PDA

View Full Version : يوم السبت والاحد

zouga91
07-30-2017, 23:40
بسم الله الرحمان الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخواني و احبابي اعضاء منتدى فوركس العرب وبعد كل الموظفين ينتظرون يوم الاجازة بفارغ الصبر و يتمنون ان يكون طوال الاسبوع اجازة هل المتداولين فى الفوركس نفس الشىء ؟ انا بالعكس اتمنى طوال الاسبوع عمل فى الفوركس بدون اجازة . انتم ماذا تتمنون ايها المتداولون ؟ ضع جواب:):)

mohamed ashraf elkholy
01-25-2018, 21:07
انا كمتداول فى اسواق المال اتمنى كامل الاسبوع سبت وحد بعيدا عن الشارت والحاله النفسيه والعصبيه الواقع عليها الفرد منا قد تؤدى به الى المشيب المبكر
ورغم حبى للفوركس بالعشقى له اتمنى الابتعاد عنه ليس لسؤه ولاكن لراحتى انا تقبل مروري

doaa sary
01-27-2018, 19:39
هههههه اسواء يومين الوظيفه الوحيده ف العالم اللى يحب الشخص ان الاسبوع كلة يكون شغل وعمل لان شغل الفوركس مكسب اموال طب لية ارتاح هههه لما ممكن اكسب يوميا 5 ولا10دولار انا عن نفسى احب ان الاجازة متكونش موجودة او كفاية يوم لية يومين بالتوفيق والارباح للكل

احمد نصر 22
01-27-2018, 19:41
بسم اللة اخى الكرم يه1ا يتوقف على مدى حبك للمجال وانى واهم شئ هو مدى مقدرتك على تقبل الخسارة لان الخسارة فى هذا المجال ابد منها ويجب ان نعرف ان الفوركس ماهو الا سوق مثله مثل اى مجال ويجب علينا ان نعرف ان الفوركس اصبح للسف ادامن عند بعض الناس

zezo3
01-27-2018, 20:24
اانا كنت فى بداياتى مش عاوز السوق يقفل نهائى وكنت عاوز الاسواق فى شغل طوال الاسبوع ولكن بعد فتره 5 سنوات مثلا اقيت ان افضل شئ الاجازه فى الاسواق دى ودا راجع لأكتر من سبب اولهم ان الضغط العصىبى الموجود فى التداول لازم يكون فى مرحله تفريغ مهمه جدا للضغوط والتوتر الموجود فى المتداول .

ramisayed04
01-28-2018, 15:11
السبت والاحد اكتر يومين مملين فى الاسبوع لكن احاول البحث عن مازيد من التعليم فى مجال الفوركس او جمع بونص لمحاولة تخفيف هذا الشعور السيئ الملل اتمنى ان يكون كل ايام الاسبوع تداول

محمد حافظ 120
01-28-2018, 15:19
اشاركك نفس وجهه النظر اخي حيث اني افضل ان يكون الاسبوع بأكمله عمل وليس خمسه ايام فقط لكي تزيد فرص الربح من الفوركس وانا اري ان هذا بسبب عدم صعوبه العمل في الفوركس وحب المخاطره الذي اصبح مزروعا في نفوس الكثير من المتداولين لذلك اصبح الكثير من المتداولين لا يستطيعون الابتعاد عن السوق ويكون يوما الاجازه هما اصعب الايام عليهم وانا اندرج ضمن هؤلاء

footaall
01-28-2018, 15:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذا الموضوع رائع و شامل لجميع المعلومات حول الاجازة فانا اتمنى ان لا تكون اجازة نهاية الاسبوع واتمنى ان يستفيد منه جميع اعضاء المنتدى
واتمنى لك المزيد من النجاحات في المواضيع اللاحقة

Gehad Anwar
01-28-2018, 15:25
بالطبع بعد فترة من اعتياد روتين التداول لخمس ايام بالاسبوع نفسيا تنتظر نهاية الاسبوع بفارغ الصبر للنوم بدون قلق والراحة
ومتابعة الاخبار الاقتصادية بدون ضغط اتخاذ القرار ... وزي ما قال الناظر عاشور ... السبت والاحد دول للتأمل :))

amedz
01-28-2018, 15:44
انا كنت اتمنى ان تكون الاجازه يوم واحد فقط في بدايه تعليم الفوركس كنت اجلس امام المنصه 24 ساعه في اليوم ولكن الان لا اجلس امام المنصه الا وقت قليل جدا و ارى ان الاجازه هي مفيده جدا للمتداولين علشان تقدر تاخذ راحه و تقدر تقعد مع اسرتك و اهلك

zakaria benalia
01-28-2018, 15:46
كل المبتدئين يتمنون ان يكون اسبوع كامل كله تداول وذلك شغف المبتدئين طبعا
اما عن المحترفين سمعت انهم بالاضافة الى يومي العطلة ياخذون يوم اخر عطلة كالثلاثاء او الاربعاء عطلة ايضا لتخفيف الضغط والابتعاد عن قلق المنصات وهناك من يعمل ساعتين فقط صباحا يحلل ويضع صفقاته ويبتعد
لكن السبت والاحد.حقيقة يزداد الشوق للتداول جدا مهما كنت خاسرا او مبتدا او محترفا

anas ahmed
01-28-2018, 16:10
اعتقد ان تداول العملات في سوق الفوركس يختلف كليه عن الاعمال الاخري التي تمل منها و تتمني ان يأتي يوم الاجازه بسرعه حتي ترتاح
لكن بالنسبه الي سوق الفوركس اعتقد ان اغلبنا يتمني ان لا يكون هناك اجازه و البعض الاخر يتابع الشارت و سوق الفوركس علي مواقع توفر متابعه السوق اثناء الاجازه
و لكن في بعض الاحيان نحتاج الي اجازه و لكن لفتره قصيره

ehabbob
02-04-2018, 23:04
اخى العضو الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني ولكن الاهم ان يكون العمل على الفوركس مربح لك وللجميع واتمنى اكون من ضمن اللذين يربحو ويتعلمو باستمرار من الفوركس
والله ولى التوفيق

zezo3
03-28-2018, 21:43
فى بداياتى مش عاوز السوق يقفل نهائى وكنت عاوز الاسواق فى شغل طوال الاسبوع ولكن بعد فتره 5 سنوات مثلا اقيت ان افضل شئ الاجازه فى الاسواق دى ودا راجع لأكتر من سبب اولهم ان الضغط العصىبى الموجود فى التداول لازم يكون فى مرحله تفريغ مهمه ي بدايه تعليم الفوركس كنت اجلس امام المنصه 24 ساعه في اليوم ولكن الان لا اجلس امام المنصه الا وقت قليل جدا و ارى ان الاجازه هي مفيده جدا للمتداولين

Mbetbet365
03-28-2018, 21:48
اخى الكريم الموظفون اعتادوا على الروتين اليومى وينتظرون الاجازات بفارغ الصبر ليس الجمعة والسبت ام الفوركس انت راءيس نفسك فالعمل فى اى وقت تشاء صباحا مساء فجرا طوال أيام الاسبوع وطالما تحقق ارباح فالمتدوال متحمتس للمزيد ولا يريد اجازة بالعكس بتمر الإجازة على المتداولين بصعوبة بالغة عكس الموظف التى تمر بسرعة رهيبة

hady sayed
03-28-2018, 21:58
بسم الله الرحمن الرحيم وبه نستعين
اللهم صلى على محمد صلى الله عليه وسلم
يتوقف على مدى حبك للمجال وانى واهم شئ هو مدى مقدرتك على تقبل الخسارة
لان الخسارة فى هذا المجال ابد منها ويجب ان نعرف ان الفوركس ماهو الا سوق مثله مثل اى مجال
اتمني التوفيق للجميع باذن الله تعالي

emadomda
04-10-2018, 14:20
المزايا:
فوارق سعرية او سبريد منخفض

سعر عمولة ثابت ومنخفض مما يمكنك من الحصول على أفضل العروض للأسعار بكلفة صفقات منخفضة.

تنفيذ سريع وفوري للصفقات بدون أي تلاعب بالأسعار حيث يتم التداول بدون مكتب وساطة.

سيولة عالية وحجم تداول كبير في السوق يؤدي إلى سهولة عملية التداول.

توفير توصيات ونصائح للمتداولين لأن هدفهم هو تحقيق الأرباح من خلال زيادة حجم التداول.

لا تدخل الشركة ضدك وانما توفر لك من يدخل معك في الصفقة.

لا مانع من المتاجرة وقت الأخبار والاستفادة من الانزلاقات والتذبذب في الأسعار.

يعتمدون بدخلهم على فرق الأسعار (السبريد) فقط ولا يكسبون شيئا من خسارتك، بل على العكس يسعون لكي تربح حتى تستمر معهم.

بعض الوسطاء يوفر منصات للتداول ويوفرون خدمات اخرى مثل الأخبار مجاناً.

العيوب:
بعض الوسطاء لا يقدمون عقود صغيرة ميكرو

manotripleewry
04-10-2018, 18:41
اهلا ومرحبا بك اخى الكريم وبكل الاعضاء الكرام
كل شخص يختلف هذا معه من خلال يوم اجازته وطبيعة عمله
والروتين اليومى الذى يعمل به وتقسيمه لوقته على مدار اليوم

eyd
04-10-2018, 18:44
انا زى حضرتك اتمنى طول الاسبوع عمل لسبب واحد انى مكنشش فاتح صفقات وافضل قلقان جدا
مستنى فتح السوق يوم الاتنين واشوف فى gap
وهل الفجوه كانت فى صالح صفقاتى وحققت ربح ولا خسرت لانها اوقات بتكون شديده بتصل لحد المارجن

ah.hum
04-10-2018, 19:38
هذا الموضوع رائع و شامل لجميع المعلومات حول الاجازة فانا اتمنى ان لا تكون اجازة نهاية الاسبوع واتمنى ان يستفيد منه جميع اعضاء المنتدى
واتمنى لك المزيد من النجاحات في المواضيع اللاحقة

xmenflis1
04-29-2018, 00:13

شكراً الى إضافة

بنسبة لي يوم سبت والأحد راحة للمتداول بعد عمل إسبوع كامل ولي يستعد للإسبوع قادم

بتوفي للجميع

hady sayed
05-01-2018, 04:40
بسم الله الرحمن الرحيم اخي الناس كلها بتستني يومين الاجازة دول علشان تاخد راحة لابد أن تبتعد عن عملك لكي ترجع لة بنفس جديدة وبردوة يومين تريح نفسيتك تنام مرتاح اتمنى التوفيق للجميع باذن الله