PDA

View Full Version : عاوز تفتح صفقة و خايف ؟!!

Hany mostafa
08-05-2017, 15:31
الواحد بعد ما يخسر صفقة و أكيد كل واحد فينا بيخسر صفقات مسألة الثقة بتقل شوية و بيكون خايف يفتح صفقات و لو على الديمو
عندي فكرة ممكن تقلل المخاطر لأقصى حد و بالتالي تقلل المخاوف و التردد
ببساطة بعد ما تحلل الصفقة على حسب استراتيجيتك اللي بتتبعها و حددت على أساسها الستوب روح على فريم ال 5 دقايق انتظر فيها نقطة تحول إلى اتحاهك يعني انت داخل شراء تنتظر لما يكون ال5 دقايق هابط ثم يتحول للصعود عندها أدخل بهذا يضمن لي من 10 إلى 15 نقطة حسب سلوك الزوج عندها أغلق 60 % من العقد فبذلك حجزت أرباح و قللت الخسارة لو ضرب الستوب ( باقي فقط 40% من اللوت ) و يفضل عدم وضع تيك بروفت و يكون الخروج حسب إشارة معاكسة للدخول ثم أقوم بتحريك الستوب كلما كون قاعاُ ( لو كانت الصفقة شراء ) لأسفل منه و هكذا فما رأيكم دام فضلكم

booda
08-05-2017, 15:58
الصفقات السكالبينج ممكن تشتغل بيها كده
تحدد الاتجاه العام وتنتظر كسر واعادة اختبار ثم الدخول
لكن صفقات السوينج ممكن السعر يعكي عليك من 20 الي 40 نقظه عادي

Black Scorpion
08-05-2017, 19:10
ان كان المتداول يشعر بالخوف من فتح الصفقات فلن ينجح ابدا في سوق تداول العملات
فعليه ان اما يتغلب على خوفه وقلقه ويتماسك او ان ينسحب من هذا المجال لأن في حال استمراره به فسيخسر في كل صفقة سيفتحها

mohammedbash
08-05-2017, 19:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اشكرك اخي على هدا الاستراتيجية ويمكننا تطويرها بشكل افضل بالفعل هي استراتيجية ممتازة وقابلة للتطوير والفكرة بحد داتها جميلة ولكن ما المانع من اغلاق الصقفة كليا بعد الارتفاع وسحب الارباح والعودة براس المال فسوف يكون هكدا افضل تقبل تحياتي ووافر تقديري

michael1
08-05-2017, 23:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى الكريم فى المنتدى انا اعتقد ان الخوف
هو شئ من الطبيعى فى التداول على الفوركس فعلا
وشكرا لكم

silina201339
08-06-2017, 01:44
السلام عليكم
صحيح لابد أن يحاول الخروج بأقل الخسائر دون المخاطرة ببقية الرصيد

Jasmin
08-06-2017, 04:51
السلام عليكم
كلام جميل جدا بس يوجد بعض الناس مبتعرفش تحلل التوصيات وبيكون سبب فالخساره فايستحسن قفل الصفقه وانه يبعد عن السوق لمده ساعه مثلا ويرجع بعدها

zam_bozo
08-06-2017, 09:56
لا بأس هي محاولة لايجاد فكرة جيدة لكن لو أخذت بالك انت المفروض
تظل جالسا امام الصفقة تراقبها وهذا يحتاج منك وقت كبير ونتيجة الاستراتيجية لن تصل بحال الى 100%