PDA

View Full Version : تبادل خبرات

maryam ahmed
10-29-2017, 03:13
اكيد كل واحد منا له بدايته و تجربته الخاصة في سوق الفوركس
يا ريت كل الاعضاء تشارك بتجربتهم و خبرتهم و الاساليب المفضلة اللي اعتمدوا عليها في التحليل و النقاط السلبية و الايجابية اللي واجهتهم

Abo Hamdy
12-11-2017, 15:43
انا بعتمد في التحليل على الادوات الكلاسيكية بفضل استخدام تحليل الشموع اليايانية والترند والدعوم والمقاومات لكن مش بدخل بناء على اشارة حد فيهم الخطأ اللي بيقعو فين التجار غالبا هو انهم بيدخلو بناء على الدعوم والمقاومات وبيجهلو خالص الترند العام للعملة او تحليل الشمعة اليابانية اللي هيدخلو فيها وطبعا استخدام المؤشرات اساسي عندي خصوصا MACD باعدادته الرئيسية

عبد الرحيم رافا
12-11-2017, 16:06
الاساس من هذا المنتدى الرائع اولا اخي هو تبادل الخبرات و الرقي به و الوصول الى الاهداف المنشودة و لكن خسر المنتدى و اصبح الناس يبحثون على البونص اكثر من الفائدة تلاقيهم يجرون وراء بونص 50 او 100 دولار الشهر كلو ما يعرفوش اهمية المعلومة المفيدة مقارنة مع البونص

zam_bozo
12-11-2017, 16:56
انا فعلا ناوي اعمل كده بس في شكل موضوع مجزأ هسميه مدرسة الفوركس
ومش هتكلم فيه عن تعريف الفوركس والمصطلحات وخلافه .. لا انا هدخل فيه الناس ميدان التجارة مباشرة
وهذا من زكاة العلم اللي ربنا وهبهولي في هذا المجال

Sofien
12-11-2017, 19:45
سلام عليكم و رحمة الله وبركاته ،في السنتي الأولى لي في الفوركس لم أقوم سوى بالالأخطاء والخسارة
ولكن مع مرور الوقت تحسنت الوضعية ومازلت تتحسن إلى الآن , وطريقتي المفضلة في التداول هي price action

forexone1
12-11-2017, 20:44
المميزات منتدى فوركس العرب شركه انستا فوركس انها تتيح لك تبادل الخبرات بطريقه كبيره جدا من خلال الكثير من الاشياء الجيده جدا و خلال الردود والمشاركات اليوميه التي يعملها معظم الاعضاء في منتدى فوركس العرب و يحاول كل شخص ان اشرح تجربه الخاصه بي في التلاوي فهي من اهم الاشياء ان يتم تبادل الخبرات من خلال الكثير من الموضوعات و المشاركات الجديده له الكثير من الاعضاء في منتدى فوركس العرب

ehabbob
12-12-2017, 03:00
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اللهم اجعلنى من المتوكلين عليك واجعلنى من الفائزين لديك واجعلنى من المقربين اليك وباحسانك يا غاية الطالبين امين
والله ولى التوفيق

waelmma
12-12-2017, 08:56
:accute::accute::accute: الحقيقة اخى الفاضل بارك الله فيك ان بعد فترة لى امتدت الى 3 سنوات فى الفوركس احب اقولك ان اهم شىء هو ان تعرف كيف تدير راس المال والبعد عن لطمع اخى

kamelamin
12-13-2017, 23:44
المميزات منتدى فوركس العرب شركه انستا فوركس انها تتيح لك تبادل الخبرات بطريقه كبيره جدا من خلال الكثير من الاشياء الجيده جدا و خلال الردود والمشاركات اليوميه التي يعملها معظم الاعضاء في منتدى فوركس العرب و يحاول كل شخص ان اشرح تجربه الخاصه بي في التلاوي فهي من اهم الاشياء ان يتم تبادل الخبرات من خلال الكثير من الموضوعات و المشاركات الجديده له الكثير من الاعضاء في منتدى فوركس العرب

o123
12-14-2017, 03:06
ياريت نتبادل كلنا الخبرات حتى يتم النفع العام
يعنى كل واحد ليه طريقة او اسلوب او استراتيجية
يتم وضعها عشان الكل يستفاد
وربنا يوفقنا كلنا ونربح يارب

zunebha
12-14-2017, 10:30
في اي مجال البدايات تكون صعبة وعسيرة ماعلينا الا التدرب والتعود على اكتساب الخبرة اليومية خاصة في مجال الفوركس الذي يعتبر عالم مليئ بالمتاهات التي تغلط الكثيرين .

بدرال
12-14-2017, 19:00
السلام عليكم ورحمة الله اخواني الفضلاء بالنسبة لي القاعدة الاولى هي العما على ربح بعض المال في اليوم اكرر بعض يعني اولا ادخل صفقات بدون مخاطرة كبيرة و قبل هذا اتقصى مختلف الاخبار حول العملة المراد المتاجرة عليها اخيرا اختيا لوت يتوازى مع راس المال الموجود

هدير البدري نور
12-14-2017, 21:55
اكتر حااجة هي ممكن اني افيدك فيها هي انك تتعلم كويس
وخصوصا من الكتب يوجد كتاب في القسم التعليمي اسمو
الفوركس من الالف للياء اكثر من رائع اطلع عليه واكيد هيفيدك

forexman11
12-14-2017, 23:51
بين الجميع المتاجرين في سوق الفوركس و يجب على الجميع ان يقوم بمعرفه الاشياء المهمه جدا من خلال سوق الفوركس من خلال المتاجرين المحترفين على الجميع ان يعطي التجارب الكثيره و يحاول كل شخص لديه الخبره والمعرفه ان يعلم الاشخاص الذين لا يعرفون الكثير عن السوق و يجب علينا ان نعلم المبتدئين في سوق الفوركس ما هو السوق وكيف يعمل بالطريقه الكامله

Abo Hamdy
12-15-2017, 06:48
لو حابب تتعلم ازاي تتداول فالاحسن انك تتابع دورات تعليمية اما بالنسبة لطريقة التداول فاحسن حاجة انها تكون خاصة بيك لان كل واحد مننا ليه طريقة غير التاني والادوات بتختلف وده بيعتمد على تجربتك انت شخصيا بالسوق اما التداول باستخدام استراتيجية غيرك اد ما هو سهل في اختياره لكن صعب في تنفيذه وهتلاقي صعوبة في فهم بعض الثغرات وسؤال زي " هو ايه لزمة الاداة دي " رغم انها ممكن تكون العمود الفقري للاستراتيجية

muhammad ismail
12-15-2017, 14:23
السلام عليكم وحمه الله وبركاته
بدايتى فى الفوركس انى اتعرفت عليه من خلال جروب للربح وفى ناس بتعرض افكار للربح من الانترنت اتعرفت على الفوركس واشتغلت فترة فيه بتوصيات وسحب الفوركس من الشركه
والراجل اللى كان بيدينا توصيات نصب عليا وسرق الفوركس ولكن انا مازلت مكمل فى الفوركس وقبل ما يمشى مرجن الحساب بتاعى وخسرنى صفقات كتير عشان معرفش اشتغل كمان

mahmoudtaha33
12-15-2017, 17:34
اهم شيء بقوله هنا في المنتدي هو عدم الطمع ولابد من
وجود اداره ثارمه راس مالك حتي لا تقم بمرجنه حسابك
بعد ذلك ادخل صفقاتك وانت مرتاح

abdallah.2017
12-15-2017, 18:22
السلام عليكم ..تجربتي مع الفوركس زي اي حاجه جديده بنبدا فيها يعني بدات الاول اغلط واخسر لكن بعد كده مع الوقت والقرايه والمعرفه بقيت اتحسن بشكل واضح
ونصيحتي لكل اللي داخل مبتدا اهم حاجه عدم الطمع وعدم الاهتمام الزايد عن الحد بالفوركس وترك الشغل الاساسي لك ..شكرا

هدير البدري نور
12-15-2017, 19:47
اظن يا اخي ان كل واحد او متداول فينا له طريقة خااصة خصوصا
اننا بنعتمد علي الاخبار وعلي حركة السوق
انتظر منك كل ما هو جديد تقبل مروري تحيااتي

M.R
12-16-2017, 01:27
التجربة الربح الكثير الغير متوقع بعدها الخسارة والمرجنة المفاجئة بعدها لم يكون أمامك سوى التعليم ثم التعلم والاعتماد على النفس والابتعاد عن التوصيات

Najmi
01-17-2018, 12:28
مرحبا أخي الكريم
هذا ما يفعله الجميع في هذا المنتدى يشارك الآخرين ما تعلمه وما استفاده من خلال سنوات طويلة عريضة
فقط إسأل عن أي شيء يخطر على بالك وسوف تجد المساعدة أكيد
تقبل مروري

kkk
01-18-2018, 20:55
السلام عليكم انا اعتمد في تحليلي علي الدعوم والمقاومات والشموع وشكل الشموع كذلك اهم هذه الشموع هي الشموع الكلاسيكيه وهذا مايسمؤ التحليل الكلاسيكي لانني من عشاق هذا النوع من التحليلات

emadomda
01-18-2018, 22:39
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز اتمني التوفيق لك
ثانيا فكره جيده جدا واعتقد هتفيدنا كلنا خاصه القليلن الخبره او المبتدائين يعني
وانا هقولك ع اللي حصل معايا رائي لما تخش اي صفقه وتلاقيها خسرانه شويه رائي اقفلها حتي لو هتخسر فيها انا للاسف مقفلتش صفقات والحساب اتمرجن ونفسي لو ارجع واقفل الصفقات لك خير الحمد لله
ورائي اهم شيئ كله يبعد عن الطمع تماما

elmister
01-19-2018, 19:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي انا معك في موضوع تبادل الخبرات والعمل علي تطوير هذا الموضوع ولكن اخي لاتعتمد علي استراتيجيه حد معين او تحليل فني لاحد فلكل واحد طريقه في شغله وعمله ولكن عليك استخدام اسلوب خاص بك للعمل به وتطويرها وذلك من خلال الخبرات ايضا وربنا يوفقك انت والجميع انشاء الله تعالي وتقبل مروري

elsiafy
01-20-2018, 04:35
في بدايه اي شخص من الطبيعي ان يقع في اخطاء كثيره ومتعدده في عالم الفوركس ولكن هذا شئ ايجابي فلا تعليم بدون وجود اخطاء والفوريكس في تعامله معي اهم شئ وجود تركيز في التعامل معه وقبل اتخاذ اي قرارات فيه وكل خطوه فيه بتقوم عليها سلبيات او ايجابيات فا طريقه تعدد المشاركات ورفع الموضيع تعتبر طريقه مناسبه خصوصا لأي مبتدئ وقد سهل علينا منتدي فوركس العرب كل هذه التفاصيل في مواضيع وشروحات اخري