PDA

View Full Version : هل من يربح فى الفوركس سيخبرنا بطريقتة ام سيمتنع؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

عمرو
05-15-2012, 14:50
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعيــــــــــــــن

امـــــــــــــــــــــا بعـــــــــد

سؤال وجية هل الرابحون فعلا فى السوق موجودون معنا فى المنتديات؟؟ وهل سيخبرون الناس بسرهم وبطرق ربحهم؟؟ ام سيبخلون علينا ولا يضيعو مجهود السنين؟؟؟

kingman
05-15-2012, 17:16
اكيد فى السوق يوجد رابحون والربح بيكون علاقة نسبية بين مقدار الخسارة الى مقدار الربح فأكيد مش كل المتداولين خاسرين المهم الذى يستطيع تحقيق ربح بمقدار ثابت على مدى زمنى طويل كأن يكون مثلا محصلة كل شهر ربح اى يكون مقدار ماكسبه اكبر بما خسره بمقدار معين يرضى به عن ربحه
فاكيد مش الكل الخاسر ولكن سجال مابين الخسارة والمكسب
وان شاء الله نستفيد من مشاركات الأعضاء حول هذا الموضوع وبالتوفيق للجميع بأذن الله

magic777
05-15-2012, 17:24
اكيد طبعا مش كلهم هنا معنا في المنتديات وممكن لاسباب ضيق الوقت او انشغالهم بأمور الحياه
لكن الحمد لله يوجد رابحين وموجودين معنا ولن يبخلوا على الاعضاء بشرح استراتيجيتهم ومساعده اخوانهم
ابحث عنهم هتلاقيهم منتشريين في المنتديات استفيد منهم ومن خبرتهم وكون لك خبره واستراتيجيه خاصه
حتى تكون مثلهم في يوم من الايام ويأتي دورك في مساعده اخريين لسه في بدايه الطريق

Noah
05-15-2012, 17:46
انا مؤمن ان اللى معاه طريقة فى الفوركس تحقق له ارباح كبيرة لا يعطيها لغيره ولكن قد يساعده باستراتيجية جيدة ايضا قريبة من فكرة استراتيجيته ولكنها ليست هى التى يعتمد عليها ولذلك الاجابة من وجهة نظرى لا يعطى احد لديه استراتيجية ناجحة الى الاخرين

youmuststop
05-31-2012, 00:23
والله اذا كان لدي طريقه جيده سوف اخبر الناس بها ولكن اجرب كثيرا وغير مستقر علي اي استراتيجيه او طريقه معينه ولكن ادعو اصحاب الخبره ل مساعدتنا

forexBOSS
06-04-2012, 03:57
انا من وجه نظرى اداره راس المال هى الطريقه الوحيده لتحقيق ارباح كثيره و انا بهتم بيها جدا عشان كده بحقق ارباح وفيره و
خسائر معقوله و الان انا لدى راتب شهرى و ان اهتم الناس باداره راس المال و ابتعدوا عن الطمع سيكسبون الملايين

hardjob
06-04-2012, 04:14
السلام عليكم
هناك كلا الصنفين هناك من سيخبرنا و من سيمتنع وانا حاب اكون من الدين يساعدون الناس بطرح خبرهم لا اعرف السبب الدي يجعل الاخوان يمتنعون عن اعطاء استراتيجياتهم هل سيخسرون شيئا فعلا هدا الموضوع يستحق النقاش
خطاب للدين يمتنعون
سببك ايش ؟؟

Mohamed90
06-04-2012, 10:53
ادارة المال مهمة قبل استراتجية
و طبعا اعتقد انه في الناس تتداول مليح ولها الخبرة و لكن لحد الساعة لم يكشف احد استراتجياته للعام
ولكن سؤال المحير لماذا لايكشف امتداول ناجح استراتيجياته هل هو خوف ام بخل ام احتكار ؟

vadas
06-05-2012, 13:59
السلام عليكم
أعتقد أنه من سيكسب سيخبرنا لأناه لا يوجد سر في الفوركس فالكل لديتا عدو واحد وهو السوق و لن يخسر شئ من ربحه ادا أخبرنا و الدليل على دالك الاستراتيجيات و الاكسبيرتات و التعاون الموجود بين المضاربن

ramid
06-05-2012, 14:46
طبعا الرابحون والخاسرون موجودون في كل مجال
لكن الخاسرين يجدون صعوبة في كشف قيمة خساربهم لكي لا يشمت منه الاخر او يتهمونه بالفاشل والخاسر
اما الرابح فيخشى من الافصاح عن اسباب فوزه لكي لا ينم انتشارها بين الناس فتفقد قيمتها وخصوصيتها
عن نفسي احب مشاركة المعلومات بين الاخرين والاستفادة المتبادلة

magic777
06-05-2012, 16:26
لكن الخاسرين يجدون صعوبة في كشف قيمة خساربهم لكي لا يشمت منه الاخر او يتهمونه بالفاشل والخاسر
اما الرابح فيخشى من الافصاح عن اسباب فوزه لكي لا ينم انتشارها بين الناس فتفقد قيمتها وخصوصيتها
عن نفسي احب مشاركة المعلومات بين الاخرين والاستفادة المتبادلة
بالعكس اخي ده الرابحون هما اللي مش بيتكلموا ولا يقولوا انهم ربحوا
الخسرانين هما اللي بيلفوا على المنتديات كعب داير علشان يقولوا للناس احنا خسرنا وده بصراحه اللي بيحصل
في الحقيقه وبيكون بسبب حالتهم النفسيه السيئه من الخساره وعاوزين مشاركه وجدانيه او حد يواسيهم وهكذا

The Mester X
06-05-2012, 16:54
لا يوجد عيب انك تساعد الاهرين و تكشف طرق تداولك عادي جدا و لكن في الناي متتقبل فكرة انه بذل جهد كبير في وصول للاستراتجية و يضع للاشخاص يستفدو منها في دقائق سيحس انه بذل مجهود و لا قيمة لاستراتجيته اذا عرفها الناس و القليل فقط من يشرحوناستراتجياتهم و لاتكون دقيقة فقط تقربية لطرق تداولهم لا يعطيك 100 بالمئة ممكن 70بالمئة

Texxon
06-06-2012, 08:01
السلام عليكم
أعتقد أنه من سيكسب سيخبرنا لأناه لا يوجد سر في الفوركس فالكل لديتا عدو واحد وهو السوق و لن يخسر شئ من ربحه ادا أخبرنا و الدليل على دالك الاستراتيجيات و الاكسبيرتات و التعاون الموجود بين المضاربن

ده ممكن يكون صحيح بس مش في أغلب الاحيان، لأن فعلا فيه ناس كتير انانية ولا تحب لأخيها ما تحب لنفسها! طالما هي لقت الطريقة التي تكسب بيها يبقه خلاص ممكن يبطل يدخل على المنتديات من الاساس ولكن فيه ناس فعلا محترمة جدا لا تبخل بأي شئ

magic777
06-08-2012, 02:15
ده ممكن يكون صحيح بس مش في أغلب الاحيان، لأن فعلا فيه ناس كتير انانية ولا تحب لأخيها ما تحب لنفسها! طالما هي لقت الطريقة التي تكسب بيها يبقه خلاص ممكن يبطل يدخل على المنتديات من الاساس ولكن فيه ناس فعلا محترمة جدا لا تبخل بأي شئ

هيا ممكن ماتكونش انانيه منهم بس ده مجهودهم وتعبهم ومش عيب يحتفظوا بيه لنفسهم وممكن يساعدوا
اخوانهم بانهم يعطي لهم مفاتيح الوصول لطرق متاجره جيده ويقول لهم كيف وصل مثلا
وانا طبعا احترم من يساعد الناس بشرح طرقه ولكن في نفس الوقت لا الوم من يريد الاحتفاظ بطرقه

vamoscapitos
06-08-2012, 02:29
اظن ان هناك رابحين معنا في المنتدى وان شاء الله يشاركونا

استراتيجيتهم الرابحة لنربح معهم ولو كنت املك استراتيجية رابحة

فبالطبع لن افعل ما فعله جان بل ساشاركها ولن ادع لاستراتجيتي

حدود عندي

gemmy
06-08-2012, 02:49
لا فعلا فيه ناس كتير قوى متعاونة هنا و بيقدمو نصايح و الله غالية جدا و محدش بيحجب اى حاجة عن التانى
بس ده ميمنعش برضو ان ممكن يكون فيه قلة بتمتنع عن مساعدة الاخرين و انا بالنسبالى اى ححد بيسال فى اى حاجة انا اعرفها بقولها على طول

Mohamed90
06-08-2012, 11:59
السلام عليكم طبعا اهي اضبحا نرى في كثير من المنتديات فقط استراتيجية غير ناجحة او فقط نظربات و لا احد يضع لك الطريقة متجرته فعلا
و هذا حق كل واحد تعب في ايجاد استراتيجيته و لكن انا لااحب ذلك ليس عيب تساعد الناس من حولك و لا للانانية و الغرور

ahmed
06-08-2012, 12:09
السلام عليكم طبعا اهي اضبحا نرى في كثير من المنتديات فقط استراتيجية غير ناجحة او فقط نظربات و لا احد يضع لك الطريقة متجرته فعلا
و هذا حق كل واحد تعب في ايجاد استراتيجيته و لكن انا لااحب ذلك ليس عيب تساعد الناس من حولك و لا للانانية و الغرور

اخى اتفق معك فى اننا لازم نساعد اخواننا بكل ما نعلم ولا نبخل عليهم بشئ
و اختلف معك فهناك الكثير من الاستراتيجيات الناجحه فى كل مكان
ولكن الفكرة فى ان يكون المتداول متأهل للتداول بهذة الاستراتيجيه وتجربتها حتى الاتقان لفترة كافيه

compaq0
06-08-2012, 13:00
من الممكن ان يعطينا توصيات ولكنه لن يخبرنا عن الطريقه لان الاغلبيه يريد ان يربح ولكن بدون مجهود لذلك لن يقول الطريقه التى يعطى بها توصياته

AhmedMagnifico
06-08-2012, 14:10
موضوع مهم جداً واستفدت منه والله يا اخى
وان شاء الله مع اول صفقة رابحة-دا لو حصلت يعنى-
هبلغك بكل اللى حصل فيها :)

mando
06-08-2012, 14:19
على حسب الشخص نفسة انا اعرف ناس ممكن تقول على طريقتها اللى بتكسب بيها وناس اخرى لا يقولون على حسب الشخص نفسة وفى المنتديات العربية فى اشخاص من المتداولين فى هذا السوق طرحو اكتر من طريقة ناجحة الواحد بس لو يحاول انه يركز على استراتجية واحدة ويحاول انه يطور فيها افضل من انه يشتت نفسة على اكثر من استراتجية

aymoon
06-08-2012, 14:23
طبعا فيه ناس معانا في االمنتديات ما شاء الله بتعمل ارباح كويسه وعندهم استراتيجيات وطرق في المتاجرة لكن فيه ناس بتقول عالطريقه زي مين مثلا زي واحد يقولك اعملها صدقه جاريه لله واكسب حسنات النوع دا من الناس هما اللي ممكن يقولو عالطريقه لكن البقيه غالبا بيخبو سرهم

21cent
06-08-2012, 14:32
من وجه نظرى المتواضعة

ان الربحون بعيدين كل البعد عن المنتديات لانهم لايحتاجون الى النصيحة كما انهم يبعدون عن التشتيت
ولا يعرف احد عنهم شىء بعيدا عن الحسد والتركيز فى الربح ليس الا
اما الخسارون
تجدهم كثيرون بس ما يقال عليهم قلة الخبرة المطلوبة وسوف يكتسبونها ولكن بمزيد من التمرس والتعلم

pimo
06-08-2012, 14:53
انا اقول لك بكل سراحة ان كل عضو حاضر هنا في هذا المنتد سوف يفيد جميع الاعضاء بتجربته وخبرته في مجال الفوركس لان من يدخل الي هذا المنتدي الحبيب سوف يندهش من طيبة الاعضاء ويريد ان ينضم الي اسرة مننتدى فوركس مصر

The Mester X
06-08-2012, 15:49

ايوه لازم نساعد اخواننا في الاستراتيجيات و طرق التداول ولا اسوف عيب في ذلك او سبب يمنعك من نشر طريقتك
و انا استفدت كثير من استراتيجيات في منتديات كثيرة

2x1
06-08-2012, 17:50
لا اخي اكيد كثير من الرابحين معنا في المنتديات لكن ليس الذين نسمع عنهم الذي يقال عنهم انهم اصبحوا ميليونيرات من الفوركس لكن بالتاكيد كثير من الرابحين يقدموا يدي العون لامثالنا من المبتدئين ولا يبخلون باي معلومة قد تفيد ولكن ليس جميعهم لان هناك اشخاص بطبيعة حالهم لا يخبروا احد بما حقق لهم نجاحتهم لاتصافهم بالانانية بعض الشئ والبخل حتي لوكان شكل العطاء في معلومة تمد لك بالمساعدة

fafa280384
06-08-2012, 18:09
انا عن نفسي ابيع بنقط المقاومة واشرتي
بنقاط دعم

magic777
06-08-2012, 23:16
على حسب الشخص نفسة انا اعرف ناس ممكن تقول على طريقتها اللى بتكسب بيها وناس اخرى لا يقولون على حسب الشخص نفسة وفى المنتديات العربية فى اشخاص من المتداولين فى هذا السوق طرحو اكتر من طريقة ناجحة الواحد بس لو يحاول انه يركز على استراتجية واحدة ويحاول انه يطور فيها افضل من انه يشتت نفسة على اكثر من استراتجية
بص انت جرب اكتر من استراتيجه تقرأ عنها او تعرفها دي اول خطوه
وبعدين شوف نفسك مرتاح مع انهي استراتيجيه منهم
اللي انت هترتاح معاها وشايف انها قريبه من نظامك وقدراتك
اعتمدها في متاجرتك وعدل وطور عليها

kingman
06-09-2012, 01:05
من وجه نظرى المتواضعة

ان الربحون بعيدين كل البعد عن المنتديات لانهم لايحتاجون الى النصيحة كما انهم يبعدون عن التشتيت
ولا يعرف احد عنهم شىء بعيدا عن الحسد والتركيز فى الربح ليس الا
اما الخسارون
تجدهم كثيرون بس ما يقال عليهم قلة الخبرة المطلوبة وسوف يكتسبونها ولكن بمزيد من التمرس والتعلم

كلام على قدر كبير من الصواب فعلا فالناجح والذى وصل الى مستوى معين نقدر نقول عله محترف مش هيدخل لمنتديات او مواقع الا بسيط بسبب ان معظم من يدخلون المنتديات بيبقوا اكيد بيبحثوا او لهم هدف من ذلك سواء الأستفادة من الخبرات او تبادل التجارب والمنفعة المتبادلة لكن ايضا يوجد من يحب ان يفيد الآخرين ولايبخل على احد بالأفادة وفيه امثلة فى المنتديات العربية كثيرة على ذلك

Noah
06-09-2012, 02:24
كلام على قدر كبير من الصواب فعلا فالناجح والذى وصل الى مستوى معين نقدر نقول عله محترف مش هيدخل لمنتديات او مواقع الا بسيط بسبب ان معظم من يدخلون المنتديات بيبقوا اكيد بيبحثوا او لهم هدف من ذلك سواء الأستفادة من الخبرات او تبادل التجارب والمنفعة المتبادلة لكن ايضا يوجد من يحب ان يفيد الآخرين ولايبخل على احد بالأفادة وفيه امثلة فى المنتديات العربية كثيرة على ذلك

ولكنا لوصول الى الاحتراف يحتاج الى الكثير منا لوقت والجهد والعمل حتى يتمكن المتاجر من تحقيق نسبة نجاح عالية فىا لسوق وانا شخصيا اعتقد ان نسبة النجاح العالية لا يمكن الوصول اليها بسهولة الا بعد الكثير منا لتجارب والممارسة لهذا السوق

magic777
06-10-2012, 19:54
ولكنا لوصول الى الاحتراف يحتاج الى الكثير منا لوقت والجهد والعمل حتى يتمكن المتاجر من تحقيق نسبة نجاح عالية فىا لسوق وانا شخصيا اعتقد ان نسبة النجاح العالية لا يمكن الوصول اليها بسهولة الا بعد الكثير منا لتجارب والممارسة لهذا السوق

ماهو ده الصح اخي ومش في الفوركس بس في اي مجال اخر
لازم علشان تنجح وتكسب تتعب في الاول وتجتهد وتمشي في الطريق خطوه خطوه
هتلاقي نفسك احسن وهيقل تعبك وتكتر ارباحك

mokhtar26
06-11-2012, 02:17
من يربح في الفوركس في رايي لن يريك طريقته بل سيحاول الاستفادة منها باقصى طريقة ممكنة عن طريق ربط حسابه بالزولوتريد او البام او فوركس كوبي و يتقاسم الارباح مع المشتركين معه هذا رايي الشخصي

sho
06-11-2012, 21:28
اعتقد ان الكثير من الرابحون متواجدون معنا فعلا والا ما كنا وجدنا هذا الكم من المعلومات والاستراتيجيات الناجحة الموجودة لدينا فى المنتديات ... لا ارى ان الاخبار بطرق الربح الجيد يقلل من نجاحها بالعكس سوف تعم الفائدة على الكل

mohamed eldamnhorey
06-11-2012, 21:34
اعتقد ان الكثير من الرابحون متواجدون معنا فعلا والا ما كنا وجدنا هذا الكم من المعلومات والاستراتيجيات الناجحة الموجودة لدينا فى المنتديات ... لا ارى ان الاخبار بطرق الربح الجيد يقلل من نجاحها بالعكس سوف تعم الفائدة على الكل

بس هتقول لمين كده ومين يسمعك

لو حد معاه طريقه كويسه

يقولك اسكت ياعم

هكتم عليها علشان الاستراتجية بتعتى كده هتنتشر وهتدمر

كل واحد ياله نفسى

Mohamed90
06-12-2012, 12:35
بس هتقول لمين كده ومين يسمعك

لو حد معاه طريقه كويسه

يقولك اسكت ياعم

هكتم عليها علشان الاستراتجية بتعتى كده هتنتشر وهتدمر

كل واحد ياله نفسى

السلام عليكم فعلا اخي العزيز الكثير من يملكون استراتجية ممتازة و يربحون منها و يخفها
و بقول مثل ماقلت لو انتشرت ماراح تنجح معي او لن تحقق ماتحقق في كل مرة و هذا اعتقاد خطا او خوف من ضياع فرصة للربح

mohamed eldamnhorey
06-12-2012, 13:44
السلام عليكم فعلا اخي العزيز الكثير من يملكون استراتجية ممتازة و يربحون منها و يخفها
و بقول مثل ماقلت لو انتشرت ماراح تنجح معي او لن تحقق ماتحقق في كل مرة و هذا اعتقاد خطا او خوف من ضياع فرصة للربح

الطمع يعمى الانسان

انه يعلم اقرب الناس ليه ازاى يكسبووو بطريقته

وفى السماء رزقكم وماتوعدون

magic777
06-12-2012, 15:59

ماهو طبعا اكيد لازم يدفع تمن النجاح ده الاول من وقته وجهده وصحته علشانيوصل للي هو عاوزه مافيش
حاجه بتيجي بالساهل كده حتى في اي مجال اخر
عاوز تنجح اتعب واجتهد وخلي عندك اصرار وعزيمه قويه

mage
06-13-2012, 01:59
اعتقد ان من يربح فى الفوركس الكثير من الاموال لا يمكنه ان يخبر دائما عن الطريقة اتلى يعمل بها ويوجد فى الوقت ذاته الكثير ممن يشرحون الطريقة التى يعتمدون عليها فى الفوركس وفى هذه الحلة يكون لهم الكثير من الشهرة ويكفى ان الكثير منا لمتاجرين يكونوا يذكرون هذا المتاجر بكل خير على تقديمه ما يعرف

gogofx
06-13-2012, 02:15
السلام عليكم
للاسف معضم العرب الى بيكسبوا بيتكتموا ويمتنعوا فى هذا المجال الغرب افضل لانهم بيشاركوا الناس
طبعا هذا الكلام لاينطبق على الكل

zahran
06-13-2012, 02:52
لماذا ننتظر من احد ان يعلمنا شيئ هو نفسه تعلمه بالاكتشاف ؟؟؟
علينا نحن ان نكتشف وننتج الطريقه التى نربح بها
فى مثل بيقولك مفيش حاجه بتيجى بالساهل .. لازم احنا اللى ندور منستناش من حد ان يدينا طريقته اللى هوا شغال بيها
هوا بشر واحنا بشر .. هوا عنده عقل واحنا عندنا عقل .. بس الفكره فى مين اللى يشغل عقله ويقدر يكتشف الطريقه دى ...
وللعلم الطريقه مش سهله بس مش مستحيله .. وصعوبتها فسهولتها كمان

yassinoh
06-13-2012, 03:08
لم نرى لحد الآن واحد من الربحين في سوق الفوركس يكشف لنا عن استراتيجية واضحة ومفهومة
وإذا كان منهم واحد لا يبخل علينا فنحن لسنا سوى مبتدئين في هذا المجال
وأي فكرة أو استراتيجية ستكون مفيدة لنا

ahmed
06-13-2012, 11:19
فى مثل بيقولك مفيش حاجه بتيجى بالساهل .. لازم احنا اللى ندور منستناش من حد ان يدينا طريقته اللى هوا شغال بيها
هوا بشر واحنا بشر .. هوا عنده عقل واحنا عندنا عقل .. بس الفكره فى مين اللى يشغل عقله ويقدر يكتشف الطريقه دى ...

ممتاز يا اخى لا تنتظر ان يعطيك احد شى بل تعلم انت
وسوف تحصل على كل شى من خلال هذا العلم
وللعلم يا اخى هناك الكثير من الاستراتيجيات الناجحه منتشرة فى كل مكان
ولكن فقط يعيبها انها لا تناسبنا فى العمل

Mohamed90
06-13-2012, 12:11

السلام عليكم طبعا اخي العزيز يجب الاعتماد عل النفس للاستنتاج طريقة للربح و لكن الكثير من الناس الفكر عندهم محدود و لايحب القيام بمجهود فكري للوضول للنقطة ما و يعتمد على الاخرين و على الحبرة السنوات للتطبيق خطواتهم ويمكن يطبق الاستراتجية بدون فهمها اصلا فقذ ينقلها

Mohamed90
06-13-2012, 12:15

السلام عليكم طبعا اخي العزيز يجب الاعتماد عل النفس للاستنتاج طريقة للربح و لكن الكثير من الناس الفكر عندهم محدود و لايحب القيام بمجهود فكري للوصول للنقطة ما و يعتمد على الاخرين و على الحبرة السنوات للتطبيق خطواتهم ويمكن يطبق الاستراتيجية بدون فهمها اصلا فقذ ينقلها

kingman
06-13-2012, 13:59
طبعا افضل شئ ان الواحد يحاول يكتشف ويستنتج ويستنبط اشياء وعلاقات جديدة من خلال تجاربه وتداوله ودايما افضل طريقة للمتاجرة اواستراتيجية هى التى استطاع صاحبها ان يتوصل اليها بنفسه لكن ايضا من المهم الأستفادة مما توصل اليه الآخرين وان تكون ركيزة نبتدى من عندها وفيه قاعدة جيدة فى هذا السوق تقول ابتدى من عند مانتهى اليه الآخرون

mohamed eldamnhorey
06-13-2012, 14:33
لم نرى لحد الآن واحد من الربحين في سوق الفوركس يكشف لنا عن استراتيجية واضحة ومفهومة
وإذا كان منهم واحد لا يبخل علينا فنحن لسنا سوى مبتدئين في هذا المجال
وأي فكرة أو استراتيجية ستكون مفيدة لنا

والله ياغالى احسن شئ

الواحد يعتمد على نفسه

يحاول يبتكر ويبدع من نفسه

بدل ما يقول لحد علمنى وفدنى

خليك مع نفسك واكتشف انت اسرار السوق واستراتجياته القويه مع نفسك

اصل الناس بقت حاجه صعبه الايام دى

karbak
06-16-2012, 16:56
من العجيب ان الكل يخفي القيمه الحقيقية لخسارته وربحه على حد سواء واكثر من يربح هو من يقوم باخفاء هذا الامر لاسباب انتم تعرفونها اما من يخسر فعلى الغالب لا احد يريد من الاخرين ان يتشمتو به او ان يظهر على مائدة الخاسرين او في صفوف الفاشلين

onlyforsoldi
06-16-2012, 17:04
فى ناس كتير بتكسب على فكره عادى بس مش بتكسب كتير عشان بس راس المال مش مساعدهم وانا عن نفسى بكسب عن طريق الاسكالبنج ربح لا بأس به بس فى ناس فعلا بتكسب ملايين بس مش عارف هما دول معانا فى المنتدى ولا لاء بس اظن انهم مش هيبقوا محتاجين للمنتديات بس اللى يعرف طريقه للمكسب كويسه المفروض انه لايبخل بها ابدا على الناس

safiforex
06-16-2012, 17:08

تمام اخي الكريم ، فلما نستنى ان ناخد تجارب الاخرين الناجحين ، لما لا يكون لنا السبق في هذا
فهناك شيئ يسمى ، الحاجة ام الاختراع ، هذه المقولة فهي فعلا صحيحة ، و اذا ما استعملناها في حياتنا فاننا سنكمتشف اشياء بانفسنا
و في الفوركس فاننا نحتاج الى الربح ، فيمكن ان استعملنا عقلنا و موراردنا المعرفية ان نكتشف طرق جيدة و تكون انجح بكثير

safiforex
06-16-2012, 17:13
والله ياغالى احسن شئ

الواحد يعتمد على نفسه

يحاول يبتكر ويبدع من نفسه

بدل ما يقول لحد علمنى وفدنى

خليك مع نفسك واكتشف انت اسرار السوق واستراتجياته القويه مع نفسك

اصل الناس بقت حاجه صعبه الايام دى
نعم انا اوفقك الراي اخيالكريم
يجب علينا ان نعتمد على انفسنا في تطوير ذاتنا و في التعلم الجيد للفوركس
و يجب علينا ان نوظف ما تعلمناه لكي نبدع في طرق ممكن ان يكون هذا الابداع السر الذي يوصلنا الى عالم الثروة بنجاح تام

كريم
06-17-2012, 01:26
اكيد يأخي الكل هنا يعطي خبراته في ردود و تعليقات من أجل تداول المعلومات و اكتساب البونص يشجع ايضا على ذلك

و هي من اهم اهدتف الشركة المتميزة انستا ان ترتقي بالعرب و ان شاء الله يكون الكل رابح و اتمنى ذلك

و على الخاسر التعلم من أخطائه و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

mage
06-17-2012, 03:43
اكيد يأخي الكل هنا يعطي خبراته في ردود و تعليقات من أجل تداول المعلومات و اكتساب البونص يشجع ايضا على ذلك

و هي من اهم اهدتف الشركة المتميزة انستا ان ترتقي بالعرب و ان شاء الله يكون الكل رابح و اتمنى ذلك

و على الخاسر التعلم من أخطائه و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

بالفعل الكثير من الفوائد التى تعلمناها من هذا المنتدى وانا ارى ان هذا المنتدى هو المنتدى الاكثر مشاركات فى الفترة الاخيرة بالرغم انه فاتح بالقه شهر ونصف فقط ولكنه اصبح به الكثير جدا من الاعضاء وهذه ميزة رائعة جدا ويمكن الاعتماد عليها من اى متاجر فى الفوركس

talal
06-17-2012, 03:56
اعتقد هناك من يحتفظ بالسر او ربما ينتظر الفرصه او الوقت المانسب لكي يفيد الاخرين ويمكن البعض يربح من فكره او استراتيجية معينه ومرتاح في ارباحه ولا يريد احد ان يشوش او يلخبط عليه افكاره والله اعلم

kingman
06-17-2012, 04:04
و يجب علينا ان نوظف ما تعلمناه لكي نبدع في طرق ممكن ان يكون هذا الابداع السر الذي يوصلنا الى عالم الثروة بنجاح تام

هو للأسف المعظم بيحاوزل يختصر الطريق ويلاقى شورت كات بانه يريد كل حاجة على الجاهز وده مش بيديله فرصة ان يعطى لنفسه مساحة ان يحاول يكتشف بنفسه فى هذا السوق ويحاول يجد طريقة يعتمد عليها تكون خاصة به

mony
06-17-2012, 07:10
بالتاكيد عندما انجح اكيد ساخبر الجميع بنجاحى واقول على الطريقه التى ادت الى نجاحى حتى يستفيد منها الجميع ولكى يستفيد منها المبتدئين

2x1
06-17-2012, 09:51
هو للأسف المعظم بيحاوزل يختصر الطريق ويلاقى شورت كات بانه يريد كل حاجة على الجاهز وده مش بيديله فرصة ان يعطى لنفسه مساحة ان يحاول يكتشف بنفسه فى هذا السوق ويحاول يجد طريقة يعتمد عليها تكون خاصة به

معتقدش انة فية حد بينجح فحاجة وهو اخدها عالجاهز

ابدا لازم يتعب ويكافح عشان يحس بطعم الربح اللي حققة

alskndry
06-17-2012, 10:21
يعتقد البعض ان لو لديه استراتجية ناجحة يخاف عليها حتى لايتم معرفتها ويقوم الجميع باستخدامها فيتم ضربها من قبل صناع السوق

وفى الحقيقى هذا المفهوم خاطئ

لان كلما كثر عدد التجار مثلا الذين قاموا بالبيع على اليورو مثلا كلما كان افضل لهم

لانه شيؤثر على العملة وتسير فى طريقهم

Mohamed90
06-17-2012, 11:24
السلام عليكم طبعا اخي العزيز لازم نتعاون مع بعض و اي شخص عندو طريقة جيدة لا يبخل علينا بها و لاداعي للاحتكار الاستراتجية
ولكن لايجب ايضا ان ننتظر الناس ترحمنا بطرقهم بل يجب اعتماد على انفسنا للخلق استراتجية و طريقة خاص بك للتداول

The Mester X
06-17-2012, 13:02
السلام عليكم طبعا اخي العزيز لازم نتعاون مع بعض و اي شخص عندو طريقة جيدة لا يبخل علينا بها و لاداعي للاحتكار الاستراتجية
ولكن لايجب ايضا ان ننتظر الناس ترحمنا بطرقهم بل يجب اعتماد على انفسنا للخلق استراتجية و طريقة خاص بك للتداول

ايوه اخي كلام معقول و لكن يبقى فقط كلام و لا اشوف الناس تعمل به و يوجد الكثير من يربحون الكثير
و متسترين على افكارهم وطرقهم ولكن يجب اعتماد على انفسنا كما قلت

magic777
06-17-2012, 15:40

والمهم هنا كمان الالتزام والاراده القويه لتكمله المشوار ويكون عندك خطه منظمه لنفسك
تقسم فيها وقتك وتخصص فيها عدد ساعات يوميه ليك تتعلم فيهم وتتدرب وتلتزم بيها
علشان توصل سريعا ومتكسلش ولا تمل في منتصف الطريق

kingman
06-17-2012, 22:18
بالفعل الكثير من الفوائد التى تعلمناها من هذا المنتدى وانا ارى ان هذا المنتدى هو المنتدى الاكثر مشاركات فى الفترة الاخيرة بالرغم انه فاتح بالقه شهر ونصف فقط ولكنه اصبح به الكثير جدا من الاعضاء وهذه ميزة رائعة جدا ويمكن الاعتماد عليها من اى متاجر فى الفوركس
واعتقد ان ان شاء الله الأعضاء سوف يزيدون بطريقة كبيرة والمنتدى بدء يجذب اعضاء كتي رجدد اول مرة يتعرفون على هذا السوق وماشجعهم على ذلك البونص وده شئ ايجابى انهم يبدئوا المتاجر ببونص المنتدى وربى يوفقنا جميعا

tervarto
06-17-2012, 22:25
واعتقد ان ان شاء الله الأعضاء سوف يزيدون بطريقة كبيرة والمنتدى بدء يجذب اعضاء كتي رجدد اول مرة يتعرفون على هذا السوق وماشجعهم على ذلك البونص وده شئ ايجابى انهم يبدئوا المتاجر ببونص المنتدى وربى يوفقنا جميعا

طبعا , البونص شجع ناس كتيير على الألتحاق بالمنتدى , لكن مش مهم البونص اللى هايحصل علية العضو أد اية , المهم هايوظف البونص دة أزاى , فا انا شايف ان تبادل الخبرات بصدق و مهنية أحترافية , هايخللى البونص لية فايدة كبيرة جدا , اكتر من مجرد الحصول على البونص فقط

assidi saber
06-23-2012, 17:38
انا حسب راي هناك بعض المتاجرون في الفوركس المحترفين اغلبهم لا يخبرونا بطريقة عملهم لانها تعتبر سرية لديهم

deadlyfox
06-24-2012, 01:48
الحمد لله يوجد رابحين لن يبخلوا على الاعضاء بشرح استراتيجيتهم
واتمنى انها تكون مفيده للكل ونستفاد منها

sunlight
06-24-2012, 01:55
الحمد لله يوجد رابحين لن يبخلوا على الاعضاء بشرح استراتيجيتهم
واتمنى انها تكون مفيده للكل ونستفاد منها

الصراحه الى الان انا لست من الرابحين لانى لسه مبتدأ ولكنى عندما افوز او اربح سوف اشرك معكم الفرحه حتى ولو بالصور ولكنى الى الان ابحث عن طرق تجعلنى اسير فى طريق كويس واتاجر بطريق جيده

aminos
06-24-2012, 02:09
السلام عليكم
أنا عن نفسي لن أبخل عن الأعضاء الكرام بشرح الإستراتيجية
و نتمنى للكل الربح و تحقيق الأحلام بإذن الله

---------- Post added at 11:09 PM ---------- Previous post was at 11:07 PM ----------

لكني لست من الرابحين الأن و مازلت لم أجد إستراتيجية أهتمد عليها في كسب النقاط
و نطلب من الله التوفيق

magic777
06-24-2012, 05:18
طبعا , البونص شجع ناس كتيير على الألتحاق بالمنتدى , لكن مش مهم البونص اللى هايحصل علية العضو أد اية , المهم هايوظف البونص دة أزاى , فا انا شايف ان تبادل الخبرات بصدق و مهنية أحترافية , هايخللى البونص لية فايدة كبيرة جدا , اكتر من مجرد الحصول على البونص فقط

مافيش شك هنا انه البونص هيسهل لينا كتير اوي في المجال ده من حيث عمل راس مال محترم
وايضا الاستفاده من المناقشات وتبادل الافكار بينا وبأذن الله يكون فاتحه خير لينا ونقدر نحقق الارباح اللي كلنا
بنتمناها بأذن الله

H!m0
06-24-2012, 15:27
في اعتقادي الشخصي أن الأغلبية التي تمتلك طرق للربح أي استراتيجيات مربحة لن يخبرو الناس عليها و لو اردو معرفتها لن يشرح لهم كثيرا يعني يقولك انا أستعمل المؤشر الفلاني يعني بدون شرح و هناك من يتعب في الشرح للاعضاء كثيرا من أجل أن يعلم الناس ة أنا أشمرهم لأنه قدمو لنا شروحات تعلمنا في التجارة

abdello052
06-25-2012, 05:19
انا مؤمن ان اللى معاه طريقة فى الفوركس تحقق له ارباح كبيرة لا يعطيها لغيره ولكن قد يساعده باستراتيجية جيدة ايضا قريبة من فكرة استراتيجيت

KOGI
06-25-2012, 07:38
انا مؤمن ان اللى معاه طريقة فى الفوركس تحقق له ارباح كبيرة لا يعطيها لغيره ولكن قد يساعده باستراتيجية جيدة ايضا قريبة من فكرة استراتيجيته ولكنها ليست هى

zikooo014
06-25-2012, 13:31
اكيد في رابحون في المنتديات بس اللي انا شايفو انهم مش بيفيدونا بحاجه غير القليل منهم ربنا يباركلهم
و لكن النعظم بيفضل يحتفظ بالطريقه لنفسه و دا شيئ فيه نوع من الانانيه بس برضو دا مجهوده و من حقه انه ميقولش لحد طريقته في المتاجره

elazez
06-25-2012, 13:43
لابد ان نعلم ونتاكد ان الرزق بيد الله وحده يوزعه علي علي عباده
وكل واحد ليه رزقه ونصيبه المحدد ومهما عمل فلن ياخذ اقل من نصيبه او اكثر
اعتقد ان ابسط الامور لتحقيق الارباح هي الالتزام التام باستراتيجية محددة وصارمة
وادارة راس المال بطريقة واحده وتحديد استوب لوز واهداف مناسبة
وليس دخول صفقات كثيرة

mohamed eldamnhorey
06-25-2012, 13:54
لابد ان نعلم ونتاكد ان الرزق بيد الله وحده يوزعه علي علي عباده
وكل واحد ليه رزقه ونصيبه المحدد ومهما عمل فلن ياخذ اقل من نصيبه او اكثر
اعتقد ان ابسط الامور لتحقيق الارباح هي الالتزام التام باستراتيجية محددة وصارمة
وادارة راس المال بطريقة واحده وتحديد استوب لوز واهداف مناسبة
وليس دخول صفقات كثيرة

وعلمت ان رزقى لن ياخذه غيرى فاطمئن قلبى
الحمد لله ارضى بما كتبه الله لى

واكيد طول ما انت انسان قنوع ربنا هيزيدك من خيراته ومن نعيمه

konine
06-25-2012, 14:14
أنا أعتبر نفسي من خسرين و يضهر أن سبب هو عدم إلتزام وأنا إن شاء الله سألتزم.
لذلك طريق وحيد للربح دائم هو إلتزام وعدم طمع تعلم
الله كريم

abo ali
06-25-2012, 14:18
الفوركس فى الاول والاخر يعتمد على الصبر والمعرفه والالمام بما هوم افضل والى ان يتم هذا فالواحد لازم يسعى ويجتهد ويسال اكتر انا فى رايى ان فى اختلاف بين فرد واخر فاحيانا فى ناس تخبرك عن طريقه مفيدة واخرين لايبوحون بكيفيه ربحهم ودى طبعا حاجه مش كويسه ان الواحد يفيد الاخرين بس الواحد من الافضل ليه ان يعلم نفسه بنفسه

zikooo014
06-25-2012, 14:20
وعلمت ان رزقى لن ياخذه غيرى فاطمئن قلبى
الحمد لله ارضى بما كتبه الله لى

واكيد طول ما انت انسان قنوع ربنا هيزيدك من خيراته ومن نعيمه

اه والله الواحد لو اقتنع ب اللي بيجيلو مكن رزق هيرتاح كتييييييير
بس انت عارف الطمع بقي

ahmed
06-25-2012, 14:23
اكيد في رابحون في المنتديات بس اللي انا شايفو انهم مش بيفيدونا بحاجه غير القليل منهم ربنا يباركلهم
و لكن النعظم بيفضل يحتفظ بالطريقه لنفسه و دا شيئ فيه نوع من الانانيه بس برضو دا مجهوده و من حقه انه ميقولش لحد طريقته في المتاجره

كنت قرات فى احد الموضوعات ان الفوركس مجال للعمل يمكن لاى شخص ذو خبرة ان يبيع خبراته مقابل الاموال فى شكل شروحات او دروس ودورات وانا صراحهمه هذا الراى ولكن افضل ان نفيد ونستفيد والله خير الرازقين

ZOUHAIR_ZIZO28
06-25-2012, 14:51
طبعا فيه ناس معانا في االمنتديات ما شاء الله بتعمل ارباح كويسه وعندهم استراتيجيات وطرق في المتاجر
لكن بالتاكيد كثير من الرابحين يقدموا يدي العون لامثالنا من المبتدئين ولا يبخلون

elking
06-25-2012, 14:52
لا احد يحقق ارباح فى الفوركس يريد ان يساعد غيره الا القليل فهم لا يحبون الناس ان تصبح مثلهم ولهذا يحتفظوا بهذه الطرق الى انفسهم فقط وهذا شئ لا يعنينا فعلينا الاجتهاد من اجل التعلم

safiforex
06-25-2012, 15:20
لا احد يحقق ارباح فى الفوركس يريد ان يساعد غيره الا القليل فهم لا يحبون الناس ان تصبح مثلهم ولهذا يحتفظوا بهذه الطرق الى انفسهم فقط وهذا شئ لا يعنينا فعلينا الاجتهاد من اجل التعلم

لا يمكن ان نقول لا احد يحب الخير للناس كما يحبه لنفسه ، فهناك اشخاص يربحون و يعطجون العدة بكامل8ها لمن يريد الربح
فلا ضرر في هذا ، بل هم يريدون فقط الدعاء لهم ،
و المثلة في هذا كثير

remo
06-25-2012, 17:33
بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين سيدنا محمد وعلى اله وصحبة اجمعيــــــــــــــن

سؤال وجية هل الرابحون فعلا فى السوق موجودون معنا فى المنتديات؟؟ وهل سيخبرون الناس بسرهم وبطرق ربحهم؟؟ ام سيبخلون علينا ولا يضيعو مجهود السنين؟؟؟

انا عن نفسى شرحت استراتيجيتى اللى انا ماشى عليها وبقدر اكسب منها كذا مرة فى المنتدى واعدها تانى انا بستخدم الار اس اى بتشبع 28 على فريم الاربع ساعات وبستخدم معاة نقط الدعم والمقاومة وكمان الشموع اليابانية

kamizidan
06-25-2012, 17:35
اكيد طبعا مش كلهم هنا معنا في المنتديات وممكن لاسباب ضيق الوقت او انشغالهم بأمور الحياه
لكن الحمد لله يوجد رابحين وموجودين معنا

fafa280384
06-25-2012, 17:36
لكن الحمد لله يوجد رابحين وموجودين معنا ولن يبخلوا على الاعضاء بشرح استراتيجيتهم ومساعده اخوانهم
ابحث عنهم هتلاقيهم منتشريين في المنتديات استفيد منهم ومن خبرتهم وكون لك خبره واستراتيجيه خاصه
حتى تكون مثلهم في يوم من الايام ويأتي دورك في مساعده اخريين لسه في بدايه الطريق

ل في كاتم العمل

الكل يعمل مجهوده ليفيد غيره ونفسه

ashraf el-araby
06-25-2012, 18:30
انا من وجه نظرى اداره راس المال هى الطريقه الوحيده لتحقيق ارباح كثيره و انا بهتم بيها جدا عشان كده بحقق ارباح وفيره و
خسائر معقوله و الان انا لدى راتب شهرى و ان اهتم الناس باداره راس المال و ابتعدوا عن الطمع سيكسبون الملايين

وانا اتفق معك فى ان ادارة راس المال بطريقة جيدة يحقق ارباح كثيرة واكيد مع الابتعاد عن الطمع والتسرع

compaq0
06-25-2012, 18:34
انا مؤمن ان اللى معاه طريقة فى الفوركس تحقق له ارباح كبيرة لا يعطيها لغيره ولكن قد يساعده باستراتيجية جيدة ايضا قريبة من فكرة استراتيجيته ولكنها ليست هى التى يعتمد عليها ولذلك الاجابة من وجهة نظرى لا يعطى احد لديه استراتيجية ناجحة الى الاخرين

انا اؤيد كلامك بشده و لن نخدع بعضنا بقول نعم ساعطيه طريقتى و كلام مثل هذا و لكن انا متاكد ان جميعنا ان كان يعرف طريقه تجنى ارباح كبيره سيعطى توصيات لمساعده زملائه

remas
06-25-2012, 18:49
والله يا اخى مش كل الناس يعنى فى ناس مبتبخلش ابدا باى طريقه تكون رابحه وتلاقيها بتفيد بيها غيرها وتنشرها فى المنتديات وناس تانيه تقولك لا انا تعبت فى الطريقه دى ولازم اخد مقابل تعبى وبرضه كلامه منطقى

yamiyugi
06-25-2012, 18:59
فرأى ان كل فرد فى الفوركس يمتلك اسرارا كثيرا ولا يجب البوح بكل هذه الاسرار

يمكن ان يخبرنا بالسر البسيط

لكن السر الكبير فيجعله له ليربح هو به ونحن نحاول الوصول اليه

mosghaly
06-25-2012, 19:28
انا لا اعتقد ان هناك من الرابحون سوف يعطونا استراتيجيه واضحه للربح حتى ولو اعطانا كل التفاصيل ليس هناك من يقدر ان يطبقها لان الاستراتيجيه في الاساس تاتي علي الخبرة والشعور بالاتجاه الجديد حتى ولو كنا ندخل في صفقات بناء علي ارقام وتحليلاات

aboualy
06-25-2012, 19:31
انا لا اعتقد ان هناك من الرابحون سوف يعطونا استراتيجيه واضحه للربح حتى ولو اعطانا كل التفاصيل ليس هناك من يقدر ان يطبقها لان الاستراتيجيه في الاساس تاتي علي الخبرة والشعور بالاتجاه الجديد حتى ولو كنا ندخل في صفقات بناء علي ارقام وتحليلاات

ربما اخى العزيز ولكن هناك الكثير من الاستراتيجية الناجحة التى قام اصحابها بشرحها فى المنتديات والمةاقع ليستفيد منها الجميع واعتقد ان هذا الامر يرجع الى الشخص نفسه فهناك من لا يريد ان يشاركه احد فى الخير بالرغم من مكسب الغير لا يقلل من مكسبه فى شئ

konine
06-25-2012, 19:33

نعم أخي هناك إستراتيجيات تسوى دهب و تدخل عليك 10% إلى 20% في شهر
ولكن إنسان في أصل طماع يحب 100% أو 500% في شهر فيجد أمامة عدونا مارجن كول
الله كريم

i5land_man
06-25-2012, 19:33
ربما اخى العزيز ولكن هناك الكثير من الاستراتيجية الناجحة التى قام اصحابها بشرحها فى المنتديات والمةاقع ليستفيد منها الجميع واعتقد ان هذا الامر يرجع الى الشخص نفسه فهناك من لا يريد ان يشاركه احد فى الخير بالرغم من مكسب الغير لا يقلل من مكسبه فى شئ
فيه ناس بتكون مش مستوعبة انه الانترنت فيه خير
او بامكانك انك تعمل الخير عالانترنت وتكسب ثواب كبير
ممكن يكونوا اشخاص صادفوا ناس نصابة عالانترنت واتنصب عليهم في بداية مشوارهم الربحي وعشان كده لما بينجحوا مش بيكون عندهم السماحة انهم يشاركوا اي حد من الانترنت قصة نجاحهم

a5rzamn
06-25-2012, 19:36
انا شخصيا ان شاء الله ان نجحت في الفوركس وحققت ارباح كويسه لن ابخل على احد اذا كان عندي استراتيجيه كويسه

ان اقولها بالمنتدى كي يستفيد الجميع

(حب لاخيك ما تحبه لنفسك)

safiforex
06-25-2012, 19:38
انا شخصيا ان شاء الله ان نجحت في الفوركس وحققت ارباح كويسه لن ابخل على احد اذا كان عندي استراتيجيه كويسه

ان اقولها بالمنتدى كي يستفيد الجميع

(حب لاخيك ما تحبه لنفسك)
نعم احسن شيئ ان يعمل الواحد الخير للناس و يعطيهم بما نعمه الله عليه من نعم
فلما يحس الواحد بالحب الخير للناس فهذا اكيد ان الله سيساعده في ذلك و انه سيساعده حتى في حياته الويمية

sa sa
06-25-2012, 19:49
اظن ان الفوركس قائم علي العرض والطلب بمعني هل سوف يخبرك بالطريقه التي يحصل بها علي الربح دون مقابل اظن هذا لن يحدث ,لازم يكون فيه شيء في المقابل .

devloppman
06-25-2012, 20:13
معم هناك أصحاب القلوب الطيبة المحبين للخير
هناك محترفين في الفوركس يضعون دروس وتوصيات وكل شيء مفيد
وكذلك هناك من يحب الربح لوحده وتجده كالمتفرج لا يحرك ساكنا ولا حتى ينفع أحد برده أو خبرته

abdallah elbaz
06-25-2012, 20:30
وايه المشكله اعرف ناس من الرابحون موحودين على المنتدي
ولا يحرمون احد من معرفه المعلومات عن الفوركس والنجاح
لكن ف ناس بتكره انها تقول انها تعرضت لخساره وناس بتحب تقول
يختلف ياختلاف كل شخص

AhmedMagnifico
06-25-2012, 21:37
نعم أخي هناك إستراتيجيات تسوى دهب و تدخل عليك 10% إلى 20% في شهر
ولكن إنسان في أصل طماع يحب 100% أو 500% في شهر فيجد أمامة عدونا مارجن كول
الله كريم
هههههههههه
بالفعل اللى عايز يدبل الحساب كل شهر دا طماع جدا جداً ومش هيحقق حاجه فى الفوركس غالباً

assidi saber
06-25-2012, 23:16
بالطيبع سوف يمتنع عن اخبارنا الاسترجية التي يعمل بها لانه يعتبرها سرية كثير

aminos
06-25-2012, 23:39
بالطيبع سوف يمتنع عن اخبارنا الاسترجية التي يعمل بها لانه يعتبرها سرية كثير

السلام عليكم
تمام يا أخي لكن من الممكن أن يكون هناك شخصا طيب القلب
و يخبرنا بالطريقة التي يستعمل و الأرباح التي يحققها

moonlight
06-26-2012, 04:57
هناك الكثير من الرابحين والخاسرين وكل شخص مختلف فتجد تاجر يمكن مساعدتك ويعطيك سر متاجرته ولكن اخر يحتفظ باستراتيجيته لنفسه ولا يخبر احد وبالنسبة لى اذا وجد شئ يساعد احد فلما ابخل عليه بل سوف اساعده

hesham itch
06-26-2012, 05:14
من حق كل شخص الحفاظ على استراتيجيته التى تعب وبذل جهد كبير وخسر كثيرا
لكى يصل اليها ولكن لا مانع من ان يكون مرشد وينصح كل من يريد
التعلم ولكن لايعطيه كل شىء بسهولة لان هذا يجعل الشخص
يشعر بالاحباط فيما بعد لان مجهوده يكون قد ضاع

younesjoe
06-26-2012, 05:22
اضن ان من لديه استراتيجية خطيرة و يربح بها كلما اعتمد عليها يصعب عليه تقديمها للاخرين
لانها تعتبر كنز تمين لا يمكن التخلي عنه كالشخص الدي يملك السلطة يصعب عليه تركها ببساطة

mohamed eldamnhorey
06-26-2012, 22:53
من حق كل شخص الحفاظ على استراتيجيته التى تعب وبذل جهد كبير وخسر كثيرا
لكى يصل اليها ولكن لا مانع من ان يكون مرشد وينصح كل من يريد
التعلم ولكن لايعطيه كل شىء بسهولة لان هذا يجعل الشخص
يشعر بالاحباط فيما بعد لان مجهوده يكون قد ضاع

بس المفروض يعلم الناس بالعلم اللى عنده ولا يستحوز على العلم لوحده

اه بنقول محدش يدى كل المعلومات

لكن لو حد طلب مساعدتك ومدلك ايده

لاتخيب امله

i5land_man
06-26-2012, 22:56
بس المفروض يعلم الناس بالعلم اللى عنده ولا يستحوز على العلم لوحده

اه بنقول محدش يدى كل المعلومات

لكن لو حد طلب مساعدتك ومدلك ايده

لاتخيب امله

لازم نفهم انه ربنا بيساعد كل من يساعد الغير بقدر المساعدة واكثر
يعني اللي يكتم العلم وميساعدش الناس اظن انه بيقفل علي نفسه وهو اللي بيخسر في الاخر

saad
06-26-2012, 23:07

HUSSENEY
06-29-2012, 04:37

اظن ان مش كل الناس زي بعضها لاننى لو كل انسان خفى الطريقة لا احد يسطيتع التعلم
ومش هنلقى حاجة نتعلمها في ناس ولاد حلال

محمد فرغلى
06-29-2012, 09:56

xtomorrow
06-29-2012, 12:14
ليس فيها اي شك هذه المسالة
فكل واحد يربح يريد ان يشاركه الناس فرحته
كذلك يريد ان يرى هل طريقته فعالة مع الكل

madoxegy
06-29-2012, 12:29
اللى معاه طريقة فى الفوركس تحقق له ارباح كبيرة لا يعطيها لغيره
ولكنه قد يساعد بتوصيات مثلا

dodovedo
06-29-2012, 12:51
اللى معاه طريقة فى الفوركس تحقق له ارباح كبيرة لا يعطيها لغيره
ولكنه قد يساعد بتوصيات مثلا

اخى الكريم
انا لا اتفق معاك انا شايف انه يعلمها لغيره ايه المشكله
طالما مش هيخسر حاجه واللى عنده حب العطاء اكيد ربنا هيكرمه اكتر
تقبل مرورى واحترامى

Mohamed90
06-29-2012, 14:25

السلام عليكم طبعا اخي العزيز فعلا الفوركس فيه ناس يخسرون و من يربحون
و كما قلت ليس عيب تخسر ولكن العيب انك تبقى في نفس النقطة و عدم الاستفادة من اخطاك
و لا يجب الاعتماد على الاخرين صراحة يجب اكتشاف طرق تناسبك و بالنفسك

magic777
06-29-2012, 14:57
السلام عليكم طبعا اخي العزيز فعلا الفوركس فيه ناس يخسرون و من يربحون
و كما قلت ليس عيب تخسر ولكن العيب انك تبقى في نفس النقطة و عدم الاستفادة من اخطاك
و لا يجب الاعتماد على الاخرين صراحة يجب اكتشاف طرق تناسبك و بالنفسك

بالضبط انت جبت الخلاصه هنا وهو ان المطلوب علشان ننجح هنا اننا نكون لنفسنا نظام عمل واستراتيجيه خاصه بينا
تكون فيها خلاصه تعلمنا وخبرتنا اللي اكتسبناها اثناء التدريب او من الخسائر
ونطور فيها ونعدل لحد لما نوصل لمستوى جيد بها

Mostafa Mando
06-29-2012, 15:12
لا اظن ذلك يا اخي فكلنا هنا اسرة عربية كبيرة لا يبخل احد على الآخر بمعلومة

والدليل على ذلك اي حد بيسأل سؤال بيلاقي كل الاعضاء جاوبوه في الحال والحقيقة كل الاعضاء هنا محترمين ورغم اننا منعرفش بعض

في الحقيقة يكن شئ لا ارادي عندما يسأل احد سؤال ا يريد معلومة ما كلنا نرد عليه

mohamedsaleh
06-29-2012, 21:48
عليه افضل السلام
انا فى وجهة نظرى لا يوجد رابح يتواجد فى المواقع العامه يكتب كل خبراته ويحكى لنا قصته ولكنه قد يكون موجود من يربح ويخسر وينجح تاره ويخسر تاره وليس من يكسب كل الوقت لانه لو كسب ما احتاج الى الدخول للمنتدى وكتابه المقالات لكى يربح من ورائها

ابو محمد
06-29-2012, 22:02
انا بلاحظ انه اغلب يلي عنده طريقه ممتازه لايخبر بها احد
واذا فكر انه يخبر بها احدبخليك تدفع حقها اذا تفعلت الطريقه

sky44
06-29-2012, 22:05
شخصيا لو كنت محترف للفوركس و اربح منه مبالغ كبيرة فلن ابخل على الاعضاء سأعلمهم كل كبيرة و صغيرة لان كل محترف للفوركس قد كان مبتدا في يوم من الايام

AhmedMagnifico
06-30-2012, 00:58
اخى الكريم
انا لا اتفق معاك انا شايف انه يعلمها لغيره ايه المشكله
طالما مش هيخسر حاجه واللى عنده حب العطاء اكيد ربنا هيكرمه اكتر
تقبل مرورى واحترامى
مظبوط يا باشا
كتمان العلم مش مفيد ابداً

nrgslawi
06-30-2012, 02:51
السلام عليكم
اخي انها مسؤولية كبيرة فاذا اخبرك شخص ما عن استراتيجية وقال لك انه يربح منها الكثير وقمت بتطبيقها وخسرت فستلومه بطيعة الحال

mage
06-30-2012, 03:48
على حسب الشخص نفسه ولكن الغالبية سوف يشرحون ولو اشياء بسيطة جدا من الطريقة التى يربحون بها فى الفوركس ولكن على الوجه الاخر لا يوجد الكثير اصلا من من حولنا يربحون بصفة مسترة حتى يشرح للاخرين

xtomorrow
06-30-2012, 04:41
شخصيا ساطرح الطريقة والارباح والخسائر
فذلك لن يضرني بشيئ بل سارى ردود الناس حول ذلك
كذلك ممكن ان افيد البعض حتى لا يسقطوا في خطئي

ahmed abdalla
06-30-2012, 05:38
يا اخى ان التاجر المتميز فى اى سوق هو الذى دائما من يحتفظ لنفسه بسر امتيازه لذلك لا تسال تاجر عن هذا السر
لانه دائما عندما يخرج يخرج القديم بالنسبة له شخصيا ولكنه بالنسبة للتجار هو شئ جديد ولكن اذا اردت التميز يجب ان تقوم انت بصنعته كاى تاجر تميز

xtomorrow
06-30-2012, 06:28
ايضا يختلف هذا الموضوع من شخص لاخر
والراجح ان معظم المتاجرين يفضلون مشاطرة الغير ارباحهم
والعجيب في الامر ان البعض يحكي عن الارباح قصد الترييح عن النفس

ma90do
06-30-2012, 16:12
بصراحه ستواجه الكثير يمتنعون عن افادتك باي استراتيجيه ولكن ممكن يعطوك توصيات مجانيه لفتره معينه ثم يعرضون عليك التوصيات بمقابل مادي شهريا وهكذا

jonaselk
06-30-2012, 16:41
السلام عليكم
كل واحد له تعامل خاص به
و هناك من سيخبرنا و هناك من سيمتنع

Mtec
06-30-2012, 16:49
اخي المشكل لدينا ليس الربح بل الاستمرار في الربح ،و يوجد العديد من الناجحين في الفوركس يبوحون باسرارهم لكن مقابل مادي كبير

mamonet
06-30-2012, 16:52
انا اظن ان الرابحون لا يتواجدون وسط المنتديات ولكن يتواجدون وسط الشركات والمحافل الكبرى

وانا هنا لا اقصد الرابحون بعنى ان كل من يحقق ربح بل اقصد الخبراء الذين اعتادوا على تحقيق الربح ولا يعرفون الخساره

وارى ان هؤلاء لن يبوحوا ابدا باسرارهم لانهم يعتمدون على بيع استراتيجيتهم او طرق تحقيقهم للربح

mostafakamal
06-30-2012, 23:16
اكيد فى حد رابح موجود معنا بس الصراحة النسبة قليلة
وممكن يكون خايف يقول على طريقته علشان مش متاكد منها

ابو محمد
06-30-2012, 23:18
اغلب المتداولين الذين يملكون استراتيجيات ناجحة
لايتكلمون عنها ويحتفظون بها لنفسهم

husamart
06-30-2012, 23:24
اخي الامر لا يتعلق بطريقة للربح .. اقسملك بالله هي كيفية التعامل مع السوق بالخبرات .. والكأس يمكن استخدامه لعدة اشياء .. وممكن الاستراتيجية نفسها تكون مع عشر اشخاص بس ما يربح منهم الا واحد ... ولا احد يفهم الاستراتيجة وطريقة المتاجرة مثل اذي قام بابتكارها .. الأمر يحتاج لاجتهاد أكثر

Mostafa Mando
07-01-2012, 00:08
اغلب المتداولين الذين يملكون استراتيجيات ناجحة
لايتكلمون عنها ويحتفظون بها لنفسهم

اكيد يا اخي فمن يعلم سر الىن في الفوركس فهو عثر على كنز في قاع المحيط

لا يقوله لاحد لكن بالنسبة لي او عرفت استراتيجية او اي شئ سيساعد الاعضاء

سو اقوله لاسباب لأن كل هؤلاء الاعضاء يريدون ان يربحون لما لا اساعدهم بما عندي؟؟

ابو محمد
07-01-2012, 00:15
الاكثريه الذين يوجد لديهم استراتيجيه ناجحه لا يخبرون بها
احد خوفا من ان تنضرب وتخسر

ymn30
07-01-2012, 00:19
انا عن نفسى استخدم تحليل الفوليم وهو من الطرق التى تستطيع من خلالها معرفة اتجاة السوق ومعرفة اين يذهب صانع السوق بالسوق وبكدة اكيد هتكون مع الكبار والحمدلله ربنا موفقنى الى الان واشكر من كان لهم الفضل على فى تعليمى تحليل الفوليم بفضل الله بوصل الى اكتر من300$ فى الاسبوع ام فى النظام الثنائى فممكن احقيق 300$ فى يوم واحد بل واكتر

waleed adel
07-02-2012, 21:12
الاكثريه الذين يوجد لديهم استراتيجيه ناجحه لا يخبرون بها
احد خوفا من ان تنضرب وتخسر

متفق معك اخى فهناك الكثير لايفصحون عن طريقتهم
على الرغم انك لن تاخذ من رزقهم شىء

kingman
07-03-2012, 01:53
اكيد يا اخي فمن يعلم سر الىن في الفوركس فهو عثر على كنز في قاع المحيط

لا يقوله لاحد لكن بالنسبة لي او عرفت استراتيجية او اي شئ سيساعد الاعضاء

سو اقوله لاسباب لأن كل هؤلاء الاعضاء يريدون ان يربحون لما لا اساعدهم بما عندي؟؟

وغالبا السر بيبقى المتاجر ذات نفسه ومدى قدرته على الألتزام وادارة راس المال والتعالم مع السوق بسهولة
فمعظمنا اساسا نخسر باحد الأسباب المعلومة للجميع فسر نجاحنا مرتبط بينا وبقدرتنا على الالتزام والتعامل مع السوق

Mr.GooDMaN
07-03-2012, 03:10
والله انا لو لدى خبره او طريقه معينه اكيد مش هبخل عليها لاى شخص معانا هنا
واكيد طبعا فيه ناس موجوده ذات خبره عاليه ورابحين
وفيه ناس ايضا خاسرين
وهما ف اى حال من الاحوال موجودين معانا وبإذن الله نوصل كلنا لمرحله الربح اللى كلنا بنتماناها

safiforex
07-03-2012, 03:15
والله انا لو لدى خبره او طريقه معينه اكيد مش هبخل عليها لاى شخص معانا هنا
واكيد طبعا فيه ناس موجوده ذات خبره عاليه ورابحين
وفيه ناس ايضا خاسرين
وهما ف اى حال من الاحوال موجودين معانا وبإذن الله نوصل كلنا لمرحله الربح اللى كلنا بنتماناها
بالفعل اخي الكريم فانه اكيد يوجد بيننا من يربح بشكل احترافي و من يخسر بشكل جنوني
و هذا طبعا تبقى على حسب الخبرة و القناعة بالطريقة التي يعمل بها الكمتداول
و اكيد سنجد طرقهم قريبا ان شاء الله

sabre
07-03-2012, 03:18
بالفعل اخى هناك الكثيرون الممتازين ما شاء الله وبيقدموا طريقتهم لاخوانهم عادى
ابحث انت عنهم وسوف تجدهم ولو تريد اسامى اقولك مثلا زى استاذ حمادة سلام جزاة الله خيرا

derfcase
07-03-2012, 08:24
حسب نوعية الشخص اخي الكريم - عمرو
فاذا كان يحب مساعدة الناس فحتما سيخبرهم بطريقة عمله و طريقة تحقيق الارباح
و الا فالعكس

elzeel
07-03-2012, 10:32
اكيد فى طبعا ومنهم ناس معانا هنا بس السريه فى الفوركس مفيده هو ممكن يديلك بعض الحاجات تساعدك
لكن السر كله معتقدش لان بكدا هيخسر استراتجيته ونجاحه

halwaniptba
07-03-2012, 11:33
انا اعرف ناس ممكن تقول على طريقتها اللى بتكسب بيها وناس اخرى لا يقولون على حسب الشخص نفسة وفى المنتديات العربية فى اشخاص من المتداولين فى هذا السوق طرحو اكتر من طريقة ناجحة الواحد بس لو يحاول انه يركز على استراتجية واحدة ويحاول انه يطور فيها افضل من انه يشتت نفسة على اكثر من استراتجية

forex man
07-03-2012, 11:43
اكيد فيه رابحين ورابحين كتير كمان
ومعانا هنا فى المنتدى وان شاء الله
يحاولو يقيدونا بطرقهم واستراتيجيتهم
تحياتى

gamedhtrv
07-03-2012, 11:56
فيه ناس معانا في االمنتديات ما شاء الله بتعمل ارباح كويسه وعندهم استراتيجيات وطرق في المتاجرة لكن فيه ناس بتقول عالطريقه زي مين مثلا زي واحد يقولك اعملها صدقه جاريه لله واكسب حسنات النوع دا من الناس هما اللي ممكن يقولو عالطريقه لكن البقيه غالبا بيخبو سرهم

Mohamed90
07-03-2012, 12:11
حسب نوعية الشخص اخي الكريم - عمرو
فاذا كان يحب مساعدة الناس فحتما سيخبرهم بطريقة عمله و طريقة تحقيق الارباح
و الا فالعكس

السلام عليكم طبعا اخي العزيز التعاون و المساعدة حسب نوعية الشخص
و الكثير من الناس لهم طرق ناجحة و لا يكشفونها و ايضا لا يجب علينا انتظار من يعطنا بل يجب اجتهاد و للوصول للطرف ترديك

elking
07-03-2012, 14:14
فعلا حسب نوعية الشخص فهناك الكثيرون لا يحبون الخير ابدا لاى شخص الا نفسهم وبالتالى لا يريدوا ان يفيدوا اى شخص بطريقتهم
لا اعلم لماذا؟

madoxegy
07-03-2012, 14:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يوجد من يربح فى السوق بنسبة صغيرة جدا تقريبا 5% يعنى المنتدى مثلا لو فيه 100 يبقى اللى بيكسب فيه 5

ma90do
07-03-2012, 15:02
فعلا حسب نوعية الشخص فهناك الكثيرون لا يحبون الخير ابدا لاى شخص الا نفسهم وبالتالى لا يريدوا ان يفيدوا اى شخص بطريقتهم
لا اعلم لماذا؟

انا هقولك ليه علشان ممكن حد ياخد استراتيجيتهم بسهوله بدون عناء ويبذل جهد في تطويرها وبالتالي يصبح ناجحا افضل منهم هكذا ينظرون

thestarboy
07-03-2012, 15:35
هوالاشخاص اللي معاهم استراتيجيات وبيكسبوا من السوق كتيير بس اعتقد ان فيه منهم اللي بيشرح استراتيجيته وفيه اللي مش بيحب يشرحها
وممكن نقول ان فيه اللي ممكن يعمل توصيات بالاستراتيجيه بتاعته وكده وفيه اللي ممكن يطلب مبلغ قصادها يعني فيه اكثر من صنف في السوق
وبالتوفيق لينا جميعا

waleed adel
07-04-2012, 21:14
بالفعل هناك رابحين وموجودين معنا بالمنتديات ولن يبخلوا على الاعضاء بشرح
استراتيجيتهم ومساعده اخوانهم

ابو محمد
07-04-2012, 21:16
اعتقد لايوجد اي شخص يربح سوف
يشرح استراتيجيتة الخاصة سوف يحتفظ فيها لنفسة

waleed adel
07-05-2012, 00:28
أعتقد أنه من سيكسب سيخبرنا لأناه لا يوجد سر في الفوركس و لن يخسر
شئ من ربحه ادا أخبرنا

nada
07-05-2012, 00:37
أعتقد أنه من سيكسب سيخبرنا لأناه لا يوجد سر في الفوركس و لن يخسر
شئ من ربحه ادا أخبرنا
من يربح بتاكيد سوف يفيدك لكن ليس على الجاهز بل لوضع على الطريق الصحيح
فا لبد من متابعة المتاجرين النجحين حتى فى ردودهم وتحليلاتهم

dollyabdallah
07-05-2012, 00:49
اكيد يا اخى اولما اكسب هقول كسبتازاى
ويا بخت اللى يقدر يساعد

remo
07-05-2012, 01:25
من يربح بتاكيد سوف يفيدك لكن ليس على الجاهز بل لوضع على الطريق الصحيح
فا لبد من متابعة المتاجرين النجحين حتى فى ردودهم وتحليلاتهم

انا شايف ان اللى ينجح فى الفوركس واجب علية ينجح زمايلة معاة
لان الفوركس عطية من اللة ولازم تشارك فيها مع كل زمايلك وانا عن نفسى شرحت طريقتى فى بوست قبل كدا

Rami
07-05-2012, 01:27
الناس يا عزيزى تختلف نفسياتهم من شخص
لاخر فهناك من يخاف ان تنكشف اسراره او الخوف من الحسد
تحياتى لك

eng2012
07-05-2012, 01:46
اكيد كلنا نحتاج الى الاستراتيجيه التى نعمل بها حتى نستطيع ان نربح فى تجاره العملات الاجنبيه ولا نخسر ابداء ولكن هل من الممكن ان نجد من يعطينا هذا السر

waleed adel
07-08-2012, 14:41
اكيد يا اخى اولما اكسب هقول كسبتازاى
ويا بخت اللى يقدر يساعد

ان شاء الله هتكسبى بس المهم انك تكونى استافادتى من اخطاء
اللاخوه الموجودين والعمل على عدم الوقوع فيها

ehab
07-08-2012, 19:46
بسم الله الرحمن الرحيم

متهيالى انه هيمتنع لو الواحد عارف طريق بيكسبة منه كل يوم فلوس حلوة
هل ياترى هيعرف حد غيرة عشان يقفل علية الطريق والا هيكتم ع الموضوع ويعيش مع نفسة فى البحر ده

theboy2226
07-11-2012, 20:55
ياسيدي الواحد يكسب الاول و اوعدك اني حقول بالتفاصيل المملة
اصلا الواحد لو عمل ربح مثلا كام الف حيكون فرحان جدا و فخور بنفسه و حيبقي عايز يعمل اعلان في الجرنان انه كسب اخيرا

salah.bmw
07-11-2012, 20:57
اكيد لو في استراتيجية بتجيب ربح باقل خطورة ممكنة رح احكيها
لأنو رح تكون اكتشاقي
ويمكن اكسب حسنات كمان

pimo
07-11-2012, 21:26
نعم هذا اكيد يوجد اعضاء كثر هنا في المنتدا لهم استراتجيات تكسب الكثير من المال ولكن حسب اعتقادي ومن كثرة قرائتي لردود ومشاركات اعضاء منتدى فوركس العرب هم لايبخلوا بالنصائح والتحظيرات التي يشاركون بها ونستفيد نحن من خبرتهم في الفوركس

hazem ahmed moahmed
07-11-2012, 21:28
اكيد فيه ناس بتربح هنا في المنتدي و بتحاول تنقل خبرتها للتجار التانين لان اكيد كلنا بستفيد من المنتدي هنا سواء ببونص او بخبرات التجار المختلفه و حتي التاجر اللي بيكسب بيستفيد من عرض طريقته لان ممكن يكون فيها عيب وحد يقوله عليه لما يعرضها

ma90do
07-11-2012, 21:31
نعم هذا اكيد يوجد اعضاء كثر هنا في المنتدا لهم استراتجيات تكسب الكثير من المال ولكن حسب اعتقادي ومن كثرة قرائتي لردود ومشاركات اعضاء منتدى فوركس العرب هم لايبخلوا بالنصائح والتحظيرات التي يشاركون بها ونستفيد نحن من خبرتهم في الفوركس

بص في من يبخلون وفيه من يقدمون النصائح ومتميزون وفي الاول والاخر الانسان يسعي الي تطوير ذاته بالتعلم حتي يشعر بقيمه النجاح الذي يحققه

kingman
07-11-2012, 22:54
ياسيدي الواحد يكسب الاول و اوعدك اني حقول بالتفاصيل المملة
اصلا الواحد لو عمل ربح مثلا كام الف حيكون فرحان جدا و فخور بنفسه و حيبقي عايز يعمل اعلان في الجرنان انه كسب اخيرا

هههههه ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا ويجعل طريقنا دائما ربح
بس ساعتها هتخاف من العين وهدارى على شمعتك وهيبقى فيه تعتيم اعلامى ههههه
ربنا يوفق الجميع

mrxr00t3d
07-11-2012, 22:55
فقط عليك ايجاد الاستراتيجية المناسبة و الاستفادة من الاخطاء
و كدلك عدم الطمع و التعلم دائما

mage
07-12-2012, 01:43

بالتأكيد النصائح شء ولكن فكرة ان يقوم كل من يربح فى الفوركس بعرض الطريقة التى يعمل بها ويحقق من خلالها نسبة الارباح الكبيرة فى هذا السوق هذا هو الشئ الذى لا يحدث بسهولة فى سوق الفوركس

ehab
07-13-2012, 06:45
فيه ناس معانا في االمنتديات ما شاء الله بتعمل ارباح كويسه وعندهم استراتيجيات وطرق
في المتاجرة لكن فيه ناس بتقول عالطريقه زي مين مثلا زي واحد يقولك اعملها صدقه

essam1985
07-16-2012, 15:08
السلام عليكم

اعتقد اخي الكريم انه سيمتنع

و ذلك بسبب:

انه قد يكون قد تعب كثيرا حتي يتوصل لتلك الطريقة و طبعا لن يضحي بجهده هكذا
و ايضا خوفه من ان يتم محاربة الطريقة من شركات الوساطة

ma90do
07-16-2012, 15:11
السلام عليكم

و ذلك بسبب:

لالالا ازاي يتم محاربه الطريقه صعب يا اخي لان انت لو كسبت شركات الوساطه بتكسب المزيد لو توقفت بسبب الخسائر شركات الوساطه لا تكسب منك شيء وهيا تسعي الي ان تكون كسبان

2x1
07-16-2012, 15:15
اعتقد ان الربح فالفوركس شيء مبيجيش اعتباطا لابد من تجربة اكثر من نوع من التحليل اي الاخباري والرقمي والفني ايضا وذلك للتاكد انك تمشي علي طريق سليم

egypt2012
07-16-2012, 15:19
المشكلة مش فى انك تشرح استراتيجياتك للناس ام تبخل بيها المشكلة فى شركات الفوركس النصابة اللى تعرف سر الاستراتيجية و تضربهالك

amrmorasamir
07-16-2012, 15:20
بسم الله الرحمن الرحيم

انا عن نفسى اكيد هقول طريقه التداول بتاعتى لانى زى متعلمت من بعض التجار فى السوق اكيد مش هبخل على حد ببعض المعلومات الى تساعده على الربح

top2milan
07-16-2012, 15:21
موجود الرابحين طبعا لكن انا حاليا مش منهم وان شاء الله اول ما اكون منهم لن ابخل بأي شيء وهحاول اساعد الناس
بس ربنا يوفقنا

zahran
07-16-2012, 15:23
المشكلة مش فى انك تشرح استراتيجياتك للناس ام تبخل بيها المشكلة فى شركات الفوركس النصابة اللى تعرف سر الاستراتيجية و تضربهالك

انا والله لغايت دلوقتى مش عارف اصدق الموضوع دا ولا ما اصدقهوش . ان اما يبقى فى استراتيجيه ناجحه مزودين الاشاشرات بيعرفوها ويتتبعوها ويضربوها
مش بس بصراحه انا شايفه من الناحيه العمليه كلام مش منطقى
اما من الناحيه النصابيه فاكيد فى شركات وساطه بتعمل الموضوع دا وبتنصب بيه على العملاء بتوعها بضرب الاستوبات وما شابه ذلك

jans
07-16-2012, 15:26
اتوقع الشخص لو صمم له استراتيجية خاص احتمال لن ينشرها لأي شخص
و لكن لو كان الشخص يستخدم استراتيجية و قام بالتعديل عليها و اصبحت ذات نجاح اقوى في هذه الحالة سوف ينشرها ولكن هذا الامر كله يعتمد على الشخص
نفسه على نوعية الشخصية التي لديه لهذا سوف نجد اختلاف بين الناس في هذه النقطة .

mahmoud1
07-16-2012, 15:29
اتوقع الشخص لو صمم له استراتيجية خاص احتمال لن ينشرها لأي شخص
و لكن لو كان الشخص يستخدم استراتيجية و قام بالتعديل عليها و اصبحت ذات نجاح اقوى في هذه الحالة سوف ينشرها ولكن هذا الامر كله يعتمد على الشخص
نفسه على نوعية الشخصية التي لديه لهذا سوف نجد اختلاف بين الناس في هذه النقطة .

يتخلتف من متداول لى اخر فعلا فى ناس بتعمل تعديل على اسرتاتجية وبتقوم بطرحها عادى وفى اشخاص بيكون لهم طريقة خاصة مش بيقول عليها ممكن يعطى بيها توصيات لكن يقول علية صعب لكن برضو فى موضيع كتيرة وفى ناس بتحب الخير لاغيرة بتطرح الطريقة الخاصة بى مش كل الناس واحد يختلف شخص عن الاخر

kimoboy
07-16-2012, 15:33
أكيد أختي أن هناك مـن يخبر بالإستراجـيات لأن هـذا الأمـر ليس فيـه محاسدة أو أنه إذا أخبرك ستنقص مـن ربحـه
العكس الربح بالأبلود فيـه غموض كبير لأن إذا أعطاك المنتديات أو الإستراتجيـة سينقص هـذا مـن ربحـه

ahmed zayan
07-16-2012, 15:35
السلام عليكم

و ذلك بسبب:

ياعم عليا اليمين لو كسبت لاعمل جريده رسميه
واقول فيها اى حاجه انت عيز تعرفها
بس اهم حاجه اوعى العين والحسد خلى بالك

mido95
07-16-2012, 15:40
على فكرة فى ناس كتير عرب بيكتبو عن خططهم و استراتيجيتهم و بيشاركو الناس بيها فى المنتديات المختلفة او بيعملو كتب
و اذكر كل من يكتم ما يعرفه عن الناس بحديث(من كتم علما يَعلمه جاء يوم القيامة مُلْجَمًا بِلِجَام من نار) و ان شاء الله الكل يشارك بما عندة من علم

ma90do
07-16-2012, 15:43

ليه هتضربها يا اخي مش كل الشركات بتعمل كده لانها عايزه الشخص الي بيكسب علي طول لان هذا استفاده ليهم وانما الشركات الي بتعمل كده علي ما اعتقد انها مش بتضارب في الفوريكس اصلا وبتخليك تخسر جميع اموالك

mohamed yossef
07-16-2012, 15:44
نحن لا نبخل اخى الكريم على اخواننا بالمنتدى ونقدم مافى وسعنا بدون تردد
ولو كانت لدى استراتيجية كالتى تتحدث عنها لكنت نشرتها بالمنتدى وعلمتها لاصدقائى

king
07-16-2012, 15:49
اخى انصحك وانصح الجميع تعلم اولا ثم الاعتماد على مؤشر اسميه مؤشر السحر افضل المؤشرات على الاطلاق ويعطى علامه اكيده للسوق وعن تجربه استخدمته واربح فقط لا اخسر معا هذا المؤشر مؤشر ستوكاستيك المشور بلقب
stoch

رائع جدا ويعطيك علامه مؤكده للاتجاه العام للسوق

HOUSAMMI
07-16-2012, 16:31
الاسوياء فقط ههههههههه

هم من يفعلون ذلك

لانهم لن تنقص من ارباحهم شيء بالاضافة يجب ان تحب لاخيك ماتحب لنفسك

forex4ever
07-16-2012, 16:36
اعتقد ان من يبخل بالعلم والمعرفة فقد ظلم نفسه فعلا !! لا اجد سبب واحد لكتم العلم وخاصة ان مثل هذا العلم واقصد الفوركس لن تخسر شيئا ان بحت بطريقتك الناجحة في الفوركس ولن تدفع شيئا من جيبك اذا علمت اي شخص كيف يربح من الفوركس ..الموضوع انه هناك نفسيات للاسف تعتقد انها لو علمت احد استراتيجيته او طريقته فانها ستفشل !!!
منطق غريب وغير مفهوم فعلا

MahmouD Elbadawy
07-16-2012, 16:40
وعليكم السلام يا اخي العزيز

سؤال مميزه ورائع ف نفس الوقت

لان البعض يحتفظ بهذه المعلومات لنفسه

وهذه صفه خبيثه :(

مشكور ع موضوعك

ma90do
07-16-2012, 16:44
وعليكم السلام يا اخي العزيز

سؤال مميزه ورائع ف نفس الوقت

لان البعض يحتفظ بهذه المعلومات لنفسه

وهذه صفه خبيثه :(

مشكور ع موضوعك

هذه ليست صفه خبيثه يا اخي لانه تعب في الوصول لهذه المعلومات او هذه الاستراتيجيه ويعطيها لواحد لا يبذل جهد في هذا المجال علي طبق من فضه مينفعش

ولكن يقال عنها صفه انانيه وحب امتلاك وليست خبيثه والصفه الكريمه هيا التي لا تبخل علي احد باي معلومات

BRUFEN
07-16-2012, 17:11
أخواني هل أحد هؤلاء الرابحين قام بعمل الخطة والدراسة والبرمجة والمجهود الكامل لوحدة وهو الوحيد من إجتهد وسهر وتعب للوصول لإستراتيجية او إكسبرت بدون مساعدة أي شخص آخر
هنا انا أقول له كل الحق في أن يحتفظ بعملة ومجهودة لنفسه بدون أي نقاش أو إتهامه بالأنانية

ولكن عندما يقوم بطرح فكرة ويقف معه عدد من الأعضاء ويتبرع أحد المبرمجين لبرمجة هذه الفكرة والاعضاء يتابعون معه أول بأول ويتناقشون معه
وعندما يحصل على ما يريد يقول للجميع أنا صاحب الفكرة ولا أرضى بأن تأخذون فكرتي بدون مجهود منكم وانه من تعب وإجتهد والاعضاء بتفرجون

فهل تعتقدون بان له الحق بأن يحتفض بها لنفسه
أو أن يأتي شخص ويقول العضو فلان قام بعمل الإعدادات وفلان قام بفتح حساب لتجربة الإستراتيجية أف لاين وفلان أضافة فكرة هؤلاء فقط
من يستحقون إعطائهم فكرتي ولكن المتابعون لا يستحقون فلم يتعب احد منهم معنا
لا اعلم هل هذه طريقة إستغلال للأعضاء والمبرمجين أم ما هو الهدف

goold
07-16-2012, 17:19
اعتقد انه لو كان لايوجد افصاح من الناجحين....
عن طريقه نجاحهم .... واستراتيجيتهم.... وتحليلهم
لم اكن انا ول انت نسمع عن هذا الساحر الذى هو الفوركس

fx-man
07-16-2012, 17:22
فى ناجحين فى الفوركس كتير موجودين فى المنتديات وانا اتعلمت على ايديهم بس فعلا فى كتير من المحرفين بيخافو انهم يشرحو استراتيجيتهم فى المنتديات .

omanfx
07-16-2012, 17:27
بصرااحه انا اعرف شباب عندهم طرق راابحه ولم يبخلو علي بالشرح لعم جزيل الشكر
ولكن انا بشوف ان ليست كل الطرق تتنااسب مع المتدااولين
هنااك طرق قد تنااسبني ولكن تكون غير منااسبه لك
يعتمد على مدى التفرغ وحجم الحساب وغيرها من الامور

magic777
07-16-2012, 19:47
اخى انصحك وانصح الجميع تعلم اولا ثم الاعتماد على مؤشر اسميه مؤشر السحر افضل المؤشرات على الاطلاق ويعطى علامه اكيده للسوق وعن تجربه استخدمته واربح فقط لا اخسر معا هذا المؤشر مؤشر ستوكاستيك المشور بلقب
stoch

رائع جدا ويعطيك علامه مؤكده للاتجاه العام للسوق
اعتقد اخي انك مدي المؤشر ده حجم اكبر من حجمه
هذا المؤشر من مؤشرات التشبع وبرده تابع للسعر ولا يغنيك عن تحليلك الخاص للسعر
فهو مجرد فلتر فقط من وجهه نظري فلا تعتمد عليه لوحده ابدا

mido
07-17-2012, 00:09
اخي الكريم
تقبل مروري ولك فائق احترامي

kingman
07-17-2012, 03:09
فى ناجحين فى الفوركس كتير موجودين فى المنتديات وانا اتعلمت على ايديهم بس فعلا فى كتير من المحرفين بيخافو انهم يشرحو استراتيجيتهم فى المنتديات .

فيه اعتقاد سائد لدى الكثيرين بانه اذا ذاعت وعرفت طريقته او استراتيجيته من قبل الشركات فانهم سوف يسعون الى ضربها ولذلك فكثيرين يخافوا ان يفشوا بأسرارهم خوفا من ذلك والله اعلم ان كان ذلك صحيح اولا

midoali
07-17-2012, 03:45
انا للاسف ياباشا من الخسارين لاني لغايه الان خاسر مبلغ معين من المال ومش زعلان عليه عشان كان بونص المنتدي
لكن اكيد معنا ناس كثير من الربحين ولديهم استراتجيات ممتاز اتمني ان يفدونا

osama shaban
07-17-2012, 03:47
[QUOTE=kingman;109012]فيه اعتقاد سائد لدى الكثيرين بانه اذا ذاعت وعرفت طريقته او استراتيجيته من قبل الشركات فانهم سوف يسعون الى ضربها ولذلك فكثيرين يخافوا ان يفشوا بأسرارهم خوفا من ذلك والله اعلم ان كان ذلك صحيح اولا[/QUOT

فعلا يعتقد اغلب المضاربين ان الاستراتجيه الناجحه لو تم افشاء سرها ستفشل
عن نفسي افضل التحليل الكلاسيكي ونموذج الهارمونيك
اداره راس المال افضل الاشياء

Aker001
07-17-2012, 03:48
ناس الخير موجودين و مشاركة الارباح و الخسائر دالة على أن العرب يد واحدة للنجاح و الربح أنا أرجو أن نكون كذلك

osama shaban
07-17-2012, 03:51
انا للاسف ياباشا من الخسارين لاني لغايه الان خاسر مبلغ معين من المال ومش زعلان عليه عشان كان بونص المنتدي
لكن اكيد معنا ناس كثير من الربحين ولديهم استراتجيات ممتاز اتمني ان يفدونا

فعلا يعتقد اغلب المضاربين ان الاستراتجيه الناجحه لو تم افشاء سرها ستفشل
عن نفسي افضل التحليل الكلاسيكي ونموذج الهارمونيك
اداره راس المال افضل الاشياء

yara
07-17-2012, 03:52
فى رايى ان من يربحون فعلا هم اشخاص موجودون معنا فى المنتديات
وفى رايى ايضا انهم سوف يفيدونا ولا يبخلون علينا لانه ليس فى ذلك ضياع لمجهودهم
حيث اننا لن نختزل من مكسبهم شىء والدليل على ذلك وجود استراتيجيات مشتركه
ومؤكد سيجزيهم الله خيرا

fx-man
07-17-2012, 03:52
فيه اعتقاد سائد لدى الكثيرين بانه اذا ذاعت وعرفت طريقته او استراتيجيته من قبل الشركات فانهم سوف يسعون الى ضربها ولذلك فكثيرين يخافوا ان يفشوا بأسرارهم خوفا من ذلك والله اعلم ان كان ذلك صحيح اولا
اه انا سمعت الكلام دا بس شايف انه مش منطقى لان لو شركة عرفت الطريقة هتضطر يا اما انها تتلاعب باالاسعار من عندها ووقتها تبقى بتضيع سمعتها او انها تغير اتجاه السوق ودى حاجة شبه مستحيلة انها تغير اتجاه السوق على كل عميل بيشتغل باسترتيجية معينة .

avocato bola
07-17-2012, 04:09

SlaiteR
07-17-2012, 12:41
انشاء الله لا يبخلون علينا الخبراء

((من سئل عن علم فكتمه ألجم يوم القيامة بلجام من نار))

منو يبدا بنصيحة صغيرة؟

mostafakamal
07-17-2012, 15:52
انشاء الله اول لما الواحد يبدا يكسب اضع طريقة الربح والمواقف التى تعرضت لها
والتى وقفت فى طريق الربح لكى يتعلم منها المبتدئين لانى اعتقد اهم حاجة هى الخبرة

tictok
07-18-2012, 14:37
هناك في كل سوق رابحين وخاسرين وأكيد في المنتدى يوجد رابحون لكن كل واحد له استرايتجية خاصة به من الممكن ان يساعدنا بعضهم والبعض الأخر يحتفظ بها لنفسه
وعلى العموم الكتابة بالمنتدى مفيدة للجميع مهما كانت اشياء صغير من الممكن الاستفادة منها

waleed adel
07-19-2012, 16:44
من حق كل شخص الحفاظ على استراتيجيته التى تعب وبذل جهد كبير فيها
ولكن لا مانع من المعاونه والنصح لمن يريد
التعلم

zahran
07-19-2012, 16:48
بص انا سالت واحد ناجح بصراحه صديق لى فى الفوركس وسالته نفس السؤال دا ثقريب وقالى . انا سبب انى مش راضى ادى كل اللى فى دماغى لحد وادى استراتيجيتى لحد ولا حتى راضى اعملها اكبيرت
لانى خايف لتتشكف وساعتها يبقى ضرب استوبها سهل وفى الحاله دى انا اخسر

mohaned
07-19-2012, 16:57
اتمنى من كل حد عنده العلم والخبره الايبخل به علينا
واقترح ان يكون عند من لديهم الخبره بعمل موضوع يتحدثول فيه عن خبراتهم واستراتيجياتهم الرابحه
اوعمل ورشه للتوصيات الناجحه وتحليل الازواج

magic777
07-19-2012, 17:54
اه انا سمعت الكلام دا بس شايف انه مش منطقى لان لو شركة عرفت الطريقة هتضطر يا اما انها تتلاعب باالاسعار من عندها ووقتها تبقى بتضيع سمعتها او انها تغير اتجاه السوق ودى حاجة شبه مستحيلة انها تغير اتجاه السوق على كل عميل بيشتغل باسترتيجية معينة .

انا كنت فاهمه انه مش منطقي والكلام ده لكن عايز الصراحه هو فعلا بيضربوا اي طرق جديده تتعرف في السوق
مش لطريقه عميل واحد هنا لكن لو الطريقه انتشرت في المنتديات اكيد طبعا هتنضرب واللي يقول غير كده يبقى لسه جديد في السوق
والله اعلم طبعا

زيزو
07-19-2012, 22:39
كل الطرق والاستراتيجيات مربحة في الفوركس
الاهم هو الابتعاد عن الطمع والرضا بالقليل والالتزام براس المال والاستوب لوز

AMANI
07-19-2012, 22:39
اظن ان هناك رابحين معنا في المنتدى وان شاء الله يشاركونا

استراتيجيتهم الرابحة لنربح معهم ولو كنت املك استراتيجية رابحة

فبالطبع لن افعل ما فعله جان بل ساشاركها ولن ادع لاستراتجيتي

حدود عندي

khaled zizo
07-22-2012, 16:27
اعرف ناس ممكن تقول على طريقتها اللى بتكسب بيها وناس اخرى لا يقولون على حسب الشخص نفسة وفى المنتديات العربية فى اشخاص من المتداولين فى هذا السوق طرحو اكتر من طريقة ناجحة الواحد بس لو يحاول انه يركز على استراتجية واحدة ويحاول انه يطور فيها افضل من انه يشتت نفسة و بيبقوا اكيد بيبحثوا او لهم هدف من ذلك سواء الأستفادة من الخبرات او تبادل التجارب والمنفعة المتبادلة لكن ايضا يوجد من يحب ان يفيد الآخرين ولايبخل على احد بالأفادة وفيه امثلة فى المنتديات العربية كثيرة على ذلك

hesham1046
07-22-2012, 16:32
انا بشتغل بطيرقة الهيدج اخى الكريم وهى فتح صفقتين من نفس النقطة والصفقة الكسبانة بقفلها يعنى مثلا عملت صفقة شراء وبيع الذهب الصفقة شراء مسلبة معيا 50 دولار وصفقة بيع كسبانة 50 دولار اقفل الصفقة البيع الكسبانة واقوم افتح صفقة شراء من نفس النقطة التى اغلقت فيها صفقة البيع ومن هنا يكون السر
فى حالة صعود السعر الى نقطة الشراء التى فتحتها وهى سالب 50 نقطة تكون صفقة الشراء التى قمت بفتحها بعد غلق صفقة البيع تكون كسبانة ايضا 50 نقطة
واقفل الصفقة الذى فتحتها معا صفقة البيع على مكسب دولار
يكون كذالك انا كسبت 101 دولار فى اسبوع الان ممكن اترك صفقة الهيدج لمدة اسبوع او 5 ايام لحين ما اقفل كل الصفقات
هنا يكمن السر
ويارب الخير لجميع

بس هذة الامكانية تتطلب مبلغ لا يقل عن 300 دولار

ARAB_PIGEON
07-23-2012, 15:08
لا يوجد عيب انك تساعد الاخرين و تكشف طرق تداولك عادي جدا و لكن في الناي متتقبل فكرة انه بذل جهد كبير في وصول للاستراتجية و يضع للاشخاص يستفدو منها في دقائق سيحس انه بذل مجهود و لا قيمة لاستراتجيته اذا عرفها الناس و القليل فقط من يشرحوناستراتجياتهم و لاتكون دقيقة فقط تقربية لطرق تداولهم لا يعطيك 100 بالمئة ممكن 70بالمئة

Rami
07-23-2012, 15:09
الغالب او السواد الاعظم منهم من سيمتنع
لكن لا اعلم لماذا
بارك الله فى جهودكم الكريمة

ahmadsalaymeh
07-23-2012, 15:09
اظن ان الاغلب لن يخبرك كيف ربح
لكي لا تعرف استراتيجته في الربح
ليترك التمييز لنفسه بعيدا عن الاخرين

aboualy
07-23-2012, 15:19
انا بشتغل بطيرقة الهيدج اخى الكريم وهى فتح صفقتين من نفس النقطة والصفقة الكسبانة بقفلها يعنى مثلا عملت صفقة شراء وبيع الذهب الصفقة شراء مسلبة معيا 50 دولار وصفقة بيع كسبانة 50 دولار اقفل الصفقة البيع الكسبانة واقوم افتح صفقة شراء من نفس النقطة التى اغلقت فيها صفقة البيع ومن هنا يكون السر
فى حالة صعود السعر الى نقطة الشراء التى فتحتها وهى سالب 50 نقطة تكون صفقة الشراء التى قمت بفتحها بعد غلق صفقة البيع تكون كسبانة ايضا 50 نقطة
يكون كذالك انا كسبت 101 دولار فى اسبوع الان ممكن اترك صفقة الهيدج لمدة اسبوع او 5 ايام لحين ما اقفل كل الصفقات
هنا يكمن السر
ويارب الخير لجميع

اخى العزيز انت مثلا بتقفل الصفقة البيع الى هى الكسبانه وتفتح صفقة شراء اخرى وكده يبقى عندك صفقتين شراء واحدة خسران بالفعل و واحدة لسه فتحها طيب سوال اخى العزيز ماذا سيكون الموقف لو استمر السعر فى الهبوط

kanzsea
07-23-2012, 15:25
انا اعتقد ان من يرى سر الفوركس يخرج من المنتديات تدريجى الى ان يعمل مع نفسة لان سوق الفوركس ما هو الا سر كبير واعتقد ان فى ناس قليلة جدا توصلت الى هذا السر بالتوفيق للجميع

ARAB_PIGEON
07-24-2012, 14:19

master_egypt
07-24-2012, 14:52
ع ما اعتقد ان استراتيجية اى واحد مش سر للدرجة يعنى
ناس كتير بتقول ع طريقة واستراتيجية شغلها ف الفوركس عادى يعنى

aboushnb
07-24-2012, 16:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
عتقد أنه من سيكسب سيخبرنا
بتوفيق الجميع

sabry
07-24-2012, 16:38
لزلنا مصريين على انة يوجد المحترفين الذين لايخسرون
اكبر المتداولين فى العالم هم من يزيد راس مالة 1% يوميا او على الاكثر 2 او3% يوميا ومع ذلك يوجد خسائر
عيشوا الواقع ولاتبحثوا عن الوهم

mhmh2003
07-24-2012, 16:40
فى الحقيقه انا شايف ان صعب اى واحد يدى طريقه التداول الخاصه بيه للاحد عشان هو اكيد تعب وبذل مجهود كبير عشان يقدر يوصل طريقه تداول ناجحه وطبعا يقدر يستفيد منها من خلال بيع توصيات وحاجات كثير

mohamed Omar
07-24-2012, 16:43
انا قريت ان ناسك كتير هنا موجودة ف المنتى فعلا كسبوا كويس
بس الناس الكويسة منهم فعلا بيفدونا
لكن من ناحية تانتية ف اشخاص عندها طمع وجشع زي ما بيقولوا داري على شمعتك تقيد :d

havic
07-24-2012, 16:56
من يربح في الفوركس يمكن ان يخبر عن طريقته في حالة واحدة
وهي ان يقوم ببيع استراتيجيته او خطته و لكي يستفيد و يفيد

goggo
07-24-2012, 17:44
هناك من يربح و هناك من يخسر في هذا السوق و لا اظن ان هناك شخص رابح دوما مهما كان اسمه و علمه و لكن لدي عتب على الاشخاص الذين لا يشاركون الاخرين طرقهم الناجحة حتى يستفيد الكل

bilalo200
07-24-2012, 17:49
السلام عليكم و رحمة الله تعالى وبركاته
قد يخبرنا ولاكنه لن يطلعنا على الاستراتجية التي يستخدها

منصور
07-24-2012, 18:34
اخي الكريم هو الموضوع مش موضوع سر الفكرة في التنظيم اعرف الاتجاه العام لليوم واستخدم التحليل الفني وابقي بص برده علي الاخبار هتلاقي جودة متاجرتك عالية جداااااا

magic777
07-24-2012, 18:54
هنا يكمن السر
ويارب الخير لجميع

طيب ما هو انت ممكن تقتح هيدج من نهايه ترند مثلا او بدايه ترند جديد وهنا ممكن تستنى على الصفقه الخسرانه كتير بالشهر او الشهريين على حسب
قوه الترند الجديد ده اذا ما تمرجنش حسابك قبلها
لازم تعرف بتدخل منين بالضبط وهتخرج منين قبل فتح صفقات الهيدج

safari42
07-24-2012, 19:01
صعب اوي ان احد يعطيك استراتيجيته الخاصة التي تكسبه
لكن عني انا لو كانت عندي استراتيجية مؤكدة وناجحة فلن ابخل بها على اخواني الكرام
موفقين ان شاء الله

Noah
07-24-2012, 19:27
سؤال صعب وغريب ولكن خلينا اكثر واقعية هو لو حدف ينا بقى معاه طريقة يحقق من خلالها الكثير من النتائج الجيدة والارباح هل من املمكن ان يعطى هذه الطريقة لاى انسان اخر اعتقد انه مستحيل ان يحدث هذا الشئ فى الفوركس

waleed adel
07-26-2012, 22:06
على حسب الشخص نفسة وفى المنتديات العربية فى كتير من المتداولين فى هذا السوقيقومون بشرح استراتيجياتهم والتى يعملون بهاولكن لابد ان نركز على استراتجية واحدة

COWBOY1945
07-26-2012, 22:44
الحمد لله الربح والخسارة من عند الله ولكن لو اعطيتك خبرتى هل ستدير حسابك كما اديرة طبعا لا كل منا ولة طريقتة واسلوبة مهما شرح لغيرة

revenge
07-26-2012, 22:51
اكيد في ناس كتير بتكسب

بس مين يقول بقي !!

رغم اني مش شايف ان فيها اي حاجه

islamselmy
07-26-2012, 22:52
لا اظن ان هناك من يبخل على شخص بان يعيطيه النصائح التى تجعل منه تاجر جيد فهذا لن يؤثر على تجارته نهائيا ً
انا شخصيا مازلت فى فترة التعليم و فترة التجربه لكنى انصحك باستمراريه التعلم وعدم الوقوف على نمط واحد حاول ان تتطور

hwida nada
07-26-2012, 22:56
سؤال صعب وغريب ولكن خلينا اكثر واقعية هو لو حدف ينا بقى معاه طريقة يحقق من خلالها الكثير من النتائج الجيدة والارباح هل من املمكن ان يعطى هذه الطريقة لاى انسان اخر اعتقد انه مستحيل ان يحدث هذا الشئ فى الفوركس

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا ليا سؤال يا جماعة او اينعم خارج الموضوع المطروح بس انا لازم اسئل والاهم انى لازم الاقى اجابة
انا عايزة اعرف ان كان حسابى بالمنتدى اتفعل مع انستا فوركس ولا لاء ياريت حد يقولى اعرف ازاى
بشكركم جميعا

kero
07-26-2012, 22:57
موضوع كويس ومحرج جاد يااخى هههههه
فى بعض الناس لن يبخلو بوضع طرقهم واسرارهم فى التداول
والبعضالاخر يرى ان هذا مجهود وتعب السنين ليس من حق احد ان يحصل عليه بسهولة ومعهم حق لانهم بيبقو شافو الويل ف الفوركس عشان يوصلو للا هما فيه

Aker001
07-26-2012, 22:59
انا اعرف ناس ممكن تقول على طريقتها اللى بتكسب بيها
وناس اخرى لا يقولون على حسب الشخص نفسة
وفى المنتديات العربية فى اشخاص
من المتداولين فى هذا السوق طرحو اكتر
من طريقة ناجحة الواحد بس
لو يحاول انه يركز على استراتجية واحدة

medhat
07-26-2012, 23:01
يريت الى ينجح يساعد الباقى لتحقيق الهدف الاساسى من هذا المنتدى ويكون ناجح كله
وتصبح مناقشاته ذات فائد كبيره ويصبح عنوان للنجاح والناجحين

hamdy
07-26-2012, 23:06
قد يساعده باستراتيجية جيدة ايضا قريبة من فكرة استراتيجيته ولكنها ليست هى التى يعتمد
عليها ولذلك الاجابة من وجهة نظرى لا يعطى احد لديه استراتيجية ناجحة

marcos
07-26-2012, 23:31
نعم الكثير ربحان و أكبر عدد عندك هم المسجلين في هذا المنتدى البونص شو بنعمل بيها ما نقدر ناخذها مباشرة بس ناخذ الأرباح لذلك لازم نكون تجار ناجحين
كمان القليل من سيخبرك عن إستراتيجية جديدة وناجحة لا يقولون إلا على القديم

heropero
07-29-2012, 10:39
بسم الله الرحمن الرحيم

هوا حسب اختلاف الاشخاااص فيه وفيه حسب شخصيتهم فيه من يبخل ولا يحب الخير الا لنفه
ويرى ان هذا مجهودة وتعب على ما وصله وفيه اللى بيحب الخير لكل الناس وبيحب يشارك الخير مع الجميع
بتكون طبيعة انسان ونفوس من الداخل بس المعظم مش بيدى لحد استراتيجيته او مجهوده او سر نجاحه

العوامى
07-29-2012, 10:57
هناك طرق من الممكن ان يتشاركها الاشخاص وهى الطرق التقليدية التعليمية الكلاسيكية والتى يعرفها الكل الان حتى لو تم اضافة تغييرات عليها
ولكن هناك من الطرق التى لو علمت بها الشركات لابطلت مفعولها ومنها مايعتمد على الافتتاحات والاغلاقات للشموع وهذه الطرق من الصعب مشاركتها لانها لو انتشرت بطل مفعولها ولن يستفيد منها احد حتى صاحبها

mena
07-31-2012, 13:14
يختلف من شخص لاخر اذا كانت طريقه تحقق ارباح كثيره اكيد صاحبها لا يخبر بها احد

racrab88
07-31-2012, 13:38
يا أخي أنا من وجهة نظري أنه لا تكت أنانيا حتى يكون الربح الذي تحققه يرضيك أنت أولا و ثانيا تكون قد قمت بعمل إنساني و نبيل و هي أنك قدمت مساعدة لغيرك دون الحاجة لمقابل منه و إن وفقني الله في الفوركس فلن أبخل على غيري أبدا

silver
07-31-2012, 13:42
مع الاسف الرابحين في الفوركس لا يشاركون اخوانهم سسرهم

ولا يتكلمون عن ربحهم الا القليل جدا

واتمنى ان تتغير هذه المفهومية

nooor
07-31-2012, 13:42
والله انا من تجربتى بقول انة مفيش حد رابح طول الوقت حتى لو كان محترف والدليل ان المحللين نفسهم بيغلطوا
فنصحتى لاى حد انة يمارس بنفسة وبايدة كل حاجة واحنا عندنا حساب الفوركس هيساعدنا كتير جدا جرب فية كل حاجة ومع مرور الوقت هتلاقى نفسك بقيت محترف
احسن طريقة للاحتراف هى الممارسة ثم الممارسة ثم الممارسة

maf
07-31-2012, 13:49
بسم الله الرحمن الرحيم

اخي الكريم السلام عليكم ورحمة الله
بخصوص سؤالك انا عن نفسي اتمني ان اصل لاستراتيجية ناجحة لكي انشرها بين اعضاء منتدانا الكريم واكون بذالك قد حققت مكسب دنيا واخرة ان شاء الله واستغرب ممن يحب ان يكسب وحدة ويبخل علي من حولة بالمعلومة

BiG MoNeY
07-31-2012, 13:52
اكيد اخي الكريم هناك الكتير من الرابحين العرب موجدين في النت وراح تشوفهم في منتديات كتيرة خاصة بالفوركس ولكي تعرفهم لازم تكون عندك خبرة في الفوركس وتعرفهم من طريقة شرحهم للمشاكل وطرق وضع تحليلاتهم وتوصياتهم فهدا كل شيء راح يعرفك بالرابحين من الاعضاء وراح تجد الكتير من يتقمص هده الصفة وهو لايعرف اي شيء على الفوركس موفق اخي

gamal
07-31-2012, 14:00
اكيد سخبرنا بالارباح الذى حققها فى السوق
واكيد فى اى مكان يوجد مكسب وخسارة

omar kapo
07-31-2012, 14:19
اخي الفيديوهات هم تعلموا منها
فاعتقادي انها لا تختلف من شخص لي اخر ولا شي بل قليل جدااا من يفرط ف مجهوده لي غيره
استحالة بقالي ثلاثة سنين تعبان واجي اقولك كل شي ف يوم

remas
07-31-2012, 14:23
والله يا اخى الكريم الموضوع دا نسبى ويختلف من شخص لاخر يعنى هتلاقى شخص مثلا عنده طريقه جيده للربح تقوله ايه الطريقه يا اما يمتنع انه يشرحها خوفا من انتشارها او انه يطلب منك مقابل وفى الحالتين هيقولك دا تعبى ومجهودى ولازم مقابل

Mohamed90
07-31-2012, 14:31
السلام عليكم اخي العزيز يوجد من هم ناجحون في الفوركس و لا يريدون ان يشكفو طرقهم
خوفا ان تنظر لهم طرقهم و استراتيجياتهم و ايضا لا يجب ان نعتمد على الناس و ننتظر احد يشفق علينا بطريقته
الحمد لله الله اعطنى عقل و نفكر به و نبحث و نبتكر تحياتي