PDA

View Full Version : رسم خط الترند على الشارت الخطى

alaa50
08-20-2017, 12:40
السلام عليكم
لاحظت وانا بجرب اكتر من اداه انى لما ارسم خط الترند على قمم وقيعان الشارت الخطى
بيكون الترند اقوى من رسمه على شارت الشموع اليابانيه
وطبعا الفرق بيكون هو نقطة الرسم
بمعنى ان فى الشارت الخطى القمم والقيعان بتبقى على سعر الاغلاق للشموع
لكن شارت الشموع بيكون القمم والقيعان على اعلى سعر وادنى سعر
اتمنى تقدموا تجربتكوا بالفرق بين الرسمين

camicas
08-20-2017, 13:01
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم معظمنا يتعامل مع الشموع اليابانية اكترمن اي شيئ اخر لدا انصح بمراجعة الفريمات ابتداءا من اليومي الى عاية الدقيقة
فادا كنت من متداولين على فريم الساعة فيجب ان يتطابق الترند مع الاربع ساعات و اليومي و ادا كنت من متدولي الدقيقة فيجب ان تتماشى مع النصف ساعة الى الخمس دقايق

moh007
08-20-2017, 13:41
السلام عليكم
لاحظت وانا بجرب اكتر من اداه انى لما ارسم خط الترند على قمم وقيعان الشارت الخطى
بيكون الترند اقوى من رسمه على شارت الشموع اليابانيه
وطبعا الفرق بيكون هو نقطة الرسم
بمعنى ان فى الشارت الخطى القمم والقيعان بتبقى على سعر الاغلاق للشموع
لكن شارت الشموع بيكون القمم والقيعان على اعلى سعر وادنى سعر
اتمنى تقدموا تجربتكوا بالفرق بين الرسمين

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخي الكريم
شكرا لك جزيلا على طرح الموضوع المفيد جدا يجب عليك تغير الفريم وتحلل على الفريم الاكبر وبعدها تنز الى الفريم الاصغر
وارجو من الجميع تحقيق الارباح

---------- Post added at 11:41 AM ---------- Previous post was at 11:39 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي الكريم معظمنا يتعامل مع الشموع اليابانية اكترمن اي شيئ اخر لدا انصح بمراجعة الفريمات ابتداءا من اليومي الى عاية الدقيقة
فادا كنت من متداولين على فريم الساعة فيجب ان يتطابق الترند مع الاربع ساعات و اليومي و ادا كنت من متدولي الدقيقة فيجب ان تتماشى مع النصف ساعة الى الخمس دقايق

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم اخي الكريم
شكرا لك جزيلا على النصائح المفيدة شكرا ارجو من الجميع الاعضاء الاستفادة
و تحقيق الارباح

alaa50
08-28-2017, 17:20

انا فعلا بستخدم شارت الشموع اليابانيه بس الملحوظه دى للاستفاده من الشارت الخطى
يعنى تقدر ترسم الترند وخطوط الدعم والمقاومه على الشارت الخطى وبعدها تغير لشارت الشموع اليابانيه

engayman
02-14-2020, 15:51
رسم خط الترند على الرسم الخطي من الاساسيات التى يتم العمل عليها فى التداول هو معرفة رسم خط الترند لتوضيح الاتجاهات التى قد يصل اليها السعر على الشارت ولذلك يجب على المتاجر عدم التسرع فى التداول والانتظار الى وجود الفرص القوية على الشارت وبطريقة صحيحة وبالتوفيق للجميع فى التداول