PDA

View Full Version : خطوات ناجحه في كيفية الحد من الخساره و هل يمكن عمل استراتيجيه ناجحه ؟

Pages : [1] 2

abokarma
08-15-2012, 08:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ,,يا اخواني لقد طرحت هذا الموضوع لاني وجدت الكثير من المبتدئين يسألون هذا الأساله في كيفية تقليل الخساره وزيادة الربح وعمل استراتيجيه خاصه,,
إليكم بعض النصائح المفيدة، والتي أتبعها، وأود أن أطلعكم علىيها 1 تدرب قبل بدء التداول بالنقود الحقيقية 2 التعرف على الأحداث التي تحرك أسواق العملات 3 فهم الاستراتيجيات 4 إدارة المخاطر 5 التمسك بما تعرفه 6 تحليل السوق بدقه 7 حافظ على مشاعرك في الاختيار 8 لا تتوقع أن تربح كل عمليه تقوم بها 9 النظر في تنويع محفظتك 10 و أخيراً وضع خطة التجارة الخاصة بك والمتاجرة عن طريقها
حظا سعيدا وتجارة سعيدة! :ok:.

kazim
08-15-2012, 09:46
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ,,يا اخواني لقد طرحت هذا الموضوع لاني وجدت الكثير من المبتدئين يسألون هذا الأساله في كيفية تقليل الخساره وزيادة الربح وعمل استراتيجيه خاصه,,
إليكم بعض النصائح المفيدة، والتي أتبعها، وأود أن أطلعكم علىيها 1 تدرب قبل بدء التداول بالنقود الحقيقية 2 التعرف على الأحداث التي تحرك أسواق العملات 3 فهم الاستراتيجيات 4 إدارة المخاطر 5 التمسك بما تعرفه 6 تحليل السوق بدقه 7 حافظ على مشاعرك في الاختيار 8 لا تتوقع أن تربح كل عمليه تقوم بها 9 النظر في تنويع محفظتك 10 و أخيراً وضع خطة التجارة الخاصة بك والمتاجرة عن طريقها

بالنقود الحقيقية 2 التعرف على الأحداث التي تحرك أسواق العملات 3 فهم الاستراتيجيات 4 إدارة المخاطر 5 التمسك بما تعرفه 6 تحليل السوق بدقه 7 حافظ على مشاعرك في الاختيار 8 لا تتوقع أن تربح كل عمليه تقوم بها 9 النظر في تنويع محفظتك 10 و أخيراً وضع خطة التجارة الخاصة بك والمتاجرة عن طريقها

zasd
08-15-2012, 10:49
عندك حق فى كلامك .,, وبالذات افضل ميزه .. هى وقف الخساره
ولكن بالنسبة للمبتدئين تجد الصعوبه فى التحليل .. وتجد صعوبه فى اختيار استراتيجية معينه

mondemonde
08-15-2012, 10:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاثه
نصائح جد مفيدة
اخي الكريم خاصة للمبثدئين جزاك الله خيرا

eslam92
08-15-2012, 12:43
موضوع رائع شكرا لك
ولكن من اسهل شئ قراءة النصائح فما اكثرها
ولكنى اعتقد ان هذه النقاط متوالية بمعنى ان الشخص لا يلاحظ او يحقق النقاط السابقة الا بالتوالى نقطة نقطه
تقبل مرورى

mannon
08-15-2012, 13:49
موضوع رائع شكرا لك
ولكنى اعتقد ان هذه النقاط متوالية بمعنى ان الشخص لا يلاحظ او يحقق النقاط السابقة الا بالتوالى نقطة نقطه
تقبل مرورى

والله معاك حق احنا لو حسبنا كام نصيحة موجودة فى المنتدى للمبتدئين لكى ينجحوا فى سوق العملات ممكن نعد لحد مليون نصحية ههه لكن تعالى بقى نشوف اصلا مين بيحاول يفهم النصيحة دى هنلاقيهم يتعدوا على صوابع اليد ، للاسف كل عايز يشتغل فى الفوركس من غير ما يتعلم هذا العلم

ahrou
08-15-2012, 16:30
شكرا لك أخي على هذه النصائح و المعلومات القيمة والتي على كل تاجر أن يعمل بها حثى لا يتكبد الخسائر

mohamed Omar
08-15-2012, 20:22
الف مليون شكر ليك عل النصايح الغالية دي
وان شاء الله اعمل بيها وربنا ميجبش خسارة ابدا

meroo
08-15-2012, 22:25
والله معاك حق احنا لو حسبنا كام نصيحة موجودة فى المنتدى للمبتدئين لكى ينجحوا فى سوق العملات ممكن نعد لحد مليون نصحية ههه لكن تعالى بقى نشوف اصلا مين بيحاول يفهم النصيحة دى هنلاقيهم يتعدوا على صوابع اليد ، للاسف كل عايز يشتغل فى الفوركس من غير ما يتعلم هذا العلم
فعلا اخى المشكلة مش ف قواعد النجاح لان كلنا عارفنها
المشكلة فينا احنا اننا مش بنطبقها عملى ونلتزم بيها سوق الفوركس كده للاسف دائما التهور شىء اساسى فيه يتغلب على المتداول

mahmoud30
08-16-2012, 00:19
موضوع اكثر من رائع يا اخي وانا ان شاء الله هحط الموضوع و النقاط ديه امامي و انا بتعلم الفوركس

my5233
08-16-2012, 01:08

نصائح جد مفيدة

mohmed94
08-18-2012, 00:54

بس صعب جدا على المبتدئين انهم يحلووو لوحدهم ولازم يعرفو كيف يديرو راس المال بشكل جيد وقوي والمخاطره بنسب معقوله

medhat
08-18-2012, 01:54
دائما التطبيق يكون صعب من السهل ان ننصح واحيانا كثيره ما لا نستجيب الى نصح الاخرين
ولكن من الصحيح اخى ان الالتزام بما قلت وبطريقه صحيحه يوفر فرص جيده للنجاح

no1forex
08-18-2012, 02:05
السلام عليكم ورحمة الله

انا اسميها الوصيا العشر

ولكن اهم نقطه واخطرها ادارة رائس المال وهى عصب الفوركس واداة المتاجر الناجح

وتحياتى لك

amininho10
08-18-2012, 02:23
السلام عليكم و رحمة الله نصائح مفيدة لكن تعتبر هذه المراحل جد صعبة بالنسبة لنا نحن المبتدئين

mmm2013
08-18-2012, 03:12
انه حقا اسلوب جيد جدا ومن الممكن ان نستفيد منه عند فتح اى صفقه ونريد ان نضع لها حد الخساره حتى لا نخسر اموال كثيره عندما ينقلب السوق علينا

mohamed farag
08-18-2012, 03:27
شكرا عالنصايح الجميله موووووووووووووووووووووت
دي
وعندك حق فيها

mohmed94
08-18-2012, 11:54
السلام عليكم اخوي وشكررا علي النصايح الي اكثر من مفيد وبالزات عندك حق فى كلامك .,, وبالذات افضل ميزه .. هى وقف الخساره

ramma
08-18-2012, 17:53
اجل بالطبع عندك كل الحق فى كلامك .,, وبالذات افضل ميزه .. هى وقف الخساره
ولكن بالنسبة للمبتدئين تجد الصعوبه فى التحليل .. وتجد صعوبه فى اختيار استراتيجية معينه

---------- Post added at 02:53 PM ---------- Previous post was at 02:50 PM ----------

السلام عليكم و رحمة الله
جزاك الله عنا كل الخير

khototo
08-18-2012, 18:09
موضوع روعة بالنسبة لمثلى المبتدئين
و أرجو منك أخي و اذا كان ممكن وضع شرح لكل نصيحة مثلاً التحليل... و شكراً

mmm2013
08-18-2012, 18:14
نصائح جد مفيدة

حقا واعتقد انه من السهل جدا على كل مبتدىء ان يلتزم بهذه الخطوات حتى يستطيع ان يحقق النجاح بكل سهوله وحتى يبتعد عن اى خساره ممكنه

mohmed94
08-19-2012, 02:18
السلام عليكم اخي الكريم وبالفعل وقف الخسارة شي راءع جدا بس طبعا في ناس تلاقي مشاكل كثيرة في هزا وبالزات المبتدءين

mssforex
08-19-2012, 13:23
نقاط قليله وموجوذه لفن التجاره الخاص بالفوركس وانا معاك فى الكلام دا
واهم شئ عدم الطمع وادارة رائس المال واختيار اسلوب المتاجره المناسب لك ولى رائس مالك

noureen
08-19-2012, 13:53
معلومات جيده و لكنها غير موضحه فماذا تقصد بتنويع محفظك
و ماذا تعنى اداره المخاطر ارجو التوضيح و شكرا جدا على تلك المعلومات

abokarma
08-19-2012, 14:40
معلومات جيده و لكنها غير موضحه فماذا تقصد بتنويع محفظك
و ماذا تعنى اداره المخاطر ارجو التوضيح و شكرا جدا على تلك المعلومات
أعني بتوزيع محفظتك اي توجيه رأس المال في اكتر من صقه في اكتر من ذوج عمله واحد , أما إدارة المخاطره و هي انك اذا كنت مخاطر أي تدخل صفقه فيها شك و لاكن نسبة النجاح اكبر و ارجو ان اكون افدتك يا ا×ي الكريم بالتوفيق

---------- Post added at 11:40 AM ---------- Previous post was at 11:29 AM ----------

موضوع روعة بالنسبة لمثلى المبتدئين
و أرجو منك أخي و اذا كان ممكن وضع شرح لكل نصيحة مثلاً التحليل... و شكراً
من الصعب شرح الموضوع و لطول الشرح و عدم قدرتي على توصيل المعلومات بدقه و لاكن هنا مواضيع كثيره تتحدث عن التحليل ,, بالطريق البسيطه هو ان تدقق جيدا في الذوج الذي تريد عمل صفقه ناجحه عليه اي تنظر على تاريخه و السبب في صعوضه او هبوطه وو ضع الخطه المناسبه و هكذا الموضوع يطول شرحه زي ماقلتلك و انا هحاول اضع اللنكات الي بتتكلم عن الموضوع ده انشاء الله

Eng PTC
08-19-2012, 15:32
كلامك كله منطقي لكني لا اوافق في نقطة

وهي التنويع في السلة

لا اعلم اذا كان قصدك التنويع في العملات

ولكن انا ضدك في هذا الشيء

على كل مبتدئ ان يركز ميدئياً على عملة معينة ويفهم سلوكها وتحليلها

ومن بعدها ينتقل تدريجياً لعملات اخرى

aminewactop
08-24-2012, 03:40
نصائح جد مفيدة

nour
08-25-2012, 00:11
معلومات مهمة لي شخصيا كجديدة في المجال واهم الامور كيف تتحكم في راس المال وكيف تتجار شخصيا انصح بالتعلم في حساب تجريبي لمدة لا تقل عن ست اشهر ثم المشاركة في الشركات التي تعطي بونص لتتعلم المخاطرة وتعلم صعود سلم النجاح في الفوركس بالهوينة

azza51
08-27-2012, 23:10
شكرا علي هذه النصائح القيمة اخي وقد احب ان اسأل عن كيفية التنوع في قيمة محفظتي كيف هذا وما هو هذا المصطلح اريد الاجابة لأن معرفتي قليلة جدا في هذا المجال

elmirmajid
08-27-2012, 23:20
السلام عليكم اخي الكريم هي دي النصائح انت شملت فيها كل المشاكل التي يمكن ان يتعرض ليها الشخص انتاء تواجده في الفوركس من البداية الى الاحتراف لان المبتداين رقعون في مشاكل منها التسرع في التعلم والرغبة في التداول على حساب حقيقي وينسون فائدة التداول على حساب التريبي والمحترفين يقعون في مشكل الطمع حيت يرى انه اصبح محترف وبدلك راح يتهور ويدخل بصفقات كبير ويمكن راح يخصر موفق اخي الكريم

y4x
08-28-2012, 00:03
موضوعك مهم وفعلا احسن طريقة لوقف الخسارة هى الابتعد عن الطمع والرضا بقليل

والبركة فى القليل

hesham itch
08-31-2012, 18:54
اعتقد انه يلزم ان يكون المتاجر على درجة كبيرة جدا من الاحترافية لكى يكون قادرا
على القيام بوضع استراتيجية تصلح للتنفيذ على ارض الواقع وبشكل جيد

HOUSAMMI
08-31-2012, 19:01
بسم الله

نصائح مفيدة اخى

بس انا سمعت عن ادارة المخاطر كثيرا هل تقصد بها ادارة راس المال

abokarma
08-31-2012, 19:15
المقصود بادارة المخاطر هنا فى الفوركس هي عملية قياس وتحديد احتمالات التعرض للخطر عند بدأ الصفقه، ثم تطوير أساليب وتقنيات للتحكم في هذا الخطر ومحاولة تجنب حدوثه قدر الامكان لتجنب الخسارة.

thunderfot
08-31-2012, 19:31
موضوع جميل

لكن غير مرتب فالمفروض أنه بنقاط محددة كل نقطه يجب ان تكون في سطر مستقل بدلا من تداخلها مع بعضها

وشكرا لك

abokarma
09-02-2012, 16:08
موضوع جميل

لكن غير مرتب فالمفروض أنه بنقاط محددة كل نقطه يجب ان تكون في سطر مستقل بدلا من تداخلها مع بعضها

وشكرا لك

شكرا اخى الكريم على مرورك هنا فهل هذه فعلا نصيحة منك ام انه طمع فى البونص الذى دائما ما تقول انك لا ترغب فيه وليس هدفك من المنتدى وان كان كذلك فنحن فى انتظار التوضيح منك ليستفيد الجميع من خبراتك العظيمة وعلى حد علمى انه يحب ان تكون المشاركة اولا لا تتضمن السلام والشكر والمسافات والسطور واعادة الكلمات وخاصة الانتر فما الجديد الذى اضافته من مشاركتك هل هو معلومة جديده عن الفوركس ام كيفية سرد موضوع

ourami
09-03-2012, 19:15
كلامك معقول أخي الفاضل
حيت أنك تطرقت لبعض النقاط المهمة لنتمكن من عمل إستراتيجية عمل طبقنا في حدة المجال مدة أطول اكركا أخي العزيز
واتمنى لك التوفيق و لله ولي التوفيق

benb
09-04-2012, 16:41
المشكلة هنا هي ان المبتدأين لا يعملون بالنصائح
وخاصة البدأ بحساب تجريبي
فتجدهم يتهورون ويبدأون بفتح حسابات حقيقية بدون اي خبرة فيفقدون حساباتهم
شكرا اخي الكريم على النصائح

hwida nada
09-04-2012, 16:47
الاخ ابو كارما اللى كتب المشاركة الاصلية
انتا قولت هقول نصايح للمبتدئين كيف تقلل من خسارتك
عنوان الموضوع لا يتناسب مع الموضوع
انت تتحدث الى مبتدء اى لابد من تبسيط المعلومة

moody mooda
09-04-2012, 16:49
السلام عليكم
نصائح مهمه جدا وانا من المبتدئين وكنت بحاجه لها
مشكوورين على جهودكم

mai
09-04-2012, 16:55
لا تتوقع أن تربح كل عمليه تقوم بها
فعلا المفروض بنستني لاخر الاسبوع لتقييم المكسب والخساره
وان شاء الله محدش يخسر
شكرا لك
وتمنياتي لك بالتوفيق

hassene96
09-04-2012, 17:15
السلام عليكم أخـي العزيــــز
شكـــراااا لك على هذع النصاائح الجد مفيـــدة
انشــااء الله سآخذ بنصاااائحك و أعمل بهااا و أطبقهاا
و انشاء الله ربي يبعد عنا الخصاارة

mahran3d
09-04-2012, 17:21
مموضوع ممتاز اخى العزيز
لكن غير مرتب بالمره
ارجو اعاده النظر به وترتيبه مره اخرى

me4all
09-04-2012, 22:39
انا ما ازالت عند راى

وقت الخسارة الكبيرة

العقل يقف تمام عاجزا عن التفكير وكل ده يصبح كلام نظرى فقط للاسف

lala
09-04-2012, 22:48
تسلم ايدك على هذا الموضوع الجميل وهو فعلا يجب على المتاجر فى الفوركس معرفه مثل هذه الخطوات
وخصوصا ان يكون المتاجر بعيدا عن الطمع لان كل من يدخل فى الفوركس يكون هدفه الاول هو الحصول على مبالغ كبيره بدون التفكير فى اى طرق صحيحه وخطوات جيده للنجاح

mohamed alalfy
09-05-2012, 00:03
السلام عليكم
نعم يمكن وضع استراتيجيه
للحد من الخساره وذالك عن طريق
معرفة الخسالاه وعدم تكرارها مره اخرا
وشكر الله سعيكم

abokarma
09-07-2012, 01:07
تسلم ايدك على هذا الموضوع الجميل وهو فعلا يجب على المتاجر فى الفوركس معرفه مثل هذه الخطوات
وخصوصا ان يكون المتاجر بعيدا عن الطمع لان كل من يدخل فى الفوركس يكون هدفه الاول هو الحصول على مبالغ كبيره بدون التفكير فى اى طرق صحيحه وخطوات جيده للنجاح
لك جزيل الشكر ,و هذا هو الهدف من الموضوع عندما يبداء التاجر بالكسب في اغلب الصفقات التي يقوم بفتحها يبداء بالصقه الذائده التي تتحول في اغلب الاحيان الى طمع يؤدي بك بخسارة راس مالك و لهذا انصح الجميع بعدم الطمع

themystery
09-09-2012, 15:41
مشكور و كلامك سليم جدا
اتمني التوفيق للجميع و ان يدرسوا جيدا قبل البدأ في التداول

themystery
09-17-2012, 11:59
معلومات قيمه بس مع الاسف المبتدئين امام بحر من العلم انا
شايف انه المفروض منع تشتيت المبتدئين و حصر الموضوعات الخاصه بالجدد
في مكان واحد
تحياتي

mohamed alalfy
09-22-2012, 01:42
السلام عليكم
شكرا جزيلا على كل ماتقدمه لنا
من معلومات ونرجو من
سيادكم ان تفيدونا بما هو جديد
شكر الله سعيكم

esraa
09-22-2012, 01:49
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا بجد علي كل المعلومات القيمه والمفيده اللي بتقدمهلنا
وان شاء الله الكل يستفيد

simo512
09-26-2012, 00:21
بالنقود الحقيقية 2 التعرف على الأحداث التي تحرك أسواق العملات 3 فهم الاستراتيجيات 4 إدارة المخاطر 5 التمسك بما تعرفه 6 تحليل السوق بدقه 7 حافظ على مشاعرك في الاختيار 8 لا تتوقع أن تربح كل عمليه تقوم بها 9 النظر في تنويع محفظتك 10 و أخيراً وضع خطة التجارة الخاصة بك والمتاجرة عن طريقها

keko
10-18-2012, 16:54
طبعا كل ما ذكرته فى خلال هذه الخطوات العشره جيدا جدا وخصوصا فعلا اذا قام كل متداول فينا بالتعامل مع
كل هذه النقاط بحرص فى تنفيذها اكيد هيقدر فعلا يوصل لمرحله الحدمن الخساره بشكل كبير

ptczalat
10-19-2012, 00:06
بارك الله لك بجد نصائح مهمة ومفيدة جدا لكل مبتدء
وكمان لابد من قراءة مزيد من الكتب عن التحليل الفني بالخصوص لأنه علي ما اظن اهم مرحلة

ahmed sleem
10-26-2012, 02:43
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا بعتبر وقف الخساره زي حزام الامان ومهمه جدا

mohamedsous
10-27-2012, 12:47
مشكور اخي علي هذه النقاط لكن صراحه لم افهم رقم 9 ماذا تقصد بتنويع النظر في محفظتك ؟ هل تقصد ان يكون لديك اكثر من مصدر لراس المال ام تقصد ان تفكر جيدا في مقدار راس المال الذي تبدأ به الفوركس كنوع من اداره راس المال

forex.masr
10-31-2012, 17:43
شكرا يا باشا على الفكره لان بجد مجموعه الخطوات بيدلوا على فكره
وتقبل مرورى وشكرا على اهتمامك واتمنى لنا التوفيق جميعا

ososbahar
10-31-2012, 17:58
السلام عليكم
ما هو التنويع في المحفظه
وشكرا علي المجهود

ameer
10-31-2012, 18:01
اهلا بيك اخي الكريم وشكرا لك على طرحك هذا الموضوع الجميل والقيم الذي فعلا المبتدئين يسالون عن هذة الخطوات عن كيفية الابتعاد عن الخسارة في الفوركس والربح منة

azifek
11-21-2012, 20:06
شكرا أخي الكريم على النصائح المقدمة في هذا الموضوع للأعضاء
فعلا الفوركس يحتاج من المتداول أن يتحلى بمجموعة من الصفقات و المؤهلات حتى يتمكن من النجاح فيه

LTF
11-22-2012, 22:33
السلام عليكم و رحمة الله
مشكور أخي على النصائح القيمة...سوف أخذها بعين الأعتبار و أرجو من الأعضاء الأكارم الأخذ بعين الأعتبار هذه النصائح لأنها من أساسيات الفوركس

superman
01-12-2013, 02:46
الف شكر علي هذه المعلومات القيمة و المفيده لقد استفدت منها الكثير جزاك الله خيرا

ahmed shebl
01-12-2013, 02:55
شكرا لك اخي على هذا الموضوع وما يشمله من نصائح للمبتدئيين بجد موضوع رائع ومميز لنصائحه للمبتدئين

amira
01-12-2013, 03:10
شكرا ليك
كل النقاط اللى ذكرتها صحيحه
خاصة نقطة التعرف على الاحدث بس ياريت تعرفنا ننمن نعرفها منين

كريم سليمان
01-12-2013, 03:30
ايضا اثناء الالمتاجره يجب ان عليك الاسترخاءوالبعد تماما عن التوتر والشد العصبي ويجب ان تكون في استرخاء ذهني و بدني تام من المهم ان تكون ردت فقعلك تجاه السوق سريعة و لكن هذه السرعة يجب ان تكون من منطلق التفكير السليم و ليس بناء علي تخوف او هلع جراء تحرك السوق

ayman.shosha
01-15-2013, 18:30
شكرا لك اخى العزيز
بالفعل نصائح رائعة اخى العزيز
واؤكد على مسألة اسلوب التداول الخاص
علينا جميعا ان ندخل السوق بناء على خطة محددة
فالدخول بدون اهداف يعنى نتائج غير محسوبة

شكرا لك مرة اخرى وتقبل مرورى

melad
01-16-2013, 12:06
معلومات قيمه فعلا
او ممكن نقول إرشادات للمبتدئيين قيمه شكرا لحضرتك و نتمنى المزيد من حضرتك حتى ننمى مهارتنا و نزيد من خبراتنا

---------- Post added at 11:06 AM ---------- Previous post was at 11:04 AM ----------

معلومات قيمه فعلااو ممكن نقول إرشادات للمبتدئيين قيمه و نتمنى المزيد من حضرتك حتى ننمى مهارتنا و نزيد من خبراتنا شكرا لحضرتك

basom59
01-16-2013, 17:12
نصائح طيبة ومفيدة وخاصة نقطة التدرب على حساب ديمو قبل الحساب الحقيقي حتى الاحتراف لعدم الخسارة

محمد جمال محمد احمد
01-16-2013, 17:42
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على الموضوع
واتمنى التوفيق للجميع

---------- Post added at 02:42 PM ---------- Previous post was at 02:28 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
شكرا على الموضوع
واتمنى التوفيق للجميع

derar
01-30-2013, 10:37
السلام عليكم
النصائح كثيرة بصراحة ولكن
تحتاج الى من يطبقها
على ارض الواقع وليس فقط نظريا

noure14
01-30-2013, 12:39
أول شيء هو تحديد الأهداف ثم تحديد الامكانيات ومحاولة تحسينها بالتعلم
ثم التخطيط الجيد فالتوكل على الله والبدأ

MAGDY
01-30-2013, 14:43

شكراً يا أستاذنا الفاضل الكريم
لعرض وتوضيح هذى النقاط الهامة والضرورية
واللازم معرفتها واتباعها ، لكل مبتدئ فى مجال الفوركس
تمنياتى لك ولكل الأعضاء ، بالتوفيق .. و
تحيااااااااااااتى

darkman
07-10-2013, 20:17
فعلا انها خطوات جميلة والذى يأخذها فى الاعتبار ويعمل بها فسوف يكسب وكتسح بقوة فى مجال الفوركس
مشكور اخى كثيرا

mai66
07-23-2013, 17:34
اى استراتيجية
بشوفها الاول واجربها ع الديموو
احيانا بتكون مناسبة لاشخاص ومش مناسبة ليا انا مش شرط عشان نجحت مع شخص تنجح مع شخص تانى

Md.Morsy
07-23-2013, 17:59
السلام عليكم
شكرا اخي علي النصائح القيمة
وقد احب ان اسأل ماهي التنوع في قيمة محفظتي
كيف هذا وما هو هذا المصطلح اريد الاجابة لأن معرفتي قليلة جدا في هذا المجال

latraaa
07-23-2013, 18:06
مشكور أخي الكريم على الموضوع، اوافقك الرأي في كل ما تقول، و أضيف أن العمل المتفاني و الجيد و الصارم هو الطريق الأمثل للنجاح إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

mero12
07-23-2013, 18:49
اكيد تتقدر تعمل استرتيجيات ناحجة وكل تاجر
على ادد خبرتو وقدراتو انت بس فكر

barcaloni3333
07-23-2013, 18:57
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي تلك الخطوات التي ذكرت مهمة في التجارة و يجب احترامها

yacrao
07-23-2013, 19:11
شكرا اخي الكريم على المعلومات القيمة صعب جدا التداول في الفوركس بنفسيات ضعيفة
ولكن من الممكن ان نشجع بعضنا هنا عبى التداول ونشر المعلومات المفيدة شكرا لك

khaled saad
07-23-2013, 19:15
نصائح مساعدة للربح في الفوركس وتقليل الخسارة كما ان التدريب على الحساب الديمو يعرفك على اسعار العملات كيف تتحرك وتجرب استراتجيات عديدة

barakatba
07-24-2013, 00:02
جزاك الله خيرا يا صديقي علي تقديم هذا الموضوع واحب ان اوضح شيء بان امر وقف الخساره يتم تحديده عن طريق الاستراتيجه المستخمه هذا والله اعلم

ahmedhawash
07-24-2013, 01:55
الحد من الخساره غير موجود لان لا يوجد متداول ال يخسر ولكن تقليل الخساره ممكن عن طريق

التعلم والبحث الدائم على الاسيتراتيجيه التى تحقق ذلك والعمل على تطويرها من خلال عملك عليها وبطريقتك

Cash
07-24-2013, 02:19
نصائح مهمه
انا مبتدي في هذا المجال يا ترى ماهي افضل استراتيجيه
وشكرا لكم

monira salah
07-24-2013, 04:54
السلام عليكم

هو الكلام حلو بس المشكلة الى بتواجه المبتدأين وانا منهم :d عاوزين خطةاو دليل علشان منتهوش فى بحر الفوركس الواسع ونعرف نعوم لحد مانوصل لبر الامان وبالتوفيق ان شاء الله

mohamed61172
07-24-2013, 13:37
مشكور اخي الكريم علي الطرق السريع والمختصرة والمنجزة للحد من الخسارة

RomanyMoreed
07-24-2013, 22:00

شكرآ يا غالي علي الموضوع واتمني من المبتدئين الي يطبقوا مثل هذه الخطوات من اجل النجاح

تحياتي

doaa sary
07-25-2013, 00:12
احييك بجد انك مبتدئ وعاارف وفاهم
ان التدريب مهم
والاستراتيجية والتحليل
طبعا كل ده يجب ع اى مبتدئ ان يتعلمه

waleedhafez
07-25-2013, 00:15
شكرا على تلك النصائح فعلا التى من الممكن ان تم تطبيقها صح تقلل من او تحد من الخسارة والتنوع فى الصفقات مهم جدا وياريت الناس المبتدء
تبدء بحجم لوت صغير لكى لاتتأثر حسباتهم بسرعه او تتعرض للخسارة لقدر الله ربنا يكتب لنا السعاده دائما

haitham
07-25-2013, 01:36
جزاك الله خيرا اخى الكريم على اضافه هذه المعلومات لكيفيه الحد من الخساره وان شاء الله يستفيد منه الجميع وبالتوفيق

Roma1991
07-25-2013, 03:43
اشكرك علي النصيحة المفيدة
لكن كل خطوة تحتاج لجهد كبير
شكرا جزيلا

hebkar
07-25-2013, 19:06
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لابد من الصبر حتى التعلم الجيد والمتابعه على الحساب التجريبى الى ان
تحس انك متمكن وتحلل كل خطوه ونسبه توقعك بعد التحليل جيده
تقدر تدخل على الحساب الحقيقى
تحياتى لك

zikoforex
07-25-2013, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله....
لا بد من التعلم الجيد لمبادئ الفوركس واساسياته
والتدرب الجيد على الحساب التجريبي حتى التمكن من اصول التداول

محمد السيد محمد
07-25-2013, 21:59
هي النصيحة موجزة لكن احنا مش عارفين يعني ايه ادارة الخاطر..
وايه النظر في تنويع محفظتك

alalbet
07-27-2013, 04:46
السلام عليكم
نصائح جد مفيدة جحدا ارجو من الجحميع الاستفادة

doola2020
09-27-2013, 19:45
والله يا أخي عندما أفتح الشارت وأحاول أن أتعرف الي السبب وراء صعود شمعة بهذه السرعة عقلي يشت ولم أجد السبب

hamm0di
09-27-2013, 20:23
السلام عليكم ورحمة الله
استاذنا الكريم الفاضل نصائح لبد من العمل
بها اوافقك الراي فيما تقول و ايضا عدم
الطمع الذي يجرنا الى هاوية الخطر
والله الموفق

WASEM DALLOUL
09-27-2013, 20:28
السلام عليكم
شكرا لك ياأخي على هذه المشاركة الجيده والمفيده وجزاك الله كل خير وارجو النجاح للجميع

hjdsdr
09-27-2013, 20:28
عندك حق فى كلامك .,, وبالذات افضل ميزه .. هى وقف الخساره

أميمة
09-27-2013, 22:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك
اخى الكريم اشكرك على طرح موضوعك الاكثر من ممتاااااااااااز
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

kaaf
10-09-2013, 12:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته معك الحق اخي العزيز على هده النقاط الهامة التي من شئنها ان تقلل من الخسائر لا قدر الله

hasback
10-09-2013, 12:06
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا اخي الكريم ابو كرم ,بالنسبة لما ذكرته مشكورا عليه مجرد عناوين وعلى المتداول المبتدئ ان يبحت حول كل عنوان حتى يتعلم ما الذي يعيه مثلا مراقبة او التعرف على مؤترات الشارت اي الاشياء التي تؤتر عليه وايضا الاستراتجية المناسبة والى غير ذلك من الامور

waleedhafez
10-09-2013, 12:30
درس رائع فى كيفية الحد من الخسارة ياريت تجيب نتيجه معانا لكى نتفادى الخسارة
وشكرا لكم من ساهم بالموضوع وحاول ان يضيف شىء لنا

aaa
10-11-2013, 18:13
فعلا هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة

egy26
10-21-2013, 03:02
تسلم يا اخى الكريم على هذا الموضوع الممتاز والمفيد فى نفس الوقت وموضوعك يحتوى على معلومات
ذات قيمة عالية انا استفدت كثيرا منها واتمنى ان يستفيد منها باقى الاعضاء

harimeche
10-21-2013, 05:21
السلام عليكم ورحمة الله

السبب الرئيسي في الحد من الخسارة هو الستوب لوز

وهو أساس إدارة رأس المال بشكل صحيح وبالتوفيق لك

zyzo
10-21-2013, 08:59
الحمد لله رب العالمين
استاذنا الكريم الفاضل معلومات مفيده و
عدم التسرع وعدم الطمع هذه ايضا
من العوامل المخسره في الصفقه
و بالله التوفيق للجميع

waelmma
10-21-2013, 09:09
:accute::happy::)) متشكرين جدا على هذه النصائح الجميلة والغالية
وبارك الله فيك وشكرا لك :accute::yahoo::yahoo:

ايهاب عادل
10-21-2013, 09:37
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا لك اخى الفاضل على موضوعك المفيد ومجهودك الرائع اكيد اخى الكريم لابد ان نتدرب جيدا
على حساب تجريبى قبل البدا فى التداول براس مال حقيقى
ولابد من وضع خطه جيدا قبل المتاجره

رشا الهوارى
10-21-2013, 10:15
اهم شيئ هو التدريب بعد التعلم الجيد والدراسة المتعمقة لاساسيات الفوركس فالتدرب شيئ مهم جدا لانك من خلالة تتعلم الكثير وتتابع حركة السوق ودائما تكون علي يقين بالاتجاة العام للسعر من خلال المتابعة

هبة الله
10-21-2013, 11:15
هذه النصائح يجب مراعتها والاخذ بها عند كل مبتدى او غير مبتدىء عند التداول ومشكور الاخ الكريم لانه نبهنا الى اساسيات ومنها التداوال عن طريق الحساب الوهمى كتدريب اولا ثم العمل على الحساب الحقيقى

mohamaher
10-21-2013, 14:56
ان شاء الله يكون المستفيدين كثير من هذا الموضوع
واشكرك جدا على التوضيح والشرح والوافى
جزاك الله خيرا
تقبل مرورى

rikisabri
10-21-2013, 17:05
السلام عليكم اخي الكريم ورحمة االه وبركاته
مشكور اخي الكريم على هد النصائح القيمة
فبالتوفيق لك وللجميع يا اخي الكريم

forex4
10-21-2013, 17:41
مشكور اخى الكريم على هذه النصائح الغالية
واكيد ان الخسارة علينا حق ولكن التاجر الناجح
هو الذى يعرف كيف يخرج من هذه الخسارة
بالاستفادة من اسبابها وتجنبها فى المستقبل

منى الجندى
10-29-2013, 12:14
الحد من الخسارة يكون بادارة راس المال اى انه ان تركت مال مفتوح للصفقه على مصرعيه
فقد تاكله النار كله لذلك المتاجر هو من يحددد كم يخسر ويتعلم من اخطاؤه

A.H.M.E.D
10-29-2013, 12:18
شكرا لك علي الشرح ويمكن فعلا عمل استراتيجيه ناجحه في السوق
لكن عمل الاستراتيجيه يكون من خلال خبرتك في السوق لكي تكون جيده

zamalkkawy
10-30-2013, 10:48
من اسهل شئ قراءة النصائح فما اكثرها

rikif
10-30-2013, 13:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور كثير يا اخي الكريم على هده النصائح
جزاك الله كل خير وبالتوفيق لك وللجميع مع السلامة وفي امان الله

mohamedazab
10-30-2013, 14:29
فعلا كل ما ذكرته اخى يجب مراعاته حتى تكون متاجر فوركس ناجح وتكون فى اول طريقك للنجاح والاحتراف فى هذا المجال

gmhd
10-30-2013, 15:15
نصحئة زهبية اخي
ولاكن المشكلة انة المتاجرة اول لم يفتح المنصة مش بيفكر غير في الرباح فقط
موضوع موفق ولتوفيق لك اخي

abdouabdou
10-30-2013, 15:16
السلام عليكم و رحمة الله
اهم شيء هو استعمال الستوب لوز
و الثقة في النفس و ان لا تترك المشاعر تتحكم فيك
بالتوفيق اخي الكريم

mohamedmajdoubi
10-30-2013, 23:47
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
أشكرك أخي العزيز على هده المعلومات القيمة
كما أحترم مجهوداتك لتقديم هدا الموضوع
فمثل هده المواضيع تعتبر مواضيع جد مهمة لكل مبتدئ يصبو لتعلم هدا الميدان

jack7
10-30-2013, 23:52
السلام عليكم
يجب عليك ان تعرف كيف تتعامل مع العملة بطريقة ذكية بحيث تقلل من خسارتك و تزيد من فرص الربح

w3ad
10-31-2013, 03:50
للحد من الخساره لابد من مراجعه الاخطاء والاستفاده من الخساره جيدا
ومن خلال عدم التسرع والبعد عن الطمع والتحلى بالصبر

azizhaddad2013
11-20-2013, 23:17
شكرا على هذه النصائح القيمة أخي الكريم و أضيف الى كلامك أهمية تجنب الطمع
فهو من أهم الأسباب التي تؤدي للخسارة لذلك يجب على المتاجر أن يكون قنوعا

juve4ever
11-21-2013, 00:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
عدم التسرررررررررررررررع وعدم الطممممممممممممممممممع هذه ايضا من العوامل المخسره في الصفقه

tazi larbi
11-21-2013, 00:35
السلام عليكم موضوع جيد لكن ينقصه بعض التنسيق وهذا ليس انقاصا لجهدك وانما اضافة لنستفيد وفعلا كل النقاط المذكورة هي اهم ما يتوجب على المتاجر ان يتحلى به وخاصة خاصة النضباط وادارة راس المال واقصد اانضباط بكل ما تسطره والانضباط العاطفي لا طمع لا احباط ستصل انشاء الله اتمنى لكم النجاح والله الموفق

abo heba
11-21-2013, 01:15
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
للاسف النصائح كثيره جدا ولا اعرف لماذا لا ناخذ بها ونحاول ان نربح لكن لنا تفكير يجعلنا
نخسر دائما لذلك نرجوا من الله ان نتبع طريق الناجحين باذن الله
تحياتى لك

ashrafko
11-21-2013, 01:17
صديقى العزيز الف شكر على تلك النصائح ولكنى اضيف اليها الصبر على السوق والبعد عن الطمع ووضع الهدف للوصول الية من خلال الصبر على السوق

حلم
11-21-2013, 02:36
فيه حاجة اسمها ادراة راس المال ودى لازم كل تجر مبتدىء او خبير يشتغل بيها وانه لازم يتاجر بحد ادنى عشرة فى المائة من راس المال

ATLAS
11-21-2013, 02:44
نصائح جد قيمة ومفيدة بشكل كبير خاصة للمتداولين المبثدئين
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع الرائع
من السهل دكر هده الاشياء ولكن من الصحب تطبيقها

xdorex
11-21-2013, 02:58
نقاط جيده للبدء في التداول وايضا لا يجب اهمال الامور التي تخص في الحيات العائله والعباده
والصبر في التعلم هو مفتاح النجاح بارك الله فيك اخي الكريم

محمد أبو بكر
11-21-2013, 03:27
السلام عليكم
هذا شرح مميز وفى منتهى الروعة وانت قمت بتلخيص الموضوع بطريقة سهلة وبسيطة
مما يجعل المبتدئين فى سوق الفوركس يستوعبون الموضوع ببساطة
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

saad forex
11-21-2013, 05:43
خطه النجاح بعد حوالى سنه فى الفوركس
لا تدخل اى صفقه قبل ان تكون عرفت اين مكان ربحك واين مكان وقف خسارتك
وتكون عارف هتخسر كام وتقدر تخسر كام قبل ما تحسب الربح

زهرة 124
11-21-2013, 05:52
كلام حضرتك كله مضبوط ودي فعلا نصائح قيمة يجب ان نتبعها
وكمان استخدام الاستوب لوز والا نغامر باكثر من 10 %من القيمة الكلية للرصيد
في انتظار المزيد من الموضوعات الهادفة
بالتوفيق

abdelaziz
11-22-2013, 13:45
تذكر عند حديثنا عن العملات المباشرة والعملات غير المباشرة أن اليورو والجنية الأسترليني هما من العملات المباشرة حيث
, EUR/USD : وبالتالي يكون رمزهما أولاً ثم رمز الدولار Base currency يكونان هما العملة الأساس
GBP/USD
أما الين الياباني والفرنك السويسري فهما من العملات غير المباشرة حيث يكون الدولار هو العملة الأساس مقابلهما ويكون
USD/CHF , USD/JPY : رمز الدولار أولاً ثم يأتي رمزهما
وكما تذكر فإن السعر هو المبلغ المطلوب دفعة من العملة الثانية للحصول على وحدة واحدة من العملة الأساس .
معنى ذلك فإذا ارتفع الرقم أمام اليورو مقابل الدولار معنى ذلك أن اليورو يرتفع لأننا نكون مطالبين بدفع كمية أكبر من
الدولار للحصول على يورو واحد وهذا يعني أن اليورو إرتفع مقابل الدولار
أما إذا انخفض الرقم أمام اليورو مقابل الدولار معنى ذلك إننل مطالبين بدفع كم أقل من الدولار للحصول على يورو واحد
وهذا يعني أن اليورو انخفض مقابل الدولار .
ونفس الشىء ينطبق على الجنية الأسترليني أيضا وكل عملة مباشرة

ebram
11-22-2013, 14:23
علشان نطبق الاستراتيجيه دي لازم تكون عندك خطوات ناجحه
وانت فعلا سردت الخطوات دي بدقه بس المهم ان تطبق بجديه
ولازم نتعامل بيها علي اساس علمي ودراسه اكاديميه

reus
11-22-2013, 14:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز موضوع جيد
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا والى الامام يافوركسيه يارب

anamoody
11-29-2013, 18:08
جزاك الله خيرا اخى على التوضيح المجمل للموضوع وشرح كيفية الحد من الخسارة والمكسب فى الفوركس
قد استفدت منك الكثير واعتقد انه سيفدنى فى الوقت القادم
ربنا يجعله فى ميزان حسناتك وننتظر منك المزيد
لا تحرمنا الجديد
تقبل مرورى

abdelaziz
11-29-2013, 18:10
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
السلام عليكم ورحمة الله
اتمنى لجميع التوفيق والنجاح

ashrafshawky
11-29-2013, 18:18
اخى الكريم اشكرك على الموضوع وعلى تلك النصائح المفيدة جدا فى التداول واضيف التدرب على الحساب التجريبى اطول فترة ممكنة وبالتوفيق

اسراء اسماعيل
12-03-2013, 01:55
اتفق معاك في هذا الكلام وارجو من الجميع تنفيذة فلازم نحسبها صح قبل ان نخطو خطوة حتي لاندم وفي هذا الوقت لايفيد شي مشكورا علي المعلومات القيمة

aelssaidy
12-03-2013, 07:42
شكرا لك اخي على هذا الموضوعك
وشرح مميز جدا جزاك الله كل خير
وانشاء الله المزيد من مواضيعك

همسه
12-03-2013, 07:44
من تجربتى بالفوركس
تحليل فنى جيد
هدف ليس بكبير
لوت مناسب لراس المال
استوب لوز
بكده تحد من الخسائر

aelssaidy
12-03-2013, 08:33
عندك حق اخي الكريم والاصح انك تستخدم
الاستوب لوز ولكن انا استخدم صفقات حالية
ولكن لا استخدم الاستوب لوز جزاك الله خير

adamtamer
12-03-2013, 10:10
موضوع رائع ونصائح غاليه مشكور اخى الكريم
واهم شئ بيخلى المبتدا يخسر عدم صبره حتى يتعلم ويجيد الفوركس قبل التداول

mostafa adnan
12-03-2013, 14:47
مشكور جدا على هذا الجهد
وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

simo107
12-03-2013, 18:12
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
شكرا جزيلا يا اخي على الموضوع المفيد والاكثر من رائع بارك الله فيك وجعله بميزان حسناتك
و كل ماذكرته مهم الف شكر على موضوعك المميز وجزاك الله كل خير

mostafa adnan
12-03-2013, 22:33
مشكور جدا على هذا الجهد
وجزاك الله كل خير

mansar
12-04-2013, 00:05
السلام عليكممم ورحمتووالله وبركاتههه وشكرااا
يا اخي الكريممم علي جميععع الردود الجميلةةة
ومعي السلامة يا اخي الكريمممم وشكرااااا

Essouayah Foued
12-04-2013, 00:44
أخي الكريم فعلا كل النقاط التي طرحتها هي خطوات فاعلة لتحقيق النجاح في الفوركس
و أهم نقطة هي وضع الخطة المحكمة لادارة رأس المال حتى نتجنب خسارة الحساب
تقبل مروري .

anamoody
12-07-2013, 23:31
اخى العزيز وفقك الله فى فعل الخير و شكرا على التوضيح وشرح وتقديم خطوات ناجحة فى الحد من الخسارة
انتظر منك المزيد ولا تحرمنى الجديد وربنا يجعله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

nader
12-07-2013, 23:38
هي بالفعل خطوات لو تم اتباعها سوف تكون جيدة بل ستؤدي الى الاحتراف
لكنها تبقى شاملة اتمنى لو انك وضعت خطة من شانها ان تبرو كيف تكون هناك استارتيجية لادارة المال او الارصدة الصغيرة خصوصا
الخطوات فعالة جدا لكن لن تاتي بسرعة ويلزمها الكثير من الوقت والتجربة العملية قبل ان تصبح ممكنة
بالتوفيق

Moro_Mezo
12-08-2013, 00:57
كل ما ذكرته فى خلال هذه الخطوات العشره جيدا جدا وخصوصا فعلا اذا قام كل متداول فينا بالتعامل مع
كل هذه النقاط بحرص فى تنفيذها اكيد هيقدر فعلا يوصل لمرحله الحدمن الخساره بشكل كبير

محمد أبو بكر
12-08-2013, 01:02
نصائع مفيدة و هامه جداااااااااا لممتداولين المبتدئين
مشكووووووووووووووور جدا يا معلم
و بالتوفيق للجميع ان شاء الله

nesma nesma
12-08-2013, 01:10
الخطوات الناجحة للحد من الخسارة وزيادة الارباح هو تحقيق اعلى ربح من خلال اقل تكلفة ممكنه دون المساس بجودة وصلاحية المنتج وعلى القائمين بادارة المشروع الاستفادة من كل مخرجات الانتاج التالفة واعادة استخدامها بشكل امثل وتصنيع ما يمكن تصنيعه من منتجات من خلالهاللاستفادة من التلفيات وزيادة الارباح دون المساس بصحة المواطن وعلى الادارة الاستعانة بالخبراءوالمتخصصين للمساعدة فى ذلك وتنمية العنصر البشري لانه العنصر الرئيسي لتقدم اى منظمة ...

yaranabil
12-08-2013, 03:19
بالفعل موضوع جيد ويساعد على تقليل الخسارة لوالتزمنا به التزام شديد ويمكن ان يؤدى بنا الى الارباح فى نهاية الامر
ولكن الامر يتوقف على التطبيق الفعلى على ارض الواقع والصفقات وليس مجرد كلمات ان تتحكم فى اعصابك وعواطفك
وتضع حد للطمع بالنسبه لك

omar elsri
12-08-2013, 03:29
اﺣﺐ اﺷﻜﺮك ﻳﺎ اﺧﻰ ﻋﻠﻰ ﻫﺬا اﻟﻤﻮﺿﻮع واﻧﺎ ﻓﻰ ﻏﺎﻳﺔ اﻟﺴﻌﺎدة ﺑﺎﻟﺘﻔﺎﻋﻞ اﻟﻮاﺿﺢ ﻣﻦ ﻗﺒﻞ ﻋﻀﺎء ﻓﻰ ﻫﺬا اﻟﻤﻨﺘﺪﻯ واﺗﻤﻨﻰ ان ﻳﺴﺘﻔﻴﺪ اﻟﺠﻤﻴﻊ ﻣﻦ ﻫﺬه اﻟﻤﻮاﺿﻴﻊ

adhibi
12-08-2013, 13:13
انخفض الجنيه الأسترليني مع نهاية جلسة تداول يوم الجمعة ليستمر في مسيرة الضعف ليغلق عند مستوى 1.5163 $. الجنيه هو الثاني أسوأ أداءا ضمن العملات الرئيسية حتى الآن هذا العام بعد الين الياباني.
أعزت موديز هذا التخفيض إلى "ضعف" توقعات النمو على المدى المتوسط ??إلى جانب عبء الديون والمملكة المتحدة "تدهور في قدرة المملكة على امتصاص الصدمات" بسبب تدهور الميزانية العمومية للحكومة التي "من غير المرجح أن تتعافى قبل عام 2016".

yaranabil
12-08-2013, 15:15
انها خطوات يجب ان يقوم عليها المتداول بالفعل كى يحافظ على حسابه من الخسارة
من ادارة جيدة لراس المال من التحكم فى الاعصاب والمشاعر وعدم تأثيرها عليه فى اتخاذ القرار
التحليل الجيد المتابعه والتعلم على الجيد على الحساب التجريبى

Asmaa_sema
12-08-2013, 16:48
للحد من الخسارة علينا استخدام ادارة راس مال هذة هى كلمة السر للنجاح فى هذا السوق حتى اذا استخدمنا ادارة جيدة
لن نحتاج الى وضع استوب لوز

انس بن تن
12-08-2013, 17:08
بصراحه كلامك مقنع خصوصا عن وقف الخساره
لكن اسمع ان في بعض الطرق اخري احسن من ذلك وبالنسبه للنقود الحقيقه دي حاجه اكيد واهم شئ التدريب ف الاول

reus
12-08-2013, 18:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
معلومه جيده بارك الله فيك وجزاك الله الخير كله يا ماو
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

osamamamoon
12-13-2013, 02:27
ولكنى اعتقد ان هذه النقاط متوالية بمعنى ان الشخص لا يلاحظ او يحقق النقاط السابقة

waelmma
12-13-2013, 16:53
:yahoo::yahoo::yahoo: شكرا لك اخى الكريم على هذه المعلومات الخاصة بالمبتدئين
والى اكيد هتفيدهم جدا وبارك الله فيك اخى

nabile26
12-13-2013, 19:31
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكرك اخي على هده النصائح المفيدة و ارجو منك المزيد من مثل هده النصائح و السلام عليكم ورحمة الله تعالى

abdelhalim
12-13-2013, 19:33
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا يااخى على مجهودك الرائع الزى تقوم به لمساعده الاعضاء الكرام
و السلام عليكم حظ موفق لكم

millions
12-14-2013, 00:46
من اسهل شئ قراءة النصائح فما اكثرها ولكنى اعتقد ان هذه النقاط متوالية بمعنى ان الشخص لا يلاحظ او يحقق النقاط السابقة الا بالتوالى نقطة نقطه

chaabi noureddine
12-18-2013, 15:58
تقبل مرورى

chaabi noureddine
12-22-2013, 00:33
موضوع رائع شكرا لك
تقبل مرورى

millions
12-25-2013, 17:20
لا اعلم اذا كان قصدك التنويع في العملات ولكن انا ضدك في هذا الشيء على كل مبتدئ ان يركز ميدئياً على عملة معينة ويفهم سلوكها وتحليلها ومن بعدها ينتقل تدريجياً لعملات اخرى

المسافر
12-30-2013, 09:54
معلومات مهمة ولو انها غير مفصلة
فانت قد قلت فى البداية انك تتحدث الى المبتداين فلابد من التفصيل اكثر وشرح كل معلومة على حدة حتى يستطيعو فهم الموضوع
ولا يمرو علية مر الكرام
فالمعلومات كثيرة وافضلها هى المعلومات التى توضح الفكرة بالتفصيل حتى يستوعبها كل المبتداين وانا واحد منهم
تقبل مرورى اخى الكريم واشكرك عضوا فى فوركس العرب

waelmma
01-16-2014, 10:34
:o:o:o نصائح هامة اخى الكريم لو كل واحد التزم بها مفيش شك
سوف يحقق نجاح وارباح ان شاء الله :o:yahoo:

morado
01-16-2014, 10:37
والله معاك حق احنا لو حسبنا كام نصيحة موجودة فى المنتدى للمبتدئين لكى ينجحوا فى
سوق العملات ممكن نعد لحد مليون نصحية ههه لكن تعالى بقى نشوف اصلا مين بيحاول يفهم النصيحة دى

MASTERH5
01-16-2014, 10:58
موضوع جميل ونصايح فعلا مفيدة
أتمنى إن الجميع يستفيد منها
وشكرا لحضرتك على الموضوع ده
جزاك الله خيرا
تقبل مرورى

aymansami
01-16-2014, 12:14
الربح التجاري من خلال تجنب السوق المتقلبة والبرية أو الهابط. السوق المتقلبة وعود كبيرة من المال ، والأرباح الكبيرة.
بطريقة ما ، فإنه يحتاج إلى صبر كبير وينطوي على مخاطر كبيرة أيضا. ويمثل السوق الهابط أربعة العملات الرئيسية كما ذكرنا سابقا ،
عادة. فإن المستثمرين وقتا كبيرا لديهم الشجاعة على تداول تلك العملات الساخنة في السوق المتقلبة

meneerforchon
01-16-2014, 14:00
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
موضوع في غاية الاهمية لما له من تاثير في الفهم
والتطبيق المناسب مشكور على المجهود
الخى الكريم الف الف تحية

maha elsayed
01-16-2014, 14:22
السلـام عليـكم ورحـمه الله وبـركاته اولا هى نفسيه المتاجر وعدم
الدخول بعصبيه او الخوف من الخساره او الطمع فى الفوركس ده لوحده فاتل

حسنى صادق
01-16-2014, 14:30
انت تقصد التداول باستخدام الاسكالبينج انة من الطرق الرائعة و انا شخصيا اعشق التداول عن طريقة الاسكالبينجو هى لا تحتاج الكثير من لوقت

latraaa
01-16-2014, 14:32
مشكور أخي الكريم على الموضوع الدي قدمته و على المعلومات التي قدمتها و اليت أتمنى أن تكون دات فائدة على الجميع إن شاء الله اتمنى أن يعرف الإخوة الكرام كيفية التعامل مع الفوركس إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

salimned
01-16-2014, 14:40
السلام عليكم
شكرا لك اخي على هده النصائح القيمة بالفعل يجب
عدم النظر الى السوق على انه كنز و في كل مرة نربح فيه
لان السوق اصعب من دلك يحتاج الكثير من الدقة و التركيز
موفق اخي.

ساره حسن
01-16-2014, 22:13
شكرا لك اخى على هذه النصائح المفيده
ولازم كل واحد مبتدأ يكون له خطه يمشى عليها ويضع له استراتيجه حتى يستطيع النجاح والحد من الخسائر
جزيت خيرا على هذا الموضوع
تقبل مرورى

علاء حسنة
01-17-2014, 01:03

أخي الكريم هذه النصائح مفيدة جدا و بالخصوص للمبتدئين

شكرا لك أخي الكريم و جزاك الله خير

rami007
01-26-2014, 15:55
السلام عليكم
شكرا علي هذه النصائح القيمة اخي وقد احب ان اسأل
عن كيفية التنوع في قيمة محفظتي كيف هذا وما هو
هذا المصطلح اريد الاجابة لأن معرفتي قليلة جدا في هذا المجال
و انا اتمنى لكم التوفيق
سلام تحياتي

saifgrissa
01-26-2014, 17:20
عند تحقيق اى هدف يتم فتح امر معاكس للامر السابق بهدف 40 نقطة
بمعنى اذا تحقق هدف الشراء يتم تفعيل امر بيع من نفس نقطة تحقيق الهدف بهدف ن شاء الله 40 نقطة
والعكس صحيح
بالتوفيق ان شاء الله

---------- Post added at 03:20 PM ---------- Previous post was at 03:19 PM ----------

لازم تتأكد الأول من تحقق كافة الشروط لدخول الصفقة
ومستويات الأر إس أي بتكشف التذبذب بدرجة عالية جدا وبتبعدك عن الدخول الخاطئ بس فيه
كمان ملحوظة خد بالك منها بلاش الفرص اللي بيكون الاختراق فيها بشمعة ليموزين أصلها بتعمل حاجات غريبة وممكن تعكس معاك .

saddem
01-26-2014, 22:59
اعتقد ان هذه النقاط متوالية بمعنى ان الشخص لا يلاحظ او يحقق النقاط السابقة الا بالتوالى نقطة نقطه
شكرا لك أخي على هذه النصائح و المعلومات

---------- Post added at 08:59 PM ---------- Previous post was at 08:58 PM ----------

اعتقد ان هذه النقاط متوالية بمعنى ان الشخص لا يلاحظ او يحقق النقاط السابقة الا بالتوالى نقطة نقطه
موضوع اكثر من رائع يا اخي

الفنان الاسمر
01-26-2014, 23:01
ننصح على كل مشترك جديد ان يتدرب جيدا ويكون لديه المعلومات بالكامل وبعدها هو الذي يضع الاستراتيجية المناسبة وكيفية ادارتها

sara ali
01-27-2014, 13:13
من اسهل شئ قراءة النصائح فما اكثرها

forexman55555
03-03-2014, 21:01
الحد من الخسارة يأتى بعدة اشياء اهمها عدم الطمع و بعد ذلك التحليل
الفنى المتقن و اهم شئ ان تستخدم ستوب لوز فى كل الصفقات دون استثناء

hajarforex
03-03-2014, 21:22
فعلا ان اي خطكوة يمكن العمل بها لتحقيق الربح
و للحد من الخسارة ف يالفوركس فهي اكيد سكيون لها دمفعول قوي على المتداول
خصوصا ان عمل بها بطريقة جيدة و فعلاة و قوية

gamal20
03-03-2014, 21:26
خطوات مهمه اخى الكريم ولكن كل منها يحتاج الى شرح وتفصيل وكل نقطه من هذه النقاط
او الخطوات لها اكثر من كيفيه واكثر من معنى وتقبل تحياتى

laith
03-03-2014, 22:05
كلام سلليم واهم شي التوكل على الله وقراءة تحيليلات الخبراء
ومتابعه اراء المحترفين والنظر الى السوق والى الستراتيجيه الخاصه بنا ثم البده بفتح الصفقات

chomehdi
03-03-2014, 22:08
السلام عليكم ورحمه الله تعلى وبركته والصلاة والسلام على أشرف الخلق سيدنا محمد
شكرا يا إخواني على الموضوع المهم وجزاكم الله خيرا

waelmma
03-08-2014, 08:25
;):bravo::p اخى العزيز تحديد الاستوب لوس بيتوقف على نسبة راس المال اللى عايز تخش بها
فاذا دخلت ب عشرة فى المائة من راس مال الف دولار وحجم صفقة واحد دولار يبقى لازم تخش ب استوب مائة نقطة لكل صفقاتك

medro
03-08-2014, 11:55
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته اخوانى الاعزاء
شكرا لك أخي على هذه النصائح و المعلومات القيمة والتي على كل تاجر أن يعمل بها

alaeddine
03-08-2014, 23:36
فعلا اخى المشكلة مش ف قواعد النجاح لان كلنا
عارفنها المشكلة فينا احنا اننا مش بنطبقها عملى
ونلتزم بيها سوق الفوركس كده للاسف دائما التهور
شىء اساسى فيه يتغلب على المتداول
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله.

ashraf2014
03-08-2014, 23:45
اخى العزيز تحديد الاستوب لوس بيتوقف على نسبة راس المال اللى عايز تخش بها
فاذا دخلت ب عشرة فى المائة من راس مال الف دولار وحجم صفقة واحد دولار يبقى لازم تخش ب استوب مائة نقطة لكل صفقاتك

SANDY
03-09-2014, 00:30
استراتيجيات الفوركس الآلية تلعب دورا هاما في الظروف القصوى للتوقعات في الفوركس.
توقع اتجاه السوق في إطار زمني محدد يشكل دائما مهمة صعبة مما يؤدي في نهاية المطاف إلى خسائر فادحة. من أجل توفير الوقت في المستقبل يمكنك اتمام عملية تحديد خيار البيع المربحة

caf
03-17-2014, 03:21
شرح مميز واكثر من رائع يا اخى خاصة للاشخاص المبتدئين فى عالم الفوركس
واتمنى ان تقوم بعمل المزيد من المواضيع المفيدة

SHADOW
03-18-2014, 08:17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف المرسلين محمد عليه افضل صلاة واتم تسليم اما بعد يا شباب .......^_^........
دائما نحو النجاح إن شاء الله الواحد الاحد وتقبلوا مررورى

gehad87
06-14-2014, 10:46
اهم خطوة اقراء مرة واتنين وتلاته وما تستعجلش من الخروج من مرحلة المبتدئ وما تزهقش مع اول كتاب تخلصه
لان فيه كتب كتييير لا تنتهي ابدا مع الفوركس وكل يوم هتلاقي افكار جديدة وحاجات لسا ما اتعلمتهاش
فمتستعجلش

darsh
06-14-2014, 12:17
مشكور اخى على هذه النصائح وبالفعل لابد ان يكون كل واحد له اسلوب فى مناورة السوق والحد من خسائرة عشان السوق ملوش كبير

hassanayoub
06-14-2014, 12:27
مشكور يا غالي على الموضوع الجميل و النصائح الرائعة
ان شاء الله نستفيد منها و يستفيد باقي الأعضاء الكرام
مشكور يا غالي بالتوفيق ان شاء الله تقبل مروري

karam22
06-14-2014, 13:23
مشكور اخي علي مجموعة النصائح الغالية المهمة
اتمني لك كل التوفيق في قادم المواضيع ........................................

8150017
06-14-2014, 13:25
كلامك صحيح اخى الفاضل واتمنى ان يحظى موضوعك باهتمام المتاجرين لانه اساس نجاح اى تاجر فى هذا السوق
وخصوصا التدرب جيدا اولا على حساب ديمو قبل الحساب الحقيقى واكتساب الجرأه الازمه والثقه بالنفس

ahmedibrahim258259
06-14-2014, 13:35
السلام عليكم ورحمة الله بوركاته فعلا اخي الكريم الواحد لازم يبتكر طريقة للحد من الخسئر لانها لابد من وجودها واهم حاجة انك موش تهرب منها لا انك توجد ليها حلول
تقبل مروري

ahmedmomen
06-14-2014, 18:48
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الرائع وعلى هذه النصائح الغالية وطبعا اهم شيء هو ان
تكون الخسارة اقبل من الربح بمعنى ان الربح يكون مغطي الخسارة ومحقق صافي ربح تقبل مروري

hellelali2
06-14-2014, 19:09
اكثر الطرق الناجحة هي تعتمد علي رئس مال محترم 1000 دولار كمبلغ اولي ومن ثم التداول وفق استراتجية ادارة رئس المال بحيث تتمكن كمتداول من ربح المال وفق هده الاستراتجية مع حماية نفسك من خسارة رئس مالك بحيث تبقي ممتوازنا

maha elsayed
06-14-2014, 19:24
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نعم يمكنك عمل استراتيجيه
ناجحه من خلال تعلم الفوركس وفهمه بشسكل جيد تستطيع تحقيق الكتير من الاهداف يا اخى

a7med84
06-15-2014, 18:40
الخساره فى اى تجاره وفى السسوق وراده وموجودهولابد دائما

معرفه او عمل حسابها بعدم الدخول فى السوق بلوت عالى لان كده انت تخاطر بجزء كبير من رأس مالك

scan
06-23-2014, 04:02
هذا الموضوع شديد الاهمية وانت قمت بشرح الموضوع بمنتهى السهولة واليسر وانا سعيد جدا بموضوع
حضرتك وجزاك الله كل خير على هذا المجهود الممتاز واتمنى لك التوفيق

memoxmax
06-25-2014, 01:48
اتقدم بخالص الشكر للمنتدى والقائمين علية لما يقدمونة من معلومات قيمة تفيدنا فى مجال الفوركس واخص صاحب الموضوع
وفقك الله وبارك لك وكل عام وانتم بخير سبيبشش

krimo078
06-28-2014, 13:52
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
موضوع قيم و جيد و في انتظار المزيد من المواضيع
القيمة و المفيدة ان شاء الله

مصطفى حمدان
06-28-2014, 14:08
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مشكور اخى الفاضل على هذه النصائح الغالية وبالفعل من يريد الحد من الخسائر فى هذا السوق لابد ان ياخذ بالحسبان هذه النقاط الهامة كاستراتيجية عمل والله الموفق

nour nour
06-28-2014, 14:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل لا بد من التعلم الجيد لمبادئ الفوركس واساسياته
والتدرب الجيد على الحساب التجريبي حتى التمكن من اصول التداول اتمنى ان تتقبل مرورى وبالتوفيق اخى ان شاء الله

zakamessi
06-28-2014, 16:09
لـسـلام عــلــيـــكــم ورحــمـة الله وبــركـــاتــه
والــصــلاة والــســلام عـلـى اشــرف الــمــرســلــيـن
شكرا اخي على هده الخطوات للحد من الخسارة رغم انها تبقى محتملة

el andaloussi
06-28-2014, 20:33
أخي الكريم سلام الله عليكم وجب على كل شخص دخل المجال
أن يقوم بالسير والدراسة وتلقي العلم الكافي في هذا المجال كي يتجنب الخسائر

AMLAK
08-16-2014, 19:45
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم مشكور اخى الكريم على هذا الموضوع درس رائع فى كيفية الحد من الخسارة
ياريت تجيب نتيجه معانا لكى نتفادى الخسارة وشكرا لكم من ساهم بالموضوع وحاول ان يضيف شىء لنا مع خالص تقديري وتحياتي للجميع

chokrito
08-16-2014, 23:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
نعم اخي يمكن الالتزام بادارة راس المال .وعمل ستوب لوز للصفقات اخي . موفق

thabt
08-17-2014, 02:08
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخي شكرا جزيلا على الموضوع والنصائح القيمة ايضا لابد وكما ذكرت انت انو المتاجر يتبح استراتيجية جيدة وايضا يبتعد عن العواطف في الفوركس

ilyes chaieb
08-17-2014, 02:42
السلام عليكم و رحمة الله
شكرا لك اخى الكريمعلى هذه النصائح موضوع مفيد
اتمنى الجميع يستفيدو منه
و كما ذكرت تحليل السوق شيئ لابد منه قبل الدخول في اي صفقة

host
08-23-2014, 03:11
اعتقد ان هذه الفكرة جديدة وتستحق الدراسة واتمنى من باقى الاعضاء خاصة المحترفين
منهم ان يقوموا بالرد على الموضوع وابداء رايهم فى هذه الفكرة

عمر وليد
08-23-2014, 04:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شكرا لك علي هذه المعلومات المفيدة و اتمني لك التوفيق

YMTMAX
08-30-2014, 12:14
مشكور على ما قدمت من مجهود ولك
جزيل الشكر .. وأتمنى أن يستفيد كل
المبتدئين من هذا الموضوع الشيق وننتظر
منك المزيد ..

marouansat
08-31-2014, 06:35
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
شكرا لك أخي على هذه النصائح و المعلومات القيمة
تقبل مروري

هيثم سيد
08-31-2014, 07:05
من اهم النصائح التى ذكرتها هى ادارة المخاطر اى ان تدير راس مالك بطريقة صحيحة بدون طمع في ربح اكبر فيجب اولا ان تحدد لنفسك نسبة مئوية من راس مالك لعقد الصفقة وثانيا يجب تحديد نسبة ايضا للخسائر المتوقعة فنضع تك بروفت واستوب لوز بنسبة تتناسب مع راس المال كى لالتجد نفسك تتجة الي تصفير الحساب

مصراوى
08-31-2014, 07:06
اخى الحبيب اعتقد ان اهم تلك النقاط البعد عن الطمع والادارة الجيدة لراس المال واختيار افضل اوقات الدخول والخروج للصفقة وبالتوفيق للجميع

aymanso
08-31-2014, 09:19
السلام عليكم من المهم جدا استخدام الستوب لوز لان هذا يحمى ارصيد ويحمى صفقاتك فى حالة انعكاس السعر ويجد نظم وقواعد مهمة يجب معرفتها عند وضع الستوب لوز لاى صفقة ولذلك يجب وضع الستوب لوز بشروط لاتفقدك الصفقة فى اى وقت ومراعة حالة تغير اتجاة السعر

zinga11
09-03-2014, 17:56
السلام عليكم جميعا
الف شكر ياخى على هذه المعلومه
جزاك الله الف خير على المعلومه وفى انتظار المزيد منك
تقبل تحياتى

speeder
09-20-2014, 11:33
كلام عن جد تمام ونصائح هامة وماثرة فى هذا السوق
ولذلك وجب الاهتمام بالتدريب والتريث والالتزام والصبر لكى يصل الفرد الى النجاح
تقبل مروري و بالتوفيق إن شاء

abdelmoumin
09-20-2014, 18:53
السلام عليكم اخي الكريم
بانسبة لموضوعك و من خلال خبرتي في الفوركس يبدو لي ان الحد من الخسارة في الفوركس يكون بالتعلم من ما سبق في كل الصفقات السابقة

amed
09-20-2014, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل معلومت جمدة جدا وانا استفد كتير
وبطلوب منك بليز المزيد
وجزاك الله كل خير

---------- Post added at 07:47 PM ---------- Previous post was at 07:44 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله
بالفعل معلومت جمدة جدا وانا استفد كتير
وباتوفيق ان شاء الله
وجزاك الله كل خير

men
09-26-2014, 18:36
شرحك هذا وضح لى العديد من الامور المهمة فى الفوركس وطبعا احب ان اشكر حضرتك على طريقة سرد الموضوع
بطريقة سهلة وبسيطة تتيح للمبتدئين فهم الموضوع بسهولة بدون تعقيدات

shoshotamer
09-27-2014, 05:45
انا بشكرك جزيل الشكر على مجهودك الجميل والمميز ونحن فى امس الحاجة لمثل هذه المواضيع المهمة
والمفيدة لتعلم الفوركس بمنتهى السهولة واتمنى ان تكتب المزيد من المواضيع الهامة

medoo7
10-08-2014, 15:21
موضوع رائع شكرا لك
تقبل مرورى

mohammed hussien
10-08-2014, 18:22
موضوع رائع شكرا لك
ولكن من اسهل شئ قراءة النصائح فما اكثرها ولكنى اعتقد ان هذه النقاط متوالية بمعنى ان الشخص لا يلاحظ او يحقق النقاط السابقة الا بالتوالى نقطة نقطه
تقبل مرورى

ProForex
10-09-2014, 10:54
معلومات مهمة وقيمة أخي الكريم حول كيفية الحد من الخسارة واهم نقطة هو إدارة رأس المال الصحيحة والسليمة وبالتوفيق للجميع

mohammed hussien
10-10-2014, 21:48
موضوع رائع شكرا لك
ولكن من اسهل شئ قراءة النصائح فما اكثرها ولكنى اعتقد ان هذه النقاط متوالية بمعنى ان الشخص لا يلاحظ او يحقق النقاط السابقة الا بالتوالى نقطة نقطه

Kendrici
10-10-2014, 22:03

بارك الله فيك اخي الغالي على هذا الموضوع المميز وان شاء الله يستفيد منه الجميع

بالتوفيق لك وللجميع ان شاء الله

YMTMAX
10-12-2014, 00:50
مشكور يا غالي على هذه المشاركة الرائعة
و أتمنى التوفيق لك ولكل أعضاء المنتدى الكرام
ونرجو منك تقديم المزيد من هذه المشاركات
المتميزة والتي سيستفيد منها الكثير ..

mohamed.atef
10-30-2014, 20:28
موضوع اكثر من رائع يا اخي وانا ان شاء الله هحط الموضوع و النقاط ديه امامي و انا بتعلم الفوركس الف مليون شكر ليك عل النصايح الغالية دي وان شاء الله اعمل بيها وربنا ميجبش خسارة ابدا يا رب

Wassa04
10-31-2014, 22:48
شكرا لك اخي الكريم على هذه النصائح
الجمييلة و الرائعة بالتوفيق لك تقبل مروري

forexabdo2014
10-31-2014, 23:52
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
مشكور اخى الفاضل على هذا الموضوع واتمنى ان يستفيد منه الاخوة
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

esshazly
12-21-2014, 01:05
السلام عليكم ... موضوع اكثر من رائع يا اخي وانا ان شاء الله هحط الموضوع و النقاط ديه امامي و انا بتعلم الفوركس ... بالتوفيق ان شاء الله في حساب التداول مع انيستا والمنتدي

mazouz
12-21-2014, 01:58
باسم الله الرحمان الرحيم
بارك الله فيك أخي الكريم على هذه المعلومات القيمة والتي ستساعدنا كثيرا
أدعو الله العلي القديرأن يوفق الجميع

hassanabu
12-21-2014, 03:07
السلام عليكم
بالمختصر المفيد ماحدا بتعلم غير من كيسو
يعني كل واحد بيتعلم من اخطائه وتعلم التحليل اصعب شيء
والعمل مع المؤشرات ليس سهلا
الصبر والتعلم والممارسة تكسبان الخبرة

tedjboyka
12-22-2014, 01:55
شكرا علي هذه النصائح القيمة اخي وقد احب ان اسأل عن كيفية التنوع في قيمة محفظتي كيف هذا وما هو هذا المصطلح اريد الاجابة لأن معرفتي قليلة جدا في هذا المجال

alaa eldeen
12-27-2014, 18:15
كل الشكر والتقدير لك اخى الكريم بشان موضوعك الذى يتحدث عن الحد من الخسارة وكل الشكر والتقدير للاعضاء الكرام الذين يريدون الارتقاء بهذا المنتدى

YMTMAX
12-27-2014, 23:16
معلومات قيمة ودرس جميل .. لك كل الشكر
على طرح هذا الموضوع المميز حقا وأرجو لك
دوام التقدم والتطور مع المزيد من الأنجازات في
هذا المجال ..

doom
01-10-2015, 00:20
كلمة شكرا لن تكون كافية على هذا الموضوع الرائع والمفيد فعلا جزاك الله كل خير يا اخى على هذا المجهود
الاكثر من رائع وانتظر منك المزيد من هذه المواضيع القيمة والى الامام دائما

adil17
01-18-2015, 10:18
مشكور اخي الكريم على ما قدمته لنا من معلومات مميزة و مهمة و نحن بالفعل استفدنا منك و نتمنى لك التوفيق و النجاح