PDA

View Full Version : اقتراح لتدريس الفوركس

Pages : [1] 2 3 4 5

iamis
09-12-2013, 05:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
في بلادنا العربية يتم ارتكاب خطا شنيع في حق اقتصادنا
وهوا عدم دراية او توفير مكان معتمد لتدريس الفوركس يخرج من الشخص موهل تماما للتداول في هذا السوق
وطبعا مع انتشار المتداولين من الدول العربية ونسبة الامين في هذا المجال تكاد تكون 95 في المائة واقصد بالامي هو الشخص
الذي ليس لدية دراية كاملة بهذا السوق وليس علي قد معين من الخبرة للتداول
وهذا وكان الدول العربية تعطي للدول الاوربية اموال اشخاص عرب يخوضون التجربة عن جهل ليخسرو اموالهم وبالتالي الرابح يكون في الاغلب من غير العربي
وطبعا كلها اموال تحول للخارج
انا طارح الموضوع للنقاش وابداء الاراء

رفيق محمد
09-29-2013, 17:57
فى دورات كتير بتتعمل فى المنتديات وشركات الوساطة
المنتدى ذات نفسه عامل قسم تعليمى رائع
وفى شرح جميل

abugoad
10-02-2013, 20:41
سيدي الكريم هناك دوارة تقام في بعض الشركات التي تخدم الغة العربية عبر الإنترنت مباشر او في صالة مخصصة لذالك

hebkar
10-04-2013, 00:42
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بالفعل سمعت عن دورات تقام لكنها مكلفه واعتقد قليلون هم الذين يحاولون
اخذ مثل هذه الدورات نظرا لعدم المعرفه الكامله بالفوركس وامكانياته ولاسباب اخرى
تحياتى لك

nour7
10-04-2013, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
اقتراح جيد جدا فالفوركس ليس معوفا في العالم العربي
فكرة جيدة اذا وضعت موقع لدراسة الفريكس ب اللغة العربية
واشكرك علة الجهود اللتي قمت بها في هذا الهوضوع وبارك الله فيك
واتكم التوفيق لجميع

brigate01
10-04-2013, 01:35
أخي فكرتك جيدة و قابلة للنقاش
لكن لا بد من وضع إطار قانوني لتجارة الفوركس و رفع القيود عن تداول العملات في بعض البلدان العربية

أميمة
10-04-2013, 04:39
اقتراح ممتاز وفكرة مبدعة ياريت الاذان تصغى للكلام دا وينفذوا الخطوة دى
بجد هتفيد ناس كتير مننا وع الاقل متكونش نسبة الخسارة عالية اوى كده لما الكل يتعلم اكيد هيحرم يغلط وهيعرف غلطاته

Nabil Wagdy
10-04-2013, 05:03
بالفعل سمعت عن دورات تقام لكنها مكلفه واعتقد قليلون هم الذين يحاولون اخذ مثل هذه الدورات نظرا لعدم المعرفه الكامله
بتجارة سوق الفوركس وامكانياته ولاسباب اخرى

payza
10-06-2013, 14:17
لا احبذ الفكرة دي
لان تدريس الفوركس
للكثير هيبقي مش حلو خاصة ان الفوركس عايز راس مال
مش كله هيعمل كدا

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

yassine11
10-06-2013, 14:22
٠ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اقتراح ممتاز ومهم مشكووور اخي على موضوعك والمزيد من الارباح لك وللقيمين على المنتدى

forexbroker
10-06-2013, 14:23
السلام عليكم
هذه فكرة ممتازة تتوجب المثابرة من كل
الأعضاء للوصول بها إلى مرحلة ممتازة للتعلم.

محمد عبادة
10-06-2013, 14:48
والله هذه فكرة جميلة ومفيدة بالفعل لكى ينتشر هذا العلم بيننا نحن العرب فى بلداننا العربية
الفقيرة عسى ان يكون ذلك فاتحة خير للشباب العاطل عن العمل والخلاص من افة الفقر .

latraaa
10-06-2013, 17:43
مشكور أخي الكريم على الموضوع و هو موضوع مهم، و لكن يمكن لنا أن نتعلم من خلال المنتدى و من خلال لافيديوهات القيمة التي قدمها الأعضاء الكرم، بالتوفيق لك و لللجميع إن شاء الله

kaaf
10-06-2013, 18:39
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
معك الحق اخي الكريم في هدا الموضوع
وانا ايضا مع فكرة فتح مدارس خاصة بتدريس الفوركس للجميع
والسلام

ayman.shosha
10-06-2013, 18:47
والله يا غالى الوطن العربى حاليا متنور
ويقدم خدمات الدورات التعليمية
ولو بحثت فى بلدك ستجد اكثر من مكان يقدم تلك الخدمة

ويعود الامر فى النهاية على مدى جدية المتدرب نفسه ومدى استيعابه ورغبته فى المواصلة بالمجال..

MAGDYABDO
10-06-2013, 19:03
اخى لو فى شخص تفرغ للفوركس بجديه لحوالى 9 ساعات فى الوم دراسه للفوركس من على الانترنت فى خلال شهر هيكون متداول ممتاز
مش شرط انك تددور على كورسات وكده

amany
10-06-2013, 19:11
السلام عليكم و رحمه الله وتعالى و بركاته
يوجد كثير من مراكز التدريب للتدريب على تجاره الفوركس داخل منتدى فوركس العرب
و ايضا يمكننا تعلم تجارة الفوركس عبر مواقع التعليم من بحث جوجل

dodovedo
10-06-2013, 19:19
اخى الكريم
الفوركس حاليا بيتم تدريسه بس مش على توسع
بيتم تدريسه فى الجاتمعات وياريت نتوسع فى تعلمه
تقبل احترامى

ssnsafi
10-06-2013, 19:23
اتمنى اننا نوصل لمرحلة يتم فيها افتتاح المعاهد لتدريس الفوركس للشباب والشابات لكن لا اتمنى ان يصبح طومح الكل هو فقط النجا في الفوركس و كسب الارباح منه فقط وإلا لترك الكل اعمالهم واتجه الى الفوركس

محمد السيد محمد
10-06-2013, 19:25
والله الموضوع ده يغتبر فكرة جيدة ويجب الاهتمام بيها والعهد بها الى خبراء في هذا المجال ولا مانع
أن يكون هناكأجر غير عادي للمدرسين في هذا المجال يحصل قدر منه من الدولة وقدر من الذارسين
حتى يكون حافز لهم على اتقان مهمتهم ..

bilyasse
10-06-2013, 19:26
والله فكرة جيدة بالنسبة الي لان تدريس الفوركس يعتبر تطور يا أخي شكرا على هذا الاقتراح

samardahab
10-06-2013, 19:29
الفزركس غالبا وجها نظر .... ايوة فيه كتير مشترك في التحليل الاساسي و الفني و الي اخرة بس الشغل دايما يبيقي بوجه نظر اللي انت مش هتقدر لا تتعلمها ولا تعلمها

سعد الدليمي
10-06-2013, 20:03
من خلال التواصل والبحث في الانترنيت وجدنا ان هناك دورات تقام فعلا لتعلم الفوركس في بعض البلدان العربية
ومنها على ما اعتقد مصر وكذلك دولة الامارات العربية وغيرها...مع التحية

maknzy007
10-06-2013, 20:06
فعلا الفوركس مش معروف بدرجة كبيرة
وبالنسبه للدورات فى دورة هنا جميله جدا فى القسم التعليمى وفى المنتديات الاخرى

berroughani
10-06-2013, 20:09
باسم الله الرحمان الرحيم
في دورات رائعة في اليوتيوب وكدلك مشرفي هدا المنتدى لديهم دورة تدريبية جد رائع كيفية التعامل مع فوركس وكسب منه مال وفير
والسلام

ايهاب عادل
10-06-2013, 20:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك المفيد وقد تم طرح هذا االاقتراح من قبل
ولكن يوجد المزيد من الدورات لتعليم الفوركس ولكن ليست موجوده فى التعليم
نتمنى ان تصل اللى التعليم

Mona zarzora
10-06-2013, 21:51
والله هى فكره كويسه بس اعتقد ان الكورسات دى هتبقى غاليه ومش هنقدر نتحمل تكلفتها
والتعلم ع النت موجوده اهون للى حابب يتعلم

abugoad
10-06-2013, 22:06
تدريس الفوركس بشكل رسمي في المدارس لاأعتقد أنة سينجح ولاكن قل اذا جعلتة موضوع في احد الكتب ويلقى علية نظرة سريعة فهذا من الممكن

ashrafshawky
10-06-2013, 22:06
اخى الكريم فكرة جميلة جدا ولكن من سينفذ هذة الفكرة فالكثير من الشباب العربى فى امس الحاجة الى تلك المهنة
المحترمة كما انها تساعد على حل مشكلة البطالة

forex4
10-07-2013, 03:38
اخى الكريم
اظن ان حكوماتنا العربية لاتسمح بالتداول فى سوق الفوركس
الا الامارات لذلك فهم لايهتمون بهذا المجال اصلا

shabana2009
10-07-2013, 03:39
بجد هتفيد ناس كتير مننا وع الاقل متكونش نسبة الخسارة عالية اوى كده لما الكل يتعلم اكيد هيحرم يغلط وهيعرف غلطاته

ahmadinho10
10-07-2013, 03:46

فكرة ممتازة نبدء بأعطاأ الموتضيع و شرح لشكات و في نفس الصياق نتبادل الافكار و الخيرات و الكل يسفوز

ahmed0
10-07-2013, 07:40
تدريس العمل في البورصات موجود اخي الكريم في الكليات المصريه مثل كليه التجاره و اداره الاعمال قسم اقتصاد يقومون بدراسه انواع البورصات و كيفيه تحليل السوق و انا اقصد اي سوق سواء اكان سوق لسهم او سندات او عمله
وايضا هناك الكثير من المراكز الان في مصر تعطي دورات تدريبيه و منها نقابه التجاريين في القاهره

أسماء نعيم
10-07-2013, 09:54
أنا قرات ان الفوركس يمثل خطأ على اقتصاد البلد اللى احنا فيه هل ده صح ولا اي وانا بدر عملة أجنبية لبلدي هل ده مضبوط

hazem50
10-07-2013, 13:14
فالفوركس ليس معوفا في العالم العربي
واشكرك علة الجهود اللتي قمت بها في هذا الهوضوع

mazen2508
10-07-2013, 13:52
اخى الفاضل تحياتى
اذا كان الفوركس فى معظم الول العربيه ليس له كيان قانوننى
تفتكر فى اى جهه رسميه مهتمه بتعليمه
مش لما يهتموا بتعليم الاطفال فى المدارس و الشباب فى الجامعات الاول

BOULBOUL2
10-07-2013, 14:03
في دورات رائعة في اليوتيوب وكدلك مشرفي هدا المنتدى لديهم دورة تدريبية جد رائع كيفية التعامل مع فوركس وكسب منه مال وفير
والسلام

waleedhafez
10-07-2013, 14:06
بالطبع احنا متاخرين عن الغرب فى كل شىء انظر حتى الى اصحاب المليارات اين يضعون اموالهم يضعونها فى بنوك غربيه وتلك البنوك تستفاد بها وتنمى اقتصاد بلدانها ونحن بنوكنا خاويه ده اقرب مثل للثقافه الرعبيه التى تبحث عن النفس وليس الوطن

Mohamed Morsy
10-07-2013, 15:33
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك الجيد المفيد وقد تم طرح هذا االاقتراح من قبل
ولكن يوجد المزيد من الدورات لتعليم تجارة الفوركس ولكن ليست موجوده فى التعليم

mvpopcina
10-12-2013, 14:50
والله فكرة حلوه اخي وايضا في العديد من المواقع تقدم دورات وكدالك هنالك دورات في اليوتوب والمنتديات
حياااااكم الله

Mohamed Morsy
10-15-2013, 15:16
في دورات رائعة في اليوتيوب وكدلك مشرفي هدا المنتدى لديهم دورة تدريبية
رائع كيفية التعامل مع فوركس وكسب منه مال وفير

noura nona
10-16-2013, 01:38
فى مصر الفوركس غير معترف به ولذلك لا يوجد اماكن معتمدة لتدريس الفوركس ولكن ظهر اشخاص كثر بيعملوا كورسات لشرح الفوركس
بالاضافة الى الكورسات على الانترنت واليوتيوب ولكن اتفق معك فان معظم من ينجحوا نجاح عظيم فى الفوركس يكونون من الخارج

ahmedanwar
10-16-2013, 01:40
في القسم التعليمي بالمنتدي دورات رائعة في اليوتيوب وكدلك مشرفي هدا المنتدى لديهم دورة تدريبية
رائع كيفية التعامل مع فوركس وكسب منه مال وفير جدا

محمد عبادة
10-16-2013, 02:46
والله يا اخى موضوع جميل ومفيد بالفعل وتطبيقه فعلياً هو شىء رائع وجميل حتى ينتشر هذا العلم فى
بلداننا العربية الفقيرة عسى ان يكون سبيل للخروج من المأزق .

محمود مرعى
10-16-2013, 03:06
وهوا عدم دراية او توفير مكان معتمد لتدريس الفوركس يخرج من الشخص موهل تماما للتداول في هذا السوق
وطبعا مع انتشار المتداولين من الدول العربية ونسبة الامين في هذا المجال تكاد تكون 95 في المائة واقصد بالامي هو الشخص
وهذا وكان الدول العربية تعطي للدول الاوربية اموال اشخاص عرب يخوضون التجربة عن جهل ليخسرو اموالهم وبالتالي الرابح يكون في الاغلب من غير العربي

طبع موضوع حضرتم جميل اوى وشرحك مميز والله وحضرتك فعلا فتحت موضوع مهم
وياريت الدول العربية عندنا تبدأ تدرس الفوركس ويكون فيه مراكز لتعليمه واتقانه و اهى فرصة كويسة للشعوب على الاقل تقدر تزود دخلها

hasback
10-16-2013, 05:59
تحياتي اخي الكريم وشكرا على الموضوع المشكلة ليست في الفوركس ,فالفوركس قد نقول انه ميدان جديد وهناك الكثير من الساسة الذين لا يعلمون بوجوده المشكل فيؤ التعليم العربي ككل يركز على الاداب ولا يربي الناشئة على حب الابتكار ولا الاعمال التطبيقة والتكنولوجيا الحديدة مع انه لو راينا لارض الواقع نجد ان اغلب الشباب يستهويهمميادين التجارة والتكنولوجيات التطبيقة والحديتة

gr53
10-16-2013, 06:09
فكرة جيدة و أنا معك فيها و أعتقد أنه بالفعل يدرس بالجامعات و لكن ليت الأمر يتوسع و يبدأ تعلمه مبكرا خاصة بعد انتشاره في البلدان العربية و إقبال كثير من الشباب على هذا المجال رغبة منهم في تحسين دخلهم و وضعهم المالي و لكن نسبة الفشل تكون أعلى بسبب الدخول العشوائي بلا دراسة و لا فهم و دون تعلم لأبسط الأمور في الفوركس الذي يحتاج من المتاجر مثابرة و ممارسة و تعلم جيد

payza
10-17-2013, 17:39
تدريس مين يا عم
انت عايز كل الناس تتجنن وتتحرق اعصابها
ياعم قول غير كدا

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

mrjames
10-17-2013, 18:02
السلام عليكم طبعا الفكره دى جميله واتمنى تكون فى جميع المحافظات مركز لتدريس الفوركس واسترتجيات الفوركس . حيث يوجد اكتر من 3 مليون استراتجيه مختلفه .

---------- Post added at 03:02 PM ---------- Previous post was at 03:00 PM ----------

انا معك ان الدروس اللى بتقدمها شركات الفوركس والمنتديات مهمه ورائعه بس عن نفسى استفاد اكثر لما يكون بشكل شخصى بينى وبين اللى بيشرح عشان لو فى اى اسأله او مشكله او استفسار واكيد نسبه الاستيعاب اكثر فى حاله لما يكون امامك

Mohamed Morsy
10-17-2013, 18:18
مشكور أخي الكريم على الموضوع و هو موضوع مهم، و لكن يمكن لنا أن نتعلم من خلال المنتدى و
خلال لافيديوهات القيمة التي قدمها الأعضاء الكرم، بالتوفيق لك و لللجميع إن شاء الله

magic777
10-17-2013, 22:59
مشكور أخي الكريم على الموضوع و هو موضوع مهم، و لكن يمكن لنا أن نتعلم من خلال المنتدى و
خلال لافيديوهات القيمة التي قدمها الأعضاء الكرم، بالتوفيق لك و لللجميع إن شاء الله

مش الفديوهات بس اخي ايضا الكتب وهيا الاهم الصراحه من وجهه نظري
علشان المعلومات فيها بتكون مرتبه وسهله

tamer saad
10-17-2013, 23:02
اخي الكريم انا اختلف معك في الرأي الفوركس لن يفيد اقتصاد الدول لكي يتم تدريسة حتى في اوروبا معظم الدراسات تكون اكاديميات خاصة وليس حكومية وهذا هو الحال في البلاد العربية لان الفوركس يضر اقتصاد الدولة وبالتالي فلا يمكن ان تدرسة الدولة بنفسها كما ان هذا المجال تجاري والكل يتنافس فيه للربح الشخصي ولا يكون هناك اي عائد الى الدولة وبالتالي فمن يريد تعلمه عليه بالبحث او التعلم من خلال اكاديمية

medslim
10-17-2013, 23:05
فكرة جيدة قذر وأنا معك ف بلدان عربية لا قليلي من يعرف سوق الفوركس
ويشتقل فيه وياريت يقومون بمشروع في بلدان عربية تدريس تداولت ومع شكر

محمد أبو بكر
10-18-2013, 17:22
واتكم التوفيق لجميع

Traderpump
10-18-2013, 17:49
السلام عليكم قبل مدة وليست بالطويلة ( 3 سنوات ) لم نكن نسمع عن دورات تقيم في البلاد او مدارس ولكن الان بدأ الأمر بالتطور واصبحنا نرى دورات على ارض الواقع في مختلف البلدان العربية لتدريس الفوركس ويجب ان ندعم هادا الامر بتشجيع القائمين على نشر هدا العلم

rsfbg2010
10-18-2013, 18:15
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز هناك الكثير من المنتديات العربيه بتعلم
ويبنارات تعليميه بتكون ممتازه وهتلاقى الكثير
منها على اليوتيوب ممكن تستفاد منها وتتعلم

zakamessi
10-18-2013, 18:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتــــــــــــه
اما بعد اخي موضوعك واقتراحك ممتازين للغاية شكراااااااا

---------- Post added at 03:25 PM ---------- Previous post was at 03:25 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتــــــــــــه
اما بعد اخي موضوعك واقتراحك ممتازين للغاية شكراااااااا على هدا الموضوع الشيق والمفيد

malak558
10-22-2013, 02:52
الحقيقه انا اتعلمت الفوركس بنفسى عن طريق المواقع والمنتديات والدروس اللى بتتقدم فيها
بس افتكر برده لو كانت فى كليه ليها سنين محدده هيكون افضل

Bilel86
10-25-2013, 17:00
تحياتى لك

WASEM DALLOUL
10-25-2013, 22:52
السلام عليكم
طبعا كلامك صحيح تماما ونحن بحاجة بالبلاد العربية للتوسع بهذا المجال لما له من أهمية كبيرة ويجب التشجيع عليه وانشاء مراكز تعليمية له

salimned
10-25-2013, 23:20
السلام عليكم
نعم اخي انا متفق معك تماما و يجب توسيع رقعة تعليم الفوركس في الوطن العربي
خصوصا و ان عدد المتاجرين به في تزايد مستمر لحد الان و اعجبتني الفكرة كثيرا
موفق اخي.

samarfo2ad
10-26-2013, 00:02
السلام عليكم
أنه اقتراح جيد من أننا نتمكن من عمل دورات تدريبة للفوركس وإن لزم الأمر تكون بنفقات أقل من النفقات التي تقام بها الدورات لأن دورات الفوركس مكلفة للغاية ، ويتم تدريب المتاجرين على الاستخدام الجيد للفوركس وكيقية اختيار الاسترتيجية الناجحة التي يستعملها المتاجر لتحققيق أرباح وفي نفس الوقت المحافظة على رأس المال .

forexman55555
10-26-2013, 00:22
انا بلا شك اتمنى ان يكون هناك مركز معتمد لتعليم الفوركس او يكون هناك تدريس للفوركس
و لو بسيط فى كلية التجارة فى الجامعات لان هذا سيكون شئ رائع جدا

amany
10-26-2013, 00:45
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ..... اخى الغالى .. بالفعل سمعت عن دورات تقام لكنها مكلفه واعتقد قليلون هم الذين يحاولون اخذ مثل هذه الدورات نظرا لعدم المعرفه الكامله بالفوركس وامكانياته ولاسباب اخرى .. جزاك الله خيرا اخى الغالى

mosha hamza
10-26-2013, 00:51
وفى شرح جميل

Nabil Wagdy
10-26-2013, 00:58
السلام عليكم
اخذ مثل هذه الدورات نظرا لعدم المعرفه الكامله بالفوركس وامكانياته

Mostafa Haval
10-26-2013, 01:02

اخي الكريم صح ان الفوركس لا يدرس في المدارس الحكومية والجامعات لكن هناك شركات تقوم بدورات تدريبية
سواء على الانترنت ام على الحقيقة

تقبل مروري .. شكرا لك

forexmania
10-26-2013, 01:05
عموما لااعتقد ان الفكرة جيد لان الانترنت اصبح هو الوسيلة التعليمية الاولى بالعالم حيث بامكان اي شخص التعلم من خلال اليوتوب والمنتديات

abo heba
10-26-2013, 01:07
لقد سمعت كثيرا عن دورات مدفوعه اخى واعتقد انها مكلفه للغايه ولكن الدول العربيه
تمنع المشاركه خوفا منهم على الاقتصاد ولا اعرف ان كان معهم حق ام لا فلست مؤهل للحكم
تحياتى لك

haithamtito
10-26-2013, 18:32
والله يااخي مفيش حد هيفيدك في الفوركس او في اي حاجة في الدنيا غير نفسك حاول تبحث وتتعلم الفوركس بنفسك
متعتمدش علي حد يكون عامل كورس لانه هيكون عامله بهدف معين

englove101
10-26-2013, 19:09
اخى فى الولايات المتحده الامريكيه فيه مجال كامل للتدريس اسمه التجاره الالكترونيه والشبكات المعلوماتيه
وانا اعلم ان الفوركس يعتبر جزء من هذا المجال لذلك انا لا اعتقد انه سيتم تخصيص هذا المجال فى مصر

remas
10-26-2013, 19:29
يا غالى مش للدرجه دى يعنى مش خطا شنيع ولا حاجه كل حاجه لازم تاخد وقتها واحنا بالنسبه للدول العربيه
محتاج سنين على ما يوصل الفوركس لغالبية الناس ويعرفوا عنه

rami007
10-26-2013, 20:27
السلام و عليكم
نعم يا اخي و الله كلامك صحيح
لكن ل الاسف نحن العرب هكدا و لن نتغير
انا اشكرك على الموضوع يا اخي الكريم
سلام تحياتي
بالتوفيق انشاء الله

رفيق محمد
10-26-2013, 20:29
فعلا ياعزيزى هناك خطاء شنيع فى ذلك لكن مش مهم
لان المنتديات والاماكن الخاصة فيهادورات لتعليم الفوركس وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

samardahab
10-26-2013, 20:35
حضرتك الفوركس لحد دلوقتي محرم في مصر مش قصدي محرم دينيا ولكن هو محرم التداول به و ذلك لانهم لا يرخصوا وجوده لحد دلوقتي دخل في كل دول العالم الاول و التاني بس احنا عالم تالت .............. ربنا يعمر مصر
شكرا حضرتك

uosef55
10-26-2013, 21:04
السلام عليكم ورحمه الله .اعتقد فكرره جيده جدا الان نعيش ايام صعبه ومليه بلمتاعب والغلاء
الفوركس ازا اتعلمو الشباب سيخلق لهم على الاقل فرصه عمل وشكرا

لمياء
10-27-2013, 00:33
كلامك صحيح فعلا
انا عن نفسى اتمنى انيدرس بشكل واسع وبالتفصيل ايضا فى الجماعات وخاصه كليه التجاره حتى نعطى الفرصه لخريجى هذه الكليه ان يجدو عمل اخر بدل من العمل الحكومى الذى لم يتوفر

abdouabdou
10-29-2013, 20:22
السلام عليكم و رحمة الله
لا يا اخي هناك دولارا تدريبية في الامارات العربية المتحدة
تقام دوريا فقط ابحث عن الشركة التي توفرها
بالتوفيق اخي العزيز

zamalkkawy
10-30-2013, 12:57
دورات كتير بتتعمل فى المنتديات وشركات الوساطة

farouk guermazi
10-30-2013, 13:00
بالتاكسد لا توجد اي مدارس متخصصة في تدريس الفوركس على منهج صحيح او اكاديمي ربما لان الفوركس لم يجد الى اليوم الصدى الكافي بين الناس

ilyes chaieb
10-30-2013, 13:04
بفضل الانترنت و بفضل جهود الخبراء جزاهم الله خير
توجد العديد من الدورات التعليمية الممتازة , و اي معلومة انت عاوزها اكيد حتلاقيها على النت

ahmed mahmoud abdelhady
10-30-2013, 15:44
السلام عليكم و رحمة الله
لا يا اخي هناك دورات تدريبية في بلدى جمهورية مصر العربيه
تقام دوريا فقط ابحث عن الشركة التي توفرها
بالتوفيق اخي العزيز

tifouid
10-30-2013, 18:41
السلام بالفعل سمعت عن دورات تقام لكنها مكلفه واعتقد قليلون هم الذين يحاولون

---------- Post added at 04:41 PM ---------- Previous post was at 04:41 PM ----------

اخذ مثل هذه الدورات نظرا لعدم المعرفه الكامله بالفوركس وامكانياته ولاسباب اخرى بالتـــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــوفــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــيـــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــــق

ASMAA TAHA
10-30-2013, 22:53
للاسف فى مصر الكورسات بتاعت الفوركس منعدمة تماما
انا دورت كتير اوى على كورسات ومش لاقيت الموضوع بتاع الفوركس دا كل لما اسال مفيش حد فاهم يعنى ايه فوركس اساسا

mohamedazab
10-30-2013, 23:11
صح والله يا اخى والدورات اللى موجودة لتعليم الفوركس تمنها غالى جدا ومفيش مجال للتعلم غير الانترنت ياريت حكومتنا تنتبه للكلام دا .

w3ad
10-31-2013, 01:23
اقتراح جيد والفوركس يحتاج الى دراسه لانه علم ويتاج الى وقت كبير لتعلمه
وارى ان تدريسه يمكن ان يسهل على المبتدئين الكثير

ahmedselim91
10-31-2013, 01:35
السلام عليكم
تدريس الفوركس بشكل رسمي في المدارس لاأعتقد أنة سينجح ولاكن قل اذا جعلتة موضوع في احد الكتب ويلقى علية نظرة سريعة فهذا من الممكن

gr53
10-31-2013, 01:38
فكرة جيدة ليت الأمر يتوسع و يبدأ تعلمه مبكرا خاصة بعد انتشاره في البلدان العربية و إقبال كثير من الشباب على هذا المجال رغبة منهم في تحسين دخلهم و وضعهم المالي
فنسبة الفشل في الفوركس تكون أعلى بسبب الدخول العشوائي بلا دراسة و لا فهم و دون تعلم لأبسط الأمور في الفوركس

ATLAS
10-31-2013, 01:39
اعتقد اخي الكريم ان بعض الدوارات تقام بشكل مستمر
في بعض الشركات التي تقدم باللغة العربية عبر
الإنترنت سواء بشكل مباشر او غير مباشر

xdorex
10-31-2013, 01:48
فهمت قصدك من الجيد لو كان الفوركس وتجارة العملات تدرس في المدارس اي من السنه الاولى ثنوي تبدء دروس العملات الاجنبيه
حتى تتكون لطلاب فكره عن السوق وهم سيبدؤون بلبحت بدافع التشوق للمعرفه ,,,, للاسف لا حيات لمن تنادي

forexaly5
10-31-2013, 01:50
فعلا احخي فالدول العربية فهي خطكاغءة في هذا المجال
لانها يجب ان يكون مادة تدريس الفوركس في الجاكمعات
لكي يتعلم المتداول اسس الفوركس الحقيقية

nour7
10-31-2013, 01:53
اولا تحية طيبة لجميع اعضاء المنتدا الكرام
هناك عدة مواقع في النيت تدرس فيها الفريكس يمكن ان تستغللها
وشكرن على هذا الموضوع المميز والقيم
وبتويق لجميع انشاء الله تعالى وبركته

hmoohema
10-31-2013, 01:55
انا معرفش ان فى دورات بتتاخد فى البلاد العربيه ولو فيه دورات فمفيش ناس اصلا يسمعوا حاجه عن الفوركس
الفوركس ميعرفهوش غير نسبة اقل من 5% من مستخدمى الانترنت وقليلا من يهتم ويدخل فيه بالفعل

Moro_Mezo
10-31-2013, 02:05
اختلف معك في الرأي الفوركس لن يفيد اقتصاد الدول لكي يتم تدريسة حتى في اوروبا معظم الدراسات تكون اكاديميات خاصة وليس حكومية وهذا هو الحال في البلاد العربية لان الفوركس يضر اقتصاد الدولة وبالتالي فلا يمكن ان تدرسة الدولة بنفسها كما ان هذا المجال تجاري والكل يتنافس فيه للربح الشخصي ولا يكون هناك اي عائد الى الدولة وبالتالي فمن يريد تعلمه عليه بالبحث او التعلم من خلال اكاديمية

ahmedelnahass
10-31-2013, 02:05
انا معك اخي الكريم في انه لابد ان يكون هناك مراكز تعليمية متخصصة في مجال الفوركس في الدول العربية وغير كافي ابدا وجود كورسات في هذا المجال على الانترنت لانه وعلى الرغم من وجود ذلك على النت بكثرة الا اكاد اجزم لك انه يوجد ملايين البشر في العالم العربي لايعرفون مامعنى تدوال او فوركس

stifleur09
10-31-2013, 02:09
السلام عليكم
بس يا اخي فيه اكثر من هيك هو طبعا فيه مواد ندرسها بالجامعات متعلقة بهذا المجال
بس من ناحية التدقيق فيه منتديات كثيرة عاملة دورات و دروس و شروح الخ

boudra zakaria
10-31-2013, 03:11
تأتى الثقةغالبا من النجاح فإذا واجهتك الخسارة في أول بداية المضاربة بالسوق سيكون من الصعب بناء الثقة مرة أخرى ، لا تذهب إلى أنصاف الحلول ولكن عليك بالتعلم وكسب المزيد من المعرفة عن السوق قبل الرجوع مرة أخرى للمضاربة.

انس بن تن
10-31-2013, 03:37
فكرة كويسة جدا وهى سوف تودى الى ان يكون التاجر خبرة فى مجال الفوركس وبالتالى سوف نحقق ارباح كثيرة
وهذا الربح سوف يكون له عائد على الاقتصاد العربى

بيسو النكش
10-31-2013, 03:59
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
هناك كثير من الدورات بيتم عملها فى المنتديات والشركات
وهنا فى المنتدى قسم تعليمى رائع
بارك الله فيك

moraghost
10-31-2013, 05:05
الأخ العزيز
في الحقيقه تدريس الفوركس بشكل رسمي في المدارس لاأعتقد أنة سينجح ولاكن قل اذا جعلتة موضوع في احد الكتب ويلقى علية نظرة سريعة فهذا من الممكن

تقبل تحياتي

marem2007
10-31-2013, 17:58
الفوركس اصلا غير معترف بية في مصر يبقي ازاي هندرسة في الكلية او في اي مكان
لازم الدولة تعترف بية في البداية لكي يتم تدريسة

gr53
11-09-2013, 21:54
فكرة جيدة ليت الأمر يتوسع و يبدأ تعلمه مبكرا خاصة بعد انتشاره في البلدان العربية و إقبال كثير من الشباب على هذا المجال رغبة منهم في تحسين دخلهم و وضعهم المالي
فنسبة الفشل تكون أعلى بسبب الدخول العشوائي بلا دراسة و لا فهم و دون تعلم لأبسط الأمور في الفوركس

malak_maloka
11-09-2013, 23:08
اصبح الفوركس يدرس من خلال دورات الاعضاء للمبتدئين الموجوده في المنتديات او كورسات خارجيه3.
لكن هتبقي فكره افضل لو اصبح يصبح او اصبح ماده في الجامعات حتى يفيد الطالب بعد ذلك سواء في العمل الرئيسي او الاضافي

ahmadinho10
11-15-2013, 03:07

فكرة جميلة جدا اخي تدريس الفركس نتمنا ان يتطرق لها بلداننا و يتم العمل عليها كونها الفركمس فيه مستقبل

هدىابراهيم
11-15-2013, 07:35

gr53
11-15-2013, 09:09

الفوركس معروف في العالم العربي بل و بدأ الإقبال عليه يزداد
لكن على مستوى الأفراد أما الحكومات فلا تهتم به و لا تعترف به رسميا

maxman2020
11-15-2013, 10:00
السلام عليكم ورحمة الله اقترح رائع ونتمني مزيد من تللك الاقترحات والموضوعات المهمة ولقد استمتعت بية كثيرا ونتمن مزيد من النجاح لك والسلام عليكم ورحمة الله

waelmma
11-15-2013, 10:04
:o:)):( اقتراح جيد جدا وياريت يطبق بدل المواد الدراسية الكثيرة الى اخدناها فى المدارس واتنست

ebram
11-15-2013, 10:19
هو باللفعل يا اخي بيتدرس بس مش بالمنطلق العام
يعني بيتم تدريس التحليلات الفنيه
والماليه في الكليتات لانها مرتبطه باسواق المال والبورصات
والتحليل الفني واحد

bombasasa
11-15-2013, 11:29
يجب أن يكون لديك استراتيجية، واتبع استراتيجية لتجارة، لأن كل تاجر يكون النجاح هو انه الاستراتيجية
وتدريسة مهم جدااا

milanowolf
11-15-2013, 14:34
على المبتدئين بقراءة الكتب و بحث و ايضا تدرب على الديمو للمدة لا تقل على 6 اشهر و دراسة بعض المؤاشرات المهمة و ايضا البحث و تجربة العديد من الاستراتيجيات و متابعة الاخبار و ايضا اعتماد على اكثر من مؤشر في التداول و الصبر وعدم الطمع وبالتوفيق لكل الاعضاء.

crazyfrag1
11-15-2013, 15:57
الــــسلام عــــلــــيــــكـــم و رحــــمــــة الــــلــــه و بـــركـاتـه اقتراح ممتاز الله يهنيك بالـــتـــوفـــيـق لـــنــا و لــكــم ان شــاء الـــلــه

fares2alex
11-15-2013, 19:33
اخي الغالي انت تتكلم عن الكثير من الدول العربية يعني بتعمم

يوجد بعض الدول العربية التي تعترف بالفوركس مثل الجزائر والاكارات وبها كمراكز معتمدة لتعليم الفوركس

halim05
11-16-2013, 18:04
إقــــــــــــــــــــــت راح رائع

---------- Post added at 04:04 PM ---------- Previous post was at 04:04 PM ----------

و الغريب حتى في كليات الاقتصاد لا يدرس

newavocato
11-16-2013, 18:05
السلام عليكم هذا الاقتراح يعتبر من الافكار الجديده فى عالمنا هذا اى العالم العربى ودراسته باللغه العربيه موجوده بالفعل وشكرا

salimned
11-16-2013, 18:12
السلام عليكم
اخي هماك ويبينارات تدريبية في المنتديات
يمكنك الاستفادة منها و العمل بنصائحها
و فعلا انا متفق معك يوجد نقص في وطننا
العربي في هدا المجال ليفهم الناس جيدا و نزيد تطورا
موفق اخي.

dodovedo
11-16-2013, 20:00
اخى الكريم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
الفوركس حاليا بيدرس فى الجامعات كماده منفصله ده غير الكورسات
اللى بتتعمل فى الجامعات مثل جاعه الاسكندريه دروس تثقيفيه عن الفوركس
تقبل احترامى

انس بن تن
11-16-2013, 21:30
بالفعل كثيرا من الشباب العرب يدخل الفوركس من دون خبرة
وبذلك يخسرو كل اموالهم وان انصح كل تاجر بان يتعلم الفوركس ويكون خبرة

arrow
11-16-2013, 21:42
مع انتشار الفوركس ومعرفة الكثير من الشباب بهذا المجال واتجاههم ايه وجد بالفعل بعض الاماكن التى تقوم بتدريس الفوركس وتقوم بالامداد بالاستراتيجيات المختلفة والتوصيات وايضا المؤشرات وكل هذا بالطبع بمقابل ونسبة ربح من الارباح التى تحققها .

gr53
11-19-2013, 00:49
اقتراح جيد خصوصا بعد انتشار الفوركس في البلدان العربية
فجعله مادة دراسية و يبدأ به في مرحلة متقدمة سيساعد على زيادة المتداولين لكن عن علم

juve4ever
11-19-2013, 01:01
اقتراح جيد جدا فالفوركس ليس معوفا في العالم العربي وياريت يطبق بدل المواد الدراسية الكثيرة الى اخدناه

GAZWA ZEN
11-19-2013, 01:01
بسم الله الرحمن الرحيم
انا معك تماما بهذه الفكرة ويجب الأهتمام بهذا المجال بشكل جيد ويجب انشاء مدارس وجامعات له لتخريج محترفين

ramym
11-19-2013, 03:28
والله يا اخي انا لقيت ناس كتير في الفوركس منهم المتحالين تحت مسمي مديري الحسابات ومنهم النصابين
اللي بيصطادوا المبتداين اللي لسة مش عارفين راسهم من رجليهم وفيه الكويسين طبعا

فوركسي
11-19-2013, 03:30
هو اقتراح ممتاز
لكن يلزمه دراسة و تحضير كبير
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

ahawny
11-19-2013, 03:37
اقتراح ممتاز جدا فالفوركس ليس معوفا في العالم العربي
واتكم التوفيق لجميع

رفيق محمد
11-20-2013, 15:26
فى دورة اتعملت فى المنتدى يا عزيزى ودورة كانت اكثر من رائعة
هتلاقيها فى القسم التعليمى متصورة فيديو وبالتوفيق للك ياعزيزى

bibdi
11-20-2013, 16:52
طبعا انعدام او قلة المؤسسات التي تؤهل الى الاقتصاد يجعل من اي شخص عربي يحاول ان ينظم للفوركس يبدأ من الصفر
وبدون شخص يساعده يجد نفسه امام شيء غامض جدا

anassdr2
11-22-2013, 21:18

magic777
11-22-2013, 23:13

اخي موضوع مدرسه الفوركس مش هيفيد بحاجه ولا حتى كليه الفوركس والكلام ده
وقت العمل في المجال ده التدريب ومتابعتك انت بنفسك هما اللي هيفيدوا

midou
11-22-2013, 23:15
سلام عليكم

الفزركس غالبا وجها نظر .... ايوة فيه كتير مشترك في التحليل الاساسي و الفني

و الي اخرة بس الشغل دايما يبيقي بوجه نظر اللي انت مش هتقدر لا تتعلمها ولا تعلمها

بالتوفيق

halim05
11-24-2013, 15:58
و الله كلامك صح اقتصاداتنا العربية تعتمد على النفط بشكل كبير

---------- Post added at 02:36 PM ---------- Previous post was at 02:36 PM ----------

و الغريب انهم لا يتحكمون في سعره اليس من الافضل لو كان الفوركس يدرس في كليات الاقتصاد أحسن

---------- Post added 11-24-2013 at 01:58 PM ---------- Previous post was 11-23-2013 at 02:36 PM ----------

لا نبحث عن مدارس خاصة و لا عند دروس خصوصية
كل ما نطلبه دورات على النت و لم لا على منتدانا الكريم
يقوم بها الخبراء و يشارك فيها المبتدئين لتعم الفائدة على الجميع

tapa
11-24-2013, 16:15
بالتأكيد الفوركس جدير بان يدرس في المدارس و ايضا الجامعات
عدم تقريب هذا المجال من الطالب عريبي يجعله يبدأ من اقل من الصفر عند اكتشافه لهذا المجال

ahmed lord
11-24-2013, 16:17
تعلُم استخدام منصة التداول بالطريقة الصحيحة والسليمة هي إحدى أهم الخطوات لمن يقوم بخطواته الأولى في تعلم التداول عبر الإنترنت

مصطفى الشنديدى
11-24-2013, 16:21
سوق الفوركس لا يلقى رواجا كبيرا فى الدول العربية نظرا لاعتماده على الكثير من الاحتياجات التى تساعد متاجر الفوركس
ومنها على القل يكون يعرف يعنى كمبيوتر ويعرف يدخل على النت وللاسف هناك الكثير من العرب لا يعرفون ذالك
ثانيا عدم الثقة فى الفوركس لاعتقاد الكثير انه نصب وغيرها من الامور

MrMM
11-24-2013, 16:30
يا أخي الكريم من قال لك ان الـ 95% كلها عرب
لأنه هناك حقا دورات كثيرة تنظمها شركات الوساطة و المنتديات ..
هذا المنتدى بنفسه عنده قسم تعليمي روعة تعلمنا منه الكثير و مازلنا نتعلم منه
تحياتي

ahmedibrahim258258
11-24-2013, 17:12
تحياتى لك

---------- Post added at 02:12 PM ---------- Previous post was at 01:59 PM ----------

واتكم التوفيق لجميع

masry92
11-24-2013, 17:31
سيدي الكريم هناك دوارة تقام في بعض الشركات التي تخدم الغة العربية عبر الإنترنت مباشر او في صالة مخصصة لذالك
اقتراح ممتاز ومهم مشكووور اخي على موضوعك والمزيد من الارباح لك وللقيمين على المنتدى

sodexa
11-24-2013, 17:40
كلامك معقول جداً أخي الكريم ، فألفى زكي بدأ ينتشر بسرعة في البلاد العربية و تبقى المشكلة الكبرى هي جهلنا بهذا السوق، لكن يبقى كل واحد مسؤول على نفسه ليتعلم ولا يدخل المغامرة دون علم و دراية

fares2alex
11-24-2013, 18:13
اخي الغالي الفوركس معتمد في بعض الدول العربي ومن اهمها دولة الامارات العربية

المتحدة والمملكة المغربية بس انا نفسي وامنية حياتي انه يكون معتمد في مصر

osamamamoon
11-30-2013, 21:46
الفعل سمعت عن دورات تقام لكنها مكلفه واعتقد قليلون هم الذين يحاولون

gr53
12-14-2013, 07:04
اقتراح جيد خصوصا بعد انتشار الفوركس في البلدان العربية
فجعله مادة دراسية سيخرج جيل من متداولين على علم و معرفة بالسوق

ابو امير
12-14-2013, 07:13
نعم اخي هذه مشكله في بلادنا المسلمين لاكن ياريت انها المشكله الوحيده
هناك الاف المشاكل اخي ونسال الله صلاح الحال

nabilps5
12-18-2013, 05:38
معك حق اخي لازم دروس تعليم الفوركس وبطريقة نظامية

والافضل مجانا لانو الواحد اصلا لايشتغل كيف راح يسدد المال عشان يتعلم
ويعطيك العافية

ysf4
12-18-2013, 05:46
الفوركس اخد في الانتشار في الوطن العربي بشكل كبير و هدا سيفرض بشكل حتمي على الدول العربية إنشاء اماكن معتمدة لتدريس الفوركس
تعمل على تكوين أطر متخصصة في هدا المجال و انا اتوقع دلك خلال السنين القليلة القادمة

gamal20
12-18-2013, 11:50
الفوركس اخى الكريم رغم انتشاره لم ياخذ الحجم الكافى حتى يكون ماده تدرس فى المدارس والجامعات ولكل شىء
وقت وان شاء الله نراه يحصل على اهتمامه الكامل

ahmedibrahim258259
12-18-2013, 12:20
اه وةالله المفروض يكون في البلاد العربية اتاحة لتعلم الفوركس شوف دلوقتي المستثمرين العرب وصلوا كام
هانفضل علطول عالم تالت موش عهانتقدم

khaled saad
12-18-2013, 12:27
في الدول العربية قليل ما نجد خبراء فوركس ذات المستوى العالي وايضا يقوم بالتعلم الاشخاص المبتدئين عموما في المنتدى المصري موجود قسم للتعليم

shouman00
12-18-2013, 13:00
انا اقترح على شباب المنتدى عمل موقع لتدريب اونلاين ويكون له قيمة اشتراك منه تتعلم ازاي تربه واتقللوا نسبة الخساره والاميه اللي حضرتك قلت عنها

gr53
12-21-2013, 15:59
معك حق اخي لازم دروس تعليم الفوركس وبطريقة نظامية

والافضل مجانا لانو الواحد اصلا لايشتغل كيف راح يسدد المال عشان يتعلم
ويعطيك العافية

بالتأكيد الفكرة تطرح على أساس تدريس الفوركس بالمدارس و الجامعات
و إن كان تعلم الفوركس لم يعد مشكلة فمن خلال النت توافرت كل ما يمكن أن يجعل المتداول في مصاف الخبراء و المحترفين

midoo
12-21-2013, 16:05
فى مصر الفوركس غير معترف به ولذلك لا يوجد اماكن معتمدة لتدريس الفوركس ولكن ظهر اشخاص كثر بيعملوا كورسات لشرح الفوركس
بالاضافة الى الكورسات على الانترنت واليوتيوب ولكن اتفق معك فان معظم من ينجحوا نجاح عظيم فى الفوركس يكونون من الخارج

adamtamer
12-21-2013, 16:06
بالفعل فى بعض المراكز الى بتدى كورسات فى الفوركس
والمنتديات اصبحت كتيره جدا وفيها شروحات كتيره عن هذا لامجال
تقبل مرورى

bodse
12-21-2013, 16:14
هو فى مصر عامة فى دلوقتى كورسات فية بس فى التحليل الفنى بشكل عام حتى لسوق الاسهم وبيكون جيد
انك تعرف كمان التحليل لسوق الاسهم ونتعرف على الاقتصاد

Rajae
12-21-2013, 16:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي في البلاد العربية أصلا لا يوجد شيء في القانون اسمه في الفوركس على الأقل نحن في المغرب
توجد البورصة و لكن تجدها يعني محلية ليس عالمية و هذا ما يسبب التخلف الإقتصادي

ashrafko
12-21-2013, 16:34
بالفعل لابد من الاهتمام بالفوركس لانة سيتمكن من القضاء على العطالة وسيؤدى الى ارتفاع مستوى الفرد ولا ادرى لما عدم الاهتمام بة

elmadry
12-21-2013, 17:02
معاك اخىالكريم فعلا ياريت الاخوة اللى مشهود لهم بالخبرة فى هذا المجال يقيموا دورات او مكان معين لتعليم الفوركس
لان الفترة القادمة سوف تشهد انفتاح كبير فى الاقتصاديات فى العالم العربى ان شاء الله .

عبدو محمد
12-21-2013, 17:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الفاضل جزاك الله خير على مشاركتك معا اما بعد
وفى شرح جميل

dr.eman abdallah
12-21-2013, 17:31
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخى الكريم
اتمنى حدوث هذا ولكن انا عارفه النتائج مقدما
تقبل مرورى
والله المستعان جزاكم الله خيرا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

randa
12-21-2013, 17:41
هو انا بصراحه سواء هنا او فى المنتديات الاجنبيه بلاقى نفس الكلام
واضح ان مفيش دوله مهتمه بموضوع الفوركس وبتقدم تعليم محترم ليه ..واتمنى انى القى اهتمام بالموضوع دا

wael00
12-21-2013, 17:51
بالفعل ينقصنا الكثير من الاشياء في بلدانننا العربية و بالتحديد تدريس الفوركس
لانه من اهم و اقوي المجالات التي بامكانها ان تقوي اقتصادنا الهش
بالتوفيق للجميع

walid.w
12-21-2013, 17:55
السلام عليكم
هى فعلا فكرة جيدة ولكن على حسب ضنى هو توفر العديد من المنتديات والورشات لتعلم الفوركس ربما لهاذا السبب او عدم وجود طلب رسمى بفتح مدارس والله اعلم

gr53
12-29-2013, 18:07
بالتأكيد فكرة تدريس الفوركس بالمدارس و الجامعات جيدة لكنها لن تفرق كثيرا
فتعلم الفوركس لم يعد مشكلة فمن خلال النت توافرت كل ما يمكن أن يجعل المتداول مع مصاف الخبراء و المحترفين

reus
12-29-2013, 18:09
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
مش قوى كده يا مان هو احنا هناخد شهاده منه ولا ايه وتقبل مرورى
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

salim telecom
12-29-2013, 20:49
السلام عليكم أخي الكريم
شكرا لك اخي الفاضل بارك الله فيك
بطبيعة الحال اخي الحبيب الفوركس مهم و تعلمة مهم ايضا
و الله أعلم و الله الموفق

nany_lola
12-29-2013, 21:03
انا بتمنى اشوف الفوركس يتم تدريسة فى الجامعات لكن دا طبعا شئ مستحيل يحصل مصر الان وضع اقتصادى مدمر جدا
وبالتالى صعب الاعتراف بالفوركس لانة هيدمر الاقتصاد اكثر

poop
12-30-2013, 04:48
بدايه ارحب بك اخى الكريم وباعضاء المنتدى الكرام
هاك بالفعل كورسات فوركس تنظم فى مصر ولكن ليست عل مستوى عالى

بالتوفيق لك اخى الفاضل انت وباقى الاعضاء الكرام

iam_is
12-30-2013, 05:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم
احب اضيف تعديل ان نسبة 95 في المائة من الوطن العربي لا يعرفون ما الفوركس
و 4.5 في المائة يعرفون ولاكن امين فعلا و .5 نصف في المائة من يعرفون الفوركس وعلي دراية بالسوق مالم
يكونوا اقل من هكذا
تقبل مروي اخي الكريم والله الموفق للجميع

devman
12-31-2013, 23:31

أصلا الفوركس غير معتمد في البلدان العربية بصفة عامة

فقط دول الخليج التي تهتم بالموضوع ولكن تدريس الفوركس يكون بمبالغ باهضة

forexman3
12-31-2013, 23:56
شوف ياغالى
للاسف انت تعلم باننا من دول العالم الثالث الذى ليس لهم هم الا السرقة والفساد
ومش مهم الشعب لذلك تجد اننا اصبحنا لاندرك حتى العالم الثالث ولا نستحق ذلك

fatma abdelhay
01-01-2014, 00:03
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
كل كلامك صحــيح أخى اشكرك على هذا الاقتراح واتمنى لك ولكل الاخوه العرب التوفيق والنجاح ان شاء الله رب العالمين

Mahmoud Ben Ali Sidaoui
01-01-2014, 00:09
ـ السلام عليكم و رحمة الله و بركاته....
ـ أخي عفوا هنالك دورات شهرية تقام....تستطيع دخول قسم التعليم و ستجد ما تبحث عنه....
ـ مع أطيب التحيات متمنيا التوفيق للجميع....

ahmedhawash
01-01-2014, 00:15
اسمع كثيرا ان فى دورات بتتعمل فى بلادنا وفى ناس بتروح وبتدفع فولس من اجلها
وفى ندوات بتتعمل من لجل الفوركس لمناقشه استاتيجيات واشياء زى كده

والله المستعان

ayyoube01
01-01-2014, 00:21
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أشكرك أستاذ على هذا الإقتراح فالمنتدى يتحسن يوما بعد يوم
وأرجو أن يكون هناك تأطيرا يحول دون الوقوع في مثل هذه الأمور

farfor821
01-01-2014, 00:24
ان تدريس الفوركس فهو موجو
و لطكنه بشكل مختلف ف يالجكاهتا
لانه هناك مادة اسمها الاقتصاد و هذه الماداة فهي مهمة
في الفوركس

bombasasa
01-01-2014, 00:40
نعم ليس هناك تاجر الكمال ولكن هناك هو تاجر جيد انه يمكن كسب المزيد من
الأرباح ثم الخسارة ويمكننا أن نجعل أنفسنا بشكل أفضل في تداول العملات الأجنبية من قبل ذهنية خطأ لدينا

el andaloussi
01-03-2014, 00:58
أشكرك أخي الكريم ولكن الدول العربية ما زالت تحارب
الكثير من الأفات ولا يمكنها أن توفر ما تقوله الأن وشكرا لموضوعك أخي

samoz
01-10-2014, 19:23
والله يا اخي انا شايف ان التدريس ده لازم تكون انت الاول متقن الفوركس تماما عشان تقدر توصل المعلومة صح
وشايف ان الفوركس مالوش كبير فالافضل سميها كتابة ملاحظاتك عن الفوركس افضل

beauty_cat
01-10-2014, 19:32
السلام عليكم
وفى شرح جميل

waelmma
01-10-2014, 19:36
:)):o:)) من حوالى 6 سنوات كان هيتنصب عليا من شركة من الشركات اللى بتدرب على الفوركس
كانوا عايزين منى 3 ألاف جنيه مقابل التدريب ومنصة التداول وربنا ستر

sofiane02
01-10-2014, 19:45
السلام علام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته فيما يخص الاقتراح لتدريس الفوركس هذا شيئ جيد لان الان اصيحت هذه التقنية متوفرة ومتطورة في ان واحد وعليه احبذ الفكرة من مبدئها
لكوني من الشغوفين بهذه التجارة التي اصبحت المتنفس الوحيد للمتوفر عن طريق الانترنت وكذا التكنولوجيات التعليمية المتوفرة على اساس
الفكرة التي تكبر بكبر الطموح

shico73
01-17-2014, 18:29
تحياتى لك....

FIILO
01-23-2014, 23:35
السلام علكم ورحمة الله وبركاتة بص اخي لو انته متمكن ربنا يزيدك بس دا للعلم ان في ناس كتير بتنزل فيديوهات و شروحات تعلم الحجر فالموضوع دة الله اعلم بيه من حيث النجاح

YOU HABIB
01-23-2014, 23:55
لسلام عليكم ورحمة الله نعالى وبركاته
فكرة مبدعة ياريت الاذان تصغى للكلام دا وينفذوا الخطوة دى
بجد هتفيد ناس كتير مننا وع الاقل متكونش نسبة الخسارة عالية اوى كده لما الكل يتعلم اكيد././.

mohamed77
01-23-2014, 23:57
والله يا غالى معلومتك عن نفسى شايفها جيده فى شئ بيكون موجه للشباب العربى ان ده دعوه لكل الشباب انهم عشان يدخوا مجال مثل ذلك لابد من الدراسه الجيده بكلا الطرق سواء دروس على الانتر نت ومتابعه او دروس او دورات فى اى مراكز قريبه لمحل سكنكم تتيح بهذا ومتابعه لان فعلاا موضوع ان الانسان يدخل وهو قليل العلم والخبره فى هذا المجال غلط بيخسر فلوس بيستفيد منها البنوك المركزيه والاستثماريه والمتاجرين الكبار وانا شايف ايضا ان كل ده بيكون من نصيب الغرب فى بنوكهم واسثمارتهم

gr53
01-24-2014, 11:42
بالتأكيد فكرة تدريس الفوركس بالمدارس و الجامعات جيدة لكنها لن تفرق
فتعلم الفوركس لم يعد مشكلة فمن خلال النت توافرت كل ما يمكن أن يجعل المتداول مع مصاف الخبراء و المحترفين

Nader7
01-24-2014, 11:43
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mr.eslam
01-24-2014, 21:33
فعلا انا قولت لاصحابي كتير عن الفوركس لما عملت سيرش و بدائت التدريس
و لكن لم اجد اى استجواب او ترحب بالموضوع فقط لانه بيدور فى دايره واحده و مش عايز يغيرها

magic777
01-25-2014, 01:40
فعلا انا قولت لاصحابي كتير عن الفوركس لما عملت سيرش و بدائت التدريس
و لكن لم اجد اى استجواب او ترحب بالموضوع فقط لانه بيدور فى دايره واحده و مش عايز يغيرها

اخي لازم الاول كنت تتأكد من المجال وانه مربح بنفسك قبل ما تقول لحد لانه لما يخسر
هيكون بسببك على ما اعتقد علشان كده مبحبش اقول لحد لاني لسه بخسر

alaeddine
01-27-2014, 02:02
الفوركس معروف في العالم العربي
بل و بدأ الإقبال عليه يزداد لكن
على مستوى الأفراد أما الحكومات
فلا تهتم به و لا تعترف به رسميا.

محمد رجب
01-27-2014, 09:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته خلال التواصل والبحث في الانترنيت وجدنا ان هناك دورات تقام فعلا لتعلم الفوركس في بعض البلدان العربية
ومنها على ما اعتقد مصر وكذلك دولة الامارات العربي

lakamora221
01-27-2014, 11:08
أخي الكريم أظن أن هناك عدة
دورات تقام في البلدان العربية و يمكنك أن تجد أوقاتها و مصاريفها على الأنترنت
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري

احمد سلامه
01-27-2014, 11:36
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

waelmma
01-27-2014, 16:06
:woo::(:tie: معظمنا اخى الكريم بيعانى من عدم وجود اماكن معترف بها ومحترمة لتعليم الفوركس فى مصر
وان وجدت بتكون شركات نصابة معظمها وشكرا لك اخى :woo:

reus
01-27-2014, 18:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
فكره كويسه بس صعب تنفيذها يا اخى وتقبل مرورى يا مان
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

amoune
01-27-2014, 20:54
خى العزيز
كما ان هناك متاجرة على ازواج العملات موجودة على منصة الميتاتريد
هناك ايضا المتاجرة
فى المعادن
والنفط
ومتاجرة الاسهم الخاصة بالشركات
والتى ستجد اختصارات لها
ويمكنك من خلال الضغط على كل اختصار ان تتعرف على ما هيته..شيشسبيشسي

koussila
01-27-2014, 21:10
خى العزيز
هناك ايضا المتاجرة
فى المعادن
والنفط
والتى ستجد اختصارات لها
ويمكنك من خلال الضغط على كل اختصار ان تتعرف على ما هيته..شصضيشسيشسيسي

islame
01-27-2014, 21:11
خى العزيز
هناك ايضا المتاجرة
فى المعادن
والنفط
والتى ستجد اختصارات لها
ويمكنك من خلال الضغط على كل اختصار ان تتعرف على ما هيته..ضصثيسشسشي

gna28
01-27-2014, 21:49
شكر خاص لصاحب الموضوع
طبعا يا أخى الفوركس فيه مكسب وخسارة ويحتاج الى ادارة سليمة وحكيمة لرأس المال مع استراتيجية محكمة ودخول من مناطق قوية من تحليل فنى وستاتى الارباح.

daker
01-27-2014, 21:55
الفوركس مازال مجهولا في العالم العربي و قلة قليلة لديها دراية به
كما ان الدورات التعليمية قليلة و مكلفة جدا و غير منتشرة اعلاميا تفتقر للدعاية اللازمة

Ali Mahmoud
01-27-2014, 22:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

فهمت قصدك من الجيد لو كان الفوركس وتجارة العملات تدرس في المدارس اي من السنه الاولى ثنوي تبدء دروس العملات الاجنبيه
حتى تتكون لطلاب فكره عن السوق وهم سيبدؤون بلبحت بدافع التشوق للمعرفه ,,,, للاسف لا حيات لمن تنادي

الفنان الاسمر
01-27-2014, 22:05
اخي فكرة جيدة وطرح جميل للموضوع ولاكن في بعض الدروات تقام في المنتدى وممكن ان تتاكد بنفسك واتصالك ببعض المشرفين لهذا المنتدى وهم يقومون اليك بالواجب

منور
01-27-2014, 22:07
اخي الكريم ان في كليات الاقتصاد تدرس مادة البورصات في جزئ من جزئيات الاقتصاد والاعمال ربما في لدول العربية قد يوجد منها حسب علمي السعودية والكويت والامارات والبقية لا اعلم

creatorman1978
01-27-2014, 22:14
الفوركس اساسا غير معترف به فى بلادنا العربية ولا يعتبر مجال او مهنة ... ومعظم التداولات التى تتم من الشباب العربية هى معاملات مع العالم الخارجى عن طريق الانترنت فقط ... بالتوفيق للجميع باذن الله

khaled05
01-27-2014, 22:22
والله فكرة جيدة بالنسبة الي لان تدريس الفوركس يعتبر تطور يا أخي شكرا على هذا الاقتراح

hunter_world
01-27-2014, 22:28
السلام عليكم اخي الكريم ام بعد طبعا كلامك مش مظبوط لان الاجانب مش بيتدولو بي الارقام البسطيه والكلام الي انت بتقولو يعني الي هيخسر دا هيخسر 1مليون دولارر دا بنوك عالميه وسياسه اقتصاد

younesboughnim
01-27-2014, 22:30
فعلا الفوركس مش معروف بدرجة كبيرة
وبالنسبه للدورات فى دورة هنا جميله جدا فى القسم التعليمى وفى المنتديات الاخرى

hegaa
01-27-2014, 23:17
السلام عليكم ورحمة الله
حمل من النت كتاب تعليم الفركس
وسوفة تستفيد كتيرا وتقبلوا تحياتى
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

dont
01-27-2014, 23:21
بالفعل يجب ان يتم تدريس الفركس فى الوطن للان كثيرا من الشباب العربى يدخل فى مجال الفوركس من دون خبرة ثم يخسر
وتدريس الفورطس من الممكن ان يظهر فى المستقبل فى الجامعات

bombasasa
01-28-2014, 01:42
انا فعلا بشوف ان في بلادنا مفيش اي اهتمام خالص بالفوركس ولا الاقتصاد وححتي ان الواحد خب
يتعلم الفوركس مش هيلاقي مكان معتمد ياخد فية كورسات تعليم فالافضل ان تعتمد علي نفسنا

dont
01-28-2014, 02:47
اكيدد ولابد ان نعلم الفوركس لنه كثيرا من شباب الطن العربى يعمل فى الفوركس من دون خبرة
ومن راى ان التعليم هو اهم من الربح

transakshan6
01-28-2014, 12:59
فكره التعليم وهذه الاشياء موجوده اخي بالفعل
فا في ناس بتدي دروس فوركس ولكن مش ببلاش
وفي ناس اخري بتنزل مواضيع فيها شروح
ومحاضرات علي النت فديو و كتابه و ببلاش
وكمان خش علي المنتدي هنا القسم التعليمي هتستفاد
من هذا القسم بإذن احد احد
تحياتي لك

mayssa_mahouachi
01-30-2014, 00:22
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع المتميز و الشيق ،
في الحقيقة أنا مبتدأة في مجال الفوركس إلا أنني عزمت على أن أتعلم من منتديات فوركس مصر.
شكرا أخي الكريم مرة أخرى و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته.

berserkern
01-30-2014, 01:09
فعلا لو يدرس الفوركس فستكون فائدته عضيمة على الافراد والدول كذلك لكن بلداننا العربية
لكن البلدان العربية مازالت بعيدة عن العقلية الحداثية التي تواكب العصر و يكتفون بالتقليد للغرب

loka
01-30-2014, 04:56
الفوركس بلا تعلم و خبرة من التجار لا نستطيع ان نحقق اهداف او مستويات ارباح كبيرة ونسعى اليها ويجب على التجار المبتدئين الوصول الى ارباح كبيرة عن طريق التعلم من التجار الخبرة و الناجحين فى السوق

Mohamed Morsy
01-31-2014, 19:19
شكرا لك اخى الكريم على موضوعك وقد تم طرح هذا االاقتراح من قبل
ولكن يوجد المزيد من الدورات لتعليم. الفوركس ولكن موجوده فى التعليم

hunter_world
01-31-2014, 23:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركتو اخواني الكرام ام بعد طبعا اخي الكريم في تدريس في الفوركس هذا ليس اقترح بس مش من السهل انك تتعلم حاجا انت عايز تتعلمها علشان شغل ببل استمتع بيه هتتععلم لوحدك كل شي

mohcin1
01-31-2014, 23:56
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
اخى الفاضل تحياتى
والله الموفق

finga1
02-02-2014, 02:49
الفلاح: بُني، لقد قمت بزراعة هذه الشجرة قبل خمسة عشر عاماً تماماً، أي أن عمرها منذُ كانت بذرة وحتى الآن هو 15 سنة * 12 شهر * 30 يوم = 5400 يوم

أخوك الكبير: اقترح عليك أن تقطع الشجرة او تأخذ عينة صغيرة من مقطع الشجرة لتعد عدد الحلقات، فيكون عدد الحلقات مساوٍ لعمر الشجرة بالسنين، وبالتجربة وجدت انت أنها بالفعل 15 حلقة

الشجرة: قمت بالتوجه نحوها وسألتها كم عمركِ يا شجرة فقالت لك: أنا ليس لدي ساعة على معصمي مثلكم، ولا أستخدم

رزنامتكم، ولا أعرف مواقيتكم ولا أهتم بوجود 24 ساعة باليوم وسبعة أيام بالإسبوع.

أنا زمني هو عدد تفاعلاتي الداخلية منذ خُلقتُ بذرة وحتى هذه اللحظة.

إن زمني ببساطة هو 9000000 تفاعل

إخواني الأعزاء
سشؤءشس

finga2
02-02-2014, 02:49
الفلاح: بُني، لقد قمت بزراعة هذه الشجرة قبل خمسة عشر عاماً تماماً، أي أن عمرها منذُ كانت بذرة وحتى الآن هو 15 سنة * 12 شهر * 30 يوم = 5400 يوم

أخوك الكبير: اقترح عليك أن تقطع الشجرة او تأخذ عينة صغيرة من مقطع الشجرة لتعد عدد الحلقات، فيكون عدد الحلقات مساوٍ لعمر الشجرة بالسنين، وبالتجربة وجدت انت أنها بالفعل 15 حلقة

الشجرة: قمت بالتوجه نحوها وسألتها كم عمركِ يا شجرة فقالت لك: أنا ليس لدي ساعة على معصمي مثلكم، ولا أستخدم

إخواني الأعزاء
سشءؤشس

finga3
02-02-2014, 02:50

إخواني الأعزاء
سشؤشص

finga4
02-02-2014, 02:50

إخواني الأعزاء
سشسصضشيسشس

REDDA
02-02-2014, 03:07
السلام عليكم إخواني
نعم كنا نتمنى أن يدخل فوركس في التعليم
وماداما أنه غير موجود نتمنى من إخواننا المحترفين
بتوجيهنا الى كيفية تعليم الفوركس
وجزاهم الله خيرا عنا

كامل
02-02-2014, 07:27
واتكم التوفيق لجميع

DREAM-99
02-02-2014, 08:57
ايوه والنبى انا معاك فى الاقتراح ده فعلا احنا من جهلنا بالفوركس بنخاف منه وكل معلوماتنا عنه
من التلفاز والجرايد لولا النت وخبرة الاعضاء فى المنتديات كان الواحد تاه وكتير منا بيقول الفوركس زيه زى البورصه وده خطأ كبير

masry928
02-02-2014, 10:48
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اعتقد هذا قصور واضح من تجاه الدول العربيه لابنائهم ومن الممكن مراكز التدريب تكسب جيدا من الاعداد الغفيرة طالبة العلم ومن الممكن تلك المراكز تدير لهم حسابهم بطريقه اكثر امانا بالاضافة لاكتساب الخبرة

zied.gad
02-02-2014, 11:16
الف شكر لك اخي الكريم علي هذا الموضوع الرائع مع تمنياتي لك بالتوفيق والنجاح
شكرا على المساعدة. جميل أن نجد من يوجهنا خاصة لمن هو جديد في هذا الميدان مثلي.

---------- Post added at 09:16 AM ---------- Previous post was at 08:51 AM ----------

شكرا على المساعدة. جميل أن نجد من يوجهنا خاصة لمن هو جديد في هذا الميدان مثلي.
هل لكم ان توفروا دروس أكثر تعمقا على هذا البرنامج؟
أرى أني بحاجة إلى المزيد من التكوين و الدروس يا صديقي العزيز..
ارجو لكم مواصلة طيبة

Egyduke
02-02-2014, 11:28
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله
مشكوور اخى الكريم على موضوعك الجميل وفى انتظار المزيد منك ان شاء الله
مشكووور وتقبل مرورى

mohcin1
02-06-2014, 22:31
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع المتميز، اولا تحية طيبة لجميع اعضاء المنتدا الكرام _سلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى العزيز
))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح

batna
02-07-2014, 14:56

ainga
02-11-2014, 00:33

abdelaziz 10
02-12-2014, 14:11
من جهة فعلا كلامك صحيح لان الفوركس علم ولابذ من كل الافراد ان تطلع على كل العلوم وتستفيد منها
انما من جهة اخرى اظن ان حكم الفوركس الشرعي الذي لا يزال بين اخد ورد هو سبب تجاهله ربما

abdelaziz 10
02-15-2014, 19:37
لا احبذ الفكرة دي
لان تدريس الفوركس
مش كله هيعمل كدا

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ممكن من جهة اخرى يا غالي لو درسنا الفوركس نقدر نربح براس مال صغير ربح ممتاز لما لا
او ممكن لما ندرس الفوركس في الجامعات ونتاكد من ادائنا نعمل ان شاء الله قرض من بنك

محمود مرعى
02-15-2014, 20:17
بص يا اخى انا متاكد من ان الفوركس بيتم تدريسه فى الخارج فى الدول الاوروبية ولا اقصد طبعا بالتدريس انه يكون فى الجامعات ولكن بيتم تدريسه فى مراكز قبل البدء بالتجارة الفعلية من اجل اعطاء المعاومات العامة والهامة عن الفوركس انما نحن العرب بنفضل الفهلوة وهو ده سبب تاخرنا

eletrebi
02-15-2014, 20:30
والله انا مكملتش قراءة الموضوع بس فهمت الفكرة
على فكرى الفوركس يدرس نظريرا فى كلية تجارة جامعة المنصورة
ولكن عبارة عن ست صفح
اما بخصوص تطبيقة عمليا وعلميا فهذا مستحيل للدول النامية لانها تريد تحجيم استثماراتهم

mgw
02-15-2014, 23:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد شكرا لطرحه وياريت الكل يستفاد منه
انا شايف انه مش دلوقتى لاننا لسه معملاناش عمله عربيه
فى الفوركس وهو كمان لسه مش انتشر فى العالم العربى بكثره

karam22
02-15-2014, 23:02
هناك بعض المراكز التي تساعدك علي التعليم بشكل منهجي وعلي شكل كورس متكامل
لكنه ليس شهادة معتمدة اساسية للعمل في البورصات لان البورصات اصلا لا تعمل في مجال الفوركس وانما فقط في الاوراق المالية والاسهم

Abo Hamdy
02-19-2014, 01:45
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
الفوركس بيتدرس من خلال كورسات مصورة افضل
من المشاريع والقاعات والدورات لان هتبقي بتتعلم الوقت اللي تحبه والمكان اللي يريحك

Essouayah Foued
02-19-2014, 02:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالفعل أخي قد اكتسح الفوركس ثقافة بعض الدول العربية المهتمة بالاقتصاد العالمي و تم ابرام
العديد من الملتقيات التوعية بهذه السوق العالمية و ايضا فتح مراكز للتكوين في الفوركس
تقبل مروري أخي الكريم

dont
02-19-2014, 04:21
انا اؤيدذلك بان يتم تدريس الفوركس فى الجامعات وانا اخص بالذكر كلية التجارة
وتعليم الفوركس سوف يكن مرحلة جيدة فى الفوركس

balou1991
02-19-2014, 04:32
تحياتى لك

لا احبذ الفكرة دي
لان تدريس الفوركس
مش كله هيعمل كدا

poop4
02-19-2014, 04:40
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
والله اقتراح جميل جدا بس يا ريت يتنفذ
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

Abo Hamdy
02-19-2014, 04:49
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير
هو انا بفضل الويبنار عشان تتابع لايف
وفي المكان اللي تحبه وببقي زي المؤتمر والدورات الي حد ما

bono
02-19-2014, 05:35
السلام عليكم و رحمه الله
مشكور اخى الكرم على اقتراحك الرائع و نرجو من الله ان يتم عمل مدرسه للفوركس فى بلادنا العربيه حتى يتثنى لنا التعلم و اتقان العمل فى سوق التداول
و الله الموفق و المستعان

brahimtrader
02-19-2014, 13:23
سلام عليكم
الفوركس اصلا غير معترف بية في مصر يبقي ازاي هندرسة في الكلية او في اي مكان
لازم الدولة تعترف بية في البداية لكي يتم تدريسة
بالتوفيق اان شاء الله

milanowolf
02-19-2014, 13:24
فى مصر الفوركس غير معترف به ولذلك لا يوجد اماكن معتمدة لتدريس
الفوركس ولكن ظهر اشخاص كثر بيعملوا كورسات لشرح الفوركس
بالاضافة الى الكورسات على الانترنت واليوتيوب

saro123
02-19-2014, 13:26
مشكلتنا اننا لا نعطى لانفسنا الفرصة الكاملة للتدريب فى هذا السوق ونقوم بالدخول فية دون الحصو على خبرة جيدةوبالتالى دا الى بيجعلنا نخسر الكثير
لانة محتاج تدريب كبير دا

vabho
02-19-2014, 15:43

xanlom
02-20-2014, 17:26
مشكور أخي الكريم على الموضوع و هو موضوع مهم، و لكن يمكن لنا أن نتعلم من خلال المنتدى و من خلال لافيديوهات القيمة التي قدمها الأعضاء الكرم، بالتوفيق لك و لللجميع إن شاء الله

ahmed2014
02-20-2014, 17:55
انا من راي انة يدرس في المدارس لكي يكونوا الطلاب علي خلفية بية للعمل بية لما يتخرجوا هيفدهم في العمل ويفتح العقل ويرشدهم للطريق الصالح

payza
02-20-2014, 22:40
والله الفكرة مش جدية اخي الكريم
لان الفوركس ممكن تتعلمه
ولا يحتاج يدرس

--------------------------------------------------------------------------------

ahmed2014
02-20-2014, 22:43
لابد من تدريس الفوركس في الكليات والجامعات علشان يخرج الطالب علي مجال العمل مباشرة لكي لايضيع الوقت للتعلم الفوركس بيحث لايخدث بطاله في العمل احث الوزارات احتبرها مادة علمية وعملية للتدريب