PDA

View Full Version : يا جماعه ده القانون الجديد للمنتدى !!!!!!!!

hadeer hamdy
08-13-2012, 18:44
الله المستعان

اعضاء المنتدى الافاضل تحية عطرة وبعد,,,
نظرا لما نواجهه من مشاكل من كثرة الردود والمشاركات المخالفة وطرق الغش المختلفة التى يتفنن فيها الكثير من الاعضاء فقد قررنا الاتى
تعديل قواعد حملة البونص مقابل الردود وجعل قيمة كل مشاركة فعالة بالمنتدى هى 10 سنت فقط بدلا من 20 سنت
ضبط حد اقصى للبونص المتحصل عليه شهريا لاى عضو وهو 100 دولار فقط لا غير
ملحوظة هـــــامة
هذه التعديلات هى تعديلات مؤقته وليست دائمة حتى يتم خفض نسبة الردود المخالفة بالمنتدى والحد من سرقة البونص بطرق ملتوية وبعدها سيتم ارجاع كل شئ الى نصابه الصحيح مرة أخرى.
كل التحية والتقدير
ادارة منتدى فوركس مصر,,,

simox big
08-13-2012, 19:15
السلام عليكم ماهدا اخي ما هده القوانين نحن بالكاد نجمع ب0.20 والا 0.01
ارجو ان يتم التعامل مع الغشاشين وليس نحن

forex4ever
08-13-2012, 19:18
السلام عليكم ماهدا اخي ما هده القوانين نحن بالكاد نجمع ب0.20 والا 0.01
ارجو ان يتم التعامل مع الغشاشين وليس نحن

لا للاسف تم معاملة جميع اعضاء المنتدى على انهم غشاشين وانهم يضعون ردود سبام
وعقاب جماعي للاسف الشديد وقرار خاطيء من وجهة نظري وقرار غير صحيح اداريا
نتمنى مراجعته جيدا
للاسف كنا نقول مسابقات وبونص وجوائز
وجدنا الموضوع محتلف تماما
ياللا من المحال دوام الحال

simsimou213
08-13-2012, 19:23
لا حول ولا قوة إلا بالله كما قال الأخ بالكاد نحن نجمع بال 20 نرجوا من الإدارة مراجعة القانون الجديد أو التسريع في وضعه مؤقت لان هذا لا يخدمنا

Stranger
08-13-2012, 19:27
يا شباب مع كامل احترامي لكل الاعضاء الكرام اللى هما اخواتي فى الاول والاخر

الاداره معاها حق تماما فى اللى عملته وياريت نحط نفسنا مكانهم , مش هنكر ان فى مواضيع مفيده فى المنتدي لكن المواضيع الاسبام والردود الغير مفيده اكتر واكتر ودي حاجه مش فى صالح المنتدي

خلونا نفكر فى مصلحتنا ومصلحة المنتدي فى نفس الوقت وبلاش نفكر فى نفسنا وبس

انا شخصيا راضي جدا بالتعديلات الجديده لان الفكره مش فى كسب بونص بأي طريقه والسلام , المنتدي فى حاجه لمساعدتنا عشان يكبر ويكون صرح مفيد ماديا وعلميا

فى اعضاء كتير بدون ذكر اسماء بتتسابق فى وضع اكبر كميه من المشاركات بدون مراجعتها ومعظم المشاركات بتكوني كوبي وباست او ملهاش علاقه بالموضوع لدرجة انه ممكن يرد على نفس الموضوع الواحد اكثر من مره لانه بيهتم بجمع اكبر عدد من المشاركات ولا يهتم بقيمة المشاركه نفسها

اسف لو كلامي هيزعل الاعضاء مني لكن والله انا بفكر فى المصلحه المتبادله مصلحة الاعضاء والمنتدي فى نفس الوقت

forex4ever
08-13-2012, 19:37

الاداره معاها حق تماما فى اللى عملته وياريت نحط نفسنا مكانهم , مش هنكر ان فى مواضيع مفيده فى المنتدي لكن المواضيع الاسبام والردود الغير مفيده اكتر واكتر ودي حاجه مش فى صالح المنتدي

انا شخصيا راضي جدا بالتعديلات الجديده لان الفكره مش فى كسب بونص بأي طريقه والسلام , المنتدي فى حاجه لمساعدتنا عشان يكبر ويكون صرح مفيد ماديا وعلميا

فى اعضاء كتير بدون ذكر اسماء بتتسابق فى وضع اكبر كميه من المشاركات بدون مراجعتها ومعظم المشاركات بتكوني كوبي وباست او ملهاش علاقه بالموضوع لدرجة انه ممكن يرد على نفس الموضوع الواحد اكثر من مره لانه بيهتم بجمع اكبر عدد من المشاركات ولا يهتم بقيمة المشاركه نفسها

اسف لو كلامي هيزعل الاعضاء مني لكن والله انا بفكر فى المصلحه المتبادله مصلحة الاعضاء والمنتدي فى نفس الوقت

مع احترامي الشديد لرايك
بس اعلم اخي العزيز
ان 10 سنت لن تعجب احد من الاعضاء الذين يضعون ردود مفيدة وستقل المشاركات
والردود
ليس السبام لان هذه النوعية صدقني سوف تزيد بشكل ملحوظ
الحل ليس ان نقلل قيمة البونص عشان نقلل عدد الردود السبام
ده كده هيزيد
الحل اننا نقفل الحساب بعد 3 تحذير
يعني لو واحد جاله تحذير اتنين التالت يكون اغلاق الحساب لمدة شهر او شهرين ونرتاح منه
كده يكون التصرف السليم مش عقاب للجميع على بعض افعال العيال !!!

demitri86
08-13-2012, 19:43
و الله يا اخي مثل هذه

الاشياء هي اللي تخلي الواحد يياس من الفوركس انا اشتغلت لمدة احدى عشر يوم وتعبت فيهم حتى اجمع 54 دولار و بعدين يجينا

قانون زي ده المشكلة انهم خصمو البونص على الاقل يطبقون القانون فقط على الايام المقبلة و ليس ما مضى

Mohamed90
08-13-2012, 20:18
السلام عليكم صراحة دخلت للمنتدى و استغربت بالذي يحصل
المهم لا يحق لي التدخل في شؤون الادارة ولكن صراحة لا نريد دفع ثمن اخطأ الاخرين
و الله موفق و الله يعينكم على ضبط الامور من جديد في المنتدى
و طبعا ان شاء الله مستمرين معاكم حتى في ظل هذه الامور التي تعرقل مسيرة نجاح هذا المنتدى

ahmed saleh
08-13-2012, 20:25
مع احترامي الشديد لرايك
بس اعلم اخي العزيز
ان 10 سنت لن تعجب احد من الاعضاء الذين يضعون ردود مفيدة وستقل المشاركات
والردود
ليس السبام لان هذه النوعية صدقني سوف تزيد بشكل ملحوظ
الحل ليس ان نقلل قيمة البونص عشان نقلل عدد الردود السبام
ده كده هيزيد
الحل اننا نقفل الحساب بعد 3 تحذير
يعني لو واحد جاله تحذير اتنين التالت يكون اغلاق الحساب لمدة شهر او شهرين ونرتاح منه
كده يكون التصرف السليم مش عقاب للجميع على بعض افعال العيال !!!
فعلا يا اخى انا معاك فى هذا القرار لان هذا الاسلوب يعملة المنتدى الاجنبى ايضا
ولكن القرار هذا انا لا احبذة لان العقاب اجماعى هذا غير مرضى للجميع انا اقترح نفس اقتراحك هذا التحيز ثم الغلق

ana1991
08-13-2012, 20:34
اعتقد ان ده تصرف غريب و مش صح كان في حاجتين ممكن يتعملوا قبل القرار ده خصوصا ان المنتدى جديد و بقاله بالظبط 3 شهور لما منتدى ذي الانجليزي بقاله سنين مغيرش القوانين و دي اول سنه ياخر البونص ياخره بس مش يقلله يقوم العربيب بعد شهرين يقل للنصف و الحد الاقصى للخمس !

hussaina2008
08-13-2012, 21:54
يا اخي شنو هالنضام هذا الصراحة حطمتني بقوة وكرهتني اكتب مشاركات مره ثانية انا كل يوم اتعب واكتب ردود وفي الاخير 10 سنت ! ثانيا هالنضام سوف ينزل المنتدى الى الى الاسفل وانتم لا تريدونن ذلك والله نضامكم هذا كرهني حتى اني اتعلم الفوريكس لاني بدات نان اتعلم الفوريكس بسبب البونص

maddy
08-13-2012, 23:23
السلام عليكم ورحمة الله

انا معاكم في القانون الجديد وان شاء الله يرجع زي اول بسرعة

لكن لا تنسون ان لديكم طريقة لحذف المشاركات المخالفة

انا مثلا بحسابي الاول كان لدي 6 مشاركات غير محسوبة اثرت بشكل قليل على حسابي لانها مرفوضة من الادارة

يعني كان بامكانكم البقاء على النظام السابق وتطبيقه

اعتذر لتدخلي بشؤون الادارة وشكرا جزيلا لك

mido95
08-13-2012, 23:46
القرارات فعلا صادمة جدا يا اخوانى و هى لا تحل مشكلة الغشاشين و السبامرز و لكنها ستكون سبب رئيسى لقلة النشاط و المشاركات فى المنتدى
و ياريت الادارة تعيد النظر فى هذا القرار الجماعى الذى أخذ الصالح بالطالح

tamrinsty
08-14-2012, 00:14
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
بالعكس الآن عندما تم تقليل قيمة البونص ستزيد الردود أكثر عما كان عليه الحال
الحل يا آدمن هو أن تزيد عضو و لا إثنين معكم لكي يشرفو على مراقبة البونص أما تقليل لبونص لن يفيد بالمرة و كمان سيتحمل الأعضاء دوو الردود المفيدة أخطاء الآخرين
محلولة إن شاء الله
تحياتي

os-x
08-14-2012, 02:19
لايجب معاقبة الجميع في المنتدى على حساب بعض الاشخاص الذين يهمهم فقط البونص ويقومون بالسبام وجميع الاشياء المخالفة هناك اشخاص قاموا ببناء المنتدى ومساعدة الاعضاء
في كل كبيرة وصغيرة ولايستحقون هذه العقوبة زائد يمكن عمل طرق اخرى لمعاقبة المخالفين للقوانين

mohamedlee
08-14-2012, 03:01
اولا تحياتى لجميع الاخوة الاعضاء واظن ان هذة القوانين ظالمة جدا لان الله يعلم كم عانيت من اضافة ردود فعالة ومشاركة مواضيع الاعضاء وافكارهم فى التحليل الفنى وكل ما يتعلق بالفوريكس واظن انه بعد كل هذا المجهود والتعب وابداء الاراء فى مجال الفوريكس لمساعدة الغير نجد رصيد اكثر من 10 دولار ينقصو من الرصيد بسبب هذة القوانين اظن ان الادارة على دراية تامة بمن يضعون ردود اسبام ويمكن التحذير لمرتين والثالثة بغلق الحساب دى افضل طريقة مناسبة وانا لا افرض شىء على المشرفين ولكن دة من وجهة نظرى وجزاكم الله خيرا فى جميع اعمالكم

Moselhy
08-14-2012, 03:10
هى حتى هنا السيئه بتعم والحسنه بتخص وينفعش كده خالص ايه يعنى لو احنا وبعدين انتو اكيد بتعرف الناس الغشاشين انا مش معاكم انك تعاقب الناس كلها الانى مينفعش انك تعاقب ملايين الناس بحكم افعلا خاطئه من الناس علشان كده لازم نرجع عن القرار وبعدين ف فكره احلى اى حد يخالف القانون رئيس المنتدى يخلى البونص بتاعه 10 على طول ... لو لحد مده معينه وبعد كده لو عملها مشى عدل رجعو تانى 20 ..ولو فرح ورجع عملها تانى شيلو خالص واعمله بأن
يارب ترجعهم

fxfx
08-14-2012, 03:46
اولا تحياتى لجميع الاخوة الاعضاء واظن ان هذة القوانين ظالمة جدا لان الله يعلم كم عانيت من اضافة ردود فعالة ومشاركة مواضيع الاعضاء وافكارهم فى التحليل الفنى وكل ما يتعلق بالفوريكس واظن انه بعد كل هذا المجهود والتعب وابداء الاراء فى مجال الفوريكس لمساعدة الغير نجد رصيد اكثر من 10 دولار ينقصو من الرصيد بسبب هذة القوانين اظن ان الادارة على دراية تامة بمن يضعون ردود اسبام ويمكن التحذير لمرتين والثالثة بغلق الحساب دى افضل طريقة مناسبة وانا لا افرض شىء على المشرفين ولكن دة من وجهة نظرى وجزاكم الله خيرا فى جميع اعمالكم

انا معك برده وبامانة انا اتصدمت جدا من القرار ده فكرتها مشكلة عند ريفيرال عندي لما بيقولي عليها وكان هيكلم الادارة يشوف الخطا ده لحد مالقيت موضوع من الادارة بعقاب الجميع
من رايي ان اغلب الاعضاء بيعتبروا الردود دي زي شغل والادارة بتعاقب الكل علي كثرة الردود واصلا قانون المنتدي بيسمح بعدد لانهائي للاعضاء من الردود وكثرة الردود بتنشط المنتدي اما عن الاسبام ممكن الادارة تزود المشرفين ويكون فيه ضغط علي ازالة الاسبام اتمني من الادارة ان تسحب قرارها وتشدد علي الاسبام ونقل المواضيع من المنتديات مش بعد مانعمل بوستات يتخصم نص المبلغ بحاله
المنتدي الانجليزي لايوجد فيه قرار زي ده انه يتم خصم نص البونص وتقليل سعره ويعتبر هما متغلبين علي الاسبام ونقل المواضيع فاتمني من الادارة تزود المشرفين لكي يتم احتواء الموقع وعودة ال 20 سنت مرة اخري كي لا يخسر المنتدي اي عضو من اعضائه اتمني ان يكون رايي مقبول لدي الادارة ولا يؤخذ علي محمل سئ فهوا ف النهاية مجرد اقتراح ورجاء
شكرا

---------- Post added at 12:46 AM ---------- Previous post was at 12:14 AM ----------

اعزرني يا اخي فما تجده غير مفيد لك يجده غيرك مفيد وانا اجد المنتدي برغم انه يوجد اسبام الاي اني اجد متعة في قراءة اراء كل عضو بالمنتدي فبالطريقة دي هتمنع الاعضاء تقول رايها وهيكون الموضوع مقتصر علي رد او ردين من الاعضاء فقط لان ماسيكتب بعدهم سيعتبر اسبام انما انا احترم افكار الاعضاء فربما يكون هناك 500 رد ف اموضوع واحد وكل رد منهم يزودني بمعلومة جديدة وهذا هوا هدف انشاء المنتدي ونجاحه فالمنتدي الانجليزي ماشاء الله شغال بقاله كتير وانا عملت فيه كتير ماحصلش زي المشكلة دي وبالرغم من اني اتوقفت فيه مرة بسبب ارسال رسالة خاصة لاكثر من عضو للتسجيل تحتي في المنتدي العربي فاعتبر انه اسبام وعوقبت وقبلت العقاب بصدر رحب فلا اجد في عقاب جماعي لكل الاعضاء سوي قرار خاطئ من الادارة ونحن هنا لنكمل بعضنا البعض فلا تاخذ الادارة من رايي بسوء نية فكل مايهمني هو استمرار المنتدي لانه يعتبر مصدر رزق لاشخاص كثيرين وانا اولهم
ولا خطأ في الرجوع عن القرار افانا علي حد علمي انه يوجد هنا مشرفين اثنان فقط فمن المستحيل ان تحمل الادارة عبئ هذا المنتدي لمشرفين فقط عليكم زيادة عدد المشرفين كي يتوزع التعب علي الجميع ليظهر المنتدي بشكل حضاري فالمنتدي الاجنبي يحترم الاعضاء مهما كانت جنسيتهم ويطبق القوانين علي الجميع سواء ونحن اولاد البلد الواحدة يطبق علينا قانون الحسنة تخص والسيئة تعم

medhat
08-14-2012, 03:52
طبعا ده شئ مش كويس كان المفروض يدو مهله الشهر ده بعد اخطار الاعضاء ويتم التطبيق من الشهر
القادم لكن مش فجئه وبدون سابق انذار غلط انهم ميدوش مهله للتنفيذ المفروض يدونه خبر كده ممكن الصبح
يقول مفيش

nrgslawi
08-14-2012, 03:55
هل هذا القرار صادر من الادارة؟
يعني انت عضو عادي ونشرت هذا الخبر

Moselhy
08-14-2012, 04:37
انا معك برده وبامانة انا اتصدمت جدا من القرار ده فكرتها مشكلة عند ريفيرال عندي لما بيقولي عليها وكان هيكلم الادارة يشوف الخطا ده لحد مالقيت موضوع من الادارة بعقاب الجميع
من رايي ان اغلب الاعضاء بيعتبروا الردود دي زي شغل والادارة بتعاقب الكل علي كثرة الردود واصلا قانون المنتدي بيسمح بعدد لانهائي للاعضاء من الردود وكثرة الردود بتنشط المنتدي اما عن الاسبام ممكن الادارة تزود المشرفين ويكون فيه ضغط علي ازالة الاسبام اتمني من الادارة ان تسحب قرارها وتشدد علي الاسبام ونقل المواضيع من المنتديات مش بعد مانعمل بوستات يتخصم نص المبلغ بحاله
المنتدي الانجليزي لايوجد فيه قرار زي ده انه يتم خصم نص البونص وتقليل سعره ويعتبر هما متغلبين علي الاسبام ونقل المواضيع فاتمني من الادارة تزود المشرفين لكي يتم احتواء الموقع وعودة ال 20 سنت مرة اخري كي لا يخسر المنتدي اي عضو من اعضائه اتمني ان يكون رايي مقبول لدي الادارة ولا يؤخذ علي محمل سئ فهوا ف النهاية مجرد اقتراح ورجاء
شكرا

---------- Post added at 12:46 AM ---------- Previous post was at 12:14 AM ----------

اعزرني يا اخي فما تجده غير مفيد لك يجده غيرك مفيد وانا اجد المنتدي برغم انه يوجد اسبام الاي اني اجد متعة في قراءة اراء كل عضو بالمنتدي فبالطريقة دي هتمنع الاعضاء تقول رايها وهيكون الموضوع مقتصر علي رد او ردين من الاعضاء فقط لان ماسيكتب بعدهم سيعتبر اسبام انما انا احترم افكار الاعضاء فربما يكون هناك 500 رد ف اموضوع واحد وكل رد منهم يزودني بمعلومة جديدة وهذا هوا هدف انشاء المنتدي ونجاحه فالمنتدي الانجليزي ماشاء الله شغال بقاله كتير وانا عملت فيه كتير ماحصلش زي المشكلة دي وبالرغم من اني اتوقفت فيه مرة بسبب ارسال رسالة خاصة لاكثر من عضو للتسجيل تحتي في المنتدي العربي فاعتبر انه اسبام وعوقبت وقبلت العقاب بصدر رحب فلا اجد في عقاب جماعي لكل الاعضاء سوي قرار خاطئ من الادارة ونحن هنا لنكمل بعضنا البعض فلا تاخذ الادارة من رايي بسوء نية فكل مايهمني هو استمرار المنتدي لانه يعتبر مصدر رزق لاشخاص كثيرين وانا اولهم
ولا خطأ في الرجوع عن القرار افانا علي حد علمي انه يوجد هنا مشرفين اثنان فقط فمن المستحيل ان تحمل الادارة عبئ هذا المنتدي لمشرفين فقط عليكم زيادة عدد المشرفين كي يتوزع التعب علي الجميع ليظهر المنتدي بشكل حضاري فالمنتدي الاجنبي يحترم الاعضاء مهما كانت جنسيتهم ويطبق القوانين علي الجميع سواء ونحن اولاد البلد الواحدة يطبق علينا قانون الحسنة تخص والسيئة تعم

انا معاك طبعا يا اخ علاء وبعدين هما لو عوزين يعملو كده طيب ماشى يعملو على المكاسب القادمه مش على البونص كله الا معاك ىعنى لو انت عاوز تخصم من 20 الى 10 اخصم فى الجديد وسيبك من القديم

ebtehag
08-14-2012, 05:52
اعتقد ان ده تصرف غريب و مش صح كان في حاجتين ممكن يتعملوا قبل القرار ده خصوصا ان المنتدى جديد و بقاله بالظبط 3 شهور لما منتدى ذي الانجليزي بقاله سنين مغيرش القوانين و دي اول سنه ياخر البونص ياخره بس مش يقلله يقوم العربيب بعد شهرين يقل للنصف و الحد الاقصى للخمس !

والله اخوانى الامور ستعود الى نصابها واعتقد انه المشرفين على المنتدى لو مكنوش واخدين اوردر من الشركه وعارفين ان قراراتهم دى سليمه اكيد مكنوش عملوها اكيد كله كان بتخطيط مع الشركه وربنا يكرم وترجع الردود زى الاول

A7med
08-14-2012, 05:55
ربنا يوفق الجميع واكيد ده فعلا اوردر علشان يعملوا كده مش تصرف عشوائى بنتمنى للأداره ولجميع الاعضاء والمديرين التوفيق دائمالأن الموضوع ده مميز فعلابالنسبه لينا كأعضاء وكشباب بنستخدم انترنت

fxfx
08-14-2012, 17:39
ربنا يوفق الجميع واكيد ده فعلا اوردر علشان يعملوا كده مش تصرف عشوائى بنتمنى للأداره ولجميع الاعضاء والمديرين التوفيق دائمالأن الموضوع ده مميز فعلابالنسبه لينا كأعضاء وكشباب بنستخدم انترنت

مظنش ان دده قرار من الشركة نفسها وعامة انا هعمل موضوع ف المنتدي الاجنبي بالقرارات دي يمكن حد من الادارة هناك يهتم ويرد علينا بدل مالادارة هنا مش معبرانا خالص وللعلم انا كتبت موضوع عن راي الاعضاء ف قرار الادارة اتشال بعدها في منتدانا العربي علي يد مصريين اظن الاجانب مش هيعملوا كده

Mohamed Osman
08-15-2012, 22:05
يجب ان نحترم جميع القوانين والبندات الجديدة لاننا عندما سجلنا وافقنا على شروط المنتدى بالرغم من ان دا ممكن يقلل عدد الاعضاء ف التفاعل ف المنتدى وف الردود والاستفادة هتقل وغيرها من المشكلات الا ويجب ان نرضى جميعا بكل قرارات المنتدى