PDA

View Full Version : الستوب لوز

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

masry928
09-30-2013, 00:11
هل الستوب لوز هو البطل الذى يحميك عندما يقطع النت لخطأ ما او انقطاع الكهرباء او حدوث اى خطأ غير محسوب
ولا هوا مجرد اداة نستخدمها فى حالة عدم متابعتنا للصفقه

SheShe
10-25-2013, 16:04
اخي الغالي انا شايفة ان الاستوب لوز هو الفرامل بتاعة السوق .. يعني من غيره كأنك سايق عربية من غير فرامل
السوق مش مضمون ومليان بالاخبار والبنوك الاستثمارية وتحركاته دايما مفجأة ولازم يكون في الصفقة استوب لوز
عشان تقدر تتحكم في رأس مالك كويس.. وهو فعلا البطل اللي بيحمي اي حساب من المرجنه ومحدش بيمشي
بإدارة رأس مال مع استوب ويخسر .. ولكن البعض يخسر بالاستوب عشان مش بيعرفو يختارو ليه اماكن قوية

mohamed gamal0001
10-25-2013, 16:20
الاستوب لوز اخى اهم ب كثير من هذا فهو ما ينقذك وقت اختيارك الخاطئ وايضا يحافظ على اموالك فهو اكبر من هذا

Bilel86
10-25-2013, 16:41
اخي الغالي انا شايفة ان الاستوب لوز هو الفرامل بتاعة السوق .. يعني من غيره كأنك سايق عربية من غير فرامل
السوق مش مضمون ومليان بالاخبار والبنوك الاستثمارية وتحركاته دايما مفجأة ولازم يكون في الصفقة استوب لوز
عشان تقدر تتحكم في رأس مالك كويس.. وهو فعلا البطل اللي بيحمي اي حساب من المرجنه ومحدش بيمشي
بإدارة رأس مال مع استوب ويخسر .. ولكن البعض يخسر بالاستوب عشان مش بيعرفو يختارو ليه اماكن قوية

karam22
10-25-2013, 16:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا لا استعمل الاستوب لوز مادمت علي الشبكة واما المنصة وان دخلت دخول خاطئ اقرر الخروج بنفسي واعيد الكرة من جديد

nour7
10-25-2013, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركته
اولا تحية طيبة لجميع اعضاء المنتدا
اعتقد ان الستوب لوز من احد اهم اشياء
انا لم افتح صفقة بدون ان اضعها الستوب لوز
وشكرن على الموضوع المميز
واتمن التوفيق لجميع باذن الله

mazen2508
10-27-2013, 14:09
اخى الفاضل تحياتى
الاستوب لوس ليس البطل انما البطل هو من يستخدم الاستوب لوس
فهو مكابح انفلات السرعة التى تؤدى الى تدمير المركبه بمن فيها

---------- Post added at 11:09 AM ---------- Previous post was at 11:08 AM ----------

اخى الفاضل تحياتى
فهو مكابح انفلات السرعة التى تؤدى الى تدمير المركبه بمن فيها

ahmedamire
10-27-2013, 14:11
يحميك من خسارة كبيرة ولا يحميك من الخســـــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ــــارة

رفيق محمد
10-27-2013, 14:12
الاستوب لوز يا عزيزى مهم جدا جدا فى الفوركس والتدوال
والاستوب لوز اكبر من اللى انتا قلته بل جامع لكل العناصر
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

محمود مرعى
11-06-2013, 19:34
هل الستوب لوز هو البطل الذى يحميك عندما يقطع النت لخطأ ما او انقطاع الكهرباء او حدوث اى خطأ غير محسوب

صح جدا كلامك بخصوص حالات الطوارئ اللى ممكن تقع على التاجر اثناء تنفيذ الصفقة فممكن حضرتك تقوم بعمل صفقة والنور يقطع تبقى
انت قاعد قلقان واعصابك مش معاك وممكن برده النت يقطع وتكون متضايق اوى بص يا اخى من الاخر كده الاستوب لوس من اهم ادوات ادارة رأس المال
بطريقة صحيحة

عاشق الفوركس
11-06-2013, 19:39
انا تنبهت الى هذة المعلومة الان انا فعلا لا استعمل الاستوب لوز مادمت علي الشبكة واما المنصة وان دخلت دخول خاطئ اقرر الخروج بنفسي واعيد الكرة من جديد بس حاطط في راصي ستوب وهو دايما 50 نقطة لكن في المستقبل ساضعه شكرا على التنويه

masry92
11-06-2013, 19:47
الاستوب لوز اخى اهم ب كثير من هذا فهو ما ينقذك وقت اختيارك الخاطئ وايضا يحافظ على اموالك فهو اكبر من هذا
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

ابوالفتوح موسى مدين
11-06-2013, 19:55
السلام عليكم انا ان شاء الله من اول تداولى سيكون الاستوب لوز هو حائط الصد الاول من ناحية منع الخسارة او على الاقل تحجيمها

gr53
11-06-2013, 20:56
بالتأكيد يا أخي الاستوب لوز حماية للصفقة من المواقف المفاجئة و التي لا دخل للمتداول فيها
كقطع الكهرباء أو النت أو عطل بجهاز الكمبيوتر
و خلف هذا البطل يأتي البطل الحقيقي و هو المتاجر الذي عرف كيف يستخدم الاستوب و يضعه في مكانه الصحيح

waelmma
11-06-2013, 21:17
:tie::tie::ok:عصب الفوركس هو ادارة راس المال واذا عملت ادارة راس مال جيدة يبقى ضمنت 70 %
نجاح فى الفوركس واهم شىء فى ادارة راس المال هو وضع ستوب لوز مناسب علشان وانت قافل الكمبيوتر هتضمن ان حسابك لايصل للمارجن كول

farfor821
11-06-2013, 21:21
الستوب ولز فهو عملية لابد من عملها في التداول
لانه المتداول ان كان يعلم بالستوب لوز فانه اكيد
سيتجنب الخساءر الكبيرة في الفوركس

abo heba
11-06-2013, 21:26
بالفعل الاستوب لوز هو صمام الامان للدخول الخاطىء فى الصفقات ولكن يجب التعلم الجيد
لتدخل صفقات محسوبه بدرجه كبيره حتى لا تخسر ولابد من التعلم المستمر لتحسين الدخول والخروج
تحياتى لك

القاائد الجريح
11-06-2013, 21:51
يجب أن يكون المرء خبيراً أو حتى جيداً لكي يستخدم الفوركس
وإذا توفر هالأمرين كل شيئ راح يكون تمام وطبعاً بالممارسه ومتابعة الشروحات
تح ــيااتي لك
.

---------- Post added at 06:51 PM ---------- Previous post was at 06:31 PM ----------

يجب أن يكون المرء خبيراً أو حتى جيداً لكي يستخدم الفوركس
وإذا توفر هالأمرين كل شيئ راح يكون تمام وطبعاً بالممارسه ومتابعة الشروحات
تح ــيااتي لك
....

ilyes chaieb
11-06-2013, 21:53
لا هو يستعمل كواقي للمخاطر المفاجئة مثل الامثلة التي ذكرتها حضرتك
و ممكن لردة فعل السوق المافجئة , يكون هو البطل في الحد من تفاقم الخسارة

KhalidForex
11-06-2013, 22:42
السلالم عليكم كوني لم اجرب بع المتاجرة ل اعرف هل هو البطل
كما قلت و سمعت ايضا عن وقف الخسارة المتحرك في الفوركس

----------------------------------------------------------------------------------------------

Eng.ALI
11-06-2013, 22:52
كيفية وضع وقف الخسارة مع انواع وقف الخسارة ....!!!
هناك العديد من الطرق التى يستخدمها التجار لتحديد وقف خسارتهم سوف نذكرها

1- وقف الخسارة حسب النسبة المئوية :

فلنفترض أن شخصا ما لديه حساب ب 500 دولار مثلا , ويتاجر باستخدام طريقة كلاسيكية واستراتيجية ما تعتمد فى الدخول والخروج على الدعوم والمقاومات .

واذا كانت المتاجرة الصحيحة تعتمد على المخاطرة بنسبة 2 % فقط من رأس المال وليس 10 % (عشرة بالمائة تعنى أن عشرة ستوب لوز = خسارة الحساب أو معظمه)

فلنفترض أنه يتبع الأساليب الصحيحة ويتاجر فقط ب 2 % يعنى هذا أنه يخاطر ب 10 دولارات فقط كستوب لوز فى تلك الصفقة .
ولكنه هنا قام بالدخول ب اللوت = واحد دولار

إذن من أجل أن يحافظ على الخسارة تساوى 2 % فقط من رأس المال عليه أن يضع الستوب لوز فوق المقاومة الموضحة فقط ب ستة نقاط + 4 نقاط السبيريد الخاص بالزوج فى الاوقات العادية .

إذن ما المتوقع أنه سوف يحدث ؟؟؟

بالظبط كما توقعنا لقد ضرب الستوب بسهولة فزوج مثل الباوند دولار حركته سريعة للغاية وفى معظم الأيام تكون حركته حوالى ما يفوق مائة نقطة .

والذى جعل الامر سيئا أنه أيا كان هدف المتاجر سواء أكان عشرين نقطة او حتى خمسين فقط تحقق بعد ذلك ..

نعم التاجر هنا خسر 2% فقط من رأس المال ولكن أما كان من الافضل له مثلا أن يدخل بلوت فقط 10 سنت ويجعل من الستوب لوز يصل ل 50 نقطة ويجنى خمسين أو مائة نقطة حتى على المدى الأبعد أفضل من الخسارة ؟؟

فكر من جديد وغير الأفكار القديمة بداخلك فانت فى سوق متلون ومتغير باستمرار فلا تصغى لكلام أنه لابد ان تكون وقف الخسارة ربع الهدف وماشابه .

المهم فى السوق كيفية وضع الستوب لوز فى مكان بعيد عن المكان الذى يمكن ضربه بسهولة , ومناسب للغاية بحيث لا يتعدى الخسارة فى مجمله 2 % من رأس المال.

ويجب عليك قدر الإمكان اختيار مكان وضع الستوب لوز بحيث يكون فى معظم الأحول وقدر المستطاع عند ضربه يشير هذا إلى أن الاتجاه نفسه قد تغير ..

وهذا ما ستتعلمه مع تعلمك ادوات التحليل الفنى واتقانها بالإضافة إلى استخدامك مؤشرات مساعدة بداية من الموفنجات مرورا بكل مؤشرات التشبع والتذبذب طبقا لطريقتك فى التداول

2- الستوب لوز وتحديده طبقا للشارت :

وهى الطريقة الأكثر شيوعا ومنطقية واستخداما من العديد من متاجرى الفوركس وهى بحق طريقة لا بأس بها أبدا .

ولكن أين بالظبط نضع الستوب لوز على الشارت ...

هذا هو مجال الحديث
بالفعل كما تسائلنا الترند الهابط قد كسر ,, ولكن أين نضع الستوب لوز بأمان بعيدا عن أن تضرب ؟؟

لنرى لو كنا مثلا سندخل صفقة سوينجية طويلة فإن المكان الأمثل سيكون تحت الدعوم

ولكن فى تلك الحالة الالتزام بشدة بإدارة رأس المال هى ماسوف يحميك فى حالة لاقدر الله ضرب الستوب لوز وهو احتمال ضعيف ..

ولكن ماذا لو تم ضرب الستوب ؟؟

لا مشكلة بتاتا ... فليضرب الستوب ..فى تلك الحالة سيكون قد اعطانا فرصة أخرى للتعويض بدخول صفقة سوينجية طويلة المدى عكس اتجاه الشراء الذى كنا دخلناه مع اختلاف وضع الستوب فوق الدعوم التى اصبحت مقاومات سعرية ...

وبدون قلق أو توتر وعصبية ستقوم بتحويل اتجاه تجارتك وربما بستوب لوز اقل كثيرا من السابق أيضا وربما تدخل بمضاعفة صغيرة نسبيا (وهذا لهواه المضاعفات لأنى لا أحبذها مطلقا)

وفى كلا الحالتين لا خسارة كبيرة ففى حالة استمرار السعر باتجاهك أنت رابح وتضمن أن الستوب لوز الخاص بك لن يضرب

3- الستوب لوز وفقا للشارت المتذبذب (أو الستوب لوز المتقلب )

هناك العديد من الازواج (والعديد من الأوقات) الذى يسير بها السعر فى شكل تذبذب سعرى فنجد الزوج يسير فى مدى 50 أو 100 أو 150 نقطة وربما أكثر أو أقل صعودا وهبوطا .

فى تلك الحالة ينبغى حساب متوسط النقاط الذى يسير بها الزوج بحذر ويمكن الاستعانة مثل ب مؤشر (atr)

باعدادات 50 ساعة سابقة مثلا لتحديد مكان الستوب لوز
4- الستوب لوز الزمنى :

لنتحدث بصراحة عن هذا الستوب لوز وهذا النوع من أنواع الستوبات ..

وجهة نظر شخصية : أحمق أنواع الستوب لوز على الإطلاق فمن وجهة نظرى لو كنت تستطيع التنبؤ بالمستقبل وبجميع الأحداث التى ستقع فيه .. إذن تعامل بالستوب لوز الزمنى .

ولمزيد من التوضيح للستوب لوز الزمنى : شخص يقول أنه سوف يفتح صفقة ما على زوج معين وليكن الدولار/ ين على سبيل المثال .. ولنفترض أن تلك الصفقة ستكون شراء على سبيل المثال ولسوء الحظ ستكون قبل زلزال اليابان بأيام أو ساعات قليلة .

وللأسف الشديد قرر السعر الهبوط أكثر من 450 نقطة مما يهدد أى حساب بالمارجن كول ,, هذا فقط لأنك قررت أن تغلق الصفقة فى يوم 18 أو 19 مارس .

وإن تحمل الحساب وبقى وارتد السعر كما حدث .. أما يكفى مقدار القلق الذى حدث لك ؟؟

وأعتقد ان السوق ملىء بالأمثلة بما يكفى لاى شخص لينظر ويرى ماهية خطأ الستوب لوز الزمنى ..

فلماذا تبقى حسابك محبوسا فى نطاق ضيق خوفا من خسارة واحدة بينما من الممكن أن يجد العديد من الفرص المتميزة والتى من الممكن أن تعوض خسارتك اضعافا وتجعلك تحصد العديد والعديد من النقاط .؟؟

أخطاء شائعة عند وضع الستوب لوز :

1 - وضع الستوب لوز فى فى نطاق ضيق جدا بحيث أنها تضرب بسهولة.

فمثلا وضع ستوب قريب 10 نقاط أو عشرون بغرض عدم الخسارة بينما احتمال تذبذب السعر عند تلك النقطة والارتداد منها يكون عاليا .

2 - استخدام اللوت المحدد كأساس لدخول الصفقة

بمعنى أنك لديك حساب ب 500 دولار ولا تريد خسارة اكثر من 10 دولارات فى الصفقة الواحدة فتقوم بعمل ستوب لوز لا يزيد عن 10 دولارات فيكون بزوج مثل اليورو دولار سبيريده المعتاد نقطتين + 8 نقاط ستوب لوز وبالتالى ما سوف يحدث تلقائيا هو |أن الستوب لوز سوف يضرب بمنتهى السهولة .
الصواب هو كما وضحنا الدخول بلوت مناسب لمدى الستوب لوز المحدد أى تطويع اللوت على حسب نسبة المخاطرة والستوب لوز .

3 - وضع الستوب لوز بعيدا جدا

من الأخطاء الشائعة جدا فعلى الرغم من أننا نقول دوما أنه لابد من ألا تكون الستوب لوز قريبة جدا فكذلك من الخطأ أن تكون بعيدة للغاية فما الذى يفيدك من تمسكك بتجارة خاسرة على أمل أنها سوف ترتد بعدما قد خسرت 300 نقطة مثلا وألم يكن من الأفضل الخروج بخسارة طفيفة مبكرة والاستفادة من انعكاس السوق فى صفقة جديدة .

4 - وضع الستوب لوز على مستوى الدعم أو المقاومة والترند تماما

من الاخطاء الشائعة جدا والمنتشرة بكثرة وضع الستوب لوز عند مستوى الدعم او المقاومة وكما أنه خطأ شائع هو من أكثر الأشياء إثارة للعصبية والغضب فى سوق الفوركس فنجد أن السعر يصل لمستوى الستوب لوز تماما أو يتجاوزه ببضع نقاط قليلة ومن ثم يقوم بالإرتداد من ذلك المستوى المحدد بقوة واصلا لهدفك الأساسى ولكن بعد ان تم ضرب الستوب لوز بجدارة , بينما الصواب يكون الستوب لوز فى مكان معنى وصول السعر له أن الإتجاه سوف يتحول وأن المقاومة او الدعم قد تم كسرهم بجدارة .

نصائح هامة وأخطاء شائعة فى وضع الستوب لوز والتعامل معه فى سوق الفوركس :

1- لا تدع عواطفك أبدا تكون سببا فى إغلاقك لصفقة ما أو الخوف من دخول صفقة ما حتى او خروجك على نقطة خسارة قريبة او حتى أن تجعلك تغلق بربح وتتعجل على الربح خاصة مادام تحليلك يسير فى الاتجاه الصحيح وكنت قد دخلت بناء على استراتيجية قريبة .

2- لا تدع الأحداث الماضية تعيقك مثل أن صفقة سابقة لك قد ضربت الستوب لوز او ماشابه .

3- لا تبالغ فى تحريك الستوب لوز تجاه الأرباح (ترييلنج ستوب صغير) فعلى الرغم من ان التريلينج ستوب من أفضل الطرق لحجز الأرباح والابتعاد عن الخسائر إلا أنها قد تكون من أهم الوسائل لتفويت عليك مكاسب كبيرة فعندما تحرك الستوب لوز بعد مكسب 100 نقطة لمنتصف الطريق أو لنقطة الدخول مثلا فسيكون هذا جيدا مادمت واثقا من مسار صفقتك ومستمرا بها ولكن الخطأ الكبير أن تقوم بتحريك الستوب لوز كل 10 نقاط مثلا أو 20 نقطة وخاصة فى صفقة بعيدة المدى لأن هذا بالطبع سيؤدى إلى أن الستوب الجديد سوف يضرب بسهولة تامة .

4- أخيرا توسيع نطاق الستوب لوز الخاص بك : فعندما تتمسك بصفقتك الخاسرة بعد تحويل اتجاهها وتقوم بتغير مكان الستوب لوز من اجل أمل ضعيف فى أن تعود الصفقة لإتجاهك لن ينتج عن ذلك سوى مزيدا من الخسائر .

وتلك هى العوامل الاهم فى تجارة سوق الفوركس والأهم على الاطلاق النقطة رقم 4 .

لا تقم أبدا بتوسيع مجال الستوب لوز بعد دخولك للصفقة أملا فى أن تعود لمسارك مرة أخر

هدىابراهيم
11-07-2013, 00:44
انا شايفة ان الاستوب لوز هو الفرامل بتاعة السوق .. يعني من غيره كأنك سايق عربية من غير فرامل
بإدارة رأس مال مع استوب ويخسر .. ولكن البعض يخسر بالاستوب

aboyahya2
11-07-2013, 01:27
الستوب لوز حسب إطلاعي المتواضع

هو الخط الوهمي الذي يضعه المضارب تحت الرقم المستهدف ، للحد من معدل الخسارة

وفقا للتحليل الفني السابق ( للشارت ) كتحليل ( فيبوناتشي ) ، ( الدعم والمقاومة ) ..... إلخ

ابوالفتوح موسى مدين
11-07-2013, 18:51
السلام عليكم فعلا يا اخى العضو الاستوب لوز هو الحارس الامين عليك من السهو ومن انقطاع النت او انقطاع الكهرباء

elmadry
11-07-2013, 19:18
لا طجبعا اخى الكريم الاستوب لوز بلا شك هو الحامى الوحيد لك فى المتاجحرة فى هذا السوق
وهو الطرق الوحيد اللى بينقذك فى حالة الخسارة بيخلى الخسارة قليلة وليست كبيرة .

maha elsayed
11-07-2013, 19:20
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هو الاستوب لوز مهمم جدا للحد من الخساره
انما يا اخى ممكن الصفقه تتحول وتتغير

ab.mustapha
11-07-2013, 19:34
الاستوب لوز بلا شك هو الحامى الوحيد لك فى المتاجحرة فى هذا السوق وهو المنفد الوحيدالذي ينقذك فى حالة الخسارة ادا قدر الله .
وبالتوفيق للجميع

.

waelmma
11-07-2013, 19:37
:o:o:o اهم شىء فى ادارة راس مال سليمة هو وضع ستوب لوزمناسب
علشان تغلق المبيوتر براحتك وتروح تشوف اعمالك الاخرى وتضمن ان حسابك لايتمرجن :tie:

devman
11-07-2013, 20:10
الستوب لوز اسمه يدل على عمله وأهميته
هناك ارتدادات فجائية في السوق ممكن تقلب الصفقة رأسا على عقب ولو مكانش الستوب
عوض ما تخسر 20 نقطة تخير 90
بالتوفيق إن شاء الله

latraaa
11-07-2013, 20:31
و الله يا أخي الكريم، انا مع الستوب لوز و لكن بحدر، الستوب لوز في رأيي هو يصلح فقط في حالة الحسابات الصغبرة، أما الحسابات الكبيرة فأنا أحبد العمل على قيمة النقطة، أو بمعنى آخر إدارة رأس المال الصارمة، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

هدىابراهيم
11-07-2013, 22:00
الاستوب لوز هو الفرامل بتاعة السوق .. يعني من غيره كأنك سايق عربية من غير فرامل
بإدارة رأس مال مع استوب ويخسر

farfor821
11-07-2013, 22:14
الستوب لوز فهو مهم جاد ف يالتداول
بحيث ان المتداول الذي يعمل به فهو اكيد سيحمي حسابه
على من يتجاهله فهو اكيد سيخسر اكثر منه

maknzy007
11-07-2013, 22:17
الاستوب لوز هو مهمة جدا ومفيد فى الحالتين الاتنين وبيحميك ايضا من تقلبات السوق السريعه وفى حاله فصل النت او النور يقطع

mny45
11-07-2013, 22:19
شاكر الفضل لصاحب الموضوع
الاستوب لوز اعتبره ميزان الامان للمتداول لانه يحفظ الحساب من خسائر كبيرة ويضمن تواجدك فى السوق

ahmedhawash
11-07-2013, 22:32
انا لا اشتغل بالاستوب الصراحه خسرنى كتير لان السعر ممكن يعكس ويخترق اختراق وهمى ويرجع تانى واندم

علشان كده انا استعمله فقط لو انا مش متابع الشارت لحظه بلحظه

انما لو هنام او اخرج ممكن اشتغل بيه لانه اكيد امان وانا بعيد عن المنصه

احمد ناجى
11-07-2013, 23:12
الستوب لوز هو المنقذ لاى تاجر من الخسارة وكمان بيحافظ على راس مالوا
من الضياع وبيعلموا خط سير التداول الصح

semanleader91
11-07-2013, 23:26
الاستوب لووز لا غني عنه يا اخي ..فهو الذي يحدد لك قيمة الصفقة اللي انت داخلها بتاء علي نسبة الربح للمخاطرة واذا لم تستخدمها سينهار حسابك سريعا
قم بتعويد نفسك عليه من البداية حتي تتجنب خسائر كثيرة انت في غني عنها

alaatreka
11-07-2013, 23:35
الاستوب لوز يتم استخدامه لتوقع ان السعر سينعكس في نفس الاتجاه
لذلك لابد من وضع استوب لوز حتي نتجنب الخسارة
فيجيب التفكير في الخسارة قبل المكسب

yara alaa
11-08-2013, 00:16
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
مهم جدا بعيد عن موضوع النت او الكهرباء
علشان حتي ميحصلش خساير كبيرة بعد كده

اياد مطر
11-08-2013, 00:16
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
فعلا الستوب لوز مهم جدا لحمايه رصيدك و هو مثل فرامل السياره لايمكن الاستغناء عنه

raied
11-08-2013, 00:32
السلام عليكم
اخي الفاضل ستوب لوز يعمل على عدم خسارتك نقاط وهو يعمل على ضمان الحد لادنى لصفقات
انا اريد ان اوصل الفكرة انه ستوب لوز ضروري في عمليات الشراء المعلقة
الموضع يحتاج لشرح عميق وشكرا لكم

هدىابراهيم
11-08-2013, 01:30
اعتقد ان الستوب لوز من احد اهم اشياء
انا لم افتح صفقة بدون ان اضعها الستوب لوز
وشكرن على الموضوع المميز

waelmma
11-08-2013, 13:59
:)):(;) الستوب لوز اهم حاجة فى ادارة راس المال لانه بيحميكى من المارجن كول
ووضعه مهم جدا لاى صفقة :)):p:p

WASEM DALLOUL
11-08-2013, 15:31
السلام عليكم
انا اوفقك الرأي تماما يا أخي الكريم بموضوع الأستوب اللوس وانا انصح باستخدام الهيدج عوضا عن الستوب لوس
وشكرا

ayman.shosha
11-08-2013, 15:53
الاستوب لوز
هو جدار الحماية الاقوى للحساب
من كل المخاطر التى ذكرتها فى جملتك السابقة
وهى اداة تستحق منا الاحترام والتقدير ولا يمكننا الاستهانة بها..

bombasasa
11-08-2013, 16:15
هي حاجة مهمة ولكن يمكن الاستغتاء عن الاستوب لوز ولكن من الممكن ان
نستخدمها ولكن نستخدمة بحذر

Mona zarzora
11-08-2013, 16:31
ايون ف اعتقادى الشخصى انه مهم جدا جدا فلو النت فصل زى ماحصل قبل كده
والخطوط اتقطعت اكيد ناس كتير خسرت فلو كانوا عاملين الاستوب لوز اكيد كانوا مش هيخسروا

younesboughnim
11-08-2013, 16:37
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته هو الاستوب لوز مهمم جدا للحد من الخساره
انما يا اخى ممكن الصفقه تتحول وتتغير

salim telecom
11-08-2013, 16:41
السلام عليكم أخي الكريم شكرا لك اخي الكريم بارك الله فيك نعم خصوصا نحن العرب و الخدمة المتميزة في الكهرباء و الانترنت ههههههههههههههه
و الله أعلم و الله الموفق

gr53
11-08-2013, 16:47
السلام عليكم ورحمه الله و بركاته
فعلا الستوب لوز مهم جدا لحمايه رصيدك و هو مثل فرامل السياره لايمكن الاستغناء عنه

تشبيه رائع الاستوب كفرامل السيارة بالفعل
فلا يمكن الاستغناء عنه لأنه يحمي حسابك من خسائر كبيرة تصل للمارجن
و من يستخدم الاستوب بطريقة صحيحة يريح نفسه و أعصابه

mvpopcina
11-08-2013, 17:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والسلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
حتى انا افضل الاستوب لوز للانني سبق عدة مرات تداولت بدونها فادا بحسابي يتمرجن

latraaa
11-08-2013, 18:02
يا أخي الكريم، انا لي تعقيب على الستوب لوز، و قد دكرته في أكثر من موضوع، اقول، أن الستوب لوز هو بالفعل أداة قوية و يمكن ان تحقق لك الأمان، و لكن في نفس القوت هي أداة قاهرة، و يمكن أن تخسرك الكثير، لدا أرى انه من الأفضل الإبتعاد عنها إلا للضرورة، و خاصة أصحاب الحسابات الكبيرة، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

عاشق الفوركس
11-09-2013, 00:13
بــــــســـم الله الــــرحـــمـــن الـــرحــيـــم
الستوب لوز هو البطل في نضرا لانه هنا يحمينا من الخسار في شتى الاحوالمثلا انقطاع الكهرباء او النت او مشاكل في الجهاز كوارث

latraaa
11-09-2013, 10:00
و الله يا أخي الكريم، انا شخصيا لست من هواة الستوب لوز، و لقد توقفت عن استعمالها مند مدة، و أقول ان الستوب لوز هو سلاح قوي، و يمكن ان يسبب لك المشاطل بدلا من إيجاد الحلول، لدا يجب ان تعرف جيدا كيف تستعمله، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

waelmma
11-09-2013, 10:02
:tie::p:dance: من اهم ادوات ادارة راس المال هو الاستوب لوز
ويعتبر حمايتك من المارجن كول وفى حالة عدم وجودك امام الكمبيوتر :tie:

ebram
11-09-2013, 10:13
كتير جدا الاستوب لوز بكيون حامي للحساب
لانه هو الملاز الاخير الي بيكون اللجوء اليه في حاله خساره
وانت لم تخسر اكبر من الاستوب لوز

AbuSma7a
11-09-2013, 10:29
على كدا نحمد ربنا انه في برامج مثل كدا لحتى تحمينا عند التداول
ونطمن على استثماراتنا وما نكون خايفين عليها

ahmedalisami
11-09-2013, 10:35
السلام عليكم , كان السبب الاكبر من خسارتي للمرة الاولى عدم وضع ستوب لوز

bombasasa
11-09-2013, 11:29
لا بالعكس الاستوب لوز ممكن ان يكون سبب ايضا في ضياع الحساب ويجب التعامل معة
بحذر جدااا ودة رائي

djamel
11-09-2013, 11:29
اكيد طبعا التداول بيعتمد على حجم راس المالى الذى يوجد لديك
حيث يفضل للمبتدأين ذوى الحسابات القليله التداول اللحظى او المتوسط حتى لا يتاثر حسابهم كثيرا وبالطبع اى نوع من التداول يحتاج خبره عاليه حتى لا ينهى بالخساره

Mostafa Haval
11-09-2013, 13:05
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

الدرع الحصين الذي يحمينا من متابعه الخسارة

تحـيـاتي لـكم ... بـالتـوفـيـق

salim telecom
11-09-2013, 13:05
السلام عليكم أخي الكريم شكرا لك اخي الكريم بارك الله فيك الستوب لوز ينقذك اذا عكس السعر عليك لاكن الكشكلة عندما يعود السعر هنا المشكلة انا اري ان تستعمل ادارة راس المال

nabile051
11-09-2013, 13:11
كان للجاحظ منذ نعومة أظفاره ميلٌ واضحٌ ونزوعٌ عارمٌ إلى القراءة والمطالعة حَتَّى ضَجِرَتْ أُمُّهُ وتبرَّمت به(8). وظلَّ هذا الميل ملازماً لـه طيلة عمره، حتَّى إنَّه فيما اشتُهِرَ عنه لم يكن يقنع أو يكتفي بقراءة الكتاب والكتابين في اليوم الواحد، بل كان يكتري دكاكين الورَّاقين ويبيت فيها للقراءة والنَّظر ويورد ياقوت الحموي قولاً لأبي هفَّان ـ وهو من معاصريه ومعاش

djamel
11-09-2013, 13:20
الاستوب لوز اخى اهم ب كثير من هذا فهو ما ينقذك وقت اختيارك الخاطئ وايضا يحافظ على اموالك فهو اكبر من هذا ok

ELTORKY
11-09-2013, 13:21
الاستوب لوز هو الفرامل بتاعة السوق .. يعني من غيره كأنك سايق عربية من غير فرامل

halim07
11-09-2013, 13:26
الستوب لو هو المنقذ
عند الدخول في صفقة مشكوك فيها

---------- Post added at 11:26 AM ---------- Previous post was at 11:25 AM ----------

لكن عند التأكد من الصفقة فأنا أغامر

nabile051
11-09-2013, 13:47
المسائل الجغرافية وفي خصائص كثير من البلدان وفي تأثير البيئة في الحيوان والإنسان والشجر وتكلم على الطب وعلى الأمراض في الحيوان وفي الإنسان وذكر كثيرا من المفردات الطبية النباتية والحيوانية والمعدنية وقد أورد أبيات مختارة من الشعر العربي النادر بالإضافة للأمثال السائرة والنوادر الطريفة.

رفيق محمد
11-09-2013, 13:58
بالتاكيد الاستوب لوز هو البطل اللى بيحمى الواحد من الخسارة الكبيرة الغير مببرة
ولذلك انصح الجميع باستخدام الاستوب لوز وبالتوفيق للجميع ان شاء الله فى هذا السوق

samardahab
11-09-2013, 13:58
انا لا احب الستوب لوز تماما دايما بيضرب في الستوب لوز و كأنه مغناطيس بيشد السعر ليه ..............اصلي معقد استوب لوز................الله الموفقوالمستعان

mimoforex
11-09-2013, 13:59
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
من الادوات المهمة لحماية الرصيد و الصفقات خاصة للاحتياط كانقطاع النت او الكهرباء او اي عوامل اخرى
بالتوفيق إن شاء الله

heroo252
11-09-2013, 14:02
الستوب لوز سلاح زو حدين اوقات يحميك ويخرجك فى الوقت االمناسب من صفقة خاسرة
واوقات تانى السعر يضرب الاستوب ويرجع يعكس يعنى لو مكنش موجود كانت الصفقة هتكسب

nabile051
11-09-2013, 14:19
اليونسكو منهجية تدريسه في أوروبا على تلامذة المستوى الابتدائي في حالته التطبيقية اعتمادا على فهم أو إدراك خمسة أسئلة كما هو موضح فيما يلي: المجال المنتج: إن مجرد اقتراحنا للتلاميذ الاستفسار عن الخطوات التي تتعلق بمفهوم المجال المنتج يعتبر مسلكا نحو إدراك الواقع أي الانتباه إلى أن كل مجال ما هو إلا حالة من أحوال الحركية (أي أنه في حالة إنتاج) وبالتالي هو نتاج لقرارات بشرية (تأثير التدخل البشري).

masry92
11-09-2013, 14:39
نت قاعد قلقان واعصابك مش معاك وممكن برده النت يقطع وتكون متضايق اوى بص يا اخى من الاخر كده الاستوب لوس من اهم ادوات ادارة رأس المال

djamel
11-09-2013, 15:33
lompi

yassoo011
11-09-2013, 16:02
من لا يستعمل الاستوب لوست لا محالة يخسر خسارة كبيرة بسبب
تدخل بنك او خبر قوي عى غير من المتوقع

mansar
11-09-2013, 16:05
السلام عليك يا اخواني وشكرا علي التعليقات الجميلة
وشكرا علي الموضوع الديي قدمته لنا

ومع السلامة يا اخي

gr53
11-09-2013, 16:34
انا لا احب الستوب لوز تماما دايما بيضرب في الستوب لوز و كأنه مغناطيس بيشد السعر ليه ..............اصلي معقد استوب لوز................الله الموفقوالمستعان

الاستوب أداة حماية مهمة جدا للحساب
لكن يتطلب من المتداول المعرفة الجيدة بكيفية وضعه في مكانه الصحيح
لا أعتقد أنه من الممكن أن أترك صفقاتي بدونه

ahmadinho10
11-09-2013, 16:43

نعم اخي انا متفق معك الستوب لوز خاصية جيدة و هي التي تحميك من خصارة كارتية ادا قدر الله و شكرا اخي

forex4
11-20-2013, 00:01
اخى الكريم
بالنسبة لى فانا ارى بان الاستوب لوز من اهم مميزات منصة التداول
لانه يعتبر صمام الامان للحساب من وقف استمرار الخسارة لاى ظرف

ashrafshawky
11-20-2013, 00:05
اخلى الكريم بالفعل استخدام الاستوب لوز كما ذكرت من اسباب وكذلك للحفاظ على راس المال وبالتوفيق وةالربح الوفير

NISOG
11-20-2013, 00:06
الستوب لوس من الأدوات المهمة جدا للحفاظ على الحساب وخصوصا اذا كان الحساب صغير نوعا ما

mohamed alsaead
11-22-2013, 14:09
هووة طبعا الاستوب لوز ينفع فى الحاليتن لان انت عارف الدول العربية ككثيرة المشاكل فى انقاطع الكهربا والنت لذلك هوة مهم جدا لذلك اى وقت النور يطقع او الكهرباء متلاقيش حسابك متصفر

salimned
11-22-2013, 15:03
السلام عليكم
طبعا السطوب لوز مفيد جدا لك اخي حتى ولو لم تكن
متابعا للسوق لانه يحاقظ على ادارة راس مالك جيدة
لكل و انا استعمله دائما لان الصفقة لابد ان تكون محيطة باهداف و السطوب لوز اول الاهداف
موفق اخي.

nasser9050
11-22-2013, 15:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مشكوووووور لك اخي العزيز على هذا الموضوع الشيق والمفيد
وارجو منك الاستمرار وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
ان شاء الله

---------- Post added at 03:13 PM ---------- Previous post was at 03:07 PM ----------

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بي التوفيق انشاء الله و....و
سؤال جميل جدااااااااا وتماننننن ا لحصول علي الاجابه المفصله

nany_lola
11-22-2013, 15:38
بصراحة من اهم ادوات الفوركس هو استخدام الستوب لوز في التداول لانه يساعد المتداول علة حماية حسابه من الخسارة الكبيرة ويقوم بتحجيم الخسائر حتى لا يفقد كل راس ماله

farouk guermazi
11-22-2013, 15:53
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته تحية طيبة انا بالنسبة لي هو اداة تحمي من خسارة راس المال و بالتالي هو لحسن ادارة راس المال

masry928
11-22-2013, 16:35
سلام عليكم اخى موضوعك مهم
مميزات الستوب لوز عند انقطاع النت او انقطاع الكهرباء فجاة او ممكن عند صدور خبر خاص بزوج العملات الذى تتداوله ولم تكن منتبها وايضا عندما تكون مشغول بعملا اخر وليس لديك وقت كى تتابع فانه مفيد ويعتبر بطلا مثلما قلت

almjhol
11-22-2013, 16:37
الاستووب لووز هو المنقذ الوحيد للصفقه الخاسره
مثل ما اتفضلت عن انقطاع النت او الانشغال عن الصفقة

bibdi
11-22-2013, 16:44
فعلا الستوب لوز له قوة تساعد المتداول على حماية راس ماله
لذلك يجب التدرب على استعماله في احسن نقطة ممكنة كل لا تخسر بدون اي نتيجة

mohamed bnali
11-22-2013, 16:44
شكرا على المقالة المفيدة نتمنى للجميع التوفيق
استوب لوز ضروري لكل تاجر يحترم نفسه ويحترم ماله عندما يضع الصفقة او الهدف يجعل استوب لوز
فهو الواقي من هجوم الخسائر حتى لا يتمرجن الحساب ويتصفر وموضوع الاستوب لوز حماية لراسا لمال لا تجتني منه الا المنفعة
فعلى التاجر الدي يحتفظ على راس ماله ويدير ادارته المالية باحكام ان لا يضع الصفقة بدون استوب لوز سواء كان يشاهده حسابه او يطرء اجراء الصفقة وهو بمتابة كما قال الاخوان راكب على سيارة بدون فراما فلا يدري اين تخرج به اما الفرتامل او استوب لا بد تدبيرها للحياة والنجاة الى شاطئ الامان
وتقبل مروري

zino alg16
11-22-2013, 16:46
السلامعليكم ورحمة الله و بركته اسف ايها الاخ لاول مرة اسمع بهه الاستوب لوس و اريد موضوع كامل حول الاستوب لوس ارجو ذالك

joker7diaa
11-22-2013, 16:48
هووة طبعا الاستوب لوز ينفع فى الحاليتن لان انت عارف الدول العربية ككثيرة المشاكل فى انقاطع الكهربا والنت لذلك هوة مهم جدا لذلك اى وقت النور يطقع او الكهرباء متلاقيش حسابك متصفر

حتى لوالكهرباء ما بتقطع طبعاً الى مقرفني عيشتي هيا قصة الكهرباء
بس الحمدلله على كل شيء
الستوب هو ضروري من اجل حماية الحساب وهو من يحدد عمر الحساب الخاص بك مع الادارة الصارمة لراس المال

login
11-22-2013, 17:04
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى الكريم اعتقد ان الاستوب لوز مهم جدا لكل متداول فهو
ينقذك وقت انقطاع النت او الكهرباء او اختيارك السئ فهو بمسابة منقذ لحسابك

farouk guermazi
11-22-2013, 17:26
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته تحية طيبة نعم الستوب لوز اداة فعالة ضد خسارة الحساب

wentwor
11-22-2013, 18:00
السلام عليكم و رحمة الله اخي هناك نوعيين من المتداولين الاول يستخدم الستوب لوز على حسب ادارة راس ماله
زهناك من لا يضعه خوفا من ضرب الستوب لوز من طرف البنوك المركزية

midouknight
11-22-2013, 18:06
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
مرحباً بك أخي الغالي
نعم وقف الخسارة هو البطل المنقذ بنسبة لي وجب إستغلال هذه الخاصية جيداً

gr53
11-22-2013, 18:30
الاستوب لوز أداة حماية قوية للحساب
لكن يجب التدريب على كيفية وضعه بشكل سليم و في مكانه المناسب
فلا يمكن الاستغناء عنه مع أي صفقة مهما كانت

ashraf500
11-22-2013, 18:34
الستوب لوز يحمى التاجر من الخسارة ويحمى التاجر من الجلوس المام الجهاز لفترات طويلة
ولذلك يجب ان نضع التستوب لوز ولكن لابد ان يكون فى مكان امان

morado
11-22-2013, 18:36

zamalkkawy
11-24-2013, 16:59
انا شايفة ان الاستوب لوز هو الفرامل بتاعة السوق .. يعني من غيره كأنك سايق عربية من غير فرامل
عشان تقدر تتحكم في رأس مالك كويس

gr53
11-24-2013, 17:38

بيعجبني قوي تشبيه الاستوب لوز بفرامل السيارة
لأنه بالفعل فرامل لمزيد من الخسارة في حالة انعكاس السعر

roimidas
11-24-2013, 17:55
الستوب لوز هو طوق النجاة لجميع التجار نحن في بلاد العرب دائما ما يوجد مشاكل في الكهرباؤ وخط الانترنت فلا يمكن ان تغتمر بمالك بدون طوق نجات فيمكن ان يصبح رصيدك صفرا في صفقات دخلتها بدون الستوب لوز

swin
11-24-2013, 18:18
الالتزام الستوب هو امر مفيد للمتداول بالدرجة الاولى
حيث ان الاتاه بعض الاحيان يمكن ان يكون مستقر اما هبوطي او صعودي بمئات النقاط والستوب يجنبك الخسارة الكبيرة

adamtamer
11-24-2013, 18:21
الستوب لوز يحمى حسابك لو السوق انقلب عليك او حصل تغير مفاجئ بالاسعار
ولو النور انقطع وا النت انقطع ايضا يحمى الحساب من خسائر فادحه و برده فى متداوليين لا يحبون استخدامه

tazi larbi
11-24-2013, 18:25
السلام عليكم ممكن ان يحمي الستوب لوز من الخسارة لكن ليس لدرجة البطل مهم ان تاخذ كل ما قلته بعين الاعتبار ان تفصل النت ان تنقطع الكهربا وتفتح بما يناسب حسابك فلن تتاذى مهما كان الانعكاس وتضع امر اخذ الربح وهذا ليس تقليل من امر ايقاف الخسارة ولكنني لا اعمل به ابدا اتمنى لكم النجاح والله الموفق

ahmed lord
11-24-2013, 18:26
السلام عليكم...

الا ستوب لوز ...علي المفهومي ...هي ان تحدد وقف سعر السهم اذا نزل عنه مثل البيع بخساره

خوفا من النزول اكثر ...

مثال لو اشتريت سهم ب5
يكون هدفي 5.10
الا ستوب 4.90 مثلا
وهني الا ستوب تكون اني اكون عارفه انه لو نزل السعر عن هالنقطه بيكون زول اكثر
ونفس الوقت تعني ايضا حماية الارباح ....
كما زاد الهدف وفيه طلوع للسهم نغير مكان الا ستوب لوز حتي يحمي الربح الاول
اتمني اني وفقت في الاجابة

waelmma
11-24-2013, 19:00
: yahoo::o:o الاستوب لوز من اهم ادوات تداول راس المال
وهو بيحميك من المارجن كول وخصوصا لما بتكون قافل الكمبيوتر

juve4ever
11-25-2013, 18:17
بـــسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الموضوع
انا مع الستوب لوز و لكن بحدر، الستوب لوز في رأيي هو يصلح فقط في حالة الحسابات الصغيرة هناك ارتدادات فجائية في السوق ممكن تقلب الصفقة رأسا على عقب

reus
11-25-2013, 18:35
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز انا بحب اقعد قدام صفقتى
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

abdallah10
11-26-2013, 23:45
انا ارى ان الستوب لوز صعب جدا انك تجد المكان الملائم لوضعه لان الهدف يكون ايضا في البال
بالتالب الاحسن في رايي ان الستوب لوز يساوي الهدف والمهم وضعه لانه حزام امان الحساب

Ahmed2020eg
11-27-2013, 10:05
كل ما ذكرت يا خي من مخاطر كانقطاع الانترنت والكهرباء المفاجئ او انعكاس السعر او اضطرارك لترك شاشة الكمبيوتر لمدة هي من الاسباب التي تدفعك حتما لاستخدام امر الاستوب لوز ولكن يجب مراعاة وضع استوب لوز مناسب لكل صفقة فلا بد له من دجراسة وخبرة وتحليل ولا ياتي الاختيار هكذا بالبركة
أسأل الله النجاح والأرباح لي ولكم

MOHAMED HASSAN MAHMOUD
11-27-2013, 10:07
وقف الخسارة حسب النسبة المئوية :

فلنفترض أن شخصا ما لديه حساب
ب 500 دولار مثلا , ويتاجر باستخدام
طريقة كلاسيكية واستراتيجية ما تعتمد ف
ى الدخول والخروج على الدعوم والمقاومات .

واذا كانت المتاجرة الصحيحة تعتمد على المخاطرة بنسبة 2 % فقط من رأس المال وليس 10 % (عشرة بالمائة تعنى أن عشرة ستوب لوز = خسارة الحساب أو معظمه)

فلنفترض أنه يتبع الأساليب الصحيحة ويتاجر فقط ب 2 % يعنى هذا أنه يخاطر ب 10 دولارات فقط كستوب لوز فى تلك الصفقة .

إذن من أجل أن يحافظ على الخسارة تساوى 2 % فقط من رأس المال عليه أن يضع الستوب لوز فوق المقاومة الموضحة فقط ب ستة نقاط + 4 نقاط السبيريد الخاص بالزوج فى الاوقات العادية .

bombasasa
11-27-2013, 11:31
الاستوب لوز من الحاجات المهمة اللي لازم نعرف ازاي نتعامل معاها ونحطها بطريقة
صح ويكون دورها فقط هو تامين الحساب

Asmaa_sema
11-27-2013, 13:38
اكيد طبعا الستوب لوز مفيد جدا في حماية الحساب وراس المال من الخسارة خصوصا لو المتداول مازال مبتدئ وماعندوش الخبرة الكافية انه يتجنب الخسائر الكبيرة وكمان هو مفيد جدا في حالة انقطاع الكهرباء او اتصال الانترنت اثناء الصفقات المفتوحة

aoneman
11-29-2013, 08:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
بالمختصر المفيد
الاستوب لوز هو صمام الامان
يمنع الحساب من الانتهاء فى الصفقة
وبهد عنك المارجن

egyptian200100
11-29-2013, 08:19
بسم الله الرحمن الرحيم
وقف الخساره اخى فى الله مثل اخذ الربح من الادوات الهامه
التى يجب على المتداول معرفه اهميتها واهميه استخدمها فى سوق الفوركس
اعتقد ان وقف الخساره واخذ الربح يخرج بالمتاجر من منطقه الاحساس والسير وراء الاهواء
والتعامل مع السوق بدون مشاعر بالمنطق فقط .. واعتقد ان ذلك انسب واواضح

salim telecom
11-29-2013, 09:09
السلام عليكم أخي الكريم
انا اري من ادراة راس مال حقيقية هي الالتزام بادارة راس مال حقيقية

ابو امير
11-29-2013, 10:07
كلامك صحيح اخي الفاضل وهذا حدث معي مره حين انقطع النت بس الحمد لله
جت العواقب سليمه وذالك بفضل الله اولا ثم بفضل الاستوب لوز

محمد رجب
11-29-2013, 10:08
وقف الخسارة حسب النسبة المئوية :

فلنفترض أن شخصا ما لديه حساب ب 500 دولار مثلا , ويتاجر باستخدام طريقة كلاسيكية واستراتيجية ما تعتمد فى الدخول والخروج على الدعوم والمقاومات .

bombasasa
11-29-2013, 10:44
فعلا انا شايفة ان الاستخدامات اللي ذكرتها للاستوب لوز كافية جداا وانا بالنسبالي عند انقاع الكرباء
دة ضروري جداا وشكرااا

Sherif Qadous
11-29-2013, 10:46
أمر الحد من الخسارة Stop order
يمكنك ان تحدد مسبقاً أقصى حد يمكنك أن تخسره بهذه الصفقة باستخدام أمر الحد من الخسارة وذلك بأن تحدد مسبقاً السعر الذي ستغلق الصفقة به في حالة الخسارة .

محمد رجب
11-29-2013, 10:51
لنفترض أنه يتبع الأساليب الصحيحة ويتاجر فقط ب 2 % يعنى هذا أنه يخاطر ب 10 دولارات فقط كستوب لوز فى تلك الصفقة .

bombasasa
11-29-2013, 10:59
الاستوب لوز من الحاجات اللي انا شخصيا انا يتعامل نعاها بحذر جدااا
لانة ممكن لو الحساب صغير يودي اللي ضياع الحساب ودة رائي

halim07
11-29-2013, 19:18
اكيد هذا هو الاستوب لوز
انه البطل الذي يحمي حساباتنا من المرجنة
ان الستوب لوز يستخدمها الخبير و المبتدئ

---------- Post added at 05:18 PM ---------- Previous post was at 03:21 PM ----------

ان الاستوب لوز هو الفرامل بتاعة السوق .. يعني من غيره كأنك سايق عربية من غير فرامل

gamra_med
11-29-2013, 19:38
كلامك صح أخي الكريم ..الستوب لوست مهم جداً جداً ..انا إتمرجن حسابي أول مرة لأني لم استعمل الستوب لوست ..
تقبل مروري ..

Abo Hamdy
11-29-2013, 19:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
انا لا افضله لانه سلاح ذو حدين
بالتوفيق ليك ولينا جميعا وبتمنالكم صفقات رابحة انشالله

مصطفى حمدان
11-29-2013, 19:54
طبعا الاستوب لوز ليه كل الفوائد اللى حضرتك ذكرتها كما انه بيحمى المتاجر وخصوصا المبتدى من الطمع والتخوف من اتخاذ القرار

osamamamoon
11-29-2013, 22:44
يعني من غيره كأنك سايق عربية من غير فرامل
بإدارة رأس مال مع استوب ويخسر .. ولكن البعض يخسر بالاستوب عشان مش بيعرفو

midou
11-29-2013, 22:45
سلام عليكم
ولو النور انقطع وا النت انقطع ايضا يحمى الحساب من خسائر فادحه و برده فى متداوليين لا يحبون استخدامه

بالتوفيق

hesham elsayed abouelnaga
11-29-2013, 22:46
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
فعلا الاستوب لوز والتيك بروفت الابطال الحقيقين عند حدوث طارىء ما
انقطاع كهرباء او النت او الجهاز عطل
لك التحية وتمنياتى بالتوفيق

ahmedibrahim258258
11-29-2013, 23:01

alparns
11-29-2013, 23:05
فى بداية الامر يجب عليك استخدام الاستوب لوز بحيث انك لم تتبع اى استراتيجيات ولم تنتج اى مهارات جديدة ولم تتبع تحليل كلاسيكى او استراتيجى وففى البداية نقطة الامان لعدم خسارة كل اموالك فى الثفقة الواحدة هو استخدام الاستوب لوز لذلك اجعله دائما صمام الامان لحسابك الخاص

souheil abed
11-30-2013, 00:00

*اخى الكريم الستوب لوز هو صمام الامان من اي طارء *

*كهرباء, انترنت ,تعصل حاسوب ......... *

بالتوفيق للجميع و السلام

Abo Hamdy
11-30-2013, 00:07
باختصار شديد الاستوب لوز سلاح ذو حدين والحد حامي
وبالتوفيق ليك ولنا جميعا وبتمنالكم صفقات رابحة انشالله

doaa sary
11-30-2013, 00:14
بيقولو مهم بس انا مش شايفه كدا انا عندى مرة صفقه عكست اكتر من 75% من رصيد الحساب وكانت شغالة وسبتها تانى يوم حققت الهدف يعنى لو عملت استوب كنت هعوض الخسارة

mohamed77
11-30-2013, 00:18
والله هقولك شئ الى انت ذكرته من حيث طوارء يعنى نور انقطع جهاز فصل منك يعنى ده سبب من الاسباب الى الاستوب لوز بيفيدك فيها يعنى ليس السبب الوحيد ولكن سبب من اسباب منفعه الاستوب لوز وربنا يوفقك

farouk guermazi
11-30-2013, 04:01
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته تحية طيبة الستوب لوز هو الاداة الوحيدة التي تحمي من فقدان الحساب

doola2020
11-30-2013, 15:48
لو كان حجم العقد صغير فأنا لا أقلق من عدم وضع الاستوب لوز ولكن لو كنت فاتح صفقة اسكالبينج وقطعت الكرهباء ستكون كارثة طبعا

gr53
11-30-2013, 16:01

البطل الحقيقي هو التاجر الذي يجيد التعامل مع الاستوب لوز و يضعه في مكانه الصحيح
و هو أداة الحماية القوية للحساب خصوصا وقت الطوارئ كالتي تحدثت عنها

mohamed amine
11-30-2013, 16:08
الاستوب لوس مهم جدا حسب رايي الخاص لحمياة حسابك من التمرجن او مشاكل النت او غيره
يجب تعلم فن وضع الاستوب اولا لكي نحسن استعماله
تقبل مروري

vandersar197
11-30-2013, 16:49
بسم الله الرحمان الرحيم
الستوب لوز مهم في سوق الفوركس وهي يحمينا من الخسائر الكبيرة في التداول
أنا أضع دائماً الستوب لوز بطريقة أن الخسارة لا تتجاوز 10% من رأس المال

aures2013
11-30-2013, 17:11
الستوب لوز افادني كثير هو الذي سيجعلني استمر في الفوركس لمدة طويلة فهو يحد
من الخسارة اذا كان توقعي خاطئ ويحميني من انقطاع الكهرباء والإنترنت لمدة طويلة

billal.dermouchi
11-30-2013, 17:11
السلام عليكم و رحمه الله وبركاته اخي الكريم جزاك الله خير علي موضوعك الكريم انت لو فتحت حسابك اسالامي مش حيكون موجود النظام ده ب هو عبارة عن ناتج عمليه تحويل الصفقة المبيتة الى يوم الدفع الجديد لتبديل التاريخ السابق للصفقة بالتارخ الحالى ويتم تبيين مبلغ هذا الدفع فى حساب العميل بالمقدار الزائد او الناقص الذى هو الفرق بين سعرى الفائدةù

Abo Hamdy
11-30-2013, 17:23
التيك بروفيت هو اللي يحمي من الحاجاتدي
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا وبتمنالكم جميعا صفقات رابحة انشالله

elzeel
11-30-2013, 17:27
الستوب لوز مهم جدا جدا فى الفوركس والتدوال فهو ما ينقذك وقت اختيارك الخاطئ وايضا يحافظ على اموالك
وهو حماية للصفقة من المواقف المفاجئة و التي لا دخل للمتداول فيها
كقطع الكهرباء أو النت أو عطل بجهاز الكمبيوتر

suidenn
11-30-2013, 17:35
stop loose is verry crucial especially for the beginners, because the pearcentage of expectation is low that's why it's better to use such technic, otherwise you will lose the whole amoun in a sudden

walid-c3
11-30-2013, 18:37
اخي الكريم مقلما قلت انت هو حماية لحسابك من خطر النت وانقطاعها او الكهرباء كما انو يحميك من الاخبار المفاجئة او خطا منك في التحليل حتى لاتخسر اموالك تقبل مروري اخي الكريم

bombasasa
11-30-2013, 18:58
انا بشوف ان لازم الواحد يعرف يضع الاستوب لوز صح لان ممكن تضعة في مكان وبعدها السعر يبدا
يعكس وبكدة هتكون خسرت كل اموالك وشكراا

khaled saad
11-30-2013, 19:02
اصبح من المعروف ان الستوب لوز في الفوركس يحميك من افلاس الحساب اي المارجن كول لانه في حال صدور خبر قوي قد تربح كثير او تخسر كثيرا

gr53
12-09-2013, 16:27
الاستوب لوز لا يمكن الاستغناء عنه فهو حماية للحساب من مفاجأت كثيرة
الأهم أن تتعلم جيدا كيف تضعه في مكانه السليم

Mahmoud Ben Ali Sidaoui
12-09-2013, 16:32
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
- Stop Loss هو عبارة عن محدد للأرباح و الخسائر...فهو مفيد إن كنت مشغول بشيء أخر عن التجارة فهو يقوم بنفس مهامه مع إنقطاع الكهرباء أو حتى إنعدام الجهاز فلا تكون قلق على رأس مالك...
- مع أجمل التحيات متمنيا التوفيق للجميع.....

gr53
12-13-2013, 03:15
التيك بروفيت هو اللي يحمي من الحاجاتدي
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا وبتمنالكم جميعا صفقات رابحة انشالله

الاستوب لوز و التيك بروفيت لا يمكن الاستغناء عنهم و لا الاهمال فيهم
و يجب تعلم كيفية تحديد كل منهما بشكل سليم خصوصا الاستوب لوز

mr.dragon
12-13-2013, 03:40
السلام عليكم
اخي الكريم الستوب لوز حسب المعلومات التي املك
هو الخط الوهمي الذي يضعه المضارب تحت الرقم المستهدف ، للحد من معدل الخسارة
موفق اخي

Moro_Mezo
12-13-2013, 11:16

amoune
12-13-2013, 12:06
وحاول أن يعلو عليه، فإن أرسطو كان يميل إلى الواقع وينفر مِن عالم الغيب ويطلب بالتمسك بدنيا التجربة الإنسانية . وقد رأى أرسطو أنّ« الخير قد يُقال على أنحاء: في الذات، وفي الكيف، وفي المضاف(...)، والخير يُقال على حسب الأنحاء التي يقال بها الموجود» . فهو يؤكّد هنا أنه ليس لجميع

---------- Post added at 10:06 AM ---------- Previous post was at 10:05 AM ----------

لقد اعتبر أفلاطون أنّ« الخير أساس الوجود والمعرفة على السواء، وبهذا تتوحّد ماهية الوجود مع غايته، وتتحد علة الأشياء الصورية مع علتها الغائية» . ويقول أرسطو« إنّ كلّ صناعة وكلّ مذهب،

koussila
12-13-2013, 12:07
وكذلك كلّ فعل واختيار فقد يُعلم أنّه إنّما نتشوق به خيراً ما. ولذلك أجاد مَن حكم على الخير أنّه الشيء الذي يتشوّقه الكلّ» . إنّ هذا ما صرّح به أرسطو في مستهل كتابه" الأخلاق النيقوماخية"، فهو

---------- Post added at 10:07 AM ---------- Previous post was at 10:06 AM ----------

يعني أنّ الخير ما يقصد إليه الكلّ ويتشوّقونه ويتمّ به وجود الإنسان. وقد حاول أن يُظهر أنّ الأخلاق علم عملي يهدف إلى تحقيق غاية بغيرها يتعذّر على الإنسان أن يقوم بفعل أو تصرف. ولكي نهتدي إلى الخير ينبغي أن نهتدي إلى إجابة عن سؤال أولي عظيم الأهمية: بمَّ يكون الإنسان إنساناً؟ ويجيب أرسطو:

waelmma
12-13-2013, 12:25
:o:yahoo::o بالتاكيد الواحد مننا ميقدرش يقعد امام الصفقة 24 ساعة ومن هنا بياتى دور الاستوب لوس
حيث انه يحافظ على اموالك من التاكل بفعل الخسارة المستمرة

imanbba34
12-13-2013, 12:32
السلام عليكم ورحمة الله تعالى و بركاته، اخي الكريم، انا لا اوافقك الرأي في ما تقولن و لكن أقول أنه لابد من الحدر منه، لأن الستوب لوز لابد من أن يكون مدروسا لأنه قد يكلفك الكثير من الخسائر التي لا نريدها

ahmed kabo
12-15-2013, 13:54
هو ميكس بين الاثنين يعنى لو فعلا لاقدر الله حصل مشكلة تقنية بالجهاز ا النت وبردة علشان لو السعر عكس بيك كتير ماتخسرش بالتوفيق للجميع

forexman55555
12-22-2013, 00:43
الستوب لوز هو الشئ الوحيد الذى من خلاله تضمن انك لن تصل للمارجن كول
و لن تخسر اموال انت لا تريد تخسرها او لا تستطيع تحمل خسارتها

poop3
12-22-2013, 03:59
السلام عليكم ورحمه اللع وبركاته
اتمنى ان تكون بخير اخى الكريم واعضاء المنتدى
الاستوب لوز ممكن ان يكون البطل وممكن ان يكون كارثه كبيره

بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الكبير

waleedhafez
12-24-2013, 11:08
انا لا استعمل الاستوب لوز مادمت علي الشبكة واما المنصة وان دخلت دخول خاطئ اقرر الخروج بنفسي واعيد الكرة من جديد

YOU HABIB
12-24-2013, 11:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركته لوز يا عزيزى مهم جدا جدا فى الفوركس والتدوال

forexmania
12-24-2013, 12:09
فعلا ان الاستوب لوز له دور كبير في حماية حساباتنا من الخسارة والتمرجن الا ان القليلين من التجار العرب يعتمدون عليه لان الجميع يريد ان يحقق اقصى ربح ممكن

فاتح
12-24-2013, 12:51
انقطاع النت وانقطاع الكهرباءهيمن اهم المشاكل اللتي يواجهها المتداول العربي خصوصا والستوب لوس لا استخدمه الا نادرا
تقبل مروري

yassoo011
12-24-2013, 13:28
الاستوب لوست مهم في كل صفقة في السوق ويجب ان نضعه لحماية الصفقات
من التقلبات في السوق التي تاتي فجأة

magickabo
12-24-2013, 18:28
فى الصفقات اللى بتبقى بلوت كبير والاسكالبينج اه انما لو الحساب ضخم او كبير واللوت مظبوط يبقى الخوف من اية بالتوفيق للجميع

ATLAS
12-24-2013, 18:35
اخي الغالي اعتقد انه يمكن تشبه وسيلة الاستوب لوز بمتابة فرامل
الخسارة في حالة انعكاس اسعار السوق بدونها كأنك سائق لعربة
معينة بدون فرامل لان السوق غير مضمون وتحركات الاسعار
دائما تكون مفاجئة ولاهدا فمن الظروري ان يكون هاك للصفقة الاستوب لوز

reus
12-24-2013, 18:40
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
انا مش بستخدمه الصراحه وتقبل مرورى يا مان

walid.w
12-24-2013, 18:46
السلام عليكم
ممكن اعتبار الستوب لوز مثل المنقذ فى حالة انقطاع النت او الانشغال عن التداول بشيئ اخر
وهو من ركائز الفوركس

reus
12-24-2013, 18:55
هو مهم جدا بس انا مش بستخدمه يا مان وتقبل مرورى

heroo252
12-24-2013, 19:03
اكيد انات لو حصل انقطاع للنت او للتيار الكهربى وانتا فات صفقة
ممكن تخسر حسابك لة لو مفيش استوب لوز خصوصا لو كنتداخل بلوط كبير بالنسبة لحسابك

walid08
12-24-2013, 21:02
السلام عليكم
بالفعل الستوب لوز اداة مهمة لحمماية الحساب من المرجنة
ولكن اذا لم تعرف كيف تضع مكانه ففي كل مرة تخسر فقط

poop
12-25-2013, 07:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بدايه ارحب بك اخى الكريم وباعضاء المنتدى الكرام
انا لا استخدم الاستوب لوز اخى الكريم والحمدد لله انا اتاداول عادى مراقب للشاشه

بالتوفيق لك اخى الفاضل انت وباقى الاعضاء الكرام

احمد سلامه
12-25-2013, 07:39
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

gr53
12-28-2013, 06:38
لا يمكن الاستغناء عن الاستوب لوز فهو من أهم الأوامر الموجودة بالفوركس
لكن المهم أن يعرف المضارب كيف يستخدمه و مكانه الصحيح

iam_is
12-28-2013, 07:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي
والاهم من كدة بيحميك من عاطفتك ومن الطمع وبيحمي حسابك
تقبل مورريك والله الموففق

zinga3
12-28-2013, 15:10
حسنا، الآن كنت واثقا. حان الوقت لوضع أموالك حيث هو واجبك. كنت قد الخاص
القهوة وأول إشارة التجارة الخاص بك هو أمامكم.

Abo Hamdy
12-29-2013, 19:26
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل
انا لا افضله ف الاغلب لانه سلاح ذو حدين
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا وبتمنالكم صفقات رابحة ان شاء الله

zinga3
12-30-2013, 13:27
واحد يلغي وسام أخرى (oco) - a تسمية لأمرين حيث جزء واحد من اثنين
يتم تنفيذ أوامر أخرى يلغى تلقائيا.
فتح النظام - أمر الذي سيتم تنفيذه عندما يتحرك السوق على سعره المعينة. عادة

heroo252
12-30-2013, 13:32
هو فعلا الاستوب لوز مهم وممكن يحميك فاوقت كتيرة انما بردة
اوقات بيبقى عامل سلبى ويوفلك صفقة رابحة لان الصفقة تضرب الاتوب وترجع تمشىفى الاتجاة الى كنت متوقعة

lesa
12-30-2013, 13:39
بالفعل لا احد يستطيع ان ينكر اهمية وضع ستوب لوز فى كل صفقة فهو يحمى الحساب من كثير من الاخطار مثل ما ذكرت فى حالة توقف النت لاى سبب وانت فاتح صفقة وعكست عليك فان ستوب لوز يحدد حجم خسارة صغير الذى يستطيع الحساب ان يتحملة اما فى حالة غير مستعمل ستوب فان الحساب كلة يضيع

el andaloussi
01-07-2014, 01:26
أخي الكريم للستوب لوز دور جد جد مهم لذالك لا يجب أن نهمله
ويجب أن ندخله في كل صفقاتنا كي لا نقع في خسارة لا تحتمل وشكراا للموضوع أخي

Essouayah Foued
01-07-2014, 01:53
الستوب لوز سلاح ذو حدين و إذا ما كان هناك امكانية لانقطاع التيار
الكهربائي أو النات المتقطع في بلدك فهو أفضل وسيلة للحفاظ على مالك
تقبل مروري أخي الكريم

عبد الرحمن معوض
01-07-2014, 03:30
السلام عليكم ..
ببساطه كده الستوب لوز هوا الى انت بتعمله فى عكس الصفقه بمعنى عندما تاخد صفقه بيع وتنتظر انخفاض السعر ...فى حاله اذا ارتفع السعر فأنت تفوم بوضع استوب لوز عند نقاط معينه حتى لا تعكس الصفقه عليك وتحفظ بيها اموالك

ssnsafi
01-07-2014, 04:12
هو اداة مهمة سواء في حالة قطع النت او في حالة عدم التمكن من متابعة الصفقة وانا ممن لا يستخدمون الستوب لوز ولا اعرف لماذا
كثيرا ما سبب لي الستوب لوز خسائر بدل من الحد من الخسائر فكثيرا ما يحدث ان يضرب السعر الستوب لوز وتغلق الصفقة على خسارة ثم تعود بعد قليل ويعكس السعر ولولا الستوب لوز لربحت الصفقة

beauty_cat
01-07-2014, 05:56
السلام عليكم
عشان تقدر تتحكم في رأس مالك كويس

Ali Mahmoud
01-07-2014, 06:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

الاستووب لووز هو المنقذ الوحيد للصفقه الخاسره
مثل ما اتفضلت عن انقطاع النت او الانشغال عن الصفقة

منور
01-07-2014, 08:21
ستوب لوز هو الحامي الذي يحمي الحمى من ان يقع فيه الخسارة الكبيرة انا اعتبره صمام امان ومن لا يستعمل هذا الامر بمعرفة ودرايه فانه لا يمكن ان يكون ناجحا

محمد عز الدين عيد خضري
01-07-2014, 11:23
اعتقد ان الاستوب لوز هو الفرامل التي تمنع الحساب من التمرجن فلا بد من تحديدها قبل ان نحدد امر جني الارباح
اتمني لك التوفيق
تحياتي

gringo
01-07-2014, 14:35

mny45
01-13-2014, 14:47
شاكر الفضل لصاحب الموضوع
فعلا يا أخى الاستوب لوز امان المتداول واعلم ان ادارة حساب التداول من أهم الخطوات النى تحقق لك النقاط المربحة فى سوق تداول العملات

eng_reham
01-13-2014, 14:55
اخي الكريم ،،، انا اعلم ان الاستوب لوس هو تحديد اقصى خسارة استطيع تحملها ،، وبمجرد الوصول الى هذة النقطة ( سواء كنت متابعا للصفقة او لا ) سيقوم الحساب بالانسحاب من الصفقة فورا وعكسها تاك بروفت والتي تكون في حاله الربح ،، بمعنى وضع نقطة محددة في حالة الوصول اليها يتم ابرام الصفقة ( سواء كنت متابعا للصفقة او لا ) .

samoz
01-13-2014, 17:09
عشان كده يا اخي انا بقيت استخدم الاستوب لوز ومش بعمل صفقة من غير ماظبطه لازم تيك بروفيت واستوب
لوز لاني اكتر من مرة خسرت صفقات كتير بسبب اني مش بستخدمه

magickabo
01-13-2014, 19:27
هو كل مازكرت بالنسبة لى مع ان فى انس كتير وحترفين مش بيشتغلو بية ولاكنة جيد جدا وانصح الجميع باستخدامة بالتوفيق للجميع

monimox
01-14-2014, 20:21
بسم الله الرحمان الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و براكته
اشكر كل من ساهم من اجل مساعدة الا خرين في فهم كل ما يتعلق بتداول في فوركس وعلى هاده الفرص التي لا تعوض انا شخسيا مبتدئ
و أحاول ان استفيد منها قبل بدئ في هد المجال .....
و اتمنى لي ولكم اتوفيق

peep8
01-14-2014, 20:43
0000

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والسلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
حتى انا افضل الاستوب لوز للانني سبق عدة مرات تداولت بدونها فادا بحسابي يتمرجن

forexman3
01-15-2014, 00:24
شوف ياغالى
الاستوب لوز يحمى الحساب من الاستمرار فى الخسارة
بحيث يحد من الخسارة فى الوقت المناسب مثل صمام
الامان فى الغاز

draygar4
01-15-2014, 00:25
موضوع جيد بارك الله فيك وجزاك الله الخير كله ومستنى منك كل جديد

yopibianco
01-15-2014, 02:13
السلام عليكم ورحمة الله وبركته

el-nino
01-16-2014, 15:09
مثال لو اشتريت سهم ب5
يكون هدفي 5.10
الا ستوب 4.90 مثلا
وهني الا ستوب تكون اني اكون عارفه انه لو نزل السعر عن هالنقطه بيكون زول اكثر
ونفس الوقت تعني ايضا حماية الارباح ....
كما زاد الهدف وفيه طلوع للسهم نغير مكان الا ستوب لوز حتي يحمي الربح الاول
اتمني اني وفقت في الاجابة

ahmed abozeid
01-16-2014, 18:39
السلام عليكم اخى الغالى

اعتقد انة عليك استعمال الاستوب لوز وخاصة اذا كنت مبتداْ لانةيحمى الحساب الخاص بك ومن قيلة يحمى الصفقة من الخسارة وخاصة اذا كنت غير متفرغ للفوركس

moumi20081
01-16-2014, 18:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته نعم الستوب لوز هو حماية للحسابات خاصة الضعيفة منها من المرجنة لان السوق فيه الكتير من التقلبات والمفاجئات
ولكنه في الكتير من المرات يؤدي السنوب لوز الى خسارة مباشرة وادا كان اواحد امام الجهاز يستحسن المتجرة بالسكالبينج افضل او استعمال الستوب لوز في نقاط معقولة حتى لا تقفل الصفقة في وقت غير مرغوب فيه

sofien 003
01-16-2014, 19:03
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
اخي العزيز يعتبر الستوب لوس اداة ضرورية للغاية في تداول الفوركس
ويجب وضعها في كل صفقة تدخلها فالستوب لوس يحمي حسابك من خسائر كبيرة
يمكن ان تؤدي بحسابك الي المرجنة. وهو ضروري اذا اردت الأستمرار في هذا السوق

ashrafko
01-16-2014, 19:07
ااخى الكريم الاستوب لوز هو من الادوات الهامة جدا فى التداول ولكن يجب التعامل معة من خلال ما تعلمتة على الحساب التجريبى حتى تستطبيع التامل معة جيدا

shico73
01-17-2014, 21:23
بإدارة رأس مال مع استوب ويخسر .. ولكن البعض يخسر بالاستوب عشان مش بيعرفو يختارو ليه اماكن قوية . .

Abo Hamdy
01-25-2014, 06:12
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
الاستوب لوز الغير مناسب سلاح ذو حدين احذر منه

peep8
01-25-2014, 06:56
=======الستوب لوز واجب علينا نستعملة والا وقعنا في الخسارير الجسيمة حتى المحترفين وكبار السوق يستعملون الستوب لوز
وهو النقض من ايضا حالات انقطاع التيا الكهرابائي والنت يارت الناس كله ستعمله
بالتوفيق للجميع يا رب

lakamora221
01-25-2014, 12:10
نعم أخي الكريم يعتبر الستوب اللوز
السلاح السري لكل متاجر ناجح لأنوا يحمي حسابك من التمرجن
أرجوا أن أكون قد أفدتك وتقبل مروري

kalopm
01-25-2014, 16:18

elnosa
01-25-2014, 16:54
بسم الله الرحمن الرحيم الاستوب لوز اخى من اهم الاشياء فى الفوركس هوا الذى يحميك دائما ولتجنب الخسارة عندما يقطع الانترنت او ماشابه ذلك فاهوا افضل الاشياء

محمد رجب
01-25-2014, 16:55
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بالظبط كما توقعنا لقد ضرب الستوب بسهولة فزوج مثل الباوند دولار حركته سريعة للغاية وفى معظم الأيام تكون حركته حوالى ما يفوق مائة نقطة .

والذى جعل الامر سيئا أنه أيا كان هدف المتاجر سواء أكان عشرين نقطة او حتى خمسين فقط تحقق بعد ذلك .

karim omar
01-25-2014, 16:56

nanahi
01-25-2014, 17:06
عن نفسي اقول
الستوب لوز هو نقطة تغير اتجاه ونقطة تحول من شراء إلى بيع ومن بيع إلى شراء
وليس حماية من الخسائر

Nader7
01-25-2014, 17:10
ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻭﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺑﺮﻛﺎﺗﻪ
ﺍﺧﻰ ﺍﻟﻔﺎﺿﻞ ﺍﻟﻤﺤﺘﺮﻡ ﻣﺸﻜﻮﺭ ﻛﺜﻴﺮ
ﻋﻠﻰ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﻘﺎﻝ ﻭﺍﻟﺬﻯ ﺍﻓﺎﺩﻧﺎ ﻛﺜﻴﺮﺍ
ﺷﻜﺮﺍ ﺟﺰﻳﻼﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍ ﻭﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ
ﻭﺍﺗﻤﻨﻰ ﺍﻟﺘﻮﻓﻴﻖ ﻟﻠﺠﻤﻴﻊ ﻭﻧﺴﺄﻝ ﺍﻟﻠﻪ
ﺍﻟﻌﻔﻮ ﻭﺍﻟﻌﺎﻓﻴﺔ

ahmadinho100
01-25-2014, 17:23

الستوب لوز يا اخي مهم بالنسبة للمتداولين اللدين لديهم رأس مال صغير فهو يحميهم من خسران كل رسيدهم

reus
01-25-2014, 17:46
لو عندك قراءه للمنه بيحميك لكن لو بتدخل وخلاص يبقى هيدمرك

brayek3
01-25-2014, 18:00

magic777
01-25-2014, 18:12

الستوب لوز يا اخي مهم بالنسبة للمتداولين اللدين لديهم رأس مال صغير فهو يحميهم من خسران كل رسيدهم

اكيد اخي بس ده للي بيعرف يختار نقاط الاستوب كويس بالطبع لان مش كالكل بيعرف ده اخي للأسف
واغلب المتاجريين فعلا بيختاروا نقاط ضعيفه ويخسروا بيها

محمد رجب
01-25-2014, 18:12
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته قف الخسارة حسب النسبة المئوية :

Wdiaa41
01-25-2014, 18:22
تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى:))

fte2020
01-26-2014, 16:46
الاستوب لوز ضروري جدا لاي تاجر خاصتا على المدى البعيد
تجار الاسكالبينج يستغنون عنه لانه يكون كامل الوقت مع السوق يعني ما فيش خطر
اما الذي يذهب للنوم يجب ان يحمي حسابه

sara ali
01-27-2014, 11:47

محمد رجب
01-27-2014, 11:48
السلام عليكم ورحمه الله وبركته اخي الكريم اذا كانت المتاجرة الصحيحة تعتمد على المخاطرة بنسبة 2 % فقط من رأس المال وليس 10 % (عشرة بالمائة تعنى أن عشرة ستوب لوز = خسارة الحساب أو معظمه)

amoune
01-27-2014, 16:23
عليكم ورحمة الله وبركاته
مشكوور اخي بارك الله فيك على هده النصائح القيمة
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.شسيؤسئؤئءؤشسيسشي

---------- Post added at 02:23 PM ---------- Previous post was at 02:23 PM ----------

عليكم ورحمة الله وبركاته
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.ءئؤئءؤئءؤئءؤ

koussila
01-27-2014, 16:57
عليكم ورحمة الله وبركاته
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.شسيئءؤئؤ

islame
عليكم ورحمة الله وبركاته
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.سشؤئءؤئءؤ

koussila
عليكم ورحمة الله وبركاته
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.ئءؤئءؤشسي

islame
01-27-2014, 16:58
عليكم ورحمة الله وبركاته
هده مصطلحات مهمة و الكيرون يبحثون عن شرحها.شيشسيسشي

alaeddine
01-28-2014, 00:32
الستوب لوز هو طوق النجاة لجميع التجار نحن في بلاد العرب
دائما ما يوجد مشاكل في الكهرباؤ وخط الانترنت فلا يمكن ان
تغتمر بمالك بدون طوق نجات فيمكن ان يصبح رصيدك صفرا
في صفقات دخلتها بدون الستوب لوز.

gr53
01-30-2014, 15:58
لا يمكن الاستغناء عن الاستوب لوز فهو من أهم الأوامر الموجودة بالفوركس
لكن المهم أن يعرف المضارب كيف يحدده بصورة صحيحة بما يناسب الاستراتيجية المتبعة

Abo Hamdy
01-30-2014, 17:33
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
اكيد وبيحميك لو نمت او لو الصفقة اتحركت بسرعة واننت موجود

forex&now
01-30-2014, 18:04
بالطبع فالاستوب لوز تعتبر بالنسبة لى اهم شئ اقوم بتحديده منذ بداية الصفقة والتى تحمى حسابى من اى شئ قد يحدث مثلما قلت من انقطاع للكهرباء او ابتعادى عن الحساب وهى تحمى حسابى ايضا من المارجن والتصفير

berserkern
01-30-2014, 18:21
الستوب لوز مهم لحماية الحساب و يلعب دور صمام الامان لكن هذا لو احسنت استعماله
اما وضع ستوب لوز عشوائيا فيادي لتآكل الحساب و يعطي نتيجة عكسية

BM.omar
01-30-2014, 18:26
صديقي العزيز استخدام وقف الخسارة امر مهم جدا و ضروري لان وقف الخسارة يعد خط الدفاع الاول الذي يحمي راس المال
لذلك لا يجب على المتداولين التخلي عن استخدام وقف الخسارة لان الخسائر الصغيرة افضل من نداء الهامش

ansaldo
01-30-2014, 18:28
الاستوب لوز بلا شك هو الحامى الوحيد لك فى المتاجحرة فى هذا السوق وهو المنفد الوحيدالذي ينقذك فى حالة الخسارة ادا قدر الله .
وبالتوفيق للجميع

.

fte2020
01-30-2014, 21:26
الستوب لوز في رايي مش ممكن الاستغناء عنه لاكن في الصفقات الطويلة
اما السفقات القصيرة انت و راحتك رايح تكون مقابل الشاشة طوال الوقت
تحياتي لك

gna28
01-31-2014, 15:56
شكر خاص لصاحب الموضوع الدخول فى سوق العملات يلزمه التعرف على مبادىء التداول من اسلوب ادارة حساب التداول والدخول من مناطق قوية باستخدام التحليل الفنى والاعتماد على الاستوب لوز لحد الخسارة وعدم الطمع والصبر على الوصول للهدف وتحقيق الربح المراد .

finga1
02-01-2014, 22:18
رشسؤشكرا لك على التعريفات ومهم جدا طبعا من خلال التعريفات ان تحدد فى صفقتك بعد فتحها
اوامر وقف الخساره وايضا امر التيك بروفيت او اخد الارباح
بص ياريس وقف الخسارة ده على فكرة
من اهم اساليب النجاح فى الفوركس لانه يقوم بالحفاظ على الحساب من الخسارة
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسشؤشس

finga2
شكرا لك على التعريفات ومهم جدا طبعا من خلال التعريفات ان تحدد فى صفقتك بعد فتحها
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسشؤءشس

finga3
شكرا لك على التعريفات ومهم جدا طبعا من خلال التعريفات ان تحدد فى صفقتك بعد فتحها
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاصشس

finga4
لابد ان يكون لك صفقه حد او هدف لو لم يتحقق تكون هناك اقصى خساره ممكن اتحملهاسشؤءئؤشسؤش

fatma abdelhay
02-01-2014, 22:20
الاستوب لوز اللى بيحمة لينا الحساب طبعا
واى تجاره فيها خساره
ولازم نرضى بالخساره زى المكسب تمام
تقبل مروووورى اخى الكريم وبالتوفيق للجميع :)

SheShe
02-01-2014, 22:27
اخي الغالي طبعا وضع الخسارة (الاستوب) لا غني عنه يا اخي
فهو الذي يحدد لك قيمة الصفقة اللي انت داخلها بناء علي نسبة
الربح للمخاطرة واذا لم تستخدمها سينهار حسابك سريعا.
تقبل مروري .. وتمنياتي بالتوفيق ..

مباركي ندير
02-01-2014, 22:32
في الحقيقة هده الاداة مهمة للغاية لكل متداول فهي تحميه بكل ماللكلمة من معنى
حين لايتابع الصفقات وايضا حين المشاكل الغير متوقعة متل مادكرة وكدالك
عدم القراءة الجيدة للسوق

محمود مرعى
02-01-2014, 22:33

والله يا اخى الكريم حضرتك فعلا قولت حاجات فعلا بتحصل فى الواقع الغرض من الاستوب لوس ليس فقط انك لاقدر الله خسرت صفقة او ما شابه ولكن افرض لاقدر الله ان النور قطع عندك او النت فصل مثلما حدث فى مصر يوم 25 يناير او مثلا فيه مشكلة فى جهازك يبقى انت برده فى السليم حتى لو الصفقة جت سالبة فخسارة صغيرة افضل بكتير من خسارة حساب باكمله ومارجن كول

mohcin1
02-04-2014, 02:00
بسم الله الرحمن الرحيم أخي الكريم:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز_
موضوع صراحه في متناول واصل والله الموفق والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

محمود مرعى
02-04-2014, 03:30

ايوة يا اخى على اسوء الفروض الاستوب لوس ده هو اللى بيحميك اثناء عقدك لصفقة واثناء لاقدر الله حدوث عطل فى الانترنت او خطأ فى جهازك كالنسخة مثلا تسقط من الجهاز او حتى النور يقطع علشان كده هو مفيد فى المواقف دى وغير كده كمان لو محصلشى حاجة من الكلام دة فهو مفيد ليك علشان تقدر تحافظ على المحفظة من انها تبقى صفر او يحصل المارجن كول للحساب لو انت فاتح الاستوب لوس

farouk100082
02-04-2014, 03:40
ان الاستوب لوز له فوائشد عديدة منها انقطاع التيار الكهربى او انك مشغول ولديك مشوار تريد الذهاب ليه
او ان التحليل الفنى لا تريد ان يحدث فيه انعكاس للسعر بدرجة كبيرة

semanleader
02-04-2014, 04:57
بالنسبة لي الاستوب لووز هو اداة اساسية واول شيئ افكر فيه قبل اطلاق زمام اي صفقة فلا يمكن العمل بدون حد للخسارة حتي لا يتم تدمير الحساب
ولكن مع الاستوب لووز تاكد ان هناك دائما فرصة لصفقة اخري