PDA

View Full Version : ممكن تفتح حساب في شركة عربية ؟؟

Pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11

laithbashar1297
04-07-2015, 17:56
اخى الحبيب بالطبع سوف اثق فيها لكن حسب المميزات لو كانت مميزاتها و خصائصها غير جيده لن اشترك فيها و يبقى اختيار الشركه المناسبه على حسب المميزات و الخصائص و الله الموفق

sharshabil
04-07-2015, 19:01
ليس عنجي مانع من ذلط لكن يجب ان تكون عنجدها سمعة
جيدة لن اعمل مع شركةغبير معروفة او جديدة لاننا لن اخاطر .. تحياتي
و

hamdochi
04-09-2015, 21:21
تحية طيبة ومرحبا بك اخي العزيز اظن انه يوجد بالفعل دول عربية تعمل في مجال الفوركس وكنت قد اشتركت في شركه عربية من قبل ولكني لم استمر عليها لاني وجدت ان افضل الشركات في هذا المجال هي شركة انستافوركس بالتوفيق ان شاء الله والسلام عليكم

دينا اسلام
04-09-2015, 21:26
بالطبع سوف اثق فيها ، لكن حسب المميزات
لو كانت مميزاتها و خصائصها غير جيده لن اشترك فيها
و يبقى اختيار الشركه المناسبه على حسب المميزات و الخصائص

Miro1
04-09-2015, 21:33
طبعا الشركات العربية لن تكون بنفس جودة وضمانة هذه الشركات
فلن اقبل الاشتراك بها لانهم لن يكونو مثل هذه الشركات على الاطلاق

ahmed mo
04-09-2015, 21:48
هو دخه ما لوش اى علاقه بشركه انستا هنا الصارحه يعنى الموضوع

لان انستا مش شكره عربيه هى روسيه والله المستعان

modr2015
04-17-2015, 00:14
النشاط الأساسى لوسيط الفوركس الدولى شركة إنستافوركس هو تقديم أحدث خدمات ... you that in 2010-2013 InstaForex has already raffled four cars such as Hummer H3, .... فى تداول الفوركس، يمكنك فتح حساب تجريبى للتعرف على مزايا التداول مع شركة

Nabil Wagdy
04-18-2015, 22:11
السلام عليكم
اخي الغالي وهو فيه اصلا شركات عربية اخى الكريم ممكن الواحد يثق فيها
ويضع فلوسه وهو مطمن يعني عشان على العموم لو فيه ياريت تقولى عليها

user_21
04-18-2015, 22:28
بسم الله الرحمن الرحيم سوف اثق فيها ، لكن حسب المميزات

خيرالدين مهدي
04-18-2015, 22:40
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

هل لو اي دولة عربية سمحت بشرعية شركات الفوركس في بلدها
و قامت شركة من اصول عربية بفتح شركة فوركس عربية في دولة عربية
هل ستثق في الشركة مهما كانت عروضها المغرية
..................****----------.................................................. .................................................. ........
.................................................. .................................................. .................................................. ............................ااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااا

Miro1
04-18-2015, 22:53
ﻭﺍﻟﻠﻪ ﻳﺎ ﺍﺧﻰ ﻃﺒﻌﺎ ﻛﻞ ﺗﺎﺟﺮ ﻟﻴﻪ ﺍﺳﻠﻮﺏ ﻓﻰ ﺍﻟﺘﺠﺎﺭﺓ ﻭﺭﺑﻨﺎ ﻳﻮﻓﻘﻨﺎ
ﻛﻠﻨﺎ ﻓﻰ ﺍﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﺍﻧﺎ ﻋﻦ ﻧﻔﺴﻰ ﺍﺭﻯ ﺍﻥ ﺍﻯ ﺗﺎﺟﺮ ﻣﻤﻜﻦ ﻳﻜﻮﻥ
ﻋﻨﺪﻩ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﻴﺠﻴﺔ ﺧﺎﺻﺔ
ﺑﻴﻪ ﻭﻃﺒﻌﺎ ﻫﻰ ﻣﺶ ﺳﺮ ﻭﻻ ﺣﺎﺟﺔ ﻟﻜﻦ ﻫﻮ ﺑﻴﺤﺐ ﻳﺸﺘﻐﻞ ﺑﻴﻬﺎ
ﻭﺑﻴﺤﻘﻖ ﻣﻨﻬﺎ ﻧﺠﺎﺡ ﻭﻋﻠﻰ ﻓﻜﺮﺓ ﻳﺎ ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻠﻰ ﺑﻴﺤﺐ ﻳﻨﺠﺢ ﺑﻴﺘﻌﺐ
ﺍﻭﻯ ﻋﻠﺸﺎﻥ ﻳﻨﺠﺢ ﻭﺍﻟﻤﻨﺼﺎﺕ
ﻛﻠﻬﺎ ﻣﻤﺘﺎﺯﺓ ﺑﺲ ﻟﻠﻰ ﻳﻔﻬﻤﻬﺎ ﻭﻳﺸﺘﻐﻞ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻛﻮﻳﺲ

esso gamal
04-18-2015, 22:54
تتميز العمليات الآجلة في أنّ دفع الثمن وتسليم الأوراق المالية لا يتمّان لدى عقد الصفقة بل بعد فترة تُعين مسبقا تدعى موعد التصفية وتجرى هذه التصفية عادة في كل شهر مرة، وكذلك قبل آخر جلسة من جلسات البورصة حيث تسوى الصفقات نهائيا بين المتعاملين في سوق الأوراق المالية بيعا وشراء، ويتم دفع الثمن وتسليم الأوراق المالية فعليا خلال عدة أيام من تاريخ التصفية ولما كان دفع الثمن وتسليم الأوراق المالية في العمليات الآجلة يتم بعد فترة يختلف بدءها حسب الاتفاق المعقود بين الطرفين، فإنّ أنظمة البورصة اشترطت على المتعاملين في السوق الآجلة تقديم تأمين مالي حتى إبرام الصفقة نهائيا بشكل لا يلحق الضرر بأحد المتعاقدين

hamadaelbanna
04-18-2015, 23:19
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي اكريم على الموضوع الشيق
جزاك الله خير الجزاء و اتمنى للجميع التوفيق والنجاح تحياتي.
تقبل مرورى

FullyActive
04-18-2015, 23:26
السلام عليكم
لن اتسرع فى الحكم عليها او الاشتراك فيها
سوف انتظر اراء وتجارب المضاربين فيها ومصداقية السحب منها وهل تماطل ام لا

HAJLI
04-18-2015, 23:32
من الاحسن ان لاتتواجد شركات فوركس عربية نحن نعلم جميعا بان الشركات العربية همها الاول الربح وليس ارضاء الزبون
ولايمكن ان تتواجد شركات عربية وذلك لصرامة البنوك المركزية مع الشركات الخاصة

Eslam1
04-21-2015, 01:14
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

moustafaforex
04-21-2015, 01:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالطبع لاني اعلم تمام العلم ان الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ لهذه الشركة العملاقة

abdelaziz 10
04-21-2015, 08:44
الشركة العربية بالعكس يا اخي من الجميل اني اتعامل معها ان كانت بمصداقية كبيرة وتقدم البونص
انما لى الان انا مرتاح جدا في انستافوركس لاني اصلا لا املك راس مال بل فقط البونص

ShougySalout
04-23-2015, 11:22
للأسف لما بشوف الشركات القبرصية و عدم التزام الهيئات الرقابية بتطبيق القوانين بصرامة
لا اعتقد اني ممكن اثق في شركة عربية
و فيه مثل يقولك اللي تعرفه احسن من اللي ما تعرفوش

HaMada Crist
04-23-2015, 11:33
مادامت تحت رقابه الفوركس وادارته موجوده فالشىء الجيد لابد ان يسود فى نهايه الامر وبما ان الا سواق الماليه فى الدول العربيه موجوده بالفعل اذن الفكره مقبوله وشركه كالفوركس لها اسمها وخبرتها التى من المؤكد ستجذب استثمارات كثيره .

kafjartar
04-24-2015, 18:20
برميل لنفس الفترة ومن المتوقع أن ينخفض مخزون نواتج التقطير بمقدار 0.8 مليون برميل.
ولقد ازدادت أسعار النفط الخام في بورصة نايمكس بنحو 0.2% اليوم على خلفية التوقعات بانخفاض مخزون

sa sa
04-24-2015, 18:25
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وليه لا طبعا ممكن اثق فيها بس بعده شروط انها تقدم نفس مزايا شركه انيستا ويجب ان تسال من تعامل معها كاختبار
ومن ثم يمكن العمل معها وتحفيز اصدقاؤك ايضا للتامل معها

ppttss
04-24-2015, 18:30
ايه المانع انك تفتح حساب فى شركة عربية

حتى تشجعها فى هذا المجال الذى لا يعرف العرب الكثيرين

فى هذا يجب ان تشجع العرب والمصريين وكل ما هو جديد على بلدك

cian s
04-24-2015, 18:32
بسبب كثره حوادث السرقه والنصب لن اثق فى اى منها
بالتوفيق

احمد محسن
04-24-2015, 19:00
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
شكرا على الطرح المميز لهذا الموضوع الجيد استفدنا كثيرا منة
بارك الله فيك و جــــــــــــــــــزاك كل خيــــــــــــــر
تقبل تحياتى اخي الكريم

mohamed9004
04-24-2015, 20:38
السلام عليكم ورحمه الله .. حستنى شوية اشوف ايه نظامها وبعد كده لو لقيت انها محترمة ومش نصابة طبعا حدخل فيها بلاشك واكيد طبعا تكون عاملة عروض مغرية لجذب العملاء زى ما شركة انستا عاملة كده

latiforexhli
04-28-2015, 21:59
الإمدادات في الشرق الأوسط. ومن المتوقع أيضاً أن يحافظ التغيير السياسي في إيران على التقلب في سوق النفط على المدى القصير. لا توجد بيانات اقتصادية كبرى اليوم باستثناء ناتج البناء في منطقة اليورو وطلبات

معتصم سباعنة
04-28-2015, 22:28
اخي الكريم لا بد من التاكد من مدى مصداقية الشركة والتراخيص - بالتوفيق اخوي
تقبل مروري

deyaa24
04-28-2015, 22:37
لماذ ل ولكن فى رايى انستا افضل شركة ان اعرافها حتى الان
انا اعتبر انه اسنتا فيها مزايا عن اى شكة ومن خلال اسنتا سوف يكو فية ارباح كويسة جد

farouklt
04-29-2015, 19:10
انا اثق فيها لكونها تحمل اسم الفوركس فانها من الاكيد ينطبق عليها
نفس شروط الفوركس وانها تكون طائله تحت تصرف شركه الفوركس العالميه
ولا يمكنها ان تسوء الاستخدام باسم الشركه

mourad1986
04-29-2015, 19:10
بالطبع سادعمها ان شاء الله لكن فقط ان كانت شركة رسمية و موثوقة اما مواقع الفوركس الشخصية لن اثق بها
و في هذا الزمان انقلب كل شىء اصبحنا نثق فالاجنبي

adele
04-29-2015, 19:41
انا انصحك بقراءة الكتب الخاصه في مجال الفوركس فهناك الكثير من الكتب الشامله والتي تحتوي على جميع مبادئ الفوركس من الاف الى الياء ومن ثم متابعة الفيديوهات الموجوده في القسم التعليمي من المنتدى فهي مفيده جدا للمبتدئين وغير المبتدئين في مجال الفوركس

haphop
04-29-2015, 19:42
السلام هعليكم ورحمه الله
اعتقد ان الشركات العربيه معظمها لم تعترف بالفوركس الي الان فلا يمكنك فتح حساب الا عن طريق الشركات التي تتعامل معه

Wassa04
04-30-2015, 14:20
مرحبا اخي الكرمي حقيقة اثق فقط في الشركات
التي لديها خبرة بالتوفيق تقبل مروري

BABAOU
04-30-2015, 20:29
تحت رقابه الفوركس وادارته موجوده فالشىء الجيد لابد ان يسود فى نهايه الامر وبما ان الا سواق الماليه فى الدول العربيه موجوده بالفعل اذن الفكره مقبوله وشركه كالفوركس لها اسمها وخبرتها التى من المؤكد ستجذب استثمارات كثيره

mesteraden
05-04-2015, 17:43
أخي الكريم توجد شركات فوركس عربيه كثيره ولكن المشكله هو عدم وجود ثقة من هذه الشركات العربيه لأنه اكثرها غير مرخصه من جهات الرقابيه الماليه لهذا السبب لايوجد متداولين يفتحون حسابات بشركة فوركس عربيه وتقبل مروري أخي الكريم

nabil2
05-05-2015, 14:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذه المعلومة ولكن انا شايف ان المركز الهبدي مالوش علاقة بسوق الفوركس يعني خبر زي ده مايأثرش على الفوركس
تقبل مروري

Mohamed Morsy
05-10-2015, 01:21
اخي الغالي .. و هو فيه اصلا شركات عربية اخى الكريم ممكن الواحد
يثق فيها ويضع فلوسه وهو مطـمن يعني عشان على العموم لو فيه ياريت تقولى عليها
تحياتي ...

forexaly5
05-10-2015, 01:30
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته أخي الكريم لي سلدي أعلم بهذا أنا من المغرب و ليس هنالك أي شراكة أو إعتراف بالفوركس وللأسف على تخلف الدول بالتوفيق

payza
05-10-2015, 14:15
يا نجم نتمنى ان تكون هناك شركات عربيه شركات الوساطة كثيرة وهناك تنافس كبير فيما بينها وتكون صادقة .......والله الموفق............

ppttss
05-10-2015, 14:17
لماذا لا اشنترك لو يوجد شركة عربية ومرخصة وصادقة سوف

اشترك فيها وادعو جميع الاصدقاء المقربين ان يستركون فيها

واشجعها طالما انها شركة جيدة ومرخصة ولا تعرف غير الصدق

tabaki
05-14-2015, 17:55
ممكن لما لا يا اخي ان الواحد يفتح حساب في شركة عربية فالاهم تكون صادقة وجيدة
لا يهم هوية الشركة يا طيب فالمهم هو سمعتها ومميزاتها وايضا توفر حسابات اسلامية

wardi18
05-14-2015, 19:47
السلااااام عليكم و رحمة الله و بركاته
اكيد و طبعا اثق في شركاتنا العربية ولم لا
بل اشجع الفكرة لزيادة الاسثمار و التقدم بإتصاد الدول العربية
شكرا على الفكرة اخي الفاضل

elmassy anouar
05-14-2015, 20:03
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته بالطبع لو كانت الشركة العربية بمواصفات قانونية وتقدم خدمات جيدة اثق في الشركة

yhassen
05-14-2015, 20:09
اشكرك شكراجزيلا للتطرق لهذا الموضوع

ان توفرت الشروط مغرية ومناسبة فلن اترددللحظة في دعم اقتصادنا العربي
و أسأل الله الربح الوفير و تحقيق الأحلام للجميع

REDA FOREX
05-15-2015, 11:07
اذا رايتها تعطيينى اماكنيات عادله مثل الشركات الاجنبيه و تمنحنى فرص اكبر للفوز و ايضا عروض اكثر و مسابقات مثل الشركات الاجنبيه و الاهم من كل ان يثبت مصدقيتها بالتاكيد ساشترك فيها فلا فرق لدى بين ان كانت اجنبيه ام عربيه اذا رايتها تعطيينى اماكنيات عادله مثل الشركات الاجنبيه و تمنحنى فرص اكبر للفوز و ايضا عروض اكثر و مسابقات مثل الشركات الاجنبيه و الاهم من كل ان يثبت مصدقيتها بالتاكيد ساشترك فيها فلا فرق لدى بين ان كانت اجنبيه ام عربيه

ppttss
05-15-2015, 11:09
نعم سوف افتح حساب بها لو كانت شركة مرخصة واعضائها وشركائهنا صادقين ومعروفين بالصدق سوف

اشترك بها وادعو الاخرين ان يشتركون بها حتى اشجعها على هذا

aseer
05-15-2015, 11:21
لو هاتدينى نفس مميزات الشركة الاجنبية .. طبعا هاشترك
المهم عندى المصداقية و خدمة العملاء المتميزة
و ان تكون هناك جهة رقابية تشرف عليها

aminalamor
05-15-2015, 11:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان قامت شركة ما وكانت عربية بفتح فرع لشركة انستا فوركس في دولة عربية ساقوم بالمشاركة فيها ولما لا
بالتوفيق للجميع

payza
05-15-2015, 17:22
هو انت إن وجدت بها مميزات لم تتوفر فى الشركة التى أعمل بها حالياص ففى هذه الحالة
سوف اشترك فى هذه الشركة ......تحياتي

houssem_trader
05-17-2015, 12:18
بصراحة انا اعتقد انه اذا كان هناك شركة عربية جيدة سوف افتح معها
حسابي شرط ان تكون صادقة و مسجلة في الهيئة الرقابية لا اكثر

Roshdy
05-17-2015, 12:22
رداً على تعليق او منشور حضرتك بصراحة وللأسف لا الا اذا كنت اعرفها واعرف اصحابها معرفة شخصية وتكون تبع بنك عربى
بحيث اقدر اثق فى اموالى الى فين رايحة

wael33
05-17-2015, 19:52
قبل هذا الطلب نريد من الدوله ان تقوم بتعليم الفوركس في المدارس وللاطفال الصغيره لان التعليم في الصغر سوف ييدهم كثيرا وسوف يستوعبون افضل ويصبح لدينا متاجرين خبره تستطيع الدول الاستعانه بهم

mohamed12345
05-19-2015, 18:45
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد أخي الكريم في أيامنا هذا كثرت عمليات النصب و السرقه فيجب أن أتأكد في البدايه أن هذا الشركه تابعه حقاً لها وإذا تأكدت سوف أعمل بها فوراً لأنها ستكون جيده

popa2015
05-19-2015, 20:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

al-Mashhadani64
05-19-2015, 21:53
الاخ الكريم لما لا اذا كانت ذات مصداقيه وشركة نظيفه ولكن لااعتقد تكون غير نصابه لان الوضع العربي لايسمح بذلك بسبب انتشار الفساد الاداري وشكرا

هاشم احمد
05-19-2015, 23:10
السلام عليكم البونص اخي الكريم هو يتحول بشكل تلقائي في بداية كل شهر جديد وطبعا بعد ما يتاكد المشرفين على المنتدى من عدم وجود مخالفات بردودك وطبعا المتاجرة بالحساب هي تكون عادية مثل لو كنت انت عامل ايداع حقيقي وبعد التاكد من انك تم ربط حسابك فى المنتدى مع حسابك فى شركة انستا وبالتوفيق للجميع

osama147
05-19-2015, 23:12
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
عني انا اخي اقبل بذالك يكفي انك سوف تقوم بسحب ارباحك منها مباشرة من غير وسيط لا بنوك وبطاقات ولة اي شيئ
تقبل مروري

هاشم احمد
05-19-2015, 23:12
أشكرك اخي العزيز على المحاضرة الدينية التي قدمتها لنا ... بالتاكيد اخي ان الصلاة وقيام الليل مهم لكل انسان
اتمنى لك دوام التوفيق والنجاح انت وكل اعضاء المنتدى الكرام
طاب مساؤكم اخواني

hager omar
05-19-2015, 23:44
السلاام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصراحة انا لم اتعامل مع اي شركة الا شركة انستا فهي شركة لها مصداقية عالية جدا ولا يوجد منافس عليها

تحياتي لك

made
05-20-2015, 01:32
من جهة لما تعملي صفقة واحدة في الاسبوع فممكن اما تربحب او تخسري ويضيع الاسبوع على خسارة
من جهة اخرى لما تكون الصفقات كثيرة ممكن تعوضي بعضها ببعض وتحصلي ربح صاف اسبوعيا

liverpool
05-20-2015, 01:40
يالنسبة للشركة العربية التي تقوم على اساس متين وبقوانين عالمية وبشروط يجب اتباعها اي
ضمانات للمشتركين اكيد سيتم الاشتراك فيها ونفتخر بهذا الشيء الرائع لكن وينها متى سيتحقق هذا الحلم

محمود يوسف
05-20-2015, 01:42
بالطبع لاني اعلم تمام العلم ان الفوركس شركة عالمية ولهار يبقى على حسب المميزات و الخصائص التي في الشركه
لو كانت غير جيد صمعتهاطبع ساشترك فيها وايه المانع بس على حسب عروض الشركة ومميزاتها وخصائصها لو عروضها مغرية
والشركة كويس م ولن تعطي اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ له

ehabbob
05-20-2015, 01:56
بس المهم انها تقبل فى الدول العربيه وتقدر تفتحها فيها مفيش ولا اى دوله فتحت فيها لحد الان
والله ولى التوفيق

FullyActive
05-22-2015, 01:28
لن اتسرع فى الحكم عليها او الاشتراك فيها
سوف انتظر اراء وتجارب المضاربين فيها ومصداقية السحب منها وهل تماطل ام لا

ahmed bakry
05-23-2015, 16:36
ماظنش بسهولة ممكن يتم السماح لشركة عربية انها تلتحق بشركة فوركس العالمية لانها شركة لها سمعتها واسمهاومش من السهل انها تخاطر وتسمح لكدة بسهولة
وتقبل مرورى ولك منى الف شكر

haythem95
05-23-2015, 17:25
بس المهم انها تقبل فى الدول العربيه وتقدر تفتحها فيها مفيش ولا اى دوله فتحت فيها لحد الان
من جهة لما تعملي صفقة واحدة في الاسبوع فممكن اما تربحب او تخسري ويضيع الاسبوع على خسارة
من جهة اخرى لما تكون الصفقات كثيرة ممكن تعوضي بعضها ببعض وتحصلي ربح صاف اسبوعيا

aseer
05-23-2015, 17:56
عندك حق أخي الكريم و ما يحزنني بشدة نحن العرب لا نستطيع ان نثق في شركة فوركس لو فتحت في دولة عربية فما بالك بالأجانب ماذا يقولوا عنا

halimbr
05-23-2015, 22:04
سلام عليكم
والله لو كانت الشركة العربية بمواصفات قانونية هدا سيمون أفضل
وتقدم خدمات جيدة فلن اتردد في الاشتراك

mokrani
05-23-2015, 22:04
اعتقد اننى يمكننى فتح حساب فى اى شركه ولكن يتوقف ذلك على حسب
شهرتها وماهى المميزات التى سوف تمدنى بها
وما حجم تعاملها مع الفوركس

محمد السيد
05-23-2015, 23:10
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ، طبعا لا .. معذرة اللي اتلسع من الشوربة ينفخ في الزبادي ..
يمكن الشركة تكون جيدة لكن الضعف اللي بيعانيه العرب وتفككهم منعكس على كل النواحي في حياتهم
كالنواحي الاقتصادية يعني ايه اللي يضمني ان واحد من مسؤلين الشركة ما يمعش في فلو س الغملاء ويسرقها ويهرب

boulafrah
05-23-2015, 23:16
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتةالأجنبية تشتمل على مخاطر كبيرة نظرا لأعتمادها على الهامش ولذلك فقد لا تناسب كل المستثمرين. أيضا أستخدام الرافعة المالية قد يكون في صالح العميل أو ضده. قبل الأستثمار في تجارة العملات عليك دراسة أهداف الأستثمار التي تبغي تحقيقها و مستوى خبرتك وقدرتك على التعامل مع المخاطرة. هناك أحتمال خسارة بعض أو كل المبلغ المستثمر لذلك فعليك ألا تستثمر الا المال

---------- Post added at 08:16 PM ---------- Previous post was at 08:15 PM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن شاء الله، بالفعل هي خبايا، و كبيرة نظرا لأعتمادها على الهامش ولذلك فقد لا تناسب كل المستثمرين. أيضا أستخدام الرافعة المالية قد يكون في صالح العميل أو ضده. قبل الأستثمار في تجارة العملات عليك دراسة أهداف الأستثمار التي تبغي تحقيقها و مستلو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

REDA FOREX
05-25-2015, 13:36
اذا رايتها تعطيينى اماكنيات عادله مثل الشركات الاجنبيه و تمنحنى فرص اكبر للفوز و ايضا عروض اكثر و مسابقات مثل الشركات الاجنبيه و الاهم من كل ان يثبت مصدقيتها بالتاكيد ساشترك فيها فلا فرق لدى بين ان كانت اجنبيه ام عربيه اذا رايتها تعطيينى اماكنيات عادله مثل الشركات الاجنبيه و تمنحنى فرص اكبر للفوز و ايضا عروض اكثر و مسابقات مثل الشركات الاجنبيه و الاهم من كل ان يثبت مصدقيتها بالتاكيد ساشترك فيها فلا فرق لدى بين ان كانت اجنبيه ام عربيه

hliforexlati
05-29-2015, 01:58
القيود على الواردات من قبل الحكومة فلقد كان المستهلكين الصينيين حريصين على امتلاك الذهب نظراً لتراجع الأسعار الهائل. لقد كان العديد من تجار التجزئة في الذهب في بكين وهونغ كونغ يستقبلون الدفق

faridd
05-29-2015, 13:16
نفسه الموجود على منصة التداول والذى يرسم مسار العملة اما الترند
فهو عبارة عن خط يرسم على الرسم البيانى هذا يأخذ منه تحليل فنى للرسم ليحدد اذا كان السعر

Eslam Anwar
06-01-2015, 03:53
اخي الفاضل .. اعتقد يعني انها لو هاتدينى نفـس مميزات الشركة الاجنبية يعني طبعا هاشترك
المهم عندى المصداقية و خدمة العملاء المتميزة وان تكون طبعا هناك جهة رقابية تشرف عليها

hliforexlati
06-13-2015, 10:18
والتي يقع تداولها بالقرب من اعلى مستوياتها خلال عامين ونصف العام.
وقد تباطأ التضخم في منطقة اليورو في مارس بما يزيد عن توقعات الاقتصاديين ليسجل ادنى مستوياته خلال ما يزيد عن أربعة أعوام، مما يؤدي الى استمرار الضغط

abukhatab
06-13-2015, 10:37

habib_pro
06-16-2015, 18:20
بصراحة نعم ممكن افتح حساب مع شركة عربية المهم ان تكون مسجلة
لدى احد الهيئات الراقبية المعروفة الخاصة بالفوركس اخي الكريم

hamadaelbanna
06-16-2015, 18:28
مشكور اخي الكريم على طرحك لهذا الموضوع المميز و المهم حول الفوركس ونحن بالفعل استفدنا منك و نتمنى ان تستمر
معنا بنفس المنوال
جزاك الله خيرا وتقبل مرورى

seifhd
06-17-2015, 00:52
السلام عليكم
أولا و قبل كل شيء نحن شباب عربي و دولنا لم تقدم لنا فرصة عمل كفوركس لذلك آمالنا معلقة عليها و طبعا
نصع ثقتنا فيها لكن ادا كانت فرعا رسميا للشركة

hesham elzoghby
06-17-2015, 00:53
بالتاكيد سوف اثق فيا
السلام عليكم
السادة الاعضاء
اشكرك صديقى على هذا التوضيح والشرح فى هذا الموضوع اتمنى ان يستفيد الجميع من ذلك وخاصة المبتدئين فى ذا المنتدى وهذا المجال
وادعو الجميع للمشاركة لكى يسفيد اكبر عدد ممكن من اراء البعض ونفيد بعضنا البعض
واتمنى التوفيق للجميع

aminooos
06-17-2015, 01:18
و قامت شركة من اصول عربية بفتح شركة فوركس عربية في دولة عربية بالطبع لاني اعلم تمام العلم ان الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ لهذه الشركة العملاقة في مجال المال والاعمال
ومناسبة وفرق سبيريد منخفض ودعم للبنوك كلها و يبقى اختيار الشركه المناسبه على حسب المميزات و الخصائص

hamza mansouri
06-27-2015, 16:29
بصراحة هذا يعتمد فقط على مصداقية الشركة و هل انها مسجلة
في احدى الهيئات الرقابية و لبعض العروض التي تقدمها

0sama
06-28-2015, 19:10

هل لو اي دولة عربية سمحت بشرعية شركات الفوركس في بلدها
و قامت شركة من اصول عربية بفتح شركة فوركس عربية في دولة عربية
هل ستثق في الشركة مهما كانت عروضها المغرية

انا لو عندي شركة تغنيني عن الشركات الاخري و كانت امنه ولا يوجد بها مشاكل لن اتخلي عنها
و كمان انا لا اثق في الشركات العربية لان معروف ان مشاكلها كتير

firos007
06-28-2015, 19:18
نعم انا عن نفسي ممكن افتح حساب مع شركة عربية بعد التثبت في تسجيلها لدى
احد الهيئات الرقابية و لا اجد اي اشكال في المتاجرة مع شركة عربية

OSAMA AMER
06-28-2015, 19:48
الســـلام عليكـــم ورحمـــة الــلــه وبركـــاته مرحبا بكل الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب اخى الكريم لا احد ينكر شرعية الفوركس فى الدول العربية وهناك شركات للفوركس من اصل عربى فى دبى وفى اكثر من دولة اخرى

waelmma
06-30-2015, 10:39
اعتقد اخى الكريم انه لايوجد شركات عربية موثوق فيها ان وجدت هذه الشركات
من الاصل والافضل اخى الكريم التعامل مع الشركات الاجنبية فقط وبارك الله فيك اخى الكريم

X boda
06-30-2015, 21:23
يا اخى ممكن ولكن بشروط ان ارى الذين تعاملوا معها ومدى مصداقية الشركة فى التعامل معهم
فى تنفيذ الصفقات وسحب الارباح والدعم المياشر فاذا كانت سمعتها طيبة ولها فترة ليست بالقصيرة على شبكة الانترنت يمكن التعامل معها

basma.seif
06-30-2015, 21:25
مرحبا
اكيد الشركة لو مصدقيتها كويسه يبقى كل الناس هاتتكلم عليها كلام حلو ولكن لو هاتنصب يبقى كل الناس هاتحذر منها مش معنى انها عربيه يبقى كويسه او مش غشاشه

topomarouan
06-30-2015, 21:30

driss36
06-30-2015, 21:40
السلام عليكم
ولما لا اتق فيها بل اشجعها عل الاستمرار واكون الول المتادوليين فيها
اينا عرب قلنتق في العرب يا اخ العرب
شكرا لسوالك ايها الفاضل

a7med sniper
06-30-2015, 22:00
ممكن طبعا لو فى نع من القوه لها والخدمات الجده هيكون اكيد افضل فى التعامل معها
ولكن ده عموما لا اعرف ممكن اولا والله المستعان

basma.seif
06-30-2015, 22:06
مرحبا
هى مش شرط يعنى فيه شركات اجنبية وعالمية ولكنها شركات تحت بير السلم وبتعمل بلاوى بتغير ستوبات وبتسرق فلوس فمافيش مانع ان شركة عربية تفتح ونشترك فيها ربما يكون فيها مميزات لينا كعرب

nes_trader
07-05-2015, 18:13
و لما لا بالفعل ممكن ان افتح حساب مع شركة عربية بشرط ان
تكون موثوقة و مسجلة لدى احد الهيئات الرقابية يا صديقي

ahmed bakry
07-06-2015, 03:59
اة طبعا افتح عادى جدا الشركات العربية اكيد قريبة زى المصرية ف حاجات كتير وبعدين المنطقة العربية اغلب طريقة شغلها واحدة ف مجال الفوركس وشكرا

toujani95
07-06-2015, 04:18
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالطبع لا فلدي برنام الفوركس و البونص فلمادا ادهب الى الشركة كن واقعيا ارجوك

karim02
07-06-2015, 04:36
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

hamed mohamed
07-06-2015, 04:43
اخى الفاضل ان الشركات العربيه ليست كالاجنبيه
ان سمعه الشركات العربيه لا يمكن ان تثق بها
الا ان كانت تابعه للدوله بمعنى ان الدوله هى التى
تفتح الشركه ويتم الرقابه عليها من الدوله نفسها
وأكيد هتكون اضمن من الشركات الخاصه

.LAVAL.
07-06-2015, 05:03

TRADERFOREX
07-06-2015, 05:03

جابر1979
07-06-2015, 05:08
هناك شركات فوركس في الدول الخليج كالكويت و ابوظبي على ما أظن لكن مثل هذه التعاملات تحتاج الى قوانين صارمة و لان الثقة في للمدراء العرب غير متوفرة ، لابد من تغيير الوضع

mejdi94
07-06-2015, 05:18
بالتأكيد لاني اعلم تمام العلم ان الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي اي امتياز
لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ لهذه الشركة العملاقة في مجال المال والاعمال

touab.ali
07-06-2015, 05:58
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته بالطبع يا اخي كل واحد حر فالشرركات كالتجارة و كل واحد حابب يفتح مرحبا به فقط يكون صادقا
لكي الناس يتقدمو بجدية و تنشهر الشركة و تصبح شهيرة و التحيااااااااااااتي الخالصثىة

شبه منحرف
07-06-2015, 07:12
ياريت اخى الكريم ان يكون هناك شركه عربيه فعلا تعمل بالفوركس فى بلادنا سوف اشتغل معها فورا ولكن حتى هذه اللحظه لاتوجد اى شركة فوركس عربيه بسبب تخلفنا وجهلنا والقوانين المعتوهه

mohamed kabli
07-06-2015, 07:43
. هاي يا اخي و السلام عليكم ورحمة الله وبركانه اكيد ان افتح حساب و خاصة اذا كانت عربية لاننا دين الاسلا واغلبية و انا اقول 99.99* من الشركات العربية صتدقو و لو فتحت اكيد رتح اسجل شكرا لكم ولسلام عليكم :bravo::rules::bravo:

waelmma
07-06-2015, 09:05
اخى المريم حتى لو فيه شركات اربية دلوقتى ممكن تفتح فى مجال الفةركس
نش هيكون هناك ثقة فيها زى الشركات اﻻجنبية وبارك الله فيك اخى

motawakkildima
07-06-2015, 10:42
اذا كانت شركة مرخصة وذات راس مال كبير وهي جيدة في الخدمات مثل بقية الشركات الفوركسية
فلا مانع من ذلك وخاصة اذا وفرت وسائل الايداع المختلفة وكانت لاتحمل الشروط المنفرة فلا مانع من ذلك بل ربما افضلها على غيرها

sofien34
07-06-2015, 14:16
فعلا لا يهم جنسية الشركة أكثر من البحث عن مدى مصداقيتها
و الخدمات التي تقدمها لعملائها و أن تكون على نفس مستوى
الشركات العالمية

مهند سباعنة
07-06-2015, 14:45
أخي الكريم بصراحة سوف اصبر قليلا حتى ارى ناس اعرفها اشتركت و ارى نتائجها
تقبل مروري

ridabestt
07-06-2015, 14:51
اخي الكريم اعتقد انك لم تحدد مميزات انستا فهي احسن الشركات تنافس الشركات العالمية بعروضها و لا اعتقد اننا سنميل مستقبلا لشركات اخرى

lati4exer
07-19-2015, 12:57
لمعهد ادارة التوريدات. و في سبتمبر يتوقع صعودا طفيفا الي 16. و علي الرغم من ذلك ان بيانات ثقة المستهلك الامريكية قد تؤدي الي مفاجأة صعودية. من المتوقع ان يصعد الانتاج الصناعي في الولايات المتحدة بواقع 0.3

Mimou206
07-27-2015, 18:04
انى افتح حساب فى شركة عربية ولكن يجب ان الشركة تكون جيدة جدا مثل الشركات الاجنبية
ويجب انه يكون فيها سبريد كويس وايضا يكون فيها طرق سهلة جدا وهذا سوف يكون افضل لنا

Schams
07-27-2015, 18:06
شكرا اخي الكريم على مبادرتك في هذا الموضوع المفيد و القيم الذي افادنا كثيرا من خلال طرحه و الردود عليه
تقبل مروري و احترامي و انتظاري لمواضيع مهمة و مفيدة

Kiing
07-29-2015, 20:28
الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ لهذه الشركة العملاقة

AH3
07-30-2015, 13:57
لازم يكون فيه هدف معقول علشان الطمع او التفكير في تحقيق ربح كبير من مبلغ صغير في وقت قليل ده بيكون سبب من اسباب الخساره في السوق

yansane
07-30-2015, 14:10
يااخي للاسف الانسان بطبعة بيصدق اي شئء لكن في منهم البيحسبها صح وفي منهم البيسبها عل يالله وبيجازف سواء كانت الشركة دي نصابة ولا لأ انا عن نفس بجازف وومكن اتعاون معاهاوهشوف مميزاتها والعروض البتقدمها الشركة فعلا لا يهم جنسية الشركة أكثر من البحث عن مدى مصداقيتها و الخدمات التي تقدمها لعملائها و أن تكون على نفس مستوى الشركات العالمية

enganas
07-30-2015, 14:28
والله لو كانت الشركة العربية بمواصفات قانونية وتقدم خدمات جيدة فلن اتردد في دعم الاقتصاد العربي فهو الاولى لنا ان نقوم برفعته

waelmma
07-30-2015, 14:48
معتقدش اخى الكريم ان يوجد احد ممكن ان يفتح حساب فى شركة عربية
ده اذا اتوجدت اصلا وطبعا هتكون اكيد شركة بدائية جدا

classic_trader
08-09-2015, 17:50
بصراحة انا لا اعتقد انه يمكن ان نشاهد شركة عربية في مجال
الفوركس في الوقت الحاضر على الاقل و لكن هذا لا يمنع انه يمكنني ذلك

MahmoudNofal
08-11-2015, 20:33
اخي الفاضل يمكنك ان تبحث عن اي معلومات تريدها و يمكنك ان فتح حساب تجريبي و تبحث عن معلومات في القسم التعليمي في المنتدى
ويمكنك البحث عن فيديوهات علي النت و تجريب التداول و متابعة الاخبار

alaa ali
08-11-2015, 21:32
اهلا بكم
طبعا ممكن ابحث وسوف تجد وتحقيق الارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول بالفوركس
بالتوفيق

forexd3m
08-11-2015, 21:43

بعد ان حققت استراتيجيات التداول الخاصة بفريق عمل موقعنا اعلى نتائج فى توصيات الفوركس (http://www.**-d3m.com/#!forex-signals/cee5) منذ اكثر من عام ونصف

اليكم الخبر السار
بشرى لعملائنا الكرام فى الوطن العربى
فقد حقق فريق ادارة المحافظ الاستثمارية (http://www.**-d3m.com/#!money-management/c1c5q) فى الموقع نتائج ممتازة خلال الاشهر السابقة
واليكم نتائج ادارة الحسابات (http://www.**-d3m.com/#!money-management/c1c5q) على ماى اف اكس بوك
http://www.**-d3m.com/#!experts-trading/c1x35

يمكنك ايضا الحصول على بونص مجانى 100 دولار بدون ايداع عبر التسجيل فى موقعنا
http://www.**-d3m.com/#!free/c1hv

يمكنكم التواصل معنا عبر support@**-d3m.com

مع اف اكس دعم
حقق حلمك

albersamir
08-11-2015, 21:45
يا صديقى بالطبع لاني اعلم تمام العلم ان الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ لهذه الشركة العملاقة في مجال المال والاعمال
شكرأ ليك يا صديقى على هذا الاستفسار

chelsea1
08-12-2015, 20:47
للاسف اخي ليس لدي معلومتا دقيقة بخصوص تساؤلك حول الشركة العربية
ان شاء الله تلاقي اجابة من باقي اعضاء المنتدى

pepobm
08-12-2015, 21:29
اخى العضو الكريم اغلب الاعضاء تتمنى ان يدخل الفوركس فى اقتصاد بلدها او حتى كشركه عربيه طول مهى بشروط وضوابط ايه المنع انى اشترك معها
التوفيق من عند الله

forexae
08-13-2015, 03:16
هناك الكثير من الشركات العربيه التى تقدم هذه الخدمات ,وايضا مميزه عن غيرها عن الاجنبيه ,ولكن عليك البحث المستمر ومعرفه اذا كان هذا من الممكن ان تجد فيه كل متطلباتك فى الحساب الخاص بك ام لا

REHABKARM82
08-13-2015, 03:41
اخي الكريم ان الفوركس علم له اصول وقواعد يجب انتسير عليها وتطبق الاستراتيجيات بالطرق الصحيحة حتي يمكنك الاستفادة منه وتحقيق الرباح باذن الله وجب الا تكون متعجلا وخد وقتك بالنسبة ال سؤالك فان الاجابه هي اختصار شديد والله انا سامع ان ماركتس ها تيجي مصر ودا ممكن يخليها قريه من الناس ويديهم ثقة اكتر في مصداقيتها وشكرا

yansane
08-13-2015, 03:44
بالطبع لاني اعلم تمام العلم ان الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ لهذه الشركة العملاقة في مجال المال والاعمال في أيامنا هذا كثرت عمليات النصب و السرقه فيجب أن أتأكد في البدايه أن هذا الشركه تابعه حقاً لها وإذا تأكدت سوف أعمل بها فوراً لأنها ستكون جيده جيداً

hunter_world
08-21-2015, 19:54
السلام عليكم أخي الكريم في أيامنا هذا كثرت عمليات النصب و السرقه فيجب أن أتأكد في البدايه أن هذا الشركه تابعه حقاً لها وإذا تأكدت سوف أعمل بها فوراً لأنها ستكون جيده جيداً

akram mohamed obaid
08-21-2015, 20:00
اكيد اخي افتح حساب اذا كانت لهذه الشركه اعتمادات ماليه ومرخصه حكوميا واستطيع ارفع دعوى عليها في المحاكم المختصه اذا كانت نصابه وبعيدا عن المغريات اهم شيئ هي الصدق والثقه في التعاملات الماليه عند سحب الاموال تقبل مروري

toovariche
08-21-2015, 20:06
لا أعتقد ذلك لكن تغيير التسميات مثلا الى البنك الاسلامي او الفوركس الاسلامي قد يجذب ثقة بعض الناس ايلها حتا وان كانو لا يحبون المغامرة

med1985
08-22-2015, 14:50
بالطبع لاني اعلم تمام العلم ان الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ لهذه الشركة العملاقة في مجال المال والاعمال

azezu
08-22-2015, 14:52
اذا كانت الشركه موثوق بها وتعطى مميزات افضل فلماذا لا نقوم بالعمل من خلالها
الاهم ليست جنسيه الشركه ولكن الاهم هو مصداقيتها ومدى سهوله التعامل معها

hamzabhs
08-22-2015, 15:23
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شركات الوساطة كثيرة وهناك تنافس كبير فيما بينها من حيث انواع الحسابات والرافعة المالية والسبريد وغيرها بس اعتقد ان خبره الشركات الاجنبيه جاذبه بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

Najibs
08-22-2015, 15:25
لا أعتقد ذلك لكن تغيير التسميات مثلا الى البنك الاسلامي او الفوركس الاسلامي قد يجذب ثقة بعض الناس ايلها حتا وان لا يحبون المغامرة

forex all arabes
08-24-2015, 17:01
اهلا بك معنا فى هذا الصرح الكبير والاكاديمية التعليمية المسماة بمتدى فوركس مصر لا يهم جنسية الشركة أكثر من البحث عن
مدى مصداقيتها و الخدمات التي تقدمها لعملائها و أن تكون على نفس مستوى الشركات العالمية تحياتى

hunter_world
08-26-2015, 00:29
السلام عليكم أخي الكريم في أيامنا هذا كثرت عمليات النصب و السرقه فيجب أن أتأكد في البدايه أن هذا الشركه تابعه حقاً لها وإذا تأكدت سوف أعمل بها فوراً لأنها ستكون جيده جيداً

dhmo
08-26-2015, 19:47

علشانكده لازم نكون حرصاء فعلا ونتبع القواعد الاساسيه للعمل في المجال ده اخي هيا الاساس بالفعل الي لازم المتاجر يمشي عليها علشان يقدر يحقق لنفسه النجاح الي بيحلم بيه وطبعا
ده اساس الخبره نفسها الاول

helmi nsir
08-28-2015, 23:08
وكذلك اراء الذين تعاملو معها كونها عربية لا يعني الثقة العمياء فيها

hunter_world
08-30-2015, 00:34

Weam azzam
08-30-2015, 00:37
السلام عليكم
طاب اوقاتكم جميعا
استفسار مهم جدا للمتداولين و المستثمرين الجدد
مشكو على الافادة و فتح باب المعلومات
لدينا
دمت بود

yassineleo
08-30-2015, 00:47
السلام عليكم و رحمة الله من منكم عنده كتب او فيديوهات او معلومات حول التحليل الرقمي يفيدنا بيه بارك الله فيكم

csebai11
08-30-2015, 01:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي على الموضوع
من الاكيد ان نكون حذرين قبل الانضمام الى اي شركة وساطة كانت

yassineleo
08-30-2015, 02:27
اذا كانت استراتيجية العرض و الطلب أقوى استراتيجية في العالم .. فلما كثرة المؤشرات و الكلام الفارغ.
دعونا نتقن هذه الاستراتيجية و العون من الله.

mhd mansour
08-30-2015, 02:28
السلام عليكم
اخي الكريم بالطبع لاني اعلم تمام العلم ان الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ لهذه الشركة العملاقة في مجال المال والاعمال
وبالتوفيق للجميع

sharshabil
08-30-2015, 02:31
دولة الشركة لا تهمني كتيرا بقدر ما يهمني مصثداقية اشركة
و امور اخرى التي اختارها فيي اي شركة عربية كانت انم اجنبية ,

forexar
08-30-2015, 02:33
الاهم ليست جنسيه الشركه ولكن الاهم هو مصداقيتها ومدى سهوله التعامل معها,

mhd mansour
08-30-2015, 02:34
السلام عليكم
اخي الكريم بالطبع لاني اعلم تمام العلم ان الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة وستتم مراقبتها بعناية كي لا تسيئ لهذه الشركة العملاقة في مجال المال والاعمال
وبالتوفيق للجميع

yassineleo
08-30-2015, 15:26
اكبر درس اخدناه جميعاً ، من ( المرجنة ).
عدم العمل بدون استوب لوز نهائياً .*
حتى وإن كانت الاستراتيجية لاتخسر صفقةً واحدة .
يجب وضع لها استوب لوز .
نصيحتي لكم عدم العمل بدون استوب ابداً .
خدوني عبرة بارك الله فيكم .

J’aime

---------- Post added at 01:26 PM ---------- Previous post was at 01:13 AM ----------

اليورو دولار لدوره سعريه لاخلر الشهر بعد ان حقق الشهر الفائت الارباح المرجوه . اما في هذا الشهر فأن الثبات فوق مستويات ال 1.1140 تعزز اعاده الاتجاه الصاعد و خصوصا مع اختراق مستويات ال 1.1380 مما يتيح المجال للوصول الى منطقه الهدف الاول عند مستويات ال 1.1780 -1.1940 اما في حال اختراق السعر لمستوى ال 1.1140 -1.1100 فأن جميع الانظار تتجه الى مستويات ال 1.0750 - 1.0600 كهدف اول

hunter_world
09-10-2015, 17:52

waleed shaaban
09-10-2015, 18:58
انا عربى وافتخر بعروبتى وبلدى اول بى من غيرها حال توفيرها ما اريد
ولكن لاسف نحن فى اخر قطار التقدم والدوله لضعف اقتصاده تبرر هذه الافعال على انه خوفا علينا
امن ان يرفع الله رايه العرب فنحن من علم العالم العلو م

kirollosroumany
09-12-2015, 18:16
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاته

انا هشوف الشركة دي مسجله في الهيئات الرقابيه ولا لا دي تعتبر اهم خطوة وهشوف العروض بتاعتهم ومدي استجابه الدعم الفني وافتح حساب بمبلغ بسيط في الاول واشتغل معاهم وهشوف سرعه السحب والاستجابه وهكذا

khabouss
09-12-2015, 18:41
اخي الكريم اضن ان هدا ممكن ادا كانت هناك شركة عربية في الاصل
وشكرا

abc
09-12-2015, 18:45
بصراحة نعم و انا لا اجد ما يمنعني من ذلك خاصة لو كانت
الشركة ذات مصداقية و مسجلة لدى الهيئات الراقبية يا صديقي

mrtrad
09-12-2015, 18:57
الوتوق في الشركة يحتاج إلى عدة أشياء منها الدعم الفني وأيضاً مسقية الشركة من خلال الناس الذين جربها هم من يستطيع أن يعطيك المعلومات اللازمة عن مصداقية الشركة أو لا وأهم شيء هو أن تجارب الشركة أنت بنفسك من خلال إستتمار مبلغ صغير

sofiane1991
09-12-2015, 19:00
بطبيعة الحال اخي الكريم ساضع ثقتي فيها
لانها اولا يعتبر بمثابة تشجيعي لها نتمى ان يكون
في المستقبل شركات عربية تقبل مروري بالتوفيق

big.pharaoh
09-13-2015, 01:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. صراحه هفكر ألف مره . لان انت عارف في الدول العربيه بيكون في تعنت من قبل الحكومات وممكن في اي وقت الشركه تتقفل

fosat
09-13-2015, 02:00
لو عروضها مغرية
والشركة كويس من كل ناحية ساشترك
لو كانت غير جيده لن اشارك فيها

derar86
09-13-2015, 12:57
اي شركة وساطة تعمل بالاوراق المالية تتبين سمعتها وصداها سريعا بين المتابعين غير عن ذلك يجب وجود تراخيص
للشركة خاضعة لهيئات الرقابة المختلفة للوثوق بها

mechanical
09-13-2015, 18:39
السلام عليكم .... لا طبعا لان العرب مش عندهم الخبرة الكافية في الموضوع وكمان التعامل مع التداول بيحتاج الي
الكتير من العمل الشاق
بالتوفيق ان شاء الله في التداول والمنتدي

tawfik999
09-13-2015, 18:47
بسم الله الرحمان الرحيم اخي الكريم و الفاضل
بالطبع يا اخي ان شركة الفوركس شركة موثوق بها و هي عالمية و فلا تخف من النصب و اشكرك على المشاركة و تحياتي

Dr.TraDeR
09-13-2015, 19:06
اما بعد اخويا العزيز اكيد والله لو موجودة شركة عربيه اكيد راح افتح فيها حساب واسوي فيها ايداع ولكن ليس مبلغ كبير يعني
مبلغ متوسط عشان تجربه لو كانت حلوة ودعمها كفو اكيد راح اكمل معاهم

hmadnahh
09-14-2015, 00:00
ممكن تكون هناك شركات عربية انما انا افضل التداول مع شركات اجنبية لانها اكثر امانا وصدقا

hunter_world
09-14-2015, 01:30

احمد ربيع
09-14-2015, 01:55
بالفعل يا سيدى لان شركه الفوركس ليست ماتسمع اذاننا بالشركات الاخرى
التى تتدعى بالصدق فى التعامل ويجب علينا ان نتحقق فى البدايه من اى شى

hunter_world
09-14-2015, 03:19

sheref elsayed gomaa
09-14-2015, 03:21
السلام عليكم اخى الكريم
اكيد اخى ان الفوركس شركة عالمية ولها صمعتها ولن تعطي
اي امتياز لفتح شركة تابعة لها مالم تستوفي الشروط اللازمة

temo92
09-14-2015, 03:22
السلام عليكم ورخمة الله وبركاته اخي الكريم بالتاكيد اذا كانت لها تراخيص من هيئات الفوركس العالمية وتكون مرخصة بشكل رسمي ويتم تجربتها بمبلغ صغير قبل الدخول بمبلغ اكبر ..والله ولي التوفيق

kimo1
09-14-2015, 07:48
:(:)) مما لا شك فيه انه لكل بداية نهاية و هذه هى سنة الحياة و العمل فالبداية تكون صعبة اما النهاية تكون اسهل بكثير نفس الحال بسوق الفوركس نهايته تكون ابلخسارة المدمرة

ranimdammar
09-14-2015, 08:57
اذا كانت بمقاييس عالمية وخدمات ممتازة مع تسجيلها في هيئات رقابية فلا مانع من ذلك
اما الردائة فلن اقبلها وسوف اكون في شركة مثل شركة انستافوركس المدللة التي لا اعتقد انك تجد افضل منها

a l
09-14-2015, 09:24
السلام عليكـم
لم اسمع عن شركة عربية ممكن منها فى تحقيق الارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول بالفوركس
بالتوفيق

hunter_world
09-14-2015, 21:55

---------- Post added at 06:55 PM ---------- Previous post was at 06:25 PM ----------

نادر صباح الدين
09-14-2015, 21:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، ف حقيقة الأمر سؤالك من الصعب الإجابة عليه، لأن ثقة المجتمع بالمؤسسات العربية ضعيفة للغاية، فليس من الغريب أن يجد المتداول أحد أمرين، أولهما أن تكون الشركة نصابة وتستولي على قدر كبير من الأرصدة المالية للمتداولين، والثاني أن تفرض مؤسسات الدولة على هذه الشركات رسوما مالية تدفعها للتخلي عن أعمالها، والالتحاق بالدول الأجنبية، المهم بالفعل الثقة ضعيفة، مع تمنياتنا أن تكون هناك شركات وطنية عربية يمكن أن تؤدي الأدوار نفسها.

moh19DZ
09-14-2015, 22:37

dhmo
09-15-2015, 01:27

الاختيار بقى سهل وخصوصا انك انت بتعرف حاليا الشركات الجاده عن الشركات النصابه بالسؤال عنها في المنتديات وغيرها من ممن تعامل معها يعني بقى سهل اوي معرفه ده عن زمان
ودايما خد الشركه الي بقالها فتره في السوق

kheireddine
09-15-2015, 01:54
♣للأسف لما بشوف الشركات القبرصية و‼☼ عدم التزام الهيئات......................☺ الرقابية بتطبيق القوانين بصرامة
لا اعتقد اني ممكن اثق في شركة عربية•••
و فيه مثل يقولك اللي تعرفه ا•••☻☻حسن من اللي ما تعرفوش♣

onelove
09-15-2015, 02:22
بالتاكيد سافتح لكن ادا كانت مميزات الشركة عالمية و توفر لنا الخاصيات المتناسبة لجميع الطبقات و اظن انها ستكون نفيدة للثظاؤ علي مشكل التوصل بالاموال لانع=ها تابعة لبلك كل شيء اسهل

dhmo
09-15-2015, 04:26
بالتاكيد سافتح لكن ادا كانت مميزات الشركة عالمية و توفر لنا الخاصيات المتناسبة لجميع الطبقات و اظن انها ستكون نفيدة للثظاؤ علي مشكل التوصل بالاموال لانع=ها تابعة لبلك كل شيء اسهل

انت هتعرف تختار لما تتعلم والتعلم هنا في المنتدى بيكون من المنتدى التعليمي او من تبادل الخبرات بين المتاجريين هنا وتبادل الاراء بين الاعضاء وطبعا ده بيكون مع التعلم من
الكتب ومصادر العلم الاخرى ايضا

ahmed bakry
09-15-2015, 05:50
اة طبعا افتح عادى ليه لا لا طالما شركة محترمة وكويسة وبتسشتغل بشكل احترافى وهاتتعامل معايا باحترافية انا جاهز انى اتعامل معاها عادى

doaa sary
09-21-2015, 23:40
بصراحة لا لان الموضوع هيبقا جديد بعيدا عن انها عربية ولا لا المهم انها شركة جيده وتكون فيها مصدقيه كبيره بس اخي

seifhd
09-25-2015, 12:45
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

abderraouffb
09-25-2015, 13:00
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
نعم ممكن ذلك اذا كانت شركة محترمة و قوية
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

andro2016
09-26-2015, 18:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اكيد طبعا وانا اول واحد هتعمل مع هذة الشركة لاكن مش
هنسى شركة انستا فوركس اكيد التى وقفت بجانبى ولا اتركها باذن الله بالتوفيق للجميع

sharshabil
09-26-2015, 18:57
ان كانت شركة عندها مصداقية و سمعة اتسجل
طبعا بعغض النظر عن هل هيا عربية ام لا المهم هو الجدية و المصداقية في الشغل و السمعة الطيبة

salichou
09-28-2015, 17:04
السلام عليكم، أخي الكريم إن كانت دولتك لا تمنع الفوركس فما المانع
أعرف شركة *** عربية و ثيقة ، بالتوفيق لك ولجميع المتداولين

soloforex
10-12-2015, 06:59
وكانت ندرة الائتمان في أجزاء كثيرة من منطقة العملة عاملا رئيسيا في توقف الاستثمارات، وكذلك عدم وجود الثقة بين الشركات والأسر. وبينما ارتفع الإقراض المصرفي للأسر في يناير في الفترة من ديسمبر عام 2014،

mohammed55
10-13-2015, 09:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
للأسف لما بشوف الشركات القبرصية و عدم التزام الهيئات الرقابية بتطبيق القوانين بصرامة
لا اعتقد اني ممكن اثق في شركة عربية
و فيه مثل يقولك اللي تعرفه احسن من اللي ما تعرفوش

seifhd
10-16-2015, 12:28
أخي الكـــــريــــم بـــــــارك الله فيـــــك و جــــزاك الله كــــل خـــــيـــــر
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

sohayla
10-16-2015, 12:44
يا اخي العزيز شركات الوساطة كثيرة وهناك تنافس كبير فيما بينها من حيث عدد اللغات المدعومة

tasabeh
10-16-2015, 12:45
اكيد سوف اثق بيها واكون اول الناس للعمل فى هذه الشركة لان العمل فى التداول فى سوق تجارة العملات الاجنبية مع الشركة العربيه سوف يسهل عملية السحب لانها ستكون متاحه وسهله جدا واتمنى لك حظ سعيد

honolu4exer
10-17-2015, 08:44
مؤشر S&P 500، بما فيها نظام Cisco. و مجموعة Wal-Mart Stores. جاءت النتائج ممتازة من قبل الشركات التي قامت بنشر تقاريرها : تملك 80% أرباح تفوق التوقعات و تجاوزت 60% توقعات أرباح المبيعات.

asxqwzdc2
10-18-2015, 01:24
هدف فإن هذا راجع لك ، فبعض التجار ي أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد ختارون مستويات ا. و من المهم ان يتعلم هم الذين يحققون الارباح. إن هذه النسبة من الممكن أن تكون أكثر من ذلك لو أن المتداولون لدعم والمقاومة كأهداف للربح ، وآخرون يختارون كميات ثابتة من النقاط كأهداف ربحية لكل صفقة ربح ، على أية حال

---------- Post added at 11:24 PM ---------- Previous post was at 11:22 PM ----------

آنت جيدا في الحساب التجريبي وملتزما بقواعدك فانك ستتحول إلى مضارب تى ما فتحت حساب حقيقي . الغالب : انك ستك متخوف من إتباع نفس الإستراتيجية أو طريقتك في المضاربة التي مارستها على حسابك الديمو هنا اطرح عليك خمس نقاط تساعد علىالتغلب على هذه١فتح حسابك الحقيقي بحساب مصغر بألفين سوف تتخلص من بعض مخاوفك. إذا آنت قد بنيت استراتيجيه على

mohmed1214
10-18-2015, 01:25
موضوع مفيد وهناك اخرين يستفادون من هذا الموضوع واتمنى الابداع اكثر وان تتحفنا بما هو جديد والا تبخل علينا
بما تعرفه واللهم يوفقك الى الخير والبركة والسعادة الابدية....تقبل مروري وشكرا لحضرتكم

mohamedalgmal
10-18-2015, 09:24
السلام عليكم اخى الكريم الموضوع جميل وحلو ولاكن هل فيه تصريح وترخيص بكدا واهم حاجه المميزات والمصداقيه وخدماتها وثبوتها المهم تكون صادقه فى المعامله ومع العملاء وشكرا

yassineleo
10-18-2015, 15:02
يقول الخبراء العالميين ان نسبة نجاح المتداول المبتدا باستراتيجية بسيطة اكبر من الدي درس علوم الفوركس

Mazin Awwad
10-18-2015, 15:35
السلام عليكم
اشتراكى فى الشركه العربيه هيكون على اساس التاكيد الاول
لازم اتاكد من مميزاتها وعروضها ورافعتها الماليه
ولو عروضها مناسبه وشفت ان عملائها مرتاحين معاها
ساعتها ممكن افكر انى اشترك معاها
واهم حاجه الانضباط بتطبيق القوانيين

tareq sleem
10-27-2015, 17:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الفاضل مشكور علي طرح الموضوع*
الجيد والمفيد **وشكرا**الاخوة الاعضاء الكرام **والسلام عليكم ورحمة الله*

salak
10-29-2015, 20:16
لا افضل العمل في اي شركة عربية لاني بصراحة اخاف من النصب خصوصا لدى العرب
بالتالي التعامل مع العالم الغربي اكثر امنا وفيه قانونية اكبر طبعا ليس كل الغرب صادقين

عبير زيد
10-29-2015, 20:17
والله لو ايش تكون المميزات مستحييييل اثق بشركه عربيه
اصلن الشركه العربيه بتطلب منك مبالغ خياليه وتحصر عليك المكسب
توصله اقل مبلغ يعني لو الصفقه تكسب فيها دولار يخلوه نص دولار وممكن اقل
معروفين العرب مستحيل يسعدو شعوبهم خااصه الحكام واصحاب النفوذ

marwanadam
10-29-2015, 20:39
لما لا من باب التشجيع للامور العربية ممكن ان نعمل كدى
ولكن المهم ان تعرف قسيمة الشركة هدا هو الامر الدى يجلب المستتمرين والاعصاء لدى يجب ان تحصل الشركة على شعبية
وبتوفيق

ashraf mamdouh
10-29-2015, 20:42
انا اسمع عن وجود شركة عربية تسمى شركة امانة كابيتال
هذه شركة عربية ولكن ليست مشهورة مثل الشركات الكبرى امثال انستا و اف كس دى دى و اكس ام واف اكس سى ام وغيرهم

snnaky
10-29-2015, 21:26
طب هو اية اللى يمنع اصلا ياعنى مش فاهم
يعنى هو احنا دلوقت بنشتغل مع شركات اخرى عشان هما متواجدين على الساحة اكتر ولا توجد على الساحة العربية شركات ولكن اذا توفر اذا تصبح هناك منافسة والمنافسة تكون لمصلحة الشركة العربية اذا تساوت المميزات وليس لأنها عربية فلا مجال للعواطف فى عالم المال

Mazin Awwad
10-29-2015, 22:10
السلام عليكم

ahmed bakry
11-05-2015, 15:40
اة طبعا طلما الشضركة ذات مصداقية واحترافية ومحترمة بجد وبتحترم المتداولين اللى فيه وبتحافظ على شغلها معاهم ليه لا اكيد اتعامل معها

مريم ميري
11-05-2015, 18:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته على حسب الشركة ادا كانت شركة موثوقة نعم ساتعامل معها وان كانت شركة نصابة لن اثق فيها
وفي النهاية احب ان اشكر القائمين على نجاح المنتدى واتمنى التوفيق لجميع المتداولين بالمنتدى ان شاء الله وشكرا

asxqwzdc1
11-05-2015, 18:37
السلام عليكم اخي العزي اعتقد ان الاضمن تحويل الاموال على البنك لكى تتاجر وانت عارف انك تتاجر فقط بالبونص لان عدم الطمع و الالتزام باهداف الاستراتيجية التي تتداول من خلالها دون الحاجة الي السحب الوقتي لقيمة الارباح ؟فاعتقد انه من غير المعقول انه انك اذا حققت اي مبلغ ربح من كل صفقة و حتي ان كان المبلغ صغيرا ان تبادر المتاجره بالارباح غالبا بتقابل الخساره وانا نفسى واجهت ذلك الموقف كثيرا

WRZ
11-05-2015, 20:43
السلام عليكم يا فوركساويه
فعلا ما دامت الشركه هتفتح يبقي اخدت موافقه و تحت اشراف شركه خارجيه
و ربنا يوفقنا جميعا

mohamedelmaghrapy
11-05-2015, 21:43
اكييييييييييد طبعا با بروووف ممكن وومكن كمااان ولكن انت عارف طبعا ان الفرق مبين الشركااااات الاوربيه
والشركاااات العربيه هي الاكانيات . فهمت يعني الشركات الاجنبيه هتديك بونص . وعروض كتير فهمت الاختلاف

abdo bas
11-05-2015, 21:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
تحية طيبة ...
اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع القيم ...
اتمنى لك دوام التقدم والنجاح ...

---------- Post added at 06:59 PM ---------- Previous post was at 06:54 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
تحية طيبة ...
اخي الكريم اشكرك جزيل الشكر على الموضوع القيم ...
اتمنى لك دوام التقدم والنجاح ...

BKR-FOREX
11-05-2015, 22:41
السلام عليكم

zerodox
11-05-2015, 22:50
اخي مالك ومال وجع الراس ان شركة انستا فوركس غنية عن التعريف
وهي افضل شركة في العالم.

gadeer86
11-05-2015, 22:54
السلام عليكم اخي الكريم ..
اعتقد لو هذا حصل فسأكون اول من يشترك.. فالعرب اولى بأن ندعمهم اليس كذلك ..
بالتوفيق لك و لجميع اعضاء المنتدى .. :)

dfghfgh
11-05-2015, 22:59
فعلا اخى العزيز انا اعتقد انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من امتحاناتكالسلام انك خلصتالفاضل ثانوية عامالشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية من كلية الهندسة والحمد لله انا اتخرجت

nuclear2010
11-05-2015, 23:35
السلام عليكم جميعا
الاهم ليست جنسيه الشركه ولكن الاهم هو مصداقيتها ومدى سهوله التعامل معها
تقبل مرورى

ajanahas
11-06-2015, 00:09
نعم اخي يمكن الوثوق بالشركة لان اي شركة تلجا لمجال التداول بالعملات تخضع لقوانين دقيقة من شركة الامن... لمنع النصب وسرقة المتداولين

مريم ميري
11-06-2015, 00:29
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا افضل ان افتح حساب مع شركة عربية ولكن شرط ان تكون الشركة موثوقة وشركة انستا فوركس الحمد لله موثوقة
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتى العربي

younes-dz
11-06-2015, 00:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مساء الخير
بالنسبة لفتح حساب في في شركة عربية قد تكون مضمونة وآمنة وبعبيدا
عن المعاملات الربوية وأو ما شابه

dhmo
11-12-2015, 15:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مساء الخير
بالنسبة لفتح حساب في في شركة عربية قد تكون مضمونة وآمنة وبعبيدا
عن المعاملات الربوية وأو ما شابه

لازم نسال بردو عنها وانت بتعرف حاليا الشركات الجاده عن الشركات النصابه بالسؤال عنها في المنتديات وغيرها من ممن تعامل معها يعني بقى سهل اوي معرفه ده عن زمان
ودايما خد الشركه الي بقالها فتره في السوق

BKR-FOREX
11-12-2015, 16:01
اخى العزيز انا لست بخبير لدرجة الاجابة عن هذا السوال وباذن الله هتابع مع حضرتك لمعرفة هذة الاجابة من الاعضاء القدامة وباذن الله كلنا نستفيد من هذا و السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ppttss
11-12-2015, 16:16
نعم يمكن بس اعتقد لا يوجد شركات فى مصر اعتد ان الكويت والامارات يوجد بهم شركات فوركس اما مصر لا يوجد يوجد بها شركات او فروع او مكاتب فقط وليست مرخصة

Bassem Hassani
11-12-2015, 16:24
هو المفروض يكون فى اتجاه فعلا لحاجة زى كدا بس لازم نعرف ان شركات الفوركس بتحتاج راس مال كبيرة جدا علشان تفتح شركة وى دا ودا لان الحجم ايومى للتداول فى الفوركس كبير وكمان شركة الفوركس عبارة عن منظومة ماليه فى حد زاتها هيبقى عليها التزمات كتير جدا
وفى الغالب لو حصل فانه هتكون فى شركة عربية للفوركس مكونة من اكتر من ودوله عربية وليست خاصه بدولة واحدة

asxqwzdc6
11-18-2015, 16:21
السلام عليكم اخي العزيان الاضمن تحويل الاموال على البنك لكى تتاجر وانت عارف انك تتاجر فقط بالبونص لان عدم الطمع و الالتزام باهداف الاستراتيجية التي تتداولوانا ذلكواجهت نفسى من خلالهالموقف ا دون الحاجة الي السحب الوقتي لقيمة الارباح ؟فاعتقد انه من غير المعقول انه انك اذا حققت اي مبلغ ربح من كل صفقة و حتي ان كان المبلغ صغيرا ان تبادر المتاجره بالارباح غالبا بتقابل الخساره

staykoper
11-19-2015, 21:59
الذي يريد ان يبقي علي اسعار المستهلك قريبة من 2٪ علي المدي المتوسط ، بالاعلان عن شراء للسندات الحكومية في اجتماعه التالي في 22 يناير لضخ المزيد من السيولة الي الاقتصاد و جعل الاسعار تصعد مجددا لابعاد مخاطر الانكماش

M.gamal9463
11-19-2015, 22:17
اخي الاختيار يبقى على حسب المميزات و الخصائص التي في الشركه
لو كانت غير جيده لن اشارك فيها ، طبعا الخصائص مثل الرافعة الماليه و الحد الادنى للعقد و الكثثير

FMtrader و XM محترف
11-20-2015, 00:50
لقد اشتركت في إحدى شركات الفوركس على الإنترنت، ولكن لم أبدأ التداول معها بعد، وعندما قمت بسؤالهم عن الحساب الإسلامي قاموا بإرسال هذه الرسالة إلى حسابي الالكتروني، ووجدت أنها تطابق أوامر الشريعة، ولكن للتأكد فقط اسأل وأرجو منك ألا تقوم بتحويلي إلى فتوى سابقة لأني تهت بين هذه الفتاوى،

hamdi44
11-20-2015, 01:03
السلام عليكم اخي الكريم موضوع قيم اخي الكريم ... اما عن جوابي فسوف اقوم بفتح الحساب مع الشركة ادا كانت الشركة جيدة و جدية في تعاملاتها

اي بناء على بحث اداكانت الشركة ناجحة و معرورفة و صادقة فلان اتردد في فتح حساب فيها

تقبل مروري

عبد الرحيم رافا
11-20-2015, 03:40

نعم أخي ممكن أن اتسجل بها عندما تووقع ععقد المصداقية تكون مرخصة كباقي الشركات العالمية هذا جييد نتعاون نحن العرب بيننا

haroug
11-21-2015, 13:17
هى طريقة مربحة نعم لكن اذا صدقت المؤشرات وانا لا احب ان اعتمد على المؤشرات اعتماد كلى
فنسبة مصداقيتها تتفاوت
ويجب ان تعتمد على التحليل الاساسى اكثر من المؤشرات

alaa1
11-21-2015, 13:31
هلا
سوالك حول امكانية فتح حساب في شركة عربية .. طبعا ممكن بشرط ان تكون شركة موثوق بها ولها خبرة كافية

BKR-FOREX
11-21-2015, 19:12

somokobo
11-24-2015, 07:33
صعد زوج اليورو/ الدولار الامريكي 23 نقطة بعد البيانات القوية من المانيا مع بيانات التضخم لمنطقة اليورو و معدل البطالة.يتداول اليورو عند مستوي تراجع النفط الخام 56 سنتا ليتداول عند مستوي 49.20 بينما تراجع نفط برنت 69

asx
11-26-2015, 18:53
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

reyad george
11-27-2015, 03:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ه لو كانت الشركة العربية بمواصفات قانونية وتقدم خدمات جيدة فلن اتردد في الدخول فيها بعد التاكد من التراخيص بالتوفيق للجميع

asx1
11-30-2015, 22:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى الكريم مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا الا و هو الادوات المشتقة في الفوركس ولكن اتمنى ان تعيد شرح الموضوع باستفاضة اخي الحبيب شكرا لك على هذه المواضيع المهمة فاأكثر من ذلك لانى لم أفهم حقيقة الموضوع جزاك الله كل خير بالتوفيق ان شاء الله

ibrahimgharzo
12-08-2015, 01:34
سوق الاتجار بالعملات الأجنبية ( عملات، فوركس، افكس) هو عبارة عن سوق يسمح للمشاركين به القيام بعمليات البيع والشراء و المضاربة على العملات. ما معناه أنك تتاجر عملة مقابل أخرى مثالا على ذلك : اليورو مقابل الدولار eurusd.

إن سوق الفوركس و الأسواق المالية الأخرى المتعلقة به يعتبر من أضخم و من أكثر الأسواق المالية سيولة حيث يقدّر حجم التداولات اليومية بالترليونات.

للمتاجرة بالعملات الأجنبية عدة مزايا من أهمّها الشفافية، التعامل المباشر، حجم التداول الضخم، السيولة و عدد المشاركين الكبير في السوق المال

justsmile
12-08-2015, 01:50
اخي لما لا .. فدعم شركة عربية اولى من شركات اجنبية ..
و من حيث مصداقيتها اعتقد انها ستتبين بمصداقيتها من التعامل و لما لا نتعامل و نتأكد من المصداقية ..
فأنا نعم مع ان يكون هناك شركة عربية بالفوريكس , اتمنى ذلك ..

one k
12-12-2015, 17:12
السلام عليكم ... لا طبعا لان الثقافة المالية في الشرق الاوسط مش كويسة وكمان هيكونوا لسة مبتدئين في الموضوع
علشان كدة اا مش هفتح في شركة عربية
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

brahim123
12-17-2015, 13:02
تجارة الفوركس تمثل بذاتها طريقة مثالية لصنع المال ولكن هذه الفرصة موجهة للمحترفين وليس للمبتدئين ان التاجر المحترف يعلم متى يبدأ تجارته ومتى ينهيها بناء على عدة عوامل في حين ان تصرفات التاجر المبتدئ معروفة وهي ابقاء الصفقة مفتوحة عند الربح لكي تزيد الارباح واغلاقها عند البدئ بالخسارة، فهذه التصرفات عبارة عن اساليب بدائية في التجارة فقد تضطر لخسارة بعض الاموال من اجل فرصة ما، او قد تضر الى ان تضحي بفرصة تجنبا للاسوء القادم مع الفرصة.

neverlityougo2
12-19-2015, 20:07
مشكور على هذا الموضوع لقد اعجبني موضوعك كثيرا فهو منظم و منسق كثيرا و مليء بالمعلومات الرائعة عن مجال رائع جدا امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر

bladlil
12-23-2015, 00:00
نعم اخي الكريم بالطبع لاني اعلم ا ن شركت الفوركس من ادخم الشركات عالما و
مادامت ستافتح هده الشرك فرعا في ماكان ما يجب توفر في شروطا عديدا مطلوب

stockforex
12-24-2015, 04:15
اليوم انتخابات مجلس النواب في البرلمان البريطاني ، حيث سيتم تشكيل الحكومة .
تراجع اليوم مؤشر نيكاي بمقدار 1.2% إلى المستوى المنخفض غي شهر متابعاً التصفية في الول ستريت. كانت التداولات أضعف مع تراجع شركتي تويوتا

alarabik
12-26-2015, 21:21
اخي الكريم اكيد سوف اتعامل معها بل هتكون فرصه جيده ومناسبه جدا
وخصوصا لو كانت مثل هذه الشركه العربيه تعرض عروضا مغريه
كالرافعه الماليهوفرق الاسبريد وما شابه فاكيد هكون على ثقه فى التعامل معها .

mhamadfor
12-26-2015, 21:21
اخي الفاضل شركات الوساطة كثيرة وهناك تنافس كبير فيما بينها
من حيث انواع الحسابات والرافعة المالية والسبريد وغيرها
واتمنا ان يكون عناك شركة عربية معترف بها دوليا

zead ahmad
12-28-2015, 10:22
ممكن لو تلك الشركة شركة مرخة فى هيئات رقابية يمكن ان تشترك بها وتفتح حستب بها بس لابد وان تستفسر عنها بشكل صحيح حتى تقدر تربح منها وتسحب منها المصداقية اهم شيء

kaoutforexer
12-28-2015, 12:30
تبلغ نسبة الكترونيات الأزياء الملبوسة 57% من الوحدات المُباعة، بينما ستتراجع الالكترونيات الرياضية الملبوسة إلى مستوى 43% فقط من المجموع. ارتفعت الاسهم الأمريكية بأمل وصول اليونان لاتفاق مع الدائنين مزيداً من ثقة

hossam122
01-13-2016, 21:57
ذا كانت الشروط مطابقه بها لما لا وخاصه إذا كانت والحسابات ليس مبالغ كبيرة لنستطيع أن نسجل بها فلا اعتقد انها مشكله
وخاصه ولا ننسى وبالنسبة للحسابات الصغيرة اعتقد هي من سنواجه المشاكل لو حدث وحصل من الشركة مشاكل او نصب لان شركات نصابة كتير فى الفوركس

OsamaNasser
01-13-2016, 22:20
انا في البدايه مش هثق فيها مهما كانت عروضها لكن ممكن بعد فتره لما الشركه تبداء تشتغل واشوف ادائها مع الناس وهل هي شركه محترمه فعلا ولا نصابه زي معظم الشركات
ساعتها ممكن افتح فيها اذا كانت اخبارها ايجابيه

latraaa
01-13-2016, 22:22
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الطرح، نعم أخي الكريم يمكنك أن تقوم بالعمل على فتح الحساب و إن شاء الله من دون أي مشاكل، أرى أنه من الأفضل العمل على التعلم و التداول، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

yousse
01-13-2016, 22:32
لست متأكدا لأنه يجب أن تكون تحريات كبيرة على هده الشركة لأن بمجرد فتح الشركة في العالم العربي سيصلون بأنها شركة نصابة