PDA

View Full Version : ارجو الافاده للفهم

mahmoud30
08-16-2012, 07:30
اخواني انا دلوقتي فهمت جزء كبير من التحليل الفني بس مش عارف استفاد منه ممكن تشرحولي ازاي اطبق اللي شوفنه انا تبعت الفديوهات اللي علي المنتدي
وممكن حد ينزل شرع الشموع المركبه

hmadi
08-16-2012, 07:32
اخي والله انا مثلك برضو لسه مش عارف احلل كوبس

fzaher
08-16-2012, 07:40
ألعبدلله يضيف رأيه الى أرائكم الكريمة وأطالب الأعضاء القدامى وذوى الخبرات المتنامية الى بذل بعض العون والجهد الى المشتركين الجدد من أجل إثراء المنتدى والأعضاء الجدد بما فيه الخير للكل ورب نصيحة الى أخ لك تجد أثرها بعد أعوام ... فمن المعروف أننا جميعا جئنا هنا طلبا للعلم والرزق وبحثا خلف عالم الفوريكس الضبابى على كثير منا ... فهلا مد الينا أحدهم يد المساعدة ... وشكرا لكم جميعا من قبل كل شئ.

Moselhy
08-16-2012, 07:48
موضوع الشموع ده هتلاقى فى المنتدى فى اماكن كتير وفى الاستاذ احمد شارح الموضوع ده شرح وافى واسمه الشموع اليابنيه بجد انا فهمت كتير منه ولحد دلوقتى بشكره على انهو علمنى حاجه عن الشموع وانا ادعوك انك تتدخل عليها وتشوفها

mahmoud30
08-16-2012, 08:32
اخي انا شوفت موضوع الشموع وعارفت انواع و كل حاجه بس المشكله في التطبيق و ازاي اطبقه بحيث اعرف او اتوقع المكسب او الخسارع
ياريت تكونوا فهمتوني

m.sayed
08-16-2012, 22:13
علشاتجرب اللي اتعلمتة محتاج تفتح حساب تجريبي و تفتح صفقات و تشوف مدي استيعابك للي اتعلمتة المهم لا تتوقف عن التعلم مهما وصلت درجة تعلم

suhao
08-17-2012, 00:20
ممكن كمان دراسه التريندات مهمه جدا بس فعلا محتاجين شرح عن اشكال الشموع

mahmoud30
08-17-2012, 02:22
مشكور يا اخواني علي المساعده س ممكن حد يساعدني و يجبلي فديو مضاربه حايه بالشرح عشان نستفاد كامبتدئ

lahcen077
08-17-2012, 02:42
والله هذه فكرة جيدة
ان امكن ان يقوم احد الخبراء باعداد فيديو لعملية حية وله جزيل الشكر

medhat
08-17-2012, 02:47
تطبق ما تعلمت من خلال حساب تجريبى فى شركه انستا وتستمر وتشوف الارباح والخسائر المحققه
وبعد اتقان الطريقه تقوم بفتح حساب حقيقى للمتاجره

Eng PTC
08-19-2012, 16:07
كيف فهمت التحليل الفني ومش عارف تستفيد منه ؟

بالأول انتا اتعلمت ايه ؟

يعني التحليل الفني بيخليك تتوقع اتجاه العملة

لو كان راح ينزل تبيع

لو كان راح يطلع تشتري

ربنا يوفقك يا اخي

ptczalat
10-10-2012, 03:16
انت وصلت لمرحلة مهمة انك فهمت التحليل الفني ودة من اهم العوامل المساعدة في تحقيق ارباح في سوق العملات الفوركس اما بالنسبة لكتاب الشموع موجود في اكتر من موضوع هنا في المنتدي ولازم تتعلمه كويس جدا علشان توصل لمرحلة الأحتراف وبالتوفيق

indomy
10-10-2012, 03:49
ان شاء الله تلاقى الشرح للشموع ياغالى
وقريبا نفتح موضوع للشموع اليابنية
تقبل تحياتى

toutou23
01-06-2013, 01:34
الشموع المركبه ھي الشموع التي تتكون من أكثر من شمعة مع بعض ومن ھذه الشموع:

١- البالعة
سمیت بھذا الاسم لأن ظھورھا یدل علي احتمال وجود ارتفاع للسھم ولأن من أھم شروطھا أن الشمعة الثانیة تبتلع الشمعة الأولي وتحتویھا لذلك سمیت البلاعة تتكون ھذه الشمعة منشمعة سوداء صغیرة والتي تشير الى نزول سعر السھم عن سعر الافتتاح ووجود كمیات بیع كبیرة للسھم ولا یشترط في ھذه الشمعة أن تكون قصیرة جدا أو متوسطة المھم أنھا لا تشبھ شمعة الدوجي الشمعة الثانیة ھي شمعة بیضاء طویلة وأھم شروطھا أن یكون افتتاحھا أقل من إغلاق السوداء وإغلاقھا أعلي من افتتاح السوداء یعني أطول منھا من الناحیتین اى بلعتھا وتفسیر ھذه الشمعة المركبة أن الشمعة السوداء تشير الى تداول ضعیف علي السھم تحكم البائعین ثم ظھرت البیضاء التي بدأت بنزول السھم عن سعر إغلاقه أمس ثم عدل وضعة وعاد لسعر الإغلاق ثم بدأ في الارتفاع حتى وصل إلي ارتفاع أعلي من سعر افتتاح أمس الموجود في السوداء وھذا دلیل علي كمیات شراء هائلة للسھم وان المشترین عايزين یرفعوا ھذا السھم في الأیام التالیة فھي تشير الى احتمال كبیر للارتفاع في تداول ھذا السھم طبعا ھذا الكلام إذا كان كل شمعة منھم تشير الى تداول یوم كامل للسھم یعني زمنھا یوم تداول كامل الظریف أن ھذه یعني الشمعة البیضاء بدأت بنزول ثم عدلت gapdown الشمعة تشير الى طریقة معروفة للمضاربة تكلم عنھا الحربي وأحمد علي وھي نفسھا وعادت إلي سعر الإغلاق والطریقة تقول لو ارتفع السھم عن سعر الإغلاق بعد عودتھ من الانخفاض بحوالي ١٠ سنت مثلا اشتري فیھ لأنه ناوي يخلع.

٢- شمعة البیریش Bearish Engulfing
ھي صورة عكسیة للشمعة السابقة وتحتوى على:
١. الشمعة بیضاء صغیرة تلیھا شمعة سوداء كبیرة . الشمعة البیضاء تشير الى تداول ادي إلي رفع السعر وأن سعر الأغلاق أعلي من سعر الأفتتاح
٢. الشمعة السوداء الكبیرة دلیل علي افتتاح أعلي من أغلاق أمس ثم بدأ السھم ینھار حتي أغلق علي سعر أقل من سعر الأفتتاح لأمس. من الشمعة یظھر ان التداول لأعلي كان صغیر ولكن التداول لأسفل كان هائل جدا ویمثلھ الشمعة السوداء وھذا يوضح تحكم البائعین ورغبتهم في تخفیض ھذا السھم.
كل ھذا یعطي توقع بالنزول الذي سیحدث في الأیام التالیة ولكن ھذه الشمعة تحتاج إلي مؤشرات أخري مساعدة حتي تشير الى ھذا
النزول وإلا أصبحت مجرد نقطة مقاومة للسھم.

٣- الشمعة الباردة
شمعة باردة لیس لھا أي معني . المھم أنھا تتكون مثل الشمعة السابقة البلاعة من شمعة سوداء ولكنھا طویلة وشمعة بیضاء طویلة أیضا تفتح أقل من سعر الإغلاق أمس وتقفل بعد منتصف الشمعة السوداء لذلك الاختلاف ھو أن الشمعتین طویلتان والبیضاء تغلق بعد منتصف السوداء وھذا الذي يفرقها عن البالعة السابقة ھذه الشمعة یجب أن تأتي بعد هبوط للسھم أو عند نقطة دعم للسھم حتي نقول أنھا تشير الى بدایة ارتفاع ویجب أن یأتي معھا مؤشرات أخري و إلا تعتبر مجرد نقطة دعم أو تداول عادي.

٤- الشمعة المركبة- شمعة الحرامي
ھذا الشمعة لم أجد ترجمة لأسمھا ولذلك سمینھا الحرامي علي نفس نطق الاسم المھم أنھا تتكون من شمعتین الأولي طویلة والثانیة قصیرة ویفضل أن تكون دوجي ألوان الشمعتین تختلف كل مرة فقد تظھر الأولي بیضاء والثانیة سوداء أو سوداء وبیضاء أو بیضاء وبیضاء أو سوداء وسوداء المھم أن ھذه الألوان لاتھم في الدلالة علي شيء معین ھذه الشمعة قد تشير الى ارتفاع أو علي نزول حسب المكان الذي توجد بھ یعني لو كانت عند نقطة دعم للسھم وبعد نزول شديد لھ نقول أنھا تشير الى الارتفاع ولو عند نقطة مقاومة وبعد ارتفاع نقول أنھا تشير الى نزول قادم اللھم عافنا تفسیر ھذه الشمعة ھو أن الشمعة الأولي الطویلة سواء سوداء أو بیضاء تشير الى تداول عالي جدا علي السھم ثم تأتي الشمعة القصیرة بعدھا ویفضل أن تكون دوجي حتى تشير الى حیرة شدیدة لدي المتداولین ورغبتھم في تغیر ھذا الوضع إلي الوضع العكسي وھذا ما قلتھ عند تفسیر أھمیة الدوجي لاحظ ھنا أن الشمعة الطویلة تحتضن الشمعة القصیرة ولا تتركھا تخرج عن حدودھا لأن ھناك شموع أخري تأتي بعد ذلك ترمي الشمعة الطویلة بالشمعة القصیرة بعید عنھا.

٥- الشمعة المركبة- نجمة الصباح morning star
تتكون ھذه الشمعة من ثلاث شمعات الأولي سوداء طویلة والثانیة قصیرة سوداء أو بیضاء وتتكون أسفل إغلاق الشمعة السوداء الأولي أما الشمعة الثالثة فھي شمعة بیضاء طویلة morning doji star وإذا كانت ھذه الشمعة الثانیة من نوع دوجي فإن ھذا النموذج یسمي التفسیر أن الشمعة السوداء الطویلة الأولي دلیل تحكم البائعین وموجة التخلص من ھذا السھم ثم تأتي الدوجي لتبین أن البائعین راحوا في داھیة ثم تأتي الشمعة البیضاء لتقول أطمئنوا یا شباب الخیر وصل والصباح خرج علینا بنوره وأن ھناك موجة من الشراء للسھم لذلك ھذه الشمعة عند نقط الدعم توحي بالطیران للسھم أنا ملاحظ أن ھذه الشمعة ھي الحرامي اللي فاتت ولكن زيادة علیھا أني انتظر كمان یوم من الارتفاع حتىاستريح واشتري.

٦- الشمعة المركبة - شمعة الإجھاض abandoned baby
فھي تتكون من ثلاث شمعات مثل نجمة الصباح بالضبط ولكن الاختلاف أن الشمعة الصغیرة في الوسط بدأت بعید جدا عن سعر إغلاق السھم لیوم أمس وھذا سبب التسمیة التفسیر أن الشمعة السوداء الأولي دلیل علي موجة البیع وتحكم البائعین ثم تأتي القصیرة الدوجي وتفتح علي نزول شدید في الیوم التالي دلیل علي استمرار تحكم البائعین ثم تأتي الشمعة البیضاء لتفتح علي سعر أعلي من أعلي سعر للسھم في الیوم السابق وھذا دلیل علي بدایة موجة شراء كبیرة جدا علي السھم لذلك ھذه الشمعة اللي رمت أبنھا بعید تعتبر دلیل ارتفاع قادم في الأیام التالیة.

٧- شمعة الغربان الثلاثة والجنود الثلاثة
شمعة الغربان الثلاثة تتكون من ثلاث شمعات سوداء كل واحدة منھم تفتح بعد سعر إغلاق السابقة لھا وتنتھي بسعر منخفض عن الافتتاح یعني ثلاث أیام سود من التداول الردىء للسھم ولذلك سموھا الغربان الثلاثة طبعا مجموع ھذه الشمعات یعتبر شمعة سوداء طویلة كما في الصورة ولذلك ینطبق علیھا كل الكلام اللي قلناه علي الشمعة السوداء الطویلة اى لو ظھر بعدھم دوجي مثلا عند نقطة دعم نتوقع ارتفاع عكسي للسھم أو انھیار شدید لھذا السھم لو ظھر دوجي أسفل من الإغلاق ثم شمعة تتكون ھذه الشمعة من ثلاث شمعات بیضاء كل three soldiers بیضاء كونوا مع بعض شمعة الإجھاض وھكذا شمعة الجنود الثلاثة واحدة منھم تفتح اعلي من إغلاق السابقة لھا ولذلك یكونوا مع بعض كما بالصورة شمعة بیضاء طویلة ینطبق علیھا كل ما يشاع عن الشمعة الطویلة البیضاء.

٨- شمعة نجم اللیل
تتكون من ثلاث شمعات كما في شمعة نجم الصباح الشمعة الأولي بیضاء طویلة والثانیة سوداء أو بیضاء قصیرة أو يستحسن أن تكون دوجي وتفتح بعد إغلاق الأولي ثم الشمعة الثالثة وھي سوداء طویلة وتفتح اقل من سعر إغلاق الدوجي تفسیر ھذه الشمعة تكلمنا عنھ كثیر وھو شمعة بیضاء طویلة تشير الى تداول جید للسھم ثم دوجي یدل علي حیرة المتعاملین مع السھم ولكن ظھور الشمعة السوداء بعد ذلك دلیل تحكم الھم والقلق علي التعامل افضل حاجة تغلق الجھاز وذلك لأن رأیي لو تكونت ھذه الشمعة بھذه الشمعات الثلاثة فلم یعد ھناك شيء ننتظر حدوثھ بعد ذلك طبعا ھذه الشمعة تشير الى قرب حدوث نزول للسھم ا.

٩- شمعة السحابة القاتمة dark cloud cover
ھذه الشمعة تعتبر من شموع الbearish وتتكون من شمعة بیضاء طویلة تشير الى تداول مرتفع للسھم في ھذا الیوم ثم تأتي بعدھا شمعة سوداء طویلة شرط أن تفتح أعلي من سعر إغلاق أمس ثم تنھار حتي تغلق بعد منتصف الشمعة البیضاء یعني شروطھا أن تكون الشمعة السوداء طویلة حتى تشير الى تصمیم البائعین علي البیع وان تغلق بعد منتصف الشمعة البیضاءولكن ھذه الشمعة تشير الى قرب حدوث نزول ولكنھا تحتاج إلي شمعة أخري بعده حتى تؤكد ذلك أو أي مؤشر آخر مثل حدوثھا عند نقطة مقاومة للسھم.

hasback
01-06-2013, 01:41
اخواني انا دلوقتي فهمت جزء كبير من التحليل الفني بس مش عارف استفاد منه ممكن تشرحولي ازاي اطبق اللي شوفنه انا تبعت الفديوهات اللي علي المنتدي
وممكن حد ينزل شرع الشموع المركبه

اهلا اخي الكريم التحليل الفني سهل ما عليك سوى ان تكون عارف للرسم الترندعلى الدعوم والمقاومات واستعمال المؤشر المناسب حسب الاستراتجية التي تعمل بها واما بالنسبة للفيديوهات فهي كثيرة على اليوتوب ما عليك سوى ذكر الاسم او الموضوع الذ تريد

saad forex
01-06-2013, 06:18
التطبيق واحسن حاجه تعملها للتعلم تطبق ما تقراه على حساب الديمو
بهذه الطريقه ستستفيد وستتعلم عملى وليس نظرى فقط

ماهر
01-06-2013, 14:28
سوال هل السبريد في برامج الديمو محسوب عند الشراء او البيع هل عندما تكون الارباح بالموجب هل هذا يكون مع السبريد او بعد او قبل خصم السبريد

sonya
01-06-2013, 14:29
سوال هل السبريد في برامج الديمو محسوب عند الشراء او البيع هل عندما تكون الارباح بالموجب هل هذا يكون مع السبريد او بعد او قبل خصم السبريد

في حسابات الديمو
كل شيئ حقيقي.
الا الاسعار فهي وهمية .
السبريد ياخد في بداية كل صفقة
سواءا ديمو او حقيقي
عندما تفتح اي صفقة تبدا بالسالب ودلك هو السبريد سواءا بيع او شراء
بالتوفيق لك

ام سفيان
01-24-2013, 04:58
اللسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا لسه مبتدئه و مسجله جديد فى المنتدى
يارب اصحاب الخبره يفدوك

Aya Ali
01-30-2013, 02:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تابع شرح برنامج الميتاتريدر فى المنتدى او على اليوتيوب
بالتوفيق للجميع

ibrahiem2012
02-14-2013, 16:11
عشان تفهمه فعلا لازم التطبيق علي حساب ديمو لان القراءه فقط
لن تعطي لك الخبره مع السوق

maged mohamed
02-14-2013, 17:27
بسم الله الرحمن الرحيم
كان بودى اشرخ بشكل واسع لكن انا لسة فى البداية اخاف اغلطتك

Omaryat1
04-02-2013, 16:00
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي عليك بفتح حساب تجريبي و تحميل المنصة و بالتالي تطبيق ما رأيته على الفيديوهات التعليمية

ADHM2210
06-24-2013, 00:14
السلام عليكم
اخوانى الاعزاء مازلتم فى فترة البحث والقراءة استمروا عليها لفترة اطول حتى تتمكنوا فعلا من الفهم الجيد واستخدام ما فهمتموه فى الواقع العملى
شكرا

hebkar
06-29-2013, 01:41
التحليل الفنى من اهم الاشياء التى يجب تعلمها فى الفوركس لان بها تحدد
اتجاه الترند لتنظيم الدخول والخروج وعدم معانده الترند
الدعوم والمقاومات وتديدها سواء يدوى او كنت تستخدم مؤشرات ...........
تحياتى لك

rachidmarocain
06-29-2013, 01:43
السلام عليكم ورحمة الله تعال وبركاته
أخي حتى أنا لازلت أتعلم أنصحك بفتح حساب تجريبي وتتعلم فيه إنشاء الله كل الخير
دمتم سالمين

ghalyghaly
06-29-2013, 05:35
اولا عليك بأن تقوم بأنشاء حساب تجريبي بالشركة التي تتعامل معها
وكل شئ اتعلمتة من التحليل الفني ان تطبقة علي منصة التداول الوهمية ( التجريبية )
كأنك بالضبط علي حسابك الحقيقي

ADHM2210
07-21-2013, 01:45
السلام عليكم
اخوانى الاعزاء عليكم اولا بالقراءة الكثيرة وعدم الملل لكى تتعلموا جيدا قبل المجازفة بالمال الحقيقى
تقبل مرورى

naimradio
07-21-2013, 01:47
التعلم سلاح ذو حدين قبل الاقدام على اي خطوة

soooonor
07-21-2013, 12:44
افتح حساب تجريبى و ادرس الشارت و طبق كل اللى فهمته من دراستك للتحليل الفنى

بالنسبة للشموع المركبة هتلاقى اكتر من موضوع عنها فى القسم التعليمى بالمنتدى بالصور والشرح الجيد و يمكنك الاستفادة منها

mokhtaralmasry2
08-27-2013, 16:55
اكتب في مربع البحث كنتاب شرح الفوركس للمبتدئين
او سلسلة الترجمه هتلاقي شرح ممتااااااااااااااز وسهل

kachary
08-27-2013, 19:46
بما انك فهمت التحليل الفني كما تقول اخي الكريم فقد اجتزت الخطوة الاصعب
ولم يتبقى الى ان تتدرب على تطبيق ماتعلمته برسم الترندات والتحليل

fares2alex
08-27-2013, 21:55
في الواقع اخي الغالي انا بطلت اشتغل باي نوع من انواع التحخليلات واي نوع من انواع المؤشرات

لاني دائما اجد ان التاحليلات مختلفة عن بعضها في الاشارات زده دليل على الخطا

rsfbg2010
08-27-2013, 22:54
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز هناك طريقه الوافى ممكن تتعلمها فهى تعتمد
على التحليل الفنى وتعلمك كيفيه الاستفاده مما تعلمته

michael farouk
08-28-2013, 05:00
موضوع الشموع ده هتلاقى فى المنتدى فى اماكن كتير وفى الاستاذ احمد شارح الموضوع ده شرح وافى واسمه الشموع اليابنيه بجد انا فهمت كتير منة

ودا النك http://forex-masr.com/showthread.php?3511-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D8%A9-%D9%85%D9%85%D9%8A%D8%B2%D8%A9-%D9%88%D8%AD%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%8A%D8%AF%D9%8A%D9%88%D9%87%D 8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A9-%D9%84%D9%84%D9%85%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A6%D9%8A%D 9%86-%D9%84%D9%84%D8%B9%D8%B6%D9%88-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%85%D9%8A%D8%B2-Dodovedo

mohamed saad
08-29-2013, 23:28
انت تقصد اي نوع من الفني لان الفني فيه الكثير من التحليلات الكلاسيكي والموجي والرقمي اعتقد انك تقصد الكلاسيكي طالما لا تزال في طور التعلم انت كل ما ستفعلة تفتح الشارت على زوج وليكن اليورو دولار بعد كدا هتجيب كل فريم من الكبير الى الصغير وتحدد الدعوم والمقاومات وتوصلها ببعض لتكون الترند وتضيف الفايبو والمؤشرات التأكيدية بعد ذلك تتداول على كسر الخطوط الفوقية او التحتية

barcaloni3333
08-30-2013, 04:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي فقط حاول تطبيق ما تعلمته من التحليل الفني في الحساب التجريبي

chatmaster
09-22-2013, 20:18
اخى العزيز انصحك بقرائة الكتاب الفوركس للعرب كتاب عربى وفية استراتجيات كتير وفى ايضا الشموع اليبانية والمركبة
والخطى وجميع ما يخطر فى بالك

تحياتى لك ولجميع الاعضاء

hamm0di
09-22-2013, 20:45
تحيه طيبه
استاذنا الكريم الفاضل ان الشموع اليابانيه ستجد
عنها عدة شروح لاهميتها في المواضيع المثبته ستجد بها ما تريد
و الله الموفق

doola2020
11-18-2013, 17:08
أخي أنت تحدد الدعوم والمقاومات وبعد تحديدهم تنتظر إن كان السعر وصل للدعم ستتوقع أنه سيصعد مثلا ففي هذه الحالة ستشتري أي زوج

ashrafshawky
11-18-2013, 17:10
اخى الكلاريم انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى وستجد العديد من المواضيع الجيدة والمفيدة والفيديوهات التعليمية وبالتوفيق والربح الوفير

forexman55555
11-19-2013, 22:17
عليك ان تفتح حساب تجريبى و تتعلم فيه كل ما تريد من الفوركس
اذن الخطوات الان اولا ان تقرأ عن الفوركس ثم تجرب فى الحساب التجريبى

yaranabil
12-18-2013, 20:47
لاتستسلم الامر فى بدايته فيه صعوبه بعض الشىء ولكن يستحق المحاوله والمتابعه
فهو فى حد ذاته امر شيق انت بتشغل تفكيرك وبتبحث للوصول الى المرعفه
اكيد سوف تصل طالما عندك العزيمه والاراداة

ashrafko
12-18-2013, 20:55
اخى الكريم اعتقد انة يجب عليك اعطائة المزيد من التعلم والتدرب على الحساب التجريبى اطول فترة ممكنة حتى تستطيع اتقان هذا الامر وبالتوفيق

Moro_Mezo
12-18-2013, 21:03
الفني فيه الكثير من التحليلات الكلاسيكي والموجي والرقمي اعتقد انك تقصد الكلاسيكي طالما لا تزال في طور التعلم انت كل ما ستفعلة تفتح الشارت على زوج وليكن اليورو دولار بعد كدا هتجيب كل فريم من الكبير الى الصغير وتحدد الدعوم والمقاومات وتوصلها ببعض لتكون الترند وتضيف الفايبو والمؤشرات التأكيدية بعد ذلك تتداول على كسر الخطوط الفوقية او التحتية

joker7diaa
12-18-2013, 21:29
يوجد الكثير من الكورسات والفيديوهات التي تشرح طريقة العمل على المنصة
او الميتاتريدر وراح تلاقيها في القسم التعليمي لو بحثت عنها

Sin1
03-16-2014, 11:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اسعد الله اوقاتكم شباب يجب الا نتغاضا عن ان كل معلومة فى الفوركس هى غاية فى الاهمية سواء كان الموضوع طرح للمساعدة ام طلب وجزاكم الله خيرا يا فاعلى الخير ومحبى نشر المعرفة وتقبلوا تحياتى
......................

SHADOW
03-16-2014, 11:17
اخى الكلاريم انصحك بالدخول الى القسم التعليمى الموجود بالمنتدى وستجد العديد من المواضيع الجيدة والمفيدة والفيديوهات التعليمية وبالتوفيق والربح الوفير

بالفعل اخى يمكنك زيارة القسم التعليمى لتحصل على المزيد من المعرفة حول اى شئ تريد والحمد لله الاخوة هنا لم يقسروا فى هذا المجال

a7med84
07-20-2014, 18:45
اخى الكريم مهمو جدا ان يكون لك الاسلوب الخاص فى التحليل الفنى

اللى تحاول من خلاله البحث عن الاستراتيجيهالمناسبه لتنفيذه والله المستعان

chokrito
08-12-2014, 21:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
اخي القسم التعليمي فيه فيديوهات عديدة وتعليمية . اتمنى ان تزورها وتستفيد انشالله

hellelali2
08-12-2014, 22:08
اخي الكريم اجتهد قليلا فالقسم اتعليمي موجود فالمنتدي وانا اعتقد ان عليك التركيز فالتعلم قبل جمع البونص والله الموفق اخي الكريم
وانا انصح الجميع بالعمل الجاد والمثابرة والله الموفق اخي الكريم

gehad87
10-06-2014, 06:36
كل اللي انت اتفرجت عليه في الفيديوهات المفروض تطبق زيه على حسابك التجريبي
المفروض تكون مركز جدا وانت بتتفرج مش مجرد فرجة على برنامج وهتعدي
الفيديو التعليمي بيبقا محتاج تركيز علشان التطبيق

awa
11-04-2014, 20:38
انا معنديش فيديو للشموع المركبة الان لكن الفيديوهات هتلاقيها هنا فى المنتدى
و خلينى اقولك ان الشموع المركبة مهمة جدا كأفضل نوع من الشموع اليابانية

antonioforex
11-16-2014, 16:01
السلام عليكم
اخي عليك ان تحمل المنصة الموجودة في موقع الشركة كي تستطيع القيام بعملك في السوق
و اتمنى لك النجاح في عملك اخي الكريم.

amermazzen
11-19-2014, 16:03
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم لابد لك من التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية خاصة عن طريق الحساب التجريبي أولا قم بتحميل المنصة ميتاترايد4 احسن بعدها افتح حساب تجدريبي وتعلم بجد واكمتسب اكبر خبرة ممكنة.

ilyes chaieb
11-19-2014, 18:25
اخى الكريم ابحث حضرتك على اليتوب فيه مجموعة من الفيديوهات التعليمية الخاصة بالشموع و اشكالها
و ما عليك سوى الاجتهاد في البحث عن المعلومة و حاول ان تطبق كل هذا على الديمو
بالتوفيق

mohammednasser
11-20-2014, 01:38
موضوع الشموع ده هتلاقى فى المنتدى فى اماكن كتير وفى الاستاذ احمد شارح الموضوع ده شرح وافى واسمه الشموع اليابنيه بجد انا فهمت كتير منه ولحد دلوقتى بشكره على انهو علمنى حاجه عن الشموع وانا ادعوك انك تتدخل عليها وتشوفها

xdorex
12-09-2014, 15:40
اخي الكريم كل ما تعلمته ورأيته جربه على الفور حتى لا تنسى ما تعلمته
والتحليل الفني يحتاج مده لتتقنه لان الامر ليس بالهين ابدا

Roshdy
12-09-2014, 15:46
الاستفادة بتأتى من التطبيق مهما كثر الشرح بلا تطبيق لا فائدة منه فطبق اولا ً بأول كل شىء تتعلمه فالممارسة على الحساب التجريبى تنقلك الى الجانب العملى وتعطيك صورة حية عما درسته الا انه يختلف من وجهة نظرى عن العمل بحساب حقيقى حيث يدخل بها الجانب النفسى والله اعلى واعلم

dalirap
12-09-2014, 16:44
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته و الصلاة و السلام على اشرف الانبياء و المرسلين
أخي قم بفتح حساب تجريبي وحاول تطبيق ما تعلمته بالحرف الواحد

abdelhak redouane
12-09-2014, 16:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكور اخي الكريم على هذا الطرح المقدم ان التحليل الجيد من اساسيات النجاح في سوق الفوركس وان كان هذا التحليل فنيا او كلاسيكيا او اخباريا انت حاول البحث في الشبكة العنكبوتية وستظفر بالاجابة
بالتوفيق للجميع

nizar hidouri
12-09-2014, 17:35
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخي الكريم عليكبالقسم التعليمي و بحلقات تعلمية على اليتيوب
ثم التطبيق على الحساب التجريبي
شكلرا تقبل تحياتي و موري

abdgaribtc
12-09-2014, 18:23
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز الموضوع أكبر من ذلك في سوق الفوركس العالمي للعملات الأجنبية وانت بحاجة لدورات تكثيفية

haythem99
12-09-2014, 18:40
السلام عليكم ورحمة الله اخي الكريم لابد لك من التعلم الجيد وكسب الخبرة الكافية خاصة عن طريق الحساب التجريبي أولا قم بتحميل المنصة ميتاترايد4 احسن بعدها افتح حساب تجدريبي وتعلم بجد واكمتسب اكبر خبرة ممكنة.

اخي عليك ان تحمل المنصة الموجودة في موقع الشركة كي تستطيع القيام بعملك في السوق
و اتمنى لك النجاح في عملك اخي الكريم.

RomanyMoreed
12-16-2014, 19:31
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة

شوف حضرتك في حاجة اسمها منصة التداول ودي من خلالها تقدر تقوم بعمليات البيع والشراء للازواج المختلفة

تحياتي

OSAMA AMER
01-18-2015, 14:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى واخواتى الكرام فى منتدى فوركس العرب :happy:
اخى الحبيب اعتقد انه مع الممارسة ستتعلم الكثير والكثير لا تتوقف واستمر فهناك فرصة طيبة فى انتظارك

abdgaribtc
02-05-2015, 18:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز من الضروري معرفة التحاليل الفنية للعملات الرئيسية في سوق الفوركس العالمي للعملات الأجنبية من اكبر واضخم الاسواق المالية

OSAMA AMER
02-05-2015, 20:41
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوة الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب:rules:
اهلا بك اخى طالما انك فهمت التحليل الفنى وكيفيته يبقى لم يتبقى لك سوى ان تبدأ بصفقة وانصحك ان تبدأ بحساب تجريبى

tazi larbi
02-07-2015, 18:23
السللام عليكم ما تعلمته من الفيديوهات حاول تطبيقة في الحسب التجربي لكن المهم هو الفهم لا حفظ المعلومات وتابع فيديوهات المنتى ان بها شرح مبسط تمنى لكم النجاح والله الموفق

mansour2010
02-07-2015, 18:39
انا في نظري ايها الاخ ان اردت التعلم بابحث عنه
سوف تجد مبتغاك مع هدا انصحك بعدم الطمع والتحلي بالصبر
والتحكم في النفس

4ex trader
02-08-2015, 02:16
اتمنى ان يفيدك الاعضاء بما تريد وان شاء الله تصل الى م تريد مع تمنياتى بالنجاح والتوفيق

مصراوى
04-10-2015, 17:33
اخى الفاضل اعتقد انة من الافضل التدريب على الحساب التجريبى الكثير من الوقت قبل العمنل على الحساب التجريبى وبالتوفيق

mohamedpopo
06-08-2015, 07:26
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
انا اعتقد انك تشوف فديو
لعملية سارية من شخص محترف افضل

rachedcom
07-12-2015, 23:55
التطبيق واحسن حاجه تعملها للتعلم تطبق ما تقراه على حساب الديمو
بهذه الطريقه ستستفيد وستتعلم عملى وليس نظرى فقط

mohamed gamal hamel
07-14-2015, 03:35
ألعبدلله يضيف رأيه الى أرائكم الكريمة وأطالب الأعضاء القدامى وذوى الخبرات المتنامية الى بذل بعض العون والجهد الى المشتركين الجدد من أجل إثراء المنتدى والأعضاء الجدد بما فيه الخير للكل ورب نصيحة الى أخ لك تجد أثرها بعد أعوام ... فمن المعروف أننا جميعا جئنا هنا طلبا للعلم والرزق وبحثا خلف عالم الفوريكس الضبابى على كثير منا ... فهلا مد الينا أحدهم يد المساعدة ... وشكرا لكم جميعا من قبل كل شئ.

---------- Post added 07-14-2015 at 12:35 AM ---------- Previous post was 07-13-2015 at 03:12 AM ----------

لعبدلله يضيف رأيه الى أرائكم الكريمة وأطالب الأعضاء القدامى وذوى الخبرات المتنامية الى بذل بعض العون والجهد الى المشتركين الجدد من أجل إثراء المنتدى والأعضاء الجدد بما فيه الخير للكل ورب نصيحة الى أخ لك تجد أثرها بعد أعوام ... فمن المعروف أننا جميعا جئنا هنا طلبا للعلم والرزق وبحثا خلف عالم الفوريكس الضبابى على كثير منا ... فهلا مد الينا أحدهم يد المساعدة ... وشكرا لكم جميعا من قبل كل شئ.

xmenflis
08-08-2015, 10:36
مرحباً شكراً على طرح موضوع

تطبق ما تعلمت من خلال حساب تجريبى فى شركه انستا وتستمر وتشوف الارباح والخسائر المحققه

بتوفيق لك ولي جمع أعضاء

Angry falcon
08-26-2015, 19:45
عليك بأن تقوم بأنشاء حساب تجريبي بالشركة التي تتعامل معها وكل شئ اتعلمتة من التحليل الفني ان تطبقة علي منصة التداول الوهمية ( التجريبية ) كأنك بالضبط علي حسابك الحقيقي

Shadi
08-26-2015, 19:50
بسم الله الرحمن الرحيم
صديقي ادخل الى موقع الشركة و حمل المنصة و انشأ حساب تجريسبي تتعلم من خلاله كل اسايات التداول و بعدها انتقل لحساب حقيقي و الا فانت تعرض نفسك لخطر المرجنة

marwanadam
09-23-2015, 15:01
ممكن اخى ان تشوف بعض الفديوهات فى النت التى توجد فيها شرح مفسر للامور التى تريد ان تتعلمها
وكدالك ممكن ان تتجول فى القسم التعليمى ممكن ان تجد بعض الامور
وبتوفيق

نادر صباح الدين
09-23-2015, 15:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، صديقنا العزيز من الأسس التي يقوم عليها التحليل الفني استخلاص نقاط الدعم ونقاط المقاومة، فمن خلال خلال نقاط الدعم يمكن البدء في صفقاء الشراء، ومن خلال نقاط المقاومة يمكن البدء في صفقات البيع، في مقدورك صديقنا العزيز أن تختار زوج من أزواج العملات، وتحدد نقاط الدعم والمقاومة، فإذا وجدت أن السعر الحالي قريبا من نقاط الدعم فهيء نفسك لصفقة شراء، وإذا كنت ترى أن السعر قريبا من نقاط المقاومة فمن الأفضل أن تهيئ نفسك لصفقة بيع، نتمنى لك التوفيق.

AbdounDZ
09-23-2015, 15:09
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
صديقي يجب تعلم الأمور وحدة وحدة وبتنظيم فالفوركس علم واسع ولا يمكن ادراك جميع نواحيه في يوم وليلة ، أعتقد أنه يجب أن تبدأ بالأساسيات وأنصحك بفيديوهات مخصصة للمبتدأين
تقبل مروري وأتمنى التوفيق لك في الفوركس

محمد السيد
09-23-2015, 16:36
هذه روابط لفيديوهات تعليم الفوركس على اليوتيوب باللغة العربية واللغة الانجليزي
http://forex-masr.com/showthread.php...8A%D9%88%D8%A8

katreenaziz
10-09-2015, 04:43
اخى الفاضل انت بتفتح الشارت وتطبق الى انت اتعلمتة وتشوف الفرص الى موجودة يعنى ازاى فهمت التحليل الفنى من غير ما تعرف تستفاد بية ازاى على العموم اتمنى لك التوفيق

عاشق الفوركس
10-15-2015, 11:30
السلام عليكم ورحمة الله ,شكرا لك استاذنا الفاضل على الطرح وعلى الموضوع وعلى المعلومات التى تحتوية وهي في مصلحة المتداولين وعسي ان يستفيدو منها ان شاء الله ، مع تمنياتي بالنجاح الدائم و المتواصل ان شاء الله

bibich
05-11-2016, 20:21
بارك الله فيك اخي الكريم
جعله الله في موازين حسناتكم ايها البطل
ربي تنتفع به الامة ايها الحبيب
تقبل الله منكَ ومن الجميع
.............

xmenflis1
05-27-2016, 19:07
مرحباً شكراً على إضافة
اخي انا شوفت موضوع الشموع وعارفت انواع و كل حاجه بس المشكله في التطبيق و ازاي اطبقه بحيث اعرف او اتوقع المكسب او الخسارع
بتوفيق للجميع

nuclear2010
05-27-2016, 19:47
السلام عليكم جميعا
فتح حساب تجريبى و ادرس الشارت و طبق كل اللى فهمته من دراستك للتحليل الفنى
بالنسبة للشموع المركبة هتلاقى اكتر من موضوع عنها فى القسم التعليمى بالمنتدى بالصور والشرح الجيد و يمكنك الاستفادة منها
تقبل مرورى