PDA

View Full Version : وليه اروح شغل

Pages : [1] 2 3 4 5 6 7 8

masry928
09-30-2013, 03:22
وليه اروح شغل وابقى تحت مدير او رئيس عمل وباستطاعتى ان اكون انا المدير ولا احتاج مواصله من سريرى الى مكتبى فى نفس الغرفه وممكن لو كسلت اكتر اشتغل باللاب توب على سريرى
اى رفاهية تلك التى يوفرها شغل اخر غير الفوريكس؟؟؟؟

لمياء
10-29-2013, 01:50
كلامك صحيح ومنطقى لكنى افضل العمل الثابت اكثر حتى واذا كان لا يدر اليك الربح
فمن يعلم غدا سوف تربح ام تخسر حسابك باكمله فتجلس بدون عمل

abdouabdou
10-29-2013, 17:13
السلام عليكم و رحمة الله
بالطبع اخي الفوركس هو العمل الوحيد الدي يفر لك
الراحة و الفاهية في الشغل و لكن بالمقبال به مخاطرة كبرى
بالتوفيق اخي العزيز

abo heba
11-04-2013, 01:04
اخى مهما بلغت من تعلم للفوركس تبقى نظرتى له انه عمل اضافى فقط ويجب العمل وبذل الجهد
والتعود على ذلك لان الفوركس ليس به ضمان للربح ومن السهل جدا خساره الحساب
تحياتى لك

ahmedhawash
11-04-2013, 01:14
نصيحه الفوركس لا يمكن ان يكون عمل رئيسى فى رأيي

الا فى حاله واحده انك تكون وصلت لدرجه الاحتراف وده بياخد وقت طويل ومن غير المعقول على الاقل الاعتماد عليه قبل ذلك

النهارده مش زى بكره مش زى كمان شهر

tazi larbi
11-04-2013, 01:14
السلام عليك التفكير بهذه الطريققة خطر لان الوظيفة ثابتة ودخلها ثاب لكن الفوركس متغير وخطر والرفاهية التى تتحدث عنها لمن يتداول بالالاف وليس ب مئات الدولارا ممكنمع قليل من الطمع يصبح كل شئ صفر اتمنى لك النجاح والله الموفق

waelmma
11-04-2013, 12:54
:yahoo::o:)) بس خلى بالك ان الفوركس يحتاج تعليم فترة طويلة جدا
وخبرة فى التعامل وفترة طويلة على الحساب التجريبى وشكرا لك:o:woo:

nasser lahssini
11-04-2013, 13:00
ممتاز اخي مجدي مواضيعك ممتازة
وطبعاً انا موافقك في الرأي بس التاجر الناجح هو الي يعرف يربح بمعدل ثابت لفترة

milanowolf
11-05-2013, 00:56
كالعادة إبداع رائع

وطرح يستحق المتابعة

شكراً لك

بإنتظار الجديد القادم
دمت بكل خير

ahawny
11-05-2013, 01:30
السلام عليك التفكير بهذه الطريققة خطر لان الوظيفة ثابتة ودخلها ثاب لكن الفوركس متغير وخطر والرفاهية التى تتحدث عنها لمن يتداول بالالاف وليس ب مئات الدولارا ممكنمع قليل من الطمع يصبح كل شئ صفر بس خلى بالك ان الفوركس يحتاج تعليم فترة طويلة جدا
وخبرة فى التعامل وفترة طويلة على الحساب التجريبى
اتمنى ان تقبل تحياتى ولك النجاح والله الموفق

حلم
11-05-2013, 01:37
كىمك مظبوط بس مع الوقت هاتكتشف ان
الفوركس مش ينفع فى البداياة بتاعته ان يكون لوحده لازم شغل معاه اضافى

محمود مرعى
11-05-2013, 04:43
وليه اروح شغل وابقى تحت مدير او رئيس عمل وباستطاعتى ان اكون انا المدير ولا احتاج مواصله من سريرى الى مكتبى فى نفس الغرفه وممكن لو كسلت اكتر اشتغل باللاب توب على سريرى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لا يا اخى انا لا اتفق معاك اطلاقا فيما توصف فيه تجارتك او شغلك بهذا الوصف احب افكرك بحاجة ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه
يعنى حتى لو حضرتك مش ناوى تشتغل وهيكون الفوركس بالنسبة ليك هو مصدر دخلك الاساسى احب اقولك استغل فيه بجد ومجهود حقيقى علشان
ربنا يكرمك اما انا عن نفسى بعتبره مصدر دخل مساعد

latraaa
11-06-2013, 20:43
إجن عليك يا أخي بالعمل و اقولها لك صراحة أنه يمكنك أن تحقق من الفوركس ما لم تكن تحلم به، لدا عليك بالعمل و التفاني فيه، بالتفويق لك و للجميع إن شاء الله

mimoforex
11-06-2013, 20:46
نعم العمل لكن هل تساءلت عن اهمية الفرد في المجتمع
الا يجعلك ذلك حبيس الانترنت و اللاب توب و ليس مديرا

Rema Saab
11-06-2013, 20:50
اخي الكريم تحية طيبة .. الرفاهية التي تتكلم عنها لا يوفرها اي عمل سوا الفوركس معك كل الحق في هذا .. ولكن ايضا لاتنس ان المخاطرة التي يضعك بها الفوركس لا يضعك بها اي عمل اخر .. بامكانك التاخر والغياب والاخطاء في عملك بدون ان تجد نفسك مفلسا في الشارع على عكس الفوركس
هو بالنهاية مصدر دخل اضافي غير اساسي ولا ينصح بالاعتماد عليه

farfor821
11-06-2013, 20:53
الفوركس ليس بالمجال الذي ممكن ان يعلم فيه المتداول كل شيء
فهو بالاضافة الى انه ممكن ان يعمل الربح
الا انه مجال خطير و غير مضمون البتة

waelmma
11-06-2013, 21:11
:o:o:))انا مش عايزك تتكل قوى على الفوركس وتذكر دائما انه للتحويش فقط وليس
لىعتماد عليه اعتمادا كليا لدرجة انى اتفرغله خلى بالك ..

waelmma
11-06-2013, 21:25
:o:o:o فكرتنى بسعيد صالح وهو بيقول اروح الشغل ليه مانا لابس شراب منه فيه
خلى بالك ان الفوركس به نسبة عالية من المخاطرة واينفعش الاعتماد عليه اعتماد كلى كمصدر وحيد للدخل

القاائد الجريح
11-06-2013, 21:52
يجب أن يكون المرء خبيراً أو حتى جيداً لكي يستخدم الفوركس
وإذا توفر هالأمرين كل شيئ راح يكون تمام وطبعاً بالممارسه ومتابعة الشروحات
تح ــيااتي لك

---------- Post added at 06:52 PM ---------- Previous post was at 06:30 PM ----------

يجب أن يكون المرء خبيراً أو حتى جيداً لكي يستخدم الفوركس
وإذا توفر هالأمرين كل شيئ راح يكون تمام وطبعاً بالممارسه ومتابعة الشروحات
تح ــيااتي لك
:bravo:

ابوالفتوح موسى مدين
11-06-2013, 22:01
اعزائى الاعضاء عن تجربه شخصيه تركت العمل الحكومى وتفرغت الى مشروع فعلى يدر ارباحا معقوله وبعد 3 سنوات توقف العمل نهائيا وطبعا الكلام ده بالقياس

AYYOUB100
11-06-2013, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله
أكيد أخي الفوركس عمل شخصي بالدرجة الأولى ولا يحتاج إلى مدير أو مراقب عليك ولكن يحتاج إلى رأ مال للبداية
وتعليم قوي عليه وخطوة خطوة

KhalidForex
11-06-2013, 22:28
السلام عليكم كلامك صحيح لكن الى حد ما يعني تستطيع الاحتفاظ
بالوظيفة حتىلا تستثمر مبلغ جي و تجني ارباح في فوركس بعدها تعمل مشروع

------------------------------------------------------------------------------------------------

tarek ahmed
11-06-2013, 22:33
نرجو من ادارة المنتدى المحترم ان تخبرنا اذا قمنا بخطا لاننا مزلنا دون خبرة و مازلنا مبتدئين فى الفوركس و منتدياتة و اجو تقبل طلبى من ادارة و مشرفين المنتدى المحترمين

love sensor
11-06-2013, 22:51
السلام عليكم
العمل الشخصى مطلوب لان مشروع الفروكس غير مضمون
والربح مش مضمون ممكن اخسر اكثر او يحصلى اى ظروف ابعد عن النت ومقدرش امارس الاشتراك فى المشروع
والشغل دائم ليا طبعا

هدىابراهيم
11-07-2013, 00:51

رفيق محمد
11-11-2013, 14:28
لا يا عم مصرى ليس هذا الاسلوب يدار الفوركس
لازم الواحد يبحث عن عمل ثابت وبالتوفيق للجميع فى هذا السوق الرائع ويكون دخل اضافى فقط لاغير

zouzza
11-11-2013, 14:53
في الفوريكس يمكن تحقيق ذلك فيكمنك ان تقرر بنفسك متى تعمل ومتى تتوقف
وكيف تعمل بالنسبة لي انا اعمل على ذلك اتمنى التوفيق للجميع

salimned
11-11-2013, 14:56
السلام عليكم
انا لا اوافقك الراي اخي بالفعل
القوركس فيه رفاهية و انت المدير فيه و لكن كسبه
ليس مثل العمل الدائم اي غير مضمون لدلك انصحك بالبحث
عن وظيفة تعتمد بها على دخلك و تتاجر في الفوركس على اساس دعم نفسك
موفق اخي.

hamdyawad46
11-11-2013, 15:01
كثير من العرب يعرفون العمل بأنه الشغل او الدوام وكل الهدف هو الذهاب للعمل والتوقيع
فى دفتر الحضور والانصراف لصرف المرتب بعد ذلك
ولا يوجد الانجاز كهدف الا عند القلة
ولذلك شركات عالمية كثيرة توظف الملايين عبر العالم ليعملوا من المنزل والاهم هو الانجاز
وليس الحضور

WASEM DALLOUL
11-11-2013, 15:16
السلام عليكم
فعلا يا أخي الكريم الفوركس يقدم هذه الرفاهية ولكن بنفس الوقت يحتاج الى تعلم كثير وكسب خبرات وصبر
وشكرا

Mona zarzora
11-11-2013, 15:28
والله عندك حق اخى الفاضل بس حضرتك متعمدش على الفوركس كمصدر حقيقى للدخل
لازم يكون عندك مصدر تانى يعنى افرض لاقدر الله اصبت بسلسلة من الخسائر هتعمل ايه؟

انس بن تن
11-11-2013, 15:45
العمل فى الفوركس لها زايا كثرة عن اى عمل
1:الفوركس عمل حر لانه لا يتطلب وقت معنين للتداول
2:الفوركس مربح جدا

Rajae
11-11-2013, 15:53
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
فعلا أخي الفوركس يعطيك هذه الإمكانية و لكن يجب أن تكون محترف فيه لأنه غير مضمون مثل الشغل القار

forexman55555
11-11-2013, 20:25
لابد ان يكون لك عمل ثابت تأخذ منه مرتب ثابت حتى لو تحملت مدير فى العمل و مواعيد للعمل
لكن الفوركس ليس فيه هذه القيود لكنه لا يوفر لك دخل ثابت تعتمد عليه برغم من انه ممكن يجعلك تربح الكثير جدا فى ساعات قليلة

هدىابراهيم
11-13-2013, 08:43
السلام عليكم و رحمة الله
لتفكير بهذه الطريققة خطر لان الوظيفة ثابتة ودخلها ثاب لكن الفوركس متغير وخطر والرفاهية التى تتحدث عنها لمن يتداول بالالاف وليس ب مئات الدولارا ممكنمع قليل من الطمع يصبح كل شئ صفر

creatorman1978
11-13-2013, 08:58
تمام كلام مظبوط وجميل ولكن هذا الامر للى معاه راس مال يقدر يشغلة فى الفوركس وايضا للى عنده خبرة يعرف يشغل هذه الاموال .. انصح بحساب تجريبى لو معاك الاموال

ebram
11-13-2013, 09:24

كلامك مهم جداا
بس خلي بالك الفوركس عمل مهم جدا وصعب جدا
بس انا عن نفسي صعب اضعه في المقام الاول
لان بردو ممكن في لحظاتت راس مالك يضيع كلو
وده وارد جدا

adamtamer
11-13-2013, 10:35
امنيات جميله وممكن الفوركس يعود عليك بارباح كبيره ولكن
من يضمن غدر الزمان وهذا السوق المتقلب ممكن فى يوم لاقدر الله تلاقى نفسك بدون عمل ثابت وبدون فوركس

asdazz
11-13-2013, 11:54
اذا كنت تتقن الفوركس بشكل ممتاز وانه يوجد دخل منه مستمر يلبي حاجاتك انت لست بحاجة لوظيفة ولكن اذا كان العكس فلا تستطيع ان تستغني عن الوظيفة

ashrafshawky
11-13-2013, 12:06
اخى الكريم انت تقول ما اريد فانا اتمنى هذا بالفعل ولكن لابد من الخبرة الجيدة والتحقق من صدق تلك الشركات التى نتعامل معها وبالتوفيق

shico73
11-13-2013, 12:12
ماذا حققك من الفوريكس لتقول هذا الكلا م ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟ سؤال يطرح نفسه علي كل المنتداولين في هذا السوف الكبير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟ظظ

chennana
11-13-2013, 12:12
بسم الله الرحماًن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
وصلاة وسلام على محمد وألي محمد أجمعين
كلامك صحيح لكن الربح ليس مضمون

تاجر فوركس
11-13-2013, 12:17
انا بلاول كنت افكر مثلك نفس تفكيرك بس انصدمت بلواقع شي مخالف جدا عن الي توقعته نصيحه مني اخوي العزيز لا تودي نفسك للتهلكه فوركس خطير في لحظه تخسر كل شي خليك في شغلك وخلي فوركس شغل اضافي لك

malak558
11-13-2013, 13:21
الفوركس ميزته كبيره فى طبيعة العمل وعدم وجود شروط فى الوقت ولا المكان ولا حتى الخبره
انت اللى بتحدد كل شئ فى شغلك وانت المسؤول عن كل نتيجه توصلها

younesboughnim
11-13-2013, 15:03
السلام عليكم و رحمة الله
بالتوفيق اخي العزيز

rikif
11-13-2013, 16:54
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخي الكريم انا في نظري
الفوركس يبقي عمل اضافي اتمنى التوفيق لك وللجميع مع
السلامة وفي امان الله

heroo252
11-13-2013, 17:25
كلامك الى حد ما صحيح انتا فى الفوركس مدير نفسك مفيش حد يخنقك
انما مش مضمون لازم يكون ليك مصدر دخل ثابت تستفيد منة والفوركس يكون مجرد دخل اضافى وبس
دة امان اكتر

zamalkkawy
11-18-2013, 16:06

younesboughnim
11-18-2013, 17:00
نصيحه لا يمكن للفوركس ان يكون عمل رئيسى لعدة اسباب

لكن ممكن انك تكون وصلت لدرجه الاحتراف وده بياخد وقت طويل ومن غير المعقول على الاقل الاعتماد عليه قبل ذلك خذ بنصيحتي لك بالتوفيق

karam22
11-18-2013, 17:02
صحيح الفوركس عمل يحقق الاستقلاالية الكاملة
لكنه صعب وله مواصفات يجب التحلي بها طوال الوقت لكي لا نضطر النزول الي العمل مرة اخري

waleedhafez
11-18-2013, 17:04
والله تلك ميزة كويسه فى الفوركس لو تم النجاح فيه فعلا بشكل مقبول
لكن الموضوع بيحتاج الى التعب والصبر والمجهود الكبير لكى تصل الى
تلك المرحله التى تريدها

mouhammed
11-19-2013, 09:08
بسم الله الرحمن الرحيم
موضوعك الكثير سوف يخبرك بانه يفضل العمل الثابت
العمل الغير مثمر الذى لا يدر مالا ... ولكنه اختيار معظم من هنا
لعدم ثقتهم فى سوق الفوركس ... واعتقد انة ذلك نابع من عدم الخوض
فى بحور سوق الفوركس الا فقط للربح المادى ... وليس للتعلم
عموما انا افضل ايضا العمل حتى وان لم يكن ذو مقابل مادى جيد
والله الموفق

waelmma
11-19-2013, 09:15
:dance::ok::tie: ربنا يجعل هذه الرفاهية تدوم بس الفوركس خطر
وعايزدراسة لمدة طويلة جدا علشان تتاجر وانت مطمئن :dance:

gr53
11-19-2013, 09:28
و حتى تصل لتلك الرفاهية التي تتحدث عنها يتطلب منك وقتا طويلا من التعلم و المداومة على التداول
لأن من يفعل ذلك يجب أن يكون قد وصل للاحتراف

ebram
11-19-2013, 09:33
انت ممكن تتعامل مع السوق عيل انه وظيفه ثاينه
لكن هو ببساطه الفوركس شيء مهم جدا
ولكن هو مش اساسي يعني لازم يكون في عمل اساسي

mohamed alsaead
11-19-2013, 09:46
ههههه انت لو عايز تعتمد على الفوركس عشان يديك الرفاهية والراحة دية لابد لك ان تتاجر بمبلغ كبير جدا وايضا ان يكون لديك استراتجية تربح بنسبة 80% دئما على الاقل ولا تاتى يوم تخسر اكثر من الارباح لانك لو طريت راس مالك مش هتعرف تعوضة

fares2alex
11-19-2013, 10:01
نعم اخي الغالي انا اتفق معك في الراي انا فغكرت في الكلام ده كثير جدا

بس الفوركس مالهوش امان هتعمل ايه لما تاخسر كل فلوسك في الفوركس ؟؟

forex4
11-20-2013, 12:00
اخى الكريم
رغم ماتقول الا انه لايمكن الاعتماد على مجال الفوركس
كمصدر اساسى للدخل لانه ليس مضمونا انك ستربح دائما
دون التعرض لاى خسائر قوية

arrow
11-20-2013, 16:49
بالطبع انه لشئ رائع ان تكون انت مدير نفسك تعمل بالطريقة التى تريد فى الوقت الذى تريد وتحقق الاهداف التى وضعتها انت ولكن من الصعب الاعتماد كل الاعتماد على الفوركس فى المعيشة وخصوصا اذا كانت لديك مسئوليات .

ramym
11-20-2013, 19:25
سهلة يا اخي خليك ف البيت وقدام الكمبيوتر بتاعك واخسر فلوس وعرض حياتك لانك تخسر كل اموالك
وعرض اهلك انهم بعدك ميكونش فيه حاجة تقويهم علي الدنيا ناا دي وجهة نظري

morado
11-20-2013, 19:34
السلام عليك التفكير بهذه الطريققة خطر لان الوظيفة ثابتة ودخلها ثاب لكن
الفوركس متغير وخطر والرفاهية التى تتحدث عنها لمن يتداول بالالاف وليس ب مئات الدولارا

ashraf500
11-20-2013, 23:02
فى الحقيقة اذا تعلم التاجر العديد من اساسيات الفوركس والمعرفة التى تقوده نحو الارباح المستقبلية التى تمنحه الفرصة للاستغناء عن اى فرصة اخرى من فرص الوظائف او المهن التى تتطلب وقت اكبر من الفوركس

abdallah10
11-20-2013, 23:17
الفوركس احسن تكون شغل ثانوي لان الارباح فيها ليست دائما مضمونة للاسف فهي ثانوية احسن
بالتالي لو اعتمدت على الفوركس كليا لازمك راس مال كبير جدا يخليك تضمن ارباحك نسبيا فقط

ilyes chaieb
11-21-2013, 00:28
انا حسب رأي من ينعم بعمل الفوركس و يستمتع بالرفاهية

هم اصحاب الاموال , يعني رأس ماله بيغنيه عن اي عمل اخر

بس لو كان بيتجول على الانترنت بحثا عن بونص بدون ايداع...

اكيد الامر بيختلف و الفرق واضح!

نور المعرفه
11-21-2013, 00:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته : أخي العزيز ، أتمنى لك التوفيق والنجاح ، لكن لا بد من الحذر من التفائل الزائد والمثل يقول : لا تقول فول إلين يصير بالمكيول ، عشان لا تتعرض لا سمح الله لصدمة ،لإنك إن قررت العمل في الفوركس فعليك أن تكون جادا وصارما مع نفسك ، تنظيم الوقت ، وضع الخطط ، الإستعداد للخسائر ، تقبل الأرباح القليلة قبل الكبيرة . الله معك .

Asmaa_sema
11-21-2013, 02:28
من المؤكد ان الفوركس مربح جدا ويمكنك من خلاله الاستغناء عن عملك عند تحقيقك للارباح والمكاسب منه ولكن هل تضمن تحقيق الارباح دائما فان تحقيق الارباح الدائمة ليس مؤكد في كل الاحوال لذا فمن الاضمن البقاء في الوظيفة

hatem
11-21-2013, 02:40
كلامك صحيح و واقعي
ومن حين الى آخر اروح للمطبخ اعمل سندوتش
وفي نهاية الاسبوع اخرج واتمتع بالارباح
التي كسبتها من تجارتي المربحة

djamel
11-21-2013, 03:01
[ 209 ] محمد بن ربيع بن كعب البكري عن زبرقان بن عبد الله بن مازن عن أبي هريرة قال لا تقوم الساعة حتى ينحاز الدين بين المسجدين قاله لي إبراهيم بن المنذر

[ 210 ] محمد بن راشد السلمي الكوفي وكنية راشد أبو إسماعيل وهو أخو إسماعيل بن راشد سمع سعيد بن جبير روى عنه الثوري قال يحيى مات سنة ثنتين وأربعين ومائة قال أبو عبد الله هؤلاء أربعة ولدوا في بطن واحد عامتهم محدثون محمد بن راشد وهو يعرف بمحمد بن أبي إسماعيل بن راشد والثاني عمر بن راشد والثالث إسماعيل بن راشد ثلاثة منهم محدثون والرابع لا يحضرني وأظنه كان محدثا

nabile051
[ 211 ] محمد بن راشد بن أبي سكنة روى عنه حرملة بن عمران يحدث عن أبيه في المصريين

[ 212 ] محمد بن راشد الخزاعي الشامي سمع مكحولا وسليمان بن موسى وابن عقيل سمع منه أبو نعيم وعارم وقال عبد الرزاق ما رأيت رجلا في الحديث أروع منه كنيته أبو يحيى كناه عارم

djamel
[ 218 ] محمد بن رافع أبو عبد الله النيسابوري سمع محمد بن الحسن بن إتش قال أبو عبد الله مات محمد وأحمد بن نصر في أيام سنة خمس وأربعين

[ 219 ] محمد بن رفاعة بن ثعلبة بن أبي مالك القرظي المدني الأنصاري سمع أباه ومحمد بن كعب وسمع سهيل بن أبي صالح عن أبيه عن أبي هريرة قال كان النبي صلى الله عليه وسلم يصوم يوم الإثنين ويوم الخميس فقيل له فقال الأعمال ترفع يوم الإثنين ويوم الخميس سمع منه أبو عاصم

nabile051
[ 220 ] محمد بن أبي رزين سمع أمه سمع منه سليمان بن حرب البصري

[ 221 ] محمد بن ركانة القرشي إسناده مجهول لا يعرف سماع بعضه من بعض وقال لي محمد بن سلام أخبرني محمد بن ربيعة حدثنا أبو الحسن العسقلاني عن أبي جعفر بن محمد بن ركانة عن أبيه صارع النبي صلى الله عليه وسلم ركانة فصرعه فقال سمعت النبي صلى الله عليه وسلم يقول فرق ما بيننا وبين المشركين العمائم على القلانس

marem2007
11-21-2013, 05:10
لازم تروح تشتغل في شركة او تحت مدير او رئيس لان الفوركس ليس بالعمل المربح دائما ممكن تكسب شهر وتخسر شهرين لابد من عمل اخر

fares2alex
11-21-2013, 10:45
اخي الغالي مصري انا من راي الشخصي ان الفوركس مالهوش امان يعني خليك في وظيفتك

وبعدين اشعرفك ان الشركة اللي انتا شغال فيها ممكن تستمر ما ممكن تقفل في اي وقت

Ahmed2020eg
11-21-2013, 10:56
السلام عليكم ورحمة لله وبركاته
وانت كانت الرفاهية في العمل هي احدى مميزات الفوركس ولكنني اعشق فيه الجهد والعمل والثابرة والتفكير والتحليل ومن الممكن ان يكون ترفيها للعضلات ولكن ل اظم ابدا نه ترفيها للعقل
أسأل الله ان يرزقنا وياكم رزقا واسعا
تحياتي للجميع

sodexa
11-21-2013, 11:05
هذا التفكير مغري جداً، فمن منا لا يريد ان يكون مدير نفسه و ان يشتغل في أي وقت يريده و بكل ارياحية و يمتلك حرية التدبير دون تحكم من احد، لكن هذه مجازفة كبيرة في ميدان المضاربة في الفوركس، فعليك ان تكون خبيرا و متميزا في هذا الميدان لتحقيق أرباح تغنيك عن أي عمل آخر

oussamafel
11-21-2013, 11:11
لذا عكف أهل الإسلام والمِلَّة : على تعليمه وتعلُّمه ، ولم يَخْلُ زمان وعصر مِمَّن جَمَعَ في سبيل ذلك شيئاً ، وممن تعلَّق من ذلك بسبب ، وضَرَبَ فيه بِسَهْم : الشيخ المقرئ حسان بن سالم بن محمد (رحمني الله وإياه) في كتابه المستطاب (( القاعدة المكية )) ؛ حَيْثُ سلك في

---------- Post added at 09:11 AM ---------- Previous post was at 09:08 AM ----------

( ) رواه البخاري في كتاب فضائل القرآن ، ح5027 .
( ) مقتبس من حديث رواه أحمد في مسند المكثرين من الصحابة ، ح3704 ، 4306 .

alshafai
11-21-2013, 11:11
اخى الفاضل احب ان انوه لك ان الفوركس سوق فيه الكسبان وفيه الخسران اى ان الامر ليس بيدك الامر بيد الله
وافضل ان تترك هذا الكلام الى من ليس لديه شغل اصلا هو من يقول ذلك لانه لا حيلة له الا كدا ولو لقا شغل هيروحو بالرغم من انه كان رزقه الوحيد من الفوركس

yota
11-21-2013, 12:09
فعلا من مميزات الفوركس انك بتبقى مدير نفسك ولا احد يكون فوقك ويعطى لك اوامر وبالتالى انت تعمل بمنتهى الحرية فى اتخاذ القرار
وفى الوقت الذى تراه مناسبا بالنسبة لك

mohamed alsaead
11-21-2013, 12:19
طبعا كلام جميل لكن انصح بان لا تعمد على الفوركس فقط لان الفوةركس وهم كبير ولابد ان تتعلم المجال وحتى المتعلمين بيخسرو فقية ناس بتكسب لكن اصحاب الشركان فقط والا لو كانو بيكسبو مكنو راحو فتحو شركات وهوة مكسبمهم من وراك فقط

waleedhafez
11-21-2013, 12:20
الكلام ده يمكننا ان نطبقه فى مرحلة التعلم الكامل لسوق الفوركس ونكون على قدر كبير من المعرفه حتى نستطيع ان نجنى الارباح فى هذا المجال
انما بخلاف كده فأن الوظيفه وتعسف المدراء معك امر محبب الان حتى يكون عندك مصدر دخل تستطيع العيش منه انما عندما تتقن مهارة الفوركس
فيكنك الاعتماد على نفسك

DAMYMAHDY
11-21-2013, 12:21
ربنا يوفقق اخى الكريم
اخى افوريكس لا يعتبر عمل ولاكن هوه شىء مساعد ولا يمكن ان يكون عمل ثابت لان الفوريكس غير ثابت من ناحية المكسب فبالتالى هو عمل اضافى فقط تقبل مرورى

mohamed bnali
11-21-2013, 12:23
الفركس يعطيك المتال الكتير ويوفر لك التروات التي لا تحلم بها
ولكن هدا لا يكون الا بعد تعلم ونيل المعرفة والخبرة وتعدى درجة الاحتراف
قد يستغرق منك السنوات الطوال فالفركس تجارة ولعبة دكية والتفنن فيه علم لا يدرك الا بعد الكد والجهد
انصح اخواني الاعضاء ان يتخدو اعمالا رسمية تدر عليهم الدخل اليومي الدي يعول عيالهم ويشد حاجاتهم فالوظيفة او العمل الرسمي له تقة واستمرارية تجعل الانسان مطمئنا راضيا عن نفسه
اما الفركس رغم ما فيه من المزايا ففي نظري لا استطيع ان اتخده عملا رسميا
ولكل ماتواه ولكل مستهواه
وتقبل سلامي

oussamafel
11-21-2013, 13:05
كما أن قوله أنه في المرحلة الأولى كان حديث السن؛ فلا يمكن أن يكون له رأي مستقل, أراء أنه غير دقيق ولا يكفي

djamel
دليلا على هذا القول بل ربما نبغ بعض الصغار ففاقوا الأكابر من العلماء وهذا مشاهد للعيان, وكتب التاريخ تروي عن بعض الطلاب الذي جلسوا للتعليم وعاد أساتذتهم يدرسون عليهم.

oussamafel
وكون أفلاطون يكتب آراء أستاذه سقراط بهذه المهارة الأدبية والذوق الرفيع والأسلوب المتميز يؤيد القول بأنه يمكن أن يكون له رأيه الخاص حتى وإن كان صغير السن.

djamel
11-21-2013, 13:06
وعلى افتراض أن أفلاطون إنما كان ناقلا لآراء سقراط فلا يعقل أن يكتب من الآراء إلا ما وافق رأيه واعتقد صوابه, وبهذا نعتبر أراء سقراط أراء لأفلاطون كذلك .

oussamafel
ويرى بعض المؤلفين أن الشخصيات في حوارات أفلاطون غير حقيقية وإنما هي متخيلة بدليل أنها تدور بين شخصيات لا يمكن من الوجهة التاريخية أن تكون تقابلت بالفعل وإن كان في بعض الأحيان الحوار توسيع لأفكار يجوز أنها

djamel
دارت في حوار فعلي وفي كلا الحالين لم يكن أفلاطون يسجل أفكار الطرفين المتحاورين وإنما كان يسجل أفكاره الخاصة على صورة حوار .

yassoo011
11-21-2013, 13:28
لا طبعا لازم تروح لان الفوركس غير مضمون بشكل كامل في التجارة ممكن تخسر كل اموالك
في يوم واحد تبقا تعيش منين وانتا كده

oussamafel
11-21-2013, 13:33
د- علاقة التخطيط بتدفق النقد الأجنبي: " Exchange "
وإذا كان التخطيط يهدف إلى زيادة موارد الدولة من النقد الأجنبي، فإن نجاح التخطيط السياحي يقاس، بالنسبة للدول النامية بصفة خاصة بمدى قدرته على زيادة التدفق من النقد الأجنبي إلى الدولة سواء من خلال عائدات السياحة الدولية أو من خلال انسياب رؤوس الأموال الأجنبية للاستثمار السياحي.

djamel
أهمية التخطيط السياحي وأهدافه:
يلعب التخطيط السياحي دوراً بالغ الأهمية في تطوير النشاط السياحي، وذلك لكونه منهجا علميا لتنظيم وإدارة النشاط السياحي بجميع عناصره وأنماطه، فهو يوفر إطار عمل مشترك لاتخاذ القرارات في إدارة الموارد السياحية ويزود الجهات المسؤولة بالأساليب والاتجاهات التي يجب أن تسلكها، مما يسهل عملها ويوفر كثيراً من الجهد الضائع.

oussamafel
التخطيط السياحي يساعد على توحيد جهود جميع الوحدات المسؤولة عن تنمية القطاع السياحي وتنسيق عملها، ويقلل من ازدواجية القرارات والأنشطة المختلفة، مما يساعد على إنجاز الأهداف العامة والمحددة لهذا النشاط.
لهذا فإن التخطيط السياحي يتأثر بالتقلبات السياسية والاجتماعية والطبيعية أكثر من تأثره بعوامل الإنتاج والقوى الاقتصادية المختلفة.

djamel
ومن أهم المزايا والفوائد [4]التي تتطلب الأخذ بأسلوب التخطيط السياحي على كل المستويات نذكر ما يلي:

1. يساعد التخطيط للتنمية السياحية على تحديد وصيانة الموارد السياحية والاستفادة منها بشكل مناسب في الوقت الحاضر والمستقبل.
2. يساعد التخطيط السياحي على تكاملية وربط القطاع السياحي مع القطاعات الأخرى وعلى تحقيق أهداف السياسات العامة للتنمية الاقتصادية والاجتماعية على كل مستوياتها.

juve4ever
11-21-2013, 14:17
السلااااااام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الفووووووركس فيه رفاهيه و انت المدير فيه و لكن كسبه
ليس مثل العمل الدااااااائم اي غير مضموووووون لذلك انصحك بالبحث

انس بن تن
11-21-2013, 15:17
الفورس لها مزايا كثيرة جدا حيث يكون التاجر هو مدير نفسه ويمكن ان نعمل فى الفوركس فى اى وقت
وايضا من مزيا الفوركس لا يحتاج لى وقت محدد للعمل فيه

nile line
11-21-2013, 15:34
انا عارف ان فيه ناس مش بتحب انها تشتغل عن د حد عشان الامارة بالذات لكن نحن نقول انه لابد ان تجعل الفوركس هو العمل الثانى لك بعد الاساسى الذى تعتمد عليه فى حياتك .

انس بن تن
11-21-2013, 16:47
الفوركس له مزايا كثيرة منها ان الفوركس لا نحتاج فيه الى اموال كثيرة لكى نستمثر
وايضا الفوركس ل يحتاج الى وقت كثير وايضا الربح فى الفوركس كثير

Moro_Mezo
11-21-2013, 17:08
انت لو عايز تعتمد على الفوركس عشان يديك الرفاهية والراحة دية لابد لك ان تتاجر بمبلغ كبير جد
ا وايضا ان يكون لديك استراتجية تربح بنسبة 80% دئما على الاقل ولا تاتى يوم تخسر اكثر من الارباح لانك لو طريت راس مالك مش هتعرف تعوضة

gr53
11-21-2013, 17:25
كلامك صحيح أخي لكن لمن يمتلك ثروة يعتمد على أرباحها و هو جالس في البيت أمام النت
أما نحن فمن الصعب على الأقل في بدايتنا الاعتماد على الفوركس كعمل أساسي

mostafa me
11-21-2013, 17:29
كلامك صحيح 100x100ولكن تعتمد على الفروكس فى حالة اذا تعلمت تعليم جيد جدا
فى هذا المجال الشاق واتبعت استراتيجية ناجحة نسبة نجاحها لا يقل عن 75% وان تختبرها بنفسك
فترة لا تقل عن 3 شهور لو زادت الفترة يبقى كويس واهم شئ بقى هو رأس مالك ان لا يقل عن عشرة الف دولار
حتى تحصل كل شهر على ربح مرضى وطبعا ادارة راس مال صارمة
وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا
تقبل فائق تقديرى واحترامى

el andaloussi
11-21-2013, 17:31
أوفقك الرئي أخي الكريم... ولكن في نظري أنه يجب علينا دخول الميدان بوعي تام وبعلم وفير
لأن كل مجال للعمل يحتاج علما وحسنا في التسير في نظري أن عالم الفوركس عالم رائع رغم ما يوجد فيه من مخاطر
ولكنني بإدن الله سأحقق ذاك التراء من سريري المتواضع وشكراااااااااااااااااا:))

yacrao
11-21-2013, 17:44
اخي الكريم اذا كنت تتعرف طريقة الكسب من الفوركس لا للشغل ابدا اخي لان الكسب من الفوركس
طبعا سيغنيك عن االشغل لكن اذا كنت مبتديء فاخذر لان الفوركس خداع

Bassem1993
11-21-2013, 17:45
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
لان الفوركس اخي غير مضمون و لا تستطيع الاعتماد عليه كليا
بالتوفيق و السلام
..........................

aoneman
11-21-2013, 17:51
السلام عليكم
ههههههههه دة طبعا الحلم الوردى لكل من يعمل فى الفوركس
لكن الحقيقة المرة غير كدة خالص
الفوركس لا يصح الا عمل ثانوى

marem2007
11-21-2013, 19:22
يجب ان يكون لك عمل ثابت يمصدر دخل شهري لان لو حدث لا قدر اللة وخسرت الحساب كلة هل ستيقي بدون اي عمل في المنزل

waelmma
11-21-2013, 19:24
:ok::yahoo::)) الفوركس ياجماعة لايمكن ان يغنى عن اى عمل اخر لان سوق الفوركس بطبيعته
متغير دائما والربح فيه غير مضمون :tie:

magic777
11-21-2013, 19:25
ربنا يوفقق اخى الكريم
اخى افوريكس لا يعتبر عمل ولاكن هوه شىء مساعد ولا يمكن ان يكون عمل ثابت لان الفوريكس غير ثابت من ناحية المكسب فبالتالى هو عمل اضافى فقط تقبل مرورى

هو الفوركس اخي مجال تقدر تعتبره كده كمشروع تجاري تعتمد على ارباحه في المستقبل
بعد ما تجتهد فيه وتقدر تحقق نظام متاجره غير كده صعب

forexmania
11-21-2013, 19:31
لا لا لا اخي اعتقادك خاطئ لا تقم بالاعتماد مطلقا على الفوركس يمكن ان تخسر كل شيء في لحظة واحدة انصحك بتنويع مصادر الدخل الخاصة بك

doola2020
11-22-2013, 17:54
ههههههه أخي الموضوع مش كدة خالص ولو فضلت تتاجر في الفوركس دون ممارسة اي عمل آخر سيؤثر عليك تأثير سلبي وقد يصيبك بالمرض

abdallahqadr
11-22-2013, 18:18
السلام عليكم إخوتي أعضاء المنتدى الغالي
بالنسبة للفوركس يا أخي لدي رغبة جامحة لتعلم الفوركس و الإستفادة منه ماديا أكدها التعلم التعلم التعلم هو أهم الأشياء في التداول الصحيح.

---------- Post added at 03:16 PM ---------- Previous post was at 03:15 PM ----------

بتوفيق للجميع.

---------- Post added at 03:18 PM ---------- Previous post was at 03:16 PM ----------

أما إختيري أفضل تعلم الفوركس و البحت عن عمل و لما أتعلم الفوركس و أكسب منو أسيب العمل.

فاتح
11-22-2013, 19:17
فكرة خاطئة بنسبة 100/100 قد ياتي يوم ويحضرون الحسابات العربية كلها ويختلقون 1000 عذر لهذا الغرض لذالك وجب عليك الاحتياط بعمل دائم حتي ولو لم يوفر لك المبلغ الكافي اللذي توفره في الفوركس
تقبل مروري

halim05
11-23-2013, 14:30
كلام رائـــــــــــــــــع عن ميزات الفوركس

---------- Post added at 12:30 PM ---------- Previous post was at 12:30 PM ----------

و الحمد لله أنا أذهب للعمل يوميا و انتهز اوقات الراحة لاتداول و عند العودة للبيت

Marwan salem
11-23-2013, 14:32
اخي الكريم صحيح كلامك لكن ما نقدر نستغني عن الشغل استغناء كامل

mohamed alsaead
11-23-2013, 14:35
طبعا معظم الناس فاكرين ان الفوركس عمل يمكن ان يغنيك على اى عمل خارجى ودة كلام غير منطقى الفوركس يحتاج الى الكثير من الخبرة لو عايز تتداول فية كوظيفة واحدة فقط

ثروت محمد
11-23-2013, 14:46
طبعا موضوع مثير لللاهتمام مش معنى ان مش لاقى وظيفة تكون هى وظيفه بديله؟ انا من راى فاى مجتمع غربى بالنسبة له ممكن تكون اخترافية قبل ان تكون مهنيا بمعنى هو يسعى لاحتراف قبل الربح فتصبح له وسيله لوجود وظيفة بعكس مجتمعنا ممكن تكون وظيفة لكن اساسها الربح فلا مجال للاحتراف الا نادر ما يتسم فى شخصا ما وتكون له فرص فى وجود وظيفة

ishak88
11-23-2013, 15:02
تبقى نظرتى للفوركس انه عمل اضافى فقط ويجب العمل وبذل الجهد بشغل ثابت
لان الفوركس ليس به ضمان للربح ومن السهل جدا خساره الحساب

devman
11-23-2013, 16:36
ولما لا يكون لديك فرصتين للعمل وفرصتين لكسب المال
الفوركس لا يعتبر شغل ولا يمكن أن تستأمنه لأنه ممكن تنصدم في يوم خسارتك

ayman.shosha
11-24-2013, 03:21
بس لما تقدر توصل للمرحلة دى الاول
ولو تعرف الفوركس بجد
هتعرف ان المحترفين منهم من لا يذق طعم النوم متابعا للسوق والاخبار واوضاع صفقاته

وياريته على قدر لاب توب زى ما بتقول

ده اكثر من خمسة اجهزة مفتوحة يتابعها معا فى نفس الوقت
حتى انه يطلب مساعدين له ايضا

وانت بتقول فى السرير
السرير ده للراحة مش للفوركس..؟؟!!

"الله يمسيك بالخير يا استاذ مجدى.. عمهم والله"

souheil abed
11-24-2013, 04:59
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

* اخى الكريم نعم انها الرفاهية التوى يحلم بها كل من فى الفوركس *

* ولاكنها ليست سهلة وو تحتاج الى الدراسة و الخبرة *

بالتوفيق للجميع و السلام

halim05
11-25-2013, 13:02
وجهة نــــــــــظر احترمها لكن علينا بالعمل خارج الفوركس
فلا تدري هل ستكسب غدا في الفوركس أولا هناك احتمال ان تخسر حسابك كاملا و تصبح بدون راس مال اي بدون عمل

Abdallah Ibrahim
11-25-2013, 13:03
السلام عليكم ورحمة الله
اخى الكريم الاعتمماد فقط على الفوركس خطير للغاية لانه مش هيجبلك ربح على طول ولكن هناك ربح وزخسارة
احذرك من تلك الفكرة الخطيرة للغاية
مشكوور على الموضوع وتقبل مرورى

magic777
11-25-2013, 15:19
السلام عليكم ورحمة الله
اخى الكريم الاعتمماد فقط على الفوركس خطير للغاية لانه مش هيجبلك ربح على طول ولكن هناك ربح وزخسارة
احذرك من تلك الفكرة الخطيرة للغاية
مشكوور على الموضوع وتقبل مرورى

طبعا المجال ده صعب انه يكون مصدر رزق وحيد هنا علشان هيكون فيه ضغط
نفسي كبير على المتاجر للأسف وده صعب

reus
11-26-2013, 19:11
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
كلامك صح وغلط ف نفس الوقت الفوركس لا يعتمد عليه كمهنة اساسية ممكن ف صفقة يتمرجن
حسابك وترجع مش معاك فلوس وبتدور على شغل
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

Abo Hamdy
11-28-2013, 15:45
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
بس الفوركس متعب للاعصاب
بالتوفيق لك ولنا كلنا وبتمنالكم صفقات رابحة ان شاء الله

YOU HABIB
11-28-2013, 15:53
السلام عليكم و رحمة الله
الراحة و الفاهية في الشغل و لكن بالمقبال به مخاطرة كبرى...
وطبعاً انا موافقك في الرأي بس التاجر الناجح هو الي يعرف يربح بمعدل ثابت لفترة

forex pop
11-28-2013, 16:01
العمل الشخصى مطلوب لان مشروع الفروكس غير مضمون .
والربح زمضمون ممكن اخسر اكثر او يحصلى اى ظروف ابعد عن النت ومقدرش امارس الاشتراك فى المشروع...

Abo Hamdy
11-28-2013, 16:05
فكرة حلوة بس بنصحك متسبش شغلك عشان فوركس
بالتوفيق لك ولنا جميعا وبتمنالك صفقات رابحة انشالله

farouk guermazi
11-28-2013, 16:20
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته تحية طيبة حقيقة لا يوجد شغل في العالم يحقق الرفاهة مثل الفوركس

osamamamoon
11-28-2013, 16:31

joker7diaa
11-28-2013, 16:40
دي من اهم المميزات الموجودة في الفوركس انه يمكنك العمل في اي وقت
ومن اي مكان ولا احد يستطيع ان يزم عليك وقت مجدد في العمل ده سبب دخول الكثيرين المجال ده

osamamamoon
11-28-2013, 16:52

elzeel
11-28-2013, 16:55
انا من رائي ان لا تعتمدي علي سوق الفوركس لانه له مخاطره الكبيره واني افضل ان يكون
هناك عمل ثابت بجانب عمل الفوركس لكي تشعري بذاتك وتحققي اهادافك

remas
11-28-2013, 17:30
هو ممكن اتفق معاك فعلا انك ممكن تخلى الفوركس مصدر دخل اساسى ليك لكن دا بيعتمد

فى المقام الاول عليك انت شخصيا وعلى قدرتك على المضاربه والربح من المجال ده

MrMM
11-28-2013, 18:02
كلامك صحيح يا أخي الفاضل
فالعمل في الفوركس هو العمل الوحيد الذي يوفر لك
ظروف و شروط عمل متميزة
و لكن لا ننسى انه الاخطر ايضا
تحياتي

محمد رجب
11-28-2013, 18:06
والربح مش مضمون ممكن اخسر اكثر او يحصلى اى ظروف ابعد عن النت ومقدرش امارس الاشتراك فى المشروع

abdofree699
11-28-2013, 18:17
ههههههههههههه كلامك صح 100%100 بس المشكله الوحيده انو في السوق هذا ممكن تربح وممكن تخسر اما في الشغل التابت دخلك مضمون

merlin
11-28-2013, 18:18
سهلة الاجابة تماما يا اخي لو هتقدر انك تحافظ علي حسابك وتحقق ربح شهري كويس منه يبقي متروحش شغل
انما الفوركس طبيعة ليست امنة وممكن تخسر في اي وقت فلو هتقدر تتحكم في خسارتك يبقي متشتغلش

hesham elsayed abouelnaga
11-28-2013, 18:20
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
نعم ليك حق لكن هذة الرفاهية تأتى مع مجهود رهيب فى قراءة وفهم الموضوع جيدا
والاهم قلة الخبرة تعطى دائما نتائج محبطة تصل لمرجنة الحساب
الموضوع جميل ومحتاج دراسة وليست هناك رفاهية مربحة
لازم تتابع كويس الاخبار وخلافة
تقبل مرورى وتحياتى

masry928
11-28-2013, 18:25
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
شكرا على تعليقاتكم وفعلا يا اصدقائى يجب الاخذ فى الاعتبار ان هذا المجال متقلب ومن السهل تحدث خسارة من اتفه الاسباب ومن الممكن نتخذه عملا اساسيا فى حالة تامين حياتنا ومتطلباتنا الشخصيه من مشروع اخر

farouk guermazi
11-28-2013, 18:30
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته تحية طيبة العمل من الايمان بالتالي يجب ان تشتغل عاديا و يكون الفوركس للدخل الاضافي فقط

gr53
11-28-2013, 18:36

في الفوركس التاجر مدير نفسه فلا يتحكم فيه أحد و لا يتدخل في متاجرته رئيس
لكن لا يمكن الاعتماد على الفوركس و جعله المصدر الرئيسي للدخل فهو سوق متغير لا يطمئن
فالدخل الثابت أفضل و جعل الفوركس عملا إضافيا

مصطفى حمدان
11-28-2013, 18:39
اخى الفاضل انت معاك حق طبعا بس ما ننساش اننا مش اول ما ندخل سوق الفوركس هانبقى محترفين الموضوع محتاج لوقت وصبر وتعلم

farouk guermazi
11-28-2013, 18:41
بسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته تحية طيبة الفوركس وسيلة للزيادة في الدخل فقط

Abo Hamdy
11-29-2013, 00:26
اكيد معاك حق ده مريح جدا جدا لينا
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا وبتمنالكم صفقات رابحة انشالله

midou
11-29-2013, 00:40
سلام عليكم
خي الكريم اذا كنت تتعرف طريقة الكسب من الفوركس لا للشغل ابدا اخي لان الكسب من الفوركس
طبعا سيغنيك عن االشغل لكن اذا كنت مبتديء فاخذر لان الفوركس خداع

بلوفيق

هوبا
11-29-2013, 00:42
لازم تعرف يا اخي ان الفوركس لا يعتمد عليه كمهنة اساسية ممكن ف صفقة يتمرجن حسابك وترجع مش معاك فلوس وبتدور على شغل وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا رجال

محمد عبادة
11-29-2013, 00:57
والله يا اخى ان ما تقوله صحيح ولكن الفوركس على قدر ما هو مجال مربح جداً على قدر ما هو مجال صعب
وغير مضمون العواقب بالمرة عليك ان تجعله عملاً جانبياً بجانب عملك الاساسى افضل ولا تعتمد عليه كلياً .

vandersar197
11-29-2013, 00:58
تحليلك سطحي جداً أخي وطريقة تفكيرك غير سليمة
أنا أنصحك بعدم تطبيق ما تفكر به والعمل في شغلك جيداً وعدم التعويل على الفوركس فقط
يوم أن تصبح محترفاً يمكنك فعل ما تريد

tohamy
11-29-2013, 01:18
افضل العمل الاساسى الوظيفة لانة عندى افضل حتى لو اربح من الفوركس اكثر من راتبى

HOUSAMMI
11-29-2013, 01:50

بسم الله الرحمن الرحيم

معاك حق ياخى

هذا ماأسعى اليه وانويه

بس ربنا يهدينا الى استراتيجية محكمة

لان الاتكال على الفوركس فى تدبير المعايش وحدة _ وحتى الان

ضرب من الهوى

هدىابراهيم
11-29-2013, 14:27
حتى لو حضرتك مش ناوى تشتغل وهيكون الفوركس بالنسبة ليك هو مصدر دخلك الاساسى احب اقولك استغل فيه بجد ومجهود حقيقى علشان
ربنا يكرمك

halim07
11-29-2013, 17:42
كلامك واقعي جدا اذا كنت تكسب من الفوركس كثيرا فاتخذه وظيفة
لكن يا اخي لا ضمانات في الفوركس تخيل خسرت
حسابك كله ستصبح بطالا

محمد عبادة
11-29-2013, 18:13
لأ لازم تروح تشتغل نصيحتى لك يا اخى الكريم ان تجعل هذا المجال عمل جانبى بجانب عملك الاساسى
لان مجال الفوركس مجال يحتوى على نسبة خطورة عالية جداً وغير مضمون العواقب بالمرة .

gr53
11-30-2013, 19:57
كلامك واقعي جدا اذا كنت تكسب من الفوركس كثيرا فاتخذه وظيفة
لكن يا اخي لا ضمانات في الفوركس تخيل خسرت
حسابك كله ستصبح بطالا

السوق غير مضمون و مغامرة كبيرة جدا لو اتخذت من الفوركس عملا ثابتا
لكن من الأفضل أن يكون عملا ثانويا مع دخل ثابت

محمد السيد محمد
11-30-2013, 20:08

اريد أن أقول معك حق ولكن الأمر ليس بهذه البساطة
والسؤال هنا ماذا لو غدر السوق بك .. وغدراته كثيرة واعتقد أنك قطعا لسعت من ناره فهل تأمن ؟؟
فان كنت تأمن فلا مانع أما أنا فلا أأمن

محمود مرعى
11-30-2013, 20:56

يا اخى والله كا تاجر وطريقة تفكيره وحساباته فى الموضوع ده لكن انا احب اقول لحضرتك انك غلطان فى وجهة نظرك دى خصوصا ان الشغل اللى حضرتك شغاله سواء فى محل او فى شركة او حتى موظف عادى بيضمن ليك مصدر دخل ثابت مهما اختلفت الظروف اما بخصوص الفوركس لا قدر الله لو حسابك اتكرجن اعتقد انك هتقعد عاطل من غير شغل مع احترامى الكامل ليك لحد ما تعمل ايداع تانى للفوركس اما بالوظيفة الاضافية الفوركس بيكون تحت ايدك مش انت اللى تحت ايده

Elrayes
12-07-2013, 01:49
هو الفوركس مميز عن شغل كتير بس حد بالك فيه في الفوركس زي اي شغل تاني تعب و توتر زي اي شغل عادي ده غير انك المفروض تقارن بين شغلك و الفوركس من حيث الدخل اليومي الثابت فلو قدرت تحقق الهدف دا يوميا بشكل منتظم تقدر ساعتها تختار ايهما انسب ليك و ممكن تحقق الهدف و يكون في نفس ذات الوقت عمل اضافي او فرعي و بالتالي زيادة في المستوي المادي

Ali Mahmoud
12-07-2013, 01:59
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

التفكير بهذه الطريققة خطر لان الوظيفة ثابتة ودخلها ثاب لكن الفوركس متغير وخطر والرفاهية التى تتحدث عنها لمن يتداول بالالاف وليس ب مئات الدولارا ممكنمع قليل من الطمع يصبح كل شئ صفر بس خلى بالك ان الفوركس يحتاج تعليم فترة طويلة جدا
وخبرة فى التعامل وفترة طويلة على الحساب التجريبى
اتمنى ان تقبل تحياتى ولك النجاح والله الموفق

salma100
12-07-2013, 17:34
لا يافندم العمل فى الفوركس ليس بهذه السهوله والرفاهيه
انت بس اللى مش واخد بالك العمل فى الفوركس عما يعنمد على الاجتهاد
والدراسه والمتابعه المستمره ولا لن يكون مجال منجز بالنسبه لك

latraaa
12-07-2013, 19:04
مشكور أخي الكريم على الموضوع و على الخلاصة التي وصلت غليها، نعم يمكنك من خلال الفوركس الإبتعاد كلية عن الموضوع و عن الوظيفة الرسمية و سوف تحقق الحرية الكاملة إن شاء الله مع الفوركس، بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

Mahmoud Ben Ali Sidaoui
12-07-2013, 19:09
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .....
- كلامك صحيح ولكن تستطيع قول هذا الكلام بعد إكتساب الخبرة اللازمة....
- مع أجمل التحيات و مع كل التمنيات بالتوفيق للجميع......

dont
12-07-2013, 23:19
كلامك صحيح ولية اروح اشتغل ويكون لى مدير . والتاجر الذى يعمل فى الفوركس هو مدير نفسه
وهو الذى يحدد افضل وقت للتداول ويحدد الربح

sameh elemam
12-07-2013, 23:25
كلام جميل ومنطقى وفعلا فروكس حققت كل حاجة حلوة ممكن تتعمل

mohamed emara
12-07-2013, 23:26
انها حقا فكره جيده
ولكن تحتاج منك الى عمل جيد فى التعلم
والاستمرار فى التعلم حتى تستطيع ان تحقق الربح
من دون اى خسائر

ahmed531
12-07-2013, 23:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته فعلا اخى كلامك صحيح صدقت لكن اذا كان الربح مضمون بلاشك هل لك طريقه مضمونه واكيده تتاجر بها لنستفيد منها ام مجرد نقاش وشكرا

nader
12-07-2013, 23:56
مع احترامي لرأيك فكلامك غير منطقي
والا لكان اغلب الناس دخلت للفوركس ونامت وشبعت نوم وكسل
هدا السوق الكسل فيه مرفوض وممنوع
وملاحظة ادا كنت مثابرا في اعمال اخرى فاكيد هدا سينعكس على تعلمك للفوركس وسوف تجني نتائجه
المهم لاشيئ ياتي من الكسل الا الفشل
بالتوفيق

mghorab
12-07-2013, 23:58
السلام عليكم ورحمة الله
اريد أن أقول معك حق ولكن الأمر ليس بهذه البساطة والسؤال هنا ماذا لو غدر السوق بك .. وغدراته كثيرة واعتقد أنك قطعا لسعت من ناره فهل تأمن ؟؟ فان كنت تأمن فلا مانع أما أنا فلا أأمن

creatorman1978
12-08-2013, 00:05
السلام عليكم ورحمة الله
اريد أن أقول معك حق ولكن الأمر ليس بهذه البساطة والسؤال هنا ماذا لو غدر السوق بك .. وغدراته كثيرة واعتقد أنك قطعا لسعت من ناره فهل تأمن ؟؟ فان كنت تأمن فلا مانع أما أنا فلا أأمن

مع احترامى لكلام حضرتك لا يوج من يأمن من غدر الفوركس ... الفوركس لا ينفع ان يكون مصدر دخل اساسى ابداً .. هو دخل ثانوى تدخر منه او تحقق مبلغ تشترى به شئ كنت تتمناه كسيارة او تفتح به مشروع يسهل عليك التركيز فى الفوركس .. اما غير ذلك فلا يجوز ..

محمد عبادة
12-08-2013, 00:07
هذا اعتقاد خاطىء يا اخى الكريم ان الفوركس مجال رائع بالفعل كما تقول عنه وبه مميوات كثيرة كما ذكرتها
ولكن لا يمكنك الاعتماد عليه فقط كدخل اساسى ولكن اجعله كدخل جانبى اضافى لانه شديد الخطورة .

poop1
12-08-2013, 00:14
بدايه ارحب بك اخى الكريم وباعضاء المنتدى الكرام
ليس بهذه السوله اخى الكريم انت تاخد المال مقابل ضغط عصبى ونفسى كبير

بالتوفيق لك اخى الفاضل انت وباقى الاعضاء الكرام

mohamed77
12-08-2013, 01:17
كلام جميل طبعا وجامد بس ماعلش يعنى هو حضرتك عملت مكاسب اد ايه فى الفوركس او وصلت لمرحله ايه وكسبت رصيد اد ايه عشان نعرف بس تفضيلك عن اى عمل اخر جه على اساس ايه اصل كلامك معنا انك لو وصلت للمرحله دى او انك قد وصلت لها بالفعل المعنى انك بتكسب مكاسب جيده جدا من الفوركس مخلياك مش عامل حساب الزمن فى الخساره لا قدر الله ولا انك تعتمد على عمل ثابت اخر ممكن يحصل بس فى حالتين يا اما تكون احترفت الفوركس بشكل فوق الوصف وكسبت منه وبدئت تكسب اكثر واكثر يا اما معاك فلوس ومش فارقه معاك مكسب او خساره وقاعد بتتسلى بشويه فلوس فى هذا السوق ومريح دماغك من اى شئ واعتبرته وظيفه وخلاص وكلامى طبعا مش اقصده ليك شخصيا انا بضرب مثل للكلام فقط لا غير وعلى راسى اخى الكريم

geem2000
12-08-2013, 01:23
اخي الكريم طبعا عالم الفوركس مربح جدا وممتع جدا ولكن لابد من الدراسه جيدا لانك تقول انك ليس لك دخل ثابت وتعتمد علي الفوركس بصفه دائمه وبصفه وحيده وهومصدر دخلك الوحيد وشكرا

nihed trabelsi
12-08-2013, 01:27
ااااه يا اخي هذا حلم كل انسان لكنه حلم صعب المنال و يتطلب العمل و المثابرة
لأنه ليس بالأمر سهل المنال وقد تبقى وقت طويل قبل أن يمكنك التخلّي على وضيفك الأساسيّة

gr53
12-11-2013, 12:06
كلام رائع لكنه ضرب من الخيال مع كل مميزات الفوركس
إلا أنه من الصعب الاعتماد عليه كمصدر دخل رئيسي لتغيراته و تقلباته الخطيرة

ashrafko
12-11-2013, 12:07
بالفعل اخى الكريم انا اتفق معك واتمنى ان يكون الفوركس هو العمل الاساسى لى ولكنة يحتاج الى الكثير من الخبرة وبالتوفيق

tamer al abboushi
12-11-2013, 12:17
السلام عليكم اخي بالطبع هذا امر يعود الى الشخص نفسه فيوجد كثير من الاشخاص لا يفهمون الفوركس وبورصة العملات جيدا وخسرون فيها لذلك يفضلون العمل في وظيفه وراتب ثابت لانهم يخافون من المخاطره ولكن على العكس اذا لم يكن هناك مخاطره لن يزيد الربح فاي عمل تجاري يكون فيه مخاطره لكي يكون فيه نجاح في النهاية

محمد العزازى
12-11-2013, 15:44
نصيحه الفوركس لا يمكن ان يكون عمل رئيسى فى رأيي

الا فى حاله واحده انك تكون وصلت لدرجه الاحتراف وده بياخد وقت طويل ومن غير المعقول على الاقل الاعتماد عليه قبل ذلك

النهارده مش زى بكره مش زى كمان شهر

ahmedmido79
12-11-2013, 15:46
الفوركس مينفعش كوظيفة اساسية ولا كدخل اساسى
لانه مش مضمون فى الربح او الخسارة افرض مثلا
قعدت شهر تخسر مش هتاكل ولا تشرب فى شهر ده
هو ينفع كمصدر تانى وليس اول

bogos199
12-11-2013, 15:57
السلام عليكم ورحمة الله
اظن انه لا غنى عن العمل التقليدي الثابت فهو يضمن لك حياة مستقرة ودخل قار
ومضمون
اما الفوركس فقد يجعلك غنيا وقد يهب عليك بالصواعق والمشاكل
وبالاضافة انه يمكنك التوفيق بين الاثنين

Mostafa Haval
12-11-2013, 16:13
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

في الوظيفة او الشغل تستلم راتبك الشهري وانت مرتاح وضامن الامر لكن في الفوركس لا تعرف متى تربح ومتى تخسر كل شيء

شكـرا لـك .

عبدالقادر مطر
12-11-2013, 16:22
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى الفاضل جزاك الله خيرا كثيرا اما بعد
معك حق اخى الكريم لا يوجد اى عمل مثل الفوركس فى رفاهيته
ولكن هذا الكلام ينطبق على من يعرف عن سوق الفوركس جيدا وعلى درايه به

choroukguid
12-11-2013, 16:36
صحيح اخي عندك الحق مليون في المائة فالفوركس يوفر الكثير
لكن لاتعلم غدا مادا يحدث او لقدر الله ان تخسر صفقات لدى افضل الشغل الثابت زائد الفوركس

gr53
12-14-2013, 04:41
بالفعل اخى الكريم انا اتفق معك واتمنى ان يكون الفوركس هو العمل الاساسى لى ولكنة يحتاج الى الكثير من الخبرة وبالتوفيق

في الفوركس لا شيء مضمون فكيف تعتقد أنه من الممكن الاعتماد عليه كمصدر رزق أساسي
و من المعلوم أنه سوق متقلب متغير
لكن يمكن أن يكون عاملا مساعدا للرزق

ابو امير
12-14-2013, 09:29
قبل الدخول الا هذا الباب من ابواب العلم وهو الفوركس واخذ منه مانريد في هناك اشياء كان يجب علي
وعليك ان نعرفها لانها حقا مرتبطه بهذا المجال لاكننا نتهاون فيها وهذا خطاء التعليم مرتبط ببعضه
اي شي في هذا العالم مرتبط ببعضه والعلم والتعلم في جميع المحالات من اهم الامور التي دائما
ماتسعى لتقدمك وهي التي عملت الكثير من الجوانب لتقدم الناس الطموحين ولهذا ارتباط العملم وثيق

gr53
12-23-2013, 02:10
السـلام علـيكم ورحـمة الله وبـركاته

في الوظيفة او الشغل تستلم راتبك الشهري وانت مرتاح وضامن الامر لكن في الفوركس لا تعرف متى تربح ومتى تخسر كل شيء

شكـرا لـك .

مخاطرة كبيرة جدا الاعتماد كليا على الفوركس خصوصا لو كان رأس المال صغير
فالسوق متقلب و غير مضمون مهما وصلت للخبرة و الاحتراف فالخسارة لا ترحم أحد

mr.dragon
12-23-2013, 02:33
انا في رأيي ان يكون لديك فرصة للعمل وفرصة لكسب المال من
الفوركس لكن الفوركس لا يعتبر عمل ولا يمكن أن تستأمنه لأنه ممكن لقدر الله في يوم تجد حسابك 0

waelmma
12-25-2013, 14:25
:yahoo::ok:متنساش اخى الكريم ان سوق الفوركس غير مضمون
وممكن تكسب وممكن تخسر علشان كدة لازم تروح الشغل :yahoo:

ahmed abdelaal
12-25-2013, 14:29
اهلا يا اخي وشكرا علي الموضوع
ضروري الزهاب الي العمل وعدم الانتكال علي المواقع هذه
فكما قال صديقي الفوركس متقلب لا تضمنه كل الضمان

gr53
12-28-2013, 08:22
مخاطرة كبيرة جدا الاعتماد كليا على الفوركس خصوصا لو كان رأس المال قليل
فالفوركس سوق متقلب غير مضمون حتى المحترفين لا يمكنهم تجنب الخسائر دوما فهى لا تترك أحد

محمد عز الدين عيد خضري
12-28-2013, 08:24
لا تجعل هدفك في الحياة هو جمع الاموال فقط لا غير بل اجعل لنفسك رساله تقدمها
ويجب عليك ان تتعلم شيئا وتفيد به بجانب الفوركس

iam_is
12-28-2013, 08:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي الكريم
الموضوع دة غلط تماما لان الفوركس لايعتبر دخل ثابت ولا يمكن الاعتماد علية
لانة سريع التقلب
تقبل مرروي والله الموفق للجميع

عدي
12-28-2013, 10:33
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ... بس انت مش ضامن انك تكسب دايما يا معلمي .. الفوركس مش دخل ثابت يعني فيه خساره و فيه مكسب مينفعش تعتمد عليه خالص و بالتوفيق

zinga3
12-28-2013, 14:21
يتم تداول العملات دائما في أزواج. على سبيل المثال، eur / usd، وهو ما يعني اليورو أكثر من الولايات المتحدة
دولار، من شأنه أن يكون الزوج النموذجي. في هذه الحالة، اليورو، العملة الأولى التي يمكن أن يطلق عليه
العملة الأساسية

---------- Post added at 12:21 PM ---------- Previous post was at 12:17 PM ----------

العملة الأولى هي القاعدة، وبالتالي في زوج يمكنك الرجوع كمية من أن
العملة باعتباره المبلغ المطلوب لشراء وحدة واحدة من العملة الثانية.

poop
12-29-2013, 06:21
بدايه ارحب بك اخى الكريم وباعضاء المنتدى الكرام
نصيحه منى عليك بان تعمل عمل اخى مع الفوركس لان الفوركس يمكن ان تخسر كل شى فى مده قليل

بالتوفيق لك اخى الفاضل انت وباقى الاعضاء الكرام

Abo Hamdy
12-29-2013, 17:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل
بس الفوركس لا يعتمد عليه كمهنة اساسية ابدا ابدا ابدا
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا وبتمنالكم صفقات رابحة ان شاء الله

farouk100082
12-29-2013, 17:20
فعلا ان الفوركس يوفر لنا الكثير من الجهد والكثير من الوقت كما اننا من خلال الفوركس نستطيع تحقيق احلامنا
ولكن لا تجعل حياتك كلها كما ذكرت على السرير والا لن يصبح هناك احساس بمعنى الاشياء

remas
12-29-2013, 18:01
يعنىلو انت شايف نفسك تقدر تحقق ربح جيد فى المجال ده يبقى هو افضل ليك من اى مجال اخر
انام لو شايف انك مش هتقدر تستمر فيه يبقى العمل على الارض افضل طبعا

zinga1
12-30-2013, 14:57
القراد - أدنى تغير في السعر، لأعلى أو لأسفل.
غدا التالي (توم / القادم) - في وقت واحد شراء وبيع عملة للتسليم
اليوم التالي.
تكلفة الصفقة - تكلفة شراء أو بيع أداة مالية.
عملية التسجيل - التاريخ الذي يحدث التجارة.

gr53
01-11-2014, 20:51
فعلا ان الفوركس يوفر لنا الكثير من الجهد والكثير من الوقت كما اننا من خلال الفوركس نستطيع تحقيق احلامنا
ولكن لا تجعل حياتك كلها كما ذكرت على السرير والا لن يصبح هناك احساس بمعنى الاشياء

على الرغم من أن الفوركس مجال يمكن من خلاله تحقيق الأهداف قد تصل للثراء
لكن هذا لا يعني الاعتماد عليه كليا كمصدر رزق رئيسي فالسوق متقلب و غير مضمون

maghribia
01-11-2014, 20:53
ممكن ان الفوركمس يكون مجال ربحي للمتداول
و لكن انا في اعتقادي ان هذا ليس تفسيرا
لان يترك المتداول وظيفتنه التي هي مضومونة

hoda11
01-18-2014, 12:45
السلام عليك التفكير بهذه الطريققة خطر لان الوظيفة ثابتة ودخلها ثاب لكن الفوركس متغير وخطر والرفاهية التى تتحدث عنها لمن يتداول بالالاف وليس ب مئات الدولارا ممكنمع قليل من الطمع يصبح كل شئ صفر اتمنى لك النجاح والله الموفق

mohamed alsaead
01-18-2014, 12:57
انصحك لا تعتمد على الفوركس لان اموالة غير رعية ودخل الربا فية بشكل غير مباشر ونحن لا ندرى لان الحسابت الاسلامية اساسا غير حقيقة كلمة وهمية فقط

alaa75m
01-18-2014, 13:36
فمن يعلم غدا سوف تربح ام تخسر حسابك باكمله فتجلس بدون عمل

fillane
01-18-2014, 13:37
بسم الله الرحمان الرحيم
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كلامك جميل و يبعث التفاؤل في المسايرة
لكن سوق الفوركس غير مضمون صديقي
فيمكن ان تخرج منه كما دخلته 00
لدى لا انصح بالاعتماد عليه لكيا

forexman3
01-18-2014, 15:05
شوف ياغالى
انا معك بان العمل فى الفوركس له مميزات كثيرة ومن اهم هذه المميزات
اانك لاتخضع لتحكم مدبر او تاعنى من الانتقال الى العمل ولكن يجب
ان نحذر من هذا السوق

maghribia
01-18-2014, 15:08
انه لازم ان يروح المتداول الى الشغل
لانه الفوركس لا يمكن ان يوفر ما يحتاجه المتداول داءما
فهو غير مضمون على عكس الشغل

medka
01-18-2014, 15:21
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
نعم يا أخي الفاضل هو يوفر راحة لا مثيل لها في العمل ولكن وقن الخسارة لا أطن ذلك سيقع معك بل ستكرهه لذلك تمسك بالعمل الحقيقي أكثر

fillane
01-18-2014, 15:34
بسم الله الرحمان الرحيم
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لكن اخي الفاضل فالتداول على سوق الفوركس هواية و ليس دخل قار
لانه غير مضمون فلا يمكن الاعتماد عليه و حده
الا للمحترفين فيمكن ذلك

transakshan6
01-18-2014, 15:59
طبعا يا باشا بس ده في حال
إذا انت احترفت بقي بس لازم تحط
مبلغ بعيد عن الفوركس عشان لو
بقيت علي الحديده في الفوركس مستلبك
ميضيعش .. شيل مبلغ حلو منه في البنك
ملهوش دعوه بالمتاجره ..
وطبعا يا اخي العزيز لا تنسي حق الفقراء..
تحياتي لك..

downbeat
01-18-2014, 17:32
السلام وعليكم ورحمة الله وبركاته
مرحباً أخي لعزيزي أضن أنا هده الفكرة هي غلط في غلط الفوركس يوفر رحت الجسم أية لابتوب على السريري وأنا قاعد أجمع في فلوس ولكن هل تضن أنا الدماغ سيكون مرتاح أخي لعزيزي أنت تدخل صفقة وتضعها مفتوحة وتدهب إلى النوم هل تنام أم يبقى بالك كله مع الصفقة هل سوف أجد ربح في الصباح أو أجد خسارة هده وجهت ندري أخي لعزيزي وتصببل مني مروري المتواضع

korbosli
01-18-2014, 17:47
فمن يعلم غدا سوف تربح ام تخسر حسابك باكمله فتجلس بدون عمل بالطبع اخي الفوركس هو العمل الوحيد الدي يفر لك
بالتوفيق اخي العزيز

reus
01-18-2014, 18:42
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
بس الواحد مش ضامن نفسه فى الفوركس يا اخىو تقبل مرورى
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه

saad197920
01-18-2014, 23:27
لا يا اخى الفاضل ان تفكيرك خطأ لابد لك من ان تعمل فى عمل عادى اساسى فى حياتك واجعل من الفوركس عمل
جانبى ولا تعتمد عليه 100% لانه مجال خطير جداً .

creatorman1978
01-18-2014, 23:57
ياخى الكريم الفوركس لا يجوز ابدا ان يكون عمل رئيسى ومصدر دخل اساسى فهو مهمة وصلت درجة خبرتك سيظل تجارة غير مضمونة .... ويجب عليك ان تبقى فى عملك وان تسعى فقط لتحقيق مبلغ جيد من خلال الفوركس يمكنك من عمل مشروعك الخاص وهو ما يعطيك اريحية لترك عملك الاول ويعطى لك مساحة اكبر للتداول فى الفوركس

alaeddine
01-19-2014, 00:09
انا لا اوافقك الراي اخي بالفعل
ليس مثل العمل الدائم اي غير مضمون لدلك انصحك بالبحث
عن وظيفة تعتمد بها على دخلك و تتاجر في الفوركس على اساس دعم نفسك.

salim telecom
01-19-2014, 01:30
السلام عليكم و رحمة الله و براكاته
كيف الحال اخي الكريم
اتمني ان تكون بخير و عافية
نعم اخي لاكن لا امان في الفوركس
و في الاخير تقبل احترامي

fahd1995
01-19-2014, 01:50
الفركس غير آمن و ممكن ان تضيع كل أموالك في رمشة عين لذا من الأحسن إيجاد علم رسمي و إبقاء الفركس كهواية

marem2007
01-19-2014, 05:24
معلومة صغيرة هل ستظل طول عمرك في الغرفة وتنعزل عن بقية المجتمع
معلومة اخرة هل هتفضل تكسب عمرك كلة دون اي خسائر

ahmedibrahim258259
01-19-2014, 11:32
الشسلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا معك ان الواحد مابيحبش حد يترأس عليه بس لازم الواحد يحد في اعتباره ان الفوركس شغل ثانوي وليس اساسي
تقبل مروري

ahmedsoliman
01-19-2014, 11:44
نعم أخي الكريم .. لكن لا تعتمد اعتماداا كليا لى الفوركس فقط بل ابحث عن وظيفه اخرى واجعل اعتمادك ع الفوركس كربح اضافي وليس عمل ثابت
وذلك لأن الفوركس ربح وخساره فقد تربح ف صفقه وتخسر ف اخرى .. اما العمل الوظيفي فلك مرتب اخر كل شهر بتاخده واء اشتغلت بضمير او لا
وبالتوفي دائما أخي العزيز

mohamed alsaead
01-19-2014, 12:09
لا انصحك تروح الشغل لا نالفوركس عمل غير مضمون وغير رعى ايضا ولابد ان تعتمد على مصدر دخل مختلف حتى لو كنت بتربح منة لان يوم هيجى هتخسر كل فلوسك

eng_reham
01-19-2014, 12:09
عمل الفوركس غير مضمون لانه تجارة بها احتماليه للخسارة واحتماليه للمكسب فلو الشخص بيدة العمل بعمل مضمون الدخل فيستحسن ان يكون بجانب عمل الفوركس ... هذا راي

mohamed alsaead
01-19-2014, 12:14
روح شغل اضمن اخى الفوركس عمل غير مضمون نهائيا وممكن فى ليلة واحدة بسبب خبر غير متوقع يتحرك السوق ضدك ووتخسر را مالك وكل شركات الفوركس تنصح بالعمل فى المجال باموال فائضة عن حاجتك

ndoe
01-19-2014, 12:37
هو فعلا الفوركس جميل لان انت بتكون مدير نفسك بس فى حاجة لازم نعرفها ان الفوركس مش سهل تجيب منه فلوس
لانك هتخسر كتير فى الاول بل انت محتاج فلوس علشان تصرفها فى الفوركس

mohamed alsaead
01-19-2014, 12:41
لابد ان تعتمد على مصدر دخلى غير الفوركس الفركس اخى عمل غير مضمون نهائيا وفية اشكالية شرعية ايضا كبير والحسابت الاسلامية كلها بطالة ووهمية ولا تعطيك اى ربح حلال منها وتحسب سواب عليها من صفقاتك وتظهر امامك خانة السواب صفر وفى الحقيقة تحسب بدون ما تشعر

walid08
01-19-2014, 12:47
السلام عليكم
لا يا اخي انا ضد اعتقادك
هو حقا الفوركس شيئ سهل و غير متعب ابدا ولكن يمكن ان تربح اليوم وان تخسر كل شيئ غدا اي انه عمل خطير و غير مستقر
اعتقد انه يجب وضع الفوركس في خانة الهوايات ليس في خانة العمل المحترف

abbesabidi
01-20-2014, 20:19
بل اجعل الفوركس كمصدر دخل ايضافي لك

sara ali
01-22-2014, 15:57

محمد مؤمن
01-23-2014, 03:31
صحيح الفوركس مصدر ربح متميز وكمان أريح من أعمال تانية كتير خصوصا زي ما انت قلت انك بتشتغل وانت قاعد في بيتك قدام جهازك
لكن برضه في رأيي ما ينفعش تعتمد عليه لوحده لأنه صحيح سوق مربح لكنه متقلب جدا وكل شركات الوساطة بتنبه ان الفوركس يحمل مخاطرة عالية
رأيي انه بالإضافة للوظيفة الأساسية ممكن تخلي الفوركس كوظيفة إضافية تقدر تكسب منهم أرباح كويسة بس ابعد عن المخاطرة وحب المكسب السريع بدون إدارة سليمة

devman
01-23-2014, 13:45

طبعا لما لا نكون لديك فرصتين للعمل وفرصتين لكسب المال

الفوركس لا يعتبر شغل ولا يمكن أن تستأمنه لأنه ممكن تنصدم في يوم خسارتك

بالتوفيق إن شاء الله

FIILO
01-23-2014, 17:52
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته و الله العظيم اخي الفوركس نسمع عنة كتير بس ممكن سؤال متوسط ارباح الفوركس لشخص عادي ممكن في رنج كام

harimeche
01-23-2014, 21:49
الســـــــــلام عليكم ورحمة الله

وهده من ميزات هدا العــــــــــالم الكبير

لكن يجب علينــــا الإلتزام وإدارة الوقت

لكي لا نقع في المشاكل

mr.eslam
01-24-2014, 12:32
انا معك فى هذا الامر فأنا متبهدل شويه فى العمل و لاكن لابد من العمل الاساسي
اولا اهلك مش هيقطنعو انك بتشتغل الا لما يشوفو بهدله داخل عليهم باليل
ولو جيبت فلوس يقلولك سرقتهم من مين (احبيبي ابابا)

محمد رجب
01-24-2014, 12:33
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا لا اوافقك الراي اخي بالفعل
ليس مثل العمل الدائم اي غير مضمون لدلك انصحك بالبحث عن عمل

milanowolf
01-24-2014, 12:39
اذا تعلمت تعليم جيد جدا فى هذا المجال الشاق واتبعت استراتيجية ناجحة
نسبة نجاحها لا يقل عن 75% وان تختبرها بنفسك فترة لا تقل عن 3 شهور
لو زادت الفترة يبقى كويس واهم شئ بقى هو رأس مالك ان لا يقل عن عشرة
الف دولار حتى تحصل كل شهر على ربح

محمد رجب
01-24-2014, 12:41
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يا اخى انا لا اتفق معاك اطلاقا فيما توصف فيه تجارتك او شغلك بهذا الوصف احب افكرك بحاجة ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه
يعنى حتى لو حضرتك مش ناوى تشتغل وهيكون الفوركس بالنسبة ليك هو مصدر دخلك الاساسى اقولك ماشي بس ده مش صح علي فكره

latraaa
01-24-2014, 15:06
يا اخي الكريم، انت لا ترى الفوركس على حقيقته، أنت تحلم و فقط، يا أخي الكريم، الفوركس ليس بالسهل كما تعتقد، بل هو مجال صعب جدا و يمكن أن يخسرك الكثير، و عليه أقول لك، لابد من التعلم أولا قبل أن تتخد مثل هدا القرار، بالتوفيق لك و للجميع إ نشاء الله

ahmadinho100
01-24-2014, 18:53

معك حق اخي في الفركس ليس هناك مدير يتنفخ عليك تشتغل وقتما تريد و لا يشترط عليك احد و هادا متياز

elnosa
01-24-2014, 18:56
مش شرط اخى انا مثلا لا اريد اعمل غير على الانترنت وكسب المال من خلاله لكن الفوركس ايضا بها مكسب وخسارة ممكن من تجارة واحدة اخسر كل ال عملته صح ولالا

samieh
01-24-2014, 21:46
كلامك صحيح بس هتقدر تستغنى عن الشغل الاساسى بتاعك امتى
الكلام دة لو انت راجل محترف فوركس وارباحك اكتر من خسايرك
يعنى خبرة ساعتها تقدر تعتمد على الفوركس كمصدر دخل اساسى

medo323
01-24-2014, 22:07
والله موضوعك ممتاز بالفعل كلامك صحيح مائة بالمائه ولكن ياعزيزى كلنا فى البدايه نحتاج ان نعمل فى وظيفه
حتى نستطيع ان نحقق ارباح جيده ويصبح مستوانا يليق بأن نترك العمل الخارجى

alemdar92
01-25-2014, 00:58
نعم يصبح كل شئ صفر بس خلى بالك ان الفوركس يحتاج تعليم فترة طويلة جدا
وخبرة فى التعامل وفترة طويلة على الحساب

magic777
01-25-2014, 02:32
نعم يصبح كل شئ صفر بس خلى بالك ان الفوركس يحتاج تعليم فترة طويلة جدا
وخبرة فى التعامل وفترة طويلة على الحساب

بالطبع اي عمل بدون خبره نهايته صفر على الشمال ومش هيفيد بحاجه خالص للأسف لكن مع الخبره
هتكون الارباح اكبر بالطبع عن اي العمل العشوائي

Wdiaa41
01-25-2014, 02:36
تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى ...

waleedhafez
01-26-2014, 16:09
السلام عليكم
والشغل دائم ليا طبعا

محمد رجب
01-26-2014, 16:10
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم أكيد أخي الفوركس عمل شخصي بالدرجة الأولى ولا يحتاج إلى مدير أو مراقب عليك ولكن يحتاج إلى رأ مال للبداية

Abo Hamdy
01-26-2014, 16:19
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
الفوركس لا يعتمد عليه كوظيفة رسمية وانصحك لو لقيت شغل مترفهوش عشان الفوركس مهما كان

محمد رجب
01-26-2014, 16:19
أكيد أخي الفوركس عمل شخصي بالدرجة الأولى ولا يحتاج إلى مدير أو مراقب عليك ولكن يحتاج إلى رأ مال للبداية
وتعليم قوي عليه وخطوة خطوة

mvpopcina
01-26-2014, 16:20
السلام عليكم و رحمة الله
بالتوفيق اخي العزيز

Abo Hamdy
01-26-2014, 16:24
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص