PDA

View Full Version : التحليل

Pages : [1] 2 3 4 5 6

masry928
09-30-2013, 15:59
كيف تستطيع ربط التحليل الفنى بالتحليل الاساسى وهل تقدم احداهما عن الاخر ؟

لمياء
10-27-2013, 18:45
اظن ان التحليل الفنى لابد منه فى البدايه حيث يعتمد على المؤشرات والترندات والدعوم والمقومات ومتابعه للشارت
ولابد من دعمه بالتحليل الاساسى ومتابعه الاخبار الاقتصاديه

hmoohema
10-27-2013, 18:55
الاتنين لازم مع بعض
لازم تتابع الاخبار وتتابع اللى بيحصل فى الدنيا ومدى تأثيره على العملات عموما وعلى الفوركس خصوصا
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه معينه او سواء بالترندات او الشموع وحركاتها

abdouabdou
10-29-2013, 02:00
السلام عليكم
التحليل الاساسي لا يفدك في شيء لانه يستخدم في الفقات الطويلة الامد
اتمد على التحليل الفني و المؤشرات
بالتوفيق اخي العزيز

aboyahya2
10-29-2013, 02:14
تحليل الأساسي يعتمد على الأمور التالية‏

الظروف الاقتصادية
ظروف الصناعة
ظروف الشركة

وذلك من اجل تحديد سعر السهم الحقيقي الذي ينبغي إن يباع به السهم ولقد سبق شرح هذه الأمور في مواضيع ‏أخرى في هذا المنتدى.‏

إما التحليل الفني ‏

فهو لا يعني بتحديد السعر الحقيقي للسهم فهو لا يهتم بتجميع أو تحليل أي بيانات أو معلومات متاحة (مثل ‏الأخبار الاقتصادية وغيرها ) ذلك لأنه ينصرف في الأساس إلى تتبع حركة الأسعار في الماضي على أمل ‏اكتشاف نمط لتلك الحركة يمكن منه تحديد التوقيت السليم للقرار الاستثماري فحركة الأسعار في الماضي تعد ‏مؤشرا يعتمد عليه في التنبؤ بحركتها في المستقبل.‏

doola2020
10-31-2013, 22:37
أنا لم اربط شيئ بشيئ فأنا دائما أميل إلي التحليل الأساسي لأنه هو الأصدق في كل شيئ ولكن من الأفضل أن تحلل الاثنين معا الفني والأساسي

abo heba
11-02-2013, 01:22
اهلا بك اخى
التحليل الفنى من وجهه نظرى لابد ان يكون اولا وان تحدد كل ما تريده على الشارت وبعد ذلك
لابد ان تتابع التحليل الاساسى لترى الاخبار التى تكون على العملات والتوقع لها لتختار الطريق
تحياتى لك

محمود مرعى
11-02-2013, 03:23

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بص والله يا اخى اللى انا بعملها انى بشوف التحليل الاساسى الاول كالميل والاتجاه العام للسوق وفيبوناتشى
وبعد كده بشوف المؤشرات والاسترتيجيات لو تحقق يبقى تمام اوى

gr53
11-02-2013, 11:16
التحليل الأساسي هو وسيلة لتحليل العملة من خلال قوة اقتصاد البلاد التي تؤثر في العرض و الطلب لتلك العملات
و التحليل الفني هو دراسة حركة السوق و معرفة الاتجاه العام للعملات
فلا يمكن الاستغناء عن أي منهما بل يجب يجب الاهتمام بالتحليلين قبل الدخول في أي صفقة

boshboshking
11-02-2013, 11:33
شوف يا سيدى انا بعمل إيه اول حاجه لازم تشوف الأخبار على المفكره الأقتصادية و من خلال البيانات تقدر تحدد السعر هيروح على فين ؟
و بعدين تخش على التحليل الفنى بالمؤشرات اللى انت بتفضلها لو لقيت الأتنين طريقهم واحد يبقى انت ماشى صح

latraaa
11-03-2013, 14:21
و الله يا أخي الكريم، و الله لم يسبق لي و أن قمت بالعمل على هدان التحليلان، و عليه لا يمكنني أن اقدم أي رأي، أتمنى أن ينفعنا اي من الإخوة الكرام إ نشاء الله، بالتفويق لك و للجميع إ نشاء الله

Ahmed2020eg
11-15-2013, 16:37
التحليل الفني هو فهم العلاقة بين السعر والزمن من خلال دراسة تاريخ السعر , شكل الاسعار , المؤشرات , المخططات , والانماط المتكررة للسهم

التحليل الأساسي هو دراسة العوامل التي تؤثر على الأوضاع الاقتصادية للدولة، وذلك من خلال قياس حالة النمو الاقتصادي والتضخم ومعدلات الفائدة والقدرات الإنتاجية للصناعة ومعدلات البطالة والاستقرار السياسي للدولة والتي تؤثر على العرض والطلب.

يعتمد التحليل الأساسي في سوق العملات على دراسة الاقتصاد الكلي (Macro Economic)، ويقوم التحليل الأساسي على مبدأ رئيسي وهو أن قيمة العملة تتأثر بقوة أو الضعف الاقتصاد، فكلما كان الاقتصاد قويًا أصبحت العملة قوية. والعكس صحيح.

حسن احمد بلاع
11-15-2013, 16:44
متابعة المحللين في القنوات او المواقع

بالاضافة الى التحدث مع من لهم خبرة في

هذا المجال وعدم الاعتماد على تحليلي واحد فقط.

waelmma
11-15-2013, 16:50
:(:)):o:o مفيش شك ان التحليل الفنى هو له اولوية دى مش عايزة كلام
وياتى بعده التحليل الاساسى وقبل كل ده بياتى ادارة راس مال جيدة :o

yota
11-15-2013, 17:04
الحقيقة انا قريت ان التحليل الفنى هو الاهم فالتحليل الاساسى مجرد تحليل وقتى وينتهى بانتهاء الوقت المحدد لية
ويعود الاصل للتحليل الاساسى لذا فالعمل على الاساسى يكون لوقت معين فقط

fares2alex
11-15-2013, 19:08
في الواقع اخي الغالي انا عن نفسي توقفت تماما عن العمل باي نوع من انواع التحليلات

لانها دجائما تعطيني اشارات مختلفة في التداول والدخولا والخروج من والي الصفقة

ashrafshawky
11-15-2013, 19:09
اخى الكريم لك كل الشكر على هذا الموضوع الجيد والمفيد وننتظر العديد من المواضيع الجبيدة والهامة وبالتوفيق والربح الكبير من هذا العالم الكبير

ahmadinho10
11-15-2013, 21:30

بالنسبة لتحليل اخي فأنا مازلت مبتدء و بدأت اعرف شيء على التحليل و الشموع المرجوا ان تعطونا طريقة تحليلكم

هدىابراهيم
11-15-2013, 22:17
لازم تتابع الاخبار وتتابع اللى بيحصل فى الدنيا ومدى تأثيره على العملات عموما وعلى الفوركس خصوصا
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه معينه او سواء بالترندات او الشموع

WASEM DALLOUL
11-15-2013, 22:43
السلام عليكم
انا يا أخي الكريم اقدم التحليل الأساسي على التحليل الفني وانا شخصيا اعتبر ان الأخبار عبارة عن وقود السوق ومحركه
وشكرا

ابوالفتوح موسى مدين
11-15-2013, 22:46
السلام عليكم اعتقد ان التحليل الفنى هو الاهم فى تجارة الفوركس لان التحليل الفني هو دراسة حركة السوق و معرفة الاتجاه العام للعملات

heroo252
11-15-2013, 22:55
بالنسبة للتقديم طبعا التحليل الفنى اهم وهو الى مستمر معانا
انما تاثير الاخبار بيكون لحظىلدقايق من صدور الخبر ممكن يحرك السعر مئات النقاط
انما بعد كدة خلاص السوق بيرجع لطبيعتة

ilyes chaieb
11-15-2013, 22:56
التحليل الاساسي هو التحليل الاخباري , و التحليل الفني هو الي بنستعمل فيه ادوات الخطوط و المؤشرات (ترندادت , دعوم و مقاومات)
و العلاقة بينهما ممكن تستخرجها من متابعتك للاخبار , فالخبر هو المتحكم الاول في الشارت و في اتجاه العملة و في هذه الحالة التحليل الفني
بيكون وسيلة لتأكيد الخبر.

zouzza
11-15-2013, 23:18
الربط بينهما حسب اعتقادي هو سهل استعمل كل تحليل على حدى وقارن النتيجة
التي توصلت اليها ثم قرر ودائما مل الى التحليل الأساسي فهو الأقرب في النتيجة

masry92
11-15-2013, 23:33
اظن ان التحليل الفنى لابد منه فى البدايه حيث يعتمد على المؤشرات والترندات والدعوم والمقومات ومتابعه للشارت
شوف يا سيدى انا بعمل إيه اول حاجه لازم تشوف الأخبار على المفكره الأقتصادية و من خلال البيانات تقدر تحدد السعر هيروح على فين

crazyfrag1
11-16-2013, 00:31
الــــسلام عــــلــــيــــكـــم و رحــــمــــة الــــلــــه و بـــركـاتـه التحليل الفن لابد ان يكون الاول بالـــتـــوفـــيـق لـــنــا و لــكــم ان شــاء الـــلــه

w3ad
11-16-2013, 21:31
اعرف ان الجمع بينهما يعطى افضل النتائج ولكن لا اعرف كيفيه الربط بينهما ان شاء الله الخبراء يفيدوك حول هذا الموضوع

محمد أبو بكر
11-17-2013, 02:01
السلام عليكم
التحليل الاساسي هو التحليل الاخباري , و التحليل الفني هو الي بنستعمل فيه ادوات الخطوط و المؤشرات (ترندادت , دعوم و مقاومات)
و العلاقة بينهما ممكن تستخرجها من متابعتك للاخبار , فالخبر هو المتحكم الاول في الشارت و في اتجاه العملة و في هذه الحالة التحليل الفني

dodovedo
11-17-2013, 13:53
اخى الكريم
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى الكريم وقت التحليل الاساسى للاسف التحليل الفنى
غير مفيد ثم نعود للتحليل الفنى بعد الخبر
تقبل احترامى

mazen2508
11-17-2013, 16:22
اخى الفاضل تحياتى
التحليل الاساسى يهتم بما يدور في اقتصاديات الدوله صاحبة العمله
اما التحليل الفنى فيهتم بحرة سعر العمله وبذلك يكمل كل منهما الاخر

---------- Post added at 01:22 PM ---------- Previous post was at 01:21 PM ----------

اخى الفاضل تحياتى
التحليل الاساسى يهتم بما يدور في اقتصاديات الدوله صاحبة العمله
اما التحليل الفنى فيهتم بحركة سعر العمله وبذلك يكمل كل منهما الاخر

walid-c3
11-17-2013, 17:08
التحليل الفني تقدر تعتمد عليه في وقت عدم صدور الاخبار اما التحليل الاساسي يكون وقت صدور الاخبار هو الرائد في كل شئ يعني كلها حسابات على دعومات ومقاومات وترند مكسور وكل شئ تقبل مروي اخي الكريم الفاضل

marem2007
11-18-2013, 04:50
في البداية اقوم بالتحليل الفني ثم اتابع التحليل الاساسصي واذا اتفق التحليلين اقوم بالدخول في الصفقة ولكن بحرص من الخسارة

ayman.shosha
11-18-2013, 06:59
انا ملاحظ يا اخى ان اغلب موضوعاتك موجوده بالقسم العام
مع ان القسم العام تقبل الموضوعات به بصعوبه
وبالرغم من ان كل موضوعاتك اما سطر او سطرين
بالاضافة الى انها مكررة ايضا

فأنا متابع جيد لك
ممكن تفهمنى ازاى بتعمل كده
؟؟!!

اصلى انا حاسس كده انك فى سباق مع الزمن
بس خلى بالك اللى بيزمر ما بيخبيش زقنه
واللى مايشوفش من الغربال يبقى اعمى
واللى بيساعدك النهاده
بكره هيقول لك باى

والله انا نسيت موضوعك كان عن ايه
بس ممكن تكرره فى موضوع تانى وهيضاف ايضا لا تقلق

mohamed alsaead
11-18-2013, 07:07
التحليل الاخبارى لابد لكى تنجح فية لابد ان يكون لديك خبرة كبيرة وتعمل فى مجال السياسية عشان تقدر تعرف الخبر هيائثر على الاسعار ازى والتحليل الاساسى لابد ان تتعلمة من الففديوهات التعليمية

gr53
11-18-2013, 13:59
التحليل الأساسي هو وسيلة لتحليل العملة من خلال قوة اقتصاد البلاد التي تؤثر في العرض و الطلب لتلك العملات
فلا يمكن الاستغناء عن أي منهما بل يجب الدمج بينهما و العمل بهما حتى تزداد فرص النجاح

marem2007
11-18-2013, 16:26
هو التحليل الاساسي ممكن يتوافق مع التحليل الفني وانا ممكن ابدي التحليل الاساسي علي التحليل الفني لان الاخبار بتكون اقوي من اي شيء

Sherif Qadous
11-18-2013, 16:26
يستخدم المتاجر برنامج الرسم البياني للقيام ببعض الحسابات التي تساعده أكثر على فهم حركة السعر مثل
كم هو معدل السعر خلال العشرة ايام الماضية وغيرها الكثير هناك مجموعة محدودة من هذة الحسابات تسمى المؤشرات .

zamalkkawy
11-19-2013, 15:01
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه معينه او سواء بالترندات او الشموع

mohamed emara
11-19-2013, 15:14
شىء سهل جدا ولابد وان نتعرف جيدا نوعيه الاخبار الهامه ومتى تصدر وما تاثيرها
ودراسه جيده للشارت وان توافق التحليلين مع بعض تكون اشاره قويه جدا للدخول الى السوق وتحقيق الربح

rafot
11-19-2013, 16:06
يا اخوانى ارجو الافاده لو سمحتم اريد ان اعرف ضرورى ما هو الفرق بين التحليل الفنى والتحليل الرقمى
حيث انى مازلت مبتدا وفى بدايه الطريق واريد ان ادخل صفقات جديده جزاكم الله خيرا

MrMM
11-20-2013, 02:28
يا أخي الفاضل ما عليك فعله هو أن تقوم بتحليل شارت تحليلا فنيا ( اعتمادا على المؤشرات والترندات والدعوم والمقومات )
ثم بعد ذلك القي نظرة على الاخبار و إذا وجدت خبرا يتعارض مع ما توقعته بواسطة التحليل الفني فلا تدخل الصفقة
و إن كان العكس فادخل

halim05
11-22-2013, 17:24
كلاهما يكمل الثاني

---------- Post added at 03:24 PM ---------- Previous post was at 03:23 PM ----------

اعتمد على الشارت و نقاط المقاومة و الدعوم

gr53
11-22-2013, 18:50
يا اخوانى ارجو الافاده لو سمحتم اريد ان اعرف ضرورى ما هو الفرق بين التحليل الفنى والتحليل الرقمى
حيث انى مازلت مبتدا وفى بدايه الطريق واريد ان ادخل صفقات جديده جزاكم الله خيرا

التحليل الفني هو دراسة حركة السوق و معرفة الاتجاه العام للفعملات
أما التحليل الرقمي تعتمد على أن أي عملة يتحرك في نطاق رقمي محدد

انس بن تن
11-22-2013, 19:23
كل تحليل يكمل الاخر التحلي الااسى يعتمد على نتائج الاخبار
التحليل الفنى يعتمد على خط الترند وايضا الدعم والمقاومة

halim05
11-23-2013, 14:20
في رايي التحليل الفني كبداية

---------- Post added at 12:20 PM ---------- Previous post was at 12:20 PM ----------

يرافقه التحليل الكلاسيكي كمكمل له و داعم له مدعتمدا على الاخبار الواردة

salimned
11-23-2013, 21:23
السلام عليكم
طبعا انا اعتمد على التحليل الفني في الشارت
و بعدها اشاهد ان كانت هناك اخيار مهمة
لاني لا اتاجر و فتها و ان لم تكن فاني ادخل الصفقة بناءا على الاستراتيجية التي اتبعها
موفق اخي.

anass44
11-23-2013, 21:25
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني ان مازلت في
البحث و التعلم لمعرفة كل شئ علىى الفوركس لهدا اني
مازلت لم اعتمد اي تحليل لكن اظن التحليل النفسي هو الاهم

arrow
11-23-2013, 21:26
كلا من التحليل الفنى والتحيل الاساسى له اهمية كبيرة ولا اقدم احدهما على الاخر واعتمد على التحليل الفنى فى حالة ان التحليل الاساسى ليس فيه ما يقلق او قد يؤدى الى تغير فى التحليل الفنى وكلاهما يؤكدان بعضهما فى مغظم الاوقات .

محمد رجب
11-23-2013, 21:28
طبعا التحليل الفنى اهم وهو الى مستمر معانا
انما بعد كدة خلاص السوق

forexbroker
11-23-2013, 21:29
السلام عليكم
ليس هناك تحليل أفضل من أخر بل التحليلين الإثنين هما
ضروريين و يتكاملان معا ليألف أحسن تحليل لأي زوج.

did saddek
11-23-2013, 21:29
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
و الله يا أخي أنا جديد على كل هذا
و أنا لأومل مرة أسمع عن هذه المصطلحات
و سوف أراقب الردود الأخرى فربم سأستفيد أنا أيضا من سوئالك هذا
و شكر بالتوفيق

محمد رجب
11-23-2013, 21:31
اعتقد ان التحليل الفنى هو الاهم فى تجارة الفوركس لان التحليل الفني هو دراسة حركة السوق و معرفة الاتجاه التحليل الفنى فيهتم بحركة سعر العمله وبذلك يكمل كل منهما الاخر

halim05
11-24-2013, 15:01
التحليل الفني لازم يعتمد عليه المتداول
التحليل الكلاسيكي لا غنى عنه في اعتقادي فهو الذي سيحدد التجاه العام للسوق
الربط بينهما اي بين التحليلين يعطيك اريحية في الدخول للصفقات

vandersar197
11-24-2013, 15:21
والله اخي انصحك إذا كنت مبتدأ تركز على التحليل الفني اول شي بعدها لما تتمكن منه وتلاقي طريقه محترمه
وقتها ممكن تحاول تطور نفسك
بالتحليل الأساسي وصدقني لو تمكنت من الفني ماراح تحتاج للأساسي

gr53
11-24-2013, 15:51
كل تحليل يكمل الاخر التحلي الااسى يعتمد على نتائج الاخبار
التحليل الفنى يعتمد على خط الترند وايضا الدعم والمقاومة

و الدمج بينهما يزيد من فرص نجاح الصفقة فكل منهما له أهميته
و لا يمكن التخلي عن أي من التحليلين

Elrayes
11-24-2013, 18:07

التحليل الاساسي ممكن يكسر التحليل الفني و يغيره تماما بس التحليل الفني بيكون الاعتماد عليه اكتر بكتير من التحليل الاساسي لان مش كل ساعه و التانيه بنلاقي خبر يغير حركة السعر انما التحليل الفني بيعتمد علي حركة السعر و بتكوين الشموع نقدر نعمل تحليل فني احترافي لان السعر دائما في حركة مستمرة

reus
11-24-2013, 18:21
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز انا اسف جدا
مش هقدر اساعدك خبرتى لسه على قدها وبالتوفيق ليك ولينا جميعا

mvpopcina
11-24-2013, 19:40

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
والله اخي الكريم من عارف انا اقوم بلاعتماد على التوصيات واقوم بالتعديل عليها بالتحليل الاخباري او الكلاسيكي حسب الضروف
بالتوفيق

هوبا
11-24-2013, 19:42
اكيد اهم شيئ هو التحليل الفني في الشارت و بعدها اشاهد ان كانت هناك اخيار مهمة لاني لا اتاجر و فتها و ان لم تكن فاني ادخل الصفقة بناءا على الاستراتيجية التي اتبعها وبالتوفيق لك اخي الفاضل

forex4
11-25-2013, 10:30
اخى الكريم
التاجر الناجح هو الذى يعرف كيف يجمع بين التحليلين
التحليل الفنى والتحليل الاساسى وهذا الامر لاياتى الا بعد
ان يكتسب المتاجر الخبرة المطلوبة للوصول الى ذلك

mahmoud fouad
11-25-2013, 10:36
السلام عليكم اخى الكريم تستطيع ربط التحليل الفنى بالتحليل الاساسى وهل تقدم احداهما عن الاخر نعم الافضل ان تقدم التحليل الفنى اولا اظن ذلك وشكرا لك على مجهودك

tazi larbi
11-25-2013, 11:01
السلام عليكم اتحليل الاساسي هو متابعة الاخبار والبيانات وهو اساسي ولبد منه اما التحليل الفني وهوتحليل الشارت بمؤشرات لللاتجاه والتشبع والدخول والخروج ولا غنى لك عن اي منهماا لبد ان تكون تتقن الفني والاساسيى اتمنى لكم النجاح والله الموفق

wassim charef
11-25-2013, 11:03
والله ياخوي لم أستطيع فهم ال forex جيد هل من مساعدة

dodovedo
11-25-2013, 13:11
اخى الكريم
وقت التحليل الاساسى
مينفعش نربط معاه التحليل الفنى يعنى وقت صدور خبر قوى
مش هقدر اتكلم عن التحليل الفنى نتكلم على الحليل الفنى بعد انتهاء تاثير الخبر
تقبل احترامى

magic777
11-25-2013, 14:40
السلام عليكم اتحليل الاساسي هو متابعة الاخبار والبيانات وهو اساسي ولبد منه اما التحليل الفني وهوتحليل الشارت بمؤشرات لللاتجاه والتشبع والدخول والخروج ولا غنى لك عن اي منهماا لبد ان تكون تتقن الفني والاساسيى اتمنى لكم النجاح والله الموفق

التحليل الاساسي تحليل كبير والاخبار فرع من التحليل ده وهو الفرع المهم لينا احنا
كمضاربيين يوميين مش هنتقن الا الاخبار

abdallah10
11-26-2013, 20:26
انا في الغالب لما يكون الخبر قوي لا اتداول الا بعد مرور الخبر لسلامة حسابي وهذا الافضل
انما لو اردت التداول في اوقات لااخبار القوية لابذ وان تتداول باوامر معلقة طبعا بهدف مفتوح

رفيق محمد
11-26-2013, 20:28
التحليل الفنى لوحدة لايشارك فيه اى حاجة اخرى
والتحليل الاساسى لاطلاع على الاخبار ومعرفة مواعيدها فقط
وبالتوفيق للجميع ان شاء الله وربنا يوسع على الجميع

mohamed77
11-26-2013, 20:32
لا طبعا مش بفضل واحد منهم على الاخر لان انا عن نفسى بقول انهم بيكملوا بعض ولكن لكل واحد منهم مهمه معينه التحليل الفنى انت بتحلل الشارت حسب علمك وادواتك التحليليه الى بتجيب نتيجه معاك او مرتاح فيها ولكن التحليل الاساسى بيعطيك توقعات ونتايج صحيحه السوق اتغير او حصل تقلب او حصل انعكاس فى الشراء والبيع ليه انما تحليلك الفنى بيعرفك السوق راح بيك على فين وبتحط توقعاتك وتحليلك فى الشارت لغايه اما يحدث حدث او خبر اخر سواء سياسى او اقتصادى او غيره وسعات بتتكون اخبار سلبيه مالهاش تاثر كبير على الاتجاه وده طبعا اكيد انت فهمه من دراستك للفوركس

محمد عبادة
11-26-2013, 21:02
انا اولاً اقوم بعمل التحليل الفنى اللازم والمتقن على حسب ما افضل بطريقة الشموع اليابانية ثم اطلع
على الاجندة الاقتصادية واحاول ان اربط واقارن بينها وبين التحليل الفنى .

محمد رجب
11-26-2013, 21:03
انما بعد كدة خلاص السوق

فاتح
11-26-2013, 21:09
انا عن نفسي لا اعمل باتحليل الاساسي فتحليل الفني يكفيني لانه في الغالب يوصلني الي هدفي بدون ادني تعب والحمد لله
تقبل مروري

---------- Post added at 07:09 PM ---------- Previous post was at 07:08 PM ----------

انا عن نفسي لا اعمل باتحليل الاساسي وسماع الاخبار فتحليل الفني يكفيني لانه في الغالب يوصلني الي هدفي بدون ادني تعب والحمد لله
تقبل مروري

بشير حمدان
11-26-2013, 21:10
السلام عليكم
التحليل الفنى والاساسى وجهان لعمله واحد لا يمكن فصل احدهما عن الاخر ومرار ما قلت ان الفوركس منظومه لا يمكن اخذ جزء وترك جزء

walid08
11-26-2013, 22:13
التحليل الفني يعتمد على المؤشرات و الترند و الدعم و المقاومة
اما التحليل الاساسي فيعتمد عل الاخبار الاقتصادية
وكلها مكملة لبعضها البعض

gr53
11-27-2013, 00:45
التحليل الأساسي هو متابعة الأخبار و البيانات و التحليل الفني خاص بالشارت و اتجاه العملات
و من المعلوم مدى تأثير الأخبار في كثير من الأحيان على السوق و حركة أسعار العملات
فهما مكملان لبعضهما و لا يمكن تفضيل أي التحليلين على الآخر في أوقات كثيرة

juve4ever
11-27-2013, 01:40
بـــسم الله الرحمان الرحيم السلام عليكم ورحمة الله مشكور اخي الكريم على الموضوع
التحليل الاساسي هو التحليل الاخباري , و التحليل الفني هو الي بنستعمل فيه ادوات الخطوط التحليل الفنى اهم وهو الى مستمر معانا

midou
11-27-2013, 01:42
سلم عليكم

بالتوفيق

هدىابراهيم
11-29-2013, 20:54
التحليل الفنى من وجهه نظرى لابد ان يكون اولا وان تحدد كل ما تريده على الشارت وبعد ذلك
لابد ان تتابع التحليل الاساسى لترى الاخبار التى تكون على العملات

osamamamoon
11-29-2013, 21:18
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه معينه او سواء بالترندات

---------- Post added at 06:18 PM ---------- Previous post was at 06:13 PM ----------

فهو لا يعني بتحديد السعر الحقيقي للسهم فهو لا يهتم بتجميع أو تحليل أي بيانات أو معلومات متاحة (مثل ‏الأخبار الاقتصادية وغيرها ) ذلك لأنه ينصرف في الأساس إلى تتبع حركة الأسعار في الماضي على أمل ‏اكتشاف نمط لتلك الحركة يمكن منه تحديد التوقيت السليم للقرار الاستثماري فحركة الأسعار في الماضي

Moro_Mezo
11-29-2013, 22:46
التحليل الكلاسيكي لا غنى عنه في اعتقادي فهو الذي سيحدد التجاه العام للسوق
الربط بينهما اي بين التحليلين يعطيك اريحية في الدخول للصفقات

hesham elsayed abouelnaga
11-29-2013, 22:48
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
الموضوع يحتاج كلام كتير المهم فى الموضوع كلة ببساطة
اتجاة الترند فى فريم الديلى والويكلى مع دعوم ومقاومات الدايلى والويكلى
تقبل مرورى وتحياتى

ahmedibrahim258258
11-29-2013, 22:55

shico73
11-30-2013, 01:52
.... الاتنين لازم مع بعض
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه معينه او سواء بالترندات او الشموع وحركاتها....

elzeel
11-30-2013, 02:15
فلا يمكن الاستغناء عن أي منهما بل يجب يجب الاهتمام بالتحليلين قبل الدخول في أي صفقة

heroo252
11-30-2013, 02:40
انا بقدم الفنى عن الاساسى وبشتغل بالفنى لحد ما يكون فى خبر
بتابع شغلى عاتحليل الاساسى لحد ما تاثير الخب زيزول ويرجع السوق لحركتة لطبيعية المعهودة

saad forex
11-30-2013, 02:58
الاتنين مرتبطين ببعض ولا يصلح ان نقوم بعمل تحليل على حساب الاخر
واول شىء طبعا التحليل الاساسى واعتقد انه واضح من اسمه انه هو الاساسى

halim07
11-30-2013, 15:59
. ففي المثال السابق ستخبرك وكالة السيارات إنها ستخصم مبلغ 1000$ من حسابك كهامش مستخدم مقابل كل سيارة تشتريها . فإذا اشتريت سيارتين ستخصم من حسابك 2000$ كهامش مستخدم وسيظل في حسابك 1000$ كهامش متاح .

billal.dermouchi
11-30-2013, 16:00
نشكرك كل الشكر المعلومات القيمة
أرجو المتابعة و المزيد في المستقبل
و أتمنى لكم التوفيق

Nilly
11-30-2013, 18:40
بعمل إيه اول حاجه لازم تشوف الأخبار على المفكره الأقتصادية و من خلال البيانات تقدر تحدد السعر هيروح على فين ؟
و بعدين تخش على التحليل الفنى بالمؤشرات اللى انت بتفضلها لو لقيت الأتنين طريقهم واحد

ilyes chaieb
12-01-2013, 04:26
السلام عليكم و رحمة الله
اخي الكريم لا يمكن ان تقدم اي واحد عن التاني

فكل من التحليل الفني و التحليل الاساسي مكملان لبعضهمااا

تقبل مرورى

ابو امير
12-01-2013, 09:25
اي شي في هذا العالم مرتبط ببعضه والعلم والتعلم في جميع المحالات من اهم الامور التي دائما
ماتسعى لتقدمك وهي التي عملت الكثير من الجوانب لتقدم الناس الطموحين ولهذا ارتباط العملم وثيق

محمد رجب
12-01-2013, 09:27
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته التحليل الفنى لابد منه فى البدايه حيث يعتمد على المؤشرات والترندات والدعوم والمقومات ومتابعه للشارت
شوف يا سيدى انا بعمل إيه اول حاجه لازم تشوف الأخبار على المفكره الأقتصادية

hunter_world
12-01-2013, 19:25
السلام عليكم اخي الكريم طبعا الاتنين دولا لا يمكن التخلي عن واحد والتغامل ب واحد فقط فا لاتنين بيكملو بعض ولا زم تحسب وضعك صح قبل اتخاذ القرار واد مش في الفوركس وبس دا في كلو الامور

---------- Post added at 04:25 PM ---------- Previous post was at 02:03 PM ----------

السلام عليكم طبعا انا اعتقد ان الربط بين التحليلين مش صعب لانهم بيكملو بعض وانهم مهيمن اوي الاتنين مع بعض ومش حلو اننا نستخدم واحد ونهمل واحد اتمنا النجاح للجميع

elmadry
12-01-2013, 20:01
انسب طريقة لربط التحليلين ببعض انك تعرف الاخبار هيكون ليها تاثير عامل ازاى على العملة اللى انت شغال بيها
وتشوف لو كان نفس الاتجاة بتاع التحليل الفنى بتاعك يبقى انت كده فى التمام وتقدر تدخل ويبقى ده افضل تحليل ممكن تعمله .

gr53
12-06-2013, 08:10
التحليل الأساسي هو متابعة الأخبار و البيانات و التحليل الفني خاص بالشارت و اتجاه العملات
و من المعلوم مدى تأثير الأخبار في كثير من الأحيان على السوق و حركة أسعار العملة
و لا يمكن الاستغناء عنه مع أي صفقة فهو من التحليلات الهامة في الفوركس

magic777
12-06-2013, 13:46
انسب طريقة لربط التحليلين ببعض انك تعرف الاخبار هيكون ليها تاثير عامل ازاى على العملة اللى انت شغال بيها
وتشوف لو كان نفس الاتجاة بتاع التحليل الفنى بتاعك يبقى انت كده فى التمام وتقدر تدخل ويبقى ده افضل تحليل ممكن تعمله .

فعلا لازم الكل يتابع الاخبار لانها اساس حركه السوق ويحاول يشوف ايه اللي يقدر يعمله علشان يربط
تحليله الخاص بالاخبار دي وهل يعمل وقتها ولا لا

salma100
12-06-2013, 20:28
هو اكيد التحليل الفنى دا اساسى لانه بيعنمد
على الترندات والدعوم والمقومات ودى كلها اليات اثبتت نجاحها
فى دراسه السوق ومعرفة الاتجاه العام للسوق ...بس كمان الواحد لازم يطلع على
التحليل الاساسى برضه

محمد السيد محمد
12-06-2013, 20:45
كيف تستطيع ربط التحليل الفنى بالتحليل الاساسى وهل تقدم احداهما عن الاخر
؟

ان لي رأي خاص أنه لا يوجد نوعين من التحليل واحد فني والثاني أساس
انما هو تحليل واحد اسمه تحليل السوق .. واللي بيفكر انه بيشتغل بس في الوقت اللي مفيش فيه أخبار واهم ومش فاهم
لأنك اما تكون بتشتغل قبل الخبر .. وهناك أخبار يبدأ أثرها قبل صدورها ، ولذلك فهو يعمل مع الخبر وان ظن أنه لا يعمل في الأخبار، وكذلك من لا يعرف أصلا وصت صدور الخبر فيدخل عليه الخبر وهو يعمل ولا يدري ، وكذلك من يعمل بعد الخبر
فان أثر الخبر قد يظل مستمر الى الخبر التالي
والسؤال هنا كيف يمكن القول كيف تسطيع ربط التحليل الفنى بالتحليل الاساسى وكيف تسأل هل تقدم احداهما عن الاخر
فالتحليل الفني لابد من ربطه بالتحليل الأساسي ، ولا يمكن تقجديم أحدهما على الآخر فكلاهما ضروري لتحليل السوق

ahmedhawash
12-06-2013, 22:48
انت بتكون شغال طبيعى طول الوقتى بالتحليل الفنى اللى خاص بك

وفى نفس الوقت تتابع اجنده الاخبار اللى انت بتابع منها ومتابعه التقارير

اى يتم العمل بالتحليلين بشكل متوازى

rsfbg2010
12-06-2013, 23:24
السلام عليكم جميعا
اخى العزيز الااس هو التحليل الفنى ولكن انت بتعتمد
على التحليل الاساسى فى تفسير بعض الحركات المفاجئه
فى السوق

yaranabil
12-06-2013, 23:30
التحليل شى اساسى فى اى شئ سواء كان اقتصادى او سياسى او فنى من خلال التحليل تقدر تعرف اتجاه مواشر العملة سواء كان بالهبوط او بالصعود
وعلى اساسة تقدر تعمل صفقات من خلال التحليل
وعلى احوال بلد العملة الى هتاجر بيها

حلم
12-06-2013, 23:37
ولابد من دعمه بالتحليل الاساسى ومتابعه الاخبار الاقتصاديه
مسالة الربط بين التحليل الفنى والتحليل الاساسى يقوم على اساس متابعة حركة السعر والى اين تتجه وان يكون هنا توقع جيد

محمد عبادة
12-06-2013, 23:51
عليك ان تتابع الاثنين وتحاول ان تربط بينهم ولن يأتى ذلك الا بكثرة التداول واكتساب الخبرة اللازمة
الاثنين مهمين ومطلوبين بشدة ومكملين لبعضهم البعض .

yaranabil
12-07-2013, 00:03
سوف اعطى مثال للتوضيح والربط بين الاتنين
التحليل الاساسى او الاقتصادى اى كان يطلق عليه هو يتابع التقارير والاخبار وغيرها وفى حالة صدور تقرير بعينه بيؤثر على السوق بشكل كبير
فهو يعرف نه سوف يؤدى الى الصعود او الهبوط فى الاسعار ولكن لايعلم ما هو المقدار او عدد النقاط التى سوف يتحركها وما هى النقاط التى يقف فيها قليلا ثم يعاود او يرتفع مرة اخرى
وهنا تأتى اهمية التحليل الفنى فى معرفة المستويات القويه والضعيفه من خلال التحليل لافنى على الشارت

ziani198806
12-07-2013, 00:44
السلام عليكم
في الحقيقة انا لا اعتمد على التحاليل لنها غير ناجحة من تجربة سابقة فاشة على طول
احسن يجب العمل باستراتيجية افضل بكثير من التحليل

hunter_world
12-07-2013, 00:47
السلام عليكم اخي الكريم انا لا افضل احد علي احد انا اتعامل بي الاتثينين مع بعض ولا استغنا عن واحد مقابل واحد في كلو في العمل يكمل بعضو اتمنا المزيد من التعليقات

Asmaa_sema
12-07-2013, 00:59
انا بالنسبالى التحليل الاساسى هو انى اعرف وقت ظهور الخبر وابعد عن السوق وخلاص هذا ما افعلة
ولا اقوم بعمل اى شئ غير ذلك فية

karam22
12-07-2013, 01:03
كل هذه الاتحاليل الفنية والاساسية لا تستطيع ان تقف امام الاخبار النحرك الاساسي لاي زوج من ازواج العملات في عالم الفوركس

mghorab
12-07-2013, 01:04
السلام عليكم
التحليل الفنى والاساسى وجهان لعمله واحد لا يمكن فصل احدهما عن الاخر ومرار ما قلت ان الفوركس منظومه لا يمكن اخذ جزء وترك جزء

dont
12-07-2013, 01:53
كل تحليل يكمل الاخر ويمكن التدالو من خلال تحللي واحد فقط
والتحللي الااسى يكون ادق من التحليل الفنى

Ali Mahmoud
12-07-2013, 01:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ..........
اللهم صلى وسلم على خاتم المرسلين محمد صلى الله علية وسلم ....

شوف يا سيدى انا بعمل إيه اول حاجه لازم تشوف الأخبار على المفكره الأقتصادية و من خلال البيانات تقدر تحدد السعر هيروح على فين ؟
و بعدين تخش على التحليل الفنى بالمؤشرات اللى انت بتفضلها لو لقيت الأتنين طريقهم واحد يبقى انت ماشى صح

devman
12-07-2013, 02:07
التحليل الفني دائما يسبق التحليل الأساسي
يبقى التحليل الآساسي داعما للتحليل الفني لأنها يكملان بعضهما

محمود مرعى
12-07-2013, 02:36

بص يا اخى والله انا هقول لحضرتك على تجربتى الشخصية انا والله فى البداية عندما اقوم بمراقبة السوق ومتابعته من اجل ابرام صفقة معينة سواء بيع او شراء كل اللى انا بعمله انى ابدأ بالتحليل الاساسى اشوف الاتجاه العام للميل ومن بعديها اشوف نقاط الدعم والمقاومة ثم ادخل على التحليل الفنى والمؤشرات ولو ظر فرصة قوية لتنفيذ العملة بتوكل على الله

forexman55555
12-13-2013, 15:58
انا شخصيا اقدم التحليل الفنى على كل شئ و ليس على التحليل الاساسى فقط
بل اننى لا اعتمد اصلا على التحليل الاساسى و ارى انه ليس بالدقة الكافية

ahmed kabo
12-15-2013, 10:48
هو مفيش ربط مابينهم او تداخل ازا حللت تحليل فنى وابتعدت عن مواعيد واوقات الاخبار يعنى افصل مابينهم لان مفيش ربط ما بينهم نهائى بالتوفيق للجميع

magic777
12-15-2013, 15:35
هو مفيش ربط مابينهم او تداخل ازا حللت تحليل فنى وابتعدت عن مواعيد واوقات الاخبار يعنى افصل مابينهم لان مفيش ربط ما بينهم نهائى بالتوفيق للجميع

ممكن بردو يعمل كده المتاجر بس بردو هيكون متابع للاخبار وللاجنده الاقتصاديه هنا علشان يعرف
اوقات الاخبار المهمه امتى ويبتعد عن السوق وقتها

adamtamer
12-15-2013, 15:43
يجب ربط التحليل الفنى بالاساسى ومحاوله
دمجهم معا لكى تصل الى قرار مناسب فى دخول الصفقات ومنها جنى الارباح

forex pop
12-15-2013, 16:05
لازم تتابع الاخبار وتتابع اللى بيحصل فى الدنيا ومدى تأثيره على العملات عموما وعلى الفوركس خصوصا ...
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه معينه...>

Mostafa Haval
12-15-2013, 17:06
السـلام عـلـيكـم ورحـمـة الله وبـركـاته

التحليل الاساسي يعتمد على الاخبار الاقتصادية واي خبر او قضية تشر على العملة
اما التحليل الفني فهي تحليل تقوم به بعد دراسة حالة السوق وتوقع الفرص

شكـرا لــك .

maged mohamed
12-15-2013, 17:34
بسم الله الرحمن الرحيم
فى الغالب الاعتماد على التحليل الفنى
لكن وحسب علمى ان التحايل الفنى هو نفسة التحليل
الاساسى فة التعامل مع الفوركس

مصطفى حمدان
12-15-2013, 21:08
التحليل الفنى اخى الفاضل موجود مع استمرارية الحركة فى السوق لكن التحليل الاخبارى بيعتمد على وقت صدور خبر معين لعملة معينة ولو دمجت الاتنين مع بعض تحقق احلى مكسب ان شاء الله

tamer al abboushi
12-15-2013, 21:23
السلام عليكم اخي الكريم بالطبع يجب ربط التحليل الفني مع التحليل الاساسي فهذا مهم لكل متداول وبالنسبه للاعتماد على احدهم اكثر من الاخر فهذا يعود الى الاستراتيجية التي يعمل عليها المتداول وانا شخصيا اعتمد على التحليل الفني الى جانب النظر الى الاخبار والابتعاد عن اوقات التجار وقت صدور الاخبار او قبلها بدقائق

wolfryn
12-15-2013, 22:49
ما فائدة الستوكاستيك : هو تاكيد الدخول في الاتجاه الى ادا اردت الدخول بيع فتاكد انه فوق او يلامس خط 80 والعكس في البيع
لمادا فريم 30 د : حسب تجربتي اللتي لا تقل عن 3 شهور للاستراتيجية ال 30 د هو اكثر الفريمات اللتي تعطي شارات صحيحة للدخول كما تقل فيه شموع الدوغي اللتي اكرهها
ماهي نقاط عدم الدخول : اولا ادا كنت تريد الدخول شراء فتاكد ان السعر في 30 د ليس قرب الخط الاعلى للقناة والعكس في البيع
تاكد لعدم مخالفتك للستوك استيك - تحديد اخر قمة او قاع يجب ان تكون الشمعة الهاي بتاعها اكبر من الشمعتين السابقتين والتاليتين في القمة والعكس في القاع ولا تتسرع في الرسم والدخول
الستوب يفضل عدم استعماله اولا لانك سكالبر وثانيا انت تريد خطف بعض النقاط وليس 100 او 200 نقطة وثلثا انت في اتجاه الترند الدايلي ادا لا تقلق من انعكاس الترند لانه سيعود في اتخاد مساره سيعود ولو بعد ساعات
مدة فتح الصفقات : اولا افتح الصفقات وادهب لحالك - اغلق الميتاتريدر - وعد بعد ساعتين فما فوق اي ستكون على الاقل 4 شمعات قد اغلقت على فريم 30 د وفي معظم الاحيان تكون قد اصابت الهدف ان شاء الله.
عدد الصفقات المفتوحة : هي تبقى حسب راس مالك - ادا كان فوق 100 $ افتح 10 صفقات بلوت 0.02 للواحدة واحمد الله على ربحك ( المثال ينطبق على حسابي وشوف انت وحسابك عامل ايه)
الازواج : eur/usd - eur/jpy - aud/usd - nzd/usd - usd/chf وهي اكثر الازواج اللتى تخضع للقناة السعرية وتحترمها بشدة
ولاااااااا انصح باستعمالها على grp/usd نهائيا وقد تكبدت خسائر كبيرة من هدا الزوج اللعين
هل هناك خسائر في الاستراتيجية : اكييد لكن في حالات ادا كنت من الناس اللي ما تصبرش يعني لازم كل ساعات تفتح صفقات فلما ينعكس السعر تروح قافل الصفقات رغم ان السعر سيعود لمساره
ولو بعد ايام معدودة (^^) - ايضا التسرع في الدخول ... والتداول وقت الاخبار ... يعني لما تتداول وقت الاخبار اعلم انك خاسر خاسر... والبقية في حياتك .. الا ادا كنت محظوظ ..

-Mehdi-
12-15-2013, 23:11
التحليل الأساسي والتحليل الفني لا يفترقان بالنسبة لي
ويمكن الربط بينهما بكل بساطة...وأيضا بإمكانك استخراج نقاط في
غاية الروعة والدقة اذا أتقنت التعامل معهما

hunter_world
12-16-2013, 00:20
السلام عليكم اخواني انا اعتقد انو مهم اوي الربط بين التحليلين لانهم بيكملو بعض ولا يمكن الاستغناء عن واحد مقابل واحد فكل هذه فلاتر لاجل انت لاجل العمل الصحيح

wael00
12-22-2013, 04:01
التحليل الاساسي هو المكمل للتحليل الفني حسب رايي الخاص بالتالي يجب
احتراف التحليلين و الاعتماد عليهما في نفس الوقت
تحياتي للجميع

poop3
12-22-2013, 04:12
السلام عليكم ورحمه اللع وبركاته
اتمنى ان تكون بخير اخى الكريم واعضاء المنتدى
هناك طرق سريه اخى الكريم لا يعرفها الا الخبراء

بالتوفيق للجميع فى هذا المنتدى الكبير

iam_is
12-22-2013, 05:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة اخي
التحلي الاساسي هو الاهم فهو يعتمد علي الاخبار
والتحليل الفني هو تدعيم الاساسي
تقبل مروري والله الموفق

harimeche
12-22-2013, 05:30
الســـــلام عليكم ورحمة الله

في الحقيقة أنا لا أتاجر بالتحليل الأســـــــــــاسي الآن

وفي أوقات الخبر أكون خارج السوق ولا أدخل في أية صفقة

احمد سلامه
12-22-2013, 09:20
شكرا اخي الكريم علي الموضوع وارجو منك الجديد دائما
مع تمنياتي بنجاح الدائم

sososammor
12-22-2013, 12:01
السلام عليكم
شكرا جزيلا اخي الكريم على طرح الموضوع لعلنا نستفيد من خبرة
الاخوة الاعضاء الخبراء في المنتدى نسال الله ان يجعله في ميزان حسناتكم
مع تمنياتي بالتوفيق للجميع

dr.eman abdallah
12-22-2013, 12:14

كل ادوات التحليل تؤدى الى مهمة واحدة فى اسواق الفوركس و اسواق الاسهم

bodse
12-22-2013, 12:35
انا عن نفسى لا اربط بنهم والتحلي الاساسى بالنسبالى انى بس اعرف مواعيد الاخبار علشان ابتعد عن السوق
فى الوقت دا ول ااتاجر فية وكل شغلى تحليل فنى

zinga2
12-22-2013, 12:36
ماذا عن
تاجر الفرد؟ في السنوات الأخيرة، وقد سعى عدد من التجار ل
أتمتة أنظمتها من خلال توظيف مطوري البرمجيات.

waleedhafez
12-22-2013, 12:37
يمكن ذلك بالتعلم الجيد و التدريب الجيد على الديمو و التحلي بالصبر و البعد عن الطمع و التسرع
إدارة مالية قوية و استراتيجية سليمة مع التزام و احترام السوق

gr53
12-29-2013, 18:46
و من المعلوم مدى تأثير الأخبار على حركة العملات أما بالسلب أو بالإيجاب

khaledqbdr
12-29-2013, 18:47
التحليل الفنى لابد منه فى البدايه حيث يعتمد على المؤشرات والترندات والدعوم والمقومات
التحليل الأساسي هو وسيلة لتحليل العملة من خلال قوة اقتصاد البلاد التي تؤثر في العرض و الطلب

chennana
12-29-2013, 18:58
التحليل الفنى و التحليل الاساسى مهمين جدا في تحليل السوق ولكن ربطهما مع بعض يحتاج شخص جد محترف وله الخبرة الكافية

Abo Hamdy
12-29-2013, 19:07
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل
اخي سواء مشتغلش بالتحليل الفني او مشتغلش با يحاجة لازم تربطه بالتحليل الاساسي
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا وبتمنالكم صفقات رابحة ان شاء الله

fatma abdelhay
12-29-2013, 19:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخى انا بصراحه لا استخدم التحليل الاساسى بستخدم التحليل الفنى فقط
والحمدلله التحليل الفنى يكفى

Abo Hamdy
12-30-2013, 00:14
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الفاضل
بعتقد موضوعك مقرر لاني رضيت عليه من شوية
بالتوفيق ليك ولكل اعضاء شبكة فوركس العرب الكرام والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

zikou
12-30-2013, 01:12
سلام عليكم

عليك ان تتابع الاثنين وتحاول ان تربط بينهم ولن يأتى ذلك الا بكثرة التداول واكتساب الخبرة اللازمة
الاثنين مهمين ومطلوبين بشدة ومكملين لبعضهم البعض

بالتوفيق

AYYOUB100
12-30-2013, 01:13
السلام عليكم ورحمة الله
أخي أولا يجب أن نتعلم التحليل الفني جيدا ومعرفة كل المؤشرات وطرق المتاجرة من خلال التحليل
المرسوم وفي الجانب الآخر يجب أن نعرف التحليل الأساسي من خلال قراءة الأخبار بطريقة صحيحة

souheil abed
12-30-2013, 01:31
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخى استفسار و جيه و موضوع غاية فى الاهمية ارجا من اصحاب الخبرة ان يفيدونا فيها
جازاك الله خيرا

بالتوفيق للجميع و السلام

heroo252
12-30-2013, 01:49
اولا انا اقدم التحلل الفنى عن الاخبارى لانة هو الاساسى الى معانا فاى وقت
انما الاخبار تاثيرها بيكون لدقايق قبل وبعد صدور خبر مهم وخلاص

alemdar92
12-30-2013, 01:55
اولا ان وتتابع اللى بيحصل فى الدنيا ومدى تأثيره على العملات عموما وعلى الفوركس خصوصا
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه

Mahmoud Ben Ali Sidaoui
12-30-2013, 02:45
ـ السلام عليكم و رحمة الله و بركاته....
ـ أخي أظن أن التحليل الفني أهم.....
ـ مع أطيب التحيات متمنيا الأرباح للجميع.....

YOU HABIB
12-30-2013, 03:00
اتمد على التحليل الفني و المؤشرات./

poop
12-30-2013, 04:31
بدايه ارحب بك اخى الكريم وباعضاء المنتدى الكرام
ربط التحليل الفنى بالتحليل الاساسى او الخبرى يحتاج منك الى خبره كبيره

بالتوفيق لك اخى الفاضل انت وباقى الاعضاء الكرام

hasback
01-03-2014, 03:29
اخي الكريم المصري ليس هناك ربط بين التحليل الفني والتحليل الاساسي وانما عندما ياتي وقت التحليل الاساسي يتوقف العمل بالتحليل الفني وعند انتهاء التحليل الاساسي يبدئ العمل بالتحليل الفني

forexman3
01-03-2014, 04:09
شوف ياغالى
انا ارى بان المتداول الناجح والفاهم هو الذى يستطيع ان يجمع
بين التحليل الفنى والتحليل الاساسى والاستفادة من التحليلين

BOULBOUL2
01-03-2014, 14:58
التحليل الفنى اهم وهو الى مستمر معانا

ansaldo
01-03-2014, 16:31
لعلاقة بينهما ممكن تستخرجها من متابعتك للاخبار , فالخبر هو المتحكم الاول في الشارت و في اتجاه العملة و في هذه الحالة التحليل الفني

ilyes chaieb
01-03-2014, 16:35
السلام عليكم
بالتوفيق اخي العزيز
بالعكس اخى الكريم
التحليل الاساسي مهم لجميع انواع الصفقات
ممكن حظرتك تكون فاتح صفقة على فريم الربع ساااعة
و فجأة نزلت الاخبار و انت مش دارى و لا عامل للموضوع اهمية
و طبعا كانت الاخبار ضد صفقتك !! يبقى مهم و الا مش مهم
لازم تنتبه للنقطة دى
بالتوفيق

Rajae
01-03-2014, 16:39
أخي بالنسبة لي لا أعمل بالتحليل الأساسي بل بالتحليل الفني فقط و على العموم من الأفضل الجمع بينهما عن طريق
القيام بالتحليل الفني و مراقبة لأخبار و لو كانت ماشية معك ادخل للصفقة و لو لم تكن لا تدخل

oussama ben abdallah
01-03-2014, 18:42
اللهم مالك الملك تؤتي الملك من تشاء .. وتنزع الملك ممن تشاء .. وتعِـز من تشاء وتذل من تشاء .. بيدك الخير انك على كل شيء قدير .. رحمن الدنيا والآخرة .. تعـطيها من تشاء وتمنعها ممن تشاء .. ارحمنا رحمة تـُغـنينا عن رحمة من سواك.

اللهم انا نعـوذ بك من الهَم والحَـزَن ونعـوذ بك من العـجز والكسل ... ونعـوذ بك من الجبن والبخـل .. ونعـوذ بك من غـَلَبة الدَين وقهر الرجال .

el andaloussi
01-03-2014, 19:43
أخي الكريم يسعدني الرد عليك في هذا الموضوع
وانا بالنسبة لي أقوم بتكريس وقتي للتحليل الفني وهو أعتبره أقوى من التحليل الأساسي

amermazzen
01-03-2014, 19:45
اظن ان التحليل الفنى لابد منه فى البدايه حيث يعتمد على المؤشرات والترندات والدعوم والمقومات ومتابعه للشارت التحليل الفني هو دراسة حركة السوق و معرفة الاتجاه العام للعملات فلا يمكن الاستغناء عن أي منهما بل يجب يجب الاهتمام بالتحليلين قبل الدخول في أي صفقة

ATLAS
01-03-2014, 19:57
فى الحقيقة اخى الكريم فانا شخصيا اعتقد ان التحليل الفنى جد ضروي
ومهم جدا خاصة فى البداية ودلك راجع الى درجة اعتماده بشكل كبير
جدا على المؤشرات والترندات اظافة الى نقاط الدعوم والمقومات وزيادة
على متابعه للشارت ولابد كلك من دعمه بالتحليل الاساسى مع متابعه الاخبار الاقتصاديه

abdox
01-03-2014, 20:17
لسلام عليكم
بالتوفيق اخي العزيز

samoz
01-09-2014, 18:07
انا لو بعرف احلل فني واساسي مع بعض يبقي طبعا هحلل الفني الاول وهشوف الاخبار
وهحللها لو هتاثر علي تحليلي الفني هوفق مابين الاتنين

samoz
01-11-2014, 18:45
انا عن نفسي مش بعرف احلل التحليل الاساسي واتمني اني لو اقدر اتعلم التداول علي الاخبار
انا فقط بقدر اشتغل كويس بالتحليل الفني ولكن اكيد الاتنين مع بعض هيكونوا افضل بكتير

creatorman1978
01-11-2014, 21:40
التحليل الفنى والتحليل الاساسى يكملان بعضهما ولكن بالنسبة لى حاليا لا ادقق كثيرا مع التحليل فيكفينى تحليل الشارت كما ان طريقة عملى باسلوب الهيدج قد يغنينى عن انواع التحليلات ... بالتوفيق ان شاء الله

منور
01-11-2014, 22:09
كلاهما مكمل للاخر اذ يمكن ان تستغني عن التحليل الاساسي على التحليل الفني ونعني بالتحليل الفني هو ما يكون من الدعوم والمقاومة والسلوك و الماصي القريب للسعر و .... والاساسي هو كل ما يشير الى حدوث ما من خبر اقتصادي او ازمات او انفراجات اقتصادية

medka
01-12-2014, 00:08
موضوعك جميل جدا والعنوان فى منتهى الروعة
أريد فقط أن أنوه للتحليل الفني الذي أراه مهما جدا في تداولك
واتمنى أن أكون أفدتك فى سؤالك وننتظر باقى الأعضاء للتوضيح اكثر
تقبل مروري و بالتوفيق

saad197920
01-12-2014, 00:29
اولاً نقوم بالتحليل الفنى اللازم والمتقن بالطريقة التى نفضلها سواء بالشموع اليابانية او بموجات البوت او الرقمية
ثم نتابع الاجندة الاقتصادية ليوم التداول ونعرف مواعيد صدور الاخبار المهمة ولا نفتح صفقة الا بعد صدور الخبر
وذلك بعد معرفة اهمية الخبر فى التأثير على العملة سواء بالايجاب او السلب .

Nader7
01-12-2014, 00:30
شكرا لك اخي العزيز
على هذه المعلومات القيمة
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

mohcin
01-12-2014, 01:21
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز

واتمنى الإفادة للجميع ان شاء الله
*
*
اخى الفاضل تحياتى
والله الموفق

---------- Post added at 11:21 PM ---------- Previous post was at 10:58 PM ----------

اهلا بك اخى الفاضل بالفعل الموضوع ممتاز

واتمنى الإفادة للجميع ان شاء الله
بسم الله الرحمن الرحيم
والحمد لله
اخى الفاضل تحياتى
والله الموفق

maghribia
01-12-2014, 01:22
العملية التي تقود المتداول الى الاحتراف
و النجاح الفعلي في الفوركس فهو ان يتم العمل
بالتحليل سواء اكان فني او اساسي

ATLAS
01-12-2014, 01:30
اعتقد اخي الكريم ان التحليل الأساسي يعتمد على امور معينة من بينها‏ نجد الظروف والصناعة اظافة الى ظروف الشركة كل ذلك من اجل تحديد سعر السهم الحقيقي والذي ينبغي اصلا ان يطرح به السهم في البرصة من اجل البيع اما فيما يخص التحليل الفني ‏فهو بتابة القيام بتتبع حركة الأسعار في الماضي ودلك على أمل ‏اكتشاف نمط معين لتلك الحركة يمكن من خلاله القيام بتحديد التوقيت المناسب والسليم لاتخاد القرار في الاستثمار في سهم معين

أيمن حسن
01-12-2014, 23:59
مهم جدا تعلم التحليل الفني و الكلاسيكي يعني لازم تحدد الدعوم و المقاومات و ترسم الترندات و الفيبوناتشي
و تعرف انواع الشموع و كيفية قراءتها و استخدام الموفنجات الي آخره .... فهذا هو المدخل للفوركس

maghribia
01-13-2014, 00:00
التحليل ف يالفوركس فهو دعامة كبيرة للنجاح فيه
و لهذا افنه على المتداول ان يحاول التعلم له
و خاصة التحليل الفني الذي هو اهم شيء في الفوركس

أيمن حسن
01-13-2014, 00:02
التحليل الاساسي أيضا غاية في الاهمية ... فضروري معرفة الاخبار الاقتصادية التي تؤثر علي أسعار اهم العملات الرئيسية ... عن طريق مطالعة أهم هذه الاخبار مع قهوة الصباح و المواقع الاقتصادية علي النت كثيرة ... ثم بعد ذلك اختر أي استراتيجية

samoz
01-13-2014, 18:34
والله هما المفروض مع بعض هيحققوا نجاح كويس جدا علي الاقل لو فاتح صفقة سوينجية
وشايف ان فيه خبر ممكن يعكس السعر شوية هقدر استفاد بيه

magickabo
01-13-2014, 20:12
هو مش بيبقى ربط بالمعنى انة ربط هو الحل علشان تشتغل بالتحليل الفنى الكلاسيكى انك تتجنب اوقت الاخبار علشانتعرف تستفيد بالتوفيق للجميع

elmadry
01-13-2014, 22:19
كل ما عليك فعله انك تتابع وقت دور الاخبار وتقوم بتحليل الخبر هل هو مؤثر واين تكون وجهة تاثيره
هل بالصعود ام بالهبوط وتشوف التحللي الفنى وتدخل الصفقة وخلاص .

prof2014
01-14-2014, 08:50
تحياتى لجميع اعضاء المنتدى .انا عن نفسى لم اجد استراتيجيات مجدية للتحليل الرقمى
ولكن التحليل الفنى هو الافضل واستراتيجياتة مجدية وكثيرة واتمنى التوفيق لاحلى اعضاء احلى منتدى

ahmedibrahim258259
01-14-2014, 11:22
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عن نفسي بافضل التحليل الفني ولا بستخدم الاساسي الا من حين لاخر لان اهدافي قليلة
تقبل مروري

magickabo
01-14-2014, 20:37
انا افضل التحليل الفنى على التحليل الاقتصادى لانة الاساس وممكن تفص مابينهم عن طريق انك ماتاجرش وقت الاخبار بالتوفيق للجميع

elmadry
01-14-2014, 20:49
والله كل واحد بيمشى تبع الطريقة اللى هو بيتاجر بيها لو كانت بتعتمد على التحليل الفننى فقط
اوا التحليل الاساسى فقط ام التحليلين معا
وبالنسبة ليا انا مش بستخدم اى تحليل خالص .

gr53
01-15-2014, 16:17
و لا يمكن الاستغناء عنه مع أي صفقة فهو من التحليلات الهامة خصوصا مع صدور البيانات و التقارير الهامة

mohcin
01-16-2014, 00:18
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى العزيز
اتمنى أن أكون أفدتك فى سؤالك وننتظر باقى العضاء للتوضيح اكثر

تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم **
لك وشكرا لك

وان شاء الله بالربح
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم

تـقبـل مـروري .. بـالتـوفيـق للجميع

واتمنى لك المكسب الوفير فى سوق الفوركس ياعزيزى

ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام

بالتوفيق لك و للجميع إن شاء الله

samiou
01-16-2014, 00:29
السلام عليكم
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه معينه او سواء بالترندات او الشموع وحركاتها

naciri
01-16-2014, 00:32
االسلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخي التحليل الفني لا بد منه و هو تحليل مسار ارتفاع و انخفاض العملة عبر المؤشرات و نجد ايضا التحليل الاخباري او الاساسي و هو العوامل التي تساهم في انخفاض او ارتفاع سعر العملة و هو مهم جدا و صعب و يتطلب خبراء مثلا الازمة الاقتصادية من المرجح ان ينخفض سعر العملة او بروز خبر مهم في الاعلام ...

ahmed abozeid
01-16-2014, 22:41
السلام عليكم اخى الكريم
اعتقد ان هناك ارتباط ما بين التحليل الاساسى والتحليل الفنى الى حد ما فكلاهما يكمل الاخر ولا يمكن الاستغناء عن احد منهما فى الفوركس وتقبل مرورى

ashrafko
01-16-2014, 22:45
اخى الكريم التحليل الفنى لدية العديد من الادوات ولابد من تعلمة كما انة لابد ايضا من متابعة الاخبار ومعرفة اوقات صدورها لتكون على علم بتغيرات السوق وبالتوفيق

محمد صلاح
01-16-2014, 22:56

moumi20081
01-16-2014, 22:58
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
نعم اخي في الحقيقة الاتنين مهمين ومطلوبين واما بالنسبة لي كممبتدا في سوق الفوركس فاني اعتمد اساسا على التحليل الفني باستعمال الشموع اليابانية والرجوع الى اتجاه السوق في الماضي واحاول ان استخلص نمط يحدث فيه تشابه واستعمل الفترات الطويلة 4ساعات ويوم لمعرفة الاتجاه العام لسسوق

transakshan6
01-16-2014, 23:06
اولا يا اخي تسلم علي الموضوع
والاجابه علي سؤالك هي انا لا اربط التحاليل ببعض
انا بحلل تحليلي الشخصي اي التحليل الكلاسيكي
وبخص الصفقات علي اساسه مش اكتر
تحياتي لك

salim telecom
01-16-2014, 23:40
السلام عليكم أخي الكريم
شكرا لك اخي الفاضل بارك الله فيك
التحليل الفني اولا وحاول ان تربطه ب البيانات الاقتصادية التي صدرت
و الله أعلم و الله الموفق

shico73
01-17-2014, 19:50
الاتنين لازم مع بعض
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه معينه او سواء بالترندات او الشموع وحركاتها <<<.

FIILO
01-23-2014, 16:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بص يا معلم الاتنين واحد يعني ما ينفعش يتقسموا و كدا علشان توصل لنتيجة كويسة مش اي حاجة يتشبط فيها دا يا نجم من خلال التعليم و الصفقات و الخبرة

asafiforex
01-23-2014, 17:08
الاتنين لازم مع بعض
وفى نفس الوقت لازم تتابع الشارت بالوسايل اللى بتحبها سواء استراتيجيه معينه او سواء بالترندات او الشموع وحركاتها .

karim omar
01-25-2014, 17:42
السلام عليكم
بالتوفيق اخي العزيز

amoune
01-26-2014, 11:41
السلام عليكم
نعم في بدايتي دعوت الكثير من الاصدقاء الفوركس
و اعجبتعهم الفكرة و لكنهم لم يبدؤوا الا انا بدأت و واصلت
بالتوفيق اخي العزيز

Abdallah Ibrahim
اخى العزيز نصيحه
بما انه يوجد بونص ويمكنك انتهاز الفرصه للتعلم واخذ الخبره الكافيه
لماذا تدخل بمالك الخاص وانت مازلت من المبتدئين حسب كلامك
التحليل بالفعل هو العمود الرئيسى فى الفوركس

amoune
لا لم اجرب هذا واذا جربت هتسمع الكلمة المشهورة
اللى بتتقال الفوركس دة قمار الفوركس دة حظ
فانصح بعدم التجريب عشان لا تصاب بالصدمة وبالتوفيق للجميع

waleedhafez
01-26-2014, 14:30

mohamed alsaead
01-26-2014, 14:31
التحليلا لفنى هوة اعتقد التحليل الاخبارى والتحليل الاساسى هوة الترند وتحديد الاتجاة العام والدعوم والمقاومات انت اولا تحلل الشارت ثم تنظر الى الاخبار لو لاقيت توفق الاخبار مع تحليلك يبقى انت صح وانصح لا تتاجر وقت الاخبار

midoo
01-26-2014, 14:44

yopibianco
01-26-2014, 15:04
السلام عليكم ورحمه الله

التحليل الفنى لابد منه فى البدايه حيث يعتمد على المؤشرات والترندات والدعوم والمقومات ومتابعه للشارت

اما التحليل الاساسى يهتم بما يدور في اقتصاديات الدوله صاحبة العمله

alemdar92
01-26-2014, 20:12
بينهما حسب اعتقادي هو سهل استعمل كل تحليل على حدى وقارن النتيجة
التي توصلت اليها ثم قرر ودائما مل الى التحليل الأساسي

حمادة النجار
01-26-2014, 20:12
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا : مشكور اخى الفاضل على التوضيح وعلى الموضوع والمعلومات الهامة التي وضعتها لنا والتى يجب العمل والتعلم منها للوصول الى مرحلة الاحتراف
ثانيا : بالفعل فى عالم الفوركس لابد ان تشترى من القاع وتبيع من القمه ولكن الاهم ان تتوقع اين
هى القمه والقاع وده سر الفوركس
واخيرا : جزاك الله خيرا على تقديم المعلومة ووتقبل الله منك ومنا وجعله فى ميزان حسناتك
انتظر منك المزيد لا تحرمنا الجديد
تقبل مرورى

magic777
01-26-2014, 22:34
بينهما حسب اعتقادي هو سهل استعمل كل تحليل على حدى وقارن النتيجة
التي توصلت اليها ثم قرر ودائما مل الى التحليل الأساسي

اهم حاجه اخي ان تكون التجربه العمليه لاي طريقه بوقت طويل نسبيا علشان المتاجر يقدر يحكم
عليها كويس وعلى حسب الطريقه نفسها

Abo Hamdy
01-27-2014, 00:03
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته اخي الفاضل
بتمنالك كل خير وموضوع جيد وبشكرك علي طرحه
وخصوصا انك بتفيد وتستفيد من خلال الرد مقابل البونص
لا يمكن ربطهما مهما حدث وحصل

heroo252
01-27-2014, 00:25
انا فعلا بربط ينهم وبشتغل بالاتنين
لكن التحليل الفنى عندى اهو واقدمة عالاساسى
لانن مش كل وقت فى اخبار انما ديما التحليل الفنى موجود

salimned
01-27-2014, 00:54
السلام عليكم
نعم اخي يجب ربط التحليل الاساسي ببياناته الاقتصادية
مع التحليل الفني في الشارت كي تكون النتائج اكثر
مصداقية و اتمنى لك التوفيق في تداولاتك اخي الكريم
تحياتي سلام.

joker7diaa
01-27-2014, 01:19

التحليلان مهماً ولا يمكن العمل دون الاخر شوف التحليل الفني هو من يحدد لك نقاط الدخول والخروج من السوق
لاكن من يحدد لك مناطق الدعم والمقاومة هو التحليل الاساسي وليس التحليل الفني

roua
01-27-2014, 01:20
تحية طيبة التحليل الأساسى هو نفسه التحليل الإخبارى ويقوم بدراسة الأخبار والأحداث الجارية والربط بينها وبين التأثير على السوق .
أما التحليل الفنى فهو عبارة عن دراسة للشارت وإتجاه الأسعار القادم ، وتطبيق الترندات والدعوم والمقاومات عليه

System18H
01-27-2014, 01:28
جزاك الله خيراً ياأخي aboyahya2

وجزاك خيراً ياأخي masry928 كاتب الموضوع

كنتما السبب في التوضيح إن شاء الله

lakamora221
01-27-2014, 11:21
أخي الكريم يمكنك ربط التحليل الفني
مع التحليل الأساسي من خلال توقعات التحليل الفني و التحليل الأساسي للوصول لأفضل نتيجة
أرجوا أن أكون قد أفدتك و تقبل مروري

alaeddine
01-27-2014, 23:17
في الحقيقة انا لا اعتمد على التحاليل لنها غير
ناجحة من تجربة سابقة فاشة على طول احسن
يجب العمل باستراتيجية افضل بكثير من التحليل.

gr53
01-30-2014, 18:01
والله كل واحد بيمشى تبع الطريقة اللى هو بيتاجر بيها لو كانت بتعتمد على التحليل الفننى فقط
اوا التحليل الاساسى فقط ام التحليلين معا
وبالنسبة ليا انا مش بستخدم اى تحليل خالص .

أكيد أن لكل تاجر طريقته في المتاجرة و التي يرتاح معها و تناسب صفقاته و خحم رأس ماله
المهم أن يتبع استراتيجية جيدة تعينه على الربح و يلتزم بها و بإدارة رأس المال

ansaldo
01-30-2014, 18:34
في الواقع اخي الغالي انا عن نفسي توقفت تماما عن العمل باي نوع من انواع التحليلات

لانها دجائما تعطيني اشارات مختلفة في التداول والدخولا والخروج من والي الصفقة

Mohamed Morsy
01-31-2014, 20:08
التحليل الأساسي هو وسيلة لتحليل العملة من خلال قوة اقتصاد البلاد التي تؤثر العرض و الطلب لتلك العملات
و التحليل هو دراسة السوق و معرفة الاتجاه العام للعملات.

محمد مؤمن
01-31-2014, 20:23
أعتقد انه لابد من دمج التحليلين التحليل الفني والاساسي في استراتيجية واحدة تعتمد على اساليب التحليل الفني المتنوعة
مثل اتجاه السعر والفيبوناتشي والدعوم والمقاومات وكذلك التحليل الاساسي الذي يعتمد على الاخبار الاقتصادية ونزول اخبار قوية تؤثر على حركة السوق

waleedhafez
01-31-2014, 20:58
التحليل الأساسي هو دراسة العوامل التي تؤثر على الأوضاع الاقتصادية للدولة، وذلك من خلال قياس حالة النمو الاقتصادي والتضخم ومعدلات الفائدة والقدرات الإنتاجية للصناعة ومعدلات البطالة والاستقرار السياسي للدولة والتي تؤثر على العرض والطلب.

mr.dragon
01-31-2014, 21:49
السلام عليكم
اخي الكريم عليك ان تتابع الاثنين وتحاول ان تربط بينهم ولن يأتى ذلك الا بكثرة التداول واكتساب الخبرة اللازمة
بالتوفيق للجميع

DREAM-99
01-31-2014, 22:01
دى سوق لازم متابعة المؤشرات فيها وتحليلها جيدا لكن ده لايمنع المفاجات ولو انها قليله
برضو لازم خبرة من سبقونا فى المجال ده عشان نستفيد منهم

اخر النهار
01-31-2014, 22:02
النسبة للتقديم طبعا التحليل الفنى اهم وهو الى مستمر معانا

khaled05
01-31-2014, 22:12
اعتقد ان التحليل الفنى هو الاهم فى تجارة الفوركس لان التحليل الفني هو دراسة حركة السوق و معرفة الاتجاه العام للعملات

اخر النهار
01-31-2014, 22:12
النسبة للتقديم طبعا التحليل الفنى اهم وهو الى مستمر معانا

RomanyMoreed
01-31-2014, 22:16

التحليل الاساسي يعتمد علي الاخبار ودي غير مؤكده يعني ممكن يطلع توقع العمله شئ ايجابي يبقي العكس

بالتوفيق

maha elsayed
01-31-2014, 22:17
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته التحليل الاساسى مهم جدا فى التحليل
وايضا التحليل افنى بجانب الفيوناتشى والكلام ده

finga2
02-01-2014, 17:25
وياريت ملاقيش ردود شكرا علي هذا الموضوع و معرفش إيه و شغل الناس اللي بتنسخ ده..
انا داخل عايز افهم و استفيد ..
و بعد اذنك المحترفين ياريت متكنش الاجابه بإتفضل علي المنتدي التعليمي ..
انا عايز حد يبسطلي الاجابه في رد ..
وباللكنه المصريه عشان افهم 100% و المعلومه تدخل دماغي ..سؤئءؤ
بعد اذن حضراتكوا ..ؤءئؤشسؤشئئؤ
كنت ريت موضوع للاستاذ محمد الدمنهوري بيقول فيه ..ئءؤشسءئ
اني ابيع من مقاومه قويه .. ئءؤ
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..سش

finga3
وباللكنه المصريه عشان افهم 100% و المعلومه تدخل دماغي ..ءئؤءئ
بعد اذن حضراتكوا ..ؤئءؤئءؤ
كنت ريت موضوع للاستاذ محمد الدمنهوري بيقول فيه ..ؤئءؤئء
اني ابيع من مقاومه قويه .. ئءؤشسؤءئؤ
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..سؤسشؤءئؤ

finga4
انا عايز حد يبسطلي الاجابه في رد ..ئءؤئؤشسئء
وباللكنه المصريه عشان افهم 100% و المعلومه تدخل دماغي ..ئءؤ
كنت ريت موضوع للاستاذ محمد الدمنهوري بيقول فيه ..ءئؤ
اني ابيع من مقاومه قويه ..
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..س

finga1
وباللكنه المصريه عشان افهم 100% و المعلومه تدخل دماغي ..
بعد اذن حضراتكوا ..
كنت ريت موضوع للاستاذ محمد الدمنهوري بيقول فيه ..ئءؤشسئءشس
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..سؤ

mohcin1
02-01-2014, 22:03
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى العزيز
اتمنى أن أكون أفدتك فى سؤالك وننتظر باقى العضاء للتوضيح اكثر

تحياتى أسأل الله ان يرزقنا وإياكم رزقا واسعا
لك وشكرا لك))

وان شاء الله بالربح ))
ونسأل الله الخيرة واتمنى لك ولجميع المشاركين التوفيق والسلام عليكم))

finga5
02-02-2014, 21:01
بعد اذن حضراتكوا ..
كنت ريت موضوع للاستاذ محمد الدمنهوري بيقول فيه ..
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..
انا بقي عايز اعرف ازاي اقدر احدد ان دي فعلا مقاومه قويه او دعم قوي و هتستمر لوقت عشان اكسب منها .. ( طبعا انا بتكلم بعيدا عن اوقات الاخبار )
ياريت حد بس يفهمني هعرف ازاي ..
وكمان ياريت لو حد هيشرح بصور ..
يبقي بس بيستخدم الشموع اليابانيه او حتي يشرحلي عليها عشان افهم طبعا انا عندي عامل الشموع خضره و حمراء ..
عشان بس متلغبطش من الالوان في الشرح .. اللي بتنزل لونها احمر و اللي بتطلع لونها اخضر ..
ياريت لو سمحتوا يكون الشرح بنفس الالوان لحد ما المعلومه ما تثبت في دماغي و شكرا و ياريت كمان يبقي الشرح علي اليورو دولار ..
تحياتي لكم..شسيشؤءئ

finga6
02-02-2014, 21:02
بعد اذن حضراتكوا ..
كنت ريت موضوع للاستاذ محمد الدمنهوري بيقول فيه ..
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..
انا بقي عايز اعرف ازاي اقدر احدد ان دي فعلا مقاومه قويه او دعم قوي و هتستمر لوقت عشان اكسب منها .. ( طبعا انا بتكلم بعيدا عن اوقات الاخبار )
ياريت حد بس يفهمني هعرف ازاي ..
وكمان ياريت لو حد هيشرح بصور ..
يبقي بس بيستخدم الشموع اليابانيه او حتي يشرحلي عليها عشان افهم طبعا انا عندي عامل الشموع خضره و حمراء ..
عشان بس متلغبطش من الالوان في الشرح .. اللي بتنزل لونها احمر و اللي بتطلع لونها اخضر ..
ياريت لو سمحتوا يكون الشرح بنفس الالوان لحد ما المعلومه ما تثبت في دماغي و شكرا و ياريت كمان يبقي الشرح علي اليورو دولار ..
تحياتي لكم..شسيشص

oo0khaled0oo
02-02-2014, 23:15
عندما ياتي التحليل الخبري اي الاساسي فهو يبطل مفعول اي تحليل فني امامه فهو كاسر الترندات و مفرق الاستراتيجيات و مللك ملوك التحليلات انتبه فهو اسمه التحليل الاساسي

maknzy007
02-03-2014, 01:09
انت بتقوم بالتحليل الاساسى وبتتاكد منه اكتر بالتحليل الفنى ولو جه مثل التتحليل فى الاتنين واحد ببتاخر الصفقه وانت مطمن اكتر

berserkern
02-03-2014, 01:30
بالنسبة لي التحليل الفني هو الاهم و الاكثر فعالية في تحديد اتجاه السعر
لكن هذا لا ينفي دور التحليل الاساسي الذي له دور مساعد في التثبت من صحة التحليل الفني و سلامة اختيارنا

moradovitch
02-03-2014, 01:53
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته أخي الكريم masry928 أضن أنه لابد من التحليل الفنى لأننا نعتمد عليه لدخول الصفقة أما التحليل الاساسى يدعم ما توصلنا إليه

fagklo
02-03-2014, 15:21

finga5
02-04-2014, 13:52
ضخامة سوق العملات وكونها لا تتأثر إلا بالبيانات الرسمية لأكبر الدول اقتصادياً في العالم وبمسؤولي هذه الدول الرسميين يجعل من سوق العملات الأكثر شفافية , فلا أسرار هناك ولا تلاعب . وهذا يجنب المتاجر بسوق العملات الكثير من المطبات " الخفية " التي قد يواجهها المتاجرون في الأسواق الأخرى .
الاستفادة من السوق الصاعد والسوق الهابط
كما ذكرنا يمكن مبدئياً المتاجرة والحصول على الربح في سلعة سواء كان السوق صاعداً أم هابطاً .
وعلى الرغم من ذلك فإن أغلب المتعاملين بأسواق الأسهم مثلاً لا يتاجرون إلا في السوق الصاعد .
ما معنى ذلك ؟

finga8
02-04-2014, 14:04
ضخامة سوق العملات وكونها لا تتأثر إلا بالبيانات الرسمية لأكبر الدول اقتصادياً في العالم وبمسؤولي هذه الدول الرسميين يجعل من سوق العملات الأكثر شفافية , فلا أسرار هناك ولا تلاعب . وهذا يجنب المتاجر بسوق العملات الكثير من المطبات " الخفية " التي قد يواجهها المتاجرون في الأسواق الأخرى .

mohcin1
02-06-2014, 00:43
""""""""""""""""""
والحمد لله
اخى الفاضل تحياتى
"""""""""""""""""""""
موضوع صراحه في متناول واصل والله الموفق

عاشق الفوركس
02-06-2014, 13:03
يا اخي الكريم التحليل اتلفني والتحليل الاساسي كل واحد منهما على حدى ويجب التفريق بينهما وعلى كل حال اثناء التدوال يجب الربط بينهما للدخول على الصفقات,بالتوفيق لك و أعضاء المنتدي ان شاء الله

فوركسي تونسي
02-06-2014, 13:25
وتشوف لو كان نفس الاتجاة بتاع التحليل الفنى بتاعك يبقى انت كده فى التمام وتقدر تدخل ويبقى ده افضل تحليل ممكن تعمله
بالتوفيق و السلام
--------------------------------

batna
02-06-2014, 20:29

abdelaziz 10
02-06-2014, 21:00
اظن ان التحليل الاساسي هو المسيطر لان الخير ان صدر فلا يكون للترند او الدعم اي رد في وجه حركته السريعة
انما في الصفقات التي اكون فاتحها اكيد اني اتحاشى اوقات الخبر ولو انها ممكن تكون في صالح صفقتي ايضا

karim2014
02-06-2014, 21:01
أولا يجب أن نتعلم التحليل الفني جيدا ومعرفة كل المؤشرات وطرق المتاجرة من خلال التحليل المرسوم وفي الجانب الآخر يجب أن نعرف التحليل الأساسي من خلال قراءة الأخبار بطريقة صحيحة

magic777
02-06-2014, 23:10
يا اخي الكريم التحليل اتلفني والتحليل الاساسي كل واحد منهما على حدى ويجب التفريق بينهما وعلى كل حال اثناء التدوال يجب الربط بينهما للدخول على الصفقات,بالتوفيق لك و أعضاء المنتدي ان شاء الله

هما الاتنين مكملين لبعض اخي بس احنا اللي يهمنا بالفعل كتجار فوركس يومين يعني متاجريين انترداي
من التحليل الاساسي الاخبار وطبعا نكون محللين السعر فنيا

Mahmoud Esam
02-06-2014, 23:22
التحليل الفنى يراقب حركة الاسعار صعودا و هبوطا من خلال الرسم البيانى لتوقع حركتها مستقبلا
اما الاساسى فيبحث عن اسباب الارتفاع او الانخفاض و اعتقد ان التحليل الفنى اهم و أشمل

hakim 16
02-06-2014, 23:39
السلام عليكم كل واحد الاستراتيجية الخاصة به نصيحتى لكل مبتدئ هو ان يلتزم دائما بالصبر حتى لا يتعرض للخسارة بكثرة ولالا تستعجل بالعمل على الحساب الحقيقي استخدم الحساب الافتراضي ولا تستبق الأرباح ويجب عليك زيارة قسم الأساسيات
ومشككوووووور على الموضووووووع

waleedhafez
02-07-2014, 02:04
التحليل الفنى لابد منه فى البدايه حيث يعتمد على المؤشرات والترندات والدعوم والمقومات ومتابعه للشارت
ولابد من دعمه بالتحليل الاساسى

thaermzmz
02-07-2014, 02:08
مشكورررررررررررررررررر

batna
02-07-2014, 14:26
بعد اذنك المحترفين ياريت متكنش الاجابه بإتفضل علي المنتدي التعليمي ..
وباللكنه المصريه عشان افهم 100% و المعلومه تدخل دماغي ..ءئؤءئ
بعد اذن حضراتكوا ..ؤئءؤئءؤ
كنت ريت موضوع للاستاذ محمد الدمنهوري بيقول فيه ..ؤئءؤئء
اني ابيع من مقاومه قويه .. ئءؤشسؤءئؤ
و اشتري من دعم قوي لان ده سر نجاح الفوركس ..سؤسشؤءئؤ[COLOR="Silver"]

reus
02-08-2014, 19:18
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخى العزيز
انا بفضل التحليل الرقمى يا مان وتقبل مرورى يا اخى
وبالتوفيق ليك ولينا جميعا ان شاء الله والى الامام يا فوركسويه