PDA

View Full Version : لحظات صعبة فى الفوركس!!

Mohamed Abbas
11-06-2017, 22:59
فى حاجات كتير بنحبها فى الفوركس زى طبعا الربح والتداول فى اى وقت و من اى مكان و تعلم التحكم فى المشاعر ولكن هناك حاجات بتقابلنا بنكرها فى الفوركس
من الحاجات اللى انا شخصيا بكرهها وبتكون شى ممل فعلا لما الصفقة اللى داخلها تقرب من التيك بروفيت وتكون على بعد نقطة واحده بس والسعر يرتد مرة اخرى
لو فى حاجه تانية بتضايقك فى الفوركس ممكن تشاركنا

بدر اشطيبي
11-07-2017, 23:10
اصعب اللحظات التي يمكن ان يمر منها المتداول هي ان يكون في
صفقة خاسرة و يبقى عالقا ينتظر ارتداد السعر من الافضل قطع الخسارة

Mohamed Abbas
11-08-2017, 01:20
فعلا اخى انا حدث معى هذا الموضوع كثيرا وفعلا من اصعب اللحظات اللى مرت عليا فى الفوركس و انتظر ارتداد السعر ولكن للاسف تستمر الخسارة
اضعاف واضعاف وفعلا بخسر الكثير اذا لم اغلق الصفقه

هدير البدري نور
11-10-2017, 17:10
هي بصراحة الصفقه كلها اول ما تدخلها تحس ان قلبك بينقبض هههه بس احنا لازم
نتجنب الخوف ونتعلم كويس ولو خسارنا نتعلم من اخطاءنا انتظر منك كل ما هو جديد

Mohamed Abbas
11-10-2017, 18:36
فعلا ساعات لما بدخل الصفقة بحس انى اتسرعت وبقول كنت استنى مثلا شروط تانية تتحقق وبكون مضايق بس زى ما قولتى لازم نتجنب الخوف
ونركز على التعليم واشكرك على اهتمامك بالموضوع

هدير البدري نور
11-12-2017, 20:29
اللحظات الصعبة كتير جداا وبتبدء خصوصا مهع اول صفقه ليك ف الدهول
ولو انت مش عندك الخبره الكاافية صفقتك كلها بتبقا علي خسارة كبيرة انتظر منك كل ما هو جديد

Mohamed Abbas
11-17-2017, 02:23
صح لو دخلت الصفقة من غير تركيز ومن غير تحليل ودراسة هتكون الصفقة كلها معرضة للخسارة خصوصا لو استخدمت رافعه ماليه كبيرة
وده بيعتمد على الخبرة فى التداول وانتظار الفرص الجيده للدخول

mohamed kamal fadel
11-17-2017, 02:38
السلام عليكمورحمة الله وبركاته
اخوانى اعضاء المنتدى فى الاول والاخير
وفى رارة نفسى الفوركس هو ضربة حظ
لا شطارة ولا اى شى

alaa50
11-17-2017, 22:00
نفس الامر فعلا بنمر بيه كتير فى السوق وبرده لما تتسرع وتخرج من السوق بربح قليل والصفقه تكمل لهدفك وزياده
لسه حاصل معايا النهارده فى بيع اليورو ين خرجت بربح 10 نقط فقط وكان هدفى 40
واتحرك السعر ووصل للهدف وزياده كمان ودا شئ دايقنى جدا

Mohamed Abbas
11-18-2017, 21:36
فعلا الخروج من الصفقة بداعى الخوف من ارتداد السعر و الرضا بالربح القليل والخروج من الصفقه بدرى من اكتر الحاجات اللى بضايقنى انا كمان شخصيا
ووقعت فى نفس الغلطة كتير بس بحاول اتغلب على الموضوع بانى انتظر اما ان تحقق الصفقه الربح المطلوب او تصل الى وقف الخسارة

fares2alex
11-19-2017, 00:28
انا عن نفسي لما بلاقي السعر بيوصل للتيك بروفيت ويكون فاضل نقطة من الممكن اني اغلق الصفققة على وضعها كده واشتري دماغي

انا واحد من الناس اللي بيكونوا راضين او يبنقطة واحدة مكسب

abo wesam
11-19-2017, 00:30
السلام عليكم ورحمة الله وتعالى وبركاته
ماشاء الله على التقديم الحلو والمعلومات المهمة شكرا .
وبارك الله فيك وجزاك الله كل خير بالتوفيق تقبل مروري.

Mohamed Abbas
11-19-2017, 15:17
انا كمان نفس الشى والله لو باقى على التيك بروفيت نقطة او نقطتين بقفل الصفقة وبارك الله فيما رزق بس ده لو فى حالة ان انا قاعد قدام التشارت
انما احيانا بترك الصفقة اروح اعمل اى حاجه وارجع الاقى الصفقة وصلت على بعد نقطة من التيك بروفيت و ردت بالسالب

LAIRB
11-19-2017, 15:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
من اصعب اللحضاة الي يعاني منها المتداول في سوق الفوركس هي مرجنة الحساب وضهور الشموع كبيرة في الترند والطمع والخوف والخسارة الكبيرة وبالتوفيق

Mohamed Abbas
11-19-2017, 17:33
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اكيد مرجنة الحساب من اصعب اللحظات اللى ممكن تمر على متداول ان لم تكن الاصعب على الاطلاق ولكن الحمد لله لم تمر على حتى الان يمكن عشان كده لم اذكرها
الله يوفقنا جميعا ويحمينا من خسارة الاموال والمرجنه
مشكور اخى على المشاركة

eed taher
11-19-2017, 23:30
نعم هناك الكثير من اللحظات الصعبه فى تداول الفوريكس سواء اتجاه السعر غير ما توقع المتداول صعودا او هبوطا او الاستمرار فى الاتجاه خلاف المرجو
لكنها سنه الحياه فان التوقعات لن تصدق كل الوقت لكن اعتقد ان لحظات تحقيق الربح كافيه تماما لتجاوز و نسيان اللحظات العصيبه و التى يجب التعلم منها للصفقات التاليه
و بالتوفيق للجميع

Mohamed Abbas
11-20-2017, 20:01
صدقت فعلا لحظات النجاح وجنى الارباح بتعوض لحظات الخسارة واللحظات العصيبة و بتعطينا ثقة فى نفسنا واننا نقدر نحقق المزيد والمزيد
لكن طبعا لازم نتعلم من اللحظات الصعبة لان الخسارة هى اللى بتعلم
اشكرك على المشاركة وبالتوفيق

zakaria97
11-20-2017, 20:23
صدقني يا اخي لا يوجد هناك اصعب من المرجنة في السوق والله العظيم

Mohamed Abbas
11-20-2017, 23:59
صدقت يا اخى المرجنة اكيد اصعب حاجة فى سوق الفوركس كلها فلا شى اسوء من خسارة جميع اموالك ولكن يجب ان نحمى انفسنا من المرجنه باستخدام رافعة مالية صغيره واستخدام
امر وقف الخسارة وطبعا عدم الاعتماد الكلى على الاكسبرتات والله يحمينا ويحميك من المرجنه وبالتوفيق

kirollos.budggie
11-23-2017, 11:19
اخي الكريم السلام عليكم
انا لا احب الخساره بشكل عام
ولا أحب أن أنتظر أن يرتد السعر في صفقه ما وتكون هذه الصفقه خاسره
تقبل مروري

manotripleewry
04-02-2018, 21:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالطبع جميعنا مرت علينا لحظات صعبه
ما ذكرتها وغيرها بالتاكيد حدثت كثيره
لكن يجب ان تعلم من هذه الاوقات واللحظات الصعبه
ونستغلها لصالحنا ونستفيد من التجربه وبالتوفيق جميعا

Emadooz
07-25-2018, 14:29
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،كما تفضلت ذكرة في الحاجات التي نحبها جميعنا نتفق فيها ،اما بالنسبة من الجانب الذ اكرهه كما ذكرت اخي في عندما تكون الصفقه عن بعد نقطة واحد ثم ترتد من اسواء السينارهات التي يواجهها المتداول وايضا المرجنه

hatemelpop
09-26-2018, 10:56
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من رأيي ان من اصعب اللحظات التي يمكن ان يمر منها المتداول هي ان يكون في صفقة خاسرة و يبقى عالقا ينتظر ارتداد السعر من الافضل قطع الخسارة. بالتوفيق للجميع

Abdullah81
09-27-2018, 20:18
للاسف ده بيحصل معانا كلنا تجد الصفقة ترتد قبل ضرب الهدف بنقطة وسبحان الله تضرب الاستوب بالضبط
دى ارزاق بقى فى مثل هذه الحالات

mayali
09-28-2018, 23:59
التداول فى الفوركس بشكل عام فيه مخاطر كثير وصعوبات ولا يمكن النجاح فيه بسهوله بل يحتاج الى الكثير من الخبرات والتعلم والتدريب على حساب ديمو
لكى يتم اكتساب الخبره الكافيه لابد من التعلم جيدا

PROFITMONEY
11-01-2018, 17:15
بسم الله الرحمان الرحيم
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين
لكي تتجنب اللحضات الصعبة يمكن اغتماد التريلينغ ستوب في نصف الربح كمثال لتجنب التوتر من الصفقة

Hnankurdi
11-18-2018, 16:38
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
المنتدى بشكل عام مفيد وممتع لم اكن اعرف عن العملات والتداول والفوركس من خلال المنتدى وخبره الاعضاء تعلت وفهمت
شكرا لكم جميعاا

sondes
11-18-2018, 18:05
السلام عليكم ورحمة الله تعالي وبركاته
الفوركس صعب بالنسبة للاسهم مثلا للاوبشن صعب كوسيلة للدخل الثابت صعب كوسيلة للثراء صعب كمهنه صعب كعلم
جزاك الله خيراً

Hnankurdi
11-18-2018, 18:33
بسم الله الرحمن الرحيم

انا قررت افتح هذا الموضوع لاهميته القصوى لجزء كبير جدا من الاعضاء وانا منهم وهم المبتدئين :003: فهنا سنضع الاسئله هنا في هذا الموضوع وسيتم الرد عليه مني انا باذن الله بمساعده اخواني الكرام الاساتذه في هذا المنتدى الغالي والكبير الذي تعلمت منه الكثير والكثير

اتمنى منكم ان لا تبخلو علينا وعلى الاعضاء من اسئلتكم في اي شئ اي شئ مهما كان حتى تعم الفائده على الجميع من كثرة النقاش والاختلاف :dft010:

tazi larbi
01-19-2019, 01:59
السلام عليكم الاصعب هو ذلك الشريط الاحمر الذي يعني المارجن كول اما الخسارة يمكن تعويضها بينما خسارة الرصيد كله هياصعب الحظات التي مرت على واكثر مرة عندما خسرت 1000 دولار ليس بسبب الفوركس ولكن بسبب طمعي واملا ان يعود لسعر لكنه عكسني واخذ كل شئ اتمنى لكم النجاح والله الموفق

muhammdmr
01-22-2019, 00:52
الحقيقه يحدث معي هذا كثيرا بكون مطمئن للصفقه وتسير في الاتجاه الصحيح وتكون علي بعد نقطه ويحدث انقلاب وتحركات سريعه فتعكس الصفقه اتجاهها ويتحول الربح الي خساره وكل ذلك يحدوث بدون معرفه سبب واضح وصريح ومقنع لذلك ولذلك يجب العمل علي تطوير الاستراتيجيه باستمرار ومعالجه مثل هذا القصور الذي يحدث حتي تصبح الاستراتيجيه اكثر جديه ومثاليه في التداول ولا تحدث مثل هذه المشاكل في التداول

m.abdo1020
01-25-2019, 23:20
اذا اخي الكريم المشكلة تكون في التيك بروفيت نفسه ربما ليس مدروس جيدا وان كنت امام الشاشة يمكنك ان تكتفي بالنقاط التي تحصلت عليها فلا يوجد شئ مضمون في الفوركس كلها تحليلات تعتمد علي اجتهادات المحللين فلا تتشائم وانتبه وتمكن من استراتيجيتك اكثر

asmaamagdy3
01-26-2019, 03:55
بسم الله الرجمن الرحيم وبه نستعين والصلاة والسلام على أفضل المرسلين سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم خاتم الانبياء وأفضلهم و اكملهم و السلام عاليكم ورخمة الله وبركاته نرجو من الله حسن التوفيق وبارك الله فى علمنا و يزودنا راجحة العقل من اكثر اللحظات خسارة فى صفقة تكون قد دخلتها برأس مالكبير دون ان تدرسها جيدا و تعرف انها خاسرة و تشعر بالفشل و تبدء من الاول

Hatemelpop11
01-28-2019, 19:31
السلام عليكم بالفعل اخي كلامك صحيح وايضا من اصعب اللحظات التي يمكن ان يمر منها المتداول هي ان يكون في
صفقة خاسرة و يبقى عالقا ينتظر ارتداد السعر من الافضل قطع الخسارة