PDA

View Full Version : انت ناجح فى الفوركس ولكن لاتعلم !!!!

Pages : 1 2 3 4 [5]

raja
04-04-2013, 03:09
احب ان شاكرك على المجهود الذي قعلته لجلب هذه المعلومات الى هنا و لو انه بالمفيدة

G shehab
04-06-2013, 15:28
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا احب فى البدايه اتوجه بالشكر للكل الى شاركوا فى المنتدى بالمشاركات
انا اخى الكريم فعلا متاكد انى لازم هخسر فى البدايه وكل دا عشان اتعلم بعد كدا وربنا يوافق الجميع

شهرزاد
04-06-2013, 15:30
اى مجال بيكون فيه خساره ومكسب مفيش حاجه اسمها مكسب دائم فى شغل
بس نسال الله ان تكون مكاسبنا اكتر من خسائر الى هنتعرض ليها

hamouni
04-06-2013, 15:46
السلام عليكم
انا واعود بالله من قول انا عن نفسي احس اني ماشي كويس في الفوركس الحمد لله مازلت اتدرب على الديمو واعمل صفقات ناجحة
وهدا بفضل دكائي لي اهبني به الله تعالى وحسن ادارة راس المال والثفقات
والله ولي التوفيق

rafikwood
04-10-2013, 03:32
طبيعى جدا انك تخسر فى بداية تجارتك فى الفوركس
و لكن عليك استعمال تحليلاتك و خبراتك

hamiid
04-12-2013, 22:19
تمرجن لي الحساب مرتين
و لكن أنا مازلت أحارب في الفوركس و إن شاء الله أعوض
الخسائر

gamal.wael
04-12-2013, 23:07
السلام عليكم انا صفرت حساب و لكن مازلت احاول و انا اعرف اخطائى و احاول التغلب عليها
و هي بكل بساطه اهم شيئ في الفوركس و هي اداره راس المال

calatador
04-13-2013, 00:18
بجد السوق ملهوش امان دايما بشتغل وابقى شايف الاتجاه وعارف بس برضه بيعكس واخسر ساعات كتير المشاعر بتكون السبب وساعات تانيه بيعكس بطريقه غير مبرره وكأنه قاصد علشان يخسرنى وبرضه ساعات بحقق مكاسب كويسه

medo323
04-13-2013, 01:42
اخى انا تقييمى انى اقترب من النجاح حيث أنى أستفيد واتعلم من اخطائى التى قد تسببت لى فى الخساره فى الفوريكس
ولكن يا اخى هذا المجال فيه المكسب والخساره مثل اى تجارة اخرى ولكن المهم هو الاستفادة من الحساره

Ahmed sarhan
04-13-2013, 01:47
اول شي انا ماعندي راس مال يعني راح اخد سلفة من احدى الجهات اللي تساعد فرؤوس الاموال
قد تكون كلمة "الفشل" تحمل في طياتها مجموعة رسائل سلبيه ولكن يمكننا ان ... قد يصنع الفشل المعجزات وينبت في انفسنا بذرة الصبر والتحدي و النجاح. ...

sabirdaba
04-13-2013, 01:58
السلام عليكم انا صفرت حساب و لكن مازلت احاول و انا اعرف اخطائى و احاول التغلب عليها
و هي بكل بساطه اهم شيئ في الفوركس و هي اداره راس المال ان استطعت ان تكتشف الخطأ الذي جعاك تصفر حسابك فكن على يقين انه من خلال ذلك سوف تتمكن من الربح وتحقق النجاح

spiderforex
04-13-2013, 16:24
السلام علكم ورحمة الله وبركاته
اخي من رائي أنا الخسارة مهمة فالأول حين تخسر الصفقة تدرس الخسارة حتى تعرف ليش خسرت ولاتكررها مره أخرى يعني الخسارة تعلمنا الربح مضبوط هذا الكلام اخي وطبعا لو اننا رجعنا لعند كل الناس المحترفة في سوق الفوركس وسألناهم لوجدنا انهم كلهم كانوا بيتعرضوا للخساير في بدايتهم لهذا يبقى اهمة شيء اننا نستفيد ونتعلم من خسارتنا ولا تمر علينا مرور الكرام

حبيب عمرى
04-13-2013, 18:11
السلام عليكم من الطبيعى اوى ان يكون فى خسارة فى البداية والاهم ان ميكونش فى البداية فى مخاطرة براس مال كبير علشان تكون الخسارة محدودة

MINAEDW
04-14-2013, 05:04
يجب على المتداول ان يتعلم من فشله حتى يستطيع النجاح فى الفوركس فيما بعد

MOOKA
04-14-2013, 11:25
اتفق معاك تماما اخى الكريم واحنا لازم ناخد بالنا فى كل الحاجات دى وفعلا انت وضحت
نقطه مهمه جدا وربنا يوافقك ان شاء الله وتقبل مرورى

mansourito
04-14-2013, 15:19
اخي الكريم ان الفوركس بالنسبة لي لربح كبير في حياتي الشخصية
وان عالم الفوركس ربح و خسارة و يجب الاستفادة من اي خسارة من اجل
عدم الوقوع فيها مجدداو بالتوفيق ان شاء الله

khaled14
السلام عليكم ورحمة الله
انا بشوف انو النجاح في الفروكس لما تصير تحقق فيه نتائج يا اخي
شكرا لك

egmagician
الفشل هو الاستسلام لخوفك او طمعك
انت ممكن تخسر مرة او اتنين اواكتر بس فى الاخر انت عارف انك بتتعلم وممكن تكسب بعد كده
ابعد عن الخوف والطمع وان شاء الله تكسب

asma_bella
04-14-2013, 15:22
السلام عليكم وحمة الله وبركاته
معظمنا فى هذا السوق يتعرض لخسائر وكثير من هذه الخسائر بتكون عبارة عن مرجنة حساب وبعد كل خسارة يعتقد المتاجر انه اقرب الى الفشل من النجاح
فالسؤال اللى بيروادنى دائما فى تقييمى لنفسى
هل انا فاشل فى سوق الفوركس اما انا اقرب الى النجاح من الفشل؟
اتمنى ان يفيدنا كل واحد بتقييم نفسه وهل يعتقد فى نفسه عند تقييم تجارته هل هو اقرب للفشل ام النجاح
انا عن نفسى باعتقد انى اقرب للنجاح فهذا السوق ان لم اكن ناجحا بالفعل بس مش واخد بالى
الموضوع اشبه باللوغاريتم لكن مع المناقشة وسرد تجربتى وتجربة كل واحد مع الفوركس ان شاء الله ستضح امور كثيرة ان نحيتها جانبا ستجد نفسك ناجح وبعيد عن كلمة فشل
:rules:

السلام عليكم
مهما كانت قيمة خسائرك حتى لو تسببت بمرجنة الحساب لا تعني الفشل إذا ما تعلمت منها وأخذت العبر .. بالنسبة لي الفاشل هو من لا يستفيد من خسائره ويعيد نفس الأخطاء

icomex2
04-14-2013, 16:51
هناك فعلا من هم ان عملوا بما لديهم من المعولمات
فانهم يكونوا ناجحين و لكن لا يكتشفوا هذه الميزة الا بعد فوات الاوان

hichem9
04-15-2013, 18:07
الخسارة امر وارد وفى الفوركس تحديدا
في بدايتة مشوار دئما نتعرض للخسارات المتوالية

ebram
04-15-2013, 18:24
يا غالى والله كلامك صح طبعا التعلم اولا ليس فى الفوركس فقط انما فى اى مجال كذلك الدراسة فهى تعلم اولا ثم العمل الحقيقى والربح منه مثل الفوركس طبعا لان الفوركس بدون تعلم هو خسارة بدون ربح وبالتوفيق لك ان شاء الله وللجميع ايضا وتقبل مرورى

mez
04-18-2013, 00:19
الناجح بيكون ظاهر من خلال تحقيق الربح المهم لتعلم اولا ليس فى الفوركس فقط انما فى اى مجال كذلك الدراسة فهى تعلم اولا ثم العمل الحقيقى والربح منه مثل الفوركس طبعا لان الفوركس بدون تعلم هو خسارة بدون ربح والتاجر الناجح هو اللى بيقدر يكسب باستمرار اكيد فى خسارة لكن بتكون اقل

trible h
04-18-2013, 01:25
اخى الكريم انا بشكرك جدا على المشاركه الجيده دى وان شاء الله ربنا يوافق الجميع
ان شاء الله وتقبل مرورى اخى العزيز

yassooo90
04-18-2013, 01:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عن نفسي اتعرضت للخسائر الكثيرة خاصة في البداية و ايضا كنت احقق ارباح و ارى نفسي جيدا لأني محافظ على راس المال

mido_momo
04-18-2013, 15:12
لكى نحكم على شخص يتاجر بالفوركس اذا كان فاشل ام ناجح يجب ان يكون لديه حساب كبير يتاجر به لانه لديه الامكانيه
اما نحن اصخاب الحسابات الصغيره فالسوق يظلمنا بتقلبه وملاذ الفرار ادارة راس المال

Esam kader
04-18-2013, 15:27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صديقي العزيز الفشل والنجاح عوامل لا يقيمها غير صاحب الشأن من كتره صفقاته ومعاملاته وهل تعلم من الخساره ام لا راجع نفسك واعمل لنفسك هدف

A A A
04-18-2013, 15:41
كل واحد بيتعلم كل يوم معلومه جديده وبيتطور من نفسه هو اقر للنجاح فى الفوركس لانه بيكون جاد وفعلا عاوز ينجح فيه
تمنياتى بالارباح لجميع الاعضاء الكرام

ayman ayman
04-18-2013, 15:51
السلام عليكم انا اعتقد ان انك تكون ناجح فى الفوركس
لو انك تكسب احد الشيئين اولا تكسب المال او على الاقل تخسر مال قليل و تربح معلومات سيتم ترجمتها لاحقا لمال ايضا

omr sherif
04-18-2013, 16:01
مع بدايتى فى الفوركس منذ اكثر من سنه ونصف خسرت اول حساب حقيقى ب 500$
بسبب التسرع والارتباك والخوف وقله الخبره لكنى الان تعلمت الدرس جيدا
ومحدش بيتعلم ببلاش

1000
04-18-2013, 16:46
يا اخى الكريم فعلا هو الواحد يتقدم خطوه بخطوه بس فعلا لحد دلوقتى الواحد لسه مش كسب اى حاجه تساعده فى الفوركس

locos
04-18-2013, 16:48
هو كل بداية صعبة الحقيقة لكن الاعتراف بالفشل
هي بداية تحقيق الربح
الامر يحتاج العزيمة والصبر لبلوغ
المقصد من دخول هذا السوق
شكرا

رفيق محمد
04-18-2013, 17:13
ياريت نكون ناجحين فى الفوركس ويكون الجميع ناجح فى الفوركس
النجاح حلو مفيش كلام يا اخى الفاضل
واتمنى التوفيق للجميع

mohamed djat
04-18-2013, 17:26
تحديد اذا ما كنت ناجح او لا فهذا التقييم يحتاج الى فترة طويله حتى اقيم نفسى
لكن المبتدئ لازم فى الاول يتعرض لخسائر لكي يتعلم منها

mshmsha
05-19-2013, 12:07
اخي الكريم انا لسه من المبتدئين في سوق الفوركس ولسه لحد دلوقتي بتعلم وشايفة نفسي ماشية سليم الحمد لله رب العالمين وربنا يكرمنا جميعا يا رب وتقبل مروري اخي الكريم

nadyaa
05-19-2013, 15:35
اعتقد انه فى بعض الاوقات بيكون عندنا الامكانيات ولكننا لا نشعر بها لعدم الثقه فى اكانيتنا فلو وثقنا فى انفسنا وفى الاستراتيجيه التى نعمل بها فسوف ننجح اكيد ولكن التردد هو الذى يجعل مننا خاسرين

انا وعد
05-23-2013, 15:24
ههههه الخسارهفى بعض الحيان بلفعل توادى الى النجاح ولكن لو اخذنا سبب الخساره وتجنبنه وصلحنه منه فى المره التاليه ولم يتكرر معنا فى هذا الوقت سوف تحقق النجاح

forexbroker
05-23-2013, 15:32
هناك الكثير مثل هؤلاء مشكلتهم الوحيدة
الطمع والمخاطرة برأس مال صغير وإن
تركوا هذه المشكلة سيدركون حينها قدرتهم

شهاب
05-23-2013, 15:53
والله يا باشا الفوركس سوق ضخم بس وللاسف من المعروف عنه انه سوق ربح
وده للاسف خطأ لان الرابحين منه فقط لا يمثلوا الا 5 فى الميه منه
عشان كده لازم تتقبل السوق بربحه وخسارته فهو تجاره

اووشا
05-25-2013, 11:38
بالنسبه لاي مبتدأ و جديد فى مجال الفوركس قد يكون الموضوع معقد جدا فى بدايه الامر .و انا ارى ان الموضوع يحتاج االى الوقت الكافي و ليس اقل من سنه لكي تصبح اكثر مهاره و خبره و تسيطر على المور بطريقه ايجابيه و من هنا يأتى النجاح و الرباح

mika
05-30-2013, 03:01
واللهِ يا أخي الكريم أنا شايف أنه الخسارة جزء أساسي من أي مشروع مش الفركس بس
وبيزات في البداية عشان بتكون لسة بتعلم وبطال تدريجيا مع اكتسابك الخبرة

w3ad
06-30-2013, 16:24
السلام عليكم كبنا قبل دخول الفوركس عرفين ان السوق ده قى الخساره اكبر من الربح ومن يقول غير ذلك فهو كدا واكيدككل واحد منا حسابه اتمرجن فى يوم من الايام

Esafros
09-16-2013, 16:43
السلام عليكم
أنا أفق معاك فى كلامك فأنا عن نفسي لا أعتقد أن هناك شىء اسمه فشل
بل هى مجرد نجارب و خبرات سابقه لا أكثر وسوف تساعدنا فى المستقبل

mima
09-16-2013, 23:10
في رأيي الفاشل هو من لا يحاول النجاح ويستسلم للفشل بدون اي محاولة ليكون أفضل.. أي شيء في الدنيا في مكسب
وخسارة والخسارة متوقعة وليست شيء خيالي..
بالنسبة لي أنا مازلت اعمل على حساب الديمو..وبالتأكيد لي صفقات خاسرة وفي البداية كانت معظم الصفقات خاسرة أما الان الحمد لله
المعظم مكاسب لاني بتعلم من غلطي وبمشي جمب الحيط مش بجازف ولا بطمع

Mona zarzora
09-16-2013, 23:16
كلنا طوال الاسبوع التجارى نتارجح مابين الفشل والنجاح
بس لازم نعرف اننا دلوقت مش زى كام شهر فاتوا
اكيد عرفنا معلومات كتيره وبقينا من ذوى الخبره فااحنا اقرب للنجاح من الفشل
حتى لو خسرنا بضعة مرات

محمد السيد محمد
09-16-2013, 23:24
اسمع بقه التاجر في الفوركس كالذي يركب مركبة وعاوز مثلا يعبر من مصر لأوربا
طبعا الموج بيشله ويحطه وهو عمال يقاوم ويتبت المركب على اتجاهها
وطالما المركب ما غرقتش فيبقى ناجح حتى لو موصلش لهدف أو مازال أمانمه وقت كبير حتى يصل
فبالطبع أنا وأنت ناجحان

Khaled Helal
09-17-2013, 07:25
الخساره بالفعل شئ صعب .. ولكن كثيرا يا اخى ما تعلمنا دروس !! من الاخر محدش بيتعلم ببلاش

farahatxbs
09-17-2013, 07:31
السلام عليكم
كل شخص يحاول ان يصبح ناجحا
وكل مضارب يحاول ان يكسب دائما
فلو استطعنا ان نسيطر على طمعنا و تعلمنا كيفيه اداره راس مالنا مع شويه صبر
عمرنا ما هنكون فاشلين

أميمة
09-17-2013, 08:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اهلا بك اخى الكيم اشكرك على طرح موضوعك الاكثر من ائع وفعلا مفيد وبيشجع الاعضاء على الاستمرار ثم الاستمرار فى فوركس ومكأن بكلامك تفتح لهم صفحة ربح اخرى ويجعل الكثير منا يفقز فرحا بأنه ناجح وحتى اذا كانت خسارته متزايدة فمن الممكن ان يصبح غدا من غانى اغنياء الكون من فوركس احييك على موضوعك ومشكور

bombasasa
09-17-2013, 09:10
اذا كان علي النجاح فانا دايما اقول ان الفشل هو اولمفتاح النجاح وكذلك
الخسارة اول طريق الربح

ramyelqalfat
09-17-2013, 17:42
من ناحة انا خسرت فا انا خسرت بما فيه الكفايه لتعليمى ولكن اكيد مش
هفضل اخسر وان شاء الله اكيب فى الحساب الحقيقى

مصطفى جابر احمد السيد
09-17-2013, 17:48
ممكن يكون حظ بيجى مرة واحد بس يجب الجبرة والمهارة والتعلم بسرعه ومعرفه اخطاء الاخرين والاستفادة منه

sheref zakarea ahmed
09-17-2013, 17:52
انا بقى شايف انه الفوركس نسبة الخسارة فيه ممكن تكون كبيرة لكن يجب على كل واحد انه يعمل بجد او يحاول ان يتعلم من الاخطاء الخاصة به عشان يكتسب خبرة اكبر

daker
09-17-2013, 18:24
المقولة الشهيرة التجارة ربح و خسارة تلخص كل شيئ لكن هذا ليس كل شيئ
فالنجاح ليس ان تنجح في صفقة بل ان تنجح على المدى الطويل و نفس الشيئ على الخسارة فان تخسر صفقة ليس نهاية العالم بل الغاية تقليص الخسائر لاقصى حد على المدى البعيد

أميمة
09-18-2013, 20:10
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته موضوع اكثر من رائع ومفيد للجحميع
وانا فعلا تعرضت من قبل للخسائر بسبب استراتيجيتى ولكن حاليا قمت بتطويرها
بالتوفيق للجميع

azizhaddad2013
10-12-2013, 09:27
من الطبيعي أن كل مبتدئ سيتعرض للسارة في البداية
لكن مع الوقت و بعلمه لأسرار الفوركس سينجح و يقل فشله

فرج نوار بقمي
10-12-2013, 09:34
يارب كلنا ننجح وتكون صفقاتنا كلها كسبانه يارب بس الصبر لين بلوغ القمه مسئلت وقت وشويت صبر مافيه حاجه تجي بلساهل ودمتم سالمين يارب

bombasasa
10-12-2013, 10:47
من الطبيعي أن كل مبتدئ سيتعرض للسارة في البداية
لكن مع الوقت و بعلمه لأسرار الفوركس سينجح و يقل فشله

فعلا انا من عندما كنت مبتدءة كنت بخسر لكن مكنتش بزعل ومرة ورا مرة بعد التعليم
بقيت بعرف ازاي اتجنب الخسارة

ashrafshawky
10-12-2013, 11:06
اخى الكريم لابد من التعلم الجيج والممارسة على الحساب التجريبى اطول وقت ممكن
كما انة لابد من الخسارة لقلة الخبرة ومع الاستمرارية تقل الخسارة ويزيد الربح

SaeedEgypt
02-28-2014, 02:02
انا كا مبتدئ فى مجال الفوركس لسه ماقدرش اقيم نفسى كويس
لكى اتعرف اذا ما كنت ناجح او لا فهذا التقييم يحتاج الى فترة طويله حتى اقيم نفسى
لكن المبتدئ لازم فى الاول يتعرض لخسائر`

ultrasloco
03-01-2014, 02:05
السلام عليكم
العديد يراوده الشك في مثل هذه الامور
و لكن حاول يا اخي ان تكون دائما متفائل
و خاصة لا تياس اذا تراجع مردودك

harimeche
03-04-2014, 20:26
المهم يا صديقي وأخي كينكمـــان هو عدم الإستسلام للفشل

فالخـــــــسارة إن إستفدنـــا منهـــا فتلك أكبر تجربة

تحياااااااااااتي/ وبالتوفيق

salim telecom
03-04-2014, 20:49
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيف الحال اخي الكريم اود ان اشكرك علي الموضوع
اخي الحبيب
لا تعتقد في الفوركي انم ستربح من اول وهلة انت خاطئ انا اعرف شخص قال لي سنه كاملة و هو في الخسارة و بعين تعلم جيدا و ربح من الفوركس

MERO666
03-06-2014, 15:58
بسم الله الرحمن الرحيم
بالنسبه لي كمبتدئه بالتوقع اان الخساره لا بد منها كي تتعلم من اخطائك وتصبح لديك خبره وتعرف تفرق وتنتبه اكتر انك ماتخسر
فلا تعشر بالاحباط اذا خسرت مره واتنين وتلاته لان بتفيدك وتاخد خبره وتربح اكتر ان شاءالله
واشكرك على موضوع الشيق

MAZROUR
03-06-2014, 16:00
نشكرك اخي الكريم على هدا الموضوع واعتقد ان النجاح فى الفوركس يمكنك ان تحصل عليه لمجرد ان تبث الثقة فى نفسك كما تقول انت الان لانا لفوركس
بالفعل من اكثر الاشياء اتلى تساعد المتاجرين على تحقيق نسبة كبيرة جدا من الارباح فى وقت قصير ولكن عليك ان يكون لديك كمية كبيرة من الثقة بالنفس
حتى تدير الحساب بنفسك وتتعلم بذاتك فى السوق بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ashrafko
03-06-2014, 16:19
بالفعل من اكثر الاشياء اتلى تساعد المتاجرين على تحقيق نسبة كبيرة جدا من الارباح فى وقت قصير ولكن عليك ان يكون لديك كمية كبيرة من الثقة بالنفس

clubiste4ever
04-07-2014, 22:30
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
بسم الله الرحمان الرحيم و الصلاة و السلام على اشرف المرسلين
في الحقيقة اخي انا اتفق معك لاننا لن نكون قادرين على اكتساب الخبرة
الا عبر مرورنا بالخسائر و هي التي تدفعنا للبحث في اسبابها لتجنبها في المستقبل

monaaq
01-18-2015, 10:50
تحية طيبة بالتأكيد التسنهل مع العملات الاجنبيه هو سجال مابين الربح والخسارة والنصر فى النهاية لأحدهم هو بيبقى التقييم لأداء المضارب سواء اذا كان التقييم اسبوعى او شهرى او حتى سنوىلكن الؤال هنا انت بتقييم ادائك ازاى فى تجارتك وهل نجد انك بتقرب للنجاح ام تجد ان مازال الطريق صعب وان ادائك ليس جيد ولايمكن الأعتماد عليه فى المستقبلانا مثلا مشكلتى حاليا انى بدخل بمخاطرة عالية ولما بقييم ادائى بلاقى عدد الصفقات الناجحة وعدد نقاط الربح اكبر من الخسارة لكن كتير اووى بتكفى عندى عملية واحدة خاسرة تنهى على الاكونت وضيع كل المكاسب السابقة ويمكن يكون عدد نقاطها اقل بسبب انى كثيرا مابدخل فول هامشننتظر المزيد من المشاركات من وحى تجربة كل واحد فى السوق اتمنى لك التوفيق يا اخى

amermazzen
01-18-2015, 12:38
السلام عليكم ورحمة الله أخي الكريم في الحقيقة اخي انا اتفق معك لاننا لن نكون قادرين على اكتساب الخبرة الا عبر مرورنا بالخسائر لابد من التعلم منها بشكل جيد والاستفادة منها حتى لا نقع فيها مرة أخرى.

shamehzz
01-21-2015, 16:38
بسم الله الرحمن الرحيم لا يهم أي نوع من الخطط، طالما أنها خطة مكتوبة و مدروسة بدقة. هناك الكثير من الخطط الجاهزة التي يمكنك استعمالها،أو يمكنك أن تضع خطتك. ولكن تأكد من أن تجرب الخطة في اكونت افتراضي قبل أن تقوم بإنفاق المال الحقيقي فيها. و لا تقم بتجربة الخطة لمدة أسبوع أو أسبوعين فقط و من ثم تقم باعتمادها الله معك

shamehzz
01-24-2015, 13:12
بسم الله الرحمن الرحيم لا يهم أي نوع من الخطط، طالما أنها خطة مكتوبة و مدروسة بدقة. هناك الكثير من الخطط الجاهزة التي يمكنك استعمالها،أو يمكنك أن تضع خطتك. ولكن تأكد من أن تجرب الخطة في اكونت افتراضي قبل أن تقوم بإنفاق المال الحقيقي فيها. و لا تقم بتجربة الخطة لمدة أسبوع أو أسبوعين فقط و من ثم تقم باعتمادها الله معك

hasannxx
01-25-2015, 13:57
اخى الكريم عندما دعوت لعمل العملات اجنبية كنت لا اعلم شى فتحت اكونت تجريبى ومارست وايضا شحنت اكونتى بمبلغ قليل وهو 1$ لقد خسارت هذا المبلغ لاننى لا اعلم شى ولكن قولت لنفسى لاننى مبتدئ ولسة ما تعلمتش شى والممارسة ولكن كل مرة اقول لنفسى لا ياتى ناجاح الا بخسارة وفهم كى اصل الى اهدافى يجب اعواد الكرة كذا مرة واجتهد عالم العملات اجنبية صح كبير ولكن بفهم سوف نصل الى المراد ان شاء الله الله معك

hamdochi
01-25-2015, 14:13
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان الخسارة دروس خصوصيه مدفوعه الثمن للنجاح في اختبار
الفوركس فعالم الفوركس عالم كبير لا احد فيه كبير علي الخسارة ولكن الكل معرض لها تمام وما يميز
الفاشل من الناجح هو القدرة علي المواصله بالتوفيق ان شاء الله

mn3m
01-26-2015, 22:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
الاهم بالصورة اللي انت بتوصفها العمل
وهو دة اللي بيميز الانسان والنتايج بتاعتة هي اللي بتحدد
بالتوفيق تقبل مروري

shamyaa4
01-27-2015, 12:45
الاخ الفاضل كأي مشروع عمل أخر، فإنك بحاجة إلى طريقة متاجرة عملات اجنبية، و لا يمكن أن تكون الخطة هي مكسب الكثير من المال فهذه الخطة نادراً ما تؤدي إلى النجاح في العملات اجنبية. لا يوجد هناك أي عمل تضمن فيه خطه خسارة الكثير من المال، لذلك، فإن العكس لا يكون جيداً جداً ربنا يسهل

asmaa74a
01-27-2015, 13:18
اخى الكريم بالتأكيد التعامل مع العملات اجنبية هو سجل مابين المكسب والخسارة والنصر فى النهاية لأحدهم هو بيبقى التقييم لأداء المتاجر سواء اذا كان التقييم اسبوعى او شهرى او حتى سنوى لكن السؤال هنا انت بتقييم ادائك ازاى فى تجارتك وهل نجد انك بتقرب للنجاح ام تجد ان مازال الطريق صعب وان ادائك ليس جيد ولايمكن الأعتماد عليه فى المستقبلانا مثلا مشكلتى حاليا انى بدخل بمخاطرة عالية ولما بقييم ادائى بلاقى عدد الصفقات الناجحة وعدد نقاط المكسب اكبر من الخسارة لكن كتير اووى بتكفى عندى عملية واحدة خاسرة تنهى على الاكونت وضيع كل المكاسب السابقة ويمكن يكون عدد نقاطها اقل بسبب انى كثيرا مابدخل فول هامش ننتظر المزيد من المشاركات من وحى تجربة كل واحد فى الماركت مع الشكر

asmayll
02-13-2015, 12:06
بسم الله الرحمن الرحيم بالتأكيد التعامل مع الفوركس هو سجال مابين المكسب والخسارة والنصر فى النهاية لأحدهم هو بيبقى التقييم لأداء المتاجر سواء اذا كان التقييم اسبوعى او شهرى او حتى سنوى لكن الؤال هنا انت بتقييم ادائك ازاى فى تجارتك وهل نجد انك بتقرب للنجاح ام تجد ان مازال الطريق صعب وان ادائك ليس جيد ولايمكن الأعتماد عليه فى المستقبلانا مثلا مشكلتى حاليا انى بدخل بمخاطرة عالية ولما بقييم ادائى بلاقى عدد الصفقات الناجحة وعدد نقاط الربح اكبر من الخسارة لكن كتير اووى بتكفى عندى صفقة واحدة خاسرة تنهى على الحساب وضيع كل الأرباح السابقة ويمكن يكون عدد نقاطها اقل بسبب انى كثيرا مابدخل فول مارجنننتظر المزيد من المشاركات من وحى تجربة كل واحد فى السوق اتمنى لك التوفيق يا اخى

basim
02-13-2015, 16:02
اخي الكريم السلام عليكم
شكرا جزيلا على هذه المساهمه الفاعله لغرض الارتقاء بكل اعضاء منتدى فوركس العرب
وخاصه المبتدئين منهم وشكرا للجهد المبذول في هذا الموضوع المهم والذي يجب على كل
مبتدى في عالم الفوركس ان يكون ملما بهذه المفاهيم لكي يكون على درايه وخبره تمكنه
من النجاح في هذا المجال

rahabxx
02-21-2015, 18:06
الاخ الفاضل الخسارة من قوانين العبة في الفوركس وعندما تفهم لماذا خسرت وكيف وتتعلم من خطئك ستتحول خسارتك الى ارباح في المستقبل بأذن الله لانها لن تتكرر مرة اخرى ربنا يسهل

shamiaz
02-21-2015, 19:26
اخى الحبيب انا عن نفسى قيمت نفسى طبعا انا الى الان رأس مالى هاتضحكو عليه لانى اول مره اعمل بونص لنفسى ولكنى الشهر اللى فات عملت دولارين وبتاجر بيهم وكنت اتدرب على المحافظه عليهم وطبعا خسرتهم وبعدين حطيت دولار تانى وبعدين بقى 2 دولار وبعدين خسرت ولكنى اكسب اكثر من خسارتى وهذا سبب استمرارىمش مهم المبلغ دلوقتي يكون كبير ولا صغير طالما انت لسه في البدايه ودي اول او تاني تجربه ليكده يستحب اصلا انك تجرب على مبالغ صغيره لانك هنا مش بتدور على الربح انت بتتعلم فيهمازاي تحقق ربح وازاي تحافظ عليه بالتوفيق اخى

hebahossam55
02-22-2015, 12:03
اخى طبعا فيه شركات بتاجر نيابة عنك و بتعلن عن نفسها على النت لكن انت ليه كسلان كده هم على حد علمي يعطوك على حد أقصى 25 % وبيأخذوا نسبة من الأرباح ولكن انت ممكن لو أتقنت تصل الى ضعف مالك شهريا ويمكن أكثر الف شكر اخى

ramaszz
02-22-2015, 12:04
تحية طيبة طبعا معظم المتاجرين الجداد بتكون أول تجربتهم على الحقيقى هى الخسارة بس المهم مين اللى عندة عزيمة و يكمل و مين اللى هايستسلم و يلعن السوق

rahmaacc
02-22-2015, 13:22
عزيزى بجد السوق ملهوش امان دايما بشتغل وابقى شايف الاتجاه وعارف بس برضه بيعكس واخسر ساعات كتير المشاعر بتكون السبب وساعات تانيه بيعكس بطريقه غير مبرره وكأنه قاصد علشان يخسرنى وبرضه ساعات بحقق مكاسب كويسه الغى مشاعرك ياغالى تماماً وتاجر بما تراه وليس بماتتوقعه بناء على احساس نابع من داخلك اكبر غلط وده سبب خسارتك الف شكر اخى

nohaahmed33
02-22-2015, 13:26
اخى فى الله يوجد انظمة لادارة الحسابات مثل نظام البام ونظام الفوركس كوبى ايضا وهى عبارة عن ادارة حسابات العملات وتناسب المداولين الذى ليس لديهم خبرة كبيرة فى الفوركس بالتوفيق اخى

saifbdr
02-22-2015, 14:42
اخى العزيز أنا أنصحك أن تتعلم لوحدك و تتاجر و تكسب الخبرة اللازمة التى تؤهلك لتحقيق ما تتمنى من مجال تجارة الفوركس بالتوفيق اخى

hasannzz
02-22-2015, 14:53
اولا الغى مشاعرك ياغالى تماماً وتاجر بما تراه وليس بماتتوقعه بناء على احساس نابع من داخلك اكبر غلط وده سبب خسارتك صح كدة المشاعر بتودى المتاجر فى داهية

mlkbdr66
02-22-2015, 15:50
عزيزى انا تحت امرك يا فندم لو تحبى اقوم بادارة راس المال مقابلنسبة حضرتك تحددها من الربح شكرا لك عزيزى

halabdr
02-22-2015, 16:17
اخى الفاضل نعم ممكن لاحد يتاجر اذا لم يكن عندي وقت في المتاجرة او انا لسة مبتدء فقط اللي هيتاجر لك في حساب يجب ان يكون محترف ومعروف في الساحة بالتوفيق اخى

yarabdr99
02-22-2015, 17:16
اخى الفاضل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته نعم اخي ممكن لحد يناجر ادا لم يكن عندي وقت في المتاجرة او انا لسة مبتدا فقط اللي هيتاجرلك في حساب يجب ان يكون محترف ومعروف في الساحة ربنا يسهل

hamdochi
02-28-2015, 14:15
سلام الله عليكم اعزاء الاعضاء اعتقد ان الخسارة دروس خصوصيه مدفوعه الثمن للنجاح في اختبار الفوركس فعالم الفوركس عالم كبير لا احد فيه كبير علي الخسارة ولكن الكل معرض لها تمام وما يميز الفاشل من الناجح هو القدرة علي المواصله بالتوفيق ان شاء الله

almagik
02-28-2015, 14:40
السلام عليكم اسف اخى الفاضل على عدم استطاعتى افادتك لأنى مازلت مبتدىء فوركس ولا اعرف فى كل المواضيع واتمنى لك التوفيق ولنا جميعا والله المستعان

nahmado
03-21-2015, 10:46
بسبب التسرع بسبب الطمع بسبب الغرور بسبب الثقه الذائده بسبب التوتر والضغوط النفسيه بسبب عدم التعلم من الاخطاء وتكرارها بسبب السعي وراء المال وليس النجاح

sarabac
03-21-2015, 20:02
اهلا للجميع
انا اشعر اننى مازلت حتى الان لست ناجحا فى الفوركس
فانا مازلت ابحث عن طرق للعمل فى الفوركس
ولم اجد حتى الان الطريقة المناسبة

samyayy
03-22-2015, 11:10
عزيزى بالظبط يا اخى فالخسارة اذا لم يتبعها العناد وما شابه انقلبت الى خبرة يكتسبها الانسان والفطن من يتعلم من اخطاءه السابقة مشكور اخى

soheree
03-22-2015, 11:56
السلام عليكم اى نعم انا لغاية دلوقتى لسه محققتش ربح بس حاسس ان دلوقتى ان شاء الله هقدر احقق الاكتشاف فى هذا السوق هو المعلم الوحيد والجيد اليك فان كنت مكتشف فهنيئا لك النجاح اهم حاجه يا جماعه الاداره الصحيحه الف شكر اخى

nehaln99
03-22-2015, 12:01
بسم الله الرحمن الرحيم بالظبط يا اخى فالخسارة اذا لم يتبعها العناد وما شابه انقلبت الى خبرة يكتسبها الانسان والفطن من يتعلم من اخطاءه السابقة والأنسان الذى يعاند معاندة عمياء مبنية على انفعالاته النفسية دون التوقف مع النفس وتحليل الأمور والوقوف على اسباب والعوامل التى ادت الى خسارته فسيستمر فى هذه الحلقة المغلقة ودائما ستكون النتائج عكسية عليه وهذا السوق دائما محتاج المتاجر دائما يفلتر كل شئ ويحاول يستفيد منه فى متاجرته وخصوصا اخطائه التى يقع فيها اتمنى لك النجاح

yasmenee
03-22-2015, 12:45
عزيزى صحيح يا اخى لا نجاح فى اى شئ على وجهه الارض بدون ثقه فى النفس فهى بالفعل الاساس الذى تبنى عليه للنجاح فى هذا السوق الشرس بالتوفيق لك

nagwaaa
03-22-2015, 12:46
عزيزى النجاح فى الفوركس يمكنك ان تحصل عليه لمجرد ان تبث الثقة فى نفسك كما تقول انت الان لان الفوركس بالفعل من اكثر الاشياء التى تساعد المتاجرين على تحقيق نسبة كبيرة جدا من الارباح فى وقت قصير ولكن عليك ان يكون لديك كمية كبيرة من الثقة بالنفس حتى تدير الحساب بنفسك وتتعلم بذاتك فى السوق شكرا لك

fouaduu
03-22-2015, 13:34
اخى الحبيب هو في الاول انت هتعاند فعلا وهتخسر كمان اكتر وبعد ما الحقيقه تبان كامله ليك المتاجر الذكي اللي يفهم طبيعه السوق كويس ويتعامل معاه بمرونه بعد كده ويشوف هو ايه اللي خسره ويتجنب الاسباب دي علشان ينجح اتمنى لك النجاح

ganagg
03-22-2015, 13:37
تحية طيبة الكثير من الناس تخسر صفقات و تصاب بالاحباط و الياس وهو يجهل ان تلك الخسارات ليست الا مجرد طريق للوصول للنجاح و الله الموفق

fahmyhh
03-22-2015, 14:15
اولا اعتقد ان الخسارة حافز في البداية فالجميع في البداية يخسر ولكن الجميل ان نتعلم من اخطاؤنا ولكن النجاح ايضا يعتمد على مدى المهارة في المتاجرة بالنجاح

smrss
03-22-2015, 14:20
اولا بص اللي بيعاند في الاول بيكون علشان لسه جديد ومش عارف طبيعه السوق وهو فاكر نفسه لما يعاند كده هينجح لكن بعد فتره كده كده لازم هيغير نظامه ده خاصه لما يخسر كتير بعناده ده ويعرف ان دي مش الطريقه الصح للتعامل مع السوق و الله ولى التوفيق

alaall
03-22-2015, 14:45
اخى الفاضل ليس له مدة محددة و حتى لو سحبت أرباح يبقى البونص في حسابك إلى أبد الآبدين هذا حسب معلوماتي لكن لو خسرته فيجب ان تعوضه و لن تستطيع السحب حتى تعوضه الله معك

shadiaaa
03-22-2015, 15:07
اخى العزيز نعم استطيع ان اجزم ان جميعنا فشله لاننا نضع خطط رائعه و اذا التزمنا بها سنربح الكثير و لكن عندما نجلس اما شاشه التداول فالفوركس يربح يجعلك تدخل فى صفقات لم تكن فى تخطيطك و هذا سر قوه الفوركس لهذا يجب ان نمارس اليوجا قبل البدء فى الفوركس علينا بالتحكم الجيد فى انفسنا اولا بالنجاح

menaz
03-22-2015, 15:34
بسم الله الرحمن الرحيم اى مجال فى الدنيا او اى مجال فيه استثمار ومضاربة هتلاقى ربح وخسارة حتى المشاريع اللى على ارض الواقع هتلاقيها بنفس النظام كده لكن الفرق بقى فى الصبر والتحمل والطموح هو ده اللى بيحدد طموح ونجاح الانسان من عدمه يعنى انا مثلا كل ما اتعرض للخسارة اقوى اكتر واقول يا انا يا الفوركس وبتحدى نفسى وارجع من تانى شكرا لك

amiraii
03-22-2015, 15:40
اخى الكريم الخسارة لا تعني الفشل ولكن جزء من التعلم و التحفيز للبحث و تعمق اكثر ولكن الكثير يربطون الخسارة بالفشل وهو لا يدرك انه في الطريق الصحيح و يحتاج لخطوات قليلة للوصول للنجاح الف شكر اخى

hamdochi
04-04-2015, 18:11
اعزاء الاعضاء اعتقد ان الخسارة دروس خصوصيه مدفوعه الثمن للنجاح في اختبار الفوركس فعالم الفوركس عالم كبير لا احد فيه كبير علي الخسارة ولكن الكل معرض لها تمام وما يميز الفاشل من الناجح هو القدرة علي المواصله بالتوفيق

chennana
04-05-2015, 20:46
اخي الكريم كل شخص كيف يرى نفسه
لكن اذا كنت تحقق ارباح جيدة ثم صفقة واحدة تمرجن لك حسابك فاكيد انت فاشل

user_66
04-16-2015, 06:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته..... بسم الله الرحمن الرحييييييييم ....
اهلا بكم اخوتى واخواتى وبكل اعضاء المنتدي الكرام كيف اخباركم
شكرا لك اخي علي الاخبار اتمني نشر المزيد من الاخبار جزاك الله خيرا
وبالتوفيق لك ولك اعضاء المنتدي الكرام ان شاء الله
تقبلوا مروري ♥♠♣♠:peace::peace::peace::peace::peace:
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته .... وشكرا لكم جزيل الشكر ..... واتمنى المزيد...

رضوى
04-16-2015, 06:20
معروفه طيب ايه اللي بيميز المتاجر الناجح والفاشل هنا
ان الفاشل مع كل خساره يصيب بالاحباط ويحاول ينتقم من السوق بخساره اكبر وهكذا
لكن الناجح هو اللي بيتعلم من كل خساره تقابله وميخليش مشاعر الاحباط تكون عقبه امامه في طريق النجاحاتذكر نقطة او نصيحة قريتها وما انتبهت عليها بوقتها وما عملت بيها
ففي المرة الي بعدها اكون واخدة بالي منها
وبهذا اكون استفدت من اخطائي

بسمه
04-22-2015, 22:49
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركااااااااته ......
مخاطر التداول على الإنترنت
هناك مخاطر مرتبطة باستخدام الإنترنت للتداول، بما في ذلك التنفيذ، فعلى سبيل المثال، فشل الأجهزة والبرمجيات، والاتصال بشبكة الانترنت. منذ أن **cm لا تتحكم في قوة الإشارات أو استقبالها أو توجيهها عبر الإنترنت، فتكوين المعدات الخاصة بك مسؤوليتك، لا يمكننا أن تكون مسؤولين عن فشل الاتصالات، تشوهات أو التأخير عند التداول عبر الإنترنت. **cm توظف أنظمة النسخ الاحتياطي وخطط الطوارئ للتقليل من إمكانية فشل النظام، والذي يتضمن السماح للعملاء التداول عبر الهاتف.
شكرا لكم جزيل الشكر .....واتمنى ان تنال اعجابكم...
هل توافقون هذا الرأى أم لا ....

احمد محسن
04-22-2015, 23:51
مشكور اخي على هذا الموضوع جزاك الله خير ومنتظرين منك المزيد من المواضيع الشيقة
تقبل تحياتى اخي الكريم

hnoga
06-10-2016, 18:23
السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة ، اخي الكريم
مشكور علي هذه المعلومات و اتمني من الكل الاستفادة منها
اتمني لك التوفيق و تقبل مروري

mohamedeid1481
06-10-2016, 21:07
السلام عليكم
الخسارة امر وارد لان الفوركس مثلها مثل اى تجارة ولكن مع الدراسه وفهم الموضوع من جميع النواحى سيتحقق الربح ان شاء الله والله الموفق
وشكرا

Kuzaki
06-10-2016, 21:26
السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
كلنا ناجحون باذن الله
بارك الله فيك اخي موضوع مميز
اسال الله العلي القدير ان يوفقك لما يحبه و يرضاه

A.mustafa
09-18-2018, 20:13
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...
انا شايف ان القريب من النجاح هو من يتعلم من اخطاءة وكل ما يتعلم من خطا
ويصححة فهو يكو اقرب الى النجاح...