PDA

View Full Version : الفوريكس

Pages : [1] 2 3 4 5 6

masry928
09-29-2013, 23:39
سلام عليكم اخوانى
هل من الممكن الفوريكس يسلبك الاستمتاع بالحياة انك ديما امام شاشه صغيرة تراقب الاسعار بدون احساس بالوقت والزمن الذى يمر من حولك وتجد نفسك فى النهايه
ضاع كل عمرك امام مراقبة الفوريكس

لمياء
10-29-2013, 02:33
اظن ان هذا يحدث فى البدايه مع المبتدأين اكثر حيث انهم يقضون الكثير من الوقت حتى يحصلون على اكبر كم من التعلم
اما عن المتداولين الخبراء فانه لا يووجد فائده من الانتظار امام الشاشه وقتا طويلا فقط عليهم استخدام الستوب لوز والاوامر المعلق حتى يستطيعو توفير جزى من اوقاتهم

abdouabdou
10-29-2013, 17:01
السلام عليكم و رحمة الله
ليس لهده الدرجة فانا استعمل الستوب لوز و حد الخسارة
و اغلق الحاسوب و اكمل حياتي بشكل عادي
بالتوفيق اخي العزيز

remas
10-29-2013, 17:13
والله اخى الكريم انت مواضيعك كتيره جدا ولكاه سطرين مش عارف ايه الفائده من مواضيعك دى
وكمان ادارة المنتدى انا مش شايف اى تحرك منها تجاه المواضيع اللى من النوع ده

milanowolf
10-29-2013, 17:15
الفوركس هو لعبة الحياة بالنسبة للمتاجرين الجدد لكن
هذا بصدد التعلم وأخذ أكبر عدد ممكن من المعلومات
ولكن عند حسن التأقلم سوف تعيش حياتك وحياتك
مع الفوركس

abo heba
11-04-2013, 00:52
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لاانكر انه اثناء التعلم تصبح كل حياتك الفوركس لكن بالاستمرار تظهر الصوره كامله ولابد
ان تستمتع بالحياه والعباده ولا ياخذك اى مجال سواء كان الفوركس او غير ذلك
تحياتى لك

alaatreka
11-04-2013, 11:05
لا اعتقد الا اذا كنت مدمن علي الفوركس بشكل رهيب ومستممتع به وبحقق منه الرباح كبيرة
بس اعتقد ده هيبقي ملل اوي اني افضل كل شوية متابع للشارت امال انا بحقق الفلوس دي لمين منا لازم استمتع بيها

محمود مرعى
11-04-2013, 18:40
سلام عليكم اخوانى
هل من الممكن الفوريكس يسلبك الاستمتاع بالحياة انك ديما امام شاشه صغيرة تراقب الاسعار بدون احساس بالوقت والزمن الذى يمر من حولك وتجد نفسك فى النهايه
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا يا اخى مش بالطريقة دى طبعا صحيح احنا كلنا بنتابع الفوركس وبكثرة وبنقعد ساعات كتير امام الشاشات علشان نبيع ونشترى بس اللى بيعمل كده
ومش محدد الخطة اليومية عنده عاملة ازاى اكيد هيتعب اوى اما انا بنفذ صفقة يوميا سواء ربحت او خسرت وبعد كده يومى بيمشى عادى جدا

latraaa
11-06-2013, 20:53
لا يا أخي الكريم، بل بالعكس الفوركس زاد الحياة متعة و الحمد لله، و أتمن ىأن أحقق الكثير منه إن شاء الله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

Rema Saab
11-06-2013, 20:56
اخي الكريم تحية طيبة .. اعتقد ان جيلنا بالاصل هو مدمن تكنولوجي وكل ما يجده يسلبه من حياته الحقيقية في العالم الواقعي الى الافتراضي .. فلا باس بمن يقضي ساعاته امام الفيسبوك ان يقضيها بعمل مفيد في الفوركس
وان كنت اظن انها فترة البداية فقط بعد ذلك ينتهي الامر ويبدا العمل بالعقل

ilyes chaieb
11-06-2013, 21:02
كلامك صحيح اخي و لكن هذا يظهر في بداية عملك
بعد التعلم و الاحتراف ممكن تخصص 2ساعات من العمل ثم تغلق حاسوبك و لست مجبرا لمزيد من الارهاق
اما بالنسبة للمبتدئين فنحن نكرس معظم وقتنا في لتعلم و متابعة السارت لناخذ استنتاجاتنا حول حركة السوق

القاائد الجريح
11-06-2013, 21:46
يجب أن يكون المرء خبيراً أو حتى جيداً لكي يستخدم الفوركس
وإذا توفر هالأمرين كل شيئ راح يكون تمام وطبعاً بالممارسه ومتابعة الشروحات
تح ــيااتي لك
. .

هدىابراهيم
11-07-2013, 00:32
لاانكر انه اثناء التعلم تصبح كل حياتك الفوركس لكن بالاستمرار تظهر الصوره كامله ولابد

yara alaa
11-07-2013, 01:38
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
لا خالص وفي ناس بتقول المبتدئين
لا انا مبتدئة وعايشة عادددددددددددي جدا وبروح المدرسة وبخرج وبتفسح عادددددددددددددددددددي جدا
وربنا معنا جمعا

ahmadinho10
11-12-2013, 19:08
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

كلامك صحيح نوعا ما و لاكن الشخص الدي لديه خبرة كبيرة في الفركس لا اضن بته يبقى طوال اليوم

ashraf500
11-12-2013, 19:23
الفوركس هو عبارة عن تجارة مكونة من بيع وشراء للعملات الاجنبية والانتظار حتى تغير السعر وعندها غلق الاوامر لادراك او تحقيق ارباح مخطط لها مسبقا
اى انها تعتمد على ايداع رأس مال والتعلم حول ذلك المجال

zouzza
11-12-2013, 19:34
الفوركس ليس هو السبب في ربطك بالحاسب بل الطريقة التي تتبعها
اذا كنت تتداول بالسكالينغ كما خطط بعض الأعضاء فستربط نفسك

rami007
11-12-2013, 19:51
السلام عليكم
لا يا اخي الفوركس
لا يسلبك شيئ بالعكس
هو يزيد من طروتك
ويمكنك ان تصبح غني
سلام

heroo252
11-12-2013, 19:56
للاسف فعلا من اهم عيوب الفوركس انة بيخلى الواحد فى عزلة عن الناس وعن اهلة واصدقائة
وبيقضى ساعات طويلة جالس امام الشاشة يتابع الشارت وحركة الاسعار
لكن الفوركس لية مزايا كتير بردة

WASEM DALLOUL
11-12-2013, 20:45
السلام عليكم
انا لا اوافقك الرأي يا أخي الكريم لأن الجلوس وراء الكمبيوتر والعمل بالفوركس ليس مضيعة بالوقت نهائيا
وشكرا

فوركسي
11-12-2013, 20:57
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
و لماذا كل هذه المتابعة للفوركس اخي
يمكنك دخول صفقات على المدى القصير و تحقق ارباح لا بأس بها
و ان كنت تريد صفقات على المدى الطويل و التي لا انصح بها تستطيع تحديد ستوب لوز و تايك بروفيت
انصحك بالصفقات قصيرة المدى و بالتوفيق

abdallahaly
11-12-2013, 20:59
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه قد يأخذ الموضوع معظم الوقت لدرجه تصل لحد الادمان وذلك رغبه فى التعلم وبعد ذلك اما يصيبك الفتور وتصرف النظر او ان تستمر وتتعلم وتنجح فى ذلك

salimned
11-13-2013, 02:21
السلام عليكم
طبعا اخي في البداية كلنا نكون مسمرين
امام الشاشات و لكن عندما تكتسب خبرة في المجال
تصبح تضع خططا لاستراتيجيات بعيدة المدى مع
استخدام السطوب لوز و التايك بروفيت اي من بعيد تتحكم في صفقتك
موفق اخي.

ayman.shosha
11-13-2013, 02:26
والله يا غالى الكلام ده ممكن يكون مع اناس لا يمكنها تعلم تنظيم الوقت
وغالبا هذا النوع من الناس يصاب بالاكتآب الحاد خاصة بعد الخسارة
لأنه يندم على القت الذى قضاه فى المجال دونما تواصل اجتماعى
لذا ينصح دائما ان تتم عملية تقسيم للوقت فإن لبدنك عليك حق ولأهلك عليك حق..

halim05
11-15-2013, 15:37
لا يمكن للفوركس أن يسلبني حياتي

---------- Post added at 01:37 PM ---------- Previous post was at 01:37 PM ----------

بل بالعكس هو يساعدني في حياتي

ashrafshawky
11-15-2013, 15:40
اخى الكريم بالفعل هذا ما يحدث معى واعتقد انى ساظل على هذا الامر الى ان اكتسب الخبرة الازمة لهذا المجال وبعد ذلك اختيار الوقت المناسب للتداول وبالتوفيق

w3ad
11-16-2013, 21:56
الفوركس يضيع وقت كبير ويمكن ان يتعب الاعصاب وايضا يمكن ان يشغل المتداول عن اسرته ويجعله بعزله عنهما

mazen2508
11-17-2013, 20:11
اخى الفاضل تحياتى
اذا لم تسيطر على نفسك فستجد ان العمر قد ضاع فعلا وانت اما شاشة الفوركس

خاصة اذا كنت من الاجيال الجديده التى تلهث خلف التطور التكنولوجىعلى حساب القيم المجتمعيه الاصيله

رفيق محمد
11-17-2013, 20:14
الفوركس مش طول الاسبوع فى اجازة يومين منه
وخلال هذا اليومين تستطيع ممارسة كل حاجة انتا مفتقدها
وبالتوفيق للجميع

هدىابراهيم
11-20-2013, 05:24
هذا يحدث فى البدايه مع المبتدأين اكثر حيث انهم يقضون الكثير من الوقت حتى يحصلون على اكبر كم من التعلم
اما عن المتداولين الخبراء فانه لا يووجد فائده من الانتظار امام الشاشه وقتا طويلا فقط عليهم استخدام الستوب لوز والاوامر المعلق

geem2000
11-20-2013, 05:43
ممكن الفوركس يعمل كده فعلا للمبتدين وه كويس ومش كويس بمعني انه يتعلم الاول بتركيز وبعد كده ممكن انه ينظم وقته ومجهوده علشان لايشعر بالمللل والارهاق

masry92
11-20-2013, 06:00
السلام عليكم و رحمة الله
اعتقد ان جيلنا بالاصل هو مدمن تكنولوجي وكل ما يجده يسلبه من حياته الحقيقية في العالم الواقعي الى الافتراضي .. فلا باس بمن يقضي ساعاته امام الفيسبوك ان يقضيها بعمل مفيد في الفوركس

Emad Shehata
11-20-2013, 06:25
انا حسيت و الله الاحساس دا بالظبط ..بس قدرت و الحمد لله اني اعمل وقت مخصص
للفوركس يعني عدد ساعات معينة يوميا اتعلم المزيد وكمان اتداول

Ahmed2020eg
11-20-2013, 13:40
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفوركس هو وهوايتي ومتعتي فهناك من الاصدقاء من يقضي اوقات طويلة امام العاب الانترنت وانا امارس لعبتي الجادة في هذا العالم المثير
اسال الله التوفيق لي ولكم
تحياتي لجميع الاعضاء

محمد رجب
11-20-2013, 13:41
فى البدايه قد يأخذ الموضوع معظم الوقت لدرجه تصل لحد الادمان وذلك رغبه فى التعلم وبعد ذلك اما يصيبك الفتور وتصرف النظر او ان تستمر وتتعلم وتنجح فى ذلك

Mohamed Morsy
11-20-2013, 13:55
الفوركس مش طول الاسبوع . فى اجازة يومين منه
وخلال هذا اليومين تستطيع ممارسة .. حاجة انتا مفتقدها
وبالتوفيق للجميع

mimoforex
11-20-2013, 13:57
الانترنت على العموم يمكن ان تسلب الفرد حياته
و لكن على كل واحد انه ينظم وقته و يعطي كل ثانية في حياته وقتها
ولا شئ احسن من الوسطية والاعتدال انه اذا زاد الشيء عن حده انقلب الى ضده

arrow
11-20-2013, 16:29
اعتقد ان هذا لا يحدده الفوركس ولكن يحدده المتاجر نفسه فهناك من ينضم لعالم الفوركس من اجل حياة افضل وهناك من يقوم بجعل الفوركس هى حياته وبالتالى فيتمحور حياته وتتمركز حول الفوركس وحتى فى ايام الاجازة يشغل نفسه باى شئ متعلق بالفوركس .

AshrafQassim
11-20-2013, 16:34
السلام عليكم يا اخوتى واخواتى الفضلاء الاعزاء فى منتى فوركس مصر ازيكوا يا شباب انا لسه مبتدى هنا مانا عشا
عشان كده ناوى اعطى حسابى لاحد لالاعضاء المميزين لكى يدير لى حسابي

ahmadinho10
11-20-2013, 19:03

هادا بالنسبة للاشخاص و الاعضاء الجدد الدين مازالو يتعلمون اما الاعضاء المحترفين فلا اضن دالك اخي

انس بن تن
11-20-2013, 20:10
نعم فى البداية لاتاجر يحتاجالى ان يجلس امام الكمبيوتر كثير
ولكن بعد ذلك سوف يكون لتاجر خبة ويعمل فى الفوركس

morado
11-20-2013, 20:12
اظن ان هذا يحدث فى البدايه مع المبتدأين اكثر حيث انهم يقضون الكثير من الوقت حتى يحصلون على اكبر كم من التعلم
اما عن المتداولين الخبراء فانه لا يووجد فائده

Bassem1993
11-20-2013, 20:30
لا يا اخي لا يجب عليك ان تبقى دائما امام الشاشة
استخدم التيك بروفيت و الستوب لوز ايضا الاوامر المعلقة
بالتوفيق و السلام
..........................

Elrayes
11-20-2013, 20:35
سلام عليكم اخوانى

بالعكس اخي الفاضل الفوركس ممكن يغير حياتك الي الافضل .. فيه بعض الاخوة بيتاجروا مره او مرتين في الاسبوع بس بيتاجروا علي فريمات كبيرة و بالتالي اهداف كبيرة تخليهم مش مشغولين دايما بالفوركس و يستمتعوا بالحياة .. فيه ناس تانيه بعد اتقان الفوركس بتبدا تنشره و تعلمه للناس
و بالتالي تكوين صداقات و معارف جديده و حجات تانيه كتير ممكن احنا نعملها و بالتالي يبقي مش بنضيع وقت ولا حاجه

samar mahmood
11-20-2013, 20:39
دا شغل زيه زي اي شغل وانت لازم تنظم وقتك عشان مش تحس بكده
انت لازم تترك وقت لحالك يعني تهدي فيه اعصابك وتشوف حق اهلك عليك وحق ربنا
واكيد مع التنظيم كل حاجه هتكون اخف وايسر

hunter_world
11-20-2013, 21:06
اخي العزيز كلامك غير صحيح طبعا لانك مش بتقعد قدام النت 24 ساعه طبعا انت بتستخدم وقت قليل معين انما انت بتعطي وقت قليل وبعدين في حاجات كتير انت بتعملها اكيد الموضع انت مكبرو كتير عن حقو

magic777
11-20-2013, 21:36
اعتقد ان هذا لا يحدده الفوركس ولكن يحدده المتاجر نفسه فهناك من ينضم لعالم الفوركس من اجل حياة افضل وهناك من يقوم بجعل الفوركس هى حياته وبالتالى فيتمحور حياته وتتمركز حول الفوركس وحتى فى ايام الاجازة يشغل نفسه باى شئ متعلق بالفوركس .

فعلا طريقه دخول المتاجر للمجال ده وايضا الاهداف اللي هو محددها لنفسه
ومدى اعتماده على الربح اللي هيحصل عليه من المجال ده بتأثر عليه فعلا

suidenn
11-20-2013, 21:37
بالنسبة لي رغم أنني أستغرق وقت طويل في الفوركس ولكن أكون أقوم بأعمل أخرى مثل الإستماع للموسيقى أو مشاهدة محاضرة فيلم وثائقي موعضة أو أي وسيلة من وسائل أخذ المعرفة وتهذيب النفس. كما قال صلى الله عليه وسلم اذكروا هادم اللذات . قالوا وما هادم اللذات يا رسول الله قال صلى الله علييه وسلم الموت. أو كما قال رسول الله.

reus
11-20-2013, 21:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز انت ممكن تعملها الى
وبالتوفيثق ليك ولينا جميعا ان شاء الله ويارب النجاح لينا جميعا

forexman55555
11-20-2013, 23:20
اعتقد ان الفوركس ممتع جدا و انا اقضى اوقات طويلة امام الكمبيوتر دون ان اشعر بالوقت
و اعتقد ان ملايين البشر يتاجرون فى الفوركس لانها ممتعة

yota
11-20-2013, 23:28
هو فى الحقيقة اة ممكن ودا الى بيحلينى افكر فعلا انى ممكن فى يوم اتركة عندما احقق طموحى منة ودا لانة فعلا بياحد ارهاق ذهنى كبير جدا
وبيحلنى انسى حاجات كتبر وقل اختمامى بحاجات كتيرة

هدىابراهيم
11-20-2013, 23:46
المبتدأين اكثر حيث انهم يقضون الكثير من الوقت حتى يحصلون على اكبر كم من التعلم
اما عن المتداولين الخبراء فانه لا يووجد فائده من الانتظار امام الشاشه وقتا طويلا

meshmesha
11-20-2013, 23:51
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ميزه الفوركس هى الارباح الهائله
بسبب الرافعه الماليه العاليه

HOUSAMMI
11-21-2013, 00:50
بسم لله الرحمن الرحيم .لا يجب ان تكون حياتك كما تقول اعطى كل ذات حقٍ حقه وخصص ساعات للمضاربة والتجارة

noura nona
11-21-2013, 00:54
فى بعض الناس فعلا بتقعد قدام الشارت ساعات كتير اوى لانهم بقوا مدمنين فوركس ومش بيريحوا عينهم من الشارت غير ايام اجازة السوق
انا عن نفسى بقعد قدم الشارت وقت فراغى ومش كل الوقت يعتبر اوقات قليلة لانه ليس شىء اساسى بنسبة مية فالمية فحياتى

Asmaa_sema
11-21-2013, 03:14
لا اعتقد ان هذا يحدث فبالعكس الفوركس يجعلك تقضي الاوقات الفارغة التي تضيع هباءا في اشياء مفيدة فقبل البدء في الفوركس كان كل هذا الوقت يضيع هباءا مع التذكرة انه يوجد يومين اسبوعيا يغلق فيهم السوق وهكذا يمكنك الاستمتاع بالحياة فيهما

حلم
11-21-2013, 03:34
فى البداية كان من المهم جدا ان اركز جدا وانا اتعلم الفوركس ولكن
كان من المتعب جدا ان استمر به وان لا افقد الامل نهائيا

ahmedhawash
11-21-2013, 04:02
بيحصل اعتقد مع الكل فى البدايه فى التعرف على الفوركس والتعلم بيكون فى البدايه الكل مكثف التعلم وكل وقته بيحاول انه بتعلم ويجرب ويعرف ويتابع

كلنا كنا كده ولكن مع الوقت تبدأ فى تنظيم حياتك مع الفوركس لان لا يمكن ان تظل مرتبط ومربوط اكمام الشاشه تتابع طول الوقت

magic777
11-21-2013, 13:17
فى البداية كان من المهم جدا ان اركز جدا وانا اتعلم الفوركس ولكن
كان من المتعب جدا ان استمر به وان لا افقد الامل نهائيا

اي مجال اخي هتلاقيه صعب في البدايه واذا ما كنش موجود الدافع او الحماس للنجاح
والاستعداد لبذل الجهد به مش هيكون فيه مواصله ولا نجاح اصلا في النهايه

oussamafel
11-21-2013, 13:59
بسم الله الرحمن الرحيم
الأخت الفاضلة/ ka حفظها الله.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، وبعد،،،

فقد أسعدتنا محافظتك على الصلاة والتلاوة، وأفرحنا تمسكك بالحجاب، ومرحباً بك في موقعك بين آباء وإخوان يسألون الله أن يرزقك الثبات على الصواب.

djamel
كم هو جميل أن تشعر المسلمة بالتقصير وأكمل من ذلك أن تسعى في إصلاح الخلل والتقرب للغفور القدير فسبحان من يقبل من يعود إليه ويعده بالخير الكثير.

ولا يخفى على ابنتي الفاضلة حرص الشيطان على أن يدخل الحزن على أهل الإيمان ولكن هذا العدو لا يملك ولا يقدر على فعل شيء لم يقدره مالك الأكوان.

oussamafel
وقد حذرنا ربنا من هذا العدو فقال: { إن الشيطان لكم عدو فاتخذوه عدواً} ولا تتحقق تلك العداوة إلا بمخالفته علماً بأن هذا العدو يحزن إذا تبنا ويبكى إذا سجدنا لأنه أمر بالسجود فلم يسجد فله النار، وأمرنا بالسجود فسجدنا والسجود لله طريق الجنان.

وحتى تعود المياه إلى مجاريها فإننا ننصحك بما يلي:

djamel
- اللجوء إلى مصرف القلوب من أجل أن يصرف قلبك إلى طاعته.

2- البحث عن أسباب الخلل الحاصل فإن معرفة السبب تعين بحول الله وقوته على إصلاح الخلل والعطب.

3- تجنب الذنوب والمعاصي فإنها تقيد صاحبها، وقد قال الحسن البصري لما أعلن له أحد الناس عجزة عن النهوض لصلاة الفجر: قيدتك ذنوبك..علماً بأن ترك الذنوب خير من معالجة التوبة.

farfor821
11-21-2013, 14:08
اي مجال اخي هتلاقيه صعب في البدايه واذا ما كنش موجود الدافع او الحماس للنجاح
والاستعداد لبذل الجهد به مش هيكون فيه مواصله ولا نجاح اصلا في النهايه

فعلا اي فالحماس و الدافعية للتعلم في الفوركس
فهما مهمين للغاية و بهما يمكن
للمتداول انمي تيعلم الفوركس باسرع وقت ممكن
و هذا ما يجب التركيز عليه

forex4
11-23-2013, 01:19
اخى الكريم
اظن ان المحترفين فى مجال الفوركس يستطيعون ان يوفقوا
بين المتاجرة وبين حساتهم والتزاماتها لان هؤلاء لا يجلسون
اما الشرات طوال الوقت بل ربما يفتحون صفقة او صفقتين فى العام الواحد

Moro_Mezo
11-23-2013, 01:42
يحدث فى البدايه مع المبتدأين اكثر حيث انهم يقضون الكثير من الوقت حتى يحصلون على اكبر كم من التعلم
اما عن المتداولين الخبراء فانه لا يووجد فائده من الانتظار امام الشاشه وقتا طويلا فقط عليهم استخدام الستوب لوز والاوامر المعلق

هدىابراهيم
11-25-2013, 07:53
شغل زيه زي اي شغل وانت لازم تنظم وقتك عشان مش تحس بكده
انت لازم تترك وقت لحالك يعني تهدي فيه اعصابك وتشوف حق اهلك عليك وحق ربنا
واكيد مع التنظيم

حسام الشام
11-25-2013, 07:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتوو
ليس للدرجة التي يمكن ان نتخيلها لكن اي شي في الحياة في بدايته ممكن ان نواجه فيه بعض الصعوبات والمشاكل وان نملكه اغلب وقتنا لكن في البداية فقط مع الاستمرار يصبح الامر طبيعي جدا عندم يتعرف الشخص على اساسيات العمل الذي يقوم به وبعدها يقوم بعمله بالوقت المطلوب لتنفيذه

mohamedalshafai
11-25-2013, 09:14
الفوركس فى نظرى استغلال جيد جدا الى اوقات الفراغ اى ان وقت الفراغ الذ انا لا ادرى ماذا افعل فيه شياء
اصبحت الان استغله خير استغلال ليس الا والحمد لله على نعمة الله والله الموفق

elmadry
11-25-2013, 15:37
الصراحة الكلام غريب اوى انت ممكن تدخل الصفقة ومش لازم تتابعها على الشارت والسعر نازل وطالع لان ده ممكن يؤثر على اعصابك فى المستقبل انا عموما بعمل كده عندى .

magic777
11-25-2013, 16:37
الفوركس فى نظرى استغلال جيد جدا الى اوقات الفراغ اى ان وقت الفراغ الذ انا لا ادرى ماذا افعل فيه شياء
اصبحت الان استغله خير استغلال ليس الا والحمد لله على نعمة الله والله الموفق

هو لو مناسب وهو المجال اللي هتقدر تمشي فيه فعلا وده انت بتعرفه من التجربه
هنا تقدر تديه الوقت لكي تواصل وتنجح به

choroukguid
11-25-2013, 17:39
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والله يااخي سؤالك لااضن انه
لهده الدرجة الفوركس ياخد من عمرنا لكن مؤقتا فقط حتى نفهم السوق

ahmedibrahim258258
11-25-2013, 18:56
ولكن عند حسن التأقلم سوف تعيش حياتك

remas
11-25-2013, 18:58
هو بالفعل كلامك صحيح اخى الكريم والكلام دا كان بيحصل اول ما دخلنا الفوركس
لكن بعد فتره مع التنظيم بدا يكون لكل حاجه وقتها واهم شىء انك تدير وقتك بشكل جيد

بشير حمدان
11-25-2013, 19:04
السلام عليكم
لا يمكن ان يكون الامر كذلك فلا يمكن ان تكون امام شاشه الفوركس طوال الوقت فان ذلك لن يكون امر جيد حتى لممارسه التجاره

heroo252
11-25-2013, 19:07
معاك حق ودة من الاشياء الضارة فى الفوركس او السيئة انما
لما نبص للفوايد والمكاسب من المجال
ممكن تنسيك كل المشاكل دى ومتفكرش غير فى الارباح وبس

rouka443
11-25-2013, 19:08
ان سوق الفوركس سوق ممتع ولن يسلب الاحساس بالوقت ولكن ذلك يعتمد عليك اخى المتاجر فلابد من معرفة
الوقت المناسب لدخول الصفقات حسب التوقيت المحلى لمدينتك كما ان ادارة راس المال لن تجعلك امام المنصة دائما

barhoma881
11-25-2013, 19:12
هذا يحدث فى البدايه مع المبتدأين اكثر حيث انهم يقضون الكثير من الوقت حتى يحصلون على اكبر كم من التعلم ,لاانكر انه اثناء التعلم تصبح كل حياتك الفوركس لكن بالاستمرار تظهر الصوره كامله ولابد ان تستمتع بالحياه والعباده

محمد رجب
11-25-2013, 19:13
لماذا كل هذه المتابعة للفوركس اخي
و ان كنت تريد صفقات على المدى الطويل و التي لا انصح بها تستطيع تحديد ستوب لوز و تايك بروفيت

crocsam
11-25-2013, 19:16
اخي الكريم اعتقد ان هذا الانبهار يحدث للجميع في البدايات فقط ولكن بعد اتعلم والعمل والممارسة الكل يفهم جيدا أنه لابد من نظام عمل وعدد ساعات معينة والتزام بخطة وليس الموضوع مجرد ساعات ضائعة الهدف منها مراقبة ما يحدث والبكاء على الفرص الضائعة أو البكاء على الخسارة

doaa sary
11-25-2013, 19:41
فعلا اكتر وقتى بكون ع النت عشان الفوركس لاكن العاقل يقسم وقتة وحياتة مش كل شئ
الفوركس لاكن هو مهم ومحور حياه معظمنا بسبب ان مفيش اى شغل ف البلد وهو بمثابة وظيفة

ahmed lord
11-25-2013, 19:43
كلمة "الفوركس" تعني باختصار المضاربة في سوق العملات الأجنبية أو في البورصات العالمية للنقد الأجنبي، وهي مرادف لكلمة "Foreign exchange " في اللغة

abdallah10
11-25-2013, 19:53
في الاول نعم كان الفوركس يشكل لي عمل ممل والاهم انه حرمني من عدة اشياء كنت اقوم بها قبل البدء فيه
انما مع الوقت اصبحت اتداول بشكل منتظم وما صار الفوركس ممل بل جزء لا يتجزا من حياتي وانشغالاتي

محمد رجب
11-25-2013, 19:54
و ان كنت تريد صفقات على المدى الطويل و التي لا انصح بها تستطيع تحديد ستوب لوز

walid08
11-25-2013, 20:57
لا يا اخي يمكنك ان تفرق بين الفوركس و حياتك الشخصية يا اخي بوضع الصفقة مثلا ووضع لها الحدود و اذهب لعمل ما تشأ

medo323
11-25-2013, 21:38
فى بادىء الأمر الفوريكس سوف يكون كل حياتك وستقضى معه كل الوقت إنما عندما تصبح محترفاً
فلن يلزمك الكثير من الوقت ..ربنا يوفقك

mohamed alsaead
11-25-2013, 21:40
طبعا الفوركشس بياخد القوت وبيخليك لا تشعر بالوقت لكن انا انصح اى حد متداول فى السوق ان لا يقعد على الشاشة طول الوقت يدوبك مرجد ما يفتح الصفقة يحدد لهدف الاستوب لوز ويقوم

magic777
11-25-2013, 22:12
طبعا الفوركشس بياخد القوت وبيخليك لا تشعر بالوقت لكن انا انصح اى حد متداول فى السوق ان لا يقعد على الشاشة طول الوقت يدوبك مرجد ما يفتح الصفقة يحدد لهدف الاستوب لوز ويقوم

فعلا اخي المجال ده انا بسميه حرامي الوقت لانه بيسرق وقتك بسرعه رهيبه
وخاصه في البدايه لما تكون لسه في اول الطريق ومحتاج وقت

mohamed alsaead
11-25-2013, 22:14
طبعا الفوركس ممل جد لانك تبتقى قاعد امام الشارت مستنى السعر يتحرك ومش بيتحرك ومستنى فرصة دخول لذلكانصحك بان تتداول اوقات افتتاح البورصات الامريكة او الاروبية

midou
11-25-2013, 22:14
سلام عليكم
بالتوفيق

abdallah10
11-27-2013, 20:35
سلام عليكم
بالتوفيق
اكيد وممكن ايضا اننا نخصص وقت للراحة حتى في ايام التداول الخمسة من كل اسبوع عدا الاجازة
يعني يا غالي الفوركس عمل ولا اسهل ومريح جدا زمربح ايضا ان كنا نعرف كيف نتعامل معه

alilojuba
11-27-2013, 21:56
السلام عليكم
هذا يبدأ مع المبتدئين و في النهاية تجد نفسك الرابج الأكبر تفائل خيرا تجده والله ولي التوفيق للجميع
شكرا

---------- Post added at 07:56 PM ---------- Previous post was at 07:55 PM ----------

أنت من أهل الكرام لو تكــــرّمْ

تَ على المسـاكيـن بالإرضاء

فمشاريعه شــــديـــدةُ بـــأسٍ

دقّـــــة المـعـايـيـر قـبل البناء

كمال الحمادي
11-27-2013, 21:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته لاسلب منى ولا حاجة انا بستمتع لما اكون اتداول واجد فيه كل ما اريد
تحيااااتى لك يا صاحبي الكريم وبالتوفيق للجميع

osamamamoon
11-29-2013, 00:30
هذا يحدث فى البدايه مع المبتدأين اكثر حيث انهم يقضون الكثير من الوقت حتى يحصلون على اكبر كم من التعلم
اما عن المتداولين الخبراء فانه لا يووجد فائده من الانتظار امام الشاشه وقتا طويلا فقط عليهم استخدام الستوب لوز

salim telecom
11-29-2013, 00:52
السلام عليكم أخي الكريم
شوف يا اخي الانسان لازم يعطي لكل شيئ قدرا يعني العمل النوم الراحة الصلاة في و قتها و الحمد للله انه فيهه نهاية الاسبوع و الا كان سجن طول اليوم لبعض الناس
و الله أعلم و الله الموفق

elzeel
11-29-2013, 00:55
علي ما اعتقد ده بيبقي في البدايه بالنسبه للمبتدئين لانهم بيحبوا يتعرفوا علي السوق ونفسهم يحققوا ارباح في اقل ووقت وخايف من الخساره
وبيبقي عنده هوس الفوركس الي ان يتعلم ويتمرس فيه مش هيبقي طول الوقت قاعد ععالفوركس

remas
11-29-2013, 01:48
والله اخى الكريم هو دا اللى بيحصل فعلا يعنى انت لما بتشتغل فى الفوركس بنقضى ساعات طويله جدا

امام الشاشه ودا اكيد بياثر على علاقتنا الاجتماعيه وبيحرمنا من حاجات كتيره جدا كنا بنعملها

gr53
11-29-2013, 10:06
يمكن أن يحدث ذلك مع المبتدئ فهو يجلس كثيرا أمام الشاشة للتعلم و البحث و متابعة السوق حتى عند التداول يخاف من ترك الصفقة
لكن مع الوقت و المداومة على المتاجرة و اكتساب المزيد من الخبرات تقل حدة القلق و بالتالي لا يجلس كثيرا إلا إذا كانت متعة عنده

محمد رجب
11-29-2013, 10:07
يا غالى الكلام ده ممكن يكون مع اناس لا يمكنها تعلم تنظيم الوقت
وغالبا هذا النوع من الناس يصاب بالاكتآب الحاد خاصة بعد الخسارة
لأنه يندم على القت الذى قضاه فى المجال دونما تواصل اجتماعى

bombasasa
11-29-2013, 10:53
الموضوع دة حلة بسيط جداا انت مش لازم تتداول كل يوم اختار اليوم المناسب لك واستمتع
بقية الايام وكدة بتكون وفقت بين الاتنين

محمد رجب
11-29-2013, 10:55

halim07
11-29-2013, 17:23
لا ... لا يسلبنب الفوركس متعة الحياة
بل الفوركس يحلي الحياة ... ماذا لو جلست ساعات طويلة تتصفح النت
و بدون فائدة افضل التداول على ذلك

Nilly
11-29-2013, 21:45
يا اخى مش بالطريقة دى طبعا صحيح احنا كلنا بنتابع الفوركس وبكثرة وبنقعد ساعات كتير امام الشاشات علشان نبيع ونشترى بس اللى بيعمل كده
ومش محدد الخطة اليومية عنده عاملة ازاى اكيد هيتعب اوى اما انا بنفذ صفقة يوميا سواء ربحت او خسرت وبعد كده يومى

shico73
11-30-2013, 01:19
__اظن ان هذا يحدث فى البدايه مع المبتدأين اكثر حيث انهم يقضون الكثير من الوقت حتى يحصلون على اكبر كم من التعلم
اما عن المتداولين الخبراء فانه لا يووجد فائده من الانتظار امام الشاشه وقتا طويلا فقط عليهم استخدام الستوب لوز والاوامر المعلق حتى يستطيعو توفير جزى من اوقاتهم..

halim07
11-30-2013, 13:50
وذلك لأنه يتم التعامل والتداول على هامش الربح والخسارة في المتاجرة بسلعة ما دون الحاجة لدفع كامل قيمتها , حيث يضاف الربح من الصفقة لحساب المتاجر ويخصم هامش الخسارة من حساب المتاجر .

ماذا تفهم

Abo Hamdy
11-30-2013, 15:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
لا بعتقد ف الاول بس
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا وبتمناك صفقات رابحة انشالله

doola2020
11-30-2013, 16:38
فعلا مراقبة سوق الفوركس من خلال المنصة قد يضيع وقتك بمنتهي السرعة وخاصة عندما تكون فاتح أي صفقة وأنت تتابعها من خلال نظرك للشاشة طوال فترة التداول

billal.dermouchi
11-30-2013, 16:39
شكرا اعضاء المنتدى الكرام على ما تعلمته منكم وما اوليتمونى من احترام قد يكون اكثر بكثير مما استحق
الشكر كل الشكر لمن اكن له الحب وكان له الفضل فى تغير وجهت حياتى ومصدر طاقتى ومنتهى املى
واغمرنى بحبه ولم يبخل وعشقت ذكره ولم اقصر فى الاعتراف بحبه ولم اذكره فيمن ذكرت لضيق الوقت وانحسار المقام

walid-c3
11-30-2013, 17:01
اخي الفاضل انت تراقب مع البدابة حتى تتعلم طرق واساليب المتاجرة القصيرة والطويلة المدى وبعدها تصير قادر على العمل الوقت الذي تراه مناسبا الك ياغالي تقبل مروري وفي انتظار المزيد من مواضيعك

gr53
12-10-2013, 00:26
الموضوع دة حلة بسيط جداا انت مش لازم تتداول كل يوم اختار اليوم المناسب لك واستمتع

يجب التوازن و تنظيم الوقت بحيث لا نترك للفوركس المجال للسيطرة علينا
و الفوركس لا يحتاج كل هذه المتابعة المبالغ فيها

ahmad lord
12-10-2013, 00:36
االسلام عليكم
الفوركس هو مجال واسع فيجب علينا جميعا ان لا نفرط فى الوقت
لكى لا ياخذنا الوقت كله فيجب ان نراعى وقتنا وننظمه وشكرا

DrAbeer
12-10-2013, 00:51
السلام عليكم
اعتقد ان هذا الامر يحدث في بدايه التعامل مع الفوركس
اما بعد التعود والاندماج سيكون الامر عادي ولن ياخذنا من الدنيا طوال الوقت

Mahmoud Ben Ali Sidaoui
12-10-2013, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .....
- لا تستطيع الفوركس سلبك حياتك إذا عرفت كيف تنظم عملك مع هاته الشركة ولا تننسى أنها بترتاح يومين في الأسبوع....
- مع أطيب التحيات متمنيا التوفيق للجميع......

ahmed kabo
12-10-2013, 14:18
بصراحة هو ممكن يعمل الكلام دة كلة بس فى بداية الموضوع بس انما لما يبقى عندك خبرة ممكن بعد كدة تحط هدف وتسيبب الجهاز بالتوفيق للجميع

khaled saad
12-10-2013, 14:50
صحيح الفوركس ياخذ كثير من وقتك وياخذ ساعات عديدة ولكن ليس كل ناس تاخذ معهم الوقت كثير منهم يضع اوامر الربح والخسارة ويذهب إلى العمل

محمد العزازى
12-10-2013, 15:42
مع الفوركس

---------- Post added at 12:42 PM ---------- Previous post was at 12:07 PM ----------

اما عن المتداولين الخبراء فانه لا يووجد فائده من الانتظار امام الشاشه وقتا طويلا فقط عليهم استخدام الستوب لوز والاوامر المعلق حتى يستطيعو توفير جزى من اوقاتهم

salma100
12-10-2013, 16:51
لا دى كلها امور انت بس اللى تقدر تتحكم بها
نصيحه فى الفوركس فى كل حاجه لابد وانك تعمل جدول وتلتزم
به سواء فى الدراسه او التعلم او الاوقات اللى هتقعد للعمل فيها على الشلشه
ولابد انك تتحم فى كل هذه الامور

devman
12-10-2013, 17:00
الكثير من المتاجرين أصبحو مدمنين الشارت ودائما أمامه
ليل ونهار ولا يستطيعون الإستغناء عنه لأنه أصبح جزء لا يتجزئ من حياتهم اليومية

forex pop
12-10-2013, 17:00
بعد التعلم و الاحتراف ممكن تخصص 2ساعات من العمل ثم تغلق حاسوبك و لست مجبرا لمزيد من الارهاق..
اما بالنسبة للمبتدئين فنحن نكرس معظم وقتنا في لتعلم و متابعة السارت ...

heroo252
12-10-2013, 17:07
الفوركس فسة مش ممتع اوى انما بيوفر ربح وفلوس قد تكون هى الى فيها المتعة
ودة امر واقع كلنا بنجرى وراء المال وبنسعى لتتحقيق ثروات ضخمة

ahmed kabo
12-12-2013, 04:34
لا طبعا انا بعتبر الفوركس نقلة فى حياتى لانة غير حجات كتير وبعدين سد وقت فراغ كان كبير اوى اوى بالتوفيق للجميع

iamis
12-12-2013, 07:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والله مش بعيدة بس لازم تحاول تتحكم فية وتعتبرة كانة شغل
وتشوف اكتر الاوقات الي تناسبك وتوفق مع اوقات نشاط السوق ومش لازم تفكر انك تلحق كل الفرص
تقبل مروري والله الموفق

gr53
12-20-2013, 08:54
سلام عليكم اخوانى

قد يحدث هذا مع المبتدئين فهم يقضون أوقاتا كثيرة أمام الجهاز لتعلم الفوركس و متابعة الشارت
و مع الوقت تقل المدة و يعرف أنه لا داع للجلوس طويلا أما الشاشة فقط عليه تحديد الهدف و الاستوب

ابو امير
12-20-2013, 09:20
لا يجب اخي عليك ان تفكر هكذا يجب عليك ان تتحمس وتتريث وتتفاعل وسوف
وهذا شي طبيعي ويحدث لنا ولكل التجار في البدايه
لاتكن عجول وفكر كويس واسال وسوف تجد ماتحلمه ان شاء الله وشكرا اخي لك مني

محمد رجب
12-20-2013, 09:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته لماذا كل هذه المتابعة للفوركس اخي

حسنى صادق
12-20-2013, 09:28
هو المجال الاكثر مرونة من حيث رغبتك و قدرتك على التداول و العمل و لك الحرية فى استخام الوقت اتلمناسب ليلا كان أو نهارا فانت من يحدد و كذلك ليس هناك من يتحكم فى نسبة ارباحك او خسارتك

محمد رجب
12-20-2013, 09:30
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم لماذا كل هذه المتابعة للفوركس اخي

sara ali
12-20-2013, 22:28

wael00
12-20-2013, 22:43
الفوركس هو من اهم المجالات في العالم لكسب اموال ضخمة و وفيرة حقا
لكن تحتاج صبرا كبيرا لاحتراف هدا المجال و كسب الملايين منه
بالتوفيق للجميع

iam_is
12-20-2013, 22:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي
ممكن في ناس يوصل معاهم للموضوع دة وبكدة دة اول طريق الاكتئاب والخسارة
ارجو من كل فرد عدم عزل نفسة عن الحياة العامة امام الشاشاة والفوركس
تقبل مروري اخي والله الموفق للجميع

عبدو محمد
12-21-2013, 00:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا كثيرا اما بعد
مع الفوركس

dr.eman abdallah
12-21-2013, 02:16
الافضل تقسيم الوقت لان المتاجرة الزائدة تؤدى للانطوائية و يصبح عالمك هو شاشة الاسعار
فى الاخر انت بتعمل فلوس علشان تستمتع بها

zinga2
12-21-2013, 13:39
عند اتخاذ قرار، وكم كنت خطر على كل التجارة قلت لك أن أولئك الذين ينتمون إلى
"مدرسة إدارة الأموال" سوف اقول لكم لاتخاذ المخاطر في التجارة بشكل صارم

zinga1
12-21-2013, 13:43
وكلها مصنوعة الاتفاقات إلكترونيا، (البريد الإلكتروني) وحتما تتعاملون
مع بعض على الجانب الآخر من العالم. سوف ترى العوائد يعود لك لبضعة أشهر
بينما في نفس الوقت يتم إرسال لك الكثير من المعلومات على غيرها عالية الغلة جيدة حقا
الاستثمارات.

waelmma
12-21-2013, 14:03
:p:dance::happy: الفوركس يااخى واخد جزء كبير من حياتى
ونص اليوم تقريبا مقضيه امام الحاسب [/U]

فاتح
12-21-2013, 14:10
عتقد الا اذا كنت مدمن علي الفوركس بشكل رهيب ومستممتع به وبحقق منه الرباح كبيرة وهو في الاخير تجارة انزل الي حيك ستجد محلات مفتوحة من 8 صباحا حتي 12 ليلا
تقبل مروري

juve4ever
12-21-2013, 14:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم شكرا على مجهودك الرائع
مراقبة سوق الفوركس من خلال المنصة قد يضيع وقتك بمنتهي السرعة وخاصة عندما تكون فاتح أي صفقة وأنت تتابعها تقبل مروري وفي انتظار المزيد من مواضيعك

gr53
12-28-2013, 15:56
قد يحدث هذا مع المبتدئين فهم يقضون أوقاتا كثيرة أمام الجهاز لتعلم الفوركس و متابعة الشارت
و مع الوقت تقل المدة و يعرف أنه يجب تنظيم الوقت و أن يجعل للسوق فترة محددة حتى لا يطغى الفوركس على حياته

el andaloussi
12-28-2013, 20:05
أخي الكريم كل إنسان وكيف يتعامل مع عمله
ومن وجهة نظري لكل دي حق حقه فلا يمكن للفوركس أن يجدبني من الإستمتاع بالحياة اليومية

alemdar92
12-28-2013, 23:41
ان البدايه مع المبتدأين اكثر حيث انهم يقضون الكثير من الوقت حتى يحصلون على اكبر كم من التعلم
اما عن المتداولين الخبراء فانه لا يووجد فائده من الانتظار امام الشاشه وقتا طويلا فقط عليهم استخدام الستوب لوز

poop
12-29-2013, 05:09
بدايه ارحب بك اخى الكريم وباعضاء المنتدى الكرام
نت تعمل فى الفوركس وتضيع وقتك ولكن تربح الكثي رهناك من يضيع وقته بدون اى مقابل مادى

بالتوفيق لك اخى الفاضل انت وباقى الاعضاء الكرام

waelmma
12-29-2013, 11:43
:yahoo::)):happy: والله اخى الكريم ده الى بيحصل فعلا معى وبفضل اما الشاشة
وقت طويل جدا ومبحسش بالوقت وبنسى اعمال اخرى ورايا

ahmedibrahim258259
12-29-2013, 11:54
السلام علكم ورحمة الله وبركاته انا مختلف معك اخي الكريم ان ده ممكن يحصل فعلا ولكن اثناء الانسان لما بيكون لسه بيتعلم لكن بعد كده هو عارف امته يتاجر وامته يكون السوف خامل وكده
تقبل مروري

Ali Mahmoud
12-29-2013, 11:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

joker7diaa
12-29-2013, 12:20
أخي الكريم كل إنسان وكيف يتعامل مع عمله
ومن وجهة نظري لكل دي حق حقه فلا يمكن للفوركس أن يجدبني من الإستمتاع بالحياة اليومية

طبعاً وانا كنت بستغرب لما حد يقول انه عاوز فوركس طول الاسبوع دون ناس تجنني
يعني مش عندها حاجة تعلمها غير المتاجرة طبعاً لكل شخص اولوياته

-Mehdi-
12-29-2013, 13:37
وعليكم السلام ورحمة الله وتعالى وبركاته
نعم من الممكن أن يسلب لك الفوركس حياتك
وللأسف هذا الأمر وقع للكثير من المتداولين والتجار

zikou
12-29-2013, 13:38
سلام عليكم

بالتوفيق

Abo Hamdy
12-30-2013, 00:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل
من اسرار النجاح ف الفوركس التوازن بين حياتك والفوركس
بالتوفيق ليك ولكل اعضاء شبكة فوركس العرب الكرام والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

hasback
01-02-2014, 04:16
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته,بالنسبة لي لا اظن ان الوقت يضيع بسبب الفوركس لان الوقت الضائع لدينا نحن العرب بالزائد وهناك الكثير من من يضيع الوقت في تفاهات كثيرة في النت وعلى الاقل ان لم يكن المتداول محترف او يربح المال فهو يربح التجربة والخبرات وسياتي يوم يصبح هو ايضا محترف

Rashidy
01-02-2014, 06:30
تقريبا لأ هي ممكن تكون ف الاول للمبتدئين ولكن بعد كدا تظبط نفسك وأكيد الفوركس مش هيكون عملك الأساسي عشان ال carrier بتاع حياتك تمشي فيه
تقبل مروري والله الموفق للجميع

gringo
01-02-2014, 12:22
شكرا اخي علي هذه المعلومة الجميلة المفيدة فانا مبتديء وبحاول اني الم كل المعلومات وكل الافكار لاني قررت ان ابدء من اليوم العمل الجاد في الفوركس ويارب يكرم الكل ويكسب كده

ashraf1988
01-02-2014, 12:29
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
الكلام دا بالنسبة للناس الجدد الي زي حلاتنا بيفضلوا متابعين اية الجديد زي واحد دخل مجال جديد و مستغرب منو عاوز يتعلم كل ما هو جديد في عالم الفوريكس الضخم لكن بعد ذلك الامر هيكون اسهل بكتير جدا بس نظم وقتك في الاول و الاخر

احمد سلامه
01-02-2014, 12:33
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

abdelhak redouane
01-02-2014, 12:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم انا لاارى ان الفوركس يقوم بسلبي السعادة الحقيقية للحياة لاني دائم الجلوس امام الشاشة وانا يعطيني شعورا وطعما لم احس به من قبل وهو طعم السعادة الحقيقية ولاني استفدت الكثير من عالم الفوركس في مجال التجارة واقامة الصفقات ولا اعتقد ان فيه المتعةوالفرح
بالتوفيق للجميع

mohamed bnali
01-02-2014, 14:17
لا يا عزيزي المحترم الحياة نظام وتعاقب واعطاء الحقوق وانجاز الواجبات
قيل لنا في الدين الاسلامي اعطي لكل دي حق حقه
وقيل لنا ان لنفسك عليك حق ولربك عليك حق ولاهلك عليك حق ولمجتمعك عليك حق
فاعط لكل دي حق حقه ورتب حياتك والا ما انت رجل الدنيا وواحدها
من لم تسلب حقوقه ويضيع واجباته ما هو بالشر السوي الدي يلصلح للدنيا والدين
نعم قد يعجبنا الفركس ويبهرنا بمعارفه ومعجزاته
وقد ياخد من وقتنا الكتير حتى نغترف من معارفه ومن خبراته وتجاربه وتحليلاته الفنية والاقتصادية
وبعد دلك على كل انسان ان يجدول حياته ويضع لكل شيئ وقتا خاصا به
ولا بد ان يجعل وقتا لوقت فراغه يتدبر فيها ويفكر فيها ويرجع الى نفسه ومحاسبة داته وكيف استطاع الا يضيع الحقوق والا يعمل حاجة على حساب حاجة وكتيرا ما نراهم ضيعو الحقوق واول ما ضيعوه حقوق الله تم حقوق العباد تم جعلو الكل على حساب صحتهم
وعلى كل الحياة هكدا نقرء ونتعلم لنسابر الحقوق ونوفيها ونسال الله ان يوفقنا للتسوية والاعتدال
وتقبل احترامي

abdelhalim
01-02-2014, 14:18
للعامل النفسي دور هام للنجاح في هذا السوق ، فالخوف والطمع هما عدوا المتداول ، لأن الخوف قد يمنع المتداول من الدخول في صفقة ما لخوفه من الخسارة ، ويجعله يغلق الصفقات قبل وصولها الى الهدف ، أو قد يجعله لا يلتزم بامر وقف الخسارة على أمل تحقيق الربح ، أما الطمع قد يجعل المتاجر يدخل السوق بصفقات كثيرة من أجل تحقيق أرباح كبيرة في فترة قصيرة ، مما يجعله عرضة للخسائر

mohyedal
01-02-2014, 14:26
في الفوركس كما هو الشان في جميع المجالات لابد من تنظيم الوقت ليس فقط بالنسبة لمن لهم عمل آخر او وظيفة اخرى غير الفوركس مما لا يمكنهم البقاؤ طول الوقت امام شاشة الحاسوب بل حتى بالنسبة لمن لا شغل آخر لهم سوى الفوركس فتنظيم الوقت من الفوركس من شانه مساعدة الفرد على الحفاظ على صحته

TAKABO
01-02-2014, 14:28
السلام عليكم و رحمة الله
فترة البداية فقط بعد ذلك ينتهي الامر ويبدا العمل بالعقل
استعمل الستوب لوز و حد الخسارة
و اغلق الحاسوب
بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

Rajae
01-02-2014, 16:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي أولا لا يمكن أن تكون دائما أمام الشارت يعني ستقوم بصفقات و تذهب لفعل أشياء أخرى و تعيش حياتك العادية
و على العموم الفوركس لو عرفت كيف تتاجر لن يحرمك من أي شيء

marem2007
01-02-2014, 16:59
المتاجر الجيد هو المتاجر الذي يستطيع ان يجمع بين الاثنين الحياة وما بها من متعة والفوركس والذي يعتبر عملة والمستقبل الذي يتمناة

karam22
01-02-2014, 17:27
اعتقد انه يحدث لبعض الوقت
لكن مع التنظيم والتخطيط وتحديد فترة يركز فيها خلال اليوم يمكن ان يقسم حياته بشكل منظم

waelmma
01-10-2014, 19:03
:o:)):p ده اللى حاصل معى اخى الكريم فعلا وعلى طول انا قاعد
امام شاشة الكمبيوتر ووقتى ضايع على طول اخى الكريم

samoz
01-13-2014, 19:54
اه يا اخي فعلا في بداية تداولي في الفوركس كنت مبخرجش من قدام اللاب ولا حتي بشوف اصحابي
وكنت مبروحش الجامعة خالص لحد ماقدرت اني اظبط اموري معاه

forexman3
01-13-2014, 21:59
شوف ياغالى
بالنسبة لكثرة الجلوس اما شاشة الكمبيوتر ومتابعة الشارت
فهذا بسبب اننا لازلنا نتعلم اسرار الفوركس وطرق التداول
ولكن بعد فترة اكيد سننظم اوقاتنا امام الشارت

mohamed77
01-13-2014, 22:22
والله يا غالى الى اقدر اقوله ليك ده بقى حسب الشخصيه الى هتتعامل مع هذا السوق فى ناس بيكون لها المال كل شئ ادمان ممكن تضحى باى شئ فى حياتها فى سبيل جمعه وفى ناس بتعرف تقسم حياتها ووقتها عشان تستمتع بالنعمه الى ربنا ادهالهم وبيعرفوا يتمتعوا بحياتهم مع المقربون والاهل والاحبه وبيعرفوا فى نفس الوقت يكسبوا وينجحوا فى الشئ الى بيهتموا بيه كدخل مالى ليهم

Tawfic
01-13-2014, 23:34
يمكنك العمل دائما في سوق الفوركس طوال 24 ساعه في اليوم فلا توجد قيود ولذلك اذا كنت تفضل العمل صباحا او ظهرا او مساءا حسب وقت التفرغ لديك فهو سوق مفتوح فيما عدا يومى السبت والاحد لانهما عطلة في معظم الدول
ولذلك فأنت دائما لديك فرص كثيرة لاختيار الوقت الذي يناسبك وذلك لوجود الفرص الربحية الكثيرة والمتعددة على مدار الساعة .

yazzid
01-14-2014, 00:11
بسم الله الرحمان الرحيم
أنا أرى أن الفوركس فيه نوعية من الإدمان وهذا
يؤثر كثيراً على حياة المتداول العادية وهنا يجب كسب الخبرة
حتى لا نرتبط كلية بهذا السوق
بالتوفيق

basem hamdy
01-14-2014, 00:26
اه طبعا ممكن جدا الفوريكس ياخد منك جزء من حياتك زيه زي اي شغل تاني بتشتغل فيه ولكن هيعود عليك وعلى اولادك بالنفع وهتعيش حياه جميله مرتاحه نسبيا
سلام عليكم اخوانى

---------- Post added at 09:26 PM ---------- Previous post was at 09:16 PM ----------

اه طبعا سوق البورصه للعملات الاجنبيه الفوريكس فاتح من يوم الاحد الساعه 10 بتوقيت جرينتش حتى يوم الجمعه الساعه 10 جرينتش مساء ويمكنك العمل في اي وقت تشاء بليل بالنهار زي ما تحب

prof2014
01-14-2014, 08:48
السلام عليكم . بصراحة الفوركس فعلا حلم واتمنى احقق من خلاله كل طموحاتى ادعولى
وانا بحاول اتعلم من الخبراء وادعوا للجميع بان يحققوا كل احلامهم

YOU HABIB
01-14-2014, 16:00
اذا كنت مدمن علي الفوركس بشكل رهيب ومستممتع به وبحقق منه الرباح كبيرة
بس اعتقد ده هيبقي ملل اوي اني افضل كل شوية متابع للشارت امال انا بحقق الفلوس دي لمين منا لازم استمتع././.

magickabo
01-14-2014, 20:58
لا طبعا هو بس فى البداية بس اول شهرين ثلاثة بتلاقى نفسك بتشتغل على الفوركس كثير نام بعد كدة بتعرف تظبط وقتك كويس بالتوفيق للجميع

mohcin
01-15-2014, 15:21
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز

واتمنى الإفادة للجميع ان شاء الله
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
اخى الفاضل تحياتى

---------- Post added at 01:21 PM ---------- Previous post was at 01:17 PM ----------

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز

واتمنى الإفادة للجميع ان شاء الله
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
والله الموفق

amermazzen
01-15-2014, 15:50
السلام عليمن لا أظن دلك لأن كل شخص يضع الهدف المناسب له في الفوركس هناك من يضعون الفوركس كدخل شهري نجدهم أمام المنصة 24/24 لكن أنا شخصيا الفوكرس بالنسبة لي هو مجرد هواية استمته بها وكس أكبر مهارات بالتوفيق للجميع.

transakshan6
01-15-2014, 15:53
يا اخي لا كلامك غير صحيح يمكن كده فعلا مع بعض الناس لكن مش كله!
في وقت مخصص لكل حاجه و اكيد احنا مش اعدين علي الفوركس يعني 24 ساعه
هو كام ساعه في اليوم بس عشان الحال يمشي
تحياتي لك

الاسد التاجر
01-15-2014, 16:06
في البدايه فقط ومع الوقت يقل الاهتمام خاصه من تشتغل علىى صفقات
اهدافها بعيده تريح راسك من مراقبه الشارت لان صعبه اعتمد على فوركس
لابد من العمل الحقيقي ويكون فوركس زياده دخل لي فقط

harimeche
01-15-2014, 16:19
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله

لا يــــــــاصديقي لأن الفـــــــوركس لا يشتغل

من مســـــاء الجمعة إلى صباح يوم الإتنين

يعني يا صديقي لو تعلمت وإحترفت لا يلزمك

إلا تلاتة ساعات في اليوم

لمدة أربعة يام و3 أيام فارغة

تحياتي لك وبالتوفيق

منور
01-15-2014, 16:59
انا صراحة اشعر بالمتعة مع السوق الا اني لافضل الجلوس امام الشاشة كثيرا خاصة اذا كانت الصفقة مفتوحة مما قد يسبب لي ان اغلقها وهذا الذي يحدث للذين يراقباون صفقاتهم تجدهم كثيري الفتح والاغلاق بينما الذي يفتح ويخرج سوف يجد الارباح كبيرة الا اذا عكسه السوق
انا في الحقيقة اجد المتعة كثيرا مع الفوركس

mohcin
01-17-2014, 22:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى العزيز
اتمنى أن أكون أفدتك فى سؤالك وننتظر باقى العضاء للتوضيح اكثر

تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

تـقبـل مـروري ..
واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام

---------- Post added at 08:40 PM ---------- Previous post was at 08:35 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى العزيز
اتمنى أن أكون أفدتك فى سؤالك وننتظر باقى العضاء للتوضيح اكثر

تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى
=========
============
=========

Mohammed010
01-17-2014, 23:02

maha elsayed
01-18-2014, 00:34
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فى ظل البطاله الموجوده فى البلدج
اصبح الفوركس حل مشاكل السباب خصوصا البنات اللى مش عارفه تخرج من البيت

abohamedx5
01-18-2014, 08:03
انت الاول المفروض تحدد نوع صفقاتك اليوميه واستراتيجياتك الخاصه
وكل ما تتعلم اكتر وتزداد خبره كل ما هتلاقى نفسك مش بتاخد وقت فى تداولك على الفوركس

AhmadMorad
01-18-2014, 11:23
هههههههههههههه ضاع عمرك اما الشاشة .. صراحة هذا فقط من ليس عنده هدف في حياته . و المدمن عل ىالفوريكس
عليك ان تنظم و قتك . و تضع وقف خسارة و تنسى الصفقة و ترجع لها في يوم آخر و السلام . الفوريكس خذها هواية و ليس عمل و إدمان . نظم وقتك

reer
01-18-2014, 11:38
بسم الله الرحمن الرحيم

لا إله إلا الله الملك الحق المبين،

لا إله إلا الله العدل اليقين،

لا إله إلا الله ربنا ورب آبائنا الأولين،

سبحانك إني كنت من الظالمين،

لا إله إلا الله وحده لا شريك له،

له الملك وله الحمد يُحيي ويُميت وهو حي لا يموت، بيده الخير وإليه المصير، وهو على كل شيء قدير.

fillane
01-18-2014, 14:17
بسم الله الرحمان الرحيم
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالطبع اخي الكريم معك الحق
لكن و كما اشار بعض الاخوة الكرام ايضا ان هذا يحدث في البداية اي لكل المبتدئين

fahd1995
01-18-2014, 20:58
بسم الله الرحمن الرحيم ، السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، كل ما أريد قوله هو أن هذا الموضوع من بين المواضيع المشيقة ب هذا المنتدى و أسكر الأخ جزيل الشكر ل تقديمه هذا الموضوع ب هذه الصيغة الرائعة

downbeat
01-18-2014, 22:15
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
شكراً لك أخي على طرحك هدى الموضوع
أخي لعزيزي ادى وصل الأمر إلى الادمان فحياتك سوف تصبح مملة جدن ولأتمنى أن أصيل إلى هاته المرحلة

salimned
01-19-2014, 02:12
السلام عليكم
في البداية اخي تكون الامور هكدا لكن بعد ان تتعلمه جيدا
تستطيع عقد صفقات طويلة الامد و لا تحتاج للبقاء امام
الشارت طوال اليوم لدلك كل شيئ يعتمد على التدرب الجيد
موفق اخي.

magickabo
01-22-2014, 19:48
يعنى ممكن نقول فى البداية بس علشان بيبقى مجال جديد وصعب عليك شوية انك تتاقلم معاه انما مع الوقت بتاخد علية بالتوفيق للجميع

محمد عز الدين عيد خضري
01-22-2014, 19:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
مشكور جدا علي اثارتك هذه الجزئيه فبالفعل الكثير منا يقع في هذه الجزئية لذا يجب ان يكون الفوركس عمل ثانوي وان تحدد له عدد ساعات معينه باليوم
اتمني لك التوفيق
تحياتي

brayek3
01-22-2014, 19:51
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
تحياتى لك

محمد مؤمن
01-23-2014, 01:57
لا العمر مش هيضيع ولا حاجة قدام الفوركس.. وده طالما هو مصدر ربح ليك يبقى يستحق قدر كبير من الاهتمام
ومع التدريب واكتساب الخبرة الواحد مش بيضطر يقعد قدام الجهاز طول الليل والنهار
لأن من خلال الأوامر المعلقة pending تقدر تظبط أوامر وقف الخسارة (ستوب لوز) وأخذ الربح (تيك بروفيت) وغيرها
وبكده تقدر تقلل الوقت اللي ممكن تقضيه في مراقبة الفوركس

alaeddine
01-26-2014, 00:35
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
يا اخى مش بالطريقة دى طبعا صحيح
احنا كلنا بنتابع الفوركس وبكثرة وبنقعد
ساعات كتير امام الشاشات علشان نبيع
ونشترى بس اللى بيعمل كده ومش محدد
الخطة اليومية عنده عاملة ازاى اكيد هيتعب
اوى اما انا بنفذ صفقة يوميا سواء ربحت
او خسرت وبعد كده يومى.

magic777
01-26-2014, 01:39
لا العمر مش هيضيع ولا حاجة قدام الفوركس.. وده طالما هو مصدر ربح ليك يبقى يستحق قدر كبير من الاهتمام
ومع التدريب واكتساب الخبرة الواحد مش بيضطر يقعد قدام الجهاز طول الليل والنهار
لأن من خلال الأوامر المعلقة pending تقدر تظبط أوامر وقف الخسارة (ستوب لوز) وأخذ الربح (تيك بروفيت) وغيرها
وبكده تقدر تقلل الوقت اللي ممكن تقضيه في مراقبة الفوركس

بس فعلا المجال ده اخي بياخد وقت طويل من المتاجر وبمعنى اصح بيسرق منه عمره على ما يقدر
يعمل فيه ويحقق فعلا النجاح الي هو عاوزه منه

abed01
01-26-2014, 01:47
اخى استفسار و جيه و موضوع غاية فى الاهمية ارجا من اصحاب الخبرة ان يفيدونا فيها
جازاك الله خيرا و السلام

amoune
01-27-2014, 16:38
عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكوور اخي بارك الله فيك على هده النصائح القيمة
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.شسيشسيشسي

---------- Post added at 02:38 PM ---------- Previous post was at 02:37 PM ----------

عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكوور اخي بارك الله فيك على هده النصائح القيمة
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.سشيؤضصيثشس

hbarm
01-27-2014, 16:48
ممكن ولا كن يجب عليك أن توزع المهمات وتستمتع بحياتك لأنك مهما تفوقت ستنال شهادة هي الوفات لهدا يجب عليك أن لا تكون مهتما كثيرا بالعمل على حسب رأي

koussila
01-27-2014, 17:08
اليش خبره اوي في الموضوع ده بس كنت دايما يشوف تجار الفوركس مستنيين الاخبار
بتاعة ضرب سورية عشان يستعدو لدخول السوق ويقومو ببيع الدولار قصاد العملات الاخرى
ولكن الخبر لم يكن ولكن اللي احنا شايفينه دلوقتي ان الدولار ماشي طبيعي جدا..
تقبل مروري شسيشسي

---------- Post added at 03:08 PM ---------- Previous post was at 03:07 PM ----------

تقبل مروري شسيءءئ

islame
01-27-2014, 17:09
تقبل مروري شسيسشيسش

---------- Post added at 03:09 PM ---------- Previous post was at 03:09 PM ----------

تقبل مروري شسيشسيسشي

reus
01-27-2014, 19:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
عادى ليه يسلبنى متعه الدنيا هو انا شغال فوركس وانا فى النار
ياريت كلام معقةول وبلاش شغل المبالغه ده يا مان
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

khaled05
01-27-2014, 19:22
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

ahmadinho100
01-27-2014, 19:32

لا يا اخي هادا يعود الى تنضيممك اليومي و كيف تسير حياتك الشخصية و الاعائلية فقط يجب عليك ان تكون منضم

wentwor
01-27-2014, 20:13
السلام عليكم و رحمة الله اولا سوق الفوركس لا يعمل السبت والاحد يمكن لك الاستمتاع بكل حرية
وهده المرحلة تكون في الايام الاولى للتعلم ومن بعد يصبح لك كامل الوقت

حازم ابو اسماعيل
01-27-2014, 20:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم لماذا كل هذه المتابعة للفوركس اخي

fillane
01-27-2014, 20:49
بسم الله الرحمان الرحيم
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لا على العكس فقط حلل وادخل بعدها اترك المنصة
لكن في اشخاص مدمنين دون الفوركس

حازم ابو اسماعيل
01-27-2014, 20:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم طبعا اخي في البداية كلنا نكون مسمرين
تصبح تضع خططا لاستراتيجيات بعيدة المدى

samieh
01-28-2014, 01:06
فعلا هو الفوركس الى حد ما عايز تفرغ ويسلبك متعة الحياة
فى بعض الاحيان لكن انت مضطر لانه شغل بيجيب فلوس فلما
لا احتفظ ببعض الالتزام امام الشاشة لتحقيق بعض الفرص والارباح

bombasasa
01-28-2014, 01:48
انا بشوف ان دة بيتوقف علي المتداول نفسة يعني هو اللي هيحدد هل هو فعلا ممكن يعمل حاجة من خلال الفوركس
ممكن ان تغير لة حياتة ام ان الفوركس هو حاجة ممكن ان تغلقة عن العالم

zamalkkawy
01-28-2014, 09:52

على
01-28-2014, 10:08
هو يا اخي با نسبة للتداول اثناء
لاخبار قد يكون خطير على حسابك
لكن في هناك تجار اصحاب راس
المال الكبير لا يأثر فيهم مثل هذه لاخبار

lakamora221
01-28-2014, 10:15
لا أخي الكريم مش ممكن أن الفوركس يسلبك
الأستمتاع عن الحياة و أنما الفوركس مجرد عمل يمكنك أن تعمل به في كل وقت
أرجوا أن أكون قد أفدتك و تقبل مروري

Mohamed Fadhel
01-28-2014, 11:16
السلام عليكم
الصلاة و السلام على رسول الله
بالعكس أخي الكريم فالفوركس يزيد من إستمتاعك بالحياة
حاول أن تقوي عزيمتك
بالتوفيق للجميع

heroo252
01-28-2014, 11:33
هو فعلا لافوركس بياخد الواحد من اهلة واصدقاءة
وبيبعدو عن العلاقات الاجتماعية لكن بردة فى ايام عطلة اسبوعيا
فاا الواحد لازم يكيف حياتة على كدة

حازم ابو اسماعيل
01-28-2014, 11:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يمكنك دخول صفقات على المدى القصير و تحقق ارباح لا بأس بها

saro123
01-28-2014, 11:43
هو الفوركس فعلا ممكن يسلبك الاستمتاع بالحياة خصوصا اذا كنت تعمل علية باستمرار وبدون توقف لانة بيسحب كمان كل تفكيرك ناحيتة
وبالتالى تصبح آلة عمل

mayssa_mahouachi
01-31-2014, 04:48
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع الرائع ،
في الحقيقة أنا مبتدأة في مجال الفوركس إلا أنني عزمت على أن أتعلم من منتديات فوركس مصر.
شكرا أخي الكريم مرة أخرى و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته.

magic777
01-31-2014, 08:16
هو الفوركس فعلا ممكن يسلبك الاستمتاع بالحياة خصوصا اذا كنت تعمل علية باستمرار وبدون توقف لانة بيسحب كمان كل تفكيرك ناحيتة
وبالتالى تصبح آلة عمل

فعلا اخي لانه بياخد وقت كتير مننا علشان التعلم والمتابعه وده كله طبعا بيكون على حساب اعصابنا
وحساب اوقاتنا مع العائله والاصدقاء وغيرها وده اصعب حاجه

المسافر
01-31-2014, 08:34
مين قال كدة خلى عندك عزيمة واصرار على التعلم
حاول تستفيد من الوقت الى بيمر عليك بالخبرة
هتلاقى نفسك فى النهاية وصلت لدرجة انك بتربح اموال كتيرة
ساعتها هتحس بالمتعة فى الحياة فعلا
تجيب كل الى نفسك فية
عرفت بقى ان الفوركس متعة

eman.said
01-31-2014, 09:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و لماذا كل هذه المتابعة للفوركس اخي يمكنك دخول صفقات على المدى القصير و تحقق ارباح لا بأس بها و ان كنت تريد صفقات على المدى الطويل و التي لا انصح بها تستطيع تحديد ستوب لوز و تايك بروفيت انصحك بالصفقات قصيرة المدى و بالتوفيق

حازم ابو اسماعيل
01-31-2014, 09:35

dont
01-31-2014, 10:06
الفوركس فى حد ذاه متعة حلوة جدا
وانا افضل الفوكس عن اى عمل اخر لان الفوركس يوجد فيه مزايا كثيرة جدا

---------- Post added at 07:06 AM ---------- Previous post was at 07:05 AM ----------

لفوركس فى حد ذاه متعة حلوة جدا
ومن مزايا الفوركس انه لا يحتاج لا وقت كثير

waleedhafez
01-31-2014, 10:11
هذا يظهر في بداية عملك
بعد التعلم و الاحتراف ممكن تخصص 2ساعات من العمل ثم تغلق حاسوبك و لست مجبرا لمزيد من الارهاق
اما بالنسبة للمبتدئين فنحن نكرس معظم وقتنا في لتعلم و متابعة السارت لناخذ استنتاجاتنا حول حركة السوق

محمد السيد محمد
01-31-2014, 11:28
كلامك ده بيقول ان انت ما بتستمتعش بالعمل في الفوركس .. واللي مابيحبش شغله مابينجز فيها شئ
أنصحك انك تبعد عن الفوركس ، أما انا باعتبر الفوركس لعبة الحياة وباستمتع بيه حتى لو كنت باخسر

waelmma
02-01-2014, 13:00
:p:dance::)) مع الاسف اخى الكريم انا بقعد كثير امام الشارن
والاب توب وواخد جزء كبير جدا من وقتى ومش عارف اعمل حاجة اخرى

finga4
02-01-2014, 22:30
شكرا لك على التعريفات ومهم جدا طبعا من خلال التعريفات ان تحدد فى صفقتك بعد فتحها
اوامر وقف الخساره وايضا امر التيك بروفيت او اخد الارباح
بص ياريس وقف الخسارة ده على فكرةئؤشسؤئءسش
من اهم اساليب النجاح فى الفوركس لانه يقوم بالحفاظ على الحساب من الخسارة
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسشؤ

finga1
شكرا لك على التعريفات ومهم جدا طبعا من خلال التعريفات ان تحدد فى صفقتك بعد فتحها
بص ياريس وقف الخسارة ده على فكرة
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاشسءئؤسشؤشسرء

finga2
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسشؤءئؤشسؤء

finga3
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسشؤءئسشؤشص

ainga
02-10-2014, 16:36

ashrafko
02-10-2014, 16:51
اخى الكريم الفوركس عمل مثل اى عمل وبالتالى لابد من التعب والعمل بكل جد لكى تتحصل على ما تريد من النجاح والربح الكبير وبالتوفيق

ebram
02-10-2014, 17:08
الفوركس فى حد ذاه متعة حلوة جدا

---------- Post added at 07:06 AM ---------- Previous post was at 07:05 AM ----------

لفوركس فى حد ذاه متعة حلوة جدا
ومن مزايا الفوركس انه لا يحتاج لا وقت كثير

اولا اخي الكريم من الواضح في كلامك انك مبتدئ
فانت ليس لديك الخبره الكافيه للتحدث عن الفوركس
فالفوركس يجب عليك ان تفرغ له الوقت حتي تتمكن من تحديد اتجاهات السوق

Kais Daboul
02-10-2014, 17:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على اشرف الانبياء والمرسلين
لا أظن ذلك أخي لأنو باستطاعتي وضع الصفقة و الستوب لوز و التايك بروفيت و اغلاق الحاسوب و الذهاب لمشاغلي
شكرا أخي و بارك الله لك

fillane
02-10-2014, 17:55
بسم الله الرحمان الرحيم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالفعل قد يكون كذلك لكن عند المبتدئين امثالي
لكن الخبراء تكفيهم نظرة للدخول بالستوب والتيك

payza
02-10-2014, 18:45
يعني بصراحة الفوركس عايز وقت جامد اخي
حتي تتابع الاخبار كل شوبة

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

abdelaziz 10
02-10-2014, 18:45
في الاول نعم اخي كنت انشغل بالتحليل والتداول تقريبا كل الوقت انما مع الدراسة والعمل ابتعدت عنه كثيرا
لاان اصبحت اتداول على الديمو فقط في الفترة الاسيوية لما اعود من العمل او الدراسة واتداول سكلبينج

batna
02-11-2014, 02:05
طبعا اخي في البداية كلنا نكون مسمرين
تصبح تضع خططا لاستراتيجيات بعيدة المدى مع
استخدام السطوب لوز و التايك بروفيت اي من بعيد تتحكم في صفقتك
موفق اخي.

BOULBOUL2
02-11-2014, 15:47
اذا لم تسيطر على نفسك فستجد ان العمر قد ضاع فعلا وانت اما شاشة الفوركس

خاصة اذا كنت من الاجيال الجديده التى تلهث خلف التطور التكنولوجىعلى حساب القيم المجتمعيه الاصيله

-------------------------------------------------------------------

mr.dragon
02-11-2014, 23:01
السلام عليكم و رحمة الله
بالتوفيق اخي العزيز

محمود مرعى
02-12-2014, 04:53
سلام عليكم اخوانى

لا طبعا يا اخى الفوركس لا يسلب منى انى استمتع بالحياة خالص صحيح بتابع اسعار وصفقات رايحة وصفقات جاية ومكسب وخسارة بس فعلا من امتع انواع الشعور اللى بحس بيه صحيح منكرشى ان اوقات كتير بحس بضغط عصبى وشد وتوتر لكن الحمد لله بمجرد النجاح بحس انى متعبتش اصلا وانى لسه عايز اجتهد اكثر

norur
02-16-2014, 19:49
السلام عليكم
و الله الفوركس هو كغيره من الاعمال لي ممكن تبقى دائما معها
و الفوركس صحيح يتركك كدلك و لكن ممكن ان تنظم وقتك و تستفيد منه

gr53
02-16-2014, 21:57
و مع الوقت تقل المدة و يعرف أنه يجب تنظيم الوقت و أن يجعل للسوق فترة محددة

hossem
02-17-2014, 00:04
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
الاجابة عن سؤالك ه ليس بالضرورة ان سلبك كل حياك لكن التنظيم المناسب للصفقا ساعد على الهئة الجيدة للانسان لذا ينصح بعدم الجلوس لمدة طويلة فقط لمراقبة الاسعار

محمد عادل ابراهيم
02-17-2014, 00:52
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
والله يااخى الكريم اى شغلانه فى الدنيا بتاخد الوقت وبتعديه بسرعه :(
ولما بنبص لنفسنا بنلاقى العمر عدا فى لحظه :ok:
مش الفوركس لوحده يعنى اللى ممكن ياخد العمر وشكراا لك على موضوعك اخى :ok:

poop4
02-17-2014, 00:56
اهلا بكم اعضاء المنتدى الكرام
عليك ان تكون محترف فى الفوركس وتسيطر على حياتك بنفسك
بالتوفيق للجميع هنا فى المنتدى ان شاء الله

merengue
02-17-2014, 01:53
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
يا اخي اولا يجب عليك التعلم و هذا يتطلب
منك الكثير من الوقت لاكن عندما تحترف تنضم اوقاتك

xanlom
02-20-2014, 19:01

saad197920
02-22-2014, 02:04
والله يا اخى الفاضل ليس هذا صحيحا بالطبع بل ان من مميزات هذا المجال انك تستطيع ان تعمل به بعض
الوقت وليس شرطا فيه التفرغ .

poop3
02-22-2014, 03:03
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
بالفعل الفوركس يسلب منك الاستمتاع بالحياه الشخصيه
بالتوفيق للجميه يا رب هنا فى هذا المنتدى العملاق

fatma abdelhay
02-22-2014, 03:48
السلام عليكم
موضوع جيد وكلام صحيح واى حاجه فى الدنيا لما بنندمج معاها بتاخدنا من الدنيا :accute:
واى شغلانه عادى ولكن الفوركس بيخطفنى بطريقه اخرى وبيعدى الوقت بسرعه جدا فعلا :o

Mahmoud Ali
02-22-2014, 05:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم .

من اسرار النجاح ف الفوركس التوازن بين حياتك والفوركس
بالتوفيق ليك ولكل اعضاء شبكة فوركس العرب الكرام والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

eman.said
02-22-2014, 13:29
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و لماذا كل هذه المتابعة للفوركس اخي يمكنك دخول صفقات على المدى القصير و تحقق ارباح لا بأس بها و ان كنت تريد صفقات على المدى الطويل و التي لا انصح بها تستطيع تحديد ستوب لوز و تايك بروفيت انصحك بالصفقات قصيرة المدى و بالتوفيق