PDA

View Full Version : اسبريد ثابت ام اسبريد متحرك

alaa50
09-23-2017, 14:24
السلام عليكم
البعض يحتار هل استخدم اسبريد ثابت او اسبريد متحرك
والمقصود هنا ان بعض الشركات بيكون عندها اسبريد ثابت او متحرك
الثابت بيكون عدد نقاط محدده طول الوقت
المتحرك بيتغير الاسبريد
من خلال تجربتى انا افضل جدا الاسبريد الثابت
لان الاسبريد المتحرك بيكون مبالغ جدا فيه فى بعض الاوقات وممكن وقتها متاخدش بالك
يعنى اتذكر انى يوم حبيت افتح صفقه على زوج باوند نيوزلاندى وكان فى خبر على النيوزلاندى فى الفتره الاسيويه
ضغطت لفتح الصفقه لقيت الصفقه فاتحه بسالب 30 نقطه يعنى الاسبريد تم رفعه فى وقت الخبر ل30 نقطه وهو فى الاوقات العاديه 7 نقاط
فرق شاسع طبعا ومن وقتها بتاكد انى استخدم حسابات باسبريد ثابت

ارجو تقييم الموضوع

---------- Post added 09-23-2017 at 02:24 PM ---------- Previous post was 09-22-2017 at 11:51 PM ----------

اتمنى الموضوع يفيد بعض الاخوه المبتدئين
لانهم فى مرحلة اختيار الوسيط اللى يقدروا يتداولوا معاه احيانا مش بيبقوا واخدين بالهم من نقاط بسيطه بتاثر بعد كدا معاهم اثناء التداول

doaa sary
09-23-2017, 14:36
الاسبريد الثابت طبعا لانك بتبقا عارف خلاص الاسبريد مثلا 10 نقط لاكن مش كل شوية يبقا 10 ويبقا 20 ويزيد معانا كل شوية بدل مايبقا مكسب لا يبقا اسبريد تانى
ودة طبعا مش بمزاجنا ف العملات مفيش كدا لاكن ف السلع الاسبريد متحرك

sob81
09-23-2017, 15:06
اسبريد ثابت ولا اسبريد متحرك اخى يعتبر الاسبريد الثابت افضل فى التداول وذلك لمعرفة قيمة الخصم لفتح الصفقة ومعرفة الفرق بين سعر البيع والشراء وانت على
هذا الاساس تحدد الاهداف

alaa50
09-23-2017, 16:57
الاسبريد الثابت طبعا لانك بتبقا عارف خلاص الاسبريد مثلا 10 نقط لاكن مش كل شوية يبقا 10 ويبقا 20 ويزيد معانا كل شوية بدل مايبقا مكسب لا يبقا اسبريد تانى
ودة طبعا مش بمزاجنا ف العملات مفيش كدا لاكن ف السلع الاسبريد متحرك
عندى سؤال عن اخر جمله فى ردك هل لو انا مختاره الحساب اسبريد ثابت وجيت اشتغل صفقات على السلع هيكون الاسبريد متحرك ؟؟

اسبريد ثابت ولا اسبريد متحرك اخى يعتبر الاسبريد الثابت افضل فى التداول وذلك لمعرفة قيمة الخصم لفتح الصفقة ومعرفة الفرق بين سعر البيع والشراء وانت على
هذا الاساس تحدد الاهداف
بالظبط دا المقصود بالموضوع لان احيانا انت بتدخل صفقات اسكالب مثلا هدفها 10 نقاط
طبعا اختيار الاسبريد المناسب بيكون مهم جدا للطريقه دى من التداول

alaa50
09-26-2017, 19:33
فى اوقات زى افتتاح اليوم الجديد مثلا ودا وقت بيحصل كل يوم بنلاقى ان الاسبريد المتحرك بيعلى بشكل كبير
بالتالى الكثير من المحللين الرقميين اللى بيعتمدوا على افتتاح شمعة اليوم الجديده لدخول صفقاتهم لازم ينتبهوا جدا
وانتظار عودة الاسبريد لطبيعته ثم الدخول فى الصفقات

anaboda
09-26-2017, 21:03
والله علشان انا مش عايز افتى كتير واقول الاسبريد دا افضل من دا بس تقريبا لما يكون اسبريد ثابت بالنسبالى افضل من ان يكون الاسبريد متحرك فى الطالع والنازل وانا لا احب الاسبريد العالى لانى بحب الصفقات الاسكالبينج

alaa50
09-27-2017, 23:42
والله علشان انا مش عايز افتى كتير واقول الاسبريد دا افضل من دا بس تقريبا لما يكون اسبريد ثابت بالنسبالى افضل من ان يكون الاسبريد متحرك فى الطالع والنازل وانا لا احب الاسبريد العالى لانى بحب الصفقات الاسكالبينج

اكتر المتداولين تاثر بموضوع الاسبريد الثابت والمتحرك دا هما الاسكالبر فعلا
لان صفقات الاسكالب بيكون هدفها قليل بالتالى اى نقاط زياده بتاثر على الصفقه كلها يعنى مينفعش افتح صفقه بهدف 5 نقط وانا عارف ان الاسبريد 3 نقط واتفاجئ انه وصل ل10 نقاط مثلا

A.mustafa
01-22-2020, 19:46
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته. ...
فى اوقات زى افتتاح اليوم الجديد مثلا ودا وقت بيحصل كل يوم بنلاقى ان الاسبريد المتحرك بيعلى بشكل كبير
بالتالى الكثير من المحللين الرقميين اللى بيعتمدوا على افتتاح شمعة اليوم الجديده لدخول صفقاتهم لازم ينتبهوا جدا وانتظار عودة الاسبريد لطبيعته ثم الدخول فى الصفقات بالتوفيق للجميع ...

tohamy4
01-22-2020, 19:49
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بالنسبة لى افضل
السبريد الثابت
فى الصفقات طويل الاجل لحماية من اتساع السبريد
السلريد المحترك
احبة فى هدواء السوق للصفقات القصيرة
وكل سبريد لة مميزات وعيوب
اتمنى لك التوفيق يااخى

ashrafshaqwer
01-24-2020, 15:38
في وجهه نظري التي لا قيمة لها علي الاطلااااق ان الاسبريد الثابت افضل لان المتداول داخل وهوة عارف عند فتح الصفقة هتفتح علي خسارة كام نقطه حسب اللوت اللي داخل بيه بقي لان الفرق الاسبريد ده بتبقي العمولة الخاصة بالشركات من فتح المتدازل للصفقة.