PDA

View Full Version : كل الناس بتقول اندخول عالم الفوركس سهل لكن ياترى الخروج منه احوال اية ؟

eng/ali
08-16-2012, 23:09
هل فعلا اللى بيدخل عالم الفوركس صعب عليه يخرج منه ياريت اصحاب الخبرة والتداول لفترات طويله فى عالم الفوركس يقولولنا ايه رايهم
هل حد قرر يبتعد ومقدرش؟

mehdi bourazza1
08-16-2012, 23:13
انا اصلا ماقدرت ادخل علشان اخرج

ههههه

ازاي ادخل يا ناس

---------- Post added at 08:13 PM ---------- Previous post was at 08:12 PM ----------

انا قرات اكثر من 10 كتب لتعليم الفوركس

و كذا مواضيع وعدت محاولات لتعلم

ولا حيات لمن تنادي

suhao
08-16-2012, 23:35
دخول الفوركس تحس بالاول متعه بعدين مع الخساره تصبح مؤلمه ولكن بالنهايه يصبح الالم ممتع لانك لاتستطيع الاستغناء عن التداول حتى وانت تخسر

sami212
08-17-2012, 02:41
لا تضن أخي أن الخروج سهل
أولا ادا كنت خسرت الكثير يجب أن تتخلى أولا على فكرة استعادة المال الضائع
ادا كنت ربحان فلا تضن أن طمع سيتركك تدهب بسهولة
والله مستعان

lahcen077
08-17-2012, 03:11
الخروج من الفوركس ليس بالسهل
خاصة اذا كنت تحقق ارباح

---------- Post added at 12:11 AM ---------- Previous post was at 12:10 AM ----------

السلام عليكم
خاصة اذا كنت تحقق ارباح

Eng PTC
08-19-2012, 16:01
بالنسبة للاشخاص اللي يعتبرون الفوريكس دخل ثانوي
الفوريكس يعتبر عالم ممتع جداً

اما بالنسبة للاشخاص اللذي يغامرون باموالهم الحقيقية ,, فالفوريكس يشكل بالنسبة لهم هاجس

والمشكلة هي انه عندما يدخل الفوريكس ويخسر ,, لن يستطيع تركه
لأنه يريد العودة من اجل التعويض وهنا تحدث الكارثة فيخسر المزيد من الاموال

ربنا يوفقك يا اخي

M&E
08-21-2012, 02:35
أعتقد مع الفهم الجيد والتعلم المستمر في هذا المجال فلن تفكر أبدا في الخروج من عالم الفوركس الفوركس علم جميل وممتع جدا حاول إنك تفهم كويس أخي الكريم قبل ما تفكر إنك تتاجر وساعتها هتنسي كلمة الخروج دي أساسا لأنك هتكون إتعلمت ولسة بتتعلم كمان فمش هيكون يهمك الخسارة تحصل ولا لأ علشان تخرج من الفوركس لأنك طالما بتتعلم فالمكسب وارد والخسارة واردة بعكس اللي بيعتمد فقط علي الحظ ممكن تحالفه الخسارة مرات عديدة وبالتالي يقرر الخروج من هذا المجال لذلك أنصحك بالتعلم جيدا أخي

ويارب يوفقك وتحقق أرباح ومكاسب عالية بإستمرار ومتخرجش أبدا من هذا المجال
تحياتي ليك

badrheba48
08-21-2012, 02:48
الدخول فيه و تحقيق ارباح عندها معتقدش انه فى اى داعى للخروج مش كدة ؟ انا أعرف ناس دخلوا بقالهم سنة و اكتر و لسة مفتحوش حساب حقيقى و مش ناويين كمان لكن مجرد معتمين و بيحبوا يحللوا الفوركس ليه معرفش

adel sat
08-24-2012, 10:12
هل فعلا اللى بيدخل عالم الفوركس صعب عليه يخرج منه ياريت اصحاب الخبرة والتداول لفترات طويله فى عالم الفوركس يقولولنا ايه رايهم
هل حد قرر يبتعد ومقدرش؟
القضية ليست قضية دخول أو خروج وإنما هي كيف دخلت إلى العالم الفوركس وهل قمت حقا بالإستثمار في أعني عن طريق ما تعلمته وهل حققت الربح أما قضية أنه إذا دخلت عالم الفوركس أنك لا تستطيع الخروج منه أظن أن هناك من لم يوفق فأراد اللإنسحاب وهناك من استطاع أن يصل إلى ما يريد عن طريق الفوركس وهناك أيضا من مازال يحاول................................

mokaforex
08-24-2012, 13:27
الفوركس بالنسبة لى متعة خاصة لانه يمثل تعلم مجال جديد لذلك اتمنى الاستمرار فيه و اذا لم استطع ذلك فقدر الله و ما شاء فعل
ممكن الظروف لا تسمح او الحالة النفسية او اشياء كثيرة تجعلك تبعد كثيرا او بعض الشئ
هذا المر ليس مجال اهتمامى الان
الان هدفى هو التعلم الجيد و الاستمرار فى التجربة على الديمو و بعد ذلك التجربة الحقيقية و جنى البعض من الارباح القليلة المرضية و الحمد لله
و بعد كده اشوف هل استمر او اقف ذلك حسب الظروف

a5rzamn
08-24-2012, 13:39
انا عن نفسي الي 8 اشهر بالمجال وما خسرت شي الى الان من مالي الخاص

وفي الوقت الحالي ما لي نيه بتاتا تركه...لا ادري بالمستقبل ماذا يكون الوضع

Mostafa Ragab
08-24-2012, 13:57
الدخول الي الفوركس بيكون سهل انما الخروج منه بيكون اصعب عندما يكون هناك المزيد من الارباح

hebarn
08-24-2012, 19:39
يا اخى العزيز اذا كنت حابب مجال الفوركسس وقمت بتحقيق العديد من الارباح فلن تخرج منه لانه عالم لذيذ جدا وسهل وشيق فى نفس الوقت وحتى اذا لم يحالفك المكسب فانك لن تخرج منه وذللك لانك ستحاول جاهدا ان تنجح به

ThE.pRoF
08-26-2012, 08:35
انت بتبتعد بمزاجك و بترجعله بمزاجك طالما عندك اراده قويه و اهداف في حياتك محدد لنفسك طريق معين عشان تحققها
يعني متتركش نفسك للعوامل النفسيه هي اللي تتحكم فيك اتعامل بعقلك تكسب و بالتوفيق

hmadi
08-26-2012, 09:21
اخي الفوركس ده ممكن تبقي فتره كبيرة متاجر فيه مع انو بتخسر في اغلب الاحيان
انا تمرجن 3 حسابات لي ولازالت اقاوم السوق
وبقي الفوركس ده ادمان كبير جدا وممتع بنسبه لي

medhat
08-26-2012, 09:46
الخروج من الممكن ان يكون اسهل من الدخول فالدخول يتطلب البحث والقراءه والمحاوله للفوز وتجارب كثيره تمتد عه شهور او سنين
اما الخروج فلا يتطلب اكثر من ان تغلق الكمبيوتر وتقرر عدم فتح هذا المجال مره اخرى

goodbye_love
08-26-2012, 17:36
بتهأيلى الدخول اصعب لانة محتاج جهد وتعب
اما الخروج فسهل مع او تصفير لرصيدك هتخرج لوحدك هههههههههههه
وبالتوفيق اخى

retag
08-27-2012, 22:06
اعتقد فعلا ان دخول الفوركس سهل ولكن الخروج منه فعلا صعب
لان الربح مغرى للمزيد والمزيد واذا حدثت خساره نريد تعويضها وهكذا

ibrahimhabony
08-27-2012, 22:10
الخروج من الفوركس صعب لانة ادمان
يعنى محتاج تدخل مصحة للعلاج هههههههههههههههههههههه

HOUSAMMI
08-27-2012, 22:17
بسم الله

حتى الان داخل من فترة بسيطة

بس اى واحد مش هيلاقى بيحقق اهدافه فى الفوركس او بيخسر

اكيد هيطلع لو مطلعش هو هيطلعه المارجن كووووووووووووول

thunderfot
08-28-2012, 19:50
هل حد قرر يبتعد ومقدرش؟

هناك من خرج سريعا لأنه خسر كل ماله

لأنه كان يقامر ولا يتاجر

وذهب يب الفوركس والبورصات ويقول أنها محرقه للأموال ولكن لم يقول لنا كيف كان يعمل حتى نرد عليه بهل طريقة عمله صحيحه أم خاطئه

MAGDY
08-28-2012, 19:53
فعلاً دخول سوق الفوركس سهل
والخروج منه أسهل بكثير من الدخول فيه
أقصد الخروج الإضطرارى .. عافنا الله منه وأعاذنا من شره
تحياتى

thunderfot
08-31-2012, 20:23
فعلاً دخول سوق الفوركس سهل
والخروج منه أسهل بكثير من الدخول فيه
أقصد الخروج الإضطرارى .. عافنا الله منه وأعاذنا من شره
تحياتى

تمام بارك الله فيك

والمشكله في الادمان على الخسارة بدون التفكير في الاسباب

فتكون دائرة من الخسائر المتتاليه

ahmedKUM
09-02-2012, 02:47
السلام عليكم ورحمته وبركاته

اتمني ان تكون استفدت

وان شاء الله تكون من الرابحين الكبار

ahmedmaher
09-02-2012, 04:37
السلام عليكم ورحمته وبركاته

اتمني ان تكون استفدت

وان شاء الله تكون من الرابحين الكبار

ههههههههههههههههههه

AMRAOUI82
09-02-2012, 10:53
هو إذا كان فيه مكسب كبير أكيد مش حيخرج
لكن إذا كانت فيه خسارة حيخرج من الفوركس إلى مستشفى الأمراض العقلية
أنا مازلت أتهيب دخول هذا العالم الرهيب لأنه شكله يخوف

mahran3d
09-02-2012, 11:20
المشكله الكبرى فى العالم العربى ان الشاب العربى فاكر انو هينام ويصحى يلاقى الشارت مشى مع الصفقه اللى داخل فيها وكسب ملايين وهيصحى يلاقى البورش قدام القصر واموال طائله فالبنوك والحياه بقت بمبى وهذا ما يؤدى بنا فالنهاية الى المارجن كوووووول

hussein
09-02-2012, 13:07
ابدء تعلم الفوركس الاول هو مجال تقيل وفي تعقيدات كتير لكن بأذن الله سوف نبدء به ونعلم جيدا ولكن الخروج هذا علي حسب طريقة انهائك التعامل بالفوركس هل ستنهيهيا علي خير ام ستنهييها بسقوط ام ستستمر

nacer8
09-02-2012, 13:44
الدخول في الفوركس يكون سهلا اذا كنت دارس للفوركس جيدا ولديك افكار ومعلومات تساعدك على الربح اما بالنسبة للخروج منه فلكل رأي فيه

khaledyosrie
09-02-2012, 13:58
مجال الفوركس مجال سهل الدخول فيه لانه مجال منفتح على كل العالم وسهل الدخول لها من اى مكان واغلب الاوقات ونظرا لانه بيحقق ارباح كبيره بيكون جذاب ولكنه ايضا يحقق خسائر
اما الخروج من المجال ده اعتقد انه صعب الا فى حاله تكرار الخساره كتير

hesham1046
09-02-2012, 14:03
هاقولك على حاجة الفوركس دخول مش سهل مين اللى قال ددخولة سهل دة انت بتفضل تتعلم الميتا تريد وجميع ادواتة وبعد كدة تععلم على الحساب التجريبى وجميع الناس بتخسر كل الحساب التجريبى وبعد كدة يدخل على الحقيقيى يكسب منو بس الاسف بيخسر خسارة شديدة جداااااااا بس بيعوض خسارتة لازم تدرس السوق كويس جدااااااا

amr beni ata
09-02-2012, 17:33
هذا المكن للمبتدئي ولم يدخل
احد حتى يحرج

keko
10-20-2012, 20:52
بالنسبه لنقطه الدخول والخروج من عالم الفوركس اكيد هى بتختلف من متداول لاخر فالى انا شايفع الى بيحبوا يخرجوا
من هذا العمل الى اتعرضوا للخساره اكثر من مره وحذارى ان تحاول الانتقام او تفكر فى استعاده هذه المبالغ من باب انك تنتقم لان ده بالفعل استحاله فانت الخسران

minaedward
10-22-2012, 17:02
المهم ان بكون لك عمل اخر غبر الفوركس ويكون الفوركس عمل جابب عمل وبهذه يكون لايشكل خطير مادى علبك

ameer
10-22-2012, 17:04
اخي الكريم اذا كنت متدرب جيدا ودخلت الى الفوركس فان اي شي في بالك ايكد بيتحقق الك ولاكن اذا تدربت لوحدك على الحساب الديمو اعتقد راح تواجهك صعوبات كبيرة والله اعلم

joker7diaa
10-23-2012, 01:30
هل حد قرر يبتعد ومقدرش؟

الدخول صعب لانك لازم تتعلم اشياء كتير لكي تبدا في سوق الفوركس , ولكن الخروج سهل لا يتطلب منك شي سوى شوية خسارة او فشل

hokingg
10-23-2012, 01:42
يا خي المالة مسالة ايدام ادا المن الشخص على شيئ فلا دواء له وبما ان في فوركس اموال كثيرة فمن الطبيعي ان يحبه الانسان وبالتالي فمن الصعب مفارقته

hams
10-24-2012, 00:09
اهم حاجه فى مجال الفوركس الثقه بالنفس واتعلم عن طريق الفيديوهات على اليوتيوب

والكتب المترجمه بالعربى ده حيديك الثقه فى الدخول على الفوركس

hossam eden
10-24-2012, 13:05
انا اصلا لسه مدخلتش عشان اخرج انا مبتدئ واتمنى اجد فيه ما نتمناه
واكيد مع التعلم والخبرة مش هفكر انى اخرج منه

dev2forex
10-24-2012, 14:03
السلام عليكم أخي مسألة الخروج من مجال الفوركس مسألة لا نعلم متى تكون أو كيف تكون لكن
هناك متل يقول إذا عرف السبب بطل العجب لذلك علينا أن نعرف الأسباب لنحدد النتائج
و من أسباب الخروج من هذا المجال الخسارة المستمرة ؛ كذالك الإحباط ؛ الخوف و عدم تقة في نفس
لكن المسبب الأكبر لهذه الأسباب كلها هوالدخول*الخاطئ*بالتسرع و عدم التعلم الجيد ومحاولة الربح السريع و عدم وضع إستراتيجية خاصة بالإتكال على الغير كل هذه الأسباب تودي في الأخير إلى الضجر و الاستسلام و بتالي الخروج لا قدر الله
بتوفيق

mahmoud919
10-24-2012, 21:10
الخروج صعب جدا فلو أنك تربح لماذا تترك مصدر دخل,و لو تخسر سيصبح لديك حاجة ملحة لتعويض الخسارة

kingptc
10-24-2012, 21:40
اول ما تخسر حتحس انك بتخرج بالتدريج
لا هو الخوف من الادمان لا الا
تدمن الشارة

zezoo torky
10-25-2012, 03:22
خاصة اذا كنت تحقق ارباح

MenaRomany
10-29-2012, 14:20
السلام عليكم
شوف لو الشخص ده بيكسب في الفوركس مش هيخرج منه أبدآ لكن لو شخص دايمآ بيخسر
هيقدر يطلع منه بسهوله ويتركه لأنه ملهوش نصيب وهكذا
بالتوفيق

soomar khan
10-29-2012, 20:32
عالم الفوركس عالم ممتع بين الخسارة والربح، كأنك أمام مشهد مباراة كرة قدم بين منتخبين قويين .رغم إنني ديد لكن بالفعل عالم غموض رعب مشاهد مرة وحلوة. لكن من الرابح؟....

ahmedsaied
11-07-2012, 03:26
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتقد ان الفوركس بحرو واسع والخروج منه صعب على الى قدر يحقق مكسب فيه وحتى الخاسر بردوا مش هيقدر يخرج عشان عاوز يكسب هو سوق للربح والخروج منه صعب فى راى

tarek22
11-15-2012, 03:33
عتقد اننا لو لقينا حاجة جديدة زى مجال الفوركس او احسن ممكن الواحد يتجه نحوها ويعتزل العمل فى سوق الفوركس نهائيا

hasback
12-15-2012, 15:27
انا اصلا ماقدرت ادخل علشان اخرج

ههههه

ازاي ادخل يا ناس

---------- Post added at 08:13 PM ---------- Previous post was at 08:12 PM ----------

انا قرات اكثر من 10 كتب لتعليم الفوركس

و كذا مواضيع وعدت محاولات لتعلم

ولا حيات لمن تنادي

اذا كان الفهم صعب عليك فالتطبيق سيكون ايضا صعب والاحسن ان تترك الميدان اما ان كنت تتحدت عن التجربة والمهارة في المتاجرة فهي تستلزم الوقت فليس الامر بالسهل فالوقت الاصرار هما المفتاح للتعلم والربح

---------- Post added at 01:27 PM ---------- Previous post was at 01:23 PM ----------

هل حد قرر يبتعد ومقدرش؟

ان لا افكر في العمل بالميدان ثانية هو من شبه المستحيلات الا اذا وجدت عمل قار بمبلغ مناسب وفي هذه الحالة ساجعل من الفوركس ثانوي وسيكون في اوقات الفراغ فقط او في الليل فهو الان في دمي ولن استطيع تركه بسهولة

نور مريم
12-16-2012, 03:05
هل حد قرر يبتعد ومقدرش؟

منغير خبره التعليم فتره وبعدين يتاخر المكسب بسبب عدم الخبره الكافيه بس تلاقيك صعبان عليك انك اتعلمت ولسه ماكسبتش حاجه عشان كده بتضطر تصبر او تسيبها فتره وترجع تجرب ودى حاجه كويسه الاصرارا اول خطوه فى طريق النجاح

ososelgin
12-16-2012, 03:33
بعد دخول عالم الفوركس والتداول منها المكسب واحيانا الخساره
ارى انه اشبه بالادمان وتصبح لا تستطيع مقاومه الابتعاد عن منصه التداول ويظهر ذلك واضحا ايام العطلات
فهو اشبه بالادمان وللتخلص منه ارى انك لابد انتحول اتجاه تفكيرك لمشروع اخر حتى تتخلص من الفوركس

Mr.Kareem
12-16-2012, 11:26
انا من يوم ما سجلت في المنتدى وعرفت يعني ايه فوركس وفتحت حساب وبدات المتاجرة مش عارف ولا قادر ابعد وحتى لما باخسر بالاقي حماسي بيزيد وباحاول اعرف سبب الفشل و بيملاني امل في الربح ومش عارف دي اعراض ادمان والا ايه؟؟؟

yaallah3
12-19-2012, 13:56
انا ماعنديش خبره بصراحة ولسا مبتداءة ولكنى سمعت كتير ان الخروج من الفوركس ده امر صعب جدا
وادمان ولكن علشان يكون ادمان مفيد يجب التعلم والتدريب المستمر

Omaryat1
04-25-2013, 15:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي الدخول إلى عالم الفوركس يكون سهل في البداية تقول أنه سهل و لكن بعد ذلك تجد صعوبته

انس بن تن
04-26-2013, 00:08
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كل مره يا اخي اقول لنفسي انا لا افهم شئ والخساره هتئثر فيا لكن ارجع وادخل لكي اتداول بين الاعصاء وافهم اكثر واكثر
مش عرفه انا اللي دماغي فلط وله ايه فهمي بصعوبه جدا الله معانا وبالتووووووووفيق لينا جميعا ويارب دايما الربح الوفير

mekawypair
05-07-2013, 00:29
دخول الفوركس سهل بعد القراءة والتعليم الجيد
الخروج منه اظن انه ليس بالسهل لانه في حالة الخسارة تريد التعويض وفي حالة المكسب تريد المزيد

matrixno
05-07-2013, 05:09
صعب جدا اخى الدخول فى عالم الفوريكس والخروج منه
خصوصا وانت رابح
والخاسر ايضا يتاجر لاستعاده امواله

كل من دخل عالم الفوريكس يتاجر لسبب
ومن الصعب التخلى عن المنصه بعد عناء التعلم

hamzatuning
05-07-2013, 05:46
خاصة اذا كنت تحقق ارباح

farahatxbs
05-07-2013, 09:18
السلام عليكم
كتجربه شخصيه حاولت كذا مره افصل نفسى عن الفوركس ومقدرتش
اخر مره دخلت شركه وخسرت لانى متعلمتش وكنت بضارب زى القمار وطبعا فشلت
بعدين رجعت تانى فى انستا ودى تانى مره يتمرجن حسابى وبرضه مفيش فايده
اتمنى لكم التوفيق

melad
06-23-2013, 16:21
السلام علكم و رحمه الله و بركاته , الدخول فى عالم الفوركس اصعب بمراحل من الخروج منه على فكره , لإنك عشان تخش لازم تعمل مجهود فى التعلم و لكن مفيش حاجه اسهل من الإستسلام و صدقنى حرام اوى إن الواحد بعد المجهود ده فى الأخر يستسلم و يمشى و خلاص

hebkar
07-05-2013, 20:00
الفوركس بالفعل مجال شيق وغايه فى الروعه
اعتقد ان من يدخله بالفعل سيجد صعوبه بالغه فى الخروج منه
الحمد لله عندى قوه حتى لو تعلقت به ان اتركه ولكن صدقنى بعذاب ههههههههه
تحياتى لك

ssnsafi
07-05-2013, 20:31
هو عالم الفوركس يشد و يجذب بشدة نعم ولكن عندما يرى المرء انه لم يستطع التعامل معه ولم يفهمه سيتركه بكل سهولة ويبتعد عنه ولن يترك نفسه يتعرض لخسارة وراء خسارة او يجبر نفسه على تعلم شيئ لا يروقه

myheeart
07-05-2013, 21:04
بص ياغالي الموضوع زي الكيف يعني انا مثلا عبيط دخلت في سوق الفوركس بالنظام البناري بس مش كنت عارف اي شيئ دخلت عن طريق اعلان المهم عشان مش اطول خسرت المبلغ اللي دخلت به في خلال 4 ايام مش تنسي انا مش كنت عارف الالف م الكوز الذره طب ابعد واقول يابني ريح دماغك لا دورت علي الموضوع وبحثت لحد ماجيت هنا بس عشان ايه عشان اعرف ادخل المجال ده م الاخر لان يستطيع اي شخص دخل الفوركس الخروج منه الا في حاله واحده فقط عندما يخسر كل مايملك ولا يجد شيئ يتداول به وهو خروج مرغم عشان مافيش اموال يتعامل بها وسأل كل اللي جرب ام تخسر وشويه وتكسب شويه هي ده الحال الكل كده اقرأ كلام الناس وافهم فهم ولا تقرأه مجرد كلام لا تأكد ان كل شخص بيتكلم بيتكلم تجربته فلابد الانتباه والتعلم من تجارب الاخوه

omarcss
07-05-2013, 21:11
نعم فالدخول و المشاركة و التداول علي المنصة سهلة
لكن الربح هو الصعب و للاسف الاغلب يدخل بسرة و يخسر

ghalyghaly
07-05-2013, 23:18
انا هاتكلم عن نفسي انا بالنسبة لي
يعتبر الخروج مكن الفوريكس والعلم والتجارة دي
مش غير سهل دة مستحيل
انا خلاص مش اقدر ابعد عن الفوريكس اطلاقا

maged mohamed
07-06-2013, 08:35
بسم الله الرحمن الرحيم
انالدخول فى عالم الفوركس دليل على استخدام لتطور التكنولوجى فى الحصول على المال من خلال الحاسب الالى مع الدراسة والتعلم لقواعد الفوركس لذلك كلما دخلت فية تحب التعمق اكثر لانك تكتشف الكثير والكثير لانة شبة ادمان

Eng_Amr
07-06-2013, 22:58
اسلام عليكم
دخول الفوركس تحس بالاول متعه بعدين مع الخساره تصبح مؤلمه و لكن هذه الخساره شر لا بد منه لانها ضريبه التعلم
مشكورو تقبل موررى

rsfbg2010
07-06-2013, 23:09
السلام عليكم جميعا
شوف ياخى العزيز قبل الدخول فى الفوركس نصيحه لك بجد هذا المجال
ادمان وصعب جدا انك تسيبه لو دخلت فيه فهو ممتع للغايه وهو المجال الذى تستطيع منه ان تحقق احلامك
كما هو المجال اللى ممكن يجيبلك اكتئاب ايضا وممكن يخليك تفلس فلذلك اذا قررت الدخول فيه عليك يالتعلم اولا جيد جدا
قبل البدء بالمتاجره على حساب حقيقى

mohamed saad
09-23-2013, 03:39
الفوركس مثل اي مجال او مشروع اخر له ارباحه ومكاسبة وكذلك له خسائره فمن يجتهد فيه ويربح اذن يستطيع ان يستمر به وينجح ويبتكر فيه ومن يخسر فيه رغم كل محاولاته اعتقد انه لابد من تركه مثل اي مشروع يقيمة الفرد ويفشل فيه او يخسر وهذا الذي يجب ان يعرفه الجميع فلا مجال في الفوركس لكي اقول سأعوض او اعيد اموالي فهذا انتقام لذلك لابد للفرد الذي يخسر كثيرا حتى لو التزم ان يعلم ان هذا المجال ليس نصيبه او طريقه ويبحث عن عمل اخر

salwasss
09-24-2013, 13:22
لانه عالم ممتع ملئ بالمغامرات والأرباح وهو كاتسلية وقد يتحول التداول إلى عادة يصعب تركها

ashrafshawky
09-24-2013, 13:24
اخى الكريم عالم الفوركس عالم كبير وضخم وبة الكثير والكثير من المتداولين والمؤسسات والبنوك
ورجال الاعمال والمال الكبير

doaa sary
09-24-2013, 19:12
نبعد!
مستحيل
انا ف بدايتى لما دخلت وممتش اى حاجه خرجت من المنتدى فترة بعدها قررت اتعلم ف حوالى 4شهور واقرى كتب واشوف فيدوهات
واتعلمت وتاجرت وسحبت
وبستنى البونص كل شهر عشااان اتاجر دى فرصة للعمل من المنزل لا تعوض

WASEM DALLOUL
09-24-2013, 19:20
السلام عليكم
انا برأيي هذا يعتمد على مدى صبره ورباطة جأشه فأذا كان خلقه ضيق وغير صبور فلن يبقى يوما واحدا

doola2020
11-18-2013, 17:00
أخي انت لو دخلت الفوركس استحالة أن تخرج أبدا منه لأنك ستحب الموضوع جدا نظرا للربح الذي تراه في بداية دخولك وستسحب منه فعلا أرباح جيدة

forexman55555
11-19-2013, 22:27
لا اعتقد ان هناك خروج من عالم الفوركس لانه صعب جدا ان تغادر
سوق تعرف انه ربما يجعلك من الاغنياء فى يوم من الايام

GAZWA ZEN
11-19-2013, 22:48
بسم الله الرحمن الرحيم
انا برأييي الأمر ليس بهذا الشكل ولكن انت بعد كل هذا التعب والصبر وبعد ان اصبحت من المحترفين فصعب عليك تتركه

xdorex
12-31-2013, 01:50
لماد ستخرج لو انت اصبحت خبير وتحقق ارباح ماد ستفعل متلا ؟ هل سبق لك وكنت في عمل جيد وتربح اموال
وقررت الابتعاد عنه والدهاب الى النوم ,؟ طبعا لا يمكن الابتعاد عن اليوق ادا كنت لا تجريد التداول ولم يسبق لك ان جربة امواله

mohamed amine
12-31-2013, 03:15
بالفعل اخي العزيز انا اصبحت مدمنا علي مجال الفوركس و اعتقد انه
ليس بالسهولة لي ان اترك هدا المجال
تقبل مروري

aliahamed8686
12-31-2013, 04:37
فى الحقيقة اذا انت تاجر جديد فى هذا المجال فسوف تجد ان الدخول مثل الخروج تماما اى انه سهل اما فى حالة التجارة و التعود على السوق بشكل مستمر فسوف تجد انك من الصعب جدا ان تبتعد عن التجارة فى هذا السوق الرائع

ahmedhawash
12-31-2013, 15:58
اعتقد انه فعلا ممكن يكون ممتع فى وقت الربح ومحبط فى اوقا الخساره

ولكن اخى الكريم فى كل الحالات اجد صعوبه فى الابتعاد عن الفوركس وواخد وقت كتير جدا من يومى

صديق المنتدى
12-31-2013, 16:35
--------------------------------
شكرا على الموضوع اخي
لكن مازلت مبتدىء و ينقصني الكثير من التعلم
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

souheil abed
12-31-2013, 16:44
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخى استفسار و جيه و موضوع غاية فى الاهمية الرجاء من اصحاب الخبرة ان يفيدونا فيها
جازاك الله خيرا

بالتوفيق للجميع و السلام

نور المعرفه
12-31-2013, 16:53
الدخول إلى عالم الفوركس سهل كشرب الماء ، لكن الصعب هو أن تستمر وأن تنجح وأن يأتي عليك يومٌ تروي للأخرين عن بطولاتك وصولاتك وجولاتك على أرض الوغى ، إعلم أن هنالك الكثريين لم يلبثوا في السوق سوى بضع شهور ، وذلك لإنهم لم يدركوا أن الباندا رغم ظرف شكله إلا أنك لا تستطيع أن تحضنه لإنه دب في النهاية .

المسافر
01-04-2014, 08:56
واللة انا لسة بتعلم ومحاولتش اخرج علشان اقدر اجاوب عليك
لكن المهم انى بجد الموضوع كبير جدا وموش لعب ابدا
محتاج دراسة وخبرة واسلوب للتعامل مؤؤشرات تدرسها وحاجات كتير لازم نصبر
علشان نعرفها كلها ونطبقها على التجريبى لحد ما تثبت صحتها

mta1
03-22-2014, 05:43
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على الرسول الكريم وعلى اله وصحبه اجمعين وعلى من تبعهم باحسان الى يوم الدين اما بعد
جزاكم الله خيرا شباب معلومات قيمة استفدت منها فعلا وكانت ذا نفع كبير لى واصلوا التقدم وتقبلوا تحياتى
....
...............

harimeche
03-26-2014, 05:51
الســـــــلام عليكم ورحمة الله

بالنسبة لي انا لحد الآن مـــا زلت في طور الرحلة لكن

حبي للمــــجال يجعلني لا أخرج من هده الرحلة الطويلة تحياااااااااتي

محمد عادل ابراهيم
03-26-2014, 06:17
هههههههههههههههههههههه
السلام عليكم
انا عن نفسى حاولت وماقدرتش
لكن ان شاء الله خير وكل الموضوع ان احنى لازم نصبر ونتعلم ونفهم من الاخطاء
تقبل مروورى :happy::happy:

saro123
03-26-2014, 11:45
هو فعلا الدخول فية اصبح سهل فى الاونة الاخيرة خصوصا مع انخفاض الحد الادنى ووجود الرافعه المالية المرتفعه
اما الخروج على حسب طبيعة الشخص

soooonor
03-26-2014, 13:46
حتى البدء فى التداول يس قرارا سهلا ..فالبعض يقضى وقت طويلا فى التعلم و مشاهدة الفيديوهات و التدرب على حسابات تجريبية قبل اتخاذ قرار التداول و لكن عموما بعد تحقيق بعض الارباح يصعب على اى منا الابتاد عن سوق الفوركس و عادة تكون الخسائر هى دفعة جديدة لاعادة التعلم و تصحيح الاخطاء

GemyKadel
03-31-2014, 09:24
السلام عليكم اخي الكريم الدخول ليس سهلا كما تظن ولكن ايضا ليس مستحيلا فقط يحتاج الي الدراسه الجيدة والتدريب المستمر والثقه بالنفس وتفادي الاخطاء وتقبل الخساره واخري

a7med84
05-27-2014, 05:28
اخى الكريم الخروج منه اكيد بيكون بخساره للاسف ربنا يبعدها عنا

ولكن اللى بيعرف يستفا من السوق ليه هيبتعد عنه والله المستعان وبالتوفيق

ilyes chaieb
05-27-2014, 07:14
لا انا لم اقرر ترك الفوركس لانى في الحقيقة بتداول بحساب البونص و لو فيه خسارة
اكيد مش حتكون باموالى الحقيقية ممكن هذا سبب مقنع في العمل بالفوركس
و بالمناسبة شكرا لانستا على هذا الدعم ..
-------------------------------------

الربح من الفوركس
05-27-2014, 10:10
اخى الحبيب لابد من التعلم الجيد والممارسة على التجريبى اطول فترة ممكنة وجمع الخبرة المطلوبة لهذا المجال وبالتوفيق للجميع والربح الكبير

زهرة 124
05-27-2014, 10:26
لقد بدأت رحلة التعلم منذ فترة وبالرغم انني لم احقق ارباح الي الان الا انني لم افكر في ترك الفوركس وخاصة انني اعتمد علي البونص فقط ولم اغامر باموال حقيقية وكذلك لن اغامر بالبونص الا عندما اكون واثقة من قدراتي

gehad87
08-30-2014, 23:51
انا عن نفسي قولت هبعد وحاولت ابعد لكن للاسف لقيتني برجع واقتح حسابات تجريبية واشترك في مسابقات
واتعلم اكتر واتدرب الموضوع بصراحة شيق جدا وممتع للغاية

محمد السيد محمد
08-31-2014, 00:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. بسم الله الرحمن الرحيم ..
الكلام ده حقيقي صعب انك تتعرف على هذا العالم وتتركه بسهولة ..

مازن كساب
08-31-2014, 00:27
فعلا حقيقه فهو مثل الادمان لا يستطيع الكثير ان يتركه كل مره تحاول ان تتركه فيه ينتبك نوع من الشعور بالحماس والتخيلات التى تتوقع منها انك ستنجح فتدخل مره اخرى

---------- Post added at 09:27 PM ---------- Previous post was at 09:25 PM ----------

وحتى ان بعدت عنه فتره وتجد ان امور الدينا مش ماشيه معاك وتتعرض لمشاكل ماديه فتفكر فى الفوركس على اعتبار انه المتاح والذى يمكن من خلاله ان نجحت ان تحقق بعض المكاسب

ishytower
09-21-2014, 16:38
السلام عليكم اخي الكريم الفوركس ممتع جدا في حاله الربح اما ويعطيك روح التحدى عند الخساره وتعلمك لمجال جديد امر جيد وخصوصا مثل هذا المجال الشيق بالتوفيق للجميع

ahmedaly170
09-21-2014, 16:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عزيزى انت وحدك من تقرر ان تدخل الفوركس او تخرج منه ولكن من الصعب ان تتركه لانك تشتاق اليه وللتداول لان الموضوع شيق جدا ويكسبك الكثير من الخبرات فى الحياة وخصوصاً الاقتصادية

mahmoud sheded
09-25-2014, 14:39
الدخول والخروج سهل وممتع , لكن ف حالة ثقتك وتوكلك على الله
مع تمنياتى لجميع الاعضاء بالنجاح والتوفيق , والربح الوفير

awa
10-20-2014, 23:32
انا مش عارف مين اللى شايف دخول الفوركس سهل ؟ انا شايف
ان الفوركس صعب جدا كممارسة لذلك الناس بتخسر كتير جدا

balou
10-20-2014, 23:37
دخول لهذا عالم سهل حتى خروج منه
ايضا سهل انا عن نفسي بقيت 3 شهور لم
افعل اي شيء

اتمنى لكم النجاح و التوفيق في هذا المجال

abdgaribtc
10-20-2014, 23:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في بداية الامر يكون ممتع
واذا استمر الامر بالربح يصبح ممتع اكتر اما اذا حدثت الخسارات
لا اعرف ماذا اقول

elkalaby
10-20-2014, 23:51
انا من وجهة نظرى لو انى مبتدئ الفوركس دعم نفسه وعمل لنفسه حمايه عن طريق التعليم الجيد فى الفوركس اظن استحاله انه
يقدر يترك هذه التجاره
تحياتى واتمنى لك النجاح وجنى الارباح

antonioforex
02-26-2015, 02:58
السلام عليكم
طبعا اخي هده الامور تختلف من متاجر لاخر و دلك سحب الخبرة التي
يكتسبونها في هدا الميدان و بالتوفيق لك اخي الفاضل سلام.

falcon
02-27-2015, 00:57
المؤشرات الاقتصادية المهمة تكون ذات تاثير كبير على الاسعار وغالبا م تحرك السعر لمئات النقاط اذا كان الخبر قوى جدا
لذا يجب على الجميع الانتباه لمثل تلك الاخبار

flisachraf
04-27-2015, 12:27
مرحباً أخي كريم أخي هه فعلاً من دخل فوركس وبدأ يربح منه صعب أن يتخلى عليه لأن انسان من تبعاته أطمع

chennana
04-27-2015, 20:48
نعم اخي الكريم الخروج من عالم الفوركس صعب جداا
لخاصة اذا كان الشخص يحقق الارباح تلو الاخرى و هذه خاصية جيدة
بالتوفيق

OSAMA AMER
06-24-2015, 15:04
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته اخوانى الكرام اعضاء ومشرفى منتدى فوركس العرب ( والله يا اخى الكريم اكيد معظم اللى هيجاوبوك هنا موجودين مش خرجوا وانا اتمنى من الله ان لا اخرج من هذا العال عمرى كله الا بعد ان احقق اهدافى كلها

zer2999
06-24-2015, 22:02
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الشكر الجزيل لك اخي على هدا الموضوع القيم واتمنى الاستفادة و التوفيق للجميع في مجال الفوركس
والسلام عليكم

elmahdielannabi71
06-25-2015, 22:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و وافي سلمت يداك و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

osama147
06-25-2015, 22:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي ان التداول فى سوق الفوركس ليس بسهل بلعكس يريد علم كافى حتى تحقق ارباح جيدة من خلاله اما غير ذالك فسوف تخسر اموالك بشكل كامل
تقبل مروري ورمضان كريم

karimovtich
08-21-2015, 19:14
اخي الكريم بالطبع الفوركس يمكن ان يتم ادمانه وهو ايضا موضوع شيق ولكن السيطره علي النفس تختلف من شخص الي اخر انا امارسخ من اجل المتعه لا اكثر

ishak88
10-12-2015, 18:16
السلام عليكم اخي الخروج من الفوركس ليس سهلا خاصة اذا كنت تحقق ارباحا
حتى في حال الخسارة الخروج لا يكون سهلا لانك ترغب في التعويض

mohamed ghardallou
10-12-2015, 18:19
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه الخروج في حقيقة صعب للغاية

waleed shaaban
10-12-2015, 19:08
لو انك اصبحت محترف وتربح بشكل جيد شهريا هل ستسال هذا السؤال بالطبع لا وارى ان هذا السؤال لمن دخل الفوركس لياخذ ويجرى فقط ليس لمن يريد ان يصبح متدوال و تلك مهنته الذى ياكل منها ويعيش عليها وارى انى لست من المنهزمين لترك المجال بدون تحقيق نتائج

mohmed1214
10-12-2015, 19:09
موضوع مفيد وهناك اخرين يستفادون من هذا الموضوع واتمنى الابداع اكثر وان تتحفنا بما هو جديد والا تبخل علينا
بما تعرفه واللهم يوفقك الى الخير والبركة والسعادة الابدية....تقبل مروري وشكرا لحضرتكم

katreenaziz
10-15-2015, 08:01
اخى الفاضل عالم الفوركس ادمان لبعض الاشخاص كش بيقدروا يخرجوا منة بسهولة خصوصا الى داق حلاوة الربح وسحب الارباح فى يوم من الايام ولكن هو مجال غير مناسب لبعض الاشخاص بلتوفيق للجميع

xmenflis1
07-07-2016, 13:02
مرحباً شكراً على إضافة
أولا ادا كنت خسرت الكثير يجب أن تتخلى أولا على فكرة استعادة المال الضائع
بتوفيق للجميع

Bilel daraji
07-15-2016, 16:51
السلام عليكم ورحمة الله
الخروج من عالم الفوركس صعب لان امالك و طموحاتك تكون معلقة به
و خاصة ان كنت من الرابحين ستسعى لكسب المزيد من المال و الخبرة

abdgaribtc
07-15-2016, 20:20
نعم في البداية تقرأ تفرح وتبني الآمال والأحلام وعند التجريب والدخول تتفاجئ بالواقع وبالخسائر الخسارة تلو الاخرى فتبتعد آمالك

xmenflis1
08-25-2016, 16:47
مرحباً شكراً على إضافة
الفوركس بالنسبة لى متعة خاصة لانه يمثل تعلم مجال جديد لذلك اتمنى الاستمرار فيه و اذا لم استطع ذلك فقدر الله و ما شاء فعل
بتوفيق للجميع