PDA

View Full Version : كيف تعلمت الفوركس . و بماذا تنصح ؟؟

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

lovemoon
08-15-2012, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
كيف تعلمت الفوركس . و بماذا تنصح ؟؟
هل تعلمت الفوركس من خلال كورس في اي مركز تدريبي ام اعتمدت علي نفسك بالتعليم الذاتي
و بماذا تنصح اي مبتدأ هل يذهب الي مركز تدريبي و يأخذ كورس ام ان يعتمد عليه نفسه و يتعلم نفسه بنفسه

الماهر
08-15-2012, 23:10
انا لسه مبتدىء في تعلم الفوركس ولا يوجد في منطقتي مركز خاص بتعلم الفوركس وبتالي اعتمد على نفسي من خلال الكتب و التحاليل اليومية عبر المنتديات وكذلك من خلال تحميل مقاطع الفيديو في هذا المجال وكذلك السؤال للمختصين عبر المنتديات و المواقع المختصة بهذا المجال

a4444g
08-16-2012, 00:38
التعليم خير وسيلة لتحقيق الهدف ولذلك اعتقد افضل شىء اخذ كورس فى الفوركس
ثم البدء بفتج جساب تجريبى لتعلم المهارات اللازمة واكتساب الخبرة
والله ولى التوفيق

lovemoon
08-16-2012, 07:06
الحساب التجريبي لا غني عنه في التعليم
و لكن هل تفضل ان يكون الحساب التجريبي في ظل كورس تدريبي في اي مركز ام تعليم ذاتي

mostawda3
08-16-2012, 07:10
أنا أيضا ما زلت مبتدئ وأتعلم من خلال كورس كامل لتعلم الفوركس
وبدأت في العمل على التجريبي
ربنا يوفق الجميع

Mohamed Diab
08-16-2012, 07:10
السلام عليكم .....
انا تعلمت من خلال برنامج تدريبى لتعلم المبادىء واتعمل فى جامعة الاسكندرية
انا شايف ان الاحسن يكون من خلال مركز تدريبى عشان الاقل يفهم اول الطريق وكدا كدا الفوركس محتاج تعلم وبحث شخصى اكبررر

elghoul2014
08-16-2012, 07:17
اانا مبتدئ وأتعلم من خلال كورس كامل لتعلم الفوركس والتعليم خير وسيلة لتحقيق الهدف ولذلك اعتقد افضل شىء اخذ كورس فى الفوركس
هي دي اهم حاجه

Moselhy
08-16-2012, 07:24
انا صراحه اتعلمت فوركس دى عن طريق واحد صحبى وهو قالى على الاساسيات وانا علمت نفسى بنفسى عن طريق اليوتيوب وبجد استفد منها حاجات كتيرا مكنتش اتوقع انى استفيدها

fzaher
08-16-2012, 08:06
يا جماعة أنتم معنى كلامكم أن الواحد صعب أنه يعتمد على نفسه فى هذا الأمر ؟؟؟
الموضوع صعب أنا عارف لكن انا مازلت بقول انه كل شئ رغم صعوبته لكن ممكن ولو بذلنا بعض المجهود يمكن الأمور تتيسر ... أنتم رأيكم أيه ؟؟؟؟...

nada
08-16-2012, 09:24
هل تعلمت الفوركس من خلال كورس في اي مركز تدريبي ام اعتمدت علي نفسك بالتعليم الذاتي
و بماذا تنصح اي مبتدأ هل يذهب الي مركز تدريبي و يأخذ كورس ام ان يعتمد عليه نفسه و يتعلم نفسه بنفسه

تعلمت الفوركس عن طريقة النت ومشاهده فديوهات تتكلم عن الفوركس بكافة انوعة ومرحلوا
والادوات المستخدمة واسم هذه الاجزاء (الفوركس من الاف الى الياء)
يوجد بها كافة التفصيل
انصح اى مبتداء ان لا يبنى حلم كبير على الفوركس
وان لا يطمع وبتابع التدرب على حساب ديموا وقت كبير حتى الاجاده
ثما يتوكل على الله ويفتح حساب حقيقى
وافضل حساب صغير فى الاول

face book
08-16-2012, 11:20
منتديات اولا
كتب ثانيا اشخاص ثالثا دورات تدريبيه وقرصات رابعه
وكل بيرجع لقدرتك علي الصبر والمواصله

gullever
08-16-2012, 11:23
عن نفسي تعلمته بنفسي بمساعده من بعض اصدقائي و بعض الشروحات في المواقع و لكن اذا كان هنالك مبتدئ يريد ان يتعلم الفوركس فمن الاحسن ان يتعلمه في مركز تدريبي و لكن التعليم الذاتي ايضا ممكن لكن سيكون أصعب و يحتاج للمساعده من عدة جهات

Mohamed90
08-16-2012, 12:36
السلام عليكم اخي العزيز كما تعلم انه لا توجد معاهد للتعلم الفورس او مدارس بخصوص ذلك و خصوصا في الدول العربية الا القليل
و طبعا كالجميع الناس تقريبا تعلمنا من المنتديات و التجار الاخرين و الناس الناجحة

hossam hossam
08-23-2012, 20:37
من خلال كتاب واحد اسمه فوركس العرب الكتاب ده فدني كثير جدا ودلوقتي بنزل دروس من اليوتيوب
عشان ازيد من التعلم الخاص بي بحاول اتعلم حاجات اكثر عن الفوركس

silver
08-23-2012, 21:32
تعلمت الفوركس طبيعيا من المنتديات ولم اشتري كورس او يعلمني احد

وانا لا انصح الجميع باتاخذ سبيلي لانه بحاجة الى الكثير من الجهد وانصحهم بمصادقة شخص لديه خبرة في الفوركس والتعلم منه مباشرة

daisy
08-23-2012, 21:43
انا عن نفسى اتعلمت عن طريق النت بنفسى
يعنى الاول شفت اعلان وجذبنى ...دخلت وشفت ايه الموضوع عجبنى
بدات اقوم ببحث لحد موصلت لمنتديات تعليم المبتدئين
اشتركت ونزلت كتب وتابعت مع الاعضاء فاللى مش فاهماه
واتدربت على الحساب الديمو
والحمد لله مازلت بتعلم
لانى شايفه ان الفوركس التعليم فيه مش بينتهى
كل يوم جديد طرق واستراتيجيات

nrgslawi
08-23-2012, 22:15
مع الاسف لا توجد مراكز تعليمية عند العرب لكنني بفضل الاخوان العرب الذين يحبون الخير تعلمت والحمد لله ولا اعتبر نفسي اني وصلت بل انا في تكوين مستمر

gogo galal
08-27-2012, 13:02
انا عن نقسى تعلمت من الانترنت
وانصح اى مبتدا من التعلم عن طريق
الكتب والمنتديات لان الفوركس
صعب ان يجمع جميع اسراره فى دورة واحده
وبالتوفيق لكم

ThE.pRoF
08-27-2012, 13:29
اتعلمت الاول عن طريق منتدي مجمع كان منحه لجامعتنا لمدة 4 ايام
و بعدها شروحات من علي المنتديات
و بعدها كورس عن طريق الانترنت
و بعدين ممارسه علي الحساب التجريبي و بعدين الحساب الحقيقي

MAGDY
08-27-2012, 13:35
الإنترنت .. النت .. الشبكة العنكبوتية
بها كل ما يخص الفوركس .. من الألف إلى الياء
المهم : صدق النية والعزيمة والإصرار
ولن اترك الفوركس إلا مع آخر نفس فى عمرى
فهو الآن ، مصدر رزقى الأساسى
تحياتى

ROTARY28
08-27-2012, 13:36
السلام عليكم
في البداية حاولت التعلم من غيري
لكني بدات في قراءة الكتب الالكترونية الفيديو التعليمي
ثم بدات بتطبيق ماتعلمته على حساب ديمو لفترة شهور قبل ان انتقل الى الحساب الحقيقي

m.sayed
08-27-2012, 13:58
للاسف مفيش مراكز قريبة مني و لذلك لجأت الي النت و فتحت حساب تجريبي و مازلت اخسر فيه و لكن مازلت اتعلم

Mostafa Ragab
08-27-2012, 14:00
تعلمت عن طريق أشخاص لديهم الخبره في هذا المجال ثانيا أود التعلم عن طريق الكتب والفيديوهات وأنصح المبتدأين بالتعلم والقراءه الكثيره لفهم الفوركس

elmirmajid
08-27-2012, 14:01
السلام عليكم اخي الكريم انا لم اتعلم في اي مركز ولا اي شيء هو انا تعلم في المنتديات فقط وبقراءة الكتب والتي تتحدت عن الفوركس وكانت مفيدة تم بعدها ظهرت منتديتات تعليمية تقدم دروس تعليمية منتل اف اكس اريبيا وشكرا للاخ اسامة ومنتديات المتداول العربي ومنتديات ارباحك والشكر الجزيل للاخ ايهاب على تعليمنا التداول والان نحن نربح من الفوركس بفضل الله تم بفضلهم موفق

y4x
08-27-2012, 14:13
انا من اقصى الصعيد فلا يوجد عندنا مركز تدريب للفروكس لذلك اعتمد على نفسى وابحث هنا فى المنتدى والمنتديات الاخرى بمشاهدة الفديوهات والمواضيع فى المنتدى ... منتدانا ملئ بالموضوعات المهمة

dentist
08-27-2012, 14:32
انا اولا اتعرفت ع الفوركس من احد اصدقائي
وهو اللي بعتلي اهم الفيديوهات المهمه الخاصه بالفوركس
وانا بنصح اي مبتدئ انه يهتم بالفيديوهات

Dinakhaled
08-27-2012, 14:47
انا تعاملت قبل فتره بالبورصه المصريه والفوركس ولا يوجد بالقرب مني مراكز للتعليم ولاكني عن طريق الانترنت والكتب والكورسات القديمه احاول استعاده السابق مما تعلمته ومتابعه المنتديات المختلفه ومحاوله استرجاع المعلومات التي قمت بدراستها قبل 3 سنوات

علاء بدران
08-27-2012, 16:31
عن نفسى اتعلم الفوركس بنفسى من خلال النت وتنزيل الفيديوهات فى هذا المجال
وافضل الذهاب الى مركز تدريبى ان يوجد

forexawy59
08-27-2012, 16:33
انا بدات تعليمى من خلال قراءه مواضيع من الانترنت ثم بعد ذلك دخلت على الفيديوهات وبدات اشوف ازاى اقدر اتداول
وادخل على برامج التداول ولكن مفتحتش حساب تجريبى وبدءت بحساب حقيقى علطول فى الفوركس

mahmoudx2
08-27-2012, 17:04
الموضوع صعب أنا عارف لكن انا مازلت بقول انه كل شئ رغم صعوبته لكن ممكن ولو بذلنا بعض المجهود يمكن الأمور تتيسر ... أنتم رأيكم أيه ؟؟؟؟

mhb2012
08-27-2012, 17:23
انا مبتدئ بس انصحك بان تبقى على ثقه بنفسك لان عالم الفوركس معاملته صعبه

mastar_soft
08-27-2012, 18:29
الفوركس ليس له اماكن مخصصه لتدريبه لكن اخذت بعض الخبرات من بعض الشروحات الخاصه ببعض الاعضاء
واعطاء تجاربهم وايضا الاستعانه ببعض الكتب الموجوده على النت والفديوهات

ahmed samir
08-27-2012, 18:55
فى طرق كثيرة لتعلم الفوركس ممكن عن طريق النت وعن طريق الفيديوهات بكافة انواعها هو تعلم الفوركس شى سهل وليس صعب وومكن تكون خبير كمان عن طريق دورات تعليمية تتم عن تدريس بعض الخبرة فى دورات خاصة

hesham itch
08-29-2012, 12:46
لقد تعلمته من احد اصدقائى منذ وقت طويل ولكنى مازلت اتعلم الجديد عنه عن طريق فيديوهات
الشرح التى تفيد فى المتاجرة بشكل كبير وتحقيق الهدف من معرفة الفوركس والمتاجرة به

amr beni ata
08-29-2012, 14:07
انا افضل التعلم الذاتي وذللك من حلال
المطالعه والتعلم في حسابات ديمو وانصح الفيديوهات التدريبيه على
يوتيوب وكتاب فركس العرب

noureen
08-29-2012, 15:01
انا تعلمت من خلاص فيديوهات على الانترنت و بمساعده بعض الكتب قريت بها و تعلمت من خلالها ثم التطبيق على الديمو و لو كنت اعلم مكان مركز تعليمى لتعليم الفوركس كنت ذهبت و لكنى لا اعتقد ان هذا متوفر فى مصر حاليا

Mostafa Ragab
08-29-2012, 15:17
تعلمت الفوركس عن طريق شخص له خبره في هذا المجال
وانصح كل من يدخل في الفوركس بالتعلم والدراسه الجيده

ayaa
09-09-2012, 12:26
انا من رايي ان تعتمد علي نفسك
فانا عضوه مبتداه ولاكن ابحث عن الانترنت يوجد كثير من الفيديوهات يوجد بها تعليم الفوركس من البدايه حتي النهايه وافتح حساب تجريبيوتعلم فيه حتي تتقن ثم ابدا بفتح حساب حقيقي

almjhol
09-09-2012, 12:54
انا تعلمت من النت
يوجد دورات للتدريب لاكن لايصلني خبرها إلا بعد انتهاء الدورة
لاكن ولله الحمد اتعلمت من المنتديات واليوتيب
ومازلت اتعلم

حمد
09-09-2012, 13:29
السلام عليكم . ازيكم ياجماعة .انا مبتدئ وأتعلم من خلال كورس كامل لتعلم الفوركس والتعليم خير وسيلة لتحقيق الهدف ولذلك اعتقد افضل شىء اخذ كورس فى الفوركس ثم البدء بفتج جساب تجريبى لتعلم المهارات اللازمة واكتساب الخبرة هي دي اهم حاجه . وبالتوفيق للجميع . والسلام عليكم

احمد فاروق ابراهيم
09-09-2012, 14:32
انا في مرحلة البداية ولا اعلم اي مركز في
منطقتي يقوم بالتدريب علي الفوركس ولكني احاول
معرفة المزيد عبر الانترنت والمواقع التعليمية

zubair
09-09-2012, 14:41
بلسنبة لي انا .. تعرفت على الفوركس من فترة وجيزة وأري ان انستا من افضل الشركات في المصداقية
وسأتابع تعلمي عما قريب ان شاء الله

eng2012
09-09-2012, 15:00
انا تعلمت الفوركس من خلال المتابعه الجيده لكل المواقع التى تجاكى الفوركس بكل الطرق الكتب والفديوهات وغيرها
حتى تعلمت جيدا
وانا انصح كل تاجر بعدم التسرع والدخول الى السوق الا بعد ان يتعلم جيدا ويمتلك استراتيجيه عمل ناجحه

djilani
09-09-2012, 15:01
تعلمت من خلال الفيديوهات الموجودة على النت
أما النصيحة فأنصحك التوجه إلى المنتديات العربيية والتعلم من خلالها

Mokka
09-09-2012, 15:07
انا تعلمت الفوركس من صديق لى و انصح بالتعلم اولا على حساب ديمو و بعد التعلم على حساب الديمو لمده لا تقل عن شهرين يمكن الدخول الى حساب حقيقى و انصح بمشاهده الفيديو التعليمى للفوركس و هو موجود على كثير من المواقع و انصح ايضا عن الدخول الى الحساب الحقيقى بعدم التسرع و عدم الطمع ولا انصح ابدا بالذهاب الى مراكز تعليميه

kami1995
09-09-2012, 15:09
السلام عليكم
اتعلمت الاول عن طريق منتدي مجمع كان منحه لجامعتنا لمدة 4 ايام
و بعدها شروحات من علي المنتديات
و بعدها كورس عن طريق الانترنت
و بعدين ممارسه علي الحساب التجريبي و بعدين الحساب الحقيقي

mozoabdo
09-09-2012, 15:12
ان تعلم الفوركس اولاا من خلال القرائه والتعلم هى التى تعلمك الفوركس وبعد ذلك من الممكن ان تاخد قرص فى الفوركس وتذيد معلوماتك به وتصبح متداول ناجح

The soul slayer
09-09-2012, 15:14
تعملت الفوركس أولا بالبدأ بقراءة كتاب تعليم الفوركس للمبتدئين وبعد ذلك اتبعته بفيديوهات اليوتوب
وذلك لأنها عملية أكثر ، وأيضا لازم العمل على أكاونت ديمو لمدة لا بأس بها حتى تصبح متمرسا وجاهزا لدخول السوق

alkods5000
09-09-2012, 15:17
انا احاول ان اتعلمه عن طريق المنتدى
ولكن لازم يكون عندك اصرار وعزيمة لان الموضوع مش سهل
وقبل ده كله تكون حابب الموضوع ومتفرغ له

YASER83
09-09-2012, 17:21
السلام عليكم
ثم بدات بتطبيق ماتعلمته على حساب ديمو لفترة شهور قبل ان انتقل الى الحساب الحقيقي

dina
09-09-2012, 17:23
السلام عليكم
انا تعلمته اولا من خلال دورة تدريبية بسيطة
ثم بدات فى قراءة الكتب ومتابعة الاخبار وايضا متابعة منتديات الفوركس

bony2
09-09-2012, 18:39

انا اتعلمت مع نفسى عن طريق النت جمعت كل الداتا و الفديوهات و الشروحات و قعدت استفيد منها
و طبقت عملى و جربت على الحساب الديمو حتى الحساب الحقيق لحد ما اتعلمت بنفسى

moha55
09-09-2012, 19:02
لا لم اتعلم الفوركس في مركز تدريبي و يا ريت يكون عندنا واحد في بلدي
لكني ما زلت اتعلم في الكتب و الفيديوهات و اتدرب في الحساب الديمو

abdellatif2013
09-09-2012, 19:07
اعتمد على نفسي من خلال الكتب و التحاليل اليومية عبر المنتديات وكذلك من خلال تحميل مقاطع الفيديو في هذا المجال وكذلك السؤال للمختصين عبر المنتديات..............;)

amera-nada
09-09-2012, 19:10
السلام عليكم ورحمة الله تعالي
انا اتعلم من المنتدي و من خبرات و موضوعات الاخوة و ايضا باستعمال محركات البحت
وقراءة اي موضوع ولو صغير عن الفوركس
ولكني انصح اش شخص مبتدئ متلي ان يبحت و يستغل اي شئ ممكن يجعله يتعلم ويتقن الفوركس

Desperate
09-09-2012, 19:23
انا مازلت اتعلمه ولكنى قطعت شوطا كبيرا من خلال دورة تدريبية اعطاه لنا محاضر فى الفوركس وخبير عالى جدا بهذا السوق
هى التى علمتنى الفوركس من الاساس الى الاحتراف وتدربت بناء عليها

نصيحتى الوحيدة هى الصبر

kashif
09-09-2012, 19:43

انا تعاملت قبل فتره بالبورصه المصريه والفوركس ولا يوجد بالقرب مني مراكز للتعليم ولاكني عن طريق الانترنت والكتب والكورسات القديمه احاول استعاده السابق مما تعلمته ومتابعه المنتديات المختلفه ومحاوله استرجاع المعلومات التي قمت بدراستها قبل 3 سنوات

m.mokhtar01
09-09-2012, 19:44
مازلت اتعلم و انصح بالاستفادة من خبرات السابقين دائما

Eslam
09-09-2012, 20:37
اول ما تحتاجه في هذا السوق هو العلم والمعرفة ، ثم تطبيق ما تعلمته على السوق ، ثم تأتي الخبرة مع الوقت

وعليك أولا أن تقرأ الدروس المخصصة للمبتدئين في سوق الفوركس لتتعرف على هذا السوق وقواعده

bondokpower
09-09-2012, 23:22
التعليم الذاتى والان شبكة الانترنت والكتب الالكترونيه والدورات والمحاضرات الاون لاين ممكن تفيد كتير

zikovic
09-09-2012, 23:25
السلام عليكم اولا يجب فتح حساب تجريبي للاطلاع على احوال التداول مع قراءة بعض الكتب و مشاهدة بعض فيديوهات اليوتيوب و شكراااا

zubair
09-10-2012, 03:22
انا بدات تعليمى من خلال قراءه مواضيع من الانترنت ثم بعد ذلك دخلت على الفيديوهات وبدات اشوف ازاى اقدر اتداول
وادخل على برامج التداول ولكن مفتحتش حساب تجريبى وبدءت بحساب حقيقى علطول فى الفوركس

abdo-madrid
09-10-2012, 15:47
سلام عليكم انا بدااات تعليمى من خلاااال قراءه مواضيع من الانترنت ثم بعد ذلك دخلت على الفيديوهات وبدات اشوف ازاى اقدر اتداول

علي البصري
09-10-2012, 16:03
اعتمدت في التعلم على نفسي اولا من خلال كتاب انزلته من النت وبعدها من المنتديات......

وايضا تزامن تعلمي من النت الاستفادة من تجربة اخي الذي سبقني في هذا المجال....

والدخول في دورة وان كان جيدا لكنه ليس ضروريا جدا الا انه يبقى خيارا ممتاز في المراحل المتقدمة من البورصة وليس في اساسياتها....

mannon
09-10-2012, 16:10
اول ما تحتاجه في هذا السوق هو العلم والمعرفة ، ثم تطبيق ما تعلمته على السوق ، ثم تأتي الخبرة مع الوقت

وعليك أولا أن تقرأ الدروس المخصصة للمبتدئين في سوق الفوركس لتتعرف على هذا السوق وقواعده

فعلا الخطوات دى مهمة لازم الاول نتعرف على اساسيات الفوركس عشان بعد كدة نقدر نمارس ما تعلمناه لان الفوركس لو اشتغلنا فية بدون معرفة القواعد سوف تخسر كثيرا لانة مجال خطر والعمل بدون استوب اشبة بالانتحار وايضا العمل بدون خطة

m.o.b
09-10-2012, 16:33
اانا لسه مبتدىء جديد وهعمل حساب تجريبى وهبدا اتعلم عليه

بس انا شايف انك لو اتعلمت ف الحساب ممكن توصل لحاجه

وموفق ان شاء الله

siham
09-10-2012, 16:39
علم الفوركس بالنسبة لى علم جديد عرفته من خلال القراءة والمطالعة ودخول المنتديات وسؤال بعض الاصدقاء الذين خاضوا التجربة ودايما باجد فيه مجال للاسئلة والمطالعة وتعلم الجديد كل يوم فيه الى ان اتعلم اغلبية جوانبه لان اى علم لايمكن ان ينتهى عند حد معين وان شاء الله اذا كان فيه كورسات سوف اكمل فيها معرفتى بهذا المجال الشيق

mansourito
09-10-2012, 16:59
التعلم ثم التعلم ثم التعلم اخي ولا تحاول ان تدخل السوق بدون التعلم أولا لأنه التعلم هو سر الربح

forex_8
09-10-2012, 17:01
بالنسبالى تعلمت الفوركس من مصادر كثيرة اولا من خلال قراتى ومن ثم الكورس المناسب مع الاستمرار فى البحث والقراءة مع نفسى ومن خلال الاطلاع على خبرات الاخرين فى المنتديات المتخصصة مثل هذا المنتدى الرائع وبالتالى انصح بالمثل لكل مبتدء

Sad
09-10-2012, 17:02
يوجد الكثير من الدروس التعليمية في المنتدى ، انصحك بالاتطلاع عليها ، ولو لم يكن هناك اي شيء واضح بالنسبة لك أسأل عنه

أيضا من المهم ان تطبق باستمرار ما تتعلمه على حساب تجريبي ، وليس مجرد قراءة الدروس ، فالتطبيق مهم جدا للتعلم

مجال الفوركس و التداول سهل ولكن يحتاج الى تعلم كثير و دراسه اكتر و عليك الاهتمام ب الامر ولا تجعله على هامش دراستك

red line
09-10-2012, 17:02
تعلمت الفوركس عن طريقة النت ومشاهده فديوهات تتكلم عن الفوركس بكافة انوعة ومرحلوا
والادوات المستخدمة واسم هذه الاجزاء (الفوركس من الاف الى الياء)
يوجد بها كافة التفصيل
انصح اى مبتداء ان لا يبنى حلم كبير على الفوركس
وان لا يطمع وبتابع التدرب على حساب ديموا وقت كبير حتى الاجاده
ثما يتوكل على الله ويفتح حساب حقيقى

lala
09-12-2012, 02:13
انا بالنسبهلى تعلمت الفوركس من البدايه عن طريق احد اصدقائى ثم قمت بعد ذلك بالبحث عن دورات تدريبيه عن طريق
مواقع على النت بالاضافه الى الفيديوهات والقراءه باستمرار وانا انصح اى شخص بمتابعه الفيديوهات فهىاكثر شىء يوصلك المعلومهكويسه ويسهل عليك فهمها

kakachix
09-12-2012, 02:25
اولا اخي كل شخص له طريقته الخاصة في تعلم هدا المجال فهنالك من يعتمدعلى الكتب او تحميل مقاطع الفيدي او غيرها عموما تبقى الرغبة العامل الاساسي في النجاح

ayman.shosha
09-12-2012, 02:32
اخى العزيز الحمد لله لقد تعلمت بنفسى
من خلال هذا المنتدى الرائع منتدى فوركس العرب
والذى كان عونا لنا فى هذا المجال الممتع
وانا انصح كل مبتدىء بـ :
الصبر
التعلم والمطلعة
التطبيق على حساب تجريبى

yara n
09-12-2012, 02:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

احسن شئ التعليم الذاتي لانك بتكتش بنفسك اكتر وبتتعمق اكتر في الفوركس كل يوم

انا اتعلمت هنا في المنتدي بقرأ في الكتب بتاعت الفوركس لكل مرحله بمر بيها وفي علي اليوتيوب فيدوهات تعليميه ومفيده جدا

ahmedgalal
09-12-2012, 04:55
انا عن نفسى بدات اتعلم من خلال
قراءه مواضيع من الانترنت
ثم بعد ذلك دخلت على الفيديوهات
وبدات اشوف ازاى اقدر اتداول
وادخل على برامج التداول ولكن مفتحتش حساب تجريبى
وبدءت بحساب حقيقى علطول فى الفوركس

ahmedamz
09-12-2012, 08:27
انا تعلمت لفوركس من الانترنت من خلال تحميل الكتب ومواقع الشرح النظرى واليديوهات
وانح كل مبتدا ان يتعلم جيد قبل ان يبدا المتاجرة وان يحذر من الطمع

eng Adel
09-12-2012, 08:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... انا تعلمت الفوركس بلتعليم الداتي ومن الكتب وانا انصح المتداولون ان لا يطمعو ويصبرو على الخساره ويحاولو مره اخره وان شاء الله الكل يحقق امنيته وشكرا لكم

yasefsami3
09-12-2012, 08:54
والله ولى التوفيق

kami1995
09-12-2012, 09:05
السلام عليكم
ااااولا اخي كل شخص االه طريقته الخاصة في تعلم هداااا المجااال فهنالك من يعتمدعلى الكتب او تحميل مقاطع الفيدي او غيرها عموما تبقى الرغبة العاااامل الاساسي في النجاح

dalia
09-13-2012, 02:07
انا شخصيا اتعلمت بنفسى من خلال دروس المنتديات والكتب اللى كنت بنزلها
لكن بالنسبه لاى حد هو يقدر يحدد محتاج حد يساعده ولا يقدر يتعلم لوحده

4ex
09-13-2012, 02:41
نا بدات تعليمى من خلال قراءه مواضيع من الانترنت ثم بعد ذلك دخلت على الفيديوهات وبدات اشوف ازاى اقدر اتداول

face book
09-13-2012, 18:33
التعليم جاء من المنتديات ومن ثم الكتب العلميه الموجوده في كل مكان ولكن استخلاص الفكره بمفهومي انا

والمتاجره بيها من منظوم ورؤيه اخري وكل شيخ وليه طريقه في التداول مثلما يقولون عندنا في مصر

alaoui11
09-13-2012, 18:37
الحقيقة انا دائما في حياتي اعتمد على نفسي في كل شيء
حتي في الفوركس لازالت اتعلم بنفسي و اتمني من الله ان يساعدني حتى اتعلم و اصبح محترف في الفوركس و بتفيق لنا و لكم و لكل الاخوة ان شاء الله

kingta
09-13-2012, 18:45
بصراحة انا بدأت تعلم الفوركس من خلال الدورات التعليمية التي توضع في المواقع
والمنتديات لكنني لا اتقن الفوركس بشكل كبير لانني بدأ قبل مدة ليست بالكبيرة .شكرا

misho
09-13-2012, 18:48
السلام عليكم ورحمه الله
وبدأت في العمل على التجريبي ومشاهده فيديوهات شرح فوركس
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

alielsherbini62
09-13-2012, 19:50
تعلمته بالتجريب المباشر على الحساب الديمو أول شئ فعلته هو تحميل شرح لبرنامج التداول و بعدها بدات مباشرة فى رؤية استراتيجيات جاهزة و محاولة تطبيقها على الحساب الديمو و أخسر و اكسب حتى وجدت عدة استراتيجيات ناجحة و الحمد لله.

Zala
09-13-2012, 19:51
اخى الكريم لقد قمت ب معرفه الفوركس عن طريق صديق مقرب لى و من ثم قمت ب البحث على الانترنت و قمت ب البحث الذاتى و قمت بأحضار بعض الكتب التى سوف تساعدنى فى هذا المجال و قمت ب التعلم من خبره السابقين فى المجال و رأيت كيف يفكرون و كيفيه تحليلهم و كيفيه وضعهم للخطط و مازلت اتعلم و سوف اتعلم فمهما كان الانسان محترف فانه يتعلم طوال حياته

ahmedamz
09-13-2012, 22:07
الموضوع صعب أنا عارف لكن انا مازلت بقول انه كل شئ رغم صعوبته لكن ممكن ولو بذلنا بعض المجهود يمكن الأمور تتيسر ... أنتم رأيكم أيه ؟؟؟؟...

انا مش شايف الموضع صعب كما تراه كلنا كنا فالبداية لا نعرف شئ ولكن
مع البحث فى المنتديات والتعليم من الكتب اصبحنا متعلمين الفوركس

Eslam
09-15-2012, 16:02
اعتقد ان الانترنت وفر على الجميع الذهاب لاخذ كورسات لتعلم الفوركس فمعظم المنتديات تمتلك الكثيير من الكورسات والكورسات الرائعة التى تستطيع من خلالها ان تتعلم الفوركس دون الحاجة الى الذهاب ودفع الاموال من اجل تعلم الفوركس

amr beni ata
09-17-2012, 11:56
بدات بكتاب فوركس العرب
ثم الفيديوهلت على اليوتيوب
والحساب التجريبي له اهميه كبيره جدا

sami
09-17-2012, 12:18
أنا قارئ نهم للكتب و الروايات من صغري لذلك تعلمت الفوركس عن طريق قراءة جميع الكتب الإلكترونية
التي تختص بالفوركس سواء الأجنبية أو المترجمة للعربية و أقوم بكتابة المعلومات الهامة في مفكرة خاصة
حتى يسهل علي مراجعتها كلما دعت الضرورة لذلك

abdoeg90
09-17-2012, 12:43

وعليكم السلام اخى الكريم

انا مازلت ف البدايه وااقول لك بكل صراحه انا حاول قدرالمستطاع التعلم بذاتى
عن طريق قراءة موضوعات مشروحه ف منتديات او متابعة دورات تدريبيه عن طريق الانترنت
وتنزيل الكتب المهتمه بهذا المجال وهذه بالنسبه لى طرق التعلم ف البدايه

omran
09-17-2012, 12:51
انا تعلمت الفوركس من خلال البحث فى المنتديات ومتابعه المواضيع فى المواقع
وكنت بقرا كتب واشوف فيديوهات واحاول استفيد منها بكل المعلومات وكنت
بحاول انى اوصل لاستراتجيه تناسبنى كميتدئ وتناسب راس المال

tifanytomato
09-17-2012, 12:54
لقد اعتمدت على نفسى من قراة المنتديات المختلفة وعرفت ما هى الفوركس والترند والدعم والمقاومات وتعلمت لغة الشموع وفتحت حساب تجريبى وجربت علية الكثير من الاستراتجيات حتى وصلت الى الاستراتجية المناسبة ورسمت خطة وطريقة عمل وانا على درب الاهد
اف ساير واى كانت الطريقة اختار الطريقة اللتى تريحك فى التعلم سواء علمت نفسك ام التحقت بكورسات

abdelaal
09-17-2012, 13:01
طبعا تعتمد علي نفسك وتحاول تتعلم من الوسائل المتاحة حاليا وهيا كتير جدا وكلها عن طريق النت يعني مش هتصرف عليها ولا هتتعبك
زي المنتديات وكورسات النت لايف أو علي يوتيوب او الكتب

kingta
09-17-2012, 13:35
السلام عليكم
أنا مبتدأ لكن بدأت أتعلم الفوركس باللاعتماد على نفسي حيت أشاهد فيديوهات و دورات لكن أجد نفسي غير فادر على دخول الفوركس بعد ان شاء الله يعد شهور أكون مستعد وشكرا لك على الموضوع

kmkm
09-17-2012, 14:05
الحقيقة لقد تعلمت الفركس من أحد اصدقائي الذي كام بتعريفي على الفركس في البداية
بعد ذلك قمت بقرائة بعد الكتب المتعلقة بالفوركس مما ساعدني كثيرا
ولا أنسى فضل الموقع المتعلقة بالفوركس التي ساعدتني كثيرا في الماضي

sky44
09-17-2012, 14:10
لقد تعلمت الفوركس عن طريق فيديوهات مسجلة لدورة تكوينية لاحد الاساتدة في الفوركس بارك الله فيه و لد استفدت كثيرا من هذه السلسلة و هي مطولة وشاملة و بعد ذلك اصبحت ابحث في الانترنت عن اي معلومة جديدة علي وهكذا و الحمد لله

laila
09-17-2012, 14:11
انا تعلمت الفوركس من خلال البحث فى المنتديات ومتابعه المواضيع فى المواقع

Mr.rzine
09-17-2012, 14:14
ادا كان هناك مركز فهدا اسهل بكتير من التعليم الداتي الدي يتطلب منك وقت كافي وصبر
لكن كل شيء موجود في الانترنت لا بد لك من رغبة

eng2012
09-17-2012, 14:36
انا تعلمت تجاره العملات الاجنبيه من خلال تتبع المواقع الاليكترونيه
وانا انصح اى شخص يقوم بالتعلم لا تتسرع فى بدء التداول الا بعد ان تتاكد جيدا انك تستطيع ان تحقق الربح بسهوله

Ramyrooma
09-17-2012, 14:41
في البدايه بدات بالقراءه عن الفوريكس عن طريق الكتب المتاحه في المنتديات و ايضا الفيديوهات المتاحه حتي تزداد معرفتي للفوريكس ثم بدات في فتح الحساب التجريبي الديمو حتي استطيع تعلم كيفيه المتاجره

mrhero
09-20-2012, 19:45
الحساب التجريبي لا غني عنه في التعليم
و لكن هل تفضل ان يكون الحساب التجريبي في
ظل كورس تدريبي في اي مركز ام تعليم ذاتي

keko
09-21-2012, 03:05
انا بدات بتعلم الفوركس منخلال مشاهده الفيديوهات اولا ثم القراءه المزيد من الكتب فى هذا المجال ولكن الىانا انصح به
اى شخص مقبل على هذه الخطوه اللجوء الى اخذ كورسات لانها من وجهه نظرى من اقصر الطرق واكثرهم افاده

azifek
09-21-2012, 03:08
بالنسبة لي أنا تعلمت و مازلت أتعلم الفوركس و سوف أبقى أتعلم و كل هذا بنفسي
و لا أفكر يوما أن أدخل دورة أو مركز تدريبي على الإطلاق
لأن المنتديات و المواقع ماشاء الله كثيرة جدا و تجد فيها كل ما تريد من شروحات و دروس المصورة منها و المرئية

PEPO
09-21-2012, 03:27
السلام عليكم اخي الكريم انا لم اتعلم في اي مركز ولا اي شيء هو انا تعلم في المنتديات فقط وبقراءة الكتب والتي تتحدت عن الفوركس وكانت مفيدة تم بعدها ظهرت منتديتات تعليمية تقدم دروس تعليمية منتل اف اكس اريبيا وشكرا للاخ اسامة ومنتديات المتداول العربي ومنتديات ارباحك والشكر الجزيل للاخ ايهاب على تعليمنا التداول والان نحن نربح من الفوركس بفضل الله تم بفضلهم موفق

sahar
09-21-2012, 03:48
انا مازلت بتعلم الفوركس من خلال اصحابي ومن خلال الاعضاء هنا بمواضعيهم الممتازة
المفيدة لاي مبتدئ اعتقد اني لااحتاج الي مركز تدريبي واسوف اساعد نفسي من خلال الحساب التجريبي وتجربتى عليه
ومن خلال الاستراتيجيات الناجحة التابعه للعضاء وتجربتها واتعلم مع الوقت واحده واحده
بالتوفيق لك وللجميع باذن الله

zasd
09-21-2012, 03:48
وبدأت في العمل على التجريبي
ربنا يوفق الجميع

esraa
09-21-2012, 03:52
بقراءة الكتب والتي تتحدت عن الفوركس وكانت مفيدة ثم بعدها ظهرت منتديتات تعليمية تقدم دروس تعليمية مثل اف اكس اريبيا وشكرا للاخ اسامة ومنتديات المتداول العربي ومنتديات ارباحك والشكر الجزيل للاخ ايهاب على تعليمنا التداول والان نحن نربح من الفوركس بفضل الله تم بفضلهم موفق

mohamed amin
09-21-2012, 03:53
السلام عليكمك ورحمة الله وبركاتو حتى الان انا فى طور التعليم حيث
ان هناك كثير من الفيديوهات التى قد تساعدك فى التميز وشكرا

ahmed zehiry
09-23-2012, 15:33
السلام عليكم و ورحمة الله و بركاته
شكرا يا باشا على الموضوع الجامد دا و يا ريت اللى عنده اى خلفية عن هذا الموضوع يتفضل بالرد
لكى يستفيد الجميع

smail
09-24-2012, 14:41
انا لسه مبتدىء في تعلم الفوركس ولا يوجد في منطقتي مركز خاص بتعلم الفوركس وبتالي اعتمد على نفسي من خلال الكتب و التحاليل اليومية عبر المنتديات وكذلك من خلال تحميل مقاطع الفيديو في هذا المجال وكذلك السؤال للمختصين عبر المنتديات و المواقع المختصة بهذا المجال

simo512
09-26-2012, 14:35
والله ولى التوفيق

hossam reda
09-27-2012, 02:24
انا لسا مبتدى وتعلمت الفوركس من صديق ليا وخلانى احبو بصراحه ومشتاق للعمل فى مجال الفوركس وربنا يوفقنى فيه ان شاء الله ادعولى بالنجاح ان شاء الله ربنا يوفقنا كلنا

shahy
09-27-2012, 07:14
تعلمت من العمل فى الفوركس ان الفوركس ليس له امان ولا يمكن تحقيق ارباح منه دائما وايضا تعلمت منه الصبر

في حب الله تعالي
09-27-2012, 07:47
انا مبتدئه لا زلت اتعلم الاساسيات والله المستعان ربنا يكرم واعدي في الموضوع ده لانه مربح وعالم تاني لوحده كمان بيحسس الواحد ان عنده مخ وقادر علي التفكير والاداره انا ابتديت كورس مميز جدا وخلال تلات محاضرات تقريبا كنت تمام جدا مش عارفه لان معلمتي متميزه ولا لاني انا ذكيه ههههه

نور
09-27-2012, 09:50
انا مازلت مبتدئه في الفوركس وسمعت عنه علي الانترنت وسألت وبحث حتي وصلت الي معلومات توضيحيه لمعني الفوركس ومميزاته وكيف يعمل بصفه عامه ولكن عمليا لم اطبق ايا من هذه القواعد لذا انصح كل من يريد تعلم الفوركس بالانضمام الي كورس تدريبي افضل للصول لافضل النتائج ان شاء الله

mohamed tawfik
09-27-2012, 10:00

ebram
09-27-2012, 10:03
انا تعلمت من الفوركس ان التاريخ يعيد نفسو في كل شي

DonJuaN
09-27-2012, 10:15
اول حاجة انا نفسي لسة مبتدأ بس اتعلمت كتير من خلال القراءة في المواقع كنت علي طول بلاقي اعلانات الفوركس في المواقع فحطيت الموضوع بدماغي وقريت كتير واستفدت والحمد الله عرفت حجات كتير وانا بنصح اي حد ز يي او حاجة انو ميبقاش طماع ويصبر وميضعش وقتو كولو في الفوركس وانشاء الله هيكسب كتير وهيبقا من اصحاب رؤوس المال بأزن الله

khaledyosrie
09-27-2012, 10:20
انا تعلمت الفوركس من خلال القراءه والمواقع والمنتدى الجميل ده طبها مفيد جدا وهو لبس له حد ميعن للمعرفه
لبد من الاستمرار فى التعلم

Mohamed Ahmed Mohamed
09-27-2012, 10:24
السلام عليكم
انا اتعلمت الفوركس من المنتديات واليوتيوب
وطبعا مينفعش حد يتعلمه لوحده لانه علم زي اي علم لازم يدرسه سواء عالنت او في كورس

ادهم
09-27-2012, 10:30
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لقد تعلمت الفوركس من خلال الكورسات وبعض الفديوهات الموجوده علي الانترنت ويوجد ايضا بعض الاصدقاء الذين يعملون في هذا المجال منذ فتر طويله
ومن المنتديات التي يوجد بها موضوعات للنقاش الخاص بالفوركس

mohamed eldamnhorey
09-27-2012, 11:02
انا اتعلم منذ اكثر من سنتين ومازالت اكافح واناضل مع هذا السوق المتوحش

Hamad
09-27-2012, 11:30
عند التحدث عن تعلم الفوركس يعتمد الموضوع على المستوى الذي يرغب المرء في تعلمه بشكل طبيعي يجب تعلم أساسيات التداول بالعملات

Mohamed Ahmed Mohamed
09-27-2012, 11:54
السلام عليكم
انا تعلمت من اليوتيوب والمنتديات
اوانصح بالدراسة الصحيحة قبل البدء

alkods5000
09-27-2012, 11:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ف رأى الشخصى مفيش مدة محددة لتعلم الفوركس
انت مهما وصلت للخبرة فيه وادربت كويس ودخلت صفقات ونجحت
بتلاقى نفسك ك يوم بتتعلم حاجة جديدة عن اليوم اللى قبله

ghada maher
09-27-2012, 12:07
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا عن نفسى تعلمت الفوركس عن طريق كورس بعنوان البرنامج التدريبى لصناعة الخدمات المالية غير المصرفية وبجد الكورس ده فادنى جدا مش فى الفوركس وبس لا فادنى بشكل عام وانا انصح اى مبتديء انه يتعلم الفوركس عن طريق كورس وده عشان يبقى اسهل له وكمان افيد لكن لو اعتمد على نفسه عشان يتعلمه مثلا من خلال النت فهو لو فى نقطة مش فاهمها مثلا مش هيعرف يسأل فيها على عكس لو كورس او شرح اون لاين هيستفيد اكتر

HOUSAMMI
09-27-2012, 13:13
بسم الله

اكيد لو معاه فلوس يروح مركز تدريبى

لان هيدوله منهج ودراسة والتزام

والواحد لما بيدفع فلوس بيلتزم وبيحقق غير لما يكون كدة من غير رابط

واهم حاجة فى راى منهج الدارسة الشامل

بس لو مش معاه مش مهم فى ناس كتير اوى ناجحة من غير مركز تدريب

eng/ali
09-27-2012, 13:19
اعتقد ان دا بيرجع الى الشخص نفسه انه يعتمد على نفسة او يلجاء الى كورس تعليمى
لكن انا عن نفسى تعلمت ذاتيا ولكن لو توفرت لى الامكانيات لاخذ كورس متقدم فى الفوركس ساوافق

mohammed1991
09-27-2012, 13:53
انا بصراحة لسة بتعلم الفوركس ومعنديش الخبرة الجيدة له
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخوانى الكرام

nany13
09-27-2012, 15:30
السلام عليكم

المفروض فى البدايه تقرا تاخد فكره

و تشوف الفديوهات

و بعدين تفتح حساب تجريبى

اخر مرحله انك تفتح حساب حقيقى تتداول بنفسك

gigi
09-30-2012, 23:01
انا عن نفسى تعلمت عن طريق أشخاص لديهم الخبره
في هذا المجال ثانيا أود التعلم عن طريق
الكتب والفيديوهات وأنصح المبتدأين
بالتعلم والقراءه الكثيره لفهم الفوركس

saher.fes
09-30-2012, 23:04
تعلمت تجاره العملات الأجنبية من خلال تتبع المواقع الاليكترونيه

بقراءة الكتب والتي تتحدت عن الفوركس وكانت مفيدة

Mido0o-style
09-30-2012, 23:24
انا تعلمت الفوركس اول مرة عن طريق كتاب اتجليزى مخصص للمبتدأين و هذا الكتاب يدعى مدرسة علم النقاط بالانجليزية و هو كتاب نوهت عنه هنا و انصح الجميع بقرائته

mohamedmmk
09-30-2012, 23:37
تعلمت الفوركس اولا من خلال مشاهده فيديوهات و شروحات ثم قرات بعض الكتب ثم فتحت حساب ديمو كل هذا في اقل من شهر الموضع سهل جدا لو حتطيطه في دماغك

Mado
10-01-2012, 01:03
تعلمت عن طريق الكتب سواء الالكترونية او المطبوعة وكذلك من المواقع والمنتديات
لم أجرب أبدا أن اتعلم عن طريق الفيديو أو إني آخد كورسات بشوفها غير مهمة أو غير لازمة لأن الفوركس أبسط من كده

walaa yehia
10-02-2012, 22:39
انا لسه مبتدئه فى مجال الفوركس ولذلك اهتم بقراءه الكثير عن ذلك المجال وايضا من خلال الفديوهات

moshera
10-02-2012, 23:03
تعلمت من خلال كتب الفوركس والبحث على الانترنت واليوتيوب وانا مبتدئه ولكن اقوم بتطبيق كل تعليمى على الحساب التجريبى واكتسبت اكبر خبره ممكنه ومهم جدا الحساب التجريبى لقياس مدى الفهم الادراج والتدريب السليم ولكن يجب معاملته معامله سليمه نتعامل معه باهتمام كانه حشاب حقيقى جدا

adam
10-03-2012, 18:44
تعلمت الفوركس من خلال قراءتي المتواصلة في المنتديات العربية عن الفوركس واساسياته وضخامته والتداول به بعد انتقلت للتعلم على برنامج التداول الخاص بالفوركس وكان الميتا تريدر اهم برنامج تداول وفتحت حساب افتراضي كي اجرب استراتيجيات التداول المختلفة

madoxegy
10-03-2012, 18:48
تعلمت الفوركس من خلال المنتديات
وانصح بالتركيز على ادارة رأس المال

2x1
10-03-2012, 18:53
تعلمت من خلال كتب الفوركس والبحث على الانترنت واليوتيوب وانا مبتدئه ولكن اقوم بتطبيق كل تعليمى على الحساب التجريبى واكتسبت اكبر خبره ممكنه ومهم جدا الحساب التجريبى لقياس مدى الفهم الادراج والتدريب السليم ولكن يجب معاملته معامله سليمه نتعامل معه باهتمام كانه حشاب حقيقى جدا

دة هو الصح انك تعيشي نفسك فالحساب التجريبي وكانة حقيقي عشان يكون
بمثابة تجربة عملية لتجارتك فالمستقبل اتمنالك كل التوفيق

ebram
10-03-2012, 18:57
انا اتعلمت مبادء الفوركس من كورس ولاكن الخبره الي فالتداول بتعلم اكتر من الكورسات والاشخاص وشكرا

m.mokhtar01
10-03-2012, 19:01
انا بتعلم الفوركس من اكتر من منتدى و من اليوتيوب بقعد اجيب كل فيديوهات كتير ليه و بحاول اتاجر على الديمو كتير علشان ابقا فاهم و انا بتاجر بجد بعد كده

hazem ahmed moahmed
10-03-2012, 19:21
انا اعتمدت علي نفسي في تعلم الفوركس من خلال الفيديوهات اللي علي اليوتيوب و من خلال الكتب و المواضيع الخاصه بالفوركس و الحمد لله اتعلمت في فتره ليست كبيره و بدات احقق ارباح كمان

Servernet
10-03-2012, 19:36
والله انا مازلت بتعلم الفوركس لانى لسه جديد الى حد ما , بس عندى طموح انى اكمل فيه بأذن الله , وانا بقدر انى اتعلم من خلال المواقع والمنتديات ومشاهده الفديوهات التعليميه على اليوتيوب
وان شاء الله اقدر اقدم الجديد لما اتمكن من الاحتراف
تحياتى

wael edries
10-03-2012, 19:45
السلام عليكم
انى اتعلم الفوركس من هذا المنتدى وهناك العديد من الفيديوهات التى تشرح بالشارت وكيفيه المتاجره والتعامل فى السوق
ولكن الموضوع فى البدايه يحتاج الى وقت
والله الموفق للجميع

sunlight
10-03-2012, 19:57
السلام عليكم
انى اتعلم الفوركس من هذا المنتدى وهناك العديد من الفيديوهات التى تشرح بالشارت وكيفيه المتاجره والتعامل فى السوق
ولكن الموضوع فى البدايه يحتاج الى وقت
والله الموفق للجميع

اعتقد ان كثره التدريب سواء على الحساب التجريبى او على الفيديوهات كل هذه الاشياء مفيده جدا لانها تزود الخبره وتحسن من اداء وحساسيه المتاجر

CoRLeoN300
10-03-2012, 20:12
بسم الله الرحمن الرحيم
تعلمت الفوركس فقط في حساب ديمو

specialone
10-03-2012, 20:45
السلام عليكم .....
انا تعلمت من خلال برنامج تدريبى لتعلم المبادىء

hassano
10-03-2012, 22:12
أنا مثلك أيضا يا أخي الكريم في أول بداياتي مع الفوركس
و أنا أتعلم شيئا فشيئا من الكتب و تجارب الأعضاء الكرام

anas
10-03-2012, 22:17
السلام عليكم بالنسبة الموضوع المطروح جدا مهم بالنسبة للمبتدئين في هدا المجال

maged mohamed
10-03-2012, 22:59
الفوركس مجال كبير فيه كورسات و فى حاجات على النت كتير
بالنسبالى انا قريت من على النت و بتعامل مع ناس عندها خبره فى المجال ده
عشان استفيد من خبرتهم

mr.cavally
10-03-2012, 23:21

لقد تعلمت الفوركس من خلال قرائتى للكتب ومشاهدة الكثير من الفيديوهات المنتشرة على اليوتيوب التى تعلم التحليل الفنى
واستطعت بعد ذلك من تجميعها وتكوين استراتيجية عمل مناسبة لى فى الفوركس

Muhammad
10-03-2012, 23:34
في الحقيقة من متابعة والدي فقد كان يعمل بها منذ أكثر من عشر أعوام
وبالمراقبة وفهم الأساسيات بدأت أحاول فهم التداول الحقيقي
وههكذا
وفق الله الجميع

عزبز 18
10-03-2012, 23:40
سلام عليكم انا تعلمت المضاربة في الفوركس مند حوالي سنتين و كانت تجربة بالنسبة الي جد رائعة لاني اكتسبت التجربة و الخبرة في المضاربة و تعلمت هدا المجال بفضل بعض المنتديات العربية و ايظا الاجنبية وايظا بفضل قرائتي اليومية للكتب المتعلقة بالفوركس و ايظا التدرب في الحساب التجريبي لمدة شهرين او اكثر بالتوفيق

zeyadkabeel
10-03-2012, 23:41
السلام عليكم
ثم بدات بتطبيق ماتعلمته على حساب ديمو لفترة شهور قبل ان انتقل الى الحساب الحقيقى

xtomorrow
10-04-2012, 01:00
انا تعلمت تجاره العملات الاجنبيه من خلال تتبع المواقع الاليكترونيه
وانا انصح اى شخص يقوم بالتعلم لا تتسرع فى بدء التداول الا بعد ان تتاكد جيدا انك تستطيع ان تحقق الربح بسهوله

بالتوفيق اخي ، فعلا قبل الشروع في التداول لازم الاحاطة الكلية بكل علوم الفوركس العلمية والفنية والنفسية
اساس التمكن من سوق الفوركس هو الالتزام بما تعلمناه من دروس اضافة الى التحلي بقيم الصبر والليونة وغيرهما

mohamedemara
10-04-2012, 01:02
انا تعلمت تجاره العملات الاجنبيه من خلال المتابعه للمنتديات التى تتحدث عن الفوركس
واعتقد ان متابعه الفيديوهات تعطى نفعا اكثر

moonli
10-04-2012, 02:03
انا اتعلمت عن طريق مواضيع المنتديات والكتب المجانيه اللى كنت بنزلها
لكن اكيد الكورسات بتكون اكثر افاده لان فيه تفاعل مباشر

mostafa ahmed
10-04-2012, 19:55
انا تعلمت من خلال كورسات فيديو من خلال الانترنت ولكنى كنت اتمنى ان اتعلم من خلال كورسات تدريبية فى الحقيقة حتى تكون الخبرة كبيرة لان الكلام مع خبير عبر الانترنت ليس مثل الكلام معة على الحقيقة ومقدار الاستفادة سيكون اكبر فاذا توافر ذلك ساقوم بالانضمام للكورس باذن الله

moisaid
10-04-2012, 20:21
أهلا اخي الكريم
تعلمت من النت عبر فيديوهات و نصائح و دورات مباشرة
و لازلت أتعلم
و أنصح بالتعلم و التعلم و الصبر و الالتزام
بالتوفيق للجميع

tictok
10-05-2012, 11:01
أنا تعلمت من خلال الكتب والمواقع التي بها شرح للفوركس ولكن أذا كانت هناك كورسات للتعليم يمكن لأي فرد أن يدخل بها لأن الفوركس مجال كبير ويحتاج إلى مزيد من العلم كل يوم وانا مازالت أتعلم من اي شىء عن الفوركس بجانب التدريب العملي سواء على الديمو أم الحساب الحقيقي

hotimah
10-05-2012, 12:19
سوف تتعلم من أخطاء باستمرار لأنها كانت جيدة في بلدي الخبرة التجارية تستمر في النمو على الرغم من تجربة سيئة حدث حتى يكون في مواد دراستنا للمستقبل

elking
10-05-2012, 12:24
لقد تعلمت الفوركس من شخص كان صديق لى وهو من عطانى كورس فى الفوركس
ثم بعد ذلك بدات اطور من نفسى فى العمل عن طريق المنتديات والمواقع الخاصة بالفوركس

kazim
10-05-2012, 12:28

خاص بتعلم الفوركس وبتالي اعتمد على نفسي من خلال الكتب و التحاليل اليومية عبر المنتديات وكذلك من خلال تحميل مقاطع الفيديو في هذا المجال وكذلك السؤال للمختصين عبر المنتديات و المواقع المختصة بهذا المجال انا تعلمت من خلال برنامج تدريبى لتعلم المبادىء واتعمل فى جامعة الاسكندرية
انا شايف ان الاحسن يكون من خلال مركز تدريبى عشان الاقل يفهم اول الطريق وكدا كدا الفوركس محتاج تعلم وبحث شخصى اكبررر

osamaelnino
10-05-2012, 12:48
تعلمت الفوركس بالممارسة و القراءة و دراسة القواعد
و انصح الجميع بالممارسة العملية

mohamed zewail
10-05-2012, 13:06
تعلمت الفوركس من خلال بعض الكتب ومشاهده فيديوهات عن الفوركس وانصح بالانضبط والتركيز في الفوركس والالتزام باداره راس المال .

عائشة
10-05-2012, 13:09
انا لساتني مبتدئة وصايرة اتعلم من الدروس والفيديوهات
واكثر شئ من مواضيع الاخوة ونقاشاتهم..فالحمد الله بنحاول نجتهد ونفهم
مشكورين

jamalsale
10-05-2012, 13:10
بنسبة لي تعلمت الفوركس عبر تافيديو و الكتب و المنتديات
و لا اعرف عن وجود مراكز لتعليم الفوركس

safiforex
10-05-2012, 13:43
التعلم للفوركس متعددة مصادره فمن يتعلم عبر المنمتديات من المواضيع و الدروس و من يتعلم عبر الفيدوهات
و هناك من تعلم عبر المحاظرات او بالتواصل مع الخبراء و الاهم من هذا كله ان يتعلم الواحد اسس التدوا لو ان يلتزم بها

magic777
10-05-2012, 21:06
التعلم للفوركس متعددة مصادره فمن يتعلم عبر المنمتديات من المواضيع و الدروس و من يتعلم عبر الفيدوهات
و هناك من تعلم عبر المحاظرات او بالتواصل مع الخبراء و الاهم من هذا كله ان يتعلم الواحد اسس التدوا لو ان يلتزم بها

وده كله بيصب في مصلحه المبتدأ لانه هيلاقي اكتر من طريقه مبسطه لكي يتعلم هذا المجال يختار منها
اللى يناسبه ويسير عليه لحد لما يتعلم ويصل للخبره المطلوبه

حماده الكومى
10-05-2012, 22:04
للأسف الشديد أنا أيضا لا يوجد فى منطقتى وأعتمد على نفسى فى تعلم الفوركس وأجوب النت بحثا عن الكورسات والكتب التى من خلالها أتعلم وأحترف الفوركس بإذن الله تعالى

ahmed zehiry
10-05-2012, 22:13
بصراحة انا مبتدأفى الفوركس و معتمد على نفسى تماما فى التعليم و الحمد لله حصلت على كتاب مهم جدا لتعليم الفوركس و استفدت منه الكثير و بالتوفيق للجميع

mostafa ramy
10-11-2012, 05:27
انا اتعلم الفوركس من خلال كورس على هيئة فيديوهات ومتجدد اسبوعيا ولكنى لسة فى اولة وهو
قرب يخلص ولكنى اتاب عالفيديوهات من اولة واراجع عليها اذا احتجت لذلك وهذة ميزة التعلم عن
طريق الفيديوهات

mostafa ramy
10-17-2012, 04:03
انا تعلمت الفوركس بالاعتماد على نفسىفى البحث فى المواقع والمنتديات للبحث عن المعلومات والكورسات التى قد تساعدنى فى التعلم ولكنى لم استطيع التحليل او التعلم من تلقاء نفسى فهناك اشخاص لهم الفضل على فى خبرتى

mohamed amin
10-17-2012, 04:06
تعلمت الفوركس من بعض الاصدقاء على الفبيس بوك
ثم تابعت الموضوع وحققت مستوى كافى من المعلومات المتاجرة

toto
10-26-2012, 07:05
انا عن نفسى بدات تعليمى من خلال قراءه
مواضيع من الانترنت ثم بعد ذلك دخلت
على الفيديوهات وبدات اشوف ازاى اقدر اتداول
وادخل على برامج التداول ولكن مفتحتش حساب
تجريبى وبدءت بحساب حقيقى علطول فى الفوركس
والله يوفق الجميع فى سوق الفوركس

rooseyflower
10-26-2012, 07:32
انا لسه مبتداه بس بحاول اتعلم تعليم ذاتى يعنى من الكتب ومشاهدة الفيديوهات
وبجرب فى الحساب التجريبى
ولو الامر احتاج ممكن اخد كورس
بس اعتقد ان الكورس ممكن يسهل كتير عليه

asmaa omar
10-27-2012, 13:47
الحقيقه بدايه تعلمى الفوركس من خلال الدخول الى المنتديات العربيه
بدون ذكر اسماء ومتابعه المواضيع التعلميه بها وبعد ذلك اتجهت الى الكتب والفيديوهات

abdulhadi
10-27-2012, 14:47
سلام عليكم
اخي الكريم انا تعلمت الفوركس من خلال المتابعة للفيديوهات
والدروس وانصح بادارة راس المال وعدم الطمع

firas
10-27-2012, 15:13
تعلمت الفوركس من خلال دورة كاملة عند احد خبراء بالفوركس
وبالاضافة الى المنتديات وهي كثيرة للتعلم الفوركس
وانصح بفتح حساب تجريبي لمدة ستة اشهر حتى تعلم جيدا
ولابتعاد عن الطمع

magic777
10-27-2012, 19:11
تعلمت الفوركس من خلال دورة كاملة عند احد خبراء بالفوركس
وبالاضافة الى المنتديات وهي كثيرة للتعلم الفوركس
وانصح بفتح حساب تجريبي لمدة ستة اشهر حتى تعلم جيدا
ولابتعاد عن الطمع

ومش لازم 6 شهور فقط على قد ما تقدر طول المده دي لان كل لما تتعلم اكتر على الديمو
وتكتسب خبره جيده كل لما تقدر تحقق نجاح على الحقيقي بسرعه اكبر

BiG Don
10-27-2012, 19:18
تعلمت الفووركس عن طريق تحميـــل الدوررات في المواقع
و ايضا ساعدنــي احد الاصدقاء المقربين ليا
و الحمدد لله استطعت التفوق

شيرين
10-27-2012, 19:31
والله ولى التوفيق

ahmedsaied
10-28-2012, 05:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته والله انا فى طريقى للتعلم ولكنى اقراء كتب عنه واسمع فيديوهات عن الفوركس واحد اصدقائى يساعدنى

m0na
10-28-2012, 05:56
السلام عليكم
فى الحقيقة انا تعلمت من خلال جارتى هى من علمتنى اولا
وبعد ذلك تعلمت من مدرسة من شركة انستا شرحت الكثير
وأيضا من خلال الفيديوهات الموجوده فى اليوتيوب
وانصح المبتدئ اولا ان يتابع تلك الفيديوهات ثم يبدأ بالحساب التجريبى

haytham_mhmd
10-28-2012, 06:12
انا مبتدا وبتعلم حاليا في الحسابات التجريبه وابحث عن كتب او دورات تدريبيه مناسبه

اذا في احد بيعرف مركز تدريب في القاهره يكون مناسب من ناحيه الاسعار ويكون علي مستوي تعليمي مناسب يبعتلي علي الخاص بكون شاكر

willy
10-31-2012, 14:15
انا تعلمت الفوركس من المنتديات ومن الكتب التعليمية المجانية ويكفي كتاب جون مورفي للتحليل الفني في تعلم هذا المجال وانصح المبتدئين لو لديهم امكانية بالبداية بكورس تعليم الفوركس ثم التدريب على التجريبي لمدة لاتقل عن 3 شهور

ameer
10-31-2012, 14:20
اهلا بيك اخي الكريم بالنسبة لي تعلمت الفوركس من خلال بعض المواقع الالكترونية لمدة اسبوع واحد وطبقت معلوماتي التي تعلمتها على الحساب التجريبي لمدة اسبوع ايضا واشتغلت بالحساب الحقيقي لمدة 5 شهور وكلها كانت خسارة

Ahmed Farouk
10-31-2012, 14:58
لقد عرفت الفوركس من قريب لي منذ شهرين وانا اعتمد علي نفسي في التعلم واتدرب
علي الحساب التجريبي وانوي التدرب عليه لمدة لا تقل عن الستة اشهر قبل استثمار رأس مالي

عبدالله محمد عبد الفتاح
10-31-2012, 14:59
انا جديد في هذع السوق الكبيره وهي سوق الفوركس
وانا اتمني ان اجد مركز يعلمني التداول باحتراف ولكن لا يوجد في منطقتي
لذلك احاول ان اتعلم من الانترنت والفيديوهات
وادعو لي بالتوفيق

emyforex
10-31-2012, 15:01
انا اعتمدت ع نفسي من خلال قراءه بعض الكتب
والشروحتا الي في المنتديات والفيديوهات
واكيد لو كنت اخدت كورس في اي مركز تعليمي كان هيكون افض بس مشكلته انه مكلف اوي

hams
10-31-2012, 15:04
انا عرفت الفوركس وتعلمته من صديق

وكنت ببحث فى جوجل عن الفيديوهات التعليميه والكتب الموجوده على النت بالغه العربيه

وانصح ان اهم حاجه فى الفوركس عدم الطمع والمجازفه الكبيره فى الفوركس والتدريب على حساب تجريبى الاول لحد ما اكتسب الخبره الى توهلنى لفتح حساب حقيقى

ahmed sleem
10-31-2012, 15:23
السلام عليكم ورحمه الله بركاته
انا مازلت اتعلم الفوركس من خلال القسم التعليمي حيث انه يتوفر مواد تعليميه دسمه ومن اصدقائي ايضا
جعله الله في ميزان حسسانتهم

iiitamarki
11-17-2012, 02:56
تعلمت الفوركس يسهر الليالي على الكتب والفيديوهات التعليمية
إضافة إلى تطبيق كل ما تعلمته على حساب ديمو

هذا هو الأسلوب الوجيد للتعلم، العمل الشاق

waleed elhadary
11-18-2012, 18:12
السلام عليكم كانت معرفتى فى البدايه عن طريق احد الاصدقاء و من بعدها
و انا اعمل على لم المعلومات عن طريق بعض الكتب و مشاهدة الفديوهات

salah.bmw
11-18-2012, 23:54
بصراحة انا اتعلمت على الفوركس من خلال خوضي معارك بسوق الفوركس يعني بتجربة شخصية
ولا انصح احد بلتعلم بهذه الطريقة لأني اتأخرت كتير بلتقدم وخسرت اموال كتير وانصح المبتدئين بلتعلم من خلال اشخاص

gomana
11-19-2012, 02:20
انا اتعلمت الاول بقراءة بعض الكتب والبحص بالمواقع والمنتديات ولم استفد الشىء الكثير منها وبحثت فترة طويلة على دورات تدريبية وليست اونلاين
الى ان اخدت كورس هو كان باب دخولى الصحيح بالفوركس وبعدها كملت تعليم من خلال النت وانصح اى مبتدا انه ياخد دورة تعليمية افضل سواء لايف او اونلاين المهم التعليم يكون من خلال شرح مستفيض وفيديوهات توضيحية ويكون فيه فرصة للاسئلة والاستفسارت ومتابعة حية لما تعلمته

joker7diaa
11-19-2012, 04:50
أنا اتابع الكورس الموجود في المنتدى ولم انتي منه , وهناك كتاب اقرئه ايضاً لم انتهي منه , لقد تعلم اشياء كثيرة من الكورس والكتاب ومازلت اتعلم منهما واسئل الله التوفيق والنجاح

ANGEL_FROM_SKY
11-19-2012, 05:02

انا عن نفسى اخى الكريم تعلمت على يد اخت وصديقه لى من مصر اسمها بسمه محمود علمتنى كل شئ عن الفوركس ولم تاخذ منى قرش واحد بارك الله فيها وجزاها الله عنى كل خير . ثم بعد ذلك اكملت مشاورى بمفردى بعد ان اسستنى اختى الفاضله بسمه على قاده متينه استطعت ان انطلق منها جداره

Mohi1192
11-19-2012, 05:16
الاعتماد على النفس والتعلم من الاخطأء وان لا اكون فاشل

حتى اقلل الخسائر واتعلم من كل صفقه اخسرها او اكسبها

mxmx
11-19-2012, 05:39
الفوركس انا تعملته عن طريق بعض الاصدقاء على الفيس حيث تعرفت
على صديق استطاع ان يعلمنى مبدا الفوركس وكيفية المتاجرة فيه باسلوب حقيقى

Mohi1192
11-19-2012, 06:59
تعلمته من صديق وعرفنه انه بحر وليس بسهل ولكنه متعه

وانصح كما نصحني الطمع هوا اخطر شئ الطمع

mhammed
11-19-2012, 08:50
انا تعلمت الفوركس من الشروحات الموجوده بالمنتدى والمواقع والفيديوهات التي توضح طريقه الاستخدام بالكامل
هذا من ناحيتي انا وشكرا

maloka
11-19-2012, 09:24
انا تعلمت الفوركس من خلال الانترنت بحثت وحملت الكثير من الكتب التعليمة
والفيدوهات عبر اليوتيوب وايضا من المواضيع الكثيرة في المنتدي هنا والاكثر من رائعه
ونزلت برنامج الحساب التجريبي وبدأت اتداول عليه لكي اتعلم وانا لا احب مووضع الكورس لانه بيكون مكلف
والتعليم بقي اسهل بكتير علي الانترنت وانت ف يالمنزل وربنا يوفق الجميع

kazintzakis
11-19-2012, 09:50
في مدينتي لا يوجد نوادي تعليمية للفوركس و لذلك اعتمدت على جهدي الخاص في التعلم و تعبت كثيرا و ما زلت اتعب
أنصح كل مبتدئ أن يلتحق بنادي تعليمي ذو سمعه جيدة للدخول الى سوق الفوركس بشكل مناسب لأن العلم هو سيد كل خطوة

أمير الحياة
11-19-2012, 11:16
الحمد لله ربنا كرمني بدوره ممتازه وبعدها دخلت في التعليم الذاتي بمعني اني اتعلم من الكتب والمواقع والمنتديات ومن اصدقائي
ولا ننسى ان الحساب التجريبي افضل معلم

ahmed1980
11-19-2012, 11:23
بسم الله الرحمن الرحيم
انا من خلال اليوتيوب وهو بأمانة كالمدرس الخاص ويوجد مائات المقاطع التعليمية
ولا غني عن الحساب التجريبي

nour7
11-19-2012, 11:37
أعتقد أخي الكريم بأن الاعتماد على النفس أو ما يطلق عليه بالتعلم الذاتي يعتبر من أفضل أساليب التعلم
لكن يتطلب جهدا كبيرا ووقتا أطول صبرا جما. وحسب تجربتي المتواضعة تعلم بالاعتماد على نفسك وتدرب على حساب حقيقي مصغر
وكن مستعدا للخسارة في البداية لذا لا تخاطر برأس مال كبير بل افتح حسابا بمقدار صغير أنت في غنا عنه

easy_mezoo
11-19-2012, 11:51
انا شخصيل تعلمت الفوركس من الانتر نت من الاطلاع على بعض الكتب الخاصة بشرحه .
وانصح جميع المبتدئين اكيد بالصبر

mandooo
11-19-2012, 12:18
انا تعلمت الفوركس ليس اجمالا ولكن جزءا وذلك طبعا عن طريق الفيديوهات اللى على المنتدى هنا عن طريق اخواننا جزاهم الله خيرا وعن طريق الفيديوهات اللى على اليوتيوب والكتب وربنا يعين الجميع لانه بحر عميق الفوركس

face book
11-19-2012, 12:32
تعلمت الفوركس من خلال المنتديات وبعض الشركات التي تعطي دورات مجانيه وكالك بمساعده بعض الخبراء في عالمنا العربي المعروفين

وتنزيل الكتب لبعض الخبراء مثل جون ميرفي وقرائه ما نشروه في كتبهم ومشاهدهه فديوهاتهم علي اليوتيوب وبعض الورش التعليميه

stp96
11-19-2012, 13:06
انا تعلمت الفوركس من الكتب والفيديوهات ومن المنتديات العربية والاجنبية
والمنتديات تعتبر من افضل وسيلة للتعلم لانك تجد الكثير من الخبرات يمكن ان تستفيد منها

أبو زيد
11-19-2012, 13:14
السلام عليكم ورحمة الله

تعلكت الفوركس عن طريق المنتديات والمواقع وببعض الكتب الالكترونية وفيديوهات على اليوتيوب والحمد لله.

وكذالك مرة حضرت دورة لتعلم الفوركس أقيمت على شبكة الانترنت في غرفة صوتية.

hassan asayed
11-19-2012, 13:53
اخى الكريم انا عرفت الفوركس عن طريق واحد صحبى
وهو الى ادانى الى ممكن اتعلم منة وانا اقومت بالتعليم الذاتى لنفسى
وانصح المبتدى بالعلم الجيد والصبر حتى الوصول للنهاية
وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا لما يحبة ويرضاة

GODY
11-19-2012, 20:26
لكى ننجح فى الفوركس علينا بتعليمه جيدا والمعرفه الشامله عنه ومحاوله البحث عن كل شئ التداول والاطلاع على الاخبار لان لها تاثير والتحليل الفنى والتجربه على الحساب التجريبى يفيدكثيرا

abdenbi
11-19-2012, 20:40
انا تعلمت الفوركس من خلال الكتب و الفيديو الخاص بالتعليم
و هي جيدة و الاهم هو التدرب الدائم و صقل الخبرة

a7med918
11-20-2012, 00:26
اهلا أخوانى
المنتديات مليانه دروس فيديو ودروس مكتوبه وتعليم ويوجد وبينر يعمله بعض المواقع مدفوع الاجر
الله أسأل لكم التوفيق جميعا

saly
11-20-2012, 02:01
الاول كان فيه كتاب الفوركس للعرب دا قريته كله وعرفت الموضوع بشكل عام
وبعد كدا بدئت امسك كل نقطه لوحدها بس حاليا اعتقد الافضل هى الكورسات فى اى معهد خاص من اللى بيقدموا الكورسات دى

Forex4moon
11-21-2012, 22:51
انا ايضا مبتدء و فد بدئت بالكتب الالكترونية و الفديوهات و لازلت و من ثم انتقلت الى التطبيق على الحساب الخيالي و أنصحك بنفس الخطوات.

ramy saad
11-22-2012, 12:11
السلام عليكم اخى الكريم
تعلمت الفوركس من قراءة الكتب و مشاهدة الفيديوهات التى تهتم بشرح الفوركس و من احد اصدقئى و انصح كل مبتدأ ان يتحلى بالصبر و البعد عن الطمع

face book
11-22-2012, 12:32
تعلمت الفوركس من المنتديات والكتب التعليميه وبعض الورش في المنتديات ولكن تعرفت علي اشخاص زو خبره فوركسيه واتعلمت منهم الكثير ولهم الفضل عليا في كل شئ واكن لهم كل الاحترام والتقدير وربنا يجعلهم في ميزان حسناتهم ان شاء الله

easy_mezoo
11-23-2012, 20:36
بالنسبة ليا انا اتعلمنت الفوركس عن طريق تعليم ذاتى
وانصح اى مبتدئ فى هذا المجال وانا منهم بالصبر وعدم الطمع

abero
11-24-2012, 02:06

اخى الكريم يمكننا تعلم الفوركس من خلال طرق كثيرة منها قراءة الكتب الخاصة بالفوركس فهى تكسبك الخبرة المطلوبة التى تحتاجها لكى تحقق الربح المطلوب
ايضا بالاضافة الى قراءة الكتب الخاصة بالفوركس هناك فيديوهات مفيدة جدا مع قراءة بعض التوصيات فى منتديات انستا والمنتديات الاخرى ايضا التى تعرض الاخبار

ahmed1980
11-24-2012, 13:53
بسم الله الرحمن الرحيم
تعلمت الفوركس عن طريقة النت ومشاهده فديوهات تتكلم عن الفوركس
البدء بفتج جساب تجريبى لتعلم المهارات اللازمة واكتساب الخبرة

zs-zs
11-25-2012, 04:05
والله ولى التوفيق

up97
11-25-2012, 16:32
انا الخبرة التي اكتسبتها كانت من المنتديات العربية
حيث انني اعتمدت على الاستفادة من الخبراء في كل ما يقولونه

youssef1025
11-25-2012, 17:07
السلام عليكم ورحمة الله أن ما زلت أتعلم و أفضل أتعلم للأبد أنشاء الله في الحقيقة بدأت التعلم من المنتديات و المواقع الخاصة بالفوركس و الفيديوهات على النت و لكن أسمع أن أناس كثير يتعلمون في دورات تدريبية خاصة و هذا جميل حتى يتمرس المتداول و يتواصل مع من لهم خبرة أكثر.

s alma
11-25-2012, 17:27
سلام عليكم اخي الكريم انا لسه مبتدئه واخت من الاخت الاساسيات البداية ومشيت ورا الخطة الي دتني وان شاء الله هتعلم واخد الخبرة الكافية
وابدئ تجارة في سوق الفوركس وبالتوفيق للجميع وتحياتي

روميو مارس
11-25-2012, 17:37
شركة فوركس العربيه
بصراحه باينهى شركه ربحيه ممتازه
حيث تستطيع جمع عائدات ماديه جيده جدا
ودخل شهري ممتاز انا انصح الكل بهى

miraa
11-25-2012, 20:09
انا تعلمت عن طريق الانترنت والمنتديات لانه لا يوجد مركز فى الوطن العربى بشكل كثير ولانى مقتنع بلتعليم من الانترنت لان بة كل شيى ويمكنك تطبيق ماتعلمتة بشكل افضل واحسن

latraaa
11-25-2012, 20:19
شخصيا تعلمت و مازلت أتعلم الفوركس من الأنترنت، و من المنتدى الدي نحن نشارك فيه، ففيه فيديوهات و دروت قيمة يمكن الإعتماد عليها، إن أردت دروس راسيلني على الخاص

Nourhan
11-25-2012, 20:53
حتى الان اعتمد على نفسي
ولكن اذا اتاحت لي الفرصة لتعلم الفوركس بالطبع ساتعلم

محمود شبايك
11-25-2012, 20:55
على فكرة للناس اللى عايزة تتعلم فى برة عندك فى المنتدى القسم التعليمى
وده فيه كورسات انت ممكن تتعلم منها كويس من غير ماتخاد دورة برة
لانك اساسا مش هاتلاقى دروة برة مش هاتلاقى حد بيعلم الفوركس وخصوصا
فى مصر

king
11-25-2012, 21:06
فى البدايه تعلمت الفوركس عن طريق كورس ومدرب خاص ثم بعد ذلك تعلمت بالمجهود الذاتى واصبحة افهم كل حركه كبيره او صغيره فى السوق وقادر على التنبؤ الجيد بالوضع العام فى سوق الفوركس

yassoo011
11-25-2012, 21:16
انا تعلمت الفوركس من صديق لي ولكني اتمنى ان لو تعلمته
في دورة تدريبية لانها تكون افضل في الشرح ولكن مستوايا جيد والحمد لله

سامية
11-25-2012, 21:20
والله ولى التوفيق

besho
11-25-2012, 21:27
مازلت مبتدا اتعلم بنفسى
انصح كل واحد جديد فى المجال
انه يتعلم الاول كويس ومش ييأس
وبالتوفيق ان شاء الله

kingmos4
11-25-2012, 23:37
انا اتعلمت الفوركس طبعا عن طريق كورسات الفديو وعض الكتب
ثم اجتهدت بعد ذلك فى البحث عن طرق التداول وتطبيق ماتعلمته على حساب تجريبى
ثم قمت بفتح حساب حقيقى ربماتسرعت شويه ولكن صدقونى الحساب الحقيقى هو اللى هيعلمك بجد
وان شاء الله تكتسب منه المهادرة فى ادارة حسابك وطبعا ده بعد ماتخسر شوية فلوس كده هههههههههههههه

mahmoud1
11-26-2012, 02:12
اتعلمت الفوركس من خلال كورس تعليمى على النت كانت سلسلة دروس تعلمية وبعدين بقيت اقراء بعد الكتب التعليمة زى الفوركس خطوه بخطوة وكتاب الفوركس للعرب وبقيت اخش على موضوعات تعلمية كتير فى المنتديات والى الان برضو بحاول انه اطور من نفسى وابحث اكتر واتعلم باستمرار

zezo
11-26-2012, 02:18
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تعلمت الفوركس من الكتب و الفيديوهات و من احد اصدقائى و انصح كل مبتدأ ان يبدأ بفتح حساب ديمو للتعلم عليه

sarasara
11-26-2012, 03:25
اتعلمت الفوركس عن طريق كتاب نزلته كان كتاب مفيد لكن علمني البدائيات فقط
لكن العليم الحقيقي كان من الممارسة
اهم حاجة الممارسة
و جربت اتفرج على فيديوهات و كدا بس بصراحة كانت غير مفيدة

anito
11-26-2012, 03:50
السلام عليكم .....
انا تعلمت من خلال برنامج تدريبى لتعلم المبادىء واتعمل فى جامعة الاسكندرية

alinader5
11-26-2012, 06:50
أنا مازالت في مرحلة تعلم أساسيات الفوركس ومصطلحاته رغم أني اجد صعوبة في فهمها لكن لابد لي من تعلمها والميزة في هذا المنتدى وجود شروحات تفصيلية للعديد من الأمور المهمة في الفوركس وطرق التداول فيه

نانسي
11-26-2012, 09:35
بصراحه انا مازلت في بداياتي ولم اتقن الفوركس جيدا بعد وطبعا افضل شئ هو الاعتماد علي نفسك في هذا المجال وعلي المنتديات بصراحه النشرفين ماشاء الله ماقصروا معانا بنسالهم ونرجعلهم في كل صغيره وكبيره وطبعا الكتب موجوده كتير لكن عليك انك تنتقي منها اللي اسلوبها سهل ومش معقد وكمان في كام فيديو يوتيوب بصراحه روعه وانت تقدر تميز الكويس اللي يفيدك وتعتمد عليه

سامية
11-26-2012, 11:15
انا صراحه اتعلمت فوركس دى عن طريق واحد صحبى وهو قالى على الاساسيات وانا علمت
نفسى بنفسى عن طريق اليوتيوب وبجد استفد منها حاجات كتيرا مكنتش اتوقع انى استفيدها

بحر الدولارات
11-26-2012, 16:43
انه سؤال جيد جدا لابد من الاجابة عليه وانا تعلمت الفوركس من خلال كورس تدريبي فى احدى شركات التدريب الكبرى وهذا بعد ما سمعت عنه وبدأت اسأل عنه وانصح بالعلم والمعرفة والتدريب قبل البداية

best13
11-26-2012, 18:46
انا تعلمت الفوركس من الكتب والتداول في الحساب التجريبي
انصح اي شخص ان يطبق كل ما يتعلمه في الحساب الديمو مباشرة وبذلك سيتعلم اسرع