PDA

View Full Version : شرح معنى كلمه margins

mbhs2010
09-26-2017, 20:02
عند عمل صفقه
هتلاقي تحت مكتوبلك كلام لازم تفهم معناه لانه مهم
Free margin اى الرصيد المتاح للتداول
Used margin وده الرصيد اللى تحجزة الشركه الوسيطه وفقا لنسبه رافعتك الماليه و حجم الصفقه وده بيرجعلك تانى سواء كسبت او خسرت يعتبر حد امان هههه على قد فهمى
وده لو حابب تعرف طريقه حسابه مع انه بيتحسب جاهز
الرصيد المحجوز =(سعر البيع +سعر شراء لزوج العملات )×( حجم الصفقه ×نسبه الرافعه )
ده من مزاكرتى واجتهادى ابشر عشان تعرف بتتحسب ازاى
Margin level وده مهم جدا جدا جدا وركزوا معايه
عشان ده في ناس بتخسر والشركه بتقفلها صفقات لو بعد عنل الصفقات قلت عن 25% وهقولك تخسبها ازاى
(free margin÷used margin)% لو الناتج كبير تمام انما طول ما الفري مارجين بيقل نسبه الى اليوزد مارجن دى بدايه الخطر والله اعلم
لو وصل ل25% منه تلاقي طلعلك call margin وده ناقوس الخطر ويفضل يجيلك اما تزود رصيدك للتداول او بخ ????
ارجوكم متنسوش تدعولى لو فهمتم واللى هزاكرة هشرحعلكم واللى عاوز استفسار انا موجود
غلى فكرة وربنا انا اللى شارح مش كوبي وبيست

anaboda
09-26-2017, 20:47
معنها المرجنه عندما تدخل صفقات وجميع الصفقات هذة تخسر ويخرج السفقات من تلقاء نفسها دون ان تخرج انت منها هكذا يكون حسابك تعرض للمرجنه والخسارة جميع امولك فى الحساب وهذا يكون شىء محبط جدا على المتداول

Cap2903
09-26-2017, 23:44
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته شكراا اخي الفاضل على طرح الموضوع
هدا الاجتهاد لا بد ان ناتج عن بحت..جاري البحت في هدا الموضوع
تحياتي تقبلوا مروري

mbhs2010
10-01-2017, 02:57
السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته شكراا اخي الفاضل على طرح الموضوع
هدا الاجتهاد لا بد ان ناتج عن بحت..جاري البحت في هدا الموضوع
تحياتي تقبلوا مروري

بالفعل صديفي لانة احاول القراءة والتعلم باستمرار اى معلومه مفيده بضيفها لتعم الفائده

waelmma
10-01-2017, 07:24
:)):o:o تمام اخى الفاضل بارك الله فيك والحقيقة انه المارجن هو الجزء المحجوز من راس المال عند فتح اى صفقة
ويسمى بالمارجن المحجوز اما الفرى مارجن وهو المبلغ المسموح لك بالتجارة به ويمكن ان تخسره فى اى وقت

castoil
10-01-2017, 08:57
معرفة كيفية حساب المارجن مهم جدا للمتداول خاصة و أنه يحمية من إغلاق صفقاته بسبب المارجن كول و بالطبع يوجد نوعين من المارجن يوزد مارجن (الهامش المستخدم) و فرى مارجن (الهامش المتاح) و يحجز الهامش المحجوز بمقدار الرافعة المالية فى حسابك

ragab012
10-01-2017, 15:30
ما هو الهامش؟
في عالم التداول عبر الانترنت، يقصد بالهامش المبلغ الذي يتعين أن يحتفظ به المتداول كضمان لتغطية أي خسائر قد يتكبدها في الصفقات الخاسرة. يتم قياسه في شكل نسبة مئوية من القيمة السوقية الحالية للأوراق المالية التي يحتفظ بها في الحساب.
كما قد يشير الهامش إلى القرض الذي يقترضه المتداول لشراء الأوراق المالية. ويطلق على تلك الحالة "الشراء بالهامش".
في مجال الأعمال التجارية، يقصد بالهامش الفرق بين تكلفة إنتاج السلع أو الخدمات والسعر الذي تباع به.

fafi9
10-01-2017, 16:02
السلام عليكم شكرا الك على هذه المعلومات المفيدة جزالك الله عنا كل خير تقبل مروري

A.mustafa
01-20-2020, 20:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ...
معرفة كيفية حساب المارجن مهم جدا للمتداول خاصة و أنه يحمية من إغلاق صفقاته بسبب المارجن كول و بالطبع يوجد نوعين من المارجن يوزد مارجن الهامش المستخدم و فرى مارجن الهامش المتاح و يحجز الهامش المحجوز بمقدار الرافعة المالية فى حسابك بالتوفيق للجميع ...