PDA

View Full Version : تعزيز و التبريد

starkabl
11-08-2017, 19:45
السلام عليكم اعضاء المنتدى

الفرق بين تعزيز و التبريد في الصفقة

Najmi
01-23-2018, 00:03
مرحبا أخي الكريم
التعزيز يقصد به الدخول في عقود إضافية في حالة ما كانت صفقتك رابحة .. أي كل 20 نقطة مثلا تعزز بعقد جديد
أما التبريد فهو الدخول في الصفقة مجددا لكن في هذه الحالة حين لا يسير السعر في صالحك
تقبل مروري وتحياتي

Abo Hamdy
01-23-2018, 00:08
التعزيز هو دخول الصفقة مرة اخرى وهي على ربح طامعا في ربح اكبر عن طريقة مضاعفة النقطة اما التبريد فيكون دخول الصفقة مرة اخرى ايضا ولكن عندما تكون خاسرة لتقليل الخسارة , فمثلا لو دخلت صفقة واحدة وعكست عليك 50 نقطة ومن ثم عادت لنقطة الدخول فتكون حينها لم تربح شئ ولكن لو دخلت بالتبريد سيكون ربحك 50 نقطة عادة لا يفضل التبريد الا اذا كنت متأكد من صفقتك واتجهاها وليس دخول مبني على العند مع السوق لان صفقتك تخسر.

alasfarahmad
01-23-2018, 00:09
السلام عليكم ورحمة الله
التعزيز والتبريد أسلوبان من أساليب العمل في الفوركس، يراد بعملية التبريد القيام بصفقة معاكسة لصفقة خاسرة، ويمكن أن تشكل خطرا على الحساب، فيأتي التبريد ليقلل من احتمالات الخطورة، أما التعزيز فيراد به الصفقة التي تضاف إلى صفقة رابحة بعد ميرة نجاح معينة، كأن يتأكد المتداول بأن السعر بات يسير في صالحه، فيقدم على تنفذ صفقة مماثلة للصفقة القائمة في اتجاهها، ولكن يمكن أن تكون بحجم أقل، نتمنى لك التوفيق والنجاح في عمليات التداول، والله الموفق.

جمال صادق
01-23-2018, 00:40
فى الحقيقة ان التعزيز و التبريد هى امور لايمكن اللجوء اليها لان هناك افتراضات بان السعر قد ينعكس او يستمر فى الاتجاة فى اى من اللحظات و الذى قد يحدد ذلك هو التحليل و لكن قد لايسير الامر بمجرد النظر الى صفقة رباحة على انها اتجاة سليم للسوق

emadomda
01-23-2018, 02:25
اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي الكريم
ثانيا بصراحه لا اعرف الفرق كنت اتمني لو اساعدك لكن انا مازلت مبتداء
اتمني واعتقد ان الاخوه الكرام ساعدوك او فهموك ما الفرق

doaa sary
01-25-2018, 15:29
التبريد اخى الكريم تكون فاتح صفقه وخسرانة لكن انت متاكد من الاتجاة فاتدخل تانى نفس الصفقه ولما الاولى توصل للدول تكون التانية جابت ربح وممكن تسيبهم او تخج من الاتنيين
التعزيز العكس فاتح صفقه كسبانة وعايز تكسب اكتر مثلا بايع يورو دولار وكسبان 50دولار وهو بينزل فا تروح داخل بيع تانى عشان تكسب اكتر واكتر

ehabbob
02-13-2018, 14:52
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
اخى العضو الكريم التعزيز من معنى الكلمه هو تعزيز الربح لك بمعنى معك صفقه رابحه وفى اتجاهها للربح اكثر فتعززها بصفقه اخرى فى نفس الاتجاه لربح اكثر اما التبريد فهو ايقاف للخساره بمعنى معك صفقه خاسره وللاسف فى اتجاهها لخساره اكبر فتقوم بصفقه معاكسه بنفس حجم العقد وتثبيت وتبريد تلك الخساره
والله ولى التوفيق

freetrade
02-13-2018, 14:54
التعزيز بيكون في اتجاه هدفك وبتضيف عقود جديدة لما تتاكد انه السعر مكمل في اتجاه ربح الصفقة الاولي
اما التبريد فده لما السعر ينعكس علي صفقتك الاولي
فبتدخل بعقد جديد في اتجاه ربحك من السعر الجديدوبتقفل العقدين عند مستوي الصفقة الاولي

amine saddiki
02-23-2018, 18:03
اخي الفاضل هدا من اخطر انواع التداول ويجب إعادة النضر فيها وعدم الامبالات و خاصة إدارة راس المال و بالتوفيق للجميع

DR-olf
02-23-2018, 18:06
التبريد و التعزيز حاجه والهيدج حاجه تانيه

التبريد هو انه تكون الصفقه عاكسه عليك وخسران وتدخل بلوتات تانيه فى نفس اتجاه الصفقه رغبة فى تقليص الخساره واملا فى ان يعكس السعر مره اخرى

التعزيز هو انه تكون الصفقه ماشيه تمام فى الاتجاه اللى انت داخل معاه وكسبان و تدخل بلوتات تانيه فى نفس الاتجاه رغبة فى مزيد من المكاسب واملا فى ان يستمر السعر فى نفس الاتجاه

الهيدج بقى هو انك تكون داخل فى صفقه و بعد ما السعر يمشى مسافه معينه تدخل بلوتات معاكسه لاتجاه دخولك الاول . سواء كنت كسبان او خسران

يعنى لو كنت بايع تشترى ولو كنت شارى تبيع .. بنفس عدد الوتات ونفس الكميه اللى دخلت بيها فى البدايه ولكن فى اتجاه معاكس

ودا بتعمله للحفاظ على المكسب فى حاله المكسب دون غلق الصفقه .. او لتثبيت الخساره والعمل على عدم زيادتها فى حالة الخساره

وبعض الناس بتستخدم الهيدج مكان الستوب لووز .. ولكنه يحتاج لاحترافيه فى التعامل علشان تقدر تطلع منه كسبان

zam_bozo
02-23-2018, 19:31
مش فاهم يعني انت بتسأل والا بتجاوب .. لو بتجاوب طيب فينم الموضوع ولو بتسال فين أدة الاستفهام ؟؟
.. وفيبن علامة الاستفهام ؟؟ مش تخللي موضوعك واضح عشان الناس تفهمه مع التوفيق وبدون زعل ..

shr
02-23-2018, 19:54
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كل ما كانت الصفقه اقل ف الوت كل ما كانت اقل خطورة واكثر حريه ف وضع الستوب
يعني لو انت هتعزز ممكن السعر يعكس عليك ويمرجنك