraf
07-29-2012, 19:39
لو حسابى 100 دولار انا عن نفسى هشتغل النقطة ب 10 سنت وممكن اشترى لحد 3 لوت بحيث تبقى النقطة ب 30 سنت وده معقول بالنسبة للحساب
وهى مخاطرة متوسطة ولما اوصل 200$ ممكن اشتغل النقطة بدولار ساعتها

Ahmed Ghanem
07-31-2012, 03:42
بس ممكن احدد عدد للصفقات
ولا ايه يا باشا
ساعتها مش هزهق حتى او اصاب باى توتر

mm110575
07-31-2012, 04:01
احب ان اضيف معلومة غافلة عن الجميع

وهو الخروج من المتاجرة بالفوركس بدون مكسب وبدون من تخسر هو مكسب كبير في عالم الفوركس فكن حظر
حسابك لو بة 100 دولار انصحك بحد اقصي لمجموع الصفقات هو 30 سنت يعني لو 3 صفقات الصفقة بتبقا بي 10 سنت

تحياتي

no1forex
07-31-2012, 09:18
يمكن حلها بدخول صفقات لا تزيد عن صفقتين مع بعد بى اجمالى التوات يكون 20 سنت الاتنين معا

silver
07-31-2012, 09:21
المضاعفات تحتاج مبلف راس مال كبير نوعا ما

واعتقد ان 100 دولار قليلة جدا في المضاعفات الا ان كانت النقطة عن سنت

amirepstmasr
07-31-2012, 09:37
اذا دخلت بعقد 0,2 دولار للنقطة ,و وضعت هدف 30 نقطة يوميا ,يمكن تحقيق 100 دولار في 15 أيام متاجرة فقط و ذلك بالالتزام ياستراتيجية تداول تتناسب مع شخصيتك

mena
07-31-2012, 13:15
ولكن ارى ان هذا المبلغ قليل ولا تستطيع تحقيق ربح جيد ولكن ما يميزه انه المخاطر فيه قليله

nooor
07-31-2012, 13:49
من الحاجات الى اكتشتفها فى الفوركس ان فعلا كل ما كان راس مالك كبير كل ما كنت انت فى امان اكتر
وكل ما كان راس مالك قليل المخاطرة هتكون عالية جدا لسبب انك فى ثوانى ممكن تخسر الحساب دا ومش هتقدر تدخل فى اى صفقة تانية تقدر بيها تعوض الخسارة دى
اما راس المال الكبير بيوفر ليك الميزة دى انك تقدر تعمل صفقات تعوض بيها الخسارة

omar kapo
07-31-2012, 14:22
ف اعتقدي الشخصي ان طريقة المضاعفة بتضيع عليك الكثير من الفرص
فان لا احب ان استخدمها

i2am
07-31-2012, 14:55
لم أفهم شيئا لحد الساعة
ما علاقة النقط بالدولار بالتداول ، أحتاج لكثير من التعلم

zeina
07-31-2012, 19:48
اعتقد انا انا لو املك حساب بة راس مال 100 دولار لن اضع هدفى 50 نقطة ابدا سوف اقوم بالتداول على هدجف صغير من 10 الى 20 نقطة فقط لا غير

mazouna991
08-02-2012, 23:20
اعتقد ان 100دولار ك راس مال
يعتبرمخاطرة كبيرة لانه يجب ان تتوفر على راس مال جيد حتى تقلل من الخسائر
اكيد ادا بدات ب 100 دولار لن تربح شيء الا دخلت احد المشاريع

sjc
08-02-2012, 23:30
طبعا انا انصحك بعدم استخدام رافعة عالية جدا
لانك تكون معرض لخسارة راس المال
وانصحك بالعمل على زيادة راس المال بعيدا عن سحب الارباح

mmm2013
08-08-2012, 18:44
اعتقد انك لابد وان تبتعد عن الخطر فى التداول وان تقوم بالمتاجره بنسبه لا تزيد عن 10% من المبلغ

saidyousef
08-08-2012, 18:45
السلام عليكم ورحمة الله
في اعتقادي ان حساب 100 دولار غير كافي للعمل بالمضاعفات والله اعلم
في حالة عملت بالمضاعفات في حسابك فانا انصحك بالدخول بدقة في صفقتك ووضع الهدف ثلاث مرات الستوب

mokhtar26
08-12-2012, 14:11
السلام عليكم
يمكنك ان تتنتظر الاخبار القوية و تدخل مع الاتجاه
و تضاعف حسابك في الحين او باستعمال السكالبينغ فيمكن ان تضاعف حسابك بشكل عاديجدا

Mohib_El_Hikma
08-12-2012, 14:25
انا ظننت انها معادلة جديدة في عالم الاسواق فدخلت كي اعرف لغزها والحلول التي ممكن ان تكون لدى بعض الاعضاء

Gravity
08-12-2012, 14:34
اخي ليس من الافضل تحديد ربح محدد لليوم
لانك كذا راح تودي نفسك للطمع
ارضى بما كسبت .. ولو قليل

العوامى
08-12-2012, 14:49
فعلا عند الدخول بحسابات صغيرة يجب مراعاه مطاردة الارباح لتعويض اى خسارة مستقبلية
بحيث يكون الناتج النهائى ربح واتفق مع من يقولون ان البداية براس مال كبير تريح الراس

hossam hossam
08-23-2012, 20:32
المعادلة تقول
اعتقد ممكن لو محترف تضاعف المبلغ ده في شهر وتخليه 200 دولار لو محترف
اما لو مبتدء ممكن تخسره كله فخالي بالك في فتح الصفقات وافتح الصفقه بي10سنت

abdelaal
08-23-2012, 21:56
لو راس المال 100$ يبقي حساب السنت أفضل من الميني في رايي
وهيكون اللوت مش أكتر من 10 سنت حتي يتم مضاعفة المبلغ بعدها ممكن تضاعف اللوت

hossam zaki
08-28-2012, 01:40
السلام عليكم

فتح صفقة بلوت 10 سنت

تحياتي

YASER83
09-19-2012, 17:45
السلام عليكم
لايوجد قاعدة ثابته حول هذا لأنها تتبع الى طريقة الشخص الذي تتبع توصياته
او تتبع للإستراتيجية التي تستخدمها ان كانت تتبع اسلوب السكالبينج او السوينج طويل المدى

kaderbest
09-19-2012, 20:21
للأسف معادلتك لم أفهمها و أيضا ماهو مقدار فرق النقاط بين كل صفقة
و أيضا عندما تعمل بطريقة المضاعفات أن تحدد منطقة يستحيل السعر أن يصل إاليها
. و أن تقسم عدد صفقاتك حسب هذا المجال

4ex
09-19-2012, 20:31
أعتقد أن رأس المال 100 دولار خطير جدا بالمضاعفات و لا أنصحك بها و اذا عملتها يجب أن تبدأ بـ بـ 1 سنت للنقطة لأنه يجب عليك أن يكون الحساب 1000 دولار لكي تبدأ بـ 0.10 نقطة أحسن و تبقى المضاعفات خطيرة و مربحة

osamaelnino
09-19-2012, 21:37
نسبة واحد فى المية من المخاطرة افضل النسب
و لا تتعداها حتى تستطيع الاستمرار فى السوق

mrhero
09-22-2012, 22:32
شوف يا باشا، نظام المضاعفات ده بمنتهى الأمانه وعن تجربة طويلة معاه لا يصلح ان يكون نظام
او استراتيجية رابحه تتاجر عليها، فقد يربح في البداية وقد
لا يربح ولكن الي انا متأكد منه انه في النهاية لا بد ان يخسر

MAGDY
09-22-2012, 22:54
بسم الله الرحمن الرحيم

المعادلة تقول

يا عزيزى الفاضل /
عمرو
أنت مُقيد من جهتين .. رأس المال والرافعة المُستخدمة
بمعنى : رأس المال يحكمك من حيث حجم الـ لوت .. وعدد الصفقات أيضاً ، محكوم برأس المال وبحجم الصفقة وبقيمة الرافعة
ثم
الرافعة تحكمك من حيث الهامش المحجوز .. ودى كارثة تقيلة ، إلا إذا كنت تعرف كيف تتلاعب بالرافعة وتلاعبها
هو طبعاً الكلام كتير والشرح أكتر
لكن المهم والخلاصة : مافيش حاجة اسمها معادلة ثابتة .. كل حالة ولها ظروفها ولها متطلباتها
وبرضه كمان مهم أوى إنك تعرف ، الكلام النظرى اللى بتقرأه ، يختلف كثيراً حين تطبقه على منصة حية
مافيش ثوابت يا محترم فى الفوركس
طولت عليك ؟؟؟ معلهش بقى

مش هاعتذر عن الإطالة .. لأ مش هاعتذر

تحياتى:ok:

azifek
09-23-2012, 00:05
حسب رأيي الشخص هذا رأس المال المقدر بـ 100 دولار غير كافي لتعمل به براحة
لأن المضاعفات بها خطر على الحساب
فقط يمكنك العمل بـ 100 دولار إذا قمت بتصغر اللوت و جعلته 1 سنت أظن أنه مناسب أن تتمرن على الطريقة

bullot1568
09-23-2012, 00:07
مع هذا الرأس المال اعتقد ان نسبة المخاطر ستكون متفاوتة من صفقة الى الاخرى اظن انها استراتيجية جيدة

smail
09-24-2012, 15:12

faster4
09-24-2012, 15:17
انا افضل ان اترك 1000 نقطة لكي يصل السعر للمارجن كول ، و براس مال 100 دولار ستكون الارباح صغيرة جدا ، لكن ليست مهمة الارباح بل مع مرور الوقت سيكبر راس المال

ahmedgalal
09-24-2012, 21:41
انا عن نفسى لم اجرب المضاعفات
فى متاجرتى لكن حسب ما اسمع
ان المضاعفات تحتا ج الى
راس مال كبييير نوعا ما حتى تتحمل
الانعكاس والدخول بلوتات مضاعفة +
ان هذه الطريقة تحمل مخاطرة عالية لا انصح ل 100

ahmedamz
09-24-2012, 21:45
حد الضاعفة او الرافعة المالية انت من يحدهه فهى تبتدا ب 1:100 حتى 1:1000 وانت من يحدد
وتستطيع ان تحدد ايضا سعر النقطة باختيارك نوع الحساب حسب ماتريد

noureen
09-25-2012, 00:34
بدايه انا لا استطيع تحديد ربح معين يوميا لانك لو وقولت انا لازم احقق ربح كذا اذن فهذا معناه انك لو لم تجد فرصه سوف تدخل اى فرصه امامك و طبعا هذا يؤدى و بلا شك الى خسارتك

amine laksar
09-25-2012, 00:40
معاك حق اخي كل كلامك صحيح

ونتمنى للكل الربح الوفير ان شاء الله

masoodasif
09-25-2012, 00:51
ولا انا لست مع تحديد ربح معين يوميا او تحديد عدد نقاط معينه يوميا
بحيث لا يزيد عن 3 مضاعفات بمراعاه راس

shery
09-25-2012, 03:29
اذا كان راس المال 100 دولار يمكن مضاعفتها خلال شهر وحسب الاستراتجيه واسلوب التداول الخاص بك وهذا يعتبر راس مال قليل يحتاج الى ان يزيد اكثر من ذلك حتى تكون ارباح اكثر ويكون فى ربح جيد

simo512
09-26-2012, 00:03

mohamedmmk
09-26-2012, 00:28

فتح صفقة بلوت 10 سنت

و بكدا حتجعل الربح اليومى ما بين 30 الى 60 نقطه

mohammedahmed
09-26-2012, 00:32
طيب اذا كان المية دولار ح تعمل بها لوت بى 10 سنت بماذا تنصحنى وانا عندى 10 دولار اعمل لوت بواحد سنت ولا 2

keko
09-26-2012, 01:00
بص هو بصراحه مبلغ 100 دولار ليس كافيا للدرجه بان احكم عليه وده مبلغ معرض لان تكون فيه نسبه الخساره
كبيره نظرا لقله المبلغ وانا لا استطيع اناضع لك حد سواء للربح او الخساره فده على حسب استراتيجيه كل متداول

magictrader
09-30-2012, 20:04
أعتقد أن رأس المال 100 دولار خطير جدا بالمضاعفات و لا أنصحك بها و اذا عملتها يجب أن تبدأ بـ بـ 1 سنت للنقطة لأنه يجب عليك أن يكون الحساب 1000 دولار لكي تبدأ بـ 0.10 نقطة أحسن و تبقى المضاعفات خطيرة و مربحة

tarek22
10-01-2012, 00:26
متفقه معاك وبالنسبه ليا معادلة النجاح فى سوق الفوركس بالنسبه ليا هى
خطة عمل تحتوى على 3 نقاط اساسيه
1- ادارة راس مال جيدة
2- استراتيجية ناجحة
3 - الالتزام التام بالنقطتين 1و2

asmaa omar
10-01-2012, 00:33
اذا كنت ستعمل بنظام المضاعفات فمن وجهه
نظرى الشخصيه ان 100 دولار كراس مال لن تفيدك فى المضاعفات

omran
10-01-2012, 00:55
انا هركز فى عمل يومى 3 صفقات على لوت 10 سنت وهيكون ربحى من كل صفقه يومى 15 نقطه ان شاء الله
ولو حسيت بفرق فى السعر واتجاه السعر هقفل على اى ربح حتى لو 10 سنت

ramzy sayed
10-14-2012, 14:28
اكيد طبعا دى 1010 دولار يعنى مينفعش يكون حجم اللوت اى قيمة لازم يكون محدد
لان حجم راس المال صغيير جدا فلو قلنا عايز تربح 20 % هتكون قيمة اللوت صغييرة
جدا 20 سنت ودة مش هيحقق الربح المطلوب

latraaa
10-14-2012, 14:38
شكرا شكرا شكرا

HOUSAMMI
10-14-2012, 14:44
بسم الله الرحمن الرحيم
لمعادلة تقول

راس مال 100 دولار بداية مشوقة يعنى تدفع الواحد لمزيد من اثبات الذات

عن نفسى ووما قرءت ادخل فى اليوم ب10% بس من راس المال يعنى 10 دولار

واقسم العشرة دول على 4 صفقات يبقى كل صفقة بكام لو خسرتها ؟؟؟ لا قدر الله 2.5 دولار طيب لو بتفكر تكسب 25 نقطة قسم 2.5دولار على 2.5 تبقى النقطة بكام ؟؟؟ صح ب بعشرة سنت يعنى 0.1 مش

0.01 عشان انا كمان كنت بتلخبط

sarim
10-14-2012, 14:46
بسم الله الرحمن الرحيم

المعادلة تقول

عشرين الى خسمين نقطة واحيانا عشرة وهيكون الأستوب مناسب ومع الوقت ساجعل المخاطرة من الربح
ده هيكون عملى ومش هفضل الشغل بالمضاعفات لكن لو هشتغل بالمضاعفات هبدأ بلوت عشرة سنت وهيكون هدفى 50 نقطة واقوم بالمضاعفة من مقومات او دعوم قوية ولن اعتمد على عدد انعكاس معين لكى اضاعفتى لا اضع نفسي تحت ضغط نفسي ممكن يأثر سلبيا على متاجرتي او تحليلي

yazeed
10-14-2012, 14:46
السلام عليكم
وشكرا لكم على تفاعلكم وعلى هذه المعلومات القيمة التي افدتونا بها
وشكرا

hossam
10-14-2012, 14:50
ان افضل طريقه هو العمل عي المتاجره الاسبوعيه علي زوج معين وجعل النقطه .10 سنت لكي يكون المرجن كبير بعد ادراك اذا كان السوق صاعد او هباط علي حيب الاسلوب الذي تتبعه.

mohamed ezzat
10-14-2012, 20:31
بمبلغ مثلب اللذى ذكرتة
اضع اهداف قريبة جدا اغلب الأوقات 10 نقاط ولكنها سريعة
وادخل بلوت 10 سنت
على كل 100 دولار 10 سنت لوت مع التضاعف

mannon
10-14-2012, 21:11

واقسم العشرة دول على 4 صفقات يبقى كل صفقة بكام لو خسرتها ؟؟؟ لا قدر الله 2.5 دولار طيب لو بتفكر تكسب 25 نقطة قسم 2.5دولار على 2.5 تبقى النقطة بكام ؟؟؟ صح ب بعشرة سنت يعنى 0.1 مش

دى طريقة كويسة وفى ناس بتشتغل كدة
انا شخصيا لو حسابى 100 دولار بعد الخسارة الى شفتها مش هفتح عقد اكبر من 10 سنت حتى لو كنت ضامن الصفقة 100 فى المية

willy
10-14-2012, 22:39
طريقة مجربة الصفقة الولى والثانية والثالثة ب10 سنت والرابعة والخامسة والسادسة ب20 سنت والسابعة والثامنة والتاسعة ب40 سنت وهكذا وهذه طريقة مضاعفات قوية لكن ستوب لوز لايزيد عن 20 نقطة في حالة الخسارة وانت داخل ب40 سنت للنقطة هتخسر 8دولار لتعويضهم هتزود صفقة رابعة لتعويض الخسارة ولو دخلت صفقة ب50 سنت في الصفقة العاشرة هتزود صفقة لتعويض الخسارة وهكذا بحيث ان الخسائر لاتسحبك الى النتقام من السوق

eletrebi
10-14-2012, 22:48
ال 100 دول ممكن تخرج بيهم بربح 100 كمان او ب 150
حسب اللوط الى انت عاملة طبعا
وربنا يوفق الجميع

forex way
10-14-2012, 22:58

majdquran
10-15-2012, 04:02
بسم الله الرحمن الرحيم

المعادلة تقول
وماولة مضاعفة الحساب كل 6 شهور اذا اردت ان تبقى في السوق من غير مارجن كول .
5% مخاطرة

hasback
10-15-2012, 04:13
بسم الله الرحمن الرحيم

المعادلة تقول

الربح والمضاعفة وهل هما شيئين مختلفين ان كنت تريد ان تضاعف نقودك وبالضافة تسحب فوق دلك فهذا غير ممكن فاما ان تاخد الربح او تتركه يتضاعف
فكيف ستحدد اصلاكم هو المضاعفة وكم هو المبلغ الذي ستاخده؟الاحسن الالتزام بمضاعفة مالك حتى يصل على الاقل ل 1000 دولار وحاول الا تخاطر وتاجر بصفقات 0.01 كي لا تكون الخسارة مؤترة

toto
10-26-2012, 06:06
انا عن نفسى لم اجرب المضاعفات فى متاجرتى
لكن حسب ما اسمع ان المضاعفات تحتا ج الى
راس مال كبييير نوعا ما حتى تتحمل الانعكاس
والدخول بلوتات مضاعفة + ان هذه الطريقة
تحمل مخاطرة عالية لا انصح ل 100 $
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

sky4net
10-28-2012, 03:35

marem2007
10-28-2012, 03:48
ان شاء اللة هتتحل بس انت جرب
وشوف اية الي هيحصل في المعادلة

mahdigy
12-09-2012, 20:58

السلام عليكم انت تفسر بطريقة خاطئة مفهوم ال10 بالمئة المقصود هو توزيع ال10 بالمئة على الستوب و ليس على الاهداف او الارباح اي ستوبك في صفقة 30 نقطة و دخلت بـ10 دولار يعني تكون قيمة النقة 0.33 دولار للنقطة
هذا هو المفهوم الصحيح

haze5m
12-09-2012, 21:07
اولا يجب ان تتعامل مع النقاط ولا تحسب كربح وتانيا
يعتمد الامر علي استيراتيجيتك واسلوبك في التداول

ihsane
12-09-2012, 21:26
السلام عليك اخي الكريم بالنسبة لي فانا لن اغامر كثيرا اذا توفر لي هذا المبلغ من المال
و سارضى بالقليل في البداية و لن ابدء في المخاطرة الا عندما ابدء في المتاجرة بالارباح

FCBXL
12-09-2012, 21:31
بالمئة دولار نسبة المخاطرة كبيرة المهم أن تقوم بفتح بعض الصفقات بحجم اللوت ميني وصفقات آخرى بحجم اللوت ميكرو وأنصحك بأن تشتغل 10 إلى 20 في المئة من 100 دولار دول

radoine
12-09-2012, 21:32
مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و المفيد اللدي يفيد الاصدقاء
جزاك الله الف خير

Sama Mohamed
12-09-2012, 21:33
لو كان لديك حساب 100 دولار وافعة من1:1000 وانت هتشتغل بطرق مضاعفات المطلوب منك انك تشتغل 10 فى المية بس من حجم الحساب

amiraaram
12-09-2012, 21:40
اعتقد ان المعادله مش صعب للدرجة دي لان 100$ دي لفتح حساب للمبتدئين
وهنا اللي بيقدر يتحكم في المضاعفات هيا الشركة وبرضوا اللي بيحدد سعر النقطة هيا الشركة
واكيد شركة الوساطة مش بتسيبك كا مبتداء تشتغل لوحدك فا انت متركزش علي الربح ولكن علي كيفية التداول اولاً
والرزق دة بتاع ربنا

king123
12-09-2012, 21:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
افضل شىء للمبلغ ده 100$ هو ان تعمل بلوت لا يزيد عن 20 سنت للبيب
ويكون الهدف 50 بيب واذا كان الاتجاة واضح تدخل صفقات تانية لتعزيز المكسب بعد 15 او 20 بيب و ربنا يوفقك

Mohamed Ramadan Helal
12-09-2012, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بصراحه المبلغ ده كويس جدا للبدء
فى المتاجره ف لفوركس

Cayote
12-09-2012, 22:21
السلام عليكم
اذا تمتلك 100$ ماهو الحد الأقـصى للمضاعفة + ان تخرج بربح = الحد الاقصى 10 عقود + 0.5 لوت + هدف 15 نقطة + ستوب 20 نقطة ...
طبعا انت تبحث عن 20نقطة او 50 نقطة ربح كحد اقصى والعمل بأي نسبة من 100$ = العمل بنسبة 70 بالمية + الخسارة 30 بالمية ...
بالتوفيق

kingmos4
12-09-2012, 23:06
اخى الكريم
حتى تستطيع الاستمرار فى السوق لابد ان تلتزم بادارة راس المال
اى لاتتعدى نسبة المخاطرة ال 5 فى المئة يعنى اقصى شئ تدخل صفقة واحده او خمس صفقات بنسة 5 سنت

حسن السيد
12-10-2012, 21:29
انا اسف يا اخى انا لسة مبتدىء
ولا اعرف ما تقولة

yaallah3
12-10-2012, 21:44
يجب وضع اهداف للصفقة التى تريد فتحها بمبلغ 100 $ ويمكن العمل بنصف راس المال للمحافظة عليه اطول فترة ممكنة وحتى تستطيع تحقيق ارباح

abero
12-13-2012, 19:40
ااسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اهلا اخوانى
ابدا بواحد سنت على ال100 دولار
الله اسال لكم التوفيق

forex4maroc
12-13-2012, 19:45
مع هذا المبلغ يمكنني الدخول في صفقات من حجم 10 سنت وبالتالي اكون بعيد شيئا ما من الخسارة وتمرجن الحساب

forex3
12-13-2012, 20:02
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته , بالنسبة لى ان شاء مع هذا المبلغ سوف ادخل بلوت مينى وهيكون هدفى من عشرين الى خسمين نقطة الأستوب مناسب ومع الوقت ساجعل المخاطرة من الربح ع العموم فى انتظار الافادة

LTF
12-13-2012, 20:09
السلام عليكم و رحمة الله
هههه حقيقة صدقت أخي الكريم....ممكن أن يزيد حسابه و يتضاعف...و في نفس الوقت ممكن يتصفر في لحضات
شكرا

محمد عويس
12-13-2012, 20:11
بصراحه انا لا اعلم الكثير ولكن 100$ مبلغ لا بئس بيه فى البدايه ولكن ستكون المخاطرة غير ثابته ولذلك يجب تحديد نسبه الخسارة مع حد مقبول فى الربح ويجب دراسه الصفقه جيد ومتابعه الاخبار والسوق

fh32000
12-13-2012, 20:12
المضاعفه تكون بالأسكبلنج ولكن بتخاطر بعمرك فسوق ليس بالحيون المروض

البرجيسي
12-13-2012, 20:13
ان هذا المبلغ بالرغم انه قليل الا انه لو معي سوف ادخل به علي لوت مايكرو واضاعف الرفعة المالية له الي 1 : 400 واعتمد علي ستوب لوز الي اقل حد ممكن من الخسارة ولابد وان اخذ بالي جيدا ان رصيدي سيكون في مهب الريح فلابد من التركيز

magic777
12-13-2012, 20:28
بصراحه انا لا اعلم الكثير ولكن 100$ مبلغ لا بئس بيه فى البدايه ولكن ستكون المخاطرة غير ثابته ولذلك يجب تحديد نسبه الخسارة مع حد مقبول فى الربح ويجب دراسه الصفقه جيد ومتابعه الاخبار والسوق

ليه اخي المخاطره مش هتكون ثابته انت تقدر تعمل اداره راس مال سليمه للمبلغ ده بردو عادي
بس اللي هيفرق ان ارباحك هتكون صغيره عن ما لو كان حساب كبير

moonlight32
12-13-2012, 20:30
مع راس المال الضعيف هذا المخاطره تكون كبيره جداً

Eslam Rashwan
12-13-2012, 20:41
السلام عليكم يا اخى الكريم اظن ان فى هذه التعاملات نسبة الخاطرة متفاوتة وتعتمد على تحليلك لظروف السوق واسعار العملات وتوقعاتك سواء بصعود السوق لاعلى او هبوطه

Mr.Shiref
12-13-2012, 20:50

hassan asayed
12-13-2012, 21:10
اخى الكريم دة بيتوقف على نوع الصفقة يعنى انا يكون معاية 100 دولار
وعايز 20 نقطة ادخل على اى حاجة وخلاص لا طبعا
لكن انت ممكن تاخد العشرين نقطة من صفقة او اتنين على حسب السوق

حمو
12-18-2012, 15:42
والله ان حلتي الان لا تسمح بالمتاجرة علي الحقيقي
لكن لو اضطررت لذلك تكون الرفعة بنسبة 1:1 وتكون اهداف قليلة ومتاجرة ب10% من الرصيد

hasback
12-18-2012, 15:55
بسم الله الرحمن الرحيم

المعادلة تقول

اهلا اخي الكريم عمرو بمبلغ مئة دولار لن اغامر كثير في المضعفات فاللوت سيكون ما بين ,0.08,0.02,0.04,وسيكون هدفي مابين 10 الى 30 نقطة لكن ان وجدت ان السوق مع فبالطبع ساترك الصفقة لتصل لابعد مدى ممكن
0.004,0.08,

ayman.shosha
12-22-2012, 04:27
ان شاء الله اخى العزيز
لوت 0.10
ربح 20بب
والله الموفق

kingmos4
12-22-2012, 11:21
اخى الكريم
من تجربتى فى الفوركس وخسارتى اكتر من حساب
فانصحك بان لا تخاطر باكتر من 5 بالمئة من حساب
فانا بسبب المضاعفات وغدر السوق خسرت مبالغ كبيرة

vadas
12-22-2012, 11:47
بسم الله الرحمن الرحيم

المعادلة تقول

لدي رأي وليس حل للمعادلة أخي
عندما تريد مضاعفة حسابك 100دوار ب 50نقطة فهدا يعني مخاطرة كبيرة برأس المال
فيجب أن نتاجر ب 5بالمئة من الحساب يعني أن ندخل صفقات بلوت صغير 0,01لوت هكدا حتى يكبر الحساب و يتضاعف مراة عديدة وبعدها يمكن رفع قيمة اللوت كلما زاد الربح

LiNDa1
12-22-2012, 12:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا هلا فقط في الديمو
لاني خسرة مرة صفقة رهيب خلتني اعود للديمو اعمل عليه واتعلم منه

محمود شبايك
12-22-2012, 12:26
انتى هاتشتغل بنسبة عشرة فى المية فقط وهاتدخلى الصفقة بتاعتك ب20 سنت
وهاتدخلى اقصى حاجة ليكى الصفقة ب50 نقطة والرافعة 1 الى 100

hwida nada
12-22-2012, 12:31
لو 100$فقط يا اخى لن اتعامل بنظرية التدبيل ابدا
ولكن سادخل اى صفقة لا تزيد النقطة فيها عن 10 سنت
وسانتظر بالكتير اوى 20 نقطة واقفل الصفقة

medo323
12-22-2012, 13:07
والله هو اول رأس مل حقيقى يمكن أن تبدأ به هو ال 100$ وهو يتضاعف عن طريق الرافعه على حسب تحديدك انت على حد علمى ..ولكن ليس هذا هو المهم المهم ان تأخذ حذرك من الخساره ..لكى تكون رابحاً......

ezel
12-22-2012, 13:30
صراحة انا لو معاي 100 دولار فاكيد ممكن اضاعفها في مدة اقل من 20 يوم
انما انا انهج ادارة راسمالية دقيقة ونسبة المخاطرة عندي قليلة والحظ يساعد طبعا

waleed elhadary
12-22-2012, 14:05
السلام عليكم انا ارى انه يجب اداره راس المال بطريقه جيده للوصول الى الربح
و لكى لا نخسر راس المال بشكل سريع و مؤكد فى الحال

walid1
12-22-2012, 14:24
إن رأس المال قليل مما يزيد من نسبة المخاطر المؤدية للخسارة ،واتمنى لك النجاح و شكرا

yasinbobo
12-22-2012, 14:28
انا اعتقد ان المضاعفهمع حساب صغير كده حتحون فى مخاطرة كبيره جدا لان ممكن تخسر الرصيد بسرعه عاليه جدا

deya2005
12-22-2012, 14:29
انت هاتستخدم مضاعفه مع مبلغ زي 100
المضاعفات اعتقد تصلح للحسابات الكبيره
وممكن تدبلها كمان

omar.winner
12-22-2012, 14:31
ان تدخل فى سياق ادارة رأس المال , وعلى سبيل المثال الذى ضربته انت فرأس مال 100 دولار يجب ان تديرها بشكل صحيح ولا تفتح صفقة بأكثر من 10% من ال 100 دولار

abdelaal
12-22-2012, 14:52
لو دخلت النقطة بـ 5 سنت مكن تكسب عشرين نقطة يبقي دلار في اول صفقة
الصفقة الثانية هتدخل بـ 6 سنت وبعدها هتزود اللوت ولو هتجازف جازف بالربح من براس المال

Mahmoudzooka
ضاعف زى ما انت عاوز اهم حاجة متتخطاش نسبة 10% لكل متاجرة
لان ديه صمام امان لحسابك لو كسرته يبقى قول على حسابك يا رحمن يا رحيم

sahbi20011

rinko
12-22-2012, 19:53

abdenbi
12-24-2012, 16:18
في حالت امتلاك 100 دولار فمن الافضل الدخول باهداف ال20 و 30 نقطة
و الدخول بنسبت مخاطر 10 % في كل صفقة و الوت يكون 0.25 دولار

fafa
12-24-2012, 19:07
طب فى البدايه اهمشىء هو ادارتك لراس المال فطبعا انا هبتدى بعقد صغير ولو كان الهدف 10 نقاط او 20 نقطه
هيكون افضل لان بالفعل المبلغ 100 دولار ليس كبير نسبيا للمخاطره به فالافضل ان يكون معك مبلغ اكبر نسبيا من هذا المبلغ حتى تتمكن من المكسب بصوره افضل لان المخاطره اكيد عاليه بهذا المبلغ

rinko
12-24-2012, 19:29
اعتقد ان 100دولار ك راس مال
يعتبرمخاطرة كبيرة لانه يجب ان تتوفر على راس مال جيد حتى تقلل من الخسائر
اكيد ادا بدات ب 100 دولار لن تربح شيء الا دخلت احد المشاريع

saly
12-27-2012, 17:42
انا شخصيا بالنسبالى النجاح مش معادله
هى قدرتك على تحقيق النقاط ..لو عرفت تلاقى الطريقه اللى تحققلك عدد نقاط محدد كل يوم بدون مخاطره وتبقى الخساره مره كل 5 ولا 6 مرات
يبقى انت كدا تقدر تحقق كل الارباح اللى انت عاوزها

forex 2
12-27-2012, 17:46
انا اعتمد على استراتيجيه يكون الربح فيها من 20 الى 100 نقطه مع ملاحقة الارباح
على ان يكون الوقف ما بين 20 الى 30 نقطه
طبعا في هذه الحاله ادخل بعشرين بالميه من رأس المال و انتظر اما هدف او وقف

do.dy
12-27-2012, 17:47
انا عن نفسى هشتغل بالاسكالبينج وفى اوقات مختلفة عندما ارى ان السوق جيد
لكى اضاعف حجم الحساب وايضا فى نفس الوقت احصل على ارباح

abaragh
12-27-2012, 17:49
الالتزام بالخول بحجم 0.01 مع تحديد اهداف 50 نقطة ومضاعفة حجم العقد بعد تحقيق خمسون بالمائة من المبلغ الحالي والله ولي التوفيق.

a.mahmoud
12-27-2012, 17:51
الدخول دائما يكون وفقا لنسبه من راس المال ..والارباح تحدد وفقا لتحليلك الفني للاسواق والتعرف علي نقطه انعكاس السعر..الالتزام باداره راس المال اهم شئ في الفوركس

LiNDa1
12-27-2012, 17:52
●♥♥ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥♥●
اهلا والله كلامك مثل كلامي انا ايضا بشتغل في اليوم على حوالي
من 20 الى 50 نقطة والحمد لله على كل شيء

smarteng99
12-27-2012, 18:07
أدخل بلوت 0.5 دولار(أعلم أن هذا خرق لأدارة رأس المال )ولكني لاأفتح إلا الصفقات التي اكون متأكدا منها بنسبة عالية وغالبا مايوفقني الله في الربح

ياسر
12-27-2012, 18:16
بسم الله الرحمن الرحيم
ده هيكون عملى ومش هفضل الشغل بالمضاعفات لكن لو هشتغل بالمضاعفات هبدأ بلوت عشرة سنت وهيكون هدفى 50 نقطة واقوم بالمضاعفة من مقومات ومش حعتمد على اانعكاسات