PDA

View Full Version : شارك معنا اهم اسباب الفشل فى الفوركس ؟

Pages : [1] 2 3

amar90
05-16-2012, 17:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اهم اسباب الفشل فى الفوركس
لماذ تكتفى بربح قليل وانما انتظر لخسارة كبيرة
ما هية الدوافع التى تخليك تدخل مخاطرة بموال كبيرة؟
لماذا اشعر بالخوف من الاعتراف بالخطا والخروج بالخسارة ؟
هل ممكن تتذكر ربح يساوى قيمة الخسارة

شاركونا رايكم
واذا كان فى عوامل اخرى يرجاء كتابة هنا

Hamad
05-16-2012, 17:14
وضع أوامر وقف الخسارة في موقع قريب من سعر السوق يجعله قابلا للتنفيذ في أي لحظة وهذا غالبا ما ترشدك إليه الكثير من البرامج لأنه في النهاية لديهم فائدة وأنت من يخسر وإساءة الاستفادة من الحسابات التجريبية والحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها

mody2989
05-16-2012, 19:04
من المشاكل في التداول في سوق الفوركس الاخبار وعدم الاهتمام بها تدفع المتداوليين الي الخسارة الكبيرة وكذلك اهمال التحليل الفني الي جانب الجشع وعدم الاكتفاء بنقاط معينه

kingman
05-17-2012, 01:20
بالنسبة لى احد اكبر عوامل الخسارة هو دائما المخاطرة العالية فهى بالنسبةل يا اهم سبب للخسارة فى هذا السوق وما افضل استخدام ادارة راس مال فى هذا السوق ولكن ليس جميعا نلتزم بها
فانا مثلا احقق بفضل الله صفقات كتير ناجحة لكن تكفى خسارة واحدة ان تنهى الحساب لأنى فى كل مرة بدخل فول مارجن من اجل الوصول الى تكبير راس المال بشكل جيد ولكا ان تتخيل ان تنجح مثلا فى خمس صفقات وتفشل فى واحدة تكون سبب فى مرجن حساب :woo:

amar90
05-17-2012, 12:14
وضع أوامر وقف الخسارة في موقع قريب من سعر السوق يجعله قابلا للتنفيذ في أي لحظة وهذا غالبا ما ترشدك إليه الكثير من البرامج لأنه في النهاية لديهم فائدة وأنت من يخسر وإساءة الاستفادة من الحسابات التجريبية والحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود لها

من المشاكل في التداول في سوق الفوركس الاخبار وعدم الاهتمام بها تدفع المتداوليين الي الخسارة الكبيرة وكذلك اهمال التحليل الفني الي جانب الجشع وعدم الاكتفاء بنقاط معينه

بالنسبة لى احد اكبر عوامل الخسارة هو دائما المخاطرة العالية فهى بالنسبةل يا اهم سبب للخسارة فى هذا السوق وما افضل استخدام ادارة راس مال فى هذا السوق ولكن ليس جميعا نلتزم بها
فانا مثلا احقق بفضل الله صفقات كتير ناجحة لكن تكفى خسارة واحدة ان تنهى الحساب لأنى فى كل مرة بدخل فول مارجن من اجل الوصول الى تكبير راس المال بشكل جيد ولكا ان تتخيل ان تنجح مثلا فى خمس صفقات وتفشل فى واحدة تكون سبب فى مرجن حساب :woo:

اجل وانا اضيف ايضا
من العوامل
عدم السير فى استراجية ناجحة
احيانا تكون الشجع والطمع
ايضا نسبة السوق وخبرة التاجر

اشكركم يااخواتى جدا

ahmednabil240
05-17-2012, 20:49
من وجهة نظرى اهم اسباب الفشل فى الفوركس هى الطمع والزياده على الربح اكثر من الطبيعى

maad
05-17-2012, 22:23
انا ممكن ان الخص لك سبب الفشل في كلمتين لا اكثر ، و اولاهما عامل نفسي و هنا يدخل الطمع و الغرور و الخوف و الى ذلك من الشعور السلبية ، و هناك عامل تقني و يتجلى في عدم الخبرة ، و عدم الاحساس بالتجربة و عدم الالتزام بالمعرفة
تعحياتي للجميع

aboualy
05-17-2012, 23:35
من وجهة نطرى اهم سبب من اسباب الخسارة هو عد الالتزام بقواعد ادارة راس المال والسبب الاخر هو الغرور فعندما يحقق الشخص بعض الارباح يعتقد انه اصبح خبير لا يشق له غبار وانه يمكنه ان يضاعف راس ماله مرة كل اسبوع او اقل وتكون النتيجة ان يحسر جسابه بالكامل

maad
05-17-2012, 23:40
من وجهة نطرى اهم سبب من اسباب الخسارة هو عد الالتزام بقواعد ادارة راس المال والسبب الاخر هو الغرور فعندما يحقق الشخص بعض الارباح يعتقد انه اصبح خبير لا يشق له غبار وانه يمكنه ان يضاعف راس ماله مرة كل اسبوع او اقل وتكون النتيجة ان يحسر جسابه بالكامل

كلام مهقول اخي الكريم ، فاغلب الخسارة التي تاتي ، فهي تكون بسوؤ تدبير ادارة راس المال ، و هذا مشكل عويص ، فاكيد تجد المتداول يعرف هاته الاشياء لكن و كما قلت بان الغرور يسبب له الثقة الزائدة فيحاول اربح في اسرق وقت و النتيجة طبعا تكون كارثية عليه ،
تحياتي

magic777
05-18-2012, 00:52
من رأي ان اهم اسباب الفشل في مجال الفوركس هو عدم الالتزام بخطه عمل جيده للمتاجره
سواء خطه لاستراتيجيه جيده او خطه لاداره راس المال
واعتقد ان لو التزمنا بخطه جيده سوف نثبت العامل النفسي في المتاجره ونتغلب عليه

tervarto
05-18-2012, 02:09
انا اعتبر ان اهم أسباب الخبر ممكن يكون بسببين , الأول عدم ادارة راس المال بشكل صحيح , ودة طبعا اهم شئ اعتبرة مهم فى الفوركس , ثانيا , العامل النفسى ,اهمهم الطمع و الدخول بعقود كبيرة تفوق طاقة الحساب , و الخوف و الأنتقام ,و اليأس ,

kingman
05-18-2012, 04:01
انا اعتبر ان اهم أسباب الخبر ممكن يكون بسببين , الأول عدم ادارة راس المال بشكل صحيح , ودة طبعا اهم شئ اعتبرة مهم فى الفوركس , ثانيا , العامل النفسى ,اهمهم الطمع و الدخول بعقود كبيرة تفوق طاقة الحساب , و الخوف و الأنتقام ,و اليأس ,

المخاطرة العالية +العامل النفسى كفيلين انهم يكونوا سبب فشل اى متاجر فى هذا السوق واذا استطاع المتاجر ان يعمل ويتدرب حتى يجنب العامل النفسى ويلتزم ادارة راس المال سيستمر فى هذا السوق وكلما خسر استطاع ان يعوض بناءا على ادارة راس المال وبأذن الله ستتراكم الأرباح لكن المهم اللى يقدر ينفذ ولايظل كلام مكتوب فقط
وربى يوفقنا جميعا

Mohamed90
05-18-2012, 14:47
الاشباب الفشل واضحة اخي العزيز و هي المخاطر بنسبة كبيرة من راس المال في صفقة واحدة و ادارة المال السيئة و عدم اقتناع و رضى بنقاط القليلة و البحث عن الكثي رو طمع يقتل المتداول و العامل النفسي اكبر عدو للمتداول

amar90
05-18-2012, 15:36
الاشباب الفشل واضحة اخي العزيز و هي المخاطر بنسبة كبيرة من راس المال في صفقة واحدة و ادارة المال السيئة و عدم اقتناع و رضى بنقاط القليلة و البحث عن الكثي رو طمع يقتل المتداول و العامل النفسي اكبر عدو للمتداول

نعم اخى هذا عامل اساسى ايضا
الطمع وعدم الاكتفى بربح القليل سوف يودى الى الخسارة الكبيرة

magic777
05-18-2012, 21:21
المخاطرة العالية +العامل النفسى كفيلين انهم يكونوا سبب فشل اى متاجر فى هذا السوق واذا استطاع المتاجر ان يعمل ويتدرب حتى يجنب العامل النفسى ويلتزم ادارة راس المال سيستمر فى هذا السوق وكلما خسر استطاع ان يعوض بناءا على ادارة راس المال وبأذن الله ستتراكم الأرباح لكن المهم اللى يقدر ينفذ ولايظل كلام مكتوب فقط
وربى يوفقنا جميعا

الحل هنا ان يبدأ براس مال كبير علشان يقلل من المخاطره وفي نفس الوقت يكتفي بالارباح التي عمل لأجل الحصول عليها
ده من رأي اهم حل لتجنب الفشل
حساب كبير + خبره متوسطه + ادراه راس مال = ربح جيد مستمر
هذه هي معادله النجاح وتقهر اي اسباب للفشل

kingman
05-19-2012, 01:35
الحل هنا ان يبدأ براس مال كبير علشان يقلل من المخاطره وفي نفس الوقت يكتفي بالارباح التي عمل لأجل الحصول عليها
متفق معاك جدا فى هذه المعادلة بسبب ادراة راس المال لأن فى رايى الألتزام التام بأدارة راس المال فى مقدروها ان تحول الفاشل الى ناجح فى هذا السوق والعكس ممكن تحول الناجح الى فاشل فكتير من الحيان يحقق المتاجر صفقات كثيرة ناجحة ولكن تكفى صفقة واحدة ان تمرجن حسابه ويضيع الربح السابق هباء بضياع الحساب
وربى يوفق الجميع بأذن الله

mody2989
05-19-2012, 18:18
اهم اساباب الفشل في تجارة الفوركس هو الجهل بالتحليل الاساسي واهمال الاخبار وعدم التعامل معها جيدا وكذلك اهمال ادارة راس المال وعدم استخدام التحليل الفني جيدا واعتقد ان التحليل الفني هو مفتاح تجارة الفوركس

Hamad
05-19-2012, 18:58
المتداول الذي لا يمتلك فهم قوي في إدارة المخاطر لا يمكنه الصمود في أسواق فوركس لفترة زمنية طويلة وبعد أن تكون تفهماً لإدارة المخاطر عليك أن تفهم بشكل قوي بعض إستراتيجيات الفوركس التي يمارسها أغلبية المتداولين الناجحين في أسواق فوركس
بعد أن تكون تفهماً لجميع الأمور يكون الوقت مناسباً للتداول في الفوركس و البدء في تحقيق الأرباح من خلال التصرف بحكمة في أسواق فوركس

sho
05-19-2012, 20:02
يوجد العديد من الاسباب التى تؤدى الى الفشل فى سوق الفوركس منها تحكم مشاعر سيئة فى المتداول اثناء التداول مثل الطمع فى زيادة الربح واستمرار التداول وكذلك الخوف من الخسارة كلها مشارع سيئة تؤدى للخسارة كذلك عدم وجود استراتيجية جيدة يستخدمها المتداول وعدم وجود تحليل فنى جيد ومؤشر يعتمد علية فى التداول

sheep192
05-19-2012, 22:48
من وجهة نظرى اهم اسباب الفشل فى الفوركس هى الطمع والزياده على الربح اكثر من الطبيعى

amar90
05-20-2012, 17:20

انا ممكن ان الخص لك سبب الفشل في كلمتين لا اكثر ، و اولاهما عامل نفسي و هنا يدخل الطمع و الغرور و الخوف و الى ذلك من الشعور السلبية ، و هناك عامل تقني و يتجلى في عدم الخبرة ، و عدم الاحساس بالتجربة و عدم الالتزام بالمعرفة
تعحياتي للجميع

من رأي ان اهم اسباب الفشل في مجال الفوركس هو عدم الالتزام بخطه عمل جيده للمتاجره

حساب كبير ولكن احيانا يمكن ان ياتى لة السوق غير ما يشتهى اذا فقد الحساب الكبير وفقد نفسة
فى راى مقسمة الحساب وليس حساب كبير كى يبدا صح حتى يكون الاموار معة معتدلة

Hamad
05-21-2012, 06:38
والتاجر الذي لا يملك استراتيجية جيدة في تجارته أو لا يملك استراتيجية أساسا في تجارته فهو بذلك و للأسف يتاجر بطريقة لاعب القمار وليس كتاجر متعلم يفهم مبادئ الاقتصاد
تجارة تبادلِ العملات الأجنبية لا تؤدي إلى استثمار ناجح بسرعة إلا بتخطيط منظم
تجارة تبادل العملات الأجنبية هي مهارة وتأخذ الوقت للتعلم والتجار الماهرون يمكن أن يحصلون المال في هذا المجال ، على أية حال هي مثل أي مهنة أخرى قد تؤدي إلى استثمار ناجح أو خسارة

aboualy
05-21-2012, 09:46
حساب كبير ولكن احيانا يمكن ان ياتى لة السوق غير ما يشتهى اذا فقد الحساب الكبير وفقد نفسة

اخى العزيز اذا كان الشص الذى يعمل فى الفوركس يعمل بحساب كبير مثلا 10000 دولار وكان يلتزم بادارة راس المال التزام تام لا يمكن ان يخسر هذا الحساب الا فى حالات نادرة جدا
لنفترض ان المتاجر يستخد سايسة الدخول بهدف 4% مثلا و وقف خسارة عند 2% سيلزمه ان يخسر عدد كبير من الصفقات المتتابعة حتى يخسر الحساب

magic777
05-21-2012, 16:50

بالعكس اخي كل لما يكون حسابك كبير في هذا السوق كل لما كان قدرتك ونسبه نجاحك فيه عاليه
ولكن طبعا يلزمك خطه عمل جيده وخبره متوسطه والعمل والالتزام بهم هيكون طريقا للنجاح
خاصه مع الحساب الكبير اللي مش هيخليك تلجأ للمخاطر العاليه اصلا لان ربحك من صفقاتك العاديه بدون مخاطره هيكون جيد ومناسب

كريم
05-21-2012, 17:00
موضوعك احس انه على الحظ و عدم وجود اي استيراتيجية تعتمد عليها فأصلا قبل دخول اي صفقة لابد ان تحلل و ان تدخل من نقطة قوية و لا يكون الأمر عبثا او حظا

فاذا حسيت ان التحليل الفني بدأ ينهز اقف الخسارة مباشرة و انتظر و كمل

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

kingman
05-21-2012, 19:03
مهو حساب كبير هيكون معناها ادارة راس ماله صارمة والبعد عن العامل النفسى فلايصح هنا المخاطرة لأنها هتكون هلاك الحساب بسرعة واذا كان مبدأ التجارة معتمد مع المتاجر على المخاطرة العالية فلن يشفع له حساب كبيرمن حساب صغير وهيكون الحساب كبير اخطر من الحساب الصغير نظرا لسهولة خسارته الفارق هنا هو ادارة راس المال

forexBOSS
05-22-2012, 03:26
هناك الكثير من الاسباب التى تودى خسائر فادحه مثل قله المعرفه و الخبره, الثقه العاليه بالنفس, عدم الهتمام بالاخبار و تحليلها وانا كانت من اسباب التى جعلتى اخسر مبلغ كبير هى عدم الاداره الجيده لراس المال و من سعتها انا اهتم جدا باداره راس المال وهو بالنسبه لى 50% سبب فى نجاحى الان فى الفوركس

Hamad
05-22-2012, 13:16
أكبر العقبات التي ستواجهك عندما تشارك فى الفوركس هى أدخال العواطف فى التداول. فمن الشائع جدا لتجار الفوركس التورط عاطفيا عندما يجري تداول العملات الأجنبية نظرا لتورط اموالهم و توقعاتهم و لكن العواطف يمكن أن تدمر قرارات التداول

magic777
05-22-2012, 15:15
مهو حساب كبير هيكون معناها ادارة راس ماله صارمة والبعد عن العامل النفسى فلايصح هنا المخاطرة لأنها هتكون هلاك الحساب بسرعة واذا كان مبدأ التجارة معتمد مع المتاجر على المخاطرة العالية فلن يشفع له حساب كبيرمن حساب صغير وهيكون الحساب كبير اخطر من الحساب الصغير نظرا لسهولة خسارته الفارق هنا هو ادارة راس المال

بالضبط اخي كينج وهذا ما احاول ان اوضحه له
الحساب الكبير فرص نجاحه اكبر بكتير من الحساب الصغير
حتى لمن يملك خبره بسيطه او متوسطه في المتاجره
سوف يحقق نجاح جيد به ان التزم فقط بأدراه رأس المال

kingman
05-22-2012, 20:43
بالضبط اخي كينج وهذا ما احاول ان اوضحه له
الحساب الكبير فرص نجاحه اكبر بكتير من الحساب الصغير
حتى لمن يملك خبره بسيطه او متوسطه في المتاجره
سوف يحقق نجاح جيد به ان التزم فقط بأدراه رأس المال
وان شاء الله مع نشاط المنتدى اكثر يبقى فيه ورش باستخدام استراتيجيات ناجحة وتطبيق عليها ادارة راس المال على المتاجرة لايف
وان شاء الله يكون فيه مسابقات فى المنتدى تشجع على التفاعل والمنافسة بين الأعضاء كلها هتبقى وسائل مناسبة لكى نطبق عملى فى المنتدى وان نستفيد من المناقشات فى التطبيق على فرص لايف

magic777
05-24-2012, 20:17
وان شاء الله مع نشاط المنتدى اكثر يبقى فيه ورش باستخدام استراتيجيات ناجحة وتطبيق عليها ادارة راس المال على المتاجرة لايف
وان شاء الله يكون فيه مسابقات فى المنتدى تشجع على التفاعل والمنافسة بين الأعضاء كلها هتبقى وسائل مناسبة لكى نطبق عملى فى المنتدى وان نستفيد من المناقشات فى التطبيق على فرص لايف
فعلا وانا بانتظار هذه الخطوات حتى نشعل حماسنا ويزيد نشاط منتدانا
من رأي المسابقات هيكون ليها فعل السحر على الاعضاء وهتشجعهم فعلا على تطوير طرقهم ومهارتهم في التداول
وتزيد خبراتهم بتبادل الخبرات بيننا

kingman
05-25-2012, 00:51
فعلا وانا بانتظار هذه الخطوات حتى نشعل حماسنا ويزيد نشاط منتدانا
من رأي المسابقات هيكون ليها فعل السحر على الاعضاء وهتشجعهم فعلا على تطوير طرقهم ومهارتهم في التداول
وتزيد خبراتهم بتبادل الخبرات بيننا

انا كنت هفتح موضوع استفسر فيه عن المسابقات لكنى فضلت انتظر الى نهاية هذا الشهر وبداية الشهر الجديد الى حين تركيب الأسكربت ووضوح الأمور اكثر والمشجع ان فيه قسم خاص بالمسابقات ومنتديات انستا عموما بيبقى فيها مسابقات متنوعة وجيدة وان شاء الله نشوف مثل هذه المسابقات هنا فى المنتدى

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 15:28
هى هتبقى مسابقة للحسابات التجربية ولا ايه يا اخى كينج

تبقى جامده

والناس تسخن اكتر واكتر

ramid
05-25-2012, 20:25
من اهم الاسباب التي تؤدي للفشل في نظري في الفوركس تجريب عدة استراتيجيات مختلفة وبلوت مرتفع وعدم دراسة سبب
الفشل لتجنب الوقوع فيه مرة أخرى

mohamed eldamnhorey
05-25-2012, 21:32
من اهم الاسباب التي تؤدي للفشل في نظري في الفوركس تجريب عدة استراتيجيات مختلفة وبلوت مرتفع وعدم دراسة سبب

اؤيدك الرأى تماماً عزيزى

المشكله المضارب الجديد اول مايشوف الاستراتجية خسرة مره او مرتين

يحكم عليها بالفشل ويجرب طريقه تانيه

ده اكبر غلط لازم تصبر وتجرب وقف كافى ومتحكمش على الطريقه بكده

magic777
05-26-2012, 02:21

لا اتفق معاك اخي
بالعكس ده سبب من اسباب النجاح مش الخساره بس اذا جربتها الاول على حساب ديمو وعرفت اذا توظف الاستراتيجيه الي هتشتغل بيها صح
وعلى فكره كثره تجريب الاستراتيجيات بتدي للمتاجر خبره اكثر وبتساعده على معرفه ايه اللي مناسب ليه منهم
وبالتالي يقدر يكون استراتيجيه خاصه بيه في المستقبل

konine
05-26-2012, 04:21
هو عدم إلتزام بخطة و طمع و خوف من إرتداد سعر و دخول من أماكن ليس لها معنا و عدم إكترات بالأخبار مما يجعل سعر ينعكس بقوة

sunlight
05-26-2012, 20:34
لا اتفق معاك اخي
بالعكس ده سبب من اسباب النجاح مش الخساره بس اذا جربتها الاول على حساب ديمو وعرفت اذا توظف الاستراتيجيه الي هتشتغل بيها صح
وعلى فكره كثره تجريب الاستراتيجيات بتدي للمتاجر خبره اكثر وبتساعده على معرفه ايه اللي مناسب ليه منهم
وبالتالي يقدر يكون استراتيجيه خاصه بيه في المستقبل

انا معاك كثره تجربه الاستراتيجيات بتعطى معلومات كثيره وبتفتح الدماغ على الترند ولكن عايزين نطبقها على الواق ساعات السوق متذبذب ولا تنفع معه اى استراتيجيه وساعات السوق بيعكس مع انك واثق من خططك ولكن هذا حال الفوركس انا اعتبر الفوركس نمر متوحش ولم يتم ترويده حتى الان

ramid
05-27-2012, 00:06
السلام عليكم
اعتقد ان اهم اسباب الفشل هو الغرور واعتقاد المتداول انه أصبح محترفا في الفوركس الذي يستعصي حتى على كبرى الشركات العالمية

DZforex
05-27-2012, 01:17
عدم الالتزام بخطو و استراتيجية جيد خاصة في وقت الدخول للسوق
السبب الثاني الطمع في تحقيق في ارباح خيالية

tutaaaaa
05-27-2012, 14:18
يمكن الالتزام بالراي اكثر من اللازم
حتى لو عكس عليك السوق!
هذه الطريقة يمكن تنفع احيانا
بس مش كل مرة تسلم الجرة اكيد

Noah
05-27-2012, 20:14
اسباب الفشل فىا لفوركس تكمن فى ان المتاجر لا يعرف كيفيةا لتخلص من الاعباء التى يتعرض لها يوميا فىا لسوق ولكن علينا ان نتخلص نحن منا لمشاكل التى تحوم حولنا من السوق ومن السمسار ومن كبار المستثمرين ومن الاخبار التى تحرك السقو بطريقة عشوائية كل هذه الاشياء يجب الحذر منها

kingman
05-27-2012, 22:07
حتى لو عكس عليك السوق!
فى هذا السوق ليس المهم الألتزام بالراى او ثبات المتاجر على موقفه فهو ليس ساحة للمواقفوالثبات عليها هذا السوق يحتاج الى مرونة كبيرة جدا فى التعامل وان يكون مبنى على تحليل جيد وكثير من هذه المعاندة فى غلق الصفقات على اقل خسارة وثباته على موقفه ان يقفل على الهدف او على نقطة الدخول بتكون سبب فى مرجنت الحساب وكتير تعرض لمثل هذه الحالة فى السوق

Mohamed90
05-28-2012, 13:35
حتى لو عكس عليك السوق!

ههه والله اخي ولكن تلزم المغامرة من حين للاخر للتحقيق المطلوب
و اسباب الفشل هي الطمع اخي و ادارة السيئة و عدم اقتناع بعدد من النقاط محدودة يوميا و اكثر المتداولين المتصريين هم الذين يتدولون يوميا و على طول اليوم تبقى صعبة من كل العوامل

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 16:00
الطمع هو عدول اللدود

وعلى راى المثل فعلاً

الطمع يقل ما جمع

ابعدووووو عن الطمع ومبدأ انى اكوش على السوق بسرعه بسرعه

هذا مبدئ فاشل وسيؤدى بك الى الفشل الفادح

sunlight
05-28-2012, 19:48
الطمع هو عدول اللدود

وعلى راى المثل فعلاً

الطمع يقل ما جمع

ابعدووووو عن الطمع ومبدأ انى اكوش على السوق بسرعه بسرعه

هذا مبدئ فاشل وسيؤدى بك الى الفشل الفادح

هذا الموضوع قتل بحثا
اقصد تقريبا كل الاسباب الكل يعلمها جيدا ولكن فى اسباب جوهريه للفشل
اولا النظر للسوق من قريب يعنى هاضرب لحضارتكم مثلا
لو حضرتك واقف فى اشاره مروو وعايز تعرف اتجاه السيارات هاتعرف بس بصعوبه ولكنك لو وقفت فوق تله مثلا هاتشوف احسن وهاتعرف احسن
ومن الاسباب كثره وضع المؤشرات على الشارت نفسه يعنى مش هاتشوف حاجه خالص لا شموع ولا ترند حاول ان تجعل الشارت نظيفا لتفهم حركه السوق
وبالتوفيق

mohamed eldamnhorey
05-28-2012, 19:57
تكرار الدخول في نفس اليوم: عند تحديد هدف قصير في عدد النقاط ونسبة معقولة من وقف الخسارة سيجعلك تحقق بضع مئات من الدولارات يوميا ، ولكن زيادة عدد مرات الدخول مرة بعد مرة قد يجعلك عرضة للخسارة أكبر.

tutaaaaa
05-29-2012, 02:43
فى هذا السوق ليس المهم الألتزام بالراى او ثبات المتاجر على موقفه فهو ليس ساحة للمواقفوالثبات عليها هذا السوق يحتاج الى مرونة كبيرة جدا فى التعامل وان يكون مبنى على تحليل جيد وكثير من هذه المعاندة فى غلق الصفقات على اقل خسارة وثباته على موقفه ان يقفل على الهدف او على نقطة الدخول بتكون سبب فى مرجنت الحساب وكتير تعرض لمثل هذه الحالة فى السوق

انا احيانا اغلق الصفقات الخسرانة
لكن لاحظت ان اغلب الاحيان السعر يرجع
الان عندي صفقتين خسرانات لا اعرف مصيرهم

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 12:31
المتاجرة ضد اتجاه السوق: هناك اختلاف ضخم بين الشراء بسعر منخفض قبل ارتفاع السوق ، والشراء بنفس السعر أثناء انخفاض السوق ، في الحالة الأولى يكون لديك أرباحا جيدة وفي الحالة الثانية يكون سعر شراؤك هو أعلى سعر .

ramid
05-29-2012, 15:47
السلام عليكم
اعتقد ان من اهم اسباب الفشل النقص الكبير في الخبرة والتسرع في الدخول في صفقات دون المعرفة الكافية
باساسيات الفوركس

magic777
05-29-2012, 16:27
حتى لو عكس عليك السوق!

خطأ اخي لازم يكون عندك مرونه في التعامل مع السوق
ومتعاندش السوق وتقول لا هو هيرجع لنقطتي
انت ممكن يكون تحليلك اصلا خطأ في البدايه والثقه مطلوبه برده
لكن المرونه هيا الافضل هنا
ولما تلاقي السعر مشي في طريق عكس تحليك متقفش تتفرج عليه
راجع تحليلك انت وعندك ميزه الهيدج ممكن تهدج وتطلع بربح برده

tutaaaaa
05-29-2012, 17:25
خطأ اخي لازم يكون عندك مرونه في التعامل مع السوق
ومتعاندش السوق وتقول لا هو هيرجع لنقطتي
انت ممكن يكون تحليلك اصلا خطأ في البدايه والثقه مطلوبه برده
لكن المرونه هيا الافضل هنا
ولما تلاقي السعر مشي في طريق عكس تحليك متقفش تتفرج عليه
راجع تحليلك انت وعندك ميزه الهيدج ممكن تهدج وتطلع بربح برده

هو هذا رايي وانا اقصد هذا احد اسباب الفشل بالفوركس
بس بصراحة انا لسة مبتدئة والمرونة صفة لا امتلكها
لازلت اتعلم

تحياتي

mohamed eldamnhorey
05-29-2012, 18:01
الربح بطريقة الصدقة : عندما تحصل على ربح بطريق غير متوقعة من خلال صفقة كانت تبدو خاسرة 100% ولكن لظرف ما أو خبر طاريء تغير اتجاه السوق وحصلت على ربح مناسب ، لا تتوقع المفاجئات السارة دائما ولكن من الأفضل أن توظف هذه الأرباح في صفقة جديدة مدروسة .

kingman
05-30-2012, 01:37
الربح بطريقة الصدقة : عندما تحصل على ربح بطريق غير متوقعة من خلال صفقة كانت تبدو خاسرة 100% ولكن لظرف ما أو خبر طاريء تغير اتجاه السوق وحصلت على ربح مناسب ، لا تتوقع المفاجئات السارة دائما ولكن من الأفضل أن توظف هذه الأرباح في صفقة جديدة مدروسة .

صحيح كلامك ويجب على المتاجر ان يحلل صفقته جيدا والا يعتمد على الحظ او الصدفة فى تحقيق الربح فليس دائما تاتى الرياح بما تشتهى السفن فعليه ان يجتهد ويعمل اللى عليه ويعد كده التوفيق من عدمه هو من عندالله وسواء اتات الظروفه مع هو ضده فهو عمل اللى عليه وده عموما بيخليه ميتأثرش كتير بالخسارة بعكس انه ماجتهدش ودخل الصفقة وتيجى زى ماتجيى

magic777
05-31-2012, 21:57

حصلتلي مره في بدايتي في الفوركس وكنت داخله بصفقه بلوت كبير اوي بالنسبه للحساب
كان متاجر قايل على الصفقه دي في غرف دردشه وقولت اجرب
لاقيت الحساب هيتمرجن مني ومش عارفه اعمل ايه والساعه 3 الفجر ولا عارفه انام حتى المهم جه خبر فجأه وغير اتجاه الصفقه في خمس دقايق وقفلت على ربح الحمد لله
مع اني ماكنتش اعرف ان فيه خبر اصلا كانت صدفه بس استفدت كويس اوي من الدرس ده ومدخلتش صفقات تاني لاي حد وكانت بدايه الاعتماد على النفس

ramid
06-01-2012, 02:18
الفوركس يخضع لعدة مؤثرات تتحكم في اتجاه السعر صعودا ونزولا
ومن الصعب وضعه في قالب رياضي والحكم عليه ومن الاصعب التعامل معه بمنطق ضربات الحظ
وكما يقول اخوتنا في مصر مش كل مرة تسلم الجرة

gogofx
06-01-2012, 02:22
هناك اسباب كثبرة للفشل واهمها عدم المقدرة على ادارة راس المال
وهناك اسباب اخرى منها التسرع وقلة الخبرة وعدم الالتزام بالاستراتجية ...

MixMax
06-01-2012, 03:51
باعتقادي الشخصي انو التسرع اكبر اسباب الفشل هادا اولا
ثانيتها عدم المعرفة التامة بالمجال ومن ثم المخاطرة بالمتاجرة
دون تعلم الاساسيات ولا المهارات ولا الفنيات يعني كلو في كلوو نجد مصطلح التسرع
تشكر ياغالي تحياتي لك

safiforex
06-01-2012, 14:13
باعتقادي الشخصي انو التسرع اكبر اسباب الفشل هادا اولا
ثانيتها عدم المعرفة التامة بالمجال ومن ثم المخاطرة بالمتاجرة
دون تعلم الاساسيات ولا المهارات ولا الفنيات يعني كلو في كلوو نجد مصطلح التسرع
تشكر ياغالي تحياتي لك

نعم ممكن ان اوفقك الراي اخي ، فمن اهم اسباب الفشل او الخسارة في الفوركس نجد التسرع و الطمع ، هذا ان كان المتداول على دراية بكامل جوانب الفوركس من معرفة و قواعد و اساسيات
اما اذا كان المتداول ليست له دراية كاملة ، فاعتقد ان الخسارة تاتي من الجانب المعرفي الذي ينقصه

Mohamed90
06-01-2012, 14:17
اسباب الفشل وضاحة اخي الادراة السيئة للراس المال
الطمع و محاولة مضاعفة راي المال في وقت قليل
و الخوف في دخول الصفقات و تضيع الفرص
المغامرة و عدم تحديد الخسارات
التحليل السيئ الدخول العشوائي
......

safiforex
06-03-2012, 02:58
اسباب الفشل وضاحة اخي الادراة السيئة للراس المال
الطمع و محاولة مضاعفة راي المال في وقت قليل
و الخوف في دخول الصفقات و تضيع الفرص
المغامرة و عدم تحديد الخسارات
التحليل السيئ الدخول العشوائي
......
اتفق معك اخي الكريم ف يما ذكرت من اسباب للخسارة في الفوركس ، و انا ارى مثلك في انها بالفعل هذه تعتبر الاسباب الرئيسية في الخسارة
و لكن ممكن ان الواحد تكون له ادارة جيدة و يكون له تحليل جيد و الدخول غير عشوائي ، وربما يخسر ، فهنا ممكن ان اذكر جانب اخر في الخساءر الا و هو عدم الخبرة الكافية ،

kingman
06-03-2012, 21:30
و لكن ممكن ان الواحد تكون له ادارة جيدة و يكون له تحليل جيد و الدخول غير عشوائي ، وربما يخسر ، فهنا ممكن ان اذكر جانب اخر في الخساءر الا و هو عدم الخبرة الكافية ،
اكيد عادى الخسارة فى هذا السوق لكن الخسارة مع ادارة راس مال جيدة بيسهل تعويضها وحتى مع عدم وجود الخبرة الكافية لكن موجود ادارة راس مال جيدة بيبقى التداول سيجال مابين المكسب والخسارة والخسارة بتبقى محسوبة ومن كتر التداول وعدم الخروج من السوق بسبب فقدان حسابه بيظداد كل يوم خبرة وقدرة على التعامل مع السوق

ahmed
06-03-2012, 23:29
ايضا من اسباب الفشل عدم تركيز المتلقى او المبتداء فى اتجاة
واحد فقط من التحليل على الاقل فى البدايه
وايضا زوج واحد ومتابعته باستمرار
واعتقاد كثير من المبتدئين ان هذا السوق يمكن الربح فيه بسهوله عن طريق المؤشرات
واهمال التحليل والبحث وراء الوهم

ramid
06-03-2012, 23:33
.وبالاضافة لما ذكرت هناك التعامل مع الفوركس وكأنه سوق عادي للربح بينما هو في تقلب مستمر
وكذلك الاعتماد على التوصيات الغير موثوقة وعدم الاهتمام بالمؤشرات الاساسية

mage
06-04-2012, 00:46
.وبالاضافة لما ذكرت هناك التعامل مع الفوركس وكأنه سوق عادي للربح بينما هو في تقلب مستمر

الاعتماد على السوق كانه سوق عادى هذه مشكلة كبيرة جدا واعتقد ان الكثير فى الفوركس عانى منا لمشاكل لانه لا يعرف جيدا اى الطرق يمكنه ان يحقق منها ارباح جيدة الا انه يعتمد على التوصيات التى قد تكون اصلا سبب فى خسارتهع الكثير من اماوله فى وقت قليل جدا

AhmedMagnifico
06-05-2012, 16:06
فى وجهة نظرى المتواضعة من اهم اسباب الفشل فى الفوركس عدم الاهتمام بالاخبار كذلك عدم الاهتمام بعمل خطة جيدة للتداول والتسرع واستعجال الربح فى هذا المجال
كذك استسهال مجال الفوركس !
شكرا اخى على هذا الموضوع الجيد!

mohamed eldamnhorey
06-05-2012, 17:37
فى وجهة نظرى المتواضعة من اهم اسباب الفشل فى الفوركس عدم الاهتمام بالاخبار كذلك عدم الاهتمام بعمل خطة جيدة للتداول والتسرع واستعجال الربح فى هذا المجال
كذك استسهال مجال الفوركس !
شكرا اخى على هذا الموضوع الجيد!

اوافقك الرأى ابوحميد
التسرع دائماً يجعلنا نخسر اموالنا
التسرع عاده سيئة يجب التخلص منها

وبالاخص فى هذا المجال
يجتاح الى اتزان كامل ووعى وقرار صحيح مبنى على فكره وليس عشوائى

AhmedMagnifico
06-05-2012, 21:05
اوافقك الرأى ابوحميد

وبالاخص فى هذا المجال
شكراص لك اخى الفاضل واذكر فى هذا الحديث ان اسلامنها علمنا انا فى التانى السلامة وفى العجلة الندامة فى هذا المجال وفى جميع المجالات
:)

safiforex
06-05-2012, 22:34
اوافقك الرأى ابوحميد

وبالاخص فى هذا المجال

جميل اخي ان نعرف ان التسرع هو حالة من العواطف التي تاثر في تداولاتنا ، و يجب التفكير الجدي في التخلص منه ، و انا ارى بان احسن شيئ يمكن التخلص منه هو ان يكون هناك تخطيط جيد و الالتزام به لا على مستوى الطريقة و لا على مستوى المالي

yassoo011
06-06-2012, 13:04
ارى ان من اهم اسباب الفشل في تحقيق ربح في الفوركس هو الدخول بمعظم راس المال للمتاجره وهذا خطير جدا لان اق تقلب في السعر يكبدك خسائر كبيرة وهذا ما كنت اقع فيه وهذا كان بدافع تنمية الحساب بسرعة ولكن اتضح ان فضل استراتيجية هي الدخول بما لا يزيد عن 10% من راس المال وهذه استراتيجية جييدة للتجارة ومجربه

AhmedMagnifico
06-06-2012, 13:31
ارى ان من اهم اسباب الفشل في تحقيق ربح في الفوركس هو الدخول بمعظم راس المال للمتاجره وهذا خطير جدا لان اق تقلب في السعر يكبدك خسائر كبيرة وهذا ما كنت اقع فيه وهذا كان بدافع تنمية الحساب بسرعة ولكن اتضح ان فضل استراتيجية هي الدخول بما لا يزيد عن 10% من راس المال وهذه استراتيجية جييدة للتجارة ومجربه
اوفقك الراى يا اخى الفاضل فالمغامرة ايضاً ليست من الاشياء المطلوبة فى هذا المجال ولا فى اى مجال اخر يختص بالمال والاعمال
فالمغامرة يمكن ان تودى بحياة الانسان فى اى مجال كان !

magic777
06-09-2012, 03:16
اوفقك الراى يا اخى الفاضل فالمغامرة ايضاً ليست من الاشياء المطلوبة فى هذا المجال ولا فى اى مجال اخر يختص بالمال والاعمال
فالمغامرة يمكن ان تودى بحياة الانسان فى اى مجال كان !

من وجهه نظرى ارحب بالمغامره بشرط انها تكون مدروسه وتحت خطه عمل جيده
مش مغامره عشوائيه
وفيه نفس الوقت اكون فعلا مستعده ومتقبله النتائج اللي ممكن تنتج عن المغامره دي
واصلا بصراحه كده السوق كله مغامره المهم انك تغامر صح علشان احتماليه المكسب عندك تزيد

mohamed eldamnhorey
06-09-2012, 14:16
انت ممكن تغامر شويه فى الفرصه المضمونه بنسبه كبيره

لكن مغامره عشوائيه غير محسوبه

هتدويك ابوزعبل ياريس
هههههههههههههه

حياك الله

konine
06-09-2012, 19:14
أنا بعد ما أتاني مارجن كول على عدة حسابات
100% أصبحت لا أغامر أبدا و إنما أكتني ب 2 في مئة ربح أو خسارة و حمد الله أمري
تقبلو مروري

realyone
06-09-2012, 19:23
في بعض الأحيان لابد من المغامره,اذا كنت من اشخاص الخوف يسيطر عليهم فإن مكانك ليس في سوق الفوركس,لأن سوق الفوركس يحتاج الى قلب قوي وليس قلب ضعيف,من يخاف صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر,الخلاصه لابد من المغامره لكن عندما تجد فرصة مضمونه نسبة نجاحها لاتقل عن 80%

hesham itch
06-10-2012, 04:39
فى سوق الفوركس الكل عايز يحقق ارباح كتيرة وكبيرة ف اقل وقت دو خسائر
وبكده بيزيد الطمع ومع حدوث اى خسارة صغيرة بتحصل حالة من الغضب بتخلى المتاجر
ينفعل وميقدرش يسيطر على قرارته وبالتالى الخسارة بتزيد

Rami
06-10-2012, 09:26
هناك اسباب عديدة اهمها عدم اختيار استراتيجية مناسبة محددة الاهداف والخساير , العامل النفسى من طمع وغيره , قد يكون من شركة وساطة
غير محترمة وتحرص على خسارة العميل لان فى هذه الخسارة مكسب لها ممكن عدم الادارة السليمة لراس المال , هذه اهم الاسباب باعتقادى

magic777
06-10-2012, 21:29
أنا بعد ما أتاني مارجن كول على عدة حسابات
100% أصبحت لا أغامر أبدا و إنما أكتني ب 2 في مئة ربح أو خسارة و حمد الله أمري
تقبلو مروري

بصراحه اخي ده هو الاختيار الاسلم والافضل للمتاجر في سوق خطر زي الفوركس
وعلشان احنا مهما كانت ثقتنا في نفسنا وفي تحليلنا برده لا نضمن غدر السوق
او انه يمشي مع تحليلنا

mohamed eldamnhorey
06-10-2012, 22:08
الدخول دفعة واحدة بعدد كبير من العقود: معظم الشركات تعطيك هامش صغير للدخول والبعض يعتقد أن هذه ميزة حسنة فهم يغرونك للدخول بعدد أكبر من العقود دفعة واحدة ليحصلوا على فائدة أكبر منك ، تذكر أنه عندما ينخفض المبلغ المتبقي من حسابك للاستخدام في الهامش إلى الصفر فان البرنامج سيقوم بإخراجك من السوق بشكل آلي وفوري وإغلاق جميع عقودك وتتحمل أنت الخسارة.

ahmed
06-11-2012, 15:36
من اسباب الفشل ايضا والتى قد تأخذ كثيرا من الوقت
لدى المتأجر لتعلمها المرونه
فغالبا ما نجد المتاجرين الخاسرين غير مرنين مع السوق تماما

bousshimin
06-11-2012, 21:08
من أهم أسباب الفشل في فوركس هو طمع بحيت يريد الشخص أن يربح فيها لايحترم رأس ماله يدخل
بصفقة كبيرة وكدلك صفقات كثيرة مما يأدي به الى رجوع الى نقطة الصفر .

safiforex
06-11-2012, 21:16
اسباب الفشل في الفوركس كثير ، فمنها ما هو نفسي ، و منها ما هو تقني و منها ما هو عملي
فعن النفسي نذكر الطمع و الخوف
و عن التقني نذكر عدم المعرفة و العلم و بالمجال على قدر كاف للتداول فيه
و عن العملي فيقترن بعدم الالتزم بالادواة المتوفرة له من مال و استراتيجية و غيرها

mazouna991
06-12-2012, 01:36
المخاطرة العالية
عدم الرؤية الجية لسير الاوضاع
عدم وجو استتراجية فعالة
انعدام الثقة بالنفس

ramid
06-12-2012, 18:24
من أهم أسباب الفشل هو الدخول في الصفقة بناء على الاحساس أو التوقع المجرد اوالتمني
دون الاعتماد على مؤشرات موضوعية ومدروسة
هذا أقوله عن تجربة شخصية

safiforex
06-12-2012, 21:12
من أهم أسباب الفشل هو الدخول في الصفقة بناء على الاحساس أو التوقع المجرد اوالتمني
هذا أقوله عن تجربة شخصية

بطبيعة الحال اخي الكريم ان ما ذكرته فهو من اهم الاسباب التي تؤدي الى الفشل
لان التخمين ، و عدم الاعتماد على مؤشرات جيدة و التحليل الجيد فانه اكيد سيدخل صفقة و كانه قمار ليس الا
لهذا فانه اكيد سيفشل و لو انها قد تكون ناجحة مرة او مرتين فانه ستفشل لا محال

magic777
06-13-2012, 01:20
اسباب الفشل في الفوركس كثير ، فمنها ما هو نفسي ، و منها ما هو تقني و منها ما هو عملي
فعن النفسي نذكر الطمع و الخوف
و عن التقني نذكر عدم المعرفة و العلم و بالمجال على قدر كاف للتداول فيه
و عن العملي فيقترن بعدم الالتزم بالادواة المتوفرة له من مال و استراتيجية و غيرها
انا معاك في ان اهم اسباب الفشل بصراحه هو نقص العلم والمعرفه بمجالك
وانك مبذلتش مجهود كبير في الاول علشان تكتسب الخبره اللي تؤهلك لتحقيق النجاح في المجال ده
وبالتالي انت واقف على ارض هشه ومعرض للخساره اكتر من الربح هنا

mage
06-13-2012, 01:50
يوجد الكثير من الاسباب التى تؤدى الى الخسارة فى الفوركس ولكن اهم شئ هو قلة المعرفة وهى الشئ الذى يؤدى بالفعل الى الخسارة الكبيرة فى الفوركس ولا شك ان التسرع فى الدخول فى الحساب الحقيقي هو احد اكتر الاسباب التى تؤدى الى الخسارة المباشرة على الحساب الحقيقي وعدم الخسارة على الحساب الديمو

akrem
06-13-2012, 02:04
الطمع، عدم ادارة راس المال والتسرع من اكثر الاشياء التي تؤدي للخسارة

ahmed
06-13-2012, 12:56
هذا أقوله عن تجربة شخصية

هنا ياتى دور العلم فى تحديد نقاط الدخول
والخروج بشكل مدروس والعمل حسب سياريوهات متوقعه
ومن اهم الاسباب ايضا الاعتماد على التوصيات

magic777
06-13-2012, 18:12
هنا ياتى دور العلم فى تحديد نقاط الدخول
والخروج بشكل مدروس والعمل حسب سياريوهات متوقعه
ومن اهم الاسباب ايضا الاعتماد على التوصيات

تحديد النقاط دي اساسا بيعتمد على العلم زي ماقولت وكمان الممارسه والخبره اللي اكتسبها المتاجر
اثناء تعامله مع السوق وطول متابعته لحركه العملات وكمان لو كان مركز على زوج واحده هيكون افضل طبعا
في تحديد نقاط دخوله وخروجه على هذا الزوج

mage
06-17-2012, 03:55
تحديد النقاط دي اساسا بيعتمد على العلم زي ماقولت وكمان الممارسه والخبره اللي اكتسبها المتاجر
اثناء تعامله مع السوق وطول متابعته لحركه العملات وكمان لو كان مركز على زوج واحده هيكون افضل طبعا
في تحديد نقاط دخوله وخروجه على هذا الزوج

كثرة التطبيق على السوق هى اللى بتعلمك وبتعطيك الخبرة التى تتمكن عن طريقها من تحقيق نسبة ارباح جيدة وفى نفس الوقت القدرة على معرفة وتحديد النقاط القوية التى تفتح من عندها الصفقات وانا شخصيا ارى ان خبرتى كلها فى الفوركس متوقفة على التطبيق الكثير

amrmorasamir
06-17-2012, 13:06
اهم سبب من اسباب الخساره فى السوق هو الطمع بالتاكيد وعدم اداره راس المال بكل المقايس وانا خسرت كتير اوى بسبب الطمع وبحاول دلوقتى اعمل اداره راس مال كويسه عشان احافظ على الحساب

mohamed eldamnhorey
06-17-2012, 14:32
اهم سبب من اسباب الخساره فى السوق هو الطمع بالتاكيد وعدم اداره راس المال بكل المقايس وانا خسرت كتير اوى بسبب الطمع وبحاول دلوقتى اعمل اداره راس مال كويسه عشان احافظ على الحساب

ده السبب الرئيسى لخسارة كل الناس ياغالى

الطمع يقل ما جمع

ممكن تكسب 10 صفقات بادارة رأس مال جيده وخطه محترمه

وبعدين فى الاخر تضيع ربح كل الصفقات دى بصفقة واحده انت طمعت وعليت اللوت فيها

الله يكرمك

Mostafa Mando
06-18-2012, 05:43
انا اعتقد من وجهة نظري ان المشاعر السلبية هي سبب وعامل اساسي

في الخسارة دائماً مثل

الطمع-الخوف-التهور والتسرع

maklad94
06-18-2012, 10:04
اعتقد ان المشارع هى اهم واخطر عامل فى الفشل واللى منها : الفشل والطمع والخوف والقلق والطمع واخلوف من الخسارة وعدم االالتزام بادارة راس المال وعدم الالتزام بقواعد الاستراتيجية المتبعة فى التحليل والاعتماد على التحليل الاساسى فقط .

magic777
06-18-2012, 14:44
كثرة التطبيق على السوق هى اللى بتعلمك وبتعطيك الخبرة التى تتمكن عن طريقها من تحقيق نسبة ارباح جيدة وفى نفس الوقت القدرة على معرفة وتحديد النقاط القوية التى تفتح من عندها الصفقات وانا شخصيا ارى ان خبرتى كلها فى الفوركس متوقفة على التطبيق الكثير
بالطبع اخي ومش هتقدر تكتسب الخبره دي من اي حاجه تانيه ولا حتى كتب او كورسات او غيره
لان كل الوسائل دي وظيفتها بس تنور ليك الطريق وتعلمك الاساسيات لكن اكتساب الخبره
في هذا المجال يعتمد عليك انت وعلى تعلمك من اخطاءك

kingman
06-18-2012, 18:12
ده السبب الرئيسى لخسارة كل الناس ياغالى

الطمع يقل ما جمع

ممكن تكسب 10 صفقات بادارة رأس مال جيده وخطه محترمه

وبعدين فى الاخر تضيع ربح كل الصفقات دى بصفقة واحده انت طمعت وعليت اللوت فيها

الله يكرمك

وده حصل كتير معانا ولسه بيحصل مع الجد فى هذا المجال وبعضنا نتعرض له من وقت لآخر وافضل شئ الألتزام بقواعد المتاجرة الناجحة وادارة راس المال حتى لانضيع تعبنا فى صفقة واحدة خاسرة

sho
06-19-2012, 15:53
اهم اسباب الفشل فى سوق الفوركس هى الدخول بدون التعليم والتدريب الكافى .. والاعتقاد ان سوق الفوركس هذة الة لصنع المال بدون اى مجهود ... كذلك ان تتحكم العواطف فى المتداول مثل الخوف والطمع

The Hunter
06-19-2012, 22:01
اسباب فشل في الفوركس هو اولهم الطمع لان المتداول المبتدئ يرى انا الفوركس كنز لاي احد ..... و ايظا السبب الاخرى هو مشاعر الإنسان فهي تسيطر عليه في حالات كثير ..... وأخيرا عدم وجود خطة عمل و إدارة راس مال حديدية
تقريبا هذه كل الحالات التي تجر المتداول الى الخساره

okash
06-19-2012, 22:06
اسباب الفشل في الفوركس الطمع وعدم ادارة رأس المال والخوف من ضيع الفرص فالدخول في صفقات كبيرة اكثر من 10 % من الهامش المتاح والخوف من ضياع الربح فاغلاق الصفقات مبكرا وعلى ربح قليل

mage
06-20-2012, 03:56
اسباب الفشل في الفوركس الطمع وعدم ادارة رأس المال والخوف من ضيع الفرص فالدخول في صفقات كبيرة اكثر من 10 % من الهامش المتاح والخوف من ضياع الربح فاغلاق الصفقات مبكرا وعلى ربح قليل

الكثير الكثير والله يا اخى ويوجد الكثير جدا من اسباب الفشل فى الفوركس ولعل من اهم هذه الاسباب ان يكون المتاجر فى الفوركس دائما مستعجل سواء على تحقيق الارباح او مستعجل فى انه يريد دائما ان يتمكن من تحقيق الكثير من الاموال فى وقت قصير ويدخل ويخسر من امواله

eg100
06-20-2012, 23:32
انا فى راى هو الطمع والدخول بصفقات كبيرة
الحساب القليل مع رافعة مالية كبيرة
الخبرة القليل
التسرع فى فقتح صفقة بدون دارسة

magic777
06-21-2012, 00:48
الكثير الكثير والله يا اخى ويوجد الكثير جدا من اسباب الفشل فى الفوركس ولعل من اهم هذه الاسباب ان يكون المتاجر فى الفوركس دائما مستعجل سواء على تحقيق الارباح او مستعجل فى انه يريد دائما ان يتمكن من تحقيق الكثير من الاموال فى وقت قصير ويدخل ويخسر من امواله

فعلا الاستعجال والتهور ده اللي بيكون السبب في مرجنه حسابات ناس كتير للأسف كان ممكن
يكسبوا منها لو صبروا على نفسهم واشتغلوا بخطه عمل جيده وبدون مخاطره

KOGI
06-25-2012, 06:33

assidi saber
06-25-2012, 14:41
اسباب الفشل في الفوركس هي عدم توفر الخبرة الكافية و كذلك عدم ؤجود استرتجية معينة تشتغل بها و كذلك الاعتماد على التوصيات الموجودة في المواقع

elazez
06-25-2012, 14:48
من اهم اسباب الفشل في الفوركس
هو الاصرار علي تعويض الخسارة بصفقة اخري تؤدي الي خسارة اكبر
نتيجة تاثرنا بالخسارة السابقة
مما يؤدي في نهاية الامر الي قفل الحساب

saad
06-27-2012, 03:02
موضوعك احس انه على الحظ و عدم وجود اي استيراتيجية تعتمد عليها فأصلا قبل دخول اي صفقة لابد ان تحلل و ان تدخل من نقطة قوية و لا يكون الأمر عبثا او حظا

فاذا حسيت ان التحليل الفني بدأ ينهز اقف الخسارة مباشرة و انتظر و كمل

و الله ولي التوفيق و النجاح و صلى اللهم على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم

kamizidan
06-27-2012, 13:31
وضع أوامر وقف الخسارة في موقع قريب من سعر السوق يجعله قابلا للتنفيذ في أي لحظة وهذا غالبا ما ترشدك إليه الكثير من البرامج لأنه في النهاية لديهم فائدة وأنت من يخسر

deadlyfox
06-27-2012, 15:57
احد اكبر عوامل الخسارة فى سوق الفوركس من وجه نظرى راس المال وكيفيه ادارة راس المال بطريقه جيده
التحليل الجيد وعدم المخاطرة والدخول بصفقات

dodovedo
06-27-2012, 18:16
اخى الكريم
بالنسبه الخروج من الصفقه لما تكسب بسيط هو الخوف من ارتداد السعر
والعكس تماما بالنسبه الى الانتظار على صفقه خاسره
وهو الامل على رجوع السعر حتى عند نقطه الدخول
تقبل مرورى

osama shaban
06-27-2012, 18:30

علا هناك عدد كبير من التجار لايعرفون اي حاجه عن التحليل الاساسي وديه مشكله كبيره بسبب اهميته البالغه ثانيا التحليل الفني في ناس مش فاهماه كويس وبتخش عشوائيا مع ارتفاع السعر ليس اكثر وده طبعا معناه الخساره

sami
06-27-2012, 18:35
أسباب الفشل في الفوركس عديدة جدا و لكن يبقى أهمها نقص المعرفة و عدم التدرب لفترة كافية في حساب ديمو،بالإضافة إلى الطمع فكل مبتدئ يسعى إلى الثراء السريع و هو يجهل تماما أسس إدارة المخاطر و لا يستفيق من أوهامه إلا بعد فوات الأوان و ضياع الرصيد

kamizidan
06-27-2012, 18:39
من المشاكل في التداول في سوق الفوركس الاخبار وعدم الاهتمام بها تدفع المتداوليين الي الخسارة الكبيرة وكذلك اهمال التحليل الفني

alskndry
06-27-2012, 18:49
أسباب الفشل في الفوركس عديدة جدا و لكن يبقى أهمها نقص المعرفة و عدم التدرب لفترة كافية في حساب ديمو،بالإضافة إلى الطمع فكل مبتدئ يسعى إلى الثراء السريع و هو يجهل تماما أسس إدارة المخاطر و لا يستفيق من أوهامه إلا بعد فوات الأوان و ضياع الرصيد

اوافقك الراى تماما اخى فعلا تعتبر هذه اهم الاسباب المؤدية للخسارة

الطمع وحب الثراء فى اقل فترة باقل راس مال

كذلك سوء ادارة راس المال

nrgslawi
06-29-2012, 12:33
السلام عليكم اسباب الفشل في الفوركس هو الطمع الكبير ووضع احلام كبيرة من اللازم
وعدم وضع هدف واضح المعالم مما يؤدي الى فشل وراء فشل

mohamed4
06-30-2012, 02:32
من وجهة نظرى ان من اهم اسباب الخسارة فى مجال الفوركس هو عدم الثقة فى النفس وعدم ادارة راس المال بطريقة صحيحة
وطبعا الطمع وعدم تحديد هدف واستوب لوس
تحياتى

Mr.GooDMaN
07-04-2012, 06:06
عدم التدريب الكافى فى الحسابات التجريبية
الطمع
التسرع
عدم النظر الى الؤشرات والعمل بخطة
عدم القدرة على ادراة راس المال
عدم القدرعلى التحليل الصحيح

shady hamza
07-06-2012, 15:08
اهم سبب من اسباب الخسارة هو عد الالتزام بقواعد ادارة راس المال فعندما يحقق الشخص بعض الارباح انه اصبح خبير
و عدم الالتزام بخطه عمل جيده للمتاجره

derfcase
07-08-2012, 14:12
اعتقد ان هذا السبب الذي ساذكره هو اهم سبب من اسباب الخسارة ان لم يكن هو الاهم و هو : عدم وضع خطة لادارة راس المال - قبل البدء في التداول

tarek22
07-08-2012, 14:18
غي وجة نظري ومن اهم اسباب الفشل هو انه معظم التجار الخبرة ومديرى الحسابات فى مجال الفوركس يتاجرون بحسابات تصل الى 50.000$ لتنفيذ صفقاتهم وهناك من يتاجر فى حسابات مصغرة تصل الى 50$ واذا كانت الصورة اكثر وضوحا فى ان التجار وذوى الخبرة بتاجرون بحسابات كبيرة فلماذا اصحاب الحسابات الصغيرة بدء من 20$ يقومون بعمليات 100k اويتاجرون بحجم صفقة 50k فى حساب ب50$ فالامر غير معقول ومبنى على الطمع والمخاطرة العالية.

شركات الوساطة تقول لك افتح

mohamedlee
07-08-2012, 15:40
يجب الالمام الكامل بكل شىء عن الفوريكس من تحليل فنى جيد جدا وربطة بالاخبار الاقتصادية والاخبارية اولا باول والحذر اوقات الاخبار حيث اوقات الاخبار خطر جدا المتاجرة بها حيث يكون السيبريد عالى وايضا يمكن ان يحدث انعكاس فى الاسعار وتغيير الاتجاة فتكبد خسائر فادحة لبعد المتاجرين فيجب الاخذ فى الاعتبار جيدا الاخبار الاقتصادية جيدا الخاصة بالعملة التى سوف يتم المتاجرة بها وثم البدء فى التحليل الفنى بكل دقة وتمهل ولا داعى للعجلة فى فتح الصفقات

shady hamza
07-08-2012, 17:46
المخاطرة العالية العامل النفسى كفيلين انهم يكونوا سبب فشل اى متاجر فى هذا السوق
واذا استطاع المتاجر ان يعمل ويتدرب حتى يجنب العامل النفسى ويلتزم ادارة راس المال سيستمر فى هذا السوق
وكلما خسر استطاع ان يعوض بناءا على ادارة راس المال وبأذن الله ستتراكم الأرباح

ehab
07-10-2012, 04:19
انا شايف السبب الرئيسى هوا الطمع و
التسرع فى اللحخول فى الصفقات الغير مدروسة على اساس البركة وخلاص

magic777
07-10-2012, 17:00
المخاطرة العالية العامل النفسى كفيلين انهم يكونوا سبب فشل اى متاجر فى هذا السوق
واذا استطاع المتاجر ان يعمل ويتدرب حتى يجنب العامل النفسى ويلتزم ادارة راس المال سيستمر فى هذا السوق
وكلما خسر استطاع ان يعوض بناءا على ادارة راس المال وبأذن الله ستتراكم الأرباح

بصراحه فعلا هنا اهم اسباب الفشل السريع في الفوركس هو العمل بمخاطره عاليه طمعا في ربح اكبر
وتحت ضغط اغراءات السوق وحب المال وده طبعا ححتى لو مع خبره جيده بالمجال ممكن تقلب بخساره
طالما لا يوجد خطه لاداره راس المال هنا

fouedganb
07-10-2012, 17:32
اسباب الفشل فىا لفوركس تكمن فى ان المتاجر لا يعرف كيفيةا لتخلص من الاعباء التى يتعرض لها يوميا فىا لسوق ولكن علينا ان نتخلص نحن منا لمشاكل التى تحوم حولنا من السوق ومن السمسار ومن كبار المستثمرين ومن الاخبار التى تحرك السقو بطريقة عشوائية كل هذه الاشياء يجب الحذر منها

SlaiteR
07-17-2012, 13:26
ادارة راس المال

والتهور والطمع في اغلاق الصفقات

واختيار الرافعة السيئة

ahmed
07-17-2012, 16:41
من الاسباب المهمه للفشل فى السوق عدم اتباع المتداول المرونه مع السوق
يمكن ان يكون لديه استراتيجيه ناجحه ولكنه لم ينجح من خلالها لانه لا يستطيع ان يتعامل بمرونه مع السوق

BiG MoNeY
07-17-2012, 16:45
اخي انا اعتقد ان الخسارة هي ابغض شيء قد يحصل للمتادول فانا متلا في بداية دخولي للفوركس قبل اكتر من سنتين قد خسرت الكتير من الحسابات ودلك بسبب اهمالي للكتير من اساسيات الفوركس كالاخبار والتحاليل والتوصيات وتبادل الخبرا ولكن بحمد الله وشكره على كل ماحصل لي رغم انني عودة كل الدي خسرته والى الان انا احقق ربح كافي جدا واحقق صفقات رابحة اكبر ب ضعفين من الصفقات الخاسرة وان شاء الله بمرور الزمن راح اصبح خبير وانجح في التداول واكسب الكتير من الفوركس

ana1990
07-17-2012, 17:12
في رايي اهم اسباب الفشل هم سببان الطمع و التسرع و لاتنين بيؤدوا لبعض يعني لو انت متسرع لازم تبقى طماع و العكس صحيح و تقضيس عليهم بسهوله جدا بانك تحدد هدف في متوسط امكانياتك قبل ان تبدا بالمتاجره بذلك لن تطمع في المزيد و لن تتسرع لدخول صفقات اكثر لذا فتحديد هدف متوسط هو افضل حل

king
07-17-2012, 18:15
كلامك صحيح الخوف يجعل التاجر يخاف من التداول بمبلغ كبيره ويضيع على نفسه فرصة مكسب كبير جدا لهذا انا انصح كل من هوا محترف فى السوق ولديه معلومات وخبره عن التحليل الفنى والمؤشرات الفنيه لا يخاف ابدا ابدا لان فى يده تحقيق نجاح كبير فى السوق

msh4egy
07-18-2012, 22:50
والتاجر الذي لا يملك استراتيجية جيدة في تجارته أو لا يملك استراتيجية أساسا في تجارته فهو بذلك و للأسف يتاجر بطريقة لاعب القمار وليس كتاجر متعلم يفهم مبادئ الاقتصاد
تجارة تبادل العملات الأجنبية هي مهارة وتأخذ الوقت للتعلم والتجار الماهرون يمكن أن يحصلون المال في هذا المجال ، على أية حال هي مثل أي مهنة أخرى قد تؤدي إلى استثمار ناجح أو خسارة

sky44
07-18-2012, 23:07
في رايي الاسباب التي تؤدي الى خسارة معضم المتدولين وخاصة المبتدئين هي التفكير في الربح اكثر من التفكير في التعلم اولا و اعتقد ان معضمكم يتفق معي

aladdin
07-19-2012, 00:08
اداره رئس المال التسرع فى اخذ القرارات الطمع الامل

sabre
07-19-2012, 00:10
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
من اسباب الفشل فى الفوركس هو انك
يكون رأس مالك صغير وعايز تكبرة بسرع وبتستعجل وفى نفس الوقت بتخاف عليه وبتخسرة

Aker001
07-19-2012, 00:11
الاسباب التي تؤدي الى خسارة معضم المتدولين وخاصة المبتدئين هي التفكير في الربح اكثر من التفكير في التعلم اولا

midoali
07-19-2012, 04:07
اهم اسباب الفشل في الفوركس ياباشا الجشع والتطمع وعدم الاكتفاء بي نقاط معينه يعني انا مثلا
لو ربحت 5 نقاط بكون سعيد جدا مفيش مشاكل

mohamed yossef
07-21-2012, 02:56
ارى ان اهم اسباب الفشل فى الفوركس هو
1 عدم الصبر على الخسارة اغلاق الصفقة
2- سوء تطبيق التحليل الفنى مع البرايس اكشن
3- تكرار نفس الخطا وعدم الاستفادة من الاخطاء السابقة

hesham1046
07-21-2012, 04:34
هناك الكثير من الاسباب التى تودى خسائر فادحه مثل قله المعرفه و الخبره, الثقه العاليه بالنفس, عدم الهتمام بالاخبار و تحليلها وانا كانت من اسباب التى جعلتى اخسر مبلغ كبير هى عدم الاداره الجيده لراس المال و من سعتها انا اهتم جدا باداره راس المال وهو بالنسبه لى 50% سبب فى نجاحى الان فى الفوركس

derfcase
07-21-2012, 05:02
في رايي الاسباب التي تؤدي الى خسارة معضم المتدولين وخاصة المبتدئين هي التفكير في الربح اكثر من التفكير في التعلم اولا و اعتقد ان معضمكم يتفق معي

بالضبط اخي الكريم
sky44
و هو الذي يدفعهم بفتح صفقات اكثر بلوتات اعلي و روافع مالية اعلي - دون اي دراسة لالية عمل السوق
مما يترتب عليه تصفر الحساب في النهاية

kero
07-21-2012, 05:08
انا من وجهة نظرى اهم اسباب الفشل فىالفوركس
هو التداول والرغبة فى تحقيق الربح بدون تعلم كويس ولا خبرة وبكده الواحد قبل ما يتعلم بيكون زهق من السوق بسبب ايداع الكثير من المال رغبة فى تعويض الخسارة وبرده بيخسره

spiderxp
07-21-2012, 18:44
هيا مش قصة خوف ولا حاجه بس كل حاجه بالعقل مثلا لو شايف ان الصفقة هتجبلي مكاسب اوكي ادخل فيها

tarek22
07-21-2012, 21:29
لازم الواحد يتعلم من اخطاؤوه باسرع ما يمكن والا حيفضل يدفع في فاتورة الخساير بشكل متواصل لحد ما يبدء يعدل من طريقتوه

sunlight
07-21-2012, 22:20
اسباب الفشل الطمع الكبير فى المكاسب وعدم الصبر والتسرع فى فتح الصفقات وعدم التركيز على الترند القوى والدخول فى مناطق التصحيح وعدم دراسه اسباب الفشل وتكرارها وعدم اداره راس المال بشكل صحيح والتعرض للمخاطر وخساره رأس المال

2x1
07-21-2012, 22:38
اكيد اللي بيؤدي بينا للفشل والخسارة انك مبتستندش فتحليلك علي نتائج سليمة اكيد بيكون في خطا فالتحليل او ضعف فنقطة الدخول

msh3egy
07-21-2012, 23:12

tarek22
07-22-2012, 03:44
اهم سبب هو نقص المعرفة فمعظم المتاجرين الجدد بالعملات لا يبذلون الوقت للمعرفة وتعلم أساسيات حركة العملة . لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصادية أو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق.

HARRY POTTEER
07-22-2012, 04:19

شاركونا رايكم

السلامم عليكم
مشاكل الفشل في التذاول عديدة
سوء استخدام اختيار لتتداوا
سوء استخدام الهدج الماترات الاخرى
المخاطرة الكبيرة في التاجرة
سوء التحلبيل الفني والرسمي

bodda.2011
07-22-2012, 06:22
لابد من وضع اوامر لوقف الخساره
لابد من الحد من المخاطره واستخدام اداره صارمه لراس المال
لابد من العمل على طريقه متااجرتك انت ولا يهمك اراء الاخرين

derfcase
07-22-2012, 10:09
لازم الواحد يتعلم من اخطاؤوه باسرع ما يمكن والا حيفضل يدفع في فاتورة الخساير بشكل متواصل لحد ما يبدء يعدل من طريقتوه

بالضبط اخي الكريم
tarek22
و كلما تعلمت اسرع من اخطاءك - كلما كان هذا افضل بالنسبة لك في تقليل حجم الخسائر من راس المال الخاص بك

ahmed
07-22-2012, 12:57
ايضا من اسباب الفشل فى الفوركس وهو خطاء دائما ما يقع فيه اغلبيه المبندائين
هو القراءة والتعلم من دون تطبيق ذلك

khaled zizo
07-24-2012, 21:56
تجارة تبادل العملات الأجنبية هي مهارة وتأخذ الوقت للتعلم والتجار الماهرون يمكن أن يحصلون المال في هذا المجال ، على أية حال هي مثل أي مهنة أخرى قد تؤدي إلى استثمار ناجح أو خسارة و وان شاء الله يكون فيه مسابقات فى المنتدى تشجع على التفاعل والمنافسة بين الأعضاء كلها هتبقى وسائل مناسبة لكى نطبق عملى فى المنتدى وان نستفيد من المناقشات فى التطبيق على فرص لايف فمن الشائع جدا لتجار الفوركس التورط عاطفيا عندما يجري تداول العملات الأجنبية نظرا لتورط اموالهم و توقعاتهم و لكن العواطف يمكن أن تدمر قرارات التداول

sharkawy
07-24-2012, 22:04
الطمع اهم سبب من اسباب الخساره والفشل في الفوركس

وياتي بعد ذلك عدم التحليل الجيد او الدخول بغير علم كافي

kimoboy
07-24-2012, 22:04
عدم تـصحيح الخـطا و الإعتراف بـه
والسرعـة في إتخاذ القرارات مـن أهم الأسباب بالخسارة في الفوركـس

tarek22
07-25-2012, 17:42
المتاجرة ليست تحديا شخصيا أو مسألة كرامة ، إنها عمل ، لا تعتقد أبدا أن الخسارة تعنى أنك فاشل فهذا يمكن أن يكون سببه خبر أو تصريح مفاجيء لا دخل لك فيه أثر على حركة السوق ، مرة أخرى ضع أمر التوقف في المكان المناسب وحدده قبل الدخول إلى السوق مسبقا

abdallah elbaz
07-29-2012, 17:50
من اكتر اسباب الفشل فى الفوركس
هو ايضا اسباب الفشل فى اي عمل
زي الطمعو التسرع والجشع وعدم الالتزام
الالتزام هام جدا وبدونه مفيش اي عمل هيتم

medmedooo
07-29-2012, 18:31
رح مميز وكتير من الجدد بيسئلوا عن تلك المواضيع من شرح للأوامر ووضع الأستوب والتك بروفيت
وانا عن نفسى بفضل استخدام اوالأمر المعلقة فى السوق بناءا على تحليل جيد راحة من المتابعة طول الوقت وفى نفس الوقت بتريح من العامل النفسى ياهدف ياستوب
ان شاء الله الكل يستفيد من الموضوع وبارك الله في

---------- Post added at 05:31 PM ---------- Previous post was at 05:20 PM ----------

جل وانا اضيف ايضا
من العوامل
احيانا تكون الشجع والطمع
ايضا نسبة السوق وخبرة التاجر

mena
07-31-2012, 12:11
من اهم اسباب الخساره عند اغلب المتداولين هى الطمع والخوف وعدم استخدام امر ايقاف الخساره

gamal
07-31-2012, 13:31
بسبب عدم التعلم من الاخطاء التى تقوم بيها ودخول السوق وعمل صفقات
خاسرة مع التجار حجات كثيرة

zeina
07-31-2012, 19:26
اهم اسباب الفشل فى الفوركس هى الطمع فى تحقيق ارباح كبيرة .. الخوف من الخسارة ... وايضا التسرع فى الدخول الى سوق الفوركس بدون الخبرة الكافية

ايه الجديد
07-31-2012, 22:45
عدم التخطيط الجيد
الطمع وسواء ادارة راس المال
السعر وراء الربح اليومى
كلها ملاحظات سجلتها لدى للخسارة

Eng PTC
08-05-2012, 06:13
اعتقد ان الحالة الهستيرية اللتي تصيب الانسان عند الربح
والبرود عند الخسارة هي السبب الرئيسي لتكبد الخسائر في الفوريكس

lzw41188@gmail.com
08-05-2012, 06:17
من وجهة نظرى اهم اسباب الفشل فى الفوركس هي الجشع الزائد و الرغبة في الاغتناء السريع
إ ضافة إلى العامل النفسي و فلة الخبرة في المجال

Mido0o-style
08-05-2012, 06:17
عدم الألتزام هو أولا
و عدم الألتزام يأتى كالعادة من العامل النفسى او البشرى

لذا أقول دائما لمن لا يستطيع السيطرة على نفسه او لا يملك أعصابا قوية بانتهاج طريق المتاجرة الألية و يستخدم الأكسبرتات

hichemdz
08-05-2012, 13:40
اخي اسباب الفشل كثيرة وهي تختلف من مضارب الى ىخر . ومن اهمها على الاطلاق عدم ادارة راس المال ادارة جيدة تسمح لك بالبقاء في السوق حتى ولو خسرت بعض الصفققات وكذلك من اهم الاسباب واكثرها شيوعا عدم وضع الاستوب لوز الى غاية ان يضرب المارجن كول.

MohamedAdel
08-05-2012, 15:13
اجل وانا اضيف ايضا
من العوامل
احيانا تكون الجشع والطمع

Pivario
08-05-2012, 15:42
حسب رأي أسباب الفشل في الفوركس هي :
الطمع كإدخال كل المال إلي عنده طمعا في أرباح وفيرة من النقود
و التسرع أيضا
رمضان كريم و كل عام و أنتم بخير

kimokonolove
08-05-2012, 15:51
المتداول الذي لا يملك استراتيجية جيدة في تجارته أو لا يملك استراتيجية أساسا في تجارته فهو بذلك و للأسف يتاجر بطريقة لاعب القمار وليس كتاجر متعلم يفهم مبادئ الاقتصاد تجارة تبادلِ العملات الأجنبية لا تؤدي إلى استثمار ناجح بسرعة إلا بتخطيط منظم تجارة تبادل العملات الأجنبية هي مهارة وتأخذ الوقت للتعلم والتجار الماهرون يمكن أن يحصلون المال في هذا المجال ، على أية حال هي مثل أي مهنة أخرى قد تؤدي إلى استثمار ناجح أو خسارة

hend
08-11-2012, 17:19
الطمع ده سبب رئيسى فى الفوركس يؤدى للخساره
وكمان عدم الاهتمام بادارة راس مال جيدة وتقبل مرورى

dollyabdallah
08-11-2012, 17:24
......تجارة تبادل العملات الأجنبية هي مهارة وتأخذ الوقت للتعلم والتجار الماهرون يمكن أن يحصلون المال في هذا المجال

pato71
08-11-2012, 17:50
اسباب الفشل ممكن نقص الخبرة اوالاستراتيجية الغير ناجحة اوالطمع اوالتسيير السيء لراس المال
والكثير لاني جديد في هاذ المجال ليست لي معرفة كبيرة

target100
08-11-2012, 18:58
اعتقد ان الاسبب الاساسى فى الخسارة هو تذبذب الاسعار لاختلاف الطلب والشراءؤ وشكرا

mariamavhabx
08-11-2012, 19:38
هناك التعامل مع الفوركس وكأنه سوق عادي للربح بينما هو في تقلب مستمر

magic777
08-11-2012, 19:52
اعتقد ان الحالة الهستيرية اللتي تصيب الانسان عند الربح
والبرود عند الخسارة هي السبب الرئيسي لتكبد الخسائر في الفوريكس

لا اخي الموضوع مش كده بالضبط هو احنا هنا مش بنلعب بلاي استيشن مثلا علشان نعمل كده
سبب الفشل هنا اننا مش بنتعلم من الخسائر اللي بنعملها ولا بندور على اسبابها بجديه ونحاول نلاقي ليها علاج
علشان كده بنخسر كتير

simsimou213
08-11-2012, 20:00
أسباب الفشل هي بكل بساطة عدم التعلم وتكرار نفس الأخطاء والخسارة لا تعني الفشل

izalid
08-11-2012, 20:12
اسباب الفشل كتيرة و متعددة و لعلا اهمها هو الجشع و الطمع فى ربح السريع و دخول برأس المال كبير مع رافعة كبيرة

و دخول بصفقات خاسرة فى اي وقت يعني لا يوجد اجتهاد و انما يلعب فقط

و متل هؤلاء الاشخاص سيكونون فاشلين دائما

congraulation14
08-11-2012, 21:37
ممكن الواحد ميأدرش يتحكم فى نفسه ويدخل بسعر عالى عشان يكسب اكبر وهو وحظه وقتها

master_egypt
08-11-2012, 22:25
انا سبب خسارتى الاول فى الفوركس هو الطمع وعدم قدرتى فى السيطره على نفسى ودخولى العشوائى والدخول بعقود كبيره والانتحار بالحساب كاما زادت الخساره وقتها مبقدرشى اعمل اى شئ

sanaadem1
08-11-2012, 22:28
بسم الله الرحمان الرحيم
انا اسف المسالة هي تعلم و انضباط عدم تهور لا للغضب
وان شعرت ببعضها ضع بعض ما تحب سماعه كالقران مثلا

Amer_alajalen
08-11-2012, 22:41
أسباب الفشل متعددة وأهمها
المخاطرة الكبيرة
وعدم الاهتمام بالتحليلات والاخبار
وعدم وضع استراتيجية للعمل عليها

وأسباب النجاح تكون عكس ذلك

nagynagy
08-11-2012, 22:44

amr beni ata
09-02-2012, 16:21
السبب الرئيس هو الطوع
عدم الالتزام بقواعد ادارة راس المال والسبب الاخر هو الغرور فعندما يحقق الشخص بعض الارباح
يعتقد انه اصبح خبير لا يشق له غبار وانه يمكنه ان يضاعف راس ماله مرة كل اسبوع او اقل وتكون النتيجة ان يحسر جسابه بالكامل

lala
09-02-2012, 18:06
اسباب فشل لبعمل فى الفوركس هما عامليين عامل نفسى التى تجعلنا نخاف من الخساره فتجعلنا ننسحب سريعا بدون
دراسه كافيه للسوق ويوجد سبب اخر هو اداره سيئه لراس المال فنرى ان الشخص منا يدخل الى السوق بمخاطر كبيره حتى يحصل على الربح السريع فيؤد ى به فى النهايه الى الفشل

mohamed alalfy
09-02-2012, 19:41

MAGDY
09-02-2012, 19:59
مثال بسيط
اعتبر المتاجرة فى سوق الفوركس ، زى قيادة السيارة
ومش أى سيارة .. ده أنت بتسوق جنب شوماخر ، المتسابق العالمى
تفتكر ممكن حضرتك تتعلم السواقة فى أد إيه ؟؟؟
علشان تسوق جنب شوماخر ؟؟؟
أو حتى تسوق فى أى مكان
مش لازم برضه تعرف كل الأدوات والعدادات والإصلاحات البسيطة ؟؟؟
ولا هتاخذ رأس القبة وتطير ؟؟؟
تفتكر هتقدر تطير لغاية فين ؟؟؟
تمنياتى لك السلامة
تحياتى

HOUSAMMI
09-02-2012, 21:07
بسم الله

لعلى استيطع الان ان احدد اكثر اسباب عدم النجاح

اولا التعلم قبل الممارسة والتجربة على الحساب الديمو قبل الحقيقى

ثانيا التسرع فى المتاجرة بدون اكتمال النقطة الاولى

عدم تطبيق او فهم ادارة راس المال

عدم استخدام نقطة الاستوب لوس

عدم وضع نقطة ربح قريبة او مناسبة للتحليل

الطمع فى جنى المكاسب

التكبر على لاسوق بالاستمرار فى الصفقات الخاسرة

mai
09-02-2012, 21:19
انا من وجهه نظري في الفتره اللي اعدتها في الفوركس وقد تكون فتره قليله
اسباب الفشل الاستعجال علي الربح
عدم الدراسه الكافيه لظروف السوق
وعدم متابعه اخبار السوق
شكرا

ona
09-03-2012, 00:51
من اهم اسباب الفشل فى فوركس هو اولا عدم التخطيط الجيد والاعتماد على بعض المعلومات السطحيه
التى ليس لها اساس علمى وثانيا الطمع فان الطمع يقل ماجمع فيجب علينا التخطيط اولا لاى مشروع قبل البدءفيه

eslam92
09-03-2012, 01:05
من وجهه نظرى الشخصية اكثر ما يسبب الفشل فى الفوركس
وهو ما اثبت فعلا هو الدخول بدون ادنى خبرة او تعلم فقط المغامرة لغرض الربح بدون اى قابلية لمعرفة امكانية الفوز او الخسارة
فقط انصح بالتعلم وعدم التسرع والتدريب اولا فى الحساب التجريبى ومن ثم الحساب الحقيقى براس مال صغير نسبيا

ahmedmourad
09-03-2012, 17:45
الطمع ثم الطمع ثم الطمع
الطمع هو الاساس فى خساره الحسابات

mai5522
09-03-2012, 18:29
اكيد للفوركس اسباب فشل كثيرة جدا واهمها هو المخاطرة بمبلغ كبير وعدم الاقتناع بما في يدك والطمع
يا جماعة الطمع يضيع ماجمع ياريت نبقى كلنا قنوعين بما في ايدينا
ربنا يوفق الجميع

Haab
09-03-2012, 18:36
اللى بيحب حاجه بيستمتع بيها حتى لو فيها شىء من المخاطره و المعلومات العامه و متابعه أحوال العالم أكيد هيساعد فى التجارة أكيد

lordmido
09-03-2012, 23:50
ومن وجهة نضر واحد جديد في هدا المجال مال زال يطلب العلم في هدا المجال لكن للاسف للم يجد الوجهة المناسبة للاكتفاء وبدا المتاجرة بشكل معقول تكون نسبة خسارته كبيرة للغاية تطره للعزوف عن هدا العالم المليئ بالاسرار
وللتغلب على هده المشكلة
انصح نفسي قبل الكل بالمتابرة والعمل ومتابعت الاخبار كل لحضة

mostafaabdelgawad
09-04-2012, 08:29
أسباب خسارتي الشخصية في الفوركس:-
1- التعجل بدخول الصفقات دون تحليل كافي
2- عدم الالتزام باستراتيجية واحدة والتنقل بين كذا واحدة
3- الطمع والخوف من الخسارة في نفس الوقت
4- عدم الادارة الجيدة لرأس المال

ahmedmourad
09-04-2012, 13:10
والله موضوع ممتاز ...
عشان الناس اللى لسة جديدة زي انا كده
تعرف ايه أسباب الفشل اللى ممكن يتقم لها
تسلم دماغك ...

mohamed amin
09-05-2012, 06:03
السوال مهم جدا ويهم كثرا من المبتدئين وخصوصا المبتدئين زوى المعلومات القليلة ارجو المتابعة والاهتمام
والمزيد من هذة المعلومات الممتازة جوزيت خيرا اخى العزيز

themystery
09-08-2012, 15:35
ببساطه الطمع
و أيضا قله الخبره فقط

fady10
09-09-2012, 00:42
من وجهة نظرى اهم اسباب الفشل هى الطمع وكمان الاستعجال وعدم الصبر والدخول للانتقام من السوق او الاعتقاد انك ملم بكل جوانب التجارة وطبعا اهمها الدخول العشوائى

nabeel_25
09-09-2012, 00:56
السلام عليكم
الاسباب من وجهة نظري
التسرع و الطمع وعدم قرائة الاخبار الاقتصادية المتوقعة

amir
09-16-2012, 01:53
قلة الخبره وعدم الصبر وعدم تنمية التاجر
لاسلوبه فى التجاره

tarek22
09-16-2012, 07:57
اهم شيء هو نقص المعرفة فمعظم المتاجرين الجدد بالعملات لا يبذلون الوقت للمعرفة وتعلم أساسيات حركة العملة . لذلك فانه يجب عليهم في هذه الحالة عندما يكون هناك موعد لصدور أخبار اقتصاديةأو تصريحات هامة أن يخرجوا من السوق بإغلاق عقودهم المفتوحة والانتظار حتى تكون هناك فرصة أخري مناسبة لدخول السوق وهذه أفضل طريقة لهم أن يدخلوا السوق فقط عندما يكون هادئا وبذلك يتجنبوا المتاجرة العشوائية أثناء الأخبار والتفكير في الحركة الفنية للسوق .

sharif4
09-16-2012, 08:19
ما هية الدوافع التى تخليك تدخل مخاطرة بموال كبيرة

aladdensima
09-16-2012, 12:58
من اهم اسباب الفشل في سوق الفوركس هو عدم المعرفه الجيده لقواعد المتاجره والاكتفاء ببعض الاساسيات وترك تعلم جميع جوانب المتاجره لذلك لابد علينا من اتباع اسلوب علمي والتعلم الجيد للتحليل الفنى والاساسي

حوسام احمد
09-17-2012, 05:33
السلام عليكم
جزاك الله خيرا ..جعله الله فى ميزان حسناتك
تقبل مرورى

mohamed alalfy
09-22-2012, 13:26
السلام عليكم
انا ارى ان من اه اسباب الخساره
هى الطمع ويعتبر هو السبب الاساسى فى الخساره
وشكر الله سعيكم

moisaid
09-22-2012, 13:37
طاب يومكم

أهم أسباب الفشل في الفوركس

عدم التعلم
عدم الالتزام
فتح صفقات عشوائية من غير تحليل
الدخول بلوتات كبيرة و الحساب صيغر
عدم الالتزام بهدف و ستوب
بالتوفيق للجميع

benb
09-22-2012, 16:07
من المشاكل في التداول في سوق الفوركس الاخبار وعدم الاهتمام بها تدفع المتداوليين الي الخسارة الكبيرة
عدم الالتزام بخطه عمل جيده للمتاجره

dina
09-22-2012, 17:40
التسرع هو من يجعلنا ندخل فى صفقات ونستعجل الربح القليل ولكن الطمع
هو من يجعلنا ننتظر حتى الخسارة الكبيرة لذلك يجب تعلم الفوركس جيدا والبعد عن الطمع والعواطف
حتى ننجح فيه

hussein
09-22-2012, 17:53
اهم الاسباب هي الطمع والتسرع وقلة الخبرة والمجازفة الغير محسوبة وعدم التركيز واعتمادك علي الوركس بكل حياتك فهذا سبيل الفشل لأنه يجب ان لا يكون الفوركس مصدر حياتك قيجب ان يكون منوع في حياتك

nabeel_25
09-22-2012, 18:03
عدم تحليل المؤشرات الفنية وعدم الصبر والاستعجال في فتح صفقة هو من اهم اسباب الفشل في
تجارة فوركس

moody
09-22-2012, 18:05
اخي الكريم
فعلا الاستعجال والتهور هو الذي يكون السبب في مرجنة حسابات اناس كثيرين
تحياتي

ona
09-22-2012, 19:17
من اهم اسباب الفشل فى الفوركس هو عدم وجود الخبره الكافيه قبل الدخول فى اى معاملات
ويصاحبها الطمع والغرور وعدم الاكتفاء بالربح المعقول

mahmoud1
09-22-2012, 19:20
اسباب الفشل كتير منها انه الواحد ممكن يخش مجال الفوركس بدون ما يكون اتعلم وقت كافى ومنها الطمع فى مكسب كبير ولما يكون راس المال صغير ممكن الواحد بيحس انه الربح قليل وبيخاطر عشان يكسب ربح اكتر وبتكون النتيجة انه بيتعرض لخسارة كبيرة

fady10
09-23-2012, 22:16
ارى ان الموضوع مهم والتطرق الى مثل هذة الامور مفيد جدا
أسباب الفشل في الفوركس عديدة جدا و لكن يبقى أهمها نقص المعرفة و عدم التدرب لفترة كافية في حساب ديمو،بالإضافة إلى الطمع
اتمنى للجميع التوفيق وحظ اوفر واكتساب خبر ة كانوا يبحثوا عنها

ona
09-24-2012, 00:22
من اهم اسباب الفشل فى الفوركس هو عدم وجود استراتيجيه معينه لادارة راس المال
والطمع والغرور وعدم دراسة احوال السوق جيدا

tarek22
09-24-2012, 02:20
اهم سبب هو عدم استغلال الذكاء
فالذكاء ليس له قيمة ان لم يقوم الأنسان باستغلاله ويكون محدود الذكاء افضل منه عندمايعمل على تنمية وتعلم مهارات وعلم يفيده ويفيد غيره فى الحياة

2x1
09-24-2012, 05:04
اهم الاسباب بتكون ادارة راس المال لان هو دة اساس التجارة فالفوركس من
غيرها ممكن تتعرض للخساير لو معرفتش تظبط امورك وتتاجر بنسبة معقولة

ayaa
09-24-2012, 10:12
انا اري من اهم اسباب الخساره اشياء عديده منها:
اولا: عدم معرفة كيفية ادارة راس المال
ثانيا : عدم الصبر وهذا مهم جدا
ثالثا : الطمع الزائد الذي يجعلك دائما في محل للخساره

waheedpcc
09-25-2012, 22:22
لسلام عليكم اسباب الفشل في الفوركس هو الطمع الكبير ووضع احلام كبيرة من اللازم
وعدم وضع هدف واضح المعالم مما يؤدي الى فشل وراء فشل

moody
09-25-2012, 22:27
موضوع رائع يا استاذة دينا
ربنا يجازيكى عنا كل خير
فعلا الالتزام بقواعد ادارة الاموال للمحافظ الاستثمارية تعتبر افضل وسيلة لتجنب توريط مشاعرنا من طمع و خوف فى متاجرتنا
فللاسف اغلب المبتدئين يخسرون لا لشىء الا لسبب توريط مشاعرهم فى متاجرتهم بسوق الفوركس سوق لا يعترف بالمشاعر على الاطلاق
فنجد ان اغلب الميتدئين يرفضون الخروج من عملياتهم الخاسرة املا فى تعويض الخسارة ناسين ان توسعة المراكز الخاسرة هى اسرع الطرق للخسارة الشاملة فى حين انهم يفرحون بكسب 10 او 20 نقطة فى عملية مفتوحة فيسارعون باغلاقها ظانين ان الربح هنا كافى جدا دون اى اعتبار ابدا لنقاط الدخول و الخروج باستراتيجيتهم
و دون اى اعتبار ابدا للمبدء الشهير
دع ارباحك تتحرك و اغلق دائما عملياتك الخاسرة
stop your lose and let your profit run
يا ريت كل الاعضاء يستفيدو من هذا الامر الهام

mohammed1991
09-25-2012, 22:45
انا اعلم ان اهمشىء يؤدى للفشل هو عدم وجود خبرة
لذلك انصح الجميع ممن يتعاملون مع الفوركس بتعلمة جيدا

elkhawaga
09-25-2012, 22:48
صدقونى الطمع هو اللى بيصيب الواحد
اصبر و ما تتسرعش لان كتي رحصلى كدة و طمعت
فلو سمحت استفد من اخطاء السابقين
و ادرس قبل اى شىء

waheedpcc
09-26-2012, 05:13

ahmed zayan
09-26-2012, 05:16
اسباب الفشل فى البورصه عديده جدا فمنها التسرع ومنها الطمع فى مالى لاتملك
فيها ايضا التداول بدون علم وبدون خبره وهذا قد يؤدى بك الى الخساره الساحقه

mohamed eldamnhorey
09-26-2012, 10:41
صدقونى الطمع هو اللى بيصيب الواحد
اصبر و ما تتسرعش لان كتي رحصلى كدة و طمعت
فلو سمحت استفد من اخطاء السابقين
و ادرس قبل اى شىء

نعم اخى يجب ان نتعلم ونستفاد منه خبرات الاخرين ومن اخطائنا ايضاً

من لا يتعلم من خطأه فى هذا المجال - انصحه بان يطرق هذا المجال ويبحث له عن مكان اخر

tarek22
09-26-2012, 16:22
موضوع ممتاز ياباشا ماشاء الله وانا بدعمك فى الاسباب دى
لانها حصلت معايا وكانت النتيجه هى الخساره وسعات المارجن كمان

fafa280384
09-26-2012, 16:55

شاركونا رايكم
انا في رايي التسرع هو كذالك احيانا كثرة الاراء تلخبطك ولا تعرف الصح من الغلط
واحيانا ملل وروتين

abdello052
09-26-2012, 17:59
اهم اسباب الفشل فى الفوركس هى الطمع والزياده على الربح اكثر من الطبيعى

اسامة
09-26-2012, 18:09
اهم شئ فى الفوركس هوتحديد نقاط الدخول والخروج والالتزام بهم بدون اى احساس بالتعويض لان هذا الاحساس يقودك للخساره

azifek
09-26-2012, 18:27
بصراحة من خلال تجربتي الشخصية أسباب الخسارة ترعت عليها و سأتجنها إن شاء الله وهي :
الصفقات الخاسرة نصبر عليها كثيرا إلا أن تصبح الخسائر كبيرة أما الصفقات الراحة نغلقها بسرعة !!!
المتاجرة برأس مال صغير غير كافي و الدخول بلوت غير متناسب مع رأس المال
مخالفة الترند

سيف الله
09-26-2012, 19:42
هذا رئيي بالموضوع رغم عدم درايتي الكبيرة بهذا المجال و إن شاء الله تتقبل مروري

عدم إختيار الإستراتيجية المناسبة
دائما نضع للخسارة النسبة الأكبر لكي نشعر بالربح و لو كان ضئيل
مثلا نضع الخسارة 100% بالتالي إذا ربحنا 1% سوف نسعد لهذا لأنه ربح غير متوقع مع أنه غير كبير
ممكن الطمع
أعتقد لكي لا تشعر بتأنيب الضمير
لا
شاركونا رايكم

sayed taha
09-26-2012, 20:37
الاخوة الكرام
يجب الالتزام بسياسة ادارة راس المال الصارمة
بحيث لا تخاطر باكثر من 2% من رصيد حسابك فى الصفقة الواحدة

y4x
09-26-2012, 21:16
نعم اخى يجب ان نتعلم ونستفاد منه خبرات الاخرين ومن اخطائنا ايضاً

من لا يتعلم من خطأه فى هذا المجال - انصحه بان يطرق هذا المجال ويبحث له عن مكان اخر

عندك حق والله

لو الانسان لم يتعلم من اخطاءه يبقى مينفعش فى الفوركس ولا غيره

مفهاش حاجة لما اغلط بس لو كررت نفس الخطأ يبقى العيب فيه انا

ولازم اتغير

mamon
09-28-2012, 09:58

mohammad
09-28-2012, 12:17
السلام عليكم
كما تعلم فأن الفوركس قد يكون احد اهم المصادر بالنسبة لك لكن هنا تواجهك المشاكل فانت
تصبح مضطر لتدبير مبلغ معين لذلك تقوم بالمخاطرة و تقوم بالانتظار لمزيد من الربح لكن
اذا اكتفيت بالربح القليل فهذا افضل

ahrou
09-28-2012, 15:32
بالنسبة لي يا أخي إذا قمت بدراسة مثلا واكتشفت من خلالها أن سعر اليورو مثلا سيرتفع ،وعند فتحي للصفقة بدأ سعر اليورو ينخفض فلن أغلق الصفقة أنتظر لأنني على علم بأن سعر اليورو سيرتفع مجددا
مشكل أغلب الأعضاء أنهم يقومون بغلق الصفقة مباشرة لأنهم يخافون

zaki
09-28-2012, 18:20

yasser habola
09-28-2012, 22:21
ومن اسباب الفشل ايضا الجري ورا اوهام مثل تحقيق المليون في 3 اشهر وما الي ذلك وعدم استخدام ادارة راس مال صحيحة
والجري ورا الطمع وعدم ظبط النفس والانتقام من السوق في حالة الخسارة وكمان عدم الاعتماد علي استراتيجية ناجحة

tarek22
09-28-2012, 23:18
انا شخصيا شايف لو مفيش مخاطر فى سوق الفوركس يبقى مفيش ربح كويس وطبعا الكلام ده بالنسبة للى عنده راس مال صغير ولكن من 10 الاف دولار وانت طالع اشتغل من غير مخاطر

syed
09-28-2012, 23:38

waheedpcc
10-03-2012, 22:12

mohamedemara
10-04-2012, 01:47
اعتقد انه من اهم الاشياء التى تؤدى الى الفشل فى تجاره العملات الاجنبيه
هو انك لا تستطيع الالتزام بكل ما تتعلمه
او انك لا تمتلك استراتيجه عمل ناجحه

noureen
10-04-2012, 03:58
اسباب الفشل كتير جدا جدا و طبعا منقدرش نقول ان كلها راجعه لخطاء فى التحليل او فى المتجار بس عشان تتلاشى كل هذه المشاكل سوء كانت بسبب خطاء فى التحليل او انقلاب السوق الحل هو اداره راس المال بطريقه صارمه
تقبل مرورى

keko
10-17-2012, 01:07
هو طبعا احساس اى متداول مننا لما يوصل مرحله الخساره بيبقى صعب جدا ولذلك الواحد مننا بيعند مع نفسه وبيحاول
ان يستمر لاخر مرحله واخر طاقته حتى يحقق ربح ولكن للاسف بتبقى نتجيه عناده هى الخساره وانا بصراحه مريت بالمرحله دى قبل كده

willy
10-17-2012, 01:12
كثير هي الاسباب اولها الجهل باساليب المتاجرة وبالفوركس عامة والجهل بالتحليل الفني كذلك اسلوب ادارة راس المال الذي ممكن ان يكون فيه خلل قوي ممكن يمرجن حسابك في اقل من 5 ايام تداولاضف الى ذلك العوامل النفسية كالخوف والطمع

lovemoon
10-19-2012, 23:56

شاركونا رايكم
المسألة ممكن تكون نفسية
يعني لو متاجر متعلم تحليل فني الي حد ما كبير
يجي يطبق بعد كدا نفسية المتاجر لا تتقبل الهزيمة او الخسارة
مهما كان اعتقد احنا محتاجية توعية و دروس في كيفية التحكم في النفس
حتي نستطيع التحكم في رأس المال

صدقيني انفع
10-20-2012, 10:49
أي لحظة وهذا غالبا ما ترشدك إليه الكثير من البرامج لأنه في النهاية لديهم فائدة وأنت من يخسر وإساءة الاستفادة من الحسابات التجريبية والحالة النفسية عندما تتعامل مع راس مال وهمي هي أنك تكون متحررا من أي خوف من الخسارة وستكون قدرتك على المغامرة لا حدود

ebram
10-20-2012, 10:53
من اقوي الاسباب النفسيه للفشل في السوق الفوركس هو انك بتمشي ضد السوق وتتعامل علي انك انت الص والسوق بيخدعك مع ان السوق واضح

vip1988
10-20-2012, 12:14
السلام عليكم
كما دكرنا وكما قلنا ان من اهم الاسباب التي تدهب بنا الى الخساره هي الطمع وقلت الخبره بهدا السوق
وكأن هدا السوق كنز ينتضر نا ان نجمعه
يجب ان نكون حدرين جدا بخصوص هدا الموضوع
مع تحياتي

meeco
10-20-2012, 20:58
اسباب الفشل فى الفوركس كثيرة منها
عدم التدريب الجيد والطمع والخوف من الخسارة

sayed taha
10-21-2012, 00:13
اخى الكريم
للفشل فى الفوركس اسباب كثيرة و لقد ذكرت منها اكثر من سبب اضف الى ذلك
1- عدم الدراية الكاملة بقواعد الفوركس وعدم اتقان التحليل الفنىيجعل المتاجر لا يدرى الى اين تذهب الصفقة و عندما يجد ربح قليل يعتقد ان هناك المذيد و ينتظر فيرتد السعر الى خسارة كبيرة لانة لم يركز على الاشارات اللتى تدل على انعكاس الترند
2- عدم ادارة راس مال جيدة كان يدخل مثلما قلت فى صفقات كبيرة لا يتحملها راس مالة