PDA

View Full Version : وظيفة

Pages : 1 2 3 4 [5] 6 7

محمد السيد
04-01-2015, 22:33
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ،الفوريكس بمثابة شغل جانبى لشغل اخر
وأوفق بين شغلي الاساسى والفوريكس بانني باشتغل في الفترة لتداخل البورصتين وحتى نهاية بورصة نيويورك تقريبا

Mahmoud Talaat
04-01-2015, 22:34
فسى اعمل بالفوركس بمفرده ولا يوجد عمل اخر بجانبه
وهذا يسمح لى ان اتفرغ له حتى استطيع التعلم والدراسه بشكل كبير
اما الذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر احدهما

Federerista
04-01-2015, 23:55
الفوركس ليس شغل بالمقارنة مع الاشغال الاخرى بتميزه بالمخاطرة العالية وبالتالي لا تعتبر الفوركس كوضيفة وان فعلت فتاكد انك ستكون في مازق

mohamedsaleem
04-01-2015, 23:58
اخي العزيز ان الخسارة والربح واردان في عمليات التداول والتجارة بعد ذلك تبقى انت وشطارتك وخبرتك التي اكتسبتها خلال عملك في التداول اذا اردت ان تربح وتجني الكثير من الارباح يجب عليك ان تتعلم اكثر وتكون لديك خبرة اكثر حتى تربح وتتجنب الخسارة وانا انصحك انت الان عضو جديد في هذا المنتدى ان تتابع مقاطع الفيديو الموجودة على موقع اليوتيوب الخاصة بتعليم طرق التداول والتعامل في شركة انستافوركس .. واتمنى لك النجاح

bidaaaaaaaaa
04-02-2015, 00:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
هناك من يتفرغ للفوركس كتجاره له او ظيفه
هناك من يدبر الحسابات لو يعمل فى شركات وساطه

ahmed112
04-02-2015, 03:04
السلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

samyayy
04-04-2015, 09:42
بسم الله الرحمن الرحيم انا لسه مبتدى هنا انا لا اعتقد ان الفوركس يغنى عن الوظيفة لان الفوركس مصدر للمال فقط ولكن لا قيمة للحياة بدون عمل بالتوفيق ان شاء الله

smrss
04-04-2015, 10:01
اخى الفاضل طبعا الفوركس عندى الان هو وظيفة مع وظيفة اخرى على الانرتنت ايضا لكن الفوركس هو الاساسى لدى مفيش وظيفة عدلة الاقيها تغنينى عنة وهو غير مضمون اة وخطير بس شغالين فية الاهم نتعلم شكرا لك

soheree
04-04-2015, 10:14
اخى الغالى لا افضل فكرة العمل فى الفوركس كوظيفة اساسية فهو غير مضمون بالمرة كدخل شهرى ثابت وبيكون العمل فى الفوركس فى وقت الفراغ بالتوفيق ان شاء الله

sa sa
04-04-2015, 10:35
طبعا فيه ناس بتتاخذ من مجال الفوركس عمل رئيسي ليها وبتعمتمد في دخلها كليا عليه كل شخص علي حسب ميوله وخبرته والربح اللي يقدر يحققه ويسد بيه احتياجاته اليوميه وفيه العكس بيتخذ من الفوركس مصدر للزياده دخله بجانب عملي اخر رئيسي

shadiaaa
04-04-2015, 10:57
عزيزى الفوركس عندى الان هو وظيفة مع وظيفة اخرى على الانرتنت ايضا لكن الفوركس هو الاساسى لدى مفيش وظيفة عادلة الاقيها تغنينى عنة وهوة غير مضمون اة وخطير بس شغالين فيه الاهم نتعلم لنربح سلام عليكم

nagwaaa
04-04-2015, 11:00
اخى فى الله انا عن نفسى اتفق معك اخي انا اعمل في الفوركس و ليس لدي اي عمل افعله كون بلادي لا توفر لجميع الناس مناصب شغل شكرا لك عزيزى

yasmenee
04-04-2015, 11:27
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته أنا لا أرى تعارض بين العمل في الفركس و العمل لذلك أحافظ على عملي التنسيق و التوفيق بين الأمرين لكن اذا ازدادت خبرتي في مجال الفوركس و نقصت المخاطرة أفكّر في ترك العمل الله معك

omarssa
04-04-2015, 11:40
اخى يوجد هناك العديد من الاشخاص يعتمدون على الفوركس فقط لكن بالنسبة لي اعتبره شغل اضافي ولدي وظيفتي الخاصة التي احصل منها على معاشي مع الشكر

hananmm
04-04-2015, 11:51
الاخ الغالى يوجد هناك العديد من الاشخاص يعتمدون على الفوركس فقط لكن بالنسبة لي اعتبره شغل اضافي ولدي وظيفتي الخاصة التي احصل منها على معاشي مع الشكر

ganagg
04-04-2015, 11:59
اخى فى الله اعتقد انك تستطيع ان تستغنى عن اى وظيفة اخرى اذا تعلمت الكثير فى هذه التجارة التى قد تعطيك ارباح كبيرة جدا انت فى غنى عن اى مجال شغل او وظيفة اخرى فى حياتك لتتفرغ للفوركس فقط سلام عليكم

alaall
04-04-2015, 12:19
اخى الفوركس هو ليس وظيفة ولكن من الممكن ان يكون هناك وظائف فيها ولكن ليست فى مصر ولكن فى دولة الكويت او الامارات شكرا لك

yara.2015
04-04-2015, 12:31
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على المبعوث رحمة للعالمين
لالفوركس سيكون ان شاء الله عملي الاساسي وساتفرغ له لانني حديثة التخرج وليس لدى عمل استطيع منه جلب الما ل

fadiarab
04-04-2015, 12:44
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
تحيه طيبه على اعضاء المنتدى الكرام وبعد
اعمل بالفوركس بمفرده ولا يوجد عمل اخر بجانبه وهذا يسمح لى ان اتفرغ له
من الممكن ان لا تحقق مدخول جيد في سنوات

chennana
04-04-2015, 12:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخي الكريم لا يمكنك الاعتماد على الفوركس كشغل لوحده
يجب عليك احترافه حتى تتمكن منه و من تحقيق المطلوب

waffaww
04-04-2015, 12:49
اخى الفاضل ممكن تغنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام الكمبيوتر اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا مع الشكر

fouaduu
04-04-2015, 12:55
تحية طيبة الفوركس يجب علينا ان لا نضعه نصب اعيننا على طول لان هذا يؤدى الى الملل والى الخروج من المجتمع بصوره واضحه فنحن علينا التزامات تتمثل فى العمل والبيت فانت يا صديقى لبيتك عليك حق فلا تكون منعزل عن دنياك بالفوركس انا مش بامنعك لكن الفوركس لا يحتاج كل هذا الوقت منك انها لعبة الذكاء والاحتراف فيها يجعلنا ناخذ منها مابريد فى اقل من الوقت المطلوب ربنا يسهل

fahmyhh
04-04-2015, 13:26
تحية طيبة هناك من يتفرغ للفوركس فقط وايضا يوجد من ياخذة الى جانب عملة فالميزة فى الفوركس انها ليست لها ساعات عمل معينة ولا انك نعمل طرف شخص اخر فيكون لك مواعيد حضور وانصراف فانت وماتملك من وقت لك حسب ماترى فهى تعمل طوال الاربع والعشرين ساعة مع الشكر

jalal971
04-04-2015, 13:30
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
الفوريكس هواية أو شغل ثانوي لايمكن الاستغناء به عن الوظيفة أو الشغل الدائم
بهذه الفكرة يجب أن يولج عالم الفوريكس
تحياتي و بالتوفيق

rehabrr
04-04-2015, 13:36
بسم الله انا للاسف الشديد لم اجد عمل لهذا انا اعمل في الفوركس متفرغ ليه لكن اذا وجدت عمل فساعمل لانهلا بديل للعمل لكى تكون ناجح فى الفوركس استخدم دائما أوامر وقف الخسائر ولا تقم أبدا بالغائه اتمنى لك النجاح

bdrdd
04-04-2015, 14:19
اخى العزيز هو انا لسة مبتدا زى كتير فى هذا المجال وعن نفسى يعتبر عمل تانى لعدة اسباب ان لو هو عمل اساسى الضغط النفسى هيكون كبير جدا على المضارب وده ممكن يخليك تتجه للخسارة فى وقت قصير وفى قاعدة مهمة انا قريتها وفعلا انا مقتنع تماما بيها انك لا تضارب الا بمبلغ لا تحتاجة وممكن تستغنى عنه بالنجاح

sonyazz
04-04-2015, 14:27
عزيزى من نفسك ولا تدع أي خبر أو أي شخص يزعزع كيانك وإذا صار العكس فتعلم من أخطاءك لا تكابر وكن تلميذا مطيعا وتعلم فالحياة مدرسة كبيرة ولا يولد الإنسان فيها و هو متعلم بذاته و شكرا

sohayla56
04-04-2015, 15:00
اخى الكريم بالنسبة لي لدي العمل الخاص و اعمل بالفوركس بشكل جانبي فقط لكن اعرف من اصدقائي من ليس لديهم عمل الا الفوركس النجاح فى الفوركس يعتمد على الاستراتيجية التي تعتمد عليها يجب ان تكون مجربة 6 اشهر على الديمو على اقل تقدير مع الشكر

hamdochi
04-04-2015, 18:53
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد انه عمل اضافي بالنسبة لنا لكن ذوي الارصدة الكبيرة هو عمل دائم لهم وهذا ما يسمى الاستثمار اما نحن فمجرد متداولين هاوين ربما في المستقبل اذا استطعنا زيادة رصيدنا من الارباح ان شاء الله سوف نجعل الفوركس عمل قاري بالتوفيق ان شاء الله

Nabil Wagdy
04-07-2015, 15:38
السلام عليكم
اخى الفاضل ممكن تغنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن
طبعا انك لا تبقى امام الكمبيوتر اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع
امر اخذ الربح وايقاف الخسارة يعني وكمان تترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا مع الشكر

taget
04-07-2015, 21:35
من شروط شركه انيستا الا يقل زمن الصفقه عن خمس دقائق وهذا حتى يحتسب لك الربح الذى اخذته وعكس ذلك يعرض حسابك للايقاف

او الخصم من ارباحك على الاقل ..فلابد ان تنتبه لذلك وتأخذ حذرك

sha
04-07-2015, 21:44
الوظيفة العمل التي يمكن ان يعلم فهيا المتداول فهو الافضل
و لانه ممكن يعمل على الفوركس فانه ممكن يوفق بنيهما
و هذا الافضل له لانه يكمكمن ان يربح منهما الاثنين

Yara1
04-10-2015, 01:05
اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
يحتاج الى سنوات لاتقانه واعامله على هذا لان اتعلم باذن الله ويمكن تخصيص مساحه له

haykoul
04-15-2015, 18:14
مرحبا أخي الفاضل انا لا اعتقد ان الفوركس يغنى عن الوظيفة لا ن الفوركس
مصدر للمال فقط ولكن لا قيمة للحياة بدون عمل بالتوفيق و الأرباح للجميع إن شاء الله

04-15-2015, 22:08
بص اخي فيه شركات بتحدد ليك وقت معين لاغلاق الصفقه بس اعتقد الكلام ده
مش في شرك انستا هيا حاطه شروط على العمل وقت الاخبار فقط

دينا اسلام
04-15-2015, 22:09
انا عن نفسى اعمل بالفوركس بمفرده ولا يوجد عمل اخر بجانبه
اما الذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر احدهما

user_66
04-17-2015, 19:43
ما رأيكم فى هذا الشرح المبسط لمعنى الانزلاق السعرى .....
أف اكس سي أم تهدف إلى تزويد العملاء بأفضل تنفيذ متاح والحصول على جميع الأوامر وعلى الأسعار المطلوبة. ومع ذلك، هناك أوقات عندما، يكون هناك زيادة في التقلبات، قد تكون الأسعار خاضعة لأوامر انزلاق سعري. الانزلاق السعري يحدث خلال الأخبار الأساسية أو عندماً تكون السيولة محدودة. خلال فترات مثل هذه، فإن طلبك، الكمية، وتعليمات معينة قد يكون لها تأثير على تنفيذك.

أمثلة عن أوامر محددة :

جيد" حتى إلغاء"(gtc) الأوامر - سيتم ملء طلبك بسعر المتاحة في الوقت الذي يتم تلقيه.
فوري أو إلغاء" (ioc) الأوامر - يتم تشغيل جميع أو جزء من طلبك بالأسعار المتاحة مع إلغاء المبلغ المتبقي يجب عدم وجود سيولة لملء طلبك فورا.
املأ أوالغي" (fok) الأوامر - يجب أن يتم تنفيذها كليا أو لا الغاؤها على الإطلاق.

التقلبات في السوق يمكن أن تخلق ظروف يصعب فيها التنفيذ. على سبيل المثال، قد يكون سعر تنفيذ طلبك بعيدا نقاط عديدة عن السعر المحدد بسبب تقلبات في حركة السوق. في هذا السيناريو، يتطلع التاجر لتنفيذ عند سعر معين ولكن في جزء من الثانية، قد يكون السوق ابتعدت كثيرا عن هذا السعر المطلوب. وعندئذ يكون أمر دخول التاجر قد نفذ بالأسعار المتاحة. وبالمثل، في نموذج تنفيذ **cm، يجب وجود السيولة الكافية لتنفيذ كل التداولات بأي ثمن.

أف إكس سي أم توفر عددا من أنواع الأوامر الأساسية والمتقدمة لمساعدة العملاء في تقليل مخاطر التنفيذ. طريقة واحدة للتخفيف من المخاطر المرتبطة بالانزلاق السعري هو استخدام نطاق السوق ( ماكس ديفياشين الإنحراف mt4) الميزة على المنصات في **cm. ميزة متوسط ​​السوق تسمح للتجار تحديد مقدار الانزلاق المحتمل الذي يمكن أن يتحمله . صفر يدل على أن ليس هناك انزلاق سعري. من خلال تحديد صفر على نطاق السوق، يطلب التاجر أن يتم تنفيذ أمره فقط بسعر محدد أو معلن، وليس بأي ثمن أخرى. قد يختار التجار قبول مجموعة واسعة من الانزلاق السعري ليرفع احتمال التنفيذ. في هذا السيناريو سوف يتم التنفيذ بأفضل الأسعار المتاحة داخل النطاق المحدد. على سبيل المثال، قد يشير العميل الى انه على استعداد للتنفيذ على بعد نقطتين من السعر الدخول المطلوب. فسيقوم النظام بالتنفيذ إذا سيولة كافية وموجودة. إذا زاد السعر عن نقطتين فإن الأمر لن ينفذ. يرجى الملاحظة، أن أوامر متوسط ​​السوق تحدد نطاق السلبية فقط. إذا كان متوفر أكثر من سعر مناسب في وقت التنفيذ، فإن التنفيذ يكون لصالح العميل.

بالإضافة إلى ذلك، عند تنفيذ الأمر يصبح أمر الوقوف هو أمر صالح للتنفيذ. أوامر وقفتضمن التنفيذ ولكن لا تضمن السعر . لذلك، وامر التوقف قد تؤدي إلى حدوث انزلاق اعتمادا على ظروف السوق.

adnan1969
04-17-2015, 20:42
اخي الكريم انا ماخذه شغل اساسي لان ماعندي غير عمل والحمد لله ماشيه ونتعلم من السوق كل شي جديد وانا فيه الى اجد عمل جديد

sniper_2015
04-21-2015, 01:42
بسم الله الرحمن الرحيم
بعد التحية على اخوانى واخواتى اتشرف بوجود حضراتكم واتمنى الاستفادة منكم جميعا
شكرا اخي الكريم على هذا الموضوع الهام الذي استفدت منه شخصيا
ربنا يوفقنا جميعا
الف تحية وشكر ليكم

Eslam1
04-24-2015, 04:27
فظنى فيك ياسندى جميل
اكتب ايه من القرآن الكريم يرتاح لها قلبك لسماعها
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم

imadoxx
04-24-2015, 04:32
سلام عليكم و رحمة الله اخي الفاضل بالنسبة لي الفوركس هو عمل اضافي للوظيفة رئيسية ذلك لان فوركس به نسبة خطورة و لهذا يجب ادارة جيدة لراس المال بالتوفيق

TORAK
04-24-2015, 05:53
زة الربح في حالة اتجاه الأسعار الى الإرتفاع والربح في حالة انخفاض الاسعار ايضاً ، واذا نظرنا الى اسواق الاسهم التقليدية فإن الربح يتحقق فقط عند ارتفاع الاسعار ، اما انخفاض الاسعار يكون خسارة .

ahmed mo
04-24-2015, 06:06
الافضل ان يكون شغل جانبى اعتقد من الصعب الاعتماد عل الفوركس كعمل اساسى

لابد ان يكون هناك عمل ساساى اخر والله المستعان

aminalamor
04-24-2015, 11:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم مشكور على هذا الاستفسار ان ما توفره شركة انستا فوركس للمتداولين بها كبيرجدا وهي تمثل شركة لتوظيف العمال وهناك من جعل منها شغله الشاغل يكسب منه قوته اليومي ومنها من يعتبره دخلا ثانيا
بالتوفيق للجميع

gannforex
04-24-2015, 11:18
نعم أخي أنــــا أعرف أناسا شخصيــاً يعملون في هذا السوق
وهو مصدر رزقهم الرئيسي ولكن الأمر ليس سهــل وجب العمل والكد

mohamedhassn
04-24-2015, 15:07
السلام عليكم كلنا شاهد انتشار الفوركس والتجارة بالعملات واعلاناتهم التي لا تكاد ... ولن يكون هناك شخص يعمل عنك بل ستتمكن من العمل بنفسك حيث ستقرر أنت ماذا تريد أن .... بطلنا شغل البرمجة والتصميم والهاتف للتواصل او الاستفسارات الفنيه فقط علشان الاخوه .... واللي سجل عن طريق هذاك اذا جاب شخص اخر برضوا الاول يكسب وهكذا .

latiforexhli
04-27-2015, 19:49
العملاء :”نحن نعتقد حالياً أن مناجم الذهب والذهب تمثل مخاطر/مكافأة جيدة”. بقي تجار الذهب في الهند، أكبر مشتر في العالم للمعدن، على الهامش يوم الثلاثاء، وواصلت الاسعار الارتفاع بدعم من انخفاض الإمدادات

فوركسوريا
04-27-2015, 20:51
هناك من يعمل في الفوركس وبعتمد علية كـ دخل اساسي لة لانة يمتلك الخبرة الكافية التي جعل ارباحة اكثر من خسائرة
ولاكن لايمكن الاعتماد علي الفوركس ك دخل اساسي بالنسبا لنا
فتح ما زلنا في بداية الطريق وبالتوفيق لك

MAGDYABDO
04-27-2015, 22:28
باتاكيد يمكنك ان تعمل فى الفوركس فقط ولكن ده بعد خبره كبيره فى السوق وتخحقيق ارباح ثابته

معتصم سباعنة
04-27-2015, 23:14
اخي الفوركس يعتبر دخل اضافي وليس اساسي لانه ربما يمر عليك ايام او شهور في حالة خسارة - اتمنى لك التوفيق
تقبل مروري

moustafaforex
04-27-2015, 23:56

abdougagi
04-28-2015, 00:56
انا مثلا ادرس و امارس الفوركس و بعد تخرجي سابحث عن وظيفة
و ساواصل في الفوركس لان المخاطرة في الفوركس كبيرة و يمكن ان تخسر استثمارك في اي لحظة
بالتوفيق ان شاء الله

big.pharaoh
04-28-2015, 01:00
بص يا غالي كل واحد وحسب وقت فراغه بيشتغل .. في اللي مش موظف فقاعد طول اليوم قدام الشارت
وفي اللي بينزل شغل ويرجع اخر النهار ياخدله 4 ولا 5 ساعات على الفوركس

Abdelhedi
04-28-2015, 04:08
باسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد/:
في الحقيقة انا لا اعرف من يشتغل في الفوركس فقط و شكرا لكم شباب.

lomy
04-28-2015, 04:31
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته
مشكورين.. بصراحة انا دخلت المنتدى لتعلم الفوركس و لانه المنتدى العربي الوحيد الذي يخول لك التداول و التعلم مجانا عن طريق المشاركة مع باقي اعضاء المنتدى لربح البونص جزاك الله الف خير بالتوفيق لجميع اعضاء المنتدى و شكرا لمنتدى فوركس العرب

farouklt
04-30-2015, 12:48
السلام عليكم اخى
الفوركس من الافضل الا تعتمد عليه كا شغل اساسى او دخل اساسى
لان انت بتكسب وبتخسر وممكن اوقات كبيره ما يبق معاك ارباح لقدر الله فهو عمل اضافى فقط

mourad1986
04-30-2015, 12:48
كن واثقا من نفسك ولا تدع أي خبر أو أي شخص يزعزع كيانك وإذا صار العكس فتعلم من أخطاءك.
لا تكابر وكن تلميذا مطيعا وتعلم فالحياة مدرسة كبيرة ولا يولد الإنسان فيها وهو متعلم بذاته.

superfarh
04-30-2015, 21:53
الموضوع سهل على فكرة اهم حاجـة بس تكون عندك طريقة معينة ثابتة الاهداف
ويكون عندك ادارة راس مال محترمة وكبـيرة وتختار الوقت كمان اللى بتبقى فاضى فية

mesteraden
05-03-2015, 00:10
اخي الكريم صحيح ان الفوركس بالأمكان أي شخص ان يجني منه المال الوفيرولكن الفوركس ليس مجال مضمون لأنه ممكن نخسر فيه باي وقت لهذا السبب الأفضل ان نجعله مجال اضافي للدخل وليس مجال اساسي للدخل وتقبل مروري أخي الكريم

laymedia
05-03-2015, 00:31
انا بطبيعة الحال وبصراحة بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير من الشغل الاساسى بتاعى وده طبعا لان الربح
فيه مش مضمون بخلاف الشغل الاساسى اللى دخله ثابت شهريا

waelmma
05-03-2015, 09:32
:)):)):)) اخى الكريم الفوركس مينفعش يكون وظيفة وحيدة
لازم يكون فيه عمل رئيسى ويكون الفوركس عامل مساعد

mohamedhassn
05-07-2015, 19:05
الفوركس كعمل اساسى منتدى تعليم الفوركس. ... 02-11-2010, 12:13 am ... اى شغلانه (مهنه) مهما كانت متعبه بتبقى عارف ان اخر الشهر فى فلوس ... راي انه ممكن يكون عمل اساسي وفي معاه عمل تاني ثانوي يكون بمثابة تأمين مش ... لمن لا يملك وظيفة قارة ممكن يربح منو مبلغ جيد جدا ويعمل بيه مشروع حلو وبعدين يجعل الفوركس دخل ثانوي

عاشق الفوركس
05-07-2015, 20:26
السلام عليكم , اخي الكريم ،نعم الفوركس لا يمكن باي حال من الاحوال ان نعتبره الشغل الاساسي بل ممكننعتبره عمل ثاني ومورد ثانوي

exerscalper
05-12-2015, 01:44
احتمال العجز في الولايات المتحدة أو إذا كان الذهب سيعود إلى الرواج مع ارتفاع القلق. في الواقع يعتقد بعض التجار أن الذهب يحتاج لرؤية مسار اقتصادي سلس قبل التوصل إلى حل لأزمة ديون الولايات المتحدة وبعيداً

REDA FOREX
05-12-2015, 07:57
بالنسبة لي فلي عمل قار ودخلت للفوركس كي اكتشف، لكن انا أنصح المبتدئين على هذا المجال ان يتفهموا بأنه من الصعب ان تجعل الفوركس الوظيفة الاساسية الوحيدة وذلك
لانه مجال صعب جداً وغير مضمون العواقب بالمرة لذلك من الافضل ان نجعله عمل جانبى بجانب العمل الاساسى أو كهواية وبالتوفيق.

ppttss
05-12-2015, 07:59
نعم الفوركس هو اعظم وظيفة على الاطلاق بالنسبة لى لان التداول فى الفوركس اصبح للجميع لو له

الخبرة فى هذا اذا لو يمتلك اى شخص خبرة سوف يكون الفوركس وظيفته

osama147
05-12-2015, 08:05
اخي بنسبة لتوافق بين عملين الفوركس وعمل اخر شيئ غير صعب انتا تقوم بفتح الصفقة بعد تتبع التوصيات
وتنتظر حتى تحقق النتائج ولا يحتاج الا لجهاز كمبيوتر او جوال لمتابع السوق ويمكن بسهولة توفق بين عملك وعمل اخر
تقبل مروري

tabaki
05-12-2015, 13:47
انا دوما لا اعتبر الفوركس زظيفة رسمية لانه ببساطة غير مضمون الارباح وهو مبني في الاول والاخر على التوقعات لا اقل ولا اكثر وهذا يجعله خطرا ولا يمكن اعتباره عملا رسميا

شهيرة
05-12-2015, 16:47
عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس
يحتاج الى سنوات لاتقانه واعامله على هذا لان اتعلم باذن الله ويمكن تخصيص مساحه له

magic777
05-12-2015, 19:10
انا دوما لا اعتبر الفوركس زظيفة رسمية لانه ببساطة غير مضمون الارباح وهو مبني في الاول والاخر على التوقعات لا اقل ولا اكثر وهذا يجعله خطرا ولا يمكن اعتباره عملا رسميا

طبعا مفيش اي مجال الواحد بيتعلمه كده بسرعه ومن يوم وليله العمليه دي بتحتاج وقت خاصه مع المجال ده الي بيتعمد فيه على التدريب
المتواصل حتى تحقيق النجاح المطلوب في النهايه

شهيرة
05-12-2015, 21:04
الشخص المحترف الذي يقضي حياته كلها للفوركس ده من الممكن ان يكون وظيفته الاساسية هي الفوركس
اما بعض الناس تكفيها ساعة او ساعتين في اليوم ليبدأ المتاجرة اي ليست وظيفته الاساسية
وده بيرجع لطبيعة كل واحد وظروفه

masry928
05-12-2015, 21:15
ان كنت ممن يضجر سريعا من الدراسة و العلم فاعرف ان الفوركس ليس لك و دخولك السوق بهذا الشكل ستكون فرصة ان تؤخذ منك اموالك امام عينيك

mouade
05-13-2015, 00:29
شكر خاص لادارة المنتدى و شكر لصاحب الموضوع صديقي الربح بالفعل ليس صعب لكنه بالتأكيد اصعب من الخسارة فالخسارة سهلة جدا و جميع من يعمل بالفوركس قد خسر مرة او اكثر المفيد ان هناك ربح دائما

magic777
05-13-2015, 01:05
شكر خاص لادارة المنتدى و شكر لصاحب الموضوع صديقي الربح بالفعل ليس صعب لكنه بالتأكيد اصعب من الخسارة فالخسارة سهلة جدا و جميع من يعمل بالفوركس قد خسر مرة او اكثر المفيد ان هناك ربح دائما

هو طبعا علشان السوق ده بقى متذبذب جدا فالحل يكون العمل على الفريمات الصغيره افضل حل وهيكون افضل ليك طبعا علشان اصلا معظمنا حساباتنا صغيره
فااكيد هيكون الهدف القريب افضل

nabil2
05-13-2015, 19:17
ان اعتمدت علي التحليل الفني في فتح الصفقات فالصفقة ستظل فترة طويلة للوصول إلي التارجت ولكن التداول وقت الاخبار بيكون أسرع وأصعب لأن أي غلطة فيه بتضيع الدنيا

omer1
05-14-2015, 15:09
لو رجع بيا الزمن الي السابق انا لا ادخل هذا المجال لانني لا احقق الارباح الكافيه من اجل معيشتي ولهذا يا اخواني انا انصح كل من يحاول الدخول في هذا المجال ان يبتعد عنه لانه يجعل الانسان يخسر

masry928
05-18-2015, 20:44
ادا كان لك شغل اساسي فعليك بالاستمرر به لان
الفوركس به خطروة كبيرة جدا حيث يمكن ان تخسر كل راس مالك

REDA FOREX
05-19-2015, 15:41
اخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربحاخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربحاخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربح

midouknight
05-19-2015, 16:14
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
حسب رائي لا يمكن أن يكون الفوركس وظيفة دائما فهو شديد الخطر والتقلب

modr2015
05-19-2015, 16:32
شير إلى سوق العملات الأجنبية أو البورصة العالمية للعملات ... وبالرغم من أن بعض المحللين منقسمين فالبعض ينظر فقط إلى مخاطرها والبعض الآخر ينظر إلى ..

محمود مرعى
05-19-2015, 16:44
سلام عليكم
هل هناك من يعمل فى الفوريكس فقط ام الفوريكس بمثابة شغل جانبى لشغل اخر
وكيف توفق بين شغلك الاساسى والفوريكس

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا اخى الفاضل مصرى وانا عن نفسى حاليا بعمل على الفوركس على اساس
انه شغل اساسى لكن بعد كده هيكون شغل مساعد للشغل الاساسى وربنا يكرم يارب

hager omar
05-19-2015, 17:20
السلااام عليكم ورحمة الله وبركاته

الفوركس هو عمل مربح اه ولكن لا يتم الاعتماد عليه كعمل اساسي لان ممكن المكسب يرفعك لسابع سماء وممكن الخسارة تنزلك لسابع ارض

تحياتي لك

ملاك الروح
05-19-2015, 17:24
اخي الكريم لا يمكن اعتماد الفوركس كدخل اساسي اي يمكن اعتباره كما تفضلت دخل اضافي انا اعمل معلمة مدرسة وبعد الدوام ادخل الفوركس
اتمنى لك التوفيق

engaym
05-19-2015, 17:29
السلام عليكم اخى فى بداية الامر لايمكن اعتبار ان الفوركس وظيف اساسية حيث يوجد اولا التعلم جيدا ثم بداية المتاجرة على الحساب التجريبي ثم تنتقل الى الحساب الحقيقي الى ان تتمكن من الاعتماد على نفسك فى كل شي فى الفوركس يمكن اعتبارة وظيفة وبالتوفيق للجميع

REDA FOREX
05-20-2015, 06:18
اخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربحاخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربحاخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربحاخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربح

REDA FOREX
05-20-2015, 08:55
بالنسبة لي فلي عمل قار ودخلت للفوركس كي اكتشف، لكن انا أنصح المبتدئين على هذا المجال ان يتفهموا بأنه من الصعب ان تجعل الفوركس الوظيفة الاساسية الوحيدة وذلك
لانه مجال صعب جداً وغير مضمون العواقب بالمرة لذلك من الافضل ان نجعله عمل جانبى بجانب العمل الاساسى أو كهواية وبالتوفيق. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لانه مجال صعب جداً وغير مضمون العواقب بالمرة لذلك من الافضل ان نجعله عمل جانبى بجانب العمل الاساسى أو كهواية وبالتوفيق.

ahmed bakry
05-20-2015, 09:40
المشكلة مش فى وجود الفوركس مع عمل جانبى لا المشكلة بتكمن ف هل انت هاتقدر توفق بين الاتنين لو عندك عملين ولا هاتاثرعلى احداهما ممكن تكون متفرغ للفوركس وماتعملش منه اى حاجة والعكس
وتقبل مرورى

moh93
05-20-2015, 10:15
الفورك بيكون ظيف كويس كويس ا بس عايزة الخبةر +راس المال اكافى
ويجب انه يكون وقت دى التاجر عشان يتعلم الفورسط وبكدة سو نقدر انه يكون الفوكس مصدر اساسى

ppttss
05-20-2015, 10:18
العمل فى هذا المجال يعتبر من افضل الاعمال الموجودة فى الساحة لو الشخص

لا يجد عمل فى الحياة ممكن يبدء ان يعمل فى هذا المجال وبهذا يبدء يربح منه

noor eldyen
05-20-2015, 13:58

---------- Post added at 10:58 AM ---------- Previous post was at 09:18 AM ----------

bimbo
05-20-2015, 14:02
سم الله الرحمن الرحيم وصلاة وسلام على رسول الله لكي يكون الفوركس وظيفة لوحده يجب ان تدخل السوق براس مال كبير

karim02
05-20-2015, 14:27
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

BASAM IBRAHEM
05-22-2015, 04:29

halimbr
05-24-2015, 18:20
اخى الكريم بالفعل هناك من يعمل فى الفوركس فقط ولكن هؤلاء من اصحاب الخبرة الجيدة وليس من
المبتدئين وانا اتمنى العمل الاساسى فى هذا المجال المربح تمنياتي بالتوفيق للجميع

mokrani
05-24-2015, 18:20
الفوركس هوو عبارة عن عمل اضافي لتحسين الدخل الشهري ليس الا .
هادا طبعاً رأيي بالفوركس وان شاء الله بالتوفيق
تقبل مروري اخي الكريم ودمتم برعاية الله

hamed mohamed
05-24-2015, 18:27
اخى العزيز هذا الموضوع متوقف عليك
فلو بتعمل مثلان فى وظيفه او فى مرحله تعليميه(فى الدراسه التعليميه)
فيمكنك تجعل وقت للتداول
اما اذا كنت متفرغ فما امامك الا التداول والله يوفق الجميع

hliforexlati
05-27-2015, 08:04
التقطير.” وأضاف: “يبدو أن المستثمرين معجبون باليقين والثقة من قبل رئيسة البنك الاحتياطي الفيدرالي الجديدة جانيت يلين”.
ولقد عبرت يلين، في أول تعليق علني لها كرئيسة للبنك الاحتياطي الفيدرالي بعد توليها رئاسة البنك

saberfou
05-27-2015, 15:56
من الأفضل ان تكون لك وظيفة بجانب تجارتك بالفوركس
لأنه من الممكن ان لا تحقق مدخول جيد في سنواتك الأولى
ولك هذا الأمر سيتحسن مع الوقت بإذن الله.

tamermr
05-27-2015, 15:56
انا عن نفسى اعمل فى الفوركس فقط بس لو جتلى اى وظيفة هشتفل فيها لغاية ما يكون الفوركس شغلى الرسمى
او انى اعمل فى مجال البورصة ودا طموحى

MOHAMED forex00
05-27-2015, 18:19
سلام عليكم

ابراهيم حمادة
05-27-2015, 19:32
ﺍﻟﻌﻤﻞ ﺑﺎﻟﻔﻮﺭﻛﺲ ﻳﺤﺘﺎﺝ ﺧﺒﺮﻩ ﻛﺒﻴﺮﻩ ﺅﻗﺖ ﻛﺎﻓﻲ ﺣﺖ ﺗﺴﺘﻂﻴﻊ ﻣﻦ ﻓﻬﻢ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﻴﺠﻴﻪ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﺴﻮﻕ ﻭﻛﻴﻔﻴﻪ ﺍﻟﺘﻌﺎﻣﻞ ﻣﻌﻪ ﺑﻂﺮﻳﻘﺔ ﺻﺤﻴﺤﻪ ﻭﺗﻘﺒﻞ ﻣﺮﻭﺭﻱ

romano
05-27-2015, 19:46
انا بصراحة حاليا متفرغ للتعلم والعمل على الفوركس ولكن مازلت بمرحلة التعلم والتدريب ومن الباكر ان اصبح عامل متفرغ

noor eldyen
05-27-2015, 20:20

MOHAMED forex00
05-27-2015, 23:38

محمد مختار
05-28-2015, 00:01
ادا كان لك شغل اساسي فعليك بالاستمرر به لان
الفوركس به خطروة كبيرة جدا حيث يمكن ان تخسر كل راس مالك
بالتوفيق اخي العزيز

yassine imq
05-28-2015, 00:06
مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع الهام
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
اليك يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم
اليك يا من بذلت ولم تنتظر العطاء
اليك أهدي عبارات الشكر والتقدير

noor eldyen
05-28-2015, 00:52

superkenan
05-28-2015, 00:55
اخي الكريم اتوقع انه لا يمكن الأعتماد على الفوركس كعمل أساسي لإنه حتى لو منت تحقق الأرباح فقد تخسر في اي وقت او تغلق الشركة وتصبح بلا عمل
وشكرا

noor eldyen
05-28-2015, 01:57

raaslen316
05-28-2015, 02:20
سلام عليكم ورحمة الله
جزلك الله خيرا على طرح الموضوع
نعم انا اعمل فى مجال الفروكس
وهذا عملى الوحيد.. :p

MOHAMED forex00
05-28-2015, 14:51

aimenbougha
05-28-2015, 15:30
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم
اشكرك لطرحك هذا الموضوع المتميز احسنت العمل
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

طارق محمد احمد
05-28-2015, 15:32

a7med sniper
05-28-2015, 16:00
لا فى القوت الحالى الفوركس فقط هو وظيفه تانيه ممكن تقول

صعب الاعتماد عليه وحده للمخاطره الكبيره به والله ا لمستعان

yassine imq
05-28-2015, 16:12
مشكور اخي الكريم على انك طرحة هذه النقطة لكي يستفد الجميع جزاك الله كل خير وتقبل مروري
تتسابق الكلمات وتتزاحم العبارات لتنظم عقد الشكر الذي لا يستحقه الا انت
اليك يا من كان له قدم السبق في ركب العلم والتعليم
اليك يا من بذلت ولم تنتظر العطاء

noraa
05-28-2015, 17:42
ان الفوركس هو من مجالات علم الاقتصاد ومن لا يحسن هذا العلم لا يحسن السباحة في بحر الفوركس ان البحر عميق وذو امواج
ان الفوركس لا يدرك فهمه الا من اعدة عدة التعلم

ahmed bakry
05-29-2015, 04:40
الفوركس كمجال بقا بالنسبة لى حاجة مهمة جدا مش علشان حاجة علشان هو مجال كبير ومهم ونفس تخصصى انا حابب انه يكون كل شغلى ان شاء الله وتقبل مرورى

aseer
05-29-2015, 12:49
اخي لكل وقت وقته . التحليل الاساسي هو تحليل الاخبار فور صدورها ونحن نعلم ان الاساسي يكسر الفني
لذلك الاعتماد على الفني عندما لا توجد اخبار مؤثرة

romano
05-29-2015, 13:47
الافضل انك تجعل الفوركس الشغل الثانى فى حياتك لانك طبعا وراك مسؤليات مفروضةعليك فى حياتك اليومية ولكن فيه بعض الناس الفوركس عندها الشغل الاول .

doaa sary
05-29-2015, 15:01
انا كنت بعمل كذا حاجة ع النت برضه من كتابة مقالات وكتابة بالمنتديات واعلانات بالسنت
وكلو فاشل عايز وقت كبير ومجهود وف الاخر فى شركات مبتدفعش ونصابة

ayoub321
05-29-2015, 15:21
السلام عليكم
مشكور على هذا الموضوع أخي أنا شخصياً في الوقت الحالي
اشتغل فقط على الفوركس وكل وقتي له
أتم لك التوفيق

MOHAMED forex00
05-30-2015, 15:13

brahim89
05-31-2015, 16:52
السلام عليكم و رحمة الله
لا يا أخي الكريم أكيد شغل جانبي و ليس أساسي لأن الفوركس غير مضمون
أخي الكريم مهما كان رأس مالك في المتاجرة و مهما كانت درجة أرباحك

fte2020
05-31-2015, 16:52
انا اعمل بوظيفة اخرى لانه من الصعب الاعتماد على الفوركس وحدة فى ان يكون لك دخل ثابت من المال ....
يجب ان يكون وظيفه ثانوية تحقق منها دخل اضافى على دخلك الاساسى

Mona forex
06-02-2015, 02:47
تحياتى لك

ahmed bakry
06-02-2015, 05:11
فى ناس بتشتغل فيه هو بس كشغل ليها وف ناس بيكون شغلى جانبى بس انا عن نفسي بحترمه جدا وبحترم المجال دة وبحترم كل اللى شغلين فيه بشكل احترافى وممنهج وتقبل مرورى

haythem50
06-02-2015, 07:06

alaa ali
06-02-2015, 08:21
اهلا بكم
تقدر تحقق الارباح من الفوركس بكل سهولة .. لكنها ايضا ليست مستحيلة مع وجود التذبذب الكبير
بالتوفيق

MONTASR SHABAN
06-02-2015, 09:50
السلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

Eslam Anwar
06-07-2015, 12:25
اخي الفاضل يعني فى القوت الحالى الفوركس فقط هو وظيفه تانيه ممكن تقول صعب الاعتماد عليه
بطريقة كليه وحده عشان طبعا هو مليان بالمخاطره الكبيره به والله ا لمستعان

marwanadam
06-08-2015, 22:30
بنسب الى الفوركس ممكن ان يكون عمل لكن ثانوي لا اضع عليه كل رهانى
لانه يحتمل الربح وكدى الخسارت لدى لا يمكن ان يكون مدخول قار واكيد
لا يمكن الاستغناء عن ولا يمكن الاعتماد عليه

habib_pro
06-19-2015, 13:48
في الحقيقة انا لم اعمل في الفوركس فقط و لكني اعرف الكثير من
الاشخاص الذين يعتبرون الفوركس وظيفتهم الوحيدة و الاساسية في حياتهم

engaym
06-19-2015, 13:50
السلام عليكم اخى انا بعتبر الفوركس وظيفة اضافية ولا يمكن الاعتماد علية بصفة دائمة فى الوقت الحالى حيث انا لسة بتعلم
ولكن فعلا يوجد بعض الناس من يعتمدوان على الفوركس بشكل دائم وبالتوفيق للجميع

seifhd
06-19-2015, 14:03
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
أخي الكريم ان لم نقل أن كلنا لا يعتمد على الفوركس كدخل وحيد لأنه غير مضمون و غير ثابث و لذيه و ضيفة أخرى
في حين أن البعض من شباب الدول العربية مثلي لم يجد غير الفوركس
تقبل مروري سلام

magic777
06-19-2015, 15:30
السلام عليكم اخى انا بعتبر الفوركس وظيفة اضافية ولا يمكن الاعتماد علية بصفة دائمة فى الوقت الحالى حيث انا لسة بتعلم
ولكن فعلا يوجد بعض الناس من يعتمدوان على الفوركس بشكل دائم وبالتوفيق للجميع

هو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل

mh2015
06-19-2015, 15:57
احب اشكرك علي المعلومات دي يا غالي سواء اللي انت سالتها والاخوة قدموا الجديد وعرضوا خبرتهم وانا احب اقول الفوركس عايز تطبيق وتعرف اي حاجة عنه عشان تكمل فيه ولا تواجه مشاكل والله الموفق ...............

0sama
06-19-2015, 16:05
سلام عليكم

بالنسبة لي الفوركس لا يمكن ان يكون وظيفة ولكن من الممكن ان يكون هواية في اوقات الفراغ فاذا نجحنا
يكون في صالحنا و اذا لم ننجح فهذا لا يؤثر في حياتنا بشكل او باخر

firos007
06-19-2015, 16:14
انا اعمل بالفوركس بمفرده للى دخله ثابت شهريا والذي لا يستغل عنه لانه يصبح رئيسي
لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل في لالوقت الحلي المرهون بعملك الذاتي

ali20
06-19-2015, 16:30
اعقد انه الفورس مصدر كويس جدا للربح بس يضا بيكون فى الفروكس صعوبة ف البداية شوية
اكدي فى الفروكس سوف نجد صعوبات ايضا سوف نواجه مشاكل كبيرة جدا اعقتد انه بكدة سوف يكون فية ثقة فى السوق

waelmma
06-20-2015, 10:08
اعتق ان الفوركس اخى الكريم لايصلح لان يكون عمل وحيد ولكنه فقط يصلح لان يكون عمل
اضافى بجانب العمل الاساسى ده لو فى اشخاص لسة طلبة ولم يعملوا بعد

كاره المراقبين
06-20-2015, 10:16
اخي من الصعب الاعتماد عليه كوسيله لكسب المال فقط بدون ما يسنده مستحيل لازم يكون هناك مصدر للرزق ثابت تعتمد عليه في حياتحك يكون عصب بيتك

ريهام عبد العزيز
06-20-2015, 10:47
شكرا اخى على الموضوع انا اعمل بوظيفة بجانب الفوركس وغالبا اعمل الصفقات ليلا بعد اغلاق شمعة اليوم وانتظر النتائج خلال اليوم نتمنى الاستفادة للجميع بالتوفيق والنجاح للجميع
تقبل مرورى

doaa sary
06-20-2015, 14:04
انا كنت بعمل كذا حاجة ع النت برضه من كتابة مقالات وكتابة بالمنتديات واعلانات بالسنت
وكلو فاشل عايز وقت كبير ومجهود وف الاخر فى شركات مبتدفعش ونصابة

ASMAA TAHA
06-21-2015, 01:15
اعتقد ان لو فيه شغل اضفى بجانب الفوركس هيكون كويس جدا
لانى ارى ان الفوركس لا يمكن الاعتماد عليه كمصدر رئيسى للدخل لانه من الممكن خسارة راس المال فى اى وقت يفضل الاعتماد عليه كدخل جزئى فقط

mohamed12345
06-23-2015, 13:18
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و الصلاة و السلام علي اشرف المرسلين محمد صلي الله عليه و سلم اما بعد انا بطبيعة الحال وبصراحة بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير من الشغل الاساسى بتاعى وده طبعا لان الربح

westside11
06-24-2015, 04:07
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي الكريم على هذا الموضوع
اعتبران الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس يحتاج الى سنوات لاتقانه واعامله على هذا لان اتعلم باذن الله

kaoutar forex
06-26-2015, 12:40
الاحتياطي الفدرالي جانت يلين. و ربما هذا هو الحدث الرئيسي لليوم. ارتفع مؤشر zew ثقة المستثمر الحالية في المانيا في شهر أبريل – نيسان إلى 59.5 نقاط ، متجاوزا التوقعات. ارتفع فائض التجاري في

abdalico
07-03-2015, 01:06
فب البداية لابد التعلم و الاحتراف حتى تتقن الفوركس و بعدها يمكنك التخلى عن عملك
اذا كان عمل غير مريح و غير مربح فالفوركس مريح و مربح

nes_trader
07-07-2015, 21:30
في الحقيقة هناك الكثير من الاشخاص الذين يعتمدوم على الفوركس
كوظيفة اساسية في حياتهم و مصدر دخل رئيسي دون وطيفة اخرى

alaa ali
07-07-2015, 21:33
اهلا بكم
الامر متروك للخبرة وراس المال لتحقيق الارباح من المتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول بالفوركس
بالتوفيق

sofien34
07-08-2015, 04:28
عندي اي شغل او وظيفة اخرى غير
الفوركس لذلك فكرت بالالتحاق به
وتعلمه لاني كان عندي وقت فراغ
كبير وفي نفس الوقت عندي احتياجات

mechanical
07-10-2015, 06:42
السلام عليكم ... انا عن نفسي التداول بالنسبة ليا هو شئ فرعي جدا ولا يمكن الاعتماد علية كمصدر للعمل وحيد لان التداول لا يمكن الاعتماد علية فقط
بالتوفيق ان شاء الله في التداول وادارة راس المال

MAGDYABDO
07-13-2015, 17:14
باتاكيد يمكنك ان تعمل فى الفوركس فقط ولكن ده بعد خبره كبيره فى السوق وتخحقيق ارباح ثابته

lati4exer
07-20-2015, 13:59
مليار قدم مكعب و بناءا عليه فإن تلك الانباء هبوطية. ان متوسط مكسب الخمس ستوات لهذا الاسبوع كان 55 مليار قدم مكعب فان هذا الصعود ضخم.
يعتبر الجزء الوحيد الصعودي في هذا التقرير الذي ذكر فيه ان المخزونات اقل

karim02
07-20-2015, 15:34
شكرا لك عن طرحك هدا الموضوع
أتمنى لو جميع الأعظاء أن يبدون لنا بمواضيعهم المتعلقة بالفوركس كي نستطيع فهم هدا السوق الغامض ؛ جزا الله كل من ساهم في مساعدتنا لكي نحقق ما نريد

MAGDYABDO
07-24-2015, 15:07

Kiing
07-27-2015, 19:11
الفوركس عمل اضافى جانبى لاوقات الفراغ التى لدى لاننى اتعلم واعرف ان الفوركس يحتاج الى سنوات لاتقانه واعامله على هذا لان اتعلم باذن الله ويمكن تخصيص مساحه له

boulafrah
07-28-2015, 11:23
م عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوا بطبيعة الحال وبصراحة بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير من الشغل الاساسى بتاعى وده طبعا لان الربحفيه مش مضمون بخلاف الشغل الاساسى اللى دخله ثابت شهريا وازاى بوفق بينهم دى لسه معرفهاش لانى طالب فى اخر سنة دراسةات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع

---------- Post added at 08:23 AM ---------- Previous post was at 08:22 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن ش وها يتطلب سنوا بطبيعة الحال وبصراحة بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير من الشغل الاساسى بتاعى وده طبعا لان الربحفيه مش مضمون بخلاف الشغل الاساسى اء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

waelmma
07-28-2015, 11:51
اعتقد اخى الكريم ان سوق الفوركس لايصلح ابدا الى ان يكون سوق مستقل لانه شديد االخطورة
ولكن يصلح فقط لان يكون سوق مساعد على لتجارة وبارك الله فيك اخى العزيز

mida2014
07-28-2015, 12:11
لا اخي حداري الفوركس غير مضمون ويجب ان تجعله هواية فقط ولاتعتمد عليه كليا لانه يعتمد على الربح والخسارة
يمكن جعل الفوركس كوضيفة ثانية او دخل اضافي لك

akram mohamed obaid
07-28-2015, 13:49
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يمكن اعتبار الفوركس كدخل اضافي للفرد ولايمكن الاعتماد عليه بشكل اساسي لانه يتعرض الى الكثير من المتغيرات بالنسبه لي اعمل به في وقت فراغي

enganas
07-28-2015, 14:03

Ayache
07-28-2015, 14:27
السلام عليكم
بحقيقة الأمر لا أظنه منطقي أنك تعمل في الفوركس على أنه عمل أساسي تعتمد عليه
بل الأرباح توضفها في العالم الحقيقي و هو أفضل شئ

Abdelhedi
07-28-2015, 22:37
اولا السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مرحبا بكم في المنتدي و ارجوان ينال تعليقي اعجابكم علي هذا الموضوع و مختلف المواضيع:
شكرا لك اخي masry928 علي الموضوع الممتاز و ارجو من الاخوة ان يساهمو معنا في مثل هذه المواضيع لنتعلم منها جميعا

hamza_forex
07-29-2015, 19:41
الفوركس يمكن العمل عليه في اي وقت لذلك من السهل ان توافق بين الفوركس وبين اي عمل مهما كان
والفوركس لا يأخذ الكثير من الوقت لاكن يجب ان تفرغ له عدد من الساعات للعمل يومياً

pepobm
07-31-2015, 03:44
اللهم اغننا بحلالك عن حرامك
وبفضلك عن سواك
واكرمنا يا ارحم الرحيمين ولتكون راضى علينا

MAGDYABDO
07-31-2015, 09:59

anayou
07-31-2015, 10:44
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير هناك من يعمل فى الفوريكس فقط ام الفوريكس بمثابة شغل جانبى لشغل اخر وكيف توفق بين شغلك الاساسى من الشغل الاساسى بتاعى وده طبعا لان الربح بالفوركس عمل خاص واريد ان يكون هو عملي الخاص ولكن اعتقد ان يوجد الكثير يعمل بجانب الفوركس عمله الخاصه والذي لا يستغل عنه لانه

---------- Post added at 07:44 AM ---------- Previous post was at 07:40 AM ----------

مشكور اخي الكريم على الموضوع القيم و على المعلومات التي قدمتها وأتمنى أن يستفيد منها الإخوة الكرام إن بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير هناك من يعمل فى الفوريكس فقط ام الفوريكس بمثابة شغل جانبى لشغل اخر وكيف توفق بين شغلك الاساسى من الشغل الاساسى شاء الله، بالفعل هي خبايا، و ياريت لو تقدم الكثير إن شاء الله، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

yansane
07-31-2015, 10:45
طبعا الفوركس عندى الان هو وظيفة مع وظيفة اخرى على الانرتنت ايضا لكن الفوركس هو الاساسى لدى مفيش وظيفة عدلة الاقيها تغنينى عنة وهو غير مضمون اة وخطير بس شغالين فية الاهم نتعلم لذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر احدهما

abderrahmenanis
07-31-2015, 18:03
تحياتى لك

akram mohamed obaid
08-07-2015, 09:49
جمعه مباركه للجميع
اخي الكريم الفوركس اعتبره دخل اضافي لي وليس وظيفه رئيسيه وحسب وقت فراغي وظروفي
تقبل مروري
والموفقيه للجميع

seifhd
08-07-2015, 13:13
الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته
أخي الكـــــريــــم أنصحك بعدم الاعتماد كليا على الفوركس
مــــوضــــوع رائــــــع و قـــــيــــم مـــــشـــــكـــــــــور

---------- Post added at 11:12 AM ---------- Previous post was at 11:05 AM ----------

الســــــــــــــــــــــ ـلام علـــــيــــــــــــكم و رحمــــــــة الله تعـــالى و بــــركــــاته

---------- Post added at 11:13 AM ---------- Previous post was at 11:12 AM ----------

engaym
08-07-2015, 13:15
السلام عليكم اخى لا يمكن ان نعتبر الفوركس وظيفة دائمة حيث يجب اولا التعلم الجيد لطرق التداول فى
الفوركس وبالتوفيق للجميع فى الفوركس ان شاء الله

classic_trader
08-11-2015, 01:26
في الواقع هناك من يعمل في مجال الفوركس على اساس
شغله الاساسي و ايضا هناك من يعتبره عمل اضافي

mh2015
08-12-2015, 13:59
لا يمكن قطعا ان يكون الفوركس وظيفة دائمة يا غالي لان الربح مش مضمون فيه عي الاطلاق كل العملية توقعات فقط وممكن تخسر كل امواللك وبعدها تشحت ......

mh2015
08-12-2015, 14:01
طبعا الفوركس عندى الان هو وظيفة مع وظيفة اخرى على الانرتنت ايضا لكن الفوركس هو الاساسى لدى مفيش وظيفة عدلة الاقيها تغنينى عنة وهو غير مضمون اة وخطير بس شغالين فية الاهم نتعلم لذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق بين العملين حتى لا يخسر احدهما

طبعا يا غالي اه ممكن علي الانترنت ممكن لكن يجب ان تكون هناك وظيفة علي ارض الواقع كدخل اساسي لنا والله المفوق وشكرا للك .....

mh2015
08-12-2015, 14:02
في الواقع هناك من يعمل في مجال الفوركس على اساس
شغله الاساسي و ايضا هناك من يعتبره عمل اضافي

اكيد في ناس بتشتغل في الفوركس كمصدر دخل وحيد لكن دوال يا غالي ليهم فلوس تانية مشغلنها علي ارض الواقع اصل متقنعنيش خالص وربنا يوفق الكل ...

mh2015
08-12-2015, 14:03
جمعه مباركه للجميع
اخي الكريم الفوركس اعتبره دخل اضافي لي وليس وظيفه رئيسيه وحسب وقت فراغي وظروفي
تقبل مروري
والموفقيه للجميع
اه الفوركس
هو مكمل للربح او الدخل في وقت الفراغ ودا كويس جدا لو انت تمللك وظيفة علي ارض الواقع بتدخل ليك دخل كويس + الفوركس يبقي حلو وتمام

mh2015
08-12-2015, 14:04
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ....العمل في الفوركس خطير ولا يستحسن التداول بماموال انت في حاجه اليها ولا يصلح ل ان يكون عملك الاساسي مـــــــع تمنياتـــــي لك ،بالتــــوفيــــق ،والـــســـداد

طبعا خطير وغير مضمون نهايا يا غالي فعلا والاول اي مبتدي لو عايز يتداول يتدوال بالبونص كبداية ثم يضع فلوس من جيبه بعد الوصول الي الخبرة المطلوبة ...

Eng zoro
08-12-2015, 14:06
اخى ان العمل فى سوق الفوريكس يتوقف عليك انت فا>ا كنت متاجر جيد
وتحقق الكثير من الصفقات المربحه فبامكانك ترك وظيفتك للتفرغ للفوريكس
ومشكور اخى الكريم

med1985
08-12-2015, 14:09

abdulmajeed-niz
08-12-2015, 14:13
ايوا ممكن يكون كعمل رئيسي ... انت اذا حسيت انك تحصل في الشهر اموال تحس انها تكفيك وانها تقوم مقام الوضيفة فهذا يعني انك تستطيع الاعتماد على الفوركس كوضيفة اساسية

qqqqqqq
08-12-2015, 15:18
السلام عليكم اخي الكريم
بخصوص موضوعك لايمكنني افادتك لانني مبتدا مثلك
مع تمنياتي بالنجاح في فادم المواضيع ......

REHABKARM82
08-12-2015, 15:40
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا لسه مبتدى هنا انا لا اعتقد ان الفوركس يغنى عن الوظيفة هناك من يتفرغ للفوركس كتجاره له او ظيفه هناك من يدبر الحسابات لو يعمل فى شركات وساطه وبالتوفيق وبالتوفيق للجميع

ana
08-12-2015, 15:52
بالنسبه لى انا شايف ان الفوريكس ان يكون عملى الرئيسى
لانه غير مضمون عكس الوظيفه فهى تدر دخل شهر ثابت

aboubakr el ayach
08-12-2015, 15:53
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته. نعم هناك من هو يعمل في الفوركس كالمستثمرين الكبار أو المستثارين الماليين لدى شركات الوساطة في الفوركس أو صحاب شركات الوساطة أنفسهم، الفوركس تجارة فيها جانب حر وفيها جانب رسمي إداري.

abolina
08-15-2015, 19:25
السلام عليكم عليكم ورحمة الله تعلى وبركاته أخي الكريم موضوع مهم ومميز
فعلا مميز تحياتي على الإفادة جزاك الله خيرا الله المعين للجميع إنشاء الله

rachadcom
08-16-2015, 13:06
الســـلام عليكمـــ و رحمـــة الله و بركـاتــه ...لا يمكن الاعتماد على الفوركس على وظيفة و دخل ثابت غلا اذا كنت جد محترف .... . تقبــل تحيـــاتـــي و مـــروي ...

forexawix
08-16-2015, 16:49
أخي ينصح بعدم الاعتماد على سوق الفوركس كمدخول أساسي
لا هذا خاطئ
لكن ان كان ك عمل تشتغل به فسيكون انذاك الاشتغال في الفوركس براس مال لا تحتاجه انت لانك ستعوضه بعملك سيكون تجارة ناجحة
موفق

andro2015
08-31-2015, 15:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة الفوركس لحد الان هو عملى الاساسى ولا يمكننى الاسغناء
عنة مهما كان ويارب احقق مبلغ جيد منه لانى طالب وان شاء الله لما اخلص هعمل بجانب الفوركس

midouknight
08-31-2015, 15:26
أهلاً بجميع أعضاء هذا المنتدى الكبير
أخي الغالي الفوركس بالنسبة لهو شغل جانب
أولاً ل أنه مخطر وكذلك ل عدم توفر راس مال كبير

ibrahim4forex
08-31-2015, 16:07
لا ينفع ان تستغل فى الفوركس فقط لابد ان تقوم بالفوركس مع وظيفة اساسية اخرى حتى تقدر
ان تعيش الحياة اليومية لا ن الفوركس غير مضمون فى الارباح
نقبل مرورى

Alilou31
08-31-2015, 17:01
السلام عليكم
هناك من هو عاطل و الفوركس كوظيفة اساسية له
و هناك من يعمل بدوام و يتداول الفوركس
التوفيق بينهما يتطلب جهد و لكن لا مشكلة فالكثير من يقومون بالاثنين

luka95
09-15-2015, 23:50
السلام عليكم
اخي الكريم البعض يعتبر الفوركس مصدر دخل ثاني الى جانب الوظيفة وانا اظن ان الاعتماد على الفوركس
كمصدر دخل اساسي يحتاج الى وقت طويل وتعب وجهد وتعلم دائم لاكتساب الخبرة اللازمة
وبالتوفيق لك انشاء الله

d m
09-16-2015, 15:01
الســـــــــــــــلام عليكم
اهلا وسهلا بكم
انا لا امارس وظيفة الفوركس بسبب المخاطرة العالية .... لكن امارس التداول على العملا فى وقت الفارغ فقط
بالتوفيق للجميع

westside11
09-16-2015, 15:27
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
انا بطبيعة الحال وبصراحة بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير من الشغل الاساسى بتاعى

abc
09-16-2015, 16:54
في الحقيقة يا صديقي هناك من يعمل في الفوركس كعمل رئيسي و هناك
ايضا من يعتمده كشغل جانبي لكل منا طريقته في اعتماد الفورسك

704460
09-16-2015, 17:41
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
ظن ان فكرة اتخاد الفوركس كوظيفة ليست فكرة سيئة لكن يجب عليك اولا تعلم ادارة المجاطر
و اتقان الفوركس جيدا و بالتوفيق
تقبل مروري

hichamhiya1991
09-16-2015, 17:49
انا اعمل بالفوركس عمل خاص واريد ان يكون هو عملي الخاص
ولكن اعتقد ان يوجد الكثير يعمل بجانب الفوركس عمله
الخاصه والذي لا يستغل عنه لانه يصبح رئيسي ومضمون عن الفوركس

Dr.TraDeR
09-16-2015, 17:53
اما بعد اخويا العزيز انا هلا عندي الفوركس هو العمل الوحيد الدي اشتغل به
لانو لما خلصت دراتسي في الجامعه ما لقيت عمل

ahmed bakry
09-17-2015, 08:44
ف الاتنين ف واخد مجال الفوركس كمجال جانبى جنب شغل بيقوم بيه وفى هو عمله الوحيد اللى من خلاله بياكل منه عيشه وبيصرف بيه على اسرته وحياته

ranimdammar
09-17-2015, 09:36
لا ارى من يملك رصيد اقل من 500 دولار ان يفكر في دخل شهري منه اقصد كلما كان المبلغ اكبر كان الامل في دخل شهري من الفوركس
اما ان اعتم على الفوركس فهذا لم يحن اوانه ربما مستقبلا في حال زاد رصيدي الى 5000 دولار ان شاء الله

rachadcom
09-23-2015, 20:18
الســـلام عليكمـــ و رحمـــة الله و بركـاتــه ...لا يمكن الاعتماد على الفوركس على وظيفة و دخل ثابت غلا اذا كنت جد محترف .... . تقبــل تحيـــاتـــي و مـــروي ...

seifhd
09-23-2015, 21:27
أخـــي الكـــريـــم أنــصـــحـــك بـــزيـارة القســـم التعليمــــي للمنتــــــدى
بالتـــــوفيـــــــــق للجــــميـــــع موفــــــقـــون انشــــاء الله

mohammed55
09-26-2015, 14:07
في سابق كان الفوركس بمثابة شغل اساسي بالنسبة الي لاكن ان الحمد الله وجدت وظيفة في محل للتجارة الملابس لاكن لم استغني على الفوركس بعد اصبح بمثابة الشغل اضافي لي يساعدني من الناحية المادية والمعرفية

dhmo
09-26-2015, 18:22
في سابق كان الفوركس بمثابة شغل اساسي بالنسبة الي لاكن ان الحمد الله وجدت وظيفة في محل للتجارة الملابس لاكن لم استغني على الفوركس بعد اصبح بمثابة الشغل اضافي لي يساعدني من الناحية المادية والمعرفية

في كلا الاحوال اخي هو المفروض اننا نعتبره مجرد مجال مكمل هنا يعني مصدر رزق تاني وليس مصدر اساسي علان نقدر نستفيد منه واننا نكون على مهلنا كمان في العمل فيه وده
هيساعدنا على تقليل الخسائر بالفعل

mohammed55
09-29-2015, 05:59
بسم لله الرحمن الرحيم
طبعا فيه ناس بتتاخذ من مجال الفوركس عمل رئيسي ليها وبتعمتمد في دخلها كليا عليه كل شخص علي حسب ميوله وخبرته والربح اللي يقدر يحققه ويسد بيه احتياجاته اليوميه وفيه العكس بيتخذ من الفوركس مصدر للزياده دخله بجانب عملي اخر رئيسي تقبل مروري

abdelloo31
09-29-2015, 06:10
الفوركس في ظل الظروف الاقتصادية من الصعب الاعتماد عليه كعمل أساسي و وظيفة لدخل ثابت
أتعامل مع الفوركس على أنه عمل إضافي يزيد من رأس مالي و قد أحقق معه حلمي يوما ما

salichou
09-30-2015, 01:25
السلام عليكم ، أخي الكريمبئحترفكة الفوركس يكن لك أن تكون كبير
محللين فنيين في البنوك الكبرى ، بالتوفيق لك ولجميع المتداولين

expressforex
09-30-2015, 06:40
إلى عملهم و عودة التصدير من ليبيا، منتجاً ضغطاً إضافياً على اسعار النفط. ينبغي ذكر بأنه على خلفية اكبر إضراب خلال 35 عاماً سجلت مخزونات النفط الأمريكي اقصى مستوى لها في السنوات 80 الأخيرة. تراجعت الأسهم

csebai11
10-10-2015, 21:08
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته مشكور اخي على الموضوع
هناك من هم يعتمدونعلى الفوركس بشكل كلي في الدخل اي انهم يعتبرونها وضيفة اساسية

sphinxforex
10-14-2015, 02:34
ساهم التراجع في المخزونات الامريكية في دعم الاسعار علي المدي القريب ، و لكنه لا يعوض التخمة العالمية من النفط و يتوقع ان تظل اسعار النفط بالقرب من قاعها لبعض الوقت.
انهت اسعار النفط صعودا امس و لاول مرة منذ خمسة

mohammed55
10-15-2015, 07:42
الفوركس يمكن العمل عليه في اي وقت لذلك من السهل ان توافق بين الفوركس وبين اي عمل مهما كان
والفوركس لا يأخذ الكثير من الوقت لاكن يجب ان تفرغ له عدد من الساعات للعمل يومياً

Mazin Awwad
10-15-2015, 10:50
عند احتراف الفوركس بشكل كامل ممكن ان يكون وظيفه واحده
لكن بالنسبه لمبتدا يحتاج فتره طويله ليصل لمرحله متقدمه فى الفوركس ولهذا يفض ان يكون له عمل اخر

mohand
10-15-2015, 11:19
شكرا عن طرحك هدا الموضوع
بالنسبة لي : عاطل عن العمل إدا الفوركس سيصبح لي وظيفة رسمية ؛ أما بالنسبة للدين لديهم عمل ويتداولون في الفوركس لا أدري كيف يمكن لهم دلك ؛

Mazin Awwad
10-15-2015, 11:58
عند احتراف الفوركس بشكل كامل ممكن ان يكون وظيفه واحده
لكن بالنسبه لمبتدا يحتاج فتره طويله ليصل لمرحله متقدمه فى الفوركس ولهذا يفض ان يكون له عمل اخر

distefano2007
10-15-2015, 13:55
تحياتى لك:bravo:

honolu4exer
10-18-2015, 14:04
بعد ان اخفقت بيانات مؤشر اسعار المستهلك لمنطقة اليورو في التوافق مع التوقعات. ينبغي ان تدفع بيانات اليوم ماريو دراجي الي الزاوية و تؤكد تصريحات صندوق النقد الدولي التي تشير الي ان منطقة اليورو تتجه الي الركود

dhmo
10-18-2015, 16:26
تحياتى لك:bravo:

بس هنا ممكن تخسر كتير ولكن علشان تقلل من الخسائر وخصوصا المارجن لازم تعمل باداره راس مال سليمه تحقق بيها ربح جيد وطبعا ده محتاج خطه جيده
للعمل مش اي حد بيقدر يعمل ده

YOSAF
10-23-2015, 13:00
السلام عليكم
أخي العزيز الفوركس لم يرتقي في حياتي حتى يصبح وضيفتي الأساسية وهدا مستبعد حدوته ولو بعد حين
لأنه و بكل بساطة مليئ بالمخاطر ممكن يدهب كل شيئ في لحضة

soloforex
10-28-2015, 23:44
قال بوب سميربيك خبير المدي الطويل بموقع اكيو ويذر :” “وبما أن الجنوب دافئ نسبيا، فإنهذا النمط يسبب نوبات قصيرة من الهواء البارد والمعتدل من جبال روكي المركزية إلى الشرق”.
ستصعد درجات الحرارة الي الخمسينات

aymenalpha202
10-30-2015, 00:30
اما الذى يعمل بالفوركس بجانب عمله الاساسى فلابد وان يستطيع التوافق

yahoo11
11-07-2015, 18:19
سلام عليكم لا غنى لك عن الوظيفة على الاقل حتى تجيد العمل وها يتطلب سنوات وممكن ان لا تبقى امام االخاسوب اليوم كله بوضع الاوامر المعلقة او فتح الصففقات ووضع امر اخذ الربح وايقاف الخسارة وتترك الصفقة تتغلق اتوماتكيا اتمنى لكم النجاح والله الموفق..
شكراا..

snnaky
11-07-2015, 20:29
بصراحة من اكتر الكلام والمواضيع التافهة والتى لا تعطى اى فائدة لأى مستوى من مستويات التداول لاى فرد تحت اى حالة سواء مبتدأ او غير مبتدأ وليس من اهمية الموضوع ولا محتواة ولا يهمنى انا او غيرى هذا المحتوى الذى لا يحتوى سوى على ملل
اعتقد ان المكان المناسب لهذا الموضوع هو حكاوى القهاوى او استراحة الأعضاء وليس قسم يختص بالتعليم والفوركس

alaa1
11-07-2015, 21:00
السلام عليكـم
ليست وظيفة دائما لاننى اتاجر وفت الفراغ فقط بالمتاجرة بالعملات الاجنبية فى سوق التداول بالفوركس
بالتوفيق

ppttss
11-07-2015, 21:15
ليس العمل فى سوق التداول بالفوركس يعتبر وظيفة ولكنه يعتبر كنشاط
يقضى الانسان فيه اوقات فراغه او تغيير للعمل الروتينى اليومى

for-trade
11-07-2015, 21:19
السلام عليكم و رحمة الله...
هناك أخي الكريم من يعمل في الفوركس فقط و يكونون في الغالب
محترفين و متمكن في في هدا المجال الصعب و المتير

basim
11-07-2015, 21:21
اخي الفوركس ممكن ان يكون وظيفةللمحترفين او ممكن العمل به وقت الفراغ
ولكن عليك التعلم واكتساب الحبرة في الفوركس فمثل هذه المواضيع لاتخدمك في
شىء ان كان الفوركس وظيفة او عمل اظافي ماالذي تستفاده انت من هذا السؤال

razgallah
11-07-2015, 22:19
و الصلاة و السلام على خير خلق الله سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
يوجد و يوجد يوجد من هو شغله الاساسي و يوجد من هو عمل اضافي
تقبل مروري بمزيد من تمنياتي لك بالنجاح و التوفيق

عبير زيد
11-07-2015, 22:22
السلام عليكم اعضاء منتدانا الغالي
اخي العزيز نعم هناك من عمله الأساسي في الفوركس وهم اشخاص محترفين تمكنو من مسك جميع خيوط الفوركس
وواصبحت صفقاتهم الرابحة اكثر بكثير من الخاسرة
فكل من يصل الي هذه المرحلة والتي تتطلب الكثير من العمل يمكنه اتخاذ الفوركس عمله الأساسي والأعتماد علية
والله الموفق.

msalman1987
11-07-2015, 22:34
اخى الكريم مجال اللفوركس جيد ويمكنك ممارسته كعمل اضافى او عمل رئيسى وستجد منه مايرضيك ويحقق امالك

BKR-FOREX
11-07-2015, 23:34
لسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا بطبيعة الحال وبصراحة بتعامل وسوف اتعامل مع الفوركس انه شغل مساعد حتى لو كان ربحه اكبر بكثير من الشغل الاساسى بتاعى وده طبعا لان الربح
فيه مش مضمون بخلاف الشغل الاساسى اللى دخله ثابت شهريا وازاى بوفق بينهم دى لسه معرفهاش لانى طالب فى اخر سنة دراسة بس اكيد ليها حل

ayoubnouar0
11-07-2015, 23:40
اخي يجب ان تعطي كل شيء وقته يعني الفوركس تعطيه وقته في اليوم
ولا تهمل عملك اليوم لانه الاهم والدائم
بالتوفيق لك اخي الغالي

عاشق الفوركس
11-16-2015, 15:40
الســــلام عليكـــــم ورحـمــــــة الله تعالــى وبركاتـــه , اخـــــي الكـريــــم ....العمل في الفوركس خطير ولا يستحسن التداول بماموال انت في حاجه اليها ولا يصلح ل ان يكون عملك الاساسي مـــــــع تمنياتـــــي لك ،بالتــــوفيــــق ،والـــســـداد

Bassem Hassani
11-18-2015, 17:57
فى نوعين من الناس فى ناس بتعمل فى الفوركس كشغل جانى ومصدر دخل اخر او فيه ناس بتبقى شغلها الاساسى هو الفوركس كمثلا دعم فنى فى شركة فوركس او منظم حملات اعلانيه للشركه نفسها ولكن التداول فى الفوركس عايز يكون عندك خبرك كافيه مع السوق علشان تقدر تعتمد عليه كدخل ثابت ليك وانا شايف انه مفيش حاجة مستحيله فى الدنيا وربنا يوفق الجميع

staykoper
11-21-2015, 03:10
المعمرة الأمريكية. سيصدر اليوم في المانيا في الساعة 08:00 بتوقيت وسط أوروبا مؤشر أسعار الواردات لشهر ديسمبر – كانون الأول و إحصاء ثقة المستهلك Gfk لشهر فبراير – شباط. التوقعات الأولية جاءت إيجابية .
فتح مؤشر نيكاي

مريم ميري
11-25-2015, 15:57
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته هناك من يعمل بالفوركس كاساس لدخله وهناك من يعتبره هواية فقط
وفي الاخير اتمنى للجميع ان يتوفق في تجارة الفوركس وشكرا لاعضاء المنتدى العربي

skalandr
11-29-2015, 02:04
ينتج بالفعل ما يقرب من 2 مليار قدم مكعب يومياقالت منظمة اوبك في تقريرها الشهري في شهر مارس ان الانتاج قفز بواقع 810,000 برميل يوميا الي 30.79 مليون برميل يوميا بزعامة المملكة العربية السعودية مما ضغط علي الاسعار يوم الخميس

one k
12-16-2015, 11:17
السلام عليكم ... انا مش عارف هل ممكن في حد كدة بس اكيد الناس اللي شغالة في الاقتصاد اكيد دة المجالبتاعهم
الاساسي اللي بياكلو منة عيش
بالتوفيق ان شاء الله في التداول

neverlityouco1
12-19-2015, 15:28
اخى العزيز انا انه من الافض فكرة انا برده امتنعت عن المنتدى لمد السلام عليكم اخي العزيزوالمهم التعليم اولا والفوركس سينتظرك الى ان تنتهى من والحمد لله الهندسةامتحكليمن ة اناتكا لسلامانا انك خلصتالفاضل ثانوية عاما لشهرين اللى فاتوك دولة على خير وان شاء الله تقدر تحقق النجاح الباهر فى كلية تاطب البيطرى وعلىة شهرين او اقل قليلا لانى كنت مشغول بامتحانات السنة النهائية

zee1996
12-20-2015, 23:22
اخي الفاضل الفوركس بالنسبة لي هو مصدر الدخل الوحيد لي بحكم انني لا زلت في مقاعد الدراسة و انا اعتبره مصدر دخل جيد اذا كنت تجيد التعامل معه و كيف تسخره لصالحك و في النهاية أتمنى التوفيق لك و لجميع الاعضاء والزوار الكرام

majdifdf1
12-20-2015, 23:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
هناك من يعتبر الفوركس عملا كاملا ويعتبره مصدر رزق له , وهناك ايضا من يعتبره عملا جانبيا من اجل مساعدته على اعباء الحياة وتحسين دخله . وفي كلا الحالتين هو مصدر رزق للجميع .
اتمنى لك النجاح والتوفيق عزيزي ولك حرية الاختيار .
مع تحياتي ...

bladlil
12-21-2015, 14:45
في رايي لا دهون أنه يكن لشخص أن يتفرغ للفركس على حساب عمل قار إلا إن كان
طبعا من أصحاب الإختصاص كأن يكون الفوركس عمله أو جزء من عمله

salimkala
12-21-2015, 14:45
سلام عليكم ورحمة الله طبعا الفوركس عندى الان هوة وظيفة مع وظيفة اخرى على الانرتنت ايضا لكن الفوركس هوة الاساسى
لدى مفيش وظيفة عدلة الاقيها تغنينى عنة وهوة غير مضمون اة وخطير بس شغالين فية

stockforex
12-25-2015, 12:31
لا نستبعد المزيد من الحركة الهبوطية ؛ قد ينبغي وضع امر بيع مؤجل مع اختراق السعر مستوى فركتال منخفض اخر و إشارة الـ Parabolic الأخيرة عند المستوى 108.3 . من الممكن وضع الستوب لوز فوق ارتفاع الفركتال

kalimiro
12-25-2015, 13:42
كل و ظروفه انا عن نفسي لا استطيع الجزم باني املك وظيفة واحدة لذالك احول ان اتخذهم كلهم على اساس تجارب و خبرات و اينما وجدت عقلي يشحن ارحل معه اي حسب الوقت و المزاج كل ما ارجوه الان هو التعلم اكثر عن الفوركس

one god
12-26-2015, 02:49
لا انصح بالتاكيد يا اخي اي واحد من الاعضاء باعتبار الفوركس مصدر الدخل والعمل الوحيد الي يعيش منه
بالتالي الاكيد ان الواحد منا لازمه عمل اساسي ومستقر باي ربح كان والفوركس فقط اضافي لا اقل ولا اكثر

akrimbahloul
12-26-2015, 03:16
المسألة نسبية فاذا كانت لديك وظيفة ثابتة فالفوركس يعتبر مصدر دخل ثانوي و الصفقات تكون محدودة
اما اذا لم تكن متوفر على وظيفة فالعمل في سوق الفوركس بدوام كامل يعتبر وظيفة على شرط ان تتقن الفوركس

yossry
12-26-2015, 03:26

badide
12-28-2015, 01:34
الســــــــــــلام عــــــلــــــــيـــــــك ـــــــم ورحــــــــمـــــــــة الــــــــــلــــــــــــ ـه تـــــــــــــــــــعــــ ــــــــــالى وبــــــــــــــــــــركـ ـــــــــــــــــــاتــــ ـــــــــــه
اولا مشكور اخي على الموضوع
انا طالب جامعي والفوركس فرصة شغل لي ارجوا ان تكون مساري المهني
موفق ان شاء الله