PDA

View Full Version : وظيفة

Pages : 1 [2] 3 4 5 6 7

gr53
01-23-2014, 17:54
لا أظن أني من الممكن مع تقلبات السوق و تغيراته السريعة أن أعتمد عليه كمصدر دخل رئيسي
أنا أعتبر الفوركس عمل إضافي يساعد على زيادة دخلي

gr53
01-27-2014, 12:33
سلام عليكم
هل هناك من يعمل فى الفوريكس فقط ام الفوريكس بمثابة شغل جانبى لشغل اخر
وكيف توفق بين شغلك الاساسى والفوريكس

أرى أنه من الصعب الاعتماد على الفوركس و اعتباره مصدر دخل رئيسي مع تقلباته الكثيرة
إلا إذا كان التاجر يمتلك رأس مال كبير يتحمل معه هذه التقلبات
و يمكن التوفيق بين الوظيفة و الفوركس بتنظيم الوقت

amoune
01-27-2014, 16:36
عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكوور اخي بارك الله فيك على هده النصائح القيمة
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.ئءؤءئؤئءؤسشيصض

---------- Post added at 02:36 PM ---------- Previous post was at 02:35 PM ----------

عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكوور اخي بارك الله فيك على هده النصائح القيمة
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.ءئؤشضسيشسيشسيسشيش

koussila
01-27-2014, 17:06
اليش خبره اوي في الموضوع ده بس كنت دايما يشوف تجار الفوركس مستنيين الاخبار
بتاعة ضرب سورية عشان يستعدو لدخول السوق ويقومو ببيع الدولار قصاد العملات الاخرى
ولكن الخبر لم يكن ولكن اللي احنا شايفينه دلوقتي ان الدولار ماشي طبيعي جدا..
تقبل مروري شسيسيشسي

---------- Post added at 03:06 PM ---------- Previous post was at 03:06 PM ----------

تقبل مروري شسيسشيش

islame
01-27-2014, 17:08
تقبل مروري شسيشسي

---------- Post added at 03:08 PM ---------- Previous post was at 03:07 PM ----------

رشسيشساليش خبره اوي في الموضوع ده بس كنت دايما يشوف تجار الفوركس مستنيين الاخبار
تقبل مروري شسؤئء

eman.said
01-28-2014, 21:22
لسلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق.. شكراا..

karimwolf
01-28-2014, 21:28
السلام عليكم و رحمة الله
انا مازلت طالب في الجامعة لما تكون لى شهادة سوف اعتمد على عمل اساسي اما الفوركس سوف يكون ثنوي
و ادا اصبحت محترف قد اجعله عملي الاساسي و توفيق من عند الله
السلام عليكم و رحمة الله تعالى

lakamora221
01-28-2014, 23:41
أخي الكريم أنا حاليا أعمل على الفوركس
على أنه شغل جانبي و ليس شغل أساسي و لكني أفكر في جعله شغلي الأساسي
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري وشكرا

hunter_world
01-29-2014, 00:04
السلام عليكم اخي الكريم ام بعد لا طبعا انا معتقد ان الفوركس ممكن يكون شغلب اساسي لانو لازم تكتسب خبره من تعملك مع الناس ديما بس مش اكتر

mayssa_mahouachi
01-30-2014, 21:50
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع المتميز و الرائع ،
في الحقيقة أنا مبتدأة في مجال الفوركس إلا أنني عزمت على أن أتعلم من منتديات فوركس مصر.
شكرا أخي الكريم مرة أخرى و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته.

SheShe
01-31-2014, 22:13
اخي انا شايفة ان الفوركس ليس بعمل ولا يمكن الاعتماد علية كدخل ثابت
بل هو دخل اضافي . لانة متقلب جدا وليس لة نسبة ثابتة ولا مبلغ متوسط
تقبل مروري والله الموفق للجميع وشكرا

RomanyMoreed
01-31-2014, 22:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بالنسبه لي فـ هو مجرد عمل جانبي جانب عملي الاساسي وفي ناس بتشتغل في الفوركس فقط

تحياتي

DREAM-99
01-31-2014, 22:21
بالنسبه للخبراء من الممكن ان تكون الفوركس عمل اساسى ووظيفه لانه يستطيع التعامل وتعويض خسارته لاقدر الله
لكن المبتدأ لايستطيع ان يجعلها وظيفه اساسيه ومصدر دخل يعتمد عليه
ده رايى المتواضع

reus
01-31-2014, 22:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
انا مش لاقى شغل شغال فوركس لحد لاما ربنا يرزق بشغلانه
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

oneman
02-01-2014, 00:56
عن عبد الله بن عمرو بن العاص ـ رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم، تلا قول الله تعالى في إبراهيم ـ صلى الله عليه وسلم ـ: (رب إنهن أضللن كثيراً من الناس فمن تبعني فإنه مني ..) الآية، وقال عيسى ـ صلى الله عليه وسلم ـ: (إن تعذبهم فإنهم عبادك وإن تغفر لهم فإنك أنت العزيز الحكيم) فرفع يديه ـ وقال: "اللهم أمتي .. أمتي"، فقال الله ـ عز وجل ـ: "يا جبريل، اذهب إلي محمد" وربك أعلم ـ فسله: ما يبكيك؟" فأتاه جبريل ـ عليه السلام ـ فسأله، فأخبره رسول الله صلى الله عليه وسلم بما قال وهو أعلم؟ فقال الله تعالى: "يا جبريل، اذهب الى محمد، فقل: إنا سنرضيك في أمتك ولا نسوءك".

choroukguid
02-01-2014, 00:59
مرحبا بك اخي ادا كان لديك عمل اخر فجميل ان يكتسب الانسان عملين
وهو الافضل لان الفوركس ليس ثابت والربح فيه غير مضمون

milanowolf
02-01-2014, 01:00
علشان تجعل العمل في سوق العملات فوركس وظيفه مستمره
لازم يكون عندك المقومات للعمل في السوقودي حاجه مش سهله
لازم تتعلم ازاي تربح وتتاجر وكل ده عن طريق الخبره

younesboughnim
02-01-2014, 01:18
من يعملون في الفوركس فقط هم المحترفين والخبراء الذين يكسبون منه مبالغ كبيرة تجعلهم في رغد من العيش لكن في بدايتهم لم يكونوا يعتمدون على الفوركس
بل بدأ الفوركس بالنسبة لهم كعمل ثانوي بجاني عمل حقيقي واقعي وبعد نجاحهم الكبير فيه تركوا اعمالهم وتفرغوا للفوركس واصبح وظيفتهم

w3ad
02-01-2014, 01:28
ارى ان الفوركس يمكن ان يكون وظيفه جيده ولكن لكى يتم ذلك لابد من العمل الجاد فى الفوركس والبعد عن الخوف والعمل بجديه وتعلم التحليل واداره راس المال بشكل جيد

taghk
02-01-2014, 02:10
الفوركس في ظل الظروف الاقتصادية من الصعب الاعتماد عليه كعمل أساسي و وظيفة لدخل ثابت
أتعامل مع الفوركس على أنه عمل إضافي يزيد من رأس مالي و قد أحقق معه حلمي يوما ما

ماتريكس
02-01-2014, 02:13
لا يمكن المخاطرة بجعل الفوركس وظيفة أساسية و مصدر دخل رئيسي ، ببساطة لأنه يخضع للتوقعات المستقبلية ، و لا يمكن لأي أحد مهما بلغت درجة
احترافه أن يتأكد بصفة قطعية من تخمينات المستقبل ، فالكثير من محترفي الفوركس الكبار يتعرضون لخسائر و نكسات بين الفينة و الأخرى ، لذلك أفضل
اختيار هو جعل الفوركس بمثابة مصدر دخل اضافي ثانوي فقط.

shico73
02-01-2014, 16:37
اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
يحتاج الى سنوات لاتقانه واعامله على هذا لان اتعلم باذن الله ويمكن تخصيص مساحه له
تحياتى لك

payza
02-01-2014, 16:51
اعتبره مثلا هواية
ليك علي النت
بتربح منها فلوس
بالتوفيق للجميع :)):))

---------------------------------------------------------------------------------------------

finga4
02-01-2014, 22:29
شكرا لك على التعريفات ومهم جدا طبعا من خلال التعريفات ان تحدد فى صفقتك بعد فتحها
اوامر وقف الخساره وايضا امر التيك بروفيت او اخد الارباح
بص ياريس وقف الخسارة ده على فكرة
من اهم اساليب النجاح فى الفوركس لانه يقوم بالحفاظ على الحساب من الخسارة
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسشؤءشسؤء

finga1
02-01-2014, 22:30
شكرا لك على التعريفات ومهم جدا طبعا من خلال التعريفات ان تحدد فى صفقتك بعد فتحها
من اهم اساليب النجاح فى الفوركس لانه يقوم بالحفاظ على الحساب من الخسارةسؤءئشسؤ
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسشؤئء

finga2
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسؤءئؤشس

finga3
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسؤءئؤشسي

ainga
02-10-2014, 16:36
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
يحتاج الى سنوات لاتقانه واعامله على هذا لان اتعلم باذن الله ويمكن تخصيص مساحه له
تحياتى لك

batna
02-11-2014, 01:08
طبعا لا يمكن ان اجعل الفوركس وظيفة اساسية
لان دخلها غير مضمون و في الوقت الراهن
انا اعمل عليه لاني كطالب جامعي هو يساعدني في
تحقيق دخل و لكن عندما احصل على وظيفى لن اتداول كثيرا
موفق اخي.

anamoody
02-11-2014, 01:38
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخى الفاضل يوجد اشخاص تعمل فى الفوركس كوظيفة جانبية بينما يوجد البعض الذى يتفرغ للفوركس للعمل فيه ولكنهم ما يسموا بخبراء واغنياء الفوركس
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

BOULBOUL2
02-11-2014, 15:34
انا عن نفسى اعمل بالفوركس بمفرده ولا يوجد عمل اخر بجانبه
وهذا يسمح لى ان اتفرغ له حتى استطيع التعلم والدراسه بشكل كبير
اما الذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر احدهما

modo
02-11-2014, 15:48
من الأفضل ان تكون لك وظيفة بجانب تجارتك بالفوركس
لأنه من الممكن ان لا تحقق مدخول جيد في سنواتك الأولى
ولك هذا الأمر سيتحسن مع الوقت بإذن الله

payza
02-11-2014, 16:23
لا اعتبر الفوركس وظيفة لان الخسارة في ممكن
بشطل كبير جدا

----------------------------------------------------------------------------------------------------

abdelaziz 10
02-11-2014, 21:31
من جهة الفوركس ممكن يوفر لك الربح الذي يغنيك عن اي شغل اخر ولكن ممكن ايضا يخسرك ولا تربح اي شيء
بالتالي لابذ من الحذر من السوق ولا نجعل من الفوركس مصدر عمل اساسي بل فقط عمل اضافي وتكميلي

Abo Hamdy
02-12-2014, 03:05
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
بمثابتة عمل جانبي يا اخي فهو استثنائي فقط

salimned
02-12-2014, 04:14
السلام عليكم
اخي انا لا اشتغل بالفوركس كعمل اساسي لان دخله
غير مضمون و الخطورة موجودة ايضا لدلك لن استغني
عن وظيفتي الاساسية وعندما اكون في حالة فراغ اشتغل في الفوركس
موفق اخي.

محمود مرعى
02-12-2014, 04:18
سلام عليكم

بص يا اخى بصراحة شديدة جدا انا حاليا معتمد على الفوركس انه مصدر دخلى الاساسى والوحيد لسبب صغير جدا وهو انى لسه ما زلت طالب فى السنة النهائية من الجامعة علشان كده بعتبره وظيفتى الاساسية انما بعد التخرج سوف يكون مجرد مصدر دخل مساعد لدخلى الاساسى ان شاء الله ولن اقبل بغير كده ومش هعتبره غير كده

SheShe
02-13-2014, 22:10
التوفيق بين الفوركس و العميل يكون بعد انهائك لاعمالك و كل شئ و واجباتك نحو العباده و الصلاه وهكذا.
في وقت فراغك تفتح الفوركس لتتاجر وتحاول ان تزيد دخلك من الربح.
.. تقبل مروري ...

med.abd
02-13-2014, 23:33
السلام عليكم الفوركس يمثل للكثير من الأعضاء عمل أساسي وهو مصدر رزقهم الوحيد ويحققون أرباح محترمة ، والبقيت هم هون ويعتبرون الفوركس هوايت مثل جميع الهوايات وشكرا

Essouayah Foued
02-14-2014, 01:45
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بالنسبة لي حاليا الفوركس هو عملي اليومي و الخاص حيث أقضي الكثير من الوقت في اليوم في التفاعل بالمنتدى
و العمل على المنصة و تجربة بعض الاستراتيجيات و قراءة الكتب و مشاهدة الفيديوهات . انا الأن أدخل
شهري الرابع معه و كل يوم أتعلق به أكثر . هذا الحال بالنسبة لي ظرفيا و سيصبح الفوركس مهنتي
الثانية و مصدر دخلي الاظافي حين أتمكن من الحصول على عمل حقيقي
تقبل مروري أخي الكريم

abdelaziz 10
02-15-2014, 22:11
انا بطبيعة الحال وبصراحة بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير من الشغل الاساسى بتاعى وده طبعا لان الربح
فيه مش مضمون بخلاف الشغل الاساسى اللى دخله ثابت شهريا وازاى بوفق بينهم دى لسه معرفهاش لانى طالب فى اخر سنة دراسة بس اكيد ليها حل
تماما يا اخي فالواحد لابذ وان يستقر بوظيفة اساسية تكون مصدر عيشه الاساسي والمضمون طبعا
انما الفوركس لا يمكن الا ان يكون عمل اضافي والربح منه ثانوي لنكمل به فقط لا اقل ولا اكثر

AHMEDALAA
02-15-2014, 22:13
اخى لا يصلح الفوركس ان يكون عمل اساسى
لانك لا تضمن المكسب دايما لذلك يجب ان يكون عمل اضافى
لحد الوصل الى مستوى معين من الاحتراف والخبرة

ابوفاطمه
02-15-2014, 22:21
السلام عليكم ورحمة الله يا جماعة انا جديد بالمنتدى ده والموضوع الفوركس انا شايف انه بجانب انه موضوع ينظر ليه انه مجال يحقق منه الانسان ربح فقط هذه زاويه ضيقة ولكن انا ارى من زاويه اخرى ان موضوع الفوركس من الموضوعات المهمة التى ان اهتم بها الشباب سوف تساهم فى تنمية العقل الاقتصادى للشباب وخاصتا فى الظروف والتى تمر بها كثير من دول العالم وخاصتا فى الوطن العربى فمن الجيد جدا ان نتجه نحن الشباب الى الفكر نحو البنية الاقتصادية ولو كانت خطوة فى سبيل تحقيق الهدف وهذا ما وجدتة انا شخصيا فى موضوع الفوركس وانا شخصيا منجزب ومهتم به كثيرا واتمنى ان اشاهد مزيد من الشباب تشارك فى هذا الامر شكرا لكم كثيرا

prince lotus
02-15-2014, 22:38
مع 500 $ يجب عليك استخدام الرافعة المالية 1:100 حتى يتسنى لك لا تفتح العديد من المناصب. وعلاوة على ذلك، إذا كنت تريد أن تكسب بعض المال لائق على أساس منتظم، يجب أن يكون رأس المال على الأقل 5000 $.

mgw
02-15-2014, 22:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الكريم
موضوع جيد شكرا لطرحه وياريت الكل يستفاد منه
انا بشتغل فوركس لحد لاما ربنا يوفق بشغلانه كويسه
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا انشاء الله والى الامام يا فوركوسيه

anamoody
02-17-2014, 14:47
اخى الفاضل هناك فعلا من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء المحترفين ولكنى اتخذها كوظيفة جانبية بجابب وظيفتى الاساسية
بالتوفيق للجميع
تقبل مرورى

modi
02-17-2014, 14:54
يمكن للفوركس ان نعمل به هو فقط ولكن الافضل ان نجعله عمل ندخر منه لان السوق ليس فى حيازه احد

adilrabah72
02-17-2014, 14:58
انا بالنسبة لى مجرد هوايه
ولكن اطمح ان اتدرج الى ان تكون وظيفة جانبيه بالنسبة لى
ومن ثم وظيفة اساسيه

payza
02-17-2014, 15:25
لا اكيد كل الناس بتعمل شغل علي ارض الواقع
مش معقول كل قاعد علي الفوركس:accute::accute::accute::accute:

-----------------------------------------------------------------------

menoer1248
02-17-2014, 15:48
انه عمل اضافي بالنسبة لنا لكن ذوي الارصدة الكبيرة هو عمل دائم لهم وهذا ما يسمى الاستثمار اما نحن فمجرد متداولين هاوين ربما في المستقبل اذا استطعنا زيادة رصيدنا من الارباح ان شاء الله سوف نجعل الفوركس عمل قاري

gr53
02-17-2014, 23:31
أرى أنه من الصعب الاعتماد على الفوركس و اعتباره مصدر دخل رئيسي مع تقلباته الكثيرة
إلا إذا كان التاجر يمتلك رأس مال كبير يتحمل معه هذه التقلبات
و يمكن التوفيق بين الوظيفة و الفوركس بتنظيم الوقت

fares300
02-17-2014, 23:38
السلام عليكم
انا بالنسبة لي الفوريكس هي الوظيفة الوحيدة لي
بحبث اخصص معظم وقتي لتعلم استراتيجيات جديدة
ومتابعة السوق،والحمد الدخل لا بأس به.

ahmedsalama
02-17-2014, 23:42
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

Mahmoud Ali
02-17-2014, 23:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ...

تحياتى لك

Abo Hamdy
02-18-2014, 06:44
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل بتمنالك كل خير وموضوع جيد
وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
انا لديا عمل اخر لكن الفوركس كعمل اضافي

saro123
02-18-2014, 06:58
نعم انا اعمل بالفوركس فقط ولكن لانى لم اجد شغل اما الفوركس نفسة ما يميزة انك تقدر تشتغل فية بدون اى تفرغ
لانى سوق مفتوح 24 ساعه ولا يحتاج سوى الدخول الى النت

vabho
02-19-2014, 17:30
الفوركس في ظل الظروف الاقتصادية من الصعب الاعتماد عليه كعمل أساسي و وظيفة لدخل ثابت

xanlom
02-20-2014, 16:26
الفوركس بالنسبة الي يعتبر عمل جانبي ولن يكون عملي الاساسي
وذلك لانه غير مضمون بالمرة من الممكن ان تلاحقني الخساير حتي لو كانت التحاليل تتم بشكل صحيح
السوق غدار حذاري ان تثق فيه

midosafwat
02-20-2014, 17:37
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي بالنسبة للعرب صراحة أظن أن أغلب المتاجرين هم فقط في الفوركس كوظيفة ثانية أو لا حتى
ليس كالتجار الكبار في أمريكا و أوروبا يعني تجده عملهم الأساسي

عدي
02-20-2014, 17:52
السلام عليكم و رحمة اله و بركاته .. انا حاليا اعمل في الفوركس فقط و احاول جاهدا ان اكون متميز جدا في هذا المجال لاني احببته و بالتوفيقلي و لجميع الاعضاء ان شاء الله

moradovitch
02-21-2014, 21:24
انا عن نفسى اعمل بالفوركس بمفرده السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم masry928 لانني لم اجد عملا يتوافق مع قدراتي في الانترنيت

محمود مرعى
02-21-2014, 22:03
سلام عليكم
والله يا اخى انا حتى الان الشغل الاساسى عندى هو الفوركس على الرغم من انى هتعامل معاه لما اكبر انه هيكون مجرد وسيلة مساعدة لزيادة الدخل ليا والسبب اللى مخليه ان الفوركس الشغل الاساسى حتى الان هو انى لازلت طالب فى السنة النهائية من كلية الهندسة لكن بعد التخرج وممارسة العمل الهندسى ان شاء الله سيكون عمل مساعد

fares300
02-21-2014, 22:18
انا بالنسبة لي فالفوريكس هو العمل الوحيد لي
بحيث كل يوم اتعلم الكثير بفضل اخواننا الذين
ينشرون عن حبرتهم معنا ويوم بعد يوم اكتسب
خبرة تؤهلني للتداول بأكثر اريحية

korbosli
02-21-2014, 23:16
سلام عليكم
وكيف توفق بين شغلك الاساسى والفوريكس انا عن نفسى اعمل بالفوركس بمفرده ولا يوجد عمل اخر بجانبه
اما الذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر احدهما

mohamed ghardallou
02-21-2014, 23:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركتو وصلاة وسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلام
أعتقد أنا الموضوع رائع الجميع سيستفاد منه

chemsseddine
02-21-2014, 23:21
مرحبا اخي طبعا انا عامل الفوركس ك شغل تاني وانا اعمل في الحياة الطبيعة الفوركس اضافة فقط في حياتي وانا انسان احب التنويع في الرزق والتجريب اشياء جديدة والاستفادة منها ولا تجعل الفوركس او اي شئ آخر هو الشغل الشاغل في حياتك بل عليك ان تعيش ك انسان طبيعي تعمل في شركة او تاجر او اي شئ تريده حتي تستمتع ب الحياة لانه ادا عشت وراء شاشة الكمبيوتر طوال حياتك ستفقد كل شئ اصدقائك عائلتك وكل شئ جميل في الحياة الطبيعية

Hossam Samy
02-21-2014, 23:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العضو
كبار المستثمرين والمحترفين
بيبقي بالنسبة لهم وظيفة فقط
اما المبتدئين واللي بيخسرو
بيبقي جانبي عشان ميخسروش كل حاجة

YaRa Ahmed
02-22-2014, 01:11
السلام عليكم و رحمة الله
ادا كان لك شغل اساسي فعليك بالاستمرر به لان
الفوركس به خطروة كبيرة جدا حيث يمكن ان تخسر كل راس مالك
بالتوفيق

galmpo
02-22-2014, 17:18
لسلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

houdabluegolden
02-23-2014, 20:07
أنا اعرف بعض الاشخاص شغلهم الاساسي هو الفوركس فقط لكن انا مش بفضل ان يكون الفوركس هو عملك الاساسي
لان الفوركس سوق متقلب ويوم هتكسب ويوم هتخسريعني مفيش حاجة مضمونة او اكيدة في هذا السوق لكن بعتمد عليه كعمل اضافي

kalopm
02-23-2014, 20:40
كن واثقا من نفسك ولا تدع أي خبر أو أي شخص يزعزع كيانك وإذا صار العكس فتعلم من أخطاءك.
لا تكابر وكن تلميذا مطيعا وتعلم فالحياة مدرسة كبيرة ولا يولد الإنسان فيها وهو متعلم بذاته.

محمد مؤمن
02-23-2014, 21:04
لا يمكن الاعتماد على الفوركس كوظيفة أساسية إلا بعد امتلاك الخبرة اللازمة التي تمكن المتداول من تحقيق ربح منتظم
وبذلك يكون الفوركس هو مصدر دخل شهري مثل أي وظيفة ولكن الأفضل هو أن تكون هنا وظيفة أساسية أخرى بجانب الفوركس توفر دخل ثابت

baite
02-23-2014, 21:37
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
عن نفسى اخي العزيز اعمل بالفوركس ولكن اعتقد ان يوجد الكثير يعمل بجانب الفوركس عمل اخر

ahmed kabo
02-23-2014, 22:29
اكيد اخى الكريم الفوركس حاجة اضافية ليس الا يعىن مش اساسى نهائى لانة ممكن تخسر فية فى اى وقت وممكن يعدى عليك شهور من غير ربح او تعويض خسارة انما شغلك الاساسى بيبقى لية مرتب شهرى ثابت تعيش بية بالتوفيق للجميع

abdotitim
02-24-2014, 00:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضووع مهم جدا بالنسبة للجميع المحترفين والمبتدئين
بارك الله فيك نعم هناك من يعمل في الفوركس كوظيفته القارة ويجني منها عايد يومي ولكن هو بيكون محترف ببصراحة بالتوفيق

اميرة نفسى
02-24-2014, 04:47
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اما بعد انا عن نفسى لا اعمل فى اى وظيفه غير الفوركس وهو عمل مريح جدا لانه يدار وانت فى اى ماكن ان كان وشكرا لك

kalopm
02-24-2014, 11:55
و الله يا أخي الكريم، الفوركس هو بمثابة شغل ثاني للكثير من المشاركين، و هدا لأن المستوى لم يرقي غلى المصاف التي لابد له من أن يكون فيها، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

lema
02-24-2014, 11:58
انا اعمل فى الفوركس فقط ولا يوجد لدى اى وظيفة اخرى سواة واحب كثيرا العمل فية وارغب ان يكون وظيفتى ان اعمل
محلل فنى فى مجال البورصة عامة

zinga7
02-24-2014, 17:13
ما الذي يحدث؟!
ما يحدث هو أنك تخرج عن نطاق السيطرة. العواطف هي الحاكمة التداول الخاص بك.

zakol
02-25-2014, 17:23
كن واثقا من نفسك ولا تدع أي خبر أو أي شخص يزعزع كيانك وإذا صار العكس فتعلم من أخطاءك.

sofien 003
02-25-2014, 17:28
نعم هناك من يحترفون الفوركس ويتخذونه عملهم الاساسي
فسوق الفوركس سوق شاسع الافاق ويمكنه توفير العديد من فرص العمل
اما بالنسبة لمن يتخذ الفوركس مصدر دخل اضافي الي جانب وظيفته فعليه بتنظيم
وقته واختيار طريقة تداول تتلائم مع طبيعة عمله الاساسي.
وبالتوفيق للجميع.

merengue
02-25-2014, 17:40
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته . يوجد من يعتمد علي الفوركس كوضيفة لاكن يجب ان يكون خبير و متعلم بشكل جيد

Heisenberg
02-27-2014, 14:18
انا مازلت ادرس الآن و لكن افكر في ان اجعله و ظيفة ثانية لي مع وظيفتي الاصلية ان شاء الله ان بقينا احياء في هذه الدنيا
تحياتي و بالتوفيق للجميع
سلام

arnold
02-27-2014, 19:10
الــســــلام عــلــيــكــم و رحـــمـــة الــلـــه تــعــالـــى و بـــركــــاتـــــــه ..............
شكرا على السؤال الجميل..اكاد اجزم ان 99بالمئة من المتداولين العرب الفوركس شيء ثانوي لديهم للاسف طبعا........بالتوفيق

gr53
03-07-2014, 14:19
إلا إذا كان التاجر يمتلك رأس مال كبير يتحمل معه هذه التقلبات و يمكن التوفيق بين الوظيفة و الفوركس بتنظيم الوقت

Mohammed Salah
03-07-2014, 16:15
السلام عليكم اخى
الفوركس من الافضل الا تعتمد عليه كا شغل اساسى او دخل اساسى
لان انت بتكسب وبتخسر وممكن اوقات كبيره ما يبق معاك ارباح لقدر الله فهو عمل اضافى فقط
بتوفيق

moto1
03-07-2014, 18:34
وكيف توفق بين شغلك الاساسى والفوريكس نا عن نفسى اعمل بالفوركس بمفرده ولا يوجد عمل اخر بجانبه
اما الذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر احدهما اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
تحياتى لك

AMLAK
03-07-2014, 18:37
بسم الله الرحمان الرحيم والصلاة والسلام على حبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد اخي الكريم انه بالنسبة للسوق في فوركس لانجعله اساسي
في عملنا بل العمل في فوركس يكون عمل ثانوي في وقت الفراغ ممكن ان نفيد نفسنا به وممكن ان نصبح منه شي لامع في حياتنا في التسويق
الشبكي فالارتكاز عليه بعد ان تكون شي من لاشي في السوق تحياتي للجميع

محمد عز الدين عيد خضري
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
هتاك الكثر مت جعل وظيفته الاساسيه فوركس واتا احذ ات يكوت الفوركس عمل جاتيي يجاتي الوظيفه الاساسية
اتمني لك التوفيق
تحياتي

sofien 003
نعم يمكن للفوركس
ان يكون وظيفة واحسن وظيفة كمان
لما يتميز به الفوركس من عدة مزايا ما راح تلاقيها في اي وظيفة
تانية لكن لن تكون وظيفة سهلة بل تطلب الجدية و الألتزام.

azeddi
03-07-2014, 18:43
للوصول الى درجة الاحتراف في الفوركس لا بد من بدل جهد اكبر و تحدي جميع الصعوبات في طريقك اى الاحتراف

---------- Post added at 03:43 PM ---------- Previous post was at 03:40 PM ----------

هناك بعض الاشخاص جعلوا من الفوركس الوظيفة الاولى و لكن تطلب منهم دلك الكثير من العمل و المثابرة

gehad87
03-07-2014, 18:46
حضرتك السؤال ده شاغل كل مبتديء بس انا هاقولك اجابه واضحه كل اللي دخل الفوريكس اخده الشغل الوحيد واعتمد عليه
واكتفى بيه كمان الا اللي دخل اصلا واهو عنده شغل بس ببيبقا شغله في الفوركس هو الطاغي عليه

sofien 003
03-07-2014, 18:49
نعم هنالك اشخاص محترفيين في هذا المجال
ولهم من الخبرة الشيئ الكثير الذي يؤهلهم
للعمل و في تجارة العملات بكل اريحية
وثبات .واذا وصلت لهذه المرحلة يمكنك
ان تمتهن تجارة الفوركس وتكون هي مورد رزقك.

abdelaziz 10
03-07-2014, 18:50
نعم هنالك اشخاص محترفيين في هذا المجال
ولهم من الخبرة الشيئ الكثير الذي يؤهلهم
للعمل و في تجارة العملات بكل اريحية
وثبات .واذا وصلت لهذه المرحلة يمكنك
ان تمتهن تجارة الفوركس وتكون هي مورد رزقك.
اظن يا اخي ان الخبرة وحدها لا تكفي للاعتماد على الفوركس كعمل قار بل لازم راس مال كبير ايضا
انما في كلتا الحالتين يبقى السوق غير مستقر على حال واحد وخطر والواحد لا يعتمده كاساس ربما

el andaloussi
03-07-2014, 20:13
أخي الكريم سلام الله عليك الفوركس مجال رائع ويوجد من يتخده
عملا لوحده وإن كنت متقنا للمجال فأحب أن أقول يكفيك الفوركس لتصل إلى ما تريد

ahmed2014
03-08-2014, 03:01
سنفكر ببيع سيارة بالسعر الحالي لنعيد شراءها بسعر أقل فيما بعد . طبعاً نحن لانملك سيارة حالياً , لذا سنقوم باقتراضها من وكالة السيارات وسنأمرها أن تبيعها فوراً في السوق بسعر 10.000$ الحالي .
ستنفذ الوكالة الأمر وستخصم من حسابنا 1000$ كهامش مستخدم .فسواء اشترينا السيارة أم بعناها فنحن بدأنا صفقة وأصبحنا مطالبين بتسديد كامل قيمة السيارة في حالة الشراء أو بإعادة السيارة في حالة البيع .

balou1991
03-08-2014, 03:29
لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح
التفرغ في البدايه لاكتساب الخبره العمليه ده الصح هنا ومش مع التقطيع
في فتره التعلم لان هنا التعلم مبني على تجميع معلومات لا يوجد بها فصل افضل

meroloveme
03-08-2014, 03:48
اعتقد ان مشكلة البطالة اصبحت منتشرة في الوطن العربي بالكامل ولا يوجد حلول جذرية لها لكن الفوركس استطاع ان يفتح المجال امام العديد من المتاجرين بان يربحوا كثير من المال ويبنوا مستقبلهم
لا يمكن الاعتماد ع الفوركس كمصدر للمال فقط بل يجب ان نسعي مجتهدين لكي نصبح محترفين ومتاجرين ذات خبرة

mdmd
03-08-2014, 14:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اخي الفوركس ليس بعمل ولا يمكن الاعتماد علية كدخل ثابت بل هو دخل اضافي
لانة متقلب جدا وليس لة نسبة ثابتة ولا مبلغ متوسط

ilyes chaieb
03-08-2014, 14:37
انا حاليا اعمل بالفوركس كعمل اساسية
لانى لم اجد شغل بدخل محترم رغم انى صاحب شهادة
الا ان اوضاااع البلدان العربية لا تخفى عن احد
تقبل مرورى

med.guerguer
03-20-2014, 06:30
السلام عليكم
صراحة يجب ان يكون هناك مصدر قار للمال و خصوصا اد كان المتداول صاحب مسؤولية
لان سوق الفوركس به مخاطرة كبيرة ليس هناك دائما ربح
تحياتي و تمنياتي بالتوفيق

forex90
03-20-2014, 07:05
انا اعمل فى الفوركس كشغل جانبى مع وظيففة اخرى اعمل فى ادسسنس مع الفوركس لا اعتمد على الفوركس فقط لا كما نعلم جكيعا ان الفوركس عمل غير مضمون نهائيا وممكن ان تخسر راس مالك سريعا بسبب كدة ولا اننصحك بية نهائءيا ونصح لو عندك وظيفة اخرى تتشغل فيها افضل لك من الفوركس

esoo
03-20-2014, 08:49
السلاااااااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة لي فلي عمل قار ودخلت للفوركس كي اكتشف، لكن انا أنصح المبتدئين على هذا المجال ان يتفهموا بأنه من الصعب ان تجعل الفوركس الوظيفة الاساسية الوحيدة وذلك
لانه مجال صعب جداً وغير مضمون العواقب بالمرة لذلك من الافضل ان نجعله عمل جانبى بجانب العمل الاساسى أو كهواية وبالتوفيق.

zamalkkawy
03-20-2014, 09:32
ادا كان لك شغل اساسي فعليك بالاستمرر به لان
بالتوفيق

zezo-89
03-20-2014, 09:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
الفوركس يمكن العمل عليه في اي وقت لذلك من السهل ان توفق بييييين الفوركس وبين اي عمل لكن لا يمكن ان اجعل الفوركس وظيفة اساسية لان دخلها غير مضمون
بالتوفيق للجميع

ebram
03-20-2014, 10:19
تقبل مرورى
الله يوفقق اخي الكريم
ومدام انت بتعمل علي تحصيل مبلغ شهري محترم يبقي استمر في الدراسه والتعلم
حتي تمكن من الانجااح في هذا المجال القوي
والله الموفق

gamal20
03-20-2014, 12:31
الوظيفه الافضل بجانب الوظيفه الاساسيه الفوركس من وجهة نظرى نظرا لانك ممكن تعمل به باى
وقت وبجانب عملك الرئيسى بدون تاثير

a7med84
03-20-2014, 17:35
انا فى الوقت الحالى الفوركس هو مصدر دخلى الوحيد

وده مش بأيدى ده بسبب الوضع اللى فيه بلدى ولكن انا لا انصح حد بكده الا لو كان محترف واتمنى التوفيق لى وللاعضاء

forexarabi
03-20-2014, 20:20
السلام عليكم
اتمنى اخى الكريم ان ياتى اليوم الدى تصير فيه عمليه التداول فى انستا فوركس او اى منصه تداول اخرى وظيفه لى تغنينى عن اى وظيفه اخرى
ودوام ومواصلات واوامر مدير او رب عمل برى نفسه ولى نعمتك
اتمنى دلك لمزيد من الحريه والاستقلاليه
ليس الامر بمستحيل ولكنه صعب

magic777
03-20-2014, 20:24
تقبل مرورى

اغلب اللي هنا كده اخي على فكره لان مافيش شغل وحتى لما بيكون فيه بيكون العائد المادي بسيط جدا وغير مكافئ للمجهود المبذول
ولكن طبعا لو شغل حكومه مهما كان مرتبه ضعيف افضل

abdelaziz 10
03-24-2014, 22:24
انا فى الوقت الحالى الفوركس هو مصدر دخلى الوحيد

وده مش بأيدى ده بسبب الوضع اللى فيه بلدى ولكن انا لا انصح حد بكده الا لو كان محترف واتمنى التوفيق لى وللاعضاء
التداول في الفوركس فعلا يا اخي لا يجب ان يكون عملا وحيدا انما شاءت الظروف ذلك للاسف عند اغلب الناس
اتمنى فعلا ان العرب والمسلمين يربحوا اكثر من السوق لان الغرب وامريكا واسيا هم من يستفيد اكثر من التداول

hajarforex
03-24-2014, 22:32
الفوركس يمكن العمل فهي باسس منطقية و فعلية
و لهذا فانه يجب الففتكير ف ياعلمل فيه على اساس ان المتداو
يمكن ان يكون له مصدر رزق منه و هو ثابت و قوي

MAZROUR
03-24-2014, 22:33
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان مجال الفوركس ليس بعمل ولا يمكن الاعتماد
علية كدخل ثابت بل هو دخل اضافي . لانة متقلب جدا وليس لة نسبة ثابتة ولا مبلغ متوسط تقبل
مروري وشكرا بالتوفيق للجميع ان شاء الله

soooonor
03-24-2014, 22:37
اكيد هتلاقى بين المتداولين من يعمل بالفوركس متفرغا له ..و من يعمل به بجانب وظيفته الاصلية

اهم ميزة فى سوق الفوركس انه يعمل على مدار الساعة لمدة 5 ايام فى الاسبوع و لذلك يستطيع كل منا اختيار الوقت الملائم له للتعلم او التداول على حسب ظروفه

MR.JPY
03-24-2014, 22:49
سلام عليكم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم :
الفوركس يجب ان يكون شغل جانبي ليس اساسي لان الفوركس غير مضمون

dont
03-25-2014, 00:43
الفوركس فى البداية يكون عمل اضافى لانه من الصعب ان نعتد على الفوركس كمصدر دخل اساسى
وعندما نبدا فى الفوركس يجب ان نبدا براس مال كويس

mr.eslam
03-25-2014, 02:16
فى الوقت الحالى اعمل بجانب عملى ولاكن اتمنى من الله التوفبق
فيما يحبه لى و ان كان خيرا هنا كان بها و ان كان شرا فأبعدنى عنه

dont
03-25-2014, 02:49
من السهل جدا ان تاجر يوافق مابين الشغل وايضا التداول فى الفوركس لتن اتداو فى الفوركس لايحتاج الى وقت كثيرا
ولذلك يجب ان نظام وقفتنا حتى نستطيع ان نعمل فى الفوركس

marouansat
03-25-2014, 02:53
في الحقيقة حاليا لأني لازلت مبتدء في نظري المتواضع يبقي ك عمل ثانوي ليس أساسي لكن إضا وجدة فيه دخل محترم
فلما لا أفكر في التفرغ له لكن مع التخصيص لوقت العمل الأساسي لأنه فيه خطورة خسارة كل شيئ

dont
03-25-2014, 04:13
الفوركس فى حالة النا التاجر يكو خبرة قد يكون دخل اساسى ولكن يحتاج الى وقت كثيرا والفوركس اذا كان التاجر خبة يكون افضل من اى عمل اخر
لو ربح التاجر كل يوم 10 دولار يكون ربح كويس جدا

bachinga
03-25-2014, 18:02
بصراحة اخى الفاضل انا اعمل شغل اضافى الى جانب الفوركس لانى لسه مبتدىء
والكثير من المتاجرين ليهم وظائف رئيسية ويبقى الفوركس شيئ ثانوي

dont
03-25-2014, 20:35
الفوركس فى البداية يكون شى ثانوى يعنى دخل اضافى لان الربح من الفوركس غي ثابت ومتغير وويجد خسائر كبيرة جدا فى الفوركس
وعندما يكون التاجر خبرة سوف يكون دخل اساسى

awa
03-25-2014, 21:09
اكيد فى ناس محترفين جدا و معاهم فلوس كثيرة جدا ممكن يعملوا فى الفوركس فقط
و لكن المتاجر الصغير لا يمكن ان يعتمد على الفوركس فقط لان الفوركس لن يكفيه

forex90
03-25-2014, 21:11
طبعا هناك ناس تعمل فى الفوركس فقط لكن لا اعلم هل الناس دية ممكن تربح من اى عمل
اخر ام الفوركس هوة عملها الوحيد امممهم وانصح اى مبتداء لكى يتاجر بشكل جيد ان يتعمل التاول على الحساب الديمو

salimned
03-27-2014, 05:39
السلام عليكم من المفضل اخي ان نعمل على عمل اساسي لنا في الحيلة و نترك
الفوركس كعمل اضافي لان دخله غير مضمون و ممكن نتسبب بمشكلة لانفسنا.

احمدل سالم 22
03-27-2014, 14:30
الفوركس هو شغل اظافي
وليس اساسي حيث انه لايمكن
الاعتماد على الفوركس فقط بل
لابد م شغل وظيفة ذات مردود ثابت

BILALBEN
03-27-2014, 18:06

afillane
03-27-2014, 18:45
و عليكم السلام لا اعتقد ان هناك من يعمل على الفوركي وحده الا في حالات استثنائية فانا ارى انه لا ينفع وحده لانه غير قار وثابث

owtinod
03-28-2014, 17:29
لا تكابر وكن تلميذا مطيعا وتعلم فالحياة مدرسة كبيرة ولا يولد الإنسان فيها وهو متعلم بذاته.............. الفوركس حياتنا

saad197920
04-02-2014, 22:19
والله يا اخى الفاضل انا عن نفسى افضل ان نجعل من الفوركس عمل جانبى بجانب عملنا الاساسى لان الفوركس
مجال صعب جدا وغير مضمون بالمرة ....

houssem1996
04-02-2014, 22:24
السلام عليكم
لا أظن أن هؤلاء النوع من المتاجرين موجودين في هذا المنتدى فأرى
أن أكثرهم يعتبرون الفوركس وظيفة إضافية ليس أكثر وذلك لقلة رأس
المال.

ruse
04-02-2014, 22:36
السلام عليكم
الشخص المحترف الذي يقضي حياته كلها للفوركس
ده من الممكن ان يكون وظيفته الاساسية هي الفوركس
اما بعض الناس تكفيها ساعة او ساعتين في اليوم ليبدأ المتاجرة اي ليست وظيفته الاساسية
و بالتوفيق لك و للجميع ان شاء الله ..

st2s
04-02-2014, 22:40
وهذا يسمح لى ان اتفرغ له حتى استطيع التعلم والدراسه بشكل كبير ادا كان لك شغل اساسي فعليك بالاستمرر به لان
بالتوفيق اخي العزيز اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
تحياتى لك

adil_ragaman
04-02-2014, 22:44
الفوركس ليس مجال يمكنك من الاعتماد عليه بشكل رئيسي للعيش هو بجانب العمل المهني الذي تقوم به في حياتك و تمارس الفوركس في اأوقات الفراغ كما يمكن التوفيق بينهم دون التأثير على أحدهم
الفوركس مجال اختبار العقل و الصبر و يعلمك التحديات في حياتك اليومية

farid1981
04-02-2014, 22:47
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاتة
بالنسبة لي فلي عمل قار ودخلت للفوركس كي اكتشف،
لكن انا أنصح المبتدئين على هذا المجال ان يتفهموا بأنه من الصعب ان تجعل الفوركس الوظيفة الاساسية الوحيدة

mina256
04-02-2014, 23:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
فى ناس كسبت ملايين الدولارات من تجارة الفوركس
وبدايتهم كانت بسيطه جدا - لكن هما اجتهدوا واتعلموا كويس

med5
04-02-2014, 23:15
أهل صديقي

لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن

ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ

الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا

اتمنى توفيق لك

besnisse
04-02-2014, 23:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
اعتقد ان الكثير ربما يشتغل في هذا المجال و هو اما متفرغ له او انه بالنسبة له شيء و عمل ثان
شخصيا احاول ان اوفق بين عملي و بين العمل على الانترنت
بالتوفيق و دمت في امان الله .

mdmd
04-03-2014, 00:36

Murad
04-03-2014, 02:04
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته الفوركس يعتبر هواية اعتقد من الصعب ان يعتمد الشخص علي الفوركس فقط
انه مخاطرة كبيرة جدا يجب ان يفكر جيدا في هذه الخطوة

mehildin
04-03-2014, 13:36
الفوركس هوو عبارة عن عمل اضافي لتحسين الدخل الشهري ليس الا .هادا طبعاً رأيي بالفوركس وان شاء الله بالتوفيق
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

cha9liba
04-03-2014, 18:02
السلام عليكم و رحمة الله
عند احتراف الفوركس بشكل كامل ممكن ان يكون وظيفه واحده
لكن بالنسبه لمبتدا يحتاج فتره طويله ليصل لمرحله متقدمه فى الفوركس ولهذا يفض ان يكون له عمل اخر
بالتوفيق ان شاء الله

afillane
04-03-2014, 18:16
انا لم يسبق لي ان تعرفت على شخص لقتصر على التداول وحده الا اذا كان في درجة عالية من الاحتراف والخبرة لان السوق غير امن

atbill
04-06-2014, 10:30
السلام عليكم، الأكيد أن الفوركس ليس بمثابة شغل أساسي فهو يمكن أن يكون
وظيفة جانبية الى وظيفة أساسي نترزق منها بانتضام، و مع القليل من النضام تتحسن الأمور
و توفق بين العملين...بالتوفيق

naoual
04-06-2014, 10:31
اخي الكريم رغم انه لدي وضيفة الا انني اتداول في الفوركس و استطيع التوفيق بينهما و الحمد لله على هدا الفضل

nour elhouda
04-06-2014, 10:36
سلام عليكم

اولا ايوة طبعا فى ناس كتييييييييرة اوى بتعمل فى الفوركس بس ودة طبعا لطروف البطالة اللى فى العالم كلة وخاصة فى مصر وللى عنو شعل تانى يقدر بشوية تنظيم للوقت يوفق بين الاتنين وربنا يوفق الجميع

faris
04-06-2014, 11:08
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته - اخى الكريم
هوه بالنسبه ليا انا الفوركس شغل جانبى لانى لسه
مش عارف اذاذ كنت هانجح فى هذا المجال ولا
لاء لان الله رحم امرء عرف قدر نفسه

forex_lionz
04-06-2014, 16:40
انا بمشي مع السعر محطات يعني لما يكسر هدفي الاول اكون ضمنت منوا ربح وبعدين اشوف لو كسر المنطقة ده ادخل تاني وهكذا
وان شاء الله خير ويجيب اهداف الجميع

gr53
04-12-2014, 11:43
إلا إذا كان التاجر يمتلك رأس مال كبير يتحمل معه هذه التقلبات و يمكن التوفيق بين الوظيفة و الفوركس بتنظيم الوقت

Rachiiids
04-12-2014, 13:08
لا أخي الكريم الشيء الوحيد الدي يمكن أن نقول عليه وضيفة و العمل الدي تكسب منه بشكل دائم
و ليس بشكل مؤقت و ليس مضمون و ثابث هذه تسمى مخاطرة بالتوفيق لكم

SheShe
04-19-2014, 22:58
الأنترنت سوق كبيرة و مليئة بالفرص القيمة ويكون عليه أقول لابد من التحري، و أدكر على سبيل
الذكر لا الحصر الفوركس و البورصة .. تمنياتي بالتوفيق ..
تـقبل مروري ...

hssouminabil
04-19-2014, 23:16
بسم الله الرحمن الرحيم
شكرا أخي الكريم على هذا الموضوع
الفوركس بيكون عمل جانبى
واتمنى لك التوفيق يا اخي الكريم..

zezo-89
04-20-2014, 09:43
اخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربح تمنياتي بالتوفيق للجميع

حليس مختار
04-25-2014, 22:52
كن واثقا من نفسك ولا تدع أي خبر أو أي
شخص يزعزع كيانك وإذا صار العكس فتعلم من أخطاءك.
لا تكابر وكن تلميذا مطيعا وتعلم فالحياة
مدرسة كبيرة ولا يولد الإنسان فيها وهو متعلم بذاته.
. الفوركس حياتنا

gr53
04-26-2014, 02:49
اخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربح تمنياتي بالتوفيق للجميع

ليست الخبرة وحدها التي يمكن الاعتماد عليها لجعل الفوركس وظيفة بل يجب أن يكون هناك رأس مال كبير
فمخاطر السوق كثيرة و تقلباته كبيرة تدمر الحسابات في لحظة كما أن ظروف السوق تتغير يوم عن يوم

kaa
04-26-2014, 05:56
من الممكن انه يكو الوركس عمل لمكن يكون عنده وقت كافى وايضا عنده خبرة رصيد كبير
ولكن فى البداية يكون الفوركس عب انه يكون عمل اساسى

سمير تيارت
04-27-2014, 23:11
و الله يا أخي الكريم، الفوركس هو بمثابة شغل ثاني للكثير

من المشاركين، و هدا لأن المستوى لم يرقي غلى المصاف

التي لابد له من أن يكون فيها، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

imaginesina
04-27-2014, 23:15
الفوركس ليست وظيفة
وسيط مالي يمكن
لكن متاجر هو حريف مستهلك لبضاعة
هناك اشياء اخرى تدر مال وفير على انترنت و يمكن اعتبارها ﻭﻇﻴﻔﺔ

remas
04-28-2014, 18:38
يعنى ميزة الفوركس انه سوق مفتوح على مدار اليوم يعنى مش ممكن يعطلك عن شغلك
يعنى تقدر ببساطه تتاجر فى الوقت الى انت فاضى فيه

ahmed kabo
04-29-2014, 08:39
عادى الموضوع سهل على فكرة اهم حاجة بس تكون عندك طريقة معينة ثابتة الاهداف ويكون عندك ادارة راس مال محترمة وكبيرة وتختار الوقت كمان اللى بتبقى فاضى فية بالتوفيق للجميع

lyes1977
04-29-2014, 11:21
لا يا اخي الكريك انا في اعتقادي لا يمكن ان يكون الفوركس وظيف اساسية يعتمد عليها الا اذا كان صاحبة محترف جدا وخبير في فنيات الفوركس ولكنه بمثابة فرصة اضافية لزيادة الدخلشكرا اخي الكريم على الموضوع وتقبل مروري

sendrela
04-29-2014, 13:08
الفوركس مجال غير مضمون فلا اعتقد ان يكون لدى اى احد عملا اساسى ويتركه لكى يتاجر بالفوركس

وانما من الممكن ان يكون دخلا اضافيا او عملا اضافيا بجانب العمل الاساسى لان الفوركس احيانا تكون ضرباته قاسيه

تحيتى

remas
04-29-2014, 13:56
هى هتختلف من شخص لاخر بكل تاكيد يعنى هتلاقى الفوركس يصلح وظيفه اساسيه
للناس اللى بتربح بشكل شبه دائم وارباح مجزيه والعكس صحيح بكل تاكيد

salmamasal
04-29-2014, 14:03
السلام عليكم ورحمة الله
لو كان لديك عمل يستحسن التوفيق بينه وبين شغل النت
لانو الفوركس به خسارة ونجاح خاصة لو انت فاتح بيت

moadwox
04-29-2014, 14:07
بالنسبة لي أنا في هدا الوقت أنا أعمل ولاكن أتعلم في نفس الوقت الفوركس فاني أوافق بين عملي والفوركس علما أن عمى ليس مرسم وأقدر أفقد العمل في أي لحضة لهدا السبب أنا أتعلم الفوركس

magic777
04-29-2014, 15:06
السلام عليكم ورحمة الله
لو كان لديك عمل يستحسن التوفيق بينه وبين شغل النت
لانو الفوركس به خسارة ونجاح خاصة لو انت فاتح بيت

طبعا وخاصه ان المجال ده مش هتروك ليه مكان معين علشان يقيدك في العمل عليه وايضا مش ليه وقت محدد وفوق كل ده انك ممكن تعمل
عليه ايضا بالاوامر المعلقه ودي هتسهل كتير على الغير متفرغين

abdelaziz 10
05-03-2014, 12:41
هى هتختلف من شخص لاخر بكل تاكيد يعنى هتلاقى الفوركس يصلح وظيفه اساسيه
للناس اللى بتربح بشكل شبه دائم وارباح مجزيه والعكس صحيح بكل تاكيد
طبعا يا اخي فالناس الخبيرة في الفوركس والتي تملك راس مال مناسب ممكن تعتمد الفوركس كعمل اساسي وهذا من حقهم
انما الناس الجديدة في السوق فلا احد يضمن لهم النجاح في اكتساب الخبرة واحتراف السوق ووجب عدم اعتماده عمل اساسي

david guetta pes
05-03-2014, 13:34
الفوركس في ظل الظروف الاقتصادية من الصعب الاعتماد عليه كعمل أساسي
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري

fatoma elsayd
05-03-2014, 13:46
وعليكم السلام والله يوجد الموظفين هنا وبيشتغلو ايضا ف الفوركس ف الوقت اللى هما بيبقو فضيين فيه
وانا عن نفسى شغلتى الاساسيه وهى الفوركس لانى اصلا ماليش غيرها
تقبل مرورى :yahoo::dance:

mohammed aburekbah
05-03-2014, 13:49
بسم الله الرحمن الرحيم شكرا اخي الفاضل على هذا الطرح وبصراح الفوركس متله متل اي
عمل في الدنيا ولازم تعطيه من الوقت والاهمية حتى يعطيك والا كيف اسو استثمار.

killer007
05-03-2014, 14:01
سلام عليكم
هناك من عمله الأساسي في الفوركس وهم اشخاص محترفين
تمكنو من مسك جميع خيوط الفوركسر وواصبحت صفقاتهم الرابحة اكثر بكثير من الخاسرة

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

علي دياب
05-03-2014, 14:10
_________________السلام عليكم اعزائي اعضاء المنتدى___________________
طبعا ىا اخي الناس الخبيرة في الفوركس واللي تمتلك راس مال كبير
ممكن انها عتمد عليه في السوق
اما الناس الجديدة فمن الصعب ان يوجد شخص ممكن يحدد نجاحهم

---------- Post added at 11:10 AM ---------- Previous post was at 11:09 AM ----------

امااهم مزايا الفوركس انه سوق مفتوح وما ممكن انه يعطلك عن عملك

ahmedhathout
05-03-2014, 14:23
لا يجب ان يكون الفوركس هو الوظيفه الاساسيه للمتاجر
فهذا يعرض حياته لمخاطر كبيره
ولكن هذا لا يمنع ان هناك من يعتمد على الفوركس بشكل واساسي
بس معظمهم تجار كبار براس مال كبير

creatorman1978
05-03-2014, 14:27
انا اعمل بوظيفة اخرى لانه من الصعب الاعتماد على الفوركس وحدة فى ان يكون لك دخل ثابت من المال .... يجب ان يكون وظيفه ثانوية تحقق منها دخل اضافى على دخلك الاساسى

ahmed morsy
05-07-2014, 17:10
اخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليـس من المبتدئين وانا
اـتمنى العمل الاساسى فى هذا الـمجال المربح تمنياتي بالتوفيق للجميع
تقبل مروري ...

gr53
05-09-2014, 19:04
ليست الخبرة وحدها التي يمكن الاعتماد عليها لجعل الفوركس وظيفة بل يجب أن يكون هناك رأس مال كبير
فمخاطر السوق كثيرة و تقلباته كبيرة فهو سوق غير مضمون

الربح من الفوركس
05-09-2014, 19:20
اعتقد ان الفوركس عمل جانبى فى البداية ولكن عند الوصول الى الاحتراف والخبرة والربح الجيد تستطيع العمل فى الفوركس فقط واعتقد انة الافضل وبالتوفيق للجميع

mokhtarss
05-10-2014, 17:29
كل واحد وكيف فالعرب صراحة أظن أن أغلب المتاجرين هم فقط في الفوركس كوظيفة ثانية أو لا حتى
ليس كالتجار الكبار في أمريكا و أوروبا يعني تجده عملهم الأساسي تحياتي لك

shellfish_ssa
05-10-2014, 17:33
السلام عليكم
نحن لا نتشابه بالاكيد فمنا من يعتبره عملا اساسيا يجنى منه رزقه ولكن على الاغلب يكون كعمل ثانوى خاصا بيننا نحن العرب وعلى عكس الغرب وبالتوفيق للجميع

ssesko42
05-15-2014, 20:49
لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االحاسوب
اليوم كله بوضع الاوامـر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربـح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة
تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح.

shellfish_ssa
05-15-2014, 20:51
بسم الله الرحمن الرحيم اولا واخيرا
اخى الفاضل كل منا يختار ما يناسبه واعتقد ان منا من يعتبره عملا وحيد ويعتمد عليه واخرون يشكل لهم عمل ثانوى والله الموفق

medo.66543
05-17-2014, 16:07
عادى الموضوع سهل على فكرة اهم حاجـة بس تكون عندك طريقة معينة ثابتة الاهداف
ويكون عندك ادارة راس مال محترمة وكبـيرة وتختار الوقت كمان اللى بتبقى فاضى فية
تحياتي

INTHENAMEOFALLA
05-27-2014, 21:37
غالبية الاعضاء اكيد لهم اعمل اساسية والفوركس عمل اضافى حتى يزيد الانسان من دخله
اما من ناحية التوفيق بينهما هذا سهل جداً نظراً لان الفوركس شغال 24 ساعة فى اليوم

BrahimForex
05-27-2014, 21:46
بالنسبة لي انا اعمل في النهار وفي المساء اعمل في الفوركس اخصص له وقته وأتعلم كل يمو شيئ جديد انشاء الله اتعلم الفوركس

LTF
05-27-2014, 21:47
السلام عليكم و رحمة الله
لا يا أخي الكريم أكيد شغل جانبي و ليس أساسي لأن الفوركس غير مضمون أخي الكريم مهما كان رأس مالك في المتاجرة و مهما كانت درجة أرباحك

Ammar Tayeb abdelkader
05-28-2014, 00:29
من الممكن ان تحقق ارباح جيده جدا ولكن علينا ان نتعلم اولا
بالتوفيق للجميع
تقبل مروري تحياتي

remas
05-28-2014, 00:35
يعنى اخى الكريم بعضنا متفرغ للفوركس والبعض الاخر بيعتمد عليه كمصدر دخل اضافى وكل واحد حسب قناعته وحسب ربحه من السوق

milanowolf
05-28-2014, 00:36
الأنترنت سوق كبيرة و مليئة بالفرص القيمة، و عليه أقول لابد من التحري
، و أدكر على سبيل الدكر لا الحصر الفوركس و البورصة، بالتوفيق لك
و للجميع إن شاء الله

hamdy saleh
05-28-2014, 00:36
بســــــــــــــــــــم الله الرحمن الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين موضوع ميل ومشوق وشكــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــرا

salmawar
05-29-2014, 17:16
سلام عليكم
الــســـلام عــلـــيــكــم ورحــــمــــة الله
مـــرحـــبـــا اخـــاوانـــــي الــــكـــــرام
اجل ممكن تخليها وضيف اذا وصلت لدرجت احتراف تمكنك من الحصول على ربح يومي او اسبوعي مضمون

maao2008
05-29-2014, 17:16
سلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

radhoc
05-30-2014, 15:00
الله يا أخي الكريم، الفوركس هو بمثابة شغل ثاني للكثير من المشاركين، و هدا لأن المستوى لم يرقي غلى المصاف التي لابد له من أن يكون فيها، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

ali.22595
05-31-2014, 20:42
السلام عليكم
اخي الفاضل يعنى ميزة الفوركس انه سوق مفتوح على مدار اليوم يعنى مش ممكن
يعطلك عن شغلك يعـنى تقدر ببساطه تتاجر فى الوقت الى انت فاضى فيه

memoxmax
05-31-2014, 22:07
اتقدم بخالص الشكر لصاحب الموضوع لمشاركته الجيده والقيمة والتى تساهم فى نشر ثقافة وعلم سوق العملات وتجارة الفوركس
واتمنى لكم مزيد من التقدم والتفوق سءسسيضيضثي

doaa sary
05-31-2014, 23:45
انا كنت بعمل كذا حاجة ع النت برضه من كتابة مقالات وكتابة بالمنتديات واعلانات بالسنت
وكلو فاشل عايز وقت كبير ومجهود لاكن اتجهت الان للفوركس وبعتبرة وظيفتى الاساسية

midouknight
05-31-2014, 23:53
السلام عليـــــــــكم ورحـــــــمة االله تـــــعــــالى وبـــــركــاتــــــه
أهلاً بجميع الأعضاء الكرام
الشغل الأساسي لا غنًى عنه ف سوق الفوركس وظيفة خطرة

malika
06-01-2014, 01:39
انا لدي اعمال اخري و لقيت ان الفوركس هو افضل عمل يناسبني و فضلته عن باقي الاعمال لما فيه من خير و مزايا ملقتهاش في اي شغل تاني و عن قريب سيبدا التعمق اكثر و اكثر علشان يصبح الاساس

clubiste4ever
06-01-2014, 01:50
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و مغفرته و بركاته
اعتقد ان هناك الكثير و انا شخصيا منهم لانه ليس لدي عمل سوى الفوركس في الوقت الحالي

benchou-ahfd
06-02-2014, 12:29
الفوركس مجرد شغل جانبي او لنقل شغل ثانى و ما دام الفوركس لا يفر حق تعبه فهو لا يستحق ان يكون وظيفة اما اذا وفقنا الله تعالى و استطعنا ان نجنى منه ارباحا قارة امكن اتخاذه وظيفة و الى ذلك الحين هو الثانى

samozein
06-02-2014, 12:32
انا في رأيي ان الفوركس من الوظائف الغير مضمونه واللتي افضل ان اعمل عليها بعد ان ينتهي السوق من الاخبار وانا ايضا من عملي الرئيسي

GM.LAVAL
06-03-2014, 08:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... مرحبا اخوانى الكرام ...
ربما قد تجد الكثير من الناس يعملون بعملون فى الفوركس بشكل كامل او جزئى ولكنى انصح بالعمل بشكل جزئى افضل لان الفوركس مكان محفوف بالمخاطر وممكن حسابك ينهار فى اى وقت لقدر الله

amine43
06-03-2014, 11:44
انا مجرد طالب جامعي احاول كسب بعض المال عن طريق الفوركس لا غير
اعستطيع التوفيق بين الدراسة والفوركس هدا بتنظيم الوقت الخاص بي
يمكن ان يكون الفوركس وظيفتي في المستقبل وهدا ان اصبحت محترف في هدا المجال

Nadia Hatim
06-09-2014, 18:35
اخـي الفـاضل .. الفوركس بالنسبة الي يعتبر عمل جانبي ولن يكون
عملي الاساسي وذلك لانه غير مضمون بالمرة من الممكن ان تلاحقني
الخساير حتي لو كانت التحاليل تتم بشكل صحيح السوق غدار حذاري ان تثق فيه
تقبل مروري

malika
06-11-2014, 15:54
انا بصراحة حاليا متفرغ للتعلم والعمل على الفوركس ولكن مازلت بمرحلة التعلم والتدريب ومن الباكر ان اصبح عامل متفرغ

moses
06-11-2014, 18:25
السلام عليكم
لا تكابر وكن تلميذا مطيعا وتعلم فالحياة مدرسة كبيرة ولا يولد الإنسان فيها وهو متعلم بذاته
وبالتوفيق

abdelaziz 10
06-11-2014, 21:35
انا ادرس واساعد الوالد في العمل وفي نفس الوقت اتاجر في الفوركس ولو اني لا اجد وقت كافي لذلك للاسف
انما نصيحة مني لا يمكن التداول في الفوركس واعتماده كمصدر دخل اساسي الا براس مال كبير وخبرة

zasdqwer
06-11-2014, 22:18
يجب تعلم ماهو الفوركس واساسياته وتنظيم الوقت لكي تعمل عليه عند ذلك تستيطع اداره شغل بجانبه

ahmedibrahim258260
06-11-2014, 22:33
بسم الله الرحمن الرحيم الفوركس لابد ان يكون شغل ثانوي موش اساسي حتى يصبح الانسان خبير وبيكسب كويس من هذا المجال بعد كده ممكن يخليه اساسي
تقبل تحياتي

kamal001
06-12-2014, 14:31
انا اعمل بالفوركس فقط واحاول ان اثقل نفسي فيه حتي اصل الي ما اريد منه وهو بالتاكيد الربح اللذي نطمح اليه جميعا من اي عمل سواء كان الفوركس او غيره

abdelaziz 10
06-12-2014, 21:35
الافضل طبعا يا اخي ان الواحد يكون يشتغل في الفوركس كعمل اضافي وليس اساسي لان السوق غير مضمون
ايضا من حيث الضغط النفسي كلما كان الفوركس عمل اساسي كلما زاد الضغط والتوثر والخوف من الفشل

anassdr2
06-13-2014, 12:52

8150017
06-13-2014, 12:54
هناك من يعمل فى الفوركس فقط وهى مصدر دخله الوحيد وهناك من يعمل بها الى جانب وظيفته
ويابخت اللى يعرف يمسك العصايا من النص بمعنى انه يشتغل فى الفوركس الى جانب وظيفته الاساسيه

gr53
07-15-2014, 04:58
فمخاطر السوق كثيرة و تقلباته كبيرة فالأحسن اعتبار الفوركس عملا ثانويا

Mosa AL-Haj
07-15-2014, 06:44
السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع
واتمنى لك التوفيق والنجالح والى الامام

---------- Post added at 04:41 AM ---------- Previous post was at 04:13 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع

---------- Post added at 04:42 AM ---------- Previous post was at 04:41 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع

---------- Post added at 04:44 AM ---------- Previous post was at 04:42 AM ----------

السلام عليكم و رحمة الله
سوال جميل ضروري
انا جديد في مجال الفوركس
ولا اعلم في الموضوع

1 million
07-15-2014, 19:06
انا حاليا ادرس و في نفس الوقت اتداول في سوق الفوركس
و يوجد الكثيرون ممن يعملون في وظائف و في وقت الفراغ يتداولون

wanxe
07-15-2014, 19:57
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

nassr15
07-16-2014, 05:40
إنا اعرف ناس الفوريكس بالنسبه ليها عمل دائم لكن بالنسه لي ماينفعش يكون الفوركس لوحدو بس عمل لأنو ممكن في يوم يغدر بيا وإنا ماعنديش رأس المال اللي اقدر اعوض بيه

محمود مرعى
07-16-2014, 06:13
سلام عليكم
والله يا استاذ مصررى علشان اكون صادق مع حضرتك انى بتعامل مع الفوركس بمثابة شغل جانبى للشغل الاساسى اللى انا اصلا لسه مستنى انى اشتغل بيه وهو مجال الهندسة انما انى اعتمد على سوق الفوركس اعتماد كلى وانه وظيفة اساسية اعتقد انى كده فعلا مش هقدر انى احقق اى نجاح فيه وربنا يكرم ويوفق ان شاء الله

Bouani
07-16-2014, 08:58
السلام عليكم و رحمة الله
كثيرون هم من يسؤلون هذا السؤال و سؤال تخلي عن الوظيفة من أجل الفوركس
الاشكال سيدي الكريم أن الفوركس غير مضمون الربح فيه لأنه متقلب جدا
و بالتالي ليس من الذكاء ترك مصدر رز قار لأجل آخر متقلب بل الأجدر التوفيق بينهما
تقبل مروري

ebram
07-16-2014, 10:08
ببساطه لا يمكن ان اتخلي عو نظيتي الاساسيه من اجل الفوركس
ده لان الوظيفه الاساسيه هي الي ممكن ان ائتي براس المال منها للفوركس
لكن لو تخليت عنها وفقدت حسابي
من اين لي براس مال

Sama20
07-16-2014, 11:40
صباح الفل والياسمين
انا اعمل بالفوركس كعمل اضافي لتحسين دخلي الشهري
ولكن طبعا اعمل عمل اخر بمرتب
لان الفوركس غير مضمون بالمرة في ثانيه ممكن اخسر
كل فلوسي

ebram
07-16-2014, 11:51
السلام عليكم
أخي العزيز الفوركس لم يرتقي في حياتي حتى يصبح وضيفتي الأساسية وهدا مستبعد حدوته ولو بعد حين
لأنه و بكل بساطة مليئ بالمخاطر ممكن يدهب كل شيئ في لحضة

يوجد مثل يقول ابو بلين كداب
انا لا اؤمن بهذا المثل
لان ممكنجدا ان توافق بين الفوركس وبين عمل اخر
وفي الاتنين لازم تحدد كيفيه العمل واداره راس المال

poop
07-16-2014, 12:35
مرحبا بكم اعضاء المنتدى الغالى
انا بعمل فى الفوركس مع عمل اخر اخى الكريم فى نفس الوقت
بالتوفيق للجميع هنا فى هذا المنتدى الكبير

Wassa04
07-16-2014, 13:10
بالنسبة لي الفوركس هو هواية او شغل جانبي
فانا مازلت طالب بالتوفيق و حظ سعيد

Yopi
07-16-2014, 13:34
السلام عليكم ورحمة الله العمل بالفوركس فقط ليس مهنة للحياة
و لكن دخل جانبي انا افضل ان اواصل العمل عليه الى ان اجد عمل واضيفه للدخل الشهري لي ورمضان كريم

younesboughnim
07-16-2014, 15:25
لسلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق..
شكراا..

s3tbmmaroc
07-16-2014, 15:29
فيما يخص العمل في الفوركس فيمكن أن يكون العمل الرسمي للعديد من الشباب لكن وجب اتقان العمل به و تخصيص وقت طويل لهذا العمل
و فقني الله و اياكم لما يحب و يرضى

عدي
07-16-2014, 19:22
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته...مشكووور اخي الكريم علي المعلومات الجميله بارك الله فيك و زادك من الخير و بالتوفيق

mounim1994
07-16-2014, 19:41
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اهلا وسهلا بكم اخي الكريم
انا مازلت مبتدئ واتخد الفوركس كهواية و بالتوفيق للجميع

magic777
07-16-2014, 21:41
لسلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق..
شكراا..

انا مع الوظيفه طبعا لانها مرتب ثبات على عكس الفوركس الي ممكن حتى تخسر فيه راس مالك ومش بيديك ارباح ثابته
وهنا بيكون صعب طبعا الاعتماد عليه كدخل اساسي

MOHAMMED EN NADOURI
07-17-2014, 05:15
يعتقد الكثير من الناس بأن الأيام المليئة بالبريق بشأن الإرتفاعات الجديدة للذهب قد ولت. و قد سمعت إدعاءات بأن سعر الذهب سوف يصل إلى 1.100$ و حتى أنه سوف ينخفض وصولاً إلى 700$... و لكني أتجاهل هؤلاء المتطرفين. سوف أخبركم شيئاً، قد نرى سعر الذهب ينخفض إلى مستويات أدنى- فهذا أمرٌ ممكن؛، لكن الكثير من هؤلاء المتحدقين ينسون أن سعر الذهب هو موسمي أيضاً، على الرغم من أن هذه

marouansat
07-17-2014, 05:17
في الحقيقة عن نفسي أرى أنه قد يكون مصدر ثانوي لدخل و العمل الرئيسي هو من يجب التركيز فيه و لكن
لمن لا يملك عمل فالفوكس قد تكون الحل الأنسب له

عدي
07-19-2014, 00:38
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته... معلومات جميله مشكوور اخي الكريم عليها و اتمني لك التوفيق ان شاء الله و لجميع الاعضاء

aysamiman
07-19-2014, 16:34
عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
تحياتى لك

Saadqnet
07-19-2014, 16:55
الفوركس يجب ان تتخذه دائماً بمثابة عمل ثانوي و ليس رئيسي في الحقيقة نعم الفوركس عمل ممتع و فيه الفائدة ولكنه
غير مناسب لأن يكون هواية مفضلة و ليس عمل رئيسي في الحياة

payza
07-20-2014, 13:01
لا الفوركس شغل جانبي طبعا ازاي يبقي شغل اساسي الفوركس غير مضمون باستمرار
اما العمل علي ارض الواقع وظيفة افضل من الفوركس برايي...............

midoo
07-20-2014, 13:54
السلام عليكم
لا أظن أن هؤلاء النوع من المتاجرين موجودين في هذا المنتدى فأرى
أن أكثرهم يعتبرون الفوركس وظيفة إضافية ليس أكثر وذلك لقلة رأس
المال.

asafiforex
07-20-2014, 14:53
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
تحياتى لك

abdelaziz 10
07-23-2014, 00:24
الصواب يا اخي ان المتاجر لا يتعامل بالفوركس على اساس انه مصدر رزقه الوحيد فهذا سلبي
الانسب ان المتاجر يعتمد على عمل اساسي بعيدا عن الفوركس والاخير يكون بمثابة شغل اضافي

farouk100082
07-23-2014, 00:27
انا حتى الان الفوركس بمثابة عمل اخر وكنى اتمنى ان اصل الى حد من الربح
بحيث ان استطيع من خلاله ان يكون لى مستقبل مهنى

صلاح2014
07-23-2014, 00:35
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته اخى بسم الله
الرحمن الرحيم اخى والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجعين
ورمضان كريم واعاده الله علينا بكل خير اخى الكريم وشكرا على هدا الموضوع
وعلى الكلام بخصوص الوضيفة اتمنى لك كل الخير والفضل وتحياتى لك
والسلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته

Gate11
07-23-2014, 00:37
انا طالب لذلك اخترت البدء في مجال الفوركس ،
لذلك اوفر الامر من اجل مزيد من الوقت للدراسة و معاينة بعد المواضيع للمبتدئين

elshaer1410
07-23-2014, 00:42
انا الان عملت حساب في انيستا لحد ما وصلت لصفحه فيها الكود والاسم وما الي ذالك
وعملت ربط ما بين المنتدي والشركه وجتلي رساله ان الربط ناجح
دلوقتي ما هو العمل اشتغل تعليقات ؟؟؟
امتي بيتحول الرصيد للشركه علشان ابدأ شغل الفوركس
والحد الادني للتحويل كام
ارجو الرد في رساله
تمنياتي لكم بالنجاح

Mohamd-95
07-23-2014, 00:53
موضوع مميز رائع ومفيد وشرح كافي و مفيد للجميع موضوع يستحق القراءة
بارك الله فيك اخي الكريم
بالتوفيق لك ولا تحرمنا من مواضيعك المميزة

moroti
07-23-2014, 02:56
السلام عليكم
الفوركس في ظل الظروف الاقتصادية من
الصعب الاعتماد عليه كعمل أساسي و وظيفة لدخل ثابت
أتعامل مع الفوركس على أنه عمل إضافي
يزيد من رأس مالي و قد أحقق معه حلمي يوما ما
بالتوفيق للجميع
سلام

wanxe
07-23-2014, 02:59
سلام أخي الكريم مرحباً بك في فوركس عربى إنه موضوع جميل ونقاش جيد ومهم لكن خبرتي محددات لأنني مبتدئ ورمضان كريم بكل صحة وعافية

zidan
07-23-2014, 07:29
انا افضل التجارة فى الفوركس على اى وظيفة اخرى و حتى اتمكن من الوصول الى الارباح و النجاح الذى اريده بالاضافة الى الدخل الاكبر لى فى هذه التجارة حتى احقق ما بوسعى فى السوق

عاشق الفوركس
07-26-2014, 11:35
سلام عليكم

اهلا بك اخى
انا اعمل بالفوركس مجرد عما ثاني لكنه ليس الاساسي واريد ان يكون هو عملي الخاص
ولكن اعتقد ان يوجد الكثير يعمل بجانب الفوركس عمله
بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

بشير حمدان
07-26-2014, 11:40
السلام عليكم
انا لا اعتمد على الفوركس كدخل اساسى وانما هو دخل اضافى بالنسبه لى . فنا شغلى الاساسى فى الصبح والفوركس ليلا وهذا من اهم مميزات الفوركس انك تستطيع التداول فى اى وقت .....

midoo
07-26-2014, 11:44
السلام عليكم و رحمة الله
عند احتراف الفوركس بشكل كامل ممكن ان يكون وظيفه واحده
لكن بالنسبه لمبتدا يحتاج فتره طويله ليصل لمرحله متقدمه فى الفوركس ولهذا يفض ان يكون له عمل اخر
بالتوفيق ان شاء الله